Även sparkboll...

+24
Blinders
Wolfhunter
Jokerman ll
MrA
RSD555
Jokerman
hokkzorz
Old Brooklyn
Rikky
KaptenBlodskelett
LulefanGBG
Tigerman
Redbear
Lajon
Nr10
Myrman
Tony Moore
Bamsefar
JuniorX
tibet
Urken
Puckad
pingu
Norlin
28 posters

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman tor 7 nov 2019 - 21:27

Även sparkboll... - Sida 5 Af2e1a10
Bild: Anders Appelgren | I snart 27 år har Ronald Lyckhagen sålt bingolotter utanför, eller inne i, Shopping i Luleå. Försäljningen har kommit IFK Luleås ungdomslag till godo. "Det känns bra i själen", säger Ronald Lyckhagen.

En Luleåprofil om livets lott

Hur många Luleåbor känner igen ett nyförvärv i Luleå Hockey? Några, kanske. Hur många Luleåbor känner igen Ronald Lyckhagen? Alla, garanterat.

Handen på Ronald Lyckhagen åker ännu en gång upp i en hälsning till någon som snabbt passerar.

– Det här är otroligt socialt. Det ger de här endorfinerna som nästan blir som en drog. På sommaren när jag har semester saknar jag det och måste till stan och strosa runt. Gå upp på fiket och ta en kaffe och oboy. Ronald Lyckhagen, som fyller 70 år nästa år, ler.

1992 höll IFK Luleå i ett lotteri i centrum där en timring skulle lottas ut. Ronald Lyckhagen sålde lotterna och i samma veva växte Bingolotto rejält. Lotterna var, och är ännu idag, en viktig inkomstkälla för idrottsklubbar. Det slutade med att Ronald Lyckhagen 1993 tog sig an uppdraget att sälja bingolotter i centrum för IFK Luleås räkning där han var anställd. Platsen han valde var Shopping. Där står han än i dag, snart 27 år senare. I dag inne, då ute.

– Första åren stod jag ute och frös. Det var lättare att sälja ute, när jag gick in sjönk försäljningen. Men det gör mindre skillnad nu, folk vet var jag står, säger Ronald Lyckhagen.

Några planer på att byta plats har han aldrig haft.

– Nej, det är som att det här blev mitt ställe. Det här blev min speciella plats.

Han jobbade för IFK Luleå i många år men i dag sköter han försäljningen som pensionär mot en liten ersättning. Han hjälper även klubben med verksamheten på Örnäset där han håller koll på materialet och lite allt möjligt. Det finns många eldsjälar inom den svenska idrotten, att klassa in Ronald Lyckhagen i den mest hängivna gruppen är ingen överdrift. Många äro de timmar han lagt ner på IFK Luleå och ungdomsidrotten och många äro de tusenlappar hans försäljning inbringat. Han försökte räkna ihop hur många lotter han sålt genom åren men gav upp. Det var ingen idé.

Även sparkboll... - Sida 5 53886b10
Bild: Anders Appelgren | Snart 70 år fyllda fortsätter Ronald Lyckhagen sitt arbete. Inte minst för att det ger honom en hel del socialt. I snart 27 år har han sålt lotter på stan. "Jag tar ett år i taget" säger han.

Han har många stammisar som köper av honom varje vecka och som kommer förbi för lite snack. Ibland återvänder kunder och berättar att de har vunnit på hans lotter. Ett par bilvinster har han levererat plus några fina resor. Han köper själv lotter men spelar inte.

– Jag vann tusen kronor för kanske femton år sedan, annars har det mest blivit småvinster, säger Bingolottoveteranen.

Ronald Lyckhagens engagemang inom IFK Luleå går tillbaka till 50-talet. Redan då blev han medlem i klubben och han spelade fotboll i samma lag som bröderna Torbjörn och Staffan Isaksson. Två spelare som kom att lira allsvenskt med IFK Luleå.

– Jag spelade endast till jag var 15 år, säger Ronald Lyckhagen.

Med snart 27 år så kan man lugnt säga att rutinerna sitter. Först en sväng till IFK Luleås kansli på Kronan för en kaffe och lite fotbollssnack, sedan buss in till stan där han tar en morgonmacka på fiket i Shopping, Mat och Prat. Chokladdrycken Oboy och en kanelbulle har hängt med honom i alla år.

– Sockret håller igång kroppen, säger Ronald Lyckhagen men tillägger att han bytt ut de tidiga årens wienerbröd mot en nyttigare macka i stället.

Någon stol har han aldrig jobbat med. Det är stående försäljning i lågmäld stil som är framgångsreceptet. För att motverka smärta i ryggen tar han några promenader under varje pass.

– Jag har gympadojor men man måste röra sig hela tiden, säger Ronald Lyckhagen som vaggar lite lätt fram och tillbaka för att vara i rörelse.

Oktober är en ganska lugn period. Fotbollen har trappat ner vilket gör att hans kvällsinsats som materialare och allt i allo på Örnäset IP inte är så omfattande.

– Det är jobbigare i maj och juni. Då är jag här på dagtid och servar kunderna och sedan är det fotboll på kvällen, säger han.

Den som tror att Ronald Lyckhagen hänger på Skogsvallen när a-laget spelar får tänka om. Visst följer han det som händer men det är inte där hans fokus finns.

– Jag ser en halvlek på våren och en halvlek på hösten, säger han och skrattar till innan han fortsätter:

– Men jag ser 100 ungdomsmatcher per år.

Många har passerat honom genom åren och det går att argumentera att han i allra högsta grad blivit en lokalkändis och profil i Luleå, vare sig han vill det eller ej. Det blir lätt så när man står ”mitt i smeten” i princip varje dag.
– Var jag än åker, kanske Boden eller Piteå, så är det alltid någon som kommer fram och säger: Visst är det du som säljer bingolotter?

Hur länge kommer du sälja lotter, tror du?
– Jag tycker det var trevligt att vi tog klivet upp i ettan och det vore trevligt om jag fick vara med när vi går upp i superettan också. Men jag tar ett år i taget, jag är ganska trött varje dag.

Ronald Lyckhagen nämner åter det sociala, hur viktigt det kommit att bli för honom och hur han faktiskt saknar det när han har semester.

Det låter som om du är nöjd hur det blev, alla dessa år på stan med bingolotterna?

– Det känns bra i själen. Jag träffar folk och gör gott för fotbollen och ungdomarna. Och det är trevligt när jag sedan träffar ungarna på sta´n och de ropar mitt namn.

Anders Appelgren norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 8 nov 2019 - 8:02

Helt rätt att prisa Faith Ikidi Michael med årets Kurirenboll!  Älska
Även sparkboll... - Sida 5 F8c9bb10
Bild: Jens Ökvist | Samtliga vinnare från Piteå IF, Julia Karlernäs, Madelen Janogy, Faith Ikidi Michael och Cajsa Andersson.

Fjärde Kurirenbollen för världsbacken!
Piteås världsspelare Faith Ikidi Michael vinner Kurirenbollen 2019. Titeln är hennes fjärde i ordningen och nu börjar det bli ont om utrymme i prishyllan. "Jag måste ordna lite mer plats nu", säger hon.

Faith Ikidi Michael tog även hon hem dubbla priser under Norrbottens Fotbollsgala 2019. Priset som bästa back och det mest prestigefyllda priset av dem alla – Kurirenbollen.

Därmed har Piteåbacken vunnit Kurirenbollen 2011, 2015, 2017 och 2019.

– Wow, först och främst vill jag tacka alla som röstat på mig, jag är så tacksam och glad. Det har varit en bra säsong för mig personligen men också för laget, säger den 32-åriga mittbacken.

Piteå IF spelade Champions League för första gången. En höjdpunkt för nigerianskan, även fast det blev respass när man stötte på patrull mot danska Bröndby.

– Vi gjorde en riktigt bra hemmamatch även fast vi förlorade. Det är en match jag aldrig kommer att glömma, säger Ikidi  Michael om 0–1-förlusten där Piteå brände målchans på målchans.

Piteå IF tog storslam på Fotbollsgalan där fyra tjejer vann priser i de olika kategorierna. Julia Karlernäs, Madelen Janogy, Faith Ikidi Michael och Cajsa Andersson fick alla motta titlar.

Men resultatmässigt blev det inte en lika lyckosam säsong som året innan när Piteå IF blev svenska mästare. Under årets säsong slutade Piteå på en sjätteplats i allsvenskan.  

Motivering Kurirenbollen:

"Ofta underskattad och orättvist okänd hos den breda fotbollsallmänheten. I Norrbotten tvivlar ingen på hennes värde. En världsspelare säsong efter säsong med en unik kombination av fysik, tajming och teknik. Den enskilt viktigaste spelaren i Piteå IF."

Jesper Sandberg norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 9 nov 2019 - 12:14

Även sparkboll... - Sida 5 45cde110
Tommy Åström är studioankare i Discoverys Europa League-sändningar. Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

Johan Croneman: Inte ens Tommy Åström klarar av att blåsa liv i tre gäster

LÖRDAG 9 NOVEMBER 2019

Plötsligt var vi redan en bra bit in i november, och jag vet att ni där uppe i norr redan har haft snö och minus, men här i mellersta delarna är vi som bekant alltid lite efter (till och med när vi tror att vi är först).

Egentligen räcker det med att slå på SVT vid pass 20.00 en helt vanlig torsdag vid den här tid- punkten på året. Det är alltid tjeckerna mot Sverige i hockey på tv! Alltid. (En del misstänker till och med att det är samma match.): ”Ahh, äntligen november”, tänker man.

Horder av svårt deprimerade drar vilset runt och undrar vart allsvenskan i fotboll tog vägen. Vad i helvete gör vi nu? Världens längsta försäsong drar igång, sex månader lång.

Många andra vädrar givetvis morgonluft, äntligen kan de få damma ut den dominerande fotbollen och få bandy och skidskytte och längd- och utförsåkning i stället.

Plus två grader i Stockholm är betydligt jävligare än minus tio i Umeå, så visst nationellt medlidande är inte helt fel att åberopa för huvudstadsborna. Dessutom avskaffades alla snöröjning i Stockholm 1988, samtidigt som den helt vanliga snöskyffeln förbjöds – vi tycker nämligen det är viktigare med en framskjuten plats på världsbästalistan över lårbensbrott, benbrott och armbrott än snöfria gator.

En huvudstad som inte alltid strävar efter att vara världsbäst (på något iallafall) är inte mycket till metropol.

En nyinflyttad skåning, kulturskribenten Victor Malm, frågade sig i Expressen i veckan vad det är för fel på stockholmare (det handlade om Nya Karolinska), han konstaterade krasst: ”Stockholmare verkar dummare än andra”.

Det hade han ju inte behövt flytta från Malmö för att få reda på.

Veckan innan skrev han också att han redan, efter fyra månader, längtade hem till Stadion, Pildammsparken och Markus Rosenberg.

Vad han över huvud taget skall här och göra det fick vi däremot aldrig svar på, mediakarriär kan tänka, och känner jag själva karaktären rätt kommer han att de närmaste fem-sex åren ge oss i stort sett svar på allt.

Välkommen till staden DumDum.

Det enda vi här i stan känner till om Malmö är ju Bron (tv-serien alltså) och ramsan: ”En get, en ko, en malmöbo”. Och den är ju och inte särskild trevlig eller välkomnande. Eller hur?

Några viktiga kvalmatcher i fotboll återstår innan den säsongen är helt slut: Kalmar–Brage på söndag blir årets sista – för Cmore den sista över huvud taget, och sista söndagen med gänget. Axén, Lundh & Co vet väl inte riktigt heller vad de skall ta sig till, eller så har Discovery, som köpt de allsvenska rättigheterna de närmaste säsongerna, sockrat sina bud och lockat över en del av dem till Kanal 5.

Lasse Granqvist sade i en avskedsintervju nyligen att han var övertygad om att hans bästis (och affärspartner) Tommy Åström garanterat skulle göra minst lika bra sändningar på Kanal 5 som de man fram till nyligen gjort på Cmore.

Skärskådar man Femmans och Discoverys fotbollssändningar så långt, EM-kval och Europa League-fotboll, så har de lång väg att vandra innan de landar i det som de senaste åren varit landets bästa sportsändningar, alla kategorier, nämligen Cmore:s allsvenska bevakning.

Veckans Europa League-sändning från Lugano-Malmö var stel och tråkig, Henrik Goitom är visserligen en av allsvenskans mest älskvärda personligheter, men inte ens en proffsig (dock urtrött) Tommy Åström kan blåsa liv i tre gäster samtidigt: Simon Bank är klok som en bok, men behöver någon som kan skruva upp honom varje sändning, samma sak med Goitom.

Tanken bakom rekryteringen av fotbollsspelande Irma Helin må vara att man vill ha en ung tjej som dessutom är fotbollsnörd som komplement till Goitom och Simon Bank, men så långt fungerar det dåligt, eller inte alls.

Det verkar lite desperat.

Discovery har också en lång försäsong på sig, när det kommer till ösregnslånga reklaminslag verkar de iallafall redan nu vara preparerade uppöver öronen. Studiotimmen innan Lugano-Malmö i torsdags dominerades stort av reklaminslag. Hur förbereder vi tittare oss för den typen av regelbundna intellektuella tarmsköljningar var och varannan dag? Hopplös tv.

Johan Croneman
johancroneman@gmail.com
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman mån 11 nov 2019 - 23:57

Tack June! Vilken fantastisk resa det här har varit! Älska
Även sparkboll... - Sida 5 A2696010
Bild: Hammarby IF / Pressbild | June Pedersen lämnar Piteå IF och har istället skrivit på för Hammarby IF i Elitettan.

Per Sandberg Piteå-Tidningen:

Piteå IF utan June Pedersen. En omöjlig tanke i elva säsonger. Nu är vi där. Klubbikonen lämnar föreningen och berättar om varför i en lång intervju.

Vissa spelare blir populära.

Andra hyllade.

Ett litet fåtal når bortom det. Ikoner. Legendarer. Eller helt enkelt synonyma med sin klubb.

Den typen av spelare som det kommer att pratas om i generationer.

Det är där vi måste sortera in June Renate Pedersen.

Norskan med den gyllene vänsterfoten.

När hon anslöt till Piteå IF 2009 hade hon visserligen spelat i Umeå IK.

Men någon stjärna var hon inte. Med blott nio allsvenska matcher varav sex från start gick det inte att påstå det.

När hon nu elva säsonger senare lämnar hon Piteå IF är det som en av klubbens absolut största fotbollsspelare genom tiderna med nedflyttning, uppflyttning, SM-guld och Champions League.

– Det har inte sjunkit in allt än; vilken resa jag har varit med om. Men det får väl börja göra det ikväll när jag lägger mig, säger hon på måndagskvällen till PT.

Utifrån det kan alla förstå att beslutet att lämna Piteå för Hammarby har krävt många funderingar.

– Jag är inte från Piteå. Det som har hållit mig kvar är kärleken till fotbollen och stan. Valet var inte enkelt. Jag har trivts jättebra och det har blivit sjukt många år där jag har fått vara med om allt från början. Ned- och uppflyttning, SM-guld, Champions League-spel och en massa utmaningar.

Vad minst du bäst?
– Första matchen för Piteå i damallsvenska; mot Krististand, var speciell.

Då gjorde nummer 23 Piteås historiska mål efter 23 sekunder.

– Men sedan är det alla minnen kopplade till kärleken från publiken. Folk som träffar en efter varje träning. Kramarna och snacket på affären. Den kärleken som jag har till stan och publiken. Fotbollsmässigt finns massor att välja på och det är klart att SM-guldet var toppen och Champions League skitkul. Det är jobbigt att lämna husnycklarna och åka. Men inget är för evigt. Att det skulle ta tio år det trodde jag aldrig.

Men nu är hon där.

Kontraktet med Hammarby är skrivet över två år. Ett lag i elitettan. Det kan tyckas märkligt.

– Det är utmaningen som jag vill vara med på. Hammarbys damer har gått ihop med herrarna i samma aktiebolag och ingen i Skandinavien har det på det sättet vad jag vet. Det är samma personal och ekonomi och allt känns så proffsigt när jag har varit på besök. Det är en sjuk satsning och jag vill vara med på den här resan. Jag skulle ångra ihjäl mig om jag tackade nej. Trenden vi ser i fotbollsvärlden att tidigare herrklubbar även satsar på damerna gäller också Hammarby.

June Pedersen har haft samtal med klubben under en lång tid. Hon följde noga slutet av elitettan där "Bajen" tappade sin allsvenska plats i sista omgången.

– Jag hoppades att de skulle gå upp, men fick tänka till lite när det inte blev så. Men utmaningen var för spännande att säga nej till.

June Pedersen var damallsvenskans äldsta spelare 2019. Men hon poängterar noga att det här inte är ett sätt att trappa ner.

– Det blir skönt att besöka andra omklädningsrum i elitettan, haha. Nu ska vi möta Assi och Morön. Det är klart att det säkert märks en skillnad i professionalitet men jag vill verkligen det här. Jag ska vara med på resan till 120 procent. Det är allt eller inget som gäller för mig. Jag ser inte det här som ett sätt att varva ner. Nu kan jag inte göra något dåligt och gömma mig bakom Faith (Ikidi Michael). Jag måste själv ta ansvar. Det blir min största utmaning någonsin. I PIF kan jag göra en dålig träning eller match och ingen bryr sig, nu förväntas jag hela tiden leda.

Din agent sa för några dagar sedan till PT att du ville ha ett kontrakt över flera år. Har det spelat in?

– Jag har inte sagt något sådant till Piteå. Men jag har tänkt på var jag vill bo i framtiden. Jag har tecknat avtal på max 1+1 år i tio års tid. Någon gång tar det slut och jag ville någonstans närmare familjen. Att flytta till Nordnorge var inte aktuellt för att spela, så då blev åt andra hållet istället.

Är det något du vill hälsa till supportrarna?
– Jag vill rikta ett absolut tack till varenda en på gymmet, affären, stan, överallt. Jag har aldrig hört ett enda negativt ord. Piteå är en fantastisk stad att spela fotboll i och jag har verkligen utvecklats och jag hoppas verkligen att de förstår att de har utvecklat mig också. Samma sak gäller alla spelare och ledare. Jag vill tacka alla.

– Det är jobbigt att lämna. Men inget varar för evigt, säger June Pedersen, Hammarby IF.

Per Sandberg Piteå -Tidningen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 13 nov 2019 - 19:48

Även sparkboll... - Sida 5 2bdf3b10
Bild: Pär Bäckström / Frilans | Tomas Adell är den bäste målvakten i division två.

IFK Luleå-målvakten prisades – som Sveriges bästa

Sedan 2003 har ett spelbolag delat ut pris för bästa spelaren för bästa målvakt, back, mittfältare och anfallare i division två. Denna gång vann IFK Luleå-målvakten Tomas Adell priset som bäst på sin position.

Tränare, ledare och sportchefer från de 84 klubbarna i division två har tillsammans med sportjournalister, bloggare och runt 300 spelare röstat fram IFK Luleå-målvakten som seriens främste.

– Det känns bra. Det är roligt som norrbottnisk fotbollsspelare att få ett individuellt pris, det händer inte så ofta, säger Tomas Adell som har avslutat sin andra säsong med IFK Luleå.

– Vi har släppt in ganska lite mål, det måste vara en bidragande faktor. Men vi har spelat bra, hela laget. Det har varit en bra säsong från vår sida, både min och laget.

Efter seriesegern är laget klart för division ett, men han tror inte att omställningen blir så stor.

– Jag har ju testat på ettan två år tidigare, man vet att det går lite fortare och lite bättre spelare individuellt. Vi måste höja nivån lite på allt, säger Tomas Adell.

Motiveringen till priset:

– Inget lag i Sverige släppte in färre mål i division två säsongen 2019 än IFK Luleå. En starkt bidragande orsak till seriesegern och avancemanget till division ett var att norrbottningarna hade Tomas Adell som sista utpost, säger Henrik Holm, projektledare för priset i ett pressmeddelande.

Dessutom vann 32-årige Jonas Lantto priset som bästa mittfältare i division två. Lantto har spelat över 300 matcher i Allsvenskan för Gefle, men för närvarande huserar i FK Karlskrona.

– Division två kryllar av yngre talanger, men på mittfältet denna säsong har Kirunasonen och den mångårige Gefleprofilen visat att gammal är äldst. Med Jonas Lantto i laget är FK Karlskrona redan en bra bit på vägen i förberedelserna inför återkomsten till division ett, säger Holm.

Lantto förlängde nyligt med Karlskrona.

Vinnarna tilldelas 15 000 kr var, där 10 000 går till klubben och resterande 5 000 till spelaren.

Sveriges bästa division två-spelare 2019:

Målvakt: Tomas Adell, IFK Luleå.

Försvarare: William Prtic, Täby FK.

Mittfältare: Jonas Lantto, FK Karlskrona.

Anfallare: Linus Lamu, Örebro Syrianska.

Alexander Rönnlund Norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman mån 18 nov 2019 - 9:29

Johan Croneman: Det är för sent att få speldjävulen att backa in i sin håla

LÖRDAG 16 NOVEMBER 2019

Den tidigare AIK-spelaren Dickson Etuhu och en annan före detta elitspelare dömdes i veckan för mutbrott – hovrätten ansåg att de bägge hade försökt påverka AIK:s målvakt inför lagets match mot IFK Göteborg 2017.

Det är ett uppmärksammat fall och en viktig dom menar många, de åtalade döms till böter och villkorligt straff. Vi läser om det i tidningen. Tv-sporten rapporterar pliktskyldigt.

Känns det ändå inte lite som en axelryckning?

Veckan innan avslöjade Svenska fotbollförbundet att man under det senaste året utrett inte mindre än 49 matcher för att vara uppgjorda, i 19 av de 49 fallen betraktar man det som högst sannolikt att de på något sätt varit riggade. Några av de sannolikt manipulerade matcherna skall vara allsvenska.

DN:s Jens Littorin har under lång tid belyst inte bara frågan om uppgjorda matcher, senast om handbollsmålvakten Viktor Bergström och det djupa spelberoende han hamnade i. Och fortfarande kämpar med. Spelberoendet är ett alldeles särskilt helvete. Som heroin, säger en del.

Spelreklamen har varit ett ständigt diskussionsämne under de senaste två åren. De allt mer aggressiva spelbolagen tycks inte ha några begränsningar för sina kampanjer.

Konkurrensen är stenhård om spelarna. Pengarna talar.

Många kollegor gör som sagt ett hästjobb för att undersöka de här frågorna, fotbollförbundets generalsekreterare, Håkan Sjöstrand, säger att ”det är jätteallvarligt”.

Men ändå…?

I en internationell studie uppskattade man att en helt vanlig allsvensk match omsatte cirka 100 miljoner kronor på spelmarknaden. Hundra miljoner kronor. Per match.

Tittar vi ut över enbart Europa så svindlar det snart för ögonen. Många satsar väldigt stora pengar, på ”säkra” matcher – och de vill helt enkelt inte förlora. Det kostar lite att skaffa sig garantier, men det finns alltid spelare som av en eller anledning går att skaffa sig en hållhake på.

Det är en miljardindustri, spelsyndikat styr från länder vi har noll chans att påverka.

Om läget är dystert?

Det är mycket värre än så.

Lägger man några hundra tusen på att ett allsvenskt lag får mer än 10 hörnor i en match, till 2–3 gånger pengarna, så kan det kanske vara värt att ta ett snack med en mittback. Eller två. Hur svårt är det att skicka ut några extra bollar över linjen?

Spelbolagen, bland dem Svenska spel, går ibland in och stoppar spel när de upptäcker att till exempel ovanligt stora summor plötsligt satsas på en svensk division 2-match i Svealand – men det är givetvis bara toppen av isberget.

Har ni tagit er ända hit ner i texten så inser ni också samma sak som jag: Frågor om spelberoende, spelreklam, riggade matcher, grov ekonomisk brottslighet, pengatvätt etc har givetvis sitt givna sammanhang, men att begränsa, eller försvåra, spelandet, eller spelreklamen – är det verkligen en framkomlig väg?

När man släppte lös spelandet på nätet så släppte man lös djävulen själv, det är redan försent att försöka få honom att backa in i sin håla igen.

Nu handlar det om att lindra effekterna.

Det är just det som gör det så otroligt olustigt. Därav axelryckningen.

Känns det inte som om vi kollektivt redan gett upp den här matchen?

Journalistiskt borde det givetvis satsas enorma resurser på de här frågorna. ”Uppdrag granskning” och Fotbollskanalen har gjort lovvärda försök. De här frågorna måste släpas ut i offentligheten. Varför inte ett stort samarbetsprojekt mellan tv, tidningar & radio?

Johan Croneman
johancroneman@gmail.com
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman mån 18 nov 2019 - 9:34

Även sparkboll... - Sida 5 27322c10
Teemu Pukki gjorde två mål när Finland säkrade en EM-plats. Han har därmed gjort nio mål i kvalspelet.
Foto: Martti Kainulainen/Lehtikuva/AFP

Historisk fotbollsframgång för Finland
Även sparkboll... - Sida 5 E9d81c10
Finland får äntligen jubla över en fotbollsframgång: Det blir spel i EM 2020.
Foto: MARKKU ULANDER

LÖRDAG 16 NOVEMBER 2019

Finland är för första gången någonsin klart för ett stort herrmästerskap i fotboll. Fredagskvällens 3–0-seger mot Liechtenstein innebär att Finland säkrat andraplatsen i EM-kvalets grupp J, bakom Italien. Stor matchhjälte när Finland skrev fotbollshistoria var Teemu Pukki, med två mål och en assist.
Finland etablerade omedelbart spel på offensiv planhalva. Hade en boll i mål redan efter sex minuter, som dömdes bort för offside på passningsläggaren Jesse Tuominen.

Men när Teemu Pukki, med viss hjälp av en motståndarfot, vinklade fram bollen till Tuominen i den 21:a minuten kom det förlösande ledningsmålet.

Det utlöste rena karnevalsstämningen bland drygt 10 000 åskådarna på Telia 5G-Areena i Helsingfors.

Det fortsatt massiva trycket gav utdelning i den 63:e minuten, då Pukki gjorde 2–0 på straff, sedan Pyry Soiri blivit fälld.

3–0 kom med kvarten kvar. Pukki tryckte in en egen retur. Hans nionde mål i kvalet. Bara tre spelare är bättre – Harry Kane, England, 11, Eran Zahavi, Israel, 11, och Cristiano Ronaldo, Portugal, 10.

Enda gången Finland varit nära ett stort mästerskap tidigare var i kvalet till VM i Frankrike 1998. Finland hade Ungern hemma på Olympiastadion i sista omgången. Det krävdes seger den där oktoberkvällen 1997 för att passera Ungern och ta den andraplats som skulle innebära playoff om en VM-biljett.

Men ett ungerskt 1–1-mål på tilläggstid krossade den finländska drömmen. I laget fanns då etablerade stjärnor som Jari Litmanen, Sami Hyypiä, Mixu Paatelainen och Jonathan Johansson.

Dagens trupp innehåller i princip bara utlandsproffs. Men nu är det bara ett namn som sticker ut, anfallaren Teemu Pukki.

29-åringen har fått sitt genombrott sent i karriären, sedan han fick kontrakt med Norwich sommaren 2018. Stänkte in 29 mål i Championship förra säsongen. Och har följt upp med sex mål på 12 matcher i Premier League den här hösten. Dessutom nio mål i EM-kvalet.

Succén i England har nått sådan nivå att Norwich City skickade ett tv-team till Helsingfors för att följa Pukki när Finland säkrade EM-platsen.

Trots att stjärnglansen saknas runt den finländska truppen har den 55-årige förbundskapten Markku Kanerva tålmodigt lyckats bygga en konkurrenskraftig enhet.

Kanerva kan finländsk fotboll utan och innan. Efter sju år som förbundskapten för U21-landslaget flyttades han upp till A-landslaget 2011. Jobbade som assisterande förbundskapten till både Mixu Paatelainen och Hasse Backe, innan han tog över huvudansvaret 2016.

Då var Finland rankat 94:a i världen. Gruppsegern i Nations League (grupp C) förra året var ett kvitto på att Kanerva var på rätt väg. Och framgången i EM-kvalet har inneburit att Finland i dag återfinns på plats 55 på Fifa-rankningen.

Anders Sännås
anders.sannas@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman mån 18 nov 2019 - 9:41

Även sparkboll... - Sida 5 A5fb3510
Målvaktens röst kan hjälpa andra att stå emot spelreklamen

LÖRDAG 16 NOVEMBER 2019

Viktor Bergström är en förebild på handbollsplanen – men ännu mer bredvid. Idrottens spelmissbruk har fått ytterligare ett ansikte och den här modige mannen drar sig inte för att kritisera lagstiftare och Zlatan Ibrahimovic.

I januari kommer Viktor Bergströms bok ”Fångad av djävulens drog” (Vaktel), som han skrivit tillsammans med författaren Josephine Simar. Den kommer att läsas med stort intresse. Vi har redan fått smakprov på vad det handlar om i lokaltidningen Hallands Nyheter och genom ett inslag i SVT:s Sportnytt.

Viktor Bergström är 25-årig handbollsmålvakt i elitserielaget HK Varberg. 17 år gammal lämnade han Märstalaget Skånela och flyttade till Göteborg och Redbergslid. Det var då hans helvete började.

Tipset, spelautomaterna, rouletten på kasinot, nätspelandet. Vissa veckor spelade han för 20 000 kronor. Ibland vann han mycket mer – men pengarna försvann lika snabbt som de kom. Han ljög om sitt beroende för omgivningen, lånade pengar av familjen och fick till slut ett ultimatum. I fjol sökte han hjälp på ett beroendecentrum. Nu mår han bättre och kämpar för att inte trilla dit igen. Det är lättare sagt än gjort.

Den aggressiva spelreklamen finns över allt, inte minst på arenorna där han vaktar Varbergs mål. Den dyker upp på skärmen så fort han vill titta på en match.

Viktor Bergström är inte den förste idrottaren som kommer ut och berättar om sitt spelmissbruk. Fotbollsspelarna Nordin Gerzic, Tobias Eriksson och Babis Stefanidis är andra som trätt fram, men det är sällan någon höjt rösten så som Viktor gör.

I SVT gav han en känga till sin gamle idol Zlatan Ibrahimovic och kritiserade fotbollsikonens engagemang i spelbolaget Bet-hard. Spelbolagens bonusar är som om man skulle få en flaska sprit på köpet när man går till ”Bolaget” och handlar öl. Hur är det möjligt? undrar Bergström.

Viktor Bergströms röst är viktig för kampen mot spelmissbruk i allmänhet och för idrotten i synnerhet. Karolinska Institutets undersökning ”Spel om pengar inom idrotten” från 2017 visade på en ökad risk för problemspelande bland manliga elitidrottare. Bland tillfrågade spelare inom fotboll, ishockey, innebandy och basket klassades elva procent som problemspelare jämfört med fyra procent för befolkningen i stort. Skillnaderna mellan manliga och kvinnliga idrottare var påtagliga.

Studien visade också på en ökad risk bland gymnasieelever på landets idrottsutbildningar för att utveckla spelberoende. En uppföljande intervjustudie i år från Karolinska institutet avslöjade hur elitidrottare spelade bort tiotusentals kronor i spelarbussen på väg till bortamatchen. Med mobilens hjälp blir spelandet och de höga insatserna lättare att dölja.

Kopplingen mellan spelmissbruk och matchfixning är inte långsökt. Det visar flera av utredningarna kring riggade matcher. Viktor Bergströms röst kan förhoppnings hjälpa till på flera av idrottens problemområden.

Jens Littorin
jens.littorin@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 20 nov 2019 - 16:52

Hasse Burman - Vi Flytt' Int' Very Happy
Även sparkboll... - Sida 5 7289b810
VILL DU SE ALLSVENSK FOTBOLL I ÖSTERSUND? - SÅ HÄR GÖR DU FÖR ATT STÖDJA ÖFK

Det har gått några månader sedan ÖFK informerade om att föreningen hade hamnat i en finansiell situation som krävde mer pengar till kassan. Under dessa månader har ÖFK fått in närmare tio miljoner kronor i externa medel via aktieförsäljning, gåvor, nya sponsorer för 2020 och från vår kampanj ”jagtrorpådethär”.

-Vi är mycket tacksamma för allt stöd som vi har fått. Våra fans har gjort ett makalöst jobb där bland annat Falkarna har samlat ihop drygt 80 000 kronor som de har skänkt till oss. Privatpersoner runt om i länet, men också utanför länet, har visat att ÖFK och Allsvenskan är något viktigt för dem, säger Lennart Ivarsson, VD för ÖFK.

Lennart berättar också att sponsorerna har ställt upp och stöttat ÖFK genom att skriva nya kontrakt- och förnya sponsorkontrakt för 2020.

-Några nya sponsorer har redan kommit till inför nästa säsong, något som förstås glädjer oss väldigt mycket.

Arbetet med att få in pengar har nu kommit drygt halvvägs, 10,3 miljoner kronor har kommit in på några månader och för att säkerställa ekonomin på kort- och lång sikt, behöver ÖFK få in totalt cirka 20 miljoner kronor till årsskiftet. Ni kan följa hur det går i stapeln på vår hemsida.

Kommer ÖFK att nå målet att få in 20 miljoner kronor?

-Ja, det kommer vi att göra. Det är många som jobbar hårt för att få in pengar och vi hoppas att folk hjälper till och ser till att vi får se Allsvensk fotboll i Östersund nästa säsong.

Om jag köper en aktie för 2 000 kronor, vad ska dessa pengar användas till?

-Först och främst för att stabilisera vår ekonomi. Vi håller på att ordna upp ekonomin och då ingår det självklart att sänka våra kostnader men också få in mer pengar.

Finns det något hot mot att ÖFK inte ska spela i Allsvenskan nästa säsong?

-Inte som vi ser det. Vi hoppas och tror att vi kommer att få vår elitlicens inom kort. Vi har lämnat in alla handlingar till Licensnämnden och börjat planeringen inför nästa säsong. Just nu väntar alla klubbar i Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan på besked från Licensnämnden.

-Vi har tidigare ett beslut från FIFA som har att göra med Saman Ghoddos övergång från ÖFK förra året. Vi har överklagat domen och det kan ta upp till ett år innan CAS (Högsta idrottsliga rättsliga organ) ska behandla överklagan. Vi anser inte att vi har gjort något fel i detta ärende. Inget nytt har hänt i detta ärende.

Hur mycket mer pengar behöver ÖFK få in?

-På lite drygt två månader har vi fått in 10,3 miljoner kronor. För att säkerställa ekonomin och kunna betala alla leverantörer och få en stabil ekonomi behöver vi före årsskiftet få in ytterligare drygt 9 miljoner kronor.

Är det troligt att ÖFK ska få in drygt 9 miljoner före årsskiftet?

-Ja, har vi kunnat få in drygt tio miljoner på några månader kommer det vara möjligt.

-Vi är nu inne i andra halvlek, om vi ska prata fotbollstermer. Vi behöver fortsatt stöd och vi är många som jobbar dag- och natt för att säkerställa att vi ska få se Allsvensk fotboll i Östersund även i framtiden. Fortsätt att stödja oss och så här kan du göra, förklarar Lennart:

-Swiskkampanjen, swisha valfritt belopp till 123 003 77 47. Märk swishen med ”gåva”. Alla belopp är välkomna. Många bäckar små osv. Klicka här för att komma till kampanjen.

-Köp säsongskort för 2020 genom att gå in på denna länk.

-Köp aktier i ÖFK, varje aktie kostar 2 000 kronor. Klicka här för att se hur du köper aktier!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman tis 26 nov 2019 - 18:57

Även sparkboll... - Sida 5 17289f10
#jagärmadelenjanogy

Pappa från: Mali

Uppvuxen i: Falköping

DEN 22 JANUARI skrevs ett stort och viktigt stycke nationell historia. För första gången någonsin spelade en kvinna med afrikanska rötter A-landslagsfotboll för Sverige. Medialt noterades detta över huvud taget inte. Sagan om Madelen Janogy är fortfarande så oberättad att jag fick lov att ringa upp henne för att få höra om bakgrunden hon kommer ifrån och historien hon skrivit.

I början av 1990-talet lämnade Ibrahim Janogy hemlandet Mali för att se sig om i världen, och längs vägen träffade han en kvinna från lilla Stenstorp på Schlätta.

Och så kom det sig så att Madelen Janogy föddes och växte upp i Falköping, en svart tjej med distinkt västgötadialekt och väldigt mycket spring i benen.

När hon var elva år gammal hade hon fortfarande aldrig spelat riktig fotboll. Hennes föräldrar separerade tidigt, och av en eller annan anledning tog aldrig Ibrahim Janogy med sina döttrar till planen.

Till sist gav ändå tjatet från gymnastiklärarna och klasskamraterna resultat. En dag traskade Madelen Janogy och hennes tvillingsyster ner till planen. Någon riktig utrustning hade hon inte, utan hade rafsat ihop några gamla skor och ett par omaka strumpor.

Någon särskild övertygelse hade hon inte heller, utan oroade för att tjejerna som spelat ihop sedan de var fem, sex år skulle vara alldeles för duktiga. Det var de inte. När Madelen Janogy väl började springa med bollen var det ingen som kom ikapp. Hon tog den undanskymda vägen från Falköping över Sunne till Piteå - småstadsvägen, folkrörelsevägen - men var hela tiden i sensationellt snabb rörelse mot toppen.

I dag har hon fortfarande inte spelat fotboll i mycket mer än tio år, men är redan både svensk mästarinna och blågul A-landslagsspelare. Vissa saker går snabbt, andra tar längre tid.

Sverige har haft ett damlandslag i 45 år, men när deras nya matchtröja nu ska lyfta fram kvinnliga förebilder finns det inte en enda med utländsk bakgrund på den.

Fotbollen behöver bli bättre på att få invandrartjejer att känna att det är en sport för dem också - och till sist har vi nu en fantastisk spelare med svart hy och afrikanska rötter.

Fotbollen behöver Madelen Janogy.

Erik Niva
(texten är hämtad från Nivas bok #jagärmångfald som kom ut för någon månad sen).
Även sparkboll... - Sida 5 2ef77d10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 1 dec 2019 - 11:29

Johan Croneman: Kärleken till ett fotbollslag är inte till salu

Även sparkboll... - Sida 5 43f3ce10
Markus Rosenberg firar med MFF-supportrarna efter sitt sista mål på Stadion i Malmö. Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

Även sparkboll... - Sida 5 3abea410
Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

LÖRDAG 30 NOVEMBER 2019

Markus Rosenbergs avsked till Fotbollssverige var magnifikt, precis som den spelare han varit: Klass, stil, kraft, mod.

Och så kärleken till en klubb och dess färger och dess publik.

Om någon frågar mig varför jag tycker så mycket om just fotboll är det bara att trycka på play, se målet i repris, se supportrarna, se Mackan och citera geniet som sade (vem det nu var…): ”Haur du sitt Malmö haur du sitt varden”.

Och det väcker givetvis respekt även hos rivaler och motståndare. Alla vi som älskar spelet och en klubb vet ju vad den typen av spelare är värd: Han är allt ett lag behöver. Kring honom kan du sedan formera hela verksamheten.

Det kommer bli ett jättetomrum efter honom. Att fylla det hålet blir kanske hela Malmö FF:s svåraste omställning i modern tid.

Några poppispoäng på bortaplan har han ju aldrig tagit, retstickan Markus Rosenberg, och han har alltid varit en nagel i ögat på motståndarna. Efter sina tuffa år i bland annat Bundesliga har han lärt sig hur man alltid ligger på gränsen – och varför skulle han försöka bli kompis med dom på Friends, Ullevi eller Olympia? Och vi på andra sidan behöver ju honom också!

Utan motståndare som Markus Rosenberg försvinner halva nöjet som fotbollssupporter. Det är klart man retar upp sig ohälsosamt mycket över just honom i 90 minuter, men det är en relation man gärna betalar för.

På presskonferensen efter det drömlika avskedet mot Dynamo Kiev kommenterade Markus Rosenberg också Zlatans investering i Hammarby, med samma klass och stil, som alltid.

Vi kan sörja, men inte hata, menade Markus Rosenberg.

Han pratade om den moderna business fotbollen är i dag, och den måste man leva med, det är en skör balansgång på gränsen mellan pengarna och kärleken. ”Zlatan gick tyvärr över den gränsen igår”, sade han, men tillade:

”Vi gör alla misstag, och man måste förlåta”.

Man undrar vilken verklighet Zlatans rådgivare lever i. Och någon som tror att Zlatan själv tycker att han gjort ett misstag?

Känner man honom rätt så går han förmodligen all in i Hammarby, och ger sig inte förrän de verkligen är störst i Skandinavien.

Det är ju lite mer Zlatans stil, men frågan är vad de klassiska Bajenfansen säger när de fått sova på saken? Hur skall den kärleken se ut och byggas upp? Möjligen att han kommer hem och gör ett sista år på Tele2, men hur sannolikt är det?

En viss typ av kärlek är dessutom inte till salu. Kärleken till ett fotbollslag är inte förhandlingsbar.

Markus Rosenberg började spela fotboll i Malmö FF som femåring, vid fyllda trettiosju tog han ett mäktigt avsked. Två mål i sin sista match, det avgörande målet i sjätte övertidsminuten. ”Kan inte vara sant, helt osannolikt”, skrek Tommy Åström upprepade gånger i tv-referatet, men jag skulle nog säga att det var högst sannolikt att det var just han, där och då, denna kväll – Markus Rosenberg har alltid varit väldigt smart på plan, hans spelförståelse är maximal, han läser spelet bättre än de flesta. Det gjorde han sin sista kväll också.

Jag är uppriktigt glad för hans skull.

Som 11-åring var jag en av 18 000 på Idrottsparken i Norrköping som en torsdagskväll i september 1966 såg Ove Kindvall göra fyra mål på AIK i sin sista hemmamatch innan proffsflytten till Feyenoord.

Det är en sådan där fotbollskväll som i fortsättningen kom att definiera hela mitt förhållande till fotbollen, och till min klubb.

De som var på Nya Stadion i Malmö i torsdagskväll kommer aldrig att glömma den upplevelsen. Och förmodligen var det en unik kväll i hela klubbens historia.

Man älskar sådana ögonblick. Man älskar sådana spelare. Oavsett färg på tröjan.

Johan Croneman
johancroneman@gmail.com
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 8 dec 2019 - 10:31

Tack Madde för en fantastisk tid!  Älska
Även sparkboll... - Sida 5 7f18e910
Även sparkboll... - Sida 5 707e5510
Även sparkboll... - Sida 5 67648a10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 18 dec 2019 - 20:58

Även sparkboll... - Sida 5 Bb5a8710
Dejan Kulusevski är het på transfermarknaden inför att fönstret öppnar i januari. Foto: Ciro Fusco/AP

Det finns en svensk fotbollsspelare som är extra eftertraktad när transferfönstret öppnar i januari. Dejan Kulusevski sägs intressera storklubbar som Inter och Manchester United.

Men de får förhandla med en annan klubb än den han spelar för.

På onsdagen skriver Gazzetta dello Sport att Dejan Kulusevski står högst på Inters inköpslista när klubben enligt tidningen ska värva i januari för att kunna vinna ligatiteln i vår. Enligt uppgifterna har den sportsliga ledningen mandat att värva spelare för uppemot 50 miljoner euro, över 500 miljoner kronor.

Kulusevski värderas enligt tidningen nu till 40 miljoner euro, över 400 miljoner kronor.

Det är knappast första gången den här säsongen som den svenske 19-åringen skapar rubriker i Italien. Mittfältaren har slagit igenom stort under hösten i Parma, där han startat alla 16 matcher, gjort fyra mål och inte minst sex målgivande passningar. Han har också fått ett smeknamn i pressen: ”Il Kulu”.

Frågan är om en annan klubb får chansen att värva den nyblivne landslagsspelaren redan i januari. Att två klubbar är inblandade, Atalanta, som gjort succé i Champions League och är vidare till åttondelsfinal, och Serie A-sjuan Parma, gör att båda behöver övertalas, utöver svensken själv.

Parma har lånat honom säsongen ut, och Parmas klubbdirektör Alessandro Lucarelli har tidigare sagt att de kommer att behålla honom till i sommar. Kulusevski själv har sagt att han vill stanna.

Sky Italia har tidigare rapporterat att representanter för Juventus varit på plats för att se svensken spela, och att Inter redan varit i kontakt med Atalanta som äger svensken. Enligt Gazzetta dello Sport har också Juve och Manchester United hört av sig.

Svenskens agent Stefano Sem säger till radiokanalen Radio Punto Nuovo att det fanns erbjudanden från större klubbar redan i somras, men Kulusevski vill ta den rätta vägen fram mot att spela för en toppklubb och valde Parma.

– Flera Premier League-klubbar följer honom, säger agenten.

Stefano Sem säger att de har valt att inte ta ställning till någonting eller gå vidare med någon klubb förrän efter Parmas match mot Brescia på söndag, den sista före juluppehållet.

– Om vi ska byta inriktning i januari så måste det vara för hans livs chans. Inte ekonomiskt, utan framför allt sportsligt, säger Stefano Sem.

Enligt uppgifter till Fotboll Direkt kommer Brommapojkarna att tjäna ordentligt på affären när Kulusevski väl säljs. När han lämnade BP för Atalanta som 15-åring uppstod en konflikt mellan klubbarna. Enligt sajten slutade det med att den svenska föreningen har rätt till tio procent av övergångssumman vid nästa försäljning.

Om uppgifterna stämmer om bud på 35 eller 40 miljoner euro, dryga 365 till 400 miljoner kronor, så skulle det innebära mellan 35 och 40 miljoner kronor till BP.

– Det är inget vi kommunicerar till andra än oss själva, Atalanta och Dejan själv. Men ju bättre det blir för honom desto bättre blir det för oss. Så mycket kan jag säga, säger sportchefen Fredrik Dahlin till sajten.

Malena Johansson DN
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 20 dec 2019 - 11:28

Även sparkboll... - Sida 5 Eb8d1710
Janogy till Wolfsburg: ”Perfekt miljö för att utvecklas”

FREDAG 20 DECEMBER 2019

Landslagsanfallaren Madelen Janogy tar ett stort steg i karriären. Efter tre säsonger i Piteå – där hon och laget tog SM-guld 2018 – är 24-åringen är klar för tyska mästarklubben Wolfsburg.

Så sent som i januari gjorde Janogy A-landslagsdebut för Sverige men hann under våren imponera tillräckligt för att ta en plats i sommarens VM-trupp.

Även på klubbnivå har utvecklingen gått snabbt, och nu står det klart att hon lämnar Sverige för spel i tyska Bundesliga och regerande mästarlaget Wolfsburg.

Janogy har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig till den 30 juni 2021, och blir därmed lagkamrat med två andra av sommarens svenska VM-bronshjältar: Fridolina Rolfö och Hedvig Lindahl.

”Det känns fantastiskt att snart få bära Wolfsburgs tröja. Det är en väldigt professionell och framgångsrik klubb, och den perfekta miljön för mig att utvecklas och vinna titlar”, säger Janogy till klubbens hemsida.

TT
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 25 dec 2019 - 10:39

Så är läget i halvtid i Fotbollseuropa
Är Liverpools 30-åriga väntan över?

Hur ska Sverige stoppa Bayern Münchens Robert Lewandowski i EM?
Kan Alexander Isaks Real Sociedad skrälla sig till Champions League?
Och fortsätter Cagliaris succé när Robin Olsen är tillbaka efter avstängning?

DN har pejlat läget i Europa när de stora fotbollsligorna nu går in i halvtid.

Premier League
Som de har väntat, Liverpool-fansen, på ett ligaguld. I snart 30 år. Det var snubblande nära en titel 2014 och ännu närmare i våras, då fantastiska 97 poäng bara räckte till andraplatsen bakom Manchester City. Men den här säsongen tycks ingenting stoppa Liverpool. Laget avslutade våren 2019 med nio raka segrar, och har inlett den nya säsongen med 16 segrar och en oavgjord. Leicester, som till och med spelar bättre än under mästaråret 2016, är för långt bakom, liksom Manchester City.

Höstens lirare

Virgil van Dijk utsågs i augusti av Uefa till årets bästa manliga spelare i Europa – som första försvarsspelare. Och 28-åringen från Nederländerna har fortsatt att storspela i höst. Han är den store dominanten i Liverpool-försvaret och vinner mest nickdueller av alla backar i ligan och slår flest passningar till rätt adress. ”Han är ett monster”, sa Chelseas anfallare Tammy Abraham efter lagens möte nyligen.

Skrällen

Sheffield United låg i division 3 så sent som 2017 och lågbudgetlaget dömdes av en enig expertkår till snabb nedflyttning. Men ”The Blades” har överraskat stort med små medel. Stommen i det lag som just nu är femma i tabellen har hämtats från småklubbar som Oxford, Rochdale och Blackpool.

Floppen

Här har det funnits flera lag om budet under hösten. Tottenham inledde svagt och till slut fick den så populäre managern Mauricio Pochettino sparken. In kom gamle räven Jose Mourinho och han har styrt upp laget någorlunda. Några kilometer söderut i London har även Arsenal krisat. Men den största besvikelsen hittills är ändå Everton, som istället för att nosa på en Champions League-plats kämpar i de nedre regionerna.

Andre svenske managern i Premier League

När Arsenal sparkade tränaren Unai Emery fick Fredrik Ljungberg kliva in som ersättare. Den förre Arsenalstjärnan har gjort sig ett tränarnamn i klubbens olika ungdomslag. Ljungberg fick ha huvudansvaret i sex matcher, men i fredags kom beskedet att Mikel Arteta tar över. Ljungberg, som troligen blir kvar i Arsenal i någon roll, är den andre svensken att leda ett Premier League-lag efter Sven-Göran Eriksson (Manchester City 2007-08).

Finland + Norwich = Sant

Finske succémannen Teemu Pukki har följt upp sin supersäsong i Championship (29 mål), med nio mål i Premier League för Norwich City. Norwich-fansen har sedan länge tagit Pukki till sitt hjärta, samtidigt är trycket nu stort från finländska supportrar efter biljetter till Norwichs matcher.

Apgester gav tuffa konsekvenser

Under derbyt mellan Manchester City och Manchester United den 7 december gjorde en 41-årig Citysupporter apliknande gester mot United-spelarna Fred och Jesse Lingard. Det gjorde han inte ostraffat. Han arresterades av polis och riskerar nu livstids avstängning från Manchester Citys hemmaarena. Dessutom har han blivit avstängd från sitt jobb som civilingenjör. Under derbyt träffades också brasilianaren Fred i huvudet av en tändare.

Svenskarna

Victor Nilsson Lindelöf, b, Manchester U. 15 matcher/1 mål.
Har bildat ordinarie mittlås med Harry Maguire. Klart godkänd.

Emil Krafth, b, Newcastle. 7 matcher/0 mål.
Startspelare i början av säsongen, sedan mest bänkad.

Pontus Dahlberg, mv, Watford. 0 matcher.
Tredje- eller fjärdemålvakt utan speltid. Vill bli utlånad.

Skyttetoppen

17 mål: Jamie Vardy, Leicester.

11 mål: Pierre-Emerick Aubameyang, Arsenal, Tammy Abraham, Chelsea, Danny Ings, Southampton.

10 mål: Marcus Rashford, Manchester United.

Tabelltoppen

1) Liverpool 49, 42-14. 2) Leicester 39, 41-14.

3) Manchester City 38, 50-20. 4) Chelsea 29, 31-25.

Nästa omgång: 26 december.

Serie A
Juventus har vunnit Serie A sju år i rad. Varje år ställs frågan om det här är säsongen då någon petar ner dem från tronen, i år är den mer befogad än på länge. Inter, under den förre Juvetränaren Antonio Conte, leder just nu före Juventus. Med en ny tränare i Maurizio Sarri och en formsvacka för Cristiano Ronaldo har svagheter blottats hos Juve. Flera svenska landslagsspelare återfinns i Serie A, och en har stått ut: Dejan Kulusevski i Parma. Inter och Juventus sägs vilja värva 19-åringen.

Höstens lirare

Lazios playmaker Luis Alberto har gjort flest assist i de stora ligorna i Europa under hösten, tolv stycken i ett Lazio som kanske spelar den bästa fotbollen i Italien. Höjdpunkten var 3–1-segern mot mästarlaget Juventus. Då gjorde Alberto två målpass.

Skrällen

Med bara dagar kvar av transferfönstret hade landslagsmålvakten Robin Olsen fortfarande ingen ny klubb, petad som han var i Roma. Så lånades han ut till Cagliari, som vikarie åt skadade Alessio Cragno, och plötsligt var han del av ett av höstens succélag, just nu tabellfemma. Svensken var briljant i målet, tills han hamnade i bråk, blev utvisad och fick en avstängning som gäller till efter jul.

Floppen

Eusebio Di Francescos tränarsejour i Albin Ekdals Sampdoria blev osedvanligt kort. Efter fem månader som anställd, sex förluster på sju spelade omgångar och en jumboplats i tabellen, fick han sparken.

Spelarmyteriet i Napoli

Kaoset har varit totalt i Napoli. När presidenten Aurelio De Laurentiis ville hålla kvar spelarna på träningsläger efter en förlust, vägrade de. Klubben svarade med att stämma spelarna på delar av deras lön den månaden, och fallet ska nu avgöras i en skiljedomstol.

Tränaren som blev sjuk i leukemi

Under sommaren meddelade Bolognas tränare Sinisa Mihajlovic att han har leukemi. Han har genomgått en benmärgstransplantation, och fortsatt vara tränare på distans. Efter en seger stannade spelarna vid sjukhuset på väg hem och sjöng ramsor under hans fönster. ”Vi gjorde ingen bra match, vi får prata om det i morgon”, sade han till dem. I december var han tillbaka på bänken.

Rasismen som aldrig försvinner

Under en match i Verona sparkade Brescias Mario Balotelli upp bollen på läktaren när han fick nog av publikens kränkningar. Ett av otaliga exempel på rasism i italiensk fotboll. Ledande personer har gång på gång mött problemen med att förneka, förminska eller visa bristande förståelse. Men Serie A-klubbarna gick också ut med ett gemensamt uttalande där de lovade att bli bättre.

Svenskarna

Dejan Kulusevski, mf, Parma. 16 matcher/4 mål.
En av höstens stora genombrottsspelare i Serie A.

Riccardo Gagliolo, b, Parma. 14/1.
Stabil höst som gav honom första landslagsuttagningen.

Ken Sema, mf, Udinese. 12/1.
Ordinarie i startelvan, tills han stoppades av en muskelskada.

Albin Ekdal, mf, Sampdoria. 15/0.
Kämpig höst i ett krisande Sampdoria.

Robin Olsen, mv, Cagliari. 12/0.
Strålande i mål, men utvisad efter ett hjärnsläpp.

Mattias Svanberg, mf, Bologna. 8/0.
Började säsongen på bänken men har fått mer speltid.

Skyttetoppen

17 mål: Ciro Immobile, Lazio.

12 mål: Romelu Lukaku, Inter.

11 mål: Joao Pedro, Cagliari.

Tabelltoppen

1) Inter 42, 36-14. 2) Juventus 42, 31-17.

3) Lazio, 36, 38–16. 4) Roma 35, 33-17.

Nästa omgång: 5 januari.

Primera Liga
Efter två odramatiska säsonger där Real Madrid har dippat är det nu bäddat för en duell mellan giganterna Barcelona och Real. Onsdagens El Clásico – som var framflyttat på grund av politiska oroligheter i Barcelona – slutade 0–0 och lagen följs åt i tabellen.

Höstens lirare

Sedan Ronaldo lämnade Real Madrid har Karim Benzema tagit allt mer av strålkastar- ljuset och under hösten har den 31-årige frans- mannen kanske varit i sitt livs form. Ett bevis på det är Real nu vill förlänga hans kontrakt till 2023. I franska landslaget är dock Benzema persona non grata sedan 2015. Han svartlistades då från spel efter att landslagskollegan Mathieu Valurna anklagat honom för utpressning sedan Benzema kommit över en sexvideo.

Skrällen

Osasuna, från tjurrusningsstaden Pamplona, är tillbaka i Primera Liga och fick en flygande start. Det har gått tyngre på slutet, men få trodde att nykomlingen skulle vara närmare en Champions League-plats än nedflyttning. När Osasuna föll mot Bilbao den 24 november var det första hemmaförlusten på över ett år.

Floppen

Kanske inte riktigt en flopp, men Atlético Madrid har redan tappat mycket till lagen i guldstriden. Framför allt är det måltorkan som sticker ut, bara 18 mål på 17 matcher. Det hade behövts en Fernando Torres i 00-talets målform.

Isaks Sociedad nära Champions League-plats

Real Sociedad har imponerat under hösten – med nordisk touch. Norska underbarnet Martin Ödegaard, 20, dominerar allt mer på mittfältet och i anfallet finns Alexander Isak. Svensken har spelat 17 matcher, varav tre från start. Isak står än så länge efter Willian José da Silva i hackordningen – men gjorde mål mot Barcelona förra helgen och avgjorde mot Osasuna för någon dag sen.

Betis-legendar äldst att göra hattrick

Real Betis-legendaren Joaquin gjorde sin 51:a och sista landskamp 2007, men han kan än. Vid 38 års ålder gjorde han hattrick i matchen mot Bilbao och blev därmed den äldste spelaren i La Ligas historia att göra tre mål i samma match. Det var dessutom Joaquins första hattrick i karriären.

Kritik mot supercup i Saudiarabien

De tre kommande åren ska spanska supercupen avgöras – i Saudiarabien. Första upplagan spelas i januari med Barcelona, Real Madrid, Valencia och Atlético Madrid. Beslutet har väckt stark kritik och det statliga tv-bolaget RTVE vägrade befatta sig med tv-rättigheterna, i protest mot att Saudiarabien bryter mot mänskliga rättigheter. Senare kom beskedet att Movistar ska sända cupen.

Svenskarna

Alexander Isak, a, Real Sociedad. 18 matcher/4 mål.
Bänkad en hel del – målet mot Barcelona ett stort ögonblick.

John Guidetti, a, Alaves. 5/0.
Fast på bänken. Hans anfallskonkurrenter har gjort 15 mål.

Skyttetoppen

13 mål: Lionel Messi, Barcelona.

12 mål: Karim Benzema, Real Madrid.

10 mål: Luis Suarez, Barcelona. 8 mål: Lucas Perez, Alaves, Gerard Moreno, Villarreal, Loren Moron, Betis, Angel, Getafe.

Tabelltoppen

1) Barcelona 39, 47-21. 2) Real Madrid 36, 33-12

3) Sevilla 34, 23-17. 4) Getafe 30, 26-17.

Nästa omgång: 3 januari.

Bundesliga
Bayern München har vunnit ligan sju år i rad, men i höst har den stora dominansen brutits. Mönchengladbach, med Oscar Wendt på vänsterbacken, ledde länge ligan. Men det är nog ändå Leipzig som är den största utmanaren till Bayern. Leipzig har offensiv urkraft i Emil Forsberg, danske Yussuf Paoulsen och 23-årige 18-målsskytten Timo Werner.

Höstens lirare

Det är omöjligt att frångå målmaskinen Robert Lewandowski. Polacken gjorde mål för Bayern München i alla de elva första omgångarna, vilket inte hänt sedan ”Der Bomber”, Gerd Müllers, tid. I tolfte matchen blev Lewandowski mållös – varpå han istället gjorde fyra mål mot Röda Stjärnan i Champions League. Totalt har 31-åringen i höst gjort 30 (!) mål på 24 matcher. Något att bita i för Sverige i EM nästa sommar.

Skrällen

Efter Berlinmurens fall klättrade Union Berlin, från de östra delarna av huvudstaden, sakta uppåt i seriesystemet. Och efter tio år i 2. Bundesliga tog laget i våras steget upp i högsta divisionen. Så här långt går det utmärkt. Mittenlaget gör ungefär hälften av sina mål på fasta situationer och ofta är det skåningen Sebastian Andersson som knoppar in bollen med huvudet. Den 28-årige landslagsanfallaren har gjort åtta mål.

Floppen

Samtidigt som Union överraskat svek stans stora lag Hertha Berlin rejält. Men i november klev legendaren Jürgen Klinsmann in som manager sedan Ante Covic fått sparken – och då vände det.

Sparkad manager snabbt tillbaka

Efter förlusten med 0–1 mot Hoffenheim i omgång 11 fick Kölns manager Achim Beierlorzer sparken. Men redan i omgång 12 var han tillbaka – nu som manager i Mainz, som också hade kickat sin tränare. I Beierlochers första match för Mainz väntade Hoffenheim – av alla lag – och det blev seger med hela 5–1.

Fanskulturen imponerar

Bundesliga håller ställningen som den stora publikligan och matcherna lockar i snitt 41 000 åskådare – trots att ”småklubbar” som Paderborn, Freiburg och Union Berlin spelar på mindre arenor. Det är näst intill slutsålt på de flesta matcherna. Dortmund snittar 81 000 på hemmaplan och har mer än 7000 resande fans per bortamatch. Öl, korv, sång och fritt från bråk – den tyska fanskulturen imponerar.

Kaptenen körde över tränaren

Frankfurts kapten David Abraham hamnade i blåsväder när han rammade motståndarlaget Freiburgs coach Christian Streich vid sidlinjen i lagens möte. Abraham sprang för att hämta bollen för ett inkast när han knuffade tränaren, som föll som en fura. Full kalabalik uppstod. Abraham fick 25 000 euro i böter och sju veckors avstängning.

Svenskarna

Sebastian Andersson, a, Union Berlin. 16 matcher/8 mål. Imponerar stort med sitt målsinne – och huvudspel.

Robin Quaison, a, Mainz. 16/7.
Urstark säsong, gjorde ett av höstens snyggaste mål mot Köln.

Emil Forsberg, mf, Leipzig. 12/4.
Passar bra in i Leipzigs vassa omställningsspel.

Oscar Wendt, b, Mönchengladbach. 11/2.
Sedan länge petad i blågult – men ordinarie i skrällaget.

Ludwig Augustinsson, b, Bremen. 6/0
Skadefylld höst, men är sedan i november tillbaka i laget.

Skyttetoppen

19 mål: Robert Lewandowski, Bayern München.

18 mål: Timo Werner, Leipzig.

10 mål: Rouwen Hennings, Düsseldorf.

9 mål: Marco Reus och Jadon Sancho, Dortmund.

Tabelltoppen

1) Leipzig 37, 48-20. 2) Mönchengladbach 35, 33-18.

3) Bayern München 33, 46–22. 4) Dortmund 30, 41-24.

Nästa omgång: 17 januari.

Ligue 1
Ett tag fanns det gott om svenskar i Frankrike, men den här säsongen ekar det tomt. Jakob Johansson i Rennes är långtidsskadad. Saman Ghoddos, som är född i Sverige, men spelar landslagsfotboll för Iran, blev i slutet av augusti stoppad från allt spel under fyra månader av Fifa. Detta på grund av övergångsbråket mellan Amiens, spanska Huesca och Östersunds FK. BP-produkten Jack Lahne har gjort ett enda inhopp för Amiens – men ett lyckat sådant. Han byttes in i den 82:a minuten mot Montpellier och gjorde 2–4-målet i den 86:e minuten.

I ligatoppen går Paris St Germain mot en ny titel.

Tabelltoppen: 1) Paris St Germain 45 + 33. 2) Marseille 38 +9. 3) Rennes 33, +7. 4) Lille 31, +4.

Skyttetoppen: 13 mål: Wissam Ben Yedder, Monaco.

10 mål: Moussa Dembélé, Lyon, Habibou Diallo, Metz,

Victor Osimhen, Lille. 9 mål: Memphis Depay, Lyon.

Svenskarna:

Jack Lahne, Amiens 1 match/1 mål.

Saman Ghoddos, Amiens 2/0.

Jakob Johansson, Rennes, 0/0.

Eredivisie
Ajax var sekunder från att nå finalen i Champions League i våras. Sedan dess har stjärnor som de Jong och de Ligt försvunnit, men stora delar av truppen är ändå kvar. Ajax har dominerat under hösten och flugit ifrån rivalen PSV, men två oväntade förluster på kort tid gör att toppstriden ändå lever. AZ Alkmaar utmanar.

Tabelltoppen:

1) Ajax 41 +37. 2) AZ Alkmaar 41 +31.

3) Willem II 32 +5. 4). PSV Eindhoven 31 +16.

Skyttetoppen: 11 mål: Donyell Malen, PSV Eindhoven, Cyriel Dessers, Heracles, 10 mål: Quincy Promes, Ajax.

Svenskarna:

Sam Larsson, Feyenoord 14/4.

Simon Gustafson, Utrecht 15/3

Ramon Lundqvist, Groningen 12/2.

Gabriel Gudmundsson, Groningen 11/2.

Joel Asoro, Groningen 8/2.

Sebastian Holmén, Willem II 17/0.

Tesfaldet Tekie, Sittard 12/0.

Pawel Cibicki, Haag 3/0.

Ryska Premier League
Fyra år har gett fyra olika ryska mästare, men nu har Zenit St Petersburg kopplat ett rejält grepp om andra raka titeln. ”Svensklaget” Krasnodar med Marcus Berg, Kristoffer Olsson och skadade Viktor Claesson leder jakten på Zenit. Jordan Larsson har efter flytten från Norrköping gjort en stark höst i Spartak, som dock sladdar.

Tabelltoppen:

1) Zenit 45 + 28. 2) Krasnodar 35 +13.

3) Rostov 34 + 6. 4) CSKA Moskva 34 + 8.

Skyttetoppen: 11 mål: Artem Dzyuba, Zenit. 10 mål: Eldor Shomurodov, Rostov, Alexander Soboljev, Krylja Sovjet.

Svenskarna:

Jordan Larsson, Spartak Moskva, 15/4.

Marcus Berg, Krasnodar, 14/4.

Kristoffer Olsson, Krasnodar, 17/1.

Filip Rogic, Orenburg 9/1.

Dennis Hadzikadunic, Rostov, 9/0.

Oscar Hiljemark, Dynamo Moskva, 4/0.

Viktor Claesson, Krasnodar, 0/0.

Carl Starfelt, Rubin Kazan 0/0.

Süper Lig
Tabelltoppen: 1) Sivasspor 33. 2) Basaksehir 27.

3) Besiktas 27. 4) Trabzonspor 26.

Skyttetoppen: 10 mål: Adis Jahovic, Malatyaspor, Bogdan Stancu, Genclerbirligi. 9 mål: Alexander Sörloth, Trabzonspor.

Svenskarna:

Abdul Khalili, Kasimpasa, 15/2.

Jimmy Durmaz, Galatasaray, 7/0.

Mattias Bjärsmyr, Genclerbirligi, 1/0.

Jupiler League
Tabelltoppen: 1) Club Brügge 45, 2) Antwerpen 37.

3) Gent 35. 4) Standard Liège 35.

Skyttetoppen: 14 mål: Dieumerci Mbokani, Antwerpen. 10 mål: Roman Jaremtjuk, Gent, Yohan Boli, Sint-Truiden.

Svenskarna:

Mikael Lustig, Gent 13/0.

Gustav Engvall, Mechelen 6/2.

Benjamin Nygren, Genk 2/1.

Isaac Kiese Thelin, Anderlecht 8/0.

Rickard Persson
rickard.persson@dn.se

Fakta.

Här är serieledarna i övriga Europa

Albanien

: Kukesi.

Andorra

: Santa Coloma.

Armenien

: Lori.

Azerbajdzjan

: Karabach.

Belarus

: Dinamo Brest.

Bosnien

: Sarajevo.

Bulgarien

: Ludogorets.

Cypern

: Anorthosis.

Danmark

: Midtjylland.

Estland

: Flora (mästare).

Färöarna

: Klaksvik (mästare).

Finland

: Kuopio (mästare).

Georgien

: Din. Tbilisi (mästare).

Gibraltar

: Europa FC.

Grekland

: Olympiakos.

Island

: KR Reykjavik (mästare).

Israel

: Maccabi Tel Aviv.

Kazakstan

: Astana (mästare).

Kosovo

: Ballkani.

Kroatien

: Din. Zagreb.

Lettland

: Riga FC (mästare).

Litauen

: Suduva (mästare).

Luxemburg

: UT Petange.

Malta

: Floriana.

Moldavien

: Sheriff Tiraspol (mästare).

Montenegro

: Buducnost.

Nordirland

: Linfield.

Nordmakedonien

: Vardar Skopje.

Norge

: Molde (mästare).

Polen

: Legia Warszawa.

Portugal

: Benfica.

Irland

: Dundalk (mästare).

Rumänien

: AFC Astra.

San Marino

: La Fiorita.

Skottland

: Celtic.

Serbien

: Röda Stjärnan.

Slovakien

: Slovan Bratislava.

Slovenien

: Olimpija Ljubljana.

Schweiz

: Young Boys.

Tjeckien

: Slavia Prag.

Ukraina

: Sjachtar Donetsk.

Ungern

: Ferencvaros.

Wales

: The New Saints.

Österrike

: Salzburg.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 25 dec 2019 - 10:47

Lindahl har guldläge i Wolfsburg – så går det för svenskorna i Europa
Hedvig Lindahl och Fridolina Rolfö kan fira jul med vetskapen att de har guldläge i tyska Bundesliga med Wolfsburg.
Värre är det för Kosovare Asllani och Sofia Jakobsson i spanska CD Tacón som får inleda det nya fotbollsåret med fortsatt kamp runt nedflyttningsstrecket.

De europeiska ligorna tar ledigt under jul- och. nyårshelgen. Vissa tar längre uppehåll, som Bundesliga. Andra, som spanska Primera División Femenina och engelska Women’s Super League, kör igång redan i trettonhelgen.

Förbundskapten Peter Gerhardsson hämtar spelare från alla de stora ligorna. Magdalena Eriksson och Jonna Andersson spelar i engelska Women’s Super League, Lindahl, Rolfö, Amanda Ilestedt och efter nyår även Madelen Janogy i Bundesliga, Hanna Glas i franska Division 1 Féminine, Linda Sembrant i Serie A Femminile, samt Asllani och Jakobsson i Primera División Femenina.

Merparten spelar i en konkurrenskraftig omgivning. Men Jakobsson och Asllani tillhör CD Tacón, en klubb med kort historia, bildad så sent som 2014. Efter tre säsonger i andraligan tog Tacón steget upp Primera División i maj i år. En dryg månad senare slöts ett avtal med Real Madrid som innebär att klubben officiellt förs över till Reals organisation vid halvårsskiftet 2020, och ändrar namn till Real Madrid.

Så här är läget i de fem stora ligorna inför uppehållet.

Tyskland

Tre svenska landslagsspelare får sina lönekuvert i tyska topplag. Hedvig Lindahl och Fridolina Rolfö i Wolfsburg, Amanda Ilestedt i Bayern München. Och efter nyår ansluter även Madelen Janogy, som lämnar Piteå för att bli lagkamrat med Lindahl och Rolfö i Wolfsburg.

Framför allt Wolfsburg har haft en riktigt bra höst. De regerande liga- och cupmästarna har vunnit 18 matcher av 19 i liga- och cupspel och toppar tabellen med drygt halva serien spelad. Tre poäng före höstens sensation Hoffenheim och sex före Bayern München.

För 36-åriga Lindahl har karriären fått en nystart. Hon var besviken när hon inte fick nytt kontrakt med Chelsea i våras, spelade sedan VM som klubblös. Men när Wolfsburgs tyska landslagsmålvakt Almuth Schult tvingades till en axeloperation efter VM snappades Lindahl upp som Bosman, och skrev ettårskontrakt.

Och hösten har varit glimrande. Lindahl har varit det givna förstavalet. Gjort 17 matcher. Har bara varit bänkad i cupmötet med Berghofen (tredje divisionen) och den ”iskalla” returen mot Mitrovica från Kosovo i Champions League (Wolfsburg hade 10–0 från första mötet).

Tolv nollor och endast fem insläppta mål talar sitt tydliga språk.

Och mycket talar nu för att Wolfsburg förlänger kontraktet med Lindahl. Almuth Schult är gravid och ska bli mamma nästa år.

Fridolina Rolfö lämnade Bayern München under sommaren. Men skador har begränsat hennes speltid till fyra ligamatcher, två cupmatcher och en match i Champions League. Rolfö har dock gjort fyra mål.

Amanda Ilestedt gick från Turbine Potsdam till Bayern München under sommaren. Mittbacken Ilestedt har medverkat i hälften av Bayerns liga- och cupmatcher.

Andra svenskor i ligan: Antonia Göransson, Bayer 04 Leverkusen.

Omstart: 16 februari.

Frankrike

Här har det tidigare funnits en handfull svenskor, i Lyon, PSG och Montpellier. Men den här säsongen finns det bara en landslagsspelare kvar – ytterbacken Hanna Glas i Paris SG.

Paris Saint Germain är den främsta utmanaren till regerande liga-, cup- och Champions Leaguemästarna Lyon.

Men när man förlorade bortamötet med Lyon i november (0–1) öppnades ett gap som lär bli svårt att täppa igen.

Lyon är nu fem poäng före PSG inför vinteruppehållet.

PSG har en bred trupp och roterar flitigt. Innebär att Hanna Glas spelat ungefär hälften av matcherna, men alla de viktiga.

Andra svenskor i ligan: Marija Banusic, Montpellier.

Omstart: 18 januari.

Spanien

Kosovare Asllani och Sofia Jakobsson är svenska representanter i spanska första divisionen. Asllani anslöt från Linköping, Jakobsson från franska Montpellier. Duon är en vital del i den satsning som Real Madrid till slut gör på damfotboll. De rutinerade svenskorna bildar anfallspar och har ett stort ansvar i en trupp som är under uppbyggnad. Jakobsson har spelat samtliga tolv matcher, fyra mål och fem målgivande. Asllani tio matcher, tre mål.

CD Tacón har inte tillräcklig kvalité i alla lagdelar, vilket återspeglas i resultaten. Laget sladdar på elfte plats, strax ovanför nedflyttningsstrecket. Det viktiga är därför att hänga kvar för att kunna bygga vidare runt Asllani och Jakobsson nästa säsong.

Barcelona som var tidigt ute med en seriös damsatsning toppar tabellen med sitt stjärnspäckade lag, där utländska profilspelare blandas med spanska landslagsstjärnor.

Barcelona har endast tappat två poäng under hösten, med målskillnaden 46–4.

Det mesta talar för att lag som Atlético Madrid, Levante och Deportivo kan betraktas som akterseglade redan nu, innan jul.

Andra svenskor i ligan: inga.

Omstart: 5 januari.

England

Chelsea med Magdalena Eriksson och Jonna Andersson i truppen ligger trea, tätt bakom Arsenal och Manchester City.

Magda utsågs inför säsongsstarten till lagkapten, en i England väldigt prestigefylld position. Magda har följaktligen spelat från start i samtliga nio ligamatcher, samt tre av fyra matcher i ligacupen.

Jonna har också medverkat i samtliga ligamatcher, åtta starter och ett inhopp. Hon har dessutom startat två och hoppat in i övriga två matcher i ligacupen.

Stjärnspäckade Chelsea jagar regerande mästarna Arsenal. De onödiga kryssmatcherna är färre den här säsongen. De kryssmatcher som kostade Chelsea en Europaplats förra säsongen, då de slutade trea bakom Arsenal och Manchester City.

Det är samma trio som gör upp om ligatiteln även den här säsongen. I en haltande tabell, Chelsea har en match mindre spelad, ligger lagen inom fyra poängs marginal. Resten av fältet är redan frånåkt.

Andra svenskor i ligan: Amanda Nildén, Brighton, Lotta Ökvist, Manchester United.

Omstart: 5 januari.

Italien

De tunga varumärkena i Italien har sent omsider breddat verksamheten med damfotboll. Men klubbar som Juventus, Fiorentina, Roma och Milan är fortfarande i en uppstartsfas om man jämför med konkurrerande varumärken i England, Tyskland, Spanien och Frankrike.

Svensk landslagsrepresentant är mittbacken Linda Sembrant, som i somras gick från Montpellier till regerande liga- och cupmästarna Juventus.

Sembrant är given i Juventus startelva. Och laget har redan liten matchboll på konkurrenterna. 1–0 mot tvåan Fiorentina, 4-0 mot trean Roma och 2–2 mot fyra Milan har satt standarden. Juventus har bara tappat två poäng under hösten (mot Milan) och ryckt ifrån med sex poäng i toppen.

Andra svenskor i ligan: Julia Molin, Sassuolo, Stephanie Öhrström, Fiorentina, Jenny Hjohlman, Empoli.

Omstart: 11 januari.

Anders Sännås
anders.sannas@dn.se

Tyskland. Bundesliga

Frankrike. Division 1 Féminine

Spanien. Primera División Femenina

England. Women’s Super League

Italien. Serie A Femminile
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 25 dec 2019 - 18:33

Miquel Esposito i ett forum för Östersunds FK:

Allt började som en dröm, en saga, det växte vindruvor i trädgården och badhusparken va som Copacabana. Oviksfjällen va som sockertoppen i Rio och till frukost var det sangria och flingor.

ÖFK var die mauer och utmanövrerade storlag ifrån stora nationer. Vi spelade ut länder såsom Turkiet, Spanien, Tyskland, England och Grekland.

Vi hade börjat erövra världen på vårt egna charmiga sätt, som eljesta pårökta marsianer svävade vi fram i ett rödsvart dis. Jag kände mig som Elvis Presley och det var tamejfan Bebapelula - Hela jävla dan.

Pang, drömmen övergick till mardröm, under en lång period så började jag dansa med gröna demoner i ett helvete som saknade nödutgång. Personer fulla av skadeglädje sjöng Ebba gröns låt - Ert uppgång o fall.

Men 23 december så dök de tre vise männen fram i ett rödsvart dis, de kom med guld och rökelse. De va tydliga med att myrran kommer inom kort i form av att stötta Ian med matchcoach och sportchef. Vi har ett riktigt bra spelmaterial, unga formbara ädelmetaller såsom Felix, Perry, Haugan, Isak, Turgott, Sellars m.fl. Nu syr vi ihop en stab som trollar och formar dessa till diamanter.

Idag känner jag mig som Elvis igen, det är Bebapelula - Hela jävla dan. Nu tillåter vi oss drömma igen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 28 dec 2019 - 13:52

Även sparkboll... - Sida 5 F9efbe10
Östersunds nyastorsponsor.

Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 5 jan 2020 - 22:45

Tikkarehockeysnack.seom Zlatan: (Håller inte med om hela hans inlägg men det här tycker jag är huvudet på spiken).

Om man funderar på vilket lag som ska ha heder av Zlatan och Zlatans bedrifter finns det en lång lista:
Malmö BI
BK Flagg
FBK Balkan
Malmö FF
Ajax
Juventus
Inter
Barcelona
Milan
Paris Saint-Germain
Manchester United
LA Galaxy
Svenska landslaget


Malmö FF är en av klubbarna, men kanske inte så självklar för Zlatan som oinsatta kan tro. Faktum är att Zlatan bara spelade 14 matcher i Allsvenskan för MFF (+ 40 matcher i Superettan). Innan dess hade han förstås som pojk och junior flera år i klubben, men lika många i andra Malmöklubbar som pojke, född i Malmö som han är.

Han har själv beskrivit hur han som pojkspelare i MFF var med om att en polis, som var pappa till en av övriga pojkar i laget, skickade ett brev till föräldrarna till samtliga pojkspelare (utom till Zlatans pappa) och försökte mobilisera dessa till en gemensam lista där de krävde att Zlatan skulle sparkas ur MFF, annars skulle alla övriga pojkar lämna MFF; en kampanj som inte lyckades dock. Vidare hur MFF-ledaren Hasse Borg skötte övergången till Ajax på sådant sätt att MFF fick alla pengar och Zlatan småskit.

Och hur mycket annat kan han ha drabbats av?

Personligen tror jag att han har en liten plats i hjärtat för MFF, men en mycket mindre plats än man kan tro. Visst, när Paris spelade mot MFF bjöd Zlatan på en amssa biljetter för lokala åskådare men jag tror att det i första hand gällde en minoritet av invånarna han ville bjuda på det "Du kan ta pojken från Rosengård, men du kan inte ta Rosengård från pojken."

Gemene man och gemene MFF:are kanske slarvigt och oinsatt fått för sig att Zlatan borde ha uppfattningen "Hurra, hurra, vad Sverige är bra och hur sparkbollen ger alla lika och rättvisa villkor att ta sig fram och göra karriär (och MFF som själva motorn i Zlatans fall)".

Men jag tror snarare att han har uppfattningen att samhället är orättvist och att pojkar uppfödda i utsatta områden och med föräldrar med utländska namn har det betydligt svårare än andra. Och att MFF mycket väl kan vara en klubb där detta är mer tydligt än i många andra klubbar.

När Zlatan lite slarvigt attackerade Janne Andersson för att inte ta med spelare med utländsk härkomst var det nog sådant han ville komma åt. I ljuset av det uttalandet finns Sveriges dåvarande statsminister Fredrik ”vi måste öppna våra hjärtan” Reinfeldts uttalande att ”det kändes fint att Sverige tagit in en invandrare som Zlatan i laget”

Sagt av Sveriges statsminister. (Reinfeld=pajas, egen kommentar)

(Zlatan förnedrade statsministerns lag på stadion, egen kommentar)

Jag tycker personligen att de, som gillar MFF, kan vara stolta för att han under ett antal år tillhörde MFF, men samtidigt inse att Zlatan nådde dit han nådde för att han var Zlatan, inte för att han var MFFare.

Massor av spelare som är starkt förknippade med speciellt en klubb, har faktiskt också spelat för andra konkurrerande klubbar. Nacka Skoglund gick från Bajen till AIK och massa hockeyspelare har gjort liknande klubb-byten. Örebro köpte över miljonkedjan från SAIK, Malmö köpte en landslagsfemma från Färjestad osv
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman tis 7 jan 2020 - 17:58

Nr 1. Bli medlem i IFK LULEÅ- klicka HÄR. Det behövs ingen motivering.

Nr 2. Stötta Piteå IF DAM- klicka HÄR för att köpa säsongskort. Vill du att Norrbotten ska ha ett lag i damallsvenskan? Vill du att ett lag från Norrbotten ska kunna tillhöra toppen i damallsvenskan? Om svaret på bägge frågorna är JA då är valet enkelt.

Nr 3. Lyssna på Östersunds FK:s VD Lennart Ivarsson eller så skiter ni det och klickar HÄR för att bli medlem.

Nytt år, nya möjligheter och nya matcher att vinna!

Avslutningen på det gamla året, 2019, hade väl knappast kunnat få en bättre avslutning. Överklagandenämndens beslut om att bevilja oss elitlicens och fortsatt allsvensk fotboll 2020 var nog den bästa julklappen, vi och många med er, kunnat få. Det märktes också på besökare i ÖFK-shopen, årskortsförsäljningen och den generella sinnesstämningen på folk i Östersund.

Det har under december, ifrån alla, varit ett stenhårt jobb för att dels fortsätta dra in intäkter samt för att lyckas förklara för överklagandenämnden – varför ÖFK bör beviljas elitlicens för 2020. Vi kan konstatera att hårt jobb lönar sig och vi är mycket lättade och glada över att ha klarat den otroligt tuffa period som november och december visade sig vara.

Dock så är klubben fortfarande i en ekonomisk ansträngd situation, intäktsarbetet pågår för fullt med framförallt årskortsförsäljning och sponsorinförsäljning. Vi har många leverantörer att tacka för deras enorma tålamod att ifrån oss erhålla betalning oförskämt sent efter förfallodatum, men vi betar nu av allt löpande och har goda förhoppningar om skulderna skall betalas av.

Passa på att investera i Allsvensk fotboll! Läs här om förlängning av möjlighet till att köpa aktier, vi hoppas givetvis att ni fortsätter stödja oss och aktier är, förutom årskort och medlemskap, en oerhört viktig inkomstkälla för oss.

Spelarmässigt gjorde vi under nyårshelgen klart med vänsterbacken Kalpi Outtara, som under hösten 2019 var inlånad till oss. Det är ett bra nyförvärv, en ung utvecklingsbar vänsterback som ordentligt visade framfötterna under de matcher han spelade. En spelare som vi har stora förhoppningar på denna säsong och i framtiden. Läs mer här.

Utöver de spelare vars kontrakt gått ut, så blev det även klart att Dino Islamovic lämnade oss för norska Rosenborg. En bra affär för alla parter, det blir en bra klubb för Dinos personliga utveckling och vi önskar honom all lycka till i framtiden.

Idag, tisdag 7/1, sätter träningen igång för spelarna och nu längtar vi alla tills att matcherna börjar. För att försäkra er om att se laget live kan ni här köpa ert säsongskort till Allsvenskan 2020.
För att bli medlem i Östersunds FK så klickar ni HÄR.

Stort tack för allt stöd, vi hoppas ni fortsätter stödja oss – Vi ger oss aldrig!

Rödsvarta hälsningar, Lennart Ivarsson

Köp halsduk för 600kr.
Swish: 123 003 77 47 ANGE EPOST
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 8 jan 2020 - 10:18

Per Svensson: Därför sågades­ Zlatanstatyn jäms med ­fotknölarna

ONSDAG 8 JANUARI 2020

Även sparkboll... - Sida 5 B7f3d510
Zlatanstatyn nersågad.
Foto: Johan Nilsson/TT

I höstas väckte SD- och M-styrda Sölvesborg uppmärksamhet genom att säga principiellt nej till ”sådana där rondellkonstverk som bara existerar för att människor ska bli provocerade och upprörda” (för att nu låna kommunstyrelsens ordförande Louise Erixons definition).

I stället ville kommunen ge ensamrätt åt ”klassisk” konst som skapar samhörighet och positiva känslor. Nu visar det sig att också konst av den sorten kan skapa väldigt dålig stämning.

I Malmö sågades natten till söndagen en staty gjuten i klassisk kitschform bokstavligen jämns med fotknölarna. Den har nu förts bort i svart liksäck, offer för ett kulturkrig. Det är dock inte alldeles självklart att gärningspersonerna är militanta modernister och ­estetiska extremister, fyllda av hat mot heroiserande bronsstatyer. Det mesta pekar snarare på att de delar Louise Erixons ­övertygelser att bra konst ska manifestera ”­samhörighet”.

Helgens vandalisering av skulptören Peter Lindes 3,5 meter höga Zlatanstaty var bara det sista (?) i en rad attentat mot verket. Tidigare har det attackerats med såväl en toalettsits som bengaler. Näsan har klippts av. Fågelfrön har spritts i dess omedelbara närhet, av allt att döma för att locka dit ­bajsande fåglar. Rasistiska slagord har klottrats på statyns fot. Nu hade orden ”ta bort” sprejats i ljusblått på marken vid den kapade statyn och en tröja med Sverige-emblem täckte huvudet. Det ger en indikation om vilket slags ”samhörighet” attentatspersonerna tycker sig företräda och försvara.
Även sparkboll... - Sida 5 930f8510
Foto: Johan Nilsson/TT

Di blåe, det vill säga Malmö FF, och det blågula, det vill säga Sverige. Mot båda dessa gemenskaper har Zlatan Ibrahimovic uppenbarligen förbrutit sig. Han har begått förräderi mot sin moderklubb och barndomsstad genom att köpa in sig i Stockholmsklubben Hammar­by. Och detta förräderi tycks i somligas ögon förvärras av att han kommer från Rosengård och heter det han heter. Man kan dra sig till minnes att Mattias Karlsson, ledande ideolog i Sverigedemokraterna, en gång i tiden slog fast att Zlatans ”kroppsspråk” var osvenskt.

Man blir lite nostalgisk. Det fanns en tid då SD inte hymlade om sina inre övertygelser. Och dessförinnan fanns det en tid då det var det finaste man kunde säga om en prominent person från Sverige att han eller hon, var så ”osvensk”.

Vad gäller den anklagelsen om ”förräderi” mot Malmö som nu från supporterhåll riktas mot Zlatan är den, som alla som vet något om Malmö, befängd. Det slags fanatiska kollektivism som rasande MFF-fans tycks ta för given är i själva verket väsensfrämmande för Malmö. Sådant kan de få hålla på med i Stockholm. ”Alla kommer från Söder och vi älskar Hammarby.” Jaha. Alla? Verkligen? Alla? Och det är bara därför man ”älskar” Hammarby? Lite osjälvständigt.

Den, ska vi säga något stöddiga, individualism som Zlatan Ibrahimovic förkroppsligar är mycket mer Malmö än den lojalitet med en postulerad gemenskap som nu avkrävs honom. När statyn invigdes i oktober höll han ett litet tal till folkmassan på Stadionområdet. Det var extremt mycket Zlatan, och därmed också extremt mycket Malmö, staden som alltid älskat uppriktigt skrävel; inte för inte är Malmö de spektakulära skyskrapornas stad.

”Vi från Malmö är inte som alla andra, Du har fotbollsspelare som vinner troféer. Du har fotbollsspelare som får statyer. Men du har dem som får både och. Kan jag lyckas kan alla lyckas. Tro mig, jag är inget speciellt. Det är bara det att jag är bäst på det jag gör. Det är enda skillnaden.”

Den skillnaden är å andra sidan fundamental både i fotbollen och i konsten. När den föraktas eller förringas eller förnekas till förmån för en allt avgörande ”samhörighet” är det inte bara skulpturer som lever farligt.

Per Svensson
per.svensson@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 8 jan 2020 - 14:44

Insändare: Svar från ÖFK-anställda: Det är inte nya ledningen som ska tackas för elitlicensen

Efter att ha läst insändaren ”Upprop från 43 ÖFK-supportrar: Lennart Ivarsson måste vara kvar i klubben!” (3 januari) är vi några extremt bekymrade ÖFK- anställda som skriver detta svar.

I insändaren beskrivs det hur nuvarande vd måste vara kvar i klubben för att rädda den. Det beskrivs även hur det är han som varit den absolut största anledningen till att ÖFK nu har klarat elitlicensen. Han har ”osentimentalt, lugnt och metodiskt rett ut, rensat upp, minskat kostnader, skapat ett nödvändigt avstånd till före detta ordförande Daniel Kindberg och återfått sponsorernas förtroende för klubben.”

Den slutsatsen är enligt oss helt felaktig och stämmer inte överens med hur vi uppfattar situationen.

De tre representanter från ÖFK som deltog vid det första mötet med licensnämnden, var de som med okunskap och utan erfarenhet såg till att ÖFK inte fick elitlicens till en början (ja, vi har läst licensnämndens protokoll). Efter detta misslyckande tillsattes en helt ny arbetsgrupp för att göra om och göra rätt. De vi ska tacka för arbetet och det lyckade resultatet i överklagandenämnden är inte nuvarande ledning.

Nuvarande ledning har under de senaste cirka fyra månaderna inte gjort några besparingar överhuvudtaget. ÖFK har i dag lika många anställda till lika kostnad, förutom några spelare som lämnat på grund av utgående kontrakt.

Nuvarande ledning har heller inte på egen hand dragit in några synbara medel till ÖFK. ÖFK har fått in de extraordinära ekonomiska medlen genom halsdukskampanj, försäljning av aktier, lån och sponsring av privatpersoner och företag. Den som enligt vår uppfattning på egen hand står för cirka 95 procent av alla dessa intäkter är välkänd av alla i ÖFK-organisationen och bland sponsorerna.

Att sedan påstå att nuvarande ledning tagit ett nödvändigt avstånd till förre ordförande Daniel Kindberg anser vi vara inte korrekt. Nuvarande ledning har vid flera tillfällen haft möten med Kindberg.

En kort kommentar angående tidigare ordförande Daniel Kindberg; Vi förstår att det kan vara sunt med ett visst avstånd från föreningen till honom under den rättsprocess som pågår.

Dock ska sanningen fram. Från maj 2019 tills i dag har Kindberg lånat ut 6,5 miljoner kronor till ÖFK. Man får tycka vad man vill om Kindberg, men hans insats har återigen räddat klubben från konkurs. Det ska också tilläggas att vissa av dessa pengar har lånats ut efter direkt vädjan från nuvarande ledning i ÖFK.

Arbetsklimatet i ÖFK har varit ansträngt under året, och sedan augusti har det närmast utvecklats till ett arbetsmiljöproblem med konflikter, ingen information, ingen närvaro från ledning, inget ledarskap, inget engagemang.

Några av de anställda i ÖFK

ÖP Åsikter
063-161659
asikter@op.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 10 jan 2020 - 13:33

Även sparkboll... - Sida 5 C1deed10
Vulkanutbrott på Réunion. Och i franska cupen har det smällt rejält när öns fotbollsstolthet Saint-Pierroise har skrällt. Foto: Ben Curtis/AP

Även sparkboll... - Sida 5 1173b210
Fotbollsfeber på vulkanön – cupskräll efter 1 000 mils flygresa

FREDAG 10 JANUARI 2020

De fick flyga nästan 1 000 mil enkel resa till cupmatchen i franska Niort – och vann.

JS Saint-Pierroise har skapat fotbollsfeber på ön Réunion och nu väntar en ny mastodontresa till 16-delsfinalen i franska cupen.

Mitt ute i Indiska Oceanen ligger Réunion, ett franskt departement med drygt 800 000 invånare och en aktiv vulkan, Piton de la Fournaise, som hade ett utbrott så sent som 2010.

Närmaste grannländer är Mauritius i nordost och Madagaskar, drygt 70 mil västerut.

I fotbollssammanhang har Réunion en egen liga på den sjätte nivån i Frankrike, men mästarlaget får en plats i Afrikas Champions League.

I cupspel är det Frankrike som gäller och för första gången har nu ett lag från Réunion nått 16-delsfinal.

Saint-Pierroises skräll kom mot Ligue 2-laget Niort i lördags. Ryan Ponti blev stor matchhjälte med sitt avgörande 2–1-mål i den 76:e minuten.

– Jag har inte förstått vad vi just har gjort. Det vi gör är historiskt, jag har inte ens ord för det, sade Ponti efteråt.

Det är andra gången som ett lag från ett utomeuropeiskt franskt departement når så långt i cupen. 1989 gick en klubb från Franska Guyana till 16-delsfinal.

Den mest namnkunnige spelaren i Saint-Pierroise är Elliot Grandin som spelat i Marseille och gjort 23 Premier League-matcher för Blackpool. Franske landslagsmannen Dimitri Payet, nu i Marseille, kommer från just Saint-Pierre på Réunion.

I tisdags landade trötta men lyckliga spelare på Roland Garros-flygplatsen på Réunion och togs emot som hjältar av supportrarna.

– Det var kallt där, så vi är verkligen glada över att vara här igen, sade Jean-Michel Fontaine, lagets kapten till tv-bolaget Réunion Lapremière.

Men det blir inte många dagar hemma i värmen. I 16-delsfinalen lottades Saint-Pierroise på nytt att möta ett division 2-lag på bortaplan. Lördagen den 18 januari väntar Épinal, några mil från Strasbourg.

Tränaren Christian Dafreville kommenterade lottningen med att han hellre hade mött ett storlag från Ligue 1 hemma på Réunion. Nu krävs det en ny skräll för att den drömmen ska bli verklighet.

Rickard Persson
rickard.persson@dn.se

Laurent Drozin: En rättelse dock: la Fournaise har haft utbrott så sent som 2019.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 10 jan 2020 - 13:47

FREDAG 10 JANUARI 2020

Skulptur i Pöchlarn vid Donaus strand.

Cecilia von Bahr

Även sparkboll... - Sida 5 Fcb6dd10

Tips: det här konstverket kan Malmö FF:s ”fans” ställa iordning själv utanför sin arena.

Zlatanstatyn ska tas bort från Malmö, renoveras in i minsta detalj och placeras på nationalmuseum i Stockholm.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 11 jan 2020 - 9:50

Även sparkboll... - Sida 5 8b88cc10
Johan Croneman: Spansk cupfotboll i Saudiarabien – varför reagerar inte fler?

DN LÖRDAG 11 JANUARI 2020

Dplay, Discovery och Kanal 5 laddar för den allsvenska fotbollssäsongen, och på många supporterforum kom våren snabbare än önskat; man måste nu lägga ytterligare ett abonnemang till de man redan har, och betalar rätt mycket för.

Vill man se allsvenskt på DPlay kostar det ytterligare cirka 300 kronor per månad, 3 600 kronor per år. För det får man sändningar till och med från helvetet.

Spanska RTVE, public service i Spanien, hade moral nog, och såpass höjd på sin journalistiska heder, att de bojkottade den egna spanska supercupen. Varför? Jo, det spanska förbundet hade sålt sig till Saudiarabien, dit hade man nu flyttat cupsemifinalerna och finalen. Till ett land utan tillstymmelse till mänskliga rättigheter. Kvinnor tillåts till exempel inte gå på fotboll, när man härförleden gav vissa kvinnor rätt att köra bil blev det en världsnyhet.

Homosexuella riskerar dödsstraff, genom bland annat stening, man kan komma undan med ett offentligt spöstraff. Tack så jättemycket.

Dit åker spanska toppklubbar 2020 för att spela fotboll – och Discovery och Kanal 9 tycker att det är helt okej att sända därifrån.

De verkar tro att det är 1820.

Inga journalister på Discovery som reagerat? Alla helt nöjda med att deras arbetsgivare sänder direkt från King Abdullah Sports City i Jeddah?

Det är inte första gången de är ute och far journalistiskt, de har flera gånger tidigare visat att de inte har problem med till exempel medarbetare som fladdrat i gråzonen mellan reklam och redaktionellt. Har de något att säga till sitt försvar? Jag tvivlar.

Svenska fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson (känns som den klenaste förbundsbas vi haft i mannaminne) försvarade sig däremot med näbbar och klor i en läsvärd intervju på Fotbollskanalen. Han menade inte bara att det var försvarbart att åka till Qatar på försäsongsläger – han menade till och med att han och förbundet gjorde en progressiv insats för de mänskliga rättigheterna i landet, och en jätteinsats för de drygt två miljoner ”gäst”-arbetare som slavar för de rika qatarierna.

Det finns ingen gräns för Svenska fotbollförbundets insats för mänskligheten, enligt Karl-Erik Nilsson – och stora framsteg har gjorts, fortsätter han, bland annat enligt Amnesty.

Men det är en lögn.

Amnesty har i artiklar och rapporter sagt att små framsteg har gjorts, på pappret, men i verkligheten händer så gott som ingenting. Totalt finns över två miljoner gästarbetare i Qatar, ett par hundratusen jobbar på att bygga inför fotbolls-VM, arbetsvillkoren är slavlika – många åker dessutom därifrån helt utan pengar. Över 6 000 arbetare har lämnat landet, utan att fått ut någon lön över huvud taget.

Amnesty International tycker definitivt inte att Qatar har gjort rätt för sig, på långa vägar, de kritiserar landet och de styrande kraftigt. Karl-Erik Nilsson fortsätter blunda, han säger till och med till Fotbollskanalen att de flesta arbetare han pratat med (!) säger att det är bra om de kommer dit och spelar fotboll, det ökar transparensen, och trycket på qatarierna. Det är visserligen ingen uppmaning man hört från Human Rights Watch eller Amnesty, men Karl-Erik Nilsson insisterar, och går ett steg längre: ”Alldeles för få landslag åker till Qatar”!

Han sitter med i Uefas exekutivkommitté. Ett av världens mäktigaste idrottsorgan. Han sitter även i Fifas kommitté för klubbfotboll. Det skandaliserade internationella fotbollsförbundet har inte gjort sig direkt känt för sitt arbete för de mänskliga rättigheterna. När det gäller Qatar tror jag man gör rätt i att tro mer på Amnesty än Fifa.

C More är på plats och sänder från Qatar, de verkar också ta skeden dit man kommer, det vill säga i vacker hand – sport och politik blandas inte ihop i onödan.

Lena Sundqvist blev Sveriges första kvinnliga hockeykommentator när hon efter fyra år på Radiosporten landade på C More – nu kommenterar hon också fotboll (Sverige–Moldavien i torsdags kväll) och hon är påläst och snabb, och snackar inte sönder matcherna som så många av sina manliga kollegor, det luktar journalist lång väg om henne. Radiosporten är förmodligen världens bästa skola.

Både TV4 (C More) och SVT kommer givetvis att planenligt sända från fotbolls-VM i Qatar (jag anser att man inte borde åka). Qatar är en skurkstat och bör behandlas som en sådan. Skall bli intressant att se om jag har några kollegor som delar den uppfattningen.

Johan Croneman
johancroneman@gmail.com
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 11 jan 2020 - 16:39

Störste Svenska Idrottsmannen genom Alla Tider
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 12 jan 2020 - 10:15

Även sparkboll... - Sida 5 D97fe310
Nu har Zlatan gjort mål i fyra decennier

SÖNDAG 12 JANUARI 2020

Zlatan Ibrahimovic har gjort sitt första mål sedan han kom tillbaka till Italien.
2–0-målet mot Robin Olsens Cagliari innebär att han gjort mål i fyra olika decennier.
– När man mår bra kommer målen till slut, säger svensken till italiensk tv.

Så fort han kom till Milan gjorde Zlatan Ibrahimovic klart att 20-årige Rafael Leão var hans nya protegé i det unga, krisande, laget. Enligt tidningsrapporterna äter de två frukost, lunch och middag ihop varje dag, och portugisen uttalade sig snart om att svensken var som hans storebror.

I den andra matchen sedan den 38-årige superstjärnan anlände, hans första från start, var det just de två som stod för segern.

Det såg enkelt och avslappnat ut när Zlatan Ibrahimovic i den 65:e minuten satte 2–0. Svensken fick bollen från Theo Hernandez och slog den säkert i bortre hörnet, bakom den svenske landslagsmålvakten Robin Olsen.

– I början av matchen missade jag någon boll, men jag måste spela för att komma i form, säger han till Sky Italia.

Han spelade hela matchen.

– Jag vet att (tränaren Stefano) Pioli vill ta det försiktigt för han tänker på min ålder, men det är inga problem, för hjärnan är densamma.

Målet innebär att Zlatan nu gjort seniorfotbollsmål på 1990-talet (1 för Malmö), 2000-talet (191), 2010-talet (344) och 2020-talet (1).

När Leão gav Milan ledningen direkt efter paus syntes Ibrahimovic tala allvarligt och länge i anfallspartnerns öra.

Leão hade, med hjälp av lite tur och att bollen tog på en Cagliarispelare på vägen, fått till en hög båge över Olsen och in i mål.

Skillnaden var stor jämfört med måndagens 0–0-match mot Sampdoria, då Milans alla brister den här säsongen var uppenbara. Nu sjönk Cagliari direkt tillbaka och Milan var det bollförande laget.

Zlatan Ibrahimovic dominerade inte, men gjorde ett tungt vägande mål. Med åtta minuter kvar såg han ut att ha gjort även 3–0, men visade sig ha stått offside.

Milan tog sin första seger på över en månad. För tabellsexan Cagliari fortsätter en negativ trend. Laget har nu förlorat fyra matcher i rad, efter en succéartad höst.

Robin Olsens rival om platsen som förstamålvakt, den annars ordinarie Alessio Cragno som svensken ersatt under fem månaders skadefrånvaro, var för första gången tillbaka på bänken.

Malena Johansson
malena.johansson@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 2 feb 2020 - 1:28

Även sparkboll... - Sida 5 709f8210


Vandalerna på väg att vinna kampen mot statyn. ”Vi kan inte bara ignorera att detta är jobbigt för många Malmöbor.”

DN SÖNDAG 2 FEBRUARI 2020

50-årige Jimmy klättrade upp på Zlatanstatyn och gömde bronshuvudet i en plastsäck. Stympningar och rasistklotter följde. I förra veckan forslade en kranbil bort de sista statyresterna.
Kaxige Zlatan Ibrahimovic har fått Malmöbornas kärlek i 20 år. Så hur kan avskyn nu vara så stark att politikerna tvekar ifall brons-Zlatan alls ska tillbaka till sin plats?

En grå novemberdag kliver en 50-årig egenföretagare ut från Malmö FF:s supporterbutik i Malmö stadion. Företagaren, som vi här kallar Jimmy, har precis blivit farfar. Doppresenten är självklar: en himmelsblå MFF-matchtröja.

När Jimmy kommer ut med den nyköpta tröjan får han syn på den drygt tre meter höga bronsskulpturen av Zlatan Ibrahimovic.

– Han bara stod där, Zlatan. Och hånade.

Något måste göras, tänker Jimmy. Han stegar fram mot brons-Zlatan, och möter några MFF-kompisar som känner likadant.

Det är den 27 november 2019, dagen efter Zveket, som det redan har börjat kallas i himmelsblå nätforum. Malmö FF-ikonen Zlatan Ibrahimovic har berättat att han köpt 25 procent av aktierna i Hammarby Fotboll AB. Inte nog med det: Den bäste fotbollsspelare som Malmö någonsin fostrat säger att han ska göra den grönvita Stockholmsklubben ”bäst i Skandinavien”.

Uttalandet är salt i blödande Malmösår. Och statyn, som en månad tidigare invigts under jubel med över tusen Malmöbor på plats, förvandlas till ett rött skynke för MFF-fansen. Hammarbys ägare på MFF-mark, i en gyllene segergest, på platsen där ståplatssupportrarna samlas inför match? Aldrig, säger Jimmy och hans kompisar till varandra.

– ”Man borde trä en säck över huvet på honom”, sa vi. Gömma honom.

I en container hittar Jimmy en rejäl, blå plastsäck. Med säcken klättrar han uppför Zlatans muskulösa bronskropp.

– Den var stadig att klättra på. Statyn väger ju tre ton, säger Jimmy (i själva verket väger den 500 kilo – den röda granitsockeln väger 8 ton).

Det tar Jimmy ett par minuter att med silvertejp få fast plastsäcken ordentligt. Sedan hoppar han ner till sina kompisar och betraktar sitt verk.

Zlatan sträcker fortfarande ut sina armar i triumf­ – men med ansiktet dolt får skulpturen ett tvetydigt uttryck (en konstvetare ska senare kalla Jimmys aktion för ”ett performativt ingrepp”).

Dessutom sitter en toalettsits av plast trädd över Zlatans ena arm. En annan MFF:are har hängt dit den med hjälp av en lång pinne. Toa­sitsen och den blå plastsäcken – det är lagom nivå, tycker Jimmy.

– Man är ju inget barn. Jag ville inte förstöra statyn.

Men det kokar i MFF:s supporterled. Toasitsen och säcken eggar andra att gå längre. På kvällen ringer en MFF-kompis till Jimmy.

– Han hade köpt grön färg och tänkte måla statyn i Hammarbyfärger. Jag sa att det var dumt, för just nu är statyn nog bevakad.

Bevakningen ska visa sig bristfällig. Angreppen på statyn har bara börjat.

Redan samma kväll närmar sig tio–tolv maskerade personer statyn med bengaliska eldar. Filmklipp läggs senare upp där gänget står i en ring och håller brinnande bengaler mot statyns fötter. ”Judas!” ropar någon. En annan skriver ”CIGANI DÖ” med stora bokstäver på marken.

Cigani är plural för ”zigenare” på flera slaviska språk. De rasistiska smädelserna om att Zlatan skulle vara av romsk härkomst har kantat hela hans karriär – inte minst under hans tid i Italien.

Polisen klassar klottret som skadegörelse och olaga hot, med rasistiskt hatbrottsmotiv.

Under december och januari stympas brons-Zlatan alltmer. Någon sågar i statyns ben. Ett rep med en strypsnara fästs runt Zlatans hals. Näsan slås av, en lilltå försvinner. Kroppen sprejas med silverfärg – ännu en referens till Bibelns berättelse om förrädaren Judas och de trettio silver­penningarna.

På morgonen den 5 januari ser förbipasserande hur den gyllene Zlatan fällts som ett träd, och landat på staketet som skulle skydda skulpturen. En blågul tröja med texten ”SVERIGE” har svepts runt huvudet. Statyn fraktas till hemlig plats. Kvar på granitsockeln står ett par gyllene, nakna Zlatanfötter.

Även andra platser med Zlatankoppling vandaliseras. I Stockholm sprejas ”JUDAS” på porten till Zlatans bostad på Östermalm. Surströmming sprids utanför porten.

I Zlatans uppväxtkvarter på Rosengård angrips Björn Carnemalms konstverk ”Zlatans leende” – en fyrametersmosaik i en gångtunnel av Zlatans breda smajl. Alla tänder utom en målas över, så att leendet ser tandlöst ut.

Samma gångtunnel pryds sedan många år av ett Zlatancitat: ”Man kan ta en kille från Rosengård, men man kan inte ta Rosengård från en kille.” Vid citatet klottras nu ett tillägg:

”Men killen kan köpa sig ut.”

När DN besöker gångtunneln lever känslorna av svek hos Omar och Hamza, två tolvåriga ­Rosengårdsbor. Omar nickar mot det tandlösa leendet, och skakar på huvudet:

– Zlatan är en TÖNT. Riktig svikare. Han kunde köpt halva Malmö, nu köpte han halva Stockholm. Han borde köpt halva Malmö.

Omar och Hamza delar Zlatans förkärlek för överdrifter (”Överdriv”, sa Zlatan till konstnären Peter Linde när han arbetade med skulpturen). Killarna talar samma orten-malmöitiska som superstjärnan, och de växer upp i samma kvarter som han gjorde.

Zlatans mamma slog honom och hans syster med träslevar. Socialtjänsten såg miljön hos mamman som olämplig. När Zlatan var åtta år fick pappan ensam vårdnad. Pappan drack för mycket och var sällan med när sonen spelade pojklagsmatcher.

I sin självbiografi berättar Zlatan om känslan att vara pank, underlägsen och annorlunda. Som juniorspelare i Malmö FF var han stundtals obekväm med lagkompisarna:

”En del var Limhamnstyper, överklassungar. Jag kände mig som från Mars. Inte bara för att farsan inte hade stor fin villa och aldrig var på matcherna. Jag snackade annorlunda. Jag dribblade. Jag tände som en bomb, och jag slogs på plan.”

En kaxig, svårstyrd outsider, med enorm vilja och ett oemotståndligt full-i-fan-leende. För många Malmöbor blev Zlatan den ultimata nya symbolen för staden, säger Kaveh Hosseinpour, vice ordförande i MFF:s supporterklubb.

– Malmö – det är vi mot världen. Ingen ska komma och tala om för oss hur vi ska vara. Så är det. Särskilt nu när Malmö svartmålas i medier världen över. Zlatan personifierade den attityden. Det var han mot världen.

Kaveh Hosseinpour är 31 år gammal, några år yngre än Zlatan. Som barn bodde de i samma Rosengårdskvarter. Han minns suget kring Zlatan vid genombrottet i Malmö FF, och hur mycket stjärnan betydde – särskilt för ungar som han själv, från familjer som invandrat till Sverige.

– Jag var helt förälskad i Zlatan. Hans attityd. Hur han gick. Hans vinnarskalle. Hur han dribblade och fintade. Han stod för allt man ville bli och vara.

Vi sitter på Kaveh Hosseinpours kontor i Malmös hamn, på det fiskgrossistföretag där han är vd. Gardinen ovanför skrivbordet pryds av gösar, abborrar och gäddor. På väggen hänger en MFF-halsduk.

Det har varit en galen tid för Kaveh och MFF Support. Zlatan Ibrahimovic är sannolikt världens mest kända svensk. Den pågående skändningen av monumentet till hans ära har blivit en story runt hela planeten. BBC, New York Times, China Daily, ESPN, The Athletic – Kaveh Hossein­pour har uttalat sig till dem alla.

Han har ibland fått väga orden likt en allvarlig politiker. Ja, vi tar avstånd från vandalism. Nej, statyn kan inte stå kvar. Den symboliserar svek och girighet.

Men nu, när vi pratar om tiden för tjugo år sedan när Kaveh Hosseinpour var en av alla Malmö­ungar som förtrollades av Zlatan, så ler MFF Supports viceordförande stort under sin mustasch och sin gubbkeps.

– Jag spelade mittback i mitt pojklag, och fick ändå för mig att jag skulle börja dribbla! För att Zlatan dribblade.

Zlatan såldes först till Ajax, sedan vidare till storklubbar i Italien, Spanien, Frankrike, England. Varje helg samlades Malmöbor på stadens sportbarer för att heja på sin Malmöpåg. Popband skrev låtar till hans ära. Som The Ballerinas och The Pendletones ”Zlatan och jag”:

Norrköping, Helsingborg, Bajen och Göteborg

Ni har aldrig haft en Zlatan

Men det har ju vi


Den enorma kärleken och stoltheten är en viktig förklaring till de bittra känslor som nu väller fram. Kaveh Hosseinpour berättar om när storstjärnan Luis Figo år 2000 lämnade FC Barcelona för konkurrenten Real Madrid. Barcelona­supportrar kastade ner ett grishuvud på planen och höll upp en banderoll:

”Vi hatar dig så mycket för att vi älskade dig så mycket.”

– Så är det med Zlatan. Det gör extra ont för att vi älskade honom så mycket.

○ ○ ○

Hos många Malmöbor brinner ännu kärleken till Zlatan Ibrahimovic. Sydsvenskans förra kulturchef Rakel Chukri, numera kulturskribent, är en dem. Attackerna mot skulpturen fyller henne med obehag.

MFF-fansen har sjukliga och absurda anspråk på Zlatan, tycker hon.

– De äger inte Zlatan. Han är sin egen.

Zlatan är mycket större än fotboll, menar Rakel Chukri, och MFF:arna representerar inte hela staden. Hon ser fotbollssupportrarna som barnsligt lättkränkta.

– Det är som att de vill ha ett tryggt rum runt stadion där de inte ska få bli sårade.

Samhället visar alltför stor förståelse för fansens härjningar, i Rakel Chukris ögon. Ett exempel är Malmömoderaternas förslag att gömma undan Zlatanstatyn i upp till trettio år, eftersom ”den skapar splittring i staden”.

– Politikerna står inte upp för statyn. De behandlar den som om den vore radioaktivt kärnavfall.

Rakel Chukri bjuder på ett tankeexperiment: Om radikala feminister hade sågat ner statyn av krigarkungen Karl X på Stortorget i Malmö, för att det är jobbigt att mötas av statyer av manliga kungar.

– Folk hade aldrig accepterat det. Inga politiker hade sagt ”nu är det så känsligt med manliga kungar. Bäst vi magasinerar statyn och ser om trettio år, hur feministerna känner då”.

En januarikväll kliver Rakel Chukri på en gul buss för att åka till grannstaden Lund och försvara Zlatan och konsten i en paneldebatt. På bussen berättar hon vad som hände första gången hon såg Zlatan spela.

– Jag blev alldeles mjuk inombords. En av oss har lyckats, tänkte jag.

Hur då ”en av oss”?

– En person som andra ser som en svartskalle.

Extra härligt var det, i Rakel Chukris ögon, att Zlatan inte bad om ursäkt för sig. Att han inte försökte behaga majoritetssamhället eller ändra på sig.

– Han hade hela den här ruffiga attityden. Han kom straight from Rosengård och stod för det.

På Skissernas museum i Lund finns skulptören Peter Lindes förlagor till Zlatanskulpturen, mindre figurer i gips. De är inlåsta, utom synhåll för allmänheten. Museichefen Patrick Amsellem vågar inte ha dem framme.

– Dina kollegor har ringt och ringt, och allt de frågar om är säkerheten. ”Hur skyddar ni Zlatanskulpturerna? Finns det väktare?”, säger Patrick Amsellem.

Som Malmöbo och konsthistoriker som doktorerat på monument i offentligheten tycker han att diskussionen kring Zlatanstatyn har varit ensidig. I ett försök att höja nivån har Amsellem bjudit in till paneldebatt: ”Zlatanskulpturen och minnets dynamik.”

Attackerna mot brons-Zlatan ingår, påminner Amsellem, i en flertusenårig tradition som konsthistoriker kallar ikonoklasm: Att slå sönder bilder, skulpturer och minnesmärken.

– Zlatan har av många betraktats som Malmös kung. Och när en grupp Malmöbor uppfattade att kungen svikit sin hemstad, så rev man skulpturen. Precis som vi har sett grupper riva statyer av kungar och härskare.

Extra laddade blir angrepp på statyer som avbildar levande personer. Därför uppförs nästan aldrig sådana, förutom i diktaturer. Men i sportvärlden sker det, säger Patrick Amsellem, och påminner om förra sommarens vandalisering i Linköping och Helsingborg av två skulpturer av fotbollsstjärnorna Nilla Fischer och Caroline Seger.

– Det fick inte lika stor uppmärksamhet som detta, säger Patrick Amsellem, och blickar ut över den smockfulla salen på Skissernas museum.

Publiksammansättningen är mer som vid en teaterföreställning än en MFF-match. Dunster av parfym. Många grå, prydliga frisyrer. Fler kvinnor än män.

Peter Lindes beställningsverk åt Svenska fotbollförbundet har inte bara angripits fysiskt – det kritiseras även för sin utformning och tonträff. I Aftonbladet skriver Simon Bank att skulpturen påminner honom om fascistisk konst:

”Övermänniskan som trampar över jorden, musklerna som spelar. Zlatans staty hade inget leende, ingen charm, den var MMA-fightern mer än den varma människan.”

Just statyns triumfatoriska och heroiserande uttryck gör att den vandaliseras extra hårt, tror Patrick Amsellem. Peter Lindes ursprungsförslag hade en mer lekfull aura: En skulptur av Zlatan fångad i luften, när han gör det legendariska cykelsparksmålet i landskampen mot England. Svenska fotbollförbundet och Zlatan avfärdade idén.

– Hade skulpturen varit en cykelspark så tror jag aldrig att plastsäcken hamnat på Zlatans huvud, säger Amsellem med en referens till Jimmys insats.

Malmöförfattaren och MFF-supportern Fredrik Ekelund, som har en transidentitet, sitter i panelen som sitt kvinnliga alter ego Marisol M. Ekelund/Marisol är kritisk mot Zlatan, och föreslår en flytt av statyn till Rosengård.

Marisol M protesterar mot Rakel Chukris hypotetiska exempel om feminister som ger sig på en kungastaty, och att detta skulle möta mindre förståelse från samhället. Kungastatyn är en dålig liknelse, menar MFF:aren Marisol.

– Om arga feminister däremot hade attackerat en staty av Jean-Claude Arnault – då hade de haft folket bakom sig.

Det går ett sus genom salen. Rakel Chukri vänder sig mot Marisol M.

– Du kan inte jämföra Zlatan med en dömd våldtäktsman. Hur tänker du?

– Om du vill jämföra feminister med dem som attackerar Zlatan, så måste du välja någon likvärdig, svarar Marisol M.

Efter debatten säger Marisol M att liknelsen med Kulturprofilen Arnault ”möjligen går för långt”. Poängen var att hitta någon som gjort något förgripligt i närtid.

– För det är ju så som många av oss känner. Att Zlatan har behandlat oss väldigt illa.

○ ○ ○

”Visst kommer det bli mycket ilska och jäkelskap. Jag hoppas bara att de inte förstör skulpturen”, sa konstnären Peter Linde till Sveriges Radio år 2016. Fyra år senare låter han ledsen på telefon.

– Det blir svårt att göra en ny näsa.

Snart reser Linde till Malmö för att inleda ciseleringen, det fina hantverk som ska ge den skadade skulpturen sin forna glans åter. Och sen då?

Malmö stad tänker inte ”vika sig för vandaler”, säger kulturkommunalrådet Frida Trollmyr (S). Men vad innebär det egentligen, att inte vika sig?

Stadens officiella linje är fortfarande att Zlatan­statyn ska tillbaka till sin plats intill Malmö stadion. Men i takt med att angreppen mot statyn blivit fler, har politikernas tongångar ändrats.

– Jag har aldrig sagt att den inte kan flyttas inom staden, sa Frida Trollmyr nyligen till Sydsvenskan, och tillade att dygnetruntbevakning inte är ekonomiskt försvarbart.

På MFF-fansens nätforum skriver signaturen Hexenkessel:

”Jag är laglydig, småborgerlig, tvåbarnsfarsa och sittplatsfetto. Kan många gånger reta ihjäl mig på diverse ultras, bengalbrännare och palestinasjalar på våra läktare som tar sig själva på för stort allvar. Men ni lagbrytare som fällde statyn har mitt fulla stöd.”

Mycket talar för att Hexenkessel och andra som inte vill ha tillbaka statyn får som de vill.

Kommunalrådet Andreas Schönström (S), själv MFF-supporter, säger till Kvällsposten att han ”förstår frustrationen” över Zlatans Hammarby­vänliga uttalanden. Kommunalrådskollegan Frida Trollmyr, som också håller på Malmö FF ”men inte står i klacken”, har svarat på 103 mejl från Malmöbor om statyn. De flesta vill ha bort den från stadion.

– Jag vore blind och döv om jag inte såg att många Malmöbor har tagit Zlatans uttalande hårt, säger Frida Trollmyr.

Innan skulpturen avtäcktes vid stadion gjorde Malmö stad en utredning om var den skulle placeras. Rosengård och nära Öresundsbrons fäste var två platser som diskuterades, påminner Frida Trollmyr.

– Jag personligen ser att det kan vara problematiskt att ha den precis utanför stadion, där MFF-supportrarna samlas.

Du öppnar för att byta placering, efter att statyn stympats och fällts. Vore det inte att vika sig för vandaler?

– Det är en jättesvår, komplex fråga. Jag har noll förståelse för vandaler. Samtidigt är det en balansgång. Den här skulpturen har redan kostat skattebetalarna alldeles för mycket. Och vi kan inte bara ignorera att detta är jobbigt för många Malmöbor, även sådana som tar avstånd från vandalism, säger Frida Trollmyr.

Frågan om placering kommer på kommun­styrelsens bord i mars. Då behandlas medborgarförslaget ”Skicka Zlatans staty tillbaka till Stockholm”. Förslaget, som fått nästan tusen röster, väcktes dagen efter Zlatans Hammarbybesked. I texten finns en insmugen referens till Judas och de trettio silverpenningarna: statyn bör ”delas upp i trettio delar” och skickas till Hammarbys hemmaarena.

En Malmöbo som likt Rakel Chukri berörs illa av vad han ser som samhällets undfallenhet inför statyattackerna är maskulinitetsforskaren Jesper Fundberg. Han är lektor vid Malmö universitet och har särskilt studerat attityder inom fotbollsvärlden.

– Vi normaliserar mäns våld. För det är ju våldshandlingar det handlar om, även om de riktar sig mot ett dött ting.

Såvitt känt har ingen kvinna gett sig på Zlatan­statyn. Däremot finns många bilder och filmklipp på män som angriper den. Jesper Fundberg är öppen för att den som sågade ned statyn är en kvinna, men gör tydligt att han inte tror det.

– Pågår det våld, så är det män som ligger bakom det. Det är nästan alltid så.

I de allt grövre attackerna ser Jesper Fundberg en otäck upptrappning.

– Man kan säga att det bara är en staty. Men kan man ge sig på en staty, så kan man ge sig på människor.

Hur menar du?

– Inte att just dessa som vandaliserat statyn skulle ge sig på Zlatan. Utan att det som kan kal­las mindre grovt våld – som våld mot en staty eller rasistisk jargong – har visat sig öppna för andra former av våld som är mer direkta mot människor.

○ ○ ○

Strax efter lunchtid den 23 januari 2020 kör en kranlastbil in på Malmö stadions område. Allvarliga män i lysgula arbetskläder hissar upp den tunga röda granitsockeln och de nakna Zlatanfötter av brons som står ovanpå.

Efter 107 dagar forslas de sista resterna av statyn bort. Lastbilen kör till en hemlig verkstad, där resten av den sargade skulpturen finns. Malmö stad beräknar att vandaliseringen hittills har kostat 228 700 kronor.

Upphör attackerna nu, när statyn försvunnit?

Jimmy, mannen med plastsäcken, tror inte det. Vi sitter i hans däckverkstad och hör om planer som just nu smids bland hans MFF-kompisar.

– Folk ska fylla hålet efter statyn med cement och sätta upp en gravsten. Zlatans namn och födelsedatum, och så datumet när han gjorde sitt uttalande om Hammarby. Folk är fan kreativa.

Liksom Kaveh Hosseinpour anser Jimmy att Zlatan förkroppsligar hemstadens anda. Därför bör statyn inte skickas till Stockholm.

– Den ska ju stå i Malmö, någonstans där Zlatan­fans kan njuta av den. Bara inte just vid stadion.

Plötsligt brister Jimmy ut i en lång hyllning av Zlatan: ledaregenskaperna, fotbollskunnandet, insatserna i landslaget.

– Zlatan har gjort flest mål genom tiderna i landslaget. Han har ju levererat överallt. Det är helt otroligt. Man blir knappt förvånad längre.

Han talar drömskt om Youtubesammanställningar av snygga Zlatanmål.

– Herregud. Så sjuka mål han har gjort.

I förra helgen bänkade sig Jimmy framför tv:n och såg Zlatan näta igen, för Milan i italienska ligan.

– Jag gillar när det går bra för honom. Det har alltid varit så gött att titta på honom, och följa folks reaktioner.

Det låter nästan som att du på något plan känner dig stolt över Zlatan?

Mannen som för några veckor sedan trädde en säck över Zlatanstatyns huvud tvekar inte en sekund.

– Absolut, svarar han.

Niklas Orrenius
niklas.orrenius@dn.se

Detta har hänt. Vandaliseringen av Zlatanstatyn

2015–2016. Svenska fotbollförbundet beställer en skulptur av Zlatan Ibrahimovic av konstnären Peter Linde. Under stort hemlighetsmakeri står superstjärnan modell i Lindes ateljé.

2017. AIK-fans protesterar mot att ha en Malmö FF-ikon utanför hemmaarenan Friends. Förbundet skrotar planerna på att ställa den tunga statyn där – marken håller inte, säger man.

2018. Skulpturen doneras av Svenska fotbollförbundet till Malmö stad. Kommunen beslutar att brons-Zlatan bör stå vid Malmö stadion.

8 oktober 2019. Statyn invigs, med Zlatan Ibrahimovic på plats, inför jublande Malmöbor.

26 november 2019. Zlatan chockar Malmö FF:s fans genom att köpa 25 procent av aktierna i Hammarby Fotboll AB, och säga att han tänker ”hjälpa Hammarby att bli bäst i Skandinavien”.

27 november 2019. 50-årige Malmö FF-supportern Jimmy klättrar upp med en plastsäck för att täcka skulpturens bronshuvud. En toalettsits sätts på Zlatans arm. På kvällen angriper 10–12 maskerade personer statyn. De bränner bengaler mot fötterna, skriker ”Judas!” och klottrar ”CIGANI DÖ” (”Zigenare dö!”) med stora bokstäver på marken.

2 december, 2019. Röd färg sprejas i Zlatanskulpturens skrev. Namnet ”JUDAS” textas på sockeln. Klottret tvättas bort – men angreppen fortsätter.

Natten 11–12 december 2019. Statyns ben sågas nästan av. Någon fäster en strypsnara runt Zlatanstatyns hals. Polisen bedömer att det finns risk att statyn ska rasa. Ett skyddsstaket sätts upp.

Natten 21–22 december 2019.

Näsan slås av, en lilltå huggs bort. Kroppen sprejas med silverfärg – ännu en referens till Bibelns berättelse om förrädaren Judas och de trettio silverpenningarna.

Natten 4–5 januari 2020. Statyn sågas ned. På morgonen ser förbipasserande hur den fällts som ett träd, och landat på staketet som skulle skydda den. En Sverigetröja har svepts runt Zlatans huvud.

23 januari 2020. En kranlastbil forslar bort de sista staty­rest­erna.­ De körs till en hemlig verkstad, där resten av den sargade skulpturen finns. Vandaliseringen har kostat 228 700 kronor.

Mars 2020. Kommunstyrelsen i Malmö stad ska behandla frågan om var Zlatanstatyn ska stå i framtiden. Styrande S har öppnat för att flytta den, M vill magasinera statyn.

Bakgrund. Antiziganismen har förföljt Zlatan under hans karriär

”CIGANI DÖ” skrev vandaler i november med stora bokstäver på marken framför Zlatanstatyn i Malmö. Cigani är plural för ”zigenare” på flera slaviska språk.

Antiziganism kallas rasism mot romer. De rasistiska smädelserna om att Zlatan skulle vara av romsk härkomst har kantat hela hans karriär – inte minst under tiden i Italien.

”Zlatan sei uno zingaro” – ”Zlatan du är en zigenare” – sjöng Juventus­klacken hånfullt vid matchen mot Inter 2007, och höll upp en banderoll med texten ”Zlatan zingaro infame” – ungefär ”Zlatan du usle zigenare”. Samma klack hade älskat Zlatan så länge han var Juventusspelare.

2012 var det Interfansens tur att gå från kärlek till rasism. Vid derbyt mot Zlatans nya klubb AC Milan hölls en banderoll upp – med text på svenska. Den föreställde omslaget till Zlatans bok, men med texten ”Jag är en zigenare” i stället för ”Jag är Zlatan Ibrahimovic”. Sportbladet avslöjade att den svenske AIK-profilen Jonas Galotta låg bakom tilltaget.

I en intervju med brittiska FourFourTwo 2015 berättade Zlatan Ibrahimovic om hur motspelare försökt få honom ur balans under matcherna. ”Vissa säger saker om min familj – de kallar mig zigenare. Min mamma är från Kroatien, min pappa från Bosnien. Jag föddes i Sverige och känner mig hundra procent svensk – men det spelade ingen roll för dem.”

Fakta. 9 klubbar på 20 år

Klubbar Zlatan Ibrahimovic spelat i som senior.

Malmö FF 1999–01

Ajax (Nederländerna) 2001–04

Juventus (Italien) 2004–06

Inter (Italien) 2006–09

Barcelona (Spanien) 2009–11

Milan (Italien) 2010–12

PSG (Frankrike) 2012–16

Man United (England) 2016–18

LA Galaxy (USA) 2018–19

Milan (Italien) 2020–

Reportern och fotografen

Niklas Orrenius är reporter på DN. Efter boken om skärningspunkter mellan konst, yttrandefrihet och våld, ”Skotten i Köpenhamn”, tilldelades han Stora Journalistpriset 2016. Han bor i Malmö.

Anders Hansson är fotograf för DN. Han arbetar ”med både hjärtat och hjärnan” och har ”en väl utvecklad fotografisk instinkt”, skrev Årets bild-juryn när han utsågs till Årets fotograf 2016. Han bor i Malmö.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman tis 4 feb 2020 - 6:09

Ciro Immobile! Mamma Mia!

25 mål i serie A på 21 matcher!

Åh vilka mål Lazio gör!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 6 mar 2020 - 18:46

Även sparkboll... - Sida 5 Ac1e8f10
Bild: Miguel Lopez | Mohammed Fatau skriver på ett ettårskontrakt med IFK Luleå.

IFK bekräftar: La liga-meriterad spelare klar
IFK Luleå bekräftar: Mohammed Fatau är nu helt klar.

Sporten kunde tidigare avslöja att Mohammed Fatau går till IFK Luleå. Nu har klubben bekräftat nyheten. 27-årige defensiva mittfältaren skriver på ett avtal som sträcker sig över säsongen 2020.

– När jag först tittade på Mohammed så trodde jag kanske inte riktigt att det var möjligt att vi skulle kunna locka honom till Sverige och IFK Luleå, säger sportchefen Daniel Kalén i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Men ibland ter sig fotbollen så att spelare kan behöva en omstart, och här hos oss kommer han få en nyckelroll och det kommer bli en bra scen för honom att visa upp sig på.
Även sparkboll... - Sida 5 5a999d10
BILD: Simon Jakobsson | Daniel Kalén, sportchef i IFK Luleå.

Ghananen Mohammed Fatau har hunnit avverka en mängd klubbar. Sedan 2011 har han gjort 10 klubbyten, mestadels lån mellan klubbar i Spanien. Han har bland annat tillhört Granada och Rayo Vallecano. I den sistnämnda klubben fick han möta spelare som Cristiano Ronaldo.

Nu är han alltså klar för IFK Luleå:

– Jag är väldigt glad att vara en del av IFK-familjen och jag ska hjälpa den här klubben att nå nya nivåer. Den här säsongen kommer att bli bra för mig och för klubben, säger han själv i pressmeddelandet.

Sporten ringer upp Daniel Kalén och frågar mer om hur en spelare med de meriterna hamnar i IFK.

– Man kan inse att man behöver ta något steg ner. Och han har varit väldigt tydlig med att han ser det här som en bra chans att komma tillbaka till europeisk fotboll.

Har ni bra koll på karaktären?

– Vi har fått ett bra intryck av honom och har tagit referenser från hans tidigare klubb i Turkiet (Gaziantepspor) också. Och tipset om honom kommer från en person som vi har förtroende för, säger sportchefen.

Skadehistorik?

– Inte så stora problem. Han har gjort ganska många matcher senaste åren. Nu har han varit i Ghana och spelat lite matcher för avtalslösa proffs, så han ska vara i bra status när han kommer.

Men i er sits får ni lov att chansa lite med värvningar?

– Alla rekryteringar är så när det är människor man jobbar med. Man kan aldrig vara 100 procent säker på vad det blir. Det är inte ofta vi har spelare med de meriterna här uppe och då får vi vara beredda att chansa lite också. Men vi har tagit bra referenser på honom.

Han har ju spelat i La liga, så något har han i sig.

– Ja och det handlar inte bara om något inhopp. Han har spelat uppemot 20 matcher och har dessutom spelat en del i andraligan i Spanien.

IFK Luleå väntar på att spelaren ska få arbetstillstånd innan han kan ansluta till laget.

Herman Öberg norr media
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 7 mar 2020 - 11:05

Även sparkboll... - Sida 5 4d4d8810
Bild: Rodriguez Alen | IFK Luleås nyförvärv Mohyammed Fatau, till höger i bild, här i duell med den svenske landslagsspelaren John Guidetti, till vänster i bild under tiden i La liga.

Luleåtränaren om värvningsbomben: "Ett lyft"

IFK Luleå har landat ett spektakulärt nyförvärv i Mohammed Fatau som bland annat har meriter från spel i spanska La liga. En värvning som tränaren Tomas Eriksson i ett tidigt skede trodde var för bra för att vara sann. "Första tiden funderade man om det verkligen kunde stämma att han skulle vara intresserad av att komma till IFK Luleå", säger Eriksson.

Sportens avslöjande om att division 1-klubben IFK Luleå gjort klart med den La liga-meriterade spelaren Mohammed Fatau har nu bekräftats officiellt av klubben.

Fatau är född i Ghana och har spelat i en mängd spanska klubbar. Det handlar om allt från Rayo Vallecano och Almeria till Granada FC i den spanska förstadivisionen och andradivisionen. Totalt har mittfältaren gjort 19 matcher i La liga (15 starter) och 18 framträdanden i La liga 2, samt 5 matcher i Copa del Rey.

2016/17 lämnade han spanska Granada för spel med Gaziantepspor i den turkiska högstaligan. De sista tre säsongerna har han hoppat mellan klubbarna Al-Kuwait i Kuwait och Al Qadisiyah i Saudiarabien, vilket också är hans senaste klubbadress.

– Det känns kanonbra. Det måste vara den mest meriterade spelaren i modern tid, kanske någonsin, som spelat i IFK Luleå. Är han så bra som vi tror kommer det bli ett lyft. Både på planen och förhoppningsvis utanför, att han kan visa hur man ska vara ett proffs, säger tränaren Tomas Eriksson.

Vad tänkte du när du hörde att ni kunde vara på väg att ta in en spelare med de här meriterna?

– Det är väl bara att vara ärlig och säga att den första tiden funderade man om det verkligen kunde stämma att han skulle vara intresserad av att komma till IFK Luleå. Men vi förstod ju ganska snabbt att det fanns ett intresse och att han ville tillbaka till Europa. Sverige har ju ett bra rykte på många sätt. Det är ett stabilt fotbollsland att komma till.

– Någonstans finns det ju en anledning till att han hamnar i IFK Luleå och inte i La Liga eller liknande men fotbollen kan ju vara sådan. Nu har han inte spelat på ett tag, så det kan gå snabbt att du är kall på marknaden. När chansen kom så tvekade vi inte. Vi har som sagt letat efter en mittfältare och det är svårt att hitta någon med bättre CV som vill spela med IFK Luleå 2020.

Den defensive mittfältaren har inte spelat match sedan i juli 2019 när ligaspelet i Saudi-arabien var över. Däremot har Fatau hållit igång och tränat med sitt före detta lag Granada FC, som för närvarande ligger på nionde plats i La liga.

Förhoppningen är att han ska vara på plats i Luleå någon gång under nästa vecka.

– Han har hållit igång med Granada i Spanien så han har nog varit i en hyfsad miljö ändå. Han har tränat med ett lag i Ghana också så vi hoppas att han är i fysisk topptrim och kan leverera direkt när han kommer.

IFK Luleå hoppas att värvningen ska bli en publikattraktion.

– Förhoppningsvis blir det lite hjälp till att det blir drag kring fotbollen och att folk vill komma och kika. En sådan här profil hjälper ju med de sakerna. Vi vill ju att det ska bli lite drag kring fotbollen i Luleå och Norrbotten så det känns riktigt bra.

– (Daniel) Kalén har gjort ett jäkla jobb som lyckats håva in den här fisken.

Kent Vikström norr media
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 7 mar 2020 - 11:27

Välkommen tillbaka Jörgen! Det bästa som kunde hända IFK Luleå!

Även sparkboll... - Sida 5 79fdc110
Bild: Herman Öberg | Jörgen Eriksson är ny ordförande i IFK Luleå.
IFK Luleås mål: Superettan inom fem år
Att starta ett nytt damlag – och att nå superettan med herrarna. IFK Luleås nya ordförande Jörgen Eriksson har satt upp en femårsplan med höga krav.

Att han skulle bli valberedningens förslag har stått klart sedan länge. Men det var först på årsmötet i onsdags som Jörgen Eriksson blev framröstad till ny ordförande i IFK Luleå.

– Det är förbannat roligt. IFK är min moderklubb och det här blir ett sätt att betala tillbaka. Jag har haft elva fantastiska år med svenska fotbollsförbundet och jag har ett år kvar. Men jag är sprungen ur IFK Luleå och den norrbottniska fotbollsmyllan. Det är det som har gett mig chansen att uppleva de här fantastiska åren och nu är det läge att betala tillbaka.

Jörgen Eriksson har ju redan figurerat i IFK ett tag och har hunnit dra upp riktlinjerna för föreningens kommande fem år:

1: Herrlaget ska till superettan.

2: Ett damlag ska bildas.

– Vi ska öka värdet av IFK Luleå. Fler ska bry sig om IFK Luleå. Om vi ska vara trovärdig som en stark förening ska vi ha en bra ungdomsverksamhet och ett bra damlag också om vi ska visa att vi menar allvar. Tjejerna som spelar i våra lag ska ha ett damlag att kunna se fram emot.


Superettan också. Hög målsättning.

– Inom fem år bör vi ha tagit steg inom fotbollsutvecklingen mot att bli ett elitlag. För att lyckas måste vi bygga värdet av IFK steg för steg. Vi har inte ekonomiska musklerna ännu. Att ha en bra tränare är en sak vi behöver och det har vi i Tomas Eriksson. Sedan gäller att ha lite tur med värvningarna vi gör, säger Eriksson.

Men att bygga föreningen på sikt är det viktiga. Att hela föreningen ska genomsyras av mer professionalitet.

– Vi ska göra allt bättre än i går. Varje dag ska vi bli bättre. Fasen, kommer man på ett styrelsemöte ska man göra det bättre än förra. Varje träning ska vara bättre än den förra. Varje ny samarbetspartner. Vi måste höja kvaliteten på allt vi gör.

Och få fler ungdomar.

– Vi ska bli ännu större. Kronan är ju en del av vårt IFK-område och där kommer det många barn i framtiden. Och vi ska bli tydligare med vad vi vill med akademiverksamheten.

Du har ett år kvar på förbundet. Hinner du båda uppdragen?

– Jag har frågat mig själv hur jag har fått ihop tiden de senaste månaderna. Men det går, för det är ju så kul. Jag brinner för det här och jag gillar att jobba jävligt hårt.

Visionen för IFK Luleå är att ha en stark akademi som ska bli det självklara valet för satsande fotbollsspelare. Då gäller det att skapa en bra relation med andra föreningar i kommunen.

– Jag fick förmånen att vara med på ett möte med Luleåalliansen med andra föreningarna. Som nyfiken kunde jag då ställa frågan om de andra föreningarnas ambitioner på senior- och ungdomssidan. Det kom fram att det bara är IFK Luleå som har elitambitioner på herrsidan. Då tycker jag att det blir lättare att ha bra relationer. Om vi har en bra akademi kan vi ta in spelare från hela Luleå, men alla ska ju inte bli kvar i IFK. Sedan när de är skolade hos oss slussas de ut till olika föreningar igen.

Att ha en tydlig elitambition ska inte skrämma bort någon.

– Vad är det som gör att ungdomar fortsätter att spela fotboll? Det här visar forskningen att det är bra att elitfotboll i sin närhet. Om IFK Luleå lyckas kommer det att ge ringar på vattnet för alla andra föreningar i närheten. Det har ju Piteå IF visat. Norrbotten är ett av få distrikt som ökar i antalet flickor som spelar fotboll och det är tack vare Piteå.

Helheten med bra herrar, damer och akademi. Har ni en klubb som Luleå hockey som förebild?

– Ja, jag har ju jobbat som klubbdirektör där i fyra år. Redan när jag en gång i tiden jobbade där sa jag att fotbollen behöver Luleå Hockey, för de är så jäkla proffsiga i sin förening. Från fotbollens sida har vi tur som har LHF att kunna lära av.

Behöver ni få in nytt folk i IFK?

– Vi har fått in nytt folk i styrelsen nu som har bra erfarenheter. På sikt är det nyttigt att få in folk som har erfarenhet från elitfotboll. Det är inte så många som har det i dag.

Du har varit runt mycket i fotbollssverige senaste åren. Många kontakter som IFK kan dra nytta av?

– Ja, det ska jag försöka nyttja som fasen under de kommande åren. Jag har redan haft kontakt med ledare ute i landet och tagit reda på hur de arbetar. Jag har ju fått vara kring så många fantastiska eldare genom åren och i synnerhet nu har jag fått umgås mycket med Janne Andersson och Peter Gerhardsson – så fantastiskt fina människor med ett sådant otroligt driv att vinna fotbollsmatcher.

Bara ett år kvar på förbundet. Hur känns det, då?

– Det känns bra ändå. Karl-Erik Nilsson och jag drev ändå på hårt att man bara ska få sitta i tolv år, så det känns naturligt. Det måste få komma in nytt folk med nya idéer. Jag hoppas att det kan komma någon från norra Norrland för vi behöver vara med där besluten fattas.

Kommer du någonsin sluta med fotboll?

– Jag kommer alltid att brinna för fotboll och ha den där viljan att vinna matcher. Det är det fotboll går ut på: Att hela tiden ha strategi för att vinna matcher. Nu ska vi ha en strategi för att hela tiden bygga IFK Luleås värde, att hela tiden jobba för att vinna matcher.

I IFK Luleås styrelse ingår sedan onsdagens årsmöte även Lars-Åke Engström, Monika Visser, Johanna Augustsson, Hans Boman, Ingemar Ek, Göran Widén, Mats Olausson och Christer Andersson.

Herman Öberg norr media

Titta in i IFK Luleås souvenirbutik:
Tjusigt!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 13 mar 2020 - 16:13

Diego Simeone efter Atletico Madrid slagit ut Liverpool på Anfield:
"......I think when the fans started to sing we started to improve. We felt close to the team, we could hear them driving us on. We started to win balls further on the field".

".....this will go down to the history of our club. It feels us with pride of this club".

What a Game!
Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av RSD555 fre 13 mar 2020 - 16:32

Jokerman skrev:Diego Simeone efter Atletico Madrid slagit ut Liverpool på Anfield:
"......I think when the fans started to sing we started to improve. We felt close to the team, we could hear them driving us on. We started to win balls further on the field".

".....this will go down to the history of our club. It feels us with pride of this club".

What a Game!
Älska

It fills?

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 3 apr 2020 - 10:55

Även sparkboll... - Sida 5 7495ee10
Bild: Christian Örnberg | Faith Ikidi.

Ikidi: "De hade kommit för att kidnappa mig"

2011 värvades Faith Ikidi Michael till Piteå IF från Linköpings FC. Nigerianska backen gick snabbt till att vara en publikfavorit och en av lagets viktigaste spelare.

Som 22-åring kom Ikidi till Sverige första gången, då var klubbadressen Linköpings FC. Nu 12 år senare är backen kvar i damallsvenskan, men spelar sedan 2011 i Piteå IF.

Trots anbud från toppklubbarna, har backklippan blivit kvar i Norrbotten.

– När jag spelade i Linköping sa alla jävla Piteå, jävla Piteå. Jag frågade Seger och Kosse varför, men de sa bara att det var en kall liten stad. För mig var hela Sverige kyligt, så det spelade ingen roll. Jag har aldrig känt mig mer hemma någonstans än i Piteå. De såg på mig som Ronaldo, säger Faith Ikidi i en intervju med Sportbladet.

2014 slutade Piteå IF nia i damallsvenskan och Faith Ikidi spelade långt under sin nivå. Det kunde alla se – men ingen visste vad det berodde på.

Året därpå kom Piteå trea i serien. Då korades hon till årets back i svensk fotboll, dessutom med motiveringen världsklass.

Nu berättar Ikidi för Sportbladet vad den snabba svängningen berott på. Att en dramatisk händelse på hemmaplan satt djupa spår. Hur maskerade män bröt sig in i familjens bostad hemma i Nigeria.

– Jag hörde att de slog pappa. När de inte hittade något värdefullt slog de igen. De slog sönder ett nät men missade garderobsdörren. Jag hade tur. De hade bara kommit för att kidnappa mig, så de stal inte ens något innan de drog. De var ute efter mig.

Simon Tjärnberg norr media

.....det här vill man ju läsa mer om....en riktig cliffhanger...är det nån som har sportbladets artikel? Känns som det kan vara Erik Niva..
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 15 apr 2020 - 8:00

Fotbollsprofiler 1 av 6 Tommy Svensson
Även sparkboll... - Sida 5 6a969910
Bragden sommaren -94 lever än
DN ONSDAG 15 APRIL 2020

Efter Coronavirusets dråpslag mot fotbollens spelprogram kan det vara läge att fylla tomrummet med att minnas några av fotbollshistoriens största profiler.

Vi är många som fick med oss eviga minnen från den fantastiska sommaren 1994 då Sverige vann VM-brons i USA. Över 2 miljoner tv-tittare såg matcherna trots att de spelades mitt i natten svensk tid.

Oj, vad det jublades. Vårt landslag var tillbaka i världstoppen efter stor dramatik.

– Fortfarande kommer folk fram till mig och gratulerar till medaljen och jag får vänliga brev från fotbollsentusiaster, berättar Tommy Svensson i Växjö, mellanstadieläraren som blev fotbollsproffs och förbundskapten och som efter bronset blev lika populär som Janne Andersson är i dag.

De blågula hjältarna hyllades ju rekordartat efter hemkomsten till Stockholm och laget fick motta både Bragdguldet och Jerringpriset. Så här beskriver Tommy några av nyckelspelarna:

– Tomas Brolin växte till en gigant under turneringen och fick välförtjänt en plats i Världslaget. Han var både spelfördelare och målskytt och en pådrivare både på och utanför planen. Den tuffe norrlänningen blev trots sin ungdom en ledargestalt i landslaget som jag uppskattade mycket.

– Kennet Andersson och Martin Dahlin var jätteeffektiva på topp och unge Henke Larsson gjorde succéinhopp och slog ju också kallt in en avgörande straff mot Rumänien. Henke visade också ett fantastiskt spelsinne.

– Jonas Thern var en perfekt lagkapten och navet i vårt lag. Och så urkämpen Klas Ingesson, som alltid underordnade sig laget, en stor viking som betydde mycket. Hans bortgång tog mig hårt, jag hade kontakt med honom ända till slutet och saknaden efter honom dyker upp då och då ännu i dag.

– Thomas Ravelli var ifrågasatt före VM och även under turneringen men jag tvivlade aldrig på att han var vår förstemålvakt. Hans straffräddning i den dramatiska kvartsfinalen mot Rumänien har ju blivit en klassiker som förändrade hans liv.

Tommy Svensson fyllde 75 år i vintras. I dag har han inga uppdrag alls inom fotbollen. Han spelade 40 landskamper. När Öster som nykomling i allsvenskan vann SM-guldet 1968 var han lagets spelmotor.

Tommy debuterade i Östers A-lag 1961, bara 16 år gammal. Han kom med i A-landslaget i slutet på 60-talet och fick även vara med i VM 1970.

Under den turneringen korades bäste spelare i varje lag och de som blev utsedda blev som belöning avbildade på varsin byst. Av den anledningen står Tommy Svensson staty på Aztekastadion i Mexico City.

Efter en proffsperiod i Belgien och tränaruppdrag i Tromsö blev han förbundskapten 1991. Året efter förde han blågult till semifinal i hemma-EM.

Tommy har i ett fotoalbum en bild som väcker extra varma minnen från sagolika sommaren 1994. Det är en bild på hans far Stig Svensson, legendarisk ledare i Öster.

– Farsan, som då var 80 år, kunde komma över till USA och följa slutspelet . Jag ordnade så han fick vara med oss i omklädningsrummet. Här sitter han mitt bland spelarna och gråter glädjetårar efter att bronset var klart. Ett underbart minne från ett stolt ögonblick för oss båda, säger Tommy Svensson.

Sören Löfvenhaft

SVT kommer att sända Sveriges matcher från VM -94 i repris. Start lördagen den 18 april med Sverige-Kamerun.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Bamsefar ons 15 apr 2020 - 12:09

Jaha , då får vi se om det ser lika mörkt ut på Kameruns avbytarbänk den här gången ? Laughing
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 18 apr 2020 - 21:19

Very Happy Ja jävlar, 2-2 i värmen. Puh! Kamerun vet man aldrig var man har och vi kunde lika gärna torskat 1-2. Känns strålande bra med 1 poäng!

Bosse Hansson hade koll på läget, missade bara litegrann; efterslängen på Martin Dahlin som var anledningen till det gula kortet och Ingessons läckra tunnel, allt i första, men annars så är han fan nästintill felfri. Skål! Domarinsatsen likaså.

Matchens  Drum  går till:
- Martin Dahlin, Stefan Schwartz och Henke Larsson.

Matchens skärp er nu för fan går till:
Thomas Ravelli, Tomas Brolin och Patrik Andersson.

Håller med Bosse Hanssons att det blev ett klart bättre anfallsspel då Kennet Andersson kom in och Tomas Brolin gick ner och spelade höger mittfält.... Very Happy

Forza Sweden!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Rikky lör 18 apr 2020 - 21:29

Håller med om Bosse Hansson, han var nästan felfri. En kommentator man växt upp med och var synonym med fotboll rätt länge, jag gillar hans kommentorskarriär.
En lite klen första match då offensiven inte funkade riktigt. Men Sverige kommer säkert igen.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore lör 18 apr 2020 - 22:25

Bo Hansson, skapt för TV refererande, höll sej till matchen, inget hycklande, inte ett ord för mycket,. Lämnade resten åt oss tittare.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 19 apr 2020 - 7:45

Kamerun–Sverige 2–2

Mål: 0-1 Roger Ljung (minut åtta), 1-1 David Embé (31), 2-1 François Omam-Biyik (47), 2-2 Martin Dahlin (75).

Sveriges startelva (4-4-2): Ravelli – Nilsson, Andersson, Björklund, Ljung – Ingesson (ut 75), Thern, Schwarz, Blomqvist (ut 61) – Dahlin, Brolin.
Avbytare: Henrik Larsson (in 61), Kennet Andersson (in 75).   
                                       
Publik: 83 959 (Rose Bowl, Pasadena)
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 19 apr 2020 - 20:13

cheers

Ryssland-Sverige 1-3

Mål: 1-0 (4) Oleg Salenko (straff), 1-1 (37) Tomas Brolin (straff), 1-2 (59) Martin Dahlin, 1-3 (81) Martin Dahlin.

Publik: 71 528 (Pontiac Silverdome, Detroit).

Martin Dahlin är ju ännu bättre än man kommer ihåg. Fan vad bra han är! Skriver in sig i Fotbollshistorien - det är vad han gör! Är den som vill mest och som kämpar bäst och viktigast av allt: två fantastiska nickmål! Man förstår ju att Dahlin-skjortan blev populär  Very Happy

Hela laget höjde sig från Kamerunmatchen, allra mest Tomas Brolin och Thomas Ravelli. Ryssarna började snålspela och kontra när man ledde med 1-0, hade man inte gjort det så vete fan om vi hade tagit 3 poäng här. Sen gör utvisningen att vi får ett extra momentum i matchen, det går ju inte att blunda för, det står 1-1 när Gorlukovitj blir utvisad i 48:e minuten.

Rysslands straffskytt Oleg Anatoljevitj Salenko gjorde efter den här matchen fem mål mot Kamerun och satte rekord för antal gjorda mål av en spelare i en VM-match. Förutom Salenko så har Ryssland flera offensivt vassa spelare men i just den här matchen var det som Arne Hegerfors sa: ”skillnaden är Martin Dahlin”.

Sveriges startelva (4-4-2) från vänster: Ravelli – Ljung, Andersson, Björklund (ut 89), Nilsson – Ingesson, Thern, Schwarz, Brolin – Martin Dahlin, Andersson (ut 84).

Avbytare: Henrik Larsson (in 84), Magnus Erlingmark (in 89).

Björklund fick någon sträckning såg det ut som och gick av i slutet och Roger Ljung trodde man ju aldrig skulle kunna spela vidare i 2:a då det först såg ut som han brutit handleden men otroligt nog kom han in igen och kunde fullfölja hela matchen men fan vad han slog bort passningarna till Brolin.

Matchens  Drum går till:
- Martin Dahlin, Jonas Thern och Roland Nilsson.

Nu är det brassarna på lördag som gäller, synd att Martin Dahlin är avstängd - han hade säkert levererat!

Heja Sverige!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 24 apr 2020 - 19:47

Hehehe... Härligt skrammel som vanligt (IFF-IFF fansen håller på att få hjärtstillestånd..)
Till Malmö-fansen, dags att släppa sargen och inse att Zlatan älskar FÖRENINGEN Malmö FF, men INTE vissa styrande representanter som suttit i beslutande positioner när Zlatan var i och kring MFF..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Rikky fre 24 apr 2020 - 20:08

Skulle vara härligt att se Zlatan i Hammarby till hösten. Det lär nog sälja in allsvenskan rätt bra. Rätt åt dom dryga skåningarna om det blir så. Zlatan må vara gammal nu men i allsvenskan kommer han att regera.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman sön 26 apr 2020 - 16:17

Brasilien-Sverige 1-1
Zlatan Ibrahimovic 12 år och jag och andra fotbollsälskare fick se en match mellan två starka lag. I sin bok Jag Är ZLATAN som kom långt, långt senare berättade Zlatan att han på den här tiden följde de individuellt skickliga spelarna i Brasilien mer än han följde landslaget Sverige. Zlatans stora förebild blev senare Ronaldo som endast var 17 år vid VM-94 men som ändå var med i truppen!

Dribblingar, dribblingar och åter dribblingar och att bjuda på det där lilla extra på planen var det Zlatan var intresserad av, något som definitivt inte uppskattades hos t.ex. ledare och föräldrar till andra spelare OCH som säkert fortfarande har en gnagande känsla i kroppen då de hör namnet nämnas eftersom

ZLATAN IBRAHIMOVIC NAMN SKULLE KOMMA ATT NÄMNAS MER ÄN NÅGOT ANNAT NAMN I HELA SVERIGE.

Sverige tog ledningen i 1:a halvlek efter ett fantastiskt vackert mål - ETT RIKTIGT JÄVLA BRASSEMÅL FÖRIHELVETE! - Brolin vänder bort försvarsspelaren och lurar upp vederbörande till läktaren och serverar sen Kennet en magisk passning, Kennet är i bubblan och är en super super striker och tar emot och tar ner - allt i fart så inte försvarsspelaren hinner med - och med höger yttersida lobbar Kennet över den brasilianske målvakten Taffarel. Ett av VM:s vackraste mål!

I 2:a halvlek visar brassarna varför man är turneringens bästa lag. Precis som Sverige är de enormt ramstarka, Dunga är en fysiskt tung och hård pjäs på mitten och Rai (Socrates lillebror), Zinha, Silvia, Bebeto och Romario flyter fram med bollen klistrade vid sina fötter. Försvarsspelet i Brasilien är stabilare än man är van att se. Vänsterbacken Leonardo är klasser bättre än jag minns honom - stark i båda riktningarna.

Jonas Thern är enligt mig anledningen till att vi hela tiden är ett hot framåt i 2:a trots att vi långa stunder är hårt tillbakapressade. När man ser matchen i efterhand är det tydligt - Thern tog på sig rollen Dahlin spelade i Rysslandsmatchen.

Målet Romario gör är blixtsnabbt. En individuell prestation som INGEN var beredd på. Kommentatorn Arne Hegerfors var det inte och jag tror t.o.m. Bosse Hansson inte hunnit med där.

Synd att inte Bosse kommenterade - han var den vassaste kommentatorn i min bok och då hade han även fått se Ravelli stå för en helt poängräddande benparad på Romarios skott(Bosse hade kritiserat Ravelli i Kamerunmatchen för att han aldrig gjorde avgörande räddningar).

Matchens  Drum går till:
Jonas Thern, Pontus Kåmark (x-tra plus för att räddade Ravelli några gånger) och Tomas Brolin.

Ingen faller utanför ramen. Det här är i första hand en monstermatch i hur man ska spela försvarsspel (något som brassarna också behärskade).

Nu väntar åttondelsfinal mot Saudiarabien!
I VM-94!

Forza Sverige!
Forza Zlatan!

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman lör 2 maj 2020 - 15:11

Sverige - Saudiarabien 3-1 (1-0)

Matchen mot Saudiarabien spelades i Cotton Bowl i Dallas mitt på dagen kl. 12:00 i 35-40 graders värme.

Spelkvaliteten påverkades såklart av värmen. Saudierna hade inget mittfält när man försvarade vilket såg mycket konstigt ut. Precis som mot Ryssarna så hade vi marginalerna med oss. Tur för oss att Saudierna började ösa på för sent i matchen.

Saudiarabien började matchen bäst men det var Sverige som tog ledningen genom ett vackert nickmål av Martin Dahlin, fint framspelad av Kennet Andersson.

”Svenskarna ser hängiga ut”, sa Hegerfors och så var det men som tur var kunde Saudiarabien inte utnyttja det. Hegerfors skrädde inte orden när det gällde Ingesson: ”Ingesson är ivägen” när han räddar ett mål efter en hörna. ”Alla andra har varit bra” sa han när han pratade om Ingesson.

Skulle nog vilja säga att det här var Ingessons bästa match hittills i VM, han var involverad i mycket.

I andra blir Kennet Andersson stor matchhjälte när han gör två vackra mål.

Matchens  Drum går till:
Kennet Andersson - vilken match han gör! Klas Ingesson och Jonas Thern

Nu bär det av till San Francisco. Semifinal mot Rumänien. Hoppas Thern kan vara med, han var tvungen gå ut pga knäskada. Thern behövs!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 6 maj 2020 - 3:53

Sverige - Rumänien 5- 4 efter straffar (1-1 efter fulltid, 2-2 efter förlängning)

Kvartsfinal VM 1994

Thern skadad och ersätts av Håkan Mild. Sverige gör en riktigt bra första halvlek. Dahlin har en stenhård nick i stolpen och vi är det lag som styr ute plan men sen vänder det, avslutningen på första har Rumänien kommit ikapp och förbi faktiskt. Vi har tur i första -Schwarz gör en riktigt ful tackling på Hagi som mycket väl hade kunnat resultera i ett rött kort (tur att det inte var dagens domare) men som bara blev ett gult. Ingesson, Brolin, Andersson, Mild och Roland Nilsson är dom som driver på allra bäst i första

Andra halvlek tappar lite i kvalité, spelet flyter inte långa stunder men Rumänien har å andra sidan väldigt svårt att skapa något. Vi gör ett mål genom Ingesson som underkändes av domaren men där kunde man se på reprisen att det nog var ett regelrätt mål. Men det skulle komma ett mål. Sveriges ledningsmål är fotbollsgodis - frisparksmålet där Schwarz lurar hela Rumänien genom att hoppa över bollen samtidigt som kommer och smeker fram en passningen till Brolin och sen.......Brolins skoningslösa avslut upp i nättaket. Ren eufori! Där och då exploderade hela Sverige. Det måste ju vara det häftigaste målet i Sveriges VM historia. En intränad variant - utfört med precision och i en kvartsfinal i ett VM!

Vi har halvchanser att göra ett mål till men tyvärr blir det inte så. Rumäniens stora spelare får ett frisparksläge med två minuter kvar av ordinarie tid. Skottet touchar svenska spelare och helt plötsligt står anfallaren Raducioiu med bollen ensam i straffområdet och kan placera in 1-1 bakom Ravelli.

Raducioiu blev en helt annan spelare efter målet. Blev mer involverad i spelet och jobbade förtjänstfullt hemåt då laget tappade bollen. Han påminde faktiskt mycket om Dahlin som han spelade i matchen mot Ryssland. Dahlin blev utbytt mot Henrik Larsson i andra

I andra halvlek så är våra främsta återigen Brolin, Ingesson, Andersson och Nilsson.

Förlängningen är ett drama. Raducioiu ser ju ut som en världsklassavslutare då han prickskjuter in 2-1 bakom Ravelli i första förlöängningskvarten. Några minuter senare gör Schwarz ner en rumän bakifrån och får rött kort. Det är som att Sverige inte bryr sig om utvisningen utan bara kör.

Expertkommentatorn Svennis säger också i första förlängningskvarten, efter utvisningen, att "jag tror Sverige kan komma tillbaka". Bosse Hansson lät inte lika övertygad utan började så smått summera Sveriges VM och själv var man ju helt förstörd i det skedet. Våra främsta i första förlängningskvarten är: Brolin, Ingesson, Kennet och Nilsson.

I andra förlängningen byts Henke Larsson in mot Dahlin. Henke är rapppare än alla andra på plan och det känns efter bytet som att vi har minst lika många spelare som Rumänien därute. Raducioiu kämpar och sliter men många i Rumänien blir för passiva. Rädd för att göra misstag. Rumäniens målvakt Prunea har varvat bra saker med att komma helt fel ibland men kvitteringen till 2-2 är resultatet av ett inlägg med precision och nick av en världsklassavslutare.

Våra främsta i andra förlängningskvarten: Henke, Brolin, Ingesson, Andersson, Nilsson  

Sen kommer straffarena: Första straffen slås av Mild och han missar grovt. Sen gör alla mål känns det som och man tänker på Bosse Hanssons kritik mot Ravelli - att "han inte gör matchavgörande räddningar". Man tänker också på att högst potentiella straffskyttar som Dahlin, Thern och Schwarz är utbytta/utvisade/skadade. Men men. Det var spelarna som man inte visste hade det i sig som levererade: 22-årige Henke som så iskallt lägger in straffen - Klabbe är kylan själv - Rolle Nilsson drar upp den i nättaket och Kennet och Brolin är, just där och då, två av världens bästa fotbollsspelare - men framförallt handlade det här om en av tvillingbrorsorna Ravelli.

Matchens 1:a Drum

Thomas Ravelli

R-Ä-D-D-N-I-N-G-E-N och räddningarna


2:a Drum

Tomas Brolin

M-Å-L-E-T & straffen

3:e  Drum

Kennet Andersson

N-I-C-K-E-N & straffen

4:e  Drum

Klas Ingesson

G-R-O-V-J-O-B-B-A-R-E-N (vilka löpningar Klabbe gör i värmen!  Very Happy ) &  straffen


Nu är det Brassarna i semi!!!!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ons 6 maj 2020 - 13:38


cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman fre 8 maj 2020 - 17:30

Fotbollsprofiler 2 av 6 Rio-Kalle

Även sparkboll... - Sida 5 25691410
Statarpojken Kalle blev VM-hjälte

ONSDAG 29 APRIL 2020

Bland målvaktshjältar i svenska fotbollshistorien har Karl Oskar Svensson från Helsingborg en särskild plats. Han är den ende svenske fotbollsspelaren som deltagit i fyra stora mästerskap, två OS och två VM.

I OS 1948 var han 22 år gammal reservmålvakt. Efter Sveriges sensationella bronsmedalj i VM i Brasilien 1950 fick han smeknamnet Rio-Kalle. I matchreferaten beskrevs han som en panter i målet.

1952 var han med i Sveriges bronslag i OS och 1958 var han fortfarande lika bra och fick uppleva århundradets match på Råsunda när Sverige vann VM-silvret.

– Kalles karriär var enastående, särskilt om man betänker att han hade en oerhört svår och otrygg uppväxt. Han var yngst bland 12 syskon i en statarfamilj som tvingades flytta runt och bo i statarlängor och hade det mycket eländigt, säger Åke Larsson i Ängelholm, gift med Kalle Svenssons dotter Monika.

Fadern misshandlade hustrun och försvann från familjen när Kalle var 5 år. Hans mor Anna stod ensam med barnen och måste söka hjälp hos fattigvården, berättar Åke Larsson.

Efter sex år i skolan fick Kalle jobb på gummifabrik. Han började träna brottning och badminton och grundlade fysiken som gjorde honom till smidig och greppsäker målvakt.

Ingen av hans åtta äldre bröder och tre systrar var idrottsintresserade och pappan var försvunnen. Först när fadern hamnade på ålderdomshem sökte Kalle upp honom och far och son kunde försonas. Pappan kom till och med till Olympia och såg en match innan han gick bort.

Fotbollen gjorde att Kalle Svensson var borta mycket men han var också familjekär.

– Mot oss två döttrar var han en mycket snäll och omtänksam pappa men också bestämd och hade sina regler. Jag fick följa med på match på Olympia några gånger. Mamma Greta vågade sällan gå med. Hon var för nervös för att se pappa i målet, berättar dottern Monika.

Åke Larsson hade Kalle Svensson som stor idol från barnsben. Han var en av knattarna som låg bakom HIF:s mål på hemmamatcherna för att på nära håll kunna följa pantersprången av Kalle som var otroligt populär. Han blev omslagspojke i många tidningar och fick sjunga i radion och på lokalscener.

Åke spelade själv fotboll som ung och kom med i HIF:s A-lag och fick till och med spela fyra minnesrika matcher tillsammans med sin svärfar och idol. Det var stort.

Brandmannen Kalle Svensson spelade 639 A-lagsmatcher för HIF åren 1944-1962 och gjorde 73 A-landskamper. Hans stoltaste ögonblick som fotbollsspelare fick han uppleva året innan hans bortgång i en hjärtattack år 2000.

– Då var han med när statyn av honom invigdes på Olympia. Han höll ett fint tacktal från innerplanen som också blev hans avsked till Statarpojken Kalle blev VM-hjälte

ONSDAG 29 APRIL 2020
Bland målvaktshjältar i svenska fotbollshistorien har Karl Oskar Svensson från Helsingborg en särskild plats. Han är den ende svenske fotbollsspelaren som deltagit i fyra stora mästerskap, två OS och två VM.

I OS 1948 var han 22 år gammal reservmålvakt. Efter Sveriges sensationella bronsmedalj i VM i Brasilien 1950 fick han smeknamnet Rio-Kalle. I matchreferaten beskrevs han som en panter i målet.

1952 var han med i Sveriges bronslag i OS och 1958 var han fortfarande lika bra och fick uppleva århundradets match på Råsunda när Sverige vann VM-silvret.

– Kalles karriär var enastående, särskilt om man betänker att han hade en oerhört svår och otrygg uppväxt. Han var yngst bland 12 syskon i en statarfamilj som tvingades flytta runt och bo i statarlängor och hade det mycket eländigt, säger Åke Larsson i Ängelholm, gift med Kalle Svenssons dotter Monika.

Fadern misshandlade hustrun och försvann från familjen när Kalle var 5 år. Hans mor Anna stod ensam med barnen och måste söka hjälp hos fattigvården, berättar Åke Larsson.

Efter sex år i skolan fick Kalle jobb på gummifabrik. Han började träna brottning och badminton och grundlade fysiken som gjorde honom till smidig och greppsäker målvakt.

Ingen av hans åtta äldre bröder och tre systrar var idrottsintresserade och pappan var försvunnen. Först när fadern hamnade på ålderdomshem sökte Kalle upp honom och far och son kunde försonas. Pappan kom till och med till Olympia och såg en match innan han gick bort.

Fotbollen gjorde att Kalle Svensson var borta mycket men han var också familjekär.

– Mot oss två döttrar var han en mycket snäll och omtänksam pappa men också bestämd och hade sina regler. Jag fick följa med på match på Olympia några gånger. Mamma Greta vågade sällan gå med. Hon var för nervös för att se pappa i målet, berättar dottern Monika.

Åke Larsson hade Kalle Svensson som stor idol från barnsben. Han var en av knattarna som låg bakom HIF:s mål på hemmamatcherna för att på nära håll kunna följa pantersprången av Kalle som var otroligt populär. Han blev omslagspojke i många tidningar och fick sjunga i radion och på lokalscener.

Åke spelade själv fotboll som ung och kom med i HIF:s A-lag och fick till och med spela fyra minnesrika matcher tillsammans med sin svärfar och idol. Det var stort.

Brandmannen Kalle Svensson spelade 639 A-lagsmatcher för HIF åren 1944-1962 och gjorde 73 A-landskamper. Hans stoltaste ögonblick som fotbollsspelare fick han uppleva året innan hans bortgång i en hjärtattack år 2000.

– Då var han med när statyn av honom invigdes på Olympia. Han höll ett fint tacktal från innerplanen som också blev hans avsked till hemmapubliken, säger dottern Monika.

Sören Löfvenhaft
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 8 maj 2020 - 19:52

Sveriges och ett av världens mest klassiska VM mål. Kurt Hamrins mot Väst Tyskland i semifinalen 1958



Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 5 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet