KHL
+39
ski3r
Dustin
Hankburger
RSD555
Lehto
Tony Moore
Jokerman
Puckad
icemask
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Qirren
KaptenBlodskelett
LubosC
Fred Herbert
Ivanhoe
Lasse Proppmätt
hokkzorz
Slapshot
BodenSwe
Högljudd
Sundance Kid
Snikne Ville
Tigerman
kralle
Micke80
Bamsefar
Rönken
Old Brooklyn
Zeb Macahan
Norlin
Urken
LulefanGBG
Redbear
Salle
MickkeJ
Dave Rock
Lars158
MamboKing
43 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: KHL
Lars158 skrev:MIF?
Det var min första tanke, men känns mer tveksamt nu när de tagit klivet upp i SHL
Urken skrev:Lars158 skrev:MIF?
Det var min första tanke, men känns mer tveksamt nu när de tagit klivet upp i SHL
AIK var första för mig.
Lars158- Antal inlägg : 9827
Urken skrev:Redbear skrev:Undrar vilken svensk klubb det kan vara?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/khl/article21458855.ab
Modo eller något sådant. De känns fruktansvärt plastiga och nedgångna. Desperat försök att vända skutan uppåt?
Tror inte KHL är intresserade av Modo.
MIF, DIF, AIK, Frölunda torde vara mer intressant för dom.
Lars158 skrev:Urken skrev:Lars158 skrev:MIF?
AIK var första för mig.
MIF - AIK - Modo.
Dock mer tveksam till MIF. AIK är inte heller en helt dålig tanke, då de alltid har ekonomiska problem och säkerligen hoppas lösa det på något magiskt sätt. Kanske har DSM eller några av deras privata sponsorer gett klubben tillåtelse att spela KHL?
Helt klart är det så Lasse. Storstadslag, stort publikanlag.. Tror det vore döden för AIK, men vem vet.
Jokerit lyckas riktigt bra i KHL, så visst skulle ett svenskt storstadslag ha samma förutsättningar.
Jokerit lyckas riktigt bra i KHL, så visst skulle ett svenskt storstadslag ha samma förutsättningar.
Urken skrev:Lars158 skrev:Urken skrev:Lars158 skrev:MIF?
AIK var första för mig.
MIF - AIK - Modo.
Dock mer tveksam till MIF. AIK är inte heller en helt dålig tanke, då de alltid har ekonomiska problem och säkerligen hoppas lösa det på något magiskt sätt. Kanske har DSM eller några av deras privata sponsorer gett klubben tillåtelse att spela KHL?
AIK storsponsor är ju den här Svensk-snubben som är inblandad i Rysk olja.
Lars158 skrev:Urken skrev:Lars158 skrev:Urken skrev:Lars158 skrev:MIF?
AIK var första för mig.
MIF - AIK - Modo.
AIK storsponsor är ju den här Svensk-snubben som är inblandad i Rysk olja.
Nu när du säger det så ringer det en klocka. Torbjörn eller något sådant? Jo, men då köper jag ditt resonemang. Topic solved? AIK it is.
http://www.idrottensaffarer.se/namn/2012/07/aik-are-och-miljardar-som-alskar-segling
Torbjörn ja.
Torbjörn ja.
Pratade med AIK:s vd Anders Olson: "Vi diskuterar inte med KHL. Det kan jag säga med handen på hjärtat", säger han. https://t.co/hIQadKzcAg
— Linus Norberg (@LinusNorberg) 22 september 2015
Frågan är hur mycket den dementin är värd.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
KaptenBlodskelett skrev:Pratade med AIK:s vd Anders Olson: "Vi diskuterar inte med KHL. Det kan jag säga med handen på hjärtat", säger han. https://t.co/hIQadKzcAg
— Linus Norberg (@LinusNorberg) 22 september 2015
Frågan är hur mycket den dementin är värd.
Jo läste det i Rödes länk.
Jag värderar inte så högt nej.
Tror inte de hade nekat så hårt om det legat något i det. Ska bli intressant att se vilket lag det är, gissar på någon riktig skräll faktiskt.
Qirren- Antal inlägg : 1369
Leksand skulle "behöva dra dit" med tanke på deras säsongsupptakt...
UnSaccoDiSoldi- Antal inlägg : 235
Var det inte AIK som ville för nått år sedan men blev då stoppade av svenska ishockeyförbundet?
Jag är lite förvånad att Jokrit ändå funkar så pass bra med tanke på de olika reglerna som är i olika länder angående skatterna. Sen kan det ju vara så att man från KHL.s sida går in och täcker upp för den mellanskillnaden.
Jag kommer inte ihåg säkert vad skatten låg på i ryssland men har för mig att det var en struntsumma jämfört med de ca 50% som skulle gå åt i Sverige plus arbetsgivaravgifterna mm för att en spelare skulle ha samma summa i plånboken varje månad.
Jag är lite förvånad att Jokrit ändå funkar så pass bra med tanke på de olika reglerna som är i olika länder angående skatterna. Sen kan det ju vara så att man från KHL.s sida går in och täcker upp för den mellanskillnaden.
Jag kommer inte ihåg säkert vad skatten låg på i ryssland men har för mig att det var en struntsumma jämfört med de ca 50% som skulle gå åt i Sverige plus arbetsgivaravgifterna mm för att en spelare skulle ha samma summa i plånboken varje månad.
Micke80- Antal inlägg : 3038
KHL vill väl inte ha något lag från avkrokarna av Sverige? Leksand tillför inte KHL nått. De lär vilja ha ett lag från någon av våra storstäder, och vi har bara tre stycken. Jag tippar på Malmö eller AIK. Båda har ju flörtat med Ivan förut.
Sen kan det helt enkelt vara helt uppdiktat av KHL. Inte så att det inte hänt förut.
Sen kan det helt enkelt vara helt uppdiktat av KHL. Inte så att det inte hänt förut.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Hur var den här norgehistorian med kamrat Ivan? Var ju på gång med norskt lag men var någon rövarhistoria, eller hur fasen var det?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Jag utropar misstag, oavsett vilken klubb det handlar om. Skulle inte förvåna mig om det var AIK, iofs. Hittills är väl de enda klubbarna som verkar ha funderat på ideen att ansluta till KHL, klubbar som:
1) Kommer från en storstad
2) Åkt ut för några år sedan och inte lyckats ta sig upp igen
Just det faktum att de enda klubbar som nämns som aktuella för KHL är de som åkt ur SHL säger en del. Om KHL faktiskt var ett attraktivt alternativ, så skulle AIK/Malmö/DIF/VF tagit förhandlingarna oavsett vilken serie de spelar i, men det gör de bevisligen inte.. Go figure.
1) Kommer från en storstad
2) Åkt ut för några år sedan och inte lyckats ta sig upp igen
Just det faktum att de enda klubbar som nämns som aktuella för KHL är de som åkt ur SHL säger en del. Om KHL faktiskt var ett attraktivt alternativ, så skulle AIK/Malmö/DIF/VF tagit förhandlingarna oavsett vilken serie de spelar i, men det gör de bevisligen inte.. Go figure.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Jag har för mig att man måste äga sin egen arena för att vara med i KHL ?
Då faller några bort !
Då faller några bort !
icemask- Antal inlägg : 4185
Det är väl därför Enbom har visioner om ny arena och allt det där. Blir inte ett dugg förvånad om det är Luleå som vill till KHL. Tänkte det direkt när jag läste om Enboms visioner....
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Återkommer då med min fundering - skulle KHL vilja ha Luleå i sin liga? Ickeryska lag nu är ju Minsk, Astana, Jokerit, Zagreb, Bratislava och Riga. Idel huvudstäder med minst en halv miljon invånare. Skulle Luleå ens vara intressant hur mycket de än ville?Slapshot skrev:Det är väl därför Enbom har visioner om ny arena och allt det där. Blir inte ett dugg förvånad om det är Luleå som vill till KHL. Tänkte det direkt när jag läste om Enboms visioner....
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Vad tror vi om det här då, skulle det bli av så är det ytterligare en konkurrent i jakten på stjärnspelare till Luleå.
https://www.skanesport.se/article/fran-malmo-till-moskva-for-att-bygga-khl-lag/
https://www.skanesport.se/article/fran-malmo-till-moskva-for-att-bygga-khl-lag/
Bamsefar- Antal inlägg : 12300
Ibland är man korkad. När SHL sa att inget SHL fick ansluta till KHL,
så de ju egentligen att man behöver bygga ett nytt lag om man vill ansluta till KHL. Det borde jag ju fattat direkt.
Och nu sker det. Och om man kan hitta sponsorer som kan fylla lönetaket så blir laget starkt!
så de ju egentligen att man behöver bygga ett nytt lag om man vill ansluta till KHL. Det borde jag ju fattat direkt.
Och nu sker det. Och om man kan hitta sponsorer som kan fylla lönetaket så blir laget starkt!
Puckad- Antal inlägg : 11417
Puckad skrev:Ibland är man korkad. När SHL sa att inget SHL fick ansluta till KHL,
Så är ju ditt alias också just "puckad"
Tycker höken summerar det rätt bra:
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/02/26/bara-lagg-ner-ert-khl-forsok/
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
... fast jag tycker nog att jag redan visat det på flera sätt ...FruktHamster skrev:Så är ju ditt alias också just "puckad"Puckad skrev:Ibland är man korkad. När SHL sa att inget SHL fick ansluta till KHL,
Tycker höken summerar det rätt bra:
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/02/26/bara-lagg-ner-ert-khl-forsok/
Höken har ju rätt i nästa led i kedjan.
Fotbollslag behöver ca 50 år för att skapa en stark bas av fans. Kanske är hockey horisonten något kortare.
Men vilka investerare har den tidshorisonten?
Innan dess, vilka skall se matcherna?
Jag får helt enkelt skylla på att det så orealistiskt och otänkbart att jag filtrerade bort den här vägen.
Nu vet man ju knappt några detaljer alls, men rent spontant är känslan att det är ett helt jävla idiotiskt förslag, och jag satsar mina mynt på att Höken får rätt i sin spådom.
Fler bra spelare stannar i Sverige, tycker Anders Svensson, jo fast problemet är ju att de kommer att spela i ett lag som absolut ingen vill se. Och de kommer eventuellt plocka bra spelare från de lag som folk faktiskt vill se.
Fler bra spelare stannar i Sverige, tycker Anders Svensson, jo fast problemet är ju att de kommer att spela i ett lag som absolut ingen vill se. Och de kommer eventuellt plocka bra spelare från de lag som folk faktiskt vill se.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12354
Ingen vinstgivande verksamhet trots fulla hus i Helsingfors
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2015/12/30/uppgifter-jokerits-khl-aventyr-en-jatteforlustaffar/
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2015/12/30/uppgifter-jokerits-khl-aventyr-en-jatteforlustaffar/
vete 17 om Jokerit klara att stanna i KHL, helt sanslösa förlustsiffror.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/khl/article22649236.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/khl/article22649236.ab
https://www.dn.se/sport/ishockey/khl-lag-sparkas-ut-fran-ligan/ - Ligan minskas med fem lag, från 29 till 24 under kommande året.
Rönken- Antal inlägg : 17811
[size=48][/size]
Adam Savonen intervjuar Lasse Johansson
Johansson är första västerlänningen som fått en roll i ryska landslaget.
06:00 | 2018-11-10
Vi träffas i Lasses hem i de centrala delarna i den ryska miljonstaden och kulturmetropolen St Petersburg. Han bor i ett kvarter som ligger ungefär tre kilometer från stadens hjärta med det pompösa vinterpalatset.
Det är ett par plusgrader och solen glimtar fram mellan molnen. Det ligger en stor park precis bredvid och kvarteret har samma fantastiska arkitektur att vila ögonen på som stora delar av innerstaden.
– Det är ett bra ställe att bo på. Det är skönt att ha en park på nära avstånd och de flesta utländska spelarna bor ju här. David Rundblad bor här i närheten och Jimmie Ericsson bodde också nästan här.
Hur ser du på tryggheten att bo här?
– Jag känner mig trygg. Jag går hem på kvällarna från restauranger och har aldrig känt någon fara. Jag har varit i Detroit och många andra ställen som har känts mycket mer skrämmande.
Vi tar oss upp till lägenheten han bor i.
– Jag har hyrt den i andra hand med möbler och allt. Det känns bra. Det fungerar bra för min del.
Det blir inte alltför mycket tid i lägenheten. Jobbet med hockeyn tar mycket tid.
– Vi jobbar jättemycket. Vi jobbar sex dagar i veckan och det är tufft. Ofta åker man åtta på morgonen och kan ibland vara hemma ett på natten. Så det är väldigt många timmar på arbetet.
Det var inför VM i Danmark som nyheten briserade som en bomb att Lasse Johansson hade fått en roll i landslaget.
Lite senare skrev han på KHL-laget SKA St Petersburg och har en liknande roll i båda sammanhangen.
– Jag är ju anställd som konsult för att jobba nära med tränarna under träningar och match. Det sker lite kulturkrockar, de har ju också ett tänk på hur de vill spela. Det måste man också acceptera. Jag tycker vi är på väg att göra något bra. Det är på väg åt rätt håll.
Johansson jobbar med tre tränare, som leds av Ilya Vorobiev
– De jobbar hårt varje dag.
Hur ser du på skillnad att arbeta här i Ryssland kontra tidigare erfarenheter?
– Det är klart att det är kulturskillnader. Allt från hur du leder människor till allt runtomkring. Nu kommer jag från Skellefteå AIK. Det var en väldigt rolig tid. Det här är en helt annan utmaning. De ska ju även lära känna mig och mina tankar när det gäller ishockey. Jag är ändå otroligt tacksam att jag har fått den här chansen. Det är rolig utmaning där jag känner att det finns saker jag kan bidra med.
Ishockeyn i KHL skiljer sig diametralt åt jämfört mot SHL. Något som passar Johanssons syn och filosofi.
– Det finns grymt många skickliga spelare. Det är något man reagerar på. Det är roligt att jobba med spelare som har så hög skicklighet. Det har varit några riktiga klapp-klapp mål.
Skillnad kulturellt?
– I Sverige går det så fort. Det ska åkas i 190. Jag har själv varit med och jobbat med det. Här drar man ned på tempot. Det blir en annan hockey. Jag skulle vilja att det fanns en hybrid på något sätt. NHL är på god väg att uppnå både högt tempo och hög skicklighet.
Kontraktet med SKA St Petersburg är skrivet två år plus två år.
Johansson är med på isen under träningarna. Något som gör hans roll unik.
– I Skellefteå var jag inte med på isen. Här är jag det. Jag trivs på isen. Du kan vara nära och ser detaljer. Jag gillar att vara nära. På matcherna sitter jag högre upp och det kan vara bra. Man ser matchen på ett annorlunda sätt. Samtidigt är jag nära tränarna och är på isen också. Det är en rolig roll. I varje paus går jag ned och ger feedback till tränarna. Jag vet inte om rollen finns någon annanstans. Jag gillar det faktiskt.
Stjärnbacken och svensken Patrik Hersley har hunnit med att skaffa sig mycket erfarenhet i KHL. Han är inne på sin tredje säsong i SKA och tycker förstås att det är roligt med en landsman även i ledarstaben.
Vad har Lasse för påverkan i SKA enligt dig?
– Han är med och jobbar med viktiga detaljer och han är bra på det. Han är duktig på det han gör, säger Hersley när PT pratar med honom efter en match.
SKA St Petersburg har Gennady Timchenko som klubbens president. Han är en av världens rikaste affärsmän. Han är på besök och sitter tillsammans med Lasse Johansson på en läktarsektion ovanför spelarbåset när laget spelar mot kinesiska Kunlun. Bredvid Johansson sitter styrelsemedlemmen och närmaste chef, Roman Rotenberg. Han är även vicepresident i ryska hockeyförbundet och den som värvade Johansson. Deras relation har byggts upp under lång tid och innebar ju att både Joakim Lindström och Jimmie Ericsson lånades ut från AIK till SKA.
Gemensamt för Timchenko och Rotenberg är att de är kända för att ha en väldigt nära relation med Rysslands president, Vladimir Putin. Putin har tidigare även varit vice borgmästare i St Petersburg.
Har du fått träffa ryske presidenten?
– Nej, det har jag inte, säger Lasse.
Det har länge varit tyst om Lasses roll i landslaget, men det är klart med fortsättning där.
– Jag har nyss signat på. Men min prioanställning är ju i St Petersburg. Jag känner ju till de flesta kring landslaget, så jag har lite koll på hur det fungerar.
Kan du påverka landslagsuttagningarna?
– Nej, men de lyssnar när jag har något att säga. Sen är det ju de i slutändan som beslutar hur truppen ska se ut. Jag får ju ändå ge min synpunkt.
Hur långt är kontraktet?
– Vi skriver år för år.
Hur ser du den ekonomiska faktorn att arbeta i Ryssland?
– Klart det är bättre betalt än i Sverige, men det är inga fantasisummor.
Inledningen på säsongen har varit framgångsrik. SKA ligger tvåa i serien och under tiden PT är på besök vinner SKA tre raka matcher med målskillnaden 15–3.
Det är för omväxlingsskull en aningen lugnare vecka.
Vad gör du när du får tid över?
– Jag är ute och går mycket och tittar. Jag umgås en del också med den finske målvaktstränaren och vår skridskocoach som heter Daniel, säger Lasse och fortsätter:
– Vi jobbar hårt och vi reser ganska mycket. Vi var hemma fem på morgonen i söndags. Och då tar det några dagar för mig att ta igen det. Jag är otroligt imponerad av spelarna som klarar av att ställa om så fort.
Hur fungerar livet utanför ishockeyn och med språket?
– Det är ju bara att gå och handla och vilja ha en extrapåse så blir det svårt. Ingen kan engelska. Så när man pratar blir de först rädda för mig och sedan jag för dem, säger Lasse och fortsätter:
– Man tar sig fram lite bättre. Hersley har varit här i lite mer än fyra år och han sa att första året är tuffast. Jag har varit här i fyra månader och det går bättre och bättre.
Hur mycket ryska kan du?
– Har lärt mig lite hockeytermer som backar, forward och så vidare. Jag kan tacka, hälsa och ordet platspåse. I dag skulle jag köpa rakhyvlar och visste inte vad jag skulle göra. Då kom det fram en ryska och pratade, då fick jag använda kroppsspråk och det fungerar också.
Johansson har ett stort intresse för mat. Och St Petersburg är ett ställe med potential om man har intresse för det.
– Jag är jätteöverraskad över den höga nivån på restaurangerna.
Vad saknar du mest?
– Nära och kära. Telefon finns ju. Jag trivs ändå väldigt bra här.
Ha du någon kontakt med Skellefteå AIK?
– Jag pratar med dem någon gång då och då. Micke Engström var och hälsade på för ett tag sedan. Jag har en bra relation och kontakt med flera i Skellefteå.
Intervjun börjar gå mot sitt slut. Johanssons karriär på ledarsidan är unik med möjligheter som är historisk.
– Jag är tacksam och glad över att få göra det som är roligast i livet. Jag lägger för mycket tid på det här. Det har ju ett pris ibland, men när Roman ringde kunde jag inte tacka nej. Jag är väldigt ödmjuk för uppgiften.
Född: 1970, Piteå
Moderklubb: Munksunds SK
Nuvarande klubb: SKA St Petersburg
Meriter: 2 SM guld, sex SM-finaler i följd som sportchef och GM i Skellefteå AIK
Aktuell: Först västerlänning att vara i ryska landslaget. Har en viktig ledarroll i SKA St Petersburg.
Publicerad i Piteå-tidningen i lördags
Adam Savonen intervjuar Lasse Johansson
Johansson är första västerlänningen som fått en roll i ryska landslaget.
06:00 | 2018-11-10
Vi träffas i Lasses hem i de centrala delarna i den ryska miljonstaden och kulturmetropolen St Petersburg. Han bor i ett kvarter som ligger ungefär tre kilometer från stadens hjärta med det pompösa vinterpalatset.
Det är ett par plusgrader och solen glimtar fram mellan molnen. Det ligger en stor park precis bredvid och kvarteret har samma fantastiska arkitektur att vila ögonen på som stora delar av innerstaden.
– Det är ett bra ställe att bo på. Det är skönt att ha en park på nära avstånd och de flesta utländska spelarna bor ju här. David Rundblad bor här i närheten och Jimmie Ericsson bodde också nästan här.
Hur ser du på tryggheten att bo här?
– Jag känner mig trygg. Jag går hem på kvällarna från restauranger och har aldrig känt någon fara. Jag har varit i Detroit och många andra ställen som har känts mycket mer skrämmande.
Vi tar oss upp till lägenheten han bor i.
– Jag har hyrt den i andra hand med möbler och allt. Det känns bra. Det fungerar bra för min del.
Det blir inte alltför mycket tid i lägenheten. Jobbet med hockeyn tar mycket tid.
– Vi jobbar jättemycket. Vi jobbar sex dagar i veckan och det är tufft. Ofta åker man åtta på morgonen och kan ibland vara hemma ett på natten. Så det är väldigt många timmar på arbetet.
Det var inför VM i Danmark som nyheten briserade som en bomb att Lasse Johansson hade fått en roll i landslaget.
Lite senare skrev han på KHL-laget SKA St Petersburg och har en liknande roll i båda sammanhangen.
– Jag är ju anställd som konsult för att jobba nära med tränarna under träningar och match. Det sker lite kulturkrockar, de har ju också ett tänk på hur de vill spela. Det måste man också acceptera. Jag tycker vi är på väg att göra något bra. Det är på väg åt rätt håll.
Johansson jobbar med tre tränare, som leds av Ilya Vorobiev
– De jobbar hårt varje dag.
Hur ser du på skillnad att arbeta här i Ryssland kontra tidigare erfarenheter?
– Det är klart att det är kulturskillnader. Allt från hur du leder människor till allt runtomkring. Nu kommer jag från Skellefteå AIK. Det var en väldigt rolig tid. Det här är en helt annan utmaning. De ska ju även lära känna mig och mina tankar när det gäller ishockey. Jag är ändå otroligt tacksam att jag har fått den här chansen. Det är rolig utmaning där jag känner att det finns saker jag kan bidra med.
Ishockeyn i KHL skiljer sig diametralt åt jämfört mot SHL. Något som passar Johanssons syn och filosofi.
– Det finns grymt många skickliga spelare. Det är något man reagerar på. Det är roligt att jobba med spelare som har så hög skicklighet. Det har varit några riktiga klapp-klapp mål.
Skillnad kulturellt?
– I Sverige går det så fort. Det ska åkas i 190. Jag har själv varit med och jobbat med det. Här drar man ned på tempot. Det blir en annan hockey. Jag skulle vilja att det fanns en hybrid på något sätt. NHL är på god väg att uppnå både högt tempo och hög skicklighet.
Kontraktet med SKA St Petersburg är skrivet två år plus två år.
Johansson är med på isen under träningarna. Något som gör hans roll unik.
– I Skellefteå var jag inte med på isen. Här är jag det. Jag trivs på isen. Du kan vara nära och ser detaljer. Jag gillar att vara nära. På matcherna sitter jag högre upp och det kan vara bra. Man ser matchen på ett annorlunda sätt. Samtidigt är jag nära tränarna och är på isen också. Det är en rolig roll. I varje paus går jag ned och ger feedback till tränarna. Jag vet inte om rollen finns någon annanstans. Jag gillar det faktiskt.
Stjärnbacken och svensken Patrik Hersley har hunnit med att skaffa sig mycket erfarenhet i KHL. Han är inne på sin tredje säsong i SKA och tycker förstås att det är roligt med en landsman även i ledarstaben.
Vad har Lasse för påverkan i SKA enligt dig?
– Han är med och jobbar med viktiga detaljer och han är bra på det. Han är duktig på det han gör, säger Hersley när PT pratar med honom efter en match.
SKA St Petersburg har Gennady Timchenko som klubbens president. Han är en av världens rikaste affärsmän. Han är på besök och sitter tillsammans med Lasse Johansson på en läktarsektion ovanför spelarbåset när laget spelar mot kinesiska Kunlun. Bredvid Johansson sitter styrelsemedlemmen och närmaste chef, Roman Rotenberg. Han är även vicepresident i ryska hockeyförbundet och den som värvade Johansson. Deras relation har byggts upp under lång tid och innebar ju att både Joakim Lindström och Jimmie Ericsson lånades ut från AIK till SKA.
Gemensamt för Timchenko och Rotenberg är att de är kända för att ha en väldigt nära relation med Rysslands president, Vladimir Putin. Putin har tidigare även varit vice borgmästare i St Petersburg.
Har du fått träffa ryske presidenten?
– Nej, det har jag inte, säger Lasse.
Det har länge varit tyst om Lasses roll i landslaget, men det är klart med fortsättning där.
– Jag har nyss signat på. Men min prioanställning är ju i St Petersburg. Jag känner ju till de flesta kring landslaget, så jag har lite koll på hur det fungerar.
Kan du påverka landslagsuttagningarna?
– Nej, men de lyssnar när jag har något att säga. Sen är det ju de i slutändan som beslutar hur truppen ska se ut. Jag får ju ändå ge min synpunkt.
Hur långt är kontraktet?
– Vi skriver år för år.
Hur ser du den ekonomiska faktorn att arbeta i Ryssland?
– Klart det är bättre betalt än i Sverige, men det är inga fantasisummor.
Inledningen på säsongen har varit framgångsrik. SKA ligger tvåa i serien och under tiden PT är på besök vinner SKA tre raka matcher med målskillnaden 15–3.
Det är för omväxlingsskull en aningen lugnare vecka.
Vad gör du när du får tid över?
– Jag är ute och går mycket och tittar. Jag umgås en del också med den finske målvaktstränaren och vår skridskocoach som heter Daniel, säger Lasse och fortsätter:
– Vi jobbar hårt och vi reser ganska mycket. Vi var hemma fem på morgonen i söndags. Och då tar det några dagar för mig att ta igen det. Jag är otroligt imponerad av spelarna som klarar av att ställa om så fort.
Hur fungerar livet utanför ishockeyn och med språket?
– Det är ju bara att gå och handla och vilja ha en extrapåse så blir det svårt. Ingen kan engelska. Så när man pratar blir de först rädda för mig och sedan jag för dem, säger Lasse och fortsätter:
– Man tar sig fram lite bättre. Hersley har varit här i lite mer än fyra år och han sa att första året är tuffast. Jag har varit här i fyra månader och det går bättre och bättre.
Hur mycket ryska kan du?
– Har lärt mig lite hockeytermer som backar, forward och så vidare. Jag kan tacka, hälsa och ordet platspåse. I dag skulle jag köpa rakhyvlar och visste inte vad jag skulle göra. Då kom det fram en ryska och pratade, då fick jag använda kroppsspråk och det fungerar också.
Johansson har ett stort intresse för mat. Och St Petersburg är ett ställe med potential om man har intresse för det.
– Jag är jätteöverraskad över den höga nivån på restaurangerna.
Vad saknar du mest?
– Nära och kära. Telefon finns ju. Jag trivs ändå väldigt bra här.
Ha du någon kontakt med Skellefteå AIK?
– Jag pratar med dem någon gång då och då. Micke Engström var och hälsade på för ett tag sedan. Jag har en bra relation och kontakt med flera i Skellefteå.
Intervjun börjar gå mot sitt slut. Johanssons karriär på ledarsidan är unik med möjligheter som är historisk.
– Jag är tacksam och glad över att få göra det som är roligast i livet. Jag lägger för mycket tid på det här. Det har ju ett pris ibland, men när Roman ringde kunde jag inte tacka nej. Jag är väldigt ödmjuk för uppgiften.
FAKTA
Lars JohanssonFödd: 1970, Piteå
Moderklubb: Munksunds SK
Nuvarande klubb: SKA St Petersburg
Meriter: 2 SM guld, sex SM-finaler i följd som sportchef och GM i Skellefteå AIK
Aktuell: Först västerlänning att vara i ryska landslaget. Har en viktig ledarroll i SKA St Petersburg.
Publicerad i Piteå-tidningen i lördags
Jokerman- Antal inlägg : 1984
Lönetak o sänkta löner:
Fakta/Så här mycket tjänar närmare 30 KHL-stjärnor, varav sju svenskar, kommande säsong (bonus inte inkluderade)
16,2 miljoner kronor
Vadim Sjipatjov, f, Dynamo Moskva
12,8 miljoner kronor
Dmitrij Jasjkin, f, Dynamo Moskva
12,1 miljoner kronor
Sven Andrighetto, f, Avangard Omsk
Teemu Hartikainen, f, Salavat Julajev
Jakub Kovar, mv, Avtomobilist Jekaterinburg
11,4 miljoner kronor
Justin Azevedo, f, Ak Bars Kazan
Anton Lander, f, Lokomotiv Jaroslavl
10,8 miljoner kronor
Philip Larsen, b, Salavat Julajev
Juha Metsola, mv, Salavat Julajev
10,1 miljoner kronor
Alexei Martjenko, b, Lokomotiv Jaroslavl
Igor Ozjiganov, b, SKA St Petersburg
André Petersson, f, Lokomotiv Jaroslavl
Sergej Plotnikov, f, Amur Chabarovsk
Magnus Pääjärvi, f, Lokomotiv Jaroslavl
Vladimir Tkatjov, f, Lokomotiv Jaroslavl
9,7 miljoner kronor
Anton Slepysjev, f, CSKA Moskva
9,4 miljoner kronor
Taylor Beck, f, Avangard Omsk
Anatolij Golysjev, f, Avtomobilist Jekaterinburg
Magnus Hellberg, mv, SKA St Petersburg
Nail Jakubov, f, Vitjaz Podolsk
Dmitrij Kagarlitskij, f, SKA St Petersburg
Sergej Kalinin, f, CSKA Moskva
Vladimir Tkatjov, f, SKA St Petersburg
Vasilij Tokranov, b, SKA St Petersburg
8,8 miljoner kronor
Maxim Karpov, f, SKA St Petersburg
6,7 miljoner kronor
Oscar Lindberg, f, Dynamo Moskva
4,4 miljoner kronor
Mattias Tedenby, f, Vitjaz Podolsk
4,0 miljoner kronor
Linus Hultström, b, Vitjaz Podols
https://hockeynews.se/articles/14434/
Fakta/Så här mycket tjänar närmare 30 KHL-stjärnor, varav sju svenskar, kommande säsong (bonus inte inkluderade)
16,2 miljoner kronor
Vadim Sjipatjov, f, Dynamo Moskva
12,8 miljoner kronor
Dmitrij Jasjkin, f, Dynamo Moskva
12,1 miljoner kronor
Sven Andrighetto, f, Avangard Omsk
Teemu Hartikainen, f, Salavat Julajev
Jakub Kovar, mv, Avtomobilist Jekaterinburg
11,4 miljoner kronor
Justin Azevedo, f, Ak Bars Kazan
Anton Lander, f, Lokomotiv Jaroslavl
10,8 miljoner kronor
Philip Larsen, b, Salavat Julajev
Juha Metsola, mv, Salavat Julajev
10,1 miljoner kronor
Alexei Martjenko, b, Lokomotiv Jaroslavl
Igor Ozjiganov, b, SKA St Petersburg
André Petersson, f, Lokomotiv Jaroslavl
Sergej Plotnikov, f, Amur Chabarovsk
Magnus Pääjärvi, f, Lokomotiv Jaroslavl
Vladimir Tkatjov, f, Lokomotiv Jaroslavl
9,7 miljoner kronor
Anton Slepysjev, f, CSKA Moskva
9,4 miljoner kronor
Taylor Beck, f, Avangard Omsk
Anatolij Golysjev, f, Avtomobilist Jekaterinburg
Magnus Hellberg, mv, SKA St Petersburg
Nail Jakubov, f, Vitjaz Podolsk
Dmitrij Kagarlitskij, f, SKA St Petersburg
Sergej Kalinin, f, CSKA Moskva
Vladimir Tkatjov, f, SKA St Petersburg
Vasilij Tokranov, b, SKA St Petersburg
8,8 miljoner kronor
Maxim Karpov, f, SKA St Petersburg
6,7 miljoner kronor
Oscar Lindberg, f, Dynamo Moskva
4,4 miljoner kronor
Mattias Tedenby, f, Vitjaz Podolsk
4,0 miljoner kronor
Linus Hultström, b, Vitjaz Podols
https://hockeynews.se/articles/14434/
Ett rimligt antagande är väl att Lassi hamnar nånstans runt 5 mille då.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6553
Undrar vart Omark låg? Nog borde de väl varit mer än 16M? Eller?
Lehto- Antal inlägg : 783
Mer än så borde det vara om Tedenby har 4,4. Men knappast högre än Hellberg förstås, alltså skulle jag tro någonstans i spannet 5,0-9,0 MSEK. Säg 7 MSEKSnikne Ville skrev:Ett rimligt antagande är väl att Lassi hamnar nånstans runt 5 mille då.
Tigerman- Antal inlägg : 3435
Ca 5 mille grundlön. Kan bli det dubbla. Som Tigerman sa
RSD555- Antal inlägg : 725
Det är ju vad Lassi är värd. 5-10 miljoner per år. Hans värde
Vi har haft honom för 2 miljoner. Om man räknar på skattesatser och liknande.
Lassi har betalat 3 miljoner per år för spela hos oss.
Vi har haft honom för 2 miljoner. Om man räknar på skattesatser och liknande.
Lassi har betalat 3 miljoner per år för spela hos oss.
RSD555- Antal inlägg : 725
Noterar för övrigt att Peter Chelarik gjorde fyra poäng när Omsk lite överraskande körde över cska med 4-0 .
Wallmarks tredjelina i cska går alldeles utmärkt även om hans poängskörd är minimal hittills. För övrigt noteras att Matvei Michkov i SKA st Petersburg ligger på en pinne per match, 16 år gammal, vad månde bliva ?
Wallmark målar igen, 6 poäng på tio matcher i cska är godkänt och han lär bli kvar, tyvärr
Den minst intressanta proffsligan i världen riskerar snart att bli ännu mindre intressant iom det politiska läget mellan Ryssland och Europa/NATO.
Som någon skrev så kräver Jokerits supporterförening ett omedelbart utträde ur KHL med en indirekt hänvisning till situationen i Ukraina. Man hotar med bojkott i Jokerits slutspelsmatcher.
Jag tror att väldigt många västerlänningar kommer att göra allt för att bryta sina kontrakt med hänvisning till säkerhet och annat.
Kan Putin ignorera internarionella avtal kan väl en hockeyspelare ignorera ett ryskt kontrakt tänker jag?
Förstår såklart att det inte riktigt är så enkelt, men i slutändan tror jag att situationen blir ohållbar.
NLA's utlänningsbegeänsningar gör nog att SHL kommer att stärkas rejält framöver.
Hoppas att Luleå går all in på Wallmark till nästa säsong.
Som någon skrev så kräver Jokerits supporterförening ett omedelbart utträde ur KHL med en indirekt hänvisning till situationen i Ukraina. Man hotar med bojkott i Jokerits slutspelsmatcher.
Jag tror att väldigt många västerlänningar kommer att göra allt för att bryta sina kontrakt med hänvisning till säkerhet och annat.
Kan Putin ignorera internarionella avtal kan väl en hockeyspelare ignorera ett ryskt kontrakt tänker jag?
Förstår såklart att det inte riktigt är så enkelt, men i slutändan tror jag att situationen blir ohållbar.
NLA's utlänningsbegeänsningar gör nog att SHL kommer att stärkas rejält framöver.
LulefanGBG skrev:Den minst intressanta proffsligan i världen riskerar snart att bli ännu mindre intressant iom det politiska läget mellan Ryssland och Europa/NATO.
Frågan är om så många västerlänningar kommer välja bort KHL pga Rysslands invasion av Ukraina? Det borde varit rätt uppenbart sedan länge att Putin styr Ryssland som en diktatur och att KHL är en ekonomiskt dopad liga med hjälp av statliga pengar. Samtidigt så lever många av Rysslands invånare i fattigdom och är mer behövande av dom statliga pengarna än vad hockeyspelande miljonärer är. Men det har inte tidigare stoppat så många från att välja att spela i KHL.
Men visst, skulle Rysslands ekonomi krascha så att dom inte kan betala ut löner till utländska spelare så lär det blir spelarflykt därifrån. Sen kan det ju också bli så att det blir skamfyllt för västerlänningar att i framtiden spela i KHL och att det skulle leda till att fler väljer bort den ligan.
Det här med KHL är naturligtvis egentligen en struntsak i den här situationen. Det mest allvarliga är naturligtvis situationen för det Ukrainska folket och risken för en humanitär katastrof där. Men i och med att vi är på ett hockeyforum så blir det naturligt att vi också diskuterar denna situation ur ett hockeyperspektiv även om man skäms lite över att ens fokusera på hur det här ska påverka klubblagshockeyn i Europa.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
https://www.expressen.se/sport/hockey/uppgifter-jokerit-drar--sig-ur-khl-slutspelet/
LulefanGBG skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/uppgifter-jokerit-drar--sig-ur-khl-slutspelet/
Samtidigt verkar allt fler förbund överväga att rekommendera sina spelare att stanna borta från Ryssland. I Sverige har t.ex. skidförbundet vägrat att sända sina spelare och det är bara en tidsfråga innan utländska spelare lämnar KHL. Så nästa säsong kan bli hyperintressant ifall spelare som Cehlarik, Wallmark, Lidholm, Strömwall, Tedenby, Lindberg etc. kommer lös.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
LulefanGBG likes this post
Hankburger skrev:LulefanGBG skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/uppgifter-jokerit-drar--sig-ur-khl-slutspelet/
Samtidigt verkar allt fler förbund överväga att rekommendera sina spelare att stanna borta från Ryssland. I Sverige har t.ex. skidförbundet vägrat att sända sina spelare och det är bara en tidsfråga innan utländska spelare lämnar KHL. Så nästa säsong kan bli hyperintressant ifall spelare som Cehlarik, Wallmark, Lidholm, Strömwall, Tedenby, Lindberg etc. kommer lös.
Blir också intressant kopplat till företagssponstingen. Vilka företag som sponsrar klubbarna i dagsläget får ändrade förutsättningar pga sanktionerade.
Den första jag kommer på är AIK s välgörare, han som är delägare i nått ryskt oljeföretag. Men finns säkert fler som gör affärer i Ryssland och får svårt med den inkomsten nu.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Hankburger skrev:LulefanGBG skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/uppgifter-jokerit-drar--sig-ur-khl-slutspelet/
Kanske får vi också behålla Engsund och ev. Lepistö pga detta, det är nog inte många spelare som är speciellt sugen på att skriva på ett ryskt kontrakt just nu.
Jag vill inte säga att det är en ljusglimt i mörkret, kriget överskuggar allt positivt som kan tänkas komma ur det med råge men ur en ren hockeykontext så är detta bra för Luleå hockey, vilket ändå känns fördjävligt att skriva.
Norlin- Antal inlägg : 4518
Svenska ishockeyförbundet har mig veterligen gjort bada hittills. Inga uttalanden eller åtgärder såvitt jag sett, men jag kan såklart ha fel här. Inte direkt letat, men inte heller rätt något.
Handbollsförbundet kallar hem alla spelare ledare. Bandyförbundet låter landslaget hoppa av VM i Ryssland. Fotbollsförbundet går ut och säger att landslaget vägrar spela i Ryssland.
Uefa verkar överväga att stänga av Ryssland från En ...
Svenska Ishockeyförbundet? Nada, njet!
Kanske inte så förvånande iof?
Handbollsförbundet kallar hem alla spelare ledare. Bandyförbundet låter landslaget hoppa av VM i Ryssland. Fotbollsförbundet går ut och säger att landslaget vägrar spela i Ryssland.
Uefa verkar överväga att stänga av Ryssland från En ...
Svenska Ishockeyförbundet? Nada, njet!
Kanske inte så förvånande iof?
Tror fördömandet kommer var hårt ett tag nu. När bomberna slutar falla, väst offrat Ukraina och Putin fått tillsätta sitt styre glömmer vi fort igen.
Dustin- Antal inlägg : 7289
Man hoppas att moralen vinner över pengarna, idrott har varit Putins sätt att visa upp Ryssland, isolera dem från omvärlden
Tony Moore likes this post
https://mobile.twitter.com/Agentrosell/status/1497305826310213634
Agenten Rosell uttalar sig, han har ju bra insyn iom sin yrkesroll.
Man kan nog lite smått börja drömma om Chelarik och Wallmark, även om jag tror åtminstone Wallmark kommer vara hett eftertraktad i NLA.
Man kan nog lite smått börja drömma om Chelarik och Wallmark, även om jag tror åtminstone Wallmark kommer vara hett eftertraktad i NLA.
Dustin- Antal inlägg : 7289
Just så..icemask skrev:Man hoppas att moralen vinner över pengarna, idrott har varit Putins sätt att visa upp Ryssland, isolera dem från omvärlden
”Idrotten är en av Putins ögonstenar” https://t.co/GpDwEBT7AA
— SVT Sport (@SVTSport) February 26, 2022
Som det nämns, även några ryssar kommer att söka sig utomlands.Dustin skrev:https://mobile.twitter.com/Agentrosell/status/1497305826310213634
Har man någon sorts civilkurage och medmänsklighet lämnar man självklart Ryssland med första möjliga flyg.
ski3r- Antal inlägg : 1992
icemask, LulefanGBG and Dundernisse like this post
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet