Joonas Jalvanti

+39
Dentos
LubosC
Donowitz
Urken
PM
LHF96
Hedanders
Tony Moore
Myrman
Blinders
Olausson16
RSD555
pingu
Lillajag
farre
Norrlandstoken
Ferros
Kapten Haddock
CKa
Jokerman
Micke80
Pingis 11
Hankburger
Högljudd
Tigerman
icemask
Old Brooklyn
Pajala
KaptenBlodskelett
Jonken
Bamsefar
Anthrax
ski3r
Dustin
hokkzorz
LulefanGBG
Lars158
Redbear
Puckad
43 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Tigerman tor 31 jan 2019, 15:20

Petad har man väl inte varit men fått väldigt lite speltid sista matcherna. Dels håller jag med om att han på sista tiden inte sett på länga vägar lika bra ut som han gjorde i fjol, dels så har Nisse tagit ett stort kliv efter JVM och det har då blivit på bekostnad av Joonas. Just nu är Nisse ett bättre alternativ helt enkelt.

Sondell tycker jag inte man ska nämna i samma mening. Han är en helt annan spelartyp som spelar med högre risk men också med mycket högre reward. Jalvanti skapar inte mycket framåt, det gör däremot Sondell. Och med tanke på speltiden så har Sondell antagligen en klart en lägre felprocent.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Micke80 tor 31 jan 2019, 15:57

farre skrev:
Micke80 skrev:Den beskrivningen brukar stämma på honom, men i år har han gått bort sig rätt mycke och dessutom spelat fast sig och medspelarna mer än man är van att se


Tycker den beskrivningen passar bättre hos en annan back vi alla känner #50
Vi behöver Jalvanti i ett slutspel och han är rätt stabil i jämförelse med den ovannämnda dräll-pellen!
Att spela dem i samma backpar är inte optimalt, samtidigt är det svårt att sära på själin/Engsund och Sellgren/Gustafsson då båda paren funkat så bra

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Hankburger tor 31 jan 2019, 16:46

farre skrev:
Micke80 skrev:Den beskrivningen brukar stämma på honom, men i år har han gått bort sig rätt mycke och dessutom spelat fast sig och medspelarna mer än man är van att se


Tycker den beskrivningen passar bättre hos en annan back vi alla känner #50
Vi behöver Jalvanti i ett slutspel och han är rätt stabil i jämförelse med den ovannämnda dräll-pellen!

Gäsp. Självfallet ska mobben ge sig på Sondell när det pratas om en annan spelare. Sondell må vara slarvig med pucken bitvis men Jalvanti har varit en klass för sig själv. Han har inte alls varit lika bra i år som han var förra året och därför är han bänkad. Som Jalvanti spelat denna säsong så behövs han inte i ett slutspel. Sondell behöver en defensiv och skridskoskicklig back bredvid sig. Och det är tyvärr inte Jalvanti idagsläget.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av LubosC mån 22 apr 2019, 09:12

Har fastnat lite i tankarna kring Jalvantis säsong. Jag tror att mycket beror på att han fick börja den här säsongen i backpar med Sondell. Det var mycket dräll och slarv från dessa två framförallt i början av säsongen. Så min tanke är att Jalvantis självförtroende fick sig en rejäl törn i början och inte riktigt återhämtade sig efter det. Sen har det väl ryktats lite om att han även har varit skadad? Jag ser gärna att man behåller Jalvanti, för han är i mina ögon en riktigt stabil och pålitlig back. Ser man att det fortfarande inte funkar redan i början på nästa säsong så kan man fundera på att lösa det då istället för nu.
Är det någon som minns vem han till största delen spelade i backpar med första och andra säsongen i Luleå?
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Dustin mån 22 apr 2019, 09:32

LubosC skrev:Har fastnat lite i tankarna kring Jalvantis säsong. Jag tror att mycket beror på att han fick börja den här säsongen i backpar med Sondell. Det var mycket dräll och slarv från dessa två framförallt i början av säsongen. Så min tanke är att Jalvantis självförtroende fick sig en rejäl törn i början och inte riktigt återhämtade sig efter det. Sen har det väl ryktats lite om att han även har varit skadad? Jag ser gärna att man behåller Jalvanti, för han är i mina ögon en riktigt stabil och pålitlig back. Ser man att det fortfarande inte funkar redan i början på nästa säsong så kan man fundera på att lösa det då istället för nu.
Är det någon som minns vem han till största delen spelade i backpar med första och andra säsongen i Luleå?

Snyggt att Sondell fick ta smällen för att Jalvanti var kass under säsongen. Jalvanti har spelat en säsong tidigare(17/18) i LHF och även då spelade han mestadels med Sondell.

Sondell må ha sina brister men man får en offensiv uppsida av honom till skillnad mot Jalvanti som faktiskt varit oduglig framåt. När han dessutom går bort sig och spelar fast sig gång på gång i egen zon ser jag inte varför vi ska behålla honom.

Dustin

Antal inlägg : 6869
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Dentos mån 22 apr 2019, 09:53

Jag har tyvärr också svårt att se Jalvanti komma tillbaka i den form han var i förra året. Det är synd, han var en av våra klart bästa backar när han kom in.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Micke80 mån 22 apr 2019, 17:17

Tror som vanligt att skadornas försäsongen kan förstöra mycket. Speciellt om man kommer in fel i det från början.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av NallePhu mån 22 apr 2019, 17:20

Varför Jalvanti varit dålig kan nog bero på han har fått täcka upp Sondells misstag i tid och otid och svårt få till ett eget vettigt spel på en nivå som är hög, Jalvanti måste ha en pucksäker och mer positionssäker back än det Sondell någonsin kommer vara....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Hankburger mån 22 apr 2019, 18:19

NallePhu skrev:Varför Jalvanti varit dålig kan nog bero på han har fått täcka upp Sondells misstag i tid och otid och svårt få till ett eget vettigt spel på en nivå som är hög, Jalvanti måste ha en pucksäker och mer positionssäker back än det Sondell någonsin kommer vara....
Man vet att det börjar likna ett drev när andras misstag skylls på Sondell... Jalvantis misstag kan inte skyllas på Sondell. Två exempel är match 2 mot Växjö och match två mot Frölunda där två gigantiska misstag från Jalvanti lett till antingen baklängesmål eller att Sondell tvingats göra en räddning. Det är även ganska talande att Sondell blev bättre när han slapp Jalvanti runt sig.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av LubosC ons 24 apr 2019, 10:44

Määk skrev:
LubosC skrev:Har fastnat lite i tankarna kring Jalvantis säsong. Jag tror att mycket beror på att han fick börja den här säsongen i backpar med Sondell. Det var mycket dräll och slarv från dessa två framförallt i början av säsongen. Så min tanke är att Jalvantis självförtroende fick sig en rejäl törn i början och inte riktigt återhämtade sig efter det. Sen har det väl ryktats lite om att han även har varit skadad? Jag ser gärna att man behåller Jalvanti, för han är i mina ögon en riktigt stabil och pålitlig back. Ser man att det fortfarande inte funkar redan i början på nästa säsong så kan man fundera på att lösa det då istället för nu.
Är det någon som minns vem han till största delen spelade i backpar med första och andra säsongen i Luleå?

Snyggt att Sondell fick ta smällen för att Jalvanti var kass under säsongen. Jalvanti har spelat en säsong tidigare(17/18) i LHF och även då spelade han mestadels med Sondell.

Sondell må ha sina brister men man får en offensiv uppsida av honom till skillnad mot Jalvanti som faktiskt varit oduglig framåt. När han dessutom går bort sig och spelar fast sig gång på gång i egen zon ser jag inte varför vi ska behålla honom.

Jag säger inte att allt var Sondells fel. Skriver jag det någonstans? scratch Det jag vill säga är bara att jag tycker det är märkligt att Jalvanti går från att vara vår typ, stabilaste defensiva back till en säkerhetsrisk från en säsong till en annan. Sen var det klumpigt av mig att dra in Sondell. Borde ha förstått att folk skulle övertolka det och tro att jag skyller alla Jalvantis misstag på han.
Visst, Sondell har en offensiv uppsida. Men till vilket pris?
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av rasbiologen ons 24 apr 2019, 14:06

LubosC skrev:
Jag säger inte att allt var Sondells fel. Skriver jag det någonstans? scratch Det jag vill säga är bara att jag tycker det är märkligt att Jalvanti går från att vara vår typ, stabilaste defensiva back till en säkerhetsrisk från en säsong till en annan. Sen var det klumpigt av mig att dra in Sondell. Borde ha förstått att folk skulle övertolka det och tro att jag skyller alla Jalvantis misstag på han.
Visst, Sondell har en offensiv uppsida. Men till vilket pris?

Jag gillar hur du lyfter kritiken från Sondell till  Jalvanti, som jag själv tycker har gått ner sig från ifjol, men sen gick det tillbaka till Sondell. Very Happy
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Blinders fre 26 apr 2019, 09:18

En stor anledning till Jalvantis dåliga säsong.

David Olsson Jiglund skrev:Stördes av skada: "Det har gjort ont"
ISHOCKEY Hans andra säsong i Luleå Hockey blev inte alls som Joonas Jalvanti hade hoppats. Nu berättar han om den skada han har besvärats av. "Det har gjort ont – och då är det inte lätt att göra sin grej", säger han.

David Olsson Jiglund10:43 | 2019-04-26
Säsongen började olyckligt för Joonas Jalvanti som missade flera träningsmatcher efter att ha skurit sig på en skridsko när han skulle byta skena.

En bit in på säsongen drabbades den 30-årige finländaren av ytterligare en skada.

– Det är ingen stor skada. Jag kommer inte behöva någon operation, eller så. Men det har gjort ont. Och då är det inte lätt att göra sin grej, säger Joonas Jalvanti.

Han tillägger sedan:

– Men vi har lagt upp en plan som jag ska arbeta utifrån i sommar, och förhoppningsvis är det bra till nästa säsong. Så att alla får se den gamle vanlige Joonas igen.

Att han är besviken över sin säsong är inget han hymlar om.

– Det är kul att det gick så bra för laget. Men för mig personligen var säsongen en stor besvikelse. På slutet var min roll inte heller särskilt stor, och när man bara får några minuter per match är det svårt att spela bra.

– Samtidigt förstår jag varför jag inte fick så många minuter. Alla de andra spelade ju bra. Och det gjorde inte jag, tillägger han – och fortsätter:

– Men jag är riktigt revanschsugen. Och jag hoppas att kroppen ska kännas bra till nästa säsong. Så att jag kan hjälpa laget göra en ännu bättre säsong, och gå ännu längre i slutspelet.

Han gläds över värvningarna av landsmännen Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki.

Han och Juhani Tyrväinen växte upp i Lahti och har spelat tillsammans i Pelicans.

– Det är en bra värvning. Han är en riktigt duktig spelare, och jag tror han kommer passa bra in i vårt spelsystem. Jag tror publiken kommer gilla honom också. Hans tacklingar är tunga, säger Joonas Jalvanti.

Sedan tillägger han:

– Jag känner inte Arttu. Men det är också en bra spelare, och det känns fint att få in några jag kan prata finländska med i omklädningsrummet.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/stordes-av-skada-det-har-gjort-ont-nm5090041.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Jokerman tor 12 dec 2019, 10:31

Joonas  Jalvanti - Sida 3 B60df410
Bild: Pär Bäckström / Frilans | Joonas Jalvanti fick lite mera istid då Pontus Själin saknades i andra kvartsfinalen mot Lausanne.

Joonas Jalvantis kontrakt går ut i och med denna säsong. Fortfarande är det oklart vart den finske backen kommer att spela kommande säsong.

I december lämnar Nils Lundkvist Luleå Hockey för att spela junior–VM och han kommer att missa fyra stycken matcher i SHL.

Blir det ännu mera speltid då?

– Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men det är klart att det kan vara en chans för mig att visa att jag ska ha mera istid. Fast samtidigt måste jag också spela bra då.

– Jag kan bara jobba hårt när jag får spela.

Norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av farre lör 01 feb 2020, 17:58

Riktigt bra idag. Bästa på hela säsongen skulle jag vilja säga. Vilken bonus om han kan hålla den här nivån framöver.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Dustin lör 01 feb 2020, 18:56

farre skrev:Riktigt bra idag. Bästa på hela säsongen skulle jag vilja säga. Vilken bonus om han kan hålla den här nivån framöver.

Håller med. Väldigt bra mot Växjö matchen innan också. Kul att han studsat tillbaka så vi får bredd på backen inför slutspel.

Dustin

Antal inlägg : 6869
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av PM sön 02 feb 2020, 16:14

Määk skrev:
farre skrev:Riktigt bra idag. Bästa på hela säsongen skulle jag vilja säga. Vilken bonus om han kan hålla den här nivån framöver.

Håller med. Väldigt bra mot Växjö matchen innan också. Kul att han studsat tillbaka så vi får bredd på backen inför slutspel.
Jäklar vad kul att Jalvanti uppmärksammas!
Är lätt att gnälla på en spelare när de gör en dålig match, men svårare att berömma då det inte är en spelare som direkt solar sig i rampljuset. Gillar dessa "anonyma" defensiva backar som gör sitt jobb i skymundan.
Tycker också han spelat riktigt bra de senaste matcherna.

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 18 feb 2020, 21:38

Vasa Sport för honom tydligen...
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Pajala tis 18 feb 2020, 21:48

KaptenBlodskelett skrev:Vasa Sport för honom tydligen...

Bra för alla parter.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av GustenA tis 18 feb 2020, 21:51

För nästa säsong då?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 18 feb 2020, 21:56

GustenA skrev:För nästa säsong då?
Precis.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Bamsefar tis 18 feb 2020, 22:10

KaptenBlodskelett skrev:
GustenA skrev:För nästa säsong då?
Precis.

Inte Örebro då ? scratch
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 18 feb 2020, 22:15

Bamsefar skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
GustenA skrev:För nästa säsong då?
Precis.

Inte Örebro då ? scratch
Han har redan varit där. Cool
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av rasbiologen tis 18 feb 2020, 22:28

Vore iofs en lågoddsare.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Jokerman tis 03 mar 2020, 22:54

Jalvanti är inte ens med som 7:e back för tredje matchen i rad?

I slutspelet behöver vi ha defensiva backar som typ Jalvanti och Själin som kan gå in och jobba stenhårt i presspelet och samtidigt inte tumma på grunderna i positionsspelet. Som laget ser ut nu är det oroande att Jalvanti inte är med bland de sju backarna.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 22 apr 2020, 18:39

Lycka till i Pelicans!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Tony Moore fre 24 apr 2020, 18:28

Lycka till Joonas och tack för din insats i vårt kära LHF! Du är alltid välkommen att besöka/bo i Luleå!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Rikky fre 24 apr 2020, 19:18

Tony Moore skrev:Lycka till Joonas och tack för din insats i vårt kära LHF! Du är alltid välkommen att besöka/bo i Luleå!
Precis, dvs. håller med. En back som har bra klass och gjort det bra i luleå. Jobbar stenhårt och är ett föredöme tycker i alla fall jag.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Joonas  Jalvanti - Sida 3 Empty Sv: Joonas Jalvanti

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet