Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

+51
Lehto
Jokerman
Hankburger
Donowitz
Diktatorn
Kapten Haddock
Qirren
Mr Bister
27 Öqvist
Lajon
Wolfhunter
JuniorX
Mange
Tigerman
Rönken
Puckad
LHF96
Dentos
KaptenBlodskelett
FruktHamster
NallePhu
Bamsefar
Old Brooklyn
Slapshot
icemask
Micke80
Lulefan
zamboni
Pajala
knutten
Norlin
Urken
#96
Lars158
Kallepedal
LulefanGBG
Tony Moore
Pacman
rasbiologen
Chris Hendrix
Myrman
Redbear
hokkzorz
Kagen
Dave Rock
CKa
Beast.
ezz
amarule
Snikne Ville
Salle
55 posters

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville sön 14 sep 2014, 17:42

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av knutten sön 21 sep 2014, 12:41

Inne på sju av tio baklängesmål (5-5-spel) och -6 i de tre matcherna han spelat var väl ingen höjdarstart ändå kanske för Fransson.
Kul att han fick göra mål. Kämpa.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Redbear tis 23 sep 2014, 10:08

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Pajala tis 23 sep 2014, 17:20

Rautio sågas på LHC´s forum efter förlusten igår mot Växjö, fast nog var det snygga mål av Växjö, även ett par styrningar som Rautio inte hade en chans på.

Trist för Rautio, Linköping är ju vassa framåt men deras försvar är ju under all kritik, ser inte bra ut alls för dom.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av LulefanGBG tis 23 sep 2014, 17:35

Känns som historien upprepar sig med Linköping. Alltid bra framåt, inte fullt så bra bakåt...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville sön 28 sep 2014, 22:17

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville fre 03 okt 2014, 11:16

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av zamboni fre 03 okt 2014, 13:28

$70k är inte en vit mans lön ..... ;-)
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 91
Join date : 12-10-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lulefan lör 04 okt 2014, 01:05

zamboni skrev:$70k är inte en vit mans lön ..... ;-)

Kan knappast handla om månadslön, 925k dollar? inte en hans att det är månadslön. 70k dollar för en hel säsong är faktiskt ruskigt lite för en spelare på den nivån och finansiellt går han troligtvis back på att spela i AHL om så är fallet.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Micke80 lör 04 okt 2014, 07:30

Det har man ju pratat om i många år att en bra spelare i elitserien tjänar sämre på att spela i AHL. Inte lär det ju blivit bättre heller sen lönetaken infördes där borta och lönerna stigit i sverige.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av icemask lör 04 okt 2014, 11:14

Första kontraktet som Edmonton erbjöd Omark gav väl runt 65000 skr/mån vid spel i AHL, inte svårt att fatta att han drog till Moskva !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Kagen lör 04 okt 2014, 19:59

Han har tröjan i taket i Coopen, klubbdirektör, tränare, landslagspelare, pappa till en ny generation av hockeytalang och nu är han på väg att sätta något nytt helt vansinnit enastående på sitt CV. Iron Man Havaii.

Eller nu och nu förresten, han har redan gjort det stora, nämligen att kvala sig dit genom att komma tvåa i sin åldersgrupp i Kalmar. Alla ni som tycker att ni är i form kan ju testa i morgon på söndagen att simma 3,8km, cykla 18 mil och sedan springa ett marathon. Under tio timmar.
http://lt.se/sport/sport/1.2660530-lt-play-stromwall-redo-for-sitt-livs-utmaning

Själv brukar ju kika på den här när jag ska ut och träna, inte för att jag ska till Havaii, iaf inte i närtid, men alla är ju inte Johan Strömwall Iron-men.
https://www.youtube.com/watch?v=dF7k1Dw2A7w
You can quit and they don't care, but you will always know.

Hatten av för Johan Strömwall, Luleås egen Iron Man. Må legenden få en fin resa på Kona.


Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Slapshot lör 04 okt 2014, 21:14


Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Rönken sön 05 okt 2014, 10:37

Verkar vara en rätt så trevande start för Anton Hedman i Färjestad. Ligger på -8 och gör ett gäng Leksand-spelare sällskap i botten av +/-. Ett mål och ingen assist hittils på 8 matcher.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Kagen sön 05 okt 2014, 11:55

Rönken skrev:Verkar vara en rätt så trevande start för Anton Hedman i Färjestad. Ligger på -8 och gör ett gäng Leksand-spelare sällskap i botten av +/-. Ett mål och ingen assist hittils på 8 matcher.

Gunnarsson också starkt ifrågasatt, många FBK'are menar att han inte ska vara en ordinarie back. Känns ju lite märkligt då både Hedman och Gunnarsson kändes som förluster. Även om de såklart överskuggades av att Klasen, Olle o.s.v. försvann.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Old Brooklyn sön 05 okt 2014, 12:15

Alltid lite förmätet att vara efterklok, men jag såg aldrig Gunnarsson som något större tapp. Han var ok näst sista året och inte ok sista året. Hyfsat skott men seg på rören, dålig balans och helt oförmögen att spela fysiskt. Trodde att Nagander skulle fylla dessa skor med råge enbart genom att han kan spela fysiskt framför eget mål, men han visar än så länge mycket mer kvalité än så.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Rönken sön 05 okt 2014, 12:34

Just Hedman var förlust, tycker han gjort det OK i Färestad än så länge trots allt. Däremot såg inte jag heller Gunnarsson som någon direkt förlust, av det jag sett har han påbörjat denna säsong i samma anda som föregående i Luleå, så kan förstå frustrationen hos FBK-supportrar. Framför allt luras man nog lite av hans storlek, han är ju väldigt vek relativt sin storlek. Många kommentatorer och experter som ofta benämner honom som en stor och tung back. Men sett till längden är det inte någon enorm vikt han väger in på. Sedan är han rätt så vek framför eget mål, fast ge han något år till så.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Micke80 sön 05 okt 2014, 13:57

Kagen skrev:
Rönken skrev:Verkar vara en rätt så trevande start för Anton Hedman i Färjestad. Ligger på -8 och gör ett gäng Leksand-spelare sällskap i botten av +/-. Ett mål och ingen assist hittils på 8 matcher.

Gunnarsson också starkt ifrågasatt, många FBK'are menar att han inte ska vara en ordinarie back. Känns ju lite märkligt då både Hedman och Gunnarsson kändes som förluster. Även om de såklart överskuggades av att Klasen, Olle o.s.v. försvann.

Varken Gunnarsson eller Persson kändes som förluster då båda var rätt kass ifjol. Däremot Hedman tyckte jag kändes som en förlust, även om det inte kändes som en oersättningsbar förlust.


Senast ändrad av Micke80 den sön 05 okt 2014, 13:58, ändrad totalt 1 gång

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Rönken sön 05 okt 2014, 13:58

Micke80 skrev:
Kagen skrev:
Rönken skrev:Verkar vara en rätt så trevande start för Anton Hedman i Färjestad. Ligger på -8 och gör ett gäng Leksand-spelare sällskap i botten av +/-. Ett mål och ingen assist hittils på 8 matcher.

Gunnarsson också starkt ifrågasatt, många FBK'are menar att han inte ska vara en ordinarie back. Känns ju lite märkligt då både Hedman och Gunnarsson kändes som förluster. Även om de såklart överskuggades av att Klasen, Olle o.s.v. försvann.

Barken Gunnarsson eller Persson kändes som förluster då båda var rätt kass ifjol. Däremot Hedman tyckte jag kändes som en förlust, även om det inte kändes som en oersättningsbar förlust.

Fast hade varit kul att ha både Petrell och Hedman i laget, i mitt tycke Smile


Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Micke80 sön 05 okt 2014, 13:59

Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Kagen skrev:
Rönken skrev:Verkar vara en rätt så trevande start för Anton Hedman i Färjestad. Ligger på -8 och gör ett gäng Leksand-spelare sällskap i botten av +/-. Ett mål och ingen assist hittils på 8 matcher.

Gunnarsson också starkt ifrågasatt, många FBK'are menar att han inte ska vara en ordinarie back. Känns ju lite märkligt då både Hedman och Gunnarsson kändes som förluster. Även om de såklart överskuggades av att Klasen, Olle o.s.v. försvann.

Barken Gunnarsson eller Persson kändes som förluster då båda var rätt kass ifjol. Däremot Hedman tyckte jag kändes som en förlust, även om det inte kändes som en oersättningsbar förlust.

Fast hade varit kul att ha både Petrell och Hedman i laget, i mitt tycke Smile



Absolut, och fortsätter Granström tackla som han gjorde igår så hade vi haft tre köttiga killar som varit ordinarie, plus Sylvegård att slänga in då och då.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville fre 10 okt 2014, 21:02

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lars158 sön 12 okt 2014, 22:11


Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville mån 13 okt 2014, 00:03

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville ons 15 okt 2014, 14:22

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Bamsefar ons 15 okt 2014, 20:31

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville ons 29 okt 2014, 23:34

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville sön 02 nov 2014, 22:57

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lars158 sön 02 nov 2014, 23:14


Är nog tillbaka till NHL nästa år. Eller kunna klösa lös rejält med pengar i KHL.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville ons 12 nov 2014, 23:47

NK hos Frallan.

"SHOCKEY/RAPPERSWIL-JONA Här är familjen Franssons nya hem. När Norrbottens-Kuriren kom på besök berättar den förre Luleåbacken om det nya livet, kontraktsstrulet, den mystiska skadan och framtidsplanerna.

Hissdörren hinner knappt gå upp innan femårige Troy sticker in den blonda kalufsen för att säga hej. Pappa Johan står i dörröppningen tillsammans med ettårige Otis.

Han inleder med att visa familjens bostad. Ett stort kök och TV-rum, dubbla balkonger och tre sovrum. När det är dags för sönernas rum sträcker han på ryggen.

– Det här är nog enda saken jag har valt i inredningen. Jag fick ju en vecka själv här nere och då passade jag på att köpa säng åt grabbarna. De blev helnöjda, men jag vet inte om gumman är lika nöjd, säger han och pekar på de mörkblåa sängarna där ramen är formad som en sportbil.

Johan Fransson hyser ett stort intresse för bilar och det verkar också ha gått i arv till äldsta sonen.

– Jo, han har verkligen stenkoll. När man möter någon finare bil efter vägarna klipper han direkt vilket märke det är. Det är kul.

I och med flytten till Rapperswil är det inte bara en språklig omställning för familjen. De har också fått byta ut villan i stilla Rutvik, mot en lägenhet på tredje våningen inne i staden.

– Lägenheten i sig är jättefin och stor nog för oss. Men man är ju lite bortskämd med att bara kunna öppna dörren och släppa ut ungarna. Det blir lite mer omständigt här, men det fungerar.

Landslagsbacken har kontrakt med Rapperswil-Jona Lakers även över kommande säsong och är han kvar då kommer familjen Fransson att antingen leta sig ner på markplan eller hyra ett hus.

Annars har flytten gått enklare än vad han och makan Jenny hade förväntat sig. Barnen har snabbt acklimatiserat sig till det nya landet och trivs. Det var också barnen som var den huvudsakliga anledningen till att Johan Fransson bröt kontraktet med Luleå Hockey.

– Både jag och Jenny kände att vi var sugna på flytta utomlands och om det skulle ske var det bättre att vi gjorde det nu än väntade två år till. Då hade Tindra varit 11–12 år och det hade blivit ännu svårare för henne att börja en skola i ett nytt land, med ett nytt språk.

– Hade barnen varit yngre hade jag kanske väntat två år till och spelat ut kontraktet med Luleå.

Det var mycket skriverier om din kontraktssituation i somras, vad var det som hände egentligen?

– Ja, du. Det har ju varit lite struligt med det där kontraktet. Redan när vi förlorade finalen mot Skellefteå så meddelade jag Luleå att jag var intresserad av utlandsspel. Även om det fanns alternativ då så lyckades vi inte hitta någon lösning och jag blev kvar där ytterligare ett år.

– När förra säsongen var över var jag helt inställd på att det skulle lösa sig inom någon vecka. Tyvärr blev det samma visa igen. Självklart blev man besviken, det ska jag inte sticka under stol. Men jag förstår Luleå också och unnar de verkligen att de ska göra en bra affär. Nu löste det sig till slut och det är jag glad över.

Till en början var han däremot lite skeptisk. Samhället vid bergen, med 7 000 invånare lät inte jättelockande. Orten har dock bara varit en positiv upplevelse. Hockeymässigt har det gått lite upp och ner både för honom själv och laget.

På grund av importregler, som säger att varje lag bara får ha fyra utländska spelare ombytta, så har han också tvingats att se flera matcher från sidan av isen.

– Alla vill ju spela och det är klart att man blir förbannad när man inte får spela. Det är som det är och samtidigt är det ju ingen av oss som har fått stå över för att vi har varit dåliga.

Förra säsongen missade Johan Fransson också betydligt fler matcher än han hade velat. Skälet var en mystisk ryggskada som inte bara förstörde avslutningen i Luleå för honom – utan även livet utanför isen.

– Det var som att det smög sig på och bara blev värre och värre. Till slut blev det så illa att allt jag kunde göra var att ligga i soffan. En extrem smärta.

– Eftersom det bara blev värre och värre blev man ju lite orolig att det var någonting som var jättefel. Jag beställde därför en magnetröntgen och Jenny körde mig till Umeå. Jag bäddade in mig i bagageluckan i bilen också fick jag ligga där hela vägen dit.

Röntgen gav ett lugnande, men samtidigt vagt besked. Läkarna konstaterade att det handlade om en nervskada på grund av en trång nervkanal. Samtidigt hade de inget svar på om, eller när det skulle bli bättre.

Till slut gav backen upp förhoppningarna om att kunna spela slutspelsserien mot Växjö och åkte istället med övriga familjen till sommarhuset i Alicante.

– Den veckan blev det så otroligt mycket bättre. Jag gjorde egentligen ingenting annorlunda, mer än tog det lugnt. Samtidigt så ringde Pär Mårts och frågade hur det stod till. Jag sade som det var att jag kan komma och testa om det håller samtidigt som jag inte kunde garantera någonting. Men det höll.

– Jag har ju som min bänk där brukar de skoja om i landslaget. En stående pik (skratt). Jag var väl på behandling där en två–fyra gånger per dag och kunde spela hela turneringen utan några större problem. Det var skönt att få avsluta säsongen på ett bra sätt.

Bytet från SHL och NLA betyder inte bara en hockeymässig skillnad. I och med att längsta bortamatchen bara är någon timme bort med buss, kan Johan Fransson nu spendera mer tid med familjen. Någonting han värderar högt.

– (Skratt) Ja, jag får ju hjälpa till med saker nu som jag knappt har tänkt på tidigare. Det är otroligt skönt att kunna vara mer med familjen. Bara en sådan sak som att kunna äta frukost tillsammans varje morgon.

Och tiden på hemmaplan har fått honom att också fundera över framtiden.

– Just restiden är ju oslagbart. Jag har inga planer på att återvända hem just nu om vi säger så. Utan kommer stanna utomlands så länge vi trivs och det fungerar."
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville fre 14 nov 2014, 09:34

NK hälsar på Arla o Olle. Fan vad Arla såg mätt ut på bilderna...(som ni får ta del av själva).

"ISHOCKEY/BIEL Radarpar på isen – bästa kompisar utanför. Niklas Olausson och Pär Arlbrandt njuter av livet som utlandsproffs och möjligheten att få spela tillsammans.

När vi svänger av motorvägen och följer skylten mot Biel visar bilens GPS att det är tio minuter kvar. Skickar ett meddelande till Niklas Olausson och frågar efter adress, han svarar omgående att det bara är att styra mot centrum. Han och "Arla" (Pär Arlbrandt) väntar på ett fik mitt emot McDonald's.

Staden visar sig vara ungefär lika stor som Luleå, med en mer storstadsinspirerad utformning och det tar en stund att lokalisera fiket.

Duon sitter längst in, mittemot varandra och Olausson kollar ned på telefonen och tittar sedan upp.

– Där är ni ju, säger han och ler brett.

Vi slår oss ned vid ett bord bredvid. Niklas Olausson beställer in kaffe och den planerade intervjun tar vid. Det blir ett långt samtal om skillnader mellan hockeyn i Schweiz och i Sverige. Om livet som hockeyspelare och ett och annat sidospår.

Niklas Olausson är den som håller låda. Som vanligt enligt Pär Arlbrandt.

De har varit vänner sedan många år tillbaka och spelat ishockey tillsammans i både Västerås, Luleå och landslaget. Men de senaste tre åren har de levt och jobbat i två olika städer.

– Vissa spelare umgås man mycket med under tiden som man spelar tillsammans, men sedan tappar man kontakten. Vi har aldrig tappat kontakten på det sättet så det är likadant nu, bara att vi ses lite oftare, säger Niklas Olausson.

– Han Brukar komma och plinga på varje eftermiddag när jag ligger och sover. Jag blir så förbannad på honom, säger Pär Arlbrandt och skattar.

Fjolårets poängkung i SHL och den förre Luleåcentern bor i samma bostadsområde och spenderar mycket tid tillsammans. Pär Arlbrand har familjen kvar i Sverige och Niklas Olausson bor tillsammans med Nathalie.

– Så klart saknar jag familjen, men de kommer och hälsar på ibland och sedan åker jag hem över julen. Det blir att jag får rå mig själv lite mer, men det har gått över förväntan, säger Pär Arlbrandt.

– Du lagar ju mat för första gången i ditt liv, fyller Olausson i.

– Nej, det är det väl inte.

– Det gör du ju.

– Ja, det kan man kanske säga. Men jag är inte bättre för det. (skratt).

Har du bjudit "Olle" på middag ännu?

– (Skratt) Flera gånger. Han har aldrig klagat hittills.

Utanför isen blir det mycket sport och spel. Vännerna beskriver sig själva som två sportnördar som följer det mesta och äger också en häst tillsammans.

Trots att de gärna spelar tillsammans så var det en ren slump att de hamnade i samma lag den här gången.

– Jag ville ju iväg efter säsongen, KHL eller hit då, men då sade Linköping nej. Sedan fick de dåligt med pengar. Eller det var kris där, säger Arlbrandt innan Olausson avbryter.

– Det var ju typ när jag var på väg ner. Körde bil ner, började en vecka innan vi skulle vara här. Då ringer han och berättar att han får gå för en viss summa.

– Det gick på två dagar. Från första samtalet till att jag skrev på, säger Arlbrandt.

Båda upplever att de har blivit väl omhändertagna. Och även om laget håller till i botten av tabellen, håller organisationen toppklass.

På isen får de också mycket förtroende och även om poängen har trillat in är ingen av dem nöjd med sin utdelning.

– Fast även om vi har bränt mycket är de ändå nöjda med vad vi gör. Innan hörde man ju mycket om hur det skulle vara här nere. Du måste göra mycket poäng, spela för dig själv nästan. Så är det inte här. Så länge du jobbar hårt så är de nöjda, men givetvis vill de att vi ska göra poäng, säger Niklas Olausson.

Hockeymässigt är det en viss skillnad mot spelet i Sverige.

– Generellt i Europa är det mer individualisthockey. Men jag tror vi har tur. Vi har riktigt bra lagkänsla. Jag kommer ihåg när jag var i Österrike, det var ingen som brydde sig om någon annan. Alla såg om sitt eget hus, säger Per Arlbrandt.

– Här är det kanske mer individuellt skickliga spelare. Snabbare spel. Lite mer man-man. Gå tillbaka fem sex år, innan "Rönken" (Jonas Rönnqvist) kom och vi skulle börja med presspelet. Gör du en kille har du ett jätteläge. Så mycket som vi har skapat under den här tiden, jag tror inte att jag sköt så många skott under hela förra säsongen, säger Olausson.

– Roligare hockey att kolla på. Händer mycket mer. Sverige blir mer upp på back, skott och retur, säger Pär Arlbrandt.

En annan del som skiljer sig är pressen. Som import förväntas man att alltid leverera poäng, men det är ändå ingenting mot pressen som de kände när de spelade i SHL.

– Det är nästan det skönaste med att spela här. Speciellt för mig och Niklas som alltid har gjort mycket poäng. oavsett vad du säger, i Sverige så har du media runt dig hela tiden. Läser du det inte själv så är det någon kusin, eller kompis som har läst det och säger det till dig. Det förekommer inte här. Det är så oerhört skönt om jag ska vara ärlig, säger Arlbrandt.

– Man känner att man har haft den delen, många har nog svårt att förstå den pressen vi lever under i Sverige. Vi har det väldigt bra, men den pressen är väldigt jobbig. Samtidigt vet man att levererar man inte så får man sparken men i Sverige är allting så mycket jobbigare runt omkring, Arlbrandt.

Niklas Olausson fyller i:

– I Luleå var det något år där jag började riktigt tungt. Tror jag gjorde fem poäng på mina första 18 matcher. Så mycket som aftonbladet, expressen, ni och annan media ringde och ställde frågor kring det, mina tankar om landslaget, allting. Det är klart att till slut sätter det sig i huvudet. Jag tycker ändå att jag är rätt bra på att inte bry mig om vad media skriver, men till slut sätter det sig.

Redan två år innan Niklas Olausson lämnade Luleå Hockey, berättade han om sitt intresse om att spela i utlandet. Men även om det fanns erbjudande efter säsongerna så stannade han kvar.

– Jag vet inte. Dels så ville jag verkligen vinna med Luleå. Sedan kände jag att jag utvecklades för varje säsong som gick tillsammans med "Rönken" och "Bulan" (Thomas Berglund). Sedan hade jag givetvis mina duster med dem, det ska jag inte sticka under stol, men i grund och botten gjorde de sjukt mycket för oss som lag. Vi hade inte det bästa laget på pappret, men hade ändå chansen att vinna.

– Sedan kändes det sista året som att, jag ska inte säga att luften gick ur en, men det var dags att göra någonting nytt. Vi skulle få ny tränare, många lämnade, då kände jag att det kanske var dags för mig att också testa något nytt och sedan kanske komma tillbaka något år, det är absolut ett alternativ. Men jag ångrar mig inte en sekund att jag lämnade och jag trivs kanonbra.

Pär Arlbrandt har nyligen förlängt med ytterligare ett år och Niklas Olausson diskuterar en fortsättning.

– Hockeymässigt vill jag gärna spela utomlands några år till, men sedan har jag en familj att tänka på, säger "Arla".

– Klart att man vill återvända någon gång. Är 28, skulle lätt kunna spela utomlands fem-sex år. Sedan var det är får man se. Det här är ett skönt land att bo i och spela i, säger Olausson."
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Rönken fre 14 nov 2014, 12:53

Mer från Ola och Arla, om temat Rönnqvist;

"– Det blir mer böljand. Men jag har ju haft "Rönken" i fyra år och det sitter ju fortfarande kvar i ryggen (Skratt).



– Du sa efter två matcher att hade "Rönken" kommit hit så hade han sagt upp sig efter en dag, säger Arlbrandt och skrattar.



– Jo, första träningsmatchen borta exempelvis. Vi var i Österrike och skulle spela. Två och en halv timme innan samling då var det Mcdonalds-stopp alltså. Sedan åt väl inte alla, men jag skulle ha velat se Rönken då. Han hade hoppat av och åkt hem, säger Olausson, skrattar högt och fortsätter sedan."
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lars158 tis 02 dec 2014, 01:02

Omark ska göra sig märkvärdig:
https://vine.co/v/OnLElJheDFQ

Very Happy

edit: Anders Nilsson borde ju släppt in den så hade det ju blivit en tjusig assist.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville fre 05 dec 2014, 22:15

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Bamsefar fre 05 dec 2014, 23:02

dags att plocka hem JG ?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av NallePhu fre 05 dec 2014, 23:07

Kan nog vara läge för Osten slå en signal problemet vem ska till Asplöven nu då.....
Iofs 3 målvakter i rotationen är jäkligt nice samtidigt så lär JG behöva matchspel så kan bli Asplöven om man väljer värva hem han!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lulefan lör 06 dec 2014, 05:15

Men vad skulle han kosta? Behöver vi honom? Känns inte som att målvakt är prio just nu.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Bamsefar lör 06 dec 2014, 06:26

Lulefan skrev:Men vad skulle han kosta? Behöver vi honom? Känns inte som att målvakt är prio just nu.

Daniel larsson , nice knowing you! han lär väl skriva en hatbok men om vi kan få in JG istället så kan man ta det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lulefan lör 06 dec 2014, 15:31

Bamsefar skrev:
Lulefan skrev:Men vad skulle han kosta? Behöver vi honom? Känns inte som att målvakt är prio just nu.

Daniel larsson , nice knowing you!  han lär väl skriva en hatbok men om vi kan få in JG istället så kan man ta det.

Haha. Ja, kickar vi honom för att ta in JG så kommer han väl lacka ur totalt.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av FruktHamster lör 06 dec 2014, 16:08

Inte känns väl målvakt som prioriterar just nu? Lassi har sett grymt stabil ut, ward har visat finfina tendenser. Tycker inte vi ska sänka deras utveckling genom att ta tillbaka JG som nog säkert dessutom skulle vara dyrare än senast.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Rönken lör 06 dec 2014, 16:11

FruktHamster skrev:Inte känns väl målvakt som prioriterar just nu? Lassi har sett grymt stabil ut, ward har visat finfina tendenser. Tycker inte vi ska sänka deras utveckling genom att ta tillbaka JG som nog säkert dessutom skulle vara dyrare än senast.

Målvaktssituationen känns ju ganska så satt kan man tycka ja? Lassi+Larsson nästa säsong, sedan Lassi/Larsson+Ward året där på.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville lör 06 dec 2014, 19:38

Jämför målvaktsläget med centersidan. No brainer..
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville mån 08 dec 2014, 15:42

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Redbear mån 08 dec 2014, 18:31

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av FruktHamster mån 08 dec 2014, 18:37

Redbear skrev:Trucken lånas ut till Allsvenskan...

http://www.kuriren.nu/sport/forre-luleacentern-till-allsvenskan-8004038.aspx

Nej men.... Var han inte bara fel använd i Luleå trots allt?
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Redbear mån 08 dec 2014, 19:08

FruktHamster skrev:
Redbear skrev:Trucken lånas ut till Allsvenskan...

http://www.kuriren.nu/sport/forre-luleacentern-till-allsvenskan-8004038.aspx

Nej men.... Var han inte bara fel använd i Luleå trots allt?

Haha, mmm..
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville tis 09 dec 2014, 11:46

Skall vara disciplinära orsaker som ligger bakom Truckens exit.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Snikne Ville lör 13 dec 2014, 13:19

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Lars158 tis 30 dec 2014, 05:32

http://www.kuriren.nu/sport/omark-formtoppad-8047085.aspx

Omark gör 5 poäng på 3 matcher i Spengler Cup. Jokerit förlorar dock alla 3 matcher och är utslagna.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar - Sida 2 Empty Sv: Föredetta Luleåspelares äventyr i andra klubbar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet