Johan Harju

+103
farre
Blinders
Lillajag
Norrlandstoken
Hankburger
pelle
Anthrax
GustenA
Tony Moore
GLHF
icemask
Dustin
Ferros
Jokerman
MrScout
Patrik82
Jimmy_Vegas
Qirren
Neurofunk20
Pontaking
MiCCe
Kapten Haddock
Groggen79
Old Brooklyn
PM
Kocur
ski3r
Luleåfan
nummer 17
Knäcktomten
Wolfhunter
JuniorX
delphi
Mickeee
johan74
stormvägen
JohanO
Meyhem
kokostrollet
Hedanders
LuleåWinston
DonP
Jonken
tibet
Dalle
Calle
Kagen
Lars158
Puckad
KaptenBlodskelett
CKa
Norlin
Sportchefen #2
Sir Prozac
Scouten
JoakimJ
Dentos
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
FruktHamster
Rikky
Ingemar
knutten
Micke80
Lulefan
kniba
Donowitz
Lajon
Myrman
Pajala
Mr Bister
Rönken
hokkzorz
LulefanGBG
Kraftkung
Urken
BodenSwe
Redbear
Wirbelwind
Ulfstrk
Kallepedal
Slapshot
Hellcop
amarule
NilsOskar
Tigerman
Bamsefar
Sundance Kid
pingu
ezz
Chris Hendrix
Mange
Salle
LubosC
Snikne Ville
Rayko
Zeb Macahan
Sven Savage
NallePhu
Dave Rock
Black Prince
Beast.
MickkeJ
107 posters

Sida 5 av 12 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av DonP mån 26 jan 2015, 17:00

Ännu en intressant detalj och måhända baktanke med 5-årskontrakt är Johans lillebror Jonatan som blir 20 om tre år. Levererar bra i Piteås J-lag både J18 och J20. Har gjort 4 matcher i Div 1 och ett mål, inte illa för en sjuttonåring. Bröderna Harju guldmakare 2017/18!
DonP
DonP

Antal inlägg : 173
Join date : 12-02-24
Ort : Hemmings

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pingu mån 26 jan 2015, 17:02

Skulle Harju haft liiite mer attityd så skulle han lirat i NHL, och jag tror att det är förklaringen till att han inte platsade i sitt senaste lag.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken mån 26 jan 2015, 17:46

Bamsefar skrev:Harjuvärvningen totalt "nedsablad" på svenskafans och ngn poäng har skribenten, inte direkt så att Harju "växlat upp" med åren. Men med det sagt kan jag ge mig 17 på att han gör ett par strutar på Linköping. What a Face

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/kronika-nej-nej-osten-524595.aspx

Ord och inga visor verkligen, tror inte att Harju ensamt blir någon frälsare men långsiktigt känns det som en vettig värvning.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG mån 26 jan 2015, 17:49

Längtar till matchen i morgon! Har realistiska förväntningar och ställer inte alltför höga krav på en matchotränad Harju, men tycker som sagt att värvningen är kanon inför framtiden. Älskar att värvningen delvis blivit sågad det kan bara innebära följande...

Tror att man matchar in Hajen sparsamt i spel 5 mot 5 i morgon men han står sedan helt orörlig på bortre stolpen och petar in två puckar i PP varpå X antal skribenter här kommer att säga att den och den pucken hade t.o.m. min mormor kunnat peta in och det var den ena eller den andra Luleå-spelarens mål egentligen, Harju råkade bara stå rätt etc...

Vi vinner med 5 - 2 cheers


Senast ändrad av LulefanGBG den mån 26 jan 2015, 17:50, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Slapshot mån 26 jan 2015, 17:49

Urken skrev:
Slapshot skrev:osten drar ett tidigt aprilskämt
Not impressed?



Var väl många som inte var det innan. Jaja hoppas han kan göra lite mål iaf. Det var väl den värvningen som jag hade väntat mig iofs.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG mån 26 jan 2015, 18:29

Johan Harjus målfacit i Elitserien/SHL:

'05/'06 - 3 mål (39 matcher)
'06/'07 - 12 mål (55matcher)
'07/'08 - 20 mål (51 matcher)
'08/09 - 27 mål (55 matcher)
'11/'12 - 15 mål (53 matcher)
'12/'13 - 18 mål (55 matcher)
'13/'14 - 19 mål (55 matcher)

Jag tycker det där är ett jävligt bra SHL-facit faktiskt. Få spelare som är så konsekventa i sitt målgörande. Tyder också på att han inte enbart är så beroende av sin omgivning som många, (inkl delvis jag själv), vill göra gällande. Självklart är de bästa säsongerna de med Omark, men vilken annan SHL-spelare av typen måskytt hade inte blivit bättre av att lira med Omark en hel säsong?

Ang att han bara gör enkla mål, dvs inte skapar målchanserna själv utan i det avseendet är beroende av att andra skapar ytor och lägen åt honom så ja, då säger jag såhär: Fan vad gött om vi kan få 15 -20 enkla mål med oss kommande säsong! När fan hände det senast?  Rolling Eyes

EDIT: Faktum är ju att han blivit bättre och bäter sedan sin återkomst till SHL om man skall se till det rent statistiskt. 18 är bättre än 15 och 19 är ännu lite bättre även om skillnaden är marginell så det stämmer inte helt att han bara blivit sämre senaste åren. Att han inte platsar i ett stjärnspäckat Jokerit säger egentligen inte så mycket, däremot kan det ju vara ett orosmoln att han är matchotränad och därför inte kommer att tillföra så mycket den här säsongen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Snikne Ville mån 26 jan 2015, 18:42

Bamsefar skrev:Harjuvärvningen totalt "nedsablad" på svenskafans och ngn poäng har skribenten, inte direkt så att Harju "växlat upp" med åren. Men med det sagt kan jag ge mig 17 på att han gör ett par strutar på Linköping. What a Face

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/kronika-nej-nej-osten-524595.aspx
Alltså, är skribenten 12 år? Herregud. Skall vi jämföra alla förvärv med Omark/Klasen som måttstock kommer vi ju aldrig att få nåt som duger. Vilken pajas.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lajon mån 26 jan 2015, 18:44

Jag har som sagt varit tveksam till Harju, men man får hoppas att hans relativt svaga insats han hade senast berodde på att han egentligen ville vara någon annanstans, läs NHL/KHL
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LuleåWinston mån 26 jan 2015, 18:44

Jag är extremt tudelad angående värvningen av Harju. Han kan göra mål, men jag tycker Cehlarik är en bättre spelare med betydligt större uppsida. Skulle Cehlarik få samma förtroende som Harju förmodligen kommer få i PP så tror jag Cehlarik skulle göra mer mål och assist. Tyvärr finns det en risk att Cehlarik blir bänkad nu, fast han verkligen förtjänat mer speltid.

Det känns lite som att hockeyn blir snabbare och snabbare, medan Harju tyvärr blir långsammare och slöare för varje år. Men det är som sagt enbart en känsla jag har...

Kommer dock ihåg en match för flera år sedan då Harju dominerade, åkte runt som en galning och tacklade och gjorde 3 mål. Men då hade han matchen innan varit värdelös och Rönnberg hade förmodligen gett honom en avhyvling.

I mitten av säsongen var jag positivt inställd till en trejd mellan Petrell och Harju. Men Petrell har spelat upp sig enormt, och är även den som tacklar näst mest i hela SHL. Personligen tror jag Petrell kommer bli betydligt viktigare kugge i slutspelet.

Jag hoppas verkligen att Harju lyckas. Men jag fruktar att Luleå och Harju kommer gå skilda vägar i mitten, alternativt slutet, av nästa säsong.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken mån 26 jan 2015, 18:57

What LulefanGBG said..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Mr Bister mån 26 jan 2015, 19:09

Vi ska hälsa Harju tillbaks i LHF med stor glädje, äntligen får vi en spelare som kanske inte alltid är med i spelet men sätter dit pucken när han får läge precis som en målskytt ska.

Det är bara att titta på hans målsnitt i SHL, det är inte många spelare som når dit.

Mr Bister

Antal inlägg : 1393
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz mån 26 jan 2015, 19:10

Mr Bister skrev:Vi ska hälsa Harju tillbaks i LHF med stor glädje, äntligen får vi en spelare som kanske inte alltid är med i spelet men sätter dit pucken när han får läge precis som en målskytt ska.

Det är bara att titta på hans målsnitt i SHL, det är inte många spelare som når dit.

Ok, vem är du och vad har du gjort med Mr. Bisters kropp?

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av NallePhu mån 26 jan 2015, 19:14

Bara Osten hittar rätt center el ytterforwrad så ser det vasst ut med Hajen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG mån 26 jan 2015, 19:45

Mr Bister skrev:Vi ska hälsa Harju tillbaks i LHF med stor glädje, äntligen får vi en spelare som kanske inte alltid är med i spelet men sätter dit pucken när han får läge precis som en målskytt ska.

Det är bara att titta på hans målsnitt i SHL, det är inte många spelare som når dit.
Precis!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Redbear mån 26 jan 2015, 19:50

Mr Bister skrev:Vi ska hälsa Harju tillbaks i LHF med stor glädje, äntligen får vi en spelare som kanske inte alltid är med i spelet men sätter dit pucken när han får läge precis som en målskytt ska.

Det är bara att titta på hans målsnitt i SHL, det är inte många spelare som når dit.

Precis så Very Happy
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Snikne Ville mån 26 jan 2015, 19:51

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG mån 26 jan 2015, 20:29

http://www.dragskott.blogspot.se/ om Harju-värvningen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Snikne Ville mån 26 jan 2015, 20:51

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Bamsefar mån 26 jan 2015, 21:09

Men sätt han som center med Cehlarik på kant då, där har han en Omark light så kan de såga sig igenom vilket försvar som helst.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken mån 26 jan 2015, 21:11

Bamsefar skrev:Men sätt han som center med Cehlarik på kant då, där har han en Omark light så kan de såga sig igenom vilket försvar som helst.

Hmm, första jag tänkte var att man skulle vila "Bagaren". Men med tanke på att Chris förmodligen saknas får väl Ekan vila misstänker jag i så fall? Alternativt att Harju inte får/orkar lira 15-18 minuter utan att man alternerar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders mån 26 jan 2015, 21:46

Harju kan gärna spela center men måste då ha med sig en andretekare som kan vara som ytter eller hoppar in som center... Har vi nån sån? Just det, Granström!!!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2058
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Snikne Ville mån 26 jan 2015, 22:43

Pelle Cervenka tar till klassikern att drämma in en öppen dörr, dvs att Hajen inte kan vara vår förstecenter. Vilket scoop.

"LULEÅ/ISHOCKEY Johan Harju flyttar hem och belönas med ett av de längsta kontrakten i föreningens historia. Ett vågspel? En chansning? Nej, tvärt om – Harju kommer att göra sina mål. Jag tror bara inte att det räcker.

Min första magreaktion när jag fick reda på nyheten var negativ. Att skriva kontrakt över fyra och ett halvt år med en spelare som verkar ha en dalande karriärskurva kändes överdrivet, det kändes som illa använda pengar.

Sedan började jag titta på siffrorna.

12, 20, 27, 15, 18, 19.

Det är antalet mål som Johan Harju gjort på sina sex senaste säsonger i Sverige.

Ni minns naturligtvis sist han var här, när han kom hem från Nordamerika, han såg trög och stundtals ointresserad ut. Det var den sämsta hockey jag sett honom spela. Ändå gjorde han 15 mål. Bäst i Luleå hittills den här säsongen? Per Ledin, Cam Abbott, Chris Abbott – med nio fullträffar var.

Till och med när han är dålig är Harju bra.

Vars ska pojken spela om inte i Luleå?

Luleås fystränare Petter Pettersson har varit på besök i Jokerit under säsongen, Luleå har full koll på Harjus fysiska status – som tydligen är finfin – och dessutom är Harju full av revanschlusta. Den här säsongen kommer han att göra de mål som Luleå saknat – framför allt i powerplay – och hjälpa laget att vinna matcher även när Joel Lassinantti inte håller nollan.

På kort sikt tvivlar jag på att Luleå hade kunnat hitta en bättre värvning. På lång sikt är jag mer tveksam.

Johan Harju är värvad som center, det är så Joakim Fagervall säger att han siktar på att använda honom. Han ska spela i förstakedjan, han ska leda laget – men är han tillräckligt bra för det? Jag tvivlar på att Harju egentligen är mer än ett komplement, om än ett bra sådant. Jag tror helt enkelt inte att Johan Harju är kan leda ett lag till det guld som Luleå Hockey siktar på att ta under hans kontraktstid.

Kanske har Harju blivit en mer komplett spelare i Finland, kanske har han lärt sig att ta ett ännu större ansvar över hela isen – men tills motsatsen bevisats hävdar jag att Luleå behöver en riktig toppcenter för att vinna SM-guld.

Det känns som att Lars ”Osten” Bergström och Thor Stöckel närmar sig slutet på sina karriärer i klubben. Jag vet att ingen av dem vill sluta utan att sätta en guldstämpel bredvid sina namn i historieböckerna.

För tillfället ligger alla deras drömmar i Johan Harjus korg.

Jag tror inte att han är rätt man att bära dem.

Pelle Johansson"
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz tis 27 jan 2015, 07:08

Undras om vi får höra det gamla örhänget "Haj & Kaka" nu igen Smile

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av JoakimJ tis 27 jan 2015, 08:24

Trots alla reservationer och med minnet av hur det gick sist känns det bättre och bättre ju mer jag tänker på det. Nu sitter jag och håller tummarna för att papper ska bli klara så att man får se honom ikväll.
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Myrman tis 27 jan 2015, 08:40

Blir härligt att få se Harju i laget igen. En riktig profil återvänder!
Man ska väl inte ha några överdrivna förhoppningar på honom men cirkus 5 mål borde han hinna skotta in på de matcher som återstår av grundserien. SHL-hockey blev med ens mer intressant. Efter senaste förlusten kändes allt bara som en lång, seg väntan på play-in.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Redbear tis 27 jan 2015, 10:52

Tröjnummer 90 för Hajen Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG tis 27 jan 2015, 10:58

Speeden är väl inte hans starkaste sida men klart man får forza Hajen med lite go' Hajmusik...

https://www.youtube.com/watch?v=SKml8LwF_0M

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Bamsefar tis 27 jan 2015, 10:59

Eller den här kanske man kan hoppas på ikväll.

https://www.youtube.com/watch?v=ZvCI-gNK_y4
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lars158 tis 27 jan 2015, 11:23

Bamsefar skrev:Eller den här kanske man kan hoppas på ikväll.

https://www.youtube.com/watch?v=ZvCI-gNK_y4


Haha ja fan det temat borde han köra

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken tis 27 jan 2015, 20:31

Det jag mest förvånades över med Harju i kväll var att han var stabil i sargspelet och bara fäller ut "bommen" och spelar med enhandsfattning. Det sistnämnda är något jag mer förväntar mig av Kakan - inte Hajen Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lars158 tis 27 jan 2015, 20:58

Harju får klart godkänt av mig ändå.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Snikne Ville tis 27 jan 2015, 21:01

Harju gör en bra första match.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken tis 27 jan 2015, 21:01

Lars158 skrev:Harju får klart godkänt av mig ändå.

Absolut, hade inte så stora förväntningar på honom men såg riktigt lovande ut. Kan han hålla uppe det här spelet och kanske lite till med tanke på att det var första matchen så är det bra. Fast får väl se, trodde han skulle få det lite kämpigt nu denna säsongen och kanske växla upp mer nästa säsong med tanke på skrala speltiden i Helsingfors.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Sir Prozac tis 27 jan 2015, 21:07

Han blir ju en STOR tillgång. Tycker han gjorde det riktigt bra framåt, defensivt finns väl endel att önska, men det är ju inte pga av hans defensiv han värvats för.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2451
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av tibet tis 27 jan 2015, 21:26

Trots ett par dåliga ingripanden som tyvärr resulterade i baklängesmål så tycker jag att Harju gjorde en godkänd afton. Han verkar ha blivit starkare med åren. Gillade när han vände röven mot motståndaren och framgångsrikt täckte puck. Karln kan mycket väl ha höjt sig ett snäpp eller 2 sen sist.
tibet
tibet

Antal inlägg : 1282
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken tis 27 jan 2015, 21:28

tibet skrev:Trots ett par dåliga ingripanden som tyvärr resulterade i baklängesmål så tycker jag att Harju gjorde en godkänd afton. Han verkar ha blivit starkare med åren. Gillade när han vände röven mot motståndaren och framgångsrikt täckte puck. Karln kan mycket väl ha höjt sig ett snäpp eller 2 sen sist.

Ja har han tagit det från Omark eller vad är det frågan om? Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av kokostrollet tis 27 jan 2015, 21:48

Mycket bra första match!

Inte nog med att han skapar målchanser, han gör andra bättre också. Kändes som fin kemi med Abbotts. Hoppas verkligen att han får fortsätta med dem och dyka upp helt rätt inne i slottet där tvillingarna så ofta ser till att pucken också hamnar.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2645
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LuleåWinston ons 28 jan 2015, 06:29

Måste erkänna att jag hade fel om Harju. Ser förvånansvärt pigg ut. Bra klipp i skäret när han anföll. Betydligt snabbare skridskoåkning än jag kommer ihåg.

Bättre tränad? Eller så har jag enbart dåligt minne.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Dentos tor 29 jan 2015, 22:05

Vilken jävla kanon han skickade iväg idag i PP! 3 poäng på 2 matcher hittills är väl nästan lite för bra för att vara sant? Det här känns riktigt lovande. Hoppas han fortsätter växa och spela bättre och bättre. Passningen till Cehlarik var ju också en delikatess i sig, såg ut som att han fått lära sig flippmackor av Omark? Iallafall så kommer Harju i längden bli väldigt viktig för Luleå hockey och jag har en känsla av att han kan bli våran "guldpojke" innan hans 4,5-åriga kontrakt tar slut.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 833
Join date : 13-03-18
Age : 26

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG fre 30 jan 2015, 11:39

Två bra matcher av Harju.

Han verkar verkligen vilja lira hockey och man ser fina intentioner och god blick för spelet flera gånger om. 1 + 2 på två matcher hittills. Klart godkänt för att komma från en knackig säsong i Jokerit.

Men det som imponerar mest på mig är att även om det inte går fort så tycker jag att man ser lite mer driv i skridskoåkningen, samtidigt som jag tycker att han är starkare i sargspelet än vad jag minns honom.

Bra in på mål och bra avslut har han ju alltid haft. Hittar rätt positioner i det offensiva spelet nästan hela tiden. Visar dessutom väldigt bra passningar på dessa matcher. Kunde lätt ha haft fler poäng om t.ex. Fagerudd eller vem det nu var inte dragit skottet i ribban mot LHC eller om Cehlarik satt friläget som kom på en jättefin passnign från Harju.

Kommer kort och gott bli otroligt viktig för oss i flera år.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Ingemar mån 02 feb 2015, 00:16

Missat flera matcher pga en himla massa jobb, men såg igår och tycker han var lysande det jag såg. Hände nåt konstruktivt varenda gång han hade puck typ.
Klar spetsvärvning.
Kan bli kul detta om man hittar kemin och slipper skadeinflation nu Smile
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Meyhem mån 02 feb 2015, 10:03

Kul att Harju är tillbaka, och tycker han sett riktigt bra ut de första matcherna han spelat. Verkar ha hyfsat bra fart på skridskorna och verkar vara "vaken" därute, och levererar ofta bra passningar på bladet och kan ofta hitta bra oväntade lösningar på saker. Hoppas han behåller "drivet" framöver också så han inte blir "trött och seg" som han ofta var i Brynäs...

Meyhem

Antal inlägg : 96
Join date : 14-04-22

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av JohanO mån 02 feb 2015, 11:04

En talande bild var av Harju i premiärmatchen, när spelarna väntar i spelargången på att få gå på isen. Stenansikten på samtliga förutom Harju, som stod och smålog och såg nästan barnsligt ivrig ut att få gå på isen och spela igen. Gåshud tamefan.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Dentos tis 10 feb 2015, 21:35

Nu såg jag bara tredjeperioden idag, men jag tycker man borde flytta upp Harju bredvid bröderna Abbott som vinge. Såg att bröderna gjorde ett mål idag, men jag tror det skulle explodera poängmässigt om man lirade Abbott-Abbott-Harju. Harju ska inte centra en 3:e line. Han ska inte vara spelfördelande. Han ska vara inne i smeten framför mål och peta in puckar med sin långa klubba. Finns inga bättre medspelare som kan få in pucken i just den där smeten än bröderna kan. Abbott-Abbott-Harju
Ledin-Wallmark-Zaar
Cehlarik-Granström- Petrell/Sylvegård
F-F-F
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 833
Join date : 13-03-18
Age : 26

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Micke80 tis 10 feb 2015, 23:08

Dentos skrev:Nu såg jag bara tredjeperioden idag, men jag tycker man borde flytta upp Harju bredvid bröderna Abbott som vinge. Såg att bröderna gjorde ett mål idag, men jag tror det skulle explodera poängmässigt om man lirade Abbott-Abbott-Harju. Harju ska inte centra en 3:e line. Han ska inte vara spelfördelande. Han ska vara inne i smeten framför mål och peta in puckar med sin långa klubba. Finns inga bättre medspelare som kan få in pucken i just den där smeten än bröderna kan. Abbott-Abbott-Harju
Ledin-Wallmark-Zaar
Cehlarik-Granström- Petrell/Sylvegård
F-F-F

Han har ju fått kliva in med dem då man toppat upp laget sista matcherna. Tror däremot att man resonerar så här då man har dem i olika från början:
Abbotts och Sylvegård gör det bra, inte perfekt men bra, särar man på dem och Harju och får igång Wallmark och Zaar har vi plötsligt 3 offensivt fungerande enheter och blir otroligt svårstoppade. Sätter vi in Harju med bröderna och Wallmark och Zaar inte kommer igång har vi bara en fungerande offensiv enhet vilket gör oss otroligt sårbara. Tror däremot som det skrevs i matchtråden att Harju behöver nån mer puckskicklig spelare än Petrell och Granström bredvid sig för att det ska bli riktigt farligt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Slapshot ons 11 feb 2015, 08:30

Harju - Granström - Cehlarik hur svårt kan det vara. Bort med Finnen Petrell han tillför ju ingenting

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Norlin ons 11 feb 2015, 09:55

Ja, Harju på kant tillsammans med en till spelskicklig forward + en grovjobbare som kan stå och skymma framför mål. Då blir det farligt. Nu är det bara för motståndarna att markera bort Harju så är den kedjan (näst intill) värdelös.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av LulefanGBG ons 11 feb 2015, 13:43

Håller med er och skrev det i matchtråden igår att det är ett jäklar slöseri att lira Harju med Granström och Petrell. Granström är kanon och skulle mycket väl kunna fungera som center i en produktiv kedja med Harju och någon mer kreativ spelare, (t.ex. Cehlarik), men att ha Harju med två mer defensivt skickliga spelare blir att förvänta sig att Harju skall stå för all kreativitet i den kedjan och riktigt den spelartypen är inte Harju. Han behöver någon att lägga mackor till och kanske framförallt någon som lägger mackor till honom. Cehlarik skulle kunna vara den spelartypen.

Är kanske OT och borde stå i Luleås lag -tråden men orkar inte skriva på flera ställen, (det handlar ju ändå huvudsakligen om hur vi skall få ut maximalt av Harju):

Jag skrev igår att jag skulle vilja testa Harju som center mellan Zaar och Ledin men nu fungerade ju den kedjan jättebra med Wallmark igår så kanske synd att sära på dem nu när de hittat tillbaka till det fina spel den kedjan hade i början av säsongen. Samtidigt vill man kanske hellre ha Harju på kanten än som center. Så mitt förslag är att antingen sätta honom bredvid Abbotts eller att sätta honom på ena kanten av Granström men då också sätta Cehlarik i den kedjan permanent.

Zaar var stekhet igår och man såg hur han riktigt trivdes att lira hockey igen nu med Ledin tillbaka. Plötsligt fick han bra passningar och spelare som ständigt sökte sig in på mål eller till fria ytor. Står den kedjan still så är det enkelt för motståndarna att blockera Zaars skott eller att helt enkelt plocka bort honom ur spelet, men som det såg ut igår så fick Zaar massa ytor att både skjuta och dribbla från.

Wallmark såg mycket piggare ut igår också. Sin bästa match sedan J-VM. Hoppas att grabben bara behövt lite vila och nu så sakteliga börjar hitta formen igen. Då är den kedjan verkligen spännande! Alltså finns bara ett alternativ åt Harju som jag ser det.

Abbotts har ju fungerat bra ända sedan Sylvegård kom in i den kedjan, men jag tycker att Sylvegård försvunnit lite sista 2 - 3 matcherna och jag tror inte att Abbotts skulle bli sämre av att ha Harju bredvid sig faktiskt. Harju är stor och stark och bra in på kassen, dit bröderna också älskar att spela pucken så det känns som om att Harju skulle passa väldigt bra där. Enda nackdelen är väl att Harju inte har lika bra fart under rören och därför kanske riskerar att dra ner tempot lite, men jag tycker ändå att Harju sett snabbare ut än vad man mindes honom från hans senaste sejour hos oss och jag tycker absolut att det vore värt att testa. Harju är dessutom ganska bra på att leverera fina passningar också och det skulle kunna skapa mer lägen för kanske framförallt Cam, men även Chris.

Samtidigt skulle vi få en mer renodlat defensiv kedja med Granström som center och Sylvegård och Petrell som vingar. Den kan avlasta FFF-kedjan betydligt bättre. Personligen tycker jag att Cehlarik skulle kunna få lira där, eller i Fogströms kedja, (de har ju hittat kemi tidigare), och att Petrell skulle få lira extraforward för han tillför tyvärr inte mycket alls i spelet förutom några tacklingar då och då. Och det räcker inte på den här nivån. Syvlegård kan med fördel ta hans roll i Granströms kedja. Dessvärre tror jag inte att Petrell kommer att hamna utanför laget, eller som extraforward.

Skulle alltså till nästa match vilja se:

Abbott - Abbott - Harju
Ledin - Wallmark - Zaar
Cehlarik - Granström - Sylvegård
Fabricius - Fogström - Forsberg

Extra: Petrell

Alternativt:

Abbott - Abbott - Harju
Ledin - Wallmark - Zaar
Forsberg - Granström - Sylvegård
Fabricius - Fogström - Cehlarik

Extra: Petrell.

En annan fördel med detta vore att det skulle bli enklare att lira de ordinarie femmorna i PP, eftersom det annars kan bli rätt rörigt. En no -brainer att Ledin - Wallmark - Zaar borde få lira tillsammans i en PP-formation om de lirar som de gjorde igår, och samtidigt är det självklart att man vill ha Harju inne i någon uppställning och kanske framförallt Chris Abbott. Chris, Cam och Harju känns också jävligt giftigt in på kassen.

Ledin - Wallmark - Zaar i PP bygger på att Wallmark skall styra PP och sätta upp Zaar eller back för skott eller så skall Wallmark eller Zaar hitta diagonalpassnignar till Ledin på bortre stolpen. Ledin skall annars jobba sig in framför målvakten om Zaar eller back skjuter. Här skulle jag vilja se Fagerudd och Näkyva på blå. Näkyvä är bra på att hålla i pucken och har en ruggigt skott och Fagerudd har ett rätt bra skott också och har faktiskt sett betydligt bättre ut defensivt senaste månaden.

I den andra PP-formation känns som om att spelet bygger rätt mycket på att backar skall ta avslut så här tycker jag att vi skall ha Sigalet och Billins inne. Ingen är lika vass som Näkyvä men båda är hyfsat vassa offensivt och framförallt bra på att hålla pucken på blålinjen och leverera distinkta och snabba pass sinsemellan. Också bra att lira backar som annars lirar tillsamman i 5 mot 5.

Alltså:

PP1:
Ledin - Wallmark - Zaar
Fagerudd - Näkyvä

PP2:
Abbott - Abbott - Harju
Sigalet - Billins

Kontentan av detta är att jag tror att vi dels skulle få en bättre defensiv då vi har två rätt defensivt utpräglade kedjor som man kan spela mot motståndarnas leadin-lines, men man skulle också få två renodlade offensiva kedjor och kanske framförallt få ut mer av Harju i spel både 5 mot 5 och i PP. Jag tror att bröderna är perfekta för Harju och vice versa, och jag tror att harju skulle vara livsfarlig runt kassen med bröderna som sticker in puckar dit från alla vinklar och Sigalet och Billins som både skjuter rätt bra.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Dalle tor 12 feb 2015, 20:38

Klubbhjärta tillsammans med spetskompetens känns ganska bra.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rönken tor 12 feb 2015, 20:42

När han får leta upp sin plats i slottet eller där omkring och får dra dit på pass eller retur är han riktigt giftigt. Haj med blodsmak.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 5 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 12 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet