2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

+37
Lars158
Tigerman
FruktHamster
Sportchefen #2
tibet
Mange
Tony Moore
Mr Bister
Lajon
JuniorX
Rönken
Sir Prozac
Högljudd
hokkzorz
stormvägen
LulefanGBG
NallePhu
Polyfemos
Pajala
Bamsefar
Jompen
Old Brooklyn
BodenSwe
farre
LHF96
Urken
Redbear
Rikky
Donowitz
MickkeJ
knutten
nummer 17
LubosC
Ingemar
Snikne Ville
kokostrollet
Admin
41 posters

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Urken tis 18 nov 2014, 21:19

Helt sjukt att man tar ut Lassi i det läget.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lajon tis 18 nov 2014, 21:20

Bara att glömma detta, och hoppas att vi gjort vår skitmatch för året nu.

Fy fan!
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 18 nov 2014, 21:20

Bamsefar skrev:Nä, nu struntar jag i detta. en misärmatch som skall begravas snabbt. Sen att domedagsprofeterna på forumet fick luft under vingarna sedan red bull matchen kan väl sägas bidra till tristessen.
Svårt att bortse från att det finns en viss risk att det ligger en del i vad de säger. Jag gillar inte heller sättet som de säger det på, men man måste också erkänna att de i sak kanske har rätt i att det här laget, som det ser ut just nu, inte duger. Resultaten styrker ju den tesen åtminstone.

Jag försöker ju själv vara positiv, men det är verkligen inte lätt just nu och det som från början var en smygande oro är nu en rejäl oro.

Jag var orolig redan innan säsongen för försvaret, men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig ett sådant här haveri som vi sett hittills denna säsongen. Hade mycket högre förväntingar och i det avseendet hade jag väl lika fel som alla andra som inte redan då förutsåg undergången. Jag tryckte mycket på potentialen i vår unga backbesättning, och den håller jag fast vid, men vad som tidigare bara var en oro beträffande orutinen och kompetensen i den defensiva delen av backspelet har nu blivit en glaskar bild av ett icke fungerande försvar. Varken på kollektiv eller individuell nivå.

Beträffande forwards så hade jag kanske helt fel. Jag trodde mer på ett flertal av våra spelare och tycker väl egentligen bara att det är fjärdekedjan som kan få godkänt om vi ser över alla matcher hittills. Men samtidigt skall sägas att det sannerligen inte är enkelt för våra forwards att spela offensivt när de får ägna så mycket tid åt att städa upp efter egna backar i egen zon och transportera puck eller jaga efter misslyckade puckar som backarna inte kunnat spela upp på ett tillfredställande sätt. Inte heller kan det vara enkelt, rent mentalt, att alltid behöva jaga i underläge och aldrig få känna någon ro.

Våra tilltänkta spetsspelare lyser med sin frånvaro, och jag hade gärna sett Wallmark, Zaar och Dixon med ett riktigt bra försvar bakom sig så att de kan få ägna sig åt att spela offensivt istället. De grabbarna skall skickas in varje gång vi har puck i offensiv zon, inte i egen zon. Problemet är ju emellertid att det är där vi befinner oss alldeles för ofta i de riktigt dåliga matcherna.

Till skillnad från domedagsprofeterna så tycker jag dock att det här är fel som borde kunna gå att rätta till, även utan värvningar. Kanske inte till ett helt perfekt resultat, men en avsevärd förbättring borde kunna gå att rätta till tämligen enkelt om man bara började spela lite enklare. Det gäller bara att inse sina begränsningar och sedan att förmedla direktiven på ett adekvat sätt. Hade vi skapat absolut noll målchanser, men haft 0 - 0 efter halva matchen ikväll så hade vi fortfarande haft en bra chans att vinna. Nu var matchen redan så gott som över efter halvtid. Då är det svårt att göra bra saker ute på isen också.


Senast ändrad av LulefanGBG den tis 18 nov 2014, 21:26, ändrad totalt 5 gånger
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lajon tis 18 nov 2014, 21:21

Vill bara avsluta kvällen med att visa fingret åt alla som börja gnälla på Osten så snart vi förlorar en match... 🤡
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av BodenSwe tis 18 nov 2014, 21:21

Ekonomiskt tror jag inte denna säsong är så bra ställt och det spelar in när man ska börja snacka om att ta in dyrare spelare. Man vill inte ha ännu en säsong med massa miljoner i förlust.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Rönken tis 18 nov 2014, 21:21

Lajon skrev:Bara att glömma detta, och hoppas att vi gjort vår skitmatch för året nu.

Fy fan!

Jag trodde att Luleå hade den matchen för någon/några veckor sedan redan, då var man totalt håglösa och var bara tur att det inte rann in fler puckar. Minns inte mot vilket lag bara, har väl förträngt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Pajala tis 18 nov 2014, 21:22

Fan jag är så chockad att jag inte ens kan skriva nå negativt heller...... Nä sängen nu direkt och glöm dagens match så fort som möjligt pale
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18143
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Rönken tis 18 nov 2014, 21:25

BodenSwe skrev:Ekonomiskt tror jag inte denna säsong är så bra ställt och det spelar in när man ska börja snacka om att ta in dyrare spelare. Man vill inte ha ännu en säsong med massa miljoner i förlust.

Laget bör väl inte vara mycket dyrare än förra säsongen, till exempel Jonssons lön bör väl inte vara "använd" redan? En defensiv kugge för backlinjen borde väl inte kosta skjortan direkt. En mindre flashig typ som spelar hårt och rejält med sarg ut. Men Rajala eller Salmela blir det nog knappast med tanke på att det verkar bli miljontapp på sponsorsidan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 21:26

Pajala skrev:Fan jag är så chockad att jag inte ens kan skriva nå negativt heller...... Nä sängen nu direkt och glöm dagens match så fort som möjligt pale

Haha!

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Tony Moore tis 18 nov 2014, 21:27

Växjö-MooDoo 5-3 skotten 51-12!!! (14-4,27-5,10-3)...
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7633
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Rönken tis 18 nov 2014, 21:27

stormvägen skrev:
Pajala skrev:Fan jag är så chockad att jag inte ens kan skriva nå negativt heller...... Nä sängen nu direkt och glöm dagens match så fort som möjligt pale

Haha!

F-n, då är det allvarligt, vi får ringa 112 om inte Pajala hunnit såga Osten vid fotknölarna innan 06.00 cheers
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 18 nov 2014, 21:28

När fan släppte vi in 7 baljor senast? Nog för att en var i öppen kasse, (vilket är, om inte helt sjukt, så åtminstone ganska lustigt med tanke på att vi själva endast mäktade med 2 mål), men ändå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 21:32

Fagervalls analys var tveksam," Vi var inte där, men varför vi inte var där, vi ska ju vara där"

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Mange tis 18 nov 2014, 21:40

Fagervall är en nolla, en coach som verkligen definierar ordet förlorarmentalitet
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av BodenSwe tis 18 nov 2014, 21:42

Rönken skrev:
BodenSwe skrev:Ekonomiskt tror jag inte denna säsong är så bra ställt och det spelar in när man ska börja snacka om att ta in dyrare spelare. Man vill inte ha ännu en säsong med massa miljoner i förlust.

Laget bör väl inte vara mycket dyrare än förra säsongen, till exempel Jonssons lön bör väl inte vara "använd" redan? En defensiv kugge för backlinjen borde väl inte kosta skjortan direkt. En mindre flashig typ som spelar hårt och rejält med sarg ut. Men Rajala eller Salmela blir det nog knappast med tanke på att det verkar bli miljontapp på sponsorsidan.

Nä med tanke på spelarna vi har tappat så tycker jag det är skandal om vi ens är nära förra årets lönesumma.

Petrell och Dixon, där borde någon försvinna snart. Ingen av dem kan vara speciellt billig och 3 poäng av vardera på 20 respektive 12 matcher är under all kritik.

Enda positiva med Petrell är tacklingarna. 51 hits denna säsong gör att han ligger tvåa i hela ligan, och tar ändå inte alltför många utvisningar. Bra egenskap! Men som forward så ska han göra mer än bara tacklas.

Känns som ett jävla slöseri med talang också att se Wallmark och Zaar så här. Känns som de kan vara så jävla bra om de bara kommer igång.


Senast ändrad av BodenSwe den tis 18 nov 2014, 21:44, ändrad totalt 1 gång

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sir Prozac tis 18 nov 2014, 21:44

Hur kan man rasera ett lag så fullständigt på bara en sommar? Från att vara en guldkandidat till att man ska försöka undvika kval. Det känns som att någon/några inte riktigt har lyckats med sina jobb.

Det som gör mig så frustrerad och ledsen är att man bara accepterar detta, man gör ingenting för att försöka rätta till sitt misslyckande. Ingen värvning, inget tränarbyte, ingenting. Laget blir utspelade, har vunnit EN match efter full tid på typ tio matcher. Ändå så sitter man och säger att man är nöjda, har man inga ambitioner alls?

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av NallePhu tis 18 nov 2014, 21:45

Högljudd skrev:
NallePhu skrev:
Sir Prozac skrev:Osten skiter ju i om vi så skulle ligga tvär sist, inte en chans att han skulle värva något. Inte byta ut en tränare, han sitter och tryggt guppar i sin lilla båt och stoltserar med sitt enorm fin fina lagbygge.
Det handlar om prestige fråga för Osten tyvärr han vill inte erkänna sina misstag då han satt i hop truppen, Sedan så han är inte och kommer aldrig bli en bra sportchef han är och förblir en coach och sedan har han inte den där feelingen vad gäller se när laget behöver förstärkas!
Och kommer det en förstärkning handlar det om Legacé el liknade spelare!

Nalle Puh//
Visst är jag liksom du och alla andra förbannade just nu men vad som skiljer oss är att jag och andra försöker vara konstruktiva i våran kritik medans du skyller allt på Osten och har gjort så i åratal.
Att du har någonting otalt med honom No står utom allt tvivel men att bräka ur sig i inlägg efter inlägg gör dig i alla fall mina ögon till ett troll och med tanke på -130 i någonting i omdöme borde kvalificera dig till banning. Att aldrig skriver ett positivt inlägg här förstärker bara bilden av dig att du inte har dina sympatier i Luleå utan bara vill LHF illa.
På ren Svenska, Dra åt Helvete! Eller skärp dig människa, negativare individ har jag aldrig råkat på. Stackars dig.
Problemet är Osten är en gud eller liknade här på forumet och bland fans allmänt pga han lotsade laget till det enda guldet i Luleå Hockeys historia som det är nukänns det som är det enda som kommer i den formen, Han har haft mer misslyckanden i sina värvningar är de som lyckats i Luleå Klasen - Arla - Olle visste man dem skulle lyckas i Luleå!

Det var som ngn här inne raddade upp samtliga spelare Osten värvar och på listan var mer floppar än flippar och om du är sportchef måste man ha full koll på hur dem är, Inte värva för att agenter och andra hypar och sätter press på han att denna spelare är på g till den klubben och ska du ha han måste du hugga nu då gör han det bara för rädslan för att förlora en spelare han haft koll på!

Vet att allt man skrivet det sticker i ögonen som sjutton och det blir ilska etc etc men det var som en sade man är räfdd att ta till sig det mest uppenberar fast det är mitt fram för näsa på en, I detta fall så vågar man inte se sanningen och tro på sanningen kring myten Osten!
Många man pratar med säger också det är dags att det kommer in en ny sportchef som kanske kan se det hela på ett mer öppet och brett syssätt och där efter kunna agera kraftfullare, I dag är det som sagt en massa mjäk och gull gull kring Osten och hans lagbyggen ingen vågar kritisera det Osten gör det är likt sak samma här om man kritiserar laget eller ngt kring det hela då är det påhopp varför ju man är rädd att ta till sig en sanning hur än brutal och sann den är!


Senast ändrad av NallePhu den tis 18 nov 2014, 21:48, ändrad totalt 1 gång
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av NallePhu tis 18 nov 2014, 21:46

Rönken skrev:
BodenSwe skrev:Ekonomiskt tror jag inte denna säsong är så bra ställt och det spelar in när man ska börja snacka om att ta in dyrare spelare. Man vill inte ha ännu en säsong med massa miljoner i förlust.

Laget bör väl inte vara mycket dyrare än förra säsongen, till exempel Jonssons lön bör väl inte vara "använd" redan? En defensiv kugge för backlinjen borde väl inte kosta skjortan direkt. En mindre flashig typ som spelar hårt och rejält med sarg ut. Men Rajala eller Salmela blir det nog knappast med tanke på att det verkar bli miljontapp på sponsorsidan.
Hur många sponsorer vill plöja in pengar i dagens Luleå Hockey???
Som laget spelar så är det inte attraktivt nog att pumpa in kapital tyvärr...
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 21:47

Sir Prozac skrev:Hur kan man rasera ett lag så fullständigt på bara en sommar? Från att vara en guldkandidat till att man ska försöka undvika kval. Det känns som att någon/några inte riktigt har lyckats med sina jobb.

Det som gör mig så frustrerad och ledsen är att man bara accepterar detta, man gör ingenting för att försöka rätta till sitt misslyckande. Ingen värvning, inget tränarbyte, ingenting. Laget blir utspelade, har vunnit EN match efter full tid på typ tio matcher. Ändå så sitter man och säger att man är nöjda, har man inga ambitioner alls?

Får en flashback av Taavola "Vi gnuggar på".

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av tibet tis 18 nov 2014, 21:48

Laget ser energifattigt ut. Vad det nu beror på? Förmodligen så har Brynäs en formtopp medans vi har en förbannat lång formdal! Det känns då som att laget ska vara bättre än så här! Även om vi har vunnit på senare tid så har det inte känts som att formen varit speciellt bra ändå. Lite oroande faktiskt.. Är det en svacka?
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Bamsefar tis 18 nov 2014, 21:49

LulefanGBG skrev:
Bamsefar skrev:Nä, nu struntar jag i detta. en misärmatch som skall begravas snabbt. Sen att domedagsprofeterna på forumet fick luft under vingarna sedan red bull matchen kan väl sägas bidra till tristessen.
Svårt att bortse från att det finns en viss risk att det ligger en del i vad de säger. Jag gillar inte heller sättet som de säger det på, men man måste också erkänna att de i sak kanske har rätt i att det här laget, som det ser ut just nu, inte duger. Resultaten styrker ju den tesen åtminstone.

Jag försöker ju själv vara positiv, men det är verkligen inte lätt just nu och det som från början var en smygande oro är nu en rejäl oro.

Jag var orolig redan innan säsongen för försvaret, men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig ett sådant här haveri som vi sett hittills denna säsongen. Hade mycket högre förväntingar och i det avseendet hade jag väl lika fel som alla andra som inte redan då förutsåg undergången. Jag tryckte mycket på potentialen i vår unga backbesättning, och den håller jag fast vid, men vad som tidigare bara var en oro beträffande orutinen och kompetensen i den defensiva delen av backspelet har nu blivit en glaskar bild av ett icke fungerande försvar. Varken på kollektiv eller individuell nivå.

Beträffande forwards så hade jag kanske helt fel. Jag trodde mer på ett flertal av våra spelare och tycker väl egentligen bara att det är fjärdekedjan som kan få godkänt om vi ser över alla matcher hittills. Men samtidigt skall sägas att det sannerligen inte är enkelt för våra forwards att spela offensivt när de får ägna så mycket tid åt att städa upp efter egna backar i egen zon och transportera puck eller jaga efter misslyckade puckar som backarna inte kunnat spela upp på ett tillfredställande sätt. Inte heller kan det vara enkelt, rent mentalt, att alltid behöva jaga i underläge och aldrig få känna någon ro.

Våra tilltänkta spetsspelare lyser med sin frånvaro, och jag hade gärna sett Wallmark, Zaar och Dixon med ett riktigt bra försvar bakom sig så att de kan få ägna sig åt att spela offensivt istället. De grabbarna skall skickas in varje gång vi har puck i offensiv zon, inte i egen zon. Problemet är ju emellertid att det är där vi befinner oss alldeles för ofta i de riktigt dåliga matcherna.

Till skillnad från domedagsprofeterna så tycker jag dock att det här är fel som borde kunna gå att rätta till, även utan värvningar. Kanske inte till ett helt perfekt resultat, men  en avsevärd förbättring borde kunna gå att rätta till tämligen enkelt om man bara började spela lite enklare. Det gäller bara att inse sina begränsningar och sedan att förmedla direktiven på ett adekvat sätt. Hade vi skapat absolut noll målchanser, men haft 0 - 0 efter halva matchen ikväll så hade vi fortfarande haft en bra chans att vinna. Nu var matchen redan så gott som över efter halvtid. Då är det svårt att göra bra saker ute på isen också.

Ja du göteborgaren, hade nog köpt det resonemanget om vi hade startat säsongen så som idag, men det är ju inte fallet, och dagens debacle är ju inte komparatibelt med ngn match hittills i serien. Men antingen så blev vi avklädda totalt och det som presterades, eller inte presterades, mot brynäs är det som laget kan, vilket känns tveksamt, eller så har man andra problem just för tillfället.

Det kan ju vara att man håller på och ändrar formationer frekvent, att man försöker byta spelsätt i defzonen, d v s gå ifrån ett statiskt spelsätt (sarg ut) till ett annat statiskt spelsätt (håll pucken inom laget till varje pris) till att på senaste tiden försöka köra ngn slags hybridspel vilket verkar ha förvirrat till det ordentligt, verka som spelarna inte riktigt ve vilka positioner de ska ta eller utgå ifrån,
Sen anfallspelet har ju gått i stå fullständigt det med, av samma orsaker, vända med puck inåt sarg och spela upp till back, skott, funkade bra ett tag (ingen tillfällighet att flera av våra bästa poänggörare är backar) , men blir lätt statiskt och därför avläst.

Där tycker jag att man kan skönja en förändring oxo, att man vill driva in pucken med forwards men att man har svårt att hitta positioner och sätta upp för pass, blir lätt fel. Idag kraschade allting. Vad som behöver göras är upp till tränartrion men det är min fulla övertygelse att skulle man göra som domedagsprofeterna säger, sparka tränare och byta ut halva laget så spelar vi definitivt kval till våren.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av NallePhu tis 18 nov 2014, 21:52

Bamsefar skrev:
LulefanGBG skrev:
Bamsefar skrev:Nä, nu struntar jag i detta. en misärmatch som skall begravas snabbt. Sen att domedagsprofeterna på forumet fick luft under vingarna sedan red bull matchen kan väl sägas bidra till tristessen.
Svårt att bortse från att det finns en viss risk att det ligger en del i vad de säger. Jag gillar inte heller sättet som de säger det på, men man måste också erkänna att de i sak kanske har rätt i att det här laget, som det ser ut just nu, inte duger. Resultaten styrker ju den tesen åtminstone.

Jag försöker ju själv vara positiv, men det är verkligen inte lätt just nu och det som från början var en smygande oro är nu en rejäl oro.

Jag var orolig redan innan säsongen för försvaret, men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig ett sådant här haveri som vi sett hittills denna säsongen. Hade mycket högre förväntingar och i det avseendet hade jag väl lika fel som alla andra som inte redan då förutsåg undergången. Jag tryckte mycket på potentialen i vår unga backbesättning, och den håller jag fast vid, men vad som tidigare bara var en oro beträffande orutinen och kompetensen i den defensiva delen av backspelet har nu blivit en glaskar bild av ett icke fungerande försvar. Varken på kollektiv eller individuell nivå.

Beträffande forwards så hade jag kanske helt fel. Jag trodde mer på ett flertal av våra spelare och tycker väl egentligen bara att det är fjärdekedjan som kan få godkänt om vi ser över alla matcher hittills. Men samtidigt skall sägas att det sannerligen inte är enkelt för våra forwards att spela offensivt när de får ägna så mycket tid åt att städa upp efter egna backar i egen zon och transportera puck eller jaga efter misslyckade puckar som backarna inte kunnat spela upp på ett tillfredställande sätt. Inte heller kan det vara enkelt, rent mentalt, att alltid behöva jaga i underläge och aldrig få känna någon ro.

Våra tilltänkta spetsspelare lyser med sin frånvaro, och jag hade gärna sett Wallmark, Zaar och Dixon med ett riktigt bra försvar bakom sig så att de kan få ägna sig åt att spela offensivt istället. De grabbarna skall skickas in varje gång vi har puck i offensiv zon, inte i egen zon. Problemet är ju emellertid att det är där vi befinner oss alldeles för ofta i de riktigt dåliga matcherna.

Till skillnad från domedagsprofeterna så tycker jag dock att det här är fel som borde kunna gå att rätta till, även utan värvningar. Kanske inte till ett helt perfekt resultat, men  en avsevärd förbättring borde kunna gå att rätta till tämligen enkelt om man bara började spela lite enklare. Det gäller bara att inse sina begränsningar och sedan att förmedla direktiven på ett adekvat sätt. Hade vi skapat absolut noll målchanser, men haft 0 - 0 efter halva matchen ikväll så hade vi fortfarande haft en bra chans att vinna. Nu var matchen redan så gott som över efter halvtid. Då är det svårt att göra bra saker ute på isen också.

Ja du göteborgaren, hade nog köpt det resonemanget om vi hade startat säsongen så som idag, men det är ju inte fallet, och dagens debacle är ju inte komparatibelt med ngn match hittills i serien. Men antingen så blev vi avklädda totalt och det som presterades, eller inte presterades,  mot brynäs är det som laget kan, vilket känns tveksamt, eller så har man andra problem just för tillfället.

Det kan ju vara att man håller på och ändrar formationer frekvent, att man försöker byta spelsätt i defzonen, d v s gå ifrån ett statiskt spelsätt (sarg ut) till ett annat statiskt spelsätt (håll pucken inom laget till varje pris) till att på senaste tiden försöka köra ngn slags hybridspel vilket verkar ha förvirrat till det ordentligt, verka som spelarna inte riktigt ve vilka positioner de ska ta eller utgå ifrån,
Sen anfallspelet har ju gått i stå fullständigt det med, av samma orsaker,  vända med puck inåt sarg och spela upp till back, skott, funkade bra ett tag (ingen tillfällighet att flera av våra bästa poänggörare är backar) , men blir lätt statiskt och därför avläst.

Där tycker jag att man kan skönja en förändring oxo, att man vill driva in pucken med forwards men att man har svårt att hitta positioner och sätta upp för pass, blir lätt fel. Idag kraschade allting. Vad som behöver göras är upp till tränartrion men det är min fulla övertygelse att skulle man göra som domedagsprofeterna säger,  sparka tränare och byta ut halva laget så spelar vi definitivt kval till våren.
Sparka halva laget NEJ men man måste få in dels en defensiv kugge i backlinjen samt lite spets då kan det börja fungera!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 21:54


stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sportchefen #2 tis 18 nov 2014, 21:56

Lägg ner gnället på Osten. Han gör ett bra jobb med den plånbok han har. Enterfeldt, Olausson, Arlbrandt, Hjalmarsson...inga dyra värvningar när dom kom jämfört med vad dom presterade. Everberg var nära.
Lätt att sitta nu och säga saker.
Konsten är att hitta dem billiga som lyfter och som gör att slantarna räntar bra. Det är inte lätt, man går på minor, men Osten har bra procent och har alltid haft det. Jan Mertzig, från Huddinge till landslaget på ett par säsonger...scoutad av Osten när han var tränare.
Nu har Osten kommit snett på det med Petrell och Dixon i första hand, och även med tvillingarna tyvärr.
Men det vet vi NU. När han förlängde med Abbottarna kändes det okej. Och Petrell och framför allt Dixon var spännande kort. Så lätt att sitta i mitten av november och veta bäst.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av FruktHamster tis 18 nov 2014, 21:58

Är bortrest och såg inte matchen, men av statistiken att döma, så ser det ruskigt illa ut. Var det lika illa som siffrorna antyder?
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Bamsefar tis 18 nov 2014, 21:59

FruktHamster skrev:Är bortrest och såg inte matchen, men av statistiken att döma, så ser det ruskigt illa ut. Var det lika illa som siffrorna antyder?

Det var värre , var glad att du slapp se eländet.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av NallePhu tis 18 nov 2014, 21:59

FruktHamster skrev:Är bortrest och såg inte matchen, men av statistiken att döma, så ser det ruskigt illa ut. Var det lika illa som siffrorna antyder?
Skulle nog vilja säga spel mot ett mål i långa stunder tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Urken tis 18 nov 2014, 22:00

FruktHamster skrev:Är bortrest och såg inte matchen, men av statistiken att döma, så ser det ruskigt illa ut. Var det lika illa som siffrorna antyder?

Det var det, absolut.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av FruktHamster tis 18 nov 2014, 22:04

Ouch..
Misströstan börjar absolut infinna sig.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sir Prozac tis 18 nov 2014, 22:07

Fagervall: -Vi var inte där mentalt... no shit!

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 18 nov 2014, 22:09

Bamsefar skrev:
LulefanGBG skrev:
Bamsefar skrev:Nä, nu struntar jag i detta. en misärmatch som skall begravas snabbt. Sen att domedagsprofeterna på forumet fick luft under vingarna sedan red bull matchen kan väl sägas bidra till tristessen.
Svårt att bortse från att det finns en viss risk att det ligger en del i vad de säger. Jag gillar inte heller sättet som de säger det på, men man måste också erkänna att de i sak kanske har rätt i att det här laget, som det ser ut just nu, inte duger. Resultaten styrker ju den tesen åtminstone.

Jag försöker ju själv vara positiv, men det är verkligen inte lätt just nu och det som från början var en smygande oro är nu en rejäl oro.

Jag var orolig redan innan säsongen för försvaret, men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig ett sådant här haveri som vi sett hittills denna säsongen. Hade mycket högre förväntingar och i det avseendet hade jag väl lika fel som alla andra som inte redan då förutsåg undergången. Jag tryckte mycket på potentialen i vår unga backbesättning, och den håller jag fast vid, men vad som tidigare bara var en oro beträffande orutinen och kompetensen i den defensiva delen av backspelet har nu blivit en glaskar bild av ett icke fungerande försvar. Varken på kollektiv eller individuell nivå.

Beträffande forwards så hade jag kanske helt fel. Jag trodde mer på ett flertal av våra spelare och tycker väl egentligen bara att det är fjärdekedjan som kan få godkänt om vi ser över alla matcher hittills. Men samtidigt skall sägas att det sannerligen inte är enkelt för våra forwards att spela offensivt när de får ägna så mycket tid åt att städa upp efter egna backar i egen zon och transportera puck eller jaga efter misslyckade puckar som backarna inte kunnat spela upp på ett tillfredställande sätt. Inte heller kan det vara enkelt, rent mentalt, att alltid behöva jaga i underläge och aldrig få känna någon ro.

Våra tilltänkta spetsspelare lyser med sin frånvaro, och jag hade gärna sett Wallmark, Zaar och Dixon med ett riktigt bra försvar bakom sig så att de kan få ägna sig åt att spela offensivt istället. De grabbarna skall skickas in varje gång vi har puck i offensiv zon, inte i egen zon. Problemet är ju emellertid att det är där vi befinner oss alldeles för ofta i de riktigt dåliga matcherna.

Till skillnad från domedagsprofeterna så tycker jag dock att det här är fel som borde kunna gå att rätta till, även utan värvningar. Kanske inte till ett helt perfekt resultat, men  en avsevärd förbättring borde kunna gå att rätta till tämligen enkelt om man bara började spela lite enklare. Det gäller bara att inse sina begränsningar och sedan att förmedla direktiven på ett adekvat sätt. Hade vi skapat absolut noll målchanser, men haft 0 - 0 efter halva matchen ikväll så hade vi fortfarande haft en bra chans att vinna. Nu var matchen redan så gott som över efter halvtid. Då är det svårt att göra bra saker ute på isen också.

Ja du göteborgaren, hade nog köpt det resonemanget om vi hade startat säsongen så som idag, men det är ju inte fallet, och dagens debacle är ju inte komparatibelt med ngn match hittills i serien. Men antingen så blev vi avklädda totalt och det som presterades, eller inte presterades,  mot brynäs är det som laget kan, vilket känns tveksamt, eller så har man andra problem just för tillfället.

Det kan ju vara att man håller på och ändrar formationer frekvent, att man försöker byta spelsätt i defzonen, d v s gå ifrån ett statiskt spelsätt (sarg ut) till ett annat statiskt spelsätt (håll pucken inom laget till varje pris) till att på senaste tiden försöka köra ngn slags hybridspel vilket verkar ha förvirrat till det ordentligt, verka som spelarna inte riktigt ve vilka positioner de ska ta eller utgå ifrån,
Sen anfallspelet har ju gått i stå fullständigt det med, av samma orsaker,  vända med puck inåt sarg och spela upp till back, skott, funkade bra ett tag (ingen tillfällighet att flera av våra bästa poänggörare är backar) , men blir lätt statiskt och därför avläst.

Där tycker jag att man kan skönja en förändring oxo, att man vill driva in pucken med forwards men att man har svårt att hitta positioner och sätta upp för pass, blir lätt fel. Idag kraschade allting. Vad som behöver göras är upp till tränartrion men det är min fulla övertygelse att skulle man göra som domedagsprofeterna säger,  sparka tränare och byta ut halva laget så spelar vi definitivt kval till våren.
Jag är helt inne på din linje. Har aldrig förespråkat att man skall sparka tränare eller spelare. Det är oftast bara en lösning för de klubbar som har tillräckligt många andra att slänga in istället, eller rejält med kosing att värva någon bättre. Vi är varken eller om du frågar mig.

I början av säsongen mötte man ju andra lag som också hade nya spelsätt, nya trupper och som inte kände till hur vi spelar alls. Samtliga lag utom utom vi och möjligtvis något lag till (så är det ju alltid), är bättre nu än vad de var för två månader sedan. Vi vann med små marginaler i inledningen, men nu förlorar vi ofta de jämna matcherna istället. Jag tycker det är tydligt att våra motståndare forecheckar och stressar oss mycket mera nu än i början av säsongen. Då har vår störta svaghet blottats. Vi har en ung och orutinerad backbesättning som förvisso har stor potential och mycket puckskicklighet i sig, men som utan den rätta rutinen och som under press inte klarar av att spela det spelet fullt ut ännu. Sedan har vi ingen som kan städa upp i egen zon när det spelet havererat.

Nu har vi de backar vi har och då får man försöka att skapa de bästa förutsättningarna för dem att växa in i spelet. At den ambitionen funnits och finns är jag helt övertygad om, och att tillåta misstag är ett bra incitament och en del av det, men att tillåta dem i sådan utsträckning att det fullständigt förstör hela lagets förutsättningar att vinna matcher i första hand, och i slutändan även nämnda backars självförtroende i andra hand gynnar inte den individuella utvecklingen, och leder inte till något positivt för laget heller. Åtminstone inte på kort sikt, och hur mycket jag än gillar långsiktigt tänkande så får man inse att det ibland behövs kortsiktiga lösningar också. Så lång är inte en säsong, och det börjar bli bråttom nu.

Jag tror att samtliga backar i hela laget hade mått jävligt bra av att spela 0 - 0 nu i några matcher. Och jag tror att forwards hade mått jävligt bra av att inte hela tiden ligga under med ett eller flera mål när man letar formen och försöker torka krutet i bössan.

Visst vi vände mirakulöst och på ett fantastiskt sätt mot Salzburg och vi har lyckats vinna några matcher på slutet, men det är uppenbart efter ikväll att vi inte är ur svackan ännu så håglöst och skräckslaget som vi uppträdde där ute.

Jag håller med dig om att man set ti spelet att både anfallsspel och försvarsspel har försökt åtgärdas med små justeringar, och kanske är det precis som du säger att det är lite för många och lite för otydliga direktiv för spelarna just nu?

Back to basics känner jag rent spontant, men det kanske inte är det enklaste heller alla gånger. Leksand var ju lite liknande i fjol. Började säsongen med ett väldigt konstruktivt spel, vilket ganska snabbt resulterade i en katastrofal formkurva och en hopplös sistaplats i tabellen, men så småningom gick man tillbaka till grunderna. Synade truppen och konstaterade att det här spelet grejar vi inte just nu. Potentialen kanske finns där men just nu är det inte bra nog, vi får göra på ett enklare sätt. Ett sätt där alla spelare känner sig bekväma. Och så sakteliga började man grisa sig till segrar. Så småningom blev man också bättre och bättre i alla delar av spelet i takt med att poängen trillade in och självförtroendet växte. Någonstans där tror jag en bra början finns.

Jag har såklart gärna fel och vi vinner nästa match med 10 - 0 och att det är starten på en lång radda säkra segrar.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 22:10

Sir Prozac skrev:Fagervall: -Vi var inte där mentalt... no shit!

Inte första matchen han reflekterar över det. Avd. "hört den förut".

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 18 nov 2014, 22:15

Jag glömde tillägga Bamsefar, att det har laget kan spela en väldigt frejdig och bra hockey med mycket fart och fläkt, det såg vi i början av säsongen, men våra svagheter gör numera att vi med stukade skallar sällan får tillfälle att spela den hockeyn.

Visst, man kan tycka att varje ny match är ett sådant tillfälle, och det kanske man rentav kan och bör kräva av spelarna om man skall vara krass nog - men som människa så tror jag inte att det är så enkelt att bara koppla på den där viljan och tron på att man är bäst och att man kan slå vem som helst så fort man snörar på sig skridskorna och har 10 dåliga insatser i färskt minne. Sad
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sir Prozac tis 18 nov 2014, 22:24

Eftersom vi tydligen inte kan värva oss ur krisen, vi kan inte byta röster i båset så är det väl dags för taavolas hjärnskrynklare att göra comeback då.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av stormvägen tis 18 nov 2014, 22:27

Kuriren sätter betyg på spelarna, högst fick Larsson vid båsdörren 3+. Nä, men tretton spelare får betyget 1. Lassi fick en 2:a.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 18 nov 2014, 22:29

stormvägen skrev:Kuriren sätter betyg på spelarna, högst fick Larsson vid båsdörren 3+. Nä, men tretton spelare får betyget 1. Lassi fick en 2:a.
Verkar som om att åtminstone något skött sitt jobb hyfsat ikväll då.

Jag tänker då den som satte betygen.. Rolling Eyes
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Urken tis 18 nov 2014, 22:34

Jag tror fortfarande på det här laget. Vi kan när vi vill, men en stor svaghet verkar vara att hela laget är som en humörspelare. Går det emot då blir det inge vidare..

Sen hade vi en match tidigare i år där vi spelade dåligt, för att sedan börja spela väldigt fysiskt, fulspel och gruff. Plötsligt vände det och vi gjorde nått mål. - varför kör man inte mer fysiskt med detta laget? Vi kan inte förvänta oss att en nagander eller Sylvegård ska skrinna  ifrån sweatt. Spela efter materialet!

I denna match var det oerhört mycket slarv. Passningarna,avsluten, försvaret..
Många gånger spelade vi fast oss i egen zon genom att vara först på puck, sedan hålla den i 1-2s, vilket ger brynäs chansen att jobba fast pucken i anfallszon.
det går för sakta.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av hokkzorz tis 18 nov 2014, 23:59

Håller med Urken. Sen tycker jag man är för dåliga på att understödja varandra (fel positioner). ofta lämnades en ensam forward mot minst en mer motståndare i varje sargduell eller så kommer man dit 2 sekunder för sent. Skulle våran gubbe lyckas få loss pucken och passa ngn så finns det fan fortfarande ingen fri i slottet utan folk är på nån konstig position bakom kassen eller halvt om halvt på väg att backchecka.

Folk måste åka sig loss från bevakning mer, ge bättre understöd och gå rakare in mot kassen. Sist men inte minst, släpp puckfan snabbare, sluta kladda med den utan passa till ledig spelare och ta ny position.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Tigerman ons 19 nov 2014, 00:27

Som jag ser det så gick vi bra ända fram till och med andra perioden mot Frölunda borta. Där spelade vi ut dem totalt men lyckades inte förvalta lägena, de kom ikapp genom mål i slutsekunderna och vann sedan i OT. Därefter har vi knappt haft en enda match med tre bra perioder, och endast en trepoängare, mot Växjö senast. Man kan i och för sig även lägga DIF-matchen hemma, innan Frölundamötet, som en förvarning om vad som skulle komma, den var inget vidare.

Att vi har problem med att backarna blir stressade har flera redan påpekat, så det ehöver jag inte gå in på alltför noga, men det kan vara värt att påpeka att orsaken till att backarna inte får iväg pucken även kan vara att forwards inte visar sig på ett vettigt sätt. Har dock inte analyserat hur spelet ser ut på planen så jag kan inte säga om det är det avgörande bekymret. Backsidan såg oavsett ganska klen ut före säsongen, och det är den fortfarande med bara tre hyfsat pålitliga pjäser (Näkyvä, Janne, Dean).

Det andra bekymret när det kommer till att vinna matcher är vårt PP. Det är överlag ineffektivt på alla tänkbara sätt:
Vi gör minst PP-mål av alla lag, vi har nästan lägst PP%, och vi skjuter dessutom nästan minst skott i PP. Det sistnämnda delvis beroende på att vi även har minst tid i PP av alla lag.

Gör vi mål i PP så mer än fördubblar vi chansen att vi även vinner matchen. Där finns f.ö. några statistiska extremer i SAIK, som vinner fler matcher om de INTE gör PP-mål, samt HV71 som i princip bara vinner om de gör PP-mål.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lars158 ons 19 nov 2014, 00:52

Jäkla tur jag somna i första pausen så jag slapp se skiten

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av JuniorX ons 19 nov 2014, 01:22

Tigerman skrev:Som jag ser det så gick vi bra ända fram till och med andra perioden mot Frölunda borta. Där spelade vi ut dem totalt men lyckades inte förvalta lägena, de kom ikapp genom mål i slutsekunderna och vann sedan i OT. Därefter har vi knappt haft en enda match med tre bra perioder, och endast en trepoängare, mot Växjö senast. Man kan i och för sig även lägga DIF-matchen hemma, innan Frölundamötet, som en förvarning om vad som skulle komma, den var inget vidare.

Att vi har problem med att backarna blir stressade har flera redan påpekat, så det ehöver jag inte gå in på alltför noga, men det kan vara värt att påpeka att orsaken till att backarna inte får iväg pucken även kan vara att forwards inte visar sig på ett vettigt sätt. Har dock inte analyserat hur spelet ser ut på planen så jag kan inte säga om det är det avgörande bekymret. Backsidan såg oavsett ganska klen ut före säsongen, och det är den fortfarande med bara tre hyfsat pålitliga pjäser (Näkyvä, Janne, Dean).

Det andra bekymret när det kommer till att vinna matcher är vårt PP. Det är överlag ineffektivt på alla tänkbara sätt:
Vi gör minst PP-mål av alla lag, vi har nästan lägst PP%, och vi skjuter dessutom nästan minst skott i PP. Det sistnämnda delvis beroende på att vi även har minst tid i PP av alla lag.

Gör vi mål i PP så mer än fördubblar vi chansen att vi även vinner matchen. Där finns f.ö. några statistiska extremer i SAIK, som vinner fler matcher om de INTE gör PP-mål, samt HV71 som i princip bara vinner om de gör PP-mål.

Jag vet inte om jag upplever att det just är backarna som blir stressade av en hög forechecking. Jag upplever snarare att det är samarbetet mellan backar och forwards som brister under press i egen zon. Backarna kan hålla på ganska länge och stöka och böka och sen kommer de ut med pucken men det är precis då, i nästa läge som de får press igen och då känns det, som du också är inne på, att forwards inte finns där för avlastning. Eller så är det spelbara i en yta men backen väljer en annan yta och då åker de på tryck igen. Det är lite samma fenomen som när det hamnar motståndare helt rena framför vårt eget mål, det sker oftare tycker jag hos oss än hos andra laget och det hänger ofta på att backarna har hamnat bakom mål eller långt ute på sidan och då kommer täckningen framför mål för sent.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Urken ons 19 nov 2014, 01:22

hokkzorz skrev:Håller med Urken. Sen tycker jag man är för dåliga på att understödja varandra (fel positioner). ofta lämnades en ensam forward mot minst en mer motståndare i varje sargduell eller så kommer man dit 2 sekunder för sent. Skulle våran gubbe lyckas få loss pucken och passa ngn så finns det fan fortfarande ingen fri i slottet utan folk är på nån konstig position bakom kassen eller halvt om halvt på väg att backchecka.

Folk måste åka sig loss från bevakning mer, ge bättre understöd och gå rakare in mot kassen. Sist men inte minst, släpp puckfan snabbare, sluta kladda med den utan passa till ledig spelare och ta ny position.

Just att understödja varandra håller jag med om att vi är dåliga på. Må hända att du syftar på den offensiva zonen, men jag tänker framför allt på den defensiva.

I år vill vi gärna spela oss ur situationerna, på gott och ont. När det fungerar, så säger det sig självt - det blir skitbra. Men när det inte klaffar, när misstagen och den loja inställningen smyger sig på, ja då ser det ut som idag:

En Luleåkille tar pucken i egen zon, håller den utan att egentligen göra något vettigt, likt spela vidare till backkollegan, utan istället bara står där i ett par sekunder tills Brynäs checkande forwards snor åt sig pucken. - När jag skriver "ett par sekunder", behöver det så klart inte betyda just ett par sekunder. Ibland går det mycket snabbare än så, men faktum kvarstår: istället för att emellanåt göra det enkelt för sig och använda sig av sina lagkamrater, väljs alltid det svåra alternativet att spela sig ur zon, i princip på egen hand.

Precis som när vi ska spela oss ur egen zon, väljer vi ofta raka vägen ut i slottet. När det fungerar så är det guld värt och vi kan få igång spelet på ett bra, snabbt sätt - men så klart kan även detta sätt ibland resultera i en ren motståndare framför mål eller dylikt.

Jag vet inte om det är så att motståndarna helt enkelt "läst sönder" (som är ett oerhört populärt uttryck nuförtiden), vårt spel eller om vi helt enkelt blev för självsäkra efter en bra säsongsinledning.
Hade jag fått gissa, hade jag valt det första alternativet då det faktiskt skulle kunna gå att ta på allvar, men efter matcher som dagens.. ja, då börjar man fundera. Vill spelarna verkligen? Kan spelarna verkligen spela detta spel, även mot motståndare som är beredda på detsamma? Har exempelvis en sådan som Zaar gått och fått hybris? Ibland verkar det som det. Han gör inget hellre än tar puck och letar avslut, även när passningen finns där, helt öppen även för en amatörutövare.

Det finns mycket som inte stämmer just nu och jag vet inte hur dessa ska lösas. Fagervall är en mer kompetent tränare än jag någonsin kommer att bli, men ibland skulle jag vilja se en självdistans som ger honom möjligheten att se laget från ett annat perspektiv. Något jag trodde vi skulle få till i år, men vi har bara fått se det en gång. Vad jag pratar om är så klart att nyttja det fysiska spelet fullt ut. Spela "slutspelshockey" (Ulfvarne-style) även i serien.

Vi har inget lag som kan jaga livet ur motståndarna. Vi har inget lag som är supersnabba på grillorna. Vad har vi för lag? Just det. En fråga för Fagervall och company att lista ut, och börja spela därefter.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lars158 ons 19 nov 2014, 01:25

http://www.dragskott.blogspot.se/2014/11/vinden-har-vant-pa-allvar-for-brynas.html

"Kvällens match är - i likhet med flera andra bataljer den här säsongen - ett bevis på att Luleå inte räcker till som ett lag för den övre tabellhalvan över tid.

LHF kan vinna enskilda matcher mot topplag, men har för få defensivt skickliga backar och för lite offensiv spetskompetens på forwardsfronten som sticker ut för att vara en seriös guldkandidat.

Antingen så värvar Luleå spetskompetens på både back- och forwardssidan, eller så blir det en stenhård kamp för att överhuvudtaget undvika bottenträsket.

Svårare än så är det inte."


Den analysen är ganska exakt vars mina tankar ligger.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sir Prozac ons 19 nov 2014, 06:38

Hörde nyss hur Fagervall sågar laget på radion. Han tar inte på sig så mycket av skulden själv, han undrar varför spelarna verkar mätta. Han verkar ha lika många frågor som oss, så man ska nog inte vänta sig en lösning inom kort. Inte förrän någon spelare själv ta bladet från munnen och talar om vad som är fel.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Pajala ons 19 nov 2014, 08:34

Tänk om den hemska sanningen är enklare än så?  Att Luleå hockey har ett lag som slåss om det 3 sista platserna i tabellen, att alla andra lag faktiskt är bättre, ingen som har tänkt på det?

Det kan analyseras sönder och prova ändra i femmorna men vad sen?  Snart har halva serien gått och vi verkar bli sämre hela tiden?  Eller är det så enkelt att alla andra lag blir bättre medan vår nivå är lika usel?

Nä, vilken hemsk tanke, men faktum är att något lag måste komma sist, av tradition så brukar Luleå inte göra det, men traditioner är väl till för att brytas.

Jag tippar iaf på att tränarna får gå, återigen en tradition som bryts, till jul så lär vi väl se vad som händer.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18143
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av amarule ons 19 nov 2014, 08:47

Tungt, trist och jobbigt så känner jag efter matchen. Tyvärr verkar det som om spelarna kände så redan före matchen. Mad
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sir Prozac ons 19 nov 2014, 09:02

Pajala skrev:Tänk om den hemska sanningen är enklare än så?  Att Luleå hockey har ett lag som slåss om det 3 sista platserna i tabellen, att alla andra lag faktiskt är bättre, ingen som har tänkt på det?

Det kan analyseras sönder och prova ändra i femmorna men vad sen?  Snart har halva serien gått och vi verkar bli sämre hela tiden?  Eller är det så enkelt att alla andra lag blir bättre medan vår nivå är lika usel?

Nä, vilken hemsk tanke, men faktum är att något lag måste komma sist, av tradition så brukar Luleå inte göra det, men traditioner är väl till för att brytas.

Jag tippar iaf på att tränarna får gå, återigen en tradition som bryts, till jul så lär vi väl se vad som händer.

Visst, dom kanske är så dåliga att man kommer sist, men ska man komma sist ska man göra det vilt kämpandes, inte glida dit på en skridsko som i går.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Pajala ons 19 nov 2014, 09:36

Sir Prozac skrev:
Pajala skrev:Tänk om den hemska sanningen är enklare än så?  Att Luleå hockey har ett lag som slåss om det 3 sista platserna i tabellen, att alla andra lag faktiskt är bättre, ingen som har tänkt på det?

Det kan analyseras sönder och prova ändra i femmorna men vad sen?  Snart har halva serien gått och vi verkar bli sämre hela tiden?  Eller är det så enkelt att alla andra lag blir bättre medan vår nivå är lika usel?

Nä, vilken hemsk tanke, men faktum är att något lag måste komma sist, av tradition så brukar Luleå inte göra det, men traditioner är väl till för att brytas.

Jag tippar iaf på att tränarna får gå, återigen en tradition som bryts, till jul så lär vi väl se vad som händer.

Visst, dom kanske är så dåliga att man kommer sist, men ska man komma sist ska man göra det vilt kämpandes, inte glida dit på en skridsko som i går.

ja, nu såg alla ut som vattendränkta katter .... rädda och frusna .... usch pig
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18143
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 19 nov 2014, 11:31

Oj vad glad jag är att jag inte struntade i radiosporten på jobbet för att se reprisen på tv:n efteråt..

Zappade emellanåt in på matchen bl.a då TVÅ brynäsare kom rena mot Lassi och en annan gång då brynäsare åkte 8:or i anfalsszon mot stillastående LHF spelare..

Jag blir förbannad tjänar man så mycket som LHF spelarna gör ska man fan ge järnet 110% varenda byte i varje match..

Nu åkte dom ju omkring som om hela gänget var bakfulla

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 19 nov 2014, 11:33

Skippa det där sist snacket det är dom för bra för att bli däremot måste dom bli jämnare i sina prestationer..

Saknar Rönken nå oerhört

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-11-18, SHL-omgång 21, Brynäs - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet