COVID-19

+35
Raimo Myllys
Blinders
farre
Lars158
LulefanGBG
Redbear
LHF96
Lulefan
Kanellängd
Norlin
Dundernisse
Jonken
Jokerman ll
Björnpappa
Lajon
RSD555
Lehto
Lukrarn
Urken
Högljudd
NallePhu
Pajala
Jokerman
tibet
Snikne Ville
Dustin
Bamsefar
icemask
Old Brooklyn
Rikky
Micke80
Hankburger
Tony Moore
Tigerman
Puckad
39 posters

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tigerman fre 31 dec 2021, 23:33

Jag vill bara inflika att jag som "pro-vaxxare" är helt enig med Lulefan m.fl. i att vi inte borde infört vaccinationsbevis. Tveksamt ur ett etiskt perspektiv, och det är antagligen väldigt svårt att vetenskapligt bevisa att det har någon konkret effekt på smittspridningen/sjukdomsfall. Det har däremot munskydd visat sig ha så det första steget borde då istället ha varit att införa krav på sådant, oavsett vaccinerad eller inte. Det är alltså märkligt att man inför vaccinationsbevis men inte munskydd, när det borde varit tvärtom.

Jag har dock förståelse för varför de styrande infört kravet, det är ju för att få fler att vaccinera sig och då särskilt de som varit lite lata eller tveksamma. Och den effekten har det ju fått, att den allmänna vaccinationsgraden ökat. Och jag ser heller inte att det ska vara en slippery slope mot andra uppdelningar av samhället. Då drar man för stora växlar på det. Men som princip, ja, högst tveksam.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av farre lör 01 jan 2022, 02:18

Kan någon snäll själ översätta detta för mig?
Man avråder från cuper och läger inomhus som inte innebär yrkesmässig utövning. Ordinarie aktiviteter med träningar, övningar, matcher, föreställning och tävlingar kan däremot få fortsätta.

Och vad är det för skillnad på Cuper och tävlingar?
Säg att vi har planerat en inomhustävling för ungdomar, juniorer och seniorer, får vi arrangera den då? (Kampsport)
Tack på förhand
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad lör 01 jan 2022, 08:35

En stor handbollscup som Partille cup har över 1400 lag med ca 15-20 personer per lag. Skadevi cup är på över 300 lag.
Allt sånt stannar.

När vissa sporter spelar serie matcher så är det sammandrag, t ex bordtennis, dart med flera.
Tennis har väl både seriematcher(sammandrag) och turneringar?
Det du beskriver låter som antingen ett sammandrag eller en cup... Kampsporter har väl inga seriematcher?
Kolla hur sporterna ovan agerar.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av farre lör 01 jan 2022, 16:14

Tycker fortfarande det är luddigt mellan cup och tävlingar och förstår det tyvärr inte riktigt. För mig är det ju samma sak. Är det deltagareantalet som definerar om det är tävling eller cup?
Om vi har 300-400 deltagare från 14 år och uppåt, är det tävling eller cup?
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 01 jan 2022, 17:00

Tycker det är relativt tydligt för att vara vår regering, cuper/läger där folk allt som oftast samlas i stora grupper och även vistas i samma miljö under tävlingen är vad som avråds. En cup är en tävling, en tävling är inte nödvändigtvis en cup.

Vid cuper är det väl även relativt vanligt att samtliga lag ligger över på hotell eller i någon gympasal över helgen och vistas tätt inpå varandra hela helgen.

I dessa sammanhang får väl VM/OS och liknande anses vara en cup/läger.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 01 jan 2022, 19:33

Tegnell: Restriktioner fortsatt nödvändiga
Uppdaterad idag 12:18Publicerad idag 11:55

Smittspridningen ökar snabbt samtidigt som en allt mindre andel av de sjuka behöver intensivvård. Frågan om restriktionerna verkligen behövs blir allt mer aktuell, inte minst bland de svenskar som redan är skeptiska.

Kunskapsläget kring den relativt nya covidvarianten omikron är fortfarande osäkert. Men den forskning som finns antyder att omikron är mer smittsam och att vaccinen ger sämre skydd jämfört med den tidigare deltavarianten.

Samtidigt verkar risken att drabbas av allvarlig sjukdom mindre än tidigare, enligt data från de länder där omikron är vida utbredd, till exempel Storbritannien och Danmark.
– Den verkar ha en låg mortalitet, kommenterar Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomydnigheten (FHM), men understryker att han ännu inte sett tydliga siffror som stärker ett sådant påstående.

Coronapandemin jämförs ibland med säsongsinfluensan och en del som är kritiska till restriktioner pekar på att inga inskränkningar görs för att stoppa den senare. Indikationer på att omikron, som väntas dominera inom kort, är mindre dödlig aktualiserar de invändningarna ytterligare.

”Belastningen på sjukvården central”

Med avstamp i den kritiken, hur rimligt är det att fortsätta med restriktioner?
– Med all respekt för dödsfall och all den sorg som det orsakar så kan man inte bara utgå från antalet döda. Den centrala biten är hur hårt belastad sjukvården är. Får vi en överbelastad sjukvård så får vi så väldigt många andra konsekvenser, säger Anders Tegnell.

Men är vårdbehovet lika stort om människor inte blir svårt sjuka i samma utsträckning?
– Om smittspridningen ökar med tio gånger, och vårdbehovet minskar med hälften, så har du ändå fem gånger högre sjukvårdsbehov. Det är två variabler man måste hålla kontroll på, säger Anders Tegnell och tillägger:
– Det verkar fullt möjligt att omikron möjligen orsakar lite mindre behov av sjukvård på individnivå, men får vi väldigt många fall samtidigt – som man ju har haft i många länder – så kommer det ändå bli en press på sjukvården, säger Anders Tegnell.

”Restriktioner behövs”

Även om det med säkerhet längre fram alltså kommer gå att fastslå att omikron orsakar lindrigare sjukdom än tidigare varianter kommer FHM att fortsatt föreslå åtgärder.
– För att klara av den här perioden med omikron är vår bedömning att det kommer att behövas restriktioner för att hålla smittspridningen nere på en nivå så att den inte orsakar en överbelastad sjukvård.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-restriktioner-fortsatt-nodvandiga
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7449
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet lör 01 jan 2022, 21:52

Risken är väl att det blir inställda matcher när Omikronet spridit sig ordentligt och lag får in smittan. Frågan är väl när siffrorna vänder neråt och om man då törs släppa på liggande restriktioner eller om man väntar ett tag med det. Hoppas att vi får ha kvar folk på läktaren som det är nu, det är ju sjukt tråkigt med helt tomma hallar...

Tror och hoppas att vi ändå kan få ett slutspel med fyllda läktare. Gissar att restriktionerna är borta senast 1/3. Bara en känsla jag har.

Jag vill inte vinna ett guld likt det Växjö gjorde ifjol! Sen finns det nog några som hoppas att säsongen ställs in (Djurgården) och andra som ber till gudarna att detta inte sker (HV71).

tibet
tibet

Antal inlägg : 1282
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan lör 01 jan 2022, 22:05

Att döma av artikeln ovan, varför införs inte restriktioner när det är influensasäsong?

Se säsongen 2017-2018 som exempel(sidan 11): https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
COVID-19 - Sida 7 JHBmP2q

Ca 8200 som vårdats på IVA sedan covid började för ca 2 år sedan, ~4100 per år.
Svårt säga exakt eftersom jag bara har grafen att gå på, men ca 2300-2400 som hade sådana besvär med influensan att det krävdes akutsjukvård 2017-2018. Notera att influensasäsongen är ca 20 veckor, men allra flesta fall inom ramen av 10 veckor.

Om nu omikron är så pass mycket mildare än tidigare varianter och så pass riskfri att den kan jämföras med influensan, hur motiverar man då restriktioner för covid men inte för influensan? Och hade folk gått med på restriktioner pga influensan?

Om omikron liknar en influensa, även om det blir som en lite tyngre influensasäsong så ska svensk sjukvård kunna hantera det. Det kan inte vara en motivering till att införa restriktioner i folks vardag. Om det är motiveringen är det även märkligt varför endast covid är fokus då det finns gott om andra saker som belastar vården som hade gått undvika genom diverse restriktioner och åtgärder.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 sön 02 jan 2022, 15:42

Först jämför du dödsfall i covid med milda biverkningar av vaccin. Nu jämför du covid med säsongsinfluensa. Vad kommer härnäst, Magnus Ugglas BMI korrelation med utfallet av presidentvalet i Ryssland?

Du vet om att säsongsinfluensa inte är namnet på ett enda virus va? Ett vaccin mot säsongsinfluensa består i regel av 4-5 olika virus, vilka varierar från år till år och vilka som ska ingå i årets vaccin avgörs av WHO från år till år. Det gör det mycket svårare att vaccinera sig mot och huruvida det lyckas är betydligt mer slumpartat beroende på om man träffat rätt aktuellt år. Ändå rekommenderas det till riskgrupper, varför? Jo för att vaccinet är ofarligt och det värsta som kan hända är att du får liten eller ingen effekt, i bästa fall räddar det ditt liv. Statistiken du visar är aggregerad från x antal OLIKA virus. Vi kan väl väva in lite fler virus när vi ändå håller på, ta med HIV och diverse herpessjukdomar så bättrar du på din jämförelse lite till.

Coronaviruset som leder till covid-19 däremot är ett och samma virus om än med vissa variationer till följd av mutationer. Det betyder således att det är näst intill 100% att ett vaccin ger ett skydd.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3490
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad sön 02 jan 2022, 20:12

Självklart kan de jämföras. Men det är stora skillnader. I ena fallet har vi haft stora restriktioner för att bekämpa spridning samt antalet döda och personer som behövt sjukhusvård.
Och det har varit betydligt fler covid-relaterade dödsfall jämfört med influensan.
Trots alla åtgärder.

Omikron är inte enda varianten som sprider sig, de andra har inte försvunnit.
Och även omikron dödar, om man är ovaccinerad.

Jag personligen avstår att leka med en tanke som tar ett hot på för litet allvar.
Hellre då agera med lite större marginal tills annat sägs.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Bamsefar, Högljudd and Pajala like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan sön 02 jan 2022, 21:12

Puckad skrev:Självklart kan de jämföras. Men det är stora skillnader. I ena fallet har vi haft stora restriktioner för att bekämpa spridning samt antalet döda och personer som behövt sjukhusvård.
Och det har varit betydligt fler covid-relaterade dödsfall jämfört med influensan.
Trots alla åtgärder.

Omikron är inte enda varianten som sprider sig, de andra har inte försvunnit.
Och även omikron dödar, om man är ovaccinerad.

Jag personligen avstår att leka med en tanke som tar ett hot på för litet allvar.
Hellre då agera med lite större marginal tills annat sägs.

Här syftar jag ju mer på att Tegnell pratar om att belastningen på sjukvården är vad som är centralt. Utifrån den utgångspunkten så är det märkligt att det bara gäller covid. Som sagt, om det är den utgångspunkten man ska ha så finns det mycket annat man också borde införa restriktioner för.

För övrigt så är samtliga åtgärder regeringen tagit till ganska ineffektiva om man faktiskt vill hindra smittspridning. Rekommendationer gör inte mycket, inte heller covidbevis.

Vaccinen verkar inte heller särskilt effektiva när det gäller omikron, så välkomna till klubben av ovaccinerade.

Verkar dessutom som att omikron är på väg att ta över helt och är oklart hur farlig/ofarlig omikron är då den varianten fortfarande är i ett tidigt stadie men vad det verkar så är den mildare. För övrigt, även influensa dödar.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan sön 02 jan 2022, 22:15

Tycker även att de som förespråkar massvaccinering borde tycka att det kan vara rimligt att göra en risk/nytta-analys för vaccinering av olika grupper.

I åldersgruppen 0-39 år har 1908(daterat 2021-12-23) misstänkta allvarliga biverkningar för vaccinen rapporterats samtidigt som man haft 1009 vårdtillfällen för covid.

1009 vårdtillfällen(ni får filtrera datan): https://portal.icuregswe.org/utdata/en/report/demo.antalvtf
Biverkningsrapporter: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3

En rapport bedöms som allvarlig om den misstänkta biverkningen är en sådan som, leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse.

Som bekant är det främst multisjuka som dör av covid, även i denna åldersgrupp. Är det rimligt ur ett risk/nytta-perspektiv att mana på vaccinering av fullt friska människor i denna åldersgrupp?

Ja, procentuellt väldigt låg risk för allvarlig biverkning, men så är risken med covid väldigt låg också om man är fullt frisk, speciellt i denna åldersgrupp.

Utgår man från denna statistik så är det större risk för mig att ta vaccinet än om jag får covid. Varför ska jag ta den?

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad sön 02 jan 2022, 23:42

Lulefan skrev:[..] Rekommendationer gör inte mycket, inte heller covidbevis. [...]

Jag har mycket svårt för den inställningen. Omskrivet så står det (tillsammans med annat):
Jag gillar inte mandat, och jag följer inte rekommendationer.
Newsflash: Mandat kommer när man inte följer rekommendationer.

För min egen del så har hela min branch ändrat sätt att agera p g a rekommendationerna, och jobbat hemifrån sen mars 2020.
Så rekommendationerna har ändrat saker i grunden, och reducerat interaktioner mellan människor enormt i samhället.

Covidbevisen har gjort det möjligt att öppna samhället och resa, och att resa utomlands.
Det vi ser nu är väntat: Att de som inte vaccinerat sig kommer att klaga över de inskränkningar som det innebär att inte ha vaccinerat sig.
Och en genomgående stor ovilja att erkänna att det är vaccinationerna som gjort att samhället kunnat öppnas upp.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan sön 02 jan 2022, 23:50

Puckad skrev:
Lulefan skrev:[..] Rekommendationer gör inte mycket, inte heller covidbevis. [...]

Jag har mycket svårt för den inställningen. Omskrivet så står det (tillsammans med annat):
Jag gillar inte mandat, och jag följer inte rekommendationer.
Newsflash: Mandat kommer när man inte följer rekommendationer.  

För min egen del så har hela min branch ändrat sätt att agera p g a rekommendationerna, och jobbat hemifrån sen mars 2020.
Så rekommendationerna har ändrat saker i grunden, och reducerat interaktioner mellan människor enormt i samhället.

Covidbevisen har gjort det möjligt att öppna samhället och resa, och att resa utomlands.
Det vi ser nu är väntat: Att de som inte vaccinerat sig kommer att klaga över de inskränkningar som det innebär att inte ha vaccinerat sig.
Och en genomgående stor ovilja att erkänna att det är vaccinationerna som gjort att samhället kunnat öppnas upp.

Vem har sagt att jag inte följer rekommendationer? Jag sa att rekommendationer inte gör mycket, inte att jag inte följer dem.
Men det är väl ganska tydligt att folk följer rekommendationer väldigt dåligt rent generellt.

Covidbevisen har inte gjort det möjligt att öppna samhället och resa, det har gjort det möjligt att stänga ute vissa människor från detta pga deras egna privata val som ej angår någon annan.
För det går ju jättebra nu när så många är vaccinerade? Vi har väldigt låg spridning av covid menar du? Vi har rekordnivåer av nya smittade. Fan vad bra covidbevisen fungerar, man blir imponerad.

Är det inte snarare dags för de som förespråkar vaccinet att be oss ovaccinerade om ursäkt och erkänna att de hade fel, vaccinet är inte så förträffligt som det målats upp att vara. Vaccinerade sprider covid i väldigt hög grad.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman ll mån 03 jan 2022, 00:22

”Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country”.
John F. Kennedy

Comments:
”It means we should do things that help and improve our nation by our participation, rather than doing nothing and expecting the government to do things for us. We should be on the giving side, not only the receiving side”.

Jody Gattey, Former English teacher in 3 countries

”The quotation is from John F. Kennedy’s inaugural address. It means that rather being concerned with how individuals can benefit from the actions of the government (as proxy for nation), they should be concerned with how their actions can benefit their government (as proxy for nation). As is apparent during the Coronavirus pandemic, Americans have a penchant for rugged individualism. Kennedy was trying to persuade the Americans of his time to be concerned for the greater good”.

Carolyn McMaster, former Adjunct Professor of Women's Studies at Texas Woman's University (2006-2019)

”It means that rather than sit around waiting for your country—your neighbors and friends as well as the government—to take care of you, you should first see how you can aid or assist them. Don't just complain about a situation, DO something about it”.

Cecilia A Bosman, works at Self-Improvement
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1268
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad mån 03 jan 2022, 02:05

Då får du gärna förklara varför rekommendationer inte gör mycket. Och vad alternativet är, sedan tidigare har du ju sagt att vaccineringsmandat är ett brott mot dina rättigheter.

Covidpassen kom efter en lång tids nedstängning och efter att vaccineringarna kommit igång.
Så när du säger att de tillåter att stänga ute så är jag intresserad av veta vad som stängts ute,
då det är min bild och min syn att det som öppnats upp efter nedstängningarna under 2020 är pga vaccineringarna och indirekt, covidpassen.

Jo, det går jättebra nu när vi är vaccinerade!
COVID-19 - Sida 7 Covid_10

Notera hur antalet intensivvårdade och döda följde med antalet sjukdomsfall under våren, men under december när vaccinationsgraden är mycket högre så stiger antalet sjukdomsfall , men inte dödsfallen respektive intensivvård. Och ovaccinerade är tydligt överrepresenterade bland de som hamnar i problem.

Det är entydigt att vaccinering minskar spridningen, men om du har afakta som visar att vaccinerade är orsaken till spridning av Covid så visa den faktan.

Om du tycker att vaccinet är fel och inte skulle nyttjats, beskriv gärna hur världen skulle sett ut och agerat istället?
Fortsatt nedstängning? Struntat i nedstängningarna?
Hur många flera döda skulle det alternativet medfört?
Reser mellan länder fortfarande ok?
Beskriv ditt alternativ.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 mån 03 jan 2022, 03:26

Puckad skrev:Då får du gärna förklara varför rekommendationer inte gör mycket. Och vad alternativet är, sedan tidigare har du ju sagt att vaccineringsmandat är ett brott mot dina rättigheter.

Covidpassen kom efter en lång tids nedstängning och efter att vaccineringarna kommit igång.
Så när du säger att de tillåter att stänga ute så är jag intresserad av veta vad som stängts ute,
då det är min bild och min syn att det som öppnats upp efter nedstängningarna under 2020 är pga vaccineringarna och indirekt, covidpassen.

Jo, det går jättebra nu när vi är vaccinerade!
COVID-19 - Sida 7 Covid_10

Notera hur antalet intensivvårdade och döda följde med antalet sjukdomsfall under våren, men under december när vaccinationsgraden är mycket högre så stiger antalet sjukdomsfall , men inte dödsfallen respektive intensivvård. Och ovaccinerade är tydligt överrepresenterade bland de som hamnar i problem.

Det är entydigt att vaccinering minskar spridningen, men om du har afakta som visar att vaccinerade är orsaken till spridning av Covid så visa den faktan.

Om du tycker att vaccinet är fel och inte skulle nyttjats, beskriv gärna hur världen skulle sett ut och agerat istället?
Fortsatt nedstängning? Struntat i nedstängningarna?
Hur många flera döda skulle det alternativet medfört?
Reser mellan länder fortfarande ok?
Beskriv ditt alternativ.
Håller inte alls med. Det är ju så att olika länder har olika vaccinationsgrad och vi där igenom får oerhört bra data till att se vad vaccinering gör för/mot spridning. Danmark har världens högsta vaccingrad när det gäller covid, men är också landet med störst problem med smittspridningen. Storbritanien har jag sett rapporter om att dom occkså har stora problem, där vet jag inte vaccingraden men jag misstänker eftersom jag inte uppfattat nåt om det att den följer i stort västeuropas och sveriges nivå.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad mån 03 jan 2022, 03:49

Graferna ovan visar att vi också har ökande smittspridning.
Det viktiga ovan är att vaccinering räddar liv och lidande.
Danmark:
COVID-19 - Sida 7 Denmar10

Notera förhållandet mellan case och dödsfall i början av grafen, mitten av grafen, vs slutet.
Det extremt tydligt att vaccinet håller nere dödstalen och att relationen mellan fall och döda ändrar sig allteftersom vaccineringen fortgår.

Dom har uppemot 20000 nya fall per dag , och ändå mindre är 20 dödsfall. Det är en succé.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan mån 03 jan 2022, 06:18

Puckad skrev:Då får du gärna förklara varför rekommendationer inte gör mycket. Och vad alternativet är, sedan tidigare har du ju sagt att vaccineringsmandat är ett brott mot dina rättigheter.

Covidpassen kom efter en lång tids nedstängning och efter att vaccineringarna kommit igång.
Så när du säger att de tillåter att stänga ute så är jag intresserad av veta vad som stängts ute,
då det är min bild och min syn att det som öppnats upp efter nedstängningarna under 2020 är pga vaccineringarna och indirekt, covidpassen.

Jo, det går jättebra nu när vi är vaccinerade!
COVID-19 - Sida 7 Covid_10

Notera hur antalet intensivvårdade och döda följde med antalet sjukdomsfall under våren, men under december när vaccinationsgraden är mycket högre så stiger antalet sjukdomsfall , men inte dödsfallen respektive intensivvård. Och ovaccinerade är tydligt överrepresenterade bland de som hamnar i problem.

Det är entydigt att vaccinering minskar spridningen, men om du har afakta som visar att vaccinerade är orsaken till spridning av Covid så visa den faktan.

Om du tycker att vaccinet är fel och inte skulle nyttjats, beskriv gärna hur världen skulle sett ut och agerat istället?
Fortsatt nedstängning? Struntat i nedstängningarna?
Hur många flera döda skulle det alternativet medfört?
Reser mellan länder fortfarande ok?
Beskriv ditt alternativ.

De gör inte mycket för att folk inte lyssnar på rekommendationer generellt, visst finns got om arbetsplatser som börjat med hemjobb osv istället. Men folk skiter ganska totalt i det i övrigt vad jag märkt. Folk gillar att säga att de följer rekommendationer och sedan när ingen ser gör de som de vill ändå.

Har vi någonsin i modern tid behövt något liknande pass? Det är väl ganska uppenbart att covidpassen tillåter att stänga ute ovaccinerade.

Det finns ingenting som säger att dödstalen sjunkit pga vaccineringen, fullt möjligt att det är så, men det kan lika gärna även varje pga en mildare variant(omikron t ex), naturlig immunitet och en massa andra faktorer. Att automatiskt utgå från att det är vaccinet är inte i mina ögon vetenskapligt, något ni gärna skriker er hesa om.

Jag noterar också att ni gärna ignorerar faktumet att vaccinerade sprider covid de också, så vad gör ett covidpass? Det stoppar då ingen smittspridning, se grafen du själv länkade.
Hurvida jag lider större risk om jag får covid är en fråga var och en måste få avgöra själva och det är helt orimligt att stänga ut folk för att de gör ett val som i mångt och mycket bara påverkar dem själva.
Återigen, vaccinerade sprider covid. Se grafen. Hade bara ovaccinerade spridit covid hade den sett väldigt annorlunda ut.

Det är fortfarande ni som ska be om ursäkt för att ni hejat på covidbevis och onödig vaccination utan vetenskaplig grund. Märker att ingen ens svarade på mitt inlägg av vårdtillfällen och allvarliga biverkningar för åldersgruppen 0-39. Man cherry-pickar det man ev kan hitta ett argument emot istället för att reflektera över att man kanske faktiskt haft fel.

Det är inte jag som ska visa fakta på att vaccineringen INTE sänker smittspridningen, det är ni som ska bevisa att den faktiskt gör det.
Dina egna grafer säger emot dig, finns inget i de graferna som tyder på att vaccinering minskar smittspridning. Säger du samma sak om Danmark?

Vaccinet räddar inte liv i min åldersgrupp, åtminstone inte för mig som är fullt frisk.

Finns absolut statistik som stödjer att vaccinerade lider lägre risk att dö av covid dock
Men återigen så är det väl min ensak om jag vill ta en risk på 0.00002% att dö i covid.

Varför vill ni inte erkänna att vaccinerade sprider covid i hög utsträckning? Tror ni Danmarks smittspridning hade sett ut som den gör idag om inte även vaccinerade spred covid?


Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan mån 03 jan 2022, 14:09

LHF96 skrev:
Egentligen bryr jag mig ganska lite om covidbevis och mer om huruvida man väljer att vaccinera sig eller inte. Huruvida det hjälper eller inte beror ju helt på vad man försökt åstadkomma. Är det att fler ska vaccinera sig och att skydda de som inte är vaccinerade så ja, då har det hjälpt. Är det för att minska smittspridning bland vaccinerade, nej då har det inte hjälp men det har inte heller varit tanken. Man är bekväm med att släppa på restriktionerna för de vaccinerade eftersom risken för allvarlig sjukdom är kraftigt reducerad. Med detta sagt får du gärna svara på följande:
1. Hur har du kommit till slutsatsen att det inte hjälper?
2. Hur har du kommit till slutsatsen att vaccin för de under 40 är mer riskabelt än sjukdomen. Det duger inte med att du skriver "verkar vara". Om du på riktigt kan visa detta, utan att dra egna slutsatser, förvanska eller läsa statistik som fan läser bibeln så ska jag be dig om ursäkt för all smärta jag orsakat dig Wink Och givetvis ska samma krav på bevisningen gälla för dig som för oss andra, långtidsstudier mm.

1. Självklart har det hjälpt om målet varit att få fler att vaccinera sig, men man har även marknadsfört det som ett sätt att minska smittspridningen. För övrigt hör inte dylika incitament hemma i ett fritt land, du får frihet, om du gör som vi vill.
2. Ta en titt på mitt tidigare inlägg, utifrån den statistiken så går det inte dra slutsatsen att vaccinet är fördelaktigt för friska människor under 40. Det må inte gå att entydigt säga att det är dåligt heller, men om jag ska påtvingas något så ligger väl ändå bevisbördan för varför jag ska ta det hos de som förespråkar vaccinen?

LHF96 skrev:Många som kommer med motargument hela tiden men det är ju som att skjuta med lös ammunition, det bara flyger förbi dig obemärkt. Tycker inte jag attackerat dig som person, exemplifiera gärna, eller blev du ledsen för att jag liknade dig med en barnunge? Sen är ju ett tips att leva som man lär, mr "du är patetisk", "såna som du", "korkad", "dunderåsna" etc etc. Jag och ingen annan verkar ha bivit kränkt av det så du borde inte börja gråta sjäv om någon biter tillbaka.

Du har en otroligt spydig attityd och misstolkar med flit inlägg och argument. "Fullt jämförbart alltså, vaccinpass och nazityskland", du grupperar folk som är emot vaccinet som "antivaxxare" och antyder att dessa skulle vara idioter. Du må inte ha attackerat mig personligen, men såna som du är helt enkelt anledningen till att man inte kan ha en civiliserad diskussion. Du gör precis samma sak nu genom att försöka förlöjliga mig istället för att faktiskt läsa min inlägg och försöka möta min argument.

Läs inläggen igen, se vad som skrevs innan jag uttryckte mig så som du skriver.

LHF96 skrev:
Du har ju blivit överbevisad otaliga gånger men du verkar inte själv ha fattat det. Men vi kan väl sätta en regel då att du besvarar det som framförs så besvarar jag det som du framför, ur ett så objektivt perspektiv som det är möjligt. Deal?
Anser inte att jag blivit överbevisad, du får gärna hänvisa till var. Ganska övertygad om att jag förklarat min ståndpunkt och vad jag anser om saker som lagts fram i denna tråden.

LHF96 skrev:
Givetvis förväntas inte du ha svaret på meningen med livet men du har en "sitta på läktaren och gnälla"-mentalitet som är ganska osund. Om du har detta negativa synsätt så innebär det ju att du tycker alternativet att inte göra något alls hade varit bättre. Om du inte tycker att göra ingenting är bättre så borde du ju ha idéer på vad som kunde ha gjorts. Berätta gärna, jag är genuint intresserad. Vad är det du vet som inte vi övriga dödliga i världen lyckats lista ut.

Många som sitter på läktaren och gnäller när det gäller politik. Det jag sagt är att jag generellt tycker att rekommendationer och restriktioner varit ineffektivt om syftet varit att förhindra smittspridning. Själv anser jag inte att man borde ha infört restriktioner och definitivt inte covidbevis. Man borde snarare lagt fokus på att skydda våra äldre istället för att införa restriktioner för samhället i stort. Du behöver för övrigt skärpa din attityd, bara för att jag har en annan åsikt än dig så betyder inte det att jag är dum i huvudet eller sitter och låtsas ha svaret på saker ni "övriga dödliga" inte har.

LHF96 skrev:
Problemet är att du visat dig inkapabel att utläsa och applicera statistik. Har påtalat detta flertalet gånger och du har inte kunnat bemöta det eller duckat. Samt så har du ljugit med dina siffror när du försökt stärka din ståndpunkt. Tar du bort statistik och övrig vetenskap så blir endast dina egna värderingar kvar, vilka (liksom mina) väger lätt i denna debatt.

Jag tror det är du som brister i att utläsa och applicera statistik. Var har jag fel i den statistik jag presenterat och var har jag ljugit med siffrorna?
Vad jag sett har ni vaccinförespråkare snarare dragit slutsatser utifrån statistik som ej går att dra i ett såhär tidigt skede. Exempelvis hur antalet intensivvårdade och döda inte följer antalet sjukdomsfall som i våras och förra vintern sades vara på grund av vaccinet. Hur vet ni det? Vi har en ny variant som sägs vara mildare, det kan lika gärna vara mycket på grund av denna också. Antagligen är det en kombination av båda. Men vill du framstå som ärlig i din argumentation så måste du även se att sådana påståenden inte är grundade i fakta eller statistik.

Väldigt tydligt när ni aldrig påtalar brister i statistik och argument hos de som tycker som ni.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 mån 03 jan 2022, 15:04


Jag tror det är du som brister i att utläsa och applicera statistik. Var har jag fel i den statistik jag presenterat och var har jag ljugit med siffrorna?
Vad jag sett har ni vaccinförespråkare snarare dragit slutsatser utifrån statistik som ej går att dra i ett såhär tidigt skede. Exempelvis hur antalet intensivvårdade och döda inte följer antalet sjukdomsfall som i våras och förra vintern sades vara på grund av vaccinet. Hur vet ni det? Vi har en ny variant som sägs vara mildare, det kan lika gärna vara mycket på grund av denna också. Antagligen är det en kombination av båda. Men vill du framstå som ärlig i din argumentation så måste du även se att sådana påståenden inte är grundade i fakta eller statistik.

Väldigt tydligt när ni aldrig påtalar brister i statistik och argument hos de som tycker som ni.

Okej, låt oss exemplifiera när du failar på att använda statistik och förskönar till din fördel:

Lulefan ons dec 22, 2021 3:16 pm
Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade.


8493 st allvarliga fall för att vara exakt, varav 1908 st rapporterade fall i den åldersgrupp som du ofta hänvisar till (0-39), av totalt 2 821 682 doser vilket motsvarar 0,0676% av antal vaccinationstillfällen, eller 1 på 147 886

Avlidna inom samma åldersgrupp uppgår till 8 st, vilket blir 0,000283%, eller 1 på 353 356. Motsvarande siffror för sjukdomen (2022-01-03) är 690 630 antal smittade, 92 dödsfall vilket blir 0,0133%.

Vad gäller post covid kontra bieffekter (utöver dödsfall) av vaccin så är det inte direkt en rättvis jämförelse då post covid krävt sjukhusvård medan det inte är definitionen av en bieffekt till följd av vaccin. Men nåväl, vi kan väl bjuda på det.
28 039 registrerade post covid (2021-12-07 december) av 1 314 784 (2021-12-29) bekräftade fall vilket blir 2,13% av samtliga fall. Vad gäller vaccinering och ALLA anmälda biverkningar (dvs inte endast långtidsvarande som för post covid) är motsvarande siffra 89 444 fall av totalt 17 413 408 doser (2021-12-23), eller 0,513% av samtliga fall. Betänk att då räknas även bieffekter som huvudvärk eller ont i armen också in.

Nu kommer du säkert påpeka att det skiljer något mellan datumen för rapporterna, det beror på att de inte släpps med samma frekvens, MEN jag har beaktat det till din fördel genom att använda det senare datumet för bekräftade fall vilket gör procentsatsen lägre, så siffran är ur ditt perspektiv egentligen sämre. Dödsfall är beräknad utifrån 0-39 år och bieffekter/post covid utifrån hela befolkningen, går säkert att hämta in även detta för 0-39 år men den var inte lättillgänglig via de källor jag använde. Du får gärna ta fram det om du har lust, jag är inte orolig för resultatet.

Summa summarum:
- du löper 47 gånger större risk att dö av smitta än av vaccin (0,0133%/0,000283%). (0-39år)
- du löper 4,15 gånger större risk att drabbas av post covid än av en bieffekt av vaccin (hela befolkningen).
- Du löper 31,5 gånger högre risk att drabbas av post covid än av en allvarlig bieffekt av vaccin (hela befolkningen)


Givetvis bortser du också från kommentarer i samma dokument som:

Läkemedelsverket kan inte med bestämdhet säga hur många som faktiskt avlidit på grund av
vaccinationerna. Vi kan endast återge hur många rapporter som har inkommit där patienten uppges ha
avlidit. De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan
även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra
faktorer.


eller

Inrapporterade biverkningar behöver alltså inte vara orsakade av läkemedlet, utan kan bero
på andra faktorer.


Så såvida du inte sitter isolerad i en bunker utan mänskliga kontaktare är det sunda att vaccinera dig, även om risken med covid är låg för dig så blir den ännu lägre med vaccin. Tycker du fortfarande att det inte är värt så fine, ditt beslut, men då ska du sluta hävda att du har vetenskaplig grund för det.

Källa: läkemedelsverket och folkhälsomyndigheten.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3490
Join date : 12-09-20

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu mån 03 jan 2022, 15:08

LHF96 skrev:

Jag tror det är du som brister i att utläsa och applicera statistik. Var har jag fel i den statistik jag presenterat och var har jag ljugit med siffrorna?
Vad jag sett har ni vaccinförespråkare snarare dragit slutsatser utifrån statistik som ej går att dra i ett såhär tidigt skede. Exempelvis hur antalet intensivvårdade och döda inte följer antalet sjukdomsfall som i våras och förra vintern sades vara på grund av vaccinet. Hur vet ni det? Vi har en ny variant som sägs vara mildare, det kan lika gärna vara mycket på grund av denna också. Antagligen är det en kombination av båda. Men vill du framstå som ärlig i din argumentation så måste du även se att sådana påståenden inte är grundade i fakta eller statistik.

Väldigt tydligt när ni aldrig påtalar brister i statistik och argument hos de som tycker som ni.

Okej, låt oss exemplifiera när du failar på att använda statistik och förskönar till din fördel:

Lulefan ons dec 22, 2021 3:16 pm
Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade.


8493 st allvarliga fall för att vara exakt, varav 1908 st rapporterade fall i den åldersgrupp som du ofta hänvisar till (0-39), av totalt 2 821 682 doser vilket motsvarar 0,0676% av antal vaccinationstillfällen, eller 1 på 147 886

Avlidna inom samma åldersgrupp uppgår till 8 st, vilket blir 0,000283%, eller 1 på 353 356. Motsvarande siffror för sjukdomen (2022-01-03) är 690 630 antal smittade, 92 dödsfall vilket blir 0,0133%.

Vad gäller post covid kontra bieffekter (utöver dödsfall) av vaccin så är det inte direkt en rättvis jämförelse då post covid krävt sjukhusvård medan det inte är definitionen av en bieffekt till följd av vaccin. Men nåväl, vi kan väl bjuda på det.
28 039 registrerade post covid (2021-12-07 december) av 1 314 784 (2021-12-29) bekräftade fall vilket blir 2,13% av samtliga fall. Vad gäller vaccinering och ALLA anmälda biverkningar (dvs inte endast långtidsvarande som för post covid) är motsvarande siffra 89 444 fall av totalt 17 413 408 doser (2021-12-23), eller 0,513% av samtliga fall. Betänk att då räknas även bieffekter som huvudvärk eller ont i armen också in.

Nu kommer du säkert påpeka att det skiljer något mellan datumen för rapporterna, det beror på att de inte släpps med samma frekvens, MEN jag har beaktat det till din fördel genom att använda det senare datumet för bekräftade fall vilket gör procentsatsen lägre, så siffran är ur ditt perspektiv egentligen sämre. Dödsfall är beräknad utifrån 0-39 år och bieffekter/post covid utifrån hela befolkningen, går säkert att hämta in även detta för 0-39 år men den var inte lättillgänglig via de källor jag använde. Du får gärna ta fram det om du har lust, jag är inte orolig för resultatet.

Summa summarum:
- du löper 47 gånger större risk att dö av smitta än av vaccin (0,0133%/0,000283%). (0-39år)
- du löper 4,15 gånger större risk att drabbas av post covid än av en bieffekt av vaccin (hela befolkningen).
- Du löper 31,5 gånger högre risk att drabbas av post covid än av en allvarlig bieffekt av vaccin (hela befolkningen)


Givetvis bortser du också från kommentarer i samma dokument som:

Läkemedelsverket kan inte med bestämdhet säga hur många som faktiskt avlidit på grund av
vaccinationerna. Vi kan endast återge hur många rapporter som har inkommit där patienten uppges ha
avlidit. De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan
även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra
faktorer.


eller

Inrapporterade biverkningar behöver alltså inte vara orsakade av läkemedlet, utan kan bero
på andra faktorer.


Så såvida du inte sitter isolerad i en bunker utan mänskliga kontaktare är det sunda att vaccinera dig, även om risken med covid är låg för dig så blir den ännu lägre med vaccin. Tycker du fortfarande att det inte är värt så fine, ditt beslut, men då ska du sluta hävda att du har vetenskaplig grund för det.

Källa: läkemedelsverket och folkhälsomyndigheten.
Bra skrivet LHF96 svara och läste fel
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18053
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LHF96 mån 03 jan 2022, 15:34

Edit:

- Du löper 19,39 gånger högre risk att drabbas av post covid än av en allvarlig bieffekt av vaccin (hela befolkningen)

Det är lite vanskligt när det gäller doser, men jag utgår från "minst 1 dos".
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3490
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala mån 03 jan 2022, 15:50

Snart får jag ta min tredje dos, härligt, kanske en påfyllning till våren sen om det behövs.

Här drar man sitt strå till stacken och är ingen egoist.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

NallePhu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu mån 03 jan 2022, 15:55

Pajala skrev:Snart får jag ta min tredje dos, härligt, kanske en påfyllning till våren sen om det behövs.

Här drar man sitt strå till stacken och är ingen egoist.
Nästa måndag tar jag min 3e för dra mitt strå till stacken
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18053
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan mån 03 jan 2022, 19:23

LHF96 skrev:

Jag tror det är du som brister i att utläsa och applicera statistik. Var har jag fel i den statistik jag presenterat och var har jag ljugit med siffrorna?
Vad jag sett har ni vaccinförespråkare snarare dragit slutsatser utifrån statistik som ej går att dra i ett såhär tidigt skede. Exempelvis hur antalet intensivvårdade och döda inte följer antalet sjukdomsfall som i våras och förra vintern sades vara på grund av vaccinet. Hur vet ni det? Vi har en ny variant som sägs vara mildare, det kan lika gärna vara mycket på grund av denna också. Antagligen är det en kombination av båda. Men vill du framstå som ärlig i din argumentation så måste du även se att sådana påståenden inte är grundade i fakta eller statistik.

Väldigt tydligt när ni aldrig påtalar brister i statistik och argument hos de som tycker som ni.

Okej, låt oss exemplifiera när du failar på att använda statistik och förskönar till din fördel:

Lulefan ons dec 22, 2021 3:16 pm
Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade.


8493 st allvarliga fall för att vara exakt, varav 1908 st rapporterade fall i den åldersgrupp som du ofta hänvisar till (0-39), av totalt 2 821 682 doser vilket motsvarar 0,0676% av antal vaccinationstillfällen, eller 1 på 147 886

Avlidna inom samma åldersgrupp uppgår till 8 st, vilket blir 0,000283%, eller 1 på 353 356. Motsvarande siffror för sjukdomen (2022-01-03) är 690 630 antal smittade, 92 dödsfall vilket blir 0,0133%.

Vad gäller post covid kontra bieffekter (utöver dödsfall) av vaccin så är det inte direkt en rättvis jämförelse då post covid krävt sjukhusvård medan det inte är definitionen av en bieffekt till följd av vaccin. Men nåväl, vi kan väl bjuda på det.
28 039 registrerade post covid (2021-12-07 december) av 1 314 784 (2021-12-29) bekräftade fall vilket blir 2,13% av samtliga fall. Vad gäller vaccinering och ALLA anmälda biverkningar (dvs inte endast långtidsvarande som för post covid) är motsvarande siffra 89 444 fall av totalt 17 413 408 doser (2021-12-23), eller 0,513% av samtliga fall. Betänk att då räknas även bieffekter som huvudvärk eller ont i armen också in.

Nu kommer du säkert påpeka att det skiljer något mellan datumen för rapporterna, det beror på att de inte släpps med samma frekvens, MEN jag har beaktat det till din fördel genom att använda det senare datumet för bekräftade fall vilket gör procentsatsen lägre, så siffran är ur ditt perspektiv egentligen sämre. Dödsfall är beräknad utifrån 0-39 år och bieffekter/post covid utifrån hela befolkningen, går säkert att hämta in även detta för 0-39 år men den var inte lättillgänglig via de källor jag använde. Du får gärna ta fram det om du har lust, jag är inte orolig för resultatet.

Summa summarum:
- du löper 47 gånger större risk att dö av smitta än av vaccin (0,0133%/0,000283%). (0-39år)
- du löper 4,15 gånger större risk att drabbas av post covid än av en bieffekt av vaccin (hela befolkningen).
- Du löper 31,5 gånger högre risk att drabbas av post covid än av en allvarlig bieffekt av vaccin (hela befolkningen)


Givetvis bortser du också från kommentarer i samma dokument som:

Läkemedelsverket kan inte med bestämdhet säga hur många som faktiskt avlidit på grund av
vaccinationerna. Vi kan endast återge hur många rapporter som har inkommit där patienten uppges ha
avlidit. De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan
även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra
faktorer.


eller

Inrapporterade biverkningar behöver alltså inte vara orsakade av läkemedlet, utan kan bero
på andra faktorer.


Så såvida du inte sitter isolerad i en bunker utan mänskliga kontaktare är det sunda att vaccinera dig, även om risken med covid är låg för dig så blir den ännu lägre med vaccin. Tycker du fortfarande att det inte är värt så fine, ditt beslut, men då ska du sluta hävda att du har vetenskaplig grund för det.

Källa: läkemedelsverket och folkhälsomyndigheten.

Din citering är rakt av oärlig. Här är vad jag FAKTISKT skrev:
Går man in på läkemedelverkets hemsida kan man finna en hel del anmälningar om allvarliga biverkningar från vaccinet, faktiskt ganska många. Tror det var strax över 8000 senast jag kollade. Men ska nämnas att anmälningar är bara anmälningar och innebär inte att det faktiskt är biverkningar från vaccinet, men att de som anmält(ibland privatpersoner) tror det.
Lägligt att kapa av andra meningen för din argumentations skull och slänga kängor.

Sedan får du gärna posta dina faktiskta källor för dina siffror, då jag inte hittar någon information om antal doser per åldersgrupp. För självklart vill jag kontrollera dem. Men jag utgår från att den siffran stämmer då de övriga verkar stämma.

En av dina uträkningar stämmer inte. De är uppblåsta med en faktor av 100. Utgår från att detta bara var ett simpelt misstag.
Allvarliga fall är inte 1 på 147 886. Det är 1 på 1 478,87.

Man kan inte jämföra samtliga fall av postcovid med allvarliga biverkningar, eftersom även postcovid har olika allvarlighetsgrad. 901 fall av postcovid har krävt intensivvård, totalt sett. Man får helt enkelt jämföra allvarliga biverkningar och allvarliga fall av postcovid för att det ska vara någon slags rättvisa i det.

Pratar man specifikt om åldersgruppen 0-39 år så:

Baserat på bekräftade fall av covid(690 630 st):
- 110 fall av (allvarlig)postcovid: en risk på 0.0159%, eller 1 på 6278.
- 717 intensivvårdade: en risk på 0.103%, eller 1 på 963.
- 92 döda: en risk på 0.0133%, eller 1 på 7507.

Så baserat på de siffrorna, när man inte gjort en missräkning angående allvarliga bieffekter:
 - Du löper 4.25 gånger högre risk att drabbas av allvarlig biverkning av vaccinet än att få allvarlig postcovid.

Det är dessa siffror jag finner intressanta. Ja risken att dö av covid är betydligt högre än av vaccinet, jag har aldrig sagt något annat.

Nu tycker ni säkert att jag motsäger mig själv, men jag anser inte att ovanstående siffror egentligen säger något om den faktiska risken med covid.
Hur många har haft covid, egentligen? För alla har inte testat sig och det är fullt möjligt att vissa är naturligt immuna mot covid. Man kan definitivt dra slutsatsen att fler än 690 630 stycken haft covid i denna åldersgrupp, hur många exakt är omöjligt att säga.

Om man utgår från befolkningen i helhet i denna åldersgrupp så är det sammanlagt 5 110 276 personer. Utgår man från dessa ser siffrorna lite annorlunda ut:
- 110 fall av (allvarlig)postcovid: en risk på 0.00215%, eller 1 på 46 457.
- 717 intensivvårdade: en risk på 0.014%, eller 1 på 7 127.
- 95 döda: en risk på 0.00185%, eller 1 på 53 792.

Med dessa siffror:
- Du löper 31.4 gånger högre risk att drabbas av allvarlig biverkning av vaccinet än att få allvarlig postcovid.

Ni kanske tycker att det är fult att räkna på samtliga i åldern 0-39, men jag tycker det är intressant att läsa mer statistik för att bilda mig en uppfattning. Mer data och information är aldrig dåligt.

Men som sagt, rapporterade allvarliga biverkningar är bara det, rapporterade och är precis som jag sade inte nödvändigtvis biverkningar från vaccinet. Däremot så bör man inte rakt ut avfärda dem.

Blir inte diskussionen trevligare när vi faktiskt diskuterar statistik och för fram våra tankar snarare än att försöka svartamåla varandra?
Jag är inte antivaxxer, jag anser bara att riskerna med covid inte står i proportion till åtgärderna. Vem här kan med säkerhet säga att vaccinet är säkrare än covid för denna åldersgrupp? Ja, det är betydligt lägre dödsrisk, men det finns mer än det att ta hänsyn till.

Edit:
Källa angående allvarliga fall av postcovid: https://portal.icuregswe.org/utdata/en/report/demo.antalvtf

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 04 jan 2022, 18:49

Nu har tråden varit stängd ett dygn, och jag provar att öppna den igen.

Låt tråden handla om Covid, inte om personer.


Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av kralle ons 05 jan 2022, 01:40

Skit i flummarna och ta vaccinet är mitt råd.
Jag har haft skiten och överlevede skulle jag tro på ren djävla vilja och ett djävla humör.
Dags att börja ignorera flummarna i samhället.
Och bry sig om sitt land sin släkt sin familj.
Och sluta springa putins ärenden.
En stad ett folk!

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LulefanGBG ons 05 jan 2022, 07:27

Jag kommer att ta tredje sprutan också. För mig är det en fråga om riskminimering och även om man inget kan veta med 100 procent säkerhet så tror jag att risken är mindre att få biverkningar av vaccinet, än vad risken är att man får allvarlig eller rentav livshotande Covid för egen del eller sprider den till andra som får det.

Dock är det uppenbart att vaccinet inte verkar fungera lika bra mot omikron som tidigare varianter, men det innebär ju inte att det inte fungerar alls.

Känner två som båda tagit tre sprutor vardera och som båda fått omikron. Den ena hamnade på sjukhus och den andra fick mildare symptom. Känner även en som tagit två sprutor och som fått omikron med mildare symptom.

De här kan ju vara slumpartade fall med allt tyder ju f.ö på att vaccinets verkningsgrad är betydligt lägre.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Tony Moore, Lars158 and Pajala like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 05 jan 2022, 11:25

Jag stänger tråden då det verkar ruggigt svårt att låta bli att diskutera kvaliteten inläggen, eller på kvaliteten på forum-medlemmar.
I kväll kommer jag att städa hårt. Och möjligen be @Admin att stänga av användare som inte bryr sig om forumreglerna.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Redbear and Norlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad mån 10 jan 2022, 23:56

Nu har jag städat hårt i tråden.

Name calling och andra tykenheter har åkt bort.
En del dialoger hittade upp på banan igen, men eftersom citerade inlägg inte höll måttet så åkte allt.
Skälet att det tagit lite tid är att jag brottats med förkylning, feber och tillslut även Covid.
Febern är inte helt borta så toleransnivån är rätt låg för name calling bitarna.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu tis 11 jan 2022, 13:21

Puckad skrev:Nu har jag städat hårt i tråden.

Name calling och andra tykenheter har åkt bort.
En del dialoger hittade upp på banan igen, men eftersom citerade inlägg inte höll måttet så åkte allt.
Skälet att det tagit lite tid är att jag brottats med förkylning, feber och tillslut även Covid.
Febern är inte helt borta så toleransnivån är rätt låg för name calling bitarna.
Krya på dig Älska
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18053
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Jokerman ll likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 11 jan 2022, 16:33

NallePhu skrev:
Puckad skrev:Nu har jag städat hårt i tråden.

Name calling och andra tykenheter har åkt bort.
En del dialoger hittade upp på banan igen, men eftersom citerade inlägg inte höll måttet så åkte allt.
Skälet att det tagit lite tid är att jag brottats med förkylning, feber och tillslut även Covid.
Febern är inte helt borta så toleransnivån är rätt låg för name calling bitarna.
Krya på dig Älska
Det är ingen större fara med mig, rätt skönt att få det bakom mig.
Hoppas bara jag hinner bli symptomfri innan den bokade tiden för tredje sprutan.
Omicron kommer inte att undgå många. Det sprider sig otroligt snabbt.

(När jag ser hur det sprider sig så lutar jag åt att det är bättre att riva plåstret hårt, dvs ta bort alla restriktioner.
Det borde ge de som inte kan vaccinera sig, den kortaste tiden de behöver gömma sig.)
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala tis 11 jan 2022, 19:15

27 januari har jag tid för tredje sprutan, blir ganska så dålig av sprutorna, kanske för att jag har haft covid-19 tidigare men det är det värt om man får spetsa immunförsvaret igen 👍
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Bamsefar and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 ons 12 jan 2022, 01:28

Puckad skrev:
NallePhu skrev:
Puckad skrev:Nu har jag städat hårt i tråden.

Name calling och andra tykenheter har åkt bort.
En del dialoger hittade upp på banan igen, men eftersom citerade inlägg inte höll måttet så åkte allt.
Skälet att det tagit lite tid är att jag brottats med förkylning, feber och tillslut även Covid.
Febern är inte helt borta så toleransnivån är rätt låg för name calling bitarna.
Krya på dig Älska
Det är ingen större fara med mig, rätt skönt att få det bakom mig.
Hoppas bara jag hinner bli symptomfri innan den bokade tiden för tredje sprutan.
Omicron kommer inte att undgå många. Det sprider sig otroligt snabbt.

(När jag ser hur det sprider sig så lutar jag åt att det är bättre att riva plåstret hårt, dvs ta bort alla restriktioner.
Det borde ge de som inte kan vaccinera sig, den kortaste tiden de behöver gömma sig.)  

Det här är intressant. Varför väljer du att ta fler sprutor om du redan haft Covid?
Får man ta/rekommenderas det att ta spruta så nära efter man haft?

Jag vet att USA haft så att det inte rekommenderats/varit otillåtet att ta spruta om det var 3,4 eller 6 månader efter man haft covid. Jag är osäker om det var rekommendation eller "lag" och den exakta tiden.

Du som trots 2 sprutor ändå fått covid. Ser du covidpassen som rimliga och rättfärdigt särbehandlande av människor?


Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 12 jan 2022, 06:03

Jag väljer att ta alla skydd som erbjuds.
Det kostar mig inget och:
- Reducerar riskerna markant för mig.
- Är själva förutsättningen för att samhället ska kunna hållas öppet.

Huruvida man får ta tredje eller inte har jag inte kollat än, det blev som det blev med den bokade tiden och att jag blev smittad.
Omicron verkar sprida sig rätt snabbat även bland de som vaccinerat sig.  
(Mitt intresse i att se att alla vaccinerar sig kommer just från att det minskar möjligheten till mutationer som vaccinet är effektivt mot. Men det loppet verkar kört vad gäller spridning.)
Vaccin som är designade mot omicron är 2-3 månader bort.

Jag ser covidpassen i ett sammanhang.
De var, och är, en del i att kunna öppna upp samhället. Dels inom landet, men också mellan länder.
Och jag ser vaccinationerna som en del i att kunna öppna upp samhället.

Det mesta pratet nu om covidpassen handlar om selektiv nedstängning. Men som jag ser det så handlar det om selektiv öppning av samhället.
Snacket om att man tvingar folk att vaccinera sig köper jag inte: Alla val har konsekvenser, att man inte gillar konsekvensen av sitt val ändrar inte att det är ett val. Jag tycker inte det är att bli särbehandlad, det är bara en konsekvens av egna beslut.

Och det är inget unikt alls med Covidpassen.
Du får inte resa in i t ex USA om du inte hade vaccinerat dig för diverse sjukdomar.
Fram till 1981 var det t ex krav på vaccinering mot smittkoppor. (datumet kan vara fel)
Så det är vare konstigt eller unikt med krav på vaccination.
Att påstå annat är historielöst.

Jag tycker det är rimligt att en nation ska kunna ställa krav på att de som reser under en pandemi har skaffat sig det skydd som finns att tillgå.
De flesta som klagar på covidpassen är märkligt tysta när det gäller kravet på covidpass för inresande till Sverige.
Det är som om passet bara är ett problem när det drabbar dom.

Att vi skapat ett Covidpass med nationella register handlar om att det finns nötter som förfalskar dessa bevis.
Inte något konspiratoriskt storebror-ser-dig .

Men, jag är less på att försöka motivera för andra varför de ska vaccinera sig.
Så just nu lutar jag åt att alla restriktioner borde tas bort. De som har vaccinerat sig har ett skydd som fungerar bra mot omicron så att ta bort restriktioner ger många sjukdagar, men inte extremt många dödsfall bland de vaccinerade.
Och för de som inte är vaccinerade så hoppas jag att det löser sig. De får strida för att ha kvar restriktioner om det känns rätt för dom. Eller inte.
Jag är gravt ointresserad av att ändra mitt liv för de som frivilligt avstått vaccin.
- Dessa har varje dag valt att inte vaccinera sig, och de är ett beslut som de har rätt att ta.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Bamsefar, Redbear, LulefanGBG and Björnpappa like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear tor 13 jan 2022, 14:57

Någon läkare sa att har man haft covid kan man vänta och ta tredje sprutan, eftersom att få covid är som en tredje spruta.

Krya på dig Puckad Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 tor 13 jan 2022, 18:04

Puckad skrev:Jag väljer att ta alla skydd som erbjuds.
Det kostar mig inget och:
- Reducerar riskerna markant för mig.
- Är själva förutsättningen för att samhället ska kunna hållas öppet.

Huruvida man får ta tredje eller inte har jag inte kollat än, det blev som det blev med den bokade tiden och att jag blev smittad.
(1)Omicron verkar sprida sig rätt snabbat även bland de som vaccinerat sig.  
(Mitt intresse i att se att alla vaccinerar sig kommer just från att det minskar möjligheten till mutationer som vaccinet är effektivt mot. Men det loppet verkar kört vad gäller spridning.)
Vaccin som är designade mot omicron är 2-3 månader bort.

Jag ser covidpassen i ett sammanhang.
De var, och är, en del i att kunna öppna upp samhället. Dels inom landet, men också mellan länder.
Och jag ser vaccinationerna som en del i att kunna öppna upp samhället.

Det mesta pratet nu om covidpassen handlar om selektiv nedstängning. Men som jag ser det så handlar det om selektiv öppning av samhället.
Snacket om att man tvingar folk att vaccinera sig köper jag inte: Alla val har konsekvenser, att man inte gillar konsekvensen av sitt val ändrar inte att det är ett val. Jag tycker inte det är att bli särbehandlad, det är bara en konsekvens av egna beslut.

(2)Och det är inget unikt alls med Covidpassen.
Du får inte resa in i t ex USA om du inte hade vaccinerat dig för diverse sjukdomar.
Fram till 1981 var det t ex krav på vaccinering mot smittkoppor. (datumet kan vara fel)
Så det är vare konstigt eller unikt med krav på vaccination.
Att påstå annat är historielöst.

Jag tycker det är rimligt att en nation ska kunna ställa krav på att de som reser under en pandemi har skaffat sig det skydd som finns att tillgå.
De flesta som klagar på covidpassen är märkligt tysta när det gäller kravet på covidpass för inresande till Sverige.
Det är som om passet bara är ett problem när det drabbar dom.

Att vi skapat ett Covidpass med nationella register handlar om att det finns nötter som förfalskar dessa bevis.
Inte något konspiratoriskt storebror-ser-dig .

Men, jag är less på att försöka motivera för andra varför de ska vaccinera sig.
Så just nu lutar jag åt att alla restriktioner borde tas bort. De som har vaccinerat sig har ett skydd som fungerar bra mot omicron så att ta bort restriktioner ger många sjukdagar, men inte extremt många dödsfall bland de vaccinerade.
Och för de som inte är vaccinerade så hoppas jag att det löser sig. De får strida för att ha kvar restriktioner om det känns rätt för dom. Eller inte.
Jag är gravt ointresserad av att ändra mitt liv för de som frivilligt avstått vaccin.
- Dessa har varje dag valt att inte vaccinera sig, och de är ett beslut som de har rätt att ta.


1: Här har du tyvärr helt fel. Mutation är helt upphängt på överföring(smittspridning). Så tror du att det är loppet är kört gällande vaccinationen för att stoppa smittspridningen så tror du också att vaccinet INTE kan förhindra mutationer. Det gäller alla virus.

Jag blir lite nyfiken på vars du fått tron gällande denna idè? Jag följer inte corona rapportering stenhårt generellt men ögnar den ändå. Jag har aldrig sett den iden presenteras nånstans av någon enda av epidemiolog eller på annat sett nämnas någonsin i en artikel. Dock som sagt generella artiklar är inte så intressanta för mig utan skall jag läsa dom med full uppmärksamhet så skall dom innehålla statistik.

2: Jag har inte alls något mot diverse medicinska krav för att få resa mellan länder. En självklarhet att man skall ha så. Sen skall dom ju vara avhängd relevant risk och möjlighet. Ditt exempel med USA och smittkoppsvaccination är nånting jag håller helt med om som en relevant och vettig begränsning.
Smittkoppsvaccinet var ett fungerande vaccin i motsats till covid vaccinet och därmed en vettig restriktion.


Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Atlet tor 13 jan 2022, 18:09

Jag hade första vågen av skiten och jag har aldrig mått värre i mitt liv med kaskadspyor första dagarna, stora andningssvårigheter,en jävulsk värk i kroppen som det fortfarande finns skumt nog rester/skador kvar  av samt över 40 i feber i nästan två veckor som inget bet på. Rekommenderas inte till någon.

Atlet

Antal inlägg : 149
Join date : 21-06-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 tor 13 jan 2022, 18:21

Atlet skrev:Jag hade första vågen av skiten och jag har aldrig mått värre i mitt liv med kaskadspyor första dagarna, stora andningssvårigheter,en jävulsk värk i kroppen som det fortfarande finns skumt nog rester/skador kvar  av samt över 40 i feber i nästan två veckor som inget bet på. Rekommenderas inte till någon.
Det låter inget trevligt. Tråkigt att inte ens nu två år senare ett vaccin kommit som förhindrar covid. Lyckligtvis så är det mycket få som blir så dåliga utan dom allra flesta upplever en lättförkylning eller inte ens märker det alls att dom har covid, utan blir varse genom test dom gjort för att någon i deras närhet fått covid.
Hmm spytt.. första gången jag hör om det gällande covid. Hade du något annat samtidigt?

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Redbear tor 13 jan 2022, 18:30

Lars158 skrev:
Atlet skrev:Jag hade första vågen av skiten och jag har aldrig mått värre i mitt liv med kaskadspyor första dagarna, stora andningssvårigheter,en jävulsk värk i kroppen som det fortfarande finns skumt nog rester/skador kvar  av samt över 40 i feber i nästan två veckor som inget bet på. Rekommenderas inte till någon.
Det låter inget trevligt. Tråkigt att inte ens nu två år senare ett vaccin kommit som förhindrar covid. Lyckligtvis så är det mycket få som blir så dåliga utan dom allra flesta upplever en lättförkylning eller inte ens märker det alls att dom har covid, utan blir varse genom test dom gjort för att någon i deras närhet fått covid.
Hmm spytt.. första gången jag hör om det gällande covid. Hade du något annat samtidigt?

Nä, usch låter inget vidare. Har en gammal kompis som blev inlagd ett tag för covid. Hon spydde rätt mkt de första dagarna.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Atlet tor 13 jan 2022, 18:34

Lars158 skrev:
Atlet skrev:Jag hade första vågen av skiten och jag har aldrig mått värre i mitt liv med kaskadspyor första dagarna, stora andningssvårigheter,en jävulsk värk i kroppen som det fortfarande finns skumt nog rester/skador kvar  av samt över 40 i feber i nästan två veckor som inget bet på. Rekommenderas inte till någon.
Det låter inget trevligt. Tråkigt att inte ens nu två år senare ett vaccin kommit som förhindrar covid. Lyckligtvis så är det mycket få som blir så dåliga utan dom allra flesta upplever en lättförkylning eller inte ens märker det alls att dom har covid, utan blir varse genom test dom gjort för att någon i deras närhet fått covid.
Hmm spytt.. första gången jag hör om det gällande covid. Hade du något annat samtidigt?
Nej det hade jag inte. Tror det var kroppens/immunförsvarets sätt att försöka bli av med viruset. Vad vet jag ? Bodde iaf inne på tjotta dom första dagarna och körde Gustavsbergsbussen nonstop.

Atlet

Antal inlägg : 149
Join date : 21-06-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lars158 tor 13 jan 2022, 19:02

Redbear skrev:
Lars158 skrev:
Atlet skrev:Jag hade första vågen av skiten och jag har aldrig mått värre i mitt liv med kaskadspyor första dagarna, stora andningssvårigheter,en jävulsk värk i kroppen som det fortfarande finns skumt nog rester/skador kvar  av samt över 40 i feber i nästan två veckor som inget bet på. Rekommenderas inte till någon.
Det låter inget trevligt. Tråkigt att inte ens nu två år senare ett vaccin kommit som förhindrar covid. Lyckligtvis så är det mycket få som blir så dåliga utan dom allra flesta upplever en lättförkylning eller inte ens märker det alls att dom har covid, utan blir varse genom test dom gjort för att någon i deras närhet fått covid.
Hmm spytt.. första gången jag hör om det gällande covid. Hade du något annat samtidigt?

Nä, usch låter inget vidare. Har en gammal kompis som blev inlagd ett tag för covid. Hon spydde rätt mkt de första dagarna.
Jaha så det förekommer. Jag har aldrig läst om det och jag brukar fråga dom som haft covid hur det var och aldrig hört det. Dock har jag aldrig träffat nån som haft besvär av sin covid utan det har alltid beskrivits som en lättare förkylning eller, "jag visste inte om att jag var sjuk, jag testade mig för att min (partner, vän, arbetskollega) hade covid"

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av LulefanGBG fre 14 jan 2022, 18:13

Så då var det min tur. Testade nyss positivt för Covid. Feber och ledvärk och lite hosta men hittills inte värre än så så får väl skatta mig lycklig för det i isoleringen.

Min fru har bokat tid för 3e sprutan nästa vecka, (förutsatt att inte hon blir sjuk då vilket hon garanterat blir) och jag har också tänkt ta den men är det nödvändigt/lämpligt när man har haft Covid redan? Jag menar haft det nyligen.

Jag menar jag tar den gärna ändå men ingen mening boka upp en tid som någon annan kan ta om det är helt meningslöst nu iallafall. Någon som vet?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Atlet fre 14 jan 2022, 18:20

LulefanGBG skrev:Så då var det min tur. Testade nyss positivt för Covid. Feber och ledvärk och lite hosta men hittills inte värre än så så får väl skatta mig lycklig för det i isoleringen.

Min fru har bokat tid för 3e sprutan nästa vecka, (förutsatt att inte hon blir sjuk då vilket hon garanterat blir) och jag har också tänkt ta den men är det nödvändigt/lämpligt när man har haft Covid redan?  Jag menar haft det nyligen.

Jag menar jag tar den gärna ändå men ingen mening boka upp en tid som någon annan kan ta om det är helt meningslöst nu iallafall. Någon som vet?
Du får krya på dig. Bra att du är vaccinerad för då slår skiten inte lika hårt.

Atlet

Antal inlägg : 149
Join date : 21-06-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad fre 14 jan 2022, 18:31

Lars158 skrev:
Puckad skrev:...
(1)Omicron verkar sprida sig rätt snabbat även bland de som vaccinerat sig.  
(Mitt intresse i att se att alla vaccinerar sig kommer just från att det minskar möjligheten till mutationer som vaccinet är effektivt mot. Men det loppet verkar kört vad gäller spridning.)
Vaccin som är designade mot omicron är 2-3 månader bort.
...
1: Här har du tyvärr helt fel. Mutation är helt upphängt på överföring(smittspridning). Så tror du att det är loppet är kört gällande vaccinationen för att stoppa smittspridningen så tror du också att vaccinet INTE kan förhindra mutationer. Det gäller alla virus.

Jag blir lite nyfiken på vars du fått tron gällande denna idè? Jag följer inte corona rapportering stenhårt generellt men ögnar den ändå. Jag har aldrig sett den iden presenteras nånstans av någon enda av epidemiolog eller på annat sett nämnas någonsin i en artikel. Dock som sagt generella artiklar är inte så intressanta för mig utan skall jag läsa dom med full uppmärksamhet så skall dom innehålla statistik.
...
Min bild är att mutationer sker kontinuerligt. så ju fler smittade kroppar och ju längre tid smittan lever så ökar risken för att mutationer.
Inte nödvändigtvis att smittspridningen i sig ger upphov till en mutation. Men det kan mycket väl vara en lekmans förståelse och tar gärna emot en skarpare beskrivning av förloppet.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad fre 14 jan 2022, 18:32

LulefanGBG skrev:Så då var det min tur. Testade nyss positivt för Covid. Feber och ledvärk och lite hosta men hittills inte värre än så så får väl skatta mig lycklig för det i isoleringen.

Min fru har bokat tid för 3e sprutan nästa vecka, (förutsatt att inte hon blir sjuk då vilket hon garanterat blir) och jag har också tänkt ta den men är det nödvändigt/lämpligt när man har haft Covid redan?  Jag menar haft det nyligen.

Jag menar jag tar den gärna ändå men ingen mening boka upp en tid som någon annan kan ta om det är helt meningslöst nu iallafall. Någon som vet?
Krya!
Det låter som samma symptom som jag hade.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu fre 14 jan 2022, 22:05

Puckad skrev:
Lars158 skrev:
Puckad skrev:...
(1)Omicron verkar sprida sig rätt snabbat även bland de som vaccinerat sig.  
(Mitt intresse i att se att alla vaccinerar sig kommer just från att det minskar möjligheten till mutationer som vaccinet är effektivt mot. Men det loppet verkar kört vad gäller spridning.)
Vaccin som är designade mot omicron är 2-3 månader bort.
...
1: Här har du tyvärr helt fel. Mutation är helt upphängt på överföring(smittspridning). Så tror du att det är loppet är kört gällande vaccinationen för att stoppa smittspridningen så tror du också att vaccinet INTE kan förhindra mutationer. Det gäller alla virus.

Jag blir lite nyfiken på vars du fått tron gällande denna idè? Jag följer inte corona rapportering stenhårt generellt men ögnar den ändå. Jag har aldrig sett den iden presenteras nånstans av någon enda av epidemiolog eller på annat sett nämnas någonsin i en artikel. Dock som sagt generella artiklar är inte så intressanta för mig utan skall jag läsa dom med full uppmärksamhet så skall dom innehålla statistik.
...
Min bild är att mutationer sker kontinuerligt. så ju fler smittade kroppar och ju längre tid smittan lever så ökar risken för att mutationer.
Inte nödvändigtvis att smittspridningen i sig ger upphov till en mutation. Men det kan mycket väl vara en lekmans förståelse och tar gärna emot en skarpare beskrivning av förloppet.
Den har börjat mutera sig åt rätt håll iom just omikron varianten till en mindre skadlig variant eller som en Dansk professor sade viruset har målat in sig i ett hörn och kommer ha svårt mutera sig till ngt värre, Som regel brukar dessa virus bli mildare vid varje mutation och just denna variant drog och blev mildare och man hör inte att det kommit fram ngn mer variant av ny mutation än just omikron varianten!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18053
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 15 jan 2022, 13:57

Experter: Bästa strategierna mot ostoppbara omikronvarianten

De senaste dagarna har mer än 25 000 nya fall av covid-19 registrerats varje dag i Sverige. Det är mer än dubbelt så många som den tidigare rekordnoteringen på drygt 11 000 från den tredje vågen. Trycket på vården har ökat, men inte i proportion till smittspridningen.

I det folkrika Indien har antalet nya fall ökat från knappt 20 000 vid årsskiftet till mer än en kvarts miljon på fredagen. Men i Bombay är fältsjukhusen för covidsjuka som hastigt byggts halvtomma. Utvecklingen ser ut på samma sätt i de flesta många länder. I Nederländerna ökar smittan stort, men sjukhusinläggningarna minskar.

När Folkhelseinstituttet i Norge i onsdags presenterade nya scenarier för de kommande månaderna skrev myndigheten att det inte går att stoppa omikronvarianten med restriktioner. När så många är vaccinerade är det inte meningsfullt med strikta åtgärder över tid. Som en följd presenterade regeringen lättnader i restriktionerna i torsdags kväll, bland annat hävdes alkoholförbudet på krogen. Åtgärderna som finns kvar syftar till att dämpa toppen och se till att vården ska få en rimlig belastning.

Statsepidemiolog Anders Tegnell delar den norska synen.
– Det är en uppfattning som vi egentligen har haft under en ganska lång tid. Viss nivå på restriktioner som inte skadar för mycket är bra att ha. Det trycker ned toppen så att vården inte får riktigt lika mycket patienter på en gång. Men att hindra att stora delar av befolkningen som inte är vaccinerad får omikron verkar svårt eller omöjligt, säger han.

Anna Mia Ekström, infektionsöverläkare på Södersjukhuset och professor i global infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, anser att den viktigaste åtgärden är att vaccinera så många människor så snabbt som möjligt. I första hand med dos ett och två, men även med en tredje påfyllnadsdos för att skydda mot allvarlig sjukdom, snarare än smitta.
– Smittspridningen i sig blir framför allt ett problem om många människor blir allvarligt sjuka och dör eller om den leder till farligare varianter där vaccinet skyddar sämre. Men där är vi inte ännu med omikron. Vaccinerna som vi har skyddar mycket bra även mot denna variant. Farligare varianter kan uppstå så länge viruset sprider sig, men just nu måste världen fokusera på det som är viktigt: att rädda liv genom att fler snabbt blir grundvaccinerade, inte att till varje pris försöka stoppa smittan genom att stänga ned livsviktiga verksamheter som skola och basal sjukvård. Det som är farligt nu är om många blir smittade som inte har något skydd alls, säger hon.
– Om en stor del av världens befolkning blir smittade av omikron de närmsta 6-8 veckorna som flera modeller förutspår så är det helt omöjligt att hinna testa, smittspåra och isolera alla de här fallen. Man måste försöka att minska toppen på smittspridningen så att inte många i riskgrupp behöver vård samtidigt, men inte tro att det går att fånga varenda lindrigt eller asymtomatiskt fall. Det tåget har gått och är inte meningsfullt.

I världen finns det 36 länder där vaccinationsgraden är under 10 procent och närmare 90 länder där färre än 40 procent är vaccinerade. Den stora utmaningen är att täppa till dessa luckor, enligt Anna Mia Ekström.
– Vi måste nu se det bredare perspektivet och använda resurserna på ett klokare sätt. Om vaccineringen hade skalats upp smart under deltavarianten hade vi kanske kunnat förebygga omikron. Det hade vi resurser till, men i stället valde länderna egna kortsiktiga strategier vilket ledde till stängda gränser och en extremt ojämn vaccinfördelning, helt kontraproduktivt för att bekämpa pandemin, säger hon.
– Det vi vill undvika framåt är att det dyker upp nya smittsamma varianter som även har en hög mortalitet eller varianter där de vaccin vi har inte skyddar. Just nu finns det dock god tillgång till effektiva vaccin och vi har ett fönster i tiden där vi verkligen kan göra skillnad. Jag hoppas att världens ledare tar den här chansen, säger Anna Mia Ekström.

Infektionsepidemiolog Joakim Dillner beskriver dagens smittläge som explosivt. Även om omikronvågen inte längre går att stoppa anser han att det fortfarande är motiverat att försöka kapa toppen med restriktioner.
– Vi vet fortfarande inte säkert hur allvarlig sjukdom omikron leder till hos de som inte är vaccinerade. Därför vore det ett farligt chanstagande att inte försöka bryta toppen. Genom att fortsätta ducka ett par veckor kan vi mildra konsekvenserna.

Samtidigt menar Dillner att delar av ”restriktionsbuketten” inte längre fyller en funktion.
– Sådant som gör att vi möts mindre är bra, men till exempel inreserestriktioner är helt meningslösa nu när omikron redan är lös i Sverige. Det här med att stänga krogarna vid 23 är jag också tveksam till. Det kan man lätta på.
Det finns också fler anledningar att minska smittspridningen än att förhindra sjukhusinläggningar och död, enligt Joakim Dillner. Risken för nya mutationer har ett direkt förhållande till antalet smittade, berättar han.
– Om man har en bred smittspridning ökar risken att det uppstår nya mutationer och varianter. Det har vi sett att det kan vara ganska farligt. Att vi skulle få se en ny variant uppstå i Sverige är inte på något sätt omöjligt. Där får man ha en viss solidaritet med världen och inte ställa till med något genom att inte låta omikron härja fritt.

Anders Sönnerborg, överläkare och professor i klinisk virologi, gör en liknande bedömning som norrmännen: Pandemiåtgärderna kommer inte bita på omikron i någon större utsträckning. I stället är det viktiga att skydda två huvudgrupper – samhällsbärande yrkesgrupper och särskilt sårbara för viruset, menar han.
– Viktig personal inom till exempel sjukvården måste hanteras på ett sätt som gör att de inte behöver vara hemma onödigt länge om de exponeras för viruset. Det handlar mer om logistik, att se till att de får ett snabbt testresultat och att karantänskravet inte är för långt. Det gör man redan på vissa håll i Sverige.
– När smittspridningen är så här stor har en bred testning begränsat värde. Är det då ont om testkit är det viktigt att de som har ett viktigt arbete att återgå till prioriteras.

Vid stor smittspridning är det svårt att skydda äldre och riskgrupper från smitta. Det handlar då om att ha sjukvårdskapacitet nog att hantera de som insjuknar, samt att äldreboenden och hemtjänst har en nära dialog med vården, menar Anders Sönnerborg.
– Man behöver också se till att viruset inte kommer in på äldreboenden. Då får man värdera hur man ska använda de möjligheter man har till åtgärder där.

Även om risken för nya mutationer ökar ju större smittspridningen är väntar sig inte Anders Sönnerborg att några nya virusvarianter får stor spridning i närtid.
– Omikron är extremt effektiv på att spridas. Det ligger inte i virusets intresse att muteras i en annan riktning utan har nog nått sin optimala tillvaro. Jag har svårt att se att det i närtid kommer en ny variant som slår ut omikron.
https://www.dn.se/sverige/experter-basta-strategierna-mot-ostoppbara-omikronvarianten/
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7449
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet ons 19 jan 2022, 00:24

Har legat hemma sjuk sen i Måndags och tagit hemmatester. 2 första nada. Efter matchen mot Växjö tog jag mitt tredje test och fick en svag rand på testet som påvisar covid. Tog ett test till och gjorde det riktigt ordentligt med tops samt med upplösningen i rör efteråt. Fick ett starkare streck denna gång och det bara till att konstatera Covid. Trodde dock att det var influensa då jag haft frossa och en djävulsk muskelvärk. Har spytt en gång med. Andra symtom är hosta och huvudvärk som ej går över med värktablett. Blev dock bättre när jag fick tag i Ipren. Alvedon gjorde ingen nytta.

Hämtar ut ett självtest imorrn från apoteket (skickas till labb) så man blir helt säker och hamnar i statistiken.

Men fy fan vad dålig jag har varit/är. Har knappt fått i mig någon mat och det har varit en kamp bara att ta sig upp ur sängen. Så här sjuk vettefan om jag har varit någon gång tidigare. Ska ta tredje sprutan 27 Januari och det är ju lite synd att den inte togs lite tidigare, så man troligvis hade sluppit vara så här dålig. Men jag är glad att jag har tagit dem 2 första sprutorna. Undra hur dålig jag hade blivit utan dessa? Gissar att det är Delta som jag fått. Är det Omikronet som ska vara lindrigare ja då blir men ju fan rädd på riktigt.

Men skönt att det förhoppningsvis snart är överstökat om inte annat. Och ett gott jävla råd från en vältränad medelålders man. Ta sprutorna, för din egen skull!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1282
Join date : 12-01-29

Bamsefar, Redbear, Puckad, Kanellängd and Jokerman ll like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 7 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet