COVID-19

+35
Raimo Myllys
Blinders
farre
Lars158
LulefanGBG
Redbear
LHF96
Lulefan
Kanellängd
Norlin
Dundernisse
Jonken
Jokerman ll
Björnpappa
Lajon
RSD555
Lehto
Lukrarn
Urken
Högljudd
NallePhu
Pajala
Jokerman
tibet
Snikne Ville
Dustin
Bamsefar
icemask
Old Brooklyn
Rikky
Micke80
Hankburger
Tony Moore
Tigerman
Puckad
39 posters

Sida 5 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 15 dec 2021, 21:05

Lulefan skrev:
Puckad skrev:Att den siffran är något låg kan nog delvis kopplas till att vaccinerade rör sig mer i samhället, eller t o m reser utomlands.

Om vi då vänder på argumentet, det är vaccinerade som sprider covid för att de vaccinerat sig och slutat bry sig i smittan. Varför så egoistiska? Bryr ni er inte?

Jag tar gärna en diskussion kring vaccin och covid men när det ska hållas på en nivå där man direkt utgår från att vi som ej vaccinerat oss är inskränkta, egoistiska eller "antivaxxers" så känns det ganska poänglöst.

Det ör ju hela poängen med vaccinet: Att samhället kan öppna upp och att man kan börja leva igen.

Som statistiken visar, få av de vaccinerade som blir smittade behöver sjukhusvård.

Vid det här laget så tittar jag på mig själv och undrar:
Har jag hållit mig frisk till vaccinet kom? Ja.
Har jag tagit vaccinet så fort det kom? Ja.
Har jag informerat andra om att ta vaccinet? Ja.
Har jag påmint om nyttan av att ta vaccinet? Ja.

Med alla 'Ja' svar så börjar jag leva ett liv igen och agerar som om detta är bakom mig. Jo, jag följer de spelregler som samhället säger.
Men jag oroar mig inte för mig skull, och begränsar min oro för andras skull till de som inte kan ta vaccinet.
För de som valt det själva. Trist.
Jag tar min tredje så fort den erbjuds.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Kanellängd ons 15 dec 2021, 21:10

Min upplevelse är att det sällan går att föra en seriös och konstruktiv diskussion i ämnet, då majoriteten av de som är aviga till vaccinet cherry pickar sin information in absurdum. Kan ärligt talat inte erinra mig ett enda tillfälle där (av den breda allmänheten) vedertagen forskning nyanserat har diskuterats för att skapa diskurs, istället är det taggarna utåt då all ”fakta” är framställd av big pharma, staten eller andra skuggregeringar med dolda agendor.
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 858
Join date : 20-02-22

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu ons 15 dec 2021, 21:16

Kanellängd skrev:Min upplevelse är att det sällan går att föra en seriös och konstruktiv diskussion i ämnet, då majoriteten av de som är aviga till vaccinet cherry pickar sin information in absurdum. Kan ärligt talat inte erinra mig ett enda tillfälle där (av den breda allmänheten) vedertagen forskning nyanserat har diskuterats för att skapa diskurs, istället är det taggarna utåt då all ”fakta” är framställd av big pharma, staten eller andra skuggregeringar med dolda agendor.
Tyvärr så är det så med Anti vaxxarna du prickar in en bra analys av ämnet!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Björnpappa ons 15 dec 2021, 21:36

Det är som smittskyddsläkaren Anders Nystedt säger " Om alla i befolkningen hade varit vaccinerade hade vi kunnat lägga ned det här nu. Då hade det blivit på en nivå att vi hade kunnat säga att nu skiter vi i restriktionerna och kör styrdans på stadshotellet"

Björnpappa

Antal inlägg : 257
Join date : 18-01-20

NallePhu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 15 dec 2021, 22:43

NallePhu skrev:
Lulefan skrev:Jag läser hellre data än litar blint på prognoser om vad vaccinet möjligtvis gör. Anser inte att datan stöder den nuvarande hetsen.

Även om 100% av de med Omikron var ovaccinerade ser jag ingen anledning ta vaccinet.

Det är varken egoism eller inskränkthet, jag anser mig inte behöva vaccinet och vidare är jag försiktig med mina kontakter med riskgrupper, gott så.

Ska vi börja prata om att det är ovaccinerades fel att mutationer händer så kan man dra samma argument om alla andra sjukdomar man kan vaccinera sig mot. Varför vaccinerar ni er inte mot influensan varje år? Ni är ju anledningen till att mutationer händer.  Covid smittar även om man är vaccinerad, så blir mutationer där med. Möjligt att det är något lägre dock.

Puckad skrev:Att den siffran är något låg kan nog delvis kopplas till att vaccinerade rör sig mer i samhället, eller t o m reser utomlands.

Om vi då vänder på argumentet, det är vaccinerade som sprider covid för att de vaccinerat sig och slutat bry sig i smittan. Varför så egoistiska? Bryr ni er inte?

Jag tar gärna en diskussion kring vaccin och covid men när det ska hållas på en nivå där man direkt utgår från att vi som ej vaccinerat oss är inskränkta, egoistiska eller "antivaxxers" så känns det ganska poänglöst.
Det handlar inte om det du nu pekar på det är mer att och det är fakta om du drar på dig COVID-19 dvs ngn av mutationerna utan vaccinet så hamnar du med säkerhet på C-IVA och i förlängningen i respirator det är påvisat i studier, Dem som tar vaccinet blir inte lika sjuka som dem som inte tagit sedan misstänker jag du kommer men dem som dött då det är äldre och en vanlig förkylning kan ta dem likväl som COVID-19!

Problemet är bara all anti vaxxare som sprider olika falska saker som gör att folk inte tar vaccinet i den utsträckning vi borde göra och det är jäkligt synd för skulle alla ta det skulle viruset dö ut snabbt, Men det är som SD:s Mattias Karlsson då han hamnade på C-IVA ändrade han sig och sade ta vaccinet detta är inget vi kan leka med mer typ iofs enda vettiga som kommit ur han någonsin men det krävs att man hamnar på C-IVA för ändra attityden mot vaccinet det är mer synd än ngt annat!
https://www.youtube.com/watch?v=ynxV_IwoekY
https://www.youtube.com/watch?v=ynxV_IwoekY
https://www.youtube.com/watch?v=X9l1I8hDOG4

3st informativa länkar framför allt den sista när Björn Olsen pratar och svara frågor i Nyhetsmorgon!

Herregud, och ni påstår att jag far med desinformation? Det är FAKTA att om man drar på sig covid ovaccinerad att man hamnar i respirator? Varenda en? Och det är jag som blundar för fakta?
Det du påstår är helt enkelt rent skitsnack, det stämmer inte. Skulle vi haft över en miljon människor på IVA?

Jag tycker det är otroligt intressant att när jag som är kritisk till vaccinet presenterar statistik och framför argument så vill man slå sönder det till varje pris, men inlägg som Nalles ovan, som helt uppenbart och tydligt är ren desinformation och skräckproganda, det ignorerar man, bara för att han råkar vara på er sida vad gäller vaccinet.

Om man vill ha en vettig diskussion kanske man inte heller ska utgå från att den man för en diskussion med har exakt samma åsikter och tankar som random flat-earther på Flashback.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu ons 15 dec 2021, 22:58

Lulefan skrev:
NallePhu skrev:
Lulefan skrev:Jag läser hellre data än litar blint på prognoser om vad vaccinet möjligtvis gör. Anser inte att datan stöder den nuvarande hetsen.

Även om 100% av de med Omikron var ovaccinerade ser jag ingen anledning ta vaccinet.

Det är varken egoism eller inskränkthet, jag anser mig inte behöva vaccinet och vidare är jag försiktig med mina kontakter med riskgrupper, gott så.

Ska vi börja prata om att det är ovaccinerades fel att mutationer händer så kan man dra samma argument om alla andra sjukdomar man kan vaccinera sig mot. Varför vaccinerar ni er inte mot influensan varje år? Ni är ju anledningen till att mutationer händer.  Covid smittar även om man är vaccinerad, så blir mutationer där med. Möjligt att det är något lägre dock.

Puckad skrev:Att den siffran är något låg kan nog delvis kopplas till att vaccinerade rör sig mer i samhället, eller t o m reser utomlands.

Om vi då vänder på argumentet, det är vaccinerade som sprider covid för att de vaccinerat sig och slutat bry sig i smittan. Varför så egoistiska? Bryr ni er inte?

Jag tar gärna en diskussion kring vaccin och covid men när det ska hållas på en nivå där man direkt utgår från att vi som ej vaccinerat oss är inskränkta, egoistiska eller "antivaxxers" så känns det ganska poänglöst.
Det handlar inte om det du nu pekar på det är mer att och det är fakta om du drar på dig COVID-19 dvs ngn av mutationerna utan vaccinet så hamnar du med säkerhet på C-IVA och i förlängningen i respirator det är påvisat i studier, Dem som tar vaccinet blir inte lika sjuka som dem som inte tagit sedan misstänker jag du kommer men dem som dött då det är äldre och en vanlig förkylning kan ta dem likväl som COVID-19!

Problemet är bara all anti vaxxare som sprider olika falska saker som gör att folk inte tar vaccinet i den utsträckning vi borde göra och det är jäkligt synd för skulle alla ta det skulle viruset dö ut snabbt, Men det är som SD:s Mattias Karlsson då han hamnade på C-IVA ändrade han sig och sade ta vaccinet detta är inget vi kan leka med mer typ iofs enda vettiga som kommit ur han någonsin men det krävs att man hamnar på C-IVA för ändra attityden mot vaccinet det är mer synd än ngt annat!
https://www.youtube.com/watch?v=ynxV_IwoekY
https://www.youtube.com/watch?v=ynxV_IwoekY
https://www.youtube.com/watch?v=X9l1I8hDOG4

3st informativa länkar framför allt den sista när Björn Olsen pratar och svara frågor i Nyhetsmorgon!

Herregud, och ni påstår att jag far med desinformation? Det är FAKTA att om man drar på sig covid ovaccinerad att man hamnar i respirator? Varenda en? Och det är jag som blundar för fakta?
Det du påstår är helt enkelt rent skitsnack, det stämmer inte. Skulle vi haft över en miljon människor på IVA?

Jag tycker det är otroligt intressant att när jag som är kritisk till vaccinet presenterar statistik och framför argument så vill man slå sönder det till varje pris, men inlägg som Nalles ovan, som helt uppenbart och tydligt är ren desinformation och skräckproganda, det ignorerar man, bara för att han råkar vara på er sida vad gäller vaccinet.

Om man vill ha en vettig diskussion kanske man inte heller ska utgå från att den man för en diskussion med har exakt samma åsikter och tankar som random flat-earther på Flashback.
Just detta som är problemet med en anti vaxxare han är fakta resistent och just säger det är fake problemet är bara du sväljer desinformation som de kanaler du ser och lyssnar på, Flashback sitter nog högborgen för anti vaxxarna så den köper man inte läser man där så är det allehanda teorier som inte ens är nära en sanning!

Skulle du ta dig tid lyssna på vad dem kunniga säger tex Björn Olsen som ÄR den mest kritiska person i allt som heter COVID-19 skulle du nog inse allvaret, Enda som hjälper är dagen du drabbas och hamnar på C-IVA då lovar jag dig du är inte så kaxig då du måste ringa hem och säga dem ska lägga dig i respirator då är du inte så kaxig som du är nu!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 15 dec 2021, 23:08

NallePhu skrev:Släpper ämnet då du är faktaresistent och tittar på data och annat från anti vaxxarna..
Lycka till Smile

Folkhälsomyndigheten är antivaxxers? Ok.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu ons 15 dec 2021, 23:24

Lulefan skrev:
NallePhu skrev:Släpper ämnet då du är faktaresistent och tittar på data och annat från anti vaxxarna..
Lycka till Smile

Folkhälsomyndigheten är antivaxxers? Ok.
Lyssnar du på dem då de säger du ska ta vaccinet NEJ men annat det ser vi på!
Ändra attityd och ta vaccinet så slipper vi skiten som härjar runt och kan leva normalt liv utan en massa restriktioner, Ja det är sådana som dig som bidrar till alla restriktioner som Folkhälsomyndigheten & regeringen måste sätta till iom ni inte tar vaccinet tänk innan du skriver i affekt!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 16 dec 2021, 00:33

NallePhu skrev:
Lulefan skrev:
NallePhu skrev:Släpper ämnet då du är faktaresistent och tittar på data och annat från anti vaxxarna..
Lycka till Smile

Folkhälsomyndigheten är antivaxxers? Ok.
Lyssnar du på dem då de säger du ska ta vaccinet NEJ men annat det ser vi på!
Ändra attityd och ta vaccinet så slipper vi skiten som härjar runt och kan leva normalt liv utan en massa restriktioner, Ja det är sådana som dig som bidrar till alla restriktioner som Folkhälsomyndigheten & regeringen måste sätta till iom ni inte tar vaccinet tänk innan du skriver i affekt!

Jag litar på att deras statistik stämmer, utifrån den ser jag ingen anledning att oroa mig.
Sedan får man göra sin egen bedömning, jag litar inte blint på Anders Tegnell eller andra från FHM.

Du förstår uppenbarligen inte överhuvudtaget varför det finns de som motsätter sig att ta vaccinet, speciellt under tvångsmetoder och vill inte heller förstå. Så vad är poängen diskutera med dig?

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken fre 17 dec 2021, 19:45

En nära vän till mig dog -efter att denne tog första dosen av detta vaccin. (En fullt frisk människa.) ALLA/SAMTLIGA; som kör piss agendan: Att tvinga folk att vaccinera sig; kan.......

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan mån 20 dec 2021, 16:51

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

Aftonbladet skrev:
Vaccinpassen för oss mot kontrollsamhället
18 forskare och läkare: Avskaffa dem och starta en debatt om vaccinet och inskränkningarna av våra rättigheter

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Dustin mån 20 dec 2021, 17:50

Jonken skrev:En nära vän till mig dog -efter att denne tog första dosen av detta vaccin. (En fullt frisk människa.) ALLA/SAMTLIGA; som kör piss agendan: Att tvinga folk att vaccinera sig; kan.......

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Tråkigt det som hände din vän men det är stor skillnad på anekdotisk bevisföring från en anonym användare på ett forum och data från läkare och forskare, det hoppas jag alla förstår. Personligen hopps jag att alla tar sitt vaccin så vi blir av med skiten någon gång. Något tvång är jag inte för, även om man ser att covid-bevisen gör att fler börjar vaccinera sig. Inte anti-vaxers kanske men de som helt enkelt varit för lata och obrydda för att ta tag i det.

Dustin

Antal inlägg : 6965
Join date : 12-02-28

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu tis 21 dec 2021, 14:18

Jaha ja nya skärpta regler tydligen och som jag fattar ingen ståplats tydligen, Börjar ruttna ihop rejält då folk vägrar ta vaccinet för skulle dem tagit det då skulle vi sluppit dessa förbannade regler stup i kvarten!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av icemask tis 21 dec 2021, 14:29

Jonken skrev:En nära vän till mig dog -efter att denne tog första dosen av detta vaccin. (En fullt frisk människa.) ALLA/SAMTLIGA; som kör piss agendan: Att tvinga folk att vaccinera sig; kan.......

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ursäkta men en fullt frisk människa dör inte av vaccinet mot covid, då har man andra bakomliggande orsaker !
Annars hade ju alla dött som tagit vaccinet !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4121
Join date : 12-05-12

NallePhu, Rikky and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear tis 21 dec 2021, 15:04

NallePhu skrev:Jaha ja nya skärpta regler tydligen och som jag fattar ingen ståplats tydligen, Börjar ruttna ihop rejält då folk vägrar ta vaccinet för skulle dem tagit det då skulle vi sluppit dessa förbannade regler stup i kvarten!

Jag förstod det som att sittande publik gäller inte för evenemang med över 500 pers. Dvs ståplats får vara kvar.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6715
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu tis 21 dec 2021, 15:13

Redbear skrev:
NallePhu skrev:Jaha ja nya skärpta regler tydligen och som jag fattar ingen ståplats tydligen, Börjar ruttna ihop rejält då folk vägrar ta vaccinet för skulle dem tagit det då skulle vi sluppit dessa förbannade regler stup i kvarten!

Jag förstod det som att sittande publik gäller inte för evenemang med över 500 pers. Dvs ståplats får vara kvar.
https://www.krisinformation.se/nyheter/20212/december/nya-atgarder-fran-och-med-den-23-december?fbclid=IwAR2fevapDpCOGE7psVg9uGnd3FXVlLQ1lbhovNbvTTCzya6E4ykjsRuxbLA
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear tis 21 dec 2021, 15:22

NallePhu skrev:
Redbear skrev:
NallePhu skrev:Jaha ja nya skärpta regler tydligen och som jag fattar ingen ståplats tydligen, Börjar ruttna ihop rejält då folk vägrar ta vaccinet för skulle dem tagit det då skulle vi sluppit dessa förbannade regler stup i kvarten!

Jag förstod det som att sittande publik gäller inte för evenemang med över 500 pers. Dvs ståplats får vara kvar.
https://www.krisinformation.se/nyheter/20212/december/nya-atgarder-fran-och-med-den-23-december?fbclid=IwAR2fevapDpCOGE7psVg9uGnd3FXVlLQ1lbhovNbvTTCzya6E4ykjsRuxbLA

Ahh.. Sad
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6715
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LulefanGBG tis 21 dec 2021, 15:28

Jag tolkade det som om att evenemang med flern 500 besökare kräver vaccinationspass. Då gäller inte övriga restriktioner för arrangören, eller har jag missuppfattat det.

Tanken är väl att de nya restriktionerna skall gälla för verksamheter med vanligtvis färre än 500 besökare som inte kräver covidpass?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LulefanGBG tis 21 dec 2021, 15:37

Ok nu är jag med.

Vi är alltså nästan tillbaks på ruta 1. Sannolikt lär väl omikron inte gå att hejda så gissningsvis träffar Luleå formen efter Jul, vinner serien och hockeymaffian i Stockholm får totalpanik vet att Luleå går för bra samtidigt som om man ser sin chans att rädda kvar Skansen varför man ställer in slutspelet och kvalet......

'Jag är inte bitter.....' 🤣
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 tis 21 dec 2021, 17:35

Tar du vaccinet så är det riskfritt sen. Oj om du tar en spruta till då är det säkert. Oj om du tar en tredje spruta då är det säkert.... Oj om du tar tredje spruta så kan du fortfarande få covid meeen du kanske blir lite mindre sjuk.

Vacccinet är ju helt jävla värdelöst är min slutsats. Se där dom största problemen är idag, i Danmark. Danmark som har världens högsta vaccinationsgrad. Vad Danmark också har gjort är att varit ett av dom länderna med "högst" restriktioner. Så dom har dålig grad av naturlig immunitet.

Hur svårt kan det vara att göra ett vaccin som faktiskt åtminstone har en någorlunda god verkningsgrad. Dom nuvarande vaccinen är ju i princip verkningslösa.




Lars158

Antal inlägg : 9729
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear tis 21 dec 2021, 20:40

Känner mig inte motiverad att ta en tredje dos om man ändå får restriktioner som vaccinerad. Hade tänkt boka in den snart, men vete fan..
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6715
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Bamsefar tis 21 dec 2021, 21:10

Redbear skrev:Känner mig inte motiverad att ta en tredje dos om man ändå får restriktioner som vaccinerad. Hade tänkt boka in den snart, men vete fan..
Ja, eller så tar du det för din egen skull och de omkring dig , så kan vi få stopp på mutationer o spridningen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

NallePhu and Dustin like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet tis 21 dec 2021, 21:44

Synd för ståpubliken och matcherna tappar en dimension utan dom. Går det inte att sätta in någon form av stolar på stå?

Själv har jag ett par kollegor på arbetet som vägrat vaccin. En av dessa herrar har vägrat bara för att "inget ska ska säga till han vad han ska göra". Den andra bryr sig inte om han dör. "Skulle det vara så att jag dör så är det så, naturen bestämmer".

Den förstnämnda tog sin första spruta nyss, dock inte av solidariska skäl utan för att slippa undan restriktioner. Den andra börjar vackla och funderar på att vaccinera sig. Hoppas att fler människor gör detsamma.

Hoppas att Omikronet visar sig vara snäll mot lungorna, har hört viss info om det och vore det så skulle det vara väldigt bra.


tibet
tibet

Antal inlägg : 1285
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av farre tis 21 dec 2021, 21:51

Här har ni en dagsfärsk fakta från en förstahandskälla.
Min 17-åring som är/var fullt frisk, landslagskille i sin idrott och VM deltagare i sin sport så sent som i somras har nu varit sjuk i 7 veckor. Efter otaliga besök hos läkare med alla möjliga tester som hela tiden visar på ingen infektion pekar det mesta på Hjärtmuskelinflammation pga vaccinet.

Jag är själv fullt vaccinerad (två doser) men kommer inte på några som helst villkor ta en tredje spruta eller rekommendera någon att göra det heller.

farre
farre

Antal inlägg : 2089
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 21 dec 2021, 21:53

Redbear skrev:Känner mig inte motiverad att ta en tredje dos om man ändå får restriktioner som vaccinerad. Hade tänkt boka in den snart, men vete fan..
Klart jag kommer att ta tredje, men jag känner lite likadant.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu tis 21 dec 2021, 22:07

farre skrev:Här har ni en dagsfärsk fakta från en förstahandskälla.
Min 17-åring som är/var fullt frisk, landslagskille i sin idrott och VM deltagare i sin sport så sent som i somras har nu varit sjuk i 7 veckor. Efter otaliga besök hos läkare med alla möjliga tester som hela tiden visar på ingen infektion pekar det mesta på Hjärtmuskelinflammation pga vaccinet.

Jag är själv fullt vaccinerad (två doser) men kommer inte på några som helst villkor ta en tredje spruta eller rekommendera någon att göra det heller.

Låter mer som att han hade ngt som skapade den hjärtmuskelinflammationen än vaccinet, Börjar bli löjligt nu med all skit som svärmar runt på nätet om hur farligt det är vaccinet!

Kommer ta dos 3 10/1-22 occh behövs dos 4 -5 - 6+ osv så kommer jag ta det om många med mig som vet att skydda sig och inte lyssna på hitte på saker!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tis 21 dec 2021, 22:13

NallePhu skrev:
Låter mer som att han hade ngt som skapade den hjärtmuskelinflammationen än vaccinet, Börjar bli löjligt nu med all skit som svärmar runt på nätet om hur farligt det är vaccinet!

Kommer ta dos 3 10/1-22 occh behövs dos 4 -5 - 6+ osv så kommer jag ta det om många med mig som vet att skydda sig och inte lyssna på hitte på saker!

Du inser väl att EXAKT samma argument som du far med går att använda på de som dött med covid?

Vem är det som lyssnar på hittepå egentligen? farre berättar om sin sjuke son, menar du att han hittar på? Du som är så bergsäker på vaccinets förträfflighet läser uppenbarligen varken studier eller statistik kring vaccinet.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu tis 21 dec 2021, 22:20

Lulefan skrev:
NallePhu skrev:
Låter mer som att han hade ngt som skapade den hjärtmuskelinflammationen än vaccinet, Börjar bli löjligt nu med all skit som svärmar runt på nätet om hur farligt det är vaccinet!

Kommer ta dos 3 10/1-22 occh behövs dos 4 -5 - 6+ osv så kommer jag ta det om många med mig som vet att skydda sig och inte lyssna på hitte på saker!

Du inser väl att EXAKT samma argument som du far med går att använda på de som dött med covid?

Vem är det som lyssnar på hittepå egentligen? farre berättar om sin sjuke son, menar du att han hittar på? Du som är så bergsäker på vaccinets förträfflighet läser uppenbarligen varken studier eller statistik kring vaccinet.
Underliggande sjukdom jag vet en som fick sak samma frisk som en nötkärna och från ingenstans fick han hjärtmuskelinflammation gissa av vad överansträngning, Man kan inte inte peka att det är vaccinets fel allt ska du veta men där fattar inte du det hela!

Är du medveten att du är en av dem som gör att FHM & Regeringen skärpte reglerna??
Jepp hade du och alla andra anti vaxxare tagit vaccinet hade INTE vi stått där vi står i dag men visst du tänkte inte så långt att andra drabbas av konsekvenserna de som inte tar vaccinet, Just nu drabbas Luleå HF av reglerna men som sagt det kommer en dag då du också fattar varför man måste ta detta vaccin annars så kommer detta bli långvarigt pandemin!

10/1-22 gör jag det man ska dos 3 skydda mig själv och skyddar andra!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18310
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av farre tis 21 dec 2021, 22:21

NallePhu skrev:
farre skrev:Här har ni en dagsfärsk fakta från en förstahandskälla.
Min 17-åring som är/var fullt frisk, landslagskille i sin idrott och VM deltagare i sin sport så sent som i somras har nu varit sjuk i 7 veckor. Efter otaliga besök hos läkare med alla möjliga tester som hela tiden visar på ingen infektion pekar det mesta på Hjärtmuskelinflammation pga vaccinet.

Jag är själv fullt vaccinerad (två doser) men kommer inte på några som helst villkor ta en tredje spruta eller rekommendera någon att göra det heller.

Låter mer som att han hade ngt som skapade den hjärtmuskelinflammationen än vaccinet, Börjar bli löjligt nu med all skit som svärmar runt på nätet om hur farligt det är vaccinet!

Kommer ta dos 3 10/1-22 occh behövs dos 4 -5 - 6+ osv så kommer jag ta det om många med mig som vet att skydda sig och inte lyssna på hitte på saker!

Nu får du ta och ge dig. Han har gjort flertal hjärttester, både EKG samt med ultraljud, senast i våras. (krav från klubben) Har aldrig haft bekymmer eller tendens att ha problem tidigare. Alltid presterat på topp i konditions och återhämtnings testerna. Så snälla kom inte med saker som inte du vet något om. Om till och med läkarna säger att allt pekar på det så kan väl inte du påstå något annat.
Lägg av med sånt där.
Jag har ju själv tagit vaccinet men tyckte att jag ville återge det som hänt oss. Alla får så klart göra som de vill men jag ville verkligen flika in att en helt fullt frisk grabb kan råka riktigt illa ut om oturen är framme.
Det är det sista jag kommer kommentera här i den här tråden.
farre
farre

Antal inlägg : 2089
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 21 dec 2021, 22:34

Trist att höra hur nära och kära drabbas.
Jag hoppas att de som för statistik åtminstone har samma kriterier och beviskrav för vaccin som orsak, som man haft för Covid.
Annars går det ju inte att dra några slutsatser.

Och att full-vaccinerade ska behöva göra åtgärder sänder dubbla budskap, minst sagt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tis 21 dec 2021, 22:48

NallePhu skrev:
Underliggande sjukdom jag vet en som fick sak samma frisk som en nötkärna och från ingenstans fick han hjärtmuskelinflammation gissa av vad överansträngning, Man kan inte inte peka att det är vaccinets fel allt ska du veta men där fattar inte du det hela!

Är du medveten att du är en av dem som gör att FHM & Regeringen skärpte reglerna??
Jepp hade du och alla andra anti vaxxare tagit vaccinet hade INTE vi stått där vi står i dag men visst du tänkte inte så långt att andra drabbas av konsekvenserna de som inte tar vaccinet, Just nu drabbas Luleå HF av reglerna men som sagt det kommer en dag då du också fattar varför man måste ta detta vaccin annars så kommer detta bli långvarigt pandemin!

10/1-22 gör jag det man ska dos 3 skydda mig själv och skyddar andra!

Hur är det mitt fel att regeringen inför restriktioner? Det finns absolut inget som tyder på att alla måste vaccinera sig eller att det ens skulle hjälpa särskilt mycket.
Blir inte arg på mig pga restriktionerna, bli arg på regeringen och FHM.

"Pandemin" är inte över bara för att alla blir vaccinerade(med ett otroligt ineffektivt vaccin). Läs statistik och studier om covid och dess vaccin istället för att läsa endast rubriker i artiklar.

Finns gott om människor som yttrar sig om biverkningar från vaccinet(både milda och allvarliga sådana) men de vill man inte höra av och kallar antivaxxers. Vore det inte bättre ha en öppen diskussion istället för att göra som du gör och bete dig som att alla som inte tycker som du är dumma i huvudet?

Jag kanske har fel, du kanske har fel, i dagsläget går det inte veta exakt, det lär tiden utvisa.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 ons 22 dec 2021, 08:18

Jag tror inte någon sagt att vaccinet är helt riskfritt, för det kan ingen veta eftersom inga långtidsstudier gjorts. Fullt naturligt eftersom det är en prekär och minst sagt akut situation där man helt enkelt inte har tid att göra långtidsstudier. Däremot kan man via tidigare otaliga andra vaccinprogram dra slutsatsen att det är relativt riskfritt och att nyttan överstiger risken. Visst är det ett annat virus men metodiken för att ta fram vaccin ser ungefär likadan ut. Det är ju lite så vetenskap fungerar, allting kan inte vara ett matematiskt teorem utan oftast baseras vetenskap på sannolikhetslära.

Supertråkigt det som drabbat grabben och även den vän som dog i samband med vaccinering, jag vill verkligen inte strö salt i något sår men precis som farre själv skrev är det verkligen "Om oturen är framme". De dåliga exemplen tenderar att göra störst avtryck oavsett hur få de är sett till helheten. Det blev ganska tydligt att det svängde snabbt i detta forum när dessa två exempel lyftes fram. Jag hade precis som farre lagt stor tillit på vad läkarna misstänker är orsaken, de är betydligt bättre kvalificerade att bedöma en sådan sak. Däremot hade det rationella varit att ändå inte ändra uppfattning om vaccinet, vilket såklart är svårt när det drabbar någon närstående, fullt förståeligt.

Det är sen tidigare vida känt att vaccinet har biverkningar som liknar riktigt smitta om än mildare, jag tror de flesta kan relatera till detta. Jag känner många som fått hög feber nån dag och ett par som blivit dålig 1-2 veckor. Det är förväntat eftersom man de facto injicerar ett modiferat virus eller delar av det. Hjärtmuskelinflammation har jag inte tidigare hört om i samband med vaccinering men det uppstår också ofta i samband med en virusinfektion. Att det kan vara en potentiell bieffekt är således normalt att anta och även om detta är en allvarlig bieffekt så verkar det inte vara särskilt vanligt förekommande. Det är ju inte helt orimligt att misstänka att din son kanske åkt på hjärtmuskelinflammation om han blivit smittad stället. Jag har själv haft hjärtmuskelinflammation i unga år i samband med en influensa, även jag var en fullt frisk och idrottande 17-åring. Det kan hända, även om man är frisk.

Sen är det ju också så att en person kan få hälsoproblem av helt andra orsaker ÄVEN om det sker i nära anslutning till en vaccination, det bör finnas mängder av såna fall med tanke på hur många som vaccinerat sig. Det är tråkigt att folk blir sjuka men samtidigt känns det lite som att de som är emot vaccinering har en rejäl och orättfärdigande hävstång i sin argumentation där den här typen av rapporter påverkar tiofaldigt mer än allt annat som är känt om vaccin.

LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Bamsefar and farre like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Blinders ons 22 dec 2021, 09:52

Förhoppningsvis så hjälper dessa smittskyttsåtgärder, så att omikron inte får allt för stor fäste i Sverige så att vaccinerade får gå på evenemang som hockey i februari/mars framåt utöver de som har säsongskort så klart...

Hade hellre sett att man satte in mer åtgärder mot de ovaccinerade, men Sverige ska alltid vara snälla...

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear ons 22 dec 2021, 10:32

Hjärtmuskelinflammation är en känd biverkning av vaccinen, men dock ovanlig. Drabbar mest yngre människor.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6715
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 12:16

Att säga att nyttan med vaccinet överskrider risken med smittan är inte belagt i fakta.

Även om hjärtmuskelinflammation är en ovanlig biverkning så är även allvarliga fall av covid otroligt ovanliga bland yngre människor.

Statistik baserat på 51.3 miljoner covid-fall från USA, procentuell dödsrisk i olika åldersgrupper:

Risken är så pass låg för folk under 50 att vaccinet lika gärna kan vara större risk än covid, synnerligen för folk under 40 och vaccineringen av folk under 18 är helt huvudlös enligt mig.

Statistik baserat på två influensasäsonger i USA(2016-2017 och 2018-2019), procentuell dödsrisk i olika åldersgrupper:


Risken hos de under 18 är i princip samma som en vanlig influensa, en väldigt viktig skillnad i datan för dessa är dock att statistiken för covid är baserad på bekräftade fall av covid och statistiken för influensa är en uppskattning av antalet fall.
Eftersom inte alla som har/haft covid har testat sig för covid är det rimligt att anta att procentuella risken att dö av covid är lägre än det går utläsa ovan, hur mycket lägre är såklart omöjligt svara på.

Litar ni inte på mig kan ni själva kolla källorna, plocka fram miniräknaren och räkna.

Källor:
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2016-2017.html
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2018-2019.html

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 ons 22 dec 2021, 13:08

Nu hamnade man här igen, men det var svårt att hålla fingrarna borta Smile Jag förnekar inte statistiken över huvud taget, köper det med hull och hår. MEN, ditt inlägg är ett bra exempel på felaktig användning av statistik. Om det är omedvetet eller för att försöka stärka en egen ståndpunkt låter jag vara osagt.

Om dödsfall är variabeln som ska jämföras när det kommer till potentiella bieffekter så kanske du ska jämföra antal dödsfall till följd av smitta med antal dödsfall till följd av vaccin. Det går inte att jämföra en bieffekt av ett vaccin med ett dödsfall till följd av smitta. Smitta innebär inte enbart huruvida du dör eller överlever, det finns gott om case där folk efter infektion fått så kallad postcovid. Det finns kliniska studier som visar på bland annat huvudvärk till följd av förändringar i hjärnan, lungpåverkan (ärrbildning), hjärtmuskelinflammation (som vi nu diskuterar), kronisk trötthet med mera. Med andra ord, de bieffekter du kan få av ett vaccin kan du också få av själva sjukdomen.

När vi pratar bieffeker (som tillexempel hjärtmuskelinflammation) så hade det därför varit intressant att i den statistik du hänvisar till, förrutom antal döda även ta hänsyn till följande:

1. Antalet personer inom respektive åldesspann som är långtidssjuka eller fått andra autoimmuna sjukdomar till följd av smitta.
2. Antalet personer inom respektive åldesspann som är långtidssjuka eller fått andra autoimmuna sjukdomar till följd av vaccin.

Du skriver i ena svängen att det inte är belagt att nyttan med vaccin överskrider risken och i andra svängen drar du slutsatsen att det motsatta råder, detta verkar inte behöva beläggas alls. Jag vet inte om det finns något vetenskapligt underlag som belagt att vaccin är bättre men det finns å andra sidan finns det noll och ingenting som tyder på det motsatta. Så vad gör vi då, ingen verkar ju i det matematiska teoremens anda kunna bevisa något till 100%. Jo, som i all vetenskap gör man utifrån insamlad data, både historisk och nutida en sannolikhetsbedömning. Utifrån vad vi vet, vilken signifikans råder? Vad är det rimliga att göra? Ta en eventuell konsekvens av en fullskalig infektion eller bieffekten av ett vaccin.

Det är här våra åsikter går isär.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 13:26

Definitivt vore det intressant att titta på mer statistik vad gäller andra biverkningar/åkommor kopplat till både covid och vaccinet.

Självklart är en biverkning av ett vaccin inte lika allvarligt som att dö av smittan, men då det talas om ganska allvarliga biverkningar här i tråden så tål det åtminstone att väga nyttan mot riskerna.
Extremt och rent absurt hypotetiskt scenario så tror jag ingen hade gått med på vaccineringen om det gav 500 pers hjärtmuskelinflammation men räddade ett liv.

Missförstånd kanske, jag säger inte att det inte finns någon nytta med vaccinet, det får nog tiden utvisa. Men jag tycker definitivt att man kan slå fast att för personer under 30-40 så är det ganska vagt om det går motivera vaccineringen i dess nuvarande form och för personer under 18 anser jag inte att det går motivera överhuvudtaget då det för dessa är lika riskabelt, om inte mindre riskabelt, än en vanlig influensa.

Man kan prata hur mycket man vill om att man ska vaccinera sig för att skydda andra/äldre, men då borde samma sak gälla när det kommer till influensan, i min mening. Däremot helt emot allt med covidbevis, covidpass och restriktioner.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 ons 22 dec 2021, 13:42

Visst kan det vara sunt att vara medveten om att vaccinering medför en del risker men då tycker jag det är rimligt att ha samma medvetenhet om att sjukdomen i sig också medför risker, utöver risken att dö. Det finns gott om färsk statistik över antalet långtidssjuka till följd av infektion, och det är inte bara det faktum att infektionen är långdragen utan det handlar om allvarliga komplikationer, många fler än de som nämndes i förra inlägget. Några drivor av sådan statistik vad gäller bieffekter till följd av vaccination har jag då inte lyckats hitta.

Av ren nyfikenhet, vad grundar sig din oro för bieffekter av vaccinering på och varför är den större än de komplikationer vi vet är förekommande till följd av av infektion?
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 13:51

Jag personligen är inte särskilt oroad över bieffekter, däremot förstår jag de som är det.
Är man lite konspiratoriskt lagd så går det definitivt att hitta saker som styrker tron att bieffekter av vaccinet tystas ned och göms. Säger inte att så är fallet dock då jag inte sett något som styrker det.

Jag har heller inget emot vaccinering i sig, det jag motsätter mig är att man med hjälp av restriktioner och liknande på omvägar försöker tvinga folk att vaccinera sig, det för en sjukdom som enligt mig inte är i närheten av så allvarlig som man vill påskina, speciellt inte för yngre och medelålders människor. Jag anser att statistiken stödjer min åsikt, men där kan man såklart dra olika slutsatser och ha olika åsikter om det.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 ons 22 dec 2021, 14:21

Okej, för att vara någon som inte är orolig för vaccinet och som även till viss del medgett att det erbjuder ett skydd så strider du sannerligen hårt för att underminera fördelarna med ett vaccin och för att inte ta det själv Smile Min tolkning är att det beror på någon form av passiv protest mot införande av vaccinintyg. Du gör givetvis som du vill men jag tänker att om du är emot vaccinintyg så går det ju att göra sin röst hörd på andra sätt än att försöka underminera fördelarna med vaccinet, vet inte riktigt vad du hoppas att en sådan protest ska leda till med hänsyn till införande av vaccinationsintyg.

Statistiken stödjer att det är låg risk för död till följd av covid om du är ung, vilket är ett av många element i denna diskussion men det finns mer att ta hänsyn till.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman ons 22 dec 2021, 15:36

Lulefan skrev:Jag personligen är inte särskilt oroad över bieffekter, däremot förstår jag de som är det.
Är man lite konspiratoriskt lagd så går det definitivt att hitta saker som styrker tron att bieffekter av vaccinet tystas ned och göms. Säger inte att så är fallet dock då jag inte sett något som styrker det.

Jag har heller inget emot vaccinering i sig, det jag motsätter mig är att man med hjälp av restriktioner och liknande på omvägar försöker tvinga folk att vaccinera sig, det för en sjukdom som enligt mig inte är i närheten av så allvarlig som man vill påskina, speciellt inte för yngre och medelålders människor. Jag anser att statistiken stödjer min åsikt, men där kan man såklart dra olika slutsatser och ha olika åsikter om det.
Det är bara att gå in på Läkemedelsverket och titta om man undrar över bieffekter av vaccinet. Det är inget som göms. Däremot är det kanske inte någon större nyhet som intresserar folk i allmänhet utanför gruppen anti-vaxxare, eftersom de allvarliga bieffekter som visat sig finnas faktiskt är rätt ovanliga.

Men med det sagt: Det är absolut diskutabelt om nyttan överstiger riskerna när det gäller åldersgrupper upp till 18 år. I dessa fall resonerar nog myndigheterna snarare i att man "tar en för laget" genom att vaccinerade sprider smitta i mycket mindre mån än ovaccinerade (jag har sett statistik som pekar på faktor 6-10 ggr, det är i vilket fall som helst påvisat signifikant). Och det i sin tur kan man förstås fundera på om det är etiskt riktigt eller ej. Men nu är ju vaccination frivilligt, och det finns heller inte krav på vaccinationsbevis för dessa så det är ett val man gör helt själv, i samråd med sina föräldrar.

De som däremot är över 40 och inte vill ta vaccin är enligt min personliga mening idioter. De tänker kortsiktigt, egoistiskt, ologiskt och ovetenskapligt. Ofta med diametralt olika och sinsemellan totalt motsägande motiv. Jag har vänner och nära släktingar bland dessa, jag klandrar dem inte men de är likafullt idioter. Jag har dock insett att det är meningslöst att försöka påverka dem, det enda som leder dem rätt är när en i deras absoluta närhet dör av covid (vilket har hänt). Vilket ju är tragiskt i sig. Jag är f.ö. själv ett levande bevis för att fullt friska medelålders män helt utanför alla tänkbara riskgrupper kan drabbas hårt, jag har jobbiga post-covidsymtom även så här 8 månader efter friskförklaring, och som påverkar vardagslivet markant (onormal trötthet, astmaliknande besvär, luktbortfall m.m.). Så man ska inte inbilla sig att man kan klara sig opåverkad bara för att man löper minimal risk att dö.

Den värsta typen är dock de som sprider bevisligen falska och vansinnigt överdrivna påståenden på sociala media, och när jag frågar varför samt "har du gjort en källkritisk granskning?" får som motiv att "Nej, varför ska jag göra det när mainstream media också sprider osanningar". Det beteendet är f-n höjden av idioti.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Bamsefar and Redbear like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 16:16

LHF96 skrev:Okej, för att vara någon som inte är orolig för vaccinet och som även till viss del medgett att det erbjuder ett skydd så strider du sannerligen hårt för att underminera fördelarna med ett vaccin och för att inte ta det själv Smile Min tolkning är att det beror på någon form av passiv protest mot införande av vaccinintyg. Du gör givetvis som du vill men jag tänker att om du är emot vaccinintyg så går det ju att göra sin röst hörd på andra sätt än att försöka underminera fördelarna med vaccinet, vet inte riktigt vad du hoppas att en sådan protest ska leda till med hänsyn till införande av vaccinationsintyg.

Statistiken stödjer att det är låg risk för död till följd av covid om du är ung, vilket är ett av många element i denna diskussion men det finns mer att ta hänsyn till.

Jag ser helt enkelt ingen anledning att ta vaccinet och är inte särskilt oroad över några biverkningar från det och det baserar jag på att risken för mig om jag får covid är väldigt låg och risken för biverkningar är väldigt låg.
Jag anser att om man värnar om folks frihet och ett öppet samhälle så ska man sätta emot när staten på vaga grunder försöker tvinga en att göra som de vill för att få ta del av det öppna samhället.

Tigerman skrev:
Lulefan skrev:Jag personligen är inte särskilt oroad över bieffekter, däremot förstår jag de som är det.
Är man lite konspiratoriskt lagd så går det definitivt att hitta saker som styrker tron att bieffekter av vaccinet tystas ned och göms. Säger inte att så är fallet dock då jag inte sett något som styrker det.

Jag har heller inget emot vaccinering i sig, det jag motsätter mig är att man med hjälp av restriktioner och liknande på omvägar försöker tvinga folk att vaccinera sig, det för en sjukdom som enligt mig inte är i närheten av så allvarlig som man vill påskina, speciellt inte för yngre och medelålders människor. Jag anser att statistiken stödjer min åsikt, men där kan man såklart dra olika slutsatser och ha olika åsikter om det.
Det är bara att gå in på Läkemedelsverket och titta om man undrar över bieffekter av vaccinet. Det är inget som göms. Däremot är det kanske inte någon större nyhet som intresserar folk i allmänhet utanför gruppen anti-vaxxare, eftersom de allvarliga bieffekter som visat sig finnas faktiskt är rätt ovanliga.

Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade. Men ska nämnas att anmälningar är bara anmälningar och innebär inte att det faktiskt är biverkningar från vaccinet, men att de som anmält(ibland privatpersoner) tror det.

Och nej, vaccination är INTE frivilligt om man vill ta del av det öppna och fria samhället. Man är delvis utesluten från det om man inte vaccinerar sig. Det är fel att kalla det frivilligt då det bara är en omväg för att man inte rakt ut kan tvinga folk.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 22 dec 2021, 16:21

Tigerman skrev:De som däremot är över 40 och inte vill ta vaccin är enligt min personliga mening idioter.
Å andra sidan så gör ju de under 40 helt rätt som avstår, om de inte tänkt bli 40 år.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 16:53

Puckad skrev:
Tigerman skrev:De som däremot är över 40 och inte vill ta vaccin är enligt min personliga mening idioter.
Å andra sidan så gör ju de under 40 helt rätt som avstår, om de inte tänkt bli 40 år.

Om vi ska diskutera desinformation, se ovan.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman ons 22 dec 2021, 17:51

Lulefan skrev:Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade. Men ska nämnas att anmälningar är bara anmälningar och innebär inte att det faktiskt är biverkningar från vaccinet, men att de som anmält(ibland privatpersoner) tror det.

Och nej, vaccination är INTE frivilligt om man vill ta del av det öppna och fria samhället. Man är delvis utesluten från det om man inte vaccinerar sig. Det är fel att kalla det frivilligt då det bara är en omväg för att man inte rakt ut kan tvinga folk.
Läs gärna lite närmare vilka biverkningar som rapporterats. De är i de flesta fall vad vi vanliga dödliga skulle klassa som banala om det vore en sjukdom. Om man tar Pfizers vaccin så har ca 17 fall per 100 000 givna doser rapporterats som allvarliga av sjukvården (ej av privatpersoner). 2 fall per 100 000 gäller dödsfall, då är det alltså som en möjlig effekt av vaccin, inte säkerställd effekt (60% är 80+). Att jämföra med att en på tusen svenskar faktiskt avlidit med covid (varav säg 60-70% inte ens haft sjukdomen än) sedan mars i fjol, vilket är mer än dubbelt så många som omkommit i trafikolyckor under hela 2000-talet. Vaccinet är inte riskfritt, men inte farligare än att vara i trafiken. Covid däremot är något man bör försöka undvika.

Jag är inte särskilt positiv till vaccinationspass. Det är visserligen lägre smittorisk bland vaccinerade än ovaccinerade men det är uppenbart att huvudsakliga skälet att införa det är att få fler att vaccinera sig. Och det är på så vis orättvist. Men inte tvingande. Man får inte köra bil utan körkort heller, även om man är en gudabenådad förare. Det är nog få som tycker att det är att utesluta folk från samhället, enda motivet till att ha körkort är faktiskt att rent statistiskt minska risken för folk att ha ihjäl sig själv eller andra, d.v.s. samma som vaccinationspasset.

Och när jag gjorde lumpen var det bara att ställa sig i kö och kavla upp, kan inte påminna mig att någon sökte frisedel p.g.a. vaccinprogrammet. Det om något var tvingande, men det var förstås andra tider då. Fanns färre Youtubekanaler med knasdoktorer att titta på.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 22 dec 2021, 18:22

Lulefan skrev:
Puckad skrev:
Tigerman skrev:De som däremot är över 40 och inte vill ta vaccin är enligt min personliga mening idioter.
Å andra sidan så gör ju de under 40 helt rätt som avstår, om de inte tänkt bli 40 år.
Om vi ska diskutera desinformation, se ovan.
Jag tror jag har läst alla inlägg.
Ok, om du anser att det är desinformation att stötta att inte vaccinet så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.
(Lite mer seriöst , jag förstår inte åldersargumentet, om har tänkt att bli äldre
så säger man alltså "Jag kommer att ta det sen". -Och då kan man väl lika gärna ta det nu. )

Vad gäller desiformation:

https://ourworldindata.org/covid-deaths-by-vaccination

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/adverse-events.html

Reports of death after COVID-19 vaccination are rare. FDA requires healthcare providers to report any death after COVID-19 vaccination to VAERS, even if it’s unclear whether the vaccine was the cause. Reports of adverse events to VAERS following vaccination, including deaths, do not necessarily mean that a vaccine caused a health problem. More than 485 million doses of COVID-19 vaccines were administered in the United States from December 14, 2020, through December 13, 2021. During this time, VAERS received 10,483 reports of death (0.0022%) among people who received a COVID-19 vaccine.

Notera: 0.0022% av 485 millioner doser. Och dessa är inte konstaterade att de beror på vaccinet.
De bor 330 miljoner i USA, 52.3M  har rapporterats med COVID . Dessa 52.3M gav 830 000 dödsfall.
Sedan vet vi att USA är ett land med överviktiga, så deras siffror kan påverkas av det.
Men om alla i USA fått COVID som ovaccinerade,
så skulle 830 000 vara en siffra man längtade tillbaka till, jag kan inte se hur det skulle stanna under två miljoner.

Men jämför de 830K med 10K inrapporterade fall. På 485M doser.
Nu är jag juste och använder siffran 10000, men på samma sida säger man att  att man verifierat 9 dödsfall relaterat till vaccinet.

Var och en ska naturligtvis ta sina beslut.

Och nej, vaccination är INTE frivilligt om man vill ta del av det öppna och fria samhället.
Där håller jag inte med alls! Öppningen av samhället efter lockdown bygger på att folk vaccinerar sig. Öppningen kom inte som en oförklarlig blixt från ovan.
Om du menar att samhället som företeelse är öppet o fritt, så stämmer inte det. Prova gå naken till affären, köra utan säkerhetsbälte, ha sex på tunnelbanan, kasta en tårta på statsministern, tända en bengal inne i en ishall.
Just nu får man skippa vaccineringen, men det får konsekvenser. Framför allt för en själv, men tyvärr även för andra.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 18:44

Tigerman skrev:
Lulefan skrev:Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade. Men ska nämnas att anmälningar är bara anmälningar och innebär inte att det faktiskt är biverkningar från vaccinet, men att de som anmält(ibland privatpersoner) tror det.

Och nej, vaccination är INTE frivilligt om man vill ta del av det öppna och fria samhället. Man är delvis utesluten från det om man inte vaccinerar sig. Det är fel att kalla det frivilligt då det bara är en omväg för att man inte rakt ut kan tvinga folk.
Läs gärna lite närmare vilka biverkningar som rapporterats. De är i de flesta fall vad vi vanliga dödliga skulle klassa som banala om det vore en sjukdom. Om man tar Pfizers vaccin så har ca 17 fall per 100 000 givna doser rapporterats som allvarliga av sjukvården (ej av privatpersoner). 2 fall per 100 000 gäller dödsfall, då är det alltså som en möjlig effekt av vaccin, inte säkerställd effekt (60% är 80+). Att jämföra med att en på tusen svenskar faktiskt avlidit med covid (varav säg 60-70% inte ens haft sjukdomen än) sedan mars i fjol, vilket är mer än dubbelt så många som omkommit i trafikolyckor under hela 2000-talet. Vaccinet är inte riskfritt, men inte farligare än att vara i trafiken. Covid däremot är något man bör försöka undvika.

Jag är inte särskilt positiv till vaccinationspass. Det är visserligen lägre smittorisk bland vaccinerade än ovaccinerade men det är uppenbart att huvudsakliga skälet att införa det är att få fler att vaccinera sig. Och det är på så vis orättvist. Men inte tvingande. Man får inte köra bil utan körkort heller, även om man är en gudabenådad förare. Det är nog få som tycker att det är att utesluta folk från samhället, enda motivet till att ha körkort är faktiskt att rent statistiskt minska risken för folk att ha ihjäl sig själv eller andra, d.v.s. samma som vaccinationspasset.

Och när jag gjorde lumpen var det bara att ställa sig i kö och kavla upp, kan inte påminna mig att någon sökte frisedel p.g.a. vaccinprogrammet. Det om något var tvingande, men det var förstås andra tider då. Fanns färre Youtubekanaler med knasdoktorer att titta på.

Säger inte emot dina siffror, de verkar stämma. Men så har det också använts ca 17 miljoner doser av Pfizer och hela befolkningen är inte vaccinerad.
Det har ändå rapporterats in 2385 allvarliga biverkningar från sjukvården och jag tycker inte att man helt ska avfärda allvarliga rapporter från konsumenter.
Totalt 267 dödfall.

1168 allvarliga från sjukvården för Moderna, 32 dödsfall.
2076 allvarliga från sjukvården för Aztra Zeneca, 44 dödsfall.

https://www.lakemedelsverket.se/4af2ce/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-12-16.pdf

För folk under 50 så ser jag inte någon bra motivering till denna cirkus.

Vaccinen ni fick i lumpen var antagligen inte kontroversiella på något sätt och troligen för allvarligare saker än covid.

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan ons 22 dec 2021, 19:38

Puckad skrev:
Lulefan skrev:
Puckad skrev:
Tigerman skrev:De som däremot är över 40 och inte vill ta vaccin är enligt min personliga mening idioter.
Å andra sidan så gör ju de under 40 helt rätt som avstår, om de inte tänkt bli 40 år.
Om vi ska diskutera desinformation, se ovan.
Jag tror jag har läst alla inlägg.
Ok, om du anser att det är desinformation att stötta att inte vaccinet så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.
(Lite mer seriöst , jag förstår inte åldersargumentet, om har tänkt att bli äldre
så säger man alltså "Jag kommer att ta det sen". -Och då kan man väl lika gärna ta det nu. )

Vad gäller desiformation:

https://ourworldindata.org/covid-deaths-by-vaccination

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/adverse-events.html

Reports of death after COVID-19 vaccination are rare. FDA requires healthcare providers to report any death after COVID-19 vaccination to VAERS, even if it’s unclear whether the vaccine was the cause. Reports of adverse events to VAERS following vaccination, including deaths, do not necessarily mean that a vaccine caused a health problem. More than 485 million doses of COVID-19 vaccines were administered in the United States from December 14, 2020, through December 13, 2021. During this time, VAERS received 10,483 reports of death (0.0022%) among people who received a COVID-19 vaccine.

Notera: 0.0022% av 485 millioner doser. Och dessa är inte konstaterade att de beror på vaccinet.
De bor 330 miljoner i USA, 52.3M  har rapporterats med COVID . Dessa 52.3M gav 830 000 dödsfall.
Sedan vet vi att USA är ett land med överviktiga, så deras siffror kan påverkas av det.
Men om alla i USA fått COVID som ovaccinerade,
så skulle 830 000 vara en siffra man längtade tillbaka till, jag kan inte se hur det skulle stanna under två miljoner.

Men jämför de 830K med 10K inrapporterade fall. På 485M doser.
Nu är jag juste och använder siffran 10000, men på samma sida säger man att  att man verifierat 9 dödsfall relaterat till vaccinet.

Var och en ska naturligtvis ta sina beslut.

Och nej, vaccination är INTE frivilligt om man vill ta del av det öppna och fria samhället.
Där håller jag inte med alls! Öppningen av samhället efter lockdown bygger på att folk vaccinerar sig. Öppningen kom inte som en oförklarlig blixt från ovan.
Om du menar att samhället som företeelse är öppet o fritt, så stämmer inte det. Prova gå naken till affären, köra utan säkerhetsbälte, ha sex på tunnelbanan, kasta en tårta på statsministern, tända en bengal inne i en ishall.
Just nu får man skippa vaccineringen, men det får konsekvenser. Framför allt för en själv, men tyvärr även för andra.

Tycker bara det är lite märkligt att skräckpropaganda som du och Nalle far med där det insinueras att man i princip är död om man inte vaccinerar sig ses på med blida ögon. Ni är inte bättre än värsta galningarna som är emot vaccinen på Flashback, ni är bara på motsatta sidan.

De siffror du refererar till är samma siffror som jag pratade om ovan, risken är fortfarande väldigt låg om man är under 50 år gammal. Absolut inte nog hög för att motivera covidbevis, covidpass osv.

Du verkar inte förstå vad ett öppet och fritt samhälle är, sedan att vi har vissa regler och lagar kring det är en annan sak. Att göra inskräkningar på invånares rörelsefrihet baserat på medicinsk status är inte rimligt.
Det borde aldrig varit en lockdown då jag anser att staten ej ska ha de befogheterna i ett fritt samhälle. Dina argument om att gå naken på stan osv håller inte.


Senast ändrad av Lulefan den ons 22 dec 2021, 19:43, ändrad totalt 1 gång

Lulefan

Antal inlägg : 2236
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av farre ons 22 dec 2021, 19:42

Uppdatering!
Var rätt frustrerad igår och borde kanske ha väntat in de sista test och provresultaten innan jag postade igår men rätt ska vara rätt.
Efter analys av de senaste proverna och testerna verkar det inte vara något vaccinrelaterat. Utan han var positiv för influensa typ A. Sjukt lättad är man idag även om han fortfarande har virus kvar så här 7-8 veckor efter insjuknad. Vila ett par veckor till och förhoppningsvis full träning efter nyår.
Ledsen om jag hällde bensin på brasan kring detta ämne men jag skrev exakt så som läkaren trodde igår.
farre
farre

Antal inlägg : 2089
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 22 dec 2021, 19:45

I åldersgruppen 50 och yngre så finns det 10 rapporterade fall. 5 om tittar på 40 o yngre.
Men alla är inte vaccinerade än, så räkna upp dödsfallen och anta att 70% är vaccinerade: Då stannar vi på ca 7 resp 14 fall.


Dödsfall pga Covid:
9+5+27+48+(127) = 89 resp 216. På 1.26 millioner fall.
Men vi är 10.1M invånare i Sverige. Så multiplicera dödstalen med 8. Då landar vi på 712 resp 1782.

För 50 o yngre ska alltså 14 ska alltså jämföras med 1296.
Eller för 40 och yngre, 7 ska ställas mot 534.

Siffrorna ovan spricker om man som icke vaccinerad anser att man är skyddad för att andra vaccinerat sig, och att man alltså vill åka snålskjuts på de som vaccinerar sig.
Men jag bortser från de idioterna.
Så argument av typen "varför ska jag när alla andra redan gjort det?" låter jag var därhän.

Så ser siffrorna ut. Pick your poison.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 5 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet