Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

+77
Dilox
Hentos_Bror
Calle
PM
Ivanhoe
LubosC
kralle
kokostrollet
Wirbelwind
greger
KUCERA
Jompen
Hedanders
Lajon
Helge
JayDee
nummer 17
NilsOskar
kamelbullen
mango
hokkzorz
Kraftkung
MickkeJ
farre
stormvägen
BodenSwe
Micke80
knutten
Dentos
Kallepedal
LuleåWinston
Kagen
Tigerman
Loop
JohanO
JahNT
rumpztr
makkanmakkan
kniba
Sir Prozac
LHF96
amarule
Norlin
Högljudd
MrA
dubstep
Mr Bister
Ingemar
Chris Hendrix
Sundance Kid
Donowitz
Tony Moore
Myrman
Dalle
Bamsefar
Old Brooklyn
Slapshot
NallePhu
Redbear
Lulefan
UnSaccoDiSoldi
Urken
Salle
Zeb Macahan
Purre
#96
pingu
FruktHamster
Hellcop
Pajala
Lars158
Rönken
Zeth
LulefanGBG
icemask
Mange
Snikne Ville
81 posters

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu tis 04 feb 2014, 19:57

Det viktigaste för mig är att vi har spelare som visar hjärta och kan spela efter vår gamla tradition av riktigt bra fysiskt spel. Ersätt Hedman med minst två powerforwards och inga jävla Persson.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tis 04 feb 2014, 22:27

Jag tror vi får leva med och inse att vi lever på några hungriga spelare från AS var säsong. Det viktiga är att man värvar rätt och att man sedan kan göra sig av med det som inte fungerar, för att ta in nytt och justera.

Asplöven har ännu sämre förutsättningar och kan nog klassas som ett extremt exempel i fallet. I princip var spelare på korttidskontrakt.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tis 04 feb 2014, 22:30

bearjew skrev:Jag tror vi får leva med och inse att vi lever på några hungriga spelare från AS var säsong. Det viktiga är att man värvar rätt och att man sedan kan göra sig av med det som inte fungerar, för att ta in nytt och justera.

Asplöven har ännu sämre förutsättningar och kan nog klassas som ett extremt exempel i fallet. I princip var spelare på korttidskontrakt.

Ja är nog bättre att sikta långsiktigt än att satsa alla kort på en säsong. Upprepar mig själv med att Luleås spelaretrupp inte kan jämföras spelare för spelare med HV71 eller ens Skellefteås då det är några miljoner i skillnad.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 14:37

Försöker få en ungefärlig bild av hur läget ser ut för 14/15.

Mannberg
Abbott
Abbott
Ledin
Wallmark
Everberg (ny)
Forsberg
Cehlarik
Bryggman
Fogström
Fabricius

Räknar med att Trukhno ryker.

Intressant grund men man behöver inte vara något geni, för att förstå att det är spetskompetens som behövs.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 14:40

En riktigt bra center och en trollgubbe är nog vad som man kan förvänta sig? Abbott-NY-Wallmark-Fogström som centeruppsättning känns väl rätt okej beroende på vem som värvas så klart.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 14:43

Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 14:48

bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LHF96 ons 05 feb 2014, 14:59

Jag vet inte, det känns faktiskt bara som att Hedman är den spelarförlust som riktigt svider, möjligtvis Klasen då. De andra spelarna har ju alla något man stör sig på.

- Olle är nonchalant och gör sällan bra matcher, vågar inte heller ta skott utan ska passa sig förbi allt. Gnäller jämt på domaren och tenderar att filma. På det lär han säkert inte heller vara billig.

- Gunnarsson kan inte träffa mål och är väl inte direkt någon klippa i defensiven.  Lär kräva högre lön till nästa säsong, kan få drabba något annat lag.

- Persson gör ju inte direkt några stora avtryck, helt anonym spelare trots allt förtroende han får.

- Klasen är seriens dyraste spelare och väger lätt. Gör visserligen poäng men faller även bort många matcher. För den prislappen bör man leverera i princip varje match.

En hel del pengar kommer frigöras för att ta in en back som kan träffa mål en ny center som även kan teka samt en ny powerforward, ge därtill våra unga killar mer förtroende.

Behöver inte vara dåligt, se på växjö som har ett helt nytt lag från säsong till säsong, de har lyckats få ihop det med kvalitetsimporter.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 15:12

Rönken skrev:
bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?

Hade missat att Everberg är LW:are.

Håller med ang. Wallmark. Han behöver speltid och bra spelkamrater för att utvecklas. Frågan är om man ska göra en tredjeformation till en såpas spelande kedja på bekostnad av fart/fys.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:20

bearjew skrev:
Rönken skrev:
bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?

Hade missat att Everberg är LW:are.

Håller med ang. Wallmark. Han behöver speltid och bra spelkamrater för att utvecklas. Frågan är om man ska göra en tredjeformation till en såpas spelande kedja på bekostnad av fart/fys.

Jo, lite av ett dilemma, fast samtidigt så är förstakedjan med Abbotts rätt så bra på den biten med fart och i viss mån fysik, åtminstone hårt jobb. Så vet inte om en tredjekedja med Wallmark, en skarp ytter och en Ledin-typ är så pjåkigt för lagets helhet. Med Abbotts som mer av en tredjekedja skulle man nog ha seriens absolut bästa tredjekedja.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 05 feb 2014, 15:27

Ja ett är säkert. Nästa säsong vill man bara ha den PP-backen som vi saknat så många säsonger nu! Prioritet 1! Om det blir en värvad sådan eller en ungtupp som växer ut spelar ingen roll, bara någon axlar den rollen. Precis som du säger LHF96 så får det gärna vara någon som träffar mål!

Ilkka Heikkinens kontrakt med Lugano löper ut. Höra sig för med agenten? Nu är jag inte dummare än att jag begriper att Luleå förmodligen inte kan matcha de anbud han får i Schweiz bara sådär, men det lär ju ges ett rejält utrymme i lönebudgeten om samtliga av dem man befarar försvinner från årets trupp också gör så. Skrbek, Fransson, Klasen, Olausson, Hedman är nog inte jättebilliga precis och majoriteten av dessa lär väl försvinna.

Om vi satsar på Wallmark, Bryggman, Cehlarik, Fagerudd, Kukan och Everberg fr.o.m. nästa säsong borde vi ha utrymme till åtminstone 2 pangvärvningar. En Heikkinen/Hersley/Gunderson -typ hade jag gärna sett som en av toppvärvningarna i sådant fall. Samtliga av dessa tre herrar har ju kontrakt som löper ut. Säger inte att det är så troligt att just någon av dessa hamnar hos oss men tycker absolut det är den här spetskompetensen man skall leta efter i en back.






LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:33

Just Hersley har han så mycket mer än sitt skott dock? Lär också vara hyfsat upptrissat pris och för den summan som det kan tänkas kosta bör man väl få mer än ett skott, jag vill se ett ruggigt bra förstapass i sann Niinimaa-klass nästa säsong på förstabacken. Sen får skottet gärna vara bra, behöver inte vara Niinimaa-klass på skottet men åtminstone någon som prickar mål iställte för kortsarg. Men just ett förstapass som friställer spelare så som Janne gjorde, drömmer fortfarande om dessa ögonblick.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 15:34

Ilkka Heikkinen vore huvudet på spiken.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av #96 ons 05 feb 2014, 15:44

bearjew skrev:Ilkka Heikkinen vore huvudet på spiken.
Heikkinen har väl fått sparken från Lugano, ta in han ist för Gunnarsson =)
#96
#96

Antal inlägg : 2182
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi ons 05 feb 2014, 15:45

MrMadhawk tar med Everberg i sitt Allsvenska All Star-lag.
"Dennis Everberg, Rögle
Redan klar för SHL nästa säsong, då han ska spela i Luleå. Tung ytterforward som verkligen utvecklats i år. Väldigt bra verktyg i lådan. Offensiv spets. Användbar på många olika sätt. NHL-mässig på sikt."

Hittade också detta från ett Rögle-fan.
"Jag ska tillstå att jag inte är ett dugg förvånad att Everberg tar ett kliv uppåt i seriesystemet nästa år. 22-åringen är en late bloomer p.g.a den axel som tidigare krånglade rejält, och hade det inte varit för den hade vi sannolikt redan tidigare fått se Everberg får sitt stora genombrott. Att potentialen finns för att nå NHL är tveklöst. Forwarden är stöpt i samma form som förebilden Scott Hartnell och likheterna är många även bortsett från den imponerande hårmanen."
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:46

UnSaccoDiSoldi skrev:MrMadhawk tar med Everberg i sitt Allsvenska All Star-lag.
"Dennis Everberg, Rögle
Redan klar för SHL nästa säsong, då han ska spela i Luleå. Tung ytterforward som verkligen utvecklats i år. Väldigt bra verktyg i lådan. Offensiv spets. Användbar på många olika sätt. NHL-mässig på sikt."

Hittade också detta från ett Rögle-fan.
"Jag ska tillstå att jag inte är ett dugg förvånad att Everberg tar ett kliv uppåt i seriesystemet nästa år. 22-åringen är en late bloomer p.g.a den axel som tidigare krånglade rejält, och hade det inte varit för den hade vi sannolikt redan tidigare fått se Everberg får sitt stora genombrott. Att potentialen finns för att nå NHL är tveklöst. Forwarden är stöpt i samma form som förebilden Scott Hartnell och likheterna är många även bortsett från den imponerande hårmanen."

Jo han blir nog bra, kul att man kunde ta honom framför näsan på Ulfven också. Persson får dom gärna ta.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 05 feb 2014, 16:20

Persson och Gunnarsson bryr jag mig inte ett skvatt om dom tar men Hedman svider som fan! Inte för att han är oersättlig på något sätt men jag gillar Hedman starkt...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister ons 05 feb 2014, 16:37

Jag förstår inte varför ni är så negativ till Gunnarsson, jag tycker ändå att han ganska högt upp i hierarkin i laget, högerskytt och storlek

Mr Bister

Antal inlägg : 1424
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 05 feb 2014, 16:44

Vad hjälper det att han är högerskytt när han aldrig träffar målet?

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 16:53

Om Gunnarsson blir signad av Minnesota och sedan uthyrd för en billig peng, vore det rentav tjänstefel att inte försöka. Tycker Danne blivit bättre defensivt detta år medan det offensiva stått still en aning. Killen är 21 år.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 17:04

Frågan är om det blir en billig peng, med tanke på att Färjestad och Leksand verkar sugna. Fast med uthyrningar kanske NHL-laget ser mer på förutsättningarna.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 20:56

Kan inte Osten höra sig för om Gulas i Färjestad? Sån spelare Luleå behöver och skulle väl kunna trissa upp priset om inte annat  pirat 
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sir Prozac ons 05 feb 2014, 22:38

Ja just nu känns det som att Luleå knappt kommer att få ihop ett lag till nästa säsong. Hur tusan ska man kunna ersätta frallan, Ola och klasen?

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar ons 05 feb 2014, 23:03

Med dom youngguns som är på väg att etablera sig borde osten ha råd med lite fläskben till hungriga supportrar den kommande sillyn Smile
Men först ett rejält guld, tack!
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 05 feb 2014, 23:04

Det är ju de tre som lär ge mest utrymme för nya värvningar om de försvinner också. Tycker inte vi behöver oroa oss innan vi vet om de verkligen försvinner alla tre, då kan vi börja oroa oss för vilka vi värvar men att oroa sig alltför mycket för hela säsongen innan truppen ens är spikad ser jag ingen anledning till. Hur många räknade med att vi skulle landa Klasen under Silly Season för 2 år sedan?

Ändå gjorde vi det, from out of the blue... så att vi inte kan värva bra spelare till nästa säsong tycker jag är orimligt att utgå ifrån.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Bamsefar ons 05 feb 2014, 23:15

Sir Prozac skrev:Ja just nu känns det som att Luleå knappt kommer att få ihop ett lag till nästa säsong. Hur tusan ska man kunna ersätta frallan, Ola och klasen?

Det blir Cehlarik, Fagerudd , Wallmark och Bryggman som kommer att ersätta dessa och göra det alldeles utmärkt dessutom.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 23:17

LulefanGBG skrev:Det är ju de tre som lär ge mest utrymme för nya värvningar om de försvinner också. Tycker inte vi behöver oroa oss innan vi vet om de verkligen försvinner alla tre, då kan vi börja oroa oss för vilka vi värvar men att oroa sig alltför mycket för hela säsongen innan truppen ens är spikad ser jag ingen anledning till. Hur många räknade med att vi skulle landa Klasen under Silly Season för 2 år sedan?

Ändå gjorde vi det, from out of the blue... så att vi inte kan värva bra spelare till nästa säsong tycker jag är orimligt att utgå ifrån.

Ja frågan är väl bara vilken spets som kommer in. Skulle Fransson, Klasen, Olausson och Skrbek försvinna är det väl fyra tyngsta löneposterna som försvinner, dessutom är Jonsson i riskzonen och han kostar 200k+ i månaden vilket är rätt bra summa för en uttalat defensiv back i dessa dagar. Så blir spännande tider, finns det några som helsta spekulationer runt tränarsituationen?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 01:10

Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 01:13

bearjew skrev:Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Ja han har passerat 30 år och vill nog gärna krama ur sista kronorna. Kan väl bara anta men Osten är förmodligen bättre än så att han börjar gödsla pengar på en renodlad defensiv back, summorna som nämnts för Jonsson är inte direkt låga för speltypen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 01:49

Rönken skrev:
bearjew skrev:Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Ja han har passerat 30 år och vill nog gärna krama ur sista kronorna. Kan väl bara anta men Osten är förmodligen bättre än så att han börjar gödsla pengar på en renodlad defensiv back, summorna som nämnts för Jonsson är inte direkt låga för speltypen.

Nog för att jag bedömer Sandström som bättre totalt sett, med bland annat en offensiv, trots att han är en defensiv back. Så är han nog ännu bra mycket dyrare och dessutom 6 år äldre. Robin är också lite av en lagpappa och väldigt viktig.

Knepigt det där.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 01:53

bearjew skrev:
Rönken skrev:
bearjew skrev:Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Ja han har passerat 30 år och vill nog gärna krama ur sista kronorna. Kan väl bara anta men Osten är förmodligen bättre än så att han börjar gödsla pengar på en renodlad defensiv back, summorna som nämnts för Jonsson är inte direkt låga för speltypen.

Nog för att jag bedömer Sandström som bättre totalt sett, med bland annat en offensiv, trots att han är en defensiv back. Så är han nog ännu bra mycket dyrare och dessutom 6 år äldre. Robin är också lite av en lagpappa och väldigt viktig.

Knepigt det där.

Jo, ingen enkel sits, han ligger väl någonstans runt 140k i månaden har jag för mig. Utgående kontrakt, lönen ska omförhandlas, eventuellt är andra och hugger och trissar upp lönen. Ser man på denna säsongen då han inte spelat fullt ut med fysik i egen zon är det en rätt begränsad spelare egentligen som inte har något vasst passningsspel eller några direkt offensiva egenskaper egentligen. Visst verkar han ha ett dugligt skott men hur ofta prickar han mål när han väl skjuter. Inte enkelt att vara den som ska säga bu eller bä till en spelares löneanspråk Smile Men hade gärna sett honom i tredje backpar om det inte är en enorm lön som springer i väg och det inte är massa läskiga skador som spökar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 02:03

Precis.

Sen får man hoppas att Robin väger in andra saker än lön vid beslutet. Då han verkar trivas ordentligt med staden och laget. Skulle bli en sjätte säsong (i rad) om han fortsätter. Det är rätt stort.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi tor 06 feb 2014, 12:02

Om jag får fortsätta önska lite spelare (gick ju riktigt bra med min Everberg-önskning).

Persson - > Pa. Vesterholm
Trukhno - > Po. Vesterholm
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 12:25

UnSaccoDiSoldi skrev:Om jag får fortsätta önska lite spelare (gick ju riktigt bra med min Everberg-önskning).

Persson - > Pa. Vesterholm
Trukhno - > Po. Vesterholm
Typiska Osten-värvningar så sluta inte hoppas.

Spekulerar bara såklart och dessa båda skulle ju förmodligen trots allt inte bli alltför dyra även om det säkert finns fler intressenter. Ingen klubb betalar ju alltför mycket för spelare som är oetablerade i SHL.

Annars tror jag inte att det är säkert att både Fransson och Klasen försvinner. Däremot räknar jag bort Olausson och Hedman. Vill Fransson verkligen till KHL igen? Vad annars i sådant fall, Schweiz? Vill Klasen verkligen till KHL? Tveksamt, nu har han ju verkligen visat den här säsongen att han är en spelare som kämpar på isen i alla delar av spelet men har en känsla av att han är lite för bekväm utanför hockeyn för att vilja till Ryssland. Och är inte ens säker på Schweiz heller även om det förmodligen av sociala skäl är att föredra. Får bara lite känslan av att han är lite av en 'borta bra men hemma bäst' typ när det gäller att välja arbetsplats. Det kan väga lite till fördel för att han kanske vill stanna. Men såklart så är den viljan inte omutbar för alltför stora summor så frågan är väl hur mycket mer Schweiz eller KHL vill betala och hur mycket Luleå kan tänka sig att öka på hans lön för att få honom att stanna? Han borde ju inte tillhöra de spelare som måste känna sig nödgade att hugga på det fetaste kontraktet heller utan att väga in andra aspekter. Nu spekulerar jag bara i allting som jag hoppas ni förstår. Känner ju inte precis Klasen.

Vad gäller Skrbek och Jonsson tror jag det är 50/50. Båda vill säkert stanna och Luleå vill säkert ha båda kvar men inte till vilket pris som helst och båda lär säkert försöka krama ur lite mer ur sina kontrakt.

Men som sagt, försvinner de flesta av våra tongivande spelare så innebär det såklart också att det finns betydligt större utrymme att värva. Ibland kan jag nästan tycka att det är bättre om 3 -4  tongivande spelare försvinner än om en eller två gör det för då får man verkligen större utrymme att manövrera och tänka om. Försvinner bara en eller två handlar det om att hitta en 'exakt' ersättare rakt av i större utsträckning. Säg att vi tappar Klasen och resten stannar. Hur fan skall vi ersätta Klasen? Helt omöjligt? Försvinner samtliga av dem vi befarar behöver vi inte ersätta honom rakt av utan kan ersätta hans kvalitéer i två/tre andra bra spelare som även ersätter de kvalitéer som försvinner med övriga spelare. Säger inte att det är enkelt att tappa så tongivande spelare men det behöver inte bara vara negativt att tappa dem heller. Ur något ont kan något gott komma.

Hade gärna sett en offensiv toppback och en stor och stygg back till nästa säsong. Plus en powerforward som ersätter Hedman och som gärna har lite bättre målsinne också.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 13:44

Känner mig kluven till bröderna Vesterholm. Tycker vi redan har en uppsjö av spelare för en tredjeformation. Vi har heller ingen indikation på om hur de kommer prestera i SHL. Chansvärvningar jag inte tycker man kan ta i detta läget, då vi redan har upcoming guys som behöver få plats och speltid.

Stekaren , tillika agenten, Sjögren, är ibland mer snacksalig än vad han borde vara. Han har ju tydligen talat om för Berns sportchef att det är KHL som gäller om inte SHL. Samme Sjögren har även sagt att det är Luleå som gäller i SHL. Man vet med andra ord ungefär var Klasen står. Linus & familj trivs i Luleå och Luleå trivs med Linus Klasen. Ett år I KHL för att vända åter känns helt realistiskt och enbart kul om han får chansen att casha in lite sista deg där de stora pengarna finns.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi tor 06 feb 2014, 16:29

Skulle inte förvåna mig ett dugg om Osten är sugen att ersätta L.Persson med Daniel Viksten från Malmö. Båda är rajtare, lite mindre till växten och har ett rappt skott.

"Viksten har en klausul i sitt kontrakt så han kan bryta för SHL-spel.
– Klart att han kommer få SHL-anbud, säger Patrik Sylvegård, vd och sportchef i Malmö Redhawks."
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 16:37

bearjew skrev:Känner mig kluven till bröderna Vesterholm. Tycker vi redan har en uppsjö av spelare för en tredjeformation. Vi har heller ingen indikation på om hur de kommer prestera i SHL. Chansvärvningar jag inte tycker man kan ta i detta läget, då vi redan har upcoming guys som behöver få plats och speltid.

Stekaren , tillika agenten, Sjögren, är ibland mer snacksalig än vad han borde vara. Han har ju tydligen talat om för Berns sportchef att det är KHL som gäller om inte SHL. Samme Sjögren har även sagt att det är Luleå som gäller i SHL. Man vet med andra ord ungefär var Klasen står. Linus & familj trivs i Luleå och Luleå trivs med Linus Klasen. Ett år I KHL för att vända åter känns helt realistiskt och enbart kul om han får chansen att casha in lite sista deg där de stora pengarna finns.

Ansluter Vesterholmarna så måste någon röra på sig, annars sitter man där med en radda tredjekedjor som du skriver. Klasen vore kul att få ett svar på.

Hur ser kontraktet ut för Hento för övrigt? Sveriges snabbaste båsdörrsöppnare Granqvist lämnar Färjestad - kommer Ulfven att hugga Hento ?!
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 16:38

Fan såg på eliteprospects att Tomas Vanek stod på "rumours-listan".

Från Islanders till Unknown.

Osten hugg för fan!  Razz


Senast ändrad av LulefanGBG den tor 06 feb 2014, 16:39, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 16:38

LulefanGBG skrev:Fan såg på eliteprospects att Tomas Vanek stod på "rumours-listan".

Från Islander till Unknown.

Osten hugg för fan!  Razz 

Redan klar enligt Hentos brorsa, kommer att presenteras av Osten på Allstar inom kort.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 16:46

Flera här inne har ju varit inne på Karlskronas Smotherman innan. Vill lyfta upp honom igen. Han är en spelare jag verkligen tror skulle lyckas i SHL. Tror också att han kommer att spela i SHL, även om Karlskrona inte tar klivet upp. Flera klubbar lär vara och rycka i honom.

Hade varit kul att se i Luleå bredvid Abbotts.

20 mål, 17 assist, (37 poäng) och +22 på 37 matcher. Beskrivs som tuff och fysisk och bra på rören sin storlek till trots. Jag har sett honom några matcher med KHK och tycker att han verkar riktigt bra.

Framförallt: 191 cm och 102 Kg!

"A winger who plays tough and hard. Has a good drive in his skating despite his rather large frame. Excellent forchecker who doesn't mind the rough stuff. Is at his best in the slot, where he's hard to move for defenders."

Låter som en bra ersättre till Hedman tycker jag, i.o.f. kanske han inte just tacklats så mycket i de matcher jag sett honom men en tuff pjäs är det verkligen av vad jag sett. Bra in på mål!

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568


Senast ändrad av LulefanGBG den tor 06 feb 2014, 16:48, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 16:47

LulefanGBG skrev:Flera här inne har ju varit inne på Karlskronas Smotherman innan. Vill lyfta upp honom igen. Han är en spelare jag verkligen tror skulle lyckas i SHL. Tror också att han kommer att spela i SHL, även om Karlskrona inte tar klivet upp. Flera klubbar lär vara och rycka i honom.

Hade varit kul att se i Luleå bredvid Abbotts.

20 mål, 17 assist, (37 poäng) och +22 på 37 matcher. Beskrivs som tuff och fysisk och bra på rören sin storlek till trots. Jag har sett honom några matcher med KHK och tycker att han verkar riktigt bra.

Framförallt: 191 cm och 102 Kg!

"A winger who plays tough and hard. Has a good drive in his skating despite his rather large frame. Excellent forchecker who doesn't mind the rough stuff. Is at his best in the slot, where he's hard to move for defenders."

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568

Fast Osten ska ju redan ha fyndat Everberg som är en likadan spelartyp, stor och inte rädd för att kliva in i skiten. Skulle tro att Everberg är billigare än Smotherman?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 17:07

UnSaccoDiSoldi skrev:Skulle inte förvåna mig ett dugg om Osten är sugen att ersätta L.Persson med Daniel Viksten från Malmö. Båda är rajtare, lite mindre till växten och har ett rappt skott.

"Viksten har en klausul i sitt kontrakt så han kan bryta för SHL-spel.
– Klart att han kommer få SHL-anbud, säger Patrik Sylvegård, vd och sportchef i Malmö Redhawks."

Jag hatar egentligen ordet ersätta om än det i vissa fall kan passa in. Exempelvis att "vi behöver ersätta med en fysisk spelare för att.."

Resonemanget att ersätta spelarnamn X med spelarnamn Y rakt av har jag däremot väldigt svårt att förstå. I synnerhet då man pratar om en ersättning för lagets kanske mest anonyme spelare.

Sen som vi påpekat tidigare har vi redan en hög av tredjeline-spelare som ska omsättas. Viksten gör inte 21 mål i Luleå nästa säsong, tro mig.

Vi behöver spetskompetens.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot tor 06 feb 2014, 17:14

bearjew skrev:
UnSaccoDiSoldi skrev:Skulle inte förvåna mig ett dugg om Osten är sugen att ersätta L.Persson med Daniel Viksten från Malmö. Båda är rajtare, lite mindre till växten och har ett rappt skott.

"Viksten har en klausul i sitt kontrakt så han kan bryta för SHL-spel.
– Klart att han kommer få SHL-anbud, säger Patrik Sylvegård, vd och sportchef i Malmö Redhawks."

Jag hatar egentligen ordet ersätta om än det i vissa fall kan passa in. Exempelvis att "vi behöver ersätta med en fysisk spelare för att.."

Resonemanget att ersätta spelarnamn X med spelarnamn Y rakt av har jag däremot väldigt svårt att förstå. I synnerhet då man pratar om en ersättning för lagets kanske mest anonyme spelare.

Sen som vi påpekat tidigare har vi redan en hög av tredjeline-spelare som ska omsättas. Viksten gör inte 21 mål i Luleå nästa säsong, tro mig.

Vi behöver spetskompetens.



Instämmer till fullo.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 17:27

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Flera här inne har ju varit inne på Karlskronas Smotherman innan. Vill lyfta upp honom igen. Han är en spelare jag verkligen tror skulle lyckas i SHL. Tror också att han kommer att spela i SHL, även om Karlskrona inte tar klivet upp. Flera klubbar lär vara och rycka i honom.

Hade varit kul att se i Luleå bredvid Abbotts.

20 mål, 17 assist, (37 poäng) och +22 på 37 matcher. Beskrivs som tuff och fysisk och bra på rören sin storlek till trots. Jag har sett honom några matcher med KHK och tycker att han verkar riktigt bra.

Framförallt: 191 cm och 102 Kg!

"A winger who plays tough and hard. Has a good drive in his skating despite his rather large frame. Excellent forchecker who doesn't mind the rough stuff. Is at his best in the slot, where he's hard to move for defenders."

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568

Fast Osten ska ju redan ha fyndat Everberg som är en likadan spelartyp, stor och inte rädd för att kliva in i skiten. Skulle tro att Everberg är billigare än Smotherman?
Förmodligen men den ena behöver ju inte utesluta den andra? Jag skulle gärna ha två lite tuffare forwards i truppen. Även om Smotherman lär ha flera anbud så är han ju ett oprövat kort på SHL-nivå så inte lär han kosta som alltför mycket ändå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 17:29

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Flera här inne har ju varit inne på Karlskronas Smotherman innan. Vill lyfta upp honom igen. Han är en spelare jag verkligen tror skulle lyckas i SHL. Tror också att han kommer att spela i SHL, även om Karlskrona inte tar klivet upp. Flera klubbar lär vara och rycka i honom.

Hade varit kul att se i Luleå bredvid Abbotts.

20 mål, 17 assist, (37 poäng) och +22 på 37 matcher. Beskrivs som tuff och fysisk och bra på rören sin storlek till trots. Jag har sett honom några matcher med KHK och tycker att han verkar riktigt bra.

Framförallt: 191 cm och 102 Kg!

"A winger who plays tough and hard. Has a good drive in his skating despite his rather large frame. Excellent forchecker who doesn't mind the rough stuff. Is at his best in the slot, where he's hard to move for defenders."

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568

Fast Osten ska ju redan ha fyndat Everberg som är en likadan spelartyp, stor och inte rädd för att kliva in i skiten. Skulle tro att Everberg är billigare än Smotherman?
Förmodligen men den ena behöver ju inte utesluta den andra? Jag skulle gärna ha två lite tuffare forwards i truppen. Även om Smotherman lär ha flera anbud så är han ju ett oprövat kort på SHL-nivå så inte lär han kosta som alltför mycket ändå.

Nej förvisso, nu när Hedman försvinner så vore det kul så. Men då är det ju återigen frågan om hur många tredjekedjor man ska ha, finns inte så många platser kvar snart. Abbott-Abbott-Everberg tror jag annars skulle vara kul att se nästa säsong, vilket är rätt likt en Abbotts+Smotherman.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 17:32

bearjew skrev:
UnSaccoDiSoldi skrev:Skulle inte förvåna mig ett dugg om Osten är sugen att ersätta L.Persson med Daniel Viksten från Malmö. Båda är rajtare, lite mindre till växten och har ett rappt skott.

"Viksten har en klausul i sitt kontrakt så han kan bryta för SHL-spel.
– Klart att han kommer få SHL-anbud, säger Patrik Sylvegård, vd och sportchef i Malmö Redhawks."

Jag hatar egentligen ordet ersätta om än det i vissa fall kan passa in. Exempelvis att "vi behöver ersätta med en fysisk spelare för att.."

Resonemanget att ersätta spelarnamn X med spelarnamn Y rakt av har jag däremot väldigt svårt att förstå. I synnerhet då man pratar om en ersättning för lagets kanske mest anonyme spelare.

Sen som vi påpekat tidigare har vi redan en hög av tredjeline-spelare som ska omsättas. Viksten gör inte 21 mål i Luleå nästa säsong, tro mig.

Vi behöver spetskompetens.
Sedan är det ju så att en hel del inlägg i den här tråden handlar om värvningar som man tror är rimliga att vi kan göra rent ekonomiskt och sedan vilka som är troliga om man tittar på Luleås värvningsstrategi senaste säsongerna.

Jag tror och tycker att en eller två sådana värvningar kan vara bra, beroende på vilka som försvinner naturligtvis, men bara för att jag säger att t.ex. Smotherman verkar intressant och lite av en typisk Osten-värvning eftersom han är från Allsvenskan så betyder ju inte det att jag tycker att vi inte behöver komplettera truppen med spets också. Säger inte att du sagt det, men vill bara påvisa att jag själv och säkert många andra postar om spelare de tycker verkar intressanta, även om de inte är spelare som man anser skall ersätta Klasen eller Olausson eller vem det nu kan vara.

Håller med dig annars om att ersätta är ett lite tråkigt ord i sammanhanget, men kanske ett som ändå är smidigt att använda när man tänker på vilka behov som försvunnit och vad som behöver komma in i laget för att tillgodose det behov som det innebär.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi tor 06 feb 2014, 17:38

bearjew skrev:
UnSaccoDiSoldi skrev:Skulle inte förvåna mig ett dugg om Osten är sugen att ersätta L.Persson med Daniel Viksten från Malmö. Båda är rajtare, lite mindre till växten och har ett rappt skott.

"Viksten har en klausul i sitt kontrakt så han kan bryta för SHL-spel.
– Klart att han kommer få SHL-anbud, säger Patrik Sylvegård, vd och sportchef i Malmö Redhawks."

Jag hatar egentligen ordet ersätta om än det i vissa fall kan passa in. Exempelvis att "vi behöver ersätta med en fysisk spelare för att.."

Resonemanget att ersätta spelarnamn X med spelarnamn Y rakt av har jag däremot väldigt svårt att förstå. I synnerhet då man pratar om en ersättning för lagets kanske mest anonyme spelare.

Sen som vi påpekat tidigare har vi redan en hög av tredjeline-spelare som ska omsättas. Viksten gör inte 21 mål i Luleå nästa säsong, tro mig.

Vi behöver spetskompetens.

Jag håller med dig.
Ersätta är dock ett ord som är lätt att ta till i dessa sammanhang utan att för den sakens skull mena att man just antyder så som du beskriver det.

Just i detta fallet med Viksten så vill inte jag att Luleå värvar honom med tanke på att jag helst vill se Everberg och bröderna Vesterholm (främst Pathrik) och då är Allsvenska-kvoten fylld i mina ögon.
Jag vill själv ha mer spets i truppen med tanke på vilka som har kontrakt för kommande säsong.
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 17:52

Om vi ska prata behov och allsvenska spelare kan vi snarare diskutera backsidan.

Känns mer aktuellt att droppa lite tyngre, defensiva backar som har spelsinne för SHL.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 17:54

bearjew skrev:Om vi ska prata behov och allsvenska spelare kan vi snarare diskutera backsidan.

Känns mer aktuellt att droppa lite tyngre, defensiva backar som har spelsinne för SHL.

Jaakola så är jag nöjd bounce Annars skulle jag vilja att man gör ett försök på Ahnelöv, hoppas att Fransson stannar också. Sedan var det någon som var inne på Savilahti Nagander också. Jag har ingen aning om hur han sköter sig i Finland. Men om han har förbättrat sig lite och spelar fysiskt så är det ingen omöjlighet som en i ett tredje backpar tycker jag. Säkert rimlig lönepeng också.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor 06 feb 2014, 17:57

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Flera här inne har ju varit inne på Karlskronas Smotherman innan. Vill lyfta upp honom igen. Han är en spelare jag verkligen tror skulle lyckas i SHL. Tror också att han kommer att spela i SHL, även om Karlskrona inte tar klivet upp. Flera klubbar lär vara och rycka i honom.

Hade varit kul att se i Luleå bredvid Abbotts.

20 mål, 17 assist, (37 poäng) och +22 på 37 matcher. Beskrivs som tuff och fysisk och bra på rören sin storlek till trots. Jag har sett honom några matcher med KHK och tycker att han verkar riktigt bra.

Framförallt: 191 cm och 102 Kg!

"A winger who plays tough and hard. Has a good drive in his skating despite his rather large frame. Excellent forchecker who doesn't mind the rough stuff. Is at his best in the slot, where he's hard to move for defenders."

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568

Fast Osten ska ju redan ha fyndat Everberg som är en likadan spelartyp, stor och inte rädd för att kliva in i skiten. Skulle tro att Everberg är billigare än Smotherman?
Förmodligen men den ena behöver ju inte utesluta den andra? Jag skulle gärna ha två lite tuffare forwards i truppen. Även om Smotherman lär ha flera anbud så är han ju ett oprövat kort på SHL-nivå så inte lär han kosta som alltför mycket ändå.

Nej förvisso, nu när Hedman försvinner så vore det kul så. Men då är det ju återigen frågan om hur många tredjekedjor man ska ha, finns inte så många platser kvar snart. Abbott-Abbott-Everberg tror jag annars skulle vara kul att se nästa säsong, vilket är rätt likt en Abbotts+Smotherman.

I nuläget har vi 8-9 st spelare i laget som enligt mig i nuvarande trupp är spelare för 3e eller 4e kedjan.
Fabricius,
Forsberg
Truckno
Cehlarik
Mannberg
Bryggman
Persson
Fogström
Hedman

Hur många av dessa kommer att vara kvar? De jag med största säkerhet kan säga är Fabricius, Cehlarik, Bryggman och Fogström. Alla har kontrakt och alla har varit bra, ingen av dessa borde vara missnöjda med speltid och förtroende eller med sina roller. Åtminstone inte om du frågar mig fast veta hur andra människor känner kan man ju såklart aldrig.

Hedman och Persson räknar jag bort, Truckno och Forsberg är jag inte hundra på att de är kvar även om de har kontrakt. Luleå är kända för att ha tålamod och det kan mycket väl lossna får båda dessa, det hoppas jag verkligen för ju färre som behöver värvas desto bättre, men frågan är om dessa båda själva har tålamod att vänta hur länge som helst på att de skall lossna? De får ändå rätt begränsat med speltid med fullt lag och de måste känna flåset i nacken av spelare som Cehlarik, Wallmark och Bryggman.

OBS! Jag räknar inte Wallmark som en spelare för dessa kedjor då jag vill se honom centra en andrakedja redan i år med Klasen och Ledin och tycker att han skall vara en andracenter nästa säsong om Olausson försvinner vilket han väl förmodligen gör. Wallmark kommer att växa in i rollen och göra det bra om han får chansen. Det är bara att se på andra lag hur ungdomarna tar för sig i stora roller. Det kan de absolut göra i Luleå också med rätt spelare omkring sig.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet