Mark Owuya

+58
KaptenBlodskelett
Calle
makkanmakkan
Jonken
nummer 17
Beast.
Kagen
Ivanhoe
Zeth
knutten
Rakapuckar
Snikne Ville
mango
hokkzorz
Mickeee
Diktatorn
kokostrollet
ezz
MickkeJ
tronic
tibet
Lars158
Simon90
Ingemar
LubosC
Micke80
Donowitz
Kallepedal
Dentos
Helge
Lulefan
LuleåWinston
Old Brooklyn
pingu
MRGHOST
stormvägen
Salle
Lasse Proppmätt
icemask
Lajon
rumpztr
LulefanGBG
Urken
Zeb Macahan
FruktHamster
#96
NallePhu
Tigerman
Purre
Donten_
Chris Hendrix
BodenSwe
Bamsefar
Slapshot
Rönken
Pajala
Mange
Redbear
62 posters

Sida 8 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 19 feb 2015, 17:13

http://www.kuriren.nu/nyheter/owuya-stammer-lulea-hockey-8139519.aspx - förmodar att han inte kommer tillbaka till Luleå Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av BodenSwe tor 19 feb 2015, 17:16

Så det är tacken för att Luleå faktiskt stod bakom honom under hela händelsen?
Dra åt helvete...

Svårt att se vad Luleå har med saken att göra. Som artikeln säger, de är ju tredje part. Lönekravet ska i såna fall vändas mot dem som stängde av honom.
Av Owuya, Luleå Hockey och gänget som stängde av Owuya, så är det ju Luleå som har minst skuld i det hela.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Mange tor 19 feb 2015, 17:55

haha vilken jävla apa, typiskt jyrgårdare
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken tor 19 feb 2015, 18:00

Rätta mig om jag har fel, men Owuya blir alltså avstängd efter att ha brutit mot de protokoll som finns vid oannonserade dopingtest, varav han automatiskt klassades som skyldig. Han har därefter varit avstängd en tid i väntan på att bli friad från dopingdomen, men har under denna tid inte varit disponibel för Luleå Hockey. Allt detta på grund utav hans eget misstag.

Därefter vill han i varje fall ha lön för den tid han satt och spelade fickpingis vid sidan av laget? Hur jävla självisk får man vara? Hade varit skillnad om klubben gett honom något preparat och att han därigenom fått genomgå denna härva igen, men nu..?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av makkanmakkan tor 19 feb 2015, 18:12

Nej han ska inte ha en krona

170.000? Han ska nog bara vara glad över att han var överbetald under perioden han var med oss.

makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Calle tor 19 feb 2015, 18:36

Det stäms Luleå på av Mark Owuya:
Semesterlön, 7-27 juli:
62 139 kr
Lön 28-31 juli:
11 836 kronor
Lön 1-31 augusti:
90 000 kronor
Lön 1-3 september:
8 877 kronor

Betyder väl att han hade 90,000 i månaden

Calle

Antal inlägg : 111
Join date : 14-03-09
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av kokostrollet tor 19 feb 2015, 18:37

Fy f-n vissa har verkligen ingen skam i kroppen öht.

Det är Luleå i form av hans arbetsgivare som borde stämma Owuya för åsidosättande av arbetsuppgifter som ingår i hans roll som anställd av klubben.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2656
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken tor 19 feb 2015, 18:41

kokostrollet skrev:Fy f-n vissa har verkligen ingen skam i kroppen öht.

Det är Luleå i form av hans arbetsgivare som borde stämma Owuya för åsidosättande av arbetsuppgifter som ingår i hans roll som anställd av klubben.

Ibland känns det som att man verkligen vill trycka dit de som försöker göra sådana här "fulingar". Kan självfallet finnas någon aspekt, utöver att han är girig, som gör att han vill ha rätt till lönen.

Den version vi supportrar sitter med i hand just nu, stödjer inte Owuya direkt..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 19 feb 2015, 19:01

Urken skrev:Rätta mig om jag har fel, men Owuya blir alltså avstängd efter att ha brutit mot de protokoll som finns vid oannonserade dopingtest, varav han automatiskt klassades som skyldig. Han har därefter varit avstängd en tid i väntan på att bli friad från dopingdomen, men har under denna tid inte varit disponibel för Luleå Hockey. Allt detta på grund utav hans eget misstag.

Därefter vill han i varje fall ha lön för den tid han satt och spelade fickpingis vid sidan av laget? Hur jävla självisk får man vara? Hade varit skillnad om klubben gett honom något preparat och att han därigenom fått genomgå denna härva igen, men nu..?
Det verkar vara precis så han resonerar. Att Luleå ska betala honom för att spela fickpingis då han på grund av egna mupperier inte får spela.

Kan vara det mest ryggradslösa jag hört på länge. Tur han blev kortvarig i klubben. Jag skäms över att en sådan har spelat för oss.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Slapshot tor 19 feb 2015, 20:26

Dra fuskarjäveln i skiten! Blir så förbannad att en sån har haft Luleå tröjan på sig fyfan!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av LulefanGBG tor 19 feb 2015, 20:58

Han kan dra åt helvete!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 19 feb 2015, 22:41

LulefanGBG skrev:Han kan dra åt helvete!
Kärnfullt och tydligt, precis som jag tycker om! Very Happy
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av MickkeJ tor 19 feb 2015, 22:42

KaptenBlodskelett skrev:
LulefanGBG skrev:Han kan dra åt helvete!
Kärnfullt och tydligt, precis som jag tycker om! Very Happy
Summerar det hela rätt bra.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken tor 19 feb 2015, 22:42

KaptenBlodskelett skrev:
LulefanGBG skrev:Han kan dra åt helvete!
Kärnfullt och tydligt, precis som jag tycker om! Very Happy

Koncist.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av MickkeJ fre 20 feb 2015, 00:03

Hoppas luleå stämmer han för hans oförmåga att utföra sina arbetsuppgifter. Att träna hjälper ju ingen om han inte kan spela matcher.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Hostak straffar fre 20 feb 2015, 00:11

MickkeJ skrev:Hoppas luleå stämmer han för hans oförmåga att utföra sina arbetsuppgifter.  Att träna hjälper ju ingen om han inte kan spela matcher.

Med den logiken borde ju Luleå stämma Robin Jonsson också.

Hostak straffar

Antal inlägg : 61
Join date : 15-02-19

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 fre 20 feb 2015, 00:27

Intressant fall. Jag förstår att Mark vill ha lön. Jag förstår att LHF inte vill betala lön. En helt annan part som är ansvarig för problemets uppkomst.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lajon fre 20 feb 2015, 07:46

Självklart är det inte Luleå som skall ersätta honom utan i så fall de som enligt honom stängde av honom felaktigt. Men dessa vågar han inte stämma med risk att fallet kan tas upp igen, vilket skulle verka ment på hans fortsatta karriär.
Nu chansar man istället på att Luleå inte vil ha dålig press och skall slanta upp i stället.

Jävla svineri, dom där jävla agenterna har uppenbarligen för mycket betalt och för lite att göra.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Tigerman fre 20 feb 2015, 10:20

Lajon skrev:Självklart är det inte Luleå som skall ersätta honom utan i så fall de som enligt honom stängde av honom felaktigt. Men dessa vågar han inte stämma med risk att fallet kan tas upp igen, vilket skulle verka ment på hans fortsatta karriär.
Nu chansar man istället på att Luleå inte vil ha dålig press och skall slanta upp i stället.

Jävla svineri, dom där jävla agenterna har uppenbarligen för mycket betalt och för lite att göra.
Jag tycker det är bra att det tas upp i rätten, om inte parterna kan komma överens sinsemellan förstås.
Arbetsmarknadens lagar och avtal ska följas oavsett om man är städare, journalist, IT-konsult eller hockeyspelare. Och är det ett oklart läge som i detta fallet så är det lämpligt att man får ett juridiskt utslag på vad som gäller.

Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 11:43

Tigerman skrev:
Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.
Det finns en del kloka inlägg också.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken fre 20 feb 2015, 11:56

Lars158 skrev:Intressant fall. Jag förstår att Mark vill ha lön. Jag förstår att LHF inte vill betala lön. En helt annan part som är ansvarig för problemets uppkomst.

Han skiter nog i vilket egentligen och vill ha ut sina 170 tkr, skulle jag också tänka på i första hand om det gällde en f.d. arbetsgivare som inte betalat lön.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av FruktHamster fre 20 feb 2015, 12:06

Hostak straffar skrev:
MickkeJ skrev:Hoppas luleå stämmer han för hans oförmåga att utföra sina arbetsuppgifter.  Att träna hjälper ju ingen om han inte kan spela matcher.

Med den logiken borde ju Luleå stämma Robin Jonsson också.

Finns ju en viss skillnader här ändå.
Robin J blev skadad när han utförde sina arbetsuppgifter. Han har rätt att vara sjukskriven precis som vilken anställd som helst.
Mark satte sig, relativt medvetet, själv i en situation där han inte har rätt att arbeta för sin arbetsgivare.

Menar inte att Luleå ska stämma Mark, men att man ska måsta ersätta honom för den tid han inte varit tillgänglig för föreningen pga egna dumma val, motsätter sig all form av logik och sunt förnuft.

Om jag beår ett brott och hamnar i fängelse, ska min arbetsgivare tvingas betala mig lön medan jag stter av mitt straff? Om jag efter halva tiden blir frikänd i en överklagan, kan jag då stämma min arbetsgivare (förmodligen föredetta iofs) för utebliven lön medan jag satt inne?

Förhoppningsvis finner domstolen att Mark är full av skit och avslår hans begäran, men oavsett vilket så är det fan fult och girit av honom att begära pengarna öht. En gnutta självinsikt skulle nog nte skada där...
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lajon fre 20 feb 2015, 13:09

Snikne Ville skrev:
Tigerman skrev:
Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.
Det finns en del kloka inlägg också.

Nej, jag tycker inte det är "naivt", jag tycker att han skall gå på den part som faktiskt gjort fel.
Nu stämmer han den part som det är lättast att få ut pengarna från och där han löper minst risk att bli granskad igen. Om han smiter från en dopingkontroll så får han faktiskt stå för det.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lajon fre 20 feb 2015, 13:22

Tycker i så fall att Luleå skulle kvitta dess 170k mot den "bad will" som Mark dragit på Luleå i samband med dopningsavstängningen.

Det går säkert att räkna fram hur mycket det kostat Luleå i kronor för att det i många Svenska och internationella tidningar- och tv- medier har stått:

"Luleå Hockeys målvakt dopningsavstängd" med en bild på Mark i en Luleå Hockey Tröja.

Skicka en faktura idag.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 13:24

Lajon skrev:
Snikne Ville skrev:
Tigerman skrev:
Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.
Det finns en del kloka inlägg också.

Nej, jag tycker inte det är "naivt", jag tycker att  han skall gå på den part som faktiskt gjort fel.
Nu stämmer han den part som det är lättast att få ut pengarna från och där han löper minst risk att bli granskad igen. Om han smiter från en dopingkontroll så får han faktiskt stå för det.
Du är säker på att avtalet har stöd för det, dvs att underlåtelse att lämna prov innebär löneavdrag? Jag vet inte, jag har inte sett det.
Men såna här gånger är det lätt att tappa bort sig i vad man anser vara moraliskt riktigt och det har inte alltid så mycket att göra med vad juridiken säger. Tyvärr.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken fre 20 feb 2015, 13:28

Snikne Ville skrev:
Lajon skrev:
Snikne Ville skrev:
Tigerman skrev:
Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.
Det finns en del kloka inlägg också.

Nej, jag tycker inte det är "naivt", jag tycker att  han skall gå på den part som faktiskt gjort fel.
Nu stämmer han den part som det är lättast att få ut pengarna från och där han löper minst risk att bli granskad igen. Om han smiter från en dopingkontroll så får han faktiskt stå för det.
Du är säker på att avtalet har stöd för det, dvs att underlåtelse att lämna prov innebär löneavdrag? Jag vet inte, jag har inte sett det.
Men såna här gånger är det lätt att tappa bort sig i vad man anser vara moraliskt riktigt och det har inte alltid så mycket att göra med vad juridiken säger. Tyvärr.

Det står ganska säkerligen inte i något avtal, men du skriver själv att det är moraliskt fel. Mark ska inte ha en krona.
Går denna stämning igenom och han får ut pengarna, så öppnar sig en ny värld av jävliga grejer man kan sätta i system.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 20 feb 2015, 13:31

Tigerman skrev:
Lajon skrev:Självklart är det inte Luleå som skall ersätta honom utan i så fall de som enligt honom stängde av honom felaktigt. Men dessa vågar han inte stämma med risk att fallet kan tas upp igen, vilket skulle verka ment på hans fortsatta karriär.
Nu chansar man istället på att Luleå inte vil ha dålig press och skall slanta upp i stället.

Jävla svineri, dom där jävla agenterna har uppenbarligen för mycket betalt och för lite att göra.
Jag tycker det är bra att det tas upp i rätten, om inte parterna kan komma överens sinsemellan förstås.
Arbetsmarknadens lagar och avtal ska följas oavsett om man är städare, journalist, IT-konsult eller hockeyspelare. Och är det ett oklart läge som i detta fallet så är det lämpligt att man får ett juridiskt utslag på vad som gäller.

Owuya gör rätt som arbetstagare och LHF gör rätt som arbetsgivare. Vem som tolkat lagar & avtal korrekt visar sig i slutändan. Att kasta skit på endera parten i detta läget är bara naivt.
Klart arbetsmarknadslagar ska följas. Det jag inte kan förstå är hur man kan med att stämma någon när man själv rår för det hela. Lite självinsikt, ryggrad, och heder hade inte skadat.

Hade jag t ex varit maskinförare och druckit brännvin och blivit avstängd och ej varit tillgänglig för arbete under utredning om brott hade jag fan inte krävt att få lön för den tiden. Hade jag däremot varit oskyldig och frikänts hade jag definitivt krävt ersättning, men inte av min arbetsgivare. Trots allt hade det inte varit deras fel att jag eventuellt hade druckit på jobbet. Rättsväsendet däremot kan gott ersätta en oskyldig för utebliven inkomst. Inget konstig med det.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 14:14

Urken skrev:
Det står ganska säkerligen inte i något avtal, men du skriver själv att det är moraliskt fel. Mark ska inte ha en krona.
Går denna stämning igenom och han får ut pengarna, så öppnar sig en ny värld av jävliga grejer man kan sätta i system.
Fast det är väl ingen ny värld? Att människor sätter saker i system för att gynna sig själva. 1970 visste ingen vad whiplash var. Nu 2015, med bälten, krockkuddar, nackstöd o deformationszoner drabbas folk av detta regelmässigt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av FruktHamster fre 20 feb 2015, 14:19

Skulle Mark få rätt så är nog den enda "nya värld" som öppnas den där klubbarna skriver in i spelarens kontrakt att ingen lön betalas ut om spelaren är avstängd för doping, oavsett de sedan blir friade eller ej.

Vad jag däremot slås av - igen - är SHL-lagens oförmåga att ta fram rejäla och vattentäta kontrakt där tex sådana här situationer regleras tydligt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken fre 20 feb 2015, 14:27

Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Det står ganska säkerligen inte i något avtal, men du skriver själv att det är moraliskt fel. Mark ska inte ha en krona.
Går denna stämning igenom och han får ut pengarna, så öppnar sig en ny värld av jävliga grejer man kan sätta i system.
Fast det är väl ingen ny värld? Att människor sätter saker i system för att gynna sig själva. 1970 visste ingen vad whiplash var. Nu 2015, med bälten, krockkuddar, nackstöd o deformationszoner drabbas folk av detta regelmässigt.

Du får ursäkta, men jag ser verkligen inte likheten i denna jämförelse. Om någon ska betala så är det de som stängde av honom på felaktiga grunder och inte Luleå Hockey.

Vad jag menar med "en ny värld av jävliga grejer som man kan sätta i system", så går detta även att applicera på fler ställen än just för elitserieklubbar.
Skulle jag åka på en oannonserad drogkontroll så gäller samma protokoll som för Marks dopingkontroll. Avviker jag felaktigt, går på toa före eller dylikt, så anses jag automatiskt skyldig. Detta ansvar ligger då helt och hållet på mig och jag har bara mig själv att skylla.
Låt säga att jag i varje fall genomför provet där det visar sig att jag är ren, men blir fortfarande dömd eftersom jag brutit mot protokollen (nu är vi i samma sits som Mark hamnade i innan överklagan):

Jag kan då helt enkelt sitta och rulla tummarna i väntan på att överklagan ska gå igenom för att sedan casha in. Betald ledighet - skönt.
Protokollen finns av en anledning och Mark får tamejfan skylla sig självt.

Skulle elitserieföreningarna, som Hamstern skriver, lägga till denna aspekt i kontrakten så skyddas klubbarna i fortsättningen. Men övriga arbetsplatser? Något sådant här finns inte i mitt avtal med min arbetsgivare - med andra ord kan jag köra på samma spår som Mark och bör således få rätt.

EDIT: Noterbart är att jag likställer dopingkontrollen med drogkontrollen, då - såvitt jag vet - de utförs på samma premisser.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Pajala fre 20 feb 2015, 14:34

Dopingkommissionen blir väl den skyldige ?

exempel:
om jag kör förbi en bank som samtidigt rånas och någon pekar ut min bil och jag blir då tagen av snuten, blir förhörd i
3 dagar och släpps sen pg.a att jag var/är oskyldig.

vem ska stå för förlorad inkomst ?

* arbetsgivaren ? knappast, jag var ju inte på jobbet, han pröjsar inte mig
* mitt eget fel ? knappast, jag blev ju frikänd från misstanken om delaktighet i ett rån.
* polisen ? = svensk rättsväsende .. svar JA.

så dopingkommissionen är boven i dramat i fallet "mark in tha park"

dom "erkände" att dom gjorde fel i samma ögonblick som mark friades .... blir det rättsak av det här så tycker iaf jag att det
ser ut som att dom får krypa till korset.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18136
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Urken fre 20 feb 2015, 14:44

Pajala skrev:Dopingkommissionen blir väl den skyldige ?

exempel:
om jag kör förbi en bank som samtidigt rånas och någon pekar ut min bil och jag blir då tagen av snuten, blir förhörd i
3 dagar och släpps sen pg.a att jag var/är oskyldig.

vem ska stå för förlorad inkomst ?

* arbetsgivaren ? knappast, jag var ju inte på jobbet, han pröjsar inte mig
* mitt eget fel ? knappast, jag blev ju frikänd från misstanken om delaktighet i ett rån.
* polisen ? = svensk rättsväsende .. svar JA.

så dopingkommissionen är boven i dramat i fallet "mark in tha park"

dom "erkände" att dom gjorde fel i samma ögonblick som mark friades .... blir det rättsak av det här så tycker iaf jag att det
ser ut som att dom får krypa till korset.

Du får ett plus i kanten av mig.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 14:44

Vi spekulerar ju bara eftersom troligen ingen av oss vet hur avtalet mellan Owuya o Luleå är skrivet. Jag fortsätter spekulera o skulle kunna tänka mig att det är troligare att en doping ger klubben rätt att bryta kontraktet och därmed undkomma lön, alternativt att kontraktet upphör med automatik. Och då skall såklart lön inte betalas (under förutsättning att Luleå sagt upp avtalet i det första exemplet). Men fortfarande har inte Owuya bevisats vara dopad. Alleles oavsett vad vi nu tror, eller vill tro, så slutar fordranstvister nästan undantagslöst med förlikning vilket är trist ur ett rätt/fel perspektiv.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Pajala fre 20 feb 2015, 15:06

Mark kan inte ha sagts upp från avtalet eftersom han fortfarande var signad till klubben, annars skulle han väl tagit trunken och dragit direkt, sen tror jag (spekulerar) att Luleå givetvis har en dopingklausul som träder ikraft direkt därav marks anspråk på utebliven lön, vem som ska stå för notan är en annan sak, tror också det blir en sorts förlikning ändå ... hoppas dopingkommissionen också får hosta upp lite stålar .."det var ju dom som börja" .. he he he Razz
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18136
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 15:09

FruktHamster skrev:Skulle Mark få rätt så är nog den enda "nya värld" som öppnas den där klubbarna skriver in i spelarens kontrakt att ingen lön betalas ut om spelaren är avstängd för doping, oavsett de sedan blir friade eller ej.

Vad jag däremot slås av - igen - är SHL-lagens oförmåga att ta fram rejäla och vattentäta kontrakt där tex sådana här situationer regleras tydligt.
Blir iofs jäkligt tufft för den som då verkligen skulle vara oskyldig. Dubbelt straffad.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av FruktHamster fre 20 feb 2015, 15:31

Snikne Ville skrev:
FruktHamster skrev:Skulle Mark få rätt så är nog den enda "nya värld" som öppnas den där klubbarna skriver in i spelarens kontrakt att ingen lön betalas ut om spelaren är avstängd för doping, oavsett de sedan blir friade eller ej.

Vad jag däremot slås av - igen - är SHL-lagens oförmåga att ta fram rejäla och vattentäta kontrakt där tex sådana här situationer regleras tydligt.
Blir iofs jäkligt tufft för den som då verkligen skulle vara oskyldig. Dubbelt straffad.

Må så vara, men klubbarna måste ju se om sitt eget hus.
I det här fallet så var det någonstans ändå Mark som drog igång skiten genom att vägra kissa på beställning. Han blev väl tom uppmärksammad av lagkamrater att det inte var så smart, vill jag minnas det ryktades om.
Skönt för honom att han blev frikänd vad det led, men att LHF ska måste betala hans lön under tiden han, pga eget strul, inte kunde jobba för sin arbetsgivare är inte rättvist.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 20 feb 2015, 15:35

FruktHamster skrev:
Snikne Ville skrev:
FruktHamster skrev:Skulle Mark få rätt så är nog den enda "nya värld" som öppnas den där klubbarna skriver in i spelarens kontrakt att ingen lön betalas ut om spelaren är avstängd för doping, oavsett de sedan blir friade eller ej.

Vad jag däremot slås av - igen - är SHL-lagens oförmåga att ta fram rejäla och vattentäta kontrakt där tex sådana här situationer regleras tydligt.
Blir iofs jäkligt tufft för den som då verkligen skulle vara oskyldig. Dubbelt straffad.

Må så vara, men klubbarna måste ju se om sitt eget hus.
I det här fallet så var det någonstans ändå Mark som drog igång skiten genom att vägra kissa på beställning. Han blev väl tom uppmärksammad av lagkamrater att det inte var så smart, vill jag minnas det ryktades om.
Skönt för honom att han blev frikänd vad det led, men att LHF ska måste betala hans lön under tiden han, pga eget strul, inte kunde jobba för sin arbetsgivare är inte rättvist.
Exakt. Han var knappast omedveten om vad det skulle innebära, och bör vara väldigt nöjd med att inte bli fälld.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Tigerman fre 20 feb 2015, 15:44

Jag tror Owuya stämmer den part han fått rekommendationen av sitt juridiska ombud att göra. Ombudet har helt enkelt läst avtalen (och eftersom det var fackets jurist är hon troligen även expert på avtalsrätt) och bedömt det så att den som ligger närmast till hands att klämma ut pengar på är arbetsgivaren, inte RF/Ishockeyförbundet.

Knappast troligt att Mark själv bestämmer att "jag ska minsann stämma LHF på utebliven lön även om jag högst troligt förlorar målet". Det vore ju närmast absurt korkat.

Om det skulle vara så att Mark vinner, så kan man ju i nästa skede tänka sig att LHF går vidare och undersöker möjligheten att i sin tur få skadestånd av RF. Och skulle Mark förlora gör nog han detsamma.

Hur som helst, om det skulle gälla 170 papp för min egen del så inte skulle jag bry mig särskilt mycket om det eventuellt kan tolkas som moraliskt tvivelaktigt, om jag har lag och avtal på min sida. Jag hade sett till mitt eget bästa. Dessutom verkar ju Mark själv tycka att han inte har gjort något fel alls i det hela, så sett med hans egna ögon agerar han även moraliskt rätt. Där har jag en annan åsikt om det hela, men å andra sidan känner jag ju inte till de exakta detaljerna kring vad som hände den dagen så det är svårt för mig (eller någon annan som inte var på plats) att dra några 100% korrekta slutsatser.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville fre 20 feb 2015, 16:25

Så är det. Ett ombud skall självklart driva en tvist mot den part man anser sig ha störst chans att vinna framgång mot. Borde vara enklare att hävda kontraktsbrott mot Luleå än skadestånd mot...ja. är det RI som står bakom dopingkontrollen?
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lajon fre 20 feb 2015, 17:17

Snikne Ville skrev:Så är det. Ett ombud skall självklart driva en tvist mot den part man anser sig ha störst chans att vinna framgång mot. Borde vara enklare att hävda kontraktsbrott mot Luleå än skadestånd mot...ja. är det RI som står bakom dopingkontrollen?

Är ju de jag sagt hela tiden Wink

.. och den som drabbats blir ju den part som absolut inte har haft något som att göra med detta och inte kunnat påverka det heller, d.v.s. Luleå Hockey.

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Sundance Kid fre 20 feb 2015, 17:24

Vi kanske ska akta oss för att värva Djurgårdare i framtiden dom verkar ju ha en tendens att hamna i rättstvister med sina tidigare klubbar...

Nä men om man ska försöka kommentera det här lite seriöst så undrar jag om Owuya och hans agent har funderat över hur detta kommer att påverka hans framtida karriär. Visst, spelar han på en riktig hög internationell nivå så finns det ju alltid gott om alternativ. Men säg att hans kompetens i framtiden är på en hyfsad SHL-nivå, vilket jag tror är hans max. Man kan ju undra hur sportcheferna i SHL resonerar om det står mellan att värva Owuya och en jämbördig målvakt. Nu har Ouwya en hel del saker i bagaget som kan få värvningsansvariga att tveka på om han har god karaktär; idol audition, dopningsavstängning, mediebojkott under denna avstängning och en stämning mot den klubb som stöttade honom under avstängningen.

KHL-klubbarna kanske inte är så noggranna vad gäller sådana saker men jag tycker det verkar som att SHL-lagen mer och mer tar efter NHL där personlighet och karaktär är en avgörande faktor beroende på om man ska satsa på en spelare eller ej.


Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tis 28 jul 2015, 16:06

Bump. Hur gick det med Mark in da Park-härvan? Kom man överens vid sidan om eller vad händer?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Snikne Ville ons 07 okt 2015, 08:53

Ja, vad händer?
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Mickeee tor 26 nov 2015, 21:53

http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av icemask tor 26 nov 2015, 21:56

Mickeee skrev:http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Vad är det för fel på Ward ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Freno tor 26 nov 2015, 22:00

icemask skrev:
Mickeee skrev:http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Vad är det för fel på Ward ?

+1, Ward förtjänar att fortsätta stå även om t.ex. Larsson kommer tillbaka inom snar framtid

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Mickeee tor 26 nov 2015, 22:05

icemask skrev:
Mickeee skrev:http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Vad är det för fel på Ward ?

är inte han asplövens målvakt iår? tycker inte att det är rätt mot dem i det läget dem befinner sig att ta deras målvakt men men
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Freno tor 26 nov 2015, 22:13

Mickeee skrev:
icemask skrev:
Mickeee skrev:http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Vad är det för fel på Ward ?

är inte han asplövens målvakt iår? tycker inte att det är rätt mot dem i det läget dem befinner sig att ta deras målvakt men men

Han har ju kontrakt med Luleå och utlånad till Asplöven - däremot blivit tydlig 2a målis där, så ett lite prekärt läge.. Grabben måste ju få speltid för att kunna utvecklas mer

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Kapten Haddock tor 26 nov 2015, 22:13

Mickeee skrev:
icemask skrev:
Mickeee skrev:http://www.hockeysverige.se/2015/11/26/mark-owuya-talar-ut-efter-den-tuffa-tiden-finns-de-som-har-ljugit-och-fortalat-mig/

– Jag klev först på isen uppe i Luleå och bänkade också där några matcher. Generellt så tycker jag att det var fantastiskt roligt uppe i Luleå. Precis som jag har sagt tidigare så är det en otroligt bra miljö att utvecklas och vara i. Man mår väldigt bra när man är i där

kul att han hyllar luleå fast det som varit. kanske ta in han på korttidskontrakt? Men det klart han lär ju inte vara matchtränad men var ska vi få tag i en sådan?
Vad är det för fel på Ward ?

är inte han asplövens målvakt iår? tycker inte att det är rätt mot dem i det läget dem befinner sig att ta deras målvakt men men

Ward tillhör ju oss, så jag tycker inte de är fel. Dessutom har han ju bänkats uppe i Happis!

Vi har ju 2 bra Junnismålisar till som kan täcka upp i Asplöven och de vore ju ypperligt att dom får hårdna till i Asplöven.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 19 maj 2016, 08:14

http://www.lag-avtal.se/nyheter/anstallning/loner/article3973953.ece

"Spelaren i Luleå hockey får ingen lön trots att Riksidrottsnämnden hävde hans avstängning. När han var avstängd fick han inte arbeta och därför hade han inte rätt till lön, slår AD fast."

Bra där, vet aldrig hur domstolarna i Sverige dömer.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 8 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet