Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

+85
Pickadoll
MrA
tibet
Hellcop
Trashtalk
Trötto
Mange
Diktatorn
ezz
Groggen79
wilmus2007
kokostrollet
Donten_
DirtyTalking
Sundance Kid
Neurofunk20
Simon90
Kocur
27 Öqvist
Hedanders
Sir Prozac
GLHF
amarule
Myrman
CKa
PM
Lulefan
Högljudd
Dilox
hokkzorz
Ivanhoe
Monco
Lasse Proppmätt
Knäcktomten
stormvägen
HarryHaffa
kralle
Homer96
pingu
Redbear
Donowitz
JoakimJ
Pajala
MiCCe
Dentos
GustenA
Mr Bister
Patrik82
JuniorX
JohanO
Urken
Kagen
Rönken
Slapshot
Lars158
Jonken
LuleåWinston
Tony Moore
Puckad
icemask
ski3r
Snikne Ville
makkanmakkan
nummer 17
Ölhamstern
Micke80
Qirren
Old Brooklyn
Tigerman
KaptenBlodskelett
Kapten Haddock
Mickeee
LulefanGBG
Bamsefar
Scouten
farre
Wolfhunter
Klabbe
Norlin
Luleåfan
FruktHamster
LHF96
Kallepedal
Sportchefen #2
NallePhu
89 posters

Sida 5 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tor 01 okt 2015, 09:22

Jag förstår inte varför det skall krånglas till så mycket i spelet? Måste vi hela tiden vara överkonstruktiva?

Vi har spelarmaterialet för att spela en riktigt snabb, tung och framförallt rak hockey. Nord - syd hockey. Rakt och enkelt passningsspel, crash the net.... forecheck och backcheck osv.

Lite mer som Rönkens tänk fast med med speed och spets och ännu lite mer rakt in på kassen kan jag tycka.

Vi har inte spelarmaterialet att spela som SAIK eller Frölunda och det blir tydligare och tydligare för var match. Vi måste hitta vår indentitet och göra det som vi är bra på. Det höll på att räcka för att slå ut Frölunda i slutet av förra säsongen, men marginalerna var små den gången, och vi hade inte riktigt samma spets och bredd.

Återgå till det raka och enkla spelet tack! Det är ett spel som alla förstår och som alla klarar av.

Sedan måste en förändring till i powerplay. Det går inte längre att skylla ifrån sig. Tyvärr. Jag älskar Skuggan, men här behövs nog nya idéer och tankar kring just den biten. Inte sparka Skuggan från tränartrojkan men kanske plocka in någon annan som kan lösa upp just dessa knutar... Holmström? Rolling Eyes

FÖrra året saknade vi PP-backar och vi saknade spets. Även om vi inte har den där absoluta pp -backen som Salmela, Murphy eller Heikkinen i år heller så har vi ändå fler spelskickliga backar och framförallt har vi Rajala, Wallmark, Micflickier, Sweatt och Harju och med alla dessa är det skandal att vi inte är mer effektiva i den spelformen. DEt går liksom inte att skylla på spelarmaterialet längre. PUNKT!

Nu vann vi förvisso igår, men om kräftgången fortsätter några matcher till, vilket risken är stor då vi har två otroligt tuffa matcher härnäst i SHL mot formstarkt och skickligt motstånd, så ja då är risken att någon hänger löst. Personligen tror jag att Schira kan ryka om han inte rycker upp sig. Han tappar i defensiven och spelar fast sig och slänger puckar hit och dit utan adress i tid och otid. Nu är han inte ensam om att ha brister i laget, men hans är tydligast och han kostar nog för mycket för att bidra så lite. Jag hoppas att han bänkas till förmån för Jaros nästa match. Jaros kom in i det riktigt ordentligt i slutet av förra säsongen och är mycket mer rejäl än Schira.

Sedan som sagt är jag inne på att Harju skall ut på kanten och han och Rajala skall ha en defensivt skicklig center mellan sig. Granström eller Lagacé. Den förstnämnda lite sämre på att transportera puck kanske, men tekar bättre och är lite bättre defensivt. Den sistnämnda alltså tvärtom. Båda kan vara bra lösningar. Granström är emellertid mer etablerad på den här nivån och även om han inte är en playmaker så klarar han att leverera enkla raka passningar i mittzon eller dumpa puckar som Harju och Rajala kan jobba på för att sedan söka sig in på kassen.

Jag vill sprida ut kompetensen lite också och Lagacé i en tredje med Hedman och t.ex. Cehlarik skulle göra tredje -kedjan mycket mer flerdimensionell.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Slapshot tor 01 okt 2015, 09:44

Exakt vad är poängen med Petrell, Granström och Hedman i samma kedja? Dom uträttar ju ingenting annat än att jaga puck och tacklingar. Visst ser det kul ut på papperet men det funkar ju inte. Och sätt Harju på kanten för böveln! Bort med Skuggan. Hans brist på PP spel borde ju även en halvblind Ost ha sett nu. Ser ju för jävligt ut. Sedan står ju han och Burra bara med händerna i fickorna matchen lång. Sänder ju ut fel signaler till spelare och de som ser matchen tycker jag.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn tor 01 okt 2015, 09:50

Fast, som jag ser det, så är väl en av de centrala delarna i spelidén att backarna i mesta möjliga mån SKA försöka ta bort den initiala pressen från motståndarna själva och sen spela pucken - helst i mitten. Det är ju detta som hittills nästan blivit parodiskt då backarna ibland väntar in att motståndare ska komma istället för att spela pucken då initial press saknas.

Nord-syd-hockey i bemärkelsen dump and chase eller snabba uppspel längs sargerna från egen zon är helt enkelt (min egen analys) så långt från tränarnas idé som det går att komma. Ska man ropa efter detta så bör man nog även ropa efter nya tränare.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn tor 01 okt 2015, 09:53

Slapshot skrev:Exakt vad är poängen med Petrell, Granström och Hedman i samma kedja? Dom uträttar ju ingenting annat än att jaga puck och tacklingar. Visst ser det kul ut på papperet men det funkar ju inte. Och sätt Harju på kanten för böveln! Bort med Skuggan. Hans brist på PP spel borde ju även en halvblind Ost ha sett nu. Ser ju för jävligt ut. Sedan står ju han och Burra bara med händerna i fickorna matchen lång. Sänder ju ut fel signaler till spelare och de som ser matchen tycker jag.
Funkar inte och funkar inte. De var bästa kedjan igår enligt mig. I flera matcher är det när deras kedja varit inne som vi kunnat minska och bryta pressen från motståndarna. Visst - de öser inte in mål, men det är väl knappast tanken att de ska göra heller, även om nu Hedman gjorde mål igår och var +1. Granström var +2. Knappast den kedjan som "inte funkar" enligt mig.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Slapshot tor 01 okt 2015, 09:56

Old Brooklyn skrev:
Slapshot skrev:Exakt vad är poängen med Petrell, Granström och Hedman i samma kedja? Dom uträttar ju ingenting annat än att jaga puck och tacklingar. Visst ser det kul ut på papperet men det funkar ju inte. Och sätt Harju på kanten för böveln! Bort med Skuggan. Hans brist på PP spel borde ju även en halvblind Ost ha sett nu. Ser ju för jävligt ut. Sedan står ju han och Burra bara med händerna i fickorna matchen lång. Sänder ju ut fel signaler till spelare och de som ser matchen tycker jag.
Funkar inte och funkar inte. De var bästa kedjan igår enligt mig. I flera matcher är det när deras kedja varit inne som vi kunnat minska och bryta pressen från motståndarna. Visst - de öser inte in mål, men det är väl knappast tanken att de ska göra heller, även om nu Hedman gjorde mål igår och var +1. Granström var +2. Knappast den kedjan som "inte funkar" enligt mig.


Fast det vore bättre att sprida tyngden i flera olika formationer.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JohanO tor 01 okt 2015, 10:07

Jag har inte för vana att kräva tränares avgångar, men som jag skrev i matchtråden mot Karlskrona så är vårat PP%-snitt såhär långt (kort?) in på säsongen sämre än det snittade förra året, nya spelarmaterialet till trots. Som LulefanGBG skrev: 'det går inte att skylla ifrån sig längre'. Snälla Skuggan, kliv ner självmant från rollen som ansvarig för PP, så att vi som förfarande aktar dig som spelare kan få fortsätta minnas dig från allt bra du gjort. Tack på förhand!
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tor 01 okt 2015, 10:41

Old Brooklyn skrev:Fast, som jag ser det, så är väl en av de centrala delarna i spelidén att backarna i mesta möjliga mån SKA försöka ta bort den initiala pressen från motståndarna själva och sen spela pucken - helst i mitten. Det är ju detta som hittills nästan blivit parodiskt då backarna ibland väntar in att motståndare ska komma istället för att spela pucken då initial press saknas.

Nord-syd-hockey i bemärkelsen dump and chase eller snabba uppspel längs sargerna från egen zon är helt enkelt (min egen analys) så långt från tränarnas idé som det går att komma. Ska man ropa efter detta så bör man nog även ropa efter nya tränare.
Man behöver inte helt frångå idén att backarna skall spela sig ur pressen, men uppenbarligen fungerar det inte nu så det vore bättre att spela enkelt och hitta lösningar och vägar till ett vinnande spel i och framförallt ut ur egen zon. Med tiden när det sitter så tror jag också att det kommer att bli mer konstruktivt av sig självt. Så otroligt mycket sitter i individernas huvuden och kanske framförallt i samspelet mellan de olika individerna. När man känner sig säker på var man har sina lagkamrater så blir man också mer säker själv och agerar istället för att tänka och då kommer också spelet att utvecklas, men nu känns det som om att tanken är god, men resultatet blir dåligt. Man börjar liksom i fel ände och präntar in i spelarna att såhär skall vi spela, punkt slut. Det är svårt ja men så msåningom sitter det. Bättre att ta det i små steg kan jag tycka.

Jag tyckte att Fagervall och co. hittade en väg att lösa problemen i egen zon i slutet av förra säsongen. Man spelade mycket enklare generellt, men lyckades också hitta lösningar att spela sig ur press och vara konstruktiva när läget fanns också. Som någon varit inne på så handlar det ju om att göra rätt avvägningar. Var är mina närmsta killar? Var är motståndarna, kan jag vända upp från den här killen som kommer mot mig och slå en säker pass till en medspelare bakom mig eller skall jag slå sarg ut? Osv.

Jag tycker inte att man måste byta tränare, jag tror fortfarande på Jocke, gillar inte heller tanken på att sparka tränare tidigt på säsongen. Varken Jocke eller Skuggan, men jag tycker att man kan ställa krav på dem att tänka om och ge dem en chans att lösa problemen. Säger inte att du sagt något annat Brooklyn, utan vill bara tydliggöra vad jag själv tycker i frågan om tränare osv.

Mikkelson och Sigalet är bra nog att spela sig ur situationer och transportera puck, men övriga klarar absolut inte av det just nu, (och faktum är att inte ens dessa båda klarar av det heller just nu), så då är det bättre att spela på ett sätt som samtliga backar klarar av. Sandström har varit bästa backen hittills tycker jag, men det är också just för att han spelar smart och enkelt allt som oftast. Oskarsson kan säkert komma dit, men då behövs en trygg miljö och ett tryggt grundspel. Vetskapen att blir jag stressad så får jag ta det säkra före det osäkra och ingen av mina kamrater förväntar sig att jag skall göra något storstilat varje gång jag har pucken.

Många pratar om centerbristen som vårt största problem och de må vara, men jag tycker att backspelet i egen zon är en minst lika beklämmande detalj faktiskt. Nu vet jag inte hur det såg ut igår då jag inte såg matchen, (bara sett highlights idag), men tidigare matcher har ju stundtals varit rent bedrövligt i egen zon. FÖrvisso har vi mött väldigt bra motstånd, men de har ju också fått göra alldeles på tok för enkla mål flera gånger om som lätt hade kunnat undvikas med en sarg ut eller rentav en icing. Sedan är det andra detaljer i markeringsspelet och dyl som inte heller funkar, men jag tror att mycket av det kommer sig av att spelarna känner sig stressade och den stressen tror jag att man kan få bort genom att tillåta enklare och säkrare spel.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Snikne Ville tor 01 okt 2015, 10:51

Old Brooklyn skrev:Fast, som jag ser det, så är väl en av de centrala delarna i spelidén att backarna i mesta möjliga mån SKA försöka ta bort den initiala pressen från motståndarna själva och sen spela pucken - helst i mitten. Det är ju detta som hittills nästan blivit parodiskt då backarna ibland väntar in att motståndare ska komma istället för att spela pucken då initial press saknas.

Nord-syd-hockey i bemärkelsen dump and chase eller snabba uppspel längs sargerna från egen zon är helt enkelt (min egen analys) så långt från tränarnas idé som det går att komma. Ska man ropa efter detta så bör man nog även ropa efter nya tränare.
Efter ett antal matcher är det alldeles tydligt att backarna inte i något läge får slå pucken i rundeln. Därför hamnar de i skiten mer än lovligt ofta. Ibland måste man få spela enkelt, framförallt när lag som SkAIK o VF sätter full press.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn tor 01 okt 2015, 11:33

Snikne Ville skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast, som jag ser det, så är väl en av de centrala delarna i spelidén att backarna i mesta möjliga mån SKA försöka ta bort den initiala pressen från motståndarna själva och sen spela pucken - helst i mitten. Det är ju detta som hittills nästan blivit parodiskt då backarna ibland väntar in att motståndare ska komma istället för att spela pucken då initial press saknas.

Nord-syd-hockey i bemärkelsen dump and chase eller snabba uppspel längs sargerna från egen zon är helt enkelt (min egen analys) så långt från tränarnas idé som det går att komma. Ska man ropa efter detta så bör man nog även ropa efter nya tränare.
Efter ett antal matcher är det alldeles tydligt att backarna inte i något läge får slå pucken i rundeln. Därför hamnar de i skiten mer än lovligt ofta. Ibland måste man få spela enkelt, framförallt när lag som SkAIK o VF sätter full press.
Ja, det tycker jag också. Menar bara att om man efterfrågar en spelidé som uppenbarligen är inversen till vad tränarna vill - då kanske man borde efterfråga nya tränare också. Tränare som tror på samma idé.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LuleåWinston tor 01 okt 2015, 19:47

Helt okej match av Wallmark! Skoj att han är tillbaka!

Någon som varit på några Luleåträningar den här säsongen? Är det bra intensitet? Tänkte då SAIK fullständigt körde över oss, och då det tidigare ofta varit snack om hur SAIK-spelarna påstår sig ha högre intensitet på träningarna än sina matcher.

Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart glida runt på isen och fisa.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Puckad tor 01 okt 2015, 20:22

LuleåWinston skrev:
Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart ....
Min oro är att det gäller PP't i alla fall.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken tor 01 okt 2015, 20:44

Puckad skrev:
LuleåWinston skrev:
Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart ....
Min oro är att det gäller PP't i alla fall.

PP tränas mot koner som jag förstår det.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LulefanGBG fre 02 okt 2015, 10:52

Rönken skrev:
Puckad skrev:
LuleåWinston skrev:
Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart ....
Min oro är att det gäller PP't i alla fall.

PP tränas mot koner som jag förstår det.
confused Suspect No
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Redbear fre 02 okt 2015, 11:36

LuleåWinston skrev:Helt okej match av Wallmark! Skoj att han är tillbaka!

Någon som varit på några Luleåträningar den här säsongen? Är det bra intensitet? Tänkte då SAIK fullständigt körde över oss, och då det tidigare ofta varit snack om hur SAIK-spelarna påstår sig ha högre intensitet på träningarna än sina matcher.

Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart glida runt på isen och fisa.

Det har varit någon artikel i tidningen där Fagervall fått ryta till då spelarna agerat lojt på träningen. Lät inte bra när man läste det där om det stämmer att "man spelar match som man tränar".... Tror artikel var innan dubbelmötet mot Skellefteå.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kagen lör 03 okt 2015, 14:36

Från Osten & Co har det hela tiden låtit som en självklarhet att Wallmark skulle återvänta till Luleå, så har nu också skett.
Samtidigt envisas man med att spela Harju som center vilket alltså nu resulterar i att Lagace spelar winge.
Som lök på laxen har den gamle men ack så populäre Per Ledin blivit dumpad, han hade nog kunnat ta Lagace uppgift som winge och klarat det lika bra. Ännu bättre hade förmodligen Malte Strömwall skött sig, ikonens son som nu öser in mål i Allsvenskan.
Det är inte lätt att vara sportchef och visst är det lite märkligt hur en spelare kan gå från förstecenter till att vara utanför laget utan att spelaren för den skull spelat det minsta dåligt.
Nu är han som sagt winge men då står Sylvegård som extraspelare och kan såklart varva istid med Lagace och då är steget fullbordat från förstecenter till att vara utanför.

Lite märkligt eller helt normalt?
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av pingu lör 03 okt 2015, 15:06

Kanske dags att prova göra kedjorna lite jämnare i kompetens, t.ex.
Micfilicker-Wallmark-Hedman
Rajala-Harju-Sweatt
Petrell-Granström-Lagace
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Eller ännu mer intressant:

Micfliker-Wallmark-Hedman
Rajala-Granström-Harju
Petrell-Lagace-Sweatt
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av icemask lör 03 okt 2015, 15:15

pingu skrev:Kanske dags att prova göra kedjorna lite jämnare i kompetens, t.ex.
Micfilicker-Wallmark-Hedman
Rajala-Harju-Sweatt
Petrell-Granström-Lagace
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Eller ännu mer intressant:

Micfliker-Wallmark-Hedman
Rajala-Granström-Harju
Petrell-Lagace-Sweatt
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly
+1
icemask
icemask

Antal inlägg : 4103
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Lars158 lör 03 okt 2015, 15:27

pingu skrev:Kanske dags att prova göra kedjorna lite jämnare i kompetens, t.ex.
Micfilicker-Wallmark-Hedman
Rajala-Harju-Sweatt
Petrell-Granström-Lagace
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Eller ännu mer intressant:

Micfliker-Wallmark-Hedman
Rajala-Granström-Harju
Petrell-Lagace-Sweatt
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Jag saknar ju verkligen Cehlarik där. Men du kanske syftar på dagens drabbning enbart, och att Cehlarik är skadad och därför inte med?

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av pingu lör 03 okt 2015, 15:36

Lars158 skrev:
pingu skrev:Kanske dags att prova göra kedjorna lite jämnare i kompetens, t.ex.
Micfilicker-Wallmark-Hedman
Rajala-Harju-Sweatt
Petrell-Granström-Lagace
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Eller ännu mer intressant:

Micfliker-Wallmark-Hedman
Rajala-Granström-Harju
Petrell-Lagace-Sweatt
Foppa-Mastomäki-Fabbe
Sly

Jag saknar ju verkligen Cehlarik där. Men du kanske syftar på dagens drabbning enbart, och att Cehlarik är skadad och därför inte med?

Javisst, han får försöka slå sig in i laget när han är redo.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Donowitz lör 03 okt 2015, 15:55

Skulle vilja se Petrell med Rajala. Lagacé som center.

Hedman med Harju. Granström som center.

Micfilicker med Sweatt. Wallmark som center.

Forsberg med Fabricius. Mastomäki som center.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken lör 03 okt 2015, 16:38

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:
Puckad skrev:
LuleåWinston skrev:
Så om det stämmer med devisen "Man spelar match som man tränar", så borde Luleå enbart ....
Min oro är att det gäller PP't i alla fall.

PP tränas mot koner som jag förstår det.
confused Suspect No

Tydligen är man snart i den fasen i träningen att man kan byta ut konan i mål mot en målvakt, talas om enstaka veckor.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken lör 03 okt 2015, 22:05



Så kanske det är. Men vad är det som Fagervall egentligen säger åt dem? Och om det är instruktioner av den vettiga sorten, som föreningen verkligen tror på, varför ser man inte till att rätta till detta genom att försöka eliminera de kommunikationshinder som kan tänkas finnas?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av NallePhu lör 03 okt 2015, 22:41

Börjar få feelingen att Jocke tappat omklädningsrummet vad det verkar, Spelarna verkar göra lite som dem vill utan en kapten på skutan/båset som styr dem tillrätta!

Kommunikationshinder är väl mer att han når inte ut till spelarna mer eller mindre Jocke, Kan vara så att dem inte tror fullt ut på detta spelsystem han vill ha tex!

Sedan PP:t det fungerade inte förra säsongen heller och tydligen inte nu heller, Frågan är mer eller mindre när börjar Osten agera kring tränarna för det börjar se mer och mer ut som ett lag utan spelidé eller spelare som vill spela det!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18055
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken lör 03 okt 2015, 22:43

Saknas i min värld en klasscenter och en back (hoppas på Kukan). Sedan bör vi kunna formera ett slagkraftigt lag. Misslyckas man med det, ligger nog felet hos tränarna.

Mr center och back hade inte gjort någon större skillnad i dagens Luleå, så det är nog tränarna.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av NallePhu lör 03 okt 2015, 22:51

Vid närmare efter tanke så bättre Jocke kliver av själv med hedern i behåll än få sparken!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18055
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Homer96 lör 03 okt 2015, 22:52

Urken skrev:Saknas i min värld en klasscenter och en back (hoppas på Kukan). Sedan bör vi kunna formera ett slagkraftigt lag. Misslyckas man med det, ligger nog felet hos tränarna.

Mr center och back hade inte gjort någon större skillnad i dagens Luleå, så det är nog tränarna.

Nä även om man får in Cervenka(drömcenter) och Kukan så kan dom inte heller spela med tränarnas dump-and-chase hockey
Homer96
Homer96

Antal inlägg : 349
Join date : 12-02-03
Ort : Mölndal

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av kralle lör 03 okt 2015, 23:13

Inget fel på laget spelare för spelare..

Vad jag kan se är det bara en center och en back som saknas nu.
Vilka 2 dom skall bytas mot behöver jag inte ens nämna det borde alla se..
Deras efternamn börjar på O den andres på L

Problemet är nog dom som står bakom bänken.
Vi är på år 2 nu med den här konstellationen i båset och vi har inget pp INGET ALLS!!
Vi har 3 snubbar som är i stort sett är holma typer som kan stå framför mål.
Grana/Hedman /Petrell..
Vi har målskyttar vi har puck hållare.

Och vad i helvette och varför slösas harju bort som sniper genom att ge han en center roll?
Det är ju som att sätta skuggan som forward och Lg pettersson som center ta mig fan..

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Urken lör 03 okt 2015, 23:25

Homer96 skrev:
Urken skrev:Saknas i min värld en klasscenter och en back (hoppas på Kukan). Sedan bör vi kunna formera ett slagkraftigt lag. Misslyckas man med det, ligger nog felet hos tränarna.

Mr center och back hade inte gjort någon större skillnad i dagens Luleå, så det är nog tränarna.

Nä även om man får in Cervenka(drömcenter) och Kukan så kan dom inte heller spela med tränarnas dump-and-chase hockey
Så är det. Var bara tvungen att lägga till det, som en faktor till  vår kräftgång.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Dentos sön 04 okt 2015, 00:33

Det ligger mycket i det Fagervall säger på PK:n ikväll när han säger att vi stundtals spelar ganska bra, utan att skapa målchanser. Jag kände precis det under Karlskronamatchen. Under första delen av matchen hade Karlskrona ingenting att säga till om. Ändå skapade vi väldigt få klara målchanser samtidigt som Karlskrona stänkte dit 1-0.

Vi hittar inga spelvägar till spelare som kan avsluta i bra läge. Vi har inte heller allt för bra trafik på mål trots det spelarmaterialet vi har. Har vi lite för mycket kaka på kaka i varje kedja?

Vi har trots allt ett par spelare som trivs framför målet och som gillar att försöka peta in "skitmål". Även om det nu finns mer problem än vad som går att lösa genom att mixa lite i kedjorna, så ser jag det som en av många åtgärder som måste göras. Vi måste sprida på kunskapen helt enkelt. Och Harju ska tillbaka till sin roll som måltjuv, inte nåt försök till spelmotor eller defensiv kugge som center.

Det fans tendenser till att mixa lite i kedjorna i 3:e mot Örebro till något liknande, men ändå inte fullt ut. Jag hade lirat på följande vis till nästa match:

Rajala-Wallmark-Hedman
Micflikier-Lagacé-Harju
Sweatt-Granström-Cehlarik(Om Cehlarik är tillbaka, vilket jag tror och hoppas på)
Fabbe-Foppa-Sylvegård

Känns som en mix där vi har någon som gillar att gröta framför mål i varje kedja samt spelskickliga och skottvilliga spelare i alla kedjor utom 4:e, som fokus ligger mer i att vara bra defensivt och jobba hårt framåt, fixa några tekningar i offensiv zon och trycka dit några skitmål.

Men som sagt, detta skulle troligtvis inte på något sätt lösa alla problem, till exempel de som finns på backsidan (Där jag förövrigt håller alla tummarna för att vi har en viss Kukan inom ett par dagar). Backsidan känns väldigt svår att rätta till i nuläget, och jag har inte svaret på det problemet tyvärr.

Om inte åtminstone några problem börjar lösa sig inom ett par matcher börjar det självklart bli dags att fundera på tränartrojkans eventuella avsked. Men vi måste ge dem lite mer tid (Även om jag också är ruggigt less på Skuggans riktigt dåligt komponerade PP). Det är för tidigt för att sparka tränare efter 6 omgångar.

Jag tror det här kommer lösa sig till slut iallafall. På något vänster. Trots att det i nuläget ser ganska tungt ut.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 833
Join date : 13-03-18
Age : 26

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Mr Bister sön 04 okt 2015, 09:31

Jag fattar inte att både NSD och"Kurren" vill ha in Ledin, han är för det första slut som elitspelare och för det andra har vi nog med sådana spelartyper, Jag tycker att det är en ledarfråga att få igång laget, känner inte tränartrojkan att man får igång laget så måste man lämna.

Jag tycker att man kan förlora hockeymatcher utan att förlora sitt ansikte, men som LHF har förlorat denna säsong är helt otroligt, man är faktiskt helt utspelade och det verkar inte vända.

Mr Bister

Antal inlägg : 1392
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken sön 04 okt 2015, 09:36

Dentos skrev:Det ligger mycket i det Fagervall säger på PK:n ikväll när han säger att vi stundtals spelar ganska bra, utan att skapa målchanser. Jag kände precis det under Karlskronamatchen. Under första delen av matchen hade Karlskrona ingenting att säga till om. Ändå skapade vi väldigt få klara målchanser samtidigt som Karlskrona stänkte dit 1-0.

Vi hittar inga spelvägar till spelare som kan avsluta i bra läge. Vi har inte heller allt för bra trafik på mål trots det spelarmaterialet vi har. Har vi lite för mycket kaka på kaka i varje kedja?

Vi har trots allt ett par spelare som trivs framför målet och som gillar att försöka peta in "skitmål". Även om det nu finns mer problem än vad som går att lösa genom att mixa lite i kedjorna, så ser jag det som en av många åtgärder som måste göras. Vi måste sprida på kunskapen helt enkelt. Och Harju ska tillbaka till sin roll som måltjuv, inte nåt försök till spelmotor eller defensiv kugge som center.

Det fans tendenser till att mixa lite i kedjorna i 3:e mot Örebro till något liknande, men ändå inte fullt ut. Jag hade lirat på följande vis till nästa match:

Rajala-Wallmark-Hedman
Micflikier-Lagacé-Harju
Sweatt-Granström-Cehlarik(Om Cehlarik är tillbaka, vilket jag tror och hoppas på)
Fabbe-Foppa-Sylvegård

Känns som en mix där vi har någon som gillar att gröta framför mål i varje kedja samt spelskickliga och skottvilliga spelare i alla kedjor utom 4:e, som fokus ligger mer i att vara bra defensivt och jobba hårt framåt, fixa några tekningar i offensiv zon och trycka dit några skitmål.

Men som sagt, detta skulle troligtvis inte på något sätt lösa alla problem, till exempel de som finns på backsidan (Där jag förövrigt håller alla tummarna för att vi har en viss Kukan inom ett par dagar). Backsidan känns väldigt svår att rätta till i nuläget, och jag har inte svaret på det problemet tyvärr.

Om inte åtminstone några problem börjar lösa sig inom ett par matcher börjar det självklart bli dags att fundera på tränartrojkans eventuella avsked. Men vi måste ge dem lite mer tid (Även om jag också är ruggigt less på Skuggans riktigt dåligt komponerade PP). Det är för tidigt för att sparka tränare efter 6 omgångar.

Jag tror det här kommer lösa sig till slut iallafall. På något vänster. Trots att det i nuläget ser ganska tungt ut.

Rätt underligt att man håller fast så hårt i tredjekedjan fastän man har princip fullt lag så när som på Cehlarik. Dessutom finns (fanns) det fyra centrar men ändå ska Harju prompt slösas bort.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Sportchefen #2 sön 04 okt 2015, 09:42

Efter Örebromatchen kan man sluta snacka om bortaspelet, i alla fall.
Det som Stålis skriver om handlar inte om skills på isen utan om vad spelare tillåts att hålla på med. Och det gäller träningar lika mycket som match. Fagervalls utbrott på träningen förra veckan kan nog kopplas till det som händer nu. Ledin och Abbott har varit drivande krafter bland spelarna. Utan dem kan det ha blivit bekvämt (även om nu Hedman proppade Cehlarik så han fick hjärnskakning). Tvivlar på att Petrell exempelvis skjuter puckar i röven på Rajala om han glider i övningarna...
Håller med herr Bister om det mesta i övrigt.
Plus att mitt lynne på något sätt livas upp av krisen. Det är inte roligt, men intressant. Ska bli kul att se vad som händer, vem som gör vad, hur Osten hanterar detta o s v.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av LuleåWinston sön 04 okt 2015, 10:37

Sportchefen #2 skrev:Efter Örebromatchen kan man sluta snacka om bortaspelet, i alla fall.
Det som Stålis skriver om handlar inte om skills på isen utan om vad spelare tillåts att hålla på med. Och det gäller träningar lika mycket som match. Fagervalls utbrott på träningen förra veckan kan nog kopplas till det som händer nu. Ledin och Abbott har varit drivande krafter bland spelarna. Utan dem kan det ha blivit bekvämt (även om nu Hedman proppade Cehlarik så han fick hjärnskakning). Tvivlar på att Petrell exempelvis skjuter puckar i röven på Rajala om han glider i övningarna...
Håller med herr Bister om det mesta i övrigt.
Plus att mitt lynne på något sätt livas upp av krisen. Det är inte roligt, men intressant. Ska bli kul att se vad som händer, vem som gör vad, hur Osten hanterar detta o s v.

Håller med. Förra säsongen fick Fagervall mycket gratis av Abbott och Ledin som drev på laget på träning och match. Och de var inte rädda att skälla ut någon som inte gjorde sitt jobb. Nu finns det ingen som kan skälla ut en medspelare när han glider i hemjobbet. Vilket händer oroväckande ofta. Några tar några snabba alibi-skär för att få upp farten och så glider de hem.

De senaste matcherna tycker jag faktiskt Luleå jobbat och kämpat mindre än motståndarna. Vilket var extremt ovanligt med Abbott i laget.

Det ser inte bra ut. Jag har ingen aning om vad tränarna ska göra. Ska de skälla ut och bänka stjärnorna som inte jobbar, och riskera att få gruppen emot sig? Just därför var det väldigt bekvämt för tränarna att ha Chris som lagkapten i gruppen som inte var rädd att skälla ut spelare och riskera att bli ovän med någon.

Ska Harju, som inte är världens hårdaste jobbande spelare, gå in och kräva att sina lagkamrater ska jobba hårdare? Det enda jag egentligen ser är att Granström, alternativt Fabbe eller Hedman, får C:et. Helst Granström, för tror inte han skulle ge en andra tanke på att skälla ut t.ex Sweatt om han var lagkapten och fick stå till svars för det dåliga jobbet.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken sön 04 okt 2015, 10:46

LuleåWinston skrev:
Sportchefen #2 skrev:Efter Örebromatchen kan man sluta snacka om bortaspelet, i alla fall.
Det som Stålis skriver om handlar inte om skills på isen utan om vad spelare tillåts att hålla på med. Och det gäller träningar lika mycket som match. Fagervalls utbrott på träningen förra veckan kan nog kopplas till det som händer nu. Ledin och Abbott har varit drivande krafter bland spelarna. Utan dem kan det ha blivit bekvämt (även om nu Hedman proppade Cehlarik så han fick hjärnskakning). Tvivlar på att Petrell exempelvis skjuter puckar i röven på Rajala om han glider i övningarna...
Håller med herr Bister om det mesta i övrigt.
Plus att mitt lynne på något sätt livas upp av krisen. Det är inte roligt, men intressant. Ska bli kul att se vad som händer, vem som gör vad, hur Osten hanterar detta o s v.

Håller med. Förra säsongen fick Fagervall mycket gratis av Abbott och Ledin som drev på laget på träning och match. Och de var inte rädda att skälla ut någon som inte gjorde sitt jobb. Nu finns det ingen som kan skälla ut en medspelare när han glider i hemjobbet. Vilket händer oroväckande ofta. Några tar några snabba alibi-skär för att få upp farten och så glider de hem.

De senaste matcherna tycker jag faktiskt Luleå jobbat och kämpat mindre än motståndarna. Vilket var extremt ovanligt med Abbott i laget.

Det ser inte bra ut. Jag har ingen aning om vad tränarna ska göra. Ska de skälla ut och bänka stjärnorna som inte jobbar, och riskera att få gruppen emot sig? Just därför var det väldigt bekvämt för tränarna att ha Chris som lagkapten i gruppen som inte var rädd att skälla ut spelare och riskera att bli ovän med någon.

Ska Harju, som inte är världens hårdaste jobbande spelare, gå in och kräva att sina lagkamrater ska jobba hårdare? Det enda jag egentligen ser är att Granström, alternativt Fabbe eller Hedman, får C:et. Helst Granström, för tror inte han skulle ge en andra tanke på att skälla ut t.ex Sweatt om han var lagkapten och fick stå till svars för det dåliga jobbet.

Jag undrar om det är så enkelt att någon bara behöver leverera en hårtork? Visst, jag tror inte Harju är den sortens kapten och hade hellre sett Chris vara kvar. Men förra säsongen med Chris och Ledin såg det också bedrövligt ut stora delar av säsongen. 

Känslan jag får just nu är att spelarna gett upp på något sätt, det ser inte muntert ut på isen. Om Jocke tappat omklädningsrummet eller om spelarna inte köper/förstår spelidén vet jag inte. Men tycker inte det här är ett fall för en hårtorksexpert. Är inte mycket som stämmer.

Som Lasse är inne på så klarar man knappt att slå ens det enklaste passet. Sen är det kanske lojt hemjobb ibland men vet inte om det i nuvarande situation är en hårtork som saknas. Känns djupare än så.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av HarryHaffa sön 04 okt 2015, 10:49

Det är otroligt bekymmersamt - var är det hårt jobbande Luleå?? Luleås signum är som bortblåst och laget går inte att känna igen i jämförelse med de senaste årgångarna. Dessutom skönjas ingen progression och det är grymt oroande.
HarryHaffa
HarryHaffa

Antal inlägg : 626
Join date : 15-04-26

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken sön 04 okt 2015, 10:55

HarryHaffa skrev:Det är otroligt bekymmersamt - var är det hårt jobbande Luleå??  Luleås signum är som bortblåst och laget går inte att känna igen i jämförelse med de senaste årgångarna. Dessutom skönjas ingen progression och det är grymt oroande.

Vem har hand om anfallsspelet av tränarna? Skuggan har pp och där verkar det mest handla om att vara så statiska och sega som möjligt, är det enda jag kunna skönja hittils. I 5 mot 5 så dumpas det mycket puck. Har tänkt och trott att det handlar om osynkade spelare som hamnar i tidsnöd och dumpar i brist på annat. Men när man även gör det trots man inte är pressade och även gör det en del i pp så börjar jag undra. 

Jocke sköter väl backarna, Skuggan pp - Burström sköter bp och det funkar åtminstone. Vem har anfallarna och anfallsspelet?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av stormvägen sön 04 okt 2015, 11:03

Rönken skrev:
HarryHaffa skrev:Det är otroligt bekymmersamt - var är det hårt jobbande Luleå??  Luleås signum är som bortblåst och laget går inte att känna igen i jämförelse med de senaste årgångarna. Dessutom skönjas ingen progression och det är grymt oroande.

Vem har hand om anfallsspelet av tränarna? Skuggan har pp och där verkar det mest handla om att vara så statiska och sega som möjligt, är det enda jag kunna skönja hittils. I 5 mot 5 så dumpas det mycket puck. Har tänkt och trott att det handlar om osynkade spelare som hamnar i tidsnöd och dumpar i brist på annat. Men när man även gör det trots man inte är pressade och även gör det en del i pp så börjar jag undra. 

Jocke sköter väl backarna, Skuggan pp - Burström sköter bp och det funkar åtminstone. Vem har anfallarna och anfallsspelet?

Hmm Jocke sköter backarna. "Att bänka eller inte bänka Schira, det är den stora frågan". Hur kan utvecklingen för Oscarsson tvärnita innan säsongen ens hunnit börja?

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken sön 04 okt 2015, 11:06

stormvägen skrev:
Rönken skrev:
HarryHaffa skrev:Det är otroligt bekymmersamt - var är det hårt jobbande Luleå??  Luleås signum är som bortblåst och laget går inte att känna igen i jämförelse med de senaste årgångarna. Dessutom skönjas ingen progression och det är grymt oroande.

Vem har hand om anfallsspelet av tränarna? Skuggan har pp och där verkar det mest handla om att vara så statiska och sega som möjligt, är det enda jag kunna skönja hittils. I 5 mot 5 så dumpas det mycket puck. Har tänkt och trott att det handlar om osynkade spelare som hamnar i tidsnöd och dumpar i brist på annat. Men när man även gör det trots man inte är pressade och även gör det en del i pp så börjar jag undra. 

Jocke sköter väl backarna, Skuggan pp - Burström sköter bp och det funkar åtminstone. Vem har anfallarna och anfallsspelet?

Hmm Jocke sköter backarna. "Att bänka eller inte bänka Schira, det är den stora frågan". Hur kan utvecklingen för Oscarsson tvärnita innan säsongen ens hunnit börja?

Oskarsson var ganska vek i defensiven, både fysiskt och stressfaktorn, i Asplöven förra säsongen. Slog bort puck efter puck i defensiv zon, han var ganska ok från röd och framåt dock. Så var lite förvånande att han gick före Jaros inför denna säsongen i mina ögon.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Puckad sön 04 okt 2015, 11:07

Allt konstruktivt är väl skuggan?
Min yttre bild av skuggan är en kravställare, men jag ser inte mycket coachande och uppmuntrande.
Det är något Fagervall bistår med.

Om det bara hårtorkas så ledsnar nog spelarna. Får de bara höra att de gör dåliga saker så tror dom till slut på tränarna.

Ang. Dumpa. Det kanske inte är helt fel om inget annat funkar och vi har valt att skaffa vinthundar. Först till puck och backarna vända åt fel håll.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av KaptenBlodskelett sön 04 okt 2015, 11:12

Rönken skrev:
stormvägen skrev:
Rönken skrev:
HarryHaffa skrev:Det är otroligt bekymmersamt - var är det hårt jobbande Luleå??  Luleås signum är som bortblåst och laget går inte att känna igen i jämförelse med de senaste årgångarna. Dessutom skönjas ingen progression och det är grymt oroande.

Vem har hand om anfallsspelet av tränarna? Skuggan har pp och där verkar det mest handla om att vara så statiska och sega som möjligt, är det enda jag kunna skönja hittils. I 5 mot 5 så dumpas det mycket puck. Har tänkt och trott att det handlar om osynkade spelare som hamnar i tidsnöd och dumpar i brist på annat. Men när man även gör det trots man inte är pressade och även gör det en del i pp så börjar jag undra. 

Jocke sköter väl backarna, Skuggan pp - Burström sköter bp och det funkar åtminstone. Vem har anfallarna och anfallsspelet?

Hmm Jocke sköter backarna. "Att bänka eller inte bänka Schira, det är den stora frågan". Hur kan utvecklingen för Oscarsson tvärnita innan säsongen ens hunnit börja?

Oskarsson var ganska vek i defensiven, både fysiskt och stressfaktorn, i Asplöven förra säsongen. Slog bort puck efter puck i defensiv zon, han var ganska ok från röd och framåt dock. Så var lite förvånande att han gick före Jaros inför denna säsongen i mina ögon.
Man hoppades väl på att slippa lägga stora pengar på en PP-back...
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Scouten sön 04 okt 2015, 11:33

Hade tänkt vänta med att utvärdera till en 10 matcher spelats men,,,,

Är verkligen tränarna byxade att ena ett lag med egotrippade stjärnor?
Har man värvat rätt spelare för att kunna lira det tänkta speltaktiken?
Har lagkaptenen tillräcklig pondus?

Hade vi spelat ok eller bra och förlorat hade det varit en sak, men som nu där spelet faller ihop som ett korthus.

Tyvärr besannas farhågor om att värvningarna inte varit optimala i den mån att balansen saknas och bristen på en riktig 2-vägscenter och en riktigt bra PP-back är uppenbar.

Jag tror att det finns vissa sanningar här och var i mina spekulationer.

Troligtvis finns inte den tilltro till tränarna från framförallt stjärnspelarna på det spelsystem som vill spelas.

Inga mål eller poäng av notoriska målskyttar som Rajala, Micflickier, Harju och Sweatt,,,, Hela HockeySverige skrattar åt Luleå.

In med en tränare som har pondus och en spelide som spelarna vill spela.
In med en PP tränare, den nuvarande har haft tillräckligt med tid för att visa att han inte är byxad att klara av det.

In med en värvning likt "Ruismaa" som sköt slagskott efter spelare som var lata och loja på träningarna!


Senast ändrad av Scouten den sön 04 okt 2015, 11:38, ändrad totalt 2 gånger
Scouten
Scouten

Antal inlägg : 176
Join date : 14-04-14
Ort : Småland

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kagen sön 04 okt 2015, 11:36

Kuriren och NSD efterlyser Per Ledin just nu. Det är möjligt att det är populistiskt av dem, det är möjligt att han är för gammal. Men om jag bara ser till den känsla jag skulle få om Ledin presenterades som klar för Luleå på måndag är känslan given. Jag skulle bli glad.
Sen återstår såklart att lösa formationer och där kan man säga att spelare A är bättre än spelare B som i sin tur är skickligare än Per Ledin. Men vad fan, igår hade Örebro tio spelare som var bättre än Luleås bästa tio.
Fabbe, Foppa och Sylvegård sliter och kämpar men var är pådrivarna? Granström är en men sen då? Mickelsson har kapaciteten att ta på sig rollen men han är ny i laget och det är Harju som har C-et på sin tröja.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Snikne Ville sön 04 okt 2015, 11:38

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av JuniorX sön 04 okt 2015, 11:57

Det finns såklart många anledningar till att vi har en så dyster utveckling. Jag tror att det enskilt viktigaste orsaken är vi har för mycket spets i laget. För var och en i laget går det att krypa undan sitt ansvar därför att man tycker att det alltid finns någon annan som kan ta det ansvaret.

I ett lag som är medvetet om att man måste kriga för att nå framgång kommer alla att kämpa hela tiden. I ett lag som målar väggarna med guld för att man kommer att vinna så mycket vill man inte vara den som riskerar att göra fel.

Det är helt uppenbart en ledarfråga att rusta laget för att spela som de favoriter man själva har utmålat sig som. Man har helt klart misslyckats kapitalt med den uppgiften. Så vad räddar laget? Som alltid, att man hamnar i underläge, att man måste kämpa för att överleva, att man inte ser sig själv som vinnare utan som förlorare - då kommer moral och vilja in i laget.

JuniorX

Antal inlägg : 4046
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Rönken sön 04 okt 2015, 12:04

JuniorX skrev:Det finns såklart många anledningar till att vi har en så dyster utveckling. Jag tror att det enskilt viktigaste orsaken är vi har för mycket spets i laget. För var och en i laget går det att krypa undan sitt ansvar därför att man tycker att det alltid finns någon annan som kan ta det ansvaret.

I ett lag som är medvetet om att man måste kriga för att nå framgång kommer alla att kämpa hela tiden. I ett lag som målar väggarna med guld för att man kommer att vinna så mycket vill man inte vara den som riskerar att göra fel.

Det är helt uppenbart en ledarfråga att rusta laget för att spela som de favoriter man själva har utmålat sig som. Man har helt klart misslyckats kapitalt med den uppgiften. Så vad räddar laget? Som alltid, att man hamnar i underläge, att man måste kämpa för att överleva, att man inte ser sig själv som vinnare utan som förlorare - då kommer moral och vilja in i laget.

Menar du att spetsen är för kantig? Centerbristen är ju ett faktum när man ska in med Harju där av någon anledning. Men att det skulle blivit för mycket spets av att addera tre spelare sen förra säsongen är väl inte någon nackdel? Hade man tagit in en spelare av rang hade vi klagat åt andra hållet.. Nja sammansättningen kan ifrågasättas men mängden spets känns rimlig.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Slapshot sön 04 okt 2015, 12:16

Osten har värvat namn men inte de namn som laget behövde. Vart är tanken bakom lagbygget? Nu är det värvat fina namn bara....

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Knäcktomten sön 04 okt 2015, 13:22

Det har väl möjligen uppmärksammats tidigare, men två av de som försvunnit från laget Ledin och Abbott hade tillsammans fler matchavgörande mål än resten av laget sammanslaget under 14/15. Sex respektive fyra stycken. En slump att det var två extremt viljestaka personer som var i topp inom detta? Knappast. Har dessa personlighetstyper ersatts och i så fall av vem/vilka?

Knäcktomten

Antal inlägg : 96
Join date : 15-09-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kagen sön 04 okt 2015, 13:32

Slapshot skrev:Osten har värvat namn men inte de namn som laget behövde. Vart är tanken bakom lagbygget? Nu är det värvat fina namn bara....

De finaste namnen är väl Sweatt, Mickfliker och Rajala och jag tycker inte de gjort bort sig. Ok, Sweatt tabbade sig mot Frölunda. Mickelsson är också bra och jag tror Melart kommer hitta timingen.

En klasscenter har hela tiden efterlysts samtidigt är det jäkligt kul att se Mastomäki ta för sig (tragiskt med skadan igår dock) och det var väldigt många här inne på forumet som skrek sig hesa på att Lagace och Henrion skulle värvas från Asplöven. Nu har Wallmark anlänt och han centrar en ledande förmation.

Vänder laget detta och börjar vinna så kan förlusterna som varit ha varit av de nyttigare slaget. Att gruppen kommer ihop sig, att fernissan faller och laget kommer stärkta ur detta. Fortsätter kräftgången är det såklart jäkligt bekymmersamt.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Sportchefen #2 sön 04 okt 2015, 13:36

Det handlar inte om hårtorkar. Det handlar om karaktärer. Och om en kultur som är lika viktig på träning som på match.
Den bild jag har av Fagervall är att han inte är rädd att fejsa problem/spelare som inte gör jobbet. Det lär bli väldigt obekvämt i omklädningsrummet fram till nästa match.
Men han kan inte skapa karaktärer i omklädningsrummet. De måste finnas där. Ledartyperna. Man har ju känt från första början att Luleå saknat någon riktig ledare. Greppet med Harju är ju bra så långt som till att han själv känner ansvar och tar slitet. Men sedan, när det ska borras ondöga i lagkamrater, då är det nog värre. Well, time will tell!

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Kagen sön 04 okt 2015, 13:40

Knäcktomten skrev:Det har väl möjligen uppmärksammats tidigare, men två av de som försvunnit från laget Ledin och Abbott hade tillsammans fler matchavgörande mål än resten av laget sammanslaget under 14/15. Sex respektive fyra stycken. En slump att det var två extremt viljestaka personer som var i topp inom detta? Knappast. Har dessa personlighetstyper ersatts och i så fall av vem/vilka?

Jag tycker Granström har visat sådana takter, inte direkt ett nyförvärv men han har tagit ett litet kliv till tycker jag. Men just nu är det väl ett vakuum i gruppen. Det var inte bara Chris och Per som röt i, det gjorde även Rönken, Bulan och säkert när det behövdes också Åkerström. Den tränartrojka som tog över är mer resonerande och var kanske i större behov av pådrivare på isen.

Samtidigt är det Harjus uppgift att agera kapten, det är Mickelssons ansvar att kliva fram, Melarts ansvar att ryta till om han tror och känner att det behövs (men först bör han kanske få ordning på sitt eget spel). Det räcker inte med att Fagervall gått och blivit förbannad.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet