Luleå Hockey i media 2018/2019

+38
Kagen
Jarhois
oggskar
Jonken
Donowitz
KaptenBlodskelett
Taabe
rasbiologen
kokostrollet
Lasse Proppmätt
tibet
MrA
Mr Bister
Norrlandstoken
ezz
Popup
NallePhu
amarule
ski3r
Hedanders
Dustin
Lulefan
Mange
Kapten Haddock
Blinders
GustenA
Jokerman
icemask
Hankburger
RSD555
Bamsefar
Tony Moore
Sundance Kid
Urken
Tigerman
Puckad
LHF96
Micke80
42 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tony Moore ons 27 mar 2019, 18:54

Rönnqvist hyllar Luleå Hockey: "De kommer vinna guld"

Ishockey För sex år sedan tog han och Thomas Berglund Luleå Hockey till final. Den gången fick man nöja sig med ett silver. Men i år tror Jonas Rönnqvist att det blir guld. "Det har jag trott ganska länge nu", säger den före detta Luleå-tränaren.

Han är mycket imponerad av Luleå Hockeys spel den här säsongen.
– De har fått till det bra. Spelet känns gediget, jävulskt gediget. De har gjort en fruktansvärt bra säsong, säger Jonas Rönnqvist.

Han kan inte se några direkta brister i det lag sportchefsduon Stefan Nilsson och Ulf Engman har satt ihop åt Thomas Berglund.
– De har många matchvinnare. Alla kedjor har kanske inte fått det att stämma samtidigt ännu. Men om det inte fungerar för någon någon av dem en match så är det alltid någon av de andra som kliver fram. Det är en jäkla styrka. Sedan har de stabila backar och en riktigt bra målvakt i Joel Lassinantti. De har dessutom fått till både boxplay och powerplay, säger han.

Vad var det som gjorde att ni inte räckte till i 2013 års final?
– Vi hade lite oflyt, säger han och fortsätter:
– Vi var bra det året, och det svider att vi inte vann guld. Men Skellefteå hade det bästa laget som kanske någonsin spelat i SHL. Flera av deras tredje- och fjärdekedjespelare är ju tongivande spelare i NHL i dag. Det var som att vara en bra brottare under Aleksandr Karelins tid eller en bra sprinter under Usain Bolts tid. Jag har funderat mycket på om vi hade kunnat göra något annorlunda, men de var helt enkelt för bra.

Fast i år tror han inte att något lag kommer kunna förhindra Luleå Hockey från att ta guld.
– Kvartsfinalmatcherna har varit tajta. Växjö hade en puck i stolpen med någon minut kvar av den första matchen och ledde med ett par minuter kvar av den andra matchen. Men det känns ändå rättvist. Och jag tror inte det spelar någon större roll vilka lag de kommer att få möta framöver. Jag tror de kommer vinna guld oavsett vad. Det har jag trott ganska länge nu, säger han.

Han berömmer Thomas Berglund.
– Det började lite halvknackigt för dem. Men han har fått alla att köpa spelidén, och rättat till det som inte riktigt fungerade i början. Och jag tycker bara det ser bättre och bättre ut, säger Jonas Rönnqvist.

Hur är det att följa det här laget från sidan, du börjar inte längta tillbaka till båset?
– Jag älskar verkligen ishockey, och visst kan jag känna det där suget emellanåt. Kickarna man får när man står i båset går inte att få någon annanstans. Det spelar liksom ingen roll vad du gör. Jag saknar också att vara runt ett lag. Det är skitkul. Och jag har fått väldigt många förfrågningar sedan jag slutade. Men det är ett krävande jobb. Man är ju ganska utsatt. Man har också jour i stort sett dygnet runt. Sedan har jag det ganska bra som jag har det nu. Och när jag slutade lovade jag mig själv att inte ta på mig något nytt uppdrag om det inte kändes helt hundra, och det har det inte gjort än.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7594
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av GustenA tor 28 mar 2019, 09:06

Tackar! Gillar uttrycket jävulskt gediget. Beskriver spelet bra tycker jag!

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tony Moore sön 30 jun 2019, 13:09

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7594
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter lör 27 jul 2019, 11:31

Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 27 jul 2019, 12:32

Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter lör 27 jul 2019, 12:33

KaptenBlodskelett skrev:
Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
Ok tack.
Bra början

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 27 jul 2019, 12:36

Wolfhunter skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
Ok tack.
Bra början
Verkar ta det med ro dock, tydligen ingen större fara. Emil Larsson hoppade ju in i studion på kryckor, så det kan nog bli fint ändå. Smile
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Puckad lör 27 jul 2019, 12:38

KaptenBlodskelett skrev:
Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
Jag har ingen förväntan att man spelar skadad, speciellt inte innan säsongsstart, men jag undrar ändå:
Spelar det så stor roll att man har en stukad fot när man spänner fast den i en modern skridsko?

Dessutom lite trist att se den så svullen, det känns inte som om foten lindats hårt direkt efter skadan.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Hankburger tor 01 aug 2019, 01:00

Puckad skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
Jag har ingen förväntan att man spelar skadad, speciellt inte innan säsongsstart, men jag undrar ändå:
Spelar det så stor roll att man har en stukad fot när man spänner fast den i en modern skridsko?

Dessutom lite trist att se den så svullen, det känns inte som om foten lindats hårt direkt efter skadan.

Trots att man lindar en fot hårt i skridskorna så kommer den ändå hamna i rörelse när man gör mer snäva svängar och då svullnar foten upp ännu mer. I värsta fall får man inte på sig skridskorna alls... och då är det bättre att vila. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Puckad tor 01 aug 2019, 10:29

Hankburger skrev:
Puckad skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Wolfhunter skrev:Nån Lulestjärncenter som landat skadad?
Nån som vet vad det står i NSD/Kurren?
Ilomäki har stukat foten. Kan bli ett par veckors vila.
Jag har ingen förväntan att man spelar skadad, speciellt inte innan säsongsstart, men jag undrar ändå:
Spelar det så stor roll att man har en stukad fot när man spänner fast den i en modern skridsko?

Dessutom lite trist att se den så svullen, det känns inte som om foten lindats hårt direkt efter skadan.

Trots att man lindar en fot hårt i skridskorna så kommer den ändå hamna i rörelse när man gör mer snäva svängar och då svullnar foten upp ännu mer. I värsta fall får man inte på sig skridskorna alls... och då är det bättre att vila. Smile
Angående lindningen så var det med hänvisning till RICE , dvs äckligt hårt lindat första dygnet.
Min fråga var mera med tanke på vilka tränings övningar som finns att tillgå när vaden ser ut som ett lår.
Hursomhelst, vi har en bred center trupp. Vi får hitta ett sätt att lösa den svåra matchen i Belfast utan honom... Smile
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Donowitz tor 01 aug 2019, 14:08

Från Luleås webb idag.

Spelare som inte kommer vara med på den första isträningen

27 Nils Lundkvist – skadade sig med juniorlandslaget, genomgår läkarundersökningar med landslaget och vi väntar på ytterligare besked kring hans skada.

36 Emil Larsson – har en skada som utvärderas ytterligare av vårt Medical Team och rehabiliterar sig tillsammans med laget.

51 Filip Hållander – är i USA och spelar matcher med juniorlandslaget.

75 Arttu Ilomäki – skadade sig under sommarträningen, rehabiliterar sig tillsammans med laget och väntas vara tillbaka i full träning inom kort.

91 Austin Farley – skadade sig under sommarträningen och genomför i samråd med vårt Medical Team sin rehabilitering hemma i USA, väntas åter i Luleå i slutet på augusti.

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jonken lör 03 aug 2019, 21:44

Asså; man kan ju inte annat än ÄLSKA Harry:Harry

king
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman lör 03 aug 2019, 23:17

Jonken skrev:Asså; man kan ju inte annat än ÄLSKA Harry:Harry

king

Instämmer! Vilken stjärna!

Hoppas bara vi får behålla honom?!?!(nervös som fan blir jag, tänker redan på nästa års draft...Harry är å ena sidan en s.k. late-birdie, en klassisk sådan, men å andra sidan vet man vet ju aldrig hur klubbarna tänker nuförtiden med en sån birdie.....?)

Birdie num num

sunny
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jonken sön 04 aug 2019, 10:39

Jokerman skrev:
Instämmer! Vilken stjärna!

Hoppas bara vi får behålla honom?!?!(nervös som fan blir jag, tänker redan på nästa års draft...Harry är å ena sidan en s.k. late-birdie, en klassisk sådan, men å andra sidan vet man vet ju aldrig hur klubbarna tänker nuförtiden med en sån birdie.....?)

Birdie num num

sunny
Harry är utan tvekan LHF-material! All publik kan ju bara ÄLSKA honom! Tror nog att företag gärna skulle visa sin logotyp -eller nyhet på media kuben; för en bred, Harry uppvärmd -publik; där folk har munkanterna uppe vid öronsnibbarna och vädrar tandemalj. Wink

- Det där fjäderfjunet är ju ren auktoritet i att ROCKA så kopiöst fett!  cheers
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av oggskar lör 17 aug 2019, 21:51

https://www.youtube.com/watch?v=6WwkwNAL6TE Gjorde en video på våra bästa mål förra säsongen Very Happy

oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter tis 20 aug 2019, 19:00

Abris djupanalys för den som inte har AB+
Djupanalys: Det här kan räcka hela vägen, Luleå
Profilbild Hans Abrahamsson
av
Hans Abrahamsson

I DAG 14:29

FOTO: BILDBYRÅN
HOCKEY
Det tog 2,5 år för Thomas Berglund att ta Brynäs från botten till toppen.

När den här säsongen är över har det gått tre år sedan han återvände till Luleå. Jag blir inte ett dugg förvånad om Luleå spelar SM-final i april.

Tvåa i serien förra säsongen och sedan ut i semifinal mot mästarna Frölunda. Luleå lyfte rejält i både tabell och slutspel jämfört med säsongen före. Sett till utgångstips var också Luleå laget som flest gick bom på.

Trots ett helt annat utgångsläge nu, med större förväntningar, finns det egentligen ingenting som talar för att Luleå är sämre än förra säsongen.

Tvärtom.

Luleå har (med undantag av inlånade Isac Lundeström och eventuellt Jesper Sellgren) fått behålla allt man ville ha kvar.

Lagbygget har dessutom spetsats till med två finska världsmästare i Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen. Lägg dessutom till JVM-forwarden Filip Hållander och HV:s Isac Brännström och forwardsidan se oerhört stark ut.

Målvaktssidan har, med värvningen av David Rautio, uppgraderats till som jag bedömer det seriens bästa målvaktspar.

Kontinuiteten på ledarsidan är hundraprocentig.

Thomas Berglunds spelsystem är inget hokus pokus eller ens speciellt komplicerat. En skröna från Brynästiden var att Berglunds ”play book” fanns nedskriven på två A4-papper som han gick runt med i bakfickan.

Styrkan med Luleå är att alla vet exakt vad man ska göra och att man gör det konsekvent i princip hela tiden.

Svagheten är att det har en tendens att bli stereotypt och när det tar stopp tar det stopp. Risken att Luleå blir sönderläst och utmanövrerat känns också större i matchserier . När motståndaren mer systematiskt lägger vikt vid att lösa Luleås höga forechecking längs sargerna.

Som Frölunda gjorde i semifinalen.

Där har Luleå en rejäl utmaning om man nu vill nå det så hett eftertraktade SM-guldet.

Ett sätt att inte köra fast på det sätt Luleå riskerar att göra är att få in fler kreativa spelare, men som ändå anpassar dig efter det strikta spelsystem som Thomas Berglund inte viker många centimetrar ifrån.

I framför allt Arttu Ilomäki får man nu in en spelare som kan lösa en hel del offensiva knutar och avlasta Niklas Olausson.

Jag tror Luleå är redo att ta ytterligare ett steg. Det kan till och med räcka hela vägen.

Samtidigt är det långt ifrån någon finalgaranti när det handlar om Luleå. En SM-final (2014) de 20 senaste åren är klubbens facit.


MÅLVAKTER
++++

När allt fler klubbar väljer att spara på andremålvakten gör Luleå tvärt om och jag tycker man gör helt rätt. Under flera år har det varit klubben med bäst andremålvakt som också vunnit SM-guld. Joel Lassinantti har under många år varit en av SHL:s absolut bästa målvakter. I vissa perioder den allra bästa. Förra säsongen var han smått fenomenal, till viss del med hjälp av ett försvarsspel som fungerade klockrent. Ett tag var känslan att det nästan inte gick att göra mål på norrbotningarna. Om det är bristen på storlek eller vad det är som gör att Lassinannti inte får chansen i en större liga låter jag var osagt, men för Luleås del är det givetvis jackpott att han fortfarande är kvar.

Nu får han dessutom välbehövlig avlastning då David Rautio återvänder till sin moderklubb efter fem år i Linköping och Brynäs. Lassinantti och Rautio känns för mig som hela SHL:s bästa målvaktspar. I perioder fick Rautio en del (oförtjänt) skit av Brynässupportrar, men total sett var hans tid i Gävleklubben riktigt bra. Det är som alla vet betydligt enklare att vara målvakt när försvarsspelet fungerar, något som det var lite si och så med under de två avslutande säsongerna. Tillbaka i Luleå är jag övertygad om att Rautio återigen kommer att ligga över 92 i räddningsprocent när säsongen summeras.

Och att det är en målvakt som kan gå in och spela stort även i slutspelet behöver inte Luleå fundera på.

BACKAR
+++

Jesper Sellgren har skrivit kontrakt med Carolina Hurricanes och risken (för Luleå) är att han blir kvar i Nordamerika. Han har kontrakt med Luleå, och enligt NHL-avtalet, ska han vända hem om det blir AHL-spel. Det finns väl en hel del som talar för att Sellgren inte riktigt är NHL-ready redan den här säsongen och därmed återvänder. Men osvuret är som vanligt bäst när det gäller världens bästa hockeyliga.

Utan Sellgren har Luleå bara sju backar i truppen och det håller givetvis inte över en säsong. Känslan är att klubben avvaktar situationen med Sellgren innan man agerar fullt ut. Om inte förra säsongens succéback återvänder behöver Luleå få in en försvarare som kan axla den rollen, för det går inte att underskatta Sellgrens betydelse förra säsongen.

För det handlade mycket om Sellgren och inte minst Erik Gustafsson. Backparet fick enormt förtroende och tränare Berglund och i Gustafssons fall blev det nästan för mycket av det goda. Inte minst i slutspelet där han såg rejält sliten ut mot Frölunda.

Bakom förra säsongens två stora är samma backar kvar. Här blir det intressant att se om en ett år äldre Nils Lundkvist kan få den utveckling som många tippade redan förra säsongen. Det finns definitivt mycket spel i den kroppen. Oscar Engsund har i Luleå utvecklats från en vårdslös spelare till en smart, fysiskt spelande landslagsback.

Nyförvärven Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.
FOTO: BILDBYRÅN
Nyförvärven Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.
FORWARDS


Det här ser starkt ut. Rakt igenom.

Luleå valde att inte förlänga med Johan Harju och Johan Forsberg. I övrigt är förra säsongens forwardsuppställning intakta ed undantag av lånet Isac Lundeström som återvänt. Det betyder att offensiva ess som Niklas Olausson, Robin Kovacs, Jack Connolly, Emil Larsson, Petter Emanuelsson och såg vildare är kvar. Till det här har Luleå adderat två finska världsmästare i Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki. Två ganska olika spelartyper, men med kvaliteter som bör göra Luleå betydligt vassare. Ilomäki är en spelskicklig center, ingen raket på skridskorna men med ett riktigt bra spelsinne. Användbar i alla spelformer och inte minst i power play. Fick chansen i början av VM-turneringen (mot de lite svagare lagen) och hann imponera med sin kreativitet. Tyrväinen är mer av en powerforward, som jobbar stenhårt och även kan göra en del poäng. Ingick i Helsingfors ledande kedja förra säsongen. Omtyckt i de klubbar han tidigare varit i.

På plussidan finns också Timrås JVM-forward Filip Hållander. Jag gillade mycket av hans debutsäsong i SHL och känslan är att det finns ännu mer att plocka ut. En stark skridskoåkare som är oöm och ofta driver in på mål. Jag tycker fortfarande att Hållander fick en märklig roll i förra årets JVM-turnering. Med de här tre nyförvärven ska Luleå i princip kunna matcha fyra kedjor som alla kan producera. Lägg också till HV:s Isac Brännström som känns som klippt och skuren för den ishockey Thomas Berglund vill spela. Jag blir inte förvånad om han hamnar runt 20 poäng.


FOTO: PELLE BÖRJESSON / BILDBYRÅN
► VÄRVNINGSBETYG SÅ HÄR LÅNGT
++++

Med undantag av Lundeström och eventuellt Sellgren är allt kvar adderat med tre riktigt vassa forwardsförvärv.

► DET BEHÖVS

Kommer inte Jesper Sellgren hem från Nordamerika måste han ersättas.

TILL SIST…
► Genombrottet: Jag tror en hel del på Filip Hållander och tror att Thomas Berglunds miljö passar perfekt

► Flopprisken: Jag är inte helsåld på Austin Farley.

► Poängkungen: Arttu Ilomäki.

► Slutplacering i SHL: Tvåa.

FAKTA
Tabelltipset:
1.

2. Luleå

3. Färjestad

4. Djurgården

5.

6.

7.

8. HV71

9.

10. Brynäs

11.

12.

13. Leksand

14.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jarhois tis 20 aug 2019, 19:22

Blir nästan nervös med ovanstående tabelltips. Hellre tippas som 10:a i vanlig ordning...

Jarhois

Antal inlägg : 5
Join date : 16-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Kagen ons 21 aug 2019, 20:55

Thomas Berglunds spelsystem är inget hokus pokus eller ens speciellt komplicerat. En skröna från Brynästiden var att Berglunds ”play book” fanns nedskriven på två A4-papper som han gick runt med i bakfickan.

Styrkan med Luleå är att alla vet exakt vad man ska göra och att man gör det konsekvent i princip hela tiden.


Låter som att Bulan har lite samma filosofi som den smått legendariske NFL coachen Tony Dungy. Spelarna ska inte göra nya saker, de ska göra de saker de brukar göra men göra det bättre.
Det spelar liksom ingen roll att motståndaren vet vad vi ska göra om vi gör det så bra och så snabbt att de inte hinner med att stoppa oss.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1736
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Redbear ons 21 aug 2019, 22:06

En till som tippar SHL...

3. Luleå – vinner SM-guld
I fjol var man oerhört starka i grundserien, känslan är att man kommer vara det i år igen. Fått behålla stora delar av den stomme som kom tvåa i ifjol, samtidigt som man adderat spets i form av de finske landslagsmännen Juhani Tyrväinen och Arttu Illomäki. Det här är Tomas ”Bulan” Berglunds tredje säsong med laget – och känslan är att han lärt sig av sina misstag. I år kommer Luleå att vara som bäst när det gäller.
Flest poäng: Robin Kovacs
Årets genombrott: Isac Brännström


https://hockeynews.se/articles/10058/?fbclid=IwAR3SwnL3o3qsEFhD_VEolrhZTbBqjlsoth9mZbMWB_4hLKdwP8HDfqRmgeY
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av hokkzorz tor 22 aug 2019, 23:23


hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter fre 23 aug 2019, 05:35

Håkansson: Luleå har äntligen fått en härförare
I GÅR 22:25

FOTO: BILDBYRÅN (ARKIV)
HOCKEY
Kan man verkligen dra några slutsatser av en träningsmatch i augusti?

Ja, faktiskt.

Luleå har äntligen fått den härförare laget saknat i så många år.

Juhani Tyrväinen har kommit till Sverige för att göra intryck på många sätt.

Alla som följde hockey-VM och Finlands sensationella väg till guldet vet precis vad det är för spelare som Luleå har värvat.

Det är en spelare som älskar att stå där i mitten av isen med pondus nog att bära ett lag på alla sätt som krävs. En spelare som blir lika älskad i Luleå som han kommer att bli hatad i de övriga arenorna.

Definitivt ingen spelare som lämnar dig oberörd.

Det här är exakt den typen som Luleå har saknat i många år. En center som är lika bra framåt som bakåt, och som kan vara lika elak som teknisk. En spelare som med sitt rena kroppsspråk visar alla att han är beredd att gå väldigt långt för att vinna hockeymatcher.

Precis samma känsla
När Luleå tog sitt hittills enda SM-guld 1996 innehöll laget en viss Mikael Lindholm. Jag får precis samma känsla när jag ser Juhani Tyrväinen spela.

När Skellefteå ville ge sig på Robin Kovacs efter slutsignalen var det en spelare i Luleå som gjorde precis allt han kunde för att slå sig in i gröten för att få försvara sin lagkompis.

Givetvis Tyrväinen.

- Jag gillar att stå upp för mina medspelare. Det har jag alltid gjort. Men jag är verkligen inte bra på att slåss, säger han.

Tillåt mig att tvivla där.

Dessutom börjar han redan skapa något som verkligen liknar kemi tillsammans med ett annat nyförvärv: Isac Brännström.

Mot Skellefteå fixade duon ett mål – men det hade kunnat bli några till. Det är två tuffa killar som gillar att driva hårt på mål och dessa kommer Luleå att få nytta av i vinter.

Ser verkligen svag ut
Luleå kommer att bli ett topplag även den här säsongen och tack vare några bra värvningar känns laget bättre rustat för ett slutspel.

Skellefteå då?

Väldigt svårt att säga. Jag gillar verkligen att klubben skickat iväg trötta spelare på väg ner (Bud Holloway, Mathis Olimb, Juhamatti Aaltonen) och nu verkligen ger talanger som Philip Broberg och Richard Hugg.

Men målvaktssidan ser verkligen svag ut och i slutändan kommer lagets placering att avgöras av hur trion Jocke Lindström, Oscar Möller och Jonathan Pudas presterar.

Precis som vanligt, med andra ord.


Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Diktatorn fre 23 aug 2019, 10:28

Ni som postar låsta artiklar är riktiga stålmän!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 600
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter lör 24 aug 2019, 10:52

Så bra är Luleås lag – spelare för spelare
SHL Publicerad 23 aug 2019 kl 15.08

Luleå var bara målskillnad ifrån att vinna grundserien i våras.

Och norrbottningarna slogs sedan ut i semifinalen mot Frölunda.

Nu har man rustat för att ta ännu ett kliv och här är SportExpressens dom över lagbygget.

Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.

Luleå och Färjestad gick en holmgång om grundserien under de avslutande omgångarna i mars för snart ett halvår sedan.

Och när 52 omgångar var spelade så hade båda lagen 101 poäng men Färjestad en betydligt starkare målskillnad, och det fällde avgörandet till Luleås nackdel.

Nu har norrbottningarna förstärkt framåt för att göra ännu fler mål och bland nyförvärven märks bland annat en finsk guldduo från VM i våras.

Målvakter:
34 Joel Lassinantti


”Högklassig målvakt som är i toppskiktet av SHL. Snuddar på femma i betyg efter fina fjolårssäsongen. Valde i sommar att stanna i Luleå vilket är ett drömbesked för klubben.”

30 David Rautio NY!


”En av ligans mest rutinerade målvakter är tillbaka i norr efter en lång sejour i Brynäs. Kommer att användas när Lassinantti behöver avlastning, och är en pålitlig andramålvakt.”


Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Backar:
32 Oscar Engsund


”Fysiskt stark back som vuxit något enormt på alla sätt senaste säsongerna vilket gett honom chansen i Tre Kronor. Behärskar samtliga delar av spelet. Publikfavorit i Coop Arena.”

29 Erik Gustafsson


”Bästa backen i ligan förra säsongen och inget talar emot att han inte skulle kunna vara det även denna säsong. Har allt en modern back behöver och är en fröjd att se på isen.”

19 Joonas Jalvanti


”Defensivt skicklig back som inte tror att han är något han inte är. Gör det enkelt med pucken och försöker sällan något han inte klarar av. Har ett bra skott vilket han bör använda mer.”


”Stannade av lite förra säsongen och hamnade utanför laget i tuff konkurrens. Är dock en stor talang som Luleå kan få stor nytta av i vinter. Behöver lite bättre självförtroende.”

39 Pontus Själin


”Underskattad spelare som gjort två fina säsonger i Luleå och som i vinter kan blomma ut än mer. Har större offensiv i sig än vad han visat, även om han är en defensivt inriktad back.”

50 Daniel Sondell


”Den back i Luleå med högst risktagande i sitt spel vilket stundom ger magiska framspelningar men ibland även kan leda till frilägen för motståndarna.”

2 Fredrik Styrman


”Begränsad back som främst används i egen zon. Något osäker med puck och kan bli rätt stressad när motståndet spelar med tuff forechecking. Får slåss om platsen som sjundeback.”


Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Forwards:
14 Jonas Berglund


”Bra spelare för fjärdelinan då Berglund främst har sina färdigheter i sydlig riktning. Egen zon är var han ska spela, och där är han en jobbig spelare för motståndet.”

17 Isac Brännström NY!


”Spännande värvning då Brännström mot slutet av förra säsongen var en av HV71:s främsta spelare. Tuffare konkurrens nu men fortsätter han som då så lär Brännström bli en flipp.”

20 Jack Connolly


”Fram till jul förra säsongen så var Connolly Luleås främsta forward. Sen sjönk produktionen och nu med än bättre lag på papperet så lär jänkaren få se sig själv i en kedja längre ned i laget.”

10 Einar Emanuelsson


”Vissa kvällar en spelare som kan avgöra matcher helt på egen hand - andra kvällar ett spöke som inte gjort ett väsen av sig. Hittar Einar en högre lägstanivå är han en attraktion i ligan.”

11 Petter Emanuelsson


”Kommer från sin starkaste säsong på länge, och är på väg mot den formen han hade när Skellefteå vann SM-guld. Har ett ruggigt skott som han bör använda än mer.”

52 Karl Fabricius


”Terrier som aldrig slutar åka skridskor och som under senaste säsongen började göra mål på sina chanser. Riskerar dock att hamna utanför laget i vinter då konkurrens är dräpande.”


Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
91 Austin Farley


”Visade förra säsongen att han håller på SHL-nivå, och med det året på nacken kan Farley bli riktigt farlig i vinter. Är svår att läsa i offensiv zon då han sällan tar de enkla besluten.

8 Noel Gunler


”Supertalang som gjorde mål direkt han fick chansen förra säsongen. Lite synd att konkurrensen är så tuff annars hade han haft given plats i vinter. Attraktion när han spelar.”

51 Filip Hållander NY!


”Stortalang som inte riktigt fick det att lossna i och med Timrå förra säsongen. I bättre omgivning kan det dock bli riktigt bra. Bra i alla zoner och farlig med pucken.”

75 Arttu Ilomäki NY!


”Spännande värvning som i våras vann VM-guld med Finland och som nog hade hamnat i KHL om inte Luleå värvat honom innan VM. Gillar att ha puck och är vass med den.”

96 Robin Kovacs


”Växte oerhört förra säsongen och visade hög klass under långa stunder. Med bättre kontinuitet är han en 40poängsspelare i SHL. Publikfavorit i Luleå.”

36 Emil Larsson


”Landslagsspelare som är nära NHL-spel efter ett par fina säsonger. Är stark med pucken och framför allt vass när han får skottläge. Transatlantisk i sitt sätt att alltid söka skottet.”

15 Carl Mattsson


”Intressant spelare som övertygade under sina chanser med laget förra säsongen. Kom in utan rädsla och spelade ett intensivt spel som borde ge honom fler chanser i vinter.”

16 Niklas Olausson


”Spelgeni som kan hitta passningar vi dödliga än i dag inte fattar hur de gick till. Livsfarlig i offensiv zon när han får stå rättvänd med puck. Ger Luleå ett powerplay av högsta klass.”

21 Juhani Tyrväinen NY!


”Ännu en världsmästare från Finland som Luleå hämtade in innan mästerskapet. En fysisk spelare som hemma i Finland gjort sig känd för sin oömma spelstil. Blivande publikfavorit?”

LEDARSTAB:
Thomas Berglund, huvudtränare

Roger Kyrö, assisterande tränare

Henrik Stridh, assisterande tränare

Stefan Nilsson, sportchef

SPELARFÖRLUSTER:
Johan Harju, klubblös

Johan Forsberg, klubblös

Patrick Cehlin, klubblös

Viktor Grahn, Karlskrona HK

Jesper Sellgren, Carolina Hurricanes (eventuellt)

Niklas Rubin, Frölunda HC


Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Så kan Luleå ställa upp i vinter:
Målvakter:

34. Lassinantti (30. Rautio)

Backpar:

29. Gustafsson - 27. Lundkvist

39. Själin - 50. Sondell

19. Jalvanti - 32. Engsund

2. Styrman

Kedjor:

96. Kovacs - 16. Olausson - 36. Larsson

11. Emanuelsson - 75. Ilomäki - 51. Hållander

17. Brännström - 21. Tyrväinen - 10. Emanuelsson

91. Farley - 20. Connolly - 8. Gunler

52. Fabricius - 14. Berglund - 15. Mattsson

Så kan Luleå ställa upp i powerplay:
PP1:

Erik Gustafsson - Niklas Olausson

Robin Kovacs - Emil Larsson - Juhani Tyrväinen

PP2:

Nils Lundkvist - Daniel Sondell

Filip Hållander - Jack Connolly - Arttu Ilomäki

Robin Lindgrens kommentar om powerplay:

Hade ett av ligans ineffektivaste powerplay förra säsongen och var också det topplag som gjorde minst antal mål. Nu har man förstärkt med offensiv kraft och visst tusan känns det spetsigare i år. Räkna också till en utveckling på Kovacs, Connolly med flera så kan det här bli riktigt bra för norrbottningarna. När jag tittar på de här två hypotetiska formationerna så tycker jag att det ser vasst ut. Riktigt vasst till och med!

Johan Svenssons kommentar om lagbygget:

Har fått behålla stora delar av laget, och egentligen inte tappat någon, mer än Lundeström som man förväntade sig. Normalt sett ska det här vara ett givet topplag, när man går in med dessa förutsättningarna, plus att man spetsat till det med två världsmästare från Finland. Samtidigt vill jag också veta om laget överpresterade förra säsongen, eller om man verkligen var så bra, som man var, när man blev tvåa i serien. Kan Joel Lassinantti göra en likadan säsong igen och kan alla spelare nå samma nivå igen? Med finska spetsen, fortsatt kontinutet och Bulan ett år till som tränare, som borde det bli roligt denna vintern också i Luleå.

Relaterade ämnen
LULEÅ HOCKEY
Dela artikel
Facebook Twitter E-post

Johan Svensson
johan.svensson@expressen.se

Robin Lindgren
robin.lindgren@expressen.se

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av icemask ons 04 sep 2019, 13:26

+ i aftonblaskan någon ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Wolfhunter ons 04 sep 2019, 18:13

icemask skrev:+ i aftonblaskan någon ?
Nån dag till har jag det om du menae denna?
Luleåbasen: ”All förståelse att Harju är besviken”
Profilbild Hans Abrahamsson
av
Hans Abrahamsson

I DAG 11:06
Sportbladets Hans Abrahamsson och Luleås sportchef Stefan Nilsson.
FOTO: ROBERT HEDLUND
Sportbladets Hans Abrahamsson och Luleås sportchef Stefan Nilsson.
HOCKEY
LULEÅ. Luleå Hockey är på jakt efter sitt andra SM-guld och har spetsat till laget ytterligare till den här säsongen.

Men det har också inneburit ett par tuffa skilsmässor – inte minst den med trotjänaren Johan Harju, 33.

– Jag har all respekt och all förståelse för att Harju är besviken över hur vi agerade, säger sportchefen Stefan Nilsson i en stor intervju med Sportbladet.


Luleå Hockey har de senaste åren jobbat med kontinuitet, både på ledar- och spelarsidan. Men efter förra säsongen byttes en handfull spelare ut och det var framför allt två namn som stack ut av dem som inte fick vara kvar.

Johan Forsberg och Johan Harju, två supporterfavoriter som tillsammans spelat närmare 800 SHL-matcher för Luleå.

Framför allt Harju är en spelare som är starkt förknippad med Luleå. Han har elva SHL-säsonger och närmare 500 matcher med klubben.

I en intervju med sajten Hockeysverige berättade den förre lagkaptenen om den besvikelse han kände. Inte i första hand att han inte fick var kvar utan mer hur Luleå hanterade situationen.

– Jag inte helt nöjd med hur det sköttes. Vad ska jag säga, det var inte raka rör. Såklart förstår man ju hur det funkar i branschen, men jag tyckte att det hade kunnat skötas bättre, säger Harju och fortsätter:

– Det är inte så att det var efter sista matchen de bestämde sig. Jag hade kunnat ta ett besked innan slutspelet, om det var då de bestämde sig att det inte blev något. Jag hade velat ha beskedet direkt istället för att gå med den här, vad ska man säga...osäkerheten.

Harju och Forsberg.
FOTO: BILDBYRÅN
Harju och Forsberg.
Valde att vänta till efter säsongen
För Sportbladet bemöter nu general manager Stefan ”Skuggan” Nilsson kritiken från Harju: Det var Nilsson och assisterande general manager, Ulf Engman, som efter säsongen lämnade det tunga beskedet:

– Jag och Ulf satte oss ner med Johan. Det var tufft att lämna de beskeden, även till (Johan) Forsberg. Killar som gjort flera säsonger i klubben och brunnit för klubben. Otroligt tuffa beslut, men vi kom fram, tillsammans med tränarna, att vi ville gå vidare. Vilken profil vi ville ha på de roller vi hade kvar att fylla. Det är en balans i roll och ekonomi, det brottas vi med.

Känner du att ni kunde ha skött det annorlunda?

– Det går alltid att göra saker annorlunda. Vi tyckte vi behövde tid på oss för att vara klara med hur vi ville ha det. Vi pratade med Harju före slutspelet och då kunde vi inte lämna det beskedet. Vi var inte klara: ska vi ha kvar, ska vi erbjuda något eller ska vi gå vidare? Vi satt själva och bollade roll och ekonomi nästan in till sista matchen.

Var hans insats i slutspelet också en faktor ni hade med?

– Absolut följer vi laget nära och följer spelarna dagligen för att se hur de utvecklas och hanterar olika situationer. Men klart vi redan hade en klar bild av vad Harju står för, det var mer: vad har vi i andra änden, vad får vi in för spelare? Vad kan vi ersätta med? Det är flera bollar man ska hantera och det är inte enkelt. Jag hade också önskat att vi tidigare kunde lämnat ett tydligare, klart besked till Johan, men just då kunde vi inte göra det så det blev efter säsongen.

– Jag förstår att han är lite besviken över det, men det var så vi kunde hantera det då, säger Nilsson.


Juhani Tyrväinen med VM-pokalen.
Arttu Ilomäki.
Juhani Tyrväinen.
Juhani Tyrväinen med VM-pokalen.
Arttu Ilomäki.
1 av 3 | FOTO: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Arttu Ilomäki.
Värvat finländsk guldduo
Harju är ju en speciellt spelare i och med att han hade varit här så länge och kanske tycker att han förtjänar den respekten att ”ge mig ett besked”?

– Och det har jag all förståelse för. Jag har själv en lång karriär och vet vilka situationer man står inför som spelare. Jag har all respekt för det och all förståelse att han känner som han har uttryckt det i medierna. Men i den situationen vi befann oss i kunde vi inte ha agerat annorlunda.

I stället för Johan Harju och Johan Forsberg har Luleå värvat in två finländska landslagsforwards i Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki. Två spelare som lite överraskande tog plats i den finska VM-truppen. Ett lag som sedan, än mer överraskande, vann VM-guld.

Som tur var för Luleås del var värvningarna klara innan VM-turneringen inleddes.

– Vi har inte den börsen så vi med garanti kan hitta de spelarna som gör 40-45 poäng. Vi får vara i vassen och hitta spelare som inte riktigt har mognat än. Med Tyrväinen och Ilomäki var det så att innan VM var de duktiga spelare men inte direkt högvilt på marknaden. Vi är otroligt glada att vi lyckades sajna dem innan VM. För efteråt hade vi inte haft en chans.

Då hade de kostat 100 000 kronor till månaden?

– Jag vet inte ens om det hade räckt. Jag tror inte de hade spelat i SHL ens, utan någon annanstans.

Lyfter fram en annan favorit till guldet
Så med SHL-mått mätt är inte det här några dyra toppspelare?

– Nej, det är de inte. De har bra betalt och det ska de ha, det är duktiga spelare, men absolut inte toppbetalt i ligan, säger Nilsson, som i Hockeystudions försäsongspodd mer detaljerat berättar hur scoutingen och värvningarna av de två finländarna gick till:

– Med Ilomäki var det efter dragkamp med en annan SHL-klubb som vi lyckades ro hem den affären.

Luleå slutade överraskande tvåa i SHL-tabellen förra säsongen och förlorade sedan i semifinal mot blivande mästarna Frölunda. Trots att laget nu ser bättre ut på pappret vill inte Stefan Nilsson lyfta fram Luleå som någon guldfavorit.

– Vi har gått ut på ett ödmjukt sätt mot andra lag i ligan att vi vill vara ett topp 6-lag. Vi vill gå till slutspel och där ska vi försöka maximera vår prestation. Vi vet att det blir full kubbning, tycker vi har en jätteintressant liga framför oss med många lag som rekryterat på ett bra sätt. Vi är ett av dem, men flera klubbar har byggt intressanta lag. Jag tycker inte att vi i det här läget ska gå ut och säga att vi går för guld, eller på något sätt fara i väg i våra målsättningar. Vi är lite ödmjuka och försöker slå underifrån även om vi vet att vi gjorde en bra säsong i fjol.

Vilka vinner SM-guld då?

– Ska man se till vad många tippar… Frölunda vann i fjol och har, tycker jag, byggt ett starkare lag i år, då är de en guldaspirant. Samtidigt vänder vi på stenar för att hitta en vinnande känsla i Luleå och någon gång i framtiden ta vårt andra SM-guld. Vi får se om det blir till våren, säger Stefan Nilsson.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av icemask ons 04 sep 2019, 21:16

Tackar
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Urken ons 18 sep 2019, 18:02

https://www.kuriren.nu/sport/funktionsnedsatt-luleasupporter-karleksbombad-nm5209468.aspx

Det här känns riktigt bra i hjärtat. Bra reklam för föreningen också.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman ons 18 sep 2019, 20:50

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 B7501110
Bild: Pär Bäckström/privat |
Funktionsnedsatt Luleåsupporter kärleksbombad

För en vecka sedan tog Hannes Lindgren-Eriksen – som har adhd, Aspergers syndrom, och är bipolär – mod till sig och skrev och frågade om någon av medlemmarna på ett forum för Luleå Hockey-supportrar kunde tänka sig att följa med honom på en match. Det som hände sedan överväldigade honom. ”Det är helt fantastiskt – jag har haft svårt att hålla tillbaka tårar”, säger han.

Han har bott i Lerum utanför Göteborg hela sitt liv, men aldrig kunnat identifiera sig med Frölunda.

– Det är en väldig rivalitet mellan Gais, som jag håller på i fotboll, och Blåvitt. Och många av de som hejar på Frölunda hejar även på dem, säger han.

Det var för två år sedan han förälskade sig i Luleå Hockey.

– Jag och en av de som jobbar på mitt boende satt och såg en match mellan dem och Frölunda på tv, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

Sedan fortsätter han:
– Jag tycker de spelar en underhållande hockey och kände direkt att det var laget för mig.

Sedan dess har han sett varenda match på tv. Han har velat besöka Coop Norrbotten Arena. Men han har inte haft någon att gå med och inte vågat göra det själv.

– Jag brukar gå och titta när Gais spelar, men då har jag alltid någon med mig, säger Hannes Lindgren-Eriksen och tillägger:

– En i personalen här på boendet har erbjudit sig att följa med och titta när de möter Frölunda i Göteborg, men han har fru och barn, och har ingen möjlighet att åka med mig upp till Luleå.

Under den senaste veckan har han kontaktats av ett stort antal Luleå Hockey-supportrar.

– Jag åker mycket tåg och har alltid tyckt att Luleåborna verkat trevliga, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

Han fortsätter sedan:

– Nu har jag fått det bekräftat.

När han skickade iväg sin förfrågan erbjöd Hannes Lindgren-Eriksen sig att betala såväl matchbiljett som snacks, ifall någon kunde tänka sig att göra honom sällskap till Coop Norrbotten Arena.

– Det är ungefär ett 40-tal personer som har hört av sig, jag trodde aldrig att jag skulle få den typen av respons, och en av Luleå Hockeys sponsorer har erbjudit sig att betala både resan och boendet. Sedan hörde någon från klubbledningen av sig och sa att de skulle möta upp mig vid tåget, säger han.

Hans första match i Coop Norrbotten Arena blir den mellan Luleå Hockey och Brynäs den 21 november.

– Det kommer bli otroligt häftigt. Jag har inte bestämt mig för om jag ska sitta eller stå än, men jag funderar på att stå. Och jag håller på att lära mig alla ramsor, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

David Jiglund norrbottenmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Popup ons 18 sep 2019, 23:07

Jokerman skrev:Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 B7501110
Bild: Pär Bäckström/privat |
Funktionsnedsatt Luleåsupporter kärleksbombad

För en vecka sedan tog Hannes Lindgren-Eriksen – som har adhd, Aspergers syndrom, och är bipolär – mod till sig och skrev och frågade om någon av medlemmarna på ett forum för Luleå Hockey-supportrar kunde tänka sig att följa med honom på en match. Det som hände sedan överväldigade honom. ”Det är helt fantastiskt – jag har haft svårt att hålla tillbaka tårar”, säger han.

Han har bott i Lerum utanför Göteborg hela sitt liv, men aldrig kunnat identifiera sig med Frölunda.

– Det är en väldig rivalitet mellan Gais, som jag håller på i fotboll, och Blåvitt. Och många av de som hejar på Frölunda hejar även på dem, säger han.

Det var för två år sedan han förälskade sig i Luleå Hockey.

– Jag och en av de som jobbar på mitt boende satt och såg en match mellan dem och Frölunda på tv, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

Sedan fortsätter han:
– Jag tycker de spelar en underhållande hockey och kände direkt att det var laget för mig.

Sedan dess har han sett varenda match på tv. Han har velat besöka Coop Norrbotten Arena. Men han har inte haft någon att gå med och inte vågat göra det själv.

– Jag brukar gå och titta när Gais spelar, men då har jag alltid någon med mig, säger Hannes Lindgren-Eriksen och tillägger:

– En i personalen här på boendet har erbjudit sig att följa med och titta när de möter Frölunda i Göteborg, men han har fru och barn, och har ingen möjlighet att åka med mig upp till Luleå.

Under den senaste veckan har han kontaktats av ett stort antal Luleå Hockey-supportrar.

– Jag åker mycket tåg och har alltid tyckt att Luleåborna verkat trevliga, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

Han fortsätter sedan:

– Nu har jag fått det bekräftat.

När han skickade iväg sin förfrågan erbjöd Hannes Lindgren-Eriksen sig att betala såväl matchbiljett som snacks, ifall någon kunde tänka sig att göra honom sällskap till Coop Norrbotten Arena.

– Det är ungefär ett 40-tal personer som har hört av sig, jag trodde aldrig att jag skulle få den typen av respons, och en av Luleå Hockeys sponsorer har erbjudit sig att betala både resan och boendet. Sedan hörde någon från klubbledningen av sig och sa att de skulle möta upp mig vid tåget, säger han.

Hans första match i Coop Norrbotten Arena blir den mellan Luleå Hockey och Brynäs den 21 november.

– Det kommer bli otroligt häftigt. Jag har inte bestämt mig för om jag ska sitta eller stå än, men jag funderar på att stå. Och jag håller på att lära mig alla ramsor, säger Hannes Lindgren-Eriksen.

David Jiglund norrbottenmedia

Fan vad fint

Popup

Antal inlägg : 49
Join date : 19-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Kagen tor 19 sep 2019, 16:10

Slödder måhända men världens bästa slödder.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1736
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman lör 21 sep 2019, 11:00

Loket Luleå som förändrat svensk hockey

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 B2caca10
Luleås Josefine Persson, Emma Nordin, Petra Nieminen, Johanna Fällman och Ronja Savolainen jublar. Luleås damverksamhet går plus. Inför säsongen har bland annat Fällman fått en deltidanställning som ambassadör i ett projekt. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån

Luleå hockey har förändrat den svenska hockeyvärlden.

Satsningen på damhockey har gjort klubben till vinnare både på och utanför isen.

– Jag är superglad över att flera klubbar nu satsar, och det känns bra att vi har varit loket i den förändringen som vi ser inom svensk damhockey, säger Luleås tränare och sportchef Fredrik Glader som är inne på upploppet.

Om några veckor får nämligen loket Luleå en ny lokförare.

– Men det är viktigt att klubbarnas satsning är långsiktig. Man kan inte bara satsa ett år och sedan sluta. Vill man få till en varaktig förändring måste man ha tålamod, säger Fredrik Glader.

Säsongen är i gång och loket Luleå tuffar på, men snart blir det utan Fredrik Glader i förarhytten.

Tidigare i veckan meddelades nämligen att Fredrik Glader kommer att lämna klubben för att bli sportchef för Modos herrlag.

Han fortsätter dock som tränare till mitten av oktober innan hans ersättare Mikael Forsberg, som var assisterande tränare för Luleå 2015-2017, tar över.

– För egen del blir det spännande med en ny utmaning, men det kommer också bli bra för laget. Mikael Forsberg är en superbra kille med stor hockeykunskap, som kommer att komma in med massor av energi, säger Fredrik Glader.

Det är bara fyra år sedan som Luleå hockey tog över Piteås elitlag Munksund SSK, som då kämpade med ekonomiska svårigheter.

Luleå gjorde direkt klart att deras satsning var på riktigt och helhjärtad, och redan första säsongen blev det SM-guld.

– Jag tror att det var väldigt viktigt att vår styrelse var tydlig med att det här var en prioriterad satsning och att Luleå hockey från och med då hade två representationslag, säger Fredrik Glader.

– Redan från start fick vi också med oss supportrarna på ett sätt som fick stor betydelse. Vi valde tidigt att vara öppna mot supportrarna, och var noga med att de skulle känna sig välkomna och ta del av vår verksamhet för att få se hur det är att vara damspelare. Vi försökte bjuda på oss själva, och vi fick massor av kärlek tillbaka.

Under Fredrik Gladers ledning har Luleå tagit tre SM-guld, 2016, 2018 och 2019.

Vad är du mest stolt över under dina år i klubben?

– Vinna SM-guld är fantastiskt, men det jag är mest stolt över är att vi har lyckats med en kulturförändring.

– När jag var pojke fanns det knappt en flicka på plats när jag kom till hallen. I dag ser vi en otroligt fin utveckling när det gäller jämställdhetsarbetet inom hela Luleå hockey.

Något som har genererat vinst även utanför isen.

När Luleå i våras presenterade sitt bokslut stod det klart att damverksamheten redovisade plussiffror.

Något som ger utrymme för fler satsningar.

Inför den här säsongen har bland annat två av lagets stjärnor landslagsspelarna Emma Nordin och Johanna Fällman fått en deltidanställning som ambassadörer för klubbens så kallade SANT-projekt (Socialt ansvar i norr tillsammans) som jobbar med jämställdhetsfrågor.

Nästa steg är att fostra och slussa in egna talanger i A-laget. Som ett led i det har Luleå det här läsåret skapat möjlighet för upp till sex tjejer att gå på hockeygymnasium.

– Det har varit ett viktigt delmål i hela den här processen, och en nödvändighet för klubben, säger Fredrik Glader.

– För oss är det också viktigt att vi här i Norrbotten kan erbjuda samma möjlighet att utvecklas oavsett om man är herr- eller damspelare. Man ska inte behöva flytta ett antal mil för att utvecklas.

I helgen kommer Luleå till Stockholm för att möta AIK på lördag och SDE på söndag. AIK har inlett säsongen med en seger och en förlust, medan det tidigare eviga bottenlaget SDE har överraskat med två raka segrar.

– Jättekul att SDE börjat starkt, en jämn serie är bra för alla. De har en helt annan struktur, och tydliga linjer, i sitt spel än vad jag har sett tidigare så det ska bli väldigt kul att ta sig an dem, säger Fredrik Glader.

Luleå visade vägen, och nu är det flera klubbar som följer efter. En av klubbarna som har bestämt sig för att göra en rejäl satsning är Brynäs.

Inför den här säsongen har lagets stjärna Erika Grahm, som gör sin andra säsong i Brynäs, också fått rollen som sportchef för damverksamheten.

– Det här är första året på den treårsplan som vi har gjort upp för damverksamheten, säger Erika Grahm.

– För mig är det viktigt att den här satsningen genomsyrar hela föreningen – från högsta ledningen och neråt – och det känner jag verkligen att den gör. Det kommer att ta sin tid, men vi är överens om att vi ska jobba för att hockey ska vara för alla.

Under de två senaste åren har Brynäs haft en tjejsatsning som resulterat i att man i dag har två flicklag.

Nästa mål är att få ett juniorlag, och i likhet med Luleå ett hockeygymnasium.

– Det är frågor som vi kommer att jobba hårt för att förverkliga, säger Erika Grahm.

Malin Fransson DN
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet