2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

+27
Micke80
Lars158
Urken
Lasse Proppmätt
Diktatorn
Myrman
BodenSwe
Ingemar
Old Brooklyn
icemask
stormvägen
Chris Hendrix
MickkeJ
Kato
Lulefan
Norlin
Bamsefar
Swhy
Rikky
Respected Gentleman
Slapshot
Pajala
Donowitz
Rönken
Snikne Ville
Redbear
Admin
31 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Rönken sön 12 okt 2014, 14:30

Urken skrev:
Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast svårt ändå. Jag förstår ju att man vill se till så att folk inte börjar sprattla hej vilt med grillorna när det är tätt och bökigt framför mål. Hur ska då regeln utformas?

Egentligen, petar du in pucken med skrillerna ska det inte vara godkänt, så slipper man de eviga diskussionerna. tror det knappt påverkar målgörandet, så många mål som styrs in med skridskorna är det inte per säsong.

Det är en hel del faktiskt.. Tänk i vår kross mot Leksand.. Igår.. Och då har jag ingen större koll på övriga lags matcher.

Borde nog kunna bli en del strutar som styrs via fot/skridskor om man räknar in alla omedvetna ja? Men visst vore det skönt att slippa dom där irriterande självmålen via någon skridsko som Jannes mot Skellefteå... Desto mer kul åt andra hållet bara 🤡
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Bamsefar sön 12 okt 2014, 14:55

Rönken skrev:
Urken skrev:
Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast svårt ändå. Jag förstår ju att man vill se till så att folk inte börjar sprattla hej vilt med grillorna när det är tätt och bökigt framför mål. Hur ska då regeln utformas?

Egentligen, petar du in pucken med skrillerna ska det inte vara godkänt, så slipper man de eviga diskussionerna. tror det knappt påverkar målgörandet, så många mål som styrs in med skridskorna är det inte per säsong.

Det är en hel del faktiskt.. Tänk i vår kross mot Leksand.. Igår.. Och då har jag ingen större koll på övriga lags matcher.

Borde nog kunna bli en del strutar som styrs via fot/skridskor om man räknar in alla omedvetna ja? Men visst vore det skönt att slippa dom där irriterande självmålen via någon skridsko som Jannes mot Skellefteå... Desto mer kul åt andra hållet bara 🤡

självmål med skrillor berörs väl inte , det får ses som olycksfall som alla självmål, men styrs pucken in i motståndarmålet av den egna skrillan ska det inte vara godkänt. punkt.godkänt
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Rönken sön 12 okt 2014, 14:57

Bamsefar skrev:
Rönken skrev:
Urken skrev:
Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast svårt ändå. Jag förstår ju att man vill se till så att folk inte börjar sprattla hej vilt med grillorna när det är tätt och bökigt framför mål. Hur ska då regeln utformas?

Egentligen, petar du in pucken med skrillerna ska det inte vara godkänt, så slipper man de eviga diskussionerna. tror det knappt påverkar målgörandet, så många mål som styrs in med skridskorna är det inte per säsong.

Det är en hel del faktiskt.. Tänk i vår kross mot Leksand.. Igår.. Och då har jag ingen större koll på övriga lags matcher.

Borde nog kunna bli en del strutar som styrs via fot/skridskor om man räknar in alla omedvetna ja? Men visst vore det skönt att slippa dom där irriterande självmålen via någon skridsko som Jannes mot Skellefteå... Desto mer kul åt andra hållet bara 🤡

självmål med skrillor berörs väl inte , det får ses som olycksfall som alla självmål, men styrs pucken in i motståndarmålet av den egna skrillan ska det inte vara godkänt. punkt.godkänt

Fast finns ju fall där mål blir till av en slump för egna laget där spelaren inte ens är medveten om att han styrt medelst skridskon. Varför skulle dessa särskiljas från självmål?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn sön 12 okt 2014, 15:00

Rönken skrev:
Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast svårt ändå. Jag förstår ju att man vill se till så att folk inte börjar sprattla hej vilt med grillorna när det är tätt och bökigt framför mål. Hur ska då regeln utformas?

Egentligen, petar du in pucken med skrillerna ska det inte vara godkänt, så slipper man de eviga diskussionerna. tror det knappt påverkar målgörandet, så många mål som styrs in med skridskorna är det inte per säsong.

Viktigast är väl egentligen att man äntligen fått in en central instans som har hand om videodömandet. Var väl Rögle som hade en horribel målvideodomare som exempel?
Ja, så länge de är konsekventa med detta så har jag inga problem med regeln som den ser ut nu. När Lennarts halvklack blev bortdömd så var jag upprörd, men det var å andra sidan första gången nya regeln sattes på prov. Det blev ju att man jämförde med Zibanejads bredsida får massa år sedan, vilket väl inte var så relevant.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Lars158 sön 12 okt 2014, 15:24

SHL har väl anpassat sig mot dom internationella reglerna kring sparkmål? Åtminstone mot NHL bedömningen där medveten puckstyrning med skridskon varit ej tillåten.

SHL tidigare handlade allt ju bara om man hade skridskon i isen.

Lars158

Antal inlägg : 9716
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Micke80 sön 12 okt 2014, 15:39

Sparkrörelser ska aldrig vara ok. Jag tänker då främst på målvakternas säkerhet om de ligger på isen och folk börjar sparka efter pucken. En vass skena mot mjuk hud brukar sällan leda till nått bra.

Målen igår var ju en tydlig, men onödig, sparkrörelse och den första var han inne i målgården och han störde målvakten. Om man sen börjar rucka på linjen och säga att man får vara 5 cm innanför men inte 6 cm gör man bedömningarna hemskt svåra och vi supportrar blir än mer irriterade. Nä jag tycker det är bra att man är konsekvent med linjen då det ändå blir en bedömningsfråga om spelaren stör målvakten eller inte.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Snikne Ville sön 12 okt 2014, 16:20

Eftersom jag genomgående frozat Danne måste jag tillstå att jag tycker målet är en sil. Den skall han ha.
Men han är fortfarande kung såklart Smile
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av LulefanGBG sön 12 okt 2014, 17:53

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Underbar läsning. Viktig seger. Kunde inte se den här matchen heller p.g.a. sociala åtaganden jag inte kan tacka nej till. Den här säsongen har verkligen inte börjat bra i det avseendet, jag missar ju varannan match! Men så länge vi vinner så gör det inte så mycket.

Kul att Cehlarik äntligen får näta! Det är han verkligen värd. Kul att läsa att Syllan tar för sig. Hoppas på mer istid för honom i Luleå.

Kedjan med Ledda, Granis och Petrell verkar ju ha fungerat rätt bra trots mina dubier inför matchen. Rolling Eyes

Ledin är fan KUNG! Ett oomkullrunkeligt faktum. Han gör två mål idag igen, i en 'brunkar-kedja'. Han producerar liksom oavsett vilka han spelar med och så finns det folk som hävdar att han inte är en spelare för en leading -line i SHL? Helt ofattbart?! Antar att enligt samma synsätt fick de här poängen gratis för att han fick lira i en kedja med fantastiska superlirare och bara fick gratis-assist? Nej vet ni vad, han är helt enkelt en av seriens överlägset bästa forwards! PUNKT!

Verkar ha varit en riktigt härlig match att döma av highlightsen. Känslor, räddningar, frilägen och chanser i mängder. Fan att man missade den som sagt!


Ledin är inne på kontoret och som han sa i intervjun får man 8-10 "gratis" kassar för det arbetet om man är konsekvent under en säsong. Han är bra härlig. Granström sitter som en smäck som center faktiskt, tekar bättre än Chris just nu också och jobbar nog lika hårt. Fast på sikt vore det nog bra att få in mer teknik i den kedjan.

Modo gränsade till att vara usla igår, visserligen ganska bra bortamatch av Luleå som hade hela matchen i mitt tycke. Det finns ju två sidor av ett mynt som det heter.

Bortdömda målen kändes helt korrekt sett till hur reglerna ser ut. Jag personligen är dock av åsikt att båda nog ska kunna vara mål.
Granström borde definitivt lira center. Kommer mycket mer till sin rätt där tycker jag. Det är ju et lyxproblem att ha 5 kompetenta centrar i truppen. Frågan är dock vem som skall få lira på kanten? Jag vet inte hur Dixon skulle klara den rollen men jag kan tycka det vore intressant att prova faktiskt. Som jag framhävt tidigare.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av hokkzorz sön 12 okt 2014, 23:12

Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Fast svårt ändå. Jag förstår ju att man vill se till så att folk inte börjar sprattla hej vilt med grillorna när det är tätt och bökigt framför mål. Hur ska då regeln utformas?

Egentligen, petar du in pucken med skrillerna ska det inte vara godkänt, så slipper man de eviga diskussionerna. tror det knappt påverkar målgörandet, så många mål som styrs in med skridskorna är det inte per säsong.

Kommer det inte bli oändliga granskningar av alla backskott för att se om det tog på en grilla innan det gick in i sånt fall?

Tycker dom nuvarande reglerna är helt ok, bättre än förra årets "skenan måste vara i isen"-tjaffs.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av CKa mån 13 okt 2014, 08:41

Snikne Ville skrev:Eftersom jag genomgående frozat Danne måste jag tillstå att jag tycker målet är en sil. Den skall han ha.
Men han är fortfarande kung såklart Smile

Fast testa ställa dig i målet så märker du hur enkelt det är att läsa av vart en puck ska hamna då den går via Jannes klubba likt en skottramp rakt upp i krysset. Hade ej Janne varit där och petat hade pucken suttit 50 cm lägre åtminstone.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av FruktHamster mån 13 okt 2014, 13:04

Jävligt underhållande match!
Undrar lite vem som stulit sylten ur Chris munk. Satan vad härlig förbannad han var!
Och appropå stölder. Vem stal domarnas visselpipor? Nu var de iaf rätt konsekventa med sitt ickeblåsande, så tyckte inte det sabbade matchen, men det var i hög grad noterbart.

Tycker Foppa gör sin bästa match i Luleå-tröjan. Kul som fan att se att det börjar lossna för honom! Sjukt kul!
Längtar till nästa match Smile
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Diktatorn mån 13 okt 2014, 13:08

CKa skrev:
Snikne Ville skrev:Eftersom jag genomgående frozat Danne måste jag tillstå att jag tycker målet är en sil. Den skall han ha.
Men han är fortfarande kung såklart Smile

Fast testa ställa dig i målet så märker du hur enkelt det är att läsa av vart en puck ska hamna då den går via Jannes klubba likt en skottramp rakt upp i krysset. Hade ej Janne varit där och petat hade pucken suttit 50 cm lägre åtminstone.

Mm, Satt nästan och var lite smått förbannad på kommentatorn som inte nämnde Jannes klubba en gång utan tokhyllade det fantastiska skottet. Men ja om nånting kanske Janne borde klivit hårdare, men han var ju ruggit snabb den jäveln
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Micke80 mån 13 okt 2014, 16:35

FruktHamster skrev:Jävligt underhållande match!
Undrar lite vem som stulit sylten ur Chris munk. Satan vad härlig förbannad han var!
Och appropå stölder. Vem stal domarnas visselpipor? Nu var de iaf rätt konsekventa med sitt ickeblåsande, så tyckte inte det sabbade matchen, men det var i hög grad noterbart.

Tycker Foppa gör sin bästa match i Luleå-tröjan. Kul som fan att se att det börjar lossna för honom! Sjukt kul!
Längtar till nästa match Smile

Ja det är nått jag också reflekterat över de här första omgångarna. Ifjol sänkte man nivån så sjukt mycket så allt var utvisning, medan i år är känslan att man får göra mer av allt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet