Joel Lassinantti
Sida 10 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: Joel Lassinantti

Otroligt ödmjuk i intervjun:
"Det är en ära att bara nämnas i samma mening som Myllys".
"– Jag började som utespelare, men i samma veva som Myllys slutade testade jag att stå i mål. Han är en barndomsidol för mig och egentligen den första målvakten jag fick upp ögonen för."
Han minns hur allt började i Antnäs BK:
"– Vi pendlade mellan att vara utespelare och målvakt. Ville man stå i mål fick man skriva upp sig på en lista. Till en början var den listan ganska lång, men till slut var det bara jag kvar som ville stå i mål. På den vägen är det".
Frölunda-Luleå 0-1
Det blev 38 räddningar totalt, varav några med hjälmen. Men plockhandsräddningen på Joel Lundqvists avslut i den första perioden var nog den svettigaste och kommer säkert att vevas.
"– Den bara kom i plocken. De har ju spelat så i flera år att (Ryan) Lasch passar in till Joel (Lundqvist), så som målvakt är man med på det. Jag tycker jag ligger bra i position. Idag var det en sådan match där jag hade marginalerna på min sida", säger Joel Lassinantti som så klart även sparade pucken från den historiska eftermiddagen.
Jokerman ll- Antal inlägg : 708
Puckad likes this post
Jonken- Antal inlägg : 5002
Jonken skrev:GRYM prestation av 'Lassi'. Bara att lyfta på hatten -och gratulera Luleå Hockeys genomtiderna bästa målvakt.
På att hålla nollan. Ingen målvakt kommer någonsin vara bättre i Luleå Hockey än Jarmo Myllys.
CKa- Antal inlägg : 1004
Så här har Joels 36 nollor slutat:
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) January 6, 2022
1-0 : 7st
2-0 : 5st
3-0 : 14st
4-0 : 6st
5-0 : 0st
6-0 : 1st
7-0 : 1st
8-0 : 2st pic.twitter.com/ZdLU9kXems
Vila lag han har nollat.
— TråkHockey.. (@TrakHockey) January 6, 2022
Leksand: 5st
Rögle: 4st
Färjestad: 3st
Karlskrona: 3st
Linköping: 3st
Malmö: 3st
Skellefteå: 3st
Djurgården: 2st
Frölunda: 2st
Växjö: 2st
Örebro: 2st
Brynäs: 1st
HV71: 1st
MoDo: 1st
Mora: 1st https://t.co/eCUpjykTzi
Joel Lassinantti nådde ytterligare en milstolpe idag
— Marcus Mattsson (@mattssomarcus) January 6, 2022
I och med hans 38 räddningar i dagens match så passerar han 6000 räddningar i Luleåtröjan.
6036 räddningar totalt.
Pajala- Antal inlägg : 13920
"Är känslan.." Från 95/96 så spelade man 50 matcher. Från 05/06 så blev det 56 matcher som nu är 52 matcher. Det är inte "Orimligt många fler" som Leifby försöker påstå. Sedan kan man även hänvisa till att Lassi varvat på positionen med andra målvakter under stora delar av sin Luleåkarriär medan Myllys stod 90% av alla matcher under sin tid i Luleå.. så i slutändan kan det vara så att Myllys stod fler matcher än Lassi gjorde. Oberoende är det två målvaktslegendarer. Resten av artikeln är bara en massa flum som är irrelevant till diskussionen.
Hankburger- Antal inlägg : 5011
Pajala skrev:Lassi är Luleås viktigaste spelare.
Skulle säga att målvakter är lags viktigaste position oberoende vilket lag det handlar om. Ett lag kan vara hur bra som helst men läcker deras målvakter som såll så gör det ingen skillnad. Exempel är ju t.ex. FBK och Oskarshamn. Två målfarliga lag men släpper in enorma mängder mål.
Enda skillnaden jag kan tänka mig mellan 10-talet och 90-talet är att det gjordes fler mål på 90-talet, vilket gör Myllys prestation häftigare.Hankburger skrev:
"Är känslan.." Från 95/96 så spelade man 50 matcher. Från 05/06 så blev det 56 matcher som nu är 52 matcher. Det är inte "Orimligt många fler" som Leifby försöker påstå. Sedan kan man även hänvisa till att Lassi varvat på positionen med andra målvakter under stora delar av sin Luleåkarriär medan Myllys stod 90% av alla matcher under sin tid i Luleå.. så i slutändan kan det vara så att Myllys stod fler matcher än Lassi gjorde. Oberoende är det två målvaktslegendarer. Resten av artikeln är bara en massa flum som är irrelevant till diskussionen.
Blinders88- Antal inlägg : 3764
Myllys var ju mer rockstjärna vilket gör hans legendar-status lite annorlunda. Kanske den största profilen vi någonsin kommer ha i föreningen.
Dustin- Antal inlägg : 3598
Dustin skrev:Vinner Lassi ett SM-guld kommer han bli större än Myllys. Det är sjukt att han är 28 år gammal och redan har så där tunga SHL-meriter. Kan säkert spela 10 år till på SHL-nivå.
Myllys var ju mer rockstjärna vilket gör hans legendar-status lite annorlunda. Kanske den största profilen vi någonsin kommer ha i föreningen.
Fun fact. Lassi är lika gammal idag som Myllys var när han först skrev på för Luleå.
Känner ju själv en större trygghet med Lassi kontra Walle, hoppas verkligen det inte hattas runt i ett slutspel

Jojjan- Antal inlägg : 154
Många matcher nu på slutet, ska Lassi stå alla så finns det stor risk att han också blir skadad och helt plötsligt står vi med noll målvakter till slutspelet. Så bara hoppas Wallstedt kommer tillbaka snabbt.Jojjan skrev:Detta kmr ju kanske låta lite hemskt, men iom Walles skada blir ju Lassi uttalad förstemålvakt.
Känner ju själv en större trygghet med Lassi kontra Walle, hoppas verkligen det inte hattas runt i ett slutspel
Blinders88- Antal inlägg : 3764
Wolfhunter and Hankburger like this post
Urken likes this post
Joel Lassinantti räddar med klubban. #SHL #slutspel #LHF
— SwehockeyGIFs (@swehockeygifs) May 7, 2022C More pic.twitter.com/vsdJLe98ne
Vilket rån!!!

FORZA LASSINANTTI!!!!

-Mer än värd nollan han körde idag.