Vilken Luleålogga föredrar du?

+33
ollle
LulefanGBG
Man of Steel
pingu
MickkeJ
Bamsefar
Lulefan
Zeb Macahan
Mange
Urken
Snikne Ville
KUCERA
JayDee
Wirbelwind
tvåplustvå
Johan__
Mr Bister
icemask
LubosC
Kallepedal
Kraftkung
Myrman
Rayko
NallePhu
Dave Rock
Sven Savage
Chris Hendrix
Jonken
Tigerman
Tony Moore
Pickadoll
Beast.
Salle
37 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du?

Stålmannen
 
Gamla björnen
 
Nya björnen
 
 
 
Resultat

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av JayDee mån 14 maj 2012, 14:21

Jonken skrev:Exempel på en MYCKET BÄTTRE Björn bild att utgå ifrån när det gällerrätt typ av KRAFT logotyp:

http://wallpaper.goodfon.com/image/87767-1920x1200.jpg

Att exempelvis ha Björnen lik bilden som totalt flisar sönder en ishockey klubba.

Bilden förövrigt skulle vara en given skärnsläckare i min egen dator dator ifall någon skulle ta sig tid att photoshoppa dit just en splittrad hockey klubba istället för snubben + fixa snyggt in LHF's björn + stålmannen -logga i någonstans i bakrunden..... Wink


Alltså, jag gillar verkligen inte nya "björnen" på något sätt eller så. Men visst får man väl medge att den är lite lik den här? http://www.beautifulwallpapers.com/grizzly-wallpaper.html
JayDee
JayDee

Antal inlägg : 594
Join date : 12-01-21
Age : 34
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken mån 14 maj 2012, 15:24

JayDee skrev:
Jonken skrev:
Alltså, jag gillar verkligen inte nya "björnen" på något sätt eller så. Men visst får man väl medge att den är lite lik den här? http://www.beautifulwallpapers.com/grizzly-wallpaper.html
Jag tycker inte att den nya logotypen är alls lik den där. Ev endast björnens posering i så fall.....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av KUCERA mån 14 maj 2012, 23:18

Min åsikt i det här ämnet är att jag tycker den nya björnen ligger i tiden och att den är förbannat snygg. En Svart/Röd/Gul hemmatröja, en Gul/Vit borta med nya loggan och sen en tredje Gul/Svart extratröja med retrologgan.

Avtalen behöver inte ändras, Luleåfans får se laget spela i retro i några matcher, de kan köpa tröjorna i souvenirbutiken och resterande matcher spelas med nya loggan. På axeln på alla tre tröjor kan man ha Pokémonloggan, som var en av de största anledningarna till att jag började hålla på Luleå.

Den nya loggan är häftig, modern, symboliserar förändring och har ankytning till traditioner med tanke på björnen, för visst fan är det en björn. Kom inte och säg något annat.

KUCERA
KUCERA

Antal inlägg : 78
Join date : 12-05-06
Age : 35
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken tis 15 maj 2012, 07:20

KUCERA skrev:, för visst fan är det en björn. Kom inte och säg något annat.
Respekterar din åsikt, -även min egen åsikt skiljer sig MARKANT & REJÄLT ifrån din. Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av icemask tis 15 maj 2012, 08:24

En fråga till jonken, vad händer om er motion inte får genomslag på årsmötet ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken tis 15 maj 2012, 12:51

icemask skrev:En fråga till jonken, vad händer om er motion inte får genomslag på årsmötet ?
Jag antar att du syftar till Lule Fans motion till att ersätta den nya loggan med den mer traditionella "stålmannen -loggan".
Personligen anser jag inte att detta är den bästa lösningen på det nuvarande problemet. Däremot medför en alternativ lösning av denna typ att den nya logotypen så snabbt som möjligt läggs till handligarna av Luleå Hockey; -och det är detta som är det ABSOLUT VIKTIGASTE i nuläget.

Den bästa lösningen enligt mig vore följande:

- Att den nya logotypen tas bort omedelbart.
- Att Luleå Hockey tillsammans med Reklambyrå Winter (offentligare än fallet förra gången) tar fram 3 - 2 st nya logotyp alternativ, där folket ges möjlighet att påverka valet av dessa.
- Under tiden arbetet med de nya logotyperna pågår, samt om det tar tid & inte hinns med till säsongsstarten: Kör man antingen med den gamla björnen eller stålmannen på A-lagströjjorna.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Salle tis 15 maj 2012, 13:18

Jonken skrev:
icemask skrev:En fråga till jonken, vad händer om er motion inte får genomslag på årsmötet ?
Jag antar att du syftar till Lule Fans motion till att ersätta den nya loggan med den mer traditionella "stålmannen -loggan".
Personligen anser jag inte att detta är den bästa lösningen på det nuvarande problemet. Däremot medför en alternativ lösning av denna typ att den nya logotypen så snabbt som möjligt läggs till handligarna av Luleå Hockey; -och det är detta som är det ABSOLUT VIKTIGASTE i nuläget.

Den bästa lösningen enligt mig vore följande:

- Att den nya logotypen tas bort omedelbart.
- Att Luleå Hockey tillsammans med Reklambyrå Winter (offentligare än fallet förra gången) tar fram 3 - 2 st nya logotyp alternativ, där folket ges möjlighet att påverka valet av dessa.
- Under tiden arbetet med de nya logotyperna pågår, samt om det tar tid & inte hinns med till säsongsstarten: Kör man antingen med den gamla björnen eller stålmannen på A-lagströjjorna.

NYA logotyper? För att ta fram en NY logotyp?

Aldrig! Inte igen! TRE stycken, som diskuteras i detta nu och som någorlunda förknippas med Luleå Hockey är väl alldeles tillräckligt.

En logotyp handlar om historia, varumärkesbyggande och tradition. Någon som folk direkt utan att fundera associerar till något.

Många ur den äldre generationen förknippar Luleå Hockey med Stålmannen. Nästintill alla rent generellt förknippar (även den äldre generationen om än inte i lika hög grad som stålis) Luleå Hockey med Gamla björnen aka Valrossen. Den nya björnen gör folk förvirrade, den är inget man är stolt över.. När mindre sportintresserade bekanta som förut visste vilka Luleå var nu mer ibland kan fråga vad det är för lag man sitter och ser på, så känns det oroväckande för klubbens image och stolthet.

En logga är inte till för att bytas. Om inte ansvariga kan ta fram tillräckligt intressanta supporterprodukter och nya profilserier utan att byta logotyp är det tragiskt. Se på många andra lag. Stilrena snygga produkter. Souvenirutbudet och påhittigheten i den har i stort sett genom alla år varit ett skämt. Nu försöker man gå den lätta bekväma men inte fullt lika genomtänkta genvägen med en ny liten filur på matchtröjorna.

Valrossen eller eventuellt Stålmannen bör man köra hårt på från och med nu.. och aaaaldrig mer byta.

Som man haft det i år med en officiell logotyp och en på matchtröjorna känns lite okonsekvent och de summor som diskuteras för att byta är naturligtvis tilltagna.. Visst är det jobb som krävs. Men den nya björnen blir ju inte bums helt värdelös. Den kan få fortsätta vara en alternativ logotyp som säljs som souvenir till reducerat pris och som används som kollektion av laget o allt som tagits fram runt där.

Valrossen, hoppas jag det blir. Med ett gult retroställ med stålmannen på magen som bärs på lite speciella matcher.. Kanske hemmapremiären, något derby mot Skellefeå, någon mellandagsmatch, osv..

Gråter inte, som vissa, krokodiltårar om den nya björnen används ett år till.. Tycker bara att om man väl ska tänka långsiktigt och profilera sig på allvar även i framtiden, är det väl lika bra att göra förändringen så fort som möjligt?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken tis 15 maj 2012, 13:55

Jag tror inte det finns en chans att Luleå Hockey & Winter lägger sig ner och offentligt tar på sig tomte-mössan när det gäller detta.
Detta ärende/avtal mellan parterna är för laddat & innehåller för mycket prestige för både Winter & Luleå Hockey.
Och BÅDA har gjort fel:

- Winter i sin design av en Björn.
- LHF som felaktigt accepterat slutresultatet och gjort detta bakom lyckta dörrar.

För att offentiligt rädda bådas "ära"/perstige i detta: MÅSTE man lösa problemet & tillsammans presentera en ny eller alternativ lösning som kan accepteras av opinionen.
Vad man än väljer; kommer man aldrig kunna göra alla fans & supportrar nöjda.

Vad man därför ÄR TVUNGEN att göra: Är att illa kvickt börja ta fram någonting som inte kan inte i stor mån kan ifråga sättas pga oklarheter i designen.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Salle tis 15 maj 2012, 14:11

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Skmmestammefan


Fotografen med order från ansvariga på hemsidan:
- Psst Frallan! Posera så att du döljer det där du har på magen!

En slump att man inte skyltar med loggan när det vankas säsongskortsförsäljning?
Kanske skäms man lite för loggan.. i och med att valrossen pryder hemsidan i övrigt.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken tis 15 maj 2012, 14:13

Och en sak till:
Tro inte alls att Luleå hockey inte har fler kort att spela ut i detta. Hittills har man bara antytt om att en ändring av logo kan slå ut värvningsbudget osv.

Hur tror du om LHF skulle mer konkret försöka rädda sin egen & Winter's anseende genom att konkret Ex säga: Vi var ekonomiskt överens med Linus Klasen -men kände oss tvugna att backa ur pga detta. Tänk hur detta skulle påverka den allmänna opinionen ev på den kommande medlemsmötet?

Både Luleå Hockey & Winter vill helst att "bjärven" blir kvar. Detta alternativ innebär att ingen part behöver erkänna att man gjort någoting fel. Samtidigt är nog båda MYCKET OROLIGA över hur reaktionerna på den nya logotypen verkligen är! Och när reaktionerna är som de är: MÅSTE MAN ÄVEN SJÄLV ransaka sig själva & inse att det nog finns oklarheter i den.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Snikne Ville tis 15 maj 2012, 15:51

Tycker Lulefans lägger energi på fel saker. Helt fel saker.

Sen är min personliga uppfatting bjärven är en collie och en skiful sådan.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Urken tis 15 maj 2012, 16:29

Visst bör man lägga fram sin åsikt och kanske till och med kräva en ändring av loggan, men om det inte går att göra till denna säsongsstarten så kanske man bör låta det vara tills 'avtalet' (om det finns ett sådant) gått ut - och andra eventuella hinder planats ut lite. Jag menar, jag störde mig inte på logotypen i vintras, när Luleå spelade sina matcher, fastän jag är en av de som tycker att den nya björnen är ful och inte alls passar in. Sitter man som supporter och kollar på märket som pryder spelarnas bröst under match, så kan man väl inte vara alltför intresserad av själva hockeyn?

Med andra ord, gör saken glasklar:

* Den nya björnen ska bort, även om detta inte blir möjligt förrän om 1-2(?) år.

Nog överlever vi väl även nästa säsong med den nya loggan?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av KUCERA tis 15 maj 2012, 19:18

Jag gillar Bjärven, både utseendet och hur ordet Bjärv ligger i munnen Very Happy

Däremot tänkte jag ställa frågan vad ni tycker om dessa? Postade dem på Luleå Hockeys FB-sida för ett bra tag sen, retrologga och allt! Win?

Svart
Röd
KUCERA
KUCERA

Antal inlägg : 78
Join date : 12-05-06
Age : 35
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Pickadoll ons 16 maj 2012, 12:04

Pickadoll
Pickadoll

Antal inlägg : 194
Join date : 12-01-22
Age : 46
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Tony Moore ons 16 maj 2012, 21:00

Det största felet vår ledning gjorde var när DOM bytte ut stålmannen första gången, därigenom skapade DOM en ny logo som dom yngre fansen tar till sej, dvs den gamla ledningen har (omedvetet?) sått splittring bland vår fina förenings hjärta, fansen. Det behövde aldrig blivit så, man kunde kört på med stålmannen men fokat mer på skapa ett smeknamn med betoning på björnens styrka, vassa tänder och klor, mysigt kramdjur, norrbottenskoppling osv, osv utan någon som helst motsättning. Souvenir produkter som fokuserat 50/50 på dessa 2 teman, återigen utan motsättning. Stålmannen på våra hockkybröst men med små björnar någonstans på matchstället, dvs tvärtom mot vad som gjordes, utan några som helst motsättningar. Isidor och Doris hade kunna åka omkring på Delfinens is, gå omkring i hallen och hälsa på barnen, uppträda ute på stan och i skolor och sjukhus i LHF-tröjor med stålmannen på bröstet, återigen utan någon som helst motstättning. Kort sagt, vår dåvarande ledning gjorde en dundertabbe som bytte ut stålmannen och "dödade" vår själ, ursprung eller vad ni vill kalla det! Tillbaka med stålmannen som ÄR Luleå Hockey Förenings klubbmärke, komplettera med vettiga komersiella produkter och smeknamn som kommer förknippas med LHF så det klirrar i underhållningskassan, MEN plåga inte vår själ längre!!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken tor 17 maj 2012, 12:12

Björngapet var den stora orsaken till att Luleå Hockey "tog steget" till en MYCKET större förening i ES. Ett ENORMT LYCKAT DRAG av LHF's dåvarande ledning. Att påstå någonting annat; är fel. Luleå Hockey ökade omsättningen ENORMT i och med detta. Andra ES-föreningar försökte kopiera samma sak; utan att alls lyckas lika bra som LHF gjorde.

Jag ställer mig VÄLDIGT TVIVLANDE till:
Hade detta överhuvudtaget gått att göra med "stålmannen"?

När Björnen introducerades -gav detta en helt ny dimention i Luleå Hockeys verksamhet:

- Souvenir försäljningen överträffande alla förhoppningar.
- Luleå Hockey hade den överlägset bästa hockey showen i hela Sverige.
- En helt ny & enormt mycket större generation barn, ungdomar började träna ishockey.
- Björnen la grunden Luleå Hockeys enda SM-Guld.

Jag har absolut ingenting emot stålmannen. Den är trots allt Luleå Hockeys första egna logotyp efter GROKO. Stålmannen med dess historik skall & kommer aldrig att glömmas av någon. Däremot måste man kunna se den större bilden när jämför den med björnen. Skulle LHF dock välja att återinföra stålmannen, har jag personligen inga problem med detta. Frågan blir i så fall: Hur bygger man framgångsrikt vidare med stålmannen -konceptet framöver?

Däremot är ju den nya logotypen en TOTAL KATASTROF av Luleå hockey! En tredimentionell, mer levande, NHL-pimpad bild av;,,,,,, -Vaddå? -En Björn?
Det enda logotypen har lyckats att åstadkomma; -är ett totalt kaos i föreningens identitet, -en splittring bland föreningens publik och en växande oro inom föreningen.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Chris Hendrix tor 17 maj 2012, 15:26

Jag vill mycket hellre ha den riktiga björnen i stället för stålmannen. Smile
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Mange tor 17 maj 2012, 15:47

Jag skulle kunna tänka mig en ny variant av Stålmannen(Dock ska de inte vara nå NHL-inspirerat skit).
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Tigerman tor 17 maj 2012, 21:24

Fattar mig inte på varför klubbmärket ska vara så förbaskat viktigt. Och att det allra viktigaste tydligen är att har man väl bestämt sig för ett märke så är det helt j-vla omöjligt att ändra sig. Aldrig någonsin, i evighet, amen.

I mina ögon är det inte stålmannen/björnen/bjärven eller för den delen Gro-Ko-märket som är klubbens själ. Den finns i dess medlemmar, spelare, ledare, fans samt i historiken som alla dessa bär med sig. Märket är visserligen en samlande symbol för allt detta men är egentligen totalt oviktigt i sig. Om ett nytt märke hjälper till att kränga mer prylar till kidsen så är jag bara nöjd. Jag säljer gärna klubbens själ om det hjälper klubben att bli mer framgångsrik (förutsatt att det även gäller på sikt)! För övrigt är det ju precis så klubben en gång i tiden kom till, genom att sälja sig till Gro-Ko, och överge verkligt klassiska klubbmärken och namn. Man kan nästan hävda att det ligger i klubbens natur att vara föregångare på området...

Då är jag mer oroad över juniorutvecklingen sista åren. Det är där fokus borde finnas just nu: Hur får man fler Norrbottniska ungar att spela hockey och hur får man dem att göra det i Luleå Hockeyförening, även efter TV-pucksåldern? Vore bra om Lulefans börjar ägna minst lika mycket energi åt den frågan som de lägger ner på logo-fånerier. Hur många motioner har man lämnat in angående den egentliga verksamheten?

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Kallepedal tor 17 maj 2012, 23:00

Tigerman skrev:Fattar mig inte på varför klubbmärket ska vara så förbaskat viktigt. Och att det allra viktigaste tydligen är att har man väl bestämt sig för ett märke så är det helt j-vla omöjligt att ändra sig. Aldrig någonsin, i evighet, amen.

I mina ögon är det inte stålmannen/björnen/bjärven eller för den delen Gro-Ko-märket som är klubbens själ. Den finns i dess medlemmar, spelare, ledare, fans samt i historiken som alla dessa bär med sig. Märket är visserligen en samlande symbol för allt detta men är egentligen totalt oviktigt i sig. Om ett nytt märke hjälper till att kränga mer prylar till kidsen så är jag bara nöjd. Jag säljer gärna klubbens själ om det hjälper klubben att bli mer framgångsrik (förutsatt att det även gäller på sikt)! För övrigt är det ju precis så klubben en gång i tiden kom till, genom att sälja sig till Gro-Ko, och överge verkligt klassiska klubbmärken och namn. Man kan nästan hävda att det ligger i klubbens natur att vara föregångare på området...

Då är jag mer oroad över juniorutvecklingen sista åren. Det är där fokus borde finnas just nu: Hur får man fler Norrbottniska ungar att spela hockey och hur får man dem att göra det i Luleå Hockeyförening, även efter TV-pucksåldern? Vore bra om Lulefans börjar ägna minst lika mycket energi åt den frågan som de lägger ner på logo-fånerier. Hur många motioner har man lämnat in angående den egentliga verksamheten?

Håller med, den här idiotkampanjen förstör bara för vårt kära Luleå Hockey. Men det är klart, folk engagerar sig i saker man begriper sig på. Och en logotype är en enkel och banal sak att engagera sig i. Jag tror också att det ligger mycket Stockholmskomplex bakom motionerna. För så här gör ju dom stora tuffa pojkarna i bla Black Army och DFP. Ska ni inte ha kvartssamtal med spelarna också?
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Zeb Macahan fre 18 maj 2012, 09:14

Finns en artikel på NSD idag där klubbdirren uttalar sig kring det infekterade läget.
http://www.nsd.se/sport/lulea_hockey/artikel.aspx?ArticleId=6919495
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Zeb Macahan fre 18 maj 2012, 09:36

För övrigt så anser jag att man "sprätter bort" Bjärven från matchtröjorna och "syr tillbaka" Björnen som ju faktiskt är Luleås officiella klubbmärke. Skulle det inte ske så är det inget jag tänker hetsa upp mig för.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Chris Hendrix fre 18 maj 2012, 21:07

Nu verkar det ju som att de kommer ta tillbaka gamla björnen på matchstället. Smile
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Johan__ fre 18 maj 2012, 21:52

Det återstår väl att se vad Luleåfans tycker om saken.
Men hittills har det bara varit Stålmannen som gällt, vilket jag tycker är lite synd. Lite bakåtsträvande.
Björnen är ju det som gäller idag och det ska man inte ta bort.
Jag har inget emot den nya björnen, men skulle man ta tillbaka den gamla björnen är det ännu bättre.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Tony Moore fre 18 maj 2012, 23:30

Ni som är emot värdeskapande historia (= emot originalet), tror ni ex. Man.Utd /Barca/ Milan/ Real Madrid/ Bayern M/Toronto Maple Leafs/ Montreal C/ Detroit RW etc. etc. etc. skulle byta sin logga..?
Här hemma, MFF/ DIF/ IFK Gbg/ AIK Solna/ FBK/ BIF, samma fråga där? Än närmare. se hur IFK Luleå med sin logga från år 1900, Luleå SK från 1915 vårdar sin historia, skulle aldrig tänka på att BYTA logga under samma föreningsnamn...
Alltså, finns bara en anständig väg att gå för vårt kära LHF, stålmannenloggan på våra hokkybröst forever!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av NallePhu fre 18 maj 2012, 23:43

Tony Moore skrev:Ni som är emot värdeskapande historia (= emot originalet), tror ni ex. Man.Utd /Barca/ Milan/ Real Madrid/ Bayern M/Toronto Maple Leafs/ Montreal C/ Detroit RW etc. etc. etc. skulle byta sin logga..?
Här hemma, MFF/ DIF/ IFK Gbg/ AIK Solna/ FBK/ BIF, samma fråga där? Än närmare. se hur IFK Luleå med sin logga från år 1900, Luleå SK från 1915 vårdar sin historia, skulle aldrig tänka på att BYTA logga under samma föreningsnamn...
Alltså, finns bara en anständig väg att gå för vårt kära LHF, stålmannenloggan på våra hokkybröst forever!
Och hur många ungar anser att den loggan är häftig - cool etc etc??
Du vet dem köper en tröja som är häftig och skapar intresse för ett lag, Björnen loggan är sådant trademark!
Stålmannen loggan då är det tebax till hedenhös och stenåldern typ för tråkigare och mer ointressant logga helt utan pr värde!

Sedan lagen du räknar upp well det HAR alldrig bytt logga liksom Luleå HF har det då kan man inte ta stegen tebax bara för att x antal gnäller som sjutton då merparten ser kvar den gamla björnen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18175
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan lör 19 maj 2012, 00:51

Jonken skrev:Så vad KAN & FÖRMÅR alla de trognaste fansen; som ALLTID stöttat laget i såväl medgång som motgång -att göra för att försöka få föreningen i deras hjärta att inse sitt eget misstag?!

-Knipa käft & hoppas på det bästa?
-Eller att VERKLIGEN MARKERA för föreningen att detta är oacceptabelt & MÅSTE rättas till?

Under denna logotyp diskussion; har också en annan viktig punkt hamnat i skym undan när det gäller tröjjorna: Spelarnamnens placering. Tidigare var namnen placerade korrekt OVANFÖR spelar numret på ryggen. I samband med förra året halkade dessa ner igen till toppen av arsel-skåran?! -Varför? Reklamsyfte? -Ingen officiell förklaring av LHF har givits... Även om många även finner detta OTROLIGT irriterande; väljer fans att inte göra en allt för stor sak för det för föreningen. Varför? -Jo, detta går åndå att leva med för fansen. Däremot den nya loggan GÅR INTE att leva med för FÖRMÅNGA av det trognaste fansen!!!
Skämtar du eller? LuleåFans är inte de trognaste fansen/supportrarna LHF har, verkligen inte. Det finns folk på sittplats och handikappläktare och liknande som stöttar föreningen i vått och torrt, vilket LuleåFans INTE gör.
Och det är väl ändå LAGET man håller på och inte tröjan de spelar i? Om nu placeringen av namnet på tröjan(har inte ens märkt att de flyttat det) är så viktigt kanske ni skulle börja följa lite modébloggar istället som gör det "korrekt". Jävla pajasnivå.

Jonken skrev:
Jag ber, hoppas & tror: Att Luleå Hockey är mer ödmjuk i frågan & VERKLIGEN LYSSNAR på det som håller på att hända. Att man inser att man i fortsättningen behöver tillgång bättre extern hjälp & kompetens när det gäller profileringsfrågor av större format. Det håller inte för föreningen att ta beslut av dessa storlekar bakom helt lyckta dörrar! Det har man tillsammans med sina nuvarande partners BEVISLIGEN INTE TILLRÄCKLIG KOMPETENS FÖR!
Och den kompetensen skulle finnas inom LuleåFans? Tillåt mig småle. Låt LHF sköta sig själv, LHF är trots allt en förening med omsättning på över 100 miljoner och kan ta hjälp av professionella personer som har hög kompetens inom sina ämnesområden.

Du säger också att du vill värna om tradition, LHFs historia osv? Borde du inte då vara för björnloggan? Vi har haft björnen som logga längre än vi haft stålmannen och vi tog även SM-guld med björnloggan, vilket innebär att björnen har mer historia än vad stålmannen har.

Att du är egenföretagare betyder inte att du har full insikt i hur marknadseknomi inom en förening av LHFs mått fungerar.

Du och flera av dina gelikar sitter och pratar om LHF som om de vore en fiende, som bara kommer med lögner och gör allt för att pissa på er, jag trodde det var "klubben i ert hjärta"? LHF gör det som är bäst för LHF, se bara på vad som hänt de senaste åren, vi har gått från botten till toppen och det är då inte LuleåFans förtjänst, så låt LHF sköta sig själva och försöka skapa bra stämning på ståplats istället.

Jag vill kommentera det Stefan Baudin skriver på kurirenbloggen, där de påstår att LHF kallar det för en "kupp", det är nämligen LuleåFans själva som kallat det "kupp", sedan i höstas.


Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken lör 19 maj 2012, 12:09

-Men: -Oj fasen + vad i F !
-Nu börjar detta bli mer personligt....

Mitt första råd till dig är att backa tillbaka & VERKLIGEN LÄSA mina inlägg -innan du börjar sprätta upp så mycket. Denna typ av beteende av dig är SÅ LÅG NIVÅ... Ändå anser du att det jag skriver är på pajasnivå.....? -Really...?

- Har jag NÅGONSTANS i mina inlägg sagt eller nämnt att kompetensen som jag skrivit LHF saknat i loggan-frågan; finns hos Lule Fans? TILLÅT MIG SMÅ LE!
- Har jag någonstans i mina inlägg sagt att jag står för "Stålmannen"?! TOMTE!
- Och du jobbar då antingen med marknadsföring då eller? Du verkar ju ha GRYM KOLL! (Hur många registrerade företag sköter du papper åt?)
- Jag & mina "gelikar" pratar om LHF som att föreningen är vår fiende och bara blå ljuger här? DU ÄR VERKLIGEN 110% TOK-PATETISK!

Ursäkta mitt sätt; men du går verkligen hårt fram med mig. Och du gör detta HELT OGRUNDAT. Du tolkar saker helt galet & använder sedan dina egna HELT FEL AKTIGA tolkningar till att bokstavligen pissa på mig & andra. INGEN av oss har varken snott något ur din lunchlåda eller snytit oss i din smurf-jacka.

Det du skriver står ENDAST för dig. Och det Baudin skriver står endast för honom. Sedan att du håller med det han skriver antar jag är helt i din linje på hur du väljer att uppfatta saker.

Ett framtida gott råd till dig: -Se till och ha mer fakta nästa gång innan du sätter igång & börjar pissa på folk...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Kraftkung lör 19 maj 2012, 12:28

Nu har jag länge läst detta utan att lägga mig i, känner att jag behöver göra det.

Av det som jag har förstått som har kommit fram, inte på detta forum utan via kontakter så har Vinter reklambyrå lagt en summa pengar i den nya "björnen" Därav så kommer vad jag förstår LHF att tappa den summan då man går tillbaka till originalbjörnen. Själv så har jag vant mig, läste det nån ovanför skrev angående Manchester United och andra storlag.. Det går ju absolut inte att jämföra detta med LHF, United är stor världen över, dom har en redan ursnygg logotyp medans våran gamla stålmannen logga är riktigt riktigt "ful".. Är uppvuxen med den och fast jag är det så älskar jag den gamla björnen. Luleå är nu känt med björnen, Luleå är Luleå Bears, Isidor och hela köret, björngapet etc.. Varför förstöra denna image med att gå tillbaka till en så ful och osmaklig gammal logotyp?

Dock kan jag acceptera den nya björnen med en snyggare stil på tröjan då den var urful iår med de svarta ränderna på armarna och allt var bara grötigt.. Se efter hur det ser ut i NHL och kopiera deras upplägg av tröjorna, räkna där efter till reklamen på tröjorna så har Luleå Hockey Elitseriens snyggaste matchställ..
Kraftkung
Kraftkung

Antal inlägg : 166
Join date : 12-04-16
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken lör 19 maj 2012, 12:46

Jag tycker LHF med Jidström i spetsen har agerat/reagerat beundransvärt bra i loggan frågan. Det Jidströms förslag till åtgärdspaket visar att föreningen är professionell -samt lyhörd för föreningen bästa. ENORMT STARK markering av LHF!

Jag hoppas att Luleå Fans verkligen väljer att se över & dra tillba sina motioner nu. Att man istället tar till vara på den djupare & mer omfattande dialog Luleå Hockey erbjuder sig att ha med medlemmarna framöver. Ett ENORMT värdefullt framtidscenario öpnnar sig: -där föreningen Luleå Hockey & dess medlemmar TILLSAMMANS arbetar mot samma mål: För föreningens bästa nu & i framtiden.

Man skall komma ihåg att alla förändringar innebär en process. Ingenting man bara fixar på en handvändning. Att styra upp skeppet i rätt bäring -är ingen lätt uppgift. Det gäller att skapa framtiden ifrån en så verklighetsförankrad bild som möjligt. Inte bara att väga fördelar emot nackdelar när det gäller de små besluten, -utan bygga upp en stark, unikt förenings representativ & positiv bild av Luleå Hockey's HELA VERKSAMHET. När det gäller framtiden är det mycket viktigt att addera i kristallklar internationell profilering av Luleå Hockey. Att även på bästa sätt få ut en professionell & positiv spinn av föreningen ut i europa. Luleå hockey mål måste parallellt vara:

- Att bli en ledande ishockeyförening i Sverige.
- Att bli en ledande Ishockeyförening i Europa.

Och det är viktigt att erkänna: Vad som funkar bra i Elitserien; Ev inte har samma positiva effekt internationellt. Internationellt börjar arbtet mer att presentera Luleå Hockey's koncept ute i europa & försöka bygga upp ett starkare varumärke. I Sverige har Luleå Hockey redan ett starkt varumärke. Här gäller det att jobba för att varumärket bli ännu starkare framöver.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken lör 19 maj 2012, 13:19

Bra skrivet av "Kraftkung".

Vinter behöver inte alls "vara körd" när det gäller logotypen. Det Vinter måste göra är: Att INTE schabbla med bollen ifall det dyker upp ett nytt förtroende för dem framöver!

Jag hade för ett tag sedan en givande diskussion med ENORMT professonella personer inom internationell marknadsföring. Jag snackar om personer som är internationell ENORMT framgångsrika i just företagsprofilering. Efter att dessa kort satt sig in i logo problematiken -som öppet rullat i media; förstod de direkt vad problemet logotypen var & vad detta berodde på. Vidare med grund av de viktigaste kriterier som föreningen står för; var alla överens om hur de skulle lösa problematiken: En ny logotyp design som kombinerar alla tre logotypen.

- Björnen var det viktigaste.
- En modern levande/internationell logotyp var viktig.
- Förmedla traditionen i logotypen var bra.


Önskade direktiv:

- En vansinnigt uppretad, rytande stark björn med synligt vassa klor = Ett måste!
- Ishockeyklubban från Stälmannen -loggan = Mycket viktig.
- En traditionell, mer synlig bakrund i föreningens färger = Viktig.


Vad de rekomenderade:

- En trediementionell björn i profil (som i Stålmannen logon); som Ex knäcker en ishockeyklubba över huvet. (Ex: klubbknäckning: San Hose Sharks logo typ.)
- Starkare, renare bakrund av föreningens tre färger i valfri, passande form.
- Text ej nödvändig i otvivelaktigt klar logotyp ala NHL.


Senast ändrad av Jonken den lör 19 maj 2012, 13:38, ändrad totalt 2 gånger
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan lör 19 maj 2012, 14:19

Jonken skrev:
Mitt första råd till dig är att backa tillbaka & VERKLIGEN LÄSA mina inlägg -innan du börjar sprätta upp så mycket. Denna typ av beteende av dig är SÅ LÅG NIVÅ... Ändå anser du att det jag skriver är på pajasnivå.....? -Really...?

- Har jag NÅGONSTANS i mina inlägg sagt eller nämnt att kompetensen som jag skrivit LHF saknat i loggan-frågan; finns hos Lule Fans? TILLÅT MIG SMÅ LE!
- Har jag någonstans i mina inlägg sagt att jag står för "Stålmannen"?! TOMTE!
- Och du jobbar då antingen med marknadsföring då eller? Du verkar ju ha GRYM KOLL! (Hur många registrerade företag sköter du papper åt?)
- Jag & mina "gelikar" pratar om LHF som att föreningen är vår fiende och bara blå ljuger här? DU ÄR VERKLIGEN 110% TOK-PATETISK!

Ursäkta mitt sätt; men du går verkligen hårt fram med mig. Och du gör detta HELT OGRUNDAT. Du tolkar saker helt galet & använder sedan dina egna HELT FEL AKTIGA tolkningar till att bokstavligen pissa på mig & andra. INGEN av oss har varken snott något ur din lunchlåda eller snytit oss i din smurf-jacka.

Det är väldigt uppenbart att du delar många åsikter med LuleåFans och är väldigt aktiv på deras forum, jag har sett dig skriva både här och på deras forum. Genom det kan man lätt dra slutsatsen att du anser att du är inblandad en hel del i LuleåFans, är det inte du och bara någon med samma nick ber jag om ursäkt.

Sa jag någonting om att jag har grym koll på marknadsföring? Nej, det gjorde jag inte, jävla pajas, men att du har en liten pizzeria i ett sandtag betyder inte det att du klarar av att bedöma hur en klubb i LHFs mått ska sköta sin marknadsföring och ekonomi.





Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Bamsefar lör 19 maj 2012, 14:46

Har följt debatten utan att behöva anse mig göra några inlägg men nu känns det nödvändigt.
I sakfrågan är jag gammal nog för att vart med när vi gick upp i ES och spelade med "stålmannen" som logga, och visst 17 vart den fulast i hela serien men den var vår.
När man bytte till björnen så fick vi ES snyggaste logga enligt mig, och något som gestaltade och fördjupade kontexten där Luleå Hockey befann sig.
Den nya loggan lämnade mig oberörd bortsett från att jag anser att den är sämre, mindre "kraftfull" , ser mer ut som en katt som av misstag pissat på ett elstängsel.
Så, ja, jag tycker att vi skall behålla Björnen, den är Luleå, men visst kan den fräschas upp.

Vad avser den debatt som blossat upp så anser jag att ,visst skall Föreningen lyssna på sina medlemmar , vilket är en poäng med att ha en förening men det borde kunna gå att diskutera sig fram till en lösning som alla kan vara nöjda med, klassiskt svenskt med andra ord, än att fatta stämmobeslut i affekt och som man sen är låst vid.

Sen Jonken och Lulefan, nog kan man ha skarpa disskusioner utan att förfalla till personangrepp , eller hur.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken lör 19 maj 2012, 14:56

Visst känner jag gemenskap med Lule Fans, precis som jag gör till andra LHF-supportrar; att jag delar deras kärlek för föreningen Luleå Hockey.
Men är jag en aktiv medlem i Luleå Fans?: Nej, det är jag faktiskt inte.

Om du tittar närmare på ditt eget inlägg så antydde du i grova drag att: Det endast var skrattretande att Lule Fans skulle kunna ha bättre koll på Luleå hockeys marknadsföring. För att kunna uttala dig på detta sätt & göra en sådan bedömning: Borde väl du vara rätt insatt själv, eller hur?
Om inte detta är fallet: Bör inte detta uttalande av dig endast anses som het luft?

Återigen gör du samma misstag: Du antar saker istället för att ha bättre koll & du använder detta som bas för dina argument.
Om du tycker att jag är en pajas + en oframgångsrik pizza bagare som påstår detta: Ja, då får jag nog finna mig att vara det i dina ögon.
Dock är jag övertygad om att det finns fler personer som inte delar din åsikt i den frågan.

Att jag skriver aktivt om LHF på olika forum är väl en bra sak? Det visar väl ändå någon form av engagemang till Luleå Hockey? Är detta också dåligt?

Och nu skall du höra någe konstigt: Jag respekterar även dig för ditt engagemang till Luleå Hockey.
Det enda jag som bekant sågade var din bristande bas på fakta i dina argument i frågan -samt ditt nedslående sätt emot mig & andra: Som inte på något sätt varken: Beskyllt eller anklagat dig för någonting före ditt inlägg....?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan lör 19 maj 2012, 15:04

De saker jag kommenterade var tagna ur dina egna inlägg, så de har faktagrund och de kan inte påstås vara påhopp på dig som person.

Ja, jag är rätt insatt i hur LuleåFans fungerar och har bra koll på dess styrelse, om det anses som het luft? Jag är inte så poppis inom LuleåFans för att jag inte delar deras åsikter inom allt Smile

Var antog jag saker? hört talas om sarkasm?

Ja, jag är helt övertygad om att inte alla personer delar min åsikt, jag är väl medveten om att det, det finns även många som inte delar din åsikt.

Sa jag att det var dåligt att du skriver på olika forum? Vem är det som "antar saker" nu?

Måste personer ha beskyllt mig eller anklagat mig för något för att jag argumenterar emot dem?

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken lör 19 maj 2012, 15:14

Det finns ju som bekant ett "rätt" & ett "orätt" sätt att behandla olika åsikter. Alla är vi bara människor & trampar i klaveret nån gång: Så även jag.

Det viktigaste är dock att försöka låta bli att såsa på varandra genom processen. DEFINITIVT något som även jag måste skärpa mig på.

Men det känns ibland som det säkert gör för våra kära ishockey-krigare i Luleå Hockey: Man vill så jäla mycket att det blir fel någonstans på vägen.

- Och då är det bara att bryta ihop & komma igen som gäller, eller hur?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av icemask lör 19 maj 2012, 17:54

Tack lulefan, Nalle phu, bamsefar, kraftkung, för att ni ser debatten som jag ser den, jag har tidigare framfört samma argument som ni, men det verkar inte som att det räcker för att övertyga de "trognaste Fansen" det verkar inte gälla oss som sett LHF sedan tidigt 80-tal, vad är vi då när vi inte vill ha stålmannen, otrogna fans ?
Stålmannen drar inte in stålar, förstår ni det !?
Man gör om tröjorna med nytt tryck för att sälja fler !
Hur många tröjor med stålmannen, jämfört med björnen säljer man tror ni ?
Styrelsen har som uppdrag för att dra in pengar, inte att göra klacken nöjd och om de mot förmodan har som mål att göra klacken nöjd då ska de inte vara kvar !
Det verkar som att det finns viss hybris i lulefans, klacken är aldrig viktigare än klubben, utan klubb ingen klack !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan lör 19 maj 2012, 18:00

Det är väl lite det som blivit problemet på senare år, "kärnan"(nu menar jag de kring trumman) i klacken verkar ofta tycka och tro att deras åsikter är viktigare än klubbens framgång och de verkar ofta tycka att deras åsikter är viktigare än andra supportrars åsikter. Som någon sa tidigare, bara för att man gapar högt betyder det inte att man har rätt.

Jag ska nog sy mig ett täcke med björnloggan, så jag kan ligga med den och vara sådär äckligt otrogen!

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Kallepedal lör 19 maj 2012, 21:58

Lulefan skrev:Det är väl lite det som blivit problemet på senare år, "kärnan"(nu menar jag de kring trumman) i klacken verkar ofta tycka och tro att deras åsikter är viktigare än klubbens framgång och de verkar ofta tycka att deras åsikter är viktigare än andra supportrars åsikter. Som någon sa tidigare, bara för att man gapar högt betyder det inte att man har rätt.

Jag ska nog sy mig ett täcke med björnloggan, så jag kan ligga med den och vara sådär äckligt otrogen!

Med dom kring trumman menar du säkert Maniacs. Läs bara om deras inställning kring "läktarkultur" http://maniacslulea.wordpress.com/2011/02/21/tung-forlust/

För övrigt så har jag först nu fattat vad det hela handlar om. Det har ingenting med tradition att göra. Det hela handlar om att man bytte från nått som funkar till en enormt ful Bjärv. Nu har det blivit en pseudodebatt om original och tradition, men inte f-n är det det handlar om.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan lör 19 maj 2012, 22:42

Kallepedal skrev:
Lulefan skrev:Det är väl lite det som blivit problemet på senare år, "kärnan"(nu menar jag de kring trumman) i klacken verkar ofta tycka och tro att deras åsikter är viktigare än klubbens framgång och de verkar ofta tycka att deras åsikter är viktigare än andra supportrars åsikter. Som någon sa tidigare, bara för att man gapar högt betyder det inte att man har rätt.

Jag ska nog sy mig ett täcke med björnloggan, så jag kan ligga med den och vara sådär äckligt otrogen!

Med dom kring trumman menar du säkert Maniacs. Läs bara om deras inställning kring "läktarkultur" http://maniacslulea.wordpress.com/2011/02/21/tung-forlust/

För övrigt så har jag först nu fattat vad det hela handlar om. Det har ingenting med tradition att göra. Det hela handlar om att man bytte från nått som funkar till en enormt ful Bjärv. Nu har det blivit en pseudodebatt om original och tradition, men inte f-n är det det handlar om.

Mja, bland annat Maniacs, men hänger en del folk med mycket inflytande i LuleåFans där kring trumman också. Men ja, behöver man ens kommentera mognadsnivån inom Maniacs? Publikvärdarnas jobb är inte att hålla läktaren säker, enligt Maniacs, låter som smarta personer.

Hur som helst är det ett stort problem inom LuleåFans och Maniacs då de anser sig vara mer värda och "trogna" än andra fans.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Jonken sön 20 maj 2012, 12:27

Bra citat "Kallepedal":
"För övrigt så har jag först nu fattat vad det hela handlar om. Det har ingenting med tradition att göra. Det hela handlar om att man bytte från nått som funkar till en enormt ful Bjärv. Nu har det blivit en pseudodebatt om original och tradition, men inte f-n är det det handlar om."

För det är precis så hela denna soppa har varit.

Men samtidigt får man inte glömma vikten av vad Ex Lule Fans bidragit med i debatten. De har helt korrekt förstått att den nya "Bjärven" helt enkelt är för fel. Och det är sällan produktivt att bara gnälla & vara negativ, utan att ha en konkret åtgärdsalternativ. Därför är det ganska logiskt att Lule Fans valt att tillsammans enas bakom alternativet: Stålmannen. Och huvudargumentet för detta är ju främst: Tradition.

Det viktigaste har ju hela tiden varit att få bort "Bjärven" från A-lags tröjjorna. Och precis som Kallepedal så korrekt skriver: Luleå hockey bytte från något som funkade till en enormt ful Bjärv.

Jag skulle dock råda alla att hålla igen med kritiken mot Lule Fans. Om Lule Fans med hänvisning till Jidströms åtgärdsplan nu väljer att ta till baka/lägga ner sina motioner till att ta tillbaka stålmannen; har Lule Fans gjort en enormt bra & beundransvärd insats; som är värd lika stor respekt som Jidströms åtgärdspaket. Väljer Lule Fans däremot att envist försöka bråka vidare för Stålmannen (vilket jag hoppas & inte tror att kommer att göra); kommer detta att se super-löjligt ut eftersom de kommer få stå betydligt mer ensamma och göra detta.

Allmänheten har gjort en sak klar för alla: Inte den nya Bjärven!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Lulefan sön 20 maj 2012, 13:08

Om jag känner LuleåFans rätt så kommer det gnällas ända tills de får exakt som de vill, Jidströms åtgärdspaket verkar inte särskilt poppis hos dem.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av MickkeJ sön 20 maj 2012, 18:55

Tror att det länge funnits ett fåtal personer inom Luleåfans som velat ha tillbaka stålmannen, så länge den gamla björnen var kvar var det ingen direkt som tog dem på allvar. Däremot när den nya "björn"-loggan kom så blossade debatten upp. Den misslyckade nya loggan används som ett svepskäl för dessa personer att driva frågan om stålmannen tillbaka, detta trots att majoriteten av fansen (inte nödvändigtvis de som är medlemmar i nån supporterförening) bara vill ha den gamla björnen tillbaka.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Pickadoll sön 20 maj 2012, 19:04

Tror det är hyffsat jämt skägg mellan stålmannen och björnen. Undersökning i denna tråden + den dom hade i NSD tyder på det. Så skulle jag vilja påstå att det ser ut i min sällskapskrets också dvs 50-50. Men skulle dom vilja tjäna några pengar på såna som mig så får dom plocka fram nån stålmannen matchtröja ur garderoben. Jag har i många många år velat köpa en och sponsra mitt lag. Men som det har sett ut behåller jag mina pengar för mig själv. Jag kan ju inte vara själv om att inte vilja ha/köpa en med björnloggan.
Pickadoll
Pickadoll

Antal inlägg : 194
Join date : 12-01-22
Age : 46
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av pingu sön 20 maj 2012, 19:26

Det enda rätta är att ta bort nya loggan till nästa säsong. Själv tycker jag att det är jämt mellan gamla björnen och stålmannen men det skulle vara roligt med stålmannen nästa år på tröjan !
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av MickkeJ sön 20 maj 2012, 19:35

Tycker Jidströms "åtgärdspaket" är helt perfekt, gamla björnen på magen och stålmannen på axlarna.


Spoiler:
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Chris Hendrix mån 21 maj 2012, 16:00

Bara att instämma med föregående talare. Gamla björnen ska vara fram på tröjan och vara huvudmärket. Sedan så får gärna stålmannen dyka upp någon annanstans på tröjan.
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Salle mån 21 maj 2012, 16:03

Håller med! Snabbt, smidigt och proffsigt agerat. Nu får man på något sätt "så många man kan" nöjda! Härligt!
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Man of Steel ons 23 maj 2012, 15:42

NallePhu skrev:1: Nuvarande souvenirer kommer fasas ut för man kan INTE bedriva försäljning på något som INTE relaterar till föreningen Luleå HF, Björnen är ett sk trademark för Luleå HF sedan den infördes i klubben det är INTE den sk stålmannen loggan!
Hur förklarar du då att de har kunnat bedriva försäljning av souvenirer med Stålmannenloggan, trots att den enligt dig inte är ett "trademark".
2: Stålmannen loggan ÄR INTE synonymt med dagens Luleå HF de flesta rellaterar björnen som loggan som ÄR Luleå HF och inget annat!
Ja, Björnen (Valrossen) har visserligen funnits på bröstet längre - och den fanns där när vi vann SM-guld - men Stålis har trots allt haft en liten koppling till dagens Luleå genom logotypen som funnits på axeln de senaste åren.
Och dessutom finns det vissa av oss som aldrig har gillat Valrossen, trots framgångarna i mitten av 90-talet.
Valrossloggan är alldeles för plottrig i mitt tycke, med snöflingorna och de där spretiga färgblafforna som tydligen ska föreställa norrsken.
Jag har vant mig vid den efter så många år, men tycker fortfarande att den är rent ut sagt gräslig.
Bjärven är snyggare i många avseenden, men det skriker ju inte direkt björn om den.
Det är ingen dagis verksamhet som Jidström/Stöckel bedriver det är ett rent företag som ska tjäna pengar på souvenirer och annat det kostar bra med pengar att ta fram loggan det kostar BETYDLIGT mer att fasa ut denna björnen logga, Sedan så intäkterna från försäljningen kommer sjunka markant med stålamannen loggan men det är många som har skygglapparna på och tror att den kommer säljas mer!
Stålmannenloggan finns ju redan, så det kostar inget att "ta fram den".
Och den nya björnen behöver väl inte fasas ut mer än vad Stålmannenloggan har gjorts. Det säljs fortfarande retroprylar trots att det var en jäkla massa år sedan den loggan syntes på bröstet.
Om nu Bjärven säljer så bra som du antyder så kan de väl helt enkelt fortsätta med de souvenirerna så länge efterfrågan finns.

Och angående att "försäljningen kommer sjunka markant" med Stålmannen ...
Jag tycker det var ganska ironiskt att Vinters VD Ronny Olovsson presenterade Bjärven iklädd en Stålmannentröja, och samtidigt passade på att nämna att retroprylarna "har sålt riktigt bra":

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Skarmklipp

Sedan kan jag väl hålla med om att klubben är ett företag, och att de knappast kan vika sig för de mest högljudda fansens önskemål om det missgynnar verksamheten.
Men jag tror att du underskattar hur populär Stålmannen faktiskt är, även utanför den skara LuleåFans som står bakom den omskrivna "Stålmannenkuppen".

NSD:s omröstning om favoritlogga ser för närvarande ut så här:

  • "Stålmannen": 3102 röster (44%)
  • "Björnen": 3131 röster (44%)
  • "Bjärven": 895 röster (13%)

Man ska väl inte lägga alltför stor vikt vid webbomröstningar, men det rör sig trots allt om drygt 7 000 röster totalt ...
Man of Steel
Man of Steel

Antal inlägg : 54
Join date : 12-01-26

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Kallepedal ons 23 maj 2012, 16:25

Lägg ner loggabråket. Personligen anser jag att alla tre loggorna är fruktansvärt fula. Men inte skulle jag komma på tanken att protestera alltför ivrigt bara därför. Klubbens identitet och själ sitter inte i loggan utan det är många andra faktorer som är viktigare. Själen sitter i vilken attityd alla kring föreningen har. Vad står föreningen för? Jag hoppas på att vi är stolta och positiva Norrlänningar med en stor vinnarmentalitet, eller är det så att vi bara är gnälliga lappar med mindervärdeskomplex?
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Vilken Luleålogga föredrar du? - Sida 2 Empty Sv: Vilken Luleålogga föredrar du?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet