SHL 2015/2016

+41
ski3r
amarule
zamboni
Micke80
Urken
Rönken
Norlin
KaptenBlodskelett
Redbear
icemask
Bamsefar
HarryHaffa
Qirren
NallePhu
Pajala
Myrman
CKa
Erilk
Rikky
Lajon
johan74
tibet
Sundance Kid
MickkeJ
FruktHamster
JuniorX
Cambbott24
LHF96
Lars158
Diktatorn
Tony Moore
Dentos
makkanmakkan
Snikne Ville
Slapshot
Kagen
Obsut
Tigerman
LulefanGBG
Old Brooklyn
Puckad
45 posters

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 lör 25 jul 2015, 21:59

Då har jag gått igenom samtliga lag även fast alla inte är helt klara ännu. Jag har gett samtliga lag 1-5 för samtliga lagdelar och sedan sumerat ihop det samt gett en kortfattad förklaring till varför jag tycker som jag gör.

Så här kommer då tabellen sluta i årets SHL:
1, Växjö
2, FBK
3, SAIK
4, LHF
5, Frölunda
6, Örebro
7, Modo
8, Brynäs
9, HV 71
10, LHC
11, DIF
12, MIF
13, Rögle
14, KHK

Brynäs 12
målvakter 3
backar 3
forwards 3
coach 3
Några bra på varje possition men saknar bredd, Bulan får chansen att visa vad ha ngår för som huvudtränare från start en säsong.

Djurgården 11
Målvakter 3
Backar 2
forwards 3
coach 3
Riktigt bra första målvakt om han håller men inget där bakom. Finns nog ingen back jag är imponerad av i laget, riktigt bra spets på de tre första föreatdsen men efter det kommer enabrt brunkare och lågbudget.
Särkijärvi är slug med sin tråkhockey.

Frölunda 13
Målvakter 4
Backar 3
forwards 3
coach 3
Om JG kommer upp som han var när han lämnade har dom ett riktigt bra målvaktspar. backarna känns lite sisådär, helt ok men inget som sticker ut åt nått håll. Forwards har en del talang som i fjol, men frågan är om det är nog många som är nog bra för att det ska hålla. Rönnberg har som vanligt endel att bevisa när han får press på sig.

Färjestad 15
Målvakter 5
backar 5
forwards 2
coach 3
SHL:s bästa målvaktspar där jag tror båda hade kunnat ta första spaden i de flesta lagen. Hoppas dom blir sämre av att alternera på målvaktsposten och inte sporrade att bli bättre. Backarna har allt, defensivt, ofensivt, tuffhet och rörlighet. Forwards saknar det mesta. De har en del spetsspelare men deras spets får mig inte heller att bli sjukt imponerad. Samuelsson är enligt min mening en bra coach då han har medgång men blir otroligt liten och ynklig i motgång.

HV 12
Målvakter 4
backar 3
forwards 3
coach 2
Båda målvakterna kan göra helt sjuka matcher men båda kan samtidigt vara riktigt dåliga under andra matcher. Backarna har dom egentligen 3 riktigt bra backar (om Karalahti håller ett år till) men sen inte så mycket. Forwards ser rätt medelmåttigt ut om man bortser från centerlinan som ser riktigt stark ut. Jag ska inte ge Lindbom en etta då han inte fått visa vad han går för men jag har svårt att se att han är rätt man att bygga ett nytt, eller återskapa det gamla HV.

KHK 7
Målvakter 2
Backar 2
Forwards 2
Coach 1
Det är inte mycket som imponerar med det här laget och coachen har jag inte varit imponerad av tidigare säsonger.

LHC 12
Målvakter 4
Backar 3
Forwards 3
coach 2
Målvakterna är ju bra med Stabila Rautio och talangfulle Högberg. Backarna är jag lite osäker på, OM Billins hittar det spelet han inte gjorde hos oss så närmar det sig en 4, men det kan lika gärna bli en 2 om det var Sigalet som ändå gjorde honom någorlunda ok. Det ska väll till några forwards så här kan det ju fortfarande skrivas upp lite men utöver deras tre i topp så finns det inget. Tränarstaben är riktigt dålig, har adrig varit imponerad av varken Tagnes eller Montén.

LHF 15 (16)
Målvakter 4
Backar 4
Forwards 4
coach 3
Om Larsson är lika bra som i början av förra säsongen och Lassinanti håller i så kan dom utmana FBK men just nu ligger vi lite bakom. Backarna är lite svåra då flera är oprövade på den här nivån, jag tror det lika gärna kan vara en 5 på dessa men pga av många oprövade drar jag ner betyget. Forwards har det mesta då jag räknar med att Wallmark blir kvar. Hade vi haft en bättre centerlina hade jag dragit upp dessa till en 5 men nu får det stanna på 4. Coacherna har endel att bevisa, tyckte ifjol att man körde på med huvet i sanden och var dumtjurig då det inte funakde, samtidigt visade man att man kunde förändra då man väl gjorde det.

MIF 10
Målvakter 3
Backar 2
Forwards 3
Coach 2
Målvakterna är inte imponerande, Alsenfeldt visade i fjol att han behöver ett betongförsvar runt sig för att vara strålande och det försvaret har inte Malmö. Forwards ser rätt trubbiga ut. De 3 främsta är riktigt bra spelare men efter det så känns det mest lågbudget över det mesta. Tränarna är oprövade och svårbedömda.

Modo 12 (13)
Målvakter 2
Backar 3
Forwards 3
coach 3
Målvakterna ser inte så starka ut, backarna är svårbedömda då många är oprövade i SHL samt någon är skadebenägen. Faller det väl ut kan det hamna på en 4. Forwards har precis som många lag en rätt fin spets men sen kommer inte så mycket mer. Coachen är oprövad i SHL men har som jag förstår det lyckats bra på andra ställen samtidigt som han även fått sparken lite varstans ifrån.

Rögle 9
Målvakter 3
Backar 2
Forwards 1
Coach 3
Dansk är svårbedömd efter tiden "ower there" men båda tillsammans borde utgöra ett stbilt par. Backarna är inte imponerande, medias kelgriar bröderna Bibic är rätt orörliga och stjärnan Granak har inte imponerat sista åren som han gjorde förr. Forwards uppsättningen är seriens sämsta. Eldebrink känns spännande men frågan är om ha nklarar av att göra nått åt det bristande materialet.

SAIK 15
Målvakter 4
Backar 3
Forwards 4
coach 4
Målvakterna är svåra i det här laget. Ingen av dessa målvakter är så imponerande på mig, samtidigt lycaks dom ha rätt ok statestik ändå. Backarna ser svaga ut i år igen. Ska man inte putta undan sina talanger som man redan börjat släppa in så finns inte plats för fler värvningar. Forwards har nog det mesta och är samkörda.

Växjö 16 (17)
Målvakter 3
Backar 4
Forwards 4
Coach 5
Nilstorph är fantastiskt bra när han är bra men vad finns där bakom? Backarna ser riktigt starka ut men saknar pricken över iet. Forwards ser riktigt bra ut och det ska väll in nån till så här kan det gå upp till en 5 om det vill sig illa. Hallam är jag rät timponerad av, han har utvecklat sitt sätt att coach för varje år.

Örebro 13
Målvakter 4
Backar 3
Forwards 3
Coach 3
Hudacek är ruskigt bra och står nästan hela tiden, men om skadan kommer så finns inget där bakom. Backarna ser ok ut varken mer eller mindre och forwards lika så. Kenta Johansson är en ok tränare fram till att spelarna börjar lessna på honom och hans hockey, frågan är om den här tredje säsongen blir nog eller om det funkar ett år till.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Kagen mån 27 jul 2015, 12:28

Frölunda är bäst och kommer sluta etta i SHL-tabellen enligt Expressens nya klick-lockare Jonatan Lindquist.
Toppositionen kommenterar han med:
Jämnaste topplaget över alla tre lagdelar. Bra målvakter, flera duktiga backar och spännande forwards men unga, offensiva spelare och ärrade, rollspelande veteraner. Saknar kanske rutin på ledande offensiva positioner.

Luleå slutar femma:
Kommentar: Har storsatsat och får av nyförvärven Sweatt, Rajala, Micflikier och Lagacé en spännande förstakedja. Övriga lagdelar ser också bra ut, det gäller bara att få ihop allt. Har potential att komma högre i tabellen.

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sa-bra-ar-ditt-shl-lag-just-nu/
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken mån 27 jul 2015, 12:45

Kagen skrev:Frölunda är bäst och kommer sluta etta i SHL-tabellen enligt Expressens nya klick-lockare Jonatan Lindquist.
Toppositionen kommenterar han med:
Jämnaste topplaget över alla tre lagdelar. Bra målvakter, flera duktiga backar och spännande forwards men unga, offensiva spelare och ärrade, rollspelande veteraner. Saknar kanske rutin på ledande offensiva positioner.

Luleå slutar femma:
Kommentar: Har storsatsat och får av nyförvärven Sweatt, Rajala, Micflikier och Lagacé en spännande förstakedja. Övriga lagdelar ser också bra ut, det gäller bara att få ihop allt. Har potential att komma högre i tabellen.

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sa-bra-ar-ditt-shl-lag-just-nu/

Göteborgare? Frölunda känns ju snäppet svagare i mitt tycke. Det blir så klart alltid subjektivt, men Frölunda har ju inte täckt upp sina tapp medan Färjestad och Luleå fyllt på kraftigt. Skellefteå är nog inte helt färdiga ännu.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot tis 28 jul 2015, 10:00

Själv rankar jag Fbk etta. Tycker dom ser starka ut och Skellefteå verkar ju vinna serien oavsett vad dom ställer på isen....Luleå nånstans mellan plats 3-6 i mitt tycke beroende på om man kommer ihop som lag. Saknar den där första centern dessutom är Wallmark borta en tid....

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX tis 28 jul 2015, 22:50

Ju mer jag tar del av alla journalisters vurm för hur bra FBK har värvat desto mer börjar jag ifrågasätta det. Är det nån förutom Nygren som är en riktig toppvärvning egentligen? Och betänker man att två ur deras topp-6 förra säsongen nu finns i Luleå så blir det där resonemanget än mer knepigt att förlika sig med. Nä, i min egen ranking beslutar jag mig nu för att FBK sjunker neråt. Så det så.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken tis 28 jul 2015, 22:54

JuniorX skrev:Ju mer jag tar del av alla journalisters vurm för hur bra FBK har värvat desto mer börjar jag ifrågasätta det. Är det nån förutom Nygren som är en riktig toppvärvning egentligen? Och betänker man att två ur deras topp-6 förra säsongen nu finns i Luleå så blir det där resonemanget än mer knepigt att förlika sig med. Nä, i min egen ranking beslutar jag mig nu för att FBK sjunker neråt. Så det så.

Färjestad har värvat bra på främst backsidan och målvaktssidan. Anfallarna ser intressanta ut, men jag är lite tveksam till Ryno som förstacenter. Att han skulle vara så pass duktig. Fast Luleå har ju lite samma problem i ärlighetens namn, med centeruppsättningen. Ser man till vingarna tycker åtminstone jag att Luleå har det rätt mycket bättre ställt än Färjestad.

Micke Johansson är väl förvisso duktig, när han vill och orkar, ungefär. Kan ju vara en jojo i sin prestation. Sedan finns Gulas som är rätt duktig, men blir ju ganska skralt efter det i mitt tycke. Bröderna Persson har jag noll koll på. Sedan är det främst ungtuppar. Nya transatlanten kan nog vara helt ok, men känns inte som en smällkaramell. 

Fast bakåt ser det bra ut. Men känns som att mycket av det positiva som nämns för Färjestad är att man "värvat hemvävt" - känns väl också som en rätt märklig motivering.

Ja det med hemvävt finns jag märkligt. Man har värvat några Stockholmare, några norrmän och en amerikan. Sedan fått "hem" Micke Johansson. Vad har jag missat? Tar Luleå in någon finne och lyfter upp utlänningar från J20 är man en främlingslegion istället Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 ons 29 jul 2015, 06:31

Vad gäller FBIs backar ställer jag mig frågande hur bra Nygren kommer vara. Han missade större delen av fjolåret pga en hjärnskakning och vi minns ju alla vilken nivå Cam höll då han kom åter. Förvisso var CAMs frånvaro längre men ändå.
Däremot har dom många riktigt bra backar som klarar av eller har sin spets infånga olika delar av spelet, jag tycker absolut dom har riktigt bra backar

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX ons 29 jul 2015, 09:34

FBKs plussida är backarna, så är det absolut. Men 5 av de 10 bästa poängplockarna från förra säsongen är borta. Eller om man också vill - 136 poäng från ett lag som faktiskt inte producerade speciellt mycket. Och det känns inte som man ersatt dem i lika hög grad, vilket skulle innebära, rent matematiskt, att FBK faktiskt kommer att producera ännu mindre kommande säsong.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av CKa ons 29 jul 2015, 10:56

JuniorX skrev:FBKs plussida är backarna, så är det absolut. Men 5 av de 10 bästa poängplockarna från förra säsongen är borta. Eller om man också vill - 136 poäng från ett lag som faktiskt inte producerade speciellt mycket. Och det känns inte som man ersatt dem i lika hög grad, vilket skulle innebära, rent matematiskt, att FBK faktiskt kommer att producera ännu mindre kommande säsong.

Är det att sticka ut hakan för mycket om jag säger att FBK kommer ta personligt rekord i tråkhockey?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Bamsefar ons 29 jul 2015, 12:17

CKa skrev:
JuniorX skrev:FBKs plussida är backarna, så är det absolut. Men 5 av de 10 bästa poängplockarna från förra säsongen är borta. Eller om man också vill - 136 poäng från ett lag som faktiskt inte producerade speciellt mycket. Och det känns inte som man ersatt dem i lika hög grad, vilket skulle innebära, rent matematiskt, att FBK faktiskt kommer att producera ännu mindre kommande säsong.

Är det att sticka ut hakan för mycket om jag säger att FBK kommer ta personligt rekord i tråkhockey?
Personligen tror jag att de kommer att slå världsrekord och äntligen radera ut New Jerseys gamla notering.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken ons 29 jul 2015, 13:06

Micke80 skrev:Vad gäller FBIs backar ställer jag mig frågande hur bra Nygren kommer vara. Han missade större delen av fjolåret pga en hjärnskakning och vi minns ju alla vilken nivå Cam höll då han kom åter. Förvisso var CAMs frånvaro längre men ändå.
Däremot har dom många riktigt bra backar som klarar av eller har sin spets infånga olika delar av spelet, jag tycker absolut dom har riktigt bra backar

Det är en bra fråga. Jag hade inte koll på att han varit borta hela, trodde han missat försäsongen och fått dålig start på säsongen bara.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Myrman ons 29 jul 2015, 13:45

He he, Devils var inte kul att se. Personligen anser jag att FBK sen länge tagit över som Kungar av tråkhockey.
Eller så hatar jag bara dom.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Färjestad

Inlägg av CKa ons 29 jul 2015, 14:14

Bamsefar skrev:
CKa skrev:
JuniorX skrev:FBKs plussida är backarna, så är det absolut. Men 5 av de 10 bästa poängplockarna från förra säsongen är borta. Eller om man också vill - 136 poäng från ett lag som faktiskt inte producerade speciellt mycket. Och det känns inte som man ersatt dem i lika hög grad, vilket skulle innebära, rent matematiskt, att FBK faktiskt kommer att producera ännu mindre kommande säsong.

Är det att sticka ut hakan för mycket om jag säger att FBK kommer ta personligt rekord i tråkhockey?
Personligen tror jag att de kommer att slå världsrekord och äntligen radera ut New Jerseys gamla notering.

Världsrekordet innehar dom väl sedan tidigare? Därav det endast blir personligt rekord Smile

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Pajala fre 31 jul 2015, 17:35

Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.

http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad fre 31 jul 2015, 17:51

Pajala skrev:Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.
http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/

Då får vi möjlighet att förklara en del om hockey senare ...
En sak träffar de dock rätt:
"Färjestad har hittat tillbaka till sin värdegrund inför kommande säsong ..." - Jotack!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Kagen fre 31 jul 2015, 17:55

Pajala skrev:Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.

http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/

Ja, ingen hade Luleå bättre än fyra och ingen hade Luleå som vinnare av SM-guld. Två tippade Luleå på plats 7 i tabellen. Skellefteå och Färjestad ser ut att bära det tunga favoritskapet med Frölunda som utmanare. Övriga lag får klassas som outsiders om vi ska gå efter denna panel.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken fre 31 jul 2015, 18:00

Kagen skrev:
Pajala skrev:Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.

http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/

Ja, ingen hade Luleå bättre än fyra och ingen hade Luleå som vinnare av SM-guld. Två tippade Luleå på plats 7 i tabellen. Skellefteå och Färjestad ser ut att bära det tunga favoritskapet med Frölunda som utmanare. Övriga lag får klassas som outsiders om vi ska gå efter denna panel.

Jag kan inte riktigt se varför Frölunda har sådan favoritskap? Skellefteå och Färjestad kan jag förstå. Visserligen kommer säkert Frölunda gå bättre i seriespelet än vad jag tippat pig Men alla dessa förstärkningar Frölunda gjort ser jag inte riktigt. Jag ser egentligen bara att målvaktssidan fått bättre bredd. Fast var ju inte på Lasse Johansson man föll i slutspelet. Ser man till backsidan har man väl inte fått in någon kreativ back? Anfallssidan är väl ungefär samma som förra året, kanske något mindre spetsigt. 

Jämför man Luleå och Frölunda har Luleå plockat in spetsar vilket man saknade förra året. Sedan kan man alltid diskutera centersidan. Frölunda å sin sida tycker jag tappat lite spets i främst Wikstrand kanske. Men man har väl inte förstärkt så mycket med slutspelskaraktärer? Axelsson är borta till juluppehållet, minst, läste jag dessutom.

Sedan "plan B" med Rönnberg. Han har inte haft någon plan B i vare sig Luleå, juniorkronorna eller Frölunda hittils. Kan man verkligen räkna med en sådan kommande säsong  Question
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad fre 31 jul 2015, 18:20

Frölunda saknar Olimb, han är inte lätt att ersätta. Var hittar man en kille som får medspelarna att göra 40 mål?
"Skellefteå gör inte om samma misstag i år" Vilket då? att de blev trötta och inte orkade?
Frågan är väl hur långt de orkar om de inte kniper 1.a eller 2.a platsen i serien.

Jag vet inte vad som är konstigast: att Luleå inte nämns alls, har vi så fel om våra värvningar eller har de missat helt? Eller att Modo lyfts fram som en aspirant.

Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken fre 31 jul 2015, 18:31

Puckad skrev:Frölunda saknar Olimb, han är inte lätt att ersätta. Var hittar man en kille som får medspelarna att göra 40 mål?
"Skellefteå gör inte om samma misstag i år" Vilket då? att de blev trötta och inte orkade?
Frågan är väl hur långt de orkar om de inte kniper 1.a eller 2.a platsen i serien.

Jag vet inte vad som är konstigast: att Luleå inte nämns alls, har vi så fel om våra värvningar eller har de missat helt? Eller att Modo lyfts fram som en aspirant.


Man har förvisso Lasch, men är väl lite mer målskytt ön Olimb. Fast bägge försvinner i slutspel å andra sidan. Ser man till spetsarna är det egentligen bara Figren som är offensiv spets och har gjort några bra säsonger. Sen finns det en del yngre duktiga i Janmark och Johnson etc. Tycker Frölunda påminner mycket om hur Luleå haft det länge. Många om och men, slår allt väl in så kan det gå bra. Men är sällan det gör det och kan bli tungt i längden när tufft slutspel knackar på dörren.

Att Luleå inte nämns är väl som det är. Många nya spetsar ovanpå stabila stomspelare och bra målvaktspar borde ge lite mer eko i mitt tycke men men.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad fre 31 jul 2015, 18:47

Får väl se vad Max Görtz och Andreas Johnson kan åstadkomma utan Olimb som kreatör.
Som du påpekar, dels i grundserien, dels i slutspel.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken fre 31 jul 2015, 18:54

Görtz ska väl köra på andra sidan pölen?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av NallePhu fre 31 jul 2015, 21:01

Dem där nötterna är frän syd och ser till sitt eget hus, Sedan är det enklare ta SAIK än Luleå topp 4 i serien tex!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rikky fre 31 jul 2015, 21:40

Spelbolagen har Skellefteå och Växjö som klara favoriter. FBK och Luleå strax efteråt, vissa har Frölunda med där uppe också.
Ger en ganska rättvis bild enligt mig, det är nog ganska givet att Skellefteå kommer att värva några spelare till av yppersta klass.
Men 2.67 gånger pengarna -svenska spel- tillbaka på att schtaan vinner serien är alldeles för lågt odds imho.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken fre 31 jul 2015, 21:41

Rikky skrev:Spelbolagen har Skellefteå och Växjö som klara favoriter. FBK och Luleå strax efteråt, vissa har Frölunda med där uppe också.
Ger en ganska rättvis bild enligt mig, det är nog ganska givet att Skellefteå kommer att värva några spelare till av yppersta klass.
Men 2.67 gånger pengarna -svenska spel- tillbaka på att schtaan vinner serien är alldeles för lågt odds imho.

Fast 2.67 i odds - är det serie-segrare eller SM-guld? Är ju ändå en viss skillnad där emellan. Jag har spelat på var det 8-9 i odds att Luleå ska vinna. För några månader sedan redan pirat
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX lör 01 aug 2015, 11:46

Pajala skrev:Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.

http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/

Det är förståeligt att sajten heter pucksnack och inte puckverkstad, för det är sannerligen mycket mer av det ena än det andra...

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Pajala lör 01 aug 2015, 11:58

JuniorX skrev:
Pajala skrev:Luleå är chanslösa i år enligt pucksnack.

http://pucksnack.com/2015/07/31/ranking-sa-tippar-redaktion-om-shl/

Det är förståeligt att sajten heter pucksnack och inte puckverkstad, för det är sannerligen mycket mer av det ena än det andra...

så sant så sant cheers
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX lör 08 aug 2015, 06:11

Ranking av de bästa förstakedjorna i SHL från Aftonbladet. Rent snurrigt tycker jag.

1. HV71

Martin Thörnberg – Erik Christensen – Ted Brithén

Abrahamsson: Här luktar det klass lång väg i TBC-kedjan. Thörnberg är en utpräglad målskytt med sitt fruktade skott och Christensen en av seriens absolut bästa centrar. Brithén är den kloke gubben som kan spela både center och på en kant. Hade en riktigt bra säsong och imponerade även i sina framträdanden i Tre Kronor. Med full utväxling ska den här trion vara en av SHL:s absolut vassaste enheter.

Ros: TBC-kedjan ser på pappret ut som en succé. Thörnberg är en målskytt av rang och har hittills 125 mål i SHL. Jag tror att Thörna kommer hitta kemin med Christensen. De är så pass duktiga hockeyspelare att det kommer att fungera. Brithén är jag mer osäker på. Hans roll i enheten känns inte klockren. Men trillar poängen in för TBC lär han få fortsätta. Annars finns det andra val som trycker på underifrån.


2. Växjö

Tuomas Kiiskinen–Robert Rosén–Richard Gynge

Abrahamsson: Hur hög SHL-klass håller 28-årige Gynge 2015? Har egentligen bara en riktigt bra SHL-säsong bakom sig. Rosén och Gynge öste in poäng under sin sista säsong i AIK och det känns givet att duon återförenas. Med Kiiskinen som tredje länk har Växjö en förstakedja som har potential att vara en av seriens absolut bästa. Men det är långt ifrån någon fysisk trio och det ska bli intressant att se hur de kommer till om de utsätts för tuff uppvaktning.

Ros: Rosén och Tuomas körde ihop förra säsongen tillsammans med Johnson och den enheten var kanske inte den största anledningen till guldet. Men Gynge är en uppdatering, helt klart. Är, till skillnad från Abris, säker på Gynge-succé. Han trivs ju så bra ihop med Rosén och målvakterna kommer få det jobbigt när Tyresö-killen hittar bortre krysset gång på gång. Och inte omöjligt att Rosén vinner poängligan den här säsongen.


3. Djurgården

Patrick Thoresen – Tomi Sallinen – Marcus Sörensen

Abrahamsson: Djurgården har värvat in offensiv spets och har en hel del spelare att välja mellan i de två första kedjorna. Räknar med att Sallinen och Thoresen går tillsammans och det har alla förutsättningar att bli riktigt bra. Sallinen var något av en personlig favorit i Leksand förra säsongen och har både skickligheten och arbetsmoralen. Thoresen är en givetvis toppklass på isen, men framför allt kommer hans tuffhet och mentalitet bli oerhört viktig för Dif.

Ros: Jaha. Vem ska tänka bakåt i den här kedjan? Inte Thoresen eller Sörensen i alla fall. Sallinen kommer ha fullt upp för att den här kedjan ska fungera över hela isen. Det här är en drömkedja – på pappret. Men undrar om man inte ska separera Thoresen och Sörensen för att få en bättre produkt. Kanske är Fällström ett bättre val än Thoresen i den nämnda enheten. Då får man två bra kedjor.


4. Brynäs

Anton Rödin – Greg Scott – Nick Johnsson

Abrahamsson: Bill Sweatt är borta från det som stundtals var hela SHL.s bästa kedja förra säsongen. Anton Rödin har tagit enorma kliv sedan han återvände från Nordamerika. Kan fortfarande vara lite slarvig med pucken, men har också verktyg som få andra i ligan. Greg Scott är en pålitlig förstecenter som gör sina medspelare bättre. Nick Johnson lär ersätta Sweatt och kan tränare Berglund få den store kanadensaren att gå fullt oftare än han gjorde i Växjö kan det bli en ny succésäsong för Brynäs förstakedja.

Ros: Jag gick bananas över Rödin i fjol. Vilken härlig målskytt han har blivit. Nu är det upp till bevis. En säsong gör inget. Men det gäller att han hittar kemi med nye Nick. Den måste klicka under försäsongen. Man inte inte spela ihop sig under SHLs grundserie.


5. Skellefteå

Andrew Calof – Patrick Zackrisson – Janne Pesonen

Abrahamsson: Skellefteå har egentligen två förstakedjor, exempelvis Ritola – Holmström – Ericsson, men en hel del talar för att förra årets förstakedja får förtroende även den här säsongen. Calof var höstens succéspelare och Pesonen var grym när han anlände. Stundtals var trion fantastisk men i slutspelet fick de inte riktigt till det. Men räkna med att alla tre kommer bättre förberedda under sitt andra år i Skellefteå.

Ros: Det blev inte guld 2015 för Skellefteå eller förste-enheten med Zacke och Pesonen. Nu får de en hel säsong på sig och Pesonen får vara frisk, det var han inte i SM-finalen. Calof har fått en säsong till med Thomson-fys och kommer leverera. Men jag tror inte att det här är kedjan som skjuter guldet tillbaka till Skellefteå. Det finns en större uppsida med Mattias Ritola. Där finns guld-material, alla dagar i veckan.


6. Färjestad

Mikael Johansson–Johan Ryno–Linus Persson

Abrahamsson: Helt klart en intressant tänkbar förstakedja. Både Ryno och Johansson är i sina bästa stunder högklassiga, men har också tendenser att tappa fart och inte ligga i topp på cooper-testet. De två hittade i alla fall kemin i i Leksand och klickar det igen är det en hundrapoängs-duo i SHL den här säsongen. Men orkar de leda Färjestad hela vägen? Det är jag inte lika säker på.

Ros: Jag tror på den här kedjan. I sina bästa stunder är Ryno SHLs bästa spelare. Miljöombytet kommer göra honom gått. Gäller att Johansson har snabba fötter i sarghörnen för att kedjan ska kunna leverera. Persson är ingen klockren förstekedje-spelare, men kommer få chansen i enheten. Märker att jag och Abris har samma åsikt här och det tyder på att vi är rätt ute – igen.


7. Luleå

Bill Sweatt, Jacob Lagacé och Jacob Micflikier

Abrahamsson: Tre nordamerikaner och tre nyförvärv ser ut att bilda Luleås förstakedja, åtminstone till att börja med. I rätt omgivning är Sweatt och Micflikier två poängmaskiner, men båda två har också spelat i bästa tänkbara omgivning i sina tidigare klubbar. Klarar Lagacé steget från allsvenska Asplöven till SHL har det förutsättningar att bli riktigt bra. Men i min bok finns det en del frågetecken kring just det.

Ros: En ny förstakedja har värvats in med Minecraft-pengar. Osten har inte legat på latsidan eller snålsidan. Vi vet vad Micflikier och Sweatt kan i SHL. Där kommer ingen Luleå-supporter bli besviken. Lagacé är mer ett frågetecken och för 16 månader sedan spelade han i Tønsberg i Norge. Kan gå hur som helst. Men så sa man om Örebros Derek Ryan för ett år sedan också.


8. Frölunda

Andreas Johnson – Johan Sundström – Spencer Abbott

Abrahamsson: Med Olimb borta ser Andreas Johnson ut att få helt nya lekkamrater. Han har matchats med nyförvärven Sundström och Abbott i inledningen och det kan mycket väl vara Frölundas förstakedja. Abbott tror jag en hel del på även om han säker behöver lite tid att acklimatisera sig till SHL-förhållanden. Känns vid första anblicken som en spännande kedja, men mycket hänger på vilken nivå förre JVM-hjälten Sundström håller när han nu återvänder till Göteborg.

Ros: Johnson och Abbott är lite tunna. Saknar fysik och kraft. Visst står Sundström för den. Men jag tror att den här enheten kan bli lätt att ta bort för motståndarna. Abbott kan jag inte så mycket om. Känns som att det kan bli både fågel som fisk. Sundström är en frisk fläkt, men går det tungt för den här enheten lär Janmark och Figren rida in som räddare.


9. Linköping

Broc Little-Niklas Persson–Nichlas Hardt

Abrahamsson: Little och Hardt är två grythundar, skridskostarka och intensiva. Little dessutom en notorisk poängmaskin, som alltid tävlar. Nu är nog ursprungstanken att centertanken Mattias Sjögren ska ersättas med nyutnämnda lagkapten Niklas Persson, 36. Är Persson en center som leder en förstakedja i SHL 2016? Med alla respekt för sympatiske Persson är jag ganska säker på att han har sina bästa år bakom sig. Men helt okej kan det bli.

Ros: Broc är en garanti för mål – så har det varit i både AIK och Linköping. I fjol fick han spela i andrafiolen bakom Jeff och Jacob. Nu får han leda en enhet tillsammans med veteranen Persson. Men finns det kemi? Har Persson farten för att leda ett SHL-lag 2015-2016? Efter 20 SHL-matcher i höst har vi svaret.


10. Modo

Victor Olofsson–Kyle Wilson–Bill Thomas

Abris: Precis som Djurgården har Modo plockat in betydligt mer offensiv spets, och det finns sex-sju spelare som har potential för en förstakedja. Exempelvis Butler – Ritchie – Possler är kanske en ännu hetare trio. Mycket talar för att nyförvärven Wilson och Thomas spelar tillsammans, vem som blir tredje länk känns mer osäkert. Möjligt att det blir någon av de unga egna talangerna. Olofsson hamnade helt fel i JVM, men är en sån som många tror blommar ut i år.

Ros: Wilson och Thomas är värvade för att vara en duo. Wilson har tre säsonger bakom sig i KHL, men fått mindre med speltid. Thomas har alltid producerat. Sportbladet sätter ihop duon med Olofsson som bulkat på sig under sommaren. Han kan få sitt riktiga genombrott som speedig winge i formationen. Men levererar han inte kommer säkert Skröder in som förste ersättare.


11. Malmö

Björn Svensson–TJ Galiardi–Andreas Thuresson

Abrahamsson: Ser helt okej ut. Galiardi har massor av NHL-rutin, men till stor del i en gnuggarroll. Har en hel del spel i sig, både fart och handleder, och får ta stort ansvar hos nykomlingen. VM-spelaren Thuresson är en forward av hög SHL-kvalitet och Malmö ser ut att matcha en stark förstakedja.

Ros: Thuresson är en personlig favorit. Han är given i Tre Kronor numera och levererade i Brynäs 2013-2014. Terry Joseph Galiardi har en häftig cv med 321 NHL-matcher. Men man ska veta att han haft en defensiv roll i NHL, med speltid i fjärdekedja och i boxplay. Det behövs andra kvalitéer att centra i förstakedjan i SHL. Jag vete sjutton om jag tror på den här enheten, håller inte med kollega Abris. Känns väldigt konstigt om Malmö ska överleva i SHL med Svensson i förstakedjan. Men det är långt kvar till sista januari och transferstopp.


12. Karlskrona

Toni Kähkönen–Riley Holzapfel–John Henrion

Abrahamsson: Tre nyförvärv och tre importer, samtliga med erfarenhet från svensk ishockey. Klappar man som Henrion in 33 mål i allsvenskan har man definitivt något. Men att göra exempelvis hälften i SHL kan bli nog så tufft. Tre hårt arbetande spelare utan de riktigt finkalibrerade verktygen. Här lär det bli raka rör och inte så mycket finess. Något som säkert lär genomsyra samtliga kedjor hos nykomlingen.

Ros: Tjo ho. Här har sportchef Sundlöv värvat ihop en KHK-kedja – bokstavligen. Kähkönen jobbar hårt och vet var målet är. Henrion har ett skott som ingen annan har men han behöver rätt omgivning och roll. Sjukt många mål i allsvenskan borde visserligen tyda på en viss förståelse hur man når framgång. Riley fick en undanskymd roll i HV. En lojal lagspelare med tyngd vid närkontakt. Väldigt ödmjuk kille som anpassar sig till sin omgivning, en liten personlig favorit den gode Riley.


13. Örebro

Daniel Viksten – Ville Viitaluoma – Martin Johansson

Abrahamsson: Ryan är borta från förra säsongens superkedja och det är givetvis ett blytungt tapp. Örebro har i dagsläget ingen förstecenter men det är ingen avancerad gissning att GM Pontus Gustafssons huvudfokus är att landa en riktig toppcenter. Martin Johansson var sensationellt bra förra säsongen och snudd på VM-spelare. Blir intressant att se hur han lyckas följa upp det.

Ros: Oj, oj, oj. Är det här en förstakedja i SHL? Jag vet att Johansson öste in mål förra säsongen, men det handlar nog mer om att Derek Ryan var seriens MVP och att Ryan gjorde det enkelt för Johansson. Ville är inte av samma kaliber. Inte alls. Jag tror, precis som kollega Abris, att sportchefen i Örebro letar efter uppgradering på centersidan och då halkar Ville ned i hierarkin.


14. Rögle

Jordan Smotherman–Jack Connolly–Patrick Cehlin

Abrahamsson: Smotherman och Connolly hade stor del i att Rögle tog klivet upp i våras. I Färjestad och Leksand har den något tröge Connolly inte varit någon av mina favoriter. Tycker har haft svårt att spela en stor offensiv roll på den nivån. Men sportchef Carlsson ser något annat, det vet jag. Duon ser ut att kompletteras med Cehlin som nu fått tid att bygga upp kroppen under sommaren. Det finns helt klart potential i den högerfattade forwarden.

Ros: Smotherman har jag följt sedan Tingsryd. Kan vara helt osynlig i långa stunder, sedan står han där framför mål och gör en målgest. Galet säker fri med målvakten. Inte den snabbaste på rören och det är inte heller Connolly. Det krävs mycket bra samspel om den här kedjan ska lyckas. Cehlin har speed, men har svårt att se att han ska få de att funka med Jordan och Jack.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot lör 08 aug 2015, 08:16

bara att Färjestad rankas före Luleå med Persson och Ryno i spetsen säger ju det mesta....jaja tiden får utvisa men Luleå lär nog komma topp 4 på den rankingen skulle jag tro.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken lör 08 aug 2015, 12:32

Är väl okej rankning, Lagace är obeprövad, men jag tror man får ut ganska mycket av honom. Har åkningen för det.

Fast Ryno och Johansson i samma kedja? Samt Persson? Alla tre har ju tendenser att bara försvinna ur matcher. Den kedjan känns nästa läskig, om jag varit Färjestadare.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Qirren lör 08 aug 2015, 13:04

Alltid kul med rankingar men som alltid med Aftonbladet är det en del fel. De verkar exempelvis ha missat att Malmö ska ha in en riktig klasspelare till i förstakedjan. Förstår att Luleå inte rankas superhögt med en oprövad Lagace i förstakedjan. FBK hade jag nog personligen haft 3-4 snäpp längre ner.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken lör 08 aug 2015, 13:07

Qirren skrev:Alltid kul med rankingar men som alltid med Aftonbladet är det en del fel. De verkar exempelvis ha missat att Malmö ska ha in en riktig klasspelare till i förstakedjan. Förstår att Luleå inte rankas superhögt med en oprövad Lagace i förstakedjan. FBK hade jag nog personligen haft 3-4 snäpp längre ner.

Fast hjälper det så mycket? Som Ros är inne på kan man inte förvänta sig att kanadicken ska leverera massa poäng efter flera säsonger som en gnuggare.

Sen bör väl Djurgården kanske vilja sprida ut spelarna lite mer? Blir ganska tunt efter förstakedjan om man drar in alla duktiga i första.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Qirren lör 08 aug 2015, 13:55

Rönken skrev:
Qirren skrev:Alltid kul med rankingar men som alltid med Aftonbladet är det en del fel. De verkar exempelvis ha missat att Malmö ska ha in en riktig klasspelare till i förstakedjan. Förstår att Luleå inte rankas superhögt med en oprövad Lagace i förstakedjan. FBK hade jag nog personligen haft 3-4 snäpp längre ner.

Fast hjälper det så mycket? Som Ros är inne på kan man inte förvänta sig att kanadicken ska leverera massa poäng efter flera säsonger som en gnuggare.

Sen bör väl Djurgården kanske vilja sprida ut spelarna lite mer? Blir ganska tunt efter förstakedjan om man drar in alla duktiga i första.
Klart det hjälper en väldans massa om man ersätter Björn Svensson med exempelvis Peter Mueller som det ryktats en del om. Mueller-Galiardi-Thuresson håller väldigt bra SHL-klass. Sen är ju bredden bakom sämre men det hör till en annan diskussion.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken lör 08 aug 2015, 13:58

Qirren skrev:
Rönken skrev:
Qirren skrev:Alltid kul med rankingar men som alltid med Aftonbladet är det en del fel. De verkar exempelvis ha missat att Malmö ska ha in en riktig klasspelare till i förstakedjan. Förstår att Luleå inte rankas superhögt med en oprövad Lagace i förstakedjan. FBK hade jag nog personligen haft 3-4 snäpp längre ner.

Fast hjälper det så mycket? Som Ros är inne på kan man inte förvänta sig att kanadicken ska leverera massa poäng efter flera säsonger som en gnuggare.

Sen bör väl Djurgården kanske vilja sprida ut spelarna lite mer? Blir ganska tunt efter förstakedjan om man drar in alla duktiga i första.
Klart det hjälper en väldans massa om man ersätter Björn Svensson med exempelvis Peter Mueller som det ryktats en del om. Mueller-Galiardi-Thuresson håller väldigt bra SHL-klass. Sen är ju bredden bakom sämre men det hör till en annan diskussion.

Fast vet inte om dom kliver upp så många placeringar ändå. Sen är dessa listor ändå spekulationer då dom bara jagar klick, men ändå läser man Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad lör 08 aug 2015, 14:00

Det här blir fin-fint skall ni se!
Herregud, vi kommer att ha Rajala o Harju i andrakedjan !! cheers

Det finns några shl lag som gärna haft dom i 1.a linan. Razz
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Qirren lör 08 aug 2015, 14:32

Rönken skrev:
Qirren skrev:
Rönken skrev:
Qirren skrev:Alltid kul med rankingar men som alltid med Aftonbladet är det en del fel. De verkar exempelvis ha missat att Malmö ska ha in en riktig klasspelare till i förstakedjan. Förstår att Luleå inte rankas superhögt med en oprövad Lagace i förstakedjan. FBK hade jag nog personligen haft 3-4 snäpp längre ner.

Fast hjälper det så mycket? Som Ros är inne på kan man inte förvänta sig att kanadicken ska leverera massa poäng efter flera säsonger som en gnuggare.

Sen bör väl Djurgården kanske vilja sprida ut spelarna lite mer? Blir ganska tunt efter förstakedjan om man drar in alla duktiga i första.
Klart det hjälper en väldans massa om man ersätter Björn Svensson med exempelvis Peter Mueller som det ryktats en del om. Mueller-Galiardi-Thuresson håller väldigt bra SHL-klass. Sen är ju bredden bakom sämre men det hör till en annan diskussion.

Fast vet inte om dom kliver upp så många placeringar ändå. Sen är dessa listor ändå spekulationer då dom bara jagar klick, men ändå läser man Smile
Utan tvekan. Listor är ju alltid personliga också, så några fel finns ju egentligen inte.. Tycker bara det är konstigt att de nämner att Örebro kommer förstärka men inte nämner att Malmö kommer göra det.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX lör 08 aug 2015, 15:09

Att Lagace drar ner rankingen på Luleås förstakedja går att förstå men hans omgivning är verkligen inte dålig så frågan är hur stor påverkan det ska ha egentligen. Jag ser dem före både Färjestad och Brynäs som kedjorna är listade just nu. Dessutom är Växjö och HV71s kedjor inte alls säkra poängmaskiner även om det är bra namn. Den enda riktiga toppkedjan i min bok är Djurgårdens. Och av det man såg av Modos kedja igår (nu var väl Skröder med igår iofs) så är de före både Linköping och Frölunda. Angående SAIK så kan man också fundera på om inte "andrakedjan" kommer att dra in fler poäng, den ser giftigare ut tycker jag. Men det kanske beror på att jag har retat upp mig på Pesonen bara...

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken ons 12 aug 2015, 16:32

https://www.shl.se/artikel/68003/

Seså. Ni klyftiga, sök!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken tis 18 aug 2015, 19:28

På Flashback är man oense med Mrmadhawk om att ha Pölsan på plats 13 vad det verkar. Hans tips av sluttabell för SHL:

1. Färjestad
2. Luleå
3. Skellefteå
4. Frölunda
5. Växjö
6. Djurgården
7. HV71
8. Linköping
9. Modo
10. Örebro
11. Malmö
12. Rögle
13. Brynäs
14. Karlskrona

SM-Guld: Skellefteå.


Känns väl som att Pölsan är lite långt ner, men å andra sidan brukar något lag krascha. Sedan är det som alltid vilda spekulationer med dessa tabeller så får väl ta det för vad det är.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av icemask fre 28 aug 2015, 19:55

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/diskuterar-att-andra-matchtiderna-i-shl/
SHL funderar på att starta matcherna 18.30 på vardagar !
Man hinner ju knappt hem och vända innan match när man slutar kl17 !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av HarryHaffa fre 28 aug 2015, 20:50

Jag tycker det vore toppen med tidigare matchstart på vardagarna. det blir så sent många gånger innan man är hemma, ssk vid straffar då man ska upp o jobba . Dessutom borde det bli bättre för föreningarnas ekonomi, många lag borde hinna flyga hem på kvällen, fler äter kanske miiddag,
HarryHaffa
HarryHaffa

Antal inlägg : 626
Join date : 15-04-26

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 lör 29 aug 2015, 09:48

Tycker också det är bättre med tidigare match. Har inga problem att hinna till 18:30 men förstår att folk som åker från Kalix/pite mm kan få svårare. Slutar matchen tidigare hinner man gå även om man jobbar natt utan att missa tredje perioden och det är lättare att kunna ta med barnen på matcherna. OM de som åker långt hinner till matchen i tid så kommer dom ju även hem mindre sent eftersom matchen slutar tidigare.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Redbear fre 04 sep 2015, 14:19

"För att påskynda straffläggning efter mållös förlängning inför SHL nya rutiner till kommande säsong. Det blir ingen spolning av isen och båda lagen kommer att slå straffarna mot samma mål. "

http://www.shl.se/artikel/68688/
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Bamsefar fre 04 sep 2015, 17:59

Redbear skrev:"För att påskynda straffläggning efter mållös förlängning inför SHL nya rutiner till kommande säsong. Det blir ingen spolning av isen och båda lagen kommer att slå straffarna mot samma mål. "

http://www.shl.se/artikel/68688/

straffar är ett otyg, ett lotteri,  ta bort sk-ten. Det är bättre med varsin delad pinne vid oavgjort som det var förr.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Redbear fre 04 sep 2015, 18:03

Bamsefar skrev:
Redbear skrev:"För att påskynda straffläggning efter mållös förlängning inför SHL nya rutiner till kommande säsong. Det blir ingen spolning av isen och båda lagen kommer att slå straffarna mot samma mål. "

http://www.shl.se/artikel/68688/

straffar är ett otyg, ett lotteri,  ta bort sk-ten. Det är bättre med varsin delad pinne vid oavgjort som det var förr.

Själv gillar jag straffar, men jag hoppas verkligen att 3 mot 3 i förlängning försvinner. Någon som hört något om detta?
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 fre 04 sep 2015, 19:09

Bamsefar skrev:
Redbear skrev:"För att påskynda straffläggning efter mållös förlängning inför SHL nya rutiner till kommande säsong. Det blir ingen spolning av isen och båda lagen kommer att slå straffarna mot samma mål. "

http://www.shl.se/artikel/68688/

straffar är ett otyg, ett lotteri,  ta bort sk-ten. Det är bättre med varsin delad pinne vid oavgjort som det var förr.

Har inget emot straffar, men ska man köra dem på dålig is kan man lika gärna skita i dom. Allt snack om lotteri köper jag inte, det handlar om vilket lag som har skickligaste spelarna och bästa målvakten. Det går att träna på straffar så att inte ta det som en del av spelet är ju nästan som att säga att tekningar är ett lotteri så det är bättre att skita i dem och låta lagen börja med pucken varannan gång.
Men som sagt var, straffar är rätt ok underhållning men då ska det vara vettig is, vill man inte spola så se i vart fall till att skrapa isen. Däremot tycker jag det är bra att man kör mot samma mål eftersom ett lag som haft pressen mot sig hela tredje perioden har bra mycket sämre is i sin zon vilket gör det svårare att slå straffar där

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Redbear fre 04 sep 2015, 19:21

Skrapa isen ska de göra:

"Inför straffläggningen kommer nu i stället isen att skrapas med handskrapor. Tanken är att straffläggningen ska kunna starta senast två minuter efter avslutad förlängning."

Bra att det tar mindre tid tycker jag...
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 fre 04 sep 2015, 19:34

Redbear skrev:Skrapa isen ska de göra:

"Inför straffläggningen kommer nu i stället isen att skrapas med handskrapor. Tanken är att straffläggningen ska kunna starta senast två minuter efter avslutad förlängning."

Bra att det tar mindre tid tycker jag...
Måste ju gå minst lika fort med ismaskinen. Man kan välja att bara skrapa isen och inte spola den. Det blir ju bättre resultat än handskrapor och går fort även det och ingen is behöver torka.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken fre 04 sep 2015, 21:16

Att inte spola isen gör det hela till ett än större lotteri. Om det nu ska bli en "spela matchen och få den överstökad"-grej, så strunta i straffarna helt och hållet. Tjafset som är nu, förstör bara.

5 minuter förlängning, 4 mot 4. Inga mål? 1p till vardera lag.

Även om jag föredrar 4 mot 4 i sudden och sedan straffar.

Edit: istället för att påskynda spelet, som faktiskt är jäkligt betydelsefullt för klubbarna, så kan man ta bort dessa jäkla power breaks. Tack för mig!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av icemask lör 05 sep 2015, 11:36

Det intressanta i diskussionen är att isen har aldrig spolats, den har bara skrapats med ismaskinen ! Very Happy
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Redbear lör 05 sep 2015, 14:10

icemask skrev:Det intressanta i diskussionen är att isen har aldrig spolats, den har bara skrapats med ismaskinen ! Very Happy

lol!
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet