Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

+73
dubstep
Tony Moore
LubosC
PM
Lulefan
kjell
LHF96
Ulfstrk
Myrman
BodenSwe
amarule
Sundance Kid
Sir Prozac
Högljudd
Beast.
stormvägen
Homer96
storstruten
JayDee
Chris Hendrix
Tigerman
kniba
icemask
JahNT
NilsOskar
GMG
MRGHOST
Pajala
#96
MickkeJ
MrA
Bamsefar
Jimmy_Vegas
Antwon
mango
NallePhu
Huselius1
Dentos
Diktatorn
Lajon
Kallepedal
Zeth
Zeb Macahan
Fisken
CKa
Snikne Ville
Urken
Mr Bister
Mickeee
Ingemar
Rönken
Lulebear
Kagen
Hellcop
Dalle
LuleåWinston
knutten
Mange
farre
pingu
LulefanGBG
Jonken
Purre
Wirbelwind
Redbear
FruktHamster
Norlin
Ivanhoe
Slapshot
Salle
Lars158
Old Brooklyn
Admin
77 posters

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 25 jun 2013, 16:27

Snikne Ville skrev:Målskyttar har väl generellt haft svårt att lyckas i spelsystemet, spontant är det väl egentligen bara Arlbrandt som lyckats.

Linus Persson under slutspelet som jag tyckte påminde lite om Arlbrandt med sin positionering och sitt skott, om än inte riktigt i samma kaliber. Dock är han lite tuffare in på kassen än Arlbrandt.

Jag tror mycket på Persson inför kommande säsong. Kanske ingen Arlbrandtklass, men en Arlbrandt light åtminstone.

Annars håller jag med dig. Sällan snipers lyckats så bra i Rönken-hockeyn. Tror mer på powerforwards faktiskt och där är Linus P lite mer av en sådan än en sniper även om han har väldigt bra skott och god blick för spelet också.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis 25 jun 2013, 16:30

Fast jag tänker över en hel säsong, i mina ögon var Persson mer eller mindre kass hela ES.

edit
Med det inte sagt att jag inte uppskattar utspridd poängproduktion, tvärtom. Men ibland saknar man ju den där måltjuven.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6410
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 25 jun 2013, 16:40

Snikne Ville skrev:Fast jag tänker över en hel säsong, i mina ögon var Persson mer eller mindre kass hela ES.

edit
Med det inte sagt att jag inte uppskattar utspridd poängproduktion, tvärtom. Men ibland saknar man ju den där måltjuven.

Håller med dig! Slet mitt hår flera gånger p.g.a Perssons tillkortakommanden i sin inställning och arbetsinsats under större delen av grundserien.

Med tanke på vad vi såg i slutspelet, dvs vad vi såg att han kan så tror jag dock att vi får se mer av detta under nästa säsing. Tror att Fabricius  och Abbotts får betydligt mer hjälp i år att vara blåslampa i röven på spelare som inte ger 100, av två enkla orsaker:

1. Ledin, Sundh och Forsberg är alla spelare som drar med sig folk och åtminstone Ledin lär inte hålla käften om han är missnöjd med någon.

2. Persson kommer att ha betydligt färre "latmaskar" med sig i laget i år. Dvs. han kan inte gömma sig bakom att "andra ocskå åker runt och petar".

Lägg där till att jag tror att Cam kommer att vara bättre, och spelare gör ofta varandra bättre, samt att Persson nu har 1 års erfarenhet i ES.

Jag är inte heller motståndare till utspridd målproduktion men hade såklart inte heller tackat nej till en Holloway!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Kagen tis 25 jun 2013, 16:45

Snikne Ville sätter nog huvudet på spiken hur ogärna vi vill erkänna det. Rönnken-hockeyn har inneburit att målproduktionen sjunkit och spelare som gjort 10 mål i klubb NN kommer sedan till Luleå och gör där bara 5.

Samtidigt steg målproduktionen i fjol jämfört med året innan och under några matcher var Luleå en maskin som öste in mål. Frågan är ju då hur Luleå ska vara denna maskin, är det genom att addera utpräglade målskyttar eller än fler hårt arbetande spelare. Svaret från Osten & Co kan tyckas vara att det ska adderas fler slitvargar men det kan nog vara ett sken som bedrar också i och med att Forsberg och Ledin är mer kända och etablerade namn än Trukhno, Cehlárik osv.
Förförra säsongen spelade Vikho 50 matcher och gjorde 5 mål, säsongen efter gjorde han 15 på 49 matcher. Båda med Rönnken som coach och samma spelmodell. Sådant här är inte alltid så lättanalyserat.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1741
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 25 jun 2013, 17:57

Precis Kagen, det finns så många detaljer som kan spela in men för mig är det åtminstone ett logiskt antagande att de flesta spelare rent resultatmässigt, oavsett vilken statistik vi kollar, gör ett bättre andra år än första år i Rönkens spelmodell. Det gäller f.ö. samtliga tränare och spelmodeller.

I slutspelets första två omgångar såg vi vad Rönken -hockeyn presterar när den är optimal. Full fart, mycket tacklingar, många avslut och hyfsat många mål. Fler än våra motståndare i vart fall.

Jag tror att målproduktionen kommer vara ungefär lika utspridd som i fjol, men jag tror att Persson och Klasen kommer vara dem som närmar sig 15 mål istället för Vihko. Jag tror även att våra backar kommer att göra lite fler mål. Jag tror att vi som lag kommer att göra ungefär lika många mål som i fjol, möjligtvis något fåtal mer eller mindre men jag tror att offensiven kommer att ha fler dimensioner än i fjol, dvs. fler sätt att göra mål på och det kan resulterar i ett uppsving offensivt. Det finns inga garantier men det finns en möjlighet.

Självklart kan det slå bakut också. Vi gör betydligt färre mål, men då tror jag inte att det beror på avsaknaden av spelare med potential att göra mål utan på att spelarna inte kan anpassa sig till spelsystemet, (vilket alltid är en risk med nya spelare oavsett spelmodell), eller att det måste till taktiska förändringar. I fjol var Rönken -hockey betydligt mer offensiv och vi gjorde också fler mål. Faktiskt bara 4 lag som gjorde fler än oss i grundserien vill jag minnas. I slutspelet gjorde vi också ett fullt godkänt antal mål, final undantaget där vi mötte ett betydligt bättre lag.

Jag tyckte man såg lite små taktiska modifikationer gentemot säsongen innan. T.ex. att backarna "pinchade" oftare och bidrog mer i anfallspelet, samt att man coachade heta spelare mer än året innan. Jag tyckte att det syntes tendenser till att man försökte ta snabbare avslut och gå mer rakt på mål, och med tanke på spelarna som värvats i år så tror jag faktiskt att det fanns i åtanke.  

Jag tror även att värvningen av Hjelm är ett tecken på att man vill ha en back som följer med mer i anfallen, vilket han åtminstone att döma av vad jag sett av honom, är fullt kapabel till.

Dessutom fick åtminstone en ung spelare verkligen chansen, Cehlarik! Och när man såg att han tog den så fick han också fortsatt förtroende. Även Kukan matchades innan ganska friskt. Tillräckligt för att ta honom till Schweiz VM-trupp och Schweiz är inget dåligt landslag, vilket de flesta nog numera vet.

Jag tror att Wallmark och Bryggman också kommer att få chansen i år, därför att Luleå har insett vad det betyder att ha unga spelare som blommar ut och som sedan får ta ansvar. Skellefteå i år. Brynäs i fjol.

Med detta sagt så vill jag återigen förtydliga att jag givetvis inte tackat nej till en Hensick, Rakshani eller Holloway. Inget lag oavsett spelmodell eller lagbygge hade tackat nej till dem. Men jag tror inte att just en spetsforward är det som saknas mest i laget just nu. Snarare en riktigt stabil back av typen Tollefsen/Frögren/Lindström osv.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tis 25 jun 2013, 19:51

Just nu har Luleå enligt mig ingen spelare i truppen som är en riktig målskytt, en sån som när han är inne kan göra det oväntade och skapa målchans av nästan ingenting och som sedan är effektiv i avsluten.

När vi mötte exempelvis Skaik så höll man nästan andan varje gång Holloway eller Möller hade pucken i anfallzon för man visste att de har självförtroendet och kunnandet att vara dödligt effektiva. Likaså HV med sina transatlanter och J.Fasth och LHC med Söderberg o co. I Luleå finns ingen sådana, man lever på kollektivet och förlitar sig på det men vill man ta nästa steg och kanske gå hela vägen så krävs nog dessa spetsarna även i ett LHF. Det kommer göras mål ändå självklart men jag tror det är viktigt att ha spelare som lever för att göra mål och som visat sig vara effektiva.

Farligt att förlita sig på att spelsystemet kommer generera att flera av våra spelare kommer göra fler mål än föregående säsong, kan likagärna slå åt andra hållet..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 14:39

Jao, men samtidigt har Luleå värvat Linus Klasen som gjorde 51p på 51 matcher i pisslaget SSK. Samma poängsnitt som Omark hade det året alla hyllade honom till skyarna och kallade honom för en ny Foppa etc. Vad säger att en random transatlantsniper skulle lyckas bättre än Klasen i Luleå?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 15:17

Luleå hade för två säsonger sedan 2/3 av LHC's "superkedja" men istället för Söderberg som center hade dom en Olausson som iallafall var så pass bra att han fick lira några landskamper.

I år skulle man även på pappret rita upp en "superkedja" med Klasen - Olausson - Sundh/Ledin. Spelare som under sina poängbästa säsonger har gjort 51p (19+23) - 41p ( 8+33) - 36p (16+20) / 29p (15+14).

Sedan har vi ju även ett par tvillingar som i bottengänget Rögle gjorde 38p (18+20) & 39p (18+21).

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 15:52

Luleåspelarnas poängbästa säsonger i SHL:


Backar:

Johan Fransson 54 matcher - 30p (11+19)

Daniel Gunnarsson 53 matcher - 17p (6+11)

Andreas Hjelm 50 matcher - 34p (7+27) Spelat i Allsvenskan som högst*

Robin Jonsson 49 matcher - 13p (4+9)

Dean Kukan 16 matcher - 4p (1+3) Född 1993*

Marcus Oskarsson 6 matcher - 0p (0+0) Född 1993*

Jan Sandström 54 matcher - 23p (6+17)

Pavel Skrbek 50 matcher - 21p (4+17)


Forwards:

Chris Abbott 50 matcher - 38p (18+20)

Cam Abbott 42 matcher - 39p (18+21)

Jonas Berglund 52 matcher - 6p (0+6)

Lars Bryggman 37 matcher - 34p (18+16) Spelat i Division 1 som högst, född 1993*

Peter Cehlarik 8 matcher - 6p (3+3)

Karl Fabricius 55 matcher - 25p (6+19)

Niklas Fogström 52 matcher - 23p (10+13)

Johan Forsberg 55 matcher - 26p (9+17)

Anton Hedman 46 matcher - 13p (7+6)

Linus Klasen 51 matcher - 51p (19+23)

Per Ledin 46 matcher - 36p (16+20)

Daniel Mannberg 36 matcher - 3p (1+2)

Niklas Olausson 53 matcher - 41p (8+33)

Linus Persson 51 matcher - 20p (9+11)

Oscar Sundh 53 matcher - 29p (15+14)

Vyacheslav Trukhno 50 matcher - 43p (21+22)

Lucas Wallmark 2 matcher - 0p (0+0) Född 1995*

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre ons 26 jun 2013, 16:01

CKa: Vad exakt vill du få ut av den listan? *nyfiken*

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 26 jun 2013, 18:46

Klasens 51 p och Truckens 43 p är ju inte i högsta ligan heller, alltså inte SHL..

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 19:53

Slapshot skrev:Klasens 51 p och Truckens 43 p är ju inte i högsta ligan heller, alltså inte SHL..

Klasen spelade definitivt i Elitserien då han gjorde sina 51p, Trucken självklart i AS.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 26 jun 2013, 19:56

Sorry, tänkte på säsongen i Malmö. Tror han gjorde runt 50 pinnar då också

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 26 jun 2013, 20:03

Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre ons 26 jun 2013, 21:18

LulefanGBG skrev:Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.

Beror ju på vilka förväntningar man har på förhand. Grymt bra slutspel men faktum kvarstår att han inte var den producerande spelaren han var tänkt att vara i grundserien. Med lönen han sitter på så borde han leverera som i slutspelet hela säsongen !

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 21:28

Purre skrev:
LulefanGBG skrev:Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.

Beror ju på vilka förväntningar man har på förhand. Grymt bra slutspel men faktum kvarstår att han inte var den producerande spelaren han var tänkt att vara i grundserien. Med lönen han sitter på så borde han leverera som i slutspelet hela säsongen !

Vad sitter han på för lön?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre ons 26 jun 2013, 21:29

CKa skrev:
Purre skrev:
LulefanGBG skrev:Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.

Beror ju på vilka förväntningar man har på förhand. Grymt bra slutspel men faktum kvarstår att han inte var den producerande spelaren han var tänkt att vara i grundserien. Med lönen han sitter på så borde han leverera som i slutspelet hela säsongen !

Vad sitter han på för lön?

Knappast "Malmö-lön" men visst har han bra betalt..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av CKa ons 26 jun 2013, 21:43

Purre skrev:
CKa skrev:
Purre skrev:
LulefanGBG skrev:Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.

Beror ju på vilka förväntningar man har på förhand. Grymt bra slutspel men faktum kvarstår att han inte var den producerande spelaren han var tänkt att vara i grundserien. Med lönen han sitter på så borde han leverera som i slutspelet hela säsongen !

Vad sitter han på för lön?

Knappast "Malmö-lön" men visst har han bra betalt..
Jo det är ju rätt givet, men vad ligger den på?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre ons 26 jun 2013, 21:47

CKa: Skulle gissa på runt 180-220 000 + eventuella bonusar..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 26 jun 2013, 22:07

Purre skrev:
LulefanGBG skrev:Ärligt talat, t.o.m Luleå-supportrarna underskattar Klasen.

Beror ju på vilka förväntningar man har på förhand. Grymt bra slutspel men faktum kvarstår att han inte var den producerande spelaren han var tänkt att vara i grundserien. Med lönen han sitter på så borde han leverera som i slutspelet hela säsongen !
Håller med, Klasen är ytterligare ett exempel på en produktiv spelare som "drunknar" lite i Rönnkenhockeyn. Men det är klart att det är en jävla skillnad om man, lite tillspetsat, bara behöver ligga på rulle på offensiv blå.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6410
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 26 jun 2013, 23:42

Det jag menar är bara att om Klasen, som bevisligen lyckats producera i alla lag och ligor han spelat tidigare, inte lyckas prestera i Luleå p.g.a. spelsättet som hämmar "artister".

Vilken spelare hade då lyckats bättre i hans stället? Och vad är det då för mening med att värva ytterligare en dyr spetsspelare som ändå inte kommer att kunna leverera efter lön i.o.m. vårt spelsätt som hämmar hans förmågor? För ärligt talat, om inte Klasen lyckas så tror jag inte att så många andra lyckats i hans ställe. Det går liksom inte att komma ifrån att Klasen är en av de största artisterna utanför KHL och NHL.

Däremot bevisade han ju under slutspelet att han faktiskt kan leverera poäng under Rönken -hockeyn. 12 poäng på 14 matcher. Han borde alltså kunna prestera bättre under en hel grundserie, vilket jag också tror att han kommer att göra nästa säsong. Han har nämligen nu haft ett år på sig att lära sig Rönken-hockey och jag tror att det kommer att vara lättare att hitta spelare som passar bredvid Klasen i nästa säsongs trupp.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 00:04

Vidare går det inte att säga att det inte finns "spets" i Luleå. Vi har Niklas Olausson och Linus Klasen i laget. Två av ligans absolut bästa forwards.

Det är möjligt att de öst in mer poäng i andra lag, men jag tror inte att så många andra öst in mer poäng i vårt lag.

Vi spelar helt enkelt med 4 producerande kedjor där poängskörden är rätt jämnt fördelad över samtliga kedjor. Det har hittills inneburit att vi gått från att vara ett bottenlag till ett toppenlag och ett lag som tagit ett steg längre varje år. Från att åka ut i semi till att vinna serien i rätt överlägsen stil året därpå, (förvisso ut i kvarten det året), året därefter tog vi oss till final och vann dessutom European Trophy, vilket faktiskt är en rätt bra bedrift även om inte Skellefteå och Metallurg Magnitogorsk var med. Åtminstone lyckades vi vinna trots att Färjestad, Linköping och Frölunda med alla sina artister var med.

Jag håller med om att man kanske måste förändra lite och ständigt bygga vidare på det vi har men också att lägga till lite av vad vi saknade för att så småningom nå hela vägen. Däremot skall sägas att det är en process som tar lång tid. Skellefteå tog det ett par år trots alla sina spetsspelare så det behöver inte nödvändigtvis vara avsaknaden av spets i vår trupp, (vilket jag anser inte alls saknar spets), utan andra saker som behöver ändras för att man skall få ut mer av den spets som redan finns.

Hur skall man få Linus Klasen att göra mer än 24 poäng? Detta är något som jag är övertygad om att man funderat mycket på i Luleås ledning för de hade precis som vi förväntat sig lite mer av honom under grundserien, men de är nog lika medvetna som mig om det sparkapital man har i Klasen efter hans prestationer i slutspelet, nu gäller det bara att få fram det!  

Ett led i det kan vara några av de spelare man nu värvat, vi vet ju ärligt talat inte hur Osten och co. har tänkt i det avseendet och därför är det omöjligt att säga bu eller bä innan säsongen kommit igång.

En annan sak som Klasen bevisade för mig och alla tvivlare var att han var beredd att kämpa för laget och ta sitt ansvar i försvarsspelet vilket jag faktiskt tyckte att han gjorde med bravur många gånger även om han inte är en suverän spelare i egen zon på något vis, men han visade vilja och kämpaglöd! Ju längre säsongen led desto bättre kom han in i sina avvägningar när han skulle backchecka och när och hur han skulle forechecka och hur han skulle fördela sin energi. Han var faktiskt bättre i slutet av grundserien också. Inte bara i slutspelet. Jag tyckte man märkte alltmer att han började komma in i det.

Nu har han ett års vana av sättet att spela och jag tror att han kommer vara mer redo från start nästa säsong när han vet exakt vad som förväntas av honom.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 27 jun 2013, 00:21

Bra inlägg, tror också det finns mer att få ut av Klasen. 24p är inte godkänt nånstans, det är väl vad spelarna i Skaiks 3-4femma producerar.. Håller inte med dig om att det inte saknas nån spets för laget innehar inte en ända giftig sniper, däremot finns det spets inom andra områden såklart men just att göra mål. Enligt mig nej!

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 00:47

Purre skrev:Bra inlägg, tror också det finns mer att få ut av Klasen. 24p är inte godkänt nånstans, det är väl vad spelarna i Skaiks 3-4femma producerar.. Håller inte med dig om att det inte saknas nån spets för laget innehar inte en ända giftig sniper, däremot finns det spets inom andra områden såklart men just att göra mål. Enligt mig nej!
Jag förstår till viss del vad du menar. Skall man gå hela vägen så måste man ha spelare som gör mål och för att förtydliga; som jag sade tidigare, självklart hade jag inte tackat nej till en Holloway eller Jesper Fasth, Per Arlbrandt eller Oscar Möller. Det tror jag inte att Osten och co. gjort heller men det är inte lätt att hitta de spelarna. Var egentligen bara Linköping, Skellefteå och HV som hade de där "supermålgörarna" i fjol? Kan såklart ha missat någon men det är åtminstone få lag förunnat att ha de där jättenaturliga målskyttarna enligt min mening.

Linus Persson är emellertid en som enligt mig har potential att göra en 15 - 20 mål.
Cam Abbott likaså och även Linus Klasen. Truckno vet man inte vad han går för heller.

Självklart finns ingen garanti för att någon av just nämnda lyckas men jag tror åtminstone att både Klasen och Persson kommer att göra fler än förra säsongen. Av flera anledningar som jag redan nämnt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 27 jun 2013, 01:06

Eftersom vi nu kan räknas som ett topplag borde vi jämföra oss mot de andra stora elefanterna
och jag tycker det saknas de där riktiga spetsarna (spelarna du nämner är bra exempel). Jag tycker inte Luleå har en
ända sådan spelare i dagens trupp. Vi har spets absolut men våran spets är åt hållet "passa först" snarare än "skjut på allt"

Tror det är farligt att förlita sig på att samtliga eller många i alla fall kommer producera mer än föregående säsong,
vill man vinna tycker jag det är märkligt att ta in en "Johan Forsberg" när vi har flera liknande spelare i truppen redan.
Jag tror vi kommer ligga bra med nästa säsong med, men har man ambitionen att gå hela vägen så krävs nog att man adderar någon
som kan göra mål.

Jag tror dessutom Linus Persson inte kommer göra 15-20mål, hoppas jag har fel..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 01:17

Jag säger såhär;

Jag sätter en trisslott på att Klasen gör minst 30 poäng samt att Linus Persson gör minst 15 mål. Dvs båda dessa spelare måste motsvara nyss nämnda krav för att jag skall vinna.

Men jag har dessvärre inte råd att köpa trisslotter till er alla så bara en kan anta vadet, först till kvarn!

OBS! Alltså endast en av er kan anta vadet.

Antar ingen vadet så ser jag det som att ni alla delar min uppfattning att Klasen och Persson kommer att göra fler mål och mer poäng nästa säsong. Vadet gäller även om någon av dem blir skadade.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 27 jun 2013, 01:38

Klasen gör mer än 30p, det måste han göra. Linus Persson däremot är jag tveksam till, ett bra slutspel räcker inte i min bok..

Angående vadet så är detta ett forum där du har dina åsikter (håller personligen med om mycket även om det kanske inte låter så) och andra har sina och ingen sitter inne på facit. Det är lite av tjusningen enligt mig, att alla har sin åsikt och tror olika.

Bara för du känner att du kan gå i god för en trisslott så kommer du inte få i alla fall mig att ändra uppfattning om lagets uppbyggnad.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 01:46

Purre skrev:Eftersom vi nu kan räknas som ett topplag borde vi jämföra oss mot de andra stora elefanterna
och jag tycker det saknas de där riktiga spetsarna (spelarna du nämner är bra exempel). Jag tycker inte Luleå har en
ända sådan spelare i dagens trupp. Vi har spets absolut men våran spets är åt hållet "passa först" snarare än "skjut på allt"

Tror det är farligt att förlita sig på att samtliga eller många i alla fall kommer producera mer än föregående säsong,
vill man vinna tycker jag det är märkligt att ta in en "Johan Forsberg" när vi har flera liknande spelare i truppen redan.
Jag tror vi kommer ligga bra med nästa säsong med, men har man ambitionen att gå hela vägen så krävs nog att man adderar någon
som kan göra mål.

Jag tror dessutom Linus Persson inte kommer göra 15-20mål, hoppas jag har fel..

Det håller jag med dig om! Att vi skall jämföra oss med Skellefteå, Färjestad, HV m.fl. Det är av dem vi skall lära oss. I synnerhet Skellefteå hur mycket det än tar emot att säga det.

Samtidigt vet vi ju inte vilka spelare Luleå varit och "huggit" på eller vilka man slängt ut förfrågningar till. Alltonen? Rakshani? Little? Hensick?

Det jag menar är att bara för att vi inte hittar den typen, vilken jag är tämligen övertygad om att vi letat efter och kanske fortfarande gör för allt vad vi vet, eftersom det omöjligt kan vara annat än eklatant att den typen av spelare saknas, (där är du och jag och högst sannolikt Osten slående överrens), så innebär inte det att värvningen av t.ex. Forsberg eller Ledin är sämre värvningar för det. De är värvade därför att ledningen anser att mer av den typen också behövs såväl som en s.k. "sniper". Dvs. jag tror att även om man värvat Rakshani eller Jesper Fasth så hade man ändå gjort värvningarna av Forsberg, Sundh och Ledin för att göra oss ännu jobbigare, elakare och mer intensiva.

De spelare som lämnat nu bidrog knappast med intensitet och frenesi, om man bortser från Vihko. De bidrog förövrigt inte heller med något skönspel eller värst många mål heller. Trots att de hette Pyörälä och t.ex. Hirschowits som man lätt glömmer. Ok, ingen av dem är en urtyp av "sniper", inte heller Koivisto men alla de tre är ju spelare som kan göra mål och som har bra skott men ingen av dem lyckades t.ex. brevid Klasen.

Jag har svårt att se att t.ex. Truckno eller Cehlarik eller vem det nu blir skall vara sämre brevid Klasen nästa säsong än vad nyss nämnda finländare var under gångna säsongen. Kanske är jag bara en obotlig optimist men jag har faktiskt svårt att se att Klasen inte skall lyckas bättre...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 01:50

Purre skrev:Klasen gör mer än 30p, det måste han göra. Linus Persson däremot är jag tveksam till, ett bra slutspel räcker inte i min bok..

Angående vadet så är detta ett forum där du har dina åsikter (håller personligen med om mycket även om det kanske inte låter så) och andra har sina och ingen sitter inne på facit. Det är lite av tjusningen enligt mig, att alla har sin åsikt och tror olika.

Bara för du känner att du kan gå i god för en trisslott så kommer du inte få i alla fall mig att ändra uppfattning om lagets uppbyggnad.

Vadet var mest menat som ett skämt Purre, det var inte meningen att framstå som kaxig eller att försöka att övertyga dig, det vore ett synnerligen korkat sätt att försöka övertyga någon att ändra åsikt.
Självklart är vi alla berättigade att ha olika åsikter, det är ju det som gör diskussionerna möjliga!

Saken är ju den att vi tycker lite olika är det som gör spekulationerna och diskussionerna så roliga. Jag ville bara krydda till diskussionen lite.Very Happy

Som sagt mest ett roligt skämt och bara kul om någon vågar anta vadet, men det kanske inte föll så väl ut. ShockedRolling Eyes
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 27 jun 2013, 01:59

Jag tror också att Klasen kommer lyckas bättre i grundserien, det måste han med tanke på att han har lön för det. Såklart kan vi inte veta vilka Osten haft på kroken men just nu har vi väldigt många grinders kan jag tycka och på det väldigt många kontrakterade.

Ledin varvade bänk och spel med lite istid i 4e femman hos HV och Johan Forsberg hade stora problem att ta plats på 4 femmor i Skaik. Visst blir vi jobbiga att möta med dessa men de kommer säkerligen stå i vägen för yngre J20 spelare som kanske tar ett steg denna säsongen och kanske borde få chansen. Detta kan innebära att talanger väljer andra föreningar i framtiden.

Min önskan hade varit att slussa in unga killar i de lägre kedjorna istället för att värva utifrån och på så sätt kunnat lägga ännu mera krut på spetsen som hittills uteblivit..

Många placerar exempelvis Pitefoppa i en andrakedja, det skrämmer mig. Men knappast våra motståndare..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 27 jun 2013, 02:01

LulefanGBG skrev:
Purre skrev:Klasen gör mer än 30p, det måste han göra. Linus Persson däremot är jag tveksam till, ett bra slutspel räcker inte i min bok..

Angående vadet så är detta ett forum där du har dina åsikter (håller personligen med om mycket även om det kanske inte låter så) och andra har sina och ingen sitter inne på facit. Det är lite av tjusningen enligt mig, att alla har sin åsikt och tror olika.

Bara för du känner att du kan gå i god för en trisslott så kommer du inte få i alla fall mig att ändra uppfattning om lagets uppbyggnad.

Vadet var mest menat som ett skämt Purre, det var inte meningen att framstå som kaxig eller att försöka att övertyga dig, det vore ett synnerligen korkat sätt att försöka övertyga någon att ändra åsikt.
Självklart är vi alla berättigade att ha olika åsikter, det är ju det som gör diskussionerna möjliga!

Saken är ju den att vi tycker lite olika är det som gör spekulationerna och diskussionerna så roliga. Jag ville bara krydda till diskussionen lite.Very Happy

Som sagt mest ett roligt skämt och bara kul om någon vågar anta vadet, men det kanske inte föll så väl ut. ShockedRolling Eyes

För mig handlar det inte om att våga ta vadet, jag känner bara att det inte ger mig nåt att anta det.. Vinner sällan på triss Wink

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 03:08

Purre skrev:Jag tror också att Klasen kommer lyckas bättre i grundserien, det måste han med tanke på att han har lön för det. Såklart kan vi inte veta vilka Osten haft på kroken men just nu har vi väldigt många grinders kan jag tycka och på det väldigt många kontrakterade.

Ledin varvade bänk och spel med lite istid i 4e femman hos HV och Johan Forsberg hade stora problem att ta plats på 4 femmor i Skaik. Visst blir vi jobbiga att möta med dessa men de kommer säkerligen stå i vägen för yngre J20 spelare som kanske tar ett steg denna säsongen och kanske borde få chansen. Detta kan innebära att talanger väljer andra föreningar i framtiden.

Min önskan hade varit att slussa in unga killar i de lägre kedjorna istället för att värva utifrån och på så sätt kunnat lägga ännu mera krut på spetsen som hittills uteblivit..

Många placerar exempelvis Pitefoppa i en andrakedja, det skrämmer mig. Men knappast våra motståndare..
Det är möjligt att du har rätt i ditt antagande att det eventuellt missgynnar de yngre spelarna, det är en risk som föresvävat mig också, kanske inte mest för att det är grinders vi har flest av i truppen, utan för att vi över lag har för många forwards i truppen beroende på hur man ser det. Det är också möjligt att man kunnat värva en större kioskvältare om man låtit bli några av dem man nu värvat och istället fyllt på med unga. Det är också fullt möjligt att det hade varit en bättre väg att gå, det återstår att se. Jag säger alltså inte att du har fel, tycker att du har vettiga åsikter och delar också lite din oro, men jag tror också att det finns positiva möjligheter med lagbygget som det är nu och försöker i min naiva optimism att fokusera på dem Razz

Jag skulle vilja se något av följande när säsongen startar, utifrån den trupp vi nu har:

Abbot, Abbot, Persson
Sundh, Olausson, Wallmark
Ledin, Truckno, Klasen
Forsberg, Fogström, Cehlarik
Extra: Hedman, Fabricius

Hur jag sedan vill att detta skall fungera om det fungerar optimalt? Jo enligt följande, (bortsett då från det uppenbara att det uppstår magi och alla kedjor gör 50 mål var):

Hedman och Fabricius avlastar övriga wings, primärt övriga "grinders", (älskar den termen f.ö! Evil or Very Mad ), eller båda två samtidigt med vilken som helst av centrarna mellan sig under ett par byten/period. Går in och kör skiten ur motståndarna, smäller på och gräver fast pucken i anfallszon där de lämnar över till nästa kedja vid tekning och eller smäller på motståndarna stjärnor över hela isen. Fabricius lirar dessutom boxplay ihop med Fogström och Hedman kan absolut få stå på kassen i PP. En frisk och kry Hedman pigg som en nötkärna är inte fy skam framför kassen när Klasen och co skjuter. Förutom Ledin är han den som är bäst lämpad för det av dagens forwards så på två PP-uppställningar borde han absolut ges tillfällen enligt mig.

Sundh är det rivjärn som Olausson tidigare saknat och Wallmark tillför lite artisteri och ungdomlig entusiasm och lär sig dessutom av Olausson inför framtiden. Möjligtvis saknas här fortfarande den där "snipern" men nu har vi ju ändå inte honom.

Ledin agerar murbräcka och sargkämpe samt getingbo framför motståndarkassen åt Trucken och Klasen och dessutom agerar han måltavla för motståndarnas uppmärksamhet som lätt annars faller på Klasen. Och tittar motståndarna för mycket på Klasen när han har pucken så är inte Ledin sen att hitta luckor och tjuvhål att smita in framför kassen. Ledin är faktiskt en rätt smart spelare. Inte bara jobbig att möta.

Fogström är kanske vår mest underskattade forward och visade inte bara prov på defensiva kvalitéer utan öste dessutom in poäng med rätt spelare runt omkring sig i slutet av grundserien förra säsongen. Framförallt tillsammans med Cehlarik! Nu får han ha kvar denna talang brevid sig och får dessutom ett rivjärn och en murbräcka i Forsberg på andra flanken.

Dessutom kan som sagt Hedman gå in och lösa av Forsberg och Ledin emellanåt.

Resultatet av detta blir att vi återigen går långt i ET-slutspelet, vi kommer att vara med och slåss om seriesegern och vi kommer absolut vara en av favoriterna till SM-guldet när slutspelet drar igång.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av knutten tor 27 jun 2013, 03:25

Luleå har dock inte förlorat några snipers inför nästa säsong och jag har svårt att tro att en sådan spelare eller två hade ändrat utgång på finalen.
Luleå var veka på många sätt. Någon sniper hade nog inte gjort att det sett bättre ut.
Visst vill man ta nästa steg, men vissa ser väl olika på det. "Osten" o co. vill helt klart bli ett tyngre och jobbigare lag att möta. Sen att man inte har någon spelare som är känd att spruta in mål, det är möjligt. Men är det så märkligt egentligen då dessa har lite svårt att passa in när i stort sett alla ska ha lika ansvar offensivt och defensivt över fyra kedjor i Rönkenhockeyn?
Laget har spets. Visst hade man inte tackat nej till en målgörare av rang, men jag tror Luleå kommer klara sig bra ändå.

Och Luleå har börjat ta in unga killar. Chelarik, Wallmark (även om han är invärvad) och Oskarsson. Man får börja lite försiktigt där efter några mindre bra juniorår. Tycker det är en okej start. Det är inte bara att plocka ifrån J-20. "Osten" stämmer ju säkerligen av läget med juniortränarna. Men spelarna är nog inte redo för den stora kostymen. Visst, med förtroende så växer man. Men det kan vara en svår avvägning också. Det har ju också gått tungt för J-20 nu ett tag.
Lite svårt att göra som Skellefteå då deras juniorer håller en högre nivå. Det tar tid att komma dit. Luleås J-16 och J-18 verkar riktigt intressant, så visst går det framåt.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 03:50

Purre skrev:Ledin varvade bänk och spel med lite istid i 4e femman hos HV och Johan Forsberg hade stora problem att ta plats på 4 femmor i Skaik. Visst blir vi jobbiga att möta med dessa men de kommer säkerligen stå i vägen för yngre J20 spelare som kanske tar ett steg denna säsongen och kanske borde få chansen. Detta kan innebära att talanger väljer andra föreningar i framtiden.

Min önskan hade varit att slussa in unga killar i de lägre kedjorna istället för att värva utifrån och på så sätt kunnat lägga ännu mera krut på spetsen som hittills uteblivit..

Många placerar exempelvis Pitefoppa i en andrakedja, det skrämmer mig. Men knappast våra motståndare..

Man kan ju också vända på det och säga som så att anledningen till att man huvudsakligen värvat s.k. grinders, eller 'brunkare' eller vad folk nu vill kalla dem, samt att man INTE värvat en kioskvältare kanske är att man istället hoppas att just Wallmark, Cehlarik och Bryggman skall vara de spelarna som skall ta plats i laget och leverera och att de därmed kommer att ges utrymme och tillfällen. Efter debaclet i finalen mot Skellefteå har man insett att man inte bara behövde addera spets, (vilket man lärde sig säsongen innan), utan också ungdomlig entusiasm och spelare som vill ta världen med storm.

Det vore såklart lite av ett vågspel, men laget ser i övrigt åtminstone tillräckligt tufft och genuint ut för att det inte skall behöva bli några större katastrofer. Känns inte som vi har ett lag som går och hänger läpp efter en förlust eller förlorar 10 matcher i rad i varje fall.

Därtill då Truckno som förvisso inte levererat på den här nivån tidigare men som man dock allt får anse vara en rätt väl-scoutad spelare åtminstone, och är det någon förening i ES som hittills lyckats med sina AS-värvningar så är det ju vi även om vi gjort några floppar i det avseendet också. Var ju t.ex. inte många som hyllade värvningarna av Olausson, Fälth eller Arlbrandt heller eftersom de bara levererat på AS-nivå innan.

Jag tror att Luleå fortfarande är i en inlärningsfas nu, (det är man väl förvisso alltid?), där man plockar upp lite bra bitar av våra konkurrenter varje säsong och modifierar, adderar och utvecklar detaljer. Det går inte att plocka upp alla bitar på samma gång och det går inte att sätta sig ner och summer efter ett nederlag och säga att:
 
"Jaha vi saknade spets, och ungdomar, och muskler och PP-backar och rutin" Inför nästa säsong lyfter vi upp 3 ungdomar, då får vi ungdomar i laget och mycket cash över och sedan värvar vi en PP-back, tre stora tuffa forwards vara en gammal med mycket rutin och en eller två riktigt bra målgörare och sedan är saken biff".

Man får liksom ta det lite pö om pö. Det finns otaliga exempel på lag som misslyckats fundamentalt när de agerat med att förbättra truppen på alla plan på en och samma gång genom att värva ihop ett så gott som nytt lag. Frölunda t.ex. är ett lysande exempel. 

Inför förra säsongen gjorde man dock om, och gjorde faktiskt i viss mån rätt. Man summerade vad som inte hade fungerat säsongen innan, vilket väl i princip var allting, men man konstaterade att inför kommande säsong skulle man få ordning på försvarsspelet först och främst och bli mycket svårare att göra mål på. Det är ju en god början. I viss mån lyckades Frölunda faktiskt med det. Det var ett betydligt mer svårslaget lag förra säsongen än dessförinnan. Sedan värvade man hem lite spelare med "känsla för klubben" osv. och det föll väl ut sådär men det var åtminstone bättre än säsongen innan och gjorde att man gick till slutspel åtminstone. 

I år gör man dock om rätt ordentligt igen, och hur den satsningen blir återstår att se. Man har ny tränare, ny filosofi och massa nya unga lovande spelare, men den nya satsningen är alltså inte det jag vill belysa i exemplet ovan.

Brynäs är ett annat exempel, nu var det under förra säsongen i en lite annorlunda situation eftersom de var regerande mästare och dessutom hade fått lida av spelarförluster som vilken ES-klubb som helst lidit lika mycket av med tanke på vilka spelare som lämnade. De valde att ersätta med s.k. spetsspelare men ingen av dem visade sig leverera och när de inte gjorde det hade man inte i närheten av tillräckligt många grinders/brunkare för att lyckas reda ut stormen. Nu gjorde man ju faktiskt det ändå mirakulöst nog, skall sägas till deras försvar, men ni hajar poängen.

Modo är ytterligare ett exempel. Hur många s.k. spetsspelare har inte de värvat sedan 2007 utan att lyckas? Kanske blir det ändring på det i år nu när man envetet fortsätter på inslagen bana, men i år är ju förutsättningarna lite annorlunda med den Nordamerikanska marknaden och jag tror att Modo kanske lyckas lite bättre i år, vilket väl egentligen säger emot mitt eget resonemang, men nu är det inte vilka som helst Modo har kommit över heller.

Jag tror att de spelare Luleå nu värvat är lite av en 'garanti' och en solid grund att stå på om Truckno inte visar sig hålla på ES-nivå eller Wallmark och Cehlarik inte visar sig vara mogna för ES, (jag är helt övertygad om att de båda kommer att få chansen), fram till dess att man i sådant fall hittat en lösning på  problemet, t.ex. omdaning i kedjorna eller en kompletterande värvning.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 04:08

knutten skrev:Luleå har dock inte förlorat några snipers inför nästa säsong och jag har svårt att tro att en sådan spelare eller två hade ändrat utgång på finalen.
Luleå var veka på många sätt. Någon sniper hade nog inte gjort att det sett bättre ut.
Visst vill man ta nästa steg, men vissa ser väl olika på det. "Osten" o co. vill helt klart bli ett tyngre och jobbigare lag att möta. Sen att man inte har någon spelare som är känd att spruta in mål, det är möjligt. Men är det så märkligt egentligen då dessa har lite svårt att passa in när i stort sett alla ska ha lika ansvar offensivt och defensivt över fyra kedjor i Rönkenhockeyn?
Laget har spets. Visst hade man inte tackat nej till en målgörare av rang, men jag tror Luleå kommer klara sig bra ändå.

Och Luleå har börjat ta in unga killar. Chelarik, Wallmark (även om han är invärvad) och Oskarsson. Man får börja lite försiktigt där efter några mindre bra juniorår. Tycker det är en okej start. Det är inte bara att plocka ifrån J-20. "Osten" stämmer ju säkerligen av läget med juniortränarna. Men spelarna är nog inte redo för den stora kostymen. Visst, med förtroende så växer man. Men det kan vara en svår avvägning också. Det har ju också gått tungt för J-20 nu ett tag.
Lite svårt att göra som Skellefteå då deras juniorer håller en högre nivå. Det tar tid att komma dit. Luleås J-16 och J-18 verkar riktigt intressant, så visst går det framåt.
Jag håller med dig här. Det jag konstaterade efter finalen var att Skellefteå hade 4 saker som vi inte hade.

1. Finalrutin.
2. Ungdomar på väg att ta nästa kliv i karriären.
3. Naturliga målskyttar.
4. Fler spelare som var beredda att ta skitjobbet.

Punkt 1 kan man inte köpa för pengar, men det har vi åtminstone fått lite av gratis inför nästa säsong. Dessutom har Forsberg, även om han inte spelat så mycket, trots allt en del finalrutin efter sina 4 år i Skelleftå och Ledin har väl finalrutin om någon?

Punkt 2 har man nu enligt bästa förmåga försökt åtgärda genom att satsa på Cehlarik och Oskarsson och dessutom har man värvat Wallmark och Bryggman. I viss mån får man väl lyfta fram Kukan som ett exempel på en spelare man faktiskt också lyft upp. Det här är åtminstone en tendens som pekar mot en satsning som överensstämmer med mina idéer om vad som borde göras. Ännu har vi inte de där som vi naturligt kan lyfta upp hur självklart som helst, men om 1 eller 2 år kanske det faller sig mer naturligt. Var sak har sin tid.

Punkt 3 har vi nu då inte åtgärdat på något konkret vis genom att värva vad som saknades. Där är jag helt överrens med alla som anser att det fortfarande saknas. Däremot tror och hoppas jag att det skall visa sig under säsongens gång att det kanske inte saknades så mycket ändå eftersom både Klasen och Persson kommer mer till sin rätt och Cam Abbott hittar tillbaka till sin gamla form och Wallmark och Cehlarik visar sig vara framtida stjärnor osv. Jag inser precis som alla andra att det är en väldigt massa 'om' här men en värvning av en spetsforward hade ju också varit ett stort 'om'.

Punkt 4 anser jag att man nu med råge gjort något väldigt konkret åt genom värvningen av Ledin, Forsberg och Sundh. Lägg därtill att vi redan har Hedman och Fabricius. Hedman var ju helt fenomenal i serierna mot Frölunda och Färjestad. Jag minns att Hedman var borta p.g.a. skada/sjukdom minst en match i Kvarten mot Frölunda, och det var den matchen Frölunda kom bäst åt oss och dessutom förlorade vi den. Det berodde såklart inte enbart på Hedmans frånvaro men den märktes tydligt vill jag minnas.

Med andra ord har Luleå nu med råge åtgärdat punkt 1 och 4 samt gjort ett seriöst försök att åtgärda punkt 3. Detta dock på bekostnad av att man inte kunnat åtgärda punkt 2. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag inte att man kan ändra för mycket på en och samma gång med för många värvningar men nu har man ändå med relativt små medel, (här spekulerar jag givetvis men åtminstone inga kioskvältarvärvningar), och med några smarta värvningar lyckats åtgärda 3 av 4 punkter.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 04:31

knutten skrev:Trots att LHC och Luleå gjorde lika många mål så var det skilda världar i poängligan.
Carl Söderberg: 60 poäng.
Niklas Olausson: 36 poäng.

Just precis! Och det var vi som gick till final och inte dem. Visst de gjorde ju faktiskt en bättre serie mot Skellefteå i semin än vad vi gjorde i finalen men semi är semi och final är något helt annat. Dessutom räckte ju faktiskt inte Arlbrandt, Söderbergh och Weinhandle till för att slå Skellefteå heller och frågan är om något lag under förra säsongen kunde stoltsera med så mycket spets som Linköping kunde med de tre spelarna? Det skulle väl vara Skellefteå då såklart. Kontenta är i vart fall att spets inte nödvändigtvis är den enda nyckeln som passar i segerns lås, eller kanske framförallt att den inte är någon garanti till seger.

Det var dessutom vi som vann European Trophy och inte Linköping.

Sist men inte minst slutade vi faktiskt före dem i grundserietabellen också.

Det här resonemanget från min sida är kanske inte så relevant i sammanhanget i stort men den lilla poängen är precis den som Knutten illustrerar, i sitt inlägg som citatet ovan är hämtat ifrån på sidan 4 i tråden, att vi högst sannolikt inte vunnit även om vi haft en Arlbrandt i finalen mot SAIK eftersom det var så mycket mer som fattades än bara en sniper och inte nödvändigt en sniper som fattades mest.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 27 jun 2013, 04:59

Ser nu att jag i mitt babblande om Frölunda, några inlägg här ovan, skrivit fel. Jag menade ändringarna man gjorde inför förrförra säsongen och inte inför förra och jag manade att man var ett betydligt mer svårslaget lag under förra säsongen och förrförra säsongen än vad man var säsongen dessförinnan.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn tor 27 jun 2013, 21:54

Abbott - Abbott - Persson
Klasen - Olausson - Sundh
Hedman - Fogström - Ledin
Chelarik - Trukno - Forsberg
Bryggman - Wallmark - Fabricius

Välgenomtänkta kedjor som jag spånat fram under hela mitt nuvarande toalettbesök. Gillar framförallt 3:e kedjan. De två sista kedjorna kan man laborera rätt friskt med.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG fre 28 jun 2013, 14:27

Ja det finns ju många sätt Old Brooklyn. Gillar också din tredjekedja och förstår tänket med den.

Dock skulle jag nog inledningsvis låta Cehlarik prova med Fogström åtminstone. Sedan är risken att det blir lite kaka på kaka med både Klasen och Olausson i samma kedja men jag kan såklart ha fel. Klasen är ju trots allt en rätt vass avslutare och med Olausson kan ske han själv inte skulle behöva leta passningar och öppningar så mycket utan istället serveras lite fler bra lägen själv. Är jäkligt kluven där men vi får väl se. Det är en möjlighet som absolut kan fungera även om jag tror att man skall försöka sära på dem från början.

Jag hoppas hur som helst att Wallmar, Bryggman och Cehlarik får visa vad de går för i European Trophy gruppspelet i början av nästa säsong. Perfekt turnering att prova dem på allvar. Visst skall vi ha ambitionen att gå långt i denna tävlingsturnering även i år men ser det också som en möjlighet att laborera lite och prova ungtupparna.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu tor 11 jul 2013, 16:52

Aktuell uppställning:

Ab-Ab-Persson--Hjelm-Gunnarsson
Cehlarik-Ola-Sundh-Sandström-Fransson
Klasen-Fogström-Hedman-Jonsson-Kukan
Fabbe-Truck-Forsberg-Skrbek-Oskarsson
Extra. Ledin

Utl. Resten
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Jonken tor 11 jul 2013, 17:37

#17 Linus Persson - #29 Chris Abbott - #24 Cam Abbott
#19 Johan Forsberg - #16 Niklas Olausson - #13 Oscar Sundh
#86 Linus Klasen - #36 Niklas Fogström - #25 Anton Hedman
#14 Karl Fabricius - #41 Slava Trukhno - #97 Per Ledin
#26 Peter Cehlárik - #28 Lucas Wallmark - #38 Lars Bryggman

Så skulle jag formera kedjorna.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu tor 11 jul 2013, 17:54

Det som sticker ut ur din uppställning är nog att du placerar en begränsad offensiv spelare som Forsberg med Ola och Oskar?
Sen hoppas jag Cehlarik får lika mycket förtroende som Persson fick förra året att "slå igenom"!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Jonken tor 11 jul 2013, 18:25

pingu skrev:Det som sticker ut ur din uppställning är nog att du placerar en begränsad offensiv spelare som Forsberg med Ola och Oskar?
Sen hoppas jag Cehlarik får lika mycket förtroende som Persson fick förra året att "slå igenom"!
Johan är en frän, attitydsrik målskytt. Dessutom är han högerfattad. Med andra ord ett ypperligt komplement till Olles spelsinne. Han är dessutom fysisk i sin check och älskar att gå rakt på mål. Detta är ytterligare en sak som borde ge Olle lite mer tid med pucken. I Forsberg & Sundh får Olle ett left & ett right blad att hitta med sina mackor.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu tor 11 jul 2013, 18:49

Han har bara gjort en säsong i elitserien som var hyfsad poängmässigt och sen legat på ca 10 poäng. Han hade även svårt att platsa i SAIK förra året.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 11 jul 2013, 20:58

Jonken skrev:
pingu skrev:Det som sticker ut ur din uppställning är nog att du placerar en begränsad offensiv spelare som Forsberg med Ola och Oskar?
Sen hoppas jag Cehlarik får lika mycket förtroende som Persson fick förra året att "slå igenom"!
Johan är en frän, attitydsrik målskytt. Dessutom är han högerfattad. Med andra ord ett ypperligt komplement till Olles spelsinne. Han är dessutom fysisk i sin check och älskar att gå rakt på mål. Detta är ytterligare en sak som borde ge Olle lite mer tid med pucken. I Forsberg & Sundh får Olle ett left & ett right blad att hitta med sina mackor.  
Kan verkligen inte förstå hur man kan kalla Johan Forsberg för målskytt?

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre tor 11 jul 2013, 21:00

pingu skrev:Aktuell uppställning:

Ab-Ab-Persson--Hjelm-Gunnarsson
Cehlarik-Ola-Sundh-Sandström-Fransson
Klasen-Fogström-Hedman-Jonsson-Kukan
Fabbe-Truck-Forsberg-Skrbek-Oskarsson
Extra. Ledin

Utl. Resten

Gillar dina uppställningar, dock ganska dyrt att ha Ledin som extraspelare så jag tror nog Cehlarik får stå åt sidan - tyvärr..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu tor 11 jul 2013, 23:12

Tror också Cehlarik får börja utanför men hoppas han får massor av chanser att blomma ut likt Persson förra året.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Jonken fre 12 jul 2013, 13:40

Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattas som lite "bångstyrd" när det gäller nyförvärvet Johan Forsberg. Jag är övertygad om att vi än inte sett Johans bästa hockey -när det gäller poängproduktionen i SHL. Anser att han är en mycket bättre spelare än hans stats visat de senaste säsongerna.

Alltid när jag sett honom spela i SAIK-tröjan; har jag funderat: Hur i H är det möjligt att den här killen inte syns mer i poängprotokollen i matcherna han spelar?! Han gör ju det mesta helt rätt där ute: Han är aggressiv, energisk & målfarlig. Rören går hela tiden -och han jagar verkligen skiten ur motståndarna i sin check. Han använder farten att gå stenhårt på kropp dessutom. Offensivt har han både ett mycket snabbt skott + att det syns att han ALDRIG ger sig där ute. (Med Pite-Foppa är detta verkligen mer än snack!) Utöver detta är han även en bra passningsspelare; som inte lider av fenoménet att han vill hålla i pucken i onödan. Han kör gärna give-and-go -och går ALLTID rakt på kassen.

Enligt mig är det inte längre en tidsfråga innan Johan kommer att börja producera ordentligt; det är dags nu. Detta har han tjänat ihop till under de senaste säsongerna där produktionen har varit lite si & så. Dock i LHF 2013/2014 -kommer att presentera Johan Forsberg som den spelare han egentligen alltid varit & är. Nu kommer inte han längre prioriteras mindre/lägre än alla egna, unga spelare som SAIK tog upp i A-truppen. I LHF kommer Johan att få förtjäna & visa själv var skåpet skall stå, UTAN att ett gäng tonåringar alltid skall ha förtur.

Det som är riktigt intressant är att LHF i år verkligen tagit in så mycket mer metall-vilja i omklädningsrummet. Och Johan är i allra högsta grad en av dessa personer. Jag tror inte många andra SHL-klubbar kan mönstra samma attityd överlag i truppen som LHF kommer att göra nästa säsong. Då kommer det vara betydligt längre ifrån lek jämfört med tidigare. LHF har sedan Rönken tog över; haft en mycket hög & ärlig nivå när det gäller den interna dialogen i truppen. Men jag är övertygad om att nästa säsong kommer att innebära ett ännu hårdare stålbad för laget. För det finns så många fler verkligen genuina vinnarskallar där till kommande säsong. Kan tränarna bara hålla spelarna ifrån att inte låta metal-viljan "slå över" allt för ofta -kommer detta att bli en ruskigt intressant säsong.

Nu är många av finnarna borta. Men frågan är ju om det LHF nu tagit in istället -ger en så mycket större boost av REJÄL SISU i omklädningsrummet nästa säsong?! Skiten/gillringarna enskillda spelare fick förra säsongen när deras insatser lämnade mer att önska; var nog ganska ödmjuk jämfört med hur det kommer att låta när någon "goofar" i år.... För det finns MÅNGA där inne som kan sina verbala saker. Nya killar utifrån länet som säkert är mer van vid mysbrallor; kommer nog att tänka: -Shit; vad har jag gett mig in på här? (Tänker på spelare som bla Sundh, Trukhno & Hjelm.) Men jag tror att de snabbt kommer att inse att detta gör dem själva till bättre spelare.

- Kommer föffan att bli som i armen: Bryt ner det först och bygg upp det rätt från grunden. Wink


Senast ändrad av Jonken den fre 12 jul 2013, 13:50, ändrad totalt 1 gång
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken fre 12 jul 2013, 13:49

Fast så där säger många om Fabricius också, Jonken. Kämpar, sliter, åker skridskor, men poängen uteblir Wink
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Purre fre 12 jul 2013, 13:50

Jonken skrev:Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattas som lite "bångstyrd" när det gäller nyförvärvet Johan Forsberg. Jag är övertygad om att vi än inte sett Johans bästa hockey -när det gäller poängproduktionen i SHL. Anser att han är en mycket bättre spelare än hans stats visat de senaste säsongerna.

Alltid när jag sett honom spela i SAIK-tröjan; har jag funderat: Hur i H är det möjligt att den här killen inte syns mer i poängprotokollen i matcherna han spelar?! Han gör ju det mesta helt rätt där ute: Han är aggressiv, energisk & målfarlig. Rören går hela tiden -och han jagar verkligen skiten ur motståndarna i sin check. Han använder farten att gå stenhårt på kropp dessutom. Offensivt har man både ett mycket snabbt skott. Och det syns att han ALDRIG ger sig där ute. (Med Pite-Foppa är detta verkligen mer än snack!) Utöver detta är han även en bra passningsspelare; som inte lider av fenoménet att han vill hålla i pucken i onödan. Han kör gärna give-and-go -och går ALLTID rakt på kassen.

Enligt mig är det inte längre en tidsfråga innan Johan kommer att börja producera ordentligt; det är dags nu. Detta har han tjänat ihop till under de senaste säsongerna där produktionen har varit lite si & så. Dock i LHF 2013/2014 -kommer att presentera Johan Forsberg som den spelare han egentligen alltid varit & är. Nu kommer inte han längre prioriteras mindre/lägre än alla egna, unga spelare som SAIK tog upp i A-truppen. I LHF kommer Johan att få förtjäna & visa själv var skåpet skall stå, UTAN att ett gäng tonåringar alltid skall ha förtur.

Det som är riktigt intressant är att LHF i år verkligen tagit in så mycket mer metall-vilja i omklädningsrummet. Och Johan är i allra högsta grad en av dessa personer. Jag tror inte många andra SHL-klubbar kan mönstra samma attityd överlag i truppen som LHF kommer att göra nästa säsong. Då kommer det vara betydligt längre ifrån lek jämfört med tidigare. LHF har sedan Rönken tog över; haft en mycket hög & ärlig nivå när det gäller den interna dialogen i truppen. Men jag är övertygad om att nästa säsong kommer att innebära ett ännu hårdare stålbad för laget. För det finns så många fler verkligen genuina vinnarskallar där till kommande säsong. Kan tränarna bara hålla spelarna ifrån att inte låta metal-viljan "slå över" allt för ofta -kommer detta att bli en ruskigt intressant säsong.

Nu är många av finnarna borta. Men frågan är ju om det LHF nu tagit in istället -ger en så mycket större boost av REJÄL SISU i omklädningsrummet nästa säsong?! Skiten/gillringarna enskillda spelare fick förra säsongen när deras insatser lämnade mer att önska; var nog ganska ödmjuk jämfört med hur det kommer att låta när någon "goofar" i år.... För det finns MÅNGA där inne som kan sina verbala saker. Nya killar utifrån länet som säkert är mer van vid mysbrallor; kommer nog att tänka: -Shit; vad har jag gett mig in på här? (Tänker på spelare som bla Sundh, Trukhno & Hjelm.) Men jag tror att de snabbt kommer att inse att detta gör dem själva till bättre spelare.

- Kommer föffan att bli som i armen: Bryt ner det först och bygg upp det rätt från grunden. Wink
Välkommen till forumet Johan Forsberg. Ne jag bara skojar : ) Tror Johan kan komma att göra ett bra jobb och vara en nyttig spelare att ha, dock inte som någon sniper för det har han aldrig varit och kommer aldrig bli. En typisk fjärdelinare skulle jag säga.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet