Arttu Ilomäki

+38
Norlin
farre
Sundance Kid
Sportchefen #2
GustenA
Dustin
Hellcop
Lajon
tibet
kokostrollet
GrodanBoll
Snikne Ville
Bamsefar
Hedanders
Tigerman
Dilox
Old Brooklyn
Lehto
Donowitz
Diktatorn
Blinders
Jokerman
Redbear
Urken
Hankburger
NallePhu
Pontaking
Tony Moore
Norrlandstoken
Kagen
Pajala
Rikky
oggskar
Myrman
Jonken
KaptenBlodskelett
Wolfhunter
Puckad
42 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Old Brooklyn fre 20 sep 2019, 07:20

Kan tycka att det är dags R2 att börja centra snart ifall inte Connolly höjer sig.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Dilox fre 20 sep 2019, 09:45

Håller med. Ilomäki känns rätt vilsen på kanten. Dessutom måste han höja sig själv ett snäpp. Framförallt i tempo. Han är oerhört puckkär och puckskicklig, det syns. Men det tar för lång tid och är för långsamt vilket gör att han tappar mycket puck - och ibland på HELT fel ställen.

Dilox

Antal inlägg : 741
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tigerman fre 20 sep 2019, 15:05

Dilox skrev:Håller med. Ilomäki känns rätt vilsen på kanten. Dessutom måste han höja sig själv ett snäpp. Framförallt i tempo. Han är oerhört puckkär och puckskicklig, det syns. Men det tar för lång tid och är för långsamt vilket gör att han tappar mycket puck - och ibland på HELT fel ställen.
Lite väl ofta på helt fel ställen, skulle jag nog vilja påstå till och med. Han har kanske smekmånad fortfarande men den kommer inte att pågå hur länge som helst.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman lör 21 sep 2019, 10:46

Arttu Ilomäki - Sida 2 2c731b10
Bild: Håkan Stridblom | Arttu Ilomäki har gjort fem poäng på sex matcher.

Efter att ha anslutit till sin nya klubb med en fotskada har Arttu Ilomäki hunnit med sex matcher i Luleåtröjan efter övergången från finska Lukko Rauma.

Den 28-årige finländaren har producerat två mål och två assist på tre gruppspelsmatcher i CHL. Och noterats för en assist efter tre SHL-matcher.

Arttu Ilomäki, som i våras vann VM-guld, menar att han börjar hitta rätt i sin nya omgivning. Men säger samtidigt att han inte har spelat ut hela sitt register.

Det finns mer att hämta.

– Både jag och min kedja (Juhani Tyrväinen och Isac Brännström) har gjort det helt okej och skapat målchanser. Men vi har inte gjort speciellt många mål med tanke på alla möjligheter vi haft. Vi kan verkligen göra saker bättre framöver, säger Ilomäki som menar att det går åt rätt håll hela tiden för honom personligen.

– Det känns mycket bättre nu än första matchen (efter fotskadan). Men samtidigt kan jag förbättra allt.

Han nämner alla möjliga detaljer som behöver putsas på. Exempelvis positionsspel, lagspel och intensitet.

– I SHL gäller det verkligen att använda huvudet och vara smart. Både med och utan puck – det är en stor grej.

Han ser stora skillnader jämfört med spelet i hemlandet.

– Här är lagen exempelvis betydligt snabbare på att ställa om från anfall till försvarsspel. Det är annorlunda och du behöver använda benen och åka mycket mer skridskor här (i Sverige).

Luleå Hockey har inlett säsongen med två segrar och endast en förlust.

– Hela laget har, precis som jag, mycket jobb framför sig. Vi arbetar varje dag på att utveckla vårt spel och kommer bara bli bättre hela tiden, säger han och fortsätter:

– Vi har riktigt bra spelare i det här laget och kan egentligen åstadkomma vad vi vill – det finns så mycket kunnande och potential. Nu handlar det bara om att göra det tillsammans på och utanför isen – när vi lyckas med det kommer vi vara svårtoppade.

Under lördagen väntar bortamöte med Malmö. Arttu Ilomäki räknar med att laget kommer att höja sig ett snäpp redan till den matchen.

Simon Jakobsson norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore lör 21 sep 2019, 12:16

Den här grabben har så mycket hockey i sej, det gäller bara att få ihop tänket med lagkamraterna så kan det bli hur bra som helst. Jag får lite Ruisma vibbar av Arttu, hittar aviga åkvägar och passningar som ingen annan ser. "Pudelklok". Hoppas han vill stanna många år i Lule Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman tor 26 sep 2019, 22:59

Arttu Ilomäki - Sida 2 7303b910
Bild: Pär Bäckström / Frilans |
Arttu Ilomäki slog till med sitt första SHL-mål i Luleåtröjan och hyllade en person som står honom väldigt nära.

I hans femte SHL-match kom det första målet. Arttu Ilomäki slog in en retur och firade sin fullträff genom att kyssa handsken innan han sträckte den i luften.

– Tack gode Gud, äntligen gjorde jag mål. Jag har haft många chanser men inte lyckats få in pucken tidigare. Jag visste att det skulle komma. Det var inte snyggt, men det spelar ingen roll. Nu hoppas jag att det ska lossna för mig.

Berätta om målgesten.

– Det var för min pappa. Han betyder jättemycket för mig, säger forwarden som inte vill berätta mer än så om hyllningen.

Men helt nöjd med sin insats var han inte.

– Jag gjorde mål, men jag kan spela mycket bättre än så här. Det är småsaker jag måste förbättra. Det har varit frustrerande att jag inte har lyckats näta tidigare, men nu är jag igång. Det första är det svåraste.

Han börjar komma in mer och mer i sitt nya lag. Den här matchen spelade han ytterforward i en kedja tillsammans med Juhani Tyrväinen och Robin Kovacs.

– Jag trivs bra här. Jag fick en tuff start med fotskadan, men nu det går bättre och bättre. Killarna i laget är jättebra och jag gillar staden, den är liten men det finns allt jag behöver. Nu väntar jag bara på den kalla vintern.

Luleå besegrade Linköping med 4–1.

Mimmi Åkerlund norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Rikky tor 26 sep 2019, 23:06

Skön intervju med Ilomäki som gjorde en bra match och fick göra mål. Kedjan känns ju som en riktig toppline i SHL, nu är det ju bara början men vi kommer nog att få se mycket skönt från det hållet under säsongen.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hedanders sön 06 okt 2019, 08:33

Gillade vad jag såg av Ilomäki igår. En av hans bättre matcher hittills.

Jag vill dock se honom gå som center. Vilket verkar vara hans egentliga position.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2075
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 09 okt 2019, 12:10

Sju poäng på fyra matcher i CHL som center.
Två poäng på åtta matcher i SHL som ytterforward.

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore mån 11 nov 2019, 20:41

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders lör 28 dec 2019, 18:49

Enligt CMORE är Arttu Ilomäki bäste forward i serien statistikt sett.

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Donowitz lör 28 dec 2019, 19:40

Såg det också. Riktigt underskattad spelare och är enormt glad vi har honom.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Urken lör 28 dec 2019, 19:45

Japp. Jag tycker att han är grym. Fina handleder och hårt jobbat. Grym!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Bamsefar lör 28 dec 2019, 19:48

Självklart #75
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad lör 28 dec 2019, 19:56

Han och Brännström har hittat något.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore lör 28 dec 2019, 20:11

Faan, var tvungen ta på mej finaste tröjan efter matchen i em., Arttu borde få ta över #14 redan nu!Arttu Ilomäki - Sida 2 14_vel15
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jonken lör 28 dec 2019, 21:04

R2 är en center med ruggiga händer. Han ger ju härliga Jiri Kucera -vibbar; när han utmanar motståndare i mitten av banan. Utöver detta är han även grym i närkampsspelet.

Han måste vara jäkligt glömsk i matvaruaffären -när han glömt "kvitto"; vilket han gärna dundrar till sig själv om han goofat en målchans under matcherna.  (Den riktiga finska varianten högst olämplig att skrivas här.) Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

- R2 är en grym SHL-center!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6861
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad lör 25 jan 2020, 23:00

R2 har varit lite osynlig några matcher nu.
Vi vet ju att han kan , så det känns som om han behöver roligare lekkamrater.
Idag var i alla fall Brännström lite med synlig än senaste matcherna.
.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Snikne Ville sön 26 jan 2020, 09:39

Tycker Ilo strugglat de senaste 5-6. En o annan spektakulär dragning visst, men det blir inte så mycket mer. Hoppas han kommer upp på rälsen igen för kapaciteten finns ju där.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6410
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore fre 07 feb 2020, 19:01

Arttu Ilomäki om sin signaturmaträtt - Ilomäki Wings "En ära att få en egen maträtt"

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av GrodanBoll lör 08 feb 2020, 04:44

Stackare som tvingats ställa upp på det där svamlet

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Pajala lör 08 feb 2020, 09:50

GrodanBoll skrev:Stackare som tvingats ställa upp på det där svamlet


Jag tror inte han blev tvingad under pistolhot att ställa upp på detta lol!
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18168
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 26 feb 2020, 12:12

"– En som kanske inte får de största rubrikerna men som har väldigt fina siffror är Luleås Arttu Ilomäki. Det finns ingen i ligan som skapar lika många målchanser för sig själv och sina lagkamrater som han. Hur han fortfarande kan gå under radarn på så många är för mig oförklarligt."

https://www.shl.se/article/pddtak6ko-403dd/mot-manniskan-erik-wilderoth

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Redbear ons 29 jul 2020, 17:34

Stjärnan tvingades till operation – kan missa premiären

Luleå Hockeys center Arttu Ilomäki hölls borta från spel under delar av förra säsongen på grund av en axelskada. Under våren har han tvingats till operation. SHL-premiären mot Färjestad kan vara i fara. "Förhoppningen är att han ska kunna vara med då", säger Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson.

Under slutet av förra säsongen hämmades Luleåcentern Arttu Ilomäki av en axelskada.

Något som tvingade till honom till en operation.

– Arttu har opererat axeln under sommaren. Han kommer kanske inte vara hundra från start. Jag tror att det var fem till sex månaders konvalescens. Han gjort fyra och en halv nu, säger Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson.

Ilomäki blev världsmästare med Finland under 2019 och gjorde under sin debutsäsong i Norrbotten 23 poäng på 42 matcher.

Men han saknades i sju raka matcher under februari tidigare i år.

– Han hade problem med axeln på slutet av säsongen, men har opererat det nu.

När var operationen?

– Direkt efter säsongen i Finland, säger Pettersson.

Under rehabiliteringsperioden och försäsongen har Arttu Ilomäki varit hemma i Finland och tränat, och axeln börjar bli bättre.

– Jag pratade med honom häromdagen. Han saknar lite styrka i den sida han har opererat. Men han sa att det kändes helt hundra. Men styrkemässigt behöver han några veckor till. Han är kanske spelklar lagom till seriepremiären, säger fystränaren.

Luleå Hockeys seriepremiär spelas den 19 september hemma i Coop Norrbotten Arena mot Färjestad.

– Förhoppningen är att han ska kunna vara med då.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6715
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av kokostrollet mån 07 dec 2020, 11:39

Uttagen till Channel One Cup:

https://hockeynews.se/articles/17318/
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2675
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Lasse Proppmätt likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 09 dec 2020, 18:37


Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av tibet mån 01 feb 2021, 19:14

https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Det går fort i hokky. Hoppas att man får reda på varför han lämnar mitt i säsongen. Spännande att se vem vi kan plocka in. Borde kunna få en toppspelare för hans lön nu när det är rea. Jävligt spännande.
tibet
tibet

Antal inlägg : 1285
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad mån 01 feb 2021, 19:17

Lycka till Arttu!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Bamsefar mån 01 feb 2021, 19:18

tibet skrev:https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Det går fort i hokky. Hoppas att man får reda på varför han lämnar mitt i säsongen. Spännande att se vem vi kan plocka in. Borde kunna få en toppspelare för hans lön nu när det är rea. Jävligt spännande.

Eller så är ekonomin som den är, Berglund är centern och vi rullar på med de som är kvar
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12058
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av tibet mån 01 feb 2021, 19:58

Bamsefar skrev:
tibet skrev:https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Det går fort i hokky. Hoppas att man får reda på varför han lämnar mitt i säsongen. Spännande att se vem vi kan plocka in. Borde kunna få en toppspelare för hans lön nu när det är rea. Jävligt spännande.

Eller så är ekonomin som den är, Berglund är centern och vi rullar på med de som är kvar

När det är så kort tid kvar på säsongen så tror jag att det kommer en ersättare. Blir inga jättesummor med ett kontrakt på 2 månader. Dessutom kan vi behöva lite pulver framåt. Vi lär få veta inom kort hur det kommer att bli.

tibet
tibet

Antal inlägg : 1285
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Donowitz mån 01 feb 2021, 20:29

Är faktiskt lite förvånad då det gått rykten om att Arttu varit klar för ett finsk klubb kommande säsong ett bra tag. Men om det stämmer så antar jag att det bara blir ett kortare mellanspel i Jönköping. Oavsett tror jag detta var ett bra drag från vår sida och Arttu kan säkert få en nytändning i HV. Enligt Skuggan fanns det lite kapital innan och detta lär frigöra ytterligare kommande månader. Undrar vilken analys man isf gjort och vad man letar för spelare. Gissningsvis en duktig avslutare.

Donowitz

Antal inlägg : 4117
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders mån 01 feb 2021, 20:54

bearjew skrev:Är faktiskt lite förvånad då det gått rykten om att Arttu varit klar för ett finsk klubb kommande säsong ett bra tag. Men om det stämmer så antar jag att det bara blir ett kortare mellanspel i Jönköping. Oavsett tror jag detta var ett bra drag från vår sida och Arttu kan säkert få en nytändning i HV. Enligt Skuggan fanns det lite kapital innan och detta lär frigöra ytterligare kommande månader. Undrar vilken analys man isf gjort och vad man letar för spelare. Gissningsvis en duktig avslutare.
Nu är Arrtu klar för nästa säsong också i HV71.
Vilken klubb i Finland ryktades det om?

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders mån 01 feb 2021, 21:33

Artrit Ilomäki är en riktigt bra kille.

"Jag vill säga en sak till... Luleåfansen har varit helt otroliga. Förra säsongen när de var på läktarna hjälpte de oss så mycket och bidrog starkt till att vi gick så bra. Jag har som sagt inga "bad feelings" för någonting och jag hoppas att det är ömsesidigt.

– Det finns säkerligen någon som är arg på mig för att jag lämnar, men jag hoppas att fansen kan förstå varför det blev som det blev."

https://nsd.se/nyheter/artikel/ilomaki-lamnar-lulea-hockey-ville-verkligen-vinna-nagot-med-lulea/jn4gn30l

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger mån 01 feb 2021, 23:31

tibet skrev:https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Det går fort i hokky. Hoppas att man får reda på varför han lämnar mitt i säsongen. Spännande att se vem vi kan plocka in. Borde kunna få en toppspelare för hans lön nu när det är rea. Jävligt spännande.

Det är uppenbart att han inte trivts och därför är det bra för båda parter att han lämnar. Däremot kommer HV71 få en enorm lönesmäll i slutet av säsongen. Arttu gick ju på en Pre-Coronalön i Luleå och om han nu inte gick ned kraftigt i lön så kommer det kosta HV71 ganska rejält.

Bamsefar skrev:
tibet skrev:https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Det går fort i hokky. Hoppas att man får reda på varför han lämnar mitt i säsongen. Spännande att se vem vi kan plocka in. Borde kunna få en toppspelare för hans lön nu när det är rea. Jävligt spännande.

Eller så är ekonomin som den är, Berglund är centern och vi rullar på med de som är kvar

Ekonomin var som den var med Ilomäki medräknat. Nu lämnar han och lämnar därför ett stort hål i budgeten som kan fyllas. Och då tvivlar jag starkt på att Skuggan och Co bara sitter där och gör inget för att fylla det. Framförallt inte med den marknad som fört tillfället råder.

Blinders88 skrev:Artrit Ilomäki är en riktigt bra kille.

"Jag vill säga en sak till... Luleåfansen har varit helt otroliga. Förra säsongen när de var på läktarna hjälpte de oss så mycket och bidrog starkt till att vi gick så bra. Jag har som sagt inga "bad feelings" för någonting och jag hoppas att det är ömsesidigt.

– Det finns säkerligen någon som är arg på mig för att jag lämnar, men jag hoppas att fansen kan förstå varför det blev som det blev."

https://nsd.se/nyheter/artikel/ilomaki-lamnar-lulea-hockey-ville-verkligen-vinna-nagot-med-lulea/jn4gn30l

Nu skall man iof. inte räkna bort den ena eller andra nöten som varje supporterskara har bland sig men vem exakt skulle bli arg för att Ilomäki lämnar? Han har ju inte direkt producerat till förväntningar men han har ju ändå försökt. Det är ju inte som han lallat runt och snålåkt utan han har ju försökt men det har ju inte klaffat direkt. Så man kan ju bara önska honon lycka till.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Lajon mån 01 feb 2021, 23:38

Oväntat... men bra... om vi tar in något nytt. Tyvärr har hm mest bidragit med utvisningar på slutet.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Lajon mån 01 feb 2021, 23:44

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger tis 02 feb 2021, 00:07


Känns som en förstärkning ändå är på ingång. För det vore underligt att släppa Ilomäki annars.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman tis 02 feb 2021, 10:19

Shocked

Ilomäki visar match efter match klass och viker inte ner sig. Totalt sett är han vår bäste forward/center den här säsongen. Starka papper på Ilomäki men man verkar gå efter highlights-klipp? Kanske kommer det nu någon fransman igen? NHL-meriterad, typ Auvitu  Very Happy

Spännande!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hellcop tis 02 feb 2021, 10:40

Helt rätt att skeppa, det bara lyste frustration ur karlns ögon under matcherna. Bra har han varit ändå men GLÖDEN har saknats ganska länge nu.
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 590
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore tis 02 feb 2021, 20:08

Låg konstigt nog i luften, spelades inte på sin rätta center position, nyttjades inte till vänster mellan blå och tekningscirkeln i pp med sin vassa högerbössa. Kanske han begärt för hög lön vid ny löneförhandling? Läktarcoachen fattar inte detta beslut...

Nåå, stort lycka till Arttu och hoppas du får dra på dej den vackraste av tröjor än en gång. Stålmannen
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore tis 02 feb 2021, 20:29

https://kuriren.nu/nyheter/artikel/ilomaki-lamnar-lulea-hockey-ville-verkligen-vinna-nagot-med-lulea/jn4gn30l
Ilomäki lämnar: "Ville verkligen vinna något med Luleå"
Arttu Ilomäki talar ut om hur han ser på att lämna Luleå Hockey för spel med HV71. " Jag ville verkligen vinna något med Luleå, men nu har allting förändrats", säger han.

Luleå 1 februari 2021 21:18

Det var så sent som under måndagsmorgonen hade Arttu Ilomäki ett möte om framtiden med Luleå Hockeys general manager Stefan "Skuggan" Nilsson.

Kort efter det uppstod sedan en möjlighet att lånas ut till HV71 resten av denna säsong, och så blev det.
– Allt gick väldigt fort. Jag pratade med "Skuggan" och han sa att det nog var bäst för oss båda om jag gick till en annan klubb och jag höll med. Det var ingen dramatik alls, det är inte så att vi bråkade eller så. Jag är själv medveten om att jag inte kunnat göra mitt bästa, så det är inga "hard feelings" mellan oss, säger Arttu Ilomäki.

Han åker ned till Jönköping för att ansluta till sitt nya lag under tisdagen.
– Det är så det fungerar i professionell ishockey. Ibland lämnar spelare när lagen försöker förbättra sina trupper. Vi spelare är små bitar i ett stort pussel.

Ilomäki menar att hans inställning inte påverkats under den sista tiden i Luleå Hockey. Faktum är att han så sent som i lördags gjorde mål mot just HV71.
– När jag gjorde det målet hade jag inte en tanke på att jag skulle spela i en annan klubb. Jag ger alltid 100 procent för det lag jag representerar. Så har det alltid varit och även i Luleå, jag ger alltid mitt allt.

Även om alla inblandade var överens om att det var det bästa. Är det ändå med stor besvikelse som 29-åringen tar farväl av Luleå Hockey.
– Självklart är jag ledsen över det. Vi har ett riktigt bra lag i Luleå och ett härligt gäng i omklädningsrummet. Jag gillar alla här och hoppas att de känner samma sak för mig. Vi hade bra kemi och jag ville verkligen vinna något med Luleå, men nu har allting förändrats, så nu får jag försöka vinna något med HV71 istället.
– Jag växte som människa under min tid här. Det var första gången jag spelat utanför Finland, och jag tycker att det var väldigt nyttigt för mig. Jag har haft en bra tid här.

Innan vi avslutar intervjun skickar Ilomäki en hälsning till Luleås supportrar.
– Jag vill säga en sak till... Luleåfansen har varit helt otroliga. Förra säsongen när de var på läktarna hjälpte de oss så mycket och bidrog starkt till att vi gick så bra. Jag har som sagt inga "bad feelings" för någonting och jag hoppas att det är ömsesidigt.
– Det finns säkerligen någon som är arg på mig för att jag lämnar, men jag hoppas att fansen kan förstå varför det blev som det blev.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7774
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman ons 03 feb 2021, 17:03

Huvudlöst beslut. Ilomäkis spelskicklighet och ledaregenskaper var något att bygga vidare på. Att föreningen hade BÅDE Ilomäki och Tyrre gjorde att vi faktiskt kunde se väldigt positivt på framtiden.

Förutsättningarna har definitivt svängt till det sämre sett till den här säsongen och även nästa.

Skuggan har kontrakt till 2023 och detsamma för vice Engman.

Bulan till 2022.

Hoppas Skuggan inser att han behöver bygga laget NU som ska representera föreningen 2023. Skuggan får stå på sig när det gäller att signa spelare som har spelskicklighet. Det finns annars en risk att vi kan hamna där Bulans gamla klubb Brynäs är idag.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Norrlandstoken ons 03 feb 2021, 17:19

Jag förlåter Luleå om 3 poängarna börja trilla in med råge. Om inte så kan detta vara det flummigaste jag vart med om. Bättre då att gå ut och säga att man inte har råd att överleva resten av säsongen med blytunga kontrakt.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Dustin ons 03 feb 2021, 17:24

Jokerman: Brynäs var en ramträff från SM-Guld när Bulan lämnade. Sjukt att du försöker göra någon sorts korrelation mellan Bulan och var Brynäs är idag.

Dustin

Antal inlägg : 6965
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad ons 03 feb 2021, 17:57

Norrlandstoken skrev:Jag förlåter Luleå om 3 poängarna börja trilla in med råge. Om inte så kan detta vara det flummigaste jag vart med om. Bättre då att gå ut och säga att man inte har råd att överleva resten av säsongen med blytunga kontrakt.
Mina känslor är dom samma.
Men någonstans så säger logiken att vi kanske inte vet allt.
Ilomäki hintar i intervjun: "Ibland lämnar spelare när lagen försöker förbättra sina trupper. "
Så kass är han ju inte att det blir bättre bara av att han lämnar. Så någon uppsida måste komma.

Cervenka? cheers
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11144
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman lör 06 feb 2021, 19:20

Arttu Ilomäki - Sida 2 A3f62510
Segerorganisatör.

2 mål i sin andra match och ett centerspel som får HV-fansen att jubla.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av GustenA lör 06 feb 2021, 20:44

Jag tror att LHF är lite krassa här med Ilo.

Luleå är inte tillräckligt bra iår. Man har en bit upp till Växjö, Rögle och eventuellt några andra lag.

För att försöka matcha måste nog en eller två vingar in. Det har man inte råd med.

HV kommer och tar över Ilos kostnad vilket frigör rätt mycket pengar.
Undrar dock varför det är en lånedeal och inte övertagande av kontraktet.
Om man nu inte kan hitta några vingar så är laget ändå ”tillräckligt” bra samt att sparar in en del pengar så att man kanske visar ett mindre negativt bokslut för i år.

Jag kan ändå tycka att man borde kunnat bereda plats åt Ilo som center.

GustenA

Antal inlägg : 3083
Join date : 14-12-13

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av kokostrollet sön 07 feb 2021, 12:14

GustenA skrev:Jag tror att LHF är lite krassa här med Ilo.

Luleå är inte tillräckligt bra iår. Man har en bit upp till Växjö, Rögle och eventuellt några andra lag.

För att försöka matcha måste nog en eller två vingar in. Det har man inte råd med.

HV kommer och tar över Ilos kostnad vilket frigör rätt mycket pengar.
Undrar dock varför det är en lånedeal och inte övertagande av kontraktet.
Om man nu inte kan hitta några vingar så är laget ändå ”tillräckligt” bra samt att sparar in en del pengar så att man kanske visar ett mindre negativt bokslut för i år.

Jag kan ändå tycka att man borde kunnat bereda plats åt Ilo som center.

Från SHCs forum så ta det med en hink salt, men skulle kunna förklara lånedealen.

” Från säker källa:
HV71 tar HELA Ilomäkis lön, samt ger Luleå ett engångsbelopp för att få låna honom resten av säsongen. De hade redan signat honom för kommande säsong och var extremt desperata att få lös honom redan nu. Frågan landade på Luleås bord för 3 veckor sedan och då sa dem blankt nej om de inte inte skulle få ekonomisk kompensation. Vilket de alltså till slut fick.”
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2675
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Sportchefen #2 sön 07 feb 2021, 17:41

kokostrollet skrev:
GustenA skrev:Jag tror att LHF är lite krassa här med Ilo.

Luleå är inte tillräckligt bra iår. Man har en bit upp till Växjö, Rögle och eventuellt några andra lag.

För att försöka matcha måste nog en eller två vingar in. Det har man inte råd med.

HV kommer och tar över Ilos kostnad vilket frigör rätt mycket pengar.
Undrar dock varför det är en lånedeal och inte övertagande av kontraktet.
Om man nu inte kan hitta några vingar så är laget ändå ”tillräckligt” bra samt att sparar in en del pengar så att man kanske visar ett mindre negativt bokslut för i år.

Jag kan ändå tycka att man borde kunnat bereda plats åt Ilo som center.

Från SHCs forum så ta det med en hink salt, men skulle kunna förklara lånedealen.

” Från säker källa:
HV71 tar HELA Ilomäkis lön, samt ger Luleå ett engångsbelopp för att få låna honom resten av säsongen. De hade redan signat honom för kommande säsong och var extremt desperata att få lös honom redan nu. Frågan landade på Luleås bord för 3 veckor sedan och då sa dem blankt nej om de inte inte skulle få ekonomisk kompensation. Vilket de alltså till slut fick.”

Uppgiften om att han redan skulle ha skrivit på för HV nästa säsong har Ilomäkis agent dementerat på twitter, i en tråd på Madhawks konto. De andra uppgifterna har figurerat i andra sammanhang tidigare, utan att de bekräftats. Så oklart gällande dem. Det Skuggan sagt officiellt är att HV tog hela hans lön.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 937
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders sön 07 feb 2021, 17:44

Sportchefen #2 skrev:
kokostrollet skrev:
GustenA skrev:Jag tror att LHF är lite krassa här med Ilo.

Luleå är inte tillräckligt bra iår. Man har en bit upp till Växjö, Rögle och eventuellt några andra lag.

För att försöka matcha måste nog en eller två vingar in. Det har man inte råd med.

HV kommer och tar över Ilos kostnad vilket frigör rätt mycket pengar.
Undrar dock varför det är en lånedeal och inte övertagande av kontraktet.
Om man nu inte kan hitta några vingar så är laget ändå ”tillräckligt” bra samt att sparar in en del pengar så att man kanske visar ett mindre negativt bokslut för i år.

Jag kan ändå tycka att man borde kunnat bereda plats åt Ilo som center.

Från SHCs forum så ta det med en hink salt, men skulle kunna förklara lånedealen.

” Från säker källa:
HV71 tar HELA Ilomäkis lön, samt ger Luleå ett engångsbelopp för att få låna honom resten av säsongen. De hade redan signat honom för kommande säsong och var extremt desperata att få lös honom redan nu. Frågan landade på Luleås bord för 3 veckor sedan och då sa dem blankt nej om de inte inte skulle få ekonomisk kompensation. Vilket de alltså till slut fick.”

Uppgiften om att han redan skulle ha skrivit på för HV nästa säsong har Ilomäkis agent dementerat på twitter, i en tråd på Madhawks konto. De andra uppgifterna har figurerat i andra sammanhang tidigare, utan att de bekräftats. Så oklart gällande dem. Det Skuggan sagt officiellt är att HV tog hela hans lön.
Litar du inte på HV71?

"Kontraktet med Arttu Ilomäki gäller till och med 2022."
https://www.hv71.se/article/2fniakkmp-3iaijd/arttu-ilomaki-ansluter-till-hv71

Blinders

Antal inlägg : 5190
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki - Sida 2 Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet