Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

+85
Pickadoll
MrA
tibet
Hellcop
Trashtalk
Trötto
Mange
Diktatorn
ezz
Groggen79
wilmus2007
kokostrollet
Donten_
DirtyTalking
Sundance Kid
Neurofunk20
Simon90
Kocur
27 Öqvist
Hedanders
Sir Prozac
GLHF
amarule
Myrman
CKa
PM
Lulefan
Högljudd
Dilox
hokkzorz
Ivanhoe
Monco
Lasse Proppmätt
Knäcktomten
stormvägen
HarryHaffa
kralle
Homer96
pingu
Redbear
Donowitz
JoakimJ
Pajala
MiCCe
Dentos
GustenA
Mr Bister
Patrik82
JuniorX
JohanO
Urken
Kagen
Rönken
Slapshot
Lars158
Jonken
LuleåWinston
Tony Moore
Puckad
icemask
ski3r
Snikne Ville
makkanmakkan
nummer 17
Ölhamstern
Micke80
Qirren
Old Brooklyn
Tigerman
KaptenBlodskelett
Kapten Haddock
Mickeee
LulefanGBG
Bamsefar
Scouten
farre
Wolfhunter
Klabbe
Norlin
Luleåfan
FruktHamster
LHF96
Kallepedal
Sportchefen #2
NallePhu
89 posters

Sida 4 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av nummer 17 mån 28 sep 2015, 13:38

makkanmakkan skrev:
nummer 17 skrev:17 23 11
6 27

10 24 26
7 56

21 31 32
41 3

9 33 52
39 8

19 extraspelare. Så tränade Luleå idag enligt en bekant på plats.

Okej!
Lagace spelade alltså 5-6 min under förra matchen.
Enligt mig var han varken bättre eller sämre än Sweatt och Micflikier under den korta tiden.
Sedan tar han en oturlig utvisning och efter det bänkar man honom utan att ge han chansen i ett enda byte.

Tycker det är dåligt agerat och nu snackar vi om att sänka förtroendet hos en spelare totalt.

Lagace inledde säsong strålande och då framförallt mot lite svagare motstånd. Sen har han faktiskt blivit sämre och sämre, totalt osynlig i offensiven senaste tiden. Första linan blev klasser bättre när Grana klev in där senast, trots att Grana är rätt begränsad i spelet med puck.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av GustenA mån 28 sep 2015, 13:42

nummer 17 skrev:
makkanmakkan skrev:
nummer 17 skrev:17 23 11
6 27

10 24 26
7 56

21 31 32
41 3

9 33 52
39 8

19 extraspelare. Så tränade Luleå idag enligt en bekant på plats.

Okej!
Lagace spelade alltså 5-6 min under förra matchen.
Enligt mig var han varken bättre eller sämre än Sweatt och Micflikier under den korta tiden.
Sedan tar han en oturlig utvisning och efter det bänkar man honom utan att ge han chansen i ett enda byte.

Tycker det är dåligt agerat och nu snackar vi om att sänka förtroendet hos en spelare totalt.

Lagace inledde säsong strålande och då framförallt mot lite svagare motstånd. Sen har han faktiskt blivit sämre och sämre, totalt osynlig i offensiven senaste tiden. Första linan blev klasser bättre när Grana klev in där senast, trots att Grana är rätt begränsad i spelet med puck.

Legace har ändå gått från att vara förstacenter i ett mediokert Asplöven och det bästa lag han fått möta under förra säsongen var i klass med Karlskrona. Nu är dom bästa lagen han kommer få möta under säsongen Växjö, SAIK och FHC. Han har inte precis haft en lugn övergång. Jag tror att om han får tid kommer han ta steget.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av nummer 17 mån 28 sep 2015, 13:49

GustenA skrev:
nummer 17 skrev:
makkanmakkan skrev:
nummer 17 skrev:17 23 11
6 27

10 24 26
7 56

21 31 32
41 3

9 33 52
39 8

19 extraspelare. Så tränade Luleå idag enligt en bekant på plats.

Okej!
Lagace spelade alltså 5-6 min under förra matchen.
Enligt mig var han varken bättre eller sämre än Sweatt och Micflikier under den korta tiden.
Sedan tar han en oturlig utvisning och efter det bänkar man honom utan att ge han chansen i ett enda byte.

Tycker det är dåligt agerat och nu snackar vi om att sänka förtroendet hos en spelare totalt.

Lagace inledde säsong strålande och då framförallt mot lite svagare motstånd. Sen har han faktiskt blivit sämre och sämre, totalt osynlig i offensiven senaste tiden. Första linan blev klasser bättre när Grana klev in där senast, trots att Grana är rätt begränsad i spelet med puck.

Legace har ändå gått från att vara förstacenter i ett mediokert Asplöven och det bästa lag han fått möta under förra säsongen var i klass med Karlskrona. Nu är dom bästa lagen han kommer få möta under säsongen Växjö, SAIK och FHC. Han har inte precis haft en lugn övergång. Jag tror att om han får tid kommer han ta steget.

Jag tror också att Lagace kommer med tiden men just nu är han bara 4.e center i mitt Luleå och verkar vara 5.e enligt tränarna, åtminstone just nu.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kapten Haddock mån 28 sep 2015, 14:09

Grana gjorde en "bra" insats i 1a kedjan när han får chansen. Den linan behöver en bra tekare.
Att Legace har fallit har väl med de ni säger. Kanske får backa ner till 3e och inte ta då mycket ansvar, så kommer han ikanske in i de här.
Kör Walle i 1a med Sweatt & Flick och Grana i 2a med Hajen & Rajen. Masto kan fortsätta i 4e, för de t6cker jag han klarar!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kapten Haddock mån 28 sep 2015, 14:41

Kanske ska är läge att sätt Hajen mellan Petrell och Hedman. Storgrabbarna är bra att få tryck i offensiven och Hajen har ju visat med än en gång att han inte behöver mer än en halvmiss för att sätta den.

Låt Grana spela med Cehlarik och Rajen och Walle med Sweatt/Flick

De viktigaste i den här kråksången är att skippa historia och vad som står på ryggen. De gäller att få ihop ett lag som kan prestera!


Senast ändrad av Kapten Haddock den mån 28 sep 2015, 14:45, ändrad totalt 1 gång
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Dentos mån 28 sep 2015, 14:43

Jag tycker det är fel att skjuta Lagacé som extraspelare redan nu. Jag tycker han ska få chansen som andracenter. Kan inte ge upp efter 4 matcher. Jag hade ställt upp på följande vis nästa match:

Sweatt-Wallmark-Micflikier
Rajala-Lagacé-Harju
Cehlarik-Mastomäki-Hedman
Petrell-Granström-Foppa/Fabbe
Foppa/Fabbe
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Bamsefar mån 28 sep 2015, 15:23

nummer 17 skrev:
Bamsefar skrev:
nummer 17 skrev:
Bamsefar skrev:Wallmark kommer förmodligen att få centra förstalinan med Sweatt och Flicks,  Lagacè centrar andra och Harju går ut på kant med Rajala, räcker det för att lösa centerkrisen?

Nä, förmodligen inte för det innebär sannolikt att Grana centrar 3.e och Mastomäki eller Foppa 4.e. Walle, Lagace, Grana, Masto ser inte ut som en centeruppställning i ett guldlag. Cervenka, Walle, Lagace, Grana däremot ser ut att kunna vara centrarna i ett eventuellt guldlag med tanke på hur övriga lagdelar ser ut.
Mig veterligen spelar inte Cervenka i Luleå och då får man göra det bästa med de spelare man har, så förmodligen och förhoppningsvis har tränarna sett att Harju behöver ut på en kant för att maximera hans spetskompetens.
 Wallmark har en förmåga att "stå still" med pucken vilken gynnar fartspelare och då får Lagacè spela med Harju o Rajala då hajen är lite långsammare.

Förstår inte varför du ställer en fråga när svaret ändå inte duger, trots att jag svarat på din fråga. Din fråga var ju "räcker det för att lösa centerkrisen?" Och jag svarade nej, på din fråga och gav ett exempel på vad som krävs för att lösa centerfrågan! Walle, Harju, Lagace, Grana som centrar är enligt mig att göra det bästa av centerkrisen med befintlig trupp. Men det var ju inte så du ställde frågan!

frågan var retoriskt ställd med udd inför det faktum att centerpositionen blev den "svagaste" när det skulle värvas in dyr spets, ett rejält misstag då jag anser att centerpositionen är motorn i både offensivt och defensivt forwardsarbete. Nu har vi de spelare vi har och då kan man undra om man fått ut allt från dessa. Tråkigt om du missuppfattade frågeställningen och jag ber om ursäkt om det blev oklart.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av nummer 17 mån 28 sep 2015, 15:26

GustenA skrev:
nummer 17 skrev:17 23 11
6 27

10 24 26
7 56

21 31 32
41 3

9 33 52
39 8

19 extraspelare. Så tränade Luleå idag enligt en bekant på plats.

Är Hedman skadad? Han spelade väl hela matchen mot SAIK? Tråkigt att Lagace blev petad och extraspelare på tränare. Men har faktiskt förtroende för att Fagervall behandlar spelare korrekt, han känns som den typen.

Ingen information om Hedman men man kan väl utgå från att han är lätt skadad eller sliten efter helgens matcher. Antar att han skall in med Grana och Petrell istället för Sylle.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken mån 28 sep 2015, 15:50

Dentos skrev:Jag tycker det är fel att skjuta Lagacé som extraspelare redan nu. Jag tycker han ska få chansen som andracenter. Kan inte ge upp efter 4 matcher. Jag hade ställt upp på följande vis nästa match:

Sweatt-Wallmark-Micflikier
Rajala-Lagacé-Harju
Cehlarik-Mastomäki-Hedman
Petrell-Granström-Foppa/Fabbe
Foppa/Fabbe

Fast är en träning, är match på onsdag först. Kan lika väl bli så att man skyfflar om redan i morgon. Men visst, jag ser också hellre Harju på kanten just nu. Men utan att veta hur det står till med Lagace, kanske är han lite nerkörd i skorna av alla krav?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av nummer 17 mån 28 sep 2015, 15:59

Bamsefar skrev:
nummer 17 skrev:
Bamsefar skrev:
nummer 17 skrev:
Bamsefar skrev:Wallmark kommer förmodligen att få centra förstalinan med Sweatt och Flicks,  Lagacè centrar andra och Harju går ut på kant med Rajala, räcker det för att lösa centerkrisen?

Nä, förmodligen inte för det innebär sannolikt att Grana centrar 3.e och Mastomäki eller Foppa 4.e. Walle, Lagace, Grana, Masto ser inte ut som en centeruppställning i ett guldlag. Cervenka, Walle, Lagace, Grana däremot ser ut att kunna vara centrarna i ett eventuellt guldlag med tanke på hur övriga lagdelar ser ut.
Mig veterligen spelar inte Cervenka i Luleå och då får man göra det bästa med de spelare man har, så förmodligen och förhoppningsvis har tränarna sett att Harju behöver ut på en kant för att maximera hans spetskompetens.
 Wallmark har en förmåga att "stå still" med pucken vilken gynnar fartspelare och då får Lagacè spela med Harju o Rajala då hajen är lite långsammare.

Förstår inte varför du ställer en fråga när svaret ändå inte duger, trots att jag svarat på din fråga. Din fråga var ju "räcker det för att lösa centerkrisen?" Och jag svarade nej, på din fråga och gav ett exempel på vad som krävs för att lösa centerfrågan! Walle, Harju, Lagace, Grana som centrar är enligt mig att göra det bästa av centerkrisen med befintlig trupp. Men det var ju inte så du ställde frågan!

frågan var retoriskt ställd med udd inför det faktum att centerpositionen blev den "svagaste" när det skulle värvas in dyr spets, ett rejält misstag då jag anser att centerpositionen är motorn i både offensivt och defensivt forwardsarbete. Nu har vi de spelare vi har och då kan man undra om man fått ut allt från dessa. Tråkigt om du missuppfattade frågeställningen och jag ber om ursäkt om det blev oklart.

Ok, stort att be om ursäkt!! Walle, Harju, Lagace och Grana blir då våran centeruppställning. Om alla lyfter sig ett snäpp så kan det nog räcka rätt långt men det blir ju några om och men.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Puckad mån 28 sep 2015, 17:49

Angående Lagacé, glöm inte att han var borta innan shl starten. Så det är inte självklart att vi vet varför han är extra just på denna träning.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken mån 28 sep 2015, 17:52

Puckad skrev:Angående Lagacé, glöm inte att han var borta innan shl starten. Så det är inte självklart att vi vet varför han är extra just på denna träning.

Hmm, ja kan ju hänga ihop där ja. Höga krav och mål samt det som skedde där ja.

Schira tillbaka, han har börjat knackigt, men bytet mot Savva gillar jag inte det vi fick se heller egentligen. Schira har en bra skridskoåkning och hyggliga händer. Savva har det inte. Ser nog hellre att Schira spelad in då det långsiktigt behövs skridskostarka backar.

Skulle nog hellre se att Jaros går som sjunde back. Eller Själin.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Patrik82 mån 28 sep 2015, 20:06

Schira måste ju spelas i form om man tror på honom el brytas med... han kom ju in med förväntningar att klara av hög belastning och många minuter samt säkert en helt ok paycheck.

Jag gillar savva! Eller ja, mer än många av er andra iaf... han är enda back som inte varit inne på baklängesmål ännu (ja vet ,lite minuter) och spelar enkelt och uppträder rutinerat motför många andra!

Och i Oskarsson frågan står jag också en bit från många andra på forumet... jag tror inte på pojken!

Schira å savva på 6 backar.... nästan Jaros som 7e ...
Patrik82
Patrik82

Antal inlägg : 311
Join date : 15-03-07
Age : 42
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken mån 28 sep 2015, 20:23

Patrik82 skrev:Schira måste ju spelas i form om man tror på honom  el brytas med... han kom ju in med förväntningar att klara av hög belastning och många minuter samt säkert en helt ok paycheck.

Jag gillar savva! Eller ja, mer än många av er andra iaf... han är enda back som inte varit inne på baklängesmål ännu (ja vet ,lite minuter) och spelar enkelt och uppträder rutinerat motför många andra!

Och i Oskarsson frågan står jag också en bit från många andra på forumet... jag tror inte på pojken!  

Schira å savva på 6 backar.... nästan Jaros som 7e ...

Ja Schira bör väl spela eller skeppas, i det långa loppet. Savva är rätt långsam och det blir lite stabbig backlinje att ha med för många av den varan. Hade han åtminstone varit rejäl framför kassen och i sargspelet så kanske jag varit mer positiv. Nu är han inte klappkass enligt mig, men i topp 6 vill jag se så många skridskostarka backar som möjligt. 

Melart fyller förhoppningsvis tomrummet efter Robin Jonsson. Sedan tillkommer Mikkelson, Sigalet och Janne som känns stabila. Schira kan förhoppningsvis spotta upp sig lite. 

Oskarsson har sista matcherna sett ut så som det gjorde med Asplöven. Ganska lätt i egen zon trots längd och en del kilo, lite för enkla misstag. Fast ser ändå hellre honom än Savva just nu.

Tänk om ***an skulle återvända, vore trevligt tillskott om han håller samma nivå som i slutspelet. Fast är ingen Magnus Nygren-typ i pp. Gäller att Schira kommer igång känns det som.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JuniorX mån 28 sep 2015, 21:19

Centerplatsen är ett problem, det är tydligt. Jag tycker att Lagace är för dålig på att bära puck för att spela i förstakedjan. Speeden och det defensiva jobbet passar bättre i en fjärde- eller tredjekedja. Och jag håller nog med om att han bör spelas tålmodigt. Wallmark bör ta centerrollen i första. Problemet med Wallmark är att han har varit ganska svag defensivt och behöver en sådan spelare bredvid sig, det var därför jag tyckte att Petrell passade. Nu har iofs både Micflikier och Sweatt visat att de faktiskt är ganska bra defensiva också varför Wallmark i första kan bli en formidabel succe. Jag vill inte heller ha tredjekedjan kvar som blir för baktung, så den måste splittras. Dessutom vill jag komma åt Hedman och Rajalas samspel från förra säsongen. Därför blir det såhär:

Sweatt-Wallmark-Micflikier
Rajala-Harju-Hedman
Petrell-Lagace-Cehlarik
Foppa-Granström-Fabbe
Sylle/Mastomäki

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av NallePhu mån 28 sep 2015, 21:35

Jahapp då börjas roteradet i femmorna REDAN av Jocke F ger bara en massa osäkerhet hos spelarna, Att Walle går in i 1:A säger jag ABSOLUT inget om men då ska Legacé in i 2:a med Rajala + Hajen - 3:e vill jag se som den är dvs Power och TYNGD att in och grisa det är då dem är som bäst!
4:a är roterande i med Mastomäki som center!

MEN nu säger jag MEN kanske fel tråd men misstänker nog Osten har koll på det som kommer lös nu borta i gallringen det finns jäkligt med god bitar som ryktas mot Europa, Så känslan är det är inte färdig värvat för Luleå!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Tigerman mån 28 sep 2015, 22:35

Nu är det ju väldigt tidigt på säsongen ännu men det är ändå verkligt intressant läsning att se statistiken från dessa inledande matcher, med tanke på hur de har sett ut:

- Janne Sandström tror jag alla håller med om har startat som en av våra bästa backar, och det märks också i statistiken: Enda spelare med >10 min/match som har plusstatistik (+1, 4-3). Han har också överlägset flest blockerade skott, 15 st mot Mikkelsons 8 på andra plats!

- Foppa har ett mål i baken, det är minst av de med >10 min/match. Mastomäki har noll insläppta men ungefär halva speltiden. Fabbe är 0-3 i samma kedja.

- Fabbe hade inte varit -3 om han hade haft Harjus målsinne, för han har skjutit näst flest skott efter Harju...

- Övriga med noll i +/- är Petrell, Grana och Micflikier.

- Flest minusmål har Harju med 7 tätt följd av Rajala med 6. Man kan kanske tänka sig att dessa båda hade dragit nytta av en defensivt inriktad center, eller kampera ihop med det stabilaste backparet? Och dit hör i så fall inte Sigalet rent statistiskt som har sämst +/- av samtliga spelare. Han har dock samtidigt även mest istid av alla, både totalt och i 5 mot 5 så det straffar sig säkert lite av den anledningen när vi gått så dåligt.

- Oskarsson har skjutit 16 skott totalt men bara 5 har träffat mål.

- På tekningssidan har alla utom Mastomäki 50% eller bättre i offensiv zon. I defensiv zon har å andra sidan ingen spelare bättre än 50%.

- Vi har gjort 66 tekningar totalt i offensiv zon, men hela 114 st i defensiv...

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Näkyvä

Inlägg av MiCCe mån 28 sep 2015, 23:39

Intressant att Näkyvä skickats till AHL, skulle varg underbart om han återvänder senare i vinter. Gärna på Shiras bekostnad... http://predators.nhl.com/club/m_news.htm?id=780632

MiCCe

Antal inlägg : 159
Join date : 12-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av MiCCe mån 28 sep 2015, 23:43

K...an verkar dock få förtroende i bluejackes än så länge http://bluejackets.nhl.com/club/m_news.htm?id=780837

MiCCe

Antal inlägg : 159
Join date : 12-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken mån 28 sep 2015, 23:56

https://www.luleahockeyforum.com/t612p450-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#134199

Vilka grejer kan ni rätta till, som du ser det?

Det håller vi för oss själva. Men det kommer att synas jättetydligt i matcherna.

Vad kan detta vara för grejer som helt plötsligt skall synas så tydligt?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Pajala tis 29 sep 2015, 00:47

Urken skrev:https://www.luleahockeyforum.com/t612p450-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#134199

Vilka grejer kan ni rätta till, som du ser det?

Det håller vi för oss själva. Men det kommer att synas jättetydligt i matcherna.

Vad kan detta vara för grejer som helt plötsligt skall synas så tydligt?

Ja du ... ska bli intressant och se vad han menar ... eller inte menar Question
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Puckad tis 29 sep 2015, 07:06

Om det kommer att synas tydligt, så blir det svårt för dom att hålla det för sig själva ...


Och varför lägger det en massa tid på analys, det är ju bara att läsa här vad som gått snett.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av GustenA tis 29 sep 2015, 08:49

Det som kommer synas tydligt, hoppas jag, är att vi inte kommer bli totalt utspelade och förnedrade.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Luleåfan tis 29 sep 2015, 09:18

GustenA skrev:Det som kommer synas tydligt, hoppas jag, är att vi inte kommer bli totalt utspelade och förnedrade.

Det var riktigt bra!

Luleåfan

Antal inlägg : 108
Join date : 14-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tis 29 sep 2015, 10:18

Tigerman skrev:Nu är det ju väldigt tidigt på säsongen ännu men det är ändå verkligt intressant läsning att se statistiken från dessa inledande matcher, med tanke på hur de har sett ut:

- Janne Sandström tror jag alla håller med om har startat som en av våra bästa backar, och det märks också i statistiken: Enda spelare med >10 min/match som har plusstatistik (+1, 4-3). Han har också överlägset flest blockerade skott, 15 st mot Mikkelsons 8 på andra plats!

- Foppa har ett mål i baken, det är minst av de med >10 min/match. Mastomäki har noll insläppta men ungefär halva speltiden. Fabbe är 0-3 i samma kedja.

- Fabbe hade inte varit -3 om han hade haft Harjus målsinne, för han har skjutit näst flest skott efter Harju...

- Övriga med noll i +/- är Petrell, Grana och Micflikier.

- Flest minusmål har Harju med 7 tätt följd av Rajala med 6. Man kan kanske tänka sig att dessa båda hade dragit nytta av en defensivt inriktad center, eller kampera ihop med det stabilaste backparet? Och dit hör i så fall inte Sigalet rent statistiskt som har sämst +/- av samtliga spelare. Han har dock samtidigt även mest istid av alla, både totalt och i 5 mot 5 så det straffar sig säkert lite av den anledningen när vi gått så dåligt.

- Oskarsson har skjutit 16 skott totalt men bara 5 har träffat mål.

- På tekningssidan har alla utom Mastomäki 50% eller bättre i offensiv zon. I defensiv zon har å andra sidan ingen spelare bättre än 50%.

- Vi har gjort 66 tekningar totalt i offensiv zon, men hela 114 st i defensiv...
Intressant!

Nu med Wallmark så har vi ju en center till åtminstone, och vi kan alltid diskutera om de håller eller inte, men nu har vi de spelare vi har och man får ju resonera utifrån det och försöka hitta bästa kombinationerna och optimala kompletteringarna i varje kedja. Harju borde flyttas ut på kanten. Jag tycker absolut inte att man skall sära på honom och Rajala, men där behövs således en center emellan och då både Rajala och Harju brustit i defensiven, samt att Wallmark inte precis är känd som någon härförare på egen planhalva så kanske man borde testa någon annan där. Kvar finns då Lagacé och Granström. Den förstnämnda är ju bättre offensivt men har förmodligen just nu stukat självförtroende, så då tycker jag att Granström där vore intressant. Granström är dessutom en av våra bättre tekare och en kedja som inte spelar så bra i egen zon borde få börja med puck så ofta som möjligt kan jag tycka. Dessutom skulle Granström stärka upp defensiven i den kedjan rejält om man jämför med att ha Wallmark eller Harju som center där.

Vidare tycker jag inte alltid att det är fel att ha en riktig 'brunkare' av rang, (som Granström -som faktiskt varit en av våra bästa forwards), mellan två riktiga klasslirare. En som vet sin roll och vad som förväntas av honom. Skapa ytor, gå på mål och spela enkelt så att hans kedjekamrater kan få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas. Harjus och Rajalas avslut är ju dessutom sylvassa och båda verkar skottvilliga varför en riktig murbräcka in på kassen kan vara fördelaktigt. Tror faktiskt Granström skulle kunna peta in ett 10 -tal returer i den kedjan faktiskt. Han är urstark och kämpar som få. Utöver allt detta skulle vi få betydligt mer tyngd i kedjan. Ett alternativ som många förespråkar är Hedman där, (vilket inte är en dum idé, men det förutsätter ju att Harju spelar Center vilket jag alltså vill testa att frångå).

Vidare tyckar jag att man bör splittra transatlant -kedjan nu när de egentligen inte fungerat alls sedan första matchen även om Micflickier gjort det rätt bra. (Framförallt förvånansvärt bra i defensiven tycker jag). Sweatt och Micflickier är beroende av någon som verkligen kan slå de där öppnande passningarna nu när försvaret inte riktigt lyckas med det i önskvärd utsträckning ännu, varför Wallmark kanske passar bättre än Lagacé. Wallmark borde dessutom få absolut bästa förutsättningarna att lyckas och då är det ju givetvis i första eller andra han skall spela. Micflickier är ju som sagt rätt bra defensivt också och jobbar beundransvärt i varje byte, även när det går trögare för laget och hans kedja. Sweatt är inte helt oäven defensivt heller även om han inte stuckit ut lika mycket i mina ögon.

Alltså, de som skall göra det offensivt:

Sweatt - Wallmark - Micflickier
Rajala - Granström - Harju


Kvar blir då de kedjor som skall spela defensivt och fysiskt i första hand, men en av dem får ju också gärna bidra offensivt och avlasta våra scoring-lines i offensiv zon. Kvar som centrar att bygga kring finns då Lagacé och Mastomäki. Och alternativen är att skapa en riktig grinding-kedja i tredje och spara finessen till fjärde på bekostnad av lite sämre defensiv kanske, eller att försöka sprida och mixa kvalitéerna i båda kedjorna. Jag tror på det sistnämnda och skulle testa följande:

Hedman - Lagacé - Cehlarik
Här får vi tyngd och defensiv i HEdman och Lagacé, men Hedman har visat att han är bra på att hålla puck och spela puck i offensiv zon, samt att han är stark i spelet kring sargerna, och Lagacé vet vi kan slå fina, öppnande passningar. Här skulle han få en betydligt tryggare miljö att lyckas i med mindre förväntningar. Vidare är Lagacé ganska bra på att ta det defensiva jobbet så tillsammans med Hedman tror jag att denna kedjan skulle se rätt stabil ut bakåt. Cehlarik får stå för finessen och han förtjänar också att ha spelare som inte enbart är bra defensivt bredvid sig varför jag tycker att Lagacé vore spännande. Bra mix av spelartyper överlag.

Petrell - Mastomäki - Forsberg
Här får vi tyngd och fysik i petrell och vi får bra defensiv och sargspel o Forsberg. Sedan har vi Mastomäki som ingen kan ha för höga förväntningar på men jag tycker att han stundtals spelar ganska moget faktiskt, och någonstans känns det ju som att han måste in om vi nu inte envisas med att spela Harju som center då såklart.

Kvar blir då Sylvegård och Fabricius. Personligen tycker jag att Sylvegård borde få gå före just nu, även om det tar emot att lämna Fabbe utanför laget. Fabbe känns som om att man bara kan slänga in i fjärdekedjan dessutom, medan Sylvegård kan gå in i alla kedjor som extraforward. Han kan bidra med mer tyngd och fart till alla kedjor, beroende på hur matchbilden ser ut, och han kan också gå rätt in i samtliga kedjor vid eventuella skador eller bänkningar av spelare som har en sämre dag. Med honom behöver man inte flytta om i flera kedjor för att en spelare i topp 6 utgår t.ex.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JoakimJ tis 29 sep 2015, 14:49

Nya Powerplay-formationer enligt låst artikel på Kuriren. Någon som snokar i saken?
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken tis 29 sep 2015, 16:38

JoakimJ skrev:Nya Powerplay-formationer enligt låst artikel på Kuriren. Någon som snokar i saken?

https://www.luleahockeyforum.com/t612p450-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#134219
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kagen tis 29 sep 2015, 17:43

Urken skrev:https://www.luleahockeyforum.com/t612p450-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#134199

Vilka grejer kan ni rätta till, som du ser det?

Det håller vi för oss själva. Men det kommer att synas jättetydligt i matcherna.

Vad kan detta vara för grejer som helt plötsligt skall synas så tydligt?

Luleå kommer spela i helt nya tröjor, framsiden är rakt av stulen från Skellefteå (de kan ju inte gärna protestera med tanke på deras historik av klubbnamn och klubbmärke) baksidan är rakt av stulen från Frölunda.

Tanken är: Kan de, kan vi, så helt plötsligt kommer spelarna hitta linjerna, passningarna och farten.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken tis 29 sep 2015, 18:06

Urken skrev:
JoakimJ skrev:Nya Powerplay-formationer enligt låst artikel på Kuriren. Någon som snokar i saken?

https://www.luleahockeyforum.com/t612p450-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#134219

Fyra SHL-matcher sedan kom dribblandet. Hoppas man får till några vinster framöver så det inte blir än mer panik. Lagace-fallet känns också lite panikartat. Fyra torsk nästa fem matcherna så är det nog så att Skuggan och Burra blir spelande coacher What a Face
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Puckad tis 29 sep 2015, 18:10

Lugn o fin  Cool  Det är väl inte konstigt att Walle tar en plats i PP !?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken tis 29 sep 2015, 18:14

Hehe, nej förvisso. Men läste runt lite på Kuriren och håller väl med i stora drag om deras inlägg på bloggen gällande bänkning av Lagace. Känns lite panikartat.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken tis 29 sep 2015, 18:26

Rönken skrev:Hehe, nej förvisso. Men läste runt lite på Kuriren och håller väl med i stora drag om deras inlägg på bloggen gällande bänkning av Lagace. Känns lite panikartat.

Mer än panikartat.

Nu kan det vara så att de tog ett snack med Lagacé bara ändå. Självfallet måste man ha en god kommunikation tränare och spelare emellan, men som det lät nu var det "ryck upp dig"-möte, samtidigt som han blir bänkad? Det lär ju hjälpa hans självförtroende..

Vidare: Fagervall har inga som helst planer på att putta ut Harju på kanten. Varför? Visst, vi är en center kort, men om Walle petar ner Lagacé till andrakedjan, varvid Harju hamnar på kanten, så får vi en andrakedja med Rajala - Lagacé - Harju.

Någonstans gick att läsa en parallell till Bellemare: den tycker jag är rätt bra faktiskt. Lite knasigt är det man kastar in ett oprövat kort som förstacenter i ett guldsatsande lag. Men återigen: "centrar är överskattade"..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken tis 29 sep 2015, 18:45

Urken skrev:
Rönken skrev:Hehe, nej förvisso. Men läste runt lite på Kuriren och håller väl med i stora drag om deras inlägg på bloggen gällande bänkning av Lagace. Känns lite panikartat.

Mer än panikartat.

Nu kan det vara så att de tog ett snack med Lagacé bara ändå. Självfallet måste man ha en god kommunikation tränare och spelare emellan, men som det lät nu var det "ryck upp dig"-möte, samtidigt som han blir bänkad? Det lär ju hjälpa hans självförtroende..

Vidare: Fagervall har inga som helst planer på att putta ut Harju på kanten. Varför? Visst, vi är en center kort, men om Walle petar ner Lagacé till andrakedjan, varvid Harju hamnar på kanten, så får vi en andrakedja med Rajala - Lagacé - Harju.

Någonstans gick att läsa en parallell till Bellemare: den tycker jag är rätt bra faktiskt. Lite knasigt är det man kastar in ett oprövat kort som förstacenter i ett guldsatsande lag. Men återigen: "centrar är överskattade"..

Kan väl förvisso vara något i det som en skrev på forumet, att det blev för mycket på och utanför planen för Lagace. Efter hans resa till Kanada för några veckor sen.

Men om det är en bänkning rent spelmässigt så är den lite svårare att förstå. Inte sett så mycket sämre ut än många andra och ganska skev förväntning på vad han ska uträtta så här tidigt. Fast är å andra sidan enklare att bänka någon mindre etablerad tilltänkt poängmakare.

Men det jag mest funderar över är Harju som center och bänka Lagace. Anser man att Masto håller i en fjärde just nu borde man kunna dra ut Harju på kanten och spela mer naturliga centrar. Helst ser jag inte Granström för högt upp i hierarkin, han kommer inte vara den som bågar ner och bär puck mot snabba lag direkt. Förstakedjan såg rätt risig ut även med Granström mot Skellefteå, andra perioden var minst sagt blek den med. Luleå fick lite syre i tredje när Skellefteå började slå av, men svårt att använda det som referens.

Undrar om det inte är mer än rent spelmässigt som ligger bakom bänkningen? Avrättning skrev Kuriren, kanske lite hårt att använda det ordet. Men ja känns märkligt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Lars158 tis 29 sep 2015, 18:54

Jag fattar inte.. Lagace har ju varit lika dålig eller bra som alla andra. Ändå är det som att han ska bära hundhuvudet.
Jag har inget problem med att han bänkades eller får byta kedja. Men varför just han till enskilt samtal med tränarna liksom..

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken tis 29 sep 2015, 18:58

Lars158 skrev:Jag fattar inte.. Lagace har ju varit lika dålig eller bra som alla andra. Ändå är det som att han ska bära hundhuvudet.
Jag har inget problem med att han bänkades eller får byta kedja. Men varför just han till enskilt samtal med tränarna liksom..

Kan ju vara lika mycket bänkning av spelmässiga skäl som Lassis förkylning visade sig vara överbelastningsskada eller vad det var. Svårt att säga. Annars är det nog enklare att statuera exempel med en mindre etablerad spelare som är tänkt för topp 6. Fast det sistnämnda låter lite dagisnivå så vet inte.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av NallePhu tis 29 sep 2015, 19:07

Tycker att Legacé inte vart sämre än ngn annan i laget de sista matcherna man förlorat, Har svårt att se vad Jocke & Co menar med denna petning på han scratch
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken tis 29 sep 2015, 20:04

Rönken skrev:
Urken skrev:
Rönken skrev:Hehe, nej förvisso. Men läste runt lite på Kuriren och håller väl med i stora drag om deras inlägg på bloggen gällande bänkning av Lagace. Känns lite panikartat.

Mer än panikartat.

Nu kan det vara så att de tog ett snack med Lagacé bara ändå. Självfallet måste man ha en god kommunikation tränare och spelare emellan, men som det lät nu var det "ryck upp dig"-möte, samtidigt som han blir bänkad? Det lär ju hjälpa hans självförtroende..

Vidare: Fagervall har inga som helst planer på att putta ut Harju på kanten. Varför? Visst, vi är en center kort, men om Walle petar ner Lagacé till andrakedjan, varvid Harju hamnar på kanten, så får vi en andrakedja med Rajala - Lagacé - Harju.

Någonstans gick att läsa en parallell till Bellemare: den tycker jag är rätt bra faktiskt. Lite knasigt är det man kastar in ett oprövat kort som förstacenter i ett guldsatsande lag. Men återigen: "centrar är överskattade"..

Kan väl förvisso vara något i det som en skrev på forumet, att det blev för mycket på och utanför planen för Lagace. Efter hans resa till Kanada för några veckor sen.

Men om det är en bänkning rent spelmässigt så är den lite svårare att förstå. Inte sett så mycket sämre ut än många andra och ganska skev förväntning på vad han ska uträtta så här tidigt. Fast är å andra sidan enklare att bänka någon mindre etablerad tilltänkt poängmakare.

Men det jag mest funderar över är Harju som center och bänka Lagace. Anser man att Masto håller i en fjärde just nu borde man kunna dra ut Harju på kanten och spela mer naturliga centrar. Helst ser jag inte Granström för högt upp i hierarkin, han kommer inte vara den som bågar ner och bär puck mot snabba lag direkt. Förstakedjan såg rätt risig ut även med Granström mot Skellefteå, andra perioden var minst sagt blek den med. Luleå fick lite syre i tredje när Skellefteå började slå av, men svårt att använda det som referens.

Undrar om det inte är mer än rent spelmässigt som ligger bakom bänkningen? Avrättning skrev Kuriren, kanske lite hårt att använda det ordet. Men ja känns märkligt.

För lagets skull, får vi hoppas att den spekulationen stämmer. För Lagacé skull, hoppas vi att han tar det på rätt sätt, oavsett vad som är bakgrunden till detta.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Tigerman tis 29 sep 2015, 23:19

Sitter och tittar på highlights från LHF-SAIK för att konstatera vad exakt som gick snett i spelet vid målen och det är väldigt lätt att konstatera följande:

1-1: Harju tappar sin gubbe och ger honom därmed yta att sätta upp spelet efter att Jimmie Jump vunnit pucken i duell mot Oskarsson. Harju vänder tillbaka för att bryta passningsvägen men lyckas inte med det, samtidigt som Jimmie lämnat Oskarsson bakom sig och störtar mot mål, varifrån han enkelt kan lägga in den. Mycket svagt backspel x2 av Oskarsson, och sent agerande av Harju, även om han försökte göra det bästa för att reparera sin miss i första skedet.

1-2: Rajala har puck och är på väg att vända upp mot mittzon, men möts av en motståndare på halvdistans. Istället för att chippa ut pucken sarg-ut så chokar han och droppar den ner i rundeln istället, där Jimmie lätt kan fånga upp den och lägga upp för skott. I och med att Rajala fegar ur så har våra spelare ingen chans att hinna ta defensiva positioner eftersom de är på väg framåt. Rajalas mål helt och hållet.

1-3: Vi har överbelastat högra sidan där SAIK ändå lyckas slå två passningar fram till deras nu helt fria högerforward (Norman). Han får vår spelare på sig men hinner med att skicka ett inspel mot mål. Där har Jimmie lyckats tråckla sig förbi båda våra backar plus de två resterande forwards, som alla mest verkar fokusera på Norman och mindre på Jimmie som ändå är deras spelare, och är först med att sticka fram klubban. Allt medan Schira gör en rova på isen i något tafatt försök att bryta passningen. Detta är alltså ett 2 mot 5 läge som SAIK lyckas göra mål på. Borde ha renderat i hårtork modell större.

1-4: Sannolikt en tekningsvariant från SAIK, om nu inte Grana vinner men resten av laget är förvirrat... Pucken går ner till första hörnet där SAIK RW fångar upp den, vänder upp och väntar en sekund innan han skickar den vidare till andra sidan bakom mål. Dit har SAIK LW åkt iväg och i den vevan dragit Hedman med sig, men eftersom LW nu passerat till bakom mål vänder Hedman tillbaka till sin ordinarie yta och överlämnar ansvaret för LW till back. Men eftersom passningarna går för fort så hinner inte Hedman upp för att försvara mot det kommande backskottet utan blir bara till en ofrivillig screen framför egen målvakt. SAIK LW som nu är utan bevakning slår direktpass upp till den likaledes obevakade backen, som direktskjuter i mål, förbi Hedman, Sandström samt SAIK-centern som också begett sig till slottet för att skymma. Möjligen är inte Larsson skymd i själva skottögonblicket, men oavsett är det faktiskt ett väldigt snyggt hockeymål, och det enda där jag inte direkt kan klandra någon enskild spelare.

Nu hade jag egentligen tänkt studera Lagacé för att se om han var ansvarig för något, men åtminstone i första SAIK-matchen får man hålla honom oskyldig. Om man nu inte klandrar honom för att ha missat friläget som kunde givit 2-0 precis innan det istället blev 1-1...

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Tigerman ons 30 sep 2015, 00:15

...och för att fortsätta så kan vi ta SAIK-LHF också, det är lite snabbare gjort:

1-0: Foppa kör en helt egen variant på åkväg i defensiven och lämnar backarna fria Fabbe har hamnat på efterkälken som siste forward men vi är åtminstone tillräckligt med folk hemåt för att kunna undvika mål. Lagacé lyckas möjligen screena Larsson i skottögonblicket. Bra backskott dock.

2-0: Harju, eller möjligen Cehlarik som egentligen är före på plats ger inte understöd till den ensamme backen vid mål som ska försvara mot två SAIK:are. Här hade en crosschecking på Pesonen och en möjlig utvisning varit ett bättre beslut än att som nu göra ingenting och låta Pesonen göra mål.

3-0: 4 mot 2 läge där dessutom Rajala är en av backarna. Svårförsvarat. Harju och Melart är de som hamnat på efterkälken, varför går inte att se i klippet.

Inte direkt så jag kan se att det är Lagacé som är direkta orsaken till 1-0 även om han åker in framför Larsson, men han kanske tappade puck i ett tidigare skede.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LulefanGBG ons 30 sep 2015, 09:31

OM det nu är en bänkning av Lagacé och inte något annat så tycker jag också att det är konstigt i sådant fall. En spelare borde inte få bära hundhuvudet när ett helt lag så kapitalt misslyckats, men 'bänkningen' kan ju förstås bero på någon detalj vi inte ser, eller något helt annat än något prestationsbaserat över huvud taget. Eller som ni säger så är det kanske rentav ingen bänkning. Förmodligen får vi aldrig veta svaret, men att Lagacé bänkades i sista matchen för att Jocke och co ansåg honom prestera för dåligt är ju solklart eftersom Jocke säger det rakt ut som svar på frågan. Däremot var ju inte Lagacé ensam om att få mindre tid i den matchen men fokus hamnade nu på honom.

Om man flyttar ner honom i en annan kedja så är det ju ingen bänkning alls, då anser man bara att man måste prova något nytt för att få ut maximalt av samtliga spelare, samt ge plats åt Wallmark.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JohanO ons 30 sep 2015, 10:29

Jag hade ganska stora förhoppningar på Lagacé inför säsongen, och med hans prestation i Allsvenskan förra säsongen så är det ingen tvekan om att han är en väldigt bra hockeyspelare.

Med det sagt hade det varit intressant att se hans passnings%. Mot bättre motstånd än Allsvenskan & CHL så har han varit en av Luleås mest lättstressade spelare med puck, med vad jag vågar gissa är en ganska katastrofal passnings% för en förstacenter-roll. Han har blivit mer av en hårt jobbande Fabbe-typ så fort tempot skruvats upp. Bänkning är en dålig lösning men han måste bort ifrån centerrollen i en kedja som bygger på poängproduktion tills att han acklimatiserat sig till SHL.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Wolfhunter ons 30 sep 2015, 12:47

Tror inte att detta handlar om en petning för att Legacé varit den som sjabblat vid baklängesmål. Han har varit förstacenter och ska leda laget offensivt och just det har inte lyckats. Nu kommer Walle hem och är den naturlige förstacentern och man vill börja om och bygga upp Legacés självförtroende och spela in han underifrån. Det visar sig ju också i kvällens laguppställning att domedagsrubriker och grova formuleringar på Kurren kommer på skam.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Micke80 ons 30 sep 2015, 13:00

Lars158 skrev:Jag fattar inte.. Lagace har ju varit lika dålig eller bra som alla andra. Ändå är det som att han ska bära hundhuvudet.
Jag har inget problem med att han bänkades eller får byta kedja. Men varför just han till enskilt samtal med tränarna liksom..

Det enskilda samtalet behöver ju inte alltid ha en negativ klang. Ett enskillt samtal kan även vara "vi tror på dig, vi vet att det börjat tungt men fortsätt jobba så kommer det släppa, Wallmark ska få ta plats i första kedjan så vi har tankar på att flytta på dig, det är inte för att vi inte tror på dig utan vi vill att Wallmark ska få chansen att cetnra första enheten nu när han är åter". Eller nått åt det hållet.

Nått som är svårare att förstå är ju att Harju är uppsatt som center ikväll och Lagacé på kanten. Om man nu ksa ha dessa båda i samma enhet är det väll bättre att flytta Harju till kanten i såna fall.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Luleåfan ons 30 sep 2015, 13:54

Legace hade gått som extra forward om Chelarik hade spelat. Han har fått den platsen helt enkelt.

Luleåfan

Antal inlägg : 108
Join date : 14-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Lars158 ons 30 sep 2015, 22:20

Lagace var bättre än genomsnittsspelaren idag enligt mig.

Jag anser att i nuvarande förhållanden så är det så att vi måste ha Harju som center.

Mastomäki finns nog en fin framtid i men han är ju inte samma nivå som Cehlarik och Wallmark hade i den åldern.

Lagace skulle jag sätta med Hedman och Petrell. Granström till Foppa Sylvegård.

Sweatt - Walle - Micflikier

Rajala - Harju - Cehlarik

Hedman - Lagace - Petrell

Foppa - Granström - Sylvegård

På backsidan så många dåliga beslut och utföranden av Oskarsson. Jag skulle nog nästan vilja prova Jaros i stället.


Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken ons 30 sep 2015, 22:27

Lars158 skrev:Lagace var bättre än genomsnittsspelaren idag enligt mig.

Jag anser att i nuvarande förhållanden så är det så att vi måste ha Harju som center.

Mastomäki finns nog en fin framtid i men han är ju inte samma nivå som Cehlarik och Wallmark hade i den åldern.

Lagace skulle jag sätta med Hedman och Petrell. Granström till Foppa Sylvegård.

Sweatt - Walle - Micflikier

Rajala - Harju - Cehlarik

Hedman - Lagace - Petrell

Foppa - Granström - Sylvegård

På backsidan så många dåliga beslut och utföranden av Oskarsson. Jag skulle nog nästan vilja prova Jaros i stället.


Ja under förutsättningen att Harjus centerposition är en kontraktsdetalj så håller jag med dig om uppställningarna. Även Oskarsson har sett lite för blöjig ut sista matcherna, ungefär som det såg ut i Asplöven förra säsongen fast än värre. Kan nog vara dags att lufta Jaros också ja. 

Mastomäki tycker jag varit ganska bra ändå, spelade ju främst J20 förra säsongen och knappt något i Allsvenskan väl? Fast ja det kanske beror på förväntningarna. Så nästa säsong kan han nog börja tugga en del minuter lite högre upp, tredjekedja kanske.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Donowitz ons 30 sep 2015, 22:35

Grym match av framförallt Hedman och Forsberg.

Wallmark duktig med tanke på omständigheterna och tycker han visar på något som saknats i truppen.

Tycker dessa tre stack ut mest ikväll.

De flesta gör en godkänd match med minus på några håll.

Donowitz

Antal inlägg : 4067
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Tigerman ons 30 sep 2015, 23:32

Lagacé tog petningen på ett bra sätt tycker jag, jobbade hårt både framåt och bakåt idag, och delaktig i en hel del i det kedjan skapade.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JohanO tor 01 okt 2015, 00:57

Jag sticker ut hakan då och säger att Jag tycker Lagacé var i princip osynlig. Men med det sagt har alla mörka moln en silverkant. Han gjorde betydligt färre dåliga beslut den här matchen som man behövde sucka sig igenom. Har varit inne på tidigare att det inte är en tvekan om att det finns mycket hockey i killen, jag tror bara det handlar om att ge honom tillräckligt med SHL-minuter i skarpt läge så han kan spela in sig.

I övrigt håller jag inte alls med om de röster som vill se ett byte mellan Oskarsson och Jaros, när vi har en sådan fullblodsmiss som Schira på isen som ligger på nästan 20min per match. Han har alltså varit på isen i nästan 20x5 matcher, och jag är ledsen, men det handlar inte längre om att han har "otur med studsarna". Vi behöver inte en ny Hjelm i Luleå Hockey. Med det sagt ser jag gärna att Jaros får lite fler matcher under bältet.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Ölhamstern tor 01 okt 2015, 07:41

Nä skicka Oskarsson till asplöven nu. Han är alldeles för vek i spelet, dessutom är han en direkt fara i egen zon. In med jaros bort med fabbe & ut med harju på en kant så blir det en rolig vinter

Ölhamstern

Antal inlägg : 30
Join date : 15-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 4 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet