Joonas Jalvanti
+39
Dentos
LubosC
Donowitz
Urken
PM
LHF96
Hedanders
Tony Moore
Myrman
Blinders
Olausson16
RSD555
pingu
Lillajag
farre
Norrlandstoken
Ferros
Kapten Haddock
CKa
Jokerman
Micke80
Pingis 11
Hankburger
Högljudd
Tigerman
icemask
Old Brooklyn
Pajala
KaptenBlodskelett
Jonken
Bamsefar
Anthrax
ski3r
Dustin
hokkzorz
LulefanGBG
Lars158
Redbear
Puckad
43 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Joonas Jalvanti
Välkommen! In i hetluften redan imorgon verkar det som
Redbear- Antal inlägg : 6754
Wellcome to Luleå!
Någon som har koll på honom. Utöver ep.com menar jag..
Någon som har koll på honom. Utöver ep.com menar jag..
LulefanGBG- Antal inlägg : 12235
får väl fråga nån inbiten örebroare
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Den här spelaren har helt gått mig obemärkt förbi. Aldrig hört talas om honom faktiskt. Styrkor, svagheter? Hoppas på en skridskoskicklig back som är bra i defensiven men även kan sätta en passning på bladet, någon som vet om han uppfyller de kriterierna?
Dustin- Antal inlägg : 7023
iof så har man spelat med landslaget så är man nog inte helt kass.
Jalvanti kom till Örebro med juniorlandslagsmeriter i ryggen och har kanske inte riktigt lyckats lämna något större avtryck. Han har producerat 2 mål och 12 assist på totalt 101 matcher i SHL. Han landade på +9 och 26 utvisningsminuter under denna period, och fick ganska mycket speltid, uppemot 18 minuter per match under säsongen som gick.
Jalvanti har varit en av fyra backar som använts mest i numerärt underläge och det har varit ett moment som Örebro Hockey varit riktigt bra på under de senaste två säsongerna. Även om man kan beskriva honom som en tvåvägsback är hans styrka främst i defensiven, men det finns nog som vill hävda att han gjorde ett och annat misstag i egen zon också.
ski3r- Antal inlägg : 1990
ski3r skrev:Jalvanti kom till Örebro med juniorlandslagsmeriter i ryggen och har kanske inte riktigt lyckats lämna något större avtryck. Han har producerat 2 mål och 12 assist på totalt 101 matcher i SHL. Han landade på +9 och 26 utvisningsminuter under denna period, och fick ganska mycket speltid, uppemot 18 minuter per match under säsongen som gick.
Jalvanti har varit en av fyra backar som använts mest i numerärt underläge och det har varit ett moment som Örebro Hockey varit riktigt bra på under de senaste två säsongerna. Även om man kan beskriva honom som en tvåvägsback är hans styrka främst i defensiven, men det finns nog som vill hävda att han gjorde ett och annat misstag i egen zon också.
Känns som en budgetvärvning...petar han Själin, Grahn eller rentutav Sondell?
Inte gjort mål sen säsongen 2014-2015 för övrigt. Står att han är en tvåvägsspelare bra på grillorna och duglig passningsspelare på EP. Vi får väl se. Låga förväntningar, hoppades på en lite tuffare back om vi nu skulle ha värvat.
Anthrax- Antal inlägg : 984
Joonas har valt tröja nummer 19.
Redbear- Antal inlägg : 6754
En utpräglad defensiv back ? vilket är väl vad som behövs i första hand men kan inte tänka mig att han är i närheten av "Welch" pengar.
Bamsefar- Antal inlägg : 12079
Bamsefar skrev:En utpräglad defensiv back ? vilket är väl vad som behövs i första hand men kan inte tänka mig att han är i närheten av "Welch" pengar.
Det faktum att han brukar skramla ihop till en nolla i målkolumnen är perfekt matchning för vårat CV
Skräddarsydd!
-Jaha.... Luleå Hockey fortsätter att ta in spelare -som KHL-laget Jokerit bryter kontrakt med. LHF måste onekligen i princip hängt på låset -då Joonas och Jokerit kom överens att bryta kontraktet igår.
Nåväl. I Joonas Jalvanti får Luleå Hockey en rörlig -och placering säker alround back. Han har ett bra första pass -och spelar hellre säkert -än krånglar till det. Han är inte direkt en fysisk spelare. Bra psyke -och tar sällan klantiga utvisningar.
Intressant och se vilken nivå Bulan, Stridh, Kyrö kan få ur Joonas i LHF. Tror dock att tränarna kan komma att gilla Joonas Jalvanti riktigt mycket framöver.
- TERVETULOA LUULAJAAN JOONAS !!!!
Nåväl. I Joonas Jalvanti får Luleå Hockey en rörlig -och placering säker alround back. Han har ett bra första pass -och spelar hellre säkert -än krånglar till det. Han är inte direkt en fysisk spelare. Bra psyke -och tar sällan klantiga utvisningar.
Intressant och se vilken nivå Bulan, Stridh, Kyrö kan få ur Joonas i LHF. Tror dock att tränarna kan komma att gilla Joonas Jalvanti riktigt mycket framöver.
- TERVETULOA LUULAJAAN JOONAS !!!!
Jonken- Antal inlägg : 6879
Här är ett sammandrag från en träningsmatch från i somras mellan Jokerit och Sibir -där Luleå nyförvärvet Jonnas Jalvanti fick näta.
Jokerit - Sibir Novosibirsk
Finsk komentator
Jokerit - Sibir Novosibirsk
Finsk komentator
Välkommen!
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Pajala- Antal inlägg : 18283
På vilket sätt var han värdelös?Pajala skrev:hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Old Brooklyn skrev:På vilket sätt var han värdelös?Pajala skrev:hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Tillförde inte laget det han var värvad för... som en defensiv back, offensivt finns han inte ens på kartan, därför vet ingen vem han är, har är för osynlig helt enkelt, han ska väl ersätta janne som är slut i branschen, om Luleå tror att han är en ersättare för Jaros så är dom vilse i pannkakan.
Pajala- Antal inlägg : 18283
Försök hitta en av Jaros kaliber för samma peng !Pajala skrev:Old Brooklyn skrev:På vilket sätt var han värdelös?Pajala skrev:hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Tillförde inte laget det han var värvad för... som en defensiv back, offensivt finns han inte ens på kartan, därför vet ingen vem han är, har är för osynlig helt enkelt, han ska väl ersätta janne som är slut i branschen, om Luleå tror att han är en ersättare för Jaros så är dom vilse i pannkakan.
Nä grejen är nog att man värvar en defensiv för att låta en annan bli offensiv !
icemask- Antal inlägg : 4132
Pajala skrev:hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Är det nån värvning dom senaste 10 åren som du inte trott skall vara en floppvärvning?
Han kan ju inte ha varit helt värdelös i Öret om han fick ett kontrakt med Jokerit och spelade i landslaget i samma veva. Det betyder minst två olika lagledningar som såg något värdefullt i honom under samma period. Däremot tror jag inte man ska ha några större förhoppningar på att han producerar offensivt, men till det har vi andra pjäser som Johnston, Sondell och i viss mån Mikkelson. Det är ytan framför kassen och runt egna sarghörnen som måste förbättras, samt uppspelen, och där borde han ha större potential att tillföra något.icemask skrev:Försök hitta en av Jaros kaliber för samma peng !Pajala skrev:Old Brooklyn skrev:På vilket sätt var han värdelös?Pajala skrev:hmm ... han var väl ganska så värdelös i Örebro om jag kommer ihåg rätt .... känns som en floppvärvning men jag väntar väl några matcher innan jag tar fram motorsågen
Nä grejen är nog att man värvar en defensiv för att låta en annan bli offensiv !
För övrigt sägs det från katakomberna att Jaros fick ett rejält lönelyft i och med det nya kontraktet så man kan nog mer eller mindre anta att hans lön i princip täcker Jalvantis.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Man lämnar ju sällan stora omedelbara intryck som defensiv back. Är nog ganska få motståndarfans som ägnat Robin Jonsson särskilt många tankar, förutom djurgårdare förstås.
KUNG Jonsson! Namnet/personen = RESPEKT x 100 !!!!Old Brooklyn skrev:Man lämnar ju sällan stora omedelbara intryck som defensiv back. Är nog ganska få motståndarfans som ägnat Robin Jonsson särskilt många tankar, förutom djurgårdare förstås.
Ger ju fortfarande GÅSHUD -när han stänkte in skiten mot Djurgården...
För att inte tala om när Robin Jonsson ställde sig vid bron, då kom ingen över, bildligt talat, saknas oerhört
Bamsefar- Antal inlägg : 12079
Jalvanti inne på alla 4 baklängesmålen ikväll.
Var han inte värvad som deffback?
Högljudd- Antal inlägg : 1011
För det första var han "bara" inne på 3. För det andra är det Mikkelson som gör grova misstag (i mina ögon) på samtliga av dessa tre mål. När Johnston spelade med Mikkelson skällde vi på honom med. Svårt att inte dra slutsatsen att #27 inte klarar av att anpassa sig till det nya spelsystemet.Högljudd skrev:Jalvanti inne på alla 4 baklängesmålen ikväll.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Högljudd skrev:Jalvanti inne på alla 4 baklängesmålen ikväll.
Ganska talande att både Johnston och Jalvantis minusstatistik har en sak gemensamt. Mikkelson...
Så fort Sondell gick in bredvid Johnston så började hans pass sitta och han blev bättre defensivt. Slump?
Vet inte vad det är men Mikkelson har absolut inte startat denna säsong bra. Faktum är att han är nog den sämsta backen i laget just nu.. Grahn inräknad.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
KaptenBlodskelett skrev:För det första var han "bara" inne på 3. För det andra är det Mikkelson som gör grova misstag (i mina ögon) på samtliga av dessa tre mål. När Johnston spelade med Mikkelson skällde vi på honom med. Svårt att inte dra slutsatsen att #27 inte klarar av att anpassa sig till det nya spelsystemet.Högljudd skrev:Jalvanti inne på alla 4 baklängesmålen ikväll.
Om vi haft en back av någorlunda shl-klass på Mikkels plats
hade vi haft ca 7 poäng till och varit delad tvåa i tabellen med
Växjö. Det är små marginaler.
Pingis 11- Antal inlägg : 133
Små marginaler över längre tid tenderar att resultera i stora marginaler. Hoppas att backsidan såväl som backpar och individer kan landa på en jämn och tillfredsställande nivå.
Jalvanti får väldigt gärna blomma ut till en defensiv klippa, och just nu tror jag inte att det skulle bli sämre ifall han lirade med Grahn istället för Mikkel.
Jalvanti får väldigt gärna blomma ut till en defensiv klippa, och just nu tror jag inte att det skulle bli sämre ifall han lirade med Grahn istället för Mikkel.
Old Brooklyn skrev:Små marginaler över längre tid tenderar att resultera i stora marginaler. Hoppas att backsidan såväl som backpar och individer kan landa på en jämn och tillfredsställande nivå.
Tycker Engsund känns som den stabilaste backen i egen zon just nu och därför skulle jag gärna se att han fick antingen lira med Jalvanti för att skapa ett riktigt stabilt par eller med Mikkelson för att itne få nån som faller igenom helt.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Mm, svårt imponera när man paras med den klumpigaste sölkorven i ligan.
Joonas Jalvanti, som bildar backpar med #50 Daniel Sondell, har gjort två riktigt stabila insatser den här veckan mot Färjestad och Frölunda.
Jalvanti visar prov på bra defensivt spel i egen zon, är kylig med puck och passningsspelet börjar sitta mer och mer. När Jalvanti är som bäst så får man lite Janne vibbar faktiskt
#19 Jalvanti
Jalvanti visar prov på bra defensivt spel i egen zon, är kylig med puck och passningsspelet börjar sitta mer och mer. När Jalvanti är som bäst så får man lite Janne vibbar faktiskt
#19 Jalvanti
Jokerman- Antal inlägg : 1983
Jokerman skrev:Joonas Jalvanti, som bildar backpar med #50 Daniel Sondell, har gjort två riktigt stabila insatser den här veckan mot Färjestad och Frölunda.
#19 Jalvanti
En ny Topi helt klart.
CKa- Antal inlägg : 1359
Jokerman skrev:Joonas Jalvanti, som bildar backpar med #50 Daniel Sondell, har gjort två riktigt stabila insatser den här veckan mot Färjestad och Frölunda.
#19 Jalvanti
Så är de Joker. Han har spelat väldigt stabilt och fungerar kanon i de försvar vi har mannat banan de senaste matcherna!
De är inte så att jag saknar Mikkel vid hans sida direkt.
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Om jag förstår det rätt går Jalvantis kontrakt ut efter den här säsongen. Jag tycker LHF ska förlänga.
Han är grym.
Han är grym.
Jokerman skrev:Om jag förstår det rätt går Jalvantis kontrakt ut efter den här säsongen. Jag tycker LHF ska förlänga.
Han är grym.
Jag håller med, tror inte det är en slump att Sondell börjat att spela bättre sedan han fick Joonas vid sin sida. Skulle säga att Jalvanti varit bästa back efter Engsund hittills.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Riktigt stabil defensivt,sådana backar behöver man även om det inte är så flashigt. Känns som att det kan lossna offensivt också, ligger lite i luften.
ski3r- Antal inlägg : 1990
ski3r skrev:Riktigt stabil defensivt,sådana backar behöver man även om det inte är så flashigt. Känns som att det kan lossna offensivt också, ligger lite i luften.
Tycker det ändå är ganska intressant hur Skuggan och Engman har lyckats pricka rätt på de flesta värvningar i år. Kovacs, Jalvanti, Olausson och Cehlin har alla presterat. Sondell börjar komma igång (gjorde sitt andra mål i dag) och Johnston har varit bra de senaste tio-femton matcherna. Samtidigt har man lyckats hålla kvar viktiga spelare som Einar Emanuelsson, Petter Emanuelsson och Engsund. Luleå har en bra grund att bygga på med andra ord.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Man märker att Bulan har tipsat Engman och Skuggan om Jalven. Hans spelstil passar helt perfekt i Bulans taktik. Som ni skriver. Inte flashig men gör oerhörd nytta där ute och passar bra. Sondell är grym på blå och var något vi saknade i pp hela förra året.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
farre- Antal inlägg : 2104
Håller med. Jag tror att sportcheferna har mycket att tacka Bulan för -i sina framgångsrika värvningar.Norrlandstoken skrev:Man märker att Bulan har tipsat Engman och Skuggan om Jalven. Hans spelstil passar helt perfekt i Bulans taktik. Som ni skriver. Inte flashig men gör oerhörd nytta där ute och passar bra. Sondell är grym på blå och var något vi saknade i pp hela förra året.
Tycker att Joonas Jalvanti har varit bra. Dock; om jag skall anmärka någonting i hans spel: Är att han borde vara lite starkare vid sargerna + framför den egna kassen. Dock kompenserar han detta med en väldigt bra positionering + GAP. Sedan tar han ju inga onödiga utvisningar heller; vilket är RESPEKT -med tanke på vilken position han spelar.
Vill gärna se 4 styck defensiva backar av högsta SHL-hylle kvalitet i LHF's backlinje nästa säsong. Utöver detta; ser jag gärna att dessa spelare sitter på minst ett 2 års papper (gärna längre). Just nu finns bara Engsund. Med Jalvanti blir det två.
- "Skuggan" och Engman har helt klart ett viktigt jobb framför sig.
/ Jonken
Jalvanti har varit riktigt bra men om vi ska in med Erik Gustavsson, Sellgren och lyfta upp Nisse finns det inte plats för Jalvanti. Det skulle isf vara om man lyckas bryta med Mikkelson utan nån större kostnad kan nog Jalvanti bli kvar!
Lillajag- Antal inlägg : 737
Hoppas vi kan skriva fast Jalvanti till nästa säsong! Defensiv klippa!
pingu- Antal inlägg : 2416
pingu skrev:Hoppas vi kan skriva fast Jalvanti till nästa säsong! Defensiv klippa!
Ja, växer och växer. Hoppas ansvariga tar sitt ansvar och får honom att stanna!
RSD555- Antal inlägg : 705
Jalvanti är så jävla bra. Ligger alltid rätt i banan både i förhållande till medspelare, motståndare och puck och så enormt följsam å alltid rätt pressavstånd. Måste vara grymt svårt att spela mot honom och lika enkelt att spela med, han imponerar verkligen.
Lillajag- Antal inlägg : 737
JJ ska vara spela i vårat gäng flera säsonger till om jag får bestämma. Han kom in lagets spel DIREKT och gjorde oss bättre defensivt. Har förmågan att få det svåra att se enkelt ut.
Taitoa ja kovaa työtä
Hyvää työtä Joonas!
#19 JALVANTI
Taitoa ja kovaa työtä
Hyvää työtä Joonas!
#19 JALVANTI
Hyllningen: "Jalvanti är en tränares dröm"
http://www.nsd.se/sport/100-hockey/hyllningen-jalvanti-ar-en-tranares-drom-nm4748225.aspx
- Spoiler:
- Hyllningen: "Jalvanti är en tränares dröm"
ISHOCKEY Han har vuxit ut till en nyckelback i Luleå Hockey. Nu hyllas finländaren. "Han är en tränares dröm", säger assisterande coachen Henrik Stridh.
Jimmy Stålnacke06:00 | 2018-01-25
När Christian Jaros blev kvar borta i Nordamerika så agerade Luleå Hockey och värvade in en ersättare.
I slutet av september stod det klart att Joonas Jalvanti, 29, ansluter från KHL-laget Jokerit.
Efter en något trevande start har nu den defensiva backen vuxit ut till en nyckelpjäs i Luleå Hockey.
Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans
Bland annat sticker hans +11 ut i plus/minus-statistiken.
– Det har känts ganska bra i matcherna och om jag nu har +11 så är det riktigt bra så här långt. Jag är nöjd med det men man har också lite tur om man inte är på isen när motståndaren gör mål, säger Joonas Jalvanti innan han tillägger:
– Men det kanske skvallrar lite om att jag har gjort mitt jobb ganska bra eftersom jag är mer av en defensiv back.
Det känns som att du har tagit steg för steg under säsongen.
Artikelbild
– Det tar alltid ett tag när man kommer till ett nytt lag. Man måste lära känna sina lagkamrater, hur de spelar, hur jag passar in i gruppen och hur laget spelar. Men det har känts bättre och bättre för varje match och det har varit bra att spela med "the young guy" (Nils Lundkvist). Förhoppningsvis kan jag fortsätta med det och jag tycker också att laget går åt rätt håll nu, säger Jalvanti och fortsätter:
– I de senaste matcherna har vi spelat riktigt bra. Vi ger inte motståndarna så många lägen och våra målvakter har spelat riktigt bra. Nu måste vi bara göra fler mål.
Artikelbild
Nu när du spelar med Nils Lundkvist, känner du att du växer av att få ta en liten papparoll?
– (Skratt) Nä, jag behöver inte vara nån pappa. Det har varit kul att se hur han spelar. Han har ett riktigt bra självförtroende med puck och han tar bra beslut där ute , så jag behöver inte ge honom nån feedback eller hjälpa honom särskilt mycket. Det enda jag har sagt till honom är att han kan följa med i anfall varje gång han får chansen och så tar jag hand om defensiven.
Artikelbild
Det är kanske han som ger dig feedback.
– (Skratt) Precis.
Men om du inte känner att du behöver ta nån papparoll, har du då känt att du måste ta ett större ansvar när ni har haft en del backskador?
– Om vi har skador får jag förmodligen mer istid och när du får det får du bättre självförtroende och gör fler bra saker. Det blir en boll som sätts i rullning, men jag vet inte om jag känner att jag måste ta mer ansvar. Fast det är kul att spela och alla vill spela mer – men förhoppningsvis får vi tillbaka alla spelare nu. Det är alltid bättre.
Hans defensiva insatser till trots. I matchen mot Frölunda i lördags fick Joonas Jalvanti också skjuta säsongens första mål.
– Ja, till slut, säger Jalvanti med lättnad i rösten.
Han fortsätter:
– Det är alltid skönt att göra mål, så nästa match kanske jag kan fortsätta med det. Men min roll är mer defensiv, så jag försöker göra mitt bästa där – sen försöker jag självklart göra mål om jag får chansen. Det är alltid kul.
Första målet är alltså bortgjort – det är ett mål färre än antalet tacklingar som den defensive backen står noterad för under säsongen.
Där är antalet två på 30 spelade matcher.
– Jag försvarar mig mer med klubban och försöker hålla dem utanför vårt mål. Men det kanske är en grej jag kan förbättra, att tacklas lite mer, säger 29-åringen.
Assisterande tränaren Henrik Stridh är imponerad av det som finländaren har visat upp under säsongen.
– Jalvanti är en tränares dröm. Det är inte mycket väsen runt omkring honom och han gör rätt för sig. Han går ut och gör ett hårt jobb, är tuff i närkampsspelet och vill ha pucken på sig när det krävs det. Han kan också sätta igång spelet relativt enkelt och snabbt, säger Stridh och kommer in på den fina plus/minus-statistiken:
– Bara det säger att han är stabil back. Han är inte så där flashig, men han har en sån bredvid sig i "Nisse" (Mils Lundkvist). Han syns mer för läktarögat när han susar fram och slår fina passningar, men man måste ha såna som Joonas Jalvanti i ett lag. Vi är jättenöjda att han kom hit, han är stabil och nyttig.
http://www.nsd.se/sport/100-hockey/hyllningen-jalvanti-ar-en-tranares-drom-nm4748225.aspx
Blinders- Antal inlägg : 5192
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|