SHL 2015/2016

+41
ski3r
amarule
zamboni
Micke80
Urken
Rönken
Norlin
KaptenBlodskelett
Redbear
icemask
Bamsefar
HarryHaffa
Qirren
NallePhu
Pajala
Myrman
CKa
Erilk
Rikky
Lajon
johan74
tibet
Sundance Kid
MickkeJ
FruktHamster
JuniorX
Cambbott24
LHF96
Lars158
Diktatorn
Tony Moore
Dentos
makkanmakkan
Snikne Ville
Slapshot
Kagen
Obsut
Tigerman
LulefanGBG
Old Brooklyn
Puckad
45 posters

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av icemask 2015-05-04, 02:02

Aldrig mindre rink, vi viker oss aldrig för Wikegård och hans anhang, de europeiska måtten är de som gäller !
Punkt ..........,
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Cambbott24 2015-05-04, 02:20

icemask skrev:Aldrig mindre rink, vi viker oss aldrig för Wikegård och hans anhang, de europeiska måtten är de som gäller !
Punkt ..........,

Är du berusad? bounce Stor rink är huvudanledningen till att hockey inte är nationalsport i Sverige. En ändring till nordamerikanska mått skulle öka hockeyns popularitet och publiksiffror med 100% på bara 5 år.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av icemask 2015-05-04, 02:36

ripabbotts skrev:
icemask skrev:Aldrig mindre rink, vi viker oss aldrig för Wikegård och hans anhang, de europeiska måtten är de som gäller !
Punkt ..........,

Är du berusad? bounce Stor rink är huvudanledningen till att hockey inte är nationalsport i Sverige. En ändring till nordamerikanska mått skulle öka hockeyns popularitet och publiksiffror med 100% på bara 5 år.
Ja jag är berusad, en knatting Gin o en knatting Tullamore innanför västen !
Undrar bara var du går dina siffror från ?
Att LHF skulle gå från 5000 till 10000 är en omöjlighet, om man inte bygger ut grymt snabbt ochöksr hockeyintresset enormt !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Cambbott24 2015-05-04, 02:51

icemask skrev:
ripabbotts skrev:
icemask skrev:Aldrig mindre rink, vi viker oss aldrig för Wikegård och hans anhang, de europeiska måtten är de som gäller !
Punkt ..........,

Är du berusad? bounce Stor rink är huvudanledningen till att hockey inte är nationalsport i Sverige. En ändring till nordamerikanska mått skulle öka hockeyns popularitet och publiksiffror med 100% på bara 5 år. [/
Ja jag är berusad, en knatting Gin o en knatting Tullamore innanför västen !
Undrar bara var du går dina siffror från ?
Att LHF skulle gå från 5000 till 10000 är en omöjlighet, om man inte bygger ut grymt snabbt ochöksr hockeyintresset enormt !

Härligt, det skulle inte sitta fel. Wink

Det var slarvigt och lite förenklat skrivet av mig. Jag menar inte att Luleå och andra lag (i alla fall inte direkt) skulle behöva bygga ut sina arenor. Men jag tror att en ändring av måtten överlag kommer att öka sportens popularitet. Fullsatta arenor i sitt nuvarande slag oavsett match (CHL, SHL, landskamp), större TV-intäkter etc. etc. etc.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX 2015-05-04, 06:16

ripabbotts skrev:
icemask skrev:
ripabbotts skrev:
icemask skrev:Aldrig mindre rink, vi viker oss aldrig för Wikegård och hans anhang, de europeiska måtten är de som gäller !
Punkt ..........,

Är du berusad? bounce Stor rink är huvudanledningen till att hockey inte är nationalsport i Sverige. En ändring till nordamerikanska mått skulle öka hockeyns popularitet och publiksiffror med 100% på bara 5 år. [/
Ja jag är berusad, en knatting Gin o en knatting Tullamore innanför västen !
Undrar bara var du går dina siffror från ?
Att LHF skulle gå från 5000 till 10000 är en omöjlighet, om man inte bygger ut grymt snabbt ochöksr hockeyintresset enormt !

Härligt, det skulle inte sitta fel. Wink

Det var slarvigt och lite förenklat skrivet av mig. Jag menar inte att Luleå och andra lag (i alla fall inte direkt) skulle behöva bygga ut sina arenor. Men jag tror att en ändring av måtten överlag kommer att öka sportens popularitet. Fullsatta arenor i sitt nuvarande slag oavsett match (CHL, SHL, landskamp), större TV-intäkter etc. etc. etc.

Aha, är det därför som innebandy är den enda sport som ökar i antalet utövare?

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av LHF96 2015-05-04, 09:05

Jag vet inte det här med rinkstorlek. Snålvattnet rinner visserligen när man tittar på en NHL-match och hur snabbt det går samt hur hög skickligheten är.

Vad blir resultatet av att införa liten rink som ger spelarna mindre tid att tänka utan att för den saken få bättre spelarkvalité?

Vi kan närma oss NHL genom att ha mindre rink men vi kommer inte närma oss NHL när det gäller fart och skicklighet. Liiga har väl lite mindre rink om jag inte minns fel och de har ju inte direkt någon bländande hockey samt har sämre publiksnitt än SHL.

LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3518
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot 2015-05-04, 09:41

LHF96 skrev:Jag vet inte det här med rinkstorlek. Snålvattnet rinner visserligen när man tittar på en NHL-match och hur snabbt det går samt hur hög skickligheten är.

Vad blir resultatet av att införa liten rink som ger spelarna mindre tid att tänka utan att för den saken få bättre spelarkvalité?

Vi kan närma oss NHL genom att ha mindre rink men vi kommer inte närma oss NHL när det gäller fart och skicklighet. Liiga har väl lite mindre rink om jag inte minns fel och de har ju inte direkt någon bländande hockey samt har sämre publiksnitt än SHL.



Vet inget om publiksnitt men hockeyintresset är större i Finland än i Sverige. Det märks bara på deras VM sändningar och deras kommentatorer och experter är ljusår före Sveriges. Personligen skulle jag vilja testa liten rink i SHL. Det blir automatiskt snabbare spel och förhoppningsvis mindre statiskt och taktiskt hela tiden.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Bamsefar 2015-05-04, 11:11

Slapshot skrev:
LHF96 skrev:Jag vet inte det här med rinkstorlek. Snålvattnet rinner visserligen när man tittar på en NHL-match och hur snabbt det går samt hur hög skickligheten är.

Vad blir resultatet av att införa liten rink som ger spelarna mindre tid att tänka utan att för den saken få bättre spelarkvalité?

Vi kan närma oss NHL genom att ha mindre rink men vi kommer inte närma oss NHL när det gäller fart och skicklighet. Liiga har väl lite mindre rink om jag inte minns fel och de har ju inte direkt någon bländande hockey samt har sämre publiksnitt än SHL.



Vet inget om publiksnitt men hockeyintresset är större i Finland än i Sverige. Det märks bara på deras VM sändningar och deras kommentatorer och experter är ljusår före Sveriges. Personligen skulle jag vilja testa liten rink i SHL. Det blir automatiskt snabbare spel och förhoppningsvis mindre statiskt och taktiskt hela tiden.
au countraire, min bäste herre. En mindre rink men mindre skills som utlagts av LHF96 kommer innebära en kaoshockey eller ett "ratrap"-spel som kommer få folk att somna. För det är vad lag med mindre skills gör, spelar styrspel på blå och med en mindre rink blir det lättare att göra så.
Så istället för 14 Chicago som folk tror man ska få se blir det 14 New Jersey -89.
Kommer mer att döda intresset än skapa ngt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av LHF96 2015-05-04, 12:31

Slapshot skrev:
LHF96 skrev:Jag vet inte det här med rinkstorlek. Snålvattnet rinner visserligen när man tittar på en NHL-match och hur snabbt det går samt hur hög skickligheten är.

Vad blir resultatet av att införa liten rink som ger spelarna mindre tid att tänka utan att för den saken få bättre spelarkvalité?

Vi kan närma oss NHL genom att ha mindre rink men vi kommer inte närma oss NHL när det gäller fart och skicklighet. Liiga har väl lite mindre rink om jag inte minns fel och de har ju inte direkt någon bländande hockey samt har sämre publiksnitt än SHL.



Vet inget om publiksnitt men hockeyintresset är större i Finland än i Sverige. Det märks bara på deras VM sändningar och deras kommentatorer och experter är ljusår före Sveriges. Personligen skulle jag vilja testa liten rink i SHL. Det blir automatiskt snabbare spel och förhoppningsvis mindre statiskt och taktiskt hela tiden.

Publiksnittet var ca 1000 personer lägre i Finland än i Sverige 2013/2014. Efter att Jokerit lämnat för KHL har snittet sjunkit med ytterligare 800 personer, nu är gapet mellan Sverige och Finland 1800 vilket inte direkt är småpotatis. Är dåligt påläst vad gäller finska experter och kommentatorer men tex Kaj Kunnas är ju rätt kass i mitt tycke Very Happy

Sen har vi ju rätt låg nivå på kommentatorer/experter i Sverige så att/om Finland är bättre där vore inte direkt konstigt.

Kan nog hålla med om att hockeyintresset i Finland är större än det i Sverige men det är knappast den mindre rinkens förtjänst. Jag tror det snarare hänger på att Finland är framstående i få idrotter utöver hockey, därav blir det en nationalsport som alla finnar sluter upp till. Ungefär som skidor i Norge.

Jag är orolig för att vi får se en mer kaotisk ishockey med fler misstag om vi inför liten rink i en liga med spelare som inte kan hantera det.

LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3518
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 2015-05-04, 14:49

Är inte ens så förtjust i spelet på de mindre rinkarna trots bra spelare. Ska man vara kreativ måste man vara så sjukt duktig för att luckra upp ett försvar och den typen av spelare spelar inte i sverige utan spelar i NHL, KHL eller NLA istället.
Stora rinkar ger utrymme för lirarna och små rinkar ger utrymme för tacklara och brunkare.

Men, det beror väll självklart på vilken hockey man gillar så klart.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av FruktHamster 2015-05-04, 17:33

Tror inte heller att den svenska hockeyn gynnas av mindre rink. Som många redan påpekat blir det inte automatiskt lika snyggt och snabbt som i NHL, bara för att man har deras rinkmått.

En sak jag däremot skulle kunna tänka mig är mindre skydd på målvakterna ala NHL. Lite fler mål skulle inte skada. Målvakterna är satan så mycket bättre än på tex 90-talet och mindre skydd tror jag skulle vara roligt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken 2015-05-04, 17:49

FruktHamster skrev:Tror inte heller att den svenska hockeyn gynnas av mindre rink. Som många redan påpekat blir det inte automatiskt lika snyggt och snabbt som i NHL, bara för att man har deras rinkmått.

En sak jag däremot skulle kunna tänka mig är mindre skydd på målvakterna ala NHL. Lite fler mål skulle inte skada. Målvakterna är satan så mycket bättre än på tex 90-talet och mindre skydd tror jag skulle vara roligt.

+1

Mindre skydd på målvakterna vore en bra idé. Vad finns det för nackdelar? Inga som jag ser det.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Snikne Ville 2015-05-04, 23:30

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 2015-05-05, 09:05

FruktHamster skrev:Tror inte heller att den svenska hockeyn gynnas av mindre rink. Som många redan påpekat blir det inte automatiskt lika snyggt och snabbt som i NHL, bara för att man har deras rinkmått.

En sak jag däremot skulle kunna tänka mig är mindre skydd på målvakterna ala NHL. Lite fler mål skulle inte skada. Målvakterna är satan så mycket bättre än på tex 90-talet och mindre skydd tror jag skulle vara roligt.
 Ja mindre skydd innebär ju inte mer skaderisk så länge inte tjockleken förändras.
När man jämför målvakterna med -90 talet så slås jag av, förutom att målvakterna är bättre nu, att de även har större skydd nu än då vilket går lite tvärtemot så att säga.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad 2015-05-05, 12:10

+1 på mindre skydd!
Dessutom skulle det förändra målvaktsarbetet, mer räddningar och mindre blockande "procent-spel" .
Jag vill se snabba målvakter med reflexer!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Cambbott24 2015-05-05, 16:43

Håller med om att mindre skydd också är en bra idé. Men jag tycker ändå att vi i Sverige och resten av Europa bör spela på mindre rinkar. Trots att spelarna i SHL och de andra europeiska ligorna inte är av samma kaliber som i NHL skulle det ändå höja ligans kvalité. Spelet blir snabbare, hårdare och intensivare och ni som säger att det ej kommer att ske automatiskt har givetvis rätt, det kommer ta några år för spelarna att vänja sig men i slutändan tror jag att det är värt det. Roligare hockey (enligt mig) för oss fans att följa vilket också kommer att öka sportens intresse i Sverige, enklare för unga svenska stjärnskott att etablera sig borta i Nordamerika då de slipper spendera lika mycket tid nere i farmarlagen för att vänja sig med den mindre isytan etc. Det kommer även att öppna upp för att allt fler NHL-klubbar väljer att låna ut spelare till exempelvis SHL för utveckling då ligan håller en högre kvalité än AHL etc. etc.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av FruktHamster 2015-05-05, 18:03

ripabbotts skrev:Håller med om att mindre skydd också är en bra idé. Men jag tycker ändå att vi i Sverige och resten av Europa bör spela på mindre rinkar. Trots att spelarna i SHL och de andra europeiska ligorna inte är av samma kaliber som i NHL skulle det ändå höja ligans kvalité. Spelet blir snabbare, hårdare och intensivare och ni som säger att det ej kommer att ske automatiskt har givetvis rätt, det kommer ta några år för spelarna att vänja sig men i slutändan tror jag att det är värt det. Roligare hockey (enligt mig) för oss fans att följa vilket också kommer att öka sportens intresse i Sverige, enklare för unga svenska stjärnskott att etablera sig borta i Nordamerika då de slipper spendera lika mycket tid nere i farmarlagen för att vänja sig med den mindre isytan etc. Det kommer även att öppna upp för att allt fler NHL-klubbar väljer att låna ut spelare till exempelvis SHL för utveckling då ligan håller en högre kvalité än AHL etc. etc.

Ledsen för off topic här, men kan inte låta bli att tycka att du har ett rätt osmakligt forum-namn. Tror inte alls det är tänkt så från din sida. Du kanske tom har tänkt det som någon form av hyllning?
Men just RIP är ju förknippat med att någon dött och det är inget jag vill förknippa med tvillingarna. Det blir onekligen makabert. Om inte annat kan det lätt tolkas som hatiskt, även om det säkert inte är så du tänkt det. Eller åtminstone hoppas jag inte det är så du tänkt det.
Valet är helt klart ditt, men vore jag du så skulle jag fundera på att byta.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Cambbott24 2015-05-05, 18:31

FruktHamster skrev:
ripabbotts skrev:Håller med om att mindre skydd också är en bra idé. Men jag tycker ändå att vi i Sverige och resten av Europa bör spela på mindre rinkar. Trots att spelarna i SHL och de andra europeiska ligorna inte är av samma kaliber som i NHL skulle det ändå höja ligans kvalité. Spelet blir snabbare, hårdare och intensivare och ni som säger att det ej kommer att ske automatiskt har givetvis rätt, det kommer ta några år för spelarna att vänja sig men i slutändan tror jag att det är värt det. Roligare hockey (enligt mig) för oss fans att följa vilket också kommer att öka sportens intresse i Sverige, enklare för unga svenska stjärnskott att etablera sig borta i Nordamerika då de slipper spendera lika mycket tid nere i farmarlagen för att vänja sig med den mindre isytan etc. Det kommer även att öppna upp för att allt fler NHL-klubbar väljer att låna ut spelare till exempelvis SHL för utveckling då ligan håller en högre kvalité än AHL etc. etc.

Ledsen för off topic här, men kan inte låta bli att tycka att du har ett rätt osmakligt forum-namn. Tror inte alls det är tänkt så från din sida. Du kanske tom har tänkt det som någon form av hyllning?
Men just RIP är ju förknippat med att någon dött och det är inget jag vill förknippa med tvillingarna. Det blir onekligen makabert. Om inte annat kan det lätt tolkas som hatiskt, även om det säkert inte är så du tänkt det. Eller åtminstone hoppas jag inte det är så du tänkt det.
Valet är helt klart ditt, men vore jag du så skulle jag fundera på att byta.

Förstår om det låter konstigt och ska försöka komma på något bättre. Självklart är det tänkt som en hyllning och inget annat. Meningen är snarare att det är slutet av en era, en fantastisk sådan också. Även om vi under bröderna abbotts ledning inte lyckades ta oss hela vägen så har de båda betytt oerhört mycket för hockeyn i norrbotten.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av FruktHamster 2015-05-05, 18:46

Var så jag misstänkte att du tänkt och det är som sagt upp till dig huruvida du vill byta (för min del iaf, jag är inte admin), men tror som sagt det lätt kan tolkas på ett helt annat sätt än du tänkt.

Så, nog off topic för mig Smile
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Snikne Ville 2015-05-05, 21:36

FruktHamster skrev:
ripabbotts skrev:Håller med om att mindre skydd också är en bra idé. Men jag tycker ändå att vi i Sverige och resten av Europa bör spela på mindre rinkar. Trots att spelarna i SHL och de andra europeiska ligorna inte är av samma kaliber som i NHL skulle det ändå höja ligans kvalité. Spelet blir snabbare, hårdare och intensivare och ni som säger att det ej kommer att ske automatiskt har givetvis rätt, det kommer ta några år för spelarna att vänja sig men i slutändan tror jag att det är värt det. Roligare hockey (enligt mig) för oss fans att följa vilket också kommer att öka sportens intresse i Sverige, enklare för unga svenska stjärnskott att etablera sig borta i Nordamerika då de slipper spendera lika mycket tid nere i farmarlagen för att vänja sig med den mindre isytan etc. Det kommer även att öppna upp för att allt fler NHL-klubbar väljer att låna ut spelare till exempelvis SHL för utveckling då ligan håller en högre kvalité än AHL etc. etc.

Ledsen för off topic här, men kan inte låta bli att tycka att du har ett rätt osmakligt forum-namn. Tror inte alls det är tänkt så från din sida. Du kanske tom har tänkt det som någon form av hyllning?
Men just RIP är ju förknippat med att någon dött och det är inget jag vill förknippa med tvillingarna. Det blir onekligen makabert. Om inte annat kan det lätt tolkas som hatiskt, även om det säkert inte är så du tänkt det. Eller åtminstone hoppas jag inte det är så du tänkt det.
Valet är helt klart ditt, men vore jag du så skulle jag fundera på att byta.
+1. Som tillägg till vad jag skrev i Chris egen tråd.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Bamsefar 2015-05-06, 09:53

Apropå rinkstorleksdebatten, tycker att Kurri har en del poänger.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/nhl/article20742728.ab
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av MickkeJ 2015-05-06, 10:18

De europeiska måtten är klart bättre, det blir mer spel och hockey. Många luras av den högre kvalitén på spelarna i NHL vs SHL eller andra europeiska ligor och tror att om vi bara hade samma mått på isen så skulle vi ha samma kvalité på spelet.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX 2015-05-09, 09:51

Inför nästa säsong måste bedömningen "offside i målgården" eller "goaltender interference" tas bort som möjlig att göra via video. Domarna får avgöra det helt sonika. Det kommer att ge fler mål och mindre tjafs.
När brukar man lansera nytt regelverk omkring det? Eller är det nåt helt godtyckligt som bara dyker upp?

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Old Brooklyn 2015-05-09, 12:51

JuniorX skrev:Inför nästa säsong måste bedömningen "offside i målgården" eller "goaltender interference" tas bort som möjlig att göra via video. Domarna får avgöra det helt sonika. Det kommer att ge fler mål och mindre tjafs.
När brukar man lansera nytt regelverk omkring det? Eller är det nåt helt godtyckligt som bara dyker upp?
Jag är med dig, men då borde man nog även göra reglerna enklare. Exempelvis ta tillbaka den gamla "har du någon del i målgården så är det inte mål".
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX 2015-05-09, 21:17

Old Brooklyn skrev:
JuniorX skrev:Inför nästa säsong måste bedömningen "offside i målgården" eller "goaltender interference" tas bort som möjlig att göra via video. Domarna får avgöra det helt sonika. Det kommer att ge fler mål och mindre tjafs.
När brukar man lansera nytt regelverk omkring det? Eller är det nåt helt godtyckligt som bara dyker upp?
Jag är med dig, men då borde man nog även göra reglerna enklare. Exempelvis ta tillbaka den gamla "har du någon del i målgården så är det inte mål".

Precis min mening. Gör det enklare och mer begripligt.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av MickkeJ 2015-05-09, 23:03

IGEN: problemet är inte det faktum att vi har måldomare utan reglerna och kompetensen hos de som sitter där.

Vi såg ju tidigare ikväll då en domare dömde mål för en puck som inte var över linjen, försökte släppa pucken och måldomaren stoppa det hela med att påpeka att det inte var mål.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 2015-05-10, 13:20

MickkeJ skrev:IGEN: problemet är inte det faktum att vi har måldomare utan reglerna och kompetensen hos de som sitter där.

Vi såg ju tidigare ikväll då en domare dömde mål för en puck som inte var över linjen, försökte släppa pucken och måldomaren stoppa det hela med att påpeka att det inte var mål.  

Håller med dig, tycker det är bra att ha ett situationsrum, bra att ha målkameror och bra att ha rättsskippare på isen, MEN jag tycker kvalitén överlag på samtliga dessa är för låg och reglerna de har att följa för otydliga.
Fortsätt hellre utveckla det man har påbörjat än att kapa och ta bort innan det es fått sätta sig.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken 2015-05-11, 11:07

http://www.hockeysverige.se/2015/05/11/lamnar-cmore-och-tv4-blir-sportchef-i-shl/ - min favorit bland expertkommentatorerna på C More lämnar alltså Sad Ska vi behöva dras med Petter Rönnqvist i live-sändningar nu?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken 2015-05-21, 18:10

Mikael Nord "talar ut" efter sin fadäs i VM.

"När man väl får sin första stora motgång, som jag mycket väl kan säga att det här var för mig, så lär man sig och ser till att undvika att hamna där igen", säger han till bbladet.se

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article20825729.ab

Hoppas att det sker ordentlig utbildning på alla fronter, framför allt domarfronten. Det behövs verkligen i vår inhemska liga. Hoppas också att Nord verkligen reflekterar och gör som han säger - lär sig av sitt misstag. Må detta smitta av sig på hans kollegor. 

SHL.se har lagt ut en artikel om spelarnas säkerhet. Det tycker jag är bra - mycket jobb ska läggas ned på detta. Men för att det inte ska bli löjligt, likt i Nords fadäs i VM, så är det många aspekter som bör förbättras.

Situationen:

Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Sundance Kid 2015-05-21, 19:54

Det är nog bara positivt för svenska domare att få stå vid skampålen i internationella sammanhang. Då kanske dom lär sig något av sina misstag och inser vad som behöver förbättras.

När sådana här misstag sker i SHL så står ju ofta domarbasen och DN och håller dom om ryggen och det är sällan någon som erkänner att det har blivit fel. Kompetensen hos kvällstidningsjournalisterna är ju inte heller alltför hög, eller färgad av vilket lag "experterna" håller på, så från det hållet kommer det ju sällan heller konstruktiv kritik. Tänker då främst på tacklingssituationer, när det blir fel vid målsituationer brukar det finnas lite bättre självinsikt från domarhåll.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken 2015-05-21, 19:58

Sundance Kid skrev:Det är nog bara positivt för svenska domare att få stå vid skampålen i internationella sammanhang. Då kanske dom lär sig något av sina misstag och inser vad som behöver förbättras.

När sådana här misstag sker i SHL så står ju ofta domarbasen och DN och håller dom om ryggen och det är sällan någon som erkänner att det har blivit fel. Kompetensen hos kvällstidningsjournalisterna är ju inte heller alltför hög, eller färgad av vilket lag "experterna" håller på, så från det hållet kommer det ju sällan heller konstruktiv kritik. Tänker då främst på tacklingssituationer, när det blir fel vid målsituationer brukar det finnas lite bättre självinsikt från domarhåll.
Det är helt klar ytterligare en aspekt av det hela. Ofta (nästan alltid?) är det ju så att de situationer som media fäster sig vid, är de som går vidare till granskning, exempelvis. Då spelar självfallet journalistens 'lagtillhörighet' in. Det har vi sett flera gånger tidigare.

DN ska klara sig utan att behöva gå ut på aftonbladet för att se om det finns något att göra på kontoret dagen efter.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken 2015-05-21, 20:12

Urken skrev:
Sundance Kid skrev:Det är nog bara positivt för svenska domare att få stå vid skampålen i internationella sammanhang. Då kanske dom lär sig något av sina misstag och inser vad som behöver förbättras.

När sådana här misstag sker i SHL så står ju ofta domarbasen och DN och håller dom om ryggen och det är sällan någon som erkänner att det har blivit fel. Kompetensen hos kvällstidningsjournalisterna är ju inte heller alltför hög, eller färgad av vilket lag "experterna" håller på, så från det hållet kommer det ju sällan heller konstruktiv kritik. Tänker då främst på tacklingssituationer, när det blir fel vid målsituationer brukar det finnas lite bättre självinsikt från domarhåll.
Det är helt klar ytterligare en aspekt av det hela. Ofta (nästan alltid?) är det ju så att de situationer som media fäster sig vid, är de som går vidare till granskning, exempelvis. Då spelar självfallet journalistens 'lagtillhörighet' in. Det har vi sett flera gånger tidigare.

DN ska klara sig utan att behöva gå ut på aftonbladet för att se om det finns något att göra på kontoret dagen efter.

DN utgörs av Aftonbladet, som i sin tur utgörs av Garpenlöv. bom
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot 2015-05-25, 18:59

Det är faktiskt störande att SHL pokalen är så löjligt liten och fjantig. Hoppas på en förändring. Den borde vara i samma storlek som CHL bucklan tycker jag.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av tibet 2015-05-25, 19:57

FruktHamster skrev:Var så jag misstänkte att du tänkt och det är som sagt upp till dig huruvida du vill byta (för min del iaf, jag är inte admin), men tror som sagt det lätt kan tolkas på ett helt annat sätt än du tänkt.

Så, nog off topic för mig Smile
-----------------------------------------------------------------------

Fruktis...Hade det inte varit billigare att muta domarna, bara en liten tanke!? Ingen som skulle märka nåt med tanke på hur fan det döms Twisted Evil
tibet
tibet

Antal inlägg : 1283
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av KaptenBlodskelett 2015-05-26, 16:25

Läs första meningen. Jag tror inte att jag behöver kommentera den:

http://www.shl.se/artikel/67054/
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad 2015-05-26, 16:34

Några NHL rekryteringar till DN så blir det här nog bra snart.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken 2015-05-26, 16:42

Nå. Hoppas att det slår väl ut. De bästa ska döma, oavsett var de kommer ifrån.
Det kan knappast bli sämre?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av KaptenBlodskelett 2015-05-26, 16:50

Urken skrev:Nå. Hoppas att det slår väl ut. De bästa ska döma, oavsett var de kommer ifrån.
Det kan knappast bli sämre?
Sant sant. Jag reagerade bara över första meningen. "För att kvalitetssäkra den redan höga domarstandarden tar SHL in en välmeriterad finsk domare inför säsongen 2015-2016".


Självinsikt?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Urken 2015-05-26, 16:55

KaptenBlodskelett skrev:
Urken skrev:Nå. Hoppas att det slår väl ut. De bästa ska döma, oavsett var de kommer ifrån.
Det kan knappast bli sämre?
Sant sant. Jag reagerade bara över första meningen. "För att kvalitetssäkra den redan höga domarstandarden tar SHL in en välmeriterad finsk domare inför säsongen 2015-2016".


Självinsikt?

Förstod det. Har dock svårt att se hur en sådan stor liga som SHL totalt skulle sakna självinsikt. Det är nog snarare så att det "måste se bra utåt".
Det finns dock ingen anledning att ljuga, vilket de nu gör. Hade varit bättre att endast skriva att man "vill säkerställa en kvalitativ domarkår", eller dylikt.

Hoppas att det dyker upp utbildningar för våra domare, samtidigt som de bästa ska få döma de viktigare matcherna.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av KaptenBlodskelett 2015-05-26, 17:08

Urken skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Urken skrev:Nå. Hoppas att det slår väl ut. De bästa ska döma, oavsett var de kommer ifrån.
Det kan knappast bli sämre?
Sant sant. Jag reagerade bara över första meningen. "För att kvalitetssäkra den redan höga domarstandarden tar SHL in en välmeriterad finsk domare inför säsongen 2015-2016".


Självinsikt?

Förstod det. Har dock svårt att se hur en sådan stor liga som SHL totalt skulle sakna självinsikt. Det är nog snarare så att det "måste se bra utåt".
Det finns dock ingen anledning att ljuga, vilket de nu gör. Hade varit bättre att endast skriva att man "vill säkerställa en kvalitativ domarkår", eller dylikt.

Hoppas att det dyker upp utbildningar för våra domare, samtidigt som de bästa ska få döma de viktigare matcherna.
Exakt min tanke. Det där blir bara så oerhört patetiskt. Ingen håller ju med dem, och det vet de.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot 2015-05-26, 17:33

Äntligen!! Fast en finne räcker ej. Ta in fler!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Kagen 2015-05-26, 17:41

Urken skrev:
+1

Mindre skydd på målvakterna vore en bra idé. Vad finns det för nackdelar? Inga som jag ser det.

Om Lassinatti tvingas minska storleken på sina skydd kommer han sannolikt släppa in fler mål, alltså en klar nackdel. Kravet som Luleå Hockey ska driva igenom i SHL är därmed givet; minska måtten på målvakternas skydd för alla utom Luleå Hockey.

Ja, vadå? Skulle det vara ett så mycket sämre förslag än de tidigare 55-serie, back-to-back där ena laget vilat och det andra inte, att lagen i serien har olika antal hemma resp. borta matcher samt att Wikegård, Garpen och Breitholz helt oblygt ligger med DIFiplinnämnden?

Nej för tusen, driv detta som ett krav i EU-parlamentet också. Ishockey är en kulturell kärnverksamhet som måste värnas om uppe i Norrbotten. Precis som tunnelbaneklotter i Stockholm och fisk i feskekörka i Göteborg. Går de inte med på detta modesta och självfinansierade krav får vi väl skriva ihop en ansökan om 30 miljarder Euro istället som t.ex innehåller utgift för 'handpenning till huvuddomare' samt 'favörsförskott till linjemän'.

Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av JuniorX 2015-06-25, 22:34

Lägger in Wennerholms lista också. Nu försöker han tippa sluttabellen.

14) Rögle

Målvakter

Ungt och intressant på målvaktssidan med nye Oscar Dansk, 21 och 22-årige norrmannen Lars Volden. De lär få jobba den här säsongen och är två av Rögles verkliga nyckelspelare i jakten på att hänga kvar.

Backar

Det ser lite tungt och orörligt ut på backsidan och jag misstänker att de stenhårda bröderna Almen och Alen Bibic kommer att skapa en del rubriker i vinter. Också. Åtevändaren Dominik Granak får dra ett tungt lass.

Forwards

Kul att få se en Elvenes i Rögle igen, då 18-årige Ludvig Elvenes tagit en plats i a-truppen. Men i dagsläget håller inte Rögles forwards varken bredd eller kunnande. Här krävs det ett par namn till för att ge hopp.

Coach

Anders Eldebrink åkte ur schweiziska högstaligan med sitt Rapperswil i våras. Nu får han ett nytt lag att försöka rädda kvar.

Totalt: 7

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: I nuläget ser jag tränaren Anders Eldebrink som Rögles bästa värvning. I övrigt har inte skåningarna värvat något som skrämmer konkurrenterna eller ger hopp om att undvika kvalspel framåt våren. Här handlar det bara om att överleva den här säsongen - via kval eller inte.
Karlskrona jublade vilt när SHL-avancemanget säkrades.   Karlskrona jublade vilt när SHL-avancemanget säkrades. Foto: Bildbyrån



13) Karlskrona

Målvakter

Danske Patrick Galbraith är kvar och Linus Fernström har kommit från Frölunda. Två stabila och rutinerade målvakter.  Det mesta pekar väl mot att Fernström tar över förstaspaden i vinter.

Backar

Ja, det är ju inte så man ramlar av stolen när man läser igenom Karlskronas backuppsättning. Här har man fått plocka från andrasorteringen hos SHL-konkurrenterna, nye kanadensaren Julien Brouillette undantagen.

Forwards

Det är hyfsad bredd, många bra skridskoåkare, men få som spelat på den här nivån tidigare. Det känns som nyvärvade Toni Kähkönen och Mattias Guter från Leksand går direkt in i en förstakedja.

Coach

Pelle Hånberg fick nytt kontrakt efter den överraskande SHL-platsen. Nu är det upp till bevis.

Totalt: 7

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: Man ska aldrig underskatta lagkänsla och det är väl Karlskronas största tillgång inför vintern. Klubben hade kort startsträcka när de skulle försöka värva ihop en trupp värdig SHL och nye sportchefen Mikael Sundlöv kom in sent. Den här debutsäsongen handlar det om att överleva och ingenting annat.
Så här jublade Malmö när SHL-avancemanget säkrades.   Så här jublade Malmö när SHL-avancemanget säkrades. Foto: Bildbyrån



12) Malmö

Målvakter

Oscar Alsenfelt är tillbaka efter sina år i Leksand och han måste upp i samma form som han hade första SHL-säsongen i Leksand. Men en bra värvning och given förstekeeper hos skåningarna.

Backar

Har fått behålla alla backar de ville ha kvar och med Erik Andersson från Skellefteå förenas med brorsan Nils. Derek Meech är en intressant, spelskicklig kanadensare och det ser hyfsat stabilt ut.

Forwards

Patrik Sylvegård lyckades landa hemvändande Andreas Thuresson och eftertraktade T.J. Galiardi från NHL. De ska bära laget framåt. I övrigt får han lita till de som spelade upp laget i våras.

Coach

Björn Hellkvist är huvudcoach även officiellt nu. En intressant tränare med en stor uppgift framför sig.

Totalt: 10

Jämfört med 2014/15: Pil rakt uppåt

Kommentar: Som nykomling får Malmö sikta in sig på att ha två lag bakom sig i tabellen och slippa kvala. De har de en utmärkt chans att klara och faller allt på plats och nyckelspelarna håller sig skadefria, så kan de nog ta en eller ett par placeringar till. Men i första hand handlar det om att hänga kvar och bygga vidare nästa säsong.
Brynäs.   Brynäs. Foto: Bildbyrån



11) Brynäs

Målvakter

Stort ansvar på österrikaren Bernhard Starkbaum. I övrigt litar Brynäs på de egna stortalangerna Jonas Johansson och kanske framförallt 18-årige Felix Sandström. Ser helt okay ut.

Backar

Jonathan Pudas är en bra värvning och var Karlskronas bästa back i vintras. Men Niclas Andersén har försvunnit till NHL och det känns lite tunt och skadekänsligt i de bakre regionerna.

Forwards

En av mina absoluta favoriter Anton Rödin är kvar och det vimlar av talang i SHL:s yngsta forwardsbesättning. Nick Johnson är nybliven mästare med Växjö och ger behövlig tyngd framåt.

Coach

Thomas "Bulan" Berglund tog över mitt i säsongen i fjol. Nu har han byggt vidare på sitt framgångskoncept. Men det är inget topplag han coachar.

Totalt: 11

Jämfört med 2014/15: Pil snett nedåt

Kommentar: Brynäs är beroende av att lagets talanger tar ytterligare ett kliv och att Bulans fartfyllda hockey fungerar. Men Bill Sweatt är ett tungt tapp tillsammans med backen Niclas Andersén. Det blir svårt att fylla de luckor de lämnar efter sig. Men Brynäs är svårbedömda. Med rätt resa kan de gå långt.
Ryan Whitney är en stjärnvärvning.   Ryan Whitney är en stjärnvärvning. Foto: AP Scanpix



10) Modo

Målvakter

Linus Ullmark är borta och nu är måste Adam Reideborn kliva fram på allvar om säsongen ska sluta lyckligare för Modo än den gjorde i fjol. Jonatan Bjurö har värvats från Västerås som andrekeeper. Två talanger, men lite rutin.

Backar

Det kommer att göra ont att stå framför Modos kasse. Först värvade man Noah Welch, 100 kilo från Växjö. Och nu Ryan Whitney, 98. En riktigt NHL-meriterad back. Två av SHL:s tyngsta värvningar kommer att göra underverk med Modos backsida.

Forwards

Byron Ritchie är tillbaka efter fyra säsonger i Schweiz, men har också hunnit bli 38 år. Bill Thomas och Kyle Wilson är två andra, nya transatlanter. Bättre än i fjol framåt, men bredden saknas fortfarande.

Coach

Redan för sex år sedan skrev jag att kanadensaren Larry Huras var på väg till Modo. Nu är han där, även om det dröjde.

Totalt: 11

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: Modo har rustat mer än på många år och det är knappast någon risk att klubben behöver kalla in Donald Brashear i vinter. Modo borde hänga kvar utan kval den här gången. Intressant också med kanadensaren Larry Huras i båset och ett koppel nya, NHL-meriterade amerikaner och kanadensare.
Patrick Thoresen är ett namnkunnigt nyförvärv.   Patrick Thoresen är ett namnkunnigt nyförvärv. Foto: AP



9) Djurgården

Målvakter

Mikael Tellqvist räddade Djurgården i många matcher i fjol och är fortfarande ett toppnamn. Mantas Armalis är också kvar som en stabil ersättare de matcher som Tellqvist vilar.

Backar

Robin Press, nu från Södertälje, har alla verktyg för att bli en ny storback. I rätt händer och med rätt ledning. Och Linus Hultström leder ensam ett power play från blå. Kan bli två nya publikfavoriter.

Forwards

Norrmannen Patrick Thoresen är en av SHL:s tyngsta värvningar inför nästa säsong. En spelare som kan avgöra matcher på egen hand. Tomi Sallinen är ett annat bra nyförvärv som klarar alla roller på banan.

Coach

Hans Särkijärvi har fått lite mer att leka med den här säsongen och kan nog titta uppåt i tabellen.

Totalt: 11

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: Djurgården hängde kvar i fjol med en snålbudget. Nu har klubben spenderat lite mer och fått in både talang och erfarenhet. Patrick Thoresen blir en attraktion inte bara på Hovet. Nu är det långt ifrån mästarklass totalt sett och Dif överpresterade i fjol. Men PlayIn är en rimlig målsättning.
Linköpings spelare klappar om målvakten David Rautio efter en seger.   Linköpings spelare klappar om målvakten David Rautio efter en seger. Foto: Bildbyrån



8) Linköping

Målvakter

Marcus Högberg och David Rautio är kvar, så det är inga förändringar på målvaktssidan. Många räknade med att nu 20-årige Högberg skulle få sitt genombrott i fjol. Det kanske kommer nu i stället.

Backar

Jonas Junland och Daniel Rahimi är kvar och det är ett av SHL:s bästa backpar. Kanske det bästa. Chad Billins bra nyförvärv från Luleå och i övrigt kan LHC gödsla med unga backtalanger.

Forwards

Tungt att tappa centern Mattias Sjögren sent och han är svår att ersätta. Men Rhett Rakhshani är ett tungt nyförvärv från Växjö och Nick Sörensen har utvecklingspotential.

Coach

Dan Tangnes tar över efter Roger Melin. Ska bli mycket intressant att följa.

Totalt: 11

Jämfört med 2014/15: Pil snett nedåt

Kommentar: Linköping är SHL:s mest svårtippade lag. Drömhockey ena stunden för att ligga platt den nästa. De känns lika svårbedömda inför den här säsongen. Det finns klara kvaliteter, det finns både rutin och talang. De kan bli allt från platserna tre till tio känns det som.
Joel Lundqvist är en viktig kugge.   Joel Lundqvist är en viktig kugge. Foto: Peter Wixtröm



7) Frölunda

Målvakter

Har värvat talangen Johan Gustafsson som åtevänder efter två år i Nordamerika. Jag tar för givet att han blir förstemålvakt i ett Frölunda där målvaktsspelet var lite skakigt av och till i fjol.

Backar

Har tappat både fjolårssuccén Mikael Wikstrand , Erik Gustafsson och veteranen Christian Bäckman. Tre mycket tunga tapp. Frölunda fyller på med egna juniorer och återvändande Henrik Tömmernes.

Forwards

Har tappat tre av sina mest lovande unga forwards till NHL och det är risken med att satsa ungt och talangfullt. Har ersatt med hemvändande Johan Sundström och Patrik Carlsson från HV.

Coach

Roger Rönnberg går in på sin tredje säsong som tränare i Frölunda. Han behöver ett lyft snart.

Totalt: 12

Jämfört med 2014/15: Pil snett nedåt

Kommentar: Det är bara att konstatera att Frölunda är ett av få lag i SHL som ser svagare ut än i fjol. Har varit tvåa i grundserien två säsonger i rad, men jag tror de får svårt att försvara den platsen i vinter. Men det finns fortfarande massor av talang kvar i laget. Tillräckligt för att gå direkt till en kvartsfinal nästa år igen.
Tränaren Andreas Johansson har lämnat HV.   Tränaren Andreas Johansson har lämnat HV. Foto: Bildbyrån



6) HV71

Målvakter

Gustaf Wesslau har flyttat till Tyskland, men blev aldrig den vinnare HV hoppades på. Nu ersätts han av Fredrik Pettersson-Wentzel och jag tror inte det är ett nedköp. Dessutom finns rutinerade Erik Ersberg kvar som back up.

Backar

HV ser svaga ut på backsidan och har ännu inte hittat någon ersättare till Mattias Karlsson. Enda nyförvärvet hittills är Niklas Hansson från Rögle och det räcker inte för att stärka HV:s svagaste lagdel från i fjol.

Forwards

Här finns uppsidan inför kommande säsong, med stabila nyförvärven Chris Abbott och Martin Thörnberg. Det ger HV två riktigt starka kedjor framåt. Och det känns som Mattias Tedenby är ett rejält sparkapital efter hans tunga säsong i fjol.

Coach ?

Enda klubb där jag tvingats lämna frågan öppen. Inget nytt namn har presenterats sedan Andreas Johansson fick gå.

Totalt: 7

Jämfört med 2014/15: Pil åt sidan

Kommentar: Jag kanske har HV för högt upp med tanke på det kaos som fortfarande råder i klubben. Just nu har man inte ens en nu tränare klar, hela styrelsen har avgått och det blev 4.9 miljoner i förlust den gångna säsongen. Fasaden har rasat för en av landets (tidigare) mest välskötta klubbar.
Så här firade Växjö SM-guldet.   Så här firade Växjö SM-guldet. Foto: Bildbyrån



5) Växjö

Målvakter

Cristopher Nihlstorp och Stefan Steen är kvar och även om jag inte kan kalla fjolåret braksuccé, så räckte de hela vägen till ett SM-guld. Men nu tror jag det krävs mer av målvakterna.

Backar

Det är bara Färjestad som kan mäta sig med Växjös backbesättning. Här är det fortfarande mästarklass, även om Noah Welch försvunnit. Men nye Ilkka Heikkinen är ännu bättre totalt sett.

Forwards

Har fyllt på med Joakim Hilding och Linus Fröberg, men har tappat slutspelshjältar som Rhett Rakhshani, Jani Lajunen, Nick Johnson och Tomi Kallio. Det ger minus i min bok.

Coach

Sam Hallam gjorde ett fantastiskt jobb i fjol. Men det blir svårt att upprepa den succén.

Totalt: 14

Jämfört med 2014/15: Pil snett nedåt

Kommentar: Nej, Växjö ser inte ut som ett mästarlag den här gången. Inte än, kanske jag ska tillägga. Sportchefen Henrik Evertsson brukar ju vara bra på att hitta sena toppvärvningar och pengar är inget problem. Men just nu finns det lag som kommit ikapp och gått förbi smålänningarna. I alla fall på papperet.
Publikfavoriten Julius Hudacek.   Publikfavoriten Julius Hudacek. Foto: Bildbyrån



4) Örebro

Målvakter

Julius Hudacek är kvar i målet och det är en garanti för stort målvaktsspel. Kan vinna matcher ensam när det krävs. Vill stå jämnt och henrik Lundberg lår inte få många matcher i vinter heller.

Backar

Har värvat två backbjässar i Alexander Hellström och hemvändande Peter Andersson. Annars är de man ville behålla kvar och där Johan Motin och Viktor Ekbom växt ut till ett av SHL:s bästa backpar.

Forwards

Det var naturligtvis tungt att tappa hela SHL:s poängkung Derek Ryan till NHL i absolut sista minuten. Han blir nästan omöjlig att ersätta, även om både bredd och kunnande finns kvar.

Coach

Kenta Johansson gjorde succé förra året och alla pilar pekar mot ett nytt slutspel.

Totalt: 13

Jämfört med 2014/15: Pil åt sidan

Kommentar: Etablerade sig på övre halvan redan i vintras. Klubbens andra säsong efter comebacken i SHL. Pressade blivande mästarna Växjö i kvartsfinalen och målsättningen måste ligga högt inför den kommande säsongen. Har tappat Derek Ryan, men känns ändå som ett slutspelslag den här gången också.
Luleå jublar inför sina fans.   Luleå jublar inför sina fans. Foto: Bildbyrån



3) Luleå

Målvakter

Joel Lassinantti var en av SHL:s bästa målvakter i fjol och står kvar i vinter också. Rutinerade Daniel Larsson är också kvar och stortalangen Samuel Ward finns också i organisationen.

Backar

Har fyllt på med kanadensarna Brendan Mikkelson och Craig Schira och rutinerade finländaren Ilari Melart. Kukan och Billins har gått, men Luleå ligger ändå på plussidan.

Forwards

Bröderna Abbotts tid är över och på sätt och vis tror jag det är bra för Luleå. De amerikanska tvillingarna tog stor plats. Bill Sweatt och Toni Rajala är två tunga och dyra värvningar som ska ge fart framåt.

Coach

Den oftast så sympatiske Joakim Fagervall är kvar. Han känns rätt för Luleå som spelade en sevärd hockey i fjol.

Totalt: 13

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: Jag gillar Luleå då de är ett av få lag som väcker känslor i hela SHL. Spelar ofta på gränsen och kommer säkert att göra det i vinter också. Norrbottningarna har blivit en riktig främlingslegion, men det är de flesta lag i dag med ambitioner att gå hela vägen. Se bara på Växjö i fjol.
Både Magnus Nygren, till vänster, och Mikael Johansson, till höger, är tillbaka i FBK.   Både Magnus Nygren, till vänster, och Mikael Johansson, till höger, är tillbaka i FBK. Foto: Jimmy Wixtröm



2) Färjestad

Målvakter

Nya normmanen Lars Haugen har fyra säsonger i KHL bakom sig och där överlever man inte om man inte är bra. Justin Pogge är kvar och ger trygghet på målvaktssidan.

Backar

Oj, oj, oj. Färjestad har plötsligt SHL:s starkaste backbesättning på papperet. Magnus Nygren, Jonas Holös, Mikael Wikstrand, Thomas Skogs och Sebastian Erixon har kommit och höjt standarden med 100 procent.

Forwards

Här har Färjestad också fyllt på. Publikfavoriten Mikael Johansson är tillbaka, Johan Ryno är ny från Leksand och amerikanen Robbie Earl en hårt arbetade forward från Zug. Plus fler talanger än på länge på väg upp.

Coach

Tommy Samuelsson hade en tuff första säsong, men nu har han ett topplag att coacha.

Jämfört med 2014/15: Pil rakt uppåt

Totalt: 14

Jämfört med 2014/15: Pil rakt uppåt.

Kommentar: Håkan Loob har inte snålat inför den här säsongen. Och efter att ha missat en kvartsfinal för första gången på 21 år i våras, var det verkligen på tiden. Hemvändarna Mikael Johansson och Magnus Nygren garanterar ett grymt power play. Och Färjestad ser ut som ett potentiellt mästarlag igen.
Jimmie Ericsson är tillbaka i Skellefteå.   Jimmie Ericsson är tillbaka i Skellefteå. Foto: Pontus Orre



1) Skellefteå

Målvakter

Markus Svensson blev kvar i kassen och är SHL:s mest givne förstemålvakt. VM-debuterade i våras och är ligans bästa målvakt på papperet. Backas upp av Erik Hanses som inte lär få spela så många matcher.

Backar

Här är väl enda svagheten i Skellefteå. Det finns fortfarande talang och utvecklingsmöjligheter, men som helhet ser backsidan lite vek ut. Det märktes i SM-finalen mot Växjö, då trafiken blev för tung att bära till slut.

Forwards

Jimmie Ericsson tillbaka, Janne Pesonen kvar och Mattias Ritola nytt nyförvärv från Leksand. Skellefteå har landets bästa forwardsbesättning. Och hur mycket bättre blir slutspelssucen Axel Holmström?

Coach

Hans Wallsson, Bert Robertsson och Stefan Klockare står kvar i båset. Det betyder fortsatt utveckling som topplag.

Totalt: 15

Jämfört med 2014/15: Pil snett uppåt

Kommentar: Skellefteå har spelat fem raka SM-finaler och är på väg mot sin sjätte. Det är svårt att se det här laget misslyckas med det. Det har knappt varit någon någon spelaromsättning alls. Jimmie Ericsson och Mattias Ritola är de enda nyförvärven så här långt. Men vilka värvningar. Absolut toppklass.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Kagen 2015-06-26, 08:48

Tycker det ser ut som en gedigen sammanställning av Wennerholm.

Sen vet jag inte om t.ex Skellefteå har bättre forwards än Luleå men Skellefteå har ju definitivt forwards som visat att de kan spela tillsammans och göra det väldigt bra. Luleås forwards vet vi är bra individuellt, men vi har inte sett dem spela tillsammans ännu.

Färjestads backsida ser jättestark ut men forwardsuppsättningen tycker jag känns lite grå. Blir det verkligen någon publikfriande hockey i Karlstad?
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Rönken 2015-06-26, 08:54

Kagen skrev:Tycker det ser ut som en gedigen sammanställning av Wennerholm.

Sen vet jag inte om t.ex Skellefteå har bättre forwards än Luleå men Skellefteå har ju definitivt forwards som visat att de kan spela tillsammans och göra det väldigt bra. Luleås forwards vet vi är bra individuellt, men vi har inte sett dem spela tillsammans ännu.

Färjestads backsida ser jättestark ut men forwardsuppsättningen tycker jag känns lite grå. Blir det verkligen någon publikfriande hockey i Karlstad?

Har Färjestad haft publikfriande hockey under 2000-talet ens? rabbit Håller med annars, bra backsida. Men anfallarna känns lite så så där.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Kagen 2015-06-26, 11:17

Rönken skrev:Har Färjestad haft publikfriande hockey under 2000-talet ens? rabbit Håller med annars, bra backsida. Men anfallarna känns lite så så där.

Sant, FBK har levt på att laget vunnit sina titlar och att 'FBK är bäst'. Det har fått folket i Värmland att känna stolthet och komma till Löfbergs. Får se om årets upplaga kan vända den vikande trenden.

Intressant att sätta Skellefteå etta, ingen given position tycker jag efter tapp som Rob Schemp, Kiril Kabanov och inte minst Martin Sevc. Det som gör Skellefteå till etta är att de bevisligen är ett bra lag med fem fina säsonger bakom sig, att Jimmie Ericsson ansluter och att det finns en trygghet i föreningen, en kontinuitet och en fin ungdomsida. MEN är årets Skellefteå BÄTTRE än det lag som inte räckte till mot Växjö ifjol?

Minns också att Skellefteå hade minusstatistik mot topplagen i serien ifjol men skördade massor av segrar mot de svagare lagen. Detta samtidigt som många tycks överens om att topp-10 i SHL den kommande säsongen är starkare än topp-10 i SHL den gångna säsongen. Skellefteå krossade inte direkt Brynäs i kvarten och jag tycker det var otroligt synd att Frölunda hade sådan stoplpe in mot Luleå för ett semi-möte Skellefteå - Luleå tror jag hade kunnat sluta i en omgång som gått till historien.

Att Wennerholm tippar Växjö femma (regerande mästare) samt Örebro fyra, visar att svensk elithockey förändrats rejält på senare år. Det tar tid att bygga upp samma känslor för Örebro, Växjö, Karlskrona som mot de gamla etablerade lagen. Tack att Malmö är tillbaks iaf.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Slapshot 2015-06-26, 11:23

Schremp satt ju mest på läktaren förra säsongen och Kabanov var skadad en längre tid och det gick ju ändå hyfsat för Skellefteå? Sevc är ju ett litet tapp men dom fyller säkert på. Tror Skellefteå blir ett bättre lag i år, Jimmie tillbaka dessutom. Sedan behöver dom ju inte vinna guld men att dom är i topp känns givet med många lag därefter som utmanar tex FBK, Luleå, Växjö, Linköping, HV71....känns som att den här säsongen blir jämnare än på länge.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Micke80 2015-06-26, 12:35

tycker toppen är rätt svår i år. Det är flera lag som värvat rätt bra och/eller fått behålla många spelare som redan var bra i fjol. Känns just nu som att det är 5 lag, Luleå, Färjestad, Skellefteå, Väjö och HV som bubblare beroende på vem tränaren blir och hur laget kan sluta sig samman, som slåss om första platsen.
Det samma i botten där Malmö, Karlskrona, Rögle och Brynäs just nu är med ganska klar marginal.
Sen känns mittenlagen bättre än i fjol och det märks verkligen att det var ett mellanår för många lag ifjol då nästan samtliga lag ser bättre ut men ändå inte räknas in i toppen.

Det ska bli riktigt kul att penetrera lagen på djupet när säsongsstart närmar sig och sedan göra en rankning.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Puckad 2015-06-27, 11:35

http://shl.se/artikel/67467/

Vet inte om denna kommenterats här, men det är nog dags för några att lära sig stå på skridskorna i år ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av LulefanGBG 2015-06-27, 11:44

Verkligen bra att man tar krafttag mot filmningarna. Det är något man längtat efter länge och det kommer ju dessutom extra lägligt nu när vi har en trupp som nog kommer att smälla på en hel del och spela fysiskt. Jag vill inte nämna några namn, men nu vet ju diverse filmare att det inte hjälper att lägga sig på isen och lipa bara för att man möter någon som ofta blir utvisad för tacklingar och dylikt. Risken är stor att man själv blir avstängd i sådana fall.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2015/2016 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2015/2016

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet