Freddy Lindfors

4 posters

Gå ner

Freddy Lindfors Empty Freddy Lindfors

Inlägg av Jokerman lör 23 apr 2016, 19:54

Nästa säsong 2016/17 är det 35 år sedan kirunasonen Freddy Lindfors blev tränare för Luleå Hockey. Utan Freddys hockeyfilosofi och de fantastiska spelare vi hade då skulle jag inte ha mitt stora intresse för Luleå Hockey. Jag gillade även det Osten gjorde som ledare under 90-talet, Myllys-eran och det sköna SM-guldet. Det går aldrig att jämföra olika epoker men en sak är säker: jag kommer aldrig glömma partyt den första elitseriesäsongen. Delfinen var fullsatt, tomteblossen brann, laget vann sju av de nio första matcherna och hockeysverige gapade som fågelholkar. Jag skulle under denna säsong 2016/17 vilja se en hyllning i Delfinen till ledaren Freddy och hela laguppställningarna från 1983/84 och 1984/85 för deras ovärderliga insatser.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av 27 Öqvist lör 23 apr 2016, 22:21

Jo jag håller med om att det är på tiden att hylla hjältarna som tog upp laget i Elitserien och även etablerade laget! Freddy var ju en tränare som trodde på offensiv skridskostark hockey. En hockey som tyvärr verkar vara bortglömd av de flesta, hellre vinna med 7-6 än 1-0.

27 Öqvist

Antal inlägg : 65
Join date : 14-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av Snikne Ville lör 23 apr 2016, 22:27

Freddy är en ikon. En av de allra viktigaste personerna i klubbens historia. Han är däruppe med Seard, Göte o några till.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6410
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av Jokerman mån 31 dec 2018, 10:18

NSD juni 2006:
Lasse Johansson, 36 år från Piteå, tar över i tränarjobbet i Team Kiruna efter Freddy Lindfors och Roger Mikko. 

Det kanske inte är så konstigt. Lasse Johansson har jobbat under Freddy Lindfors i Piteå Hockey innan han själv tog över ansvaret över A-laget som då var i allsvenskan. Det senaste året har han jobbat för Norrbottens ishockeyförbund. Någon skulle kanske säga att Freddy har lärt honom allt han kan. Fast det är möjligen att överdriva något.


- Det är ingen hemlighet att jag gillar Freddys stil som bygger på snabbt passningsspel, mycket skridskoåkning och på att utveckla individen. Jag ska fortsätta bygga på något liknande, men jag kommer också att sätta min egen prägel, säger han.


Kontraktet lyder på ett plus och ett optionsår. Målet är att redan i år ta laget till allsvenskt kval, för att året därpå höja ribban ännu mer förutsatt att ekonomin tillåter.
-Jag är imponerad över att Kiruna har en gedigen plan för hur man ska nå framgång. Man har bra värdegrunder, vilket är viktigt när man bygger på eget material, säger Lasse Johansson.

Förhoppningen är att valet av tränare ska gillas av de spelare som ännu inte har skrivit på inför nästa år. 

Sex gamla och en nygammal spelare (Andreas Nyberg) är redan klara.
-Vi har sagt att vi ska satsa på en bra tränare och bygga utifrån det. Vi har nästan stommen i spelartruppen klar och det ser väldigt ljust ut, säger Thomas Fors i sportgruppen.

Freddy Lindfors Cb116210



PT november 2018:
https://www.luleahockeyforum.com/t202p100-khl
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av Jokerman fre 11 jan 2019, 17:52

Freddy Lindfors 5f074210
Den här fina bilden på Freddy finns på elite prospects

Målvakterna Freddy och Lennart Häggroth spelade i Kiruna AIF 59/60 och 60/61 och bland utespelarna fanns Jan Christiansson, Sören Määttä, Börje Määttä, Östen Määttä, Karl-Erik Sundberg, Bertil Pekkari, Ola Olsson, Arne Eriksson och Tord Lundström.

Den mest kände Määttä från Kiruna AIF var Eilert ”Garvis” Määttä som blev världsmästare för Sverige 57 och 62. Bröderna Salming, Göte Wälitalo, Mikael Andersson och Lasse Karlsson är andra stora spelare som kom från Kiruna AIF.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av Jokerman ll sön 30 maj 2021, 09:10

Ur arkivet: 1963

Om hockeyrivaliteten i Kiruna 1963. En av stjärnorna då var Hans ”Lillstrumpa” Strömberg. Kiruna slog ihop sina lag för en match och slog Stockholms AIK.  Very Happy

Lyssna här när Freddy berättar om Kiruna och Hallelule i Ett stenkast från Delfinen.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1309
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Freddy Lindfors Empty Sv: Freddy Lindfors

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet