Låst material från diverse medier i sin helhet

+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
#96
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
JoakimJ
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters

Sida 1 av 21 1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Salle ons 12 feb 2014, 10:56

I denna tråd föreslår jag att de vänliga själar som redan betalar för en prenumeration hos NSD och/eller Kuriren kan kopiera in nyligt publicerade artiklar/blogginlägg rörande Luleå Hockey.

Här diskuteras alltså inte innehållet i de artiklar/blogginlägg som läggs i tråden utan detta blir snarare ett nyhetsflöde för oss som inte är hemmahörande i Luleå och betalar vår lokala tidning på annan ort men fortfarande vill kunna läsa Luleå Hockey relaterade nyheter utan att teckna även en sådan här prenumeration.

Ange alltid källan på den artikel, notis eller blogginlägg som du väljer att skildra.

Tack på förhand!
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Salle ons 12 feb 2014, 10:57

"Han är inne på sin femte säsong i Luleå Hockey" (Tack till forumanvändare "Pickadoll" som lagt in denna artikel i Robin Jonsson-tråden)

Nu har Robin Jonsson ett utgående kontrakt.

Och enligt NSD:s uppgifter jagas han av Frölunda och Linköping.

– Jag har inga kommentarer, säger Frölundas sportchef Christian Lechtaler.

Han kom från Timrå till säsongen 2009/10 och har varit med på Luleå Hockeys resa från ett missat slutspel till semifinal, kvartsfinal och en drömfinal mot Skellefteå AIK.

Och i februari i fjol valde Robin Jonsson att nyttja sitt optionsår i kontraktet och han blev kvar i klubben även denna vinter.

Ett beslut som han då förklarade så här:

– Jag och min agent har haft en dialog under något av uppehållen, där jag sa vad jag ville själv. Jag sa att jag inte vill spela för någon annan klubb i Sverige, som jag känner nu, sa Jonsson till NSD då.

Vill inte kommentera

Till våren löper 30-åringens avtal ut – och till nästa säsong är den defensiva backen ett jagat byte.

Enligt NSD:s uppgifter har både serietvåan Frölunda och nian Linköping visat intresse.

Uppgifter som klubbarna inte vill kommentera.

– Vi kommenterar varken hur mycket eller om det skulle vara nåt intresse för nån spelare, för då får jag inte göra något annat än att kommentera rykten hela dagarna, säger Linköpings sportchef Johan Hemlin innan han fortsätter:

– Robin Jonsson hade jag däremot en kontakt med tidigare, inte nu. Han är från Bålsta och där var jag tränare och sportchef en gång i tiden. Så det är väl den kopplingen jag har till honom. Men det var 20 år sen (skratt).

Frölundas sportchef Christian Lechtaler:

– Jag har inga kommentarer till några spelare överhuvudtaget, säger han.

Luleå Hockeys sportchef Lars ”Osten” Bergström vill inte gå in specifikt på vilka spelare i den befintliga truppen som man pratar framtid med och var man i såna fall är i diskussionen.

Diskuterar med Luleå

– Det är egentligen samma svar som vi har i alla de här typerna av situationer, att vi vill jobba med kontinuitet. Men det är sånt där som får skötas utanför strålkastarljuset. Det är träning och match för den här säsongen och sen hoppas vi att vi ska kunna bygga vidare med vårt lag, säger ”Osten” och tillägger:

– Fast vi är bara en part, vi råder inte över helheten. Men vår ambition är att bygga vidare på den trupp som vi har i år.

Robin Jonsson:

– Jag kan inte säga så mycket. Det diskuteras fram och tillbaka, men i nuläget har vi inget konkret att komma med till dig. Den här delen av säsongen innefattar ju det här, att det är spekulationer hit och dit. Cirkusen är i full gång, säger Jonsson.

Men du diskuterar med Luleå?

– Vi diskuterar med Luleå. Sen så får vi se om vi kan komma till en lösning.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Salle tis 18 feb 2014, 20:49

Äh, den här tråden blev ju död.

Ta bort skiten?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar tis 18 feb 2014, 23:01

fast för oss i söder sku det va guld.....
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Mange fre 21 feb 2014, 15:57

"Omark bjöd direkt på en intressant nyhet"
http://t.co/FQLOYwIw4d

någon med plus som läst den här artikeln?
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar fre 21 feb 2014, 16:39

Mange skrev:
"Omark bjöd direkt på en intressant nyhet"
http://t.co/FQLOYwIw4d

någon med plus som läst den här artikeln?
Vill också gärna läsa.....
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken fre 21 feb 2014, 16:56

Det han sa var att han inte ser sig försöka på ett nytt NHL-äventyr nästa säsong. Fast sedan så parerade han mot slutet av artikeln och sa något i stil med "vem vet gör jag en dundersäsong här så kanske". Så vet inte om det var så mycket till nyhet egentligen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Mange fre 21 feb 2014, 17:34

Rönken skrev:Det han sa var att han inte ser sig försöka på ett nytt NHL-äventyr nästa säsong. Fast sedan så parerade han mot slutet av artikeln och sa något i stil med "vem vet gör jag en dundersäsong här så kanske". Så vet inte om det var så mycket till nyhet egentligen.

Är det värt att köpa plus för dessa "sensationsnyheter"? :p
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken fre 21 feb 2014, 17:58

Mange skrev:
Rönken skrev:Det han sa var att han inte ser sig försöka på ett nytt NHL-äventyr nästa säsong. Fast sedan så parerade han mot slutet av artikeln och sa något i stil med "vem vet gör jag en dundersäsong här så kanske". Så vet inte om det var så mycket till nyhet egentligen.

Är det värt att köpa plus för dessa "sensationsnyheter"? :p

Deras huvudnyhet på första sidan är just nu "Här är nya Facebooktrenden" - så man får minsann ut mycket av prenumeration! Fast jag nappade på deras prova-på-kampanj, 1kr kände jag att jag har råd med, kommer knappast att fortsätta prenumerera efter att min prov-månad tagit slut  Basketball
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Mange fre 21 feb 2014, 18:07

Rönken skrev:
Mange skrev:
Rönken skrev:Det han sa var att han inte ser sig försöka på ett nytt NHL-äventyr nästa säsong. Fast sedan så parerade han mot slutet av artikeln och sa något i stil med "vem vet gör jag en dundersäsong här så kanske". Så vet inte om det var så mycket till nyhet egentligen.

Är det värt att köpa plus för dessa "sensationsnyheter"? :p

Deras huvudnyhet på första sidan är just nu "Här är nya Facebooktrenden" - så man får minsann ut mycket av prenumeration! Fast jag nappade på deras prova-på-kampanj, 1kr kände jag att jag har råd med, kommer knappast att fortsätta prenumerera efter att min prov-månad tagit slut  Basketball

Hehe ok! får nog också testa på provmånaden för 1 krona  cheers 
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av inlandsjävel fre 21 feb 2014, 19:17

nån som läst vad det står om -"Omark bjöd direkt på en intressant nyhet (plus-artikel)"?

inlandsjävel

Antal inlägg : 2
Join date : 14-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Mange fre 21 feb 2014, 19:24

inlandsjävel skrev:nån som läst vad det står om -"Omark bjöd direkt på en intressant nyhet (plus-artikel)"?

Läs Rönkens tidigare inlägg Smile
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av inlandsjävel lör 22 feb 2014, 11:17

Mange skrev:
inlandsjävel skrev:nån som läst vad det står om -"Omark bjöd direkt på en intressant nyhet (plus-artikel)"?

Läs Rönkens tidigare inlägg Smile

Haha, ja nu läste jag det!
så går det då man bläddrar igenom för fort ^^

inlandsjävel

Antal inlägg : 2
Join date : 14-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Helge tor 27 mar 2014, 10:05

Någon som kan lägga ut Pelles senaste?
Helge
Helge

Antal inlägg : 66
Join date : 14-03-07
Ort : Älvsbyn/ Estocolmo

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar mån 31 mar 2014, 18:35

Såg i sillytråden att nån la ut plustexten om Harju. Finns det mer typ artikeln om vad Strömwall säger om Luleå Hockey, som nån vänlig själ vill lägga ut så tack o bock  bounce 
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken mån 31 mar 2014, 18:39

Ingemar skrev:Såg i sillytråden att nån la ut plustexten om Harju. Finns det mer typ artikeln om vad Strömwall säger om Luleå Hockey, som nån vänlig själ vill lägga ut så tack o bock  bounce 

"När Luleå Hockeys säsong tog slut efter den fjärde kvartsfinalförlusten mot Växjö öppnade Jonas Rönnqvist för en eventuell time-out från tränarjobbet. Rönnqvist har enligt Luleå Hockey inte tagit något beslut än.

– Vi är fortfarande i en reflektionsfas. Arbetet pågår varje dag och varje kväll, säger klubbens sportchef Lars "Osten" Bergström.

Nu har ändå spekulationerna kring en ersättare satt i gång. Bland de möjliga ersättarna nämns inte minst Luleålegenden Johan Strömwall.
Strömwall tränade Södertälje den gångna säsongen, men fick sparken i oktober 2013. Nu står han utan kontrakt inför kommande säsong.

– Jag har inte bestämt någonting ännu. Jag har både alternativ inom hockeyn och näringslivet, säger Strömwall.

50-åringen vill ändå att hockeyjobbet ska vara ett steg i rätt riktning för honom själv för att det ska vara värt att vara kvar inom sporten.

– Jag kommer inte att ta något tränarjobb som är ett steg snett i sidan eller bakåt, säger Strömwall

Har Luleå Hockey hört av sig?

– Jag pratar med "Osten" i bland om olika saker, men jag har inte hört något om hur Jonas Rönnqvist, Thomas Berglund eller Roger Åkerström har tänkt göra nästa säsong.

Hur skulle du ställa dig till ett erbjudande från Luleå Hockey?

– Det är ett av de intressantaste tränarjobben i Sverige, men jag skulle få ta ställning till det då, säger Johan Strömwall."

Rätt intetsägande artikel, förstår att man vill ha betalande kunder men att låsa in sånt här dravel bakom "plus" känns som ett hån. Tillför noll egentligen, men om inte annat får Rönnqvist ta ett beslut nu någon gång. Eller så får Luleå fatta ett åt honom, kan inte vänta till sommaren med det.

En sak är visserligen att Strömwall nog inte nöjer sig med annat än huvudtränare? Om inte jag tolkar in för mycket nu då, tror inte heller Bulan vill annat än huvudtränare i Luleå. Så blir väl antingen Strömwall eller Bulan? Tror inte på bägge.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar mån 31 mar 2014, 21:27

Tack Smile
Jag håller med dig i det du skriver. Allt.
Har fått för mig att Strömwall står för en rätt modern attackhockey även om jag inte sett hur det sett ut i Tälje.
Hur bulan skulle formera om tänket som herre på täppan vet man ju inte heller. Med minnet av han sm spelare får man ju för sig att det skulle bli en förändring oavsett bulan eller Strömwall. Eller nån annan flyktad Norrbottning. För att det blir en länets son tror jag stenhårt på. Om inte annat än för att det är viktigt när vi nu får värva utifrån et tag till.
Hur blaskorna tänker fattar inte jag heller.
Kuriren har ju tappat i anseende som f-n och det är ju bara störande med den där plusgrejen.
Stålnacke håller uppe anseendet men annars platt.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av pingu mån 31 mar 2014, 22:39

Ja bara inte nya tränaren också skiter i det fysiska spelet och vi blir kanonmat i slutspel framöver!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Högljudd tis 15 apr 2014, 17:26

Varsågod, lite betaltext från dagens NK.
Se det som en Påskpresent från mig och mitt sätt att protestera mot NK:s nya betalpolicy:

"Ny huvudtränare, nya assisterande tränare och ny målvaktstränare.

Ja, på tränarposterna blir det många förändringar för Luleå Hockey den här säsongen. En som kommer bli kvar åtminstone en säsong till är fystränaren Petter Pettersson. Fast han ser gärna att det blir lite förändring för honom också.

– Jag har haft två halvtidstjänster. Först är jag på ishallen på förmiddagen, sedan åker jag till Impuls där jag också jobbar, och sedan tillbaka till ishallen när vi har matcher. Jag har sagt att jag vill vara mer på ett ställe. Man vill ju gärna träffa familjen lite också, säger Pettersson.

På torsdag drar Luleå Hockeys försäsong i gång på allvar. Då är det dags för de första fystesterna, och på måndag börjar den vanliga sommarträningen.

Grunden i träningen blir densamma i sommar som tidigare, men vissa ändringar blir det.

– Jag gillar variation. Vi kommer köra mer bollsport i sommar. Sedan hade vi gymnastik förra sommaren vilket uppskattades mycket hos grabbarna i laget, men i år ska vi försöka få klart med en kille som ska köra kampsportsträning med oss. Det är ruggigt bra träning och då blir det även lite kroppskontakt, säger Pettersson.

Luleå Hockey som den här säsongen består av flera nya spelare och tränare kommer också åka på något som Petter Pettersson kallar för "upplevelsevecka".

– Det är för team-buildingen. De nya tränarna gillade också idén. Det kan vara att vi åker på äventyr och löser uppgifter tillsammans. Det kan vara hinderbana och det kan bli så att vi åker ut på en ö och gör saker tillsammans. Jag tror att det blir bra, säger Petter Pettersson."
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar tis 15 apr 2014, 20:09

Tack och bock till dig Högljudd Smile
Tittade nyss in på den sajten och förbannade att den artikel var låst och sen hit och hoppades Wink
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Högljudd sön 20 apr 2014, 21:10

Tack Ingemar,

Min enmansprotest mot NK:s betalsvammel fortsätter så här har ni lite mera.
Rautio berättar varför han lämnar Luleå:

"Strax efter Luleå Hockeys uttåg ur årets SM-slutspel stod det klart att David Rautio lämnar moderklubben Luleå Hockey.

I onsdags presenterades han som ny förstamålvakt i konkurrenten Linköping.

– Det kändes intressant att prova på något nytt, säger Rautio som precis är tillbaka från en skidsemester i Alperna.

När Luleåprodukten David Rautio återvände till Norrbotten 2010 blev det succé tämligen omgående. Efter fyra år utanför länet (bortsett en kort sejour i Piteå) hade han höjt sin lägstanivå avsevärt.

Första året var han sjätte bästa målvakten i serien med 2,16 insläppta mål per match. Placeringen blev bara bättre för varje säsong som gick, 2011/2012 blev han trea och säsongen därpå var han tvåa.

I årets upplaga av SHL var han bäst av alla med 1,78 insläppta mål per match. David Rautio har aldrig varit den som bryr sig om siffror och statistik – men han håller med om att han är nöjd över utvecklingen i klubben.

– Jag har haft ett fantastiskt samarbete med "Hento" (Daniel Henriksson, målvaktstränare), säger Rautio som förklarar varför han inte gillar att snacka statistik.

– I Sverige finns det fyra stora grejer man kan kolla på. Av någon konstig anledning fokuserar många på räddningsprocenten – den enda siffran det går att fuska med. Det är gubbarna som sitter i sekretariatet som avgör vem som ska ha mest skott hit och dit.

För att ta nästa steg behövde han en förändring. När Linköping hörde av sig och senare erbjöd honom ett tvåårskontrakt efter årets säsong nappade han tämligen direkt.

– Det kändes spännande. Jag känner båda målvaktstränarna sedan tidigare, säger han.

– När "Hento" inte skulle vara kvar som målvaktstränare i Luleå och då kändes det rätt att testa något nytt för att ta ännu större kliv nästa säsong.

I Linköping återfinns Luleåsonen Fredrik Mikko som har ett förflutet som målvaktstränare i LHF och som är en av initiativtagarna till målvaktsvekstan som årligen anordnas i Luleå under somrarna.

– Jag vill bli så bra målvakt som möjligt. Ett miljöombyte och nya tränarögon kan göra nytta, säger 28-åringen.

– Det är alltid svårt att säga på förhand vad som är bäst. Men det här känns bäst och jag tror att jag har bra utvecklingsmöjligheter där nere.

Hur tog Luleå ditt besked?

– Jag pratade med "Osten" (Lars Bergström, sportchef) och sa som det var. Han hade väl ändå förståelse för att jag ville testa något nytt och det var absolut inga arga miner.

Tror du att du kommer att återvända till Luleå i framtiden?

– Oj, vad svårt. Jag är född och uppvuxen i Luleå och det är absolut ingen omöjlighet. Men jag försöker se ganska kortsiktigt, vad som händer om fem år vet jag inte.

Dina bästa minnen från de senaste fyra säsongerna?

– Varje år har det varit god stämning och bra sammanhållning i laget. Sköna grabbar och bra tränarteam – det mesta har varit gott.

Dina sämsta minnen?

– Det som svider absolut mest är årets slutspel. Det kändes som att vi hade bra lag och bra möjlighet att ta oss vidare – vi hade det mesta, säger han.

– Jag kan inte peka exakt på en grej som hände. I medvind kan det hända stora grejer, men vi hade lite motvind och den här gången fick vi direkt två tunga backskador (Johan Fransson och Robin Jonsson) och sådana smågrejer kan betyda mycket."
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar sön 20 apr 2014, 23:28

Tack igen Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av MrA sön 20 apr 2014, 23:50

Någon som kan klippa in artikeln från NSD om talangen som tvingades sluta. Ser ut att vara ngn norrbottning som lirade i Skeå...
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Donowitz sön 20 apr 2014, 23:55

MrA skrev:Någon som kan klippa in artikeln från NSD om talangen som tvingades sluta. Ser ut att vara ngn norrbottning som lirade i Skeå...

Filip Haara.

Spoiler:

Donowitz

Antal inlägg : 4068
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Högljudd mån 21 apr 2014, 09:34

Enda fördelen med att man är betalande läsare av NK är att man även får tillgång till NSD:s betalskriverier också så varsågoda kamrater, här är Haara:

"SKELLEFTEÅ/ISHOCKEY Sommaren 2011: Talangen lämnade Asplöven för att utvecklas i Skellefteås organisation. Hösten 2013: Efter upp- repade hjärnskakningar tvingades han ta det tuffa beslutet att lägga av – som 17-åring. För NSD berättar nu Filip Haara om drömresan som blev en mardröm.

– Det är lugnt, det går bra för dem. Det var lite problem i början att gå på hockey men nu har det som sjunkit in, säger Filip Haara och blickar ut över ett av Skellefteå AIK:s träningspass under slutspelet.

Vi sitter på läktaren i Skellefteå Kraft Arena. Joakim Lindström skjuter ett skott i krysset, Bud Holloway och Viktor Arvidsson kommer ner för trappan på ena kortsidan. Det är slutspelsfeber i ”schtaan”, men för Filip Haara, 18, har de senaste månaderna mest handlat om bearbetning och att anpassa sig till ett nytt liv.

SKELLEFTEÅ/ISHOCKEY Sommaren 2011: Talangen lämnade Asplöven för att utvecklas i Skellefteås organisation. Hösten 2013: Efter upp- repade hjärnskakningar tvingades han ta det tuffa beslutet att lägga av – som 17-åring. För NSD berättar nu Filip Haara om drömresan som blev en mardröm.

– Det är lugnt, det går bra för dem. Det var lite problem i början att gå på hockey men nu har det som sjunkit in, säger Filip Haara och blickar ut över ett av Skellefteå AIK:s träningspass under slutspelet.

Vi sitter på läktaren i Skellefteå Kraft Arena. Joakim Lindström skjuter ett skott i krysset, Bud Holloway och Viktor Arvidsson kommer ner för trappan på ena kortsidan. Det är slutspelsfeber i ”schtaan”, men för Filip Haara, 18, har de senaste månaderna mest handlat om bearbetning och att anpassa sig till ett nytt liv.

Ett liv utanför hockeybubblan.

I höstas tog han beslutet att lägga av. Upprepade hjärnskakningar och diskbråck tvingade honom att kasta in handduken – som 17-åring. Bara tre år efter att han kom före exempelvis Lucas Wallmark och André Burakovsky i TV-puckens poängliga.

– I början var det ilska. Sen var jag så klart ledsen och det var en tomhet. Samtidigt var det en lättnad att slippa känna pressen, att hela tiden komma tillbaka och behöva jaga efter de andra, säger Filip Haara innan han nedstämt tillägger:

– Det känns som att jag inte riktigt har fått chansen sen jag kom hit, jag har ju bara varit skadad.

Hade det känts bättre om du hade fått kört igenom junioråren och att karriären sen inte riktigt hade blivit som du tänkt dig?

– Jo, absolut. Nu kan jag som sitta och fundera... ”Tänk om jag inte hade blivit skadad, vad hade kunnat hända då?”.

Var hamnar funderingarna?

– Ja, men... Vem vet liksom. När man kom hit, inte för att skryta nu, så hade jag talang. Och här är det bästa stället att utveckla talangen...och så blir man skadad direkt. Det hade kunnat bära långt.

I dina drömmar, var ser du dig?

– Här, med a-laget kanske.

Det var under försäsongen 2012 som den värsta smällen kom. I en match mot Djurgården tacklades han medvetslös.

– Det enda jag minns är att jag vaknar upp i omklädningsrummet. Min pappa var där, han fick panik. Så direkt när jag vaknade skrek han ”nu är det över, nu blir det ingen mer hockey”. Men det tog han tillbaka ganska snabbt. Man förstår ju att föräldrarna är oroliga när det händer något sånt där, det var ju tredje gången på sju månader. Det kan inte vara roligt.

Smällen mot Djurgården höll honom borta nästan hela den säsongen och under den vintern genomgick han en stor utredning på idrottsmedicin i Umeå för att ta reda på hur hjärnan har påverkats av alla smällar.

– Det är nog bland det värsta jag har gjort faktiskt. Så fort jag läste något fick jag ont i huvudet och så skulle jag sitta där och läsa fyra gånger per dag, en timme vardera. Efter varje sånt pass var jag tvungen att gå och lägga mig. Jag blev helt slut i hela kroppen.

Du var där en vecka, vad konstaterade man?

– Jag hade fortfarande problem med minnet tror jag. Komma ihåg vissa grejer. Men det var ingenting på hjärnan som var skadat utan den var fortfarande svullen efter smällen. Så det var skönt att höra.

Fick du klartecken att spela då?

– Ja, fick jag klartecken?

Det var det där med minnet...

– Haha. Nä, men. Det var väl så att de sa att jag som inte har några skador och att jag får känna själv när jag känner mig redo att köra igen.

Han kände sig fräsch och gjorde comeback i J18:s slutspel våren 2013.

Då kom nästa bakslag – i fjärde matchen.

– Jag kanske gick på lite för tidigt. Mot Leksand fick jag fick en liten, liten smäll mot huvudet. Och då kände jag direkt att det inte går. Jag var tvungen att springa ut i omklädningsrummet, jag blev yr och var tvungen att spy. Det blev min sista match. Efter den låg jag hemma på rummet i 2-3 veckor med en kall handduk på ansiktet.

I somras gjorde 18-åringen ändå ett sista försök. Då, under fystesterna, small det till ryggen och efter en magnetkameraundersökning stod det klart att talangen ådragit sig diskbråck.

Då fick det vara nog.

– Jag hade redan missat så mycket och det skulle ta tid att fixa. Det orkade jag inte med psykiskt, säger Haara innan han utvecklar:

– Det var väl också det som behövdes. Jag kunde inte gå runt och ha en sten i magen varje dag och veta att när man kommer tillbaka så kanske man blir skadad igen. Det var en konstant press och ångest att jag hade missat så mycket. Sen kände jag att Skellefteå hade gjort så mycket för mig och så var jag bara skadad hela tiden och jag kunde inte kunde prestera för dem. Men visst var det ett tufft beslut, samtidigt var det en sten som släppte från hjärtat.

Är hjärnskakningar ett problem?

– I svensk ishockey? Absolut. Det är mycket snack om att vi måste få bort hjärnskakningar men jag tycker inte mig se någon skillnad när det väl kommer till tacklingarna. Det är något vi måste få bort, det förstör ju personers liv.

En karriär är över, men kanske en annan nu tar vid. 18-åringen valde att börja plugga till personlig tränare när han började gymnasiet i Skellefteå.

– Det kändes som ett jobb jag hade kunnat hålla på med utifall det inte skulle bli något med hockeyn. Det var väl tur att jag valde det men nu får jag kanske ångra att jag inte valde ekonomi eller nåt. Personlig tränare är väl inte riktigt något man kan leva på. Det tar några år att jobba upp ryktet.

Du hade ändå en tanke.

– Ja, det tycker jag väl att man ska ha. Vem vet, allt kan hända i hockey. Och står man då där utan utbildning känns det riktigt surt. Så det är alltid bra att ha...

Visdomsord från dig.

– Jag ska väl inte sitta här och säga att jag är världens gullgosse i skolan men det är alltid bra med en utbildning.

Så din uppmaning till alla unga spelare får bli ”skaffa en utbildning”.

– Ja, man vet aldrig vad som händer. Så det är mitt råd."
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar mån 21 apr 2014, 10:34

Trist för grabben!
Tack Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Högljudd tis 22 apr 2014, 15:42

Betaltext från dagens NK, Osten berättar om lagbygget.
Intressant hur han nämner om att kontrakterade spelare kan få lämna...
Varsågoda Kamrater!

"ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey har inte värvat färdigt. Fler spelare kan tillkomma och någon kan lämna.

I och med värvningarna av Daniel Zaar och Emil Sylvegård har Luleå Hockey 23 spelare under kontrakt.

Nu fokuserar sportchefen Lars "Osten" Bergström på att hitta spetsspelare till den befintliga truppen. Spelaregenskaper eller position nämner han inte.

– Vi tittar på kvalitetsspelare, säger "Osten".

Sportchefen är nöjd med hur lagpusslet ser ut hittills.

– Vi är på väg att sätta ett bra lagbygge inför kommande säsong. Det saknas någon viktig pusselbit som vi får återkomma med, säger han.

– Men vi har radarn på och vi känner oss bekväma i vår situation och har kontroll på läget.

Han öppnar även för att spelare ur den befintliga truppen kan försvinna.

– Det kan bli förändringar på sådana som har kontrakt. Det vet man aldrig, men i stort sett börjar truppen ta form och det är någon bra pusselbit som ska adderas.

Tanken var att klubben skulle presentera värvningen av Rögleforwarden Dennis Everberg den här veckan. Men NHL-klubben Colorado Avalanche satt käppar i hjulet för LHF.

– Vi sajnade Everberg på ett tvåårskontrakt och sen dök det här med Colorado upp och det är så klart en ung spelares dröm att landa i NHL, säger "Osten" som inte har gett upp hoppet om att se 22-åringen i Luleåtröjan.

– Vi har en dialog och vi tycker det skulle vara bättre om han kanske får ett eller två år i SHL innan dess. Vi får se hur det blir och håller en dialog med honom.

En spelare som är på glid är backen Johan Fransson som redan i fjol var nära en övergång till KHL. 29-åringen har en utlandsklausul som innebär att han kan lämna Luleå Hockey om rätt klubb erbjuder honom ett kontrakt innan den 15 maj."
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar fre 23 maj 2014, 08:59

Nu har jag bläddrat förbi en intervju med "Lyftkranen från Orsa" som NSD låst och är för nyfiken......Nån som kan tänka sig att lägga ut?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Zeth fre 23 maj 2014, 10:48

vassegod





LULEÅ/ISHOCKEY Oöm, fysisk, hårt arbetande – Jonathan Granström definierar Luleå Hockey efter Jonas Rönnqvist. Själv har han aldrig spelat i ett lag med så många fysiska spelare.

”Hockey utan attityd – vem fan vill se det? Inte en jävel.”

Orden är Joakim Fagervalls, Luleå Hockeys nye huvudtränare sa dem i samband med en NSD-intervju i våras, och om ni vill ha en enda programförklaring för Norrbottens bästa hockeylag kommande säsong så duger den lika bra som någonting annat.

Men det handlar inte bara om ord.

Så gott som alla Luleås nyförvärv har, i någon mån, kunnat ha en stämpel i pannan med just de orden. Daniel Zaar är en skyttekung i vardande, Lennart Petrell är stor och stundtals ilsken, Per Savilahti Nagander älskar klubben av hela sitt hjärta.

Och så, naturligtvis, Jonathan Granström.

Han kallas för ”lyftkranen från Orsa” i sitt nya lag.

Supportrar till hans gamla lag gnisslade tänder när han lämnade.

Han har retat gallfeber på motståndare i Sveriges högsta serie under tio års tid.

Vill ni nödvändigtvis ha en till programförklaring duger det gott med en bild på den fysiske centern från Dalarna.

– Jag har alltid försökt att jobba hårt. Ju längre upp man kommer i serierna desto tydligare roll får man ju. Man ska göra det man är bra på, säger Granström.

Ni är rätt många i laget – inte bara nyförvärven – som precis som du framstår som lite ilskna på isen.

– Hahaha, jag vet inte om vi är ilskna. Men jag pratade faktiskt med Ledin om det här om dagen, ingen av oss har spelat i ett lag där det finns så många fysiska spelare.

Inte?

– Nej, det känns jätteroligt. Vi kommer att bli otroligt jobbiga att möta om vi får in det där. Det är väldigt många i laget som är väldigt starka.

Jonathan Granström föddes strax efter Palmemordet och växte upp i Orsa, vid Siljans norra strand, bland björnar och folkmusik. Efter högstadiet flyttade Granström till Mora för att gå hockeygymnasiet och där blev han kvar fram till 2008 innan han flyttade till Gävle. Efter sex år, ett SM-guld och 454 utvisningsminuter för Brynäs flyttade han igen.

– Jag har inte flyttat sådär jätteofta, nej. Om man trivs och det funkar bra finns det ingen anledning att flytta. Om det blir sex år i Luleå också? Hahaha, vi får väl se om jag ens spelar när jag är 34.

Du framstår som oerhört saknad i Gävle. Hur känns det?

– Det är väl alltid kul att folk saknar en, jag har haft sex bra år där nere. Men nu känns det jättekul att få börja om, det känns oerhört spännande.

Beskriv den mentala processen kring att välja uppbrott efter sex år.

– Efter säsongen pratade jag med min agent, han sa att det fanns ett par klubbar som var intresserade. Jag pratade med ”Osten”, han hade ett bra upplägg och Luleå vill vinna. Det var den stora anledningen till att jag kom just hit, jag hade inte velat gå till ett lag som bara jobbar för att hålla sig kvar. Man utvecklas av att satsa mot toppen.

Jonathan Granströms oömma spelstil har tagit honom till den högsta nivå en hockeyspelare kan nå inom Sveriges gränser.

Men den har också gett honom bekymmer.

I fjol kände han att höften började smärta. En broskuppbyggnad i leden tvingades honom till operation innan säsongen ens startat.

– Klart det inte var optimalt. Det blev lite så att jag skulle in i ett hopspelat lag när jag kom tillbaka. Det var skittråkigt, men det var bara att försöka göra det bästa av det. Och när jag började känna mig som bäst var ju säsongen plötsligt över.

Just nu bor Granström i en lägenhet på Björkskatan, men han letar hus utanför stan. Både på grund av sina två hundar – ”en terrier och en rottweiler, de mår ju bättre på landet” – och för att han vill vara nära naturen.

– Jag har det ganska mycket i mig, i och med att jag kommer där jag kommer ifrån. Det är skön avkoppling, från hockey och allt annat. Det är skönt att vara ute.
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 148
Join date : 12-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar fre 23 maj 2014, 11:34

Tack o bock Smile
He he det känns så det spirrar i gubbakroppen när man tänker på nästa sässe Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LulefanGBG fre 23 maj 2014, 17:47

Tackar för delandet!

Känns underbart inspirerande!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av FruktHamster fre 23 maj 2014, 20:16

Jag hoppas man verkligen får ihop laget efter det också. Att man är så starka, spelar så hård och har en sådan stark vilja, men samtidigt att man får spelet att kugga i.
Får man det, kan man inte gärna önska för mer som supporter.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LubosC ons 04 jun 2014, 02:02

Jaha, låst krönika från Pelle J på nsd. Någon som vill dela med sig till en snål kille på 25 år?  Wink 
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lars158 ons 04 jun 2014, 02:20

LULEÅ/ISHOCKEY Att Luleå Hockey går back må vara hänt. Föreningen hade råd och även om hoppet misslyckas kan ansatsen ändå vara vacker. Däremot måste Luleå Hockey fråga sig om fjolårets väg verkligen leder framåt.
ANNONS

ANNONS

Vi kan, till att börja med, slå fast följande: 2013/2014 var inte särskilt lyckat för Luleå Hockey. Att den sportsliga delen inte gick enligt planen må vara hänt, det har hänt förr – till och med bättre lag än Luleå Hockey – och lär hända igen. Det som däremot är alarmerande är att klubbledningen tog ett felbeslut.

Vilket?

Att räkna hem säsongen genom att utgå från intäkterna från en högst eventuell semifinal.

Inför fjolårssäsongen stod Luleå Hockey inför ett val. Antingen skulle man låta dyra spelare lyssna till locktoner från rikare lag, begränsa utgifterna och bygga nytt eller så behålla spelarna för att låta samma stöttespelare som året innan göra ett sista försök på guldet – och därigenom kanske gå med förlust.

Valet föll på det senare. Klubben behöll dyra spelare – Johan Fransson, Linus Klasen, Niklas Olausson – och lät därmed utgifterna rinna iväg i hopp om att det skulle ge klubben en extra skärpa i kampen om SM-guld.

Det gjorde det inte.

Snarare tvärt om.

Här blir det svårt. För jag tycker att det beslutet var både rätt och fel. Det var rätt, därför att Luleå Hockey faktiskt hade gott om pengar på banken, och vad ska man annars göra med dem? Det finns ju liksom ingen anledning att spara pengar om man inte tänkt använda dem. I grund och botten gillar jag alltså beslutet. Det är offensivt, en smula galet, det är egentligen allt som jag tycker att Luleå Hockey ska stå för.

Däremot är jag tveksam till de sportsliga värderingar som ledde fram till beslutet.

För att ta till en så här drastisk åtgärd – vi pratar alltså om ett medvetet och högst troligt underskott i mångmiljonklassen – krävs att man har en reell chans på guldet. Tyckte verkligen Luleå Hockeys ledning att laget hade det?

Verkställande direktör Stefan Enbom säger själv att det är slut med att budgetera för semifinaler, nu väntar tuffare tider och klubben ska hålla hårdare i pengarna. De två miljoner som Luleå backade i år innebär i stora drag att tio procent av det egna kapitalet är borta och det är en hård smäll att betala för en chansning.

Ändå står föreningen faktiskt kvar efter den.

Det fanns en tid då en miljonförlust hade inneburit dödsrunor över länets största förening. Det är viktigt att komma ihåg det. Inte för att måla fan på väggen – utan för att undvika att upprepa samma misstag.

Det är lätt att vara efterklok. Med facit på hand är det enkelt att döma ut Luleås chanser i fjol, men jag var bara en i mängden av experter som inför säsongen slog fast att det mycket väl kunde bli SM-guld. I sak gjorde jag inte det av någon annan anledning än att jag underskattade Skellefteå, men jag gjorde det ändå. Visst, vi kan tycka att sportchefer och klubbledare ska veta mer, men de är inga övermänniskor.

Det viktiga verkar Luleå Hockey redan ha lärt sig.

Det ekonomiska bakslaget måste stanna här.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LubosC ons 04 jun 2014, 03:57

Tack så mycket!
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar mån 23 jun 2014, 13:56

nån barmhärtig som kan copy/paste NSDs artikel om pågarna idag?......
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LuleåWinston mån 23 jun 2014, 14:51

Skog i stället för rapsfält, palt i stället för gåsamiddag och mängder med mygg. Här är Daniel Zaar och Emil Sylvegård – skåningarna som har lämnat tryggheten, familjekritiken och läsken för att blomma ut i Norrbotten.
Det är lunchrusning och den norrbottniska dialekten svävar omkring mellan kakelväggarna i en av restaurangerna på Storgatan i Luleå.

Daniel Zaar och Emil Sylvegård – samt undertecknad – bryter mönstret.

Vi är från Skåne.

– Vad vi kan om Norrland? Inte mycket. Det är kallt om vintrarna. Och mycket mygg, säger Daniel.

Leendena avlöser varandra när Luleå Hockeys skånska nyförvärv sitter vid ett bord lite avsides från övriga lunchgäster.

I väntan på dagens fiskrätt knaprar de på varsin portion med sallad.

– Man vill göra allt för att bli så bra som möjligt. Då får man offra mycket, knappt äta något godis eller dricka läsk, säger Emil.

– Jag har blivit mycket mer noggrann med maten sedan jag kom upp hit, framför allt med frukosten, säger Daniel. Innan käkade jag kanske en macka och lite yoghurt, nu gör jag äggröra och steker upp en lövbiff. 20-åringen tar en tugga av salladen och fortsätter:

– När jag kom hit så bodde jag tillsammans med Emil och hans flickvän den första månaden. Då märkte jag att han käkade annorlunda än vad jag gjorde. Kvarg har jag till exempel bara smakat innan, men det käkar han hela tiden.

Daniel är finliraren, fostrad i plantskolan Jonstorp, som efter succén i Rögle jagades av halva SHL, skrev NHL-kontrakt med Columbus och lånades ut till Luleå. Den ett år äldre Emil är powerforwarden från Malmö som efter två år i kanadensisk juniorhockey hamnade i Oskarshamn, och värvades av Luleå utan konkurrens från andra klubbar i landets högsta serie.

Daniel och Emil har vandrat längs olika vägar i jakten på framgång – men båda har kallats "supertalanger".

– Ja, jag vet inte... Det är roligt att höra så klart, men det är väl inget man tänker på direkt. Det är bara roligt att höra, säger Daniel, nästan lite generat, innan Emil fyller i:

– Jag var kanske en talang förut, men jag tycker att det har gått bort lite. Det har kanske inte varit den spikraka utvecklingen som man hade hoppats på, jag har fått jobba mig uppåt. Talang har jag väl varit, men "supertalang" vet jag inte... Han är mer talang än vad jag är, säger Emil och nickar mot Daniel.

De har stött på varandra tidigare, dessa skånska ynglingar. Bland annat i prestigefyllda Skånederbyn mellan Rögle och Malmö i juniorallsvenskan, via deras gemensamma agent Johan Finnström och i hockeyallsvenskan den gångna säsongen.

Dessutom kommer de från varsin hockeyfamilj. Emils pappa, Patrik Sylvegård, är en legendar i Malmö Redhawks. Daniels bror, Jonathan Zaar, har ett förflutet i både Rögle och svenska ungdomslandslag.

– Jag har alltid haft stor press på mig där hemma, med pappa som har lirat hockey i Malmö och vet vad som krävs för att bli bra. Han har alltid varit hård, jag har fått ett par utskällningar genom åren för att jag spelat dåligt och inte "varit där". Klart att det har stjälpt mig också, ibland har man kanske behövt något positivt. Men då har mamma varit där. Samtidigt har jag alltid haft stor press på mig själv. Det är väl något som har hjälpt mig de senaste åren, jag orkar trycket, säger Emil.

– Det känner jag igen, säger Daniel. När man kommer hem från en match, där det ändå har känts helt okej, så kommer pappa och klagar direkt. Sen går man till mamma och hon ger bara beröm, även om vi har spelat den sämsta matchen för säsongen.

Stämningen är avslappnad. De bägge framtidslöftena är harmoniska och ödmjuka – utan att vika ner sig.

– Man får inte sluta tro på sig själv. Det är väl det som bygger framgång till slut, säger Emil.

Hur är det att flytta så här långt, bort från "allt och alla"?

– Jag har haft lägenhet i Ängelholm och föräldrarna har bott i Jonstorp, det är väl 10-15 minuter mellan. Men mamma har tvättat och hjälpt till med handling, så det har varit som att bo hemma, säger Daniel, medan Emil fnissar bredvid.

– Klart att detta är ett stort steg, men om du ska flytta hemifrån kan du lika gärna flytta långt. Du är ju hemma på tre timmar med flyg ändå, fortsätter Daniel.

Emil tillägger:

– Det är fjärde året jag bor hemifrån, så jag är van. Men jag tror att jag pratar med mina föräldrar två-tre gånger om dagen.

Efter förra säsongens slutspelsfadäs har Luleå Hockeys trupp förändrats rejält. Emil och Daniel symboliserar ett fräscht, ungdomligt och spännande lag.

– Jag vill visa att jag hör hemma i SHL. Om jag tar en plats så är jag inte nöjd för det, jag vill bli så bra som möjligt. Drömmen är ju fortfarande NHL, den kommer nog aldrig att slockna. Sen vill jag hjälpa laget och kanske kunna ta ett SM-guld. Om det blir i år eller nästa år får vi se, säger Emil.

De yttre förväntningarna på Daniel och Emil skiljer sig radikalt. Luleå-fansen sätter ett stort hopp till Daniels finessrikedom.

– Klart att man har förväntningar på sig. Men det är ju första året i SHL, även om jag har några matcher. För stora krav ska man inte ha, att man ska gå in och dominera, säger Daniel.

Laxen är uppäten och vattnet uppdrucket. Med skäckblandad förtjusning begrundar Daniel och Emil det Norrbotten-quiz som NSD har komponerat.

– Jag är en dålig förlorare, men det här... jag är så dålig, så jag kan inte bli förbannad, säger Emil.

Daniel harklar sig och säger:

– Bara jag läste första frågan kändes det... sådär.

Daniel Zaars och Emil Sylvegårds norrbottniska resa har bara börjat.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LuleåWinston mån 23 jun 2014, 14:51

Norrbottensquizen

Vi testade hur väl de nya skåningarna – både Luleå Hockeys och NSD:s – känner till sin nya landsände. Resultatet? Besvärande...

Deltagare: Daniel Zaar, hockeyspelare från Jonstorp, Emil Sylvegård, hockeyspelare från Malmö, Eric Persson, journalist från Ängelholm.

Domare och quizmaster: Pelle Johansson, krönikör från Avan.

1) Sverige har fyra nationalälvar – tre av dem ligger i Norrbotten. Vad heter de?

Zaar: ”Luleälv, Piteåälv.” 1 poäng.

Sylvegård: ”Pitieåälven, Kirunaälven och Skelleftiåälven.” 1 poäng.

Persson: ”Piteälven, Luleälven, Kalixälven.” 2 poäng.

Domaren säger: ”Skelleftiå” ligger inte i Norrbotten. Det lär Sylvegård bli varse den 10 september, om inte förr.

2) Vad hette Coop Norrbotten arena innan namnet såldes ut?

Zaar: ”Delfinen.” 1 poäng.

Sylvegård: ”Delfinen.” 1 poäng.

Persson: ”Delfinen.” 1 poäng.

Domaren säger: Full pott. Men den var enkel.

3) Sveriges högsta berg heter Kebnekaise, det vet till och med ni. Men vad heter det näst högsta – som också ligger i Norrbotten?

Zaar: ”–.” 0 poäng.

Sylvegård: ”?” 0 poäng.

Persson: ”S...” 0 poäng.

Domaren säger: Geografikunskaperna ger jag inte mycket för. Hittar någon av er ens till ishallen? Kebnekaise har de två högsta topparna i Sverige, därefter kommer Sarektjåkkås stortopp.

4) Snabbt: Nämn tre skotermärken.

Zaar: ”Yamaha, Marin, Volvo.” 1 poäng.

Sylvegård: ”Skoda, Saab och Honda.” 0 poäng.

Persson: ”Mitsubishi, Peugot och Volvo.”

Domaren säger: Driver ni med mig?

5) Palt är en norrbottnisk specialité. Vilka tillbehör kompletterar traditionellt denna gudarnas ambrosia?

Zaar: ”Fläsk, mjöl, sylt.” 1,5 poäng.

Sylvegård: ”Potatis och ärtor.” 0 poäng.

Persson: ”(Potatis), fläsk, sylt, mjöl, salt.” 1,5 poäng.

Domaren säger: Jösses... Ärtor till palten?

6) Ortsnamnet Luleå kommer ursprungligen från samiskans ”Julevu”. Vad betyder det?

Zaar: ”Julbyn?” 0 poäng.

Sylvegård: ”Lugn.” 0 poäng.

Persson: ”Harmoni.” 0 poäng.

Domaren säger: Nåja. Att ni inte har koll på er samiska må vara hänt. Mina kunskaper i danska kan i bästa fall beskrivas som bristfälliga.

7) Jaha, lite föreningshistoria. Luleå Hockey bildades 1977, men i första skedet under ett annat namn. Vilket?

Zaar: ”Julevu Hockey.” 0 poäng.

Sylvegård: ”Stålmannen.” 0 poäng.

Persson: ”Gokro... Gokra?” 0 poäng.

Domaren säger: Oooohh... Persson är nära, men nära skjuter inga harar ens på det norrbottniska fortet.

Cool Allt är inte hockey i er nya stad. Basketen är stor i Luleå – hur många SM-guld har stans seniorlag tagit?

Zaar: ”11 stycken.” 0 poäng.

Sylvegård: ”8 stycken.” 1 poäng.

Persson: ”8 stycken.” 1 poäng.

Domaren säger: Det är svårt att veta om Sylvegård och Persson chansade eller verkligen kunde detta. Men det blir ju, som bekant, aldrig mål på skotten som man inte skjuter.

9) Okejrå, ni får en hockeyfråga till sist: Genom årens lopp har fyra svenskar vunnit fyra Stanley Cup-titlar vardera. Två av dem har norrbottniska rötter – vilka?

Zaar: ”Tomas Holmström, Mikael Renberg.” 1 poäng.

Sylvegård: ”Tomas Holmström, Anders Kallur.” 1 poäng.

Persson: ”Tomas Holmström, Stefan Persson.” 2 poäng.

Domaren säger: Snyggt av Persson, de andra skåningarna kunde i alla fall en av spelarna. Man får tydligen vara nöjd med det lilla...

Slutställning

Zaar: 6 poäng.

Sylvegård: 4 poäng.

Persson: 8 poäng.

Domaren säger: En succé? Nåja. Av totalt 16 poäng på spel räckte det med hälften för att vinna frågesporten. Jag är måttligt imponerad. Det är tur att två av pojkarna i alla fall har hockeyn att falla tillbaka på. Unge Persson kommer att få lära sig både att veta hut och norrbottnisk allmänbildning på NSD:s sportredaktion – det blir nog människor av de här gossarna till slut.

Facit till frågesporten:

1) Piteälven, Kalixälven, Torneälven (den fjärde, Vindelälven, ligger i Västerbotten).

2)Ishallen Delfinen.

3) Sarektjåkkå.

4) Möjligheterna är oändliga. Skidoo, Polaris, Yamaha, Arctic Cat, Lynx och Ockelbo, till exempel.

5) Fläsk kan räknas som både ingrediens och tillbehör, då många äter det stekt till palten. Dessutom ingår smör och lingonsylt i den klassiska treenigheten. Sirap? Tja, vissa gillar det...

6) ”Östervatten”, eller möjligen ”vatten som rinner österut”.

7) Groko Hockey.

Cool 8 st.

9) Tomas Holmström och Stefan Persson.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar mån 23 jun 2014, 15:21

tack Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Diktatorn tis 24 jun 2014, 13:47

för övrigt bra artikel av Persson!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lars158 tis 24 jun 2014, 17:39

ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey letar efter en center. Men marknaden är tuffare än någonsin menar agenter.
ANNONS

Sedan Niklas Olausson klargjort att han vill fortsätta karriären utomlands har Luleå Hockey haft ett jobb framför sig med att hitta en spelskicklig center.

För tre veckor sedan sade sportchefen Lars "Osten" Bergström att det är svårt att säga om klubben är nära att kontraktera en ersättare.

– Det är väldigt svårbedömt. Vissa gånger känns det som att det är nära, men det tar väldigt lång tid och vissa gånger är det tvärt om, sade "Osten" då.

Kuriren har ringt runt till olika agenter för att ta tempen på marknaden – och det ser skralt ut just nu.

– Det är tufft – det är det värsta på 20 år. Det finns inga platser och inga pengar, säger agenten Juuso Pulliainen.

Menar du i Finland?

– I hela hockeyvärlden. Överallt är det samma, i Schweiz, Tyskland, Sverige, Ryssland och Slovakien.

Vad beror det på?

– Intresset är inte på samma sätt kring hockeyn nu. Det syns på publiksiffrorna. Ekonomin är inte heller bra. Den ekonomiska kris som var för några år sedan börjar visa sig nu.

En annan finsk agent, Jukka Tiilikainen, anser att det inte är någon större skillnad jämfört med tidigare år, men menar också att det är väldigt lite rörelse just nu.

– Det är dödstyst. En vecka efter VM fram till tidigt i augusti händer det inte så mycket. Det är ifall någon spelare drar till NHL som platser öppnas.

Själv har han tre klienter utan kontrakt, en av dem är centern Fredrik Warg.

– Det händer inte så mycket där just nu. Han vill helst spela i något av de norra SHL-lagen – Skellefteå, Modo eller Luleå.

Har du pratat något med Luleå på sistone?

– Nej, det var nog en och en halv månad sedan, säger Tiilikainen.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar ons 25 jun 2014, 07:16

tack o bock Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ivanhoe ons 09 jul 2014, 12:54

Någon som kan dela med sig av kurirens senaste artikel "En center är på radarn"?

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ivanhoe ons 09 jul 2014, 12:59

Jag svarar på min egen uppmaning..  Artikeln verkar vara upplåst för tillfället.

ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey vill fylla den lucka som Niklas Olausson lämnat efter sig när han skrev på för Biel. Och nu kan en lösning vara inom räckhåll.
Det har under en längre tid varit känt att centern Niklas Olausson skulle lämna Luleå Hockey inför nästa säsong då han ville testa på spel utomlands. Och i förra veckan blev det klart att 28-åringen skrivit på för det schweiziska laget Biel. LHF har därför försökt finna en center som kan ersätta Olausson och den sista pusselbiten i lagbygget kan nu vara funnen.

– "Mister center" är på radarn men han är inte undertecknad ännu så det arbetet pågår. Vi vill vara noggranna och träffa rätt där. Det är hård konkurrens om spelare men vi kommer att ha tålamod så det blir rätt och så bra som möjligt, säger Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström.

Då har ni någon som ni förhandlar med nu?

– Det är klart att vi har jobbat på olika alternativ så vi får se då vart det landar.

Har ni satt någon deadline för när det ska vara klart?

– Visst skulle man vilja att det blir klart så fort som möjligt men samtidigt ska man inte stressa och göra något för sakens skull utan vi vill försöka vara noggranna så det blir så bra som möjligt. Vi har en bra trupp att utgå ifrån både i numerär och kvalitet så den här sista biten ska vi vara noggranna med, säger Bergström.

Forwarden Andreas Thuresson var klar för spel med Prag i KHL inför kommande säsong men nyligen blev det klart att 26-åringen lämnar klubben då Prag har problem med ekonomin. En spelare som Lars "Osten" Bergström beundrar och känner till sedan tidigare under tränartiden i Malmö. Men Thuresson ser inte ut att hamna i Luleå Hockey dels på grund av att klubben endast vill ha in en center och dels har 26-åringen meddelat Luleå att han helst vill bo i eller nära en storstad när man hört sig för om honom tidigare.

– Han kom ju fram som ung spelare när jag var i Malmö så jag känner Andreas väl. Det är en bra kille och bra spelade och de är ju alltid intressanta men vårat fokus är ju att hitta en utpräglad toppcenter. Och i den rollen är kanske inte ideal för Andreas. Och jag kan tänka mig att det är många andra klubbar som är intresserade.

– Självfallet är det en bra spelare som skulle vara intressant och välkommen men det är inte det är inte den typen av roll som vi är ute efter utan vi har ett annat fokusområde, säger Lars "Osten" Bergström.


Senast ändrad av Ivanhoe den ons 09 jul 2014, 13:01, ändrad totalt 1 gång

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear ons 09 jul 2014, 12:59

Ivanhoe skrev:Någon som kan dela med sig av kurirens senaste artikel "En center är på radarn"?

Den var inte låst för mig;

shockey/Luleå Luleå Hockey vill fylla den lucka som Niklas Olausson lämnat efter sig när han skrev på för Biel. Och nu kan en lösning vara inom räckhåll.

Det har under en längre tid varit känt att centern Niklas Olausson skulle lämna Luleå Hockey inför nästa säsong då han ville testa på spel utomlands. Och i förra veckan blev det klart att 28-åringen skrivit på för det schweiziska laget Biel. LHF har därför försökt finna en center som kan ersätta Olausson och den sista pusselbiten i lagbygget kan nu vara funnen.

– "Mister center" är på radarn men han är inte undertecknad ännu så det arbetet pågår. Vi vill vara noggranna och träffa rätt där. Det är hård konkurrens om spelare men vi kommer att ha tålamod så det blir rätt och så bra som möjligt, säger Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström.

Då har ni någon som ni förhandlar med nu?

– Det är klart att vi har jobbat på olika alternativ så vi får se då vart det landar.

Har ni satt någon deadline för när det ska vara klart?

– Visst skulle man vilja att det blir klart så fort som möjligt men samtidigt ska man inte stressa och göra något för sakens skull utan vi vill försöka vara noggranna så det blir så bra som möjligt. Vi har en bra trupp att utgå ifrån både i numerär och kvalitet så den här sista biten ska vi vara noggranna med, säger Bergström.

Forwarden Andreas Thuresson var klar för spel med Prag i KHL inför kommande säsong men nyligen blev det klart att 26-åringen lämnar klubben då Prag har problem med ekonomin. En spelare som Lars "Osten" Bergström beundrar och känner till sedan tidigare under tränartiden i Malmö. Men Thuresson ser inte ut att hamna i Luleå Hockey dels på grund av att klubben endast vill ha in en center och dels har 26-åringen meddelat Luleå att han helst vill bo i eller nära en storstad när man hört sig för om honom tidigare.

– Han kom ju fram som ung spelare när jag var i Malmö så jag känner Andreas väl. Det är en bra kille och bra spelade och de är ju alltid intressanta men vårat fokus är ju att hitta en utpräglad toppcenter. Och i den rollen är kanske inte ideal för Andreas. Och jag kan tänka mig att det är många andra klubbar som är intresserade.

– Självfallet är det en bra spelare som skulle vara intressant och välkommen men det är inte det är inte den typen av roll som vi är ute efter utan vi har ett annat fokusområde, säger Lars "Osten" Bergström.

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar ons 09 jul 2014, 13:47

Fan va vi längtar - såpass att en icke pluslåst artikel delas flera gånger trots det diffusa innehållet Smile
Nå.
På radarn men inte undertecknat.
Budgivning på minst en mao?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear ons 09 jul 2014, 14:44

Ingemar skrev:Fan va vi längtar - såpass att en icke pluslåst artikel delas flera gånger trots det diffusa innehållet Smile
Nå.
På radarn men inte undertecknat.
Budgivning på minst en mao?

Haha ja.. men just nu längtar jag mest efter en kall dusch Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar ons 09 jul 2014, 16:57

Tog en precis Smile
Augusti nån?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ingemar tor 10 jul 2014, 11:44

Nu har NSD en låst artikel med Osten.
Finns det nån barmhärtig?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lars158 tor 10 jul 2014, 12:08

LULEÅ/ISHOCKEY Tränarna har lämnat och stjärnorna har dragit till Schweiz. Men sportchefen Lars ”Osten” Bergström är nöjd – förutsatt att man träffar rätt i centerjakten – med den trupp Luleå Hockey nu har byggt ihop.
ANNONS

Stjärna efter stjärna har lämnat SHL för att testa lyckan i Nordamerika (NHL/AHL), Ryssland (KHL) eller Schweiz (NLA) – och för Luleå Hockeys del har det inneburit några tunga tapp.

Till exempel återfinns Niklas Olausson och Linus Klasen i NLA kommande säsong och Johan Fransson och Mark Owuya har meddelat att man vill testa lyckan utomlands.

Men sportchefen Lars ”Osten” Bergström är ändå trygg med den trupp man hittills förfogar över.

– Många pratar om Skellefteå och allt vad de har tappat. Vi har bytt fyra tränare och nio spelare, varav sex svenska landslagsspelare. I det läget tycker jag vi har lyckats optimalt, med tanke på att vi också gör ett sämre år förra året och att vi gör ett minusresultat som alltid manar till lite noggrannhet och omdöme, säger Lars ”Osten” Bergström innan han kommer in på att även övriga SHL-klubbar har haft rätt hög omsättning:

– Man måste ställa allt i relation till andra. Allt är relativt och tittar vi på de andra trupperna så tycker jag att vi står oss bra.

Vad kan vi förvänta oss av Luleå kommande säsong?

– Trupperna kommer förmodligen att förändras till 31 januari så det är alltid tidigt att säga – men vi kan förvänta oss att Luleå Hockey kommer att vara ett topplag.

Ännu återstår dock en viktig pusselbit i sportchefens lagbygge: En förstacenter.

– Vi har några goda spår så vi är optimistiska, säger ”Osten”.

Så ni är lugn och trygg i jakten.

– Jo. Det är en position och en spelare och vi vet ganska väl vilken roll det är frågan om. Och krävs det kommer vi ha tålamod, vi vill inte chansa på den positionen.

Vad är det ni söker?

– Vi vill ha en ledande center som är van att ta det ansvaret och den rollen och som helst kan det mesta. Helst vill man ha en som har en förmåga att producera och leda en toppkedja och som kan hantera powerplay, men han ska också vara väldigt allround och gärna hård, säger ”Osten” innan han preciserar ytterligare:

– Vi ska hitta en Anže Kopitar-lookalike, haha.

Johan Fransson och Mark Owuya, är det något nytt där?

– Det är inget mer nytt där. Vi väntar på var de frågorna accelererar. Vi vet bara vad de har sagt till oss, att de ämnar att söka sig till nya miljöer. Vi har parerat för det, utgått från det och byggt vår trupp utifrån det. I det läget har vi både numerären och kvaliteten, förutsatt att vi hittar den här centerpositionen.

Om de skulle bli kvar, vad innebär det för er?

– I den här branschen finns det så många om och men och utifall att, så det känns fruktlöst att värdera eller spekulera i det. Utan vi utgår från det vi vet och agerar där efter.

Har ni råd att värva en center om de här två blir kvar?

– En center tänker vi värva, det har ingenting med något annat att göra.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 21 1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet