Mark Owuya

+59
Hostak straffar
KaptenBlodskelett
Calle
makkanmakkan
Jonken
nummer 17
Beast.
Kagen
Ivanhoe
Zeth
knutten
Rakapuckar
Snikne Ville
mango
hokkzorz
Mickeee
Diktatorn
kokostrollet
ezz
MickkeJ
tronic
tibet
Lars158
Simon90
Ingemar
LubosC
Micke80
Donowitz
Kallepedal
Dentos
Helge
Lulefan
LuleåWinston
Old Brooklyn
pingu
MRGHOST
stormvägen
Salle
Lasse Proppmätt
icemask
Lajon
rumpztr
LulefanGBG
Urken
Zeb Macahan
FruktHamster
#96
NallePhu
Tigerman
Purre
Donten_
Chris Hendrix
BodenSwe
Bamsefar
Slapshot
Rönken
Pajala
Mange
Redbear
63 posters

Sida 3 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 14:11

Vilka knepiga formuleringar:
"– Vår materialare hade sagt till dem att jag var klar med träningen, men det var jag inte. Så jag sa att jag inte skulle göra dopingtestet, för jag var inte klar."

Mer normalt hade ju varit att fråga om dom kunde vänta 10 minuter så skulle han vara klar, och då kunna göra testet.

Det låter ju verkligen som det han uttrycker längre ned i texten:

"– Det är kul att man stängs av ett år för att ha skippat ett test"

Självklart blir man avstängd vid test vägran.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 14:13

Lars158 skrev:Vilka knepiga formuleringar:
"– Vår materialare hade sagt till dem att jag var klar med träningen, men det var jag inte. Så jag sa att jag inte skulle göra dopingtestet, för jag var inte klar."

Mer normalt hade ju varit att fråga om dom kunde vänta 10 minuter så skulle han vara klar, och då kunna göra testet.

Det låter ju verkligen som det han uttrycker längre ned i texten:

"– Det är kul att man stängs av ett år för att ha skippat ett test"

Självklart blir man avstängd vid test vägran.

Har du en poäng i, om han nu verkligen ordagrant sa att han inte ska göra testet så är det kanske inte alltför överraskande att kontrollanten helt enkelt drar om han inte har någon fler att testa.

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 14:18

Kontrollanterna har rätt att lyfta dig ur träningen när som helst.
Dock så tar dom ju hänsyn oftast/alltid och låter en utövare göra klart passet. Här verkar dom ju fått besked i och med att det är ett lag att passet är över. Mark verkar ju fått panik och helt enkelt test vägra.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 14:22

Om det är enligt Mark`s egna förklaring så ger jag en överklagan mindre än 0,1% chans att leda till ändrat beslut.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 14:25

Lars158 skrev:Haha. Jo men dopningsreglerna har väl alltid varit att inte delta i prov leder till avstängning? Skidåkare tex är väl tvungna att alltid rapportera vars dom är till Wada eller vad det heter så dom ska kunna komma på oannonserat test tillfälle.

"– Det är kul att man stängs av ett år för att ha skippat ett test."

Som vanlig Svensson är du på ett gym och det kommer testare där så är det bara genomföra test. Dom kan inte tvinga dig men att låta bli genomföra test så blir du automatiskt avstängd.

Pajasen i det här verkar vara Mark.
Fördelen nu är ju dock att LHF inte behöver vänta på att någon annan ska överta kontraktet. Dopning är kontraktsbrott så löneposten blir vi av med direkt nu.

Hehe, hård men rättvis gällande kontraktssituationen. Snacka om att sabba för sig själv, fast hur påverkar det här ev. spel i Ryssland? Ryssarna skiter väl i RF, eller?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 14:32

Jag tror avstängningen gäller hela IIHF. Alla andra sporter är ju så att blir du avstängd från en liga så är du avstängd överallt. Jänkarna är väl dom som skulle kunna skita i det eventuellt.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 14:41

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article19203209.ab

Lite mer där men inte mycket.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 14:57

Helt med på ditt resonemang Larss158.
Jävla klant som drar vår klubb i smutsen.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av BodenSwe tor 10 jul 2014, 15:26

Fast känns ändå ganska amatörmässigt hela historien.

Det är ju ändå minst 4 månader sedan denna händelse. Tycker det borde gått lite snabbare om det varit så självklart att ett nekat prov ger 1 års avstängning.

Men kanske varit en lång diskussion bakom kulisserna med förhör osv.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 15:32

En skidåkare hade hängts ut och ingen hade skänkt han en tanke.
Samma regler för hockeyspelare. Kommer kontrollanterna är det bara att hala fram dasen.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Helge tor 10 jul 2014, 15:55

Det är konstigt att ni dömer Mark med den knapphändiga information som finns tillgänglig. Det kan vara som Mark säger och det kan också vara en efterhandskonstruktion.

Ska man vara lite fördomsfull (rastastilen) så ser han ut som en kille som gillar att ha annat än tobak i pipan. Men vad vet jag!

Helge
Helge

Antal inlägg : 69
Join date : 14-03-07
Ort : Älvsbyn/ Estocolmo

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 16:04

Jo jag brukar akta mig för att falla in i mobben som här kan vara oerhört hård utan mycket fakta när det gäller spelare av olika själ.
Har man vägrat att pissa i burken finns dock inga förmildrande skäl som jag ser det.
Sen om dopingkommittén missat i kommunikationen är en annan sak. Tycker jag. Men kommer kontrollanterna och man gör som Mark själv säger sig ha gjort, vet varenda svensk med normal IQ vad påföljden är.
Får väl bita i det berömda gräset om jag har fel.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 16:07

Tänk er klappjakten och rubrikerna om Northug struntat i ett test Very Happy
Vem hade tyckt synd om han?
Ingen.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Slapshot tor 10 jul 2014, 16:38

Mark har väl sig själv att skylla. Det är väl bara göra testet när kontrollanterna kommer helt enkelt. Rätt med hårda regler. Och nu blir vi ju av med det kontraktet också? Tycker det verkar konstigt att Osten inte vet om nåt? Hur är det med kommunikationen i klubben egentligen?

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Slapshot tor 10 jul 2014, 16:46

http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/07/10/nar-nagon-ber-dig-pissa-svarar-du-hur-hogt/


Pettersson sammanfattar det hela riktigt bra. Och Osten har nog vetat om det hela tiden! Konstigt vore det annars

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av tibet tor 10 jul 2014, 16:55

Wennerskutt skriver att Lule får nog jaga en ny målvakt inför vintern samt att det måste vara någon allvarligare förseelse men är hemligstämplat än så länge!

Minst ett fel. Vilken ärkesopa!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1295
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 17:09

Helge skrev:Det är konstigt att ni dömer Mark med den knapphändiga information som finns tillgänglig. Det kan vara som Mark säger och det kan också vara en efterhandskonstruktion.

Ska man vara lite fördomsfull (rastastilen) så ser han ut som en kille som gillar att ha annat än tobak i pipan. Men vad vet jag!


Stora problemet är ju om det är som Mark säger, "-skippat test"

Det konstiga är ju varför avstängningen ska träda i kraft nu. Borde ju skett mycket tidigare. Det är den invändning jag kan ha i saken på den information som finns tillgänglig.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 17:11

Lars158 skrev:
Helge skrev:Det är konstigt att ni dömer Mark med den knapphändiga information som finns tillgänglig. Det kan vara som Mark säger och det kan också vara en efterhandskonstruktion.

Ska man vara lite fördomsfull (rastastilen) så ser han ut som en kille som gillar att ha annat än tobak i pipan. Men vad vet jag!


Stora problemet är ju om det är som Mark säger, "-skippat test"

Det konstiga är ju varför avstängningen ska träda i kraft nu. Borde ju skett mycket tidigare. Det är den invändning jag kan ha i saken på den information som finns tillgänglig.

Undrar hur pass ovetande både Mark och Osten är? Åtminstone Mark borde väl inse att man inte kan hoppa test utan att det händer något kan man tycka.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 17:20

http://www.nsd.se/sport/kontrollantens-ord-om-dopingskandalen-8603684.aspx

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 17:23

Lars158 skrev:http://www.nsd.se/sport/kontrollantens-ord-om-dopingskandalen-8603684.aspx

Då fanns det ändå lite mer i historian än vad som Owuya ville få det till. Låter ju som att han har endast sig själv att skylla. Hade man det här på känn redan när man värvade Daniel Larsson som Robert Pettersson är inne på?

Det låter väldigt underligt att gå på toaletten ensam fastän man inte får det under dopingtest och sedan gå tillbaka och träna. Varför inte lämna ett prov direkt utan att strula? Udda sa Bull, skumt sa Bill.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 17:31

Ett extremt knepigt beteende av Mark.
Finns ju bevisligen klara och tydliga regler hur test skall utföras. Då är det ju bara följa dom reglerna.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av BodenSwe tor 10 jul 2014, 17:32

Det blir bara mer förvirrande då Mark först sa att han aldrig tagit något prov. Och att kontrollanten sen bara gick.

Kan väl inte vara första gången han gjort en sånt här test? Och vill dölja liten *** eller nåt...

Känns också som Osten borde ha vetat mer om detta, speciellt då lagkamraterna till Mark varit med och sett detta hända.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 17:33

Lars158 skrev:Ett extremt knepigt beteende av Mark.
Finns ju bevisligen klara och tydliga regler hur test skall utföras. Då är det ju bara följa dom reglerna.

Speciellt då det visade sig att han verkar vara ren, dyrköpt envishet? Visserligen så vet man inte vad han gjorde på toan halvtimme innan han lämnade provet. Så har större förståelse för RF:s handlande.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av tronic tor 10 jul 2014, 17:58

tycker alla spelare skall testas innan kontrakt skrivs! då har man en grund att stå på sen om det skulle vara något....

tronic

Antal inlägg : 6
Join date : 13-09-11

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 18:00

På svt1 nyss erkände Stöckel att det varit nånting om ett dopningstest. Borde komma in på play.

"Jag har vetat att dom haft synpunkter på nåt test"

http://www.svtplay.se/video/2168435/sportnytt

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Redbear tor 10 jul 2014, 18:06

Owuyas blogg där han surrar lite om detta:

http://markowuya.werun.com/
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6768
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 18:18

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article19204025.ab - hårda bud för Owuya, överklagan är visst rätt osäkert kort att spela ut. Jobbig sits att sätta sig själv i, minst sagt.

"Mark Owuya säger att han kommer överklaga.
– Det kommer säkert att överklagas, men jag tror han kommer få två år då. Det är praxis för andra idrotter när du vägrar, har jag för mig. Men jag vet inte hur det fungerar i just det här fallet."
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 18:19

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/man-kan-inte-lasa-in-sig-pa-toaletten-innan/


Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 18:36

http://www.kuriren.nu/100/owuya-varnades-av-lagkamraterna-7723577.aspx

http://www.kuriren.nu/sport/dopingkommissionen-den-lagsta-pafoljden-7723609.aspx

http://www.kuriren.nu/100/owuya-jag-har-inte-dopat-mig-7723644.aspx

Inte låsta just nu i allafall

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 18:42

http://www.svtplay.se/video/2181460/nordnytt/10-7-18-10

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 18:45

Rönken skrev:
Lars158 skrev:Haha. Jo men dopningsreglerna har väl alltid varit att inte delta i prov leder till avstängning? Skidåkare tex är väl tvungna att alltid rapportera vars dom är till Wada eller vad det heter så dom ska kunna komma på oannonserat test tillfälle.

"– Det är kul att man stängs av ett år för att ha skippat ett test."

Som vanlig Svensson är du på ett gym och det kommer testare där så är det bara genomföra test. Dom kan inte tvinga dig men att låta bli genomföra test så blir du automatiskt avstängd.

Pajasen i det här verkar vara Mark.
Fördelen nu är ju dock att LHF inte behöver vänta på att någon annan ska överta kontraktet. Dopning är kontraktsbrott så löneposten blir vi av med direkt nu.

Hehe, hård men rättvis gällande kontraktssituationen. Snacka om att sabba för sig själv, fast hur påverkar det här ev. spel i Ryssland? Ryssarna skiter väl i RF, eller?

"Owuyas 12 månader långa avstängning gäller alla idrotter i hela världen. Målvakten får heller inte delta i organiserad träning."
http://www.kuriren.nu/sport/dopingkommissionen-den-lagsta-pafoljden-7723609.aspx

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 18:48

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:Haha. Jo men dopningsreglerna har väl alltid varit att inte delta i prov leder till avstängning? Skidåkare tex är väl tvungna att alltid rapportera vars dom är till Wada eller vad det heter så dom ska kunna komma på oannonserat test tillfälle.

"– Det är kul att man stängs av ett år för att ha skippat ett test."

Som vanlig Svensson är du på ett gym och det kommer testare där så är det bara genomföra test. Dom kan inte tvinga dig men att låta bli genomföra test så blir du automatiskt avstängd.

Pajasen i det här verkar vara Mark.
Fördelen nu är ju dock att LHF inte behöver vänta på att någon annan ska överta kontraktet. Dopning är kontraktsbrott så löneposten blir vi av med direkt nu.

Hehe, hård men rättvis gällande kontraktssituationen. Snacka om att sabba för sig själv, fast hur påverkar det här ev. spel i Ryssland? Ryssarna skiter väl i RF, eller?

"Owuyas 12 månader långa avstängning gäller alla idrotter i hela världen. Målvakten får heller inte delta i organiserad träning."
http://www.kuriren.nu/sport/dopingkommissionen-den-lagsta-pafoljden-7723609.aspx

Jo såg det, jobbigt läge minst sagt. Sedan ska det ju mycket till för att överklagan ska hjälpa. Ett år utan träning etc., är det potentiell karriärsdödare? Robin Rahm har ju inte haft så lätt efter sin tur med dopingssaken.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 19:00

Rönken skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article19204025.ab - hårda bud för Owuya, överklagan är visst rätt osäkert kort att spela ut. Jobbig sits att sätta sig själv i, minst sagt.

"Mark Owuya säger att han kommer överklaga.
– Det kommer säkert att överklagas, men jag tror han kommer få två år då. Det är praxis för andra idrotter när du vägrar, har jag för mig. Men jag vet inte hur det fungerar i just det här fallet."

Ja överklagan vete tusan om det är en bra idè. Sture Espvall det du citere ovan.

Till kuriren säger Tommy Forsgren samma:
"Däremot kom Mark Owuya lindrigt undan. Den vanligaste avstängningsperioden under ett fall som Owuyas är 24 månader. Luleåmålvakten fick "bara" 12 månader.
– Det är den lägsta påföljden. Då har man bedömt att det finns förmildrande omständigheter, säger Tommy Forsgren."



Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 19:07

Finns inget som fått mitt idrottsintresse att falna som doping. Man frågar sig om varje medaljör på skidor, simning, osv är ren.
Tycker att Osten ska hålla en LHFlive och rensa detta så att inte klubben framstår i dålig dager för att man döljer sanningar.
Mark får ta sitt år och försöka komma igen och bara hoppas att han lär sig nåt.
Kanske var en tanke att testa han som varit över pölen?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Redbear tor 10 jul 2014, 19:21

http://www.luleahockey.se/artikel/56025/

Domen: http://cdn.shl.se/files/LHF/sport/140710Owuya.pdf
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6768
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 19:44

Känns ju väldigt paragrafrytteri, men om dopingkontrollanter dyker upp varför gör man inte bort det man ska med dom. Är ju som inte varje vecka dom kommer och "stör".




Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 19:46

Lars158 skrev:Känns ju väldigt paragrafrytteri, men om dopingkontrollanter dyker upp varför gör man inte bort det man ska med dom. Är ju som inte varje vecka dom kommer och "stör".




Fast ska man börja bortse från reglerna kan man lika gärna skippa proverna direkt nästan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Micke80 tor 10 jul 2014, 19:49

Det här är ju så sjukt klantigt, eller smart av Owuya. Att inte genomföra testet finns det ju inga ursäkter för, att gå och låsa in sig istället för att göra testet finns det inga ursäkter för och att bete sig som en pajas när allt kommer upp till ytan finns det inga ursäkter för.

Det är klantigt om han var ren.
Det finns ruskigt många sätt att förstöra ett prov eller "förfalska" ett prov. De flesta som håller på med dessa förbjudna substanser vet åtminstone i teorin hur de ska göra det.
Just därför är den normala påföljden samma straff som att lämna ett positivt prov. Eftersom han nu lämnat ett felaktigt prov kan man inte utesluta att det funnits förbjudna substanser i honom och då blir det också grövre straff än för modoiten som enbart hade en substans som han inte fick nån vinning av.

Sen kan man ju tycka att det är smart av honom OM han hade nått förbjudet i sig. OM han hade det hade han ju fått 2 år och nu fick han "bara" 1 år.

MEn om man återgår till klubben och dess handlingar så önskar man än mer nu att ledningen tar ett krafttag mot skiten. Dels ska vi vara tydliga med att doping inte hör hemma här. Men då detta är "den andra" skandalen (Mannberg) då någon eventuellt haft nått i sig på några månader så är det ännu viktigare att klubben visar var de står så det inte blir nått som snurrar vidare.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Micke80 tor 10 jul 2014, 19:50

Lars158 skrev:Känns ju väldigt paragrafrytteri, men om dopingkontrollanter dyker upp varför gör man inte bort det man ska med dom. Är ju som inte varje vecka dom kommer och "stör".




Det finns många sätt att förstöra ett test och det tar inte så många minuter att klämma fram nån cl urin. Han skulle inte ens hinna sluta svettas innan han var tillbaka i träningen igen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 19:55

Micke80 skrev:
Lars158 skrev:Känns ju väldigt paragrafrytteri, men om dopingkontrollanter dyker upp varför gör man inte bort det man ska med dom. Är ju som inte varje vecka dom kommer och "stör".




Det finns många sätt att förstöra ett test och det tar inte så många minuter att klämma fram nån cl urin. Han skulle inte ens hinna sluta svettas innan han var tillbaka i träningen igen.

Precis. Jag håller med fullt. Alla andra spelare verkar ju vara full införstådda med vad som gäller. Även verkar ju både lagkamrater och kontrollanten varnat Mark för toa besök.

Kan inte tro annat än att domen kommer stå fast eller bli hårdare vid en överklagan.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 20:02

LHF`s överslättnings aktion tycker jag inte är nåt bra. Tex att anföra detta: "Owuya dopingtestades mindre än en timme senare och testet visade sig vara utan anmärkning."

http://www.luleahockey.se/artikel/56025/

Det har vi ju fått lära oss i dom nyhetsartiklar som varit i frågan, att just det är ett problem. Kan vara för kort tid för att spår skall avsättas i urinen då.

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Micke80 tor 10 jul 2014, 20:03

jag har också svårt att se hur den skulle bli mildare då han redan fått än mildare dom.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 20:05

Lars158 skrev:LHF`s överslättnings aktion tycker jag inte är nåt bra. Tex att anföra detta: "Owuya dopingtestades mindre än en timme senare och testet visade sig vara utan anmärkning."

http://www.luleahockey.se/artikel/56025/

Det har vi ju fått lära oss i dom nyhetsartiklar som varit i frågan, att just det är ett problem. Kan vara för kort tid för att spår skall avsättas i urinen då.

Fick också en känsla av överslätning faktiskt, inte som att han var ovetandes om vad som gällde.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 20:12

Rönken skrev:
Lars158 skrev:LHF`s överslättnings aktion tycker jag inte är nåt bra. Tex att anföra detta: "Owuya dopingtestades mindre än en timme senare och testet visade sig vara utan anmärkning."

http://www.luleahockey.se/artikel/56025/

Det har vi ju fått lära oss i dom nyhetsartiklar som varit i frågan, att just det är ett problem. Kan vara för kort tid för att spår skall avsättas i urinen då.

Fick också en känsla av överslätning faktiskt, inte som att han var ovetandes om vad som gällde.

Tycker LHF borde hållit sig neutrala, fram till dom vunnit kraft. Inte gått i försvarsställning  Mad 

Lars158

Antal inlägg : 9799
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av icemask tor 10 jul 2014, 20:28

Hur gjorde FBK med Rahm, dom bröt väl kontraktet direkt ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4154
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Micke80 tor 10 jul 2014, 20:35

icemask skrev:Hur gjorde FBK med Rahm, dom bröt väl kontraktet direkt ?

Nått annat alternativ finns ju inte då spelaren inte får varken träna, spela eller delta i lagaktiviter

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Rönken tor 10 jul 2014, 20:36

icemask skrev:Hur gjorde FBK med Rahm, dom bröt väl kontraktet direkt ?

Ja, fast han hade ju de facto dopat sig och erkände rätt omgående. Men Owuya ska överklaga enligt Stöckel men han får inte träna med laget förrän nästa dom faller.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 20:54

Tycker också att LHF ska markera för att inte göra bort sig. Synd om klubben dras med i hockeysveriges hån av Owuya.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av icemask tor 10 jul 2014, 21:00

Kollade upp lite i fallet Rahm, FBK stängde av honom direkt i väntan på dom och klargjorde att detta var inget man accepterade, inget försvar och inget släta över.
Så borde Luleå också göra, även om han (mot förmodan) skulle få straffet sänkt så kommer tvivel finnas om varför han agerade som han gjorde, hade han nåt att dölja och det är ingen publicitet LHF ska utsätta sig för, att försvara en fuskare !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4154
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 21:14

icemask skrev:Kollade upp lite i fallet Rahm, FBK stängde av honom direkt i väntan på dom och klargjorde att detta var inget man accepterade, inget försvar och inget släta över.
Så borde Luleå också göra, även om han (mot förmodan) skulle få straffet sänkt så kommer tvivel finnas om varför han agerade som han gjorde, hade han nåt att dölja och det är ingen publicitet LHF ska utsätta sig för, att försvara en fuskare !
+1
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Mark Owuya  - Sida 3 Empty Sv: Mark Owuya

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet