Jonas Rönnqvist

+84
wilmus2007
ski3r
Erilk
Sundance Kid
Groggen79
Lasse Proppmätt
Dentos
Luleåfan
JoakimJ
GustenA
Davidoff
Kocur
Ivanhoe
hokkzorz
FirstSting
Kapten Haddock
JuniorX
Puckad
Tigerman
johan74
LHF96
KaptenBlodskelett
Högljudd
Micke80
Hentos_Bror
jimpa99
ezz
Donten_
Myrman
MickkeJ
BodenSwe
Nallen
kamelbullen
Admin
kniba
Helge
Lulefan
storstruten
JohanO
Sir Prozac
Donowitz
MrA
LuleåWinston
Daddeh4724
farre
PM
Pajala
knutten
Kagen
Kallepedal
Dilox
Mickeee
NallePhu
Ingemar
Old Brooklyn
Norlin
kjell
icemask
Lars158
Jompen
Zeth
Rönken
Slapshot
stormvägen
Lajon
amarule
pingu
Bilderberg
JahNT
FruktHamster
Urken
Bamsefar
Tony Moore
Snikne Ville
Redbear
Mange
LulefanGBG
Jonken
Beast.
Salle
Zeb Macahan
Pickadoll
Johan__
Allan West
88 posters

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Urken ons 26 mar 2014, 20:45

Han har gjort en strålande insats för Luleå Hockey och ska ha otroligt mycket creds, det är det ingen som kan ta ifrån honom. Fastän många av oss supportrar blivit otroligt less på några av hans brister, så hoppas jag att folk även väljer att ta upp hans bra sidor i kommande inlägg.

Önskar honom all lycka i framtiden, var han än hamnar, vad han än väljer att göra.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu ons 26 mar 2014, 20:53

Hoppas vi får en ny tränare nästa säsong som kan ge oss en produkt som tillåter spelarna tacklas.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Bamsefar ons 26 mar 2014, 21:04

pingu skrev:Hoppas vi får en ny tränare nästa säsong som kan ge oss en produkt som tillåter spelarna tacklas.

Personligen anser jag att det krävs nog lite fler komponenter för att vinna LeMat än ett hejdlöst flängande runt o tacklas.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av MickkeJ ons 26 mar 2014, 21:05

Urken skrev:Han har gjort en strålande insats för Luleå Hockey och ska ha otroligt mycket creds, det är det ingen som kan ta ifrån honom. Fastän många av oss supportrar blivit otroligt less på några av hans brister, så hoppas jag att folk även väljer att ta upp hans bra sidor i kommande inlägg.

Önskar honom all lycka i framtiden, var han än hamnar, vad han än väljer att göra.
Luleås mest betydelsefulla tränare någonsin i konkurrens med Osten. Glöm inte var vi var för fem säsonger sen!
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av stormvägen ons 26 mar 2014, 21:06

Urken skrev:Han har gjort en strålande insats för Luleå Hockey och ska ha otroligt mycket creds, det är det ingen som kan ta ifrån honom. Fastän många av oss supportrar blivit otroligt less på några av hans brister, så hoppas jag att folk även väljer att ta upp hans bra sidor i kommande inlägg.

Önskar honom all lycka i framtiden, var han än hamnar, vad han än väljer att göra.

Du fick din "troffy". Vi längtar fortfarande.efter SM-guld.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu ons 26 mar 2014, 21:12

Bamsefar skrev:
pingu skrev:Hoppas vi får en ny tränare nästa säsong som kan ge oss en produkt som tillåter spelarna tacklas.

Personligen anser jag att det krävs nog lite fler komponenter för att vinna LeMat än ett hejdlöst flängande runt o tacklas.
Håller med.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Myrman ons 26 mar 2014, 21:20

Tror inte vi kommer att gå till fyra slutspel i rad på ett tag. Är rädd att vi kommer att tänka på Rönkens år som en lyckosam och framgångsrik tid, när Luleå nämndes med respekt i hockeysverige.
Jag räknar med risken att vi kommer att få kämpa för överlevnad i framtiden. Inte minst antyder ryktena om svag ekonomi det.
Det kan förstås vara spännande det också. Minns säsongen 2007-2008 när jag inte kunde äta under matcherna. Man mådde illa av ångest. Fast dricka kunde jag. Vilken tur!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av LuleåWinston ons 26 mar 2014, 21:27

Myrman skrev:Tror inte vi kommer att gå till fyra slutspel i rad på ett tag. Är rädd att vi kommer att tänka på Rönkens år som en lyckosam och framgångsrik tid, när Luleå nämndes med respekt i hockeysverige.
Jag räknar med risken att vi kommer att få kämpa för överlevnad i framtiden. Inte minst antyder ryktena om svag ekonomi det.
Det kan förstås vara spännande det också. Minns säsongen 2007-2008 när jag inte kunde äta under matcherna. Man mådde illa av ångest. Fast dricka kunde jag. Vilken tur!

Jo, han har gjort det bra och förtjänar beröm. Som revolutionerat Luleås och hockeysveriges sätt att spela, och även tagit oss upp från avgrunden. Men nu mitt i besvikelsen är jag väldigt sugen på något nytt.

Sedan angående tacklingarna. Kanske inte behöver leda tacklingsligen, men man behöver för tusan inte ligga överlägset sist i SHL. Jag vill se mer tacklingar i grundserien för att vänja sig till slutspelet där spelet förändras och man måste tackla om man inte vill bli överkörda.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av FruktHamster ons 26 mar 2014, 22:12

Jag tror alla parter vill se en förändring på tränarsidan. Både supportrar, förening och rönken själv. Tror, tyvärr, att det blir vi fans samt föreningen som förlorar på det.

Tack för fyra underbara år, Rönken. Jag hoppas du kommer att representera föreningen igen i framtiden.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon ons 26 mar 2014, 22:33

Är ju inte helt klart att han lämnar, han säger nu att antingen blir det Luleå eller inget alls. Kanske utomlands senare men inte nu.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon ons 26 mar 2014, 22:36

Kommer aldrig glömma första året med Rönken, från att ha varit ett lag som dom senaste tio säsongerna nästan alltid legat i botten, låg vi plötsligt i en klar serieledning så långt som in i omgång 26, man trodde knappt det var sant.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av icemask ons 26 mar 2014, 22:38

Behåll Rönken och ta in friskt blod, tex grin bert, de borde väl komplettera varandra ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-11

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon ons 26 mar 2014, 22:40

icemask skrev:Behåll Rönken och ta in friskt blod, tex grin bert, de borde väl komplettera varandra ?

Kanske är det Rönken väntar på.... .? Wink 
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Donten_ ons 26 mar 2014, 22:41

Lajon skrev:Kommer aldrig glömma första året med Rönken, från att ha varit ett lag som dom senaste tio säsongerna nästan alltid  legat i botten, låg vi plötsligt i en klar serieledning så långt som in i omgång 26, man trodde knappt det var sant.

Nä det är lätt att glömma allt rönken gjort för Luleå, både sportsligt och ekonomiskt. Hade han inte kommit in vette tusan om vi inte spelat i allsvenskan nu.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av icemask ons 26 mar 2014, 22:43

Lajon skrev:
icemask skrev:Behåll Rönken och ta in friskt blod, tex grin bert, de borde väl komplettera varandra ?

Kanske är det Rönken väntar på.... .? Wink 
Skulle kunna bli spännande, är Bert en bra matchcoach ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-11

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon ons 26 mar 2014, 22:47

Ja, ingen har betytt så mycket för Luleå som honom på mycket länge, jag hade verkligen unnat honom ett SM guld, men naturligtvis så måste Saik passa på att toppa precis samtidigt som oss, annars hade utdelningen blivit mycket bättre än en Throphy....

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lulefan ons 26 mar 2014, 22:56

Rönken med Holmström med ansvar för forwards kanske? Någon pratade om att Bulan ville röra sig vidare, vet inte om det stämmer.

Helt klar är dock att det känns som att det behövs lite mer gnista i båset.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-18
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av MickkeJ ons 26 mar 2014, 23:19

Donten_ skrev:
Lajon skrev:Kommer aldrig glömma första året med Rönken, från att ha varit ett lag som dom senaste tio säsongerna nästan alltid  legat i botten, låg vi plötsligt i en klar serieledning så långt som in i omgång 26, man trodde knappt det var sant.

Nä det är lätt att glömma allt rönken gjort för Luleå, både sportsligt och ekonomiskt. Hade han inte kommit in vette tusan om vi inte spelat i allsvenskan nu.
För alltid grym respekt och cred för allt han gjort för Luleå. Vi är gnälliga och sanningen är att det finns brister i matchcoachningen och spelsättet skulle förmodligen behöva utvecklas men vi är ett topplag och det är Rönken och Bulans förtjänst!
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av amarule tor 27 mar 2014, 07:05

Rönnqvist har verkligen gjort det bra under dessa år, tog lhf ur träsket och utvecklade deras hockey och det ska han ha all cred för. inte glömma det trots att vi nu är så besvikna och inte hånas här eller på något annat forum heller,
MEN han/de kunde aldrig ta det vidare, aldrig ha en plan B när motståndarna läst sönder Rönken-hockeyn och det blev lagets fall denna säsong
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Helge tor 27 mar 2014, 08:59

Helge skrev:Jag vill att Rönken stannar men att Osten får en GM-roll och tar ut laget.Behövs också en riktig taktiker i båset, kanske Patrik Ross.
Bulan ska självklart vara kvar, där har vi passionen.
Helge
Helge

Antal inlägg : 66
Join date : 14-03-07
Ort : Älvsbyn/ Estocolmo

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon tor 27 mar 2014, 09:07

amarule skrev:Rönnqvist har verkligen gjort det bra under dessa år, tog lhf ur träsket och utvecklade deras hockey och det ska han ha all cred för. inte glömma det trots att vi nu är så besvikna och inte hånas här eller på något annat forum heller,
MEN han/de kunde aldrig ta det vidare, aldrig ha en plan B när motståndarna läst sönder Rönken-hockeyn och det blev lagets fall denna säsong

Ja men det är ju som hans själv sa igår efter matchen... vi mötte en bra motståndare också.. vilket lag det nu blir som får möta dom i Semin kommer inte att få det lätt, om dom nu inte plötsligt blir nöjda med semi.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu tor 27 mar 2014, 17:40

Rönken har kört tokfast och vägrar konstat förnya sig och framförallt spela fysiskt hockey när det behövs som t.ex. framför båda målen.
Så toknej till Rönken ännu ett år! Vore katastrof om han fick fortsätta!!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Bamsefar tor 27 mar 2014, 17:50

pingu skrev:Rönken har kört tokfast och vägrar konstat förnya sig och framförallt spela fysiskt hockey när det behövs som t.ex. framför båda målen.
Så toknej till Rönken ännu ett år! Vore katastrof om han fick fortsätta!!

Såg inte att han snörat på sig skrllorna i matchen, men , inte har han förbjudit spelare att gå in på mål eller att hindra oppositionen att få gå in på vårt mål, tror man att det är tränarorder så kan man undra hur det ses på hockey egentligen. Det är ett val som spelarna gör om man kan eller törs, knappast tränarorder.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu tor 27 mar 2014, 17:59

Bamsefar skrev:
pingu skrev:Rönken har kört tokfast och vägrar konstat förnya sig och framförallt spela fysiskt hockey när det behövs som t.ex. framför båda målen.
Så toknej till Rönken ännu ett år! Vore katastrof om han fick fortsätta!!

Såg inte att han snörat på sig skrllorna i matchen, men , inte har han förbjudit spelare att gå in på mål eller att hindra oppositionen att få gå in på vårt mål, tror man att det är tränarorder så kan man undra hur det ses på hockey egentligen. Det är ett val som spelarna gör om man kan eller törs, knappast tränarorder.
Rönken är ansvarig för hur laget spelar och våra forwards har hela säsongen vänt ner i sarghörnen  i offensiv zon. Hedman som fått knappert med istid är en av få som går raka vägen in mot mål. Positivt är Bryggman som gärna går raka vägen mot mål och inte svänger ner i sarghörnen.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu tor 27 mar 2014, 18:04

Bulan vore roligt att se som huvudtränare nästa år!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av NallePhu tor 27 mar 2014, 18:08

pingu skrev:Bulan vore roligt att se som huvudtränare nästa år!
Knappast för Bulan & Rönken har samma spel filosofi så nej tack i min bok!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av ezz tor 27 mar 2014, 18:50

NallePhu skrev:
pingu skrev:Bulan vore roligt att se som huvudtränare nästa år!
Knappast för Bulan & Rönken har samma spel filosofi så nej tack i min bok!
Fast spelfilosofin är det nödvändigtvis inte fel på, alla andra lag har ju snott den. Problemet är väl att den inte utvecklats under rönken. Men Bulan som huvudcoach kanske kan skruva lite på rätt detaljer...
ezz
ezz

Antal inlägg : 363
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av NallePhu tor 27 mar 2014, 18:56

ezz skrev:
NallePhu skrev:
pingu skrev:Bulan vore roligt att se som huvudtränare nästa år!
Knappast för Bulan & Rönken har samma spel filosofi så nej tack i min bok!
Fast spelfilosofin är det nödvändigtvis inte fel på, alla andra lag har ju snott den. Problemet är väl att den inte utvecklats under rönken. Men Bulan som huvudcoach kanske kan skruva lite på rätt detaljer...
Det MÅSTE in något nytt dvs nya röster och inte samma som dem haft i 4 säsonger!
Bulan KAN inte skruva mycket mer för han kan bara det system Rönken tagit fram tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Slapshot tor 27 mar 2014, 19:45

Känner jag Luleå rätt blir det väl Bulan och nån rookie...........tyvärr. Håller med Phu, behövs nya röster i båset nu.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av FruktHamster tor 27 mar 2014, 19:51

Rönken är kung. Eller, man ska kanske säga Rönken, Bulan, Ågi och Hento.
Det de gjort under sina fyra år i klubben är fan en smärre bragd.

Med det sagt finns det såklart bitar som man som supporter ställt sig frågande till mer än en gång.
Det är svårt att veta hur befogat våran kritik varit då vi inte funnits med på träningar och taktiksnack, men klart är att vissa av besluten han/de gjort har känns minst sagt märkliga.

Om jag försöker summera och analysera hans fyra år vid rodret, så tycker jag nog faktiskt att det är årets säsong som står ut mest. Denna säsong var första säsongen som LHF inte hade den där äckligt tighta defensiven.
Man såg skillnader redan tidigt på säsongen där backarna plötsligt pinchade, något som jag aldrig sett tidigare i LHF. Minns att jag tänkte att "Hoppsan, man tänker föröka våga lite mer offensivt i år", men efter ett tag slutade backarna med det och backade i sedvanlig vana hem så fort pucken började närma sig den blålinje där de parkerat. "Så mycket för det försöket. Tillbaks till tokdefensiv ala Rönken nu då", tänkte jag. Men det blev liksom inte det heller!
Vet inte hur många gånger denna säsong, som jag lagt huvudet på sned då man hört motståndare och "experter" prata om Luleås enorm tighta defensiv och tänkt "har ni sett NÅGRA matcher med LHF i år?". Allt det snacket kom av gamla meriter. För i år, olikt tidigare år, så har en enmålsledning INTE varit samma som seger.

Jag vet inte vad som sagt mellan ledare och spelare ang. spelet denna säsong, men klart är att den typiska tighta defensivhockeyn ala Rönken, lyst med sin frånvaro.

Kanske har våra spelare helt enkelt inte klarat uppgiften?
Kanske har man från ledarnas sida medvetet försökt satsa mer offensivt?
Kanske har Rönken inte haft energi att tvinga spelarna att åta sig det skitgörat som krävs för att få modellen att fungera.
Kanske är det en kombination av allt det och betydligt mer.

Rönken, Bulan, Hento och Ågi är formidabla tränare och män med ett enorm Luleå-hjärta. Gubbar som har andats, levt och arbetat för Luleå Hockey i fler år, än många på H-läktarn har andats öht.
Och på det sätt de varit delaktiga att vända en fruktansvärt negativ trend till att bli ett stabilt topplag förtjänar inget annat än komplett respekt från varje person som påstår sig vara ett fan av Luleå Hockey.

Med det i åtanke är det onekligen en skrämmande tanke att parkera någon annan vid rodret. Väldigt skrämmande.

Men, å andra sidan.. Förr eller senare kommer vi måsta släppa in någon ny. Kanske är det dags? Kanske behöver Rönken också en paus från det här ett tag? Har han inte 100% fokus och vilja för att genomleva en säsong till, så gör han rätt i att tacka för sig. Jag tror på Rönken som coach, men jag tror också att det är en extremt påfrestande syssla.
Jag tror han är tillräckligt rak och hederlig, att han brinner tillräckligt mycket, för att vägra bli den klassiska slentrian-coachen som kuskas runt mellan SHL-lagen hela vägen fram till pensionsålder, då han slutligen får sparken från Brynäs och sedan hamnar i en kvällsblaska som "expertkommentator". All heder åt det.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Bamsefar tor 27 mar 2014, 20:57

FruktHamster skrev:Rönken är kung. Eller, man ska kanske säga Rönken, Bulan, Ågi och Hento.
Det de gjort under sina fyra år i klubben är fan en smärre bragd.

Med det sagt finns det såklart bitar som man som supporter ställt sig frågande till mer än en gång.
Det är svårt att veta hur befogat våran kritik varit då vi inte funnits med på träningar och taktiksnack, men klart är att vissa av besluten han/de gjort har känns minst sagt märkliga.

Om jag försöker summera och analysera hans fyra år vid rodret, så tycker jag nog faktiskt att det är årets säsong som står ut mest. Denna säsong var första säsongen som LHF inte hade den där äckligt tighta defensiven.
Man såg skillnader redan tidigt på säsongen där backarna plötsligt pinchade, något som jag aldrig sett tidigare i LHF. Minns att jag tänkte att "Hoppsan, man tänker föröka våga lite mer offensivt i år", men efter ett tag slutade backarna med det och backade i sedvanlig vana hem så fort pucken började närma sig den blålinje där de parkerat. "Så mycket för det försöket. Tillbaks till tokdefensiv ala Rönken nu då", tänkte jag. Men det blev liksom inte det heller!
Vet inte hur många gånger denna säsong, som jag lagt huvudet på sned då man hört motståndare och "experter" prata om Luleås enorm tighta defensiv och tänkt "har ni sett NÅGRA matcher med LHF i år?". Allt det snacket kom av gamla meriter. För i år, olikt tidigare år, så har en enmålsledning INTE varit samma som seger.

Jag vet inte vad som sagt mellan ledare och spelare ang. spelet denna säsong, men klart är att den typiska tighta defensivhockeyn ala Rönken, lyst med sin frånvaro.

Kanske har våra spelare helt enkelt inte klarat uppgiften?
Kanske har man från ledarnas sida medvetet försökt satsa mer offensivt?
Kanske har Rönken inte haft energi att tvinga spelarna att åta sig det skitgörat som krävs för att få modellen att fungera.
Kanske är det en kombination av allt det och betydligt mer.

Rönken, Bulan, Hento och Ågi är formidabla tränare och män med ett enorm Luleå-hjärta. Gubbar som har andats, levt och arbetat för Luleå Hockey i fler år, än många på H-läktarn har andats öht.
Och på det sätt de varit delaktiga att vända en fruktansvärt negativ trend till att bli ett stabilt topplag förtjänar inget annat än komplett respekt från varje person som påstår sig vara ett fan av Luleå Hockey.

Med det i åtanke är det onekligen en skrämmande tanke att parkera någon annan vid rodret. Väldigt skrämmande.

Men, å andra sidan.. Förr eller senare kommer vi måsta släppa in någon ny. Kanske är det dags? Kanske behöver Rönken också en paus från det här ett tag? Har han inte 100% fokus och vilja för att genomleva en säsong till, så gör han rätt i att tacka för sig. Jag tror på Rönken som coach, men jag tror också att det är en extremt påfrestande syssla.
Jag tror han är tillräckligt rak och hederlig, att han brinner tillräckligt mycket, för att vägra bli den klassiska slentrian-coachen som kuskas runt mellan SHL-lagen hela vägen fram till pensionsålder, då han slutligen får sparken från Brynäs och sedan hamnar i en kvällsblaska som "expertkommentator". All heder åt det.

Amen till det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Myrman fre 28 mar 2014, 18:52

Jag räknar kallt med en billigare trupp nästa säsong, så en riktig "grundserietränare" som Rönken kanske skulle passat bättre nu än förr. Tror inte alls på nån glidarsäsong nästa gång. Kan bli tufft att ta sig till slutspel. Vi får nog skramla med enpoängarna i jakt på placeringar.
Kanske är jag alltför pessimistisk. Hoppas det. Målsättningen kan hursomhelst inte vara någon annan än att vinna hela skiten!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Admin fre 28 mar 2014, 19:11

Flyttade ett antal inlägg angående eventuella kommande tränare och rykten kring detta till tråden för silly season. Notera att detta är tråden för Rönnqvist och inte en SS-tråd för tränare överlag.
Fortsätt gärna diskussionen i tråden för silly season.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av storstruten tor 03 apr 2014, 09:08

Så jävla bra skrivet. Är övertygad att vi om några år kommer sitta och drömma oss tillbaka till Rönkeneran.
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/lhf/kronika-en-epok-ar-over-504858.aspx

storstruten

Antal inlägg : 215
Join date : 12-03-14

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Snikne Ville tor 03 apr 2014, 09:18

storstruten skrev:Så jävla bra skrivet. Är övertygad att vi om några år kommer sitta och drömma oss tillbaka till Rönkeneran.
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/lhf/kronika-en-epok-ar-over-504858.aspx
Håller med, återstår att sen när vi har en coach som kan uppvisa samma trackrecord. Grymt jobbat av avgående tränarstaben!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Lajon tor 03 apr 2014, 17:41

Kanske detta inlägg skall in på sillytråden, men jag undrar om detta att alla tränare lämnar och tre nya kommer in verkligen var första alternativet?

Franför allt med tanke på att Rönken inte verkade vara helt inställd på att kliva av direkt??? Ville han vara kvar?
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Rönken tor 03 apr 2014, 17:56

Lajon skrev:Kanske detta inlägg skall in på sillytråden, men jag undrar om detta att alla tränare lämnar och tre nya kommer in verkligen var första alternativet?

Franför allt med tanke på att Rönken inte verkade vara helt inställd på att kliva av direkt??? Ville han vara kvar?

En anledning till tvekan kan väl varit att det inte var klart vilka som skulle ersätta Bulan och Åkerström? Nu tror jag inte att Skuggan och Burra skulle vara ett problem. Men tror framför allt att Osten ville ha klart med tränare under säsongen helst? Känns som en rätt viktig punkt att ha klar när man ska plocka in många spelare som i Luleås del. Rönnqvist kanske ville ta en time-out efter säsongen men Luleå/Osten ville nog inte vänta framåt maj/juni eller senarse kan jag tänka mig. Bara personliga spekulationer dock.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Kallepedal tor 03 apr 2014, 17:59

Kommer ni i håg första hemmamatchen i elitserien när Rönken hade tagit över. 3-0 mot Skaik efter ca 15 minuter av första perioden och publiken gav laget stående ovationer. Vilken njutning för oss på läktarna som bara några månader tidigare hade haft ångestkänslor. Vi var bara hårsmånen från kvalserien.

Rönken, du gav oss tillbaka tron på framtiden.

Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av jimpa99 fre 04 apr 2014, 22:40

Fagervall

Han har lyckats bra med VIK...bortsett från kvalserien där det studsade snett.

Blir nog bra för Luleå.

http://www.vik.se/nyheter/phq7degr8j
jimpa99
jimpa99

Antal inlägg : 37
Join date : 13-04-14
Ort : SheLeftYou

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av LulefanGBG lör 05 apr 2014, 09:27

Ja Rönken kommer jag endast minnas med glädje. Visst finns det detaljer som han kan bli bättre på, men det gäller även de bästa och mest etablerade coacher. Vi skall komma ihåg att Rönken var oprövad i sådana här sammanhang när han kom till Luleå och vad han gjort för vår förening går inte att sätta ord på.

Han har betytt allt! Förvandlat oss från en medioker, intetsägande klubb som folk knappt talat om sedan slutet av 90-talet till en toppklubb som plötsligt var på allas läppar, oavsett om det var positivt eller negativt som sades/skrevs om vårt vinnande spel. För vinnande var det!

Han har varit en väldigt stor del i utvecklingen av den moderna svenska hockeyn. Jag skulle nog vilja påstå att Rönken, Bert Robertsson, (även om det tar emot att säga det), och Per Mårts är de som fört svensk hockey framåt. Rönken vågade på egen hand ta ansvar för en SHL-klubb och applicera sin filosofi med ensamt ansvar för resultatet. Rönken vågade och vann!

Om man inte bara räknar titlar, vilket såklart är det yttersta målet, så har han vunnit enormt mycket för vår klubb.

Det är bara att hoppas att kommande tränarteam har tagit lärdom av Rönkens arbete och filosofi, samt att man hittar inspiration i hans arbete och sedan förenar det som idag är Luleå Hockey med lite egna idéer för att göra oss ännu bättre. Allting måste alltid utvecklas. Stagnation innebär undergång.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Mange mån 07 apr 2014, 21:39

Haha AIK "nära" att göra klart med Rönnqvist XD
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Rönken mån 07 apr 2014, 21:41

Mange skrev:Haha AIK "nära" att göra klart med Rönnqvist XD

Han är nog precis vad AIK skulle behöva, nu tror jag inte att han blir AIK:s tränare. Men hade man haft honom redan denna säsongen så är ju frågan hur högt upp man hamnat.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av knutten mån 07 apr 2014, 21:54

Förvånande då han gjort klart med att han ska ta det lugnt ett tag. Men visst, kanske ligger något i det.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Hentos_Bror tis 08 apr 2014, 06:00

knutten skrev:Förvånande då han gjort klart med att han ska ta det lugnt ett tag. Men visst, kanske ligger något i det.

dom har ju redan varit i Kontrakt med honom  Razz 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/aik/article18682664.ab
Skum artikel, fiasko för luleå... Måhända. Men AIK's nedgång då?
Hentos_Bror
Hentos_Bror

Antal inlägg : 19
Join date : 14-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av MickkeJ tis 08 apr 2014, 07:19

Hentos_Bror skrev:
knutten skrev:Förvånande då han gjort klart med att han ska ta det lugnt ett tag. Men visst, kanske ligger något i det.

dom har ju redan varit i Kontrakt med honom  Razz 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/aik/article18682664.ab
Skum artikel, fiasko för luleå... Måhända. Men AIK's nedgång då?
Jag skulle tolka den rubriken som att det är AIK:S fiasko de syftar på.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av LulefanGBG tis 08 apr 2014, 07:23

HUr som så tror jag att Rönken vore en strålande lösning för AIK.

Som jag skrev i AIK-tråden. Det finns inga bra säsonger att åka ur men denna var väl ändå något bättre än tidigare säsonger med tanke på att 4 lag går upp till SHL nästa säsong.

Rönnqvist är en tränare som är känd för att göra mer av mindre och det kommer definitivt handla om att få ut maximalt av en mycket smalare trupp för AIK kommande säsong. Är det någon som kan göra ett vinnande lag av AIK så är det definitivt Rönnqvist.

Däremot tror jag inte man skall väga in för mycket sannolikhet i den där artikeln. Närmast självklart att AIK hört sig för med Rönken, men därifrån till att Rönken verkligen nappar är ju en bra bit.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Bamsefar tis 08 apr 2014, 08:07

Hentos_Bror skrev:
knutten skrev:Förvånande då han gjort klart med att han ska ta det lugnt ett tag. Men visst, kanske ligger något i det.

dom har ju redan varit i Kontrakt med honom  Razz 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/aik/article18682664.ab
Skum artikel, fiasko för luleå... Måhända. Men AIK's nedgång då?

Intressant att AIK:arn Norberg skriver att Rönnqvist "sparkades" från Luleå d v s "Efter tre säsonger i Luleå – med bland annat en SM-final i fjol – fick han inte sitt kontrakt förlängt med klubben när säsongen nyligen tog slut i kvartsfinal." trodde nog att om Rönnken velat så hade han fortsatt i Luleå.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Micke80 tis 08 apr 2014, 08:10

Bamsefar skrev:
Hentos_Bror skrev:
knutten skrev:Förvånande då han gjort klart med att han ska ta det lugnt ett tag. Men visst, kanske ligger något i det.

dom har ju redan varit i Kontrakt med honom  Razz 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/aik/article18682664.ab
Skum artikel, fiasko för luleå... Måhända. Men AIK's nedgång då?

Intressant att AIK:arn Norberg skriver att Rönnqvist "sparkades" från Luleå d v s  "Efter tre säsonger i Luleå – med bland annat en SM-final i fjol – fick han inte sitt kontrakt förlängt med klubben när säsongen nyligen tog slut i kvartsfinal."  trodde nog att om Rönnken velat så hade han fortsatt i Luleå.

Var väll dessutom 4 säsonger om jag inte missminner mig.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av pingu tis 08 apr 2014, 08:13

Tror inte Rönken skulle fått vara kvar som tränare iallafall även om han skulle vilja det! Osten ser ju också hur vi spelat och en ny tränare blev ett måste till slut.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Högljudd tis 08 apr 2014, 13:11

I dagens betaldel av NSD har Cervenka frågat ut Rönken om ditt och datt.
Där säger han såhär om framtiden

"Kommer du någonsin att träna ett hockeylag igen?

– Säkert. Men om det är smågrabbar eller på elitnivå återstår att se och det kommer inte att ske i år, den saken är jag helt hundra på."

Tyvärr vill jag inte kopiera hela artikeln (copyright...)
Men så här säger han om hur tiden varit:

"– När vi tog över hade föreningen inte ett öre på banken, jag tror till och med att den hade skulder. Laget hade slutat tia, femma och tia de tre senaste säsongerna. Om en spåkärring hade kommit fram till mig då och sagt att vi under de kommande fyra åren skulle vara ett topplag så gott som varje år, kunna bygga upp en kassa på någonstans mellan 15 och 20 miljoner, som enda svenska lag kvalificera sig för finalspelet i European Trophy varje år, vinna turneringen, vinna grundserien, spela SM-final… Jag hade sträckt fram näven direkt. Jag hade sålt min själ för att få vara med och bidra till det. Jag är stolt över det vi åstadkommit. Men ändå…"

Det var nog ett riktigt råttbo han fick ta över efter Rönnberg.
Med lite distans kommer vi nog att se tillbaka på Rönkens 4 år som en lycklig tid trots att den sista säsongen slutade i ett magplask.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1010
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Jonas Rönnqvist - Sida 5 Empty Sv: Jonas Rönnqvist

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet