Låst material från diverse medier i sin helhet

+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
#96
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
JoakimJ
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters

Sida 19 av 21 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21  Nästa

Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av NallePhu sön 23 jun 2019, 09:33

LHF96 skrev:Det var den säsongen det, lika bra att blicka framåt till 20/21, om vi klarar kontraktet det vill säga.
Exakt Wänermöglet har sagt sitt med jinxen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18209
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Old Brooklyn sön 23 jun 2019, 09:46

The kiss of death!

Det som eventuellt kommer rädda oss är att han med all sannolikhet hinner utnämna 13 andra seriesegrare innan säsongen har hunnit halvvägs.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad sön 23 jun 2019, 11:31

Allsmäktige Wennerholm skrev:Kommentar: Här kan jag vara helt ute och cykla, men det är inte första gången i så fall.
Där fick han äntligen rätt!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11108
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter tis 25 jun 2019, 10:42

Wennerflopps tips blir ju inte bara en jinx man får ångest de luxe av. Än märkligare ter sig karlns tips om man kollar in spelbolagens odds. På Svenska Spel toppar Frölunda och tror man sist jag kollade får 8 x pengarna för Luleåvinst. Lite mer verklighetsnära resonemang i Hockeysveriges genomgång som landat i Göteborg och i princip konstaterar att FHC som tappat några få och fyllt på med än mer spets borde vara skyhöga favoriter. Om de nu inte är för mätta...
http://www.hockeysverige.se/2019/06/24/ronnbergs-lyxproblem-det-borjar-bli-trangt/

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Norrlandstoken tis 25 jun 2019, 16:33

Tror på Frölunda i år tätt följt av Plastpåsen.
Luleå kandiderar nog mer på en 3:e plats vilket inte är fyskam i sig. Skellefteblivet tror jag inte alls på. Jocke och Möller kommer chipsfeta till isprämiären och drar ner hela laget. Blir ett nytt Brynäs och tappar ytterligare 10 - 15 miljoner i eget kapital. Brynäs kan bli bättre i år. Linköping harvar i bottenträsket med Skellefteå och resten. Rögle och HV kör i mitten ihop med FBK.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter tis 25 jun 2019, 17:16

Nån som kan förmedla vad Wikberg och agenten säger om Gunler?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken tis 25 jun 2019, 18:14

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/wikberg-han-kommer-att-ga-hogt-nm5153090.aspx

Wikberg: "Han kommer att gå högt":

Skrivet av Victor Tjärnberg.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter tis 25 jun 2019, 18:59

Tack Smile
Håller tummarna för att Gunler lyckas och att Bulan lyckas med Gunler.
Kan bli ett par roliga år. I bästa fall.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Diktatorn tis 06 aug 2019, 00:50

Begär mycket av er fina prenumeranter men är så hockeysvält att man kolar när som helst. Artiklarna om Kovacs och Illomäki någon?
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 607
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask tis 06 aug 2019, 08:17

Kovács om säsongen: "Kommer ta en större roll"
ISHOCKEY Förra säsongen slutade Robin Kovács trea i den interna poängligan. Nu ser han fram emot att axla en ännu större roll. "Jag kommer ta på mig en större roll än vad jag gjorde förra året", säger 22-åringen.

Victor Tjärnberg15:27 | 2019-08-05
Robin Kovács inleder sin tredje säsong i Norrbotten och gjorde under måndagen sitt andra ispass med laget.

– Det känns riktigt bra. Jag har varit på is en hel del innan jag kom hit. Jag känner mig i bra form på isen. Det gäller att fortsätta jobba hårt och gnugga på, säger Robin Kovács till Sporten efter måndagens ispass.

Tänk att man kunde se det.

– (skratt) Det känns bra på isen. Skönt att ha lite känsla redan nu. Det kommer bli en lång säsong och mycket matcher. Det gäller att hålla i sig.

Till den här säsongen har Luleå Hockey jobbat mycket med kontinuitet.


Laget har förlängt med viktiga pjäser och tagit in fem spelare, David Rautio, Isac Brännström, Filip Hållander, Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.

– Alla har kommit in bra. Rautio har varit här förr och känner många av grabbarna. Jag tycker att alla har tagit plats och vi har välkomnat dem bra in i laget. Gruppen känns otroligt bra. Det är bara att jobba ännu mer med gruppen hela försäsongen.

Skulle du säga att den här säsongens upplaga av Luleå Hockey är bättre?

– Jag vet faktiskt inte. Vi har bara varit på is några gånger, men kommer lära känna gruppen ännu bättre eftersom. Just nu känns den otroligt bra och mycket stark.

Ni har i alla fall kryddat truppen med två världsmästare.

– Men exakt. De fick ju ta ett VM-guld båda två. Det är roligt för dem. Vi kommer ha mycket nytta av dem under säsongen.

Under avslutningen av förra säsongen spelade Kovács tillsammans med Karl Fabricius och Niklas Olausson.

Nu är 22-åringen beredd att ta på sig en ännu större roll än förra säsongen i det offensiva spelet. Då slutade det med 33 poäng på 52 matcher.

– Det är lite som du säger. Jag kommer ta på mig en större roll än vad jag gjorde förra året. Jag tycker att jag har vuxit in i det mer och mer för varje säsong som har gått. Men som sagt, det här blir min tredje säsong. Det gäller att visa framfötterna ännu mer nu och vara en stor bidragande faktor till lagets vinster.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask tis 06 aug 2019, 08:19

Om Ilomäki står det bara att han får nu på sig skridskon och tränar/åker på egen hand tills foten är bra och han kan vara med på alla övningar som laget utför !


Senast ändrad av icemask den tis 06 aug 2019, 08:22, ändrad totalt 1 gång
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter tis 06 aug 2019, 08:21

icemask skrev:Kovács om säsongen: "Kommer ta en större roll"
ISHOCKEY Förra säsongen slutade Robin Kovács trea i den interna poängligan. Nu ser han fram emot att axla en ännu större roll. "Jag kommer ta på mig en större roll än vad jag gjorde förra året", säger 22-åringen.

Victor Tjärnberg15:27 | 2019-08-05
Robin Kovács inleder sin tredje säsong i Norrbotten och gjorde under måndagen sitt andra ispass med laget.

– Det känns riktigt bra. Jag har varit på is en hel del innan jag kom hit. Jag känner mig i bra form på isen. Det gäller att fortsätta jobba hårt och gnugga på, säger Robin Kovács till Sporten efter måndagens ispass.

Tänk att man kunde se det.

– (skratt) Det känns bra på isen. Skönt att ha lite känsla redan nu. Det kommer bli en lång säsong och mycket matcher. Det gäller att hålla i sig.

Till den här säsongen har Luleå Hockey jobbat mycket med kontinuitet.


Laget har förlängt med viktiga pjäser och tagit in fem spelare, David Rautio, Isac Brännström, Filip Hållander, Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.

– Alla har kommit in bra. Rautio har varit här förr och känner många av grabbarna. Jag tycker att alla har tagit plats och vi har välkomnat dem bra in i laget. Gruppen känns otroligt bra. Det är bara att jobba ännu mer med gruppen hela försäsongen.

Skulle du säga att den här säsongens upplaga av Luleå Hockey är bättre?

– Jag vet faktiskt inte. Vi har bara varit på is några gånger, men kommer lära känna gruppen ännu bättre eftersom. Just nu känns den otroligt bra och mycket stark.

Ni har i alla fall kryddat truppen med två världsmästare.

– Men exakt. De fick ju ta ett VM-guld båda två. Det är roligt för dem. Vi kommer ha mycket nytta av dem under säsongen.

Under avslutningen av förra säsongen spelade Kovács tillsammans med Karl Fabricius och Niklas Olausson.

Nu är 22-åringen beredd att ta på sig en ännu större roll än förra säsongen i det offensiva spelet. Då slutade det med 33 poäng på 52 matcher.

– Det är lite som du säger. Jag kommer ta på mig en större roll än vad jag gjorde förra året. Jag tycker att jag har vuxit in i det mer och mer för varje säsong som har gått. Men som sagt, det här blir min tredje säsong. Det gäller att visa framfötterna ännu mer nu och vara en stor bidragande faktor till lagets vinster.
Tack.
/Entillsvultenickeprenumerant

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Donowitz tis 06 aug 2019, 12:01

edit: felpost.

Donowitz

Antal inlägg : 4077
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Diktatorn tis 06 aug 2019, 12:33

icemask skrev:Om Ilomäki står det bara att han får nu på sig skridskon och tränar/åker på egen hand tills foten är bra och han kan vara med på alla övningar som laget utför !

Tusen tack!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 607
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av oggskar fre 06 sep 2019, 15:19


oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken fre 06 sep 2019, 15:23

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/zGbB4O/luleabasen-all-forstaelse-att-harju-ar-besviken

Luleåbasen:

Skrivet av Hans Abrahamsson.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Snikne Ville ons 11 sep 2019, 12:27


Sanny Lindströms blogg
Skulle inte förvåna mig
LULEÅ
Publicerad 9 sep 2019 kl 08.00
Av: Sanny Lindström
Det finns mycket att gilla när jag ser Luleås lagbygge och nog känns det som om det är dags att ta nästa kliv.
Kanske till och med SM-guld?
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad.

Plats: 2- Luleå
Analys: Luleå är redo att ta nästa steg och laget man förfogar över i år är ett par klasser bättre än det lag som slutade tvåa i grundserien (på samma poäng som Färjestad) och sedan åkte ut mot Frölunda i semifinalen i fjol.
Det jag efterfrågat och ibland varit kritisk mot hos Luleå under några år har varit britsen på en bättre och framförallt djupare centersida. Den kritiken lär jag inte komma med i år då man stärkt centrallinjen rejält och kan mönstra fyra vassa kedjor.
Jag är tämligen övertygad att Luleå är ett topplagg sett till grundserien men i år är det dags att man lyfter sig ytterligare när det vankas slutspelshockey och motståndarna har både en plan B, C och D mot Luleå.
I semifinalen mot Frölunda blev man aningen sönderlästa och spelet stod inte att känna igen från grundserien och det effektiva presspel som Luleå bemästrat så bra fick inte fäste när Frölunda spelade sig snabbt och enkelt ut ur egen zon.
Jag ser dock att man har ett bättre lag i år som kommer kunna kontrollera spelet bättre med mer spelskicklighet. Bortsett från eventuellt Jesper Sellgren, som kan bli kvar i Carolina Hurricanes, har man fått behålla det man ville vilket gjort att man tvingats skeppa iväg trotjänare som Johan Harju och Johan Forsberg.
Årets lagbygge ser riktigt bra och spännande ut.

Målvakter:


Joel Lassinantti och David Rautio är seriens bästa målvaktspar.@Bildbyrån
Inte nog med att man förfogar över SHL’s bästa målvakt i Joel Lassinatti utan man sitter också på det bästa målvaktsparet när man värvat hem rutinerad David Rautio från Brynäs. Det behövs knappast någon större presentation av Lassinatti som svarade för en dominant säsong i fjol. Att Lassinatti också fått bekräftelse som den bästa målvakten i serien lär knappast undgått någon som har lite koll på hockey. Jag ser mer och mer en trend att många lag spar in ekonomiskt på andremålvakten genom att plocka in ett billigt alternativ vilket kan vara en stor risk. Luleå däremot har lockat hem Rautio som är en bra målvakt på den här nivån och utan tvekan kan gå in och vinna matcher eller till och med en slutspelsserie. Det är inte många lag som har den lyxen.

Backar:
Med Jesper Sellgren har man åtta backar i truppen men frågan är om man inte tvingas klara sig utan Sellgren den här säsongen.
Min känsla är nog att han blir kvar i Carolinas organisation även om jag är medveten att han ska hem till Luleå om han inte tar plats i NHL. Är han en av de sista som ryker från träningslägret kan de säkert övertala honom att stanna och då har jag svårt att se honom i Luleå.
Men, precis som Isac Lundeström i fjol, tror jag det vore det allra bästa om Sellgren kom hem och spelade ytterligare en säsong med Luleå för att utvecklas och få en stor roll i ett topplag innan han tar klivet över. I fjol spelade Sellgren mer eller mindre hela säsongen vid sidan av Erik Gustafsson som enligt mitt tycke är seriens bästa back. Jag var mäkta imponerade av Gustafssons säsong i fjol och den pondus han uppträdde med.
Nils Lundkvists prestationer varierade i fjol vilket inte är konstigt för en ung spelare. I år, kanske vid sidan av just Gustafsson, tror jag Lundkvist känner större trygghet och lugn och tar stora kliv i sin utveckling. Oscar Engsund fick testa på spel i Tre Kronor i fjol och även om det steget var stort så var uttagningen i sig inte alls oförtjänt sett till vad han presterade i Luleå. Engsund har under tiden i Luleå utvecklats och jagar inte längre enbart tacklingar utan kombinerar tålamod med fysiskt spel vilket är en viktig del i en mognadsprocess för aggressivt spelande backar. Pontus Själin har precis som Engsund haft en fin utvecklingskurva och duon trivs att spela tillsammans och utgör ett bra backpar. Daniel Sondell har sin styrka i det offensiva spelet och är numera en mer pålitlig back och inte lika ojämn och fladdrig i spelet som för några år sedan.
Bakom dessa blir det rätt tunt. Fredrik Styrman är en åttonde back medan Joonas Jalvanti blandar och ger. Ja faktiskt så till den grad att han var mer eller mindre obrukbar under slutspelet och fick se sin istid sjunka rejält. Här trodde jag faktiskt att parterna skulle hitta varsin väg under sommaren men när han nu är kvar är det upp till honom själv och ta sig tillbaka till en mer anständig och stabil nivå.

Forwards:
Luleå har svarat för en stark Silly Season på forwardssidan där man tidigt skrev kontrakt med Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen innan de blev VM spelare och sedermera guld medaljörer. Att duon signerade tidigt i våras lär har besparat Luleå en hisklig massa pengar.
I Tyrväinen hoppas man få in en spelare som är obekväm att möta och bidrar offensivt medan Ilomäki är en mer kreativ center som ska kunna bryta mönster och också stå för poäng. Vidare gillar jag skarpt värvningen av Isac Brännström som under slutspelet gjorde avtryck för HV71 efter att stått still i sin utveckling ett tag. Här har Luleå gjort ett fynd och under Thomas ”Bulan” Berglunds vakande och ögon och krävande ledarskap tror jag Brännström kommer kunna göra dundersuccé. Det är dessutom i grunden inte alls negativt för Brännström att Emil Larsson missar inledningen av säsongen på grund av en skada. Det ger större utrymme att tidigt vinna förtroende och etablera en roll högt upp i laget.
Man kommer också få ut mycket av Filip Hållander som är i Luleå tack vare eller på grund av ledarskapet då Pittsburgh ansåg att ”Bulan” var den coach i SHL som skulle göra Hållander mest redo för spel i NHL.
Ovan nämnda spelare både spetsar och breddar laget vilket i kombination med Luleås struktur och konsekventa spel gör det ytterligare en klass bättre än i fjol.
Spelskicklige Niklas Olausson kommer få större avlastning i år även om den forne kaptenen fortsatt är en nyckelpjäs i Luleås offensiv. Robin Kovács hade jag och många med mig stora förväntningar på inför säsongen i fjol vilket inledningsvis gjorde att det låste sig och Kovács såg både frustrerad och faktiskt medioker ut. När han sedan tog sig ur svackan var han precis så bra som han förväntades vara och lyfte sig ytterligare under slutspelet där han framförallt under kvartsfinalerna mot Växjö stundtals dominerade.
Bröderna Emanuelsson, Jack Connolly, pånyttfödde Karl Fabricius och nu skadade Emil Larsson. Det finns en spets och djup som tilltalar när man ser forwardssidan som är klart mycket bättre än i fjol. Med all respekt för Austin Farley, som i fjol under semifinalerna mot Frölunda matchas när man jagade kvittering, har man nu bra mycket mer spets att plocka fram.

Coach:


Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN /
Thomas ”Bulan” Berglund var åtets tränare i SHL i fjol efter en imponerande grundserie där man slutade tvåa, på samma poäng som Färjestad, efter 52 matcher.
Det sägs ofta att ingen enskild person är större än föreningen men i ”Bulans” fall undrar jag allt. Under de två säsonger han lett laget har man utvecklats från ett, på sin höjd, kvartsfinaslag till en guldkandidat. Det kan man till stor det tillskriva ”Bulans” ledarskap och tydlighet.

Stjärnan: När unga tjejer och killar växte upp i Luleå i slutet av 90-talet ville nog alla bli en ny Jarmo Myllys. Numera växer de upp och vill bli en ny Joel Lassinantti efter den fullkomligt briljanta och stundtals överlägsna säsong han svarade för i fjol.

Poängkung: Robin Kovacs 46 poäng

MVP:


Foto: Simon Eliasson / BILDBYRÅN /
I fjol svarade Erik Gustafsson för en magnifik säsong och etablerade sig snabbt som en av toppbackarna i serien och också som Luleås stora härförare.

Bästa nyförvärv: Finska VM-guldmedaljörerna Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen är båda förstärkningar som kommer sätta avtryck. Ska jag plocka en av dem blir det Tyvräinen som har alla förutsättningar att kunna utvecklas till en publikfavorit som är tänkt att ge Luleå både spets och tuffhet där det senare är något som Luleå saknat på sin forwardssida.

Det behövs: Oavsett om Jesper Sellgren återvänder eller ej skulle jag gärna sett att man får in en back till. Blir Sellgren kvar därborta pratar vi om att få in en potentiell toppback.

Doldisen: När Luleå i slutet av november 2016 plockade över Oscar Engsund från Frölunda var det i första hand en form av budgetlösning för att bredda backuppsättningen. Efter en strulig start med Frölunda lär det knappast varit någon huggsexa om att få ta över hans kontrakt. I Luleå har Engsund stadigt utvecklats till en riktigt stabil och bra back som fortfarande spelar fysiskt men inte alls like opolerat som tidigare.
I Luleå betraktas han redan som en toppback medan resten av Sverige nog inte har samma koll på Engsund och hans imponerande utveckling.

Publik: En mycket engagerad ståplats som i regel skapar bra tryck. Ibland har dock sittplats en tendens att inte riktigt hänga på klacken för få till stånd en mer elektriskt stämning.
Men visst, en lördag, mot Skellefteå eller Djurgården är alltid speciella matcher med en härlig inramning.
Jag minns fortfarande. Mannen med flaggen, en fredag under semifinalen mot Frölunda 2016. Det var en av bland det mäktigaste tryck jag upplevt under mina sex år på Cmore.
Ni som var där vet vad jag pratar om.

* * * * * * * * * * * * * *

1-
2- Luleå
3- Färjestad
4- Djurgården
5- Växjö
6- Rögle
——————–
7- Malmö
8- HV71
9- Skellefteå
10- Brynäs
——————–
11- Örebro
12- Linköping
——————–
13- Leksand
14- Oskarshamn

* * * * * * * * * * * * * *

Tack för att ni tog er tid

Sanny
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6382
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders ons 11 sep 2019, 21:09

Är det nån som har expressen premium som kan dela madhawkens lönelista för Luleå?
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sluta-gissa-sa-mycket-tjanar-alla-shl-stjarnor/

Blinders

Antal inlägg : 5182
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter ons 11 sep 2019, 22:30

Från AB
15 hetaste talangerna i SHL
Profilbild Jonathan Nilsson
av
Jonathan Nilsson

MINDRE ÄN 3 TIM SEDAN
HOCKEY
SHL-premiären närmar sig med stormsteg och hockeytemperaturen stiger.

Vilka juniorer får sina stora genombrott i år?

Sportbladets Jonathan Nilsson rankar de 15 hetaste talangerna i ligan.

Nils Lundkvist
FOTO: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Nils Lundkvist
⁠ 15) Nils Lundkvist
Klubb: Luleå. Ålder: 19. Position: Back. Draftad: Av NY Rangers som nummer 28 totalt.

Kommentar:

Spelskicklig back som kom från i stort sett ingenstans och slog igenom i Luleå för snart två år sedan. Gjorde en helt okej fjolårssäsong även om han likt många unga spelare hade svårt att hitta jämnheten. Har imponerat på försäsongen och är tänkt att matchas ihop med stjärnbacken Erik Gustafsson.

Oskar Bäck
FOTO: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Oskar Bäck
⁠ 14) Oskar Bäck
Klubb: Färjestad. Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av Dallas som nummer 75 totalt.

Kommentar:

Smart och mogen tvåvägscenter som återvänder till Färjestad efter att ha spenderat förra säsongen i hockeyallsvenskan med BIK Karlskoga. Gjorde det bra där, vilket 20 poäng på 45 matcher och en plats i fjolårets JVM-lag vittnar om. En spelare för tredje- eller fjärdelinan.

Albin Grewe
FOTO: JONATHAN NÄCKSTRAND / BILDBYRÅN
Albin Grewe
⁠ 13) Albin Grewe
Klubb: Djurgården. Ålder: 18. Position: Forward. Draftad: Av Detroit som nummer 66 totalt.

Kommentar:

Fick smeknamnet ”T-Rex” förra säsongen på grund av sin aggressiva spelstil. Favoritspelaren heter Brad Marchand vilket säger en del. Albin Grewe har alla förutsättningar att bli en spelare som medspelarna älskar men som motståndarna hatar. Har bra fart på rören och är ett ständigt hot i offensiv zon.

Albin Eriksson
FOTO: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
Albin Eriksson
⁠ 12) Albin Eriksson
Klubb: Skellefteå Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av Dallas som nummer 44 totalt.

Kommentar:

Talangen från bandyfästet Bollnäs fick sitt genombrott förra säsongen i SHL och har blivit lite av en straffspecialist för sitt Skellefteå. Stor, stark och bra på att skydda pucken samtidigt som han vet hur man hittar nätet.

Adam Ginning
FOTO: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Adam Ginning
✓ 11) Adam Ginning
Klubb: Linköping. Ålder: 19. Position: Back. Draftad: Av Philadelphia som nummer 50 totalt.

Kommentar:

Stabil tvåvägsback med pondus på isen som spelat i Linköping under hela sin karriär. SHL-debuterade redan som 16-åring och har varit lagkapten i U18-landslaget. Är redo att axla en större roll i LHC den här säsongen.

Jonatan Berggren
FOTO: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
Jonatan Berggren
✓ 10) Jonatan Berggren
Klubb: Skellefteå. Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av Detroit som nummer 33 totalt.

Kommentar:

Fick stå i skuggan av jämnåriga lagkamraten Albin Eriksson förra säsongen. Skador gjorde att det bara blev 16 matcher istället för ett genombrott i SHL. Har öst in poäng på juniornivå, mycket tack vare sin finurlighet i offensiv zon. Får pucktrollaren från Enköping vara frisk i vinter kan han bli en attraktion på arenorna.

Noel Gunler
FOTO: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Noel Gunler
✓ 9) Noel Gunler
Klubb: Luleå. Ålder: 17. Position: Forward. Draftad: Tillgänglig 2020.

Kommentar:

Född i oktober 2001 och ett toppnamn inför den kommande draften. Fick chansen i 15 SHL-matcher förra säsongen men togs överraskande inte ut i truppen till U18-VM. Gjorde hela 27 mål på 31 matcher i J20-serien där han hade högst poängsnitt av alla som spelade fler än tio matcher förra säsongen. Nu ska han försöka sno åt sig en ordinarie tröja i a-laget.

Tobias Björnfot
FOTO: KENTA JÖNSSON / BILDBYRÅN
Tobias Björnfot
Cool Tobias Björnfot
Klubb: Djurgården. Ålder: 18. Position: Back. Draftad: Av Los Angeles som nummer 22 totalt.

Kommentar:

Tvåvägsback som gjorde det bra när han fick chansen i SHL förra året. En solid defensiv pjäs med bra spelsinne som gärna hänger med upp i anfallen och kan blixtra till offensivt. Väldigt uppskattad lagkapten i U18-landslaget som tog guld i våras på hemmaplan. Matchades i slutspelet för Djurgården och det ska bli spännande att följa hans fortsatta utveckling i år.

Filip Hållander
FOTO: PÄR OLERT / BILDBYRÅN
Filip Hållander
✓ 7) Filip Hållander
Klubb: Luleå. Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av Pittsburgh som nummer 58 totalt.

Kommentar:

Har gjort två JVM och hunnit spela seniorhockey med moderklubben Timrå i två säsonger. En hårt jobbande tvåvägsforward som var en av lagets ledande spelare offensivt i fjol, speciellt i slutet av säsongen. Bra på skridskorna och tar gärna raka vägen mot mål. Luleås sportchef Stefan ”Skuggan” Nilsson jämförde honom med Mikael Renberg och det känns som att han kan växa ytterligare med Thomas ”Bulan” Berglund som tränare.

Nils Höglander
FOTO: MAGNUS LEJHALL / BILDBYRÅN
Nils Höglander
✓ 6) Nils Höglander
Klubb: Rögle. Ålder: 18. Position: Forward. Draftad: Av Vancouver som nummer 40 totalt.

Kommentar:

Kreativ och sevärd lirare som stod för ett uppmärksammat ”zorromål” mot Färjestad under förra säsongen. Snabb i tanken och orädd på isen. Tvekar inte att sticka in näsan framför mål och dela ut tacklingar, trots att han är en av de mindre spelarna på isen med sina 174 centimeter. Kompletterar sin spelskicklighet med en imponerande fysik och är redo för att ta nästa steg i vinter.

Dominik Bokk
FOTO: NICLAS JÖNSSON / BILDBYRÅN
Dominik Bokk
✓ 5) Dominik Bokk
Klubb: Rögle. Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av St. Louis som nummer 25 totalt.

Kommentar:

Svarade för 23 poäng under fjolåret trots begränsad istid i ett offensivt svagt Växjö. Lär få en betydligt mer framskjuten roll i Rögle där han återförenas med Cam Abbott som tidigare basade över Växjös juniorlag. Behöver slipa på sin defensiv men har alla verktyg i sin offensiva verktygslåda. Tysken kan bli en publikfavorit i Ängelholm.

Samuel Fagemo
FOTO: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Samuel Fagemo
✓ 4) Samuel Fagemo
Klubb: Frölunda. Ålder: 19. Position: Forward. Draftad: Av Los Angeles som nummer 50 totalt.

Kommentar:

Blev förbisedd i fjolårets NHL-draft, men spelade JVM och valdes i andra rundan i år. Har en lite "osvensk" spelstil då han mer än gärna går rakt på mål och tar egna avslut, vilket verkligen gav utdelning förra året. Med sitt målskytte var han en bidragande orsak till göteborgarnas triumfer i både CHL och SHL där han gjorde sex mål i slutspelet. Ett stort utropstecken förra säsongen som har alla förutsättningar för att bli en stjärna i SHL i vinter.

Lucas Raymond
FOTO: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Lucas Raymond
✓ 3) Lucas Raymond
Klubb: Frölunda. Ålder: 17. Position: Forward. Draftad: Tillgänglig 2020.

Kommentar:

Seriens mest hajpade talang i konkurrens med radarpartnern från ungdomslandslaget, Djurgårdens Alexander Holtz. Lite Elias Pettersson-vibbar över honom, otroligt puckskicklig och svårfångad på isen. Blev guldhjälte i U18-VM efter ett hattrick i finalen och är tveklöst en av de bästa spelarna i världen i sin årgång. En stjärnspäckad forwardsuppställning i Frölunda gör att Raymond kan få inleda säsongen i J20-laget, men han kommer få sina chanser.

Philip Broberg
FOTO: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN
Philip Broberg
✓ 2) Philip Broberg
Klubb: Skellefteå. Ålder: 18. Position: Back. Draftad: Av Edmonton som nummer 8 totalt.

Kommentar:

Gick från talang till supertalang under fjolåret i hockeyallsvenska AIK. Krönte säsongen med med att vinna guld i U18-VM där han utsågs till turneringens bäste back. Valdes sedan först av alla svenskar i sommarens NHL-draft. Ett ständigt offensivt hot tack vare sin vassa skridskoåkning. Utnyttjar sin storlek (191/90) på ett bra sätt och har även utvecklat sitt defensiva spel. Oprövad på SHL-nivå men potentialen är skyhög.


Alexander Holtz
Alexander Holtz
Alexander Holtz
Alexander Holtz
Alexander Holtz
1 av 3 | FOTO: KENTA JÖNSSON / BILDBYRÅN
Alexander Holtz
✓ 1) Alexander Holtz
Klubb: Djurgården. Ålder: 17. Position: Forward. Draftad: Tillgänglig 2020.

Kommentar:

Ett underbarn som det har snackats om i flera år, trots att han ännu inte fyllt 18. Har Alex Ovetjkin som sin stora förebild och likheterna på isen finns där. En högerskjutande sniper med ett fantastiskt målsinne. Jobbar dessutom oerhört hårt och står ödmjukt med båda fötterna på jorden. Fick a-lagsdebutera i fjol och har övertygat under försäsongen. Var en hårsmån från att göra hattrick i CHL-premiären där han hittade nätet med två karaktäristiska handledsskott från slottet.

► Fotnot: Victor Söderström (Brynäs) och David Gustafsson (HV71) är inte med på listan då det ännu är oklart om de kommer spela i SHL eller NHL kommande säsong.


Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Crille tor 12 sep 2019, 13:19

Blinders88 skrev:Är det nån som har expressen premium som kan dela madhawkens lönelista för Luleå?
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sluta-gissa-sa-mycket-tjanar-alla-shl-stjarnor/

LULEÅ

250.000 kronor och uppåt i månaden:




200-250.000 kronor i månaden:

Joel Lassinantti, målvakt

Erik Gustafsson, back

Niklas Olausson, forward

150-200.000 kronor i månaden:

Petter Emanuelsson, forward

120-150.000 kronor i månaden:

Robin Kovacs, forward

Emil Larsson, forward

90-120.000 kronor i månaden:

Daniel Sondell, back

David Rautio, målvakt

Oscar Engsund, back

70-90.000 kronor i månaden:

Pontus Själin, back

Einar Emanuelsson, forward

50-70.000 kronor i månaden:

Jesper Sellgren, back

Karl Fabricius, forward

30-50.000 kronor i månaden:

Fredrik Styrman, back

Isac Brännström, forward

Jonas Berglund, forward

Carl Mattsson, forward

30.000 kronor eller lägre i månaden:

Nils Lundkvist, back

Noel Gunler, forward

Filip Hållander, forward

Nettolön som import:

Joonas Jalvanti, back (100-150.000 Euro per säsong)

Jack Connolly, forward (150-200.000 US-dollar per säsong)

Austin Farley, forward (30-50.000 US-dollar per säsong)

Arttu Ilomäki, forward (150-200.000 Euro per säsong)

Juhani Tyrväinen, forward (150-200.000 Euro per säsong)

Crille

Antal inlägg : 52
Join date : 12-02-11
Age : 35
Ort : Halmstad

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders tor 12 sep 2019, 13:25

Tack så mycket.

Blinders

Antal inlägg : 5182
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av rasbiologen tor 12 sep 2019, 13:48

Kanske fel tråd men Petter känns dyr, hoppas det lossnar på riktigt i år.

Finnarna är ett fantastiskt kap för två säsonger.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders tor 12 sep 2019, 13:50

Petter gjorde sin bästa säsong i karriären poängmässigt förra säsongen. Hans lön är helt normal för en svensk landslagsforward.

Blinders

Antal inlägg : 5182
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av rasbiologen tor 12 sep 2019, 14:11

Positiv överraskning, detta är nackdelen med att att gå på magkänsla istället för statistik.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman tor 12 sep 2019, 14:12

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 E17acf10
Bild: Bildmontage | Joonas Jalvanti, Filip Hållander, Nils Lundkvist, Fredrik Styrman och Carl Mattsson saknades under torsdagsträningen.

Sjukstuga i Luleå Hockey

Endast fyra ordinarie backar fanns på isen när Luleå Hockey tränade under torsdagen. På lördag är det premiär i SHL mot Växjö Lakers.

Luleå Hockey är inne i sina sista förberedelser inför lördagens premiär. Men laget störs av förkylningar i uppladdningen.

Under torsdagsträningen saknades backarna Nils Lundkvist, Fredrik Styrman och Joonas Jalvanti. På forwardssidan saknades talangerna Filip Hållander och Carl Mattsson.

– Det är lite sjukdomar men de är på väg tillbaka, säger Luleås tränare Thomas "Bulan" Berglund när Sporten pratar med honom efter träningen.

Lägg därtill att Jesper Sellgren sedan tidigare är borta i USA och Emil Larsson som är långtidsskadad.

På torsdagsträningen var det alltså fyra ordinarie backar som fanns med på isen i Erik Gustafsson (just tillbaka efter dubbla förkylningar), Daniel Sondell, Pontus Själin och Oscar Engsund. Därför lånade laget upp fyra spelare från J20-laget för att fylla backbesättningen på träningen.

Det är bara drygt två dygn till seriepremiär.

Är du orolig?

– Jalvanti kommer inte att spela, det vet vi säkert. Men vi räknar med att de andra kommer att spela på lördag, säger Berglund.

Träningen bestod av olika spelövningar. Spel två mot två, fyra mot två och avslutningsvis spel fem mot fem över hela isen.

Vad vill du som tränare se i de sista träningspassen inför premiären?

– Jag vill se att vi har förberett oss bra så att grundspelet sitter, sen vill jag såklart se pigga spelare, säger Thomas "Bulan" Berglund.

Jesper Sandberg norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter fre 13 sep 2019, 06:19

”Mina grabbar satt på läktaren med Luleå-halsdukar”
Thomas ”Bulan” Berglund om gulddrömmarna
Profilbild Stefan Holm
av
Stefan Holm

I DAG 01:15

FOTO: TT/BILDBYRÅN/STEFAN HOLM
HOCKEY
LULEÅ. Rött, svart, gult.

Färgerna går aldrig ur Thomas ”Bulan” Berglund.

Den dag han överger Luleå ska han vara svensk mästare även som tränare.

– Det är klart att jag vill dit och vi är ett av lagen som har chansen, säger klubbikonen.

Om människokroppen inte åldrats hade Thomas Berglund, 50, fortfarande spelat elithockey. Viljan och passionen är oförändrat stor och det blir uppenbart mellan övningarna när Luleå genomför ett träningspass i Coop Norrbotten arena. Under i princip varje avbrott letar han upp en puck och trixar upp den på klubbladet.

– Det är inget jag tänker på men på något sätt lever jag mig in i det. Jag vill åka omkring, leka och trolla lite grand, säger Luleå-tränaren en timme senare.

”Bulan” har slagit sig ner vid ett fönsterbord i arenarestaurangen för att äta lunch. En yngre version syns på motsatt sida av matsalen, på en fototapet där hjältarna från 1996 firar klubbens hittills enda SM-guld.

– Det var en rolig på gränsen till brutal finalserie mot Frölunda. Det var fult och tufft men samtidigt en skön jargong. Vi gav och tog utan gnäll och att till slut få vinna... Det är fantastiskt att få göra något med ett lag under en hel säsong och få avsluta med ett guld. Hemresan kommer jag aldrig glömma. 10 000 människor tog sig ut till Kallax för att möta oss. Det var kaos, köer på flera mil.


FOTO: PONTUS HÖÖK / BILDBYRÅN
Beskriv känslan när man ser glädjen hos så många människor och inser att man har framkallat den.

– Det var oerhört stort. Jag kände stolthet, en väldigt skön känsla. Tyvärr är det vårt enda SM-guld. Det borde ha varit fler, för på 90-talet hade vi många lägen som vi strulade bort.

Du var en ledare på isen. Tog du täten på guldfesten också?

– Jag brukar göra det men den kvällen hade jag fått en smäll och kunde inte röra axeln. Jag var ganska låg, hade tömt allt och var helt slut. Då var jag inte partyetta men det var kul ändå.

Tänker du ofta tillbaka på guldsäsongen?

– Nä, bara när jag ser bilder och videoklipp. Det kan vara trevligt med en nostalgitripp ibland men det blir inte så ofta. Det är inte så att jag går hem och tittar på SM-finalen. Visst är det roliga minnen men jag är ganska bra på att sortera bort saker som inte är aktuella. I dag har jag ett annat ansvarsområde och sätter mig in i det.

Är det dags för ett nytt guldfirande i Luleå?

– Vi får se. Det är många om budet. Man får ha respekt för att många lag har blivit bättre men det har vi också. Vi är ett lagen som har chansen även om det är mycket jobb som ska göras.

Hur många tänkbara mästarlag kan du se inför säsongen?

– Det är säkert sex lag som kan vinna guld. Frölunda, Färjestad, Djurgården, HV och Växjö är där och lurar, Skellefteå har ett ganska bra lag och Brynäs, som har bra spets, är intressant. Det är väldigt ovisst. På förhand är Frölunda det lag som har rustat bäst men vi var tio poäng före dem i serien och har ett bättre lag i år.

400 poäng – 772 elitseriematcher
Thomas ”Bulan” Berglund spelade för Luleå under 17 säsonger och lär en vacker, regnig eller blåsig dag få se sin tröja med nummer 18 hissas till taket i arenan. Han hade inte samma status när han anslöt från Piteå 1988. Forwarden som skulle svara för 400 poäng på 772 elitseriematcher och tillbringa närmare ett dygn i utvisningsbåsen valde bort Skellefteå och gick till den klubb han för alltid kommer att förknippas med.

– Jag var faktiskt och träffade Skellefteå samtidigt som Luleå ryckte i mig. De ville ha mig till hockeygymnasiet men som tur är blev det aldrig något. I stället flyttade jag hit. Jag gjorde lumpen första året och det var ganska tufft att slå sig in. Första säsongen gjorde jag bara sex matcher från start. År två lyckades jag ta för mig på ett bättre sätt och då föll saker och ting på plats. Sedan var jag inne i det.

Vad minns du av debuten?

– Vi spelade mot Skellefteå hemma och jag gjorde mål direkt. Det var kul. Vi vann med 6–1 och jag svarade för ett mål och en assist.

Vilka profiler spelade för Luleå då?

– L-G Pettersson, Johan Strömwall, Jens Hellgren, ”Skuggan” (Stefan Nilsson)... Han var ung men hade redan slagit igenom.

Vad har man för bild av Luleå när man, som du, växer upp i Piteå?

– Det var ju storstan. Vi hade släkt i Luleå så när vi hälsade på passade vi på att shoppa. Då åkte jag rulltrappa och käkade mjukglass. Det fanns inte i Piteå.

Du spelade för Luleå fram till 2005.

– Ja, det blev 17 år som spelare. Det är ett tecken på att jag inte var för bra och inte för dålig. Om jag varit för dålig hade jag inte fått vara kvar och om jag varit för bra hade jag säkert spelat i en annan liga.




1 av 2 | FOTO: STEFAN HOLM
Du blev känd som den stora pådrivaren. När tog du på dig den rollen?

– I början, när jag inte kände mig trygg bland en massa erfarna spelare, var jag inte så kaxig men jag tror att engagemanget, att man är temperamentsfull, är medfött. Jag hade det i mig då också men det växte med min position i laget.

Var det aldrig aktuellt med en flytt från Luleå?

– En gång, till Modo. Det var i slutet av karriären, år 2000. Jag var lite sugen på att åka i väg men träffade min fru och blev kvar.

Var du aldrig på väg utomlands?

– Det blev aldrig aktuellt när jag skrev långtidskontrakt med Luleå. När jag hade spelat ut det var jag 36, så då blev det naturligt att lägga av.

Du var en av elitseriens största profiler under många år men fick aldrig chansen
i landslaget.

– Jag har faktiskt spelat två landskamper och vet inte varför det inte finns med i den officiella statistiken. Jag spelade mycket för Vikingarna och fick chansen i två Norge-landskamper, en i Lillehammer och en i Kongsberg. Kenta Nilsson, Johan Strömwall och (Anders) Eldebrink var med i laget. Det var roligt. Jag svarade för tre mål och en assist. Det är inte många som har ett sådant facit. Ändå blev jag bortplockad. Ha, ha, ha. Landskamperna spelades när Djurgården och Färjestad spelade final, så spelarna därifrån var inte med.

Var det en självklarhet att du skulle bli tränare direkt efter karriären?

– Ja. Jag är intresserad av sporten, om man säger så, men tror inte att
alla som varit bra spelare blir bra ledare. Det handlar mest om att ha en tydlig bild. När Piteå frågade om jag var intresserad ville jag ge det ett försök. Jag och Rönnqvist tog tag i det. Vi spelade tillsammans, blev bra kompisar och pratade mycket om hur vi ville spela. Vi förespråkade fördelen med att åka skridskor och pressa i stället för att stå still. Vi hade säkert en övertro på vårt spel och kanske var lite för tydliga i Piteå. Ja, vi hade kunnat göra saker annorlunda och ändå nått samma resultat men det var väldigt roligt och lärorikt.

”Från Bulan-effekten till Bulan-defekten”
Många hävdar att du och Jonas Rönnqvist förändrade sporten med den speedhockey ni senare införde i Luleå.

– Det var mycket styrspel på den tiden. Vi införde hård press och det blev ett startskott för många lag. I dag väntar ingen på att motståndaren ska göra misstag.

Vad har ni för relation i dag, du och Rönnqvist? Han lämnade hockeyn.

– Ja, han är affärsman och driver Leos lekland. Vi träffas ofta och det är klart att vi kommer in på ämnet hockey. Det är kul att höra hans åsikter.

Du är inne på din tionde säsong som SHL-tränare och har aldrig missat slutspel. Det talas om Bulan-effekten, att dina lag växer för varje år. Resultaten svarar för sig själva.

– Jag vet inte om det ger någon effekt bara för att jag är där. Det är svårt att peka på vad det är som gör det, men jag har har alltid haft ett bra samarbete med mina kollegor. Jag gillar inte att stå själv som effekt. Det handlar om samarbete och kan svänga fort i den här branschen, från Bulan-effekten till Bulan-defekten. Sedan har vi tydligare ramar än många andra lag och det är en fördel. Det handlar inte om att spelarna ska vara robotar. Det handlar om hur vi ska jobba i spelet utan puck.

Var ska statyn stå om du lyckas föra Luleå till SM-guld både som spelare och tränare?

– Det blir inget sådant. Det funderar jag inte på.

Vad känner du egentligen för den här klubben?

– Det är ju den klubb jag fick chansen i. Här har jag spelat hela mitt vuxna liv och jag har fått träna juniorer, varit assisterande och huvudtränare. Det är klart att jag känner för föreningen. Här har jag fått min skolning och utveckling.

Vad gör dig till en bra tränare?

– Att jag försöker vara mig själv i alla lägen. Det kan säkert vara både bra och dåligt men jag försöker vara tydlig med vad jag tycker. Ibland kan det bli ganska hårda ord men jag är ärlig både när jag ger beröm och kritik. Jag gör mig inte till och försöker vara någon annan. Att vara hård ibland ingår i att vara tydlig. Jag är tydlig när det gäller sättet vi ska spela, kraven på varandra, hur vi ska vara mot varandra på isen, vad vi ska förvänta oss, minimum av varje spelare... Det är viktigt med tydlighet i allt man gör.

Har det hänt att någon fått en skopa ovett och tagit väldigt illa vid sig?

– Det har väl med erfarenhet att göra men det är klart jag har gjort fel. I efterhand kan jag tycka att jag var för hård som juniortränare, även om det inte var några påhopp. Jag har varit onödigt hård mot andra också och har fått tänka om lite grand. Många har en bild av mig, att jag skriker och skäller, men det är inget jag tycker att jag håller på med. Jag försöker bara vara saklig när det behövs, när vi mentalt inte är där. Det går inte linda in sanningar och låtsas att det är bättre än vad det är. Det kan vara jävligt hårda ord om vi har vunnit med 4–1 tack vare att målvakten var bra. Spelet kan ju ha varit så bedrövligt att vi inte förtjänade att vinna. Vi får inte falla in i något slags eufori bara för att vi har vunnit. Likväl gäller det att kunna säga att vi har gjort jävligt mycket bra saker efter en förlust, om vi har skapat dubbelt så många målchanser men ändå förlorat. Det gäller att vara klarsynt och se vad som verkligen händer.


FOTO: ANDREAS HILLERGREN/TT
Som spelare i Luleå hade du Mikael Lundström, Freddy Lindfors, Sakari Pietilä, Lars ”Osten” Bergström, Ulf Taavola och Mikael Andersson som tränare. Vem har inspirerat dig mest?

– Jag har tagit lite lärdom av alla, gillar olika sidor hos olika tränare. Jag uppskattade den hårda kravbild ”Osten” hade. Taavola och Freddy hade ganska bra speldetaljer men jag kan inte säga att jag har kopierat någon. Det är viktigt att försöka identifiera sig själv. Vem är jag? Vad står jag för? Hur vill jag vara som ledare? En tränare måste utgå från sig själv i alla lägen.

Du var Luleå trogen under hela elit-karriären. I dag är det inte ovanligt att spelare hinner med 10-15 klubbar. Hur ser du på den utvecklingen?

– Förr i tiden var man nästan livegen. Det gick inte flytta från en klubb till en annan eftersom klubbarna tog betalt av varandra och det var ganska stora pengar. Nu finns möjligheten att byta och det är bra. En del kör ju fast i klubbar och med tränare och behöver ett miljöombyte.

Är det inte, med tanke på spelaromsättningen, frustrerande att vara coach i SHL?

– Nej, jag kan tycka att det är lite roligt. Förr var det samma lag i 12–13 år. Jag vill ha kontinuitet och ha kvar spelare jag tror på men det är uppfriskande att få in lite nytt blod. Och eftersom spelarna byts ut oftare kan vi tränare leva kvar länge. Samtidigt vill jag inte byta ut hur många spelare som helst. Det är ju en fördel om många känner till spelet och mitt ledarskap.

Du fungerar som huvudtränare, Stefan ”Skuggan” Nilsson som general manager. Är det viktigt med klubbkänsla i ledningen?

– Det är klart att det är en fördel men någonstans växer klubbkänslan fram. Jag var inte i Brynäs i hundra år men kände för dem som jobbade där och ville vinna för deras skull också.

”Mina grabbar satt på läktaren med Luleå-halsdukar”
Var det inte märkligt att möta Luleå?

– Jo, det var speciellt att komma till hallen där man själv spelat i så många år, speciellt första gången. Mina grabbar satt på läktaren med Luleå-halsdukar men vi mötte Luleå flera gånger och det blir ju att man fokuserar på sitt eget lag.

2017 ledde du Brynäs till SM-final, där det blev förlust mot HV71. Är det lättare att komma över en titelförlust som tränare än som spelare?

– Nej, det är samma sak. Man är en del av laget och delar besvikelsen med alla andra. Vi gjorde en fantastisk säsong och i slutändan var det hugget som stucket men någon ska vinna, någon ska förlora. Tyvärr är det så. Skillnaden mellan vinst och förlust är himmelsvid och det är lite läskigt.

Du är inne på din andra vända som tränare i Luleå. Kan du se dig själv som klubbens svar på Alex Ferguson, Sir Bulan?

– Nej, det tror jag inte. Större spelaromsättning gör det lättare för en tränare att vara länge i en förening men det går inte jämföra sig med honom och hans framgångar. Lyckas man däremot och hjälper general managern genom att visa känsla när det gäller rekryteringen av spelare är det en fördel att jobba tillsammans över tid.

Jobbar du och ”Skuggan” nära varandra när det gäller lagbygget?

– Ja, och det har funkat väldigt bra. Som när Isac Brännström, en duktig och prisvärd spelare med mycket kvaliteter, kom upp på radarn. Han är ung och utvecklingsbar och har imponerat väldigt mycket under försäsongen. Det är svårt att hela tiden göra rätt värvningar men det gäller att göra så mycket som möjligt rätt för att det inte ska kosta klubben pengar genom utköp och sådant. Det är så mycket som spelar in, som hur de trivs här.

Ni har en annan ung ny spelare i Filip Hållander. Är det viktigt för åldersstrukturen
i laget?

– Ja, det är jätteviktigt att få in unga spelare. Nackdelen är att de åker över till NHL direkt om de är tillräckligt bra. Det är kul att jobba med unga spelare. Äldre spelare med erfarenhet är också viktiga men yngre har oftast ett större driv, vill köra extra och lära sig.

Filip Hållander
FOTO: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Filip Hållander
Luleå har även värvat två finska världsmästare i Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.

– De är i en ny klubb och har press på sig. Vi jobbar på att de ska lära sig systemet och få utlopp för det de är bra på. Det är bra spelare men det gäller att hjälpa dem att lyckas i den här miljön.

Kan du tänka dig att jobba som tränare utomlands?

– Jag skrev på ett nytt treårskontrakt och jobbar bra med (Roger) Kyrö, (Henrik) Stridh och Gusten (Törnqvist) så det är inget jag funderar på nu. Sedan får vi se var jag står i livet, men det gäller att vara noggrann. Framgång är en färskvara. Det är så små marginaler i den här branschen och om några dyra spelare inte uppfyller dina krav är det lätt att hamna i uppförsbacke.

Vem i truppen påminner mest om spelaren Thomas ”Bulan” Berglund. Finns det någon med inbyggd blåslampa?

– Jag kan inte jämföra mig med någon. Alla unga spelare är så lugna och timida, nästan för lydiga. De är så professionella och tänker på hockey dygnet runt. Förr kunde man sätta sig upp mot tränaren: ”Vad fan är det här?” Det var lite polsk riksdag över det hela. Det var högt till tak och man ifrågasatte.

Bråk efter pokerförbudet
Har det hänt att du har höjt rösten mot en spelare som har skällt tillbaka?

– Det händer nästan aldrig och det är synd. Jag skulle vilja locka fram det mer även om man inte behöver ta det inför alla. Jag var ju själv sådan som spelare. Rätt eller fel? Det är ett friskhetstecken att värna om sitt. Då är du levande och funderar. Vi tränare har inte alltid rätt i våra analyser och det kan finnas andra infallsvinklar på ett problem vi tar upp.

Vilken är den hetaste diskussion du haft med någon av dina tränare?

– Det var med ”Osten”, antar jag. Vi var båda livliga så det är klart att vi hade våra duster. Taavola hade jag också diskussioner med. En gång spelade vi poker på bussen till Ö-vik. Ja, vi spelade alltid poker. Den gången förlorade vi mot Modo och då sa han att det är förbjudet med poker. Vad fan, är det bättre att titta på video? Hur vet man att det är bättre än att spela poker? Man kan ju inte förbjuda saker när man inte vet att det är det som är felet. Hur som helst, det blev inget förbud. När något har
varit fel har jag stått upp och sagt det.

Är det ett bevis på att du alltid har rätt?

– Ha, ha, ha. Exakt. Jag säger inte att jag alltid har rätt men jag har heller aldrig fel. Någon sa att det ordspråket passar in på mig.

Finns det tränare i motståndarlagen som försöker reta upp dig lite med tanke på ditt hetsiga humör?

– Nej, i båset är man ganska fokuserad av vad som händer på isen. Det är ingen munhuggning över gränserna. Alla håller sig på sin kant.


FOTO: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Hur är du som pappa och make?

– Det är svårt att värdesätta sig själv. Jag är nog ganska disträ men engagerar mig i mina barns aktiviteter. Jag är med och lirar när det är fotboll och basket på gatan.

Vem är mest pådrivande hemma, du eller din fru Monica?

– Det är hon. Som i så många andra hem är det en som kommer med idéerna och en som verkställer. Ha, ha, ha.

Ni bor i Gammelstad. Bosatte du dig medvetet utanför Luleå för att slippa snacka hockey hela dagarna?

– Nej, vi fick tag på en tomt i ett fint område och byggde där. Vi flyttade in 2003. Det är bara nio kilometer till stan, så det är cykelavstånd.

Du är pappa till Charlie, 17, Olle, 15, och Ville, 11. Det är ingen vågad gissning att dina söner spelar hockey.

– Den äldste och yngste spelar. Det är viktigt att de får leva sina drömmar men det är tufft att ta sig hela vägen. Bara en bråkdel av alla spelare kan ju livnära sig på hockeyn. Mellankillen spelar inte trots att han är väldigt intresserad. Han tittar på hockey, kommer med analyser och blir förbannad när vi förlorar.

Vad hade du för drömmar som barn?

– Jag ville bli hockeyspelare även om jag också spelade fotboll. Jag är uppvuxen på Sovjettiden, med (Valerij) Charlamov, (Vladislav) Tretiak och (Boris) Michajlov. Sedan gillade jag Roland Eriksson, som gjorde tre mål när Sverige vann med 3–1 mot Sovjet. Jag fick möta Roland i ett playoff när han spelade i Västerås. Då var han kanske inte lika bra, men det var ändå han. ”Krobbe” Lundberg var också otroligt bra med sina dragningar. Sedan följde jag Skellefteå, med Hardy Nilsson och Martin Karlsson.

Berättelsen bakom smeknamnet
När fick du smeknamnet ”Bulan” och varför?

– Det kommer jag väl ihåg. Jag ramlade med cykeln på väg till fotbollsskolan när jag var ung och fick en bula. Sedan fick jag heta ”Bulan”.

Du har ett ärr i pannan. Är det ett minne från den vurpan?

– Nej, det fick jag efter en ful tackling av Fredrik Warg. Jag fick hjärnskakning och hjälmen slet upp ett sår. I dag hade han blivit avstängd i sju-åtta matcher men då var det ingenting. Äh, man ska vara lite ärrad.

Det finns det en ”Bulan” Berglund även i Djurgården, i Patrik. Vi behöver inte diskutera vem som är originalet och vem som är kopian, va?

– Ha, ha, ha. Faktiskt inte. Det är inget snack om saken, säger Thomas ”Bulan”

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken fre 08 nov 2019, 16:26

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/sportchefen-om-kovacs-den-varld-vi-lever-i-nm5242760.aspx

Sportchefen om Kovacs: "Den värld vi lever i":

Skrivet av Jesper Sandberg.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Taabe fre 06 mar 2020, 10:28

Taabe
Taabe

Antal inlägg : 281
Join date : 15-09-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av håkke mån 09 mar 2020, 18:44


”Bulan” Berglunds hockeybataljon.

Vilka ska få stopp på den när slutspelet drar igång om två veckor?

Det börjar dra ihop sig, som Viktor Tichonov sa, och med någon vecka kvar av seriespel kan man se hur alla som går på ishockey gör det med lite mer iver i stegen.

Ni vet känslan, det där finurliga fysiologiska fenomenet som gör att kliven blir raskare ju närmare biljettluckan man kommer.

Med bara ett par fjuttiga omgångar kvar att spela finns det inte mycket att spela om, så det lilla som faktiskt står på spel får vi ta tillvara på.

Djurgården befinner sig mitt i det där slånsnärjet kring den så viktiga fjärdeplatsen, den som ger hemmaplansfördel i ”kvatten”, och det konstiga strecket efter sjätteplatsen som innebär ett läskigt play-in-möte.

Till Hovet i Stockholm kom det serieledande godståget från Norrbotten för att visa upp sig och reda ut några gamla oförrätter mot seriens just nu bästa hemmalag.

Vispade in ledningsmålet
Luleå, som redan vunnit serien, lämnade ett par spelare hemma på sofflocket men kunde trots det och utan några större problem spela helt jämnt med ett mer motiverat Djurgården.

Efter en mållös förstaperiod satte Patrik Berglund 1-0 två minuter in i mittenakten när han fri med Rautio snappade upp ”egen retur” och vispade in ledningsmålet.

Carl Mattsson kvitterade med några minuter kvar att spela och sedan Luleå haft några långa, tunga byten i offensiv zon.

Djurgården tog ledningen på nytt i sista perioden (Manuel Ågren slet sig loss och skapade ett friläge till sig själv) och såg ut att gå mot tre tunga poäng i fajten om hemmaplansfördelar och mot play-in-ångest.

Men med 50 sekunder kvar att spela klappade Nils Lundkvist till för kung och fosterland och så var det oavgjort igen.

Den sista perioden bjöd för övrigt på en av de bästa ljudkulisserna jag varit med om den här säsongen.

Hemmafansen var så där partiskt purkna som bara en hemmapublik kan vara, de gapade och skrek på varenda litet domslut, och det gedigna bortaföljet var inte sena att hänga på.

En bäst-av-sju-serie mellan de här båda gängen skulle kunna bli en riktigt grinig, grisig och go en.

Ytterligare andrum
Förlängningen som följde blev bara 42 sekunder gammal innan Djurgårdens bäste poängplockare så här långt, backen Linus Hultström, avgjorde matchen med en rackarrökare och förlängde lagets hemmasvit till 15 (!) raka.

Extrapoängen innebar också att Djurgården får ytterligare andrum ned till Frölunda på sjundeplats, men samtidigt vann HV, Rögle, Färjestad och Skellefteå strax ovanför.

Frågan de flesta ändå ställer sig nu, med tre omgångar kvar att spela innan slutspelet äntligen ska dra igång, är vilka som ska kunna stoppa Luleå.

Laget har bara förlorat elva av 49 matcher, för att någon ska ta sig förbi laget i slutspelet måste de vinna fyra av sju, och det blir inte lätt då Luleå-konstruktionen känns mer gediget i år.  

De gör en hel del mål framåt, släpper till minst av alla och har dessutom hunnit förbereda sig både fysiskt och mentalt för det som komma skall.

I båset vandrar ”Bulan” runt som en osalig ande, han står inte still i en sekund och kommer hela tiden med nya, och som det ser ut, tydliga instruktioner till spelarna.

Det råder ingen som helst tvekan om att Luleå har varit Sveriges i särklass bästa lag i grundserien, men som ni alla vet, och som vi såg i fjol, är det stor skillnad på serielunksegrar och slutspelsserier.

Frågan är hur de hanterar favoritskapet, för favoriter kommer de att vara oavsett vilka de möter.

Till Hovet den här kvällen kom också en drös scouter från både Amerika och Ryssland, jag har faktiskt aldrig sett en liknande hord, och de flesta var där för att kika på de två ynglingarna Alexander Holtz och Noel Gunler som båda är draftningsbara till sommaren.


”If I tell you, I have to kill you”
Ingen av gossarna satte något större avtryck i matchen och med fem minuter kvar rasade spejarna iväg för att komma snabbt härifrån och i god tid till hotellbaren.

Jag frågade den alltid lika trevlige Los Angeles Kings-scouten Christian Ruuttu (på tal om Luleå Hockeyförening och gamla oförrätter) vem av Holtz och Gunler som han anser är bäst.

– If I tell you, I have to kill you.

Värt att rapportera hem om är också Henrik Eriksson – ”Henke” – som firades med blomster och ny tröja inför matchen som var hans 500:e i Djurgården.

Den sortens spelare växer inte på träd längre, de ska uppmärksammas och kramas om, och nu har Eriksson bara åtta spelare framför sig som gjort fler matcher i klubben.

Om inte allt går fullständigt åt helskotta för Djurgården i slutspelet borde han passera Jan Viktorson framåt månadsskiftet mars/april.



Domen: Här är de 25 bästa spelarna i SHL
SHL Publicerad 24 feb 2020 kl 18.21 Uppdaterad 28 feb 2020 kl 19.35

SportExpressens experter har sagt sitt.

I en stor genomgång listar Sanny Lindström, Robin Lindgren, Johanna Dahlén, Magnus Nyström och Johan Svensson SHL:s 25 bästa spelare.

Här är domen.



√ Han är bäst av alla spelare – i hela SHL

√ Poängkungen missar förstaplatsen

√ Djurgårdens stjärna saknas på listan

√ Nyström: ”Ett mysterium att mina kolleger ratar honom”

Den slutgiltiga listan baseras på en snittpoäng av alla fem experters individuella listor.

25) Ilari Melart, Växjö
Robin: Kanske säsongens bästa ”mitt-under-säsongen-värvning”? Melart har öst in mål och i ett blekt Växjö har han ändå lyckats sticka ut. Häftigt hur han kan använda sin storlek för att göra så mycket bra ute på isen. (Rank: -)

Sanny: Värvades av Växjö i början av oktober som en rejäl- och defensiv back som i första hand skulle hjälpa Växjös svaga defensiv. Inledde de första månaderna på ett dominant sätt men har på senare tid inte svalnat en aning men fortsatt varit Växjös bästa spelare. (Rank: 25)

Johanna: Vem hade trott att ettan i Växjös skytteliga skulle vara den finska backen, vars toppnotering sedan tidigare år i SHL är sex mål? Given på listan. (Rank: 19)

Magnus: Jobbig säsong för Växjö, hade laget inte haft finske jätten Melart hade det varit ännu värre. Den finske landslagbacken är en riktig stjärna. (Rank: 24)

Johan: Wow, vilken otroligt oväntad utveckling det blivit på Melart, som visat sig vara en offensivt begåvad spelare. Besitter ett fantastiskt skott, och frågan är var Växjö stått om man inte fått Melart. Vill de ens veta? (Rank: 17)

24) Oscar Alsenfelt, Malmö
Robin: Tvåa i målvaktsligan nu och Alsenfelt spelar precis så bra som Malmö behöver från honom, då laget behöver släppa in få mål för att vinna matcher då de själva inte gör särskilt många. Få kan vara så omutliga och omöjliga som honom. (Rank: 12)

Sanny: Det tog emot att hålla Alsenfelt utanför listan. Jag ville verkligen få in honom men visste inte vem jag skulle peta bort. (Rank: -)

Johanna: Tillsammans med Händemark är han en av Malmös viktigaste spelare och räddar kvar laget i många situationer. Men ja, var precis utanför min lista. (Rank: -)

Magnus: Jag medger att det finns en risk att jag också underskattar den här målvakten. I sina bästa stunder håller han definitivt toppklass. Men han är inte tillräckligt bra för att plats på topp 25. (Rank: -)

Johan: SHL:s bästa målvakt 2016/2017 spelar på en riktigt hög nivå, och jag som ser varje match han spelar vet betydelsen. Inte bara i målvaktsspelet, även som den ledartyp han är i laget. (Rank: 16)

23) Dennis Everberg, Rögle
Robin: Väldigt, väldigt, bra i många matcher och lägstanivån är också hög. Everberg har kommit tillbaka till svensk ishockey och visat varför Rögle gett honom ett långtidskontrakt. Kommer vara väldigt nyttig i väldigt många år framöver. (Rank: -)

Sanny: Blir bättre och bättre för varje match som går. Enormt stark och svår att ta pucken av. Har växt ytterligare i en kedja med Daniel Zaar och Ted Brithén. (Rank: 13)

Johanna: Everberg är viktig på alla möjliga sätt. Han gör alltid jobbet som andra kanske inte ser, både offensivt och defensivt. (Rank: 14)

Magnus: Smart spelare som sällan får största uppmärksamheten, men alltid hyllas av sina lagkompisar. Det finns en anledning till att två gånger vunnit VM-guld, trots att han båda gångerna inte spelat i NHL. (Rank: -)

Johan: I hård konkurrens så var Everberg en av de sista jag valde bort, men naturligtvis en spelare av hög klass, som växer och växer. Tycker dock han har en bit kvar sett till vad jag förväntar mig. (Rank: -)

21) Per Åslund, Färjestad
Robin: På ålderns höst har Åslund klivit fram och levererat sin bästa ishockey i karriären, och SOM han fyllt luckorna efter Färjestads skadade och sparkade offensiva stjärnor… Wow. Har satt sig i en delikat sits inför kontraktsförhandlingarna som väntar då han har utgående kontrakt. (Rank: 17)

Sanny: Efter att han fått fjolåret förstört på grund av en hjärnskakning var det många som trodde att karriären var över. Åslund har kommit tillbaka bättre än någonsin och svarat för sin bästa hockey i karriären. (Rank: 23)

Johanna: Var en av de sista jag plockade bort från min lista. Men en spelare som verkligen gjort en strålande comeback och har nog aldrig varit bättre än just nu. (Rank: -)

Magnus: Åslund har varit med länge, men visar hur han hela tiden vill bli bättre. Tar kloka beslut på isen. Verkligen en lagspelare med stort hjärta för sitt lag. (Rank: 19)

Johan: Gör sin kanske bästa säsong någonsin. En hemmafostrad spelare som missade stora delar av förra säsongen. Karriären levde nog till och med farligt. En comeback, med besked! (Rank: 18)


21) Jonathan Pudas, Skellefteå
Robin: Har slagit sitt personliga poängrekord med råge, och spelar sitt livs bästa ishockey i vinter vilket gett honom chansen att debutera i Tre Kronor och ett koppel av europeiska storklubbar villiga att betala stora summor för honom. (Rank: 18)

Sanny: Skellefteåbacken fick välförtjänt chansen i Tre Kronor i början av februari efter en fin säsong. Framförallt tycker jag att utvecklingskurvan varit brant från november och framåt. (Rank: 22)

Johanna: Jag kan helt ärligt säga att jag inte tänkte på Pudas när jag skrev min lista, men hade det varit några fler platser hade han hittat in. En spelare som fortsätter ta kliv i sin utveckling. (Rank: -)

Magnus: Det var kanske en miss av mig att inte ha med Pudas på min egen topp 25-lista. Men han föll bort i den tuffa konkurrensen. Sen är han definitivt med på topp tio i ligan när det gäller bra intervjuer. (Rank: -)

Johan: Inne på år 3 i Skellefteå och även denna säsongen har Pudas tagit kliv. Är enligt mig en av ligans absolut bästa backar. En tjurig vinnarskalle som säkerligen ställer höga krav på omgivningen också. (Rank: 11)


20) Michael Lindqvist, Färjestad
Robin: Jag tycker att Lindqvist var ligans bästa offensiva spelare fram till att han skadades. Målsinnet håller NHL-klass och det känns som att Färjestad förlorade guldet i samma sekund som Lindqvist skadade sig - så bra är han. (Rank: 10)

Sanny: Den 26:e december skadade sig Lindqvist med operation och nio månaders rehabilitering som följd. Om han inte ådragit sig den olyckliga korsbandsskadan hade jag haft Lindqvist som topp fem. Så bra är han. (Rank: 14)

Johanna: Synd för SHL att hans säsong redan är över – annars hade han varit en klar utmanare till att vinna poängligan. (Rank: 25)

Magnus: Tyvärr är säsongen redan över på grund av skadeproblem. Men jag måste ändå ha Lindqvist med på listan. Stor talang som hade kunnat vinna hela SHL:s poängliga. (Rank: 25)

Johan: Eftersom han missar resten av säsongen var han inte med på min lista från början, men naturligtvis är en frisk Lindqvist en given spelare på listan. Sylvasst skott, och en landslagsman. (Rank: -)


19) Nils Lundkvist, Luleå
Robin: Pölarna under New York Rangers-ägarnas hakor lär vara fuktskadade efter den här säsongen. Såväl de som jag har dreglat över vad Lundkvist presterat i Luleå, Juniorkronorna och Tre Kronor. Lundkvist kommer att bli en viktig spelare i Rangers ombyggnadsfas - och sen i ett decennium framöver, minst. (Rank: 16)

Sanny: JVM-backen har tagit gigantiska kliv den här säsongen vid sidan av rutinerade Erik Gustafsson. Lundkvist är en elegant offensiv back som läser spelet väl och är duktig på att styra handlingarna i matchen från sin backplats. (Rank: 24)

Johanna: Har Erik Gustafsson som mentor och har helt klart vuxit in till en av SHL:s bästa backar, trots sin ringa ålder. Spelar underhållande hockey. (Rank: 22)

Magnus: Stjärnan i Luleå som kommer bli stjärna på Broadway när han flyttar över till New York Rangers. Unge Lundkvist spelar med pondus redan nu. (Rank: 16)

Johan: Har alltid varit en stor talang. Nu har han tagit det där sista klivet och växt ut till att vara en backgigant i seriens bästa lag. Det här blir sista säsongen på svensk mark. (Rank: 20)


18) Joel Lundqvist, Frölunda
Robin: Gammal är äldst, och med Jimmie Ericsson ute ur leken råder det inte längre några tvivel om vems liga det här är. Joel Lundqvist har inte farten eller finessen, men han har allt annat och kan fortfarande äga en match med blott sin rutin och sitt underskattade spelsinne. (Rank: -)

Sanny: Enormt nyttig och direkt ovärderlig för Frölunda. Men bland de 25 bästa spelarna? Inte sett över en grundserie men återkom efter slutspelet. (Rank: -)

Johanna: Att Joel Lundqvist fortsätter hålla den klass han faktiskt gör är otroligt imponerande. Hade kunnat steppa ner men nej, han levererar verkligen. (Rank: 13)

Magnus: Gubben är fortfarande en av ligans bästa spelare. Särskilt i de viktigaste matcherna. Frölundas MVP. (Rank: 4)

Johan: Kaptenernas kapten. För mig är Joel en spelare som bara blir bättre och bättre. Hans bästa tid är dessutom framför oss. När det är slutspel, det är grinigt och tajt. Då trivs Joel! (Rank: 23)


17) Linus Hultström, Djurgården
Robin: Blev lite förvånad över att se ”Hulta” ta sig in på den här listan faktiskt, men det är mest för att jag tycker det finns bättre backar - inte för att han är dålig, det är han absolut inte. Har ligans kanske bästa skott och prickar mål på ett sätt få andra gör. (Rank: -)

Sanny: En begåvade offensivt skicklig spelare som hittat jämnheten i år. För att ta sig in på min lista krävs mer en ”bara” vara en offensiv kraft. (Rank: -)

Johanna: Ett ständigt offensivt hot för Djurgården som tagit ännu ett kliv den här säsongen. Redo för en nivå högre. (Rank: Cool

Magnus: Skicklig back som är ett ständigt offensivt hot. En komplett spelare. Djurgårdens bäste spelare. (Rank: 4)

Johan: Ännu en gång blir han Djurgårdens bästa målskytt på backsidan för typ fjärde säsongen i följd. Har spelat till sig ett KHL-kontrakt och kommer bli ett tungt tapp för Djurgården. (Rank: 25)


16) Gustav Rydahl, Färjestad
Robin: Snacka om genombrott! Rydahl har gått från en begränsade fjärdelina-brunkare, till en gedigen tvåvägsspelare och nu till en stjärna i SHL. Gör mål, skapar chanser, vinner närkamper, spelar fram till mål och kan äga en zon med sin fysik. Häftigt! (Rank: -)

Sanny: För knappt två säsonger sedan var Rydahl överflödig i Luleå och värvades som utfyllnad till Färjestad. Numera är Rydahl en komplett center som också spelat sig in i landslaget. Hanterar alla delar av spelet lika bra och trots rollen som offensiv center tummar han inte på det hårda jobbet. (Rank: 7)

Johanna: Har skapat sig intresse av ännu större ligor, vilket inte förvånar någon. Vilken utveckling och prestation han gör. (Rank: 12)

Magnus: Jag gillar Rydahl. Har varit väldigt värdefull för Färjestad den här säsongen. Topp 30 i ligan. Tveklöst, men jag hade inte med honom bland de 25 bästa spelarna på min egen lista. (Rank: -)

Johan: Sensationellt bra, sett till var han stod för bara några år sedan. Nyttig i både boxplay och powerplay. En lagspelare som är riktigt jobbig att möta. Spelar med ett stort hjärta. (Rank: 15)


15) Joakim Lindström, Skellefteå
Robin: Jag vet vad ni tänker, och nej. Inte ens Joakim Lindström kan bromsa åldrandet, och det har märkts den här säsongen att det inte riktigt är samma gamla storstjärna. Men efter att Lindström fick spela med Oscar Möller igen har Skellefteås poängkung vaknat. Gör nu det ena klassmålet efter det andra. (Rank: 6)

Sanny: Man blir rätt bortskämd när det kommer till Joakim Lindströms spel. Även om han varit aningen mer ojämn i år än tidigare år är han fortsatt en klasspelare. (Rank: 21)

Johanna: Är även den här säsongen Skellefteås viktigaste spelare. Fortsätter att leverera på en hög nivå. (Rank: 15)

Magnus: Gubben kan ännu. Få spelare i ligan kommer ens i närheten av Lindströms högstanivå. Skellefteå har också överraskat. Och Lindström är en stor anledning till det. (Rank: 17)

Johan: Visst, inte lika bra som tidigare, men fortfarande extremt pålitlig. Trots att han haft en svacka under säsongen så har han varit pålitlig i offensiven. (Rank: 22)


14) Johannes Kinnvall, HV 71
Robin: Har fortsatt sin poängproduktion och tagit ytterligare kliv i sin karriär under säsongen med HV 71. Kinnvall har varit magisk i vissa matcher och hans dominans i numerärt överläge är hänförande att titta på. (Rank: 20)

Sanny: Haft en fin utvecklingskurva under andra halvan av säsongen. En offensiv kraft som lär skriva NHL kontrakt i sommar. (Rank: 11)

Johanna: Vilken utveckling! Har imponerat offensivt, leder interna poängligan och är en av HV 71:s viktigaste spelare. (Rank: 16)

Magnus: En av säsongens stora överraskningar. En ”late bloomer” som blivit en matchvinnare och en av ligans bästa backar. (Rank: 14)

Johan: Har verkligen tagit kliv. Är en av de bästa offensiva backarna i hela ligan. Har varit så pass vass, att frågan är om han verkligen blir kvar i HV till nästa säsong. Jag tvekar faktiskt på den. (Rank: 19)


13) Joel Lassinantti, Luleå
Robin: Det börjar bli rätt uttjatat nu, men Lassinantti är än en gång en av ligans bästa målvakter och en stor anledning till att Luleå toppar ligan i överlägsen stil. Har en lägstanivå som är högst i ligan och vinner Luleå sitt efterlängtade guld till våren är jag säker på att det här är han som vinner MVP. (Rank: 11)

Sanny: Fjolårets i särklass bästa målvakt håller fortsatt en hög nivå även om det inte riktigt är i paritet med i fjol. Gör få misstag och bakom Luleås stabila defensiv står Lassinantti för både lugn och trygghet. (Rank: 17)

Johanna: Okej, jag valde mellan att ha Lassinantti eller Rögles Roman Will på min lista och det föll på den sistnämnda, kanske för att man är van hur bra Lassinantti är? Men det var nära. (Rank: -)

Magnus: Ligan bäste målvakt i ligans bästa lag. Största anledningen till att jag känner mig trygg med mitt tips att Luleå vinner guld till våren. (Rank: 11)

Johan: Har förvisso SHL:s kanske bästa försvarsspel framför sig, men är på så pass hög nivå, säsong efter säsong, att han enligt mig är SHL:s bästa målvakt. Blir detta sista säsongen innan han till slut hoppar på ett utlandsäventyr? (Rank: 9)


12) Gustaf Lindvall, Skellefteå
Robin: En av säsongens mest oväntade framgångssagor. Lindvall har på bara en säsong vuxit på ett sätt vissa gör över två-tre säsonger. Inledde som ett frågetecken men är nu SHL:s bästa målvakt och en sista utpost som ger Skellefteå chansen att vinna varje match de spelar. (Rank: 9)

Sanny: Årets genombrottsman som inför säsongen var ett osäkert kort. Skellefteå visade dock stor tro på Lindvall och gav honom fullt förtroende när Mantas Armalis skadades under försäsongen. Det gav Lindvall både ett självförtroende och ett lugn som han tidigare saknat. (Rank: 16)

Johanna: Wingerli sa till mig innan säsongen: ”Jag litar helt på Lindvall”. Och ja, jag förstår helt och hållet. Vilken prestation han gör i år. (Rank: 10)

Magnus: Vilken utveckling den här säsongen! Det har varit väldigt kul att se Lindvall bäras sitt lag till seger i flera matcher den här säsongen. (Rank: 21)

Johan: Nu är det inte längre någon tvekan. Lindvall är helt redo att vara förstemålvakt i ett SHL-lag. Har varit sylvass den här säsongen och fixat hem flera viktiga poäng för sitt lag. (Rank: 12)


11) Jacob Josefson, Djurgården
Robin: Det är synd att Josefson har haft så otur med skador, såväl för oss utomstående som för honom själv och Djurgården. Direkt Josefson är med i laget märks det att Djurgården blir ett annat lag då Josefson med bara sin blotta närvaro höjer allt och alla omkring sig. Magnifik med puck. (Rank: 7)

Sanny: Störts av skador under säsongen. Frisk och i form är Josefson topp tre i serien. Om Djurgården ska ta sig långt i slutspel måste Josefson vara skadefri. (Rank: 10)

Johanna: Är tråkigt nog skadad i år igen i perioder. När han inte är det är han totalt överlägsen för sitt Djurgården. (Rank: 23)

Magnus: Skadeproblem som vanligt, men också toppklass som vanligt - i sina bästa stunder. Josefson är en riktig stjärna i SHL. Vi ska vara glad att ha honom hemma i ligan. (Rank: 20)

Johan: När Josefson är med i Djurgården så är han bäst i laget och laget fungerar som ett av seriens bästa lag. Det går i synk. Gör någonting bra i varje byte och gör andra spelare bättre. Skadorna stoppar honom från att vara ligans bästa spelare. (Rank: 2)


10) Ted Brithén, Rögle
Robin: Det känns inte som att många förstått hur pass jäkla bra Ted Brithén faktiskt är. Underskattad spelare som gör alla i sin omgivning bättre samtidigt som han själv verkar bli bättre för varje vecka. (Rank: 19)

Sanny: En av seriens smartaste spelare. Stördes av skador under första halvan av säsongen men har stått för en fin comeback. Har svarat för imponerande 28 poäng på 26 matcher. (Rank: 4)

Johanna: Inte alls förvånad att han är på väg bort från SHL, en av de viktigaste spelarna i Rögle och en kille som det alltid går att lita på. (Rank: 9)

Magnus: Viktig spelare med stort hjärta för sitt kära Rögle. Smart tvåvägsspelare. Kan göra stor skillnad vid alla situationer på isen. PP, boxplay, ledning, jakt på kvittering. (Rank: 12)

Johan: Smart och bärande center, som leder klubben i hjärtat. Var skadad under hösten, men har växlat upp rejält under denna delen av årsskiftet. Är väl värd att få chansen att tjäna fina pengar i Schweiz till nästa säsong. (Rank: 14)


9) Leon Bristedt, Rögle
Robin: Var bra redan förra säsongen och har tagit ytterligare kliv den här. Bristedt är en stor spelare på många sätt och det känns som att han har allt för att vara en avgörande faktor till vårens slutspel där Rögle blir att räkna med. (Rank: 15)

Sanny: I sina bästa stunder en av seriens mest sevärda spelare. Blandar tekniska nummer i hög fart av högsta klass med ett förhållandevis tufft spel. Bristedt kommer skriva NHL kontrakt i sommar. (Rank: 9)

Johanna: Det behövs fler som Leon Bristedt. Det är alltid kul att kolla på honom och han vågar köra på. Väldigt sevärd spelare. (Rank: 18)

Magnus: En av ligans bästa och mest underhållande spelare. Jag skulle lätt kunna köpa biljett bara för att få se Bristedt lira. (Rank: 3)

Johan: Wow, vilken utveckling. En skicklig, smart spelare, som dessutom är hård i kroppen, trots att det inte är den största spelaren. Ett ruskigt fint fynd från bröderna Abbott, som lyft sig ytterligare en nivå denna säsongen. (Rank: 10)


Cool Mathias Bromé, Örebro
Robin: Örebro har fått vad de betalade Bromé för, och mer än så. Bromé är en magnifik spelare som tack vare sin enastående säsong lär ha tvingat NHL-lagen till att ställa sig i led inför nästa säsong. Det ska mycket till om han inte får chansen i världens bästa liga efter det här! (Rank: 14)

Sanny: Bromés skridskoåkning är en fröjd att beskåda och få spelare i serien hänger med när han sätter fart. Har stått för en fin säsong även om han varit i en tillfällig svacka precis som hela laget varit på slutet. (Rank: Cool

Johanna: En profil i den annars ganska tråkiga upplagan av SHL. Levererar dessutom på isen också och ”snackar” inte bara. (Rank: 7)

Magnus: Kaxig framtoning i såväl spel som ”trashtalk”, en av ligan största profiler. Men också gott hjärta och sätter laget främst. (Rank: 10)

Johan: Det här är sista säsongen i SHL. Har tagit ytterligare kliv, sedan tiden i Mora. Extra kul att detta är en spelare som vandrat en lång, lång väg för att nå toppen. Gjuten i landslaget och kommer kunna välja att vraka mellan NHL-anbuden. (Rank: 7)


7) Erik Gustafsson, Luleå
Robin: Jag tycker inte att Erik varit lika framstående som förra säsongen, men ändå har han varit en av ligans absolut bästa spelare. Få spelare kan sprida ett sånt lugn och göra exakt allt så fläckfritt som honom och Luleå ska vara tacksamma för att ha en sådan klasspelare i sitt lag. (Rank: Cool

Sanny: Står för en enorm pondus och ett lugn som få andra spelare besitter. Har den fina förmågan att spela som bäst när istiden snuddar runt 25 minuter per match. En klippa. (Rank: 3)

Johanna: Luleås backbjässe som är otroligt viktig för laget och, ja, Luleås defensiv är ju så bra som den är. (Rank: 6)

Magnus: Trygg ledartyp på Luleås blålinje. En av ligans absolut bästa spelare som måste spela sin bästa hockey till våren om det ska bli SM-guld. (Rank: 13)

Johan: Ledare, kravställare, och användbar i alla spelformer. Han gör yngre spelare bättre och slukar massor av istid. En spelare Luleås tränare kan lita på i alla väder. Värd varenda krona som klubben lagt på honom. (Rank: 13)


6) Ryan Lasch, Frölunda
Robin: Det kommer matcher där Lasch är så överlägsen att det nästan blir löjligt, men jag tycker att han den här säsongen fallit ut ur matcher på ett mer återkommande sätt än tidigare säsonger. Men det går inte att hålla honom från toppen på en sån här lista ändå. Rasande elegant hockeyspelare. (Rank: 4)

Sanny: Spelgeni som hittar passningar som ingen annan och en poänggörare av rang. Lasch är hjärnan bakom Frölundas vassa powerplay och en spelare med förmågan att prestera som bäst i kritiska lägen. (Rank: 12)

Johanna: Ryan Lasch är Ryan Lasch. Det behövs nästan ingen mer förklaring. Han fortsätter bara leverera för Frölunda varje vecka. (Rank: 11)

Magnus: En artist som alltid kräver extra uppmärksamhet från motståndarna. Har höjt sin lägstanivå de senaste åren och han borde fått chansen i NHL. (Rank: 7)

Johan: Lasch är spets rakt av. Ett spelgeni som kan avgöra matcher och som nu går in på sina sista månader i Göteborg. Har varit bättre, men han är fortfarande en av ligans i särklass bästa offensiva spelare. Enormt giftig. (Rank: 3)


5) Anton Rödin, Brynäs
Robin: Få bra saker går att säga om Brynäs den här säsongen men Anton Rödin är ett undantag. Den återvändande stjärnan har, framför allt nu mot slutet, burit hela Gävle på sina axlar. Dominant i många matcher och det är svårt att hitta någon svaghet alls. (Rank: 5)

Sanny: På de 14 matcher som Brynäs spelat sedan man valde att sparka coachen Magnus Sundquist har Rödin växlat upp och stått för imponerande 20 poäng. Rödin spelar nu på den nivå som många förväntade sig inför säsongen som en av seriens största stjärnor. (Rank: 15)

Johanna: Om man tar bort Rödin från Brynäs gör det en större skillnad än Marcus Nilsson från Färjestad – därför kniper han förstaplatsen hos mig. (Rank: 1)

Magnus: Svajig start på säsongen får både Rödin och laget. Men i sina bästa stunder når Rödin en nivå som få andra i ligan. (Rank: Cool

Johan: Har höjt sig enormt mycket de sista månaderna och poängen trillar in på löpande band. En av spelarna som mått klart bäst av tränarbytet. Är en av SHL:s absolut bästa och mest formstarka spelare för stunden. (Rank: 5)


4) Broc Little, Linköping
Robin: Linköping har ännu en tung säsong bakom sig, men Broc Little däremot. Wow. Det känns som han helt på egen hand håller på att ta Linköping till slutspel, och som att han helt ensam kan vinna matcher likt ingen annan i ligan. Little är ren och skär klass. (Rank: 13)

Sanny: Ser man spelare för spelare i varje lag har jag svårt att hitta en spelare som är viktigare för sitt lag än vad Broc Little är för Linköping. Amerikanen bär Linköpings offensiv och har också utvecklat sitt defensiva spel. (Rank: 6)

Johanna: Linköping utan Broc Little? Kval. Han är otroligt viktig och hade varit en toppspelare i många andra lag också. (Rank: 4)

Magnus: Om jag fick välja en enda spelare till ”mitt” lag i SHL så hade matchvinnaren Broc Little varit det självklara valet. (Rank: 1)

Johan: I ett svagt Linköping så gör Broc Little ingen besviken. Poängen och målen trillar in på löpande band och han har sett till att kliva fram nu när Andrew Gordon saknas i laget. Tar ett gigantiskt ansvar och bär hela lagets offensiv på sina axlar. (Rank: 6)


3) Fredrik Händemark, Malmö
Robin: I ett grått och genomtråkigt Malmö sticker ändå Händemark ut, och jag tror inte ens det finns några frågetecken längre. Händemark kommer att spela i NHL till hösten, så bra är han! (Rank: 3)

Sanny: Händemark har utvecklats till en tvåvägscenter av högsta klass som hanterar alla delar av spelet. Driver och leder Malmö i match efter match. Nästa säsong spelar Händemark i NHL. Allt annat är otänkbart. (Rank: 2)

Johanna: Händemark klättrar hos mig då han verkligen leder Malmö varje kväll. Underpresterar sällan och bidrar när det gäller som allra mest. (Rank: 5)

Magnus: Malmö har överraskat på mig den här säsongen. Laget är mycket bättre än jag trodde. Det är främst Händemarks förtjänst. (Rank: 15)

Johan: Gör sin bästa säsong någonsin. Stark på pucken, gör poäng, kan användas i alla spelformer. Är en ledartyp som gör sina medspelare bättre. Bär i stort sett ett helt lag på sina axlar och kan bli det största tappet en klubb gör inför nästa säsong när han spelar i NHL. (Rank: 4)


2) Marcus Nilsson, Färjestad
Robin: Säsongens stora utropstecken! Började visa fragment av sin skicklighet förra säsongen men har fullkomligen exploderat i vinter. Få spelare utanför NHL har samma blick för ytorna och medspelarna som ”Lilliz”. (Rank: 2)

Sanny: Passningskungen och poängligagledaren har haft en brokig väg till toppen. Ofta ifrågasatt för sin storlek och att han försvinner i tuffa och tighta matcher. Numera är det ingen som tvivlar på Nilssons som den här säsongen byggt upp en stor respekt hos motståndarna. (Rank: Cool

Johanna: Otroligt bra säsong från Nilsson som till slut belönades med spel i Tre Kronor - då åker han dit och dominerar. (Rank: 2)

Magnus: En mönsterbrytare bland väldigt mänga likvärdiga spelare i ligan. Inbjuden med armbågen till Tre Kronor senast. Därefter bäst av alla. (Rank: 2)

Johan: Poängkung i hela SHL och har äntligen fått genombrottet på SHL-nivå. Det kommer ta ”Lilliz” till ett jobb utomlands till nästa säsong. Har händer som få spelare i den här ligan. Om ens någon. Hittar passningar ingen trodde var möjligt. (Rank: Cool


1) Kodie Curran, Rögle
Robin: När Abbotts hämtade in honom från Norge sågs Curran som ett osäkert kort. Ett par år senare råder det inte längre några tvivel om att han är ligans bästa spelare. Ordet ”komplett” dyker upp gång på gång när jag tänker på Curran. (Rank: 1)

Sanny: Curran har en offensiv förmåga som ingen annan back i SHL är i närheten av. Den här säsongen har Curran också hittat en bättre balans i sitt defensiva spel vilket gjort honom till en mer komplett back. Det är alltsomoftast en fröjd att se Curran spela. (Rank: 1)

Johanna: Spelar lite ”on the edge” men har lyckats med det i år och ger mycket till ett redan farligt Rögle. (Rank: 3)

Magnus: Vilket fynd för Rögle. Ett Rögle kryddat med Curran är ett guldhot till våren. (Rank: 6)

Johan: En så pass bra back har den här ligan inte haft sedan Chris Lee dominerade i Färjestad, och nästa säsong spelar Curran i KHL, om det inte blir någon NHL-klubb som plockar upp honom. Han är bäst i ligan. Otroligt skicklig spelare. (Rank: 1)


ANALYSEN AV LISTAN
Johan: Jag tycker vi fick ihop en ganska bra lista och eftersom jag hade 23 av de 25 spelarna vi kom fram till gemensamt så tycker jag definitivt att vi landade in en klart rättvis lista.

Det jobbiga med sådana här listor är att vi tvingas utelämna 25 spelare som, beroende på dagsform, också hade kunnat leta sig in här. Jag konstaterar att vi har väldigt många duktig spelare i ligan och tyvärr kommer en hel del av dessa spelare att lämna inför nästa säsong.

Lite tråkigt att vi inte kunde vara helt överens om topp-10 på listan dock. En möjlig besvikelse är också att Jacob Josefson inte letade sig högre. För mig är han nog SHL:s bästa spelare om han är skadefri. Men får se sig slagen av Kodie Curran tack vare detta.

Magnus: Jag gillar listan och alla fina namn. Det finns en hel del sevärda lirare i vår liga ändå. Sedan är min etta Broc Little och han borde kommit högre upp än fyra. Som han spelat den här säsongen är han given etta för mig. Även om den där Curran i Ängelholm också varit skaplig. Största mysteriet är annars att några av mina kolleger inte har med Joel Lundqvist på listan. Lite som att lista världens bästa resmål och glömma New York.

Johanna: Det känns ändå som att vi fick ihop en bra lista med många olika typer av spelare. Allt från backbjässar i seriens bästa defensiva lag till sevärda spelare som Rögles Bristedt och Curran. Det finns ändå en hel del roliga spelare att kolla på, i en upplaga av SHL som jag tycker varit lite upp och ner. Gillar att en spelare som till exempel Fredrik Händemark klättrar upp till toppen, sett till hur han verkligen vuxit in till Malmös viktigaste spelare.

Några besvikelser är väl att Dennis Everberg inte hittade in sig på 3/5 listor, anser att han är en spelare som gör mycket arbete i det tysta och sticker in med lite mer tydliga saker då och då. Sen tänker jag faktiskt säga det, jag vet att Oskarshamn ligger i botten – men Tyler Kelleher? Han gör sin första säsong i SHL, är 168 cm lång, men ändå leder han interna poängligan utan att ha det stödet från andra positioner, som spelarna i topplagen har. Han borde faktiskt vara med.

Sanny: Det svåra med listor likt denna är att det från plats elva till 25 finns bortåt 40-50 skickliga spelare att välja mellan. Jag har dock inte gått alltför mycket på dagsform utan försökt se vad spelarna presterat sett över hela säsongen. Av den anledningen hade jag till exempel en spelare som Anton Rödin en bra bit längre ner än kollegerna gjorde. Sett över de sista 14 matcherna är han tveklöst topp tre i serien. Det absolut viktigaste för mig var att Kodie Curran landade in som etta på listan och det gläder mig att mina kolleger är kunniga. Den enda som i grunden skulle kunnat hota Curran är Jacob Josefson men eftersom han varit skadad och missat delar av säsongen hamnade han längre ned.

Robin: Till att börja med så vill jag här hälsa till mina kära kolleger att ni som inte Kodie Curran högst upp har en gratis synundersökning samt två dagars ishockey-teori med Johan Garpenlöv på Bosön, betalat av mig!

Skämt åsido, såna här listor är alltid högst personliga och det är nästan ett omöjligt jobb att plocka ut 25 spelare och rangordna dem då det finns så många som varit bra i vinter. Sen är det ju också en otacksam uppgift då det är svårt att motivera vad som ska rankas högst, till exempel tycker jag att Arvid Lundberg är ligans bästa defensiva back men han är inte ens med på listan. Daniel Sondell har bäst plus/minus, Jonathan Blum har öst in poäng i powerplay och så vidare. Vad betyder det egentligen att vara bäst?

Men min topp-tre kändes given (Curran, Nilsson, Händemark). Efter det var det lite hugget som stucket, och många val baserades på senaste veckornas form.
håkke
håkke

Antal inlägg : 49
Join date : 13-09-01
Ort : LULEÅ

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av rasbiologen tis 10 mar 2020, 16:06

RANKNING: 50 bästa spelarna i SHL 2019/2020

50) Adam Ollas Mattsson
49) Oskar Nilsson
48) Erik Josefsson
47) Johan Sundström
46) Linus Sandin
45) Roman Will
44) Arvid Lundberg
43) Jonathan Blum
42) Einar Emanuelsson.
Kommentar: Enorm fart i det mesta han gör, men har också blivit bättre på att vinna insidan och vara tuffare mot sig själv för att ta sig in på målet. Har dessutom ett riktigt rappt skott. Bara Juhani Tyrväinen har gjort fler poäng av forwards hos serieledaren och lillebror Emanuelsson är pågå väg mot sin poängmässig bästa säsong.
41) Dominik Furch
40) Daniel Zaar
39) Niklas Svedberg
38) Linus Johansson
37) Daniel Sondell.
Kommentar: Lite i skymundan av backgiganter som Gustafsson och Lundkvist har Sondell svarat för en kanonsäsong. Luleås bästa poängplockare under andra halvan av säsongen säger en del. Umeåkillen har alltid varit en skicklig spelare, men under Thomas Berglund ledning är han också mer pålitlig och bättre tränad.
36) Kristian Näkyvä
35) Marek Hrivik
34) Greg Scott
33) Joel Lundqvist
32) Oscar Möller
31) Petter Emanuelsson.
Kommentar: Otroligt skicklig på att skapa chanser både för sig själv och andra i det där heta området som alla lag vill komma åt. Efter en vass inledning drabbades den snabbe forwarden av skador (bland annat en hjärnskakning) som gjorde att han missade tiotalet matcher. På sistone har storebror Emanuelsson återigen haft en stigande kurva.
30) Patrik Berglund
29) Victor Ejdsell
28) Simon Hjalmarsson
27) Juhani Tyrväinen.
Kommentar: Blev snabbt en publikfavorit i Luleå och vi har inga problem alls att förstå varför. Det är långt ifrån den mest spektakulära spelaren, men finländaren är bra på väldigt mycket. Allt från det fysiska spelet till att göra poäng. Kommer bli oerhört viktig i det kommande slutspelet.
26) Per Åslund
25) Michael Lindqvist
24) Leon Bristedt
23) Dick Axelsson
22) Olle Alsing
21) Ilari Melart
20) Joel Lassinantti.
Kommentar: Lassinantti är aningen svårbedömd av två anledningar: dels att Luleås försvarsspel är så kusligt konsekvent och bra, dels att han själv skämt bort oss med att alltid vara bra. Men vi kan konstaterar att Lassinantti på nytt har levererat en ny 4+ säsong och med tanke på hans kapacitet räcker det givetvis till en plats på listan.
19) Dennis Everberg
18) Linus Hultström
17) Jonathan Pudas
16) Ted Brithén
15) Mathias Bromé
14) Johannes Kinnvall
13) Jacob Josefson
12) Gustav Lindvall
11) Oscar Alsenfelt
10) Nils Lundkvist.
Kommentar: Raderade med god marginal ut rekordet för juniorbackar i SHL och med tanke på det svenska backundret de senaste tio åren säger det egentligen det mesta om vilken nivå Piteå-killen hållit den här säsongen. Är så skicklig med pucken och har sånt lugn i sitt att vissa matcher är det bara att luta sig tillbaka och njuta.
9) Gustav Rydahl
8} Ryan Lasch
7) Anton Rödin
6) Joakim Lindström
5) Broc Little
4) Fredrik Händemark
3) Erik Gustafsson.
Kommentar: Oj, så viktig den här värvningen har varit för Luleå. Ur så många aspekter. Gustafsson spelar snudd på halva matcherna, han är en kravställare både på isen och och i omklädningsrummen och han är en perfekt mentor för unga backar som Luleå vill spela in i SHL. En evighetsmaskin som fattar enormt många beslut under alls sin tid det är imponerande att se hur många gånger han väljer rätt.
2) Marcus Nilsson
1) Kodie Curran


Deras stavfel, jag skrev bara av.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders tis 24 nov 2020, 09:05


Blinders

Antal inlägg : 5182
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Micke80 tis 24 nov 2020, 17:24

Blinders88 skrev:Har nån Expressen Premium som kan dela Smile.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/da-kanske-lulea-maste-offra-honom/

Handlade om att eventuellt beehöva offra Rautio om Lassi vill återvända nästa år

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lehto tis 24 nov 2020, 18:11

Micke80 skrev:
Blinders88 skrev:Har nån Expressen Premium som kan dela Smile.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/da-kanske-lulea-maste-offra-honom/

Handlade om att eventuellt beehöva offra Rautio om Lassi vill återvända nästa år
Samt att Luleå endast har 9st spelare på kontrakt till nästa säsong. Annars fanns de väl inget intressant.

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av rasbiologen tis 24 nov 2020, 19:07

Hann se skellefteås motsvarande artikel innan den blev pluslåst, det är bara en genomgång av kontrakt och lite känn på vilka som kan brytas.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman mån 21 dec 2020, 11:36

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Xerzocx tis 23 mar 2021, 21:00

En artikel i kuriren idag med Tyrväinen om att "markera"?!
Någon som läst den och som kan berätta vad den handlar om, alternativt länka till en olåst?

Xerzocx

Antal inlägg : 234
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear tis 23 mar 2021, 21:03

Xerzocx skrev:En artikel i kuriren idag med Tyrväinen om att "markera"?!
Någon som läst den och som kan berätta vad den handlar om, alternativt länka till en olåst?

– Fansen vill självklart lagets bästa och hade en reaktionen över hur vi spelat i de senaste matcherna. Vi är medvetna om att de inte är glada över hur vi presterat, så nu är det upp till oss att vara redo från start nu mot Malmö, säger Juhani Tyrväinen.

Han tillägger:

– De (supportarna) är en stor del av klubben och vi lyssnar på vad de har att säga. Vi måste också lista ut vad vi kan göra bättre på isen.

Luleåfansen syftade bland annat på att de tyckte att spelarna borde stått upp för laget lagkapten Erik Gustafsson på ett bättre sätt när han åkte på en knätackling mot Leksand.

– Nu var det väl var några av våra spelare som gjorde det den här gången. Men alla vet hur reglerna ser ut, reglerna är annorlunda jämfört med hur det såg ut för 10-15 år sedan. Om du slåss på isen får du böter, matchstraff och kanske avstängning. Så det finns egentligen ingen poäng med att gå så långt.

– Man måste vara smart också, vi har inte råd att förlora fler spelare än vi gjort nu. Men jag håller med om att om vår kapten får en sådan smäll, då ska man stå upp och markera för att visa det inte ska hända igen, säger Tyrväinen.

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Xerzocx tis 23 mar 2021, 21:06

Stort tack!! 🙏

Xerzocx

Antal inlägg : 234
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken tis 23 mar 2021, 21:08

Han "håller med", ändå görs inget för att försvara/hämnas vår Kapten. Dags att visa att denna nya typ av innebandyhockey inte heller fungerar. Spelare som spelar ojuste blir bedömda av en högst subjektiv och oberäknelig disciplinnämnd. DN lyckas inte stävja det fula spelat - låt då spelarna göra det. Om inte annat höjer det underhållningsvärdet, åtminstone för några (mig inkluderad).
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter sön 28 mar 2021, 11:47

Vad är det för utspel som oroar Skuggan och luleå Hockey idag i NSD?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear sön 28 mar 2021, 12:28

Wolfhunter skrev:Vad är det för utspel som oroar Skuggan och luleå Hockey idag i NSD?

Förslaget om att riva Nåidenhallen, som har varit stängd sedan ett konstruktionsfel upptäcktes, och inte ersätta den med någon ny ishall, bekymrar Luleå Hockey sportchef. ”Att vi har politiker och styrande tjänstemän som vill montera ned idrotten i vår stad gör mig ledsen”, säger Stefan ”Skuggan” Nilsson.

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Wolfhunter sön 28 mar 2021, 12:32

[quote="Redbear"]
Wolfhunter skrev:Vad är det för utspel som oroar Skuggan och luleå Hockey idag i NSD?

Förslaget om att riva Nåidenhallen, som har varit stängd sedan ett konstruktionsfel upptäcktes, och inte ersätta den med någon ny ishall, bekymrar Luleå Hockey sportchef. ”Att vi har politiker och styrande tjänstemän som vill montera ned idrotten i vår stad gör mig ledsen”, säger Stefan ”Skuggan” Nilsson.

[/quote
Tack!

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Tony Moore sön 28 mar 2021, 13:35

Det är väl vänsterpartiet som inte vill bygga nytt!?

Utspelet: Riv hallen och bygg ingen ny hall
Riv Nåidenhallen och bygg ingen ny hall. Det alternativet bör finnas med när politikerna ska ta ställning menar vänsterpartisten Ulrika Lundberg.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/utspelet-riv-hallen-och-bygg-ingen-ny-hall/rgq8x77l
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7670
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman sön 28 mar 2021, 17:03

Det som talar för en ny hall, kostnaden beräknas till 40 miljoner, och att vi behåller uterinken är att hockeyn i Luleå idag är en sport för båda könen, så var inte fallet för bara ett par år sen. En ny hall krävs för att flick- och pojkhockeyn ska ha möjligheter att få utöva sin sport.

Skuggan pratar om en 60% ökning för antalet spelare på pojksidan och 600% ökning på flicksidan!!!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Björnpappa sön 28 mar 2021, 17:31

Tony Moore skrev:Det är väl vänsterpartiet som inte vill bygga nytt!?

Utspelet: Riv hallen och bygg ingen ny hall
Riv Nåidenhallen och bygg ingen ny hall. Det alternativet bör finnas med när politikerna ska ta ställning menar vänsterpartisten Ulrika Lundberg.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/utspelet-riv-hallen-och-bygg-ingen-ny-hall/rgq8x77l
Kommunisten säger dessutom "Man kan minska på den professionella ishockeyns tider" Kommentar överföring. Jag blir garanterat avstängd om jag skriver vad jag tycker om kvinnan

Björnpappa

Antal inlägg : 257
Join date : 18-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Hankburger sön 28 mar 2021, 18:16

Björnpappa skrev:
Tony Moore skrev:Det är väl vänsterpartiet som inte vill bygga nytt!?

Utspelet: Riv hallen och bygg ingen ny hall
Riv Nåidenhallen och bygg ingen ny hall. Det alternativet bör finnas med när politikerna ska ta ställning menar vänsterpartisten Ulrika Lundberg.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/utspelet-riv-hallen-och-bygg-ingen-ny-hall/rgq8x77l
Kommunisten säger dessutom "Man kan minska på den professionella ishockeyns tider" Kommentar överföring. Jag blir garanterat avstängd om jag skriver vad jag tycker om kvinnan

Kommunism? Inte för att man direkt har något överst för vänsterpartiet men att de skulle vara kommunister är lika sant som att M vore Nynazister. Likheten slutar mer eller mindre vid att båda är vänster/högerpartier.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad sön 28 mar 2021, 18:31

Hankburger skrev:
Björnpappa skrev:
Tony Moore skrev:Det är väl vänsterpartiet som inte vill bygga nytt!?

Utspelet: Riv hallen och bygg ingen ny hall
Riv Nåidenhallen och bygg ingen ny hall. Det alternativet bör finnas med när politikerna ska ta ställning menar vänsterpartisten Ulrika Lundberg.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/utspelet-riv-hallen-och-bygg-ingen-ny-hall/rgq8x77l
Kommunisten säger dessutom "Man kan minska på den professionella ishockeyns tider" Kommentar överföring. Jag blir garanterat avstängd om jag skriver vad jag tycker om kvinnan

Kommunism? Inte för att man direkt har något överst för vänsterpartiet men att de skulle vara kommunister är lika sant som att M vore Nynazister. Likheten slutar mer eller mindre vid att båda är vänster/högerpartier.
Stoppa den politiska delen, det finns fullt med Forum där man kan vädra sina åsikter idet ämnet.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11108
Join date : 14-07-10

Urken and Redbear like this post

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av ezz mån 29 mar 2021, 08:58

Luleås ungdomsföreningar lobbar för att ersätta hallen med minst två konstfrusna utomhusrinkar. Det skulle väsentligt öka tillgängligheten till istider för de yngre lagen och frigöra istider inomhus för de som behöver det. Plus att man inte behöver vänta flera år med att få det på plats.
ezz
ezz

Antal inlägg : 363
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman mån 29 mar 2021, 10:54

Förutom hockeyn är det två konståkningsklubbar och en curlingklubb som berörs och de är också i behov av hallen. ”Det går inte träna konståkning på en utomhusrink”, säger Luleå Konståkningsklubbs ordförande Jonas Tiger.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad mån 29 mar 2021, 15:47

Jag hoppas man inte tror att Curling kan hålla till utomhus. Det vore som att be biljardspelare måla en masonite skiva grön och tro att det går att spela på den.

Det skulle vara intressant att se kalkylen och låta någon förklara tänket bakom utomhushallar.

Plåthall för en rink måste kosta mindre än 10 MSEK att ställa upp.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11108
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 19 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 19 av 21 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet