TV Pucken
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: TV Pucken
Bamsefar- Antal inlägg : 12133
Bros! likes this post
Puckad, Hjalmar_Vuopio and SatanicPanic like this post
Härligt, den " gula klumpen" vinner högst välförtjänt, framtiden ser ljus ut
Tony Moore, SatanicPanic and Bros! like this post
SatanicPanic and Bros! like this post
Tony Moore skrev:Blir säkert snack om tråkhockey från flera håll nu
" Experten" Jonas Andersson fick bita sig i tungan flera gånger om
FHC- Antal inlägg : 187
Bamsefar, Tony Moore, Donowitz, Puckad, Metheuz, Bros! and Serkan122 like this post
Snikne Ville- Antal inlägg : 6472
Tony Moore likes this post
JuniorX- Antal inlägg : 4143
Kan tycka att turneringen borde införa regler för speltid, hur de ska se ut vet jag inte riktigt men borde ju gå att få till något format kan jag tycka.JuniorX skrev:Bulan uttalar sig om att det är tråkigt att man toppar laget så hårt för att vinna. Man får ju lov att hålla med om att han har en poäng. Lite väl stissigt har det blivit med TV-pucken. Även om formatet är roligt. Men man skulle nog chilla lite mer.
I den åldern är det ju viktigt att få spela å få chansen att spela, åtminstone jag kan tycka att det inte skulle spela så stor roll så länge det blir lika för alla.
Typ att första 12 forwards alla ska ha typ minst 10-12min speltid. Och första 6 backarna ska ha minst 15min speltid.
Känns som de hade varit bra för hockeyn i sig och även för kidsen med en sådan förändring som garanterar speltid, är det bara lika för alla lag ser inte jag problem med något sådant iaf.
Lehto- Antal inlägg : 778
Visst är det bara ungdomar men jag kan ändå tycka att det är lite tråkigt att man bara ska nöja sig med att delta varje år, det finns gott om turneringar där man kan fördela speltid jämt. Underlaget är uppenbarligen inte stort nog för att ha ett lag med jämnpresterande kedjor och då valde man den här gången att anpassa sig efter det. TV-pucken är ändå ett slags skyltfönster för övriga Sverige.
LHF96- Antal inlägg : 3529
Lehto skrev:Kan tycka att turneringen borde införa regler för speltid, hur de ska se ut vet jag inte riktigt men borde ju gå att få till något format kan jag tycka.JuniorX skrev:Bulan uttalar sig om att det är tråkigt att man toppar laget så hårt för att vinna. Man får ju lov att hålla med om att han har en poäng. Lite väl stissigt har det blivit med TV-pucken. Även om formatet är roligt. Men man skulle nog chilla lite mer.
I den åldern är det ju viktigt att få spela å få chansen att spela, åtminstone jag kan tycka att det inte skulle spela så stor roll så länge det blir lika för alla.
Typ att första 12 forwards alla ska ha typ minst 10-12min speltid. Och första 6 backarna ska ha minst 15min speltid.
Känns som de hade varit bra för hockeyn i sig och även för kidsen med en sådan förändring som garanterar speltid, är det bara lika för alla lag ser inte jag problem med något sådant iaf.
15 min på 6 backar blir ju minst 45 min så då får man spela med fler än 2 åt gången. Men förstår vad du menar, och det hade nog hjälpt mycket om dom spelade 60min.
GustenA- Antal inlägg : 3106
- Spoiler:
- Nu berättar Robin Bergström hur han och assisterande tränaren Per Ledin resonerade.
Han och Per Ledin var inte ensamma om att matcha sitt lag hårt i slutet av turneringen.
– Alla lag matchades. Även det vi mötte i finalen. De gick runt på två femmor under den sista perioden, säger Robin Bergström.
Han tillägger:
– Men jag har förstått att vi satte igång en diskussion genom att göra som vi gjorde.
Deras förstemålvakt Love Härenstam stod i samtliga grupp- och slutspelsmatcher och poängligavinnaren Jakob Ihs Wozniak tillbringade mer tid på isen än på bänken.
– Vi tog ut det vi bedömde vara det bästa laget, och vår tanke var hela tiden att spela alla så mycket som möjligt. Fast det är svårt att spela alla när matcherna bara är två gånger 20 minuter långa, och det var några som inte fick göra det på slutet, säger Robin Bergström.
– Det är några som har varit besvikna. Men vi var hela tiden tydliga med att vi tänkte gå runt på lite folk, och jag hoppas vi har nått fram till alla, fortsätter han.
Han tränar till vardags ett av Sunderby SK:s ungdomslag.
– Jag hade nog skämts om jag matchat det laget på samma sätt som vi har matchat det här. I Sunderby SK låter vi alla spela och vi tränare försöker fördela istiden så jämnt det går. Men jag gör inte det nu. Direktivet från förbundshåll var att vi skulle sträva efter att vinna, och vi trodde på den här idén. Vi vann ju också, säger Robin Bergström.
– Jag var med även förra året, och då gjorde vi inte på det här sättet. Då räckte vi inte heller till, tillägger han.
Hur tror du att det hade gått för er om alla spelare hade fått ungefär lika mycket istid?
– Vi hade nog kunnat ta oss en bit in i turneringen, men vi hade kanske inte vunnit den.
Samtidigt som han tycker det är viktigt att alla som vill har möjligheten att spela i klubblagssammanhang tycker Robin Bergström att de bästa måste få tävla.
– Frågan är när gränsen ska dras. Jag vet inte om 15 är rätt ålder eller om man bör vänta med det tills de är 20. Det är en svår fråga och jag tycker det är bra att den diskuteras. Sedan blir den större eftersom det här är en lagidrott, de som håller på med simning delas ju exempelvis upp i olika grupper beroende på hur bra de. Men det är det aldrig några diskussioner om, säger Robin Bergström.
– Det blir ju också svårt om alla ska vara med, då kan vi inte ha turneringar som denna. Vi kan inte heller ha landslag eller ett gymnasiesystem som det vi har, tillägger han.
De hade närmare 200 spelare att välja mellan när de tog ut sitt lag.
– Det låg mycket arbete bakom vår uttagning, vi såg ett hundratal matcher för att kunna göra en rättvis bedömning av spelarna. Men 23 platser var allt vi hade, fler än så fick vi inte ta ut, säger Robin Bergström.
– Det är de som inte fått spela så mycket den här diskussionen har kommit att handla om, men jag tror inte det är de vi behöver oroa oss för ska sluta. En del av alla de som inte ens blev uttagna till turneringen går däremot kanske i sådana tankar, fortsätter han.
Han hoppas att även de som inte fick spela i de avslutande matcherna känner att de har en del i att Norrbotten vann turneringen för första gången på 37 år.
– Vi pratade med alla efteråt. Man kan inte förvänta sig att någon i deras ålder säger precis vad de tänker när man som vuxen kommer och pratar med dem. Men det är flera av spelarnas föräldrar som har hört av sig efter turneringen och de med barn som inte fick spela så mycket har sagt att de är glada över att få vara med, säger Robin Bergström.
Han tillägger:
– Att vara med kan också ge en del av dem andra möjligheter.
Är det så?
– Ja, det är några klubbar som har hört av sig och frågat oss om de som inte fått spela så mycket inför intagningarna till deras hockeygymnasier.
Norr media AB
LHF96 skrev:Samtidigt behöver man beakta värdet av att Norrbotten vinner turneringen. Framgång föder framgång och det är ju inte omöjligt att andra ungdomar ser vad som går att göra och väljer att satsa mer på sporten.
Visst är det bara ungdomar men jag kan ändå tycka att det är lite tråkigt att man bara ska nöja sig med att delta varje år, det finns gott om turneringar där man kan fördela speltid jämt. Underlaget är uppenbarligen inte stort nog för att ha ett lag med jämnpresterande kedjor och då valde man den här gången att anpassa sig efter det. TV-pucken är ändå ett slags skyltfönster för övriga Sverige.
Helt sant. Det finns ju ett stort värde för hockeyn i länet att det går bra. Och jag tycker att formatet är roligt också.
Det är ju en ganska omfattande process för att bygga TV-puckslaget och många spelare som granskas. Så det är ju ingen social verksamhet utan man försöker ju verkligen ta ut det bästa laget. Det är ju klart att man vill få ihop ett lag som är konkurrenskraftigt. Men jag tror ju att det är få tränare som tar ut en trupp av spelare och sedan inte använder de flesta av dem i matchen. Det är ju det upplägget som blir konstigt. Det är ungefär som att man vill ha ett lag med 18-åringar men bara har tillgång till 15-åringar och då vill man bara köra de allra bästa, de som har utvecklats mest vid tillfället. Det borde vara en tränares ansvar att bygga ett lag utifrån det material man har och använda det på bästa sätt. Kan tänka mig att Bulan tycker att det helt enkelt är lite slappt av en tränare att göra så. Men nu spekulerar jag bara.
Kanske är det så att formatet med 2 perioder är det som gör det möjligt att köra såna varianter och då är det ju ganska enkelt att fixa om man vill det.
evanovich- Antal inlägg : 158
evanovich skrev:bulan är nog mest avundsjuk på folk som lyckas coacha hem finaler
Det var elakt. Men ganska roligt.
3 matcher, 3 segrar varav 1 mot svåra Ångermanland.
Kvar att möta 2 svåra motståndare, Medelpad och vårt grannlän AC, de 2 1a går till slutspel.
https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/14793
Go Norrbotten!
Kneten likes this post
https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/14790
pingu likes this post
Pontaking- Antal inlägg : 1324
https://stats.swehockey.se/Game/Events/775960
https://stats.swehockey.se/Game/Events/775963
En hockeymatch varar i detta fall 40 minuter och det kan gå snabbt.
39:52 GK Out VÄB 15. Lampe, Caspar
39:52 3-4 (EQ) NOR 19. Josbrant, Måns (5)
11. Lundberg, Carl
39:43 3-3 (EQ) NOR 5. Gunnarfeldt, Elias (2)
19. Josbrant, Måns
38:47 GK Out NOR 30. Waller, Viggo
38:47 TO NOR Timeout
36:53 2 min VÄB 4. Tjärnström, Kim Hooking
(36:53 - 38:53)
35:35 3-2 (EQ) NOR 19. Josbrant, Måns (4)
Norrbotten vände 3-1 underläge till seger med 4-3 mot Västerbotten i TV-pucken, 2+1 för Måns Josbrant. pic.twitter.com/vrtpKMevDH
— Anton (@bolaniii9) September 10, 2023
SatanicPanic likes this post
Återstår att ishockeyförbundet råkat skriva fel.
https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/15339
Sportchefen #2- Antal inlägg : 938
Jo Gästrikland får en gratisplatsSportchefen #2 skrev:Jag fattar inte slutspelet för pojkar. Hur kan inte Ångermanland vara med men Gästrikland? Kan väl aldrig vara för att slutspelet spelas i Gävle?
OBS undantag: Om laget från arrangörsdistriktet av slutspelet inte kvalificerar sig direkt till slutspelet kommer lägst rankade lag två att ersättas med laget från arrangörsdistriktet.
PM- Antal inlägg : 1947
PM skrev:Jo Gästrikland får en gratisplatsSportchefen #2 skrev:Jag fattar inte slutspelet för pojkar. Hur kan inte Ångermanland vara med men Gästrikland? Kan väl aldrig vara för att slutspelet spelas i Gävle?
OBS undantag: Om laget från arrangörsdistriktet av slutspelet inte kvalificerar sig direkt till slutspelet kommer lägst rankade lag två att ersättas med laget från arrangörsdistriktet.
Se på fan.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 938
Sportchefen #2 skrev:PM skrev:Jo Gästrikland får en gratisplatsSportchefen #2 skrev:Jag fattar inte slutspelet för pojkar. Hur kan inte Ångermanland vara med men Gästrikland? Kan väl aldrig vara för att slutspelet spelas i Gävle?
Se på fan.
Japp, Gävle...
Flippass- Antal inlägg : 463
Nya tag i morgon.. https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/14790
Nu match mot svåra Gästrikland som nog behöver vinna för att kunna komma topp 2 https://stats.swehockey.se/Game/Events/775714
Blitzwagen likes this post
Resultatservice här https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Live/14787
10:20 Dalarna - Östergötland
12:10 Norrbotten - Södermanland
Line up https://stats.swehockey.se/Game/LineUps/801906
14:20 Småland - Västergötland
16:00 Stockholm Nord - Gästrikland
Alla matcher i Monitor ERP Arena Gävle
Metheuz- Antal inlägg : 745
En sak är säker, bulanhokky för fulla muggar av framförallt Nb. Lovande för Nb hockey och LHF, gäller som vanligt att förvalta dessa ungdomar väl nu.
Tobbebias88 likes this post
2023-11-03 17:10 V. Placering 5-8 - V. Placering 5-8
Matchen om 5e platsen blir:Tony Moore skrev:Vinst för Nbt med 2-3 efter ot, fortfarande chans att bli 5a i årets turnering.
2023-11-03 17:10 V. Placering 5-8 - V. Placering 5-8
2023-11-03 17:10 Norrbotten - Gästrikland https://stats.swehockey.se/Game/Events/801914
Norrbotten får gälla som favorit, jinxar här men Gäs åkte ut i kvalet men fick en gratisplats i slutspelet som arrangör.. https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/14789
Medan Nbt vann sin kvalgrupp https://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/14793
4-1 i öppen kasse av Vilgot Åberg (nu i Sunderbyn, LHF moderklubb) och därmed tar Norrbotten 5e platsen, litet grattis!
“Kanske det bästa laget Norrbotten någonsin haft”
Efter den missade slutspelsplatsen i fjol bubblar Norrbotten av förväntan inför årets turnering. Samtidigt som Luleå går för sitt sjunde raka SM-guld skördar juniorlagen frukten av detta på flicksidan. Frukt som ser ut att kunna ta laget hela vägen – och kanske bidra till det bästa laget Norrbottens någonsin ställt upp med i TV-pucken.
– Vi har aldrig haft så tuff konkurrens. Vi startade med nästan 40 spelare och det har varit tufft att gallra. Den här generationen i Norrbotten har vuxit upp med Luleå/MSSK:s framgångar och med många förebilder på damsidan. Därför har vi ett större urval i år, säger tränaren Toni Hietala.
I grupp D, som spelas i Ånge 13-15 september, ställs Norrbotten mot Medelpad, Jämtland/Härjedalen, Västerbotten och Ångermanland.
Jokerman ll- Antal inlägg : 1412
Bamsefar likes this post
Bamsefar and Blitzwagen like this post
Bamsefar and Blitzwagen like this post
Bamsefar likes this post
Med sig från grupp D fick man Västerbotten men det satt långt inne. Västerbotten och Ångermanland hade båda sex poäng inför sista omgången. Västerbotten vann tillslut med 2-1 och tog sig vidare.
De är klara för slutspel:
Från grupp A: Göteborg och Västergötland
Från grupp B: Dalarna och Gästrikland/Hälsingland
Från grupp C: Södermanland och Stockholm
Från grupp D: Norrbotten och Västerbotten
Slutspelet spelas första helgen i november i Väsby. Det återstår att se exakt vilka som möts i kvartsfinalerna.
Hejsan likes this post
Sida 2 av 2 • 1, 2
|
|