COVID-19

+35
Raimo Myllys
Blinders
farre
Lars158
LulefanGBG
Redbear
LHF96
Lulefan
Kanellängd
Norlin
Dundernisse
Jonken
Jokerman ll
Björnpappa
Lajon
RSD555
Lehto
Lukrarn
Urken
Högljudd
NallePhu
Pajala
Jokerman
tibet
Snikne Ville
Dustin
Bamsefar
icemask
Old Brooklyn
Rikky
Micke80
Hankburger
Tony Moore
Tigerman
Puckad
39 posters

Sida 6 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 22 dec 2021, 19:46

farre skrev:Uppdatering!
Var rätt frustrerad igår och borde kanske ha väntat in de sista test och provresultaten innan jag postade igår men rätt ska vara rätt.
Efter analys av de senaste proverna och testerna verkar det inte vara något vaccinrelaterat. Utan han var positiv för influensa typ A. Sjukt lättad är man idag även om han fortfarande har virus kvar så här 7-8 veckor efter insjuknad. Vila ett par veckor till och förhoppningsvis full träning efter nyår.
Ledsen om jag hällde bensin på brasan kring detta ämne men jag skrev exakt så som läkaren trodde igår.
Jag uppskattar bägge dina inlägg. Vi är alla frustrerade kring detta.
Skönt att din son är på bättringsvägen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

farre likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 23 dec 2021, 00:05

Puckad skrev:I åldersgruppen 50 och yngre så finns det 10 rapporterade fall. 5 om tittar på 40 o yngre.
Men alla är inte vaccinerade än, så räkna upp dödsfallen och anta att 70% är vaccinerade: Då stannar vi på ca 7 resp 14 fall.


Dödsfall pga Covid:
9+5+27+48+(127) = 89 resp 216. På 1.26 millioner fall.
Men vi är 10.1M invånare i Sverige. Så multiplicera dödstalen med 8. Då landar vi på 712 resp 1782.

För 50 o yngre ska alltså 14 ska alltså jämföras med 1296.
Eller för 40 och yngre, 7 ska ställas mot 534.

Siffrorna ovan spricker om man som icke vaccinerad anser att man är skyddad för att andra vaccinerat sig, och att man alltså vill åka snålskjuts på de som vaccinerar sig.
Men jag bortser från de idioterna.
Så argument av typen "varför ska jag när alla andra redan gjort det?" låter jag var därhän.

Så ser siffrorna ut. Pick your poison.

Dina siffror håller inte. Du kan inte bara multiplicera dödstalen med 8. Vi har haft betydligt mycket fler fall av covid än 1.26 miljoner fall, det förstår vem som helst. Fullt möjligt att över halva befolkningen redan haft covid. Otestad för covid innebär inte att man inte haft covid.

Jag tycker du har en väldigt konstig syn på ovaccinerade, åka snålskjuts? Kom igen, covid är inte på långa vägar så farligt som man vill ge sken av och är man gammal och oroad över det så är det väl deras ensak. Sedan att regeringen och FHM tar dumma beslut kan man inte beskylla ovaccinerade för.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Raimo Myllys tor 23 dec 2021, 01:15

Måste bara hålla med Lulefan. Vad hände med stopp min kropp? Man bestämmer väl för fan själv vad man injicerar i kroppen? Jag är absolut inte någon antivaxer i allmänhet, men med dessa vaccin så finns det definitivt tveksamheter. Läste att ca 90000 biverkningsrapporter fortfarande är obehandlade. Risken att drabbas av en biverkning pga vaccinet tror jag för min del är större än att bli inlagd på IVA och sedermera gå en plågsam död till mötes. Vad som fått mig att tveka är bla rapporter om myokardit som Farre nu också berättar om. Fullt friska människor under 60 gör antagligen klokt i att avstå vaccin. Speciellt nu när covid mer och mer börjar likna en förkylning.

Raimo Myllys

Antal inlägg : 1
Join date : 21-12-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av icemask tor 23 dec 2021, 07:27

Raimo Myllys skrev:Måste bara hålla med Lulefan. Vad hände med stopp min kropp? Man bestämmer väl för fan själv vad man injicerar i kroppen? Jag är absolut inte någon antivaxer i allmänhet, men med dessa vaccin så finns det definitivt tveksamheter. Läste att ca 90000 biverkningsrapporter fortfarande är obehandlade. Risken att drabbas av en biverkning pga vaccinet tror jag för min del är större än att bli inlagd på IVA och sedermera gå en plågsam död till mötes. Vad som fått mig att tveka är bla rapporter om myokardit som Farre nu också berättar om. Fullt friska människor under 60 gör antagligen klokt i att avstå vaccin. Speciellt nu när covid mer och mer börjar likna en förkylning.
Vad säger biverkningsrapporter i allmänhet? jo det vanliga, huvudvärk feber förkylningssymptom, alltså lindriga normala symptom
Det som man ska ha koll på är inte hur många rapporter utan hur många allvarliga biverkningsfall det finns konstaterade av vaccinet per antal vaccinationer utförda
Att du drabbas av biverkningar av vaccinet är en självklarhet det gör alla som tar det, öm i armen, förkylningssymptom huvudvärk ont i kroppen mm allt detta räknas som biverkningar
Javisst kommer Covid att ebba ut men primära skälet till att alla ska ta vaccinet är för att minska belastningen på sjukvården och att samhället kan börja fungera normalt
Så länge folk under 60 inte tar vaccinet innan Covid blivit en endemi så kommer IVA gå på knäna och inte kunna användas på det sätt som är tänkt i sjukvården och samhället kommer att få nedstängningar, vaccinet gör att du har mildare symptom under en kortare tid när du tagit vaccinet, det blir som en influensa och samhället kan hantera situationen

Sen vill jag säga, var källkritisk när ni hävdar saker som att fullt friska människor blir sjuka av vaccinet och får bla bla bla, tänk på de som fått hjärtmuskelinflammation (kanske) pga vaccinet med den lilla dos det innebär, hur hårt hade de drabbats om de fått en vanlig Covidinfektion
icemask
icemask

Antal inlägg : 4121
Join date : 12-05-12

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 23 dec 2021, 08:55

Nu är det ju trots allt ändå fakta att det finns vissa som fått allvarliga biverkningar av vaccinet, det är ju bara lögn att påstå något annat. Däremot så är det färre än som dött eller farit illa av covid.

Tycker definitivt man ska fråga varför det är sådan press på att folk under 50 ska vaccinera sig då det inte är folk under 50 som överbelastar IVA eller har hög dödsrisk. Sedan kan man ju tycka att det borde finnas fler IVA-platser i ett I-land men det är väl inte mycket göra åt i dagsläget.

Det är ca 1500 personer under 50 som varit inlagda på IVA, sedan covid satte igång för snart två år sedan. Det är faktiskt inte särskilt många sett till befolkningsmängd och tidsperiod.

Det är främst de äldre som läggs in på IVA och främst de äldre som dör. Hade man faktiskt brytt sig i detta så hade man lagt krutet på att skydda de äldre, men man lägger hellre krutet på att pressa människor som inte nödvändigtvis behöver vaccinet att vaccinera sig. Nu vet jag att det är många som tycker att det är att skydda de äldre att vaccinera sig men vi vet alla det inte är pga de äldre ni vaccinerar er så släpp den moralkakan.

Man ska alltid vara källkritisk, det hade varit en betydligt trevligare diskussion om samtliga här var det och inte bara hasplade ur sig saker för att försöka stärka deras ståndpunkt utan att ha egentliga belägg för det. Något jag själv säkert är delvis skyldig till då jag är väldigt starkt emot allt vad gäller covidbevis och restriktioner, men så är även vissa vaccinförespråkare här i tråden.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman tor 23 dec 2021, 10:14

Vill bara säga att jag tycker debatten här ändå håller hyfsat hög lägstanivå. Men det visar väl bara på det välkända faktumet att LHF-fans är både intelligentare och trevligare än allmänheten i genomsnitt.

God Jul santa

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman tor 23 dec 2021, 10:28

En sak som få tänker på är att det inte bara är IVA som påverkas. De allra flesta som hamnar på sjukhus läggs in på en vanlig vårdavdelning, i synnerhet de som är lite yngre hamnar där i högre utsträckning. Men särskilt "vanlig" är den nu ändå inte. Det är fasligt resurskrävande och påfrestande för personalen att vårda även en lindrig covidpatient. Har som sagt fått uppleva det inifrån. Kan du välja att slippa hamna där så gör det. För både din egen och andras skull.

Att sjukvården var underbemannad redan innan pandemin är ju välkänt, men det är definitivt inget som är lätt åtgärdat under densamma, snarare tvärtom. Dessutom har vi p.g.a. pandemin byggt upp en vårdskuld som måste tas om hand senare. Varje person vi slipper lägga in på sjukhus kommer att underlätta i framtiden. Så även om risken att dö är relativt liten när man är lite yngre finns definitivt fördelar med att ta vaccinet även för dem.

Det enda som enligt min mening möjligen är tveksamt både statistiskt och etiskt är att vaccinera barn under 18 år för covid. Men att det minskar smittspridningen är säkerställt och på så vis är det åtminstone en fördel för samhället. Men kanske som sagt inte för personen själv.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 tor 23 dec 2021, 10:33

Varför fortsätter du jämföra biverkningar av ett vaccin med dödsfall till följ av covid-infektion? Är det dödsfall vi är rädda för ska vi jämföra dödsfall till följd av vaccin med dödsfall till följd av infektion.

Vill du fokusera på biverkningar till följd av vaccin så ska du jämföra det med "biverkningar" till följd av smitta. Om du bemödar dig att göra det kommer du se och det är som dag och natt, och det är inga smickrande siffror för de som väljer smitta istället för vaccin. Och NEJ, det är inte bara äldre personer som har postcovid. Du är inte fredad för att du är under 40 vilket också framgår om du läser de rapporter som finns angående postcovid.

Jag förstår verkligen i min vildaste fantasi logiken att vara rädd för biverkningar av ett vaccin men helt oroad över de långdragna problem man kan få av en infektion. Såvida du inte är helt isolerad utan mänskliga kontakter och därmed risk för smitta så håller inte ett sådant resonemang.

Denna frågeställning har duckats nu ett antal gånger, av naturliga skäl för du har inget bra svar på det. Jag förväntar mig inte att detta kommer adresseras i nästa inlägg heller utan svaret blir väl som vanligt bottenlöst eller bemöts med en motfråga.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Kanellängd likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tor 23 dec 2021, 10:46

Lulefan skrev:...Det är ca 1500 personer under 50 som varit inlagda på IVA, sedan covid satte igång för snart två år sedan.

Kring detta, jag pratade med person tidigare i januari december som påpekade att våra kära politiker totalt 'glömt' att påpeka att vi skurit ned antalet IVA platser i landet från 3600 till 600 senaste åren (om jag minns siffrorna rätt).
Om det är så att denna (milda) lockdown har varit för att vi sparat på IVA platser, så kan man diskutera vad den besparing verkligen sparade.


Senast ändrad av Puckad den tor 23 dec 2021, 15:57, ändrad totalt 1 gång
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 tor 23 dec 2021, 10:47

farre skrev:Uppdatering!
Var rätt frustrerad igår och borde kanske ha väntat in de sista test och provresultaten innan jag postade igår men rätt ska vara rätt.
Efter analys av de senaste proverna och testerna verkar det inte vara något vaccinrelaterat. Utan han var positiv för influensa typ A. Sjukt lättad är man idag även om han fortfarande har virus kvar så här 7-8 veckor efter insjuknad. Vila ett par veckor till och förhoppningsvis full träning efter nyår.
Ledsen om jag hällde bensin på brasan kring detta ämne men jag skrev exakt så som läkaren trodde igår.

Jag håller alla tummar och tår för ett tillfrisknande för grabben, vilket i slutändan är det viktigaste.

Vi drivs av känslor och detta är ett ganska bra exempel på hur vi i pressade situationer påverkas i våra ställningstaganden.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

farre likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman tor 23 dec 2021, 11:04

Puckad skrev:
Lulefan skrev:...Det är ca 1500 personer under 50 som varit inlagda på IVA, sedan covid satte igång för snart två år sedan.

Kring detta, jag pratade med person tidigare i januari som påpekade att våra kära politiker totalt 'glömt' att påpeka att vi skurit ned antalet IVA platser i landet från 3600 till 600 senaste åren (om jag minns siffrorna rätt).
Om det är så att denna (milda) lockdown har varit för att vi sparat på IVA platser, så kan man diskutera vad den besparing verkligen sparade.
Vi hade i teorin ca 4 000 IVA-platser under Kalla krigets dagar. Men det var efter full mobilisering d.v.s. varje arbetsför person var kallad till krigstjänstgöring inom civilförsvar eller militär. Tror vi då hade ca 25 fältsjukhus med IVA-avdelning. Som vi vet avvecklade vi så gott som hela invasionsförsvaret under 90- och 00-talet, med avskaffandet av värnplikten som pricken över i. Och i och med det även större delen av krigssjukvården samt att även den civila delen av det minskades. Så det förklarar större delen av neddragningen.

Men den sjukvård som var avsedd bedrivas i dessa är inte jämförbar med modern covid-IVA. Det visade ju sig i fjol våras att inte ens dagens moderna fältsjukhus var särskilt bra för detta, så de kom aldrig till användning. Så det går inte att bara räkna sängar rakt av.

Därutöver har man minskat IVA-kapacitet och vårdplatser överhuvudtaget av kostnadsskäl under senare år. Det beror nog rätt mycket på att folk inte är så glada i att betala skatt. Jo, det är antagligen även så att vården bedrivs ineffektivt med alldeles för mycket administration (NPM, regionernas vara eller inte vara osv.), där är jag dock inte insatt så jag låter bli att gå in djupare i den debatten.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Bamsefar, Redbear and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 23 dec 2021, 12:02

LHF96 skrev:Varför fortsätter du jämföra biverkningar av ett vaccin med dödsfall till följ av covid-infektion? Är det dödsfall vi är rädda för ska vi jämföra dödsfall till följd av vaccin med dödsfall till följd av infektion.

Vill du fokusera på biverkningar till följd av vaccin så ska du jämföra det med "biverkningar" till följd av smitta. Om du bemödar dig att göra det kommer du se och det är som dag och natt, och det är inga smickrande siffror för de som väljer smitta istället för vaccin. Och NEJ, det är inte bara äldre personer som har postcovid. Du är inte fredad för att du är under 40 vilket också framgår om du läser de rapporter som finns angående postcovid.

Jag förstår verkligen i min vildaste fantasi logiken att vara rädd för biverkningar av ett vaccin men helt oroad över de långdragna problem man kan få av en infektion. Såvida du inte är helt isolerad utan mänskliga kontakter och därmed risk för smitta så håller inte ett sådant resonemang.

Denna frågeställning har duckats nu ett antal gånger, av naturliga skäl för du har inget bra svar på det. Jag förväntar mig inte att detta kommer adresseras i nästa inlägg heller utan svaret blir väl som vanligt bottenlöst eller bemöts med en motfråga.

Om det är mig du talar till, vad jag kunnat läsa mig till så verkar majoriteten av det som kallas postcovid vara övergående, vilket inte kan jämföras med allvarliga biverkningar.

Puckad skrev:
Lulefan skrev:...Det är ca 1500 personer under 50 som varit inlagda på IVA, sedan covid satte igång för snart två år sedan.

Kring detta, jag pratade med person tidigare i januari som påpekade att våra kära politiker totalt 'glömt' att påpeka att vi skurit ned antalet IVA platser i landet från 3600 till 600 senaste åren (om jag minns siffrorna rätt).
Om det är så att denna (milda) lockdown har varit för att vi sparat på IVA platser, så kan man diskutera vad den besparing verkligen sparade.

Inte bara IVA man dragit ned på: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2018/01/fortsatt-minskning-av-disponibla-vardplatser-i-sverige/

Vad gäller alla neddragningar så blir det en väldigt politisk fråga, personligen tycker jag att vi betalar sanslösa pengar i skatt och att de pengarna borde räcka till bättre vård. Men det finns uppenbart stora slukhål i svensk ekonomi, hade kunnat raljera om vad jag tycker om det och vad jag tycker man bör göra men det hör nog till en annan tråd.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Bamsefar tor 23 dec 2021, 12:34

Tyvärr har man med genomförandet av npm ökat byråkratiseringen/kontrollverksamheten ngt enormt och sparat då in på de som faktiskt utför verksamhet, jobbar själv inom sjukvården och sett dessa rent absurda konsekvenser. Det är visserligen en annan debatt men att det påverkat bla covid-vården negativt står väl klart.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore tor 23 dec 2021, 16:24

FHM hemsida:
COVID-19 - Sida 6 Screen10
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore tor 23 dec 2021, 16:30

Tony Moore skrev:Jag tycker de viktigaste anledningarna till att ta vaccinet är:
1) Förhindra död (och allvarliga sjukdomsfall)
2) Förhindra kollaps i sjukvården

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/iva-platserna-fullbelagda-just-nu

(Tog min 3e "ego-solidaritets" vaccinspruta den 14 dec.)
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tor 23 dec 2021, 16:34

Lulefan skrev:
Puckad skrev:I åldersgruppen 50 och yngre så finns det 10 rapporterade fall. 5 om tittar på 40 o yngre.
Men alla är inte vaccinerade än, så räkna upp dödsfallen och anta att 70% är vaccinerade: Då stannar vi på ca 7 resp 14 fall.

Dödsfall pga Covid:
9+5+27+48+(127) = 89 resp 216. På 1.26 millioner fall.
Men vi är 10.1M invånare i Sverige. Så multiplicera dödstalen med 8. Då landar vi på 712 resp 1782.

För 50 o yngre ska alltså 14 ska alltså jämföras med 1296.
Eller för 40 och yngre, 7 ska ställas mot 534.

Siffrorna ovan spricker om man som icke vaccinerad anser att man är skyddad för att andra vaccinerat sig, och att man alltså vill åka snålskjuts på de som vaccinerar sig.
Men jag bortser från de idioterna.
Så argument av typen "varför ska jag när alla andra redan gjort det?" låter jag var därhän.

Så ser siffrorna ut. Pick your poison.

Dina siffror håller inte. Du kan inte bara multiplicera dödstalen med 8. Vi har haft betydligt mycket fler fall av covid än 1.26 miljoner fall, det förstår vem som helst. Fullt möjligt att över halva befolkningen redan haft covid. Otestad för covid innebär inte att man inte haft covid.

Jag tycker du har en väldigt konstig syn på ovaccinerade, åka snålskjuts? Kom igen, covid är inte på långa vägar så farligt som man vill ge sken av och är man gammal och oroad över det så är det väl deras ensak. Sedan att regeringen och FHM tar dumma beslut kan man inte beskylla ovaccinerade för.
Även om du jämförde med dina siffror blir det 432 vs 14. men jag tror inte att hälften haft den. Det har testats mycket i Sverige. Möjligen är det rimligt att multiplicera med 6. Och det ändrar inte bilden det minsta.

Jag har en varierad syn på de som väljer att inte vaccinera sig. Och den gruppen som inte vaccineras sig bara för att alla andra ändå gjort det, de kallar jag för att medvetet åka snålskjuts, dvs man vill åtnjuta att samhället öppnar upp och att pandemin bekämpas, men man vill inte bidra till det själv.
Samma beteende som att hoppa på en buss och sen vägra betala för den går ju ändå.
Och för den gruppen står jag fast vid min beskrivningsform.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 23 dec 2021, 17:44

Puckad skrev:
Lulefan skrev:
Puckad skrev:I åldersgruppen 50 och yngre så finns det 10 rapporterade fall. 5 om tittar på 40 o yngre.
Men alla är inte vaccinerade än, så räkna upp dödsfallen och anta att 70% är vaccinerade: Då stannar vi på ca 7 resp 14 fall.

Dödsfall pga Covid:
9+5+27+48+(127) = 89 resp 216. På 1.26 millioner fall.
Men vi är 10.1M invånare i Sverige. Så multiplicera dödstalen med 8. Då landar vi på 712 resp 1782.

För 50 o yngre ska alltså 14 ska alltså jämföras med 1296.
Eller för 40 och yngre, 7 ska ställas mot 534.

Siffrorna ovan spricker om man som icke vaccinerad anser att man är skyddad för att andra vaccinerat sig, och att man alltså vill åka snålskjuts på de som vaccinerar sig.
Men jag bortser från de idioterna.
Så argument av typen "varför ska jag när alla andra redan gjort det?" låter jag var därhän.

Så ser siffrorna ut. Pick your poison.

Dina siffror håller inte. Du kan inte bara multiplicera dödstalen med 8. Vi har haft betydligt mycket fler fall av covid än 1.26 miljoner fall, det förstår vem som helst. Fullt möjligt att över halva befolkningen redan haft covid. Otestad för covid innebär inte att man inte haft covid.

Jag tycker du har en väldigt konstig syn på ovaccinerade, åka snålskjuts? Kom igen, covid är inte på långa vägar så farligt som man vill ge sken av och är man gammal och oroad över det så är det väl deras ensak. Sedan att regeringen och FHM tar dumma beslut kan man inte beskylla ovaccinerade för.
Även om du jämförde med dina siffror blir det 432 vs 14. men jag tror inte att hälften haft den. Det har testats mycket i Sverige. Möjligen är det rimligt att multiplicera med 6. Och det ändrar inte bilden det minsta.

Jag har en varierad syn på de som väljer att inte vaccinera sig. Och den gruppen som inte vaccineras sig bara för att alla andra ändå gjort det, de kallar jag för att medvetet åka snålskjuts, dvs man vill åtnjuta att samhället öppnar upp och att pandemin bekämpas, men man vill inte bidra till det själv.
Samma beteende som att hoppa på en buss och sen vägra betala för den går ju ändå.
Och för den gruppen står jag fast vid min beskrivningsform.

Du borde inte multiplicera med något överhuvudtaget då du inte har några som helst belägg för det. Så länge inte hela befolkningen är testad så är det omöjligt veta hur många som haft covid.

Ytterst tveksam till att ens hälften av befolkningen är testad och även om de var det, de kan ha haft covid efter de blev testade, gått rätt lång tid sen testningen påbörjades.

Läs om mänskliga rättigheter istället: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6544564/#s0020title
Vad staterna här i väst sysslar med borde definitivt gå att klassificera som coersive treatment.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken tor 23 dec 2021, 22:33

Jag tycker att betydligt fler borde verkligen ställa sig själva frågan: Vad Sverige i grund egentligen är för något; och vad landet står för. Vilka värderingar vi tillsammans står enade för. För alla som behöver hjälp på traven -räcker det gott och väl att läsa inledningen här: Länk

Att man under dessa pandemitider skall hitta sätt att kringgå detta (oavsett tillfälliga orsaker, mål -eller agenda) -är någonting helt annat än vad Sverige är och står för.

Det är en både skrämmande -samt oroväckande utveckling; när oliktyckande inte tillåts att ha en öppen debatt på samma villkor. De oliktyckande censureras i stor om sträckning i media. I en envägs dialog av denna sort; hamnar allt lite på tok för nära diskriminering -och även hets mot folkgrupp:

"För hets mot folkgrupp döms, enligt 16 kap. 8 § brottsbalken, den som – i uttalande eller i annat meddelande som sprids – hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse."

I detta fall 'trosbekännelse' -som omfattar även andra delar än religion.

Med allt detta sagt; menar jag endast -och i grund det här:
Hur långt är vi beredda att 'tänja' på våra grundprinciper i våra grundlagar i dessa högst speciella pandemitider? För att det här är faktiskt vad som sakteliga och undan för undan håller på att ske i vårt land just nu. Det mest skrämmande är att detta till stora delar verkar ske till de flestas gillande och medgivande bland vårt eget folk. Har någon en majoritet bland vårt folk rätt att tvinga den motsatta minoriteten bland våra medborgare ifrån grundrättigheterna som alla Svenska medborgare har? Om så: Går det inte längre -med rent samvete säga att man värnar och värderar det som Sverige i grund står för.

-Vem har rätten att säga åt en Svensk medborgare; att andras rättigheter inte längre gäller?
-Exakt när får vi använda ord som 'samhällsansvar'; när detta samtidigt innebär att beröva frihet från andra människor/medborgare?

Törs vi kalla detta för socialism?; som kännetecknas ungefär så här:
"Socialism är en politisk teori kännetecknad av betonandet av kollektiva eller statliga styrelseformer och en tilltro till gruppens, kollektivets och massornas förmåga att organiserat lösa ekonomiska och politiska problem. En ofta framhävd grundsats är att kollektivets bästa är individens bästa."

För då är man ute på väldigt hal is mina vänner.

Jag hyser inga agg mot de som vaccinerar sig -lika lite som jag har något problem med de som väljer att inte vaccinera sig. Detta så länge alla som fått göra sitt val frivilligt. Det jag aldrig kan acceptera; och är villig slåss för så länge jag bara orkar lyfta mina armar: Är mot folk som anser sig ha rätten att såväl besluta -eller stödja individer; som försöker göra alt tvinga andras medborgares val i Sverige. Alla i vårt land har rätt att själva göra sina val -utan påföljder. Detta så länge dessa beslut inte är olagliga. Ingen kan förehålla sig rätten att ändra -eller kring gå individuella rättigheter i våra grundlagar oavsett rådande opinion. Vår lands flagga/fana är blå och gul. Det är MÅNGA som gjutit sitt blod -för att denna flagga idag stolt står för oss och övriga världen. Den stund som vi kollektivt väljer att ignorera vad vår gemensamma flagga representerar: Är dagen vi vanärar allt och alla som kämpat för att göra den till vad den är. -Vart går egentligen gränsen? -När skall vi säga stopp? -Vad är priset vi betalar om vi fortsätter utan att tänka vad det här egentligen kostar oss?

Jag kan bara tala för mig själv. Men någonstans i någon vansinnigt knäpp drömvärld; är jag trots allt så lojal: Att jag kan se mig själv -som 'sista man'; envist hålla upp vår gemensamma fana med stolthet pga vad den står för och representerar. Och jag tror inte för en sekund att jag är ensam om detta. Men för att detta skall betyda någonting: Måste våra värderingar under den samma även överensstämma för vad vår flagga representerar för oss som lever under den.

-Solidariskt ansvar. Är detta argument verkligen tillräckligt för att få oss att blunda för vad vårt land egentligen står för.....?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Lulefan likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman fre 24 dec 2021, 13:08

Vi lever mitt i en pandemi, där folk dör och blir svårt sjuka. Det är ett faktum som vissa verkar ha svårt att ta in.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken fre 24 dec 2021, 15:05

Tigerman skrev:Vi lever mitt i en pandemi, där folk dör och blir svårt sjuka. Det är ett faktum som vissa verkar ha svårt att ta in.
Man måste börja i rätt ände:

Vi lever i ett fritt land/samhälle; där en pandemi härjar. Folk dör och blir svårt sjuka. DETTA är ett FAKTUM som verkar vara svårare för många att förstå.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 fre 24 dec 2021, 15:07

Man skall ju tänka på att många länder i världen har en vaccinationsfaktor på någon enstaka %

Redan i Europa är det ju runt 30% så i många av dom "öst"europeiska länderna.

Det är ju inte så att Rumänien håller på att avfolkas eller ens är nära att få en minskad befolkning. Då skall man också ta i beaktning att även om dom också har restriktioner liknande här så har man helt enkelt inte råd att följa dom utan folk gör vad man måste för att kunna ha mat på bordet.




Lars158

Antal inlägg : 9729
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan fre 24 dec 2021, 16:34

Tigerman skrev:Vi lever mitt i en pandemi, där folk dör och blir svårt sjuka. Det är ett faktum som vissa verkar ha svårt att ta in.

Den snällaste pandemin i världshistorien. Folk dör och blir svårt sjuka av mycket annat med, ska vi tumma på våra rättigheter där med?

De har inte svårt ta in det, de håller bara inte med dig.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala fre 24 dec 2021, 21:44

Hoppas alla tar vaccinet, endast då kan vi bli av med skiten inom ett par år.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18168
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan fre 24 dec 2021, 22:58

Pajala skrev:Hoppas alla tar vaccinet, endast då kan vi bli av med skiten inom ett par år.

Precis som alla andra pandemier, där det krävdes att alla vaccinerades för att få stopp på det, eller? Ser inte svininfluensan härja, eller spanska sjukan för den delen. Betydligt färre vaccinerade sig för dessa, vaccinet för spanska sjukan fanns inte ens tillgängligt under den pandemin mig veterligen.

Vi har redan sett det värsta av covid.
Första vågen tenderar att alltid vara den dödligaste och efterkommande ha betydligt lägre dödlighet, covid verkar följa samma mönster.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman lör 25 dec 2021, 11:52

Lulefan skrev:
Tigerman skrev:Vi lever mitt i en pandemi, där folk dör och blir svårt sjuka. Det är ett faktum som vissa verkar ha svårt att ta in.

Den snällaste pandemin i världshistorien. Folk dör och blir svårt sjuka av mycket annat med, ska vi tumma på våra rättigheter där med?

De har inte svårt ta in det, de håller bara inte med dig.
Inte direkt den snällaste. Det har troligen dött fler i covid än i Asiaten eller Hongkong. Dessutom leder covid till avsevärt fler och värre efterverkningar som troligen påverkar för resten av livet.

Vilka rättigheter blir du av med? Att inte få gå på konsert under några månaders tid? Är det så viktigt att du ska få göra det, oavsett om det leder till att andra blir svårt sjuk eller dör? Det är synnerligen små uppoffringar man får göra här i Sverige trots allt. Och de lär knappast bestå för evigt.

Och ja, det finns många rättigheter du inte får ha i Sverige, i syfte att skydda andra. Du får t.ex. inte äga skjutvapen utan licens, bära kniv i offentlig miljö eller köra bil utan körkort. Trots att det knappast skulle drabba mer än kanske tusen oskyldiga personer om året.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Xerzocx lör 25 dec 2021, 14:32

Jag håller med dom skrivare som skriver att Covid-19 inte är det värsta pandemi genom tiderna. Inte om man räknar till antalet döda iaf.
Digerdöden är ett exempel där hundratals miljoner dog.
Dock så har vi haft sjukdomar, virus och bakterier som vi lyckats utrota via antibiotika och vaccin. Hade man på 1300-talet haft antibiotika och vaccin, så hade inte hundratals miljoner dött av Digerdöden utan den hade utrotas mycket mycket tidigare.
Idag har cirka 5,4 miljoner människor dött av Covid-19. Detta till trots att vi har antibiotika, vi har idag ett vaccin och vi är medicinskt mer kunniga än någonsin.
Att påstå att Covid-19 inte är farligt, att underskatta dess dödlighet är trångsynt och brist på fakta.
Att ta vaccin kommer inte skydda oss till 100% från att kunna bli smittade. Det är ett vaccin, inte ett botemedel. Ingen har någonsin påstått något annat.
Att ta vaccin innebär att det är mindre sannolikhet att jag får Covid. Det innebär att jag kommer smitta vidare till färre om jag får det och jag kommer ha större sannolikhet till att få milda symptom än dödliga.
Ju mer vi vaccinerar oss, ju mindre är sannolikheten att viruset muterar sig och ju snabbare kan vi få bukt på pandemin och övergå till en endemi.
Visst finns det en viss risk för biverkningar om man tar vaccinet. Det kan man få av säsongssprutan också. Av antibiotikan, dom antidepressiva eller magnesylen också. Biverkningar är naturligtvis inte kul eller något man vill ha. Biverkningar visar sig dock som huvudvärk, illamående och andra övergående symptom. Låter som en bakfylla..
Sen finns det extremt sällsynta fall där biverkningar leder till allvarliga följer, speciellt om man har en underliggande sjukdom.
På tal om biverkningar så klassas fetma och abstinens som biverkningar också, men i dom fallen verkar det inte lika allvarligt?
Jag tycker absolut att man skall få ha sina friheter. Jag vill själv ha dessa.
Men 5,4 miljoner har dött redan. Vi är mitt i pandemin och mitt i en ny våg. Att siffrorna inte är större är tack vare våra framsteg inom det medicinska, våran sjukvård och vaccinet som bromsat upp det.
Att dock underskatta Covid-19 och påstå att det är lite övergående nackspärr är trångsynt och brist på verklighetsuppfattning.
Jag tycker att man skall ta minst en dos vaccin. Inte för sig egen skull enbart, utan för omgivningens, våra äldre, våra sjuka och för att få stopp på pandemins, skull.
Så att vi till slut, allihopa, tillsammans, kan övergå till ett normalt liv.
Precis som vi har rättigheter och friheter, så har vi skyldigheter också. Ge och ta. Ibland måste man se det i det stora hela och för helheten skull och stänga av trångsyntheten. Speciellt i en pandemi där drygt 5 miljoner människor dött hittills..

Detta är mina åsikter iaf, men respekterar andras åsikter! Smile

Xerzocx

Antal inlägg : 241
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Bamsefar and Pajala like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala lör 25 dec 2021, 15:33

Lulefan skrev:
Pajala skrev:Hoppas alla tar vaccinet, endast då kan vi bli av med skiten inom ett par år.

Precis som alla andra pandemier, där det krävdes att alla vaccinerades för att få stopp på det, eller? Ser inte svininfluensan härja, eller spanska sjukan för den delen. Betydligt färre vaccinerade sig för dessa, vaccinet för spanska sjukan fanns inte ens tillgängligt under den pandemin mig veterligen.

Vi har redan sett det värsta av covid.
Första vågen tenderar att alltid vara den dödligaste och efterkommande ha betydligt lägre dödlighet, covid verkar följa samma mönster.

Coronan ger inte med sig, alla måste vaccinera sig annars fortsätter nedstängningarna i samhället.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18168
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken lör 25 dec 2021, 15:59

Min personliga åsikt/syn gällande att ta ansvar i denna pandemi; hamnar helt klart på ett annat plan -jämfört med vad de flestas syn. Detta handlar om ansvar i vårat sätt att leva i vår vardag i dessa pandemitider. Eftersom BÅDE o vaccinerade -som vaccinerade kan smitta andra; innebär samma ansvar för båda grupperna. Dvs: Jag anser att den större allmänna synsättet -på att de o vaccinerade är o ansvarslösa stämmer helt enkelt inte. Det är de o vaccinerade som väljer att härda ut de större restriktionerna. Det är dessa människor som väljer bort ställena de ej längre är tillåtna att vistas i. Detta samtidigt som vi ser en jätte-boom just nu med människor -som vill resa. (Och här måste man komma ihåg -att de o vaccinerade tillåts ej att resa utomlands.)

Här bör fler verkligen fundera en gång extra -över vilka egentligen tar mest ansvar i denna pandemi.

Vårt land håller just nu på att förbereda sig för nästa våg i denna pandemi. Vi ser tendenserna över vad vi har att förvänta oss redan i övriga europa. Det är nu i början av året som den här smällen/vågen kommer att komma för oss. Denna/nästa våg kommer att bäras in i vårt land -av personer som återvänder hem till vårt land -efter att dessa har varit och rest utomlands. Samtliga dessa personer tror antingen:

A.) Att det är fritt fram att leva som vanligt när man är full vaccinerad.
B.) Skiter i riskerna/konsekvenserna -bara de får vad de själva vill.

Det är denna grupp som är problemet. Det är denna grupp som sprider smittan. Det är denna grupp vi har att tacka -för vad som kommer att slå hårt mot vår redan överbelastade sjukvård.

Sedan har vi vår kära, tafatta, nya regering: Nu har man spenderat en herrans massa skatte pengar på vaccin; och bäst-före -datumet på doserna håller på att bli kort. Skiten måste in i armarna på folk nu; innan det är för sent. Deras åtgärd/budskap: Större, starkare budskap på att övertyga o vaccinerade -att vaccinera sig. Samt nya restriktioner på vårt vardagsliv. Att idioterna (ja; jag anser det -och står för detta) -skulle istället lägga dessa restriktioner på utlandsresandet: Ser vi fan inte röken av! Istället fortsätter man att uppmana -och 'hacka' på de som redan ligger. För i deras värld är ju de o vaccinerade problemet. Det är de som enligt deras snett vridna världsbild gör så att den här pandemin eskalerar. Vi pratar alltså om en minoritet bland vårt folk -med redan inskränkta rättigheter. Det är enligt dem dessa personer som är problemet i vårat land just nu.

I verkligheten är vår regering själva problemet. Problemet ligger i deras grund syn -som de själva bestämmer -eller blir matade av från FHM. Jag tror personligen inte problemet ligger i FHM. För de som fixar att läsa mellan raderna (utbildade att upptäcka när personer går i osanningar); har flera gånger bevittnat direkt sända TV-presskonferenser från FHM: Där man ser representanter läsa innan till från förutbestämda, färdiga anteckningar. Där munnen hos personen utan tvekan säger/berättar någonting annat än vad ögonen och kroppsspråket gör. Att spekulera i; om detta överhuvudtaget stämmer -och vad det i så fall beror på: Är upp till var och en och bestämma och reagera över själva.

Avslutningsvis -och åter igen:
Jag räknar vaccinerade -som o vaccinerade personer precis lika. Jag dömer ingen över deras beslut att vaccinera sig -eller inte göra detta. I ett fritt land som Sverige; är detta ett personligt val.

Däremot:
Håller jag vår regering ansvariga över situationen vi har nu i Sverige. Jag tycker INTE att de är kompetenta -eller starka nog; att hantera pandemisituationen på ett effektivt och korrekt sätt. Ju fler misstag de gör; ju mer är de tvungna att efter reparera dessa misstag -med fler restriktioner. En pandemi; både symptomen -samt 'kontaminerings effekter' för den samma: Hanterar man genom att exakt syna -samt erkänna var de verkliga problemen finns/är: Och angripa där problemen finns. Detta på samma sätt som man gör Ex i ett laboratorium. En pandemi är totalt immun mot politik. En pandemi älskar att läxa upp oss -när de som bestämmer har fel.

-Och samma mina ord: Nu i januari kommer nästa kalldusch -och denna har INGETING att göra med de som är o vaccinerade. Tvärtom.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 25 dec 2021, 18:19

Tigerman skrev:
Lulefan skrev:
Tigerman skrev:Vi lever mitt i en pandemi, där folk dör och blir svårt sjuka. Det är ett faktum som vissa verkar ha svårt att ta in.

Den snällaste pandemin i världshistorien. Folk dör och blir svårt sjuka av mycket annat med, ska vi tumma på våra rättigheter där med?

De har inte svårt ta in det, de håller bara inte med dig.
Inte direkt den snällaste. Det har troligen dött fler i covid än i Asiaten eller Hongkong. Dessutom leder covid till avsevärt fler och värre efterverkningar som troligen påverkar för resten av livet.

Vilka rättigheter blir du av med? Att inte få gå på konsert under några månaders tid? Är det så viktigt att du ska få göra det, oavsett om det leder till att andra blir svårt sjuk eller dör? Det är synnerligen små uppoffringar man får göra här i Sverige trots allt. Och de lär knappast bestå för evigt.

Och ja, det finns många rättigheter du inte får ha i Sverige, i syfte att skydda andra. Du får t.ex. inte äga skjutvapen utan licens, bära kniv i offentlig miljö eller köra bil utan körkort. Trots att det knappast skulle drabba mer än kanske tusen oskyldiga personer om året.

Fine, en av de snällaste då, men då bara för att man jämför med svininfluensan och liknande.

Det handlar inte om att det är så jävla viktigt för mig att få gå på konsert, det handlar om principen men det verkar ju helt omöjligt för er nickedockor att ta in.
Om jag som fullt frisk går på hockey eller konsert så leder det inte till att någon annan dör. Då är det betydligt större risk när ni vaccinerade springer runt där och hostar och snyter er i näven. Bara kolla på vilka det är som sprider covid just nu, det är inte ovaccinerade.

Det är ett jävla skitargument angående skjutvapen, kniv och körkort. Tycker du det vore ok att helt stoppa folk från att få köra bil? Det är ju folk som dör.
Eller för den delen förbjuda alkohol/tobak, folk dör ju av det. Eller varför inte förbjuda hockey? Folk blir ju allvarligt skadade och dödsfall händer.

Ser du hur absurt och korkat det blir när du använder sådana argument?

Jag skulle även vilja se lite faktiskt FAKTA kring dessa efterverkningar ni prata om och påstår påverkar en "resten av livet", vad jag sett finns det absolut inget stöd för att de skulle så pass långvariga.

Pajala skrev:
Coronan ger inte med sig, alla måste vaccinera sig annars fortsätter nedstängningarna i samhället.

Nedstängningarna i samhället beror inte på covid, det beror på en korkad riksdag och regering som gör övertramp.


Senast ändrad av Lulefan den lör 25 dec 2021, 18:25, ändrad totalt 1 gång

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman lör 25 dec 2021, 18:41

Efterverkningar: Jag är själv drabbad av dem och vet du inte hur det är så kan jag hälsa att det är inte kul alls.

8 månader sedan jag blev friskförklarad efter 6 dagar på sjukhus (vanlig vårdavdelning). Fortfarande känsliga luftvägar, trötthet och ibland huvudvärk. Orkar inte träna, bara promenera.
Luktsinne nära noll, det krävs att jag stoppar nosen ner i en flaska aceton för att jag ska reagera på lukt. Jag skulle bli positivt överraskad om allt är som vanligt igen inom ett år.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman lör 25 dec 2021, 19:02

Spridning av covid är inte allvarligt i sig. Det är följden av sjukdomen som är det. Om få människor blir svårt sjuka eller dör behöver vi inte några skyddsåtgärder. Det som hittills varit effektivaste metoden för att nå dit har varit vaccination. Alltså är det bra om så många som möjligt vaccinerar sig.

Har vi riktigt tur så kommer omikron att visa sig vara det som ger slutlig flockimmunitet och sätter stopp för pandemin. Men än så länge är osäkerheten stor kring mutationen så det är fullt förståeligt om myndigheterna är oroliga.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 25 dec 2021, 19:13

Tigerman skrev:Efterverkningar: Jag är själv drabbad av dem och vet du inte hur det är så kan jag hälsa att det är inte kul alls.

8 månader sedan jag blev friskförklarad efter 6 dagar på sjukhus (vanlig vårdavdelning). Fortfarande känsliga luftvägar, trötthet och ibland huvudvärk. Orkar inte träna, bara promenera.
Luktsinne nära noll, det krävs att jag stoppar nosen ner i en flaska aceton för att jag ska reagera på lukt. Jag skulle bli positivt överraskad om allt är som vanligt igen inom ett år.

Anekdotisk bevisföring baserat på ett fall. Vad säger att det är för resten av livet?

Tigerman skrev:Spridning av covid är inte allvarligt i sig. Det är följden av sjukdomen som är det. Om få människor blir svårt sjuka eller dör behöver vi inte några skyddsåtgärder. Det som hittills varit effektivaste metoden för att nå dit har varit vaccination. Alltså är det bra om så många som möjligt vaccinerar sig.

Har vi riktigt tur så kommer omikron att visa sig vara det som ger slutlig flockimmunitet och sätter stopp för pandemin. Men än så länge är osäkerheten stor kring mutationen så det är fullt förståeligt om myndigheterna är oroliga.

Covid är inte så allvarligt som man vill få det att tro, ja, det finns de som blir svårt sjuka, dör eller får följdsjukdomar, men sett till hur många som har/haft covid så är det väldigt få.

En pandemi, särskilt inte en pandemi av denna skala, är tillräckligt för att vi ska börja tumma på våra ideal och ge staten mer makt. Lär er av historien, när man ger stater mer makt är de ofta väldigt ovilliga att ge ifrån sig denna. Lena Hallengren pratar om att det kommer bli ett nytt normalläge efter covid vad gäller restriktioner osv, är det verkligen så vi vill ha det?

Nu syftar jag inte på att vi är nya nazityskland eller sovjet eller något. Men det är en slippery slope att ge ifrån sig makt till staten och jag blir allvarligt bekymrad när jag ser folk heja på det.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman lör 25 dec 2021, 19:20

Långtidsverkningar: Naturligtvis inget eftersom det inte går att förutspå 50 år framåt i tiden. Men bevisa din egen tes, att problemet försvinner inom kort? Lika omöjligt det, men det hjälper knappast mig och andra drabbade. Tvärtom, eftersom det som behövs är en ordentlig post-covidvård.

Allvarlighetsgrad: covid-19 har stått för fler dödsfall än Spanska sjukan i USA och Storbritannien. Knappt hälften i Sverige. Utan modern vård hade det sett mycket värre ut. Men visst, om du tycker det är lugnt så kan jag inte argumentera mer emot det. Som jag nämnde i mitt första inlägg innan jul, jag har insett att anti-vaxare är omöjliga att omvända, det enda som möjligen klarar av det är närståendes död.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman lör 25 dec 2021, 19:35

Lulefan skrev:Nu syftar jag inte på att vi är nya nazityskland eller sovjet eller något. Men det är en slippery slope att ge ifrån sig makt till staten och jag blir allvarligt bekymrad när jag ser folk heja på det.
Visst finns en risk att regeringar skruvar åt på kontrollen av massorna i spåren av covid. Men personligen tror jag den svenska demokratin står sig hyfsat stark ännu. Då finns det större hot.

De som borde vara mer brydda över ökande inskränkningar i den personliga friheten är kineser, ryssar, turkar, ungrare m.fl. Och det har skett helt utan inblandning av covid, snarare är den gemensamma nämnaren Nationalism.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 25 dec 2021, 20:37

Tigerman skrev:Råkade läsa fel på Storbritannien, sorry.

Men vad då oärliga argument? Du kan hitta länder som drabbats mycket lätt av covid, och detsamma med Spanska sjukan. Varför skulle just din statistik vara ärligare än min? Poängen är dock att covid tagit kål på en stor mängd människor, och gjort ändå fler sjuka. Om man väljer att ta lätt på det eller inte är upp till var och en, men eftersom vi lever i en parlamentarisk demokrati så är det regering och riksdag som bestämmer om det är något att göra åt eller ej. Din åsikt väger därför lätt i den frågan, men det är fritt fram att argumentera.

Vad du sett och läst kan inte vara mycket värt att bygga en argumentation på eftersom forskning på långtidscovid knappt börjat, eftersom det inte gått mer än ca 2 år sedan de första fallen. Min personliga erfarenhet är därför mer värd ut vetenskaplig synvinkel än din åsikt. Den kan åtminstone bidra till forskningen.

Nationalism i sig är inte negativt, men parar man ihop det med makthavare med totalitära ambitioner så hamnar man på fel spår ut demokratisynvinkel. Man använder nationalism som argument för att uppnå egna maktambitioner, eventuellt även på bekostnad av andra staters frihet (Putin, Xi Jinping). Samma mekanismer som ledde till två världskrig. Att tro att Sverige är på väg åt det hållet pga covidbevis är att kraftigt överdriva och skruva till den verkliga politiska agendan. Ur din synvinkel kan jag dock förstå om du tycker jag är naiv.

Det är oärligt eftersom spanska sjukan var VÄLDIGT mycket värre än covid. Sedan att vissa länder klarade sig rätt bra mot spanska sjukan, jämfört med andra länder är en annan sak.

Du tycker inte det är någon skillnad på en pandemi som dödar 2.78% av jordens befolkning och en som tagit kål på 0.069%? När man räknar dödsfall med covid räknar man inte de som dött av covid heller, man räknar de som dött MED covid, väsentlig skillnad.

Oavsett vilken ideologi man har och parar ihop det med totalitära makthavare så hamnar man på fel spår ur demokratisynvinkel, förstår inte varför man ska påstå att nationalism är den onda delen i det. Totalitära makthavare är problemet, samt totalitära ideologier. Om något är det väl kommunism och nationalsocialism man ska kritisera.

Jag säger bara att det är en slippery slope, jag är inte beredd tumma en millimeter på mina rättigheter och finner det skrämmande att folk så lättvindigt går med på det och till och med hejar på det. Allt för en pandemi som är långt mildare än vad den uppmålas som och med restriktioner som är otroligt ineffektiva och inte hejdar smittspridningen överhuvudtaget.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad lör 25 dec 2021, 22:15

Fast vad är det som är en slippery slope?
Det finns inget krav på vaccinering.
Fram till för en vecka sedan så gjordes ingen skillnad på vaccinerade och ovaccinerade.
Du kan flyga till de flesta länder utan att ha vaccinerat dig.
När samhället öppnades upp så kan alla handla och röra sig fritt utan vare sig krav på vaccin eller på munskydd.

Någons personliga val kring vaccinering har inget att med någon slippery slope att göra, för planet har aldrig lutat under den tiden som man dagligen valt att inte vaccinera sig.
Rättigheten är väl att välja om man vill vaccinera sig? Rättigheten är väl inte att skippa vaccinering?
Och rätten att välja har väl alla?
Jag förstår inte hur valet att vaccinera sig kan vara att avstå sin rättighet.
Det låter som ett pseudo-argument för mig.

Under spanska sjukan så var munskydd obligatoriskt i många lander (eller på många platser).
Jag kan inte se att planet har lutat sedan 1918 pga det.

Sedan håller jag med om att restriktionerna kunde varit tuffare,
men det bli inte lätt att få ihop när det dels står ovan att man inte vill följa rekommendationerna,
dels tycker att rekommendationerna varit för ineffektiva.
Återigen känns det för mig som pseudo-argument.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 25 dec 2021, 22:49

Det är en slippery slope att kräva att folk tar ett specifikt vaccin för att få vistas i vissa miljöer och för att få resa. Finns många platser jag ej kan resa till för att jag är ovaccinerad. Det har även pratats om ännu hårdare restriktioner för ovaccinerade. Vill man ha skräckexempel så finns de i både Österrike och Australien.

Det är stor skillnad på munskydd och något man injicerar och spanska sjukan var dessutom långt mycket värre än covid. Och bara för att de inte blev värre vad gäller restriktioner osv då betyder inte att så blir fallet varje gång, man bör vara vaksam när makten roffar åt sig mer makt.

En människas frihet är inte baserad på om de lyder statens vilja eller ej(i det här fallet, att vaccinera sig).

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lajon lör 25 dec 2021, 23:34

Med frihet kommer ansvar… för fler än sig själv.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lajon sön 26 dec 2021, 10:53

Lulefan skrev:
Lajon skrev:Med frihet kommer ansvar… för fler än sig själv.

Gäller detsamma om man har influensa? Vattkoppor? HIV/AIDS? Vinterkräksjukan? Hepatit A-E? Malaria? Finns en hel uppsjö av smittsamma sjukdomar, både dödliga och icke-dödliga som ej kräver restriktioner eller några som helst bevis på tillfrisknande eller vaccinbevis.

Varför gäller det bara för covid? Visst, covid är större just nu. Men om det är på individnivå, varför är det endast covid man bryr sig i?
En gammal människa som ej haft vattkoppor riskerar att bli svårt sjuk och ev dö om den blir smittad.

Frihet är frihet, det kommer inte med förpliktelser. Vi har vissa lagar vi kommit överens om, gott så.
Hur man inte ens verkar vilja granska makten och naivt bara går med på restriktioner är för mig helt huvudlöst, det är på grund av sådana som ni som nazityskland, sovjet och kommunismen fick komma till makten. Menar inte att vi är i närheten av det, men det är ni som låter er kuvas och sväljer allt med hull och hår som släpper fram totalitära krafter.

Ja… det gäller alla smittsamma sjukdomar… och Ja ,, frihet kommer med förpliktelser!
Frihet är till för ALLA, inte bara för DIG och DINA behov. DU klarar dig inte själv utan hjälp av andra.

Ditt andra dravel om makt kommer jag inte ens kommentera..
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Bamsefar, Högljudd and Pajala like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 28 dec 2021, 16:52

COVID-19 - Sida 6 VaP6WAAAAAOw==

Det känns inte som om vi kommer att öppna upp de närmsta dagarna.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken ons 29 dec 2021, 11:36

Puckad skrev:
Det känns inte som om vi kommer att öppna upp de närmsta dagarna.
Jag köper inte för en -enda sekund sista meningen där. Jag tror att ordet 'helt' är i den där meningen; är lagt till för strategisk effekt. Ska bli intressant och få detta bekräftat framöver. Man älskar tydligen att leka med ord. Alla som ej är fullvaccinerade med 3 doser; räknas ju i jönsarnas statistik som ovaccinerade. Är övertygad om att mer parten av dessa 58% är 1 och 2 -dosare här.

Och; nä: -Vi kommer tyvärr inte att kunna öppna upp på ett bra tag än....

Respekt för politikerna i Finland; som slopar Covid-passen i landet. Synd att vår egna regering är för bångstyrda -i sin egna agenda. Detta istället för att politikerna iaf för en gångs skull kunde bete sig: rätt, propert, kvalitativt och professionellt.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 29 dec 2021, 11:55

Jonken skrev:
Puckad skrev:
Det känns inte som om vi kommer att öppna upp de närmsta dagarna.
Jag köper inte för en -enda sekund sista meningen där. Jag tror att ordet 'helt' är i den där meningen; är lagt till för strategisk effekt. Ska bli intressant och få detta bekräftat framöver. Man älskar tydligen att leka med ord. Alla som ej är fullvaccinerade med 3 doser; räknas ju i jönsarnas statistik som ovaccinerade. Är övertygad om att mer parten av dessa 58% är 1 och 2 -dosare här.

Och; nä: -Vi kommer tyvärr inte att kunna öppna upp på ett bra tag än....

Respekt för politikerna i Finland; som slopar Covid-passen i landet. Synd att vår egna regering är för bångstyrda -i sin egna agenda. Detta istället för att politikerna iaf för en gångs skull kunde bete sig: rätt, propert, kvalitativt och professionellt.

De flesta har inte tillgång till dos 3 så 58% är definitivt helt ovaccinerade. Allt annat är fakta resistent.
Att sedan den faktan inte kommer att få folk att ändra sig är en annan sak, och får vara deras beslut.

Det förvånar mig stort att att många som är i riskzonen alltså har valt att inte vaccinera sig.
Här är jag säker på att de som sprider desinformation (som att det är en icke godkänd experiment medicin) och annan FUD inte kommer att känna någon skuld för dödsfallen.

Sverige slopar delvis passen, ett Covid pass räcker inte längre vid inresa, man måste kunna visa upp ett Covid test.
Inom landet finns det ingen anledning att ta bort det, siffrorna ovan visar ju klart att vaccinering gör skillnad.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 29 dec 2021, 12:40

Jag kan förstå varför Jonken ifrågasätter sista meningen.

Från FHM:

Med ovaccinerad avses personer som inte har någon dos registrerad i NVR, endast har
en dos registrerade eller två doser och det gått mindre än 14 dagar sedan andra
registrerade dosen. Vaccinerad avser personer med två doser registrerade i NVR,
där datum för andra dosen är för minst 14 dagar sedan vid tillfället för positivt te

Sedan också(läs nedersta texten): COVID-19 - Sida 6 FGUfn7rWUAkQdFk?format=jpg&name=900x900

Vaccinerade rapporteras som ovaccinerade om antalet vaccinerade är färre än tre, väldigt oklart om det bara gäller nationellt eller om det gäller per region.

Jag tror definitivt ovaccinerade är något överrepresenterade på IVA, men de krånglar verkligen till all statistik så det blir väldigt oklart hur många som faktiskt är vaccinerade och ovaccinerade.

Hade varit önskvärt få se mer detaljerad och tydlig statistik.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Jonken and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala ons 29 dec 2021, 14:57

Har inte info från senaste veckorna.

COVID-19 - Sida 6 Antiva11
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18168
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 29 dec 2021, 16:31

Vaccinerade rapporteras som ovaccinerade om antalet vaccinerade är färre än tre, väldigt oklart om det bara gäller nationellt eller om det gäller per region.
Jag noterar att det finns lila staplar från minst vecka 14, och då fanns inte dos 3 på kartan.
Tveksamt om särskilt många fått andra dosen.
Det vore mycket olyckligt om man hade olika kriterier för olika veckor. Vi har alla behov av att det data vi ser är korrekt och verifierbart.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av icemask ons 29 dec 2021, 17:11

Skillnaden mellan ovaccinerade och vaccinerade inlagda på IVA, läs och lär
https://www.svt.se/datajournalistik/vaccinerade-och-ovaccinerade-pa-iva/
icemask
icemask

Antal inlägg : 4121
Join date : 12-05-12

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 fre 31 dec 2021, 01:22

LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 fre 31 dec 2021, 11:02

Oj det var skyhöga siffror. Men är ju små biverkningar det handlar om.

Lars158

Antal inlägg : 9729
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Bamsefar fre 31 dec 2021, 11:10

Det är väl egenrapporterade biverkningar till större delen och oftast är det de välkända, huvudvärk, smärta i armen, yrsel och annat av snabbt övergående art.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman ll fre 31 dec 2021, 18:01

Det är vetenskapligt bevisat att Ray Charles Please Say You're Fooling och Jag behöver ingen doktor får Covid-19 att blekna.

Gott nytt år!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1309
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 6 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet