2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

+33
farre
Fred Herbert
Tigerman
Dentos
Tony Moore
Snikne Ville
Davidoff
Sportchefen #2
Lars158
BodenSwe
27 Öqvist
Lajon
pingu
PM
NallePhu
Lulefan
Mr Bister
Sir Prozac
Högljudd
MickkeJ
stormvägen
kokostrollet
Jonken
tibet
Urken
Pajala
Rönken
Mange
Bamsefar
Old Brooklyn
Lasse Proppmätt
Redbear
Admin
37 posters

Sida 7 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av farre sön 14 dec 2014, 11:11

Jag tycker faktiskt att vi gjorde en helt Ok match och även jag satt lyriskt framför TVn och undrade när senast jag såg en sån härlig match.
Däremot var jag helt säker på att HV skulle få ett reduceringsmål direkt efter vår 4-2 mål. Sa det till sonen min som satt bredvid och var lika lyrisk han. 10 år gammal.
Problemet med årets lag om man synar sömmarna noga och det kan man göra när man ska "försöka" spela hem matcherna är utan tvekan det defensiva spelet och samspelet mellan målvakter och backarna.
När vi försöker spela hem matcherna läggs ju en större vikt på backar och målvakt och gång på gång i år har vi sett att de inte håller. Vi behöver en JG, eller Fasth som kan vinna matcher åt oss.
Vi behöver en försvarsgeneral som Frögren eller Sevc som fullständigt skiter i pucken och rensar allt som rör sig framför eget mål.
Hur många poäng har vi tappat nu de sista fem minuterna i tredje perioderna i ledning och i lika läge?
Sen att vi inte har en förstecenter än och vi är i juluppehåll är ju bara bedrövligt
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Tigerman sön 14 dec 2014, 11:14

Fred Herbert skrev:
Lars158 skrev:
Mange skrev:
27 Öqvist skrev:Mange: Med detta spel offensivt borde Lule vinna matcherna. Det gjorde man alla gången under dom mörka åren. Något som Lule han varit bra på är att knyta ihop säcken. Fast inte i år! Får inte Lule ordning på detta så kommer dom att få kvala!! Det är många på detta forum som klagat på de kreativa spelarna i Lule och trott att man bygga ett lag bara på spelare med fysik! Under dom goda åren har vi haft ett lag med både kreativa och fysiska spelare. Spelare som Edström samt Bulan under tidiga karriären. Skillnaden är att vi tidigare haft mv som spikat i slutet av matcherna. Vad är det för fel att spela puck ut när det är 10 min kvar?

Men i hur många matcher gör vi över 4 mål? inte många...läcker defensiven så måste den ju prioriteras. Hade vi haft rönken o co vid rodret med en väl fungerade defensiv så hade Larsson legat på sina 92%. Hur trygg tror Lassi o Larsson känner sig när backarna presterar som de gör?

Var inte backspelet helt ok idag? snarare MV returer i ett som ställde till det för försvaret?

Bullshit, rent ut sagt, "backspelet" låg bakom alla baklängesmål genom att inte veta innebörden av begreppet MARKERING och med hjälp av forwards som släpper in motståndarna för djupt mot mål, på minst tre av HV:s mål var det fler än en spelare utöver målskytten som var helt ren och med lite flyt kunnat dra in en retur om den som gjort mål missat. Detta försvarsspel är ett hån mot det Rönken byggde upp och hur kan alla som var med och spela så tryggt, lugnt och säkert senaste åren bara glömt det helt är för mig obegripligt!

Kul match, vi vann den fysiska matchen men har inget hämta mot ett effektivt HV med ett pissförsvar som detta.
Tror det var vid HV's andra mål som Näkyvä fick det mindre tacksamma uppdraget att ensam bevaka tre HV-spelare framför mål. Vad övriga tre spelare (boxplay) gjorde på isen samtidigt är oklart, men inte skötte de sitt jobb inte. Klart som f-n att det blir mål i såna lägen.

Ettan får Larsson ta på sig, i stort sett fri sikt och pucken åker in i femte hålet. Där ska det vara stängt. Returen vid 4-4 var heller inte bra, men det var å andra sidan inte försvarsspelet heller får man ju säga. Både 4-3 och 4-4 är rejäla markeringsmissar.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Ivanhoe sön 14 dec 2014, 11:25

Tycker vi gör en riktigt bra match igår. Länge sedan jag såg sådan fart och vilja hos hemmalaget. Tyvärr så förlorar man ibland ändå fast man spelar bra.

Största orsaken till att vi inte tar 3 poäng är D.Larsson.. Igår kunde han inte ens rädda en badboll om så livet hängde på det.  Lassinantti är i min värld Luleås förste målvakt, och ska få spela så mycket han bara orkar.

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Old Brooklyn sön 14 dec 2014, 11:31

En märklig sak för mig med den här matchen är att jag är betydligt mer besviken idag än vad jag var direkt efter slutsignalen. Kanske för att det var så strålande underhållning på isen?

Oavsett om det nu måste pekas på målvakter eller backar så är det en sak som fallerar - försvarsspelet allra längst bak. Kanske är det målvakten, kanske är det backarna och kanske är det båda. Hur som helst så funkar det inte bra. Backarna vågar inte gå upp i banan eftersom de vet att det kommer finnas returer som måste rensas bort oavsett var skottet kommer ifrån. Detta gör att de hamnar på mellis och då kommer det alltid farande en tredjegubbe utifrån som blir i princip omarkerad - vilket i sin tur gör det jävligt svårt för målvakten.

Sen ibland är det ju även rena markeringsmissarna. Oskarsson hade några riktigt tunga byten igår där han kombinerade dåliga beslut i egen zon med att åka omkring ca två meter efter där pucken var resten av bytet.

Fantastisk match där vi (som ofta) hittar ett sätt att förlora. Generellt var vi bättre på allt den här matchen och underhållningen var som sagt underbar.

Saker som måste förbättras:
1. Målvaktsspelet - Larsson kan inte släppa så här mycket returer rakt ut.
2. Backspelet - Mer kyla i 5 mot 5 och mer rörlighet i 4 mot 5.
3. Backarnas tuffhet - Kukan, Fagerudd och Oskarsson får öka proteinintaget och ta upp MMA-träningen igen. Alldeles för veka framför mål när det bränner till. Att byta Jaros mot Hjelm bättrar ju inte på detta heller. Elak försvarsgeneral sökes (och jag tänker inte lägga det ansvaret på en helt matchovan Jonsson när/om han kommer tillbaka). Satan vad jag exempelvis saknade Savva när Oskarsson irrade omkring i egen zon.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av LubosC sön 14 dec 2014, 11:38

Har det inte varit tidigare under säsongen som så att tacklas en spelare i huvudet så är det direkt matchstraff? Har ett minne av det men kommer inte på någon speciellt situation just nu.
Visst påminner tacklingen på Jaros väldigt mycket om McDonells tackling på Kabanov här om veckan va? Länk; https://www.youtube.com/watch?v=KtmLptjM1Bs Skillnaden är väl att Kabanov hinner vika bort skallen och tar smällen med kroppen istället.
Blev ingen avstängning eller ens utvisning på McDonell, eller hur? Kabanov skadade sig dock inte i huvudet som Jaros såg ut att göra.


Senast ändrad av LubosC den sön 14 dec 2014, 11:40, ändrad totalt 1 gång
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Urken sön 14 dec 2014, 12:23

Är fortfarande rasande arg över matchen igår. Dels att vi tamejfan inte kan hålla tätt i slutet - varför ens ändra spelstil? Fortsätt spela som tidigare?  Men nej. Man envisas med att spela på ledning likt Pajala skrev precis innan deras 3e mål. Detta verkar vara en av lagets akilleshälar i och med att Larsson inte skulle kunna stoppa en badboll om han så försökte - för att stjäla ett uttryck postat tidigare i tråden. Om vi slutar backa hem och därigenom låter Larsson stå i egen zon och stoppa eventuella icing-puckar som bytt riktning mot mål, så kanske vi vinner slutskedet  av matcherna istället för att gång på gång bli knockade.

Tacklingarna som delades ut på Jaros och Forsberg: är oerhört irriterad över båda två, då båda tar mot huvudet, fastän Jaros får anses komma in lågt. Det som får bägaren att rinna över är hur det från gång till gång bedöms: ena stunden är det tacklaren som skall visa respekt medan det andra gången är den utsatte som bör gå Wikegårds privatkurs "Heads up!". Jag menar: var är alla experutlåtanden angående bristen på respekt? "Man behöver inte tacklas sådär. Man kan välja att bromsa in..", men detta appliceras selektivt beroende på experternas lagtillhörighet. Detta i sin tur påverkar huruvida frågan drivs vidare till DN etc..
Tacklingen på Forsberg.. jag ber er alla att ta fram bilder från situationen så jag antingen får bita i det sura äpplet och erkänna att jag hallucinerar när jag blir upprörd, eller får den bekräftelse som eventuellt skulle kunna användas som valium.

Jag menar: vad är det för påhitt om att man är puckförare för att pucken glider förbi spelaren i fråga? Ok, köper vi det så är armarna fortfarande i ansiktet på Forsberg. 

Sen är det petitesser och självförvållat, men att sitta och läsa DIF-fansens kommentarer överallt angående detta, gör mig rent ut sagt förbannad. Har de helt glömt slutspelet för några år sedan? Eller är de så enögda så de på riktigt tror att tacklingarna som Nilsson och Ölvestad delade ut var juste? .. "huvudjägare"
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av LulefanGBG sön 14 dec 2014, 12:46

Old Brooklyn skrev:En märklig sak för mig med den här matchen är att jag är betydligt mer besviken idag än vad jag var direkt efter slutsignalen. Kanske för att det var så strålande underhållning på isen?

Oavsett om det nu måste pekas på målvakter eller backar så är det en sak som fallerar - försvarsspelet allra längst bak. Kanske är det målvakten, kanske är det backarna och kanske är det båda. Hur som helst så funkar det inte bra. Backarna vågar inte gå upp i banan eftersom de vet att det kommer finnas returer som måste rensas bort oavsett var skottet kommer ifrån. Detta gör att de hamnar på mellis och då kommer det alltid farande en tredjegubbe utifrån som blir i princip omarkerad - vilket i sin tur gör det jävligt svårt för målvakten.

Sen ibland är det ju även rena markeringsmissarna. Oskarsson hade några riktigt tunga byten igår där han kombinerade dåliga beslut i egen zon med att åka omkring ca två meter efter där pucken var resten av bytet.

Fantastisk match där vi (som ofta) hittar ett sätt att förlora. Generellt var vi bättre på allt den här matchen och underhållningen var som sagt underbar.

Saker som måste förbättras:
1. Målvaktsspelet - Larsson kan inte släppa så här mycket returer rakt ut.
2. Backspelet - Mer kyla i 5 mot 5 och mer rörlighet i 4 mot 5.
3. Backarnas tuffhet - Kukan, Fagerudd och Oskarsson får öka proteinintaget och ta upp MMA-träningen igen. Alldeles för veka framför mål när det bränner till. Att byta Jaros mot Hjelm bättrar ju inte på detta heller. Elak försvarsgeneral sökes (och jag tänker inte lägga det ansvaret på en helt matchovan Jonsson när/om han kommer tillbaka). Satan vad jag exempelvis saknade Savva när Oskarsson irrade omkring i egen zon.
Bra analys. Bra exempel och viktiga åtgärder som måste göras.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Lasse Proppmätt sön 14 dec 2014, 13:32

Som många redan påpekat kan vi ju gnälla på alla som tappar sin gubbe hit el dit
Men det som är alarmerande är ju att vi förlorar kampen framför eget mål hela tiden.
Och det som är det största problemet är att dom ofta får STÅ där och ibland helt rena ALLA tittar puck som värsta juniorerna..

Det som var vår styrka för 3-4 år sedan har blivit vår akilleshäl

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av amarule sön 14 dec 2014, 16:40

Man är fortfarande sur, grinig,Mad  ledsen:( , arg ,Evil or Very Mad  och förtvivlad No över att  den match som var så härlig i två och en halv period slutade så katastrofalt. Många hackar på Larsson och han är ju inte så säker precis MEN vid flera av målen är det ju ren hönsgård med glömda markeringar i försvaret. Sen släpper han ju ett otal returer men det har vi haft andra målvakter sam gjort och DÅ har spelarna slagit bort dem. Det är skillnaden mot i år. Suspect Suspect
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Urken sön 14 dec 2014, 17:26

Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Fred Herbert sön 14 dec 2014, 22:37

amarule skrev:Man är fortfarande sur, grinig,Mad  ledsen:( , arg ,Evil or Very Mad  och förtvivlad No över att  den match som var så härlig i två och en halv period slutade så katastrofalt. Många hackar på Larsson och han är ju inte så säker precis MEN vid flera av målen är det ju ren hönsgård med glömda markeringar i försvaret. Sen släpper han ju ett otal returer men det har vi haft andra målvakter sam gjort och DÅ har spelarna slagit bort dem. Det är skillnaden mot i år. Suspect Suspect

Jag brukar i regel tycka synd om de som drabbas av drevet och nu är det tydligen Daniel Larssons tur vara vår hackkyckling, delvis förtjänt fast jag tycker han spelat upp sig något iaf före denna match där de gamla problemen med returer och oförmåga stå för de där matchvinnande räddningarna/räddningen som behövs och alla lag behöver ibland.

Som sagt, förstår inte hur alla som var med under Rönken-eran kunde tappa hela defensiva konceptet i år, det är ändå ledande spelare som Janne, Abbotts, Ledin, Fogström, Fabbe (respekterad i omklrummet om inte annat!) som borde kunna förmedla kunskap som torde göra skillnad men jag hoppas, med betoning på hoppas för jag tror det inte före man gör konkreta uppgraderingar i antingen trupp eller ledarstab, det kan bli bättre och bättre även om den lilla winning streak vi hade före hamnar på sniskan av att man ger bort en ledning såhär.

Larsson har inte varit bra och kanske kunde en lite mer stabil målvakt som t ex håller puckarna spridit mer trygghet och gett arbetsro åt utespelarna dock delar jag "old brooklyns" analys till punkt och pricka om vad som saknas och behövs göras i detta nu för att komma till bukt med att motspelare vissa matcher har rena paradgatan framför mål i rena drömlägen om och om igen.

In med Robin Jonsson i gammat gott slag - ja, du måste prestera direkt Robin, det är du nog själv medveten om just nu! - in med en till back som täcker upp för ev ny skada på Robin eller backarna, gärna en med storlek och pondus som hellre tar en utvisning framför mål en onödiga hakningar/holdings ute längs sargerna. Tycker anfalls-spelet ser bra ut även förra matchen och att det bådar gott framöver, ser ingen akut kris i den lagdelen såsom jag ser blotttor i de bakre leden just nu.

Fred Herbert

Antal inlägg : 204
Join date : 14-12-02

Till överst på sidan Gå ner

2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2014-12-13, SHL-omgång 30, Luleå - HV71

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet