Ilari Melart

+69
Norrlandstoken
Lulefan
makkanmakkan
Dustin
icemask
Niinimaa
LuleåWinston
Number 69
Frökenbling74
Neurofunk20
GLHF
Ferros
Hedanders
Snikne Ville
Murveln
NallePhu
Hellcop
GustenA
Björnkäften
amarule
kralle
Jokerman
LHF96
JoakimJ
Dentos
Molin86
Kato
Sundance Kid
Donowitz
delphi
Kocur
CKa
ski3r
kokostrollet
Bamsefar
zamboni
Meyhem
Erilk
Patrik82
MiCCe
Pajala
nummer 17
Tigerman
KaptenBlodskelett
Rönken
JohanO
pingu
Ölhamstern
Micke80
hokkzorz
Lars158
Urken
JuniorX
Kagen
Qirren
johan74
Tony Moore
Jimmy_Vegas
Norlin
FruktHamster
Mickeee
Davidoff
Slapshot
Wolfhunter
Puckad
Jonken
LulefanGBG
Redbear
Kapten Haddock
73 posters

Sida 5 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av kralle ons mar 23, 2016 10:49 pm

Då är det säkert så..
jag kan ha blandat ihop han med någon annan..

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av nummer 17 tor mar 24, 2016 9:01 am

Rönken skrev:
kralle skrev:Var det inte så att melart ville ha ett 2 års kontrakt men luleå ville bara ge han 1 år?
vill minnas att det var så iaf.

Nja rätt säker på att Ilari inte ville skriva längre än ett år. Var väl han själv som sa att han siktar på ett år och sedan möjligen tillbaka till KHL eller NHL i bästa fall.

Så var det Rönken!

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Jonken fre mar 25, 2016 8:46 am

Ilari Melart är ett så klockrent exempel på defensiv spetskompetens. En ryggradsback i LHF! Och inte nog med det: Ilari har definitivt visat att han även besitter goda ledaregenskaper också. Precis som Topi Jaakola; besitter han kompetensen/förmågan att göra sina medspelare bättre. Snacka givetvis om: Christian Jaros utveckling sedan han började lira ihop med Ilari Melart.

Att både Ilari -och Christian behövde tid för att börja dominera i SHL: Är en otroligt viktig läxa och läropeng för Osten och Luleå Hockey. I Luleå Hockeys nuvarande spelsystem och organisation -TAR DET TID både för etablerade och oetablerade bra spelare; att bli bra spelare i Luleå Hockey. Och denna "tid" behöver man inte betala inom föreningen OM man sätter en högre prioritering på kontinuitet -istället för att ta och lära/utbilda Luleå Hockeys spelsystem till allt för många nya spelare varje säsong.

Hade Luleå Hockey haft Ex Melarts & Jaros A-game (som de spelar nu) -från början av sässen: Hade man med stor säkerhet hamnat betydligt högre upp i SHL-grundseriens sluttabell. LHF måste bli bättre till nästa säsong att vara genuina & solida ut från startblocken defensivt. Detta är både en rutin och kompetensfråga i lagledningen -samt en spelaromsättningsfråga för den sportsliga kommittén inom Luleå Hockey.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett fre mar 25, 2016 11:12 am

Nu visar det sig att han pratar klockren svenska också, jag har faktiskt reagerat över att han skulle ha spenderat ungdomsåren i Sverige utan att prata svenska.

http://www.luleahockey.se/artikel/79971/
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av LuleåWinston fre mar 25, 2016 7:27 pm

Nu får Osten ta och fixa förlängning av Melart. Jag skiter i om Rahimi är klar, som är en likvärdig spelare. Melart behövs ändå, även om vi inte får någon PP-back. Vi har sett hur tilltänkta stjärnspelare floppar, men Melart har redan bevisat sig. Han står för allt Luleå symboliserar. Ett jävlar anamma som gör en stolt över att vara Luleå-supporter. Vi från Norrland älskar galningarna som verkligen ger allt och kämpar tills att de stupar.

Jaros, Melart, Granström, Petrell, Schira, Micflikier, Klasen, Fabbe, Foppa, Hedman osv. Jag ser gärna att så många av dem som möjligt stannar, eller skriver på.

Nu får Osten fixa förlängning direkt av Petrell och Melart. De höjer sig i slutspelet och står för allt som Luleå symboliserar.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Tony Moore fre mar 25, 2016 7:39 pm

Illern är ljusår bättre än Rahimi..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av ski3r fre mar 25, 2016 7:41 pm

Ett tips till Osten och Melarts förlängning: Om du inte redan har märkt det, Melart blir bara bättre och bättre dvs dyrare och dyrare. Skynda fynda!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Tony Moore fre mar 25, 2016 7:47 pm

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av ski3r fre mar 25, 2016 7:48 pm

ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Slapshot fre mar 25, 2016 9:19 pm

Förläng, Ostfan!! Tjänstefel annars.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av NallePhu fre mar 25, 2016 9:22 pm


NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Kapten Haddock fre mar 25, 2016 9:23 pm

Ja kan inte annat än att konstatera att han ligger 1a på min förlängalista!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Murveln fre mar 25, 2016 9:33 pm

Han ska ju själv vilja stanna också. En detalj som många verkar glömma bort.

Murveln

Antal inlägg : 112
Join date : 15-04-14

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av ski3r fre mar 25, 2016 10:01 pm

Han har ju iofs nyligen sagt att han gärna stannar, så helt taget ur luften är det inte.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Bamsefar fre mar 25, 2016 10:10 pm

Man ska hålla vad man lovar, om Ilari lovar så blir det så.

"
Melart avgjorde matchserien – för polarna som kört i 13 timmar
19:52 | 16-03-25 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Han blev den oväntade matchhjälten. Och Ilari Melart gjorde segermålet för kompisarna som kört ändå från Helsingfors för att se matchen. ”Mina vänner körde i 13 timmar i går så jag lovade dem ett mål”, säger Melart efter 5–2-segern mot Färjestad.
Dela Tweeta
Åtta minuter in i den andra perioden fick Luleå Hockey en tre mot en-kontring. Ilari Melart transporterade pucken från egen zon och hade med sig Johan Harju och Jonathan Granström.

Finländaren vek runt FBK-backen Jonas Holös och avslutade med ett skott i bortre hörnet. 3–2-målet blev till slut det matchvinnande målet i kvartsfinal 5 mot Färjestad.

– Mina vänner körde i 13 timmar för att komma hit så jag lovade dem ett mål. De var tvungna att stanna på sjukhuset för en av killarna var sjuk. Jag tänkte att måste jag göra nåt på isen för dem, säger Ilari Melart.

Det fanns inte en chans att du skulle passa pucken i det anfallet?

– Nej, inte i dag, säger han med ett stort leende.

Melarts kompisar hade kört Helsingfors till Luleå för att se honom spela.

– Det var nånting med flyget som gjorde att de inte hade kunnat se matchen. De jobbade i går och efter jobbet började de köra. De var tvungna att stanna vid sjukhuset vid Jyväskylä.

Vad hände med kompisen som blev sjuk?

– Ingenting farligt. Jag vet inte vad det var. Jag har inte träffat dem än.

Efter att Lucas Wallmark kvitterat till 2–2 i andra perioden såg rond 5 ut precis som de övriga matcherna i kvartsfinalserien. Luleå Hockey hade kontroll och utnyttjade den.

– Vi var lite bättre i alla fem matcher. Det är en period i Karlstad där de gjorde tre mål. Men annars spelade vi tajt hela tiden. När de kommer till anfall så kommer de lite långsamt och då är det så mycket lättare att försvara sig.

Nu blir det Skellefteå eller Frölunda i semifinalserien. Vilka vill du möta?

– Båda är så bra. Det spelar ingen roll. Vi måste spela bättre vilka de än blir."
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Kagen lör mar 26, 2016 12:42 am

Tony Moore skrev:Illern är ljusår bättre än Rahimi..

Rahimi uppges gå till Davos.
http://www.hockeysverige.se/2016/03/14/har-ar-daniel-rahimis-nya-klubbadress/

Jag har lite svårt med spelare som spelat i så många andra SHL-klubbar och dessutom slagit igenom där. För mig tar det mentalt lite tid innan en sådan spelare blir en 'Luleåspelare'.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Micke80 lör mar 26, 2016 5:18 am

Ska man tolka det här uttalandet av Melart på ett possitivt sätt som att han blir kvar här eller ska man vara pessimistisk och tro att han skrivit på för en bättre liga?

" Hur kommer det sig att allt stämmer så bra för dig nu?

– Ingen kommer ihåg hur det såg ut i början om man avslutar säsongen bra, det gäller för mig också. Jag känner att jag blir bättre och bättre hela tiden. Förhoppningsvis kommer jag vara ännu bättre nästa säsong, säger han och tillägger snabbt:"

http://www.kuriren.nu/100-hockey/melart-om-solonumret-det-var-riktigt-snyggt-8785963.aspx

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett lör mar 26, 2016 11:15 am

Micke80 skrev:Ska man tolka det här uttalandet av Melart på ett possitivt sätt som att han blir kvar här eller ska man vara pessimistisk och tro att han skrivit på för en bättre liga?

" Hur kommer det sig att allt stämmer så bra för dig nu?

– Ingen kommer ihåg hur det såg ut i början om man avslutar säsongen bra, det gäller för mig också. Jag känner att jag blir bättre och bättre hela tiden. Förhoppningsvis kommer jag vara ännu bättre nästa säsong, säger han och tillägger snabbt:"

http://www.kuriren.nu/100-hockey/melart-om-solonumret-det-var-riktigt-snyggt-8785963.aspx
Såg också det där, väljer att tolka det positiv eftersom det är en lokalblaska.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Snikne Ville sön apr 10, 2016 9:24 am

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av LuleåWinston sön apr 10, 2016 9:44 am


Härligt att läsa! Tack för tipset! Hoppas verkligen att Melart stannar, gärna Petrell också.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Jonken sön apr 10, 2016 9:56 am

Ilari Melart = Respekt!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett sön apr 10, 2016 10:28 am

Underbar läsning! Man blir glad. På riktigt.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Norlin sön apr 10, 2016 1:10 pm

Kung Melart! Må han stanna i många år till!
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Hedanders sön apr 10, 2016 2:52 pm

ILARI!!!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2059
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Niinimaa sön apr 10, 2016 8:57 pm

Melart är kung!!!

Niinimaa

Antal inlägg : 226
Join date : 16-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett ons apr 13, 2016 12:28 pm

http://kuriren.nu/100-hockey/gladjebesked-backen-ser-ut-att-stanna-8809326.aspx

Snälla, säg att det blir så. Vi behöver en god nyhet, och vi behöver Melart!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Slapshot ons apr 13, 2016 12:31 pm

Låter bra! Hoppas på två år minst.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Ferros ons apr 13, 2016 12:33 pm

KaptenBlodskelett skrev:http://kuriren.nu/100-hockey/gladjebesked-backen-ser-ut-att-stanna-8809326.aspx

Snälla, säg att det blir så. Vi behöver en god nyhet, och vi behöver Melart!

Grymt!! I princip det bästa som kunde hända Luleå Hockey. Får vi ha kvar Granström och Klasen kommer hem så finns det något fantastiskt fint att bygga vidare på.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Gäst ons apr 13, 2016 12:39 pm

Hoppas att han stannar. Detta ångtåg man har i magen sen gårdagen behöver ett nytt fräscht X3000 som tuffar vidare in i silly season.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av GLHF ons apr 13, 2016 12:40 pm

Törs man ens börja hoppas en dag som denna?

GLHF

Antal inlägg : 217
Join date : 15-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Neurofunk20 ons apr 13, 2016 1:12 pm

Jag tänker börja hoppas. Av den enkla anledningen att Melart är Melart är Melart.
Vi älskar alla honom innerligt, något som inte kan ha gått obemärkt förbi honom.
Han passar klubben, och klubben passar honom perfekt.
Samtidigt känns det rent spontant som att Jaros eventuella fortsättning hos oss är direkt kopplad till Melarts vara eller icke vara.
Nog är Jaros medveten om hur gynnsamt det hade varit för honom att få spendera en till säsong med Ilari? Och även om vi förmodar att Melart vill till KHL igen, så borde han förstå att hans marknadsvärde kommer fortsätta att öka om han stannar.

Sigalet ut (något som tyvärr inte svider så mycket längre när man har fått se hans rätta jag nu på slutet), Näkyvä in. Melart och Jaros stannar, och fortsätter att utvecklas liksom Schira. Jag skulle vilja ha bort Mikkelson, då jag högst ser honom som en femteback i dagsläget (alla förutom Sandström går före honom rent spelmässigt, men Sandström passar såklart betydligt bättre i en mindre roll, som naturligt vis kommer att minsta ännu mer när Själin börjar bli redo för att ta steget upp).
Det enda som fattas på backsidan är således absolut spets, något som kan bli klurigt med Mikkelson på kontrakt.

En sak som jag måste ifrågasätta är hur vi prioriterar våra backar. För det känns som att vi började prioritera Sigalet över Näkyvä när Sigalet kom hit förra året. Och visst, Sigalet hade sin formtopp då, samtidigt som den tidigare monstruöst duktiga Näkyvä började dippa lite. I år har det känts som att vi har prioriterat Schira/Mikkelson före Sigalet, varpå Sigge nu lämnar. Minst sagt underligt får man säga.
Neurofunk20
Neurofunk20

Antal inlägg : 120
Join date : 15-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Ferros ons apr 13, 2016 1:38 pm

Neurofunk20 skrev:Jag tänker börja hoppas. Av den enkla anledningen att Melart är Melart är Melart.
Vi älskar alla honom innerligt, något som inte kan ha gått obemärkt förbi honom.
Han passar klubben, och klubben passar honom perfekt.
Samtidigt känns det rent spontant som att Jaros eventuella fortsättning hos oss är direkt kopplad till Melarts vara eller icke vara.
Nog är Jaros medveten om hur gynnsamt det hade varit för honom att få spendera en till säsong med Ilari? Och även om vi förmodar att Melart vill till KHL igen, så borde han förstå att hans marknadsvärde kommer fortsätta att öka om han stannar.

Sigalet ut (något som tyvärr inte svider så mycket längre när man har fått se hans rätta jag nu på slutet), Näkyvä in. Melart och Jaros stannar, och fortsätter att utvecklas liksom Schira. Jag skulle vilja ha bort Mikkelson, då jag högst ser honom som en femteback i dagsläget (alla förutom Sandström går före honom rent spelmässigt, men Sandström passar såklart betydligt bättre i en mindre roll, som naturligt vis kommer att minsta ännu mer när Själin börjar bli redo för att ta steget upp).
Det enda som fattas på backsidan är således absolut spets, något som kan bli klurigt med Mikkelson på kontrakt.

En sak som jag måste ifrågasätta är hur vi prioriterar våra backar. För det känns som att vi började prioritera Sigalet över Näkyvä när Sigalet kom hit förra året. Och visst, Sigalet hade sin formtopp då, samtidigt som den tidigare monstruöst duktiga Näkyvä började dippa lite. I år har det känts som att vi har prioriterat Schira/Mikkelson före Sigalet, varpå Sigge nu lämnar. Minst sagt underligt får man säga.

Får Luleå behålla både Jaros och Melart så ser det ju rätt bra ut. Speciellt om Jaros fortsätter att utvecklas.

Melart-Jaros
Schira-Mikkelson
Ny-Ny
Janne-Själlin

Personligen så tycker jag att Mikkelson är en bättre hockeyspelare än Schira, även om Schira är benhård och både kan ge och ta på ett sätt i det fysiska spelet som Mikkelson inte kan. Schira är lite för långsam, inte så bra i positioneringsspelet och hänger inte alltid med när det går fort. Mikkelson känns stabilare och har dessutom ett klart bättre förstapass än vad Schira har, tycker även att Mikkelson är bättre på att få igenom skott när han har en forward som skymmer, även om Schira skjuter mer. Bäst hade kanske varit att sätta dem i olika backpar, där båda kan få spela med en back som är rejäl och kan hantera det defensiva spelet bättre än vad de kan. Lite av problemet med dem bägge är att de är lite för dåliga defensivt samtidigt som de inte är tillräckligt bra offensivt för att vara ledande spelare i ett SHL-lag, förhoppningsvis är det något bägge växer in i till nästa säsong.

Apropå prioriteringen av backarna så tycker jag faktiskt att man gjort rätt. Näkyvä kroknade rejält efter en strålande inledning, det var uppenbart att han spelade för mycket, vilket gjorde att hans prestationer blev sämre. Sigalet var dessutom grymt bra när han kom in i laget och Billins försökte man verkligen att få igång, dock utan att lyckas (men om man ser till hur han presterat i LHC i år så förstår man varför man ville ge honom många chanser, det är svårt att säga att det var ett felaktigt val med facit i hand). Näkyvä dippade inte heller lite, utan var faktiskt rätt dålig andra halvan av säsongen samt även i slutspelet. Så jag tycker faktiskt man gjorde helt rätt som gav honom lite mindre speltid, han var ändå den back som fick mest istid per match sett till hela säsongen.

I år så inledde både Mikkelson men framförallt Schira riktigt dåligt, och det var backar som man var tvungna att förlita sig på i framtiden. Så då var man i en situation där man antingen fick sätta dem på läktaren eller ge dem istid för att växa in i kostymen, med facit i hand så tycker jag att man återigen gjorde helt rätt som gav dem tid att bli bättre.Det hade inte funkat att ge dem lite speltid, för då hade det inte funnits något utrymme för dem att ta det steg som de båda gjort under säsongen. Man ska även komma ihåg att även Sigalet var dålig under inledningen av säsongen, hade skadebekymmer och aldrig kom upp i samma nivå som han gjorde när han anslöt förra säsongen. Dessutom är Sigalet den back som spelat mest, trots att han som sagt inte varit på samma nivå som förra säsongen.

Så jag tycker faktiskt man hanterat de här två situationerna perfekt, man har i princip fått ut det bästa av bägge situationer i min mening.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Neurofunk20 ons apr 13, 2016 2:01 pm

Ferros skrev:
Neurofunk20 skrev:Jag tänker börja hoppas. Av den enkla anledningen att Melart är Melart är Melart.
Vi älskar alla honom innerligt, något som inte kan ha gått obemärkt förbi honom.
Han passar klubben, och klubben passar honom perfekt.
Samtidigt känns det rent spontant som att Jaros eventuella fortsättning hos oss är direkt kopplad till Melarts vara eller icke vara.
Nog är Jaros medveten om hur gynnsamt det hade varit för honom att få spendera en till säsong med Ilari? Och även om vi förmodar att Melart vill till KHL igen, så borde han förstå att hans marknadsvärde kommer fortsätta att öka om han stannar.

Sigalet ut (något som tyvärr inte svider så mycket längre när man har fått se hans rätta jag nu på slutet), Näkyvä in. Melart och Jaros stannar, och fortsätter att utvecklas liksom Schira. Jag skulle vilja ha bort Mikkelson, då jag högst ser honom som en femteback i dagsläget (alla förutom Sandström går före honom rent spelmässigt, men Sandström passar såklart betydligt bättre i en mindre roll, som naturligt vis kommer att minsta ännu mer när Själin börjar bli redo för att ta steget upp).
Det enda som fattas på backsidan är således absolut spets, något som kan bli klurigt med Mikkelson på kontrakt.

En sak som jag måste ifrågasätta är hur vi prioriterar våra backar. För det känns som att vi började prioritera Sigalet över Näkyvä när Sigalet kom hit förra året. Och visst, Sigalet hade sin formtopp då, samtidigt som den tidigare monstruöst duktiga Näkyvä började dippa lite. I år har det känts som att vi har prioriterat Schira/Mikkelson före Sigalet, varpå Sigge nu lämnar. Minst sagt underligt får man säga.

Får Luleå behålla både Jaros och Melart så ser det ju rätt bra ut. Speciellt om Jaros fortsätter att utvecklas.

Melart-Jaros
Schira-Mikkelson
Ny-Ny
Janne-Själlin

Personligen så tycker jag att Mikkelson är en bättre hockeyspelare än Schira, även om Schira är benhård och både kan ge och ta på ett sätt i det fysiska spelet som Mikkelson inte kan. Schira är lite för långsam, inte så bra i positioneringsspelet och hänger inte alltid med när det går fort. Mikkelson känns stabilare och har dessutom ett klart bättre förstapass än vad Schira har, tycker även att Mikkelson är bättre på att få igenom skott när han har en forward som skymmer, även om Schira skjuter mer. Bäst hade kanske varit att sätta dem i olika backpar, där båda kan få spela med en back som är rejäl och kan hantera det defensiva spelet bättre än vad de kan. Lite av problemet med dem bägge är att de är lite för dåliga defensivt samtidigt som de inte är tillräckligt bra offensivt för att vara ledande spelare i ett SHL-lag, förhoppningsvis är det något bägge växer in i till nästa säsong.

Apropå prioriteringen av backarna så tycker jag faktiskt att man gjort rätt. Näkyvä kroknade rejält efter en strålande inledning, det var uppenbart att han spelade för mycket, vilket gjorde att hans prestationer blev sämre. Sigalet var dessutom grymt bra när han kom in i laget och Billins försökte man verkligen att få igång, dock utan att lyckas (men om man ser till hur han presterat i LHC i år så förstår man varför man ville ge honom många chanser, det är svårt att säga att det var ett felaktigt val med facit i hand). Näkyvä dippade inte heller lite, utan var faktiskt rätt dålig andra halvan av säsongen samt även i slutspelet. Så jag tycker faktiskt man gjorde helt rätt som gav honom lite mindre speltid, han var ändå den back som fick mest istid per match sett till hela säsongen.

I år så inledde både Mikkelson men framförallt Schira riktigt dåligt, och det var backar som man var tvungna att förlita sig på i framtiden. Så då var man i en situation där man antingen fick sätta dem på läktaren eller ge dem istid för att växa in i kostymen, med facit i hand så tycker jag att man återigen gjorde helt rätt som gav dem tid att bli bättre.Det hade inte funkat att ge dem lite speltid, för då hade det inte funnits något utrymme för dem att ta det steg som de båda gjort under säsongen. Man ska även komma ihåg att även Sigalet var dålig under inledningen av säsongen, hade skadebekymmer och aldrig kom upp i samma nivå som han gjorde när han anslöt förra säsongen. Dessutom är Sigalet den back som spelat mest, trots att han som sagt inte varit på samma nivå som förra säsongen.

Så jag tycker faktiskt man hanterat de här två situationerna perfekt, man har i princip fått ut det bästa av bägge situationer i min mening.

Jag förstår hur du menar, och håller med till stor del. Däremot tycker jag inte att det handlar om att antingen sätta dem på läktaren eller ge dom istid. I fallet Schira så blev han ju faktiskt satt på läktaren efter att inlett uselt, varpå han faktiskt höjde sig.
Samtidigt blev det ju lite extra struligt iom att Sigalet faktiskt blev skadad, och inte kunde komma upp i nivå som du säger. Nu har ingen av dessa varit någon Hjelm som tur är, men samtidigt inte varit nära att vara den där absoluta spetsen som vi faktiskt sökte inför säsongen. Vilket, sett till kontraktssituationen på backsidan, har verkat lite märkligt då vi både dels redan hade Sigalet som håller som topp3 back i ett topplag, samt tog in Melart som vi alla hade betydligt högre förväntningar på, och som har visat sig motsvara dessa med bravur.

Med andra ord känns det som att vi egentligen bara behövde/kommer att behöva antingen Schira eller Mikkelson. Här är vi nog väldigt delade allihopa, då vissa tycker att Mikkelson har en betydligt högre lägstanivå (något som kanske passar bättre för en back i ett andrapar), medans jag själv tycker att Schira visar en betydligt bättre utvecklingskurva samt högstanivå. Jag lutar som sagt mer åt Schira i dagsläget, även fast jag har respekt för åsikten att en högre lägstanivå och ett bättre förstapass kanske är viktigare för lagets skull.
Neurofunk20
Neurofunk20

Antal inlägg : 120
Join date : 15-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Rönken ons apr 13, 2016 3:05 pm

KaptenBlodskelett skrev:http://kuriren.nu/100-hockey/gladjebesked-backen-ser-ut-att-stanna-8809326.aspx

Snälla, säg att det blir så. Vi behöver en god nyhet, och vi behöver Melart!

Oj den såg jag inte komma! Smile

Hoppas verkligen, hade suttit så bra. Kan man släppa Welch-spåret och krydda med en pp-back.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Pajala ons apr 13, 2016 3:14 pm

Melart har nu lärt sig hur SHL spelet funkar, tror att han och Rajala kommer att lyfta enormt till nästa säsong, visst tappar Luleå några spelare men eftersom dom väljer andra lag så skiter jag fullständigt i dom, nä det kan bara bli bättre till nästas säsong, jag är lite optimistiskt ändå ... hör och häpna, JAG är optimistisk Smile
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av pingu ons apr 13, 2016 5:36 pm

Vore kanon om vi lyckas behålla Melart!!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Kapten Haddock tor apr 14, 2016 8:28 pm

Hade suttit sjukt bra att få honom i 2 år till. De kan få även andra heta lirare att ev.stanna och ytteligare en kille som är bra att bygga laget runt ett tag.

Hoppas kan man ju, men bäst att inte hoppas för mycket.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Donowitz tor apr 14, 2016 9:19 pm

Glad att inget tidigt rykte ännu likt Cehlarik dykt upp kring Jaros. Melart - Jaros inför 16/17 skulle kännas grymt stabilt. Jaros med stigande utvecklingskurva och Melart som på riktigt kommit in i SHL-hockeyn, tror jag skulle bli ännu bättre nästa säsong.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Rönken tor apr 14, 2016 9:27 pm

bearjew skrev:Glad att inget tidigt rykte ännu likt Cehlarik dykt upp kring Jaros. Melart - Jaros inför 16/17 skulle kännas grymt stabilt. Jaros med stigande utvecklingskurva och Melart som på riktigt kommit in i SHL-hockeyn, tror jag skulle bli ännu bättre nästa säsong.

Får man behålla Jaros samtidigt som Melart är kvar ser det riktigt ljust ut.

Melart-Jaros-Schira-Mikkelson-Sandström, jag utgår från att Janne får en 6/7-plats. Någon junior samt minst en offensiv back. Helst skulle jag se två kreativa backar denna säsong men blir svårt att få plats ifall firma Jaros/Melart blir kvar - inte mig emot dock.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Donowitz tor apr 14, 2016 9:57 pm

Skulle vara om KHL/NLA rycker över någon av Mikkelson eller Schira. Känns inte omöjligt längre och skulle inte vara någon undergång Smile

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Rönken tor apr 14, 2016 10:00 pm

bearjew skrev:Skulle vara om KHL/NLA rycker över någon av Mikkelson eller Schira. Känns inte omöjligt längre och skulle inte vara någon undergång Smile

Jaros kan lika gärna försvinna så det öppnas en plats där. Jag nog gärna både Mikkelson och Schira kvar, vet att slutspelet såg lite så där ut stundtals men en säsong under bältet kan göra under för många spelare. Vill gärna försöka ha backsidan så intakt som möjligt. Skulle man kunna ha 5-6 backar från nuvarande säsong kryddat med en bra offensiv back är jag nöjd.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett tor apr 14, 2016 10:41 pm

En smula orättvist är det att anta att Melart och Jaros inte kan utvecklas till ett kreativt backpar.

Med det sätt vi spelade i år så skulle man kunna tro att ingen, förutom möjligen Wallmark, behärskar något annat än dumpande och tacklande. Tror det är mer där det sitter.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Rönken tor apr 14, 2016 10:46 pm

KaptenBlodskelett skrev:En smula orättvist är det att anta att Melart och Jaros inte kan utvecklas till ett kreativt backpar.

Med det sätt vi spelade i år så skulle man kunna tro att ingen, förutom möjligen Wallmark, behärskar något annat än dumpande och tacklande. Tror det är mer där det sitter.

Jo, alla backar får gärna slå bra förstapass och vara stresståliga, det är inget fel. Men tänkte mer på Gunderson-typ som dikterar och styr ett pp.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett tor apr 14, 2016 10:55 pm

Rönken skrev:
KaptenBlodskelett skrev:En smula orättvist är det att anta att Melart och Jaros inte kan utvecklas till ett kreativt backpar.

Med det sätt vi spelade i år så skulle man kunna tro att ingen, förutom möjligen Wallmark, behärskar något annat än dumpande och tacklande. Tror det är mer där det sitter.

Jo, alla backar får gärna slå bra förstapass och vara stresståliga, det är inget fel. Men tänkte mer på Gunderson-typ som dikterar och styr ett pp.
Vi har ju platser lediga, så en sådan dyker förhoppningsvis upp. Har dock gott hopp om att en eller två av de vi har ska ta nästa steg.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Donowitz tor apr 14, 2016 11:06 pm

Tror vi kan räkna in Amnér i ekvationen.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Rönken tor apr 14, 2016 11:07 pm

bearjew skrev:Tror vi kan räkna in Amnér i ekvationen.

Just ja, han känns spännande. En mer etablerad offensiv back på det.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Redbear tor apr 21, 2016 3:04 pm

Välkommen tillbaka cheers
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Kapten Haddock tor apr 21, 2016 3:09 pm

Äntligen förlängning Illari!!!

Tack och välkommen tilbaka!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Norlin tor apr 21, 2016 3:10 pm

Drömmar slår visst in!
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av KaptenBlodskelett tor apr 21, 2016 3:11 pm

Så skönt. Vi behövde detta.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Ilari Melart - Sida 5 Empty Sv: Ilari Melart

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet