Filip Gustavsson

+36
NallePhu
Old Brooklyn
ski3r
amarule
Jonken
Jokerman
Kapten Haddock
Dustin
Ferros
Cambbott24
tibet
Hankburger
Lulefan
Slapshot
kokostrollet
Redbear
Puckad
GLHF
Monco
Urken
CKa
Diktatorn
Kagen
nummer 17
JohanO
stormvägen
Tony Moore
DirtyTalking
pingu
JuniorX
Norlin
KaptenBlodskelett
Bamsefar
Tigerman
Wolfhunter
Snikne Ville
40 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Cambbott24 mån 02 jan 2017, 21:42

Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:Är det bara jag som tycker att det är skandalöst att han inte fått stå mer i JVM? Verkar som att montén har någonting emot spelare från lule då bl.a emanuelsson inte blev uttagen och FG verkar få sitta på läktaren i slutspelet....
Man bestämde ju rätt tidigt på säsongen att Sandström skulle vara etta, knappast förvånande då han har mer SHL-erfarenhet. Och det normala är ju att man kör på en målis rätt hårt under dessa typer av turneringar.

I praktiken är de ungefär lika bra så det är hugget som stucket vem man väljer, men Filip får ju sin chans nästa år så man behöver inte gråta över det nu.

Einar hade absolut förtjänat att vara där med tanke på hur bra han varit nu i höst, men här var det nog skadan som satte stopp, han hann inte visa upp sig i J20-landslaget i tid helt enkelt. Hade han fått vara hel i fjol hade han antagligen varit självskriven.

Edit: Nästa år borde både Lundeström och Nässén ha goda möjligheter att ta en plats, med Filip blir det alltså i så fall tre LHF:are.

Oj vad känsligt det blev, tog du illa upp? Rolling Eyes
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Bamsefar mån 02 jan 2017, 21:50

[
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman mån 02 jan 2017, 22:38

Cambbott24 skrev:
Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:Är det bara jag som tycker att det är skandalöst att han inte fått stå mer i JVM? Verkar som att montén har någonting emot spelare från lule då bl.a emanuelsson inte blev uttagen och FG verkar få sitta på läktaren i slutspelet....
Man bestämde ju rätt tidigt på säsongen att Sandström skulle vara etta, knappast förvånande då han har mer SHL-erfarenhet. Och det normala är ju att man kör på en målis rätt hårt under dessa typer av turneringar.

I praktiken är de ungefär lika bra så det är hugget som stucket vem man väljer, men Filip får ju sin chans nästa år så man behöver inte gråta över det nu.

Einar hade absolut förtjänat att vara där med tanke på hur bra han varit nu i höst, men här var det nog skadan som satte stopp, han hann inte visa upp sig i J20-landslaget i tid helt enkelt. Hade han fått vara hel i fjol hade han antagligen varit självskriven.

Edit: Nästa år borde både Lundeström och Nässén ha goda möjligheter att ta en plats, med Filip blir det alltså i så fall tre LHF:are.

Oj vad känsligt det blev, tog du illa upp? Rolling Eyes
Öh...??? Nej, inte det minsta. Hur får du det till att jag skulle tagit illa upp? Jag försökte bara ge en möjlig förklaring till varför det ser ut som det gör i år, då jag tolkade det som att du sökte en sådan Cool

Eller kanske du inte var intresserad av att få några svar på dina inlägg annat än rena Ja/Nej... jocolor

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Cambbott24 mån 02 jan 2017, 23:21

Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:
Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:Är det bara jag som tycker att det är skandalöst att han inte fått stå mer i JVM? Verkar som att montén har någonting emot spelare från lule då bl.a emanuelsson inte blev uttagen och FG verkar få sitta på läktaren i slutspelet....
Man bestämde ju rätt tidigt på säsongen att Sandström skulle vara etta, knappast förvånande då han har mer SHL-erfarenhet. Och det normala är ju att man kör på en målis rätt hårt under dessa typer av turneringar.

I praktiken är de ungefär lika bra så det är hugget som stucket vem man väljer, men Filip får ju sin chans nästa år så man behöver inte gråta över det nu.

Einar hade absolut förtjänat att vara där med tanke på hur bra han varit nu i höst, men här var det nog skadan som satte stopp, han hann inte visa upp sig i J20-landslaget i tid helt enkelt. Hade han fått vara hel i fjol hade han antagligen varit självskriven.

Edit: Nästa år borde både Lundeström och Nässén ha goda möjligheter att ta en plats, med Filip blir det alltså i så fall tre LHF:are.

Oj vad känsligt det blev, tog du illa upp? Rolling Eyes
Öh...??? Nej, inte det minsta. Hur får du det till att jag skulle tagit illa upp? Jag försökte bara ge en möjlig förklaring till varför det ser ut som det gör i år, då jag tolkade det som att du sökte en sådan Cool

Eller kanske du inte var intresserad av att få några svar på dina inlägg annat än rena Ja/Nej... jocolor

God kväll på dig.

Tyckte inte det var något fel på andra halvan av ditt inlägg och håller med dig om att Nässén och Lunde har stora chanser att ta en plats nästa år. Förstår dock inte varför du påstår att jag "gråter" bara för att jag kritiserar att FG inte fått spela mer. Varför skulle jag enbart vilja ha "ja/nej" svar på min inlägg? Är alltid öppen för diskussion men anser inte att jag grinar bara för att jag tycker att lulespelare blir orättvist behandlade.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman tis 03 jan 2017, 00:01

Cambbott24 skrev:
Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:
Tigerman skrev:
Cambbott24 skrev:Är det bara jag som tycker att det är skandalöst att han inte fått stå mer i JVM? Verkar som att montén har någonting emot spelare från lule då bl.a emanuelsson inte blev uttagen och FG verkar få sitta på läktaren i slutspelet....
Man bestämde ju rätt tidigt på säsongen att Sandström skulle vara etta, knappast förvånande då han har mer SHL-erfarenhet. Och det normala är ju att man kör på en målis rätt hårt under dessa typer av turneringar.

I praktiken är de ungefär lika bra så det är hugget som stucket vem man väljer, men Filip får ju sin chans nästa år så man behöver inte gråta över det nu.

Einar hade absolut förtjänat att vara där med tanke på hur bra han varit nu i höst, men här var det nog skadan som satte stopp, han hann inte visa upp sig i J20-landslaget i tid helt enkelt. Hade han fått vara hel i fjol hade han antagligen varit självskriven.

Edit: Nästa år borde både Lundeström och Nässén ha goda möjligheter att ta en plats, med Filip blir det alltså i så fall tre LHF:are.

Oj vad känsligt det blev, tog du illa upp? Rolling Eyes
Öh...??? Nej, inte det minsta. Hur får du det till att jag skulle tagit illa upp? Jag försökte bara ge en möjlig förklaring till varför det ser ut som det gör i år, då jag tolkade det som att du sökte en sådan Cool

Eller kanske du inte var intresserad av att få några svar på dina inlägg annat än rena Ja/Nej... jocolor

God kväll på dig.

Tyckte inte det var något fel på andra halvan av ditt inlägg och håller med dig om att Nässén och Lunde har stora chanser att ta en plats nästa år. Förstår dock inte varför du påstår att jag "gråter" bara för att jag kritiserar att FG inte fått spela mer. Varför skulle jag enbart vilja ha "ja/nej" svar på min inlägg? Är alltid öppen för diskussion men anser inte att jag grinar bara för att jag tycker att lulespelare blir orättvist behandlade.
OK, ja men då var det ju du som tog illa upp och inte jag Wink

Hur som helst, "gråta" var bara ett uttryck jag drog till med som inte ett dugg syftar på dig som person eller ens ska tolkas bokstavligen. För att vara övertydlig så skriver jag om hela meningen här;
I praktiken är de ungefär lika bra så det är hugget som stucket vem man väljer, men Filip får ju sin chans nästa år. Och inte heller behöver man anta att det skulle bero på något personligt gentemot Filip eller LHF eftersom det finns naturliga förklaringar och dessutom Montén själv redan förklarat hur de resonerat (stod i någon av kvällstidningarna inför Finlandsmatchen).

Och "Ja/Nej" var ett skämtsamt svar på att din inledande fråga löd "Är det bara jag som tycker". Jag trodde det var rätt tydligt i och med att jag lade till Joker-smileyn........... Shocked

Och nu, åter till ämnet: För det var inget fel på min första del av inlägget heller Very Happy Sandström är etta, kan diskuteras om det är rätt eller fel men han går före hos tränarna tack vare mer erfarenhet, han var med redan i fjol som tvåa. Inget konstigt med det och jag hade antagligen gjort samma val själv.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Cambbott24 tis 03 jan 2017, 17:40

Är helt säker på att Filip hade nollat slovakerna igår, tyckte sandis såg lite skakig ut. Very Happy Får väl se hur det går mot kanada.
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Ferros tis 03 jan 2017, 22:24

Angående Sandström vs Gustavsson så tycker jag att det är konstigt att man valt Sandström före. Tycker han nästan alltid är darrig när han står för Brynäs, och Gustavsson har inte gjort annat än att imponera när han fått stå för oss. Men då jag inte är något större fan av Montén, så är jag inte förvånad över att han gjort ett, enligt mig, felaktig val här med.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman ons 04 jan 2017, 00:00

Ferros skrev:Angående Sandström vs Gustavsson så tycker jag att det är konstigt att man valt Sandström före. Tycker han nästan alltid är darrig när han står för Brynäs, och Gustavsson har inte gjort annat än att imponera när han fått stå för oss. Men då jag inte är något större fan av Montén, så är jag inte förvånad över att han gjort ett, enligt mig, felaktig val här med.
Nu brukar jag aldrig följa andra lag så jag kan inte säga något om hans darrighet i BIF, men han har SHL:s i särklass högsta win-% (9-2 W/L), så om han varit darrig under säsongen så måste Brynäs anfall ha varit enastående under hans matcher. Ett par billiga mål har han dock släppt in under JVM, iofs fullt normalt i den åldern med så många matcher, och totalt sett har han ju en hyfsad statistik (1,75 GAA).

Jag håller iofs också Filip som minst lika bra om inte bättre, en större talang är han definitivt, men som sagt när det gäller så mycket som ett VM så brukar coacherna ytterst sällan gå på det mer oprövade kortet, i alla fall om det är jämnt. Hade Sandström klappat ihop i någon match hade det förstås varit ett helt annat läge för Filip men hittills har han hållit ihop det.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Ferros ons 04 jan 2017, 18:02

Tigerman skrev:
Ferros skrev:Angående Sandström vs Gustavsson så tycker jag att det är konstigt att man valt Sandström före. Tycker han nästan alltid är darrig när han står för Brynäs, och Gustavsson har inte gjort annat än att imponera när han fått stå för oss. Men då jag inte är något större fan av Montén, så är jag inte förvånad över att han gjort ett, enligt mig, felaktig val här med.
Nu brukar jag aldrig följa andra lag så jag kan inte säga något om hans darrighet i BIF, men han har SHL:s i särklass högsta win-% (9-2 W/L), så om han varit darrig under säsongen så måste Brynäs anfall ha varit enastående under hans matcher. Ett par billiga mål har han dock släppt in under JVM, iofs fullt normalt i den åldern med så många matcher, och totalt sett har han ju en hyfsad statistik (1,75 GAA).

Jag håller iofs också Filip som minst lika bra om inte bättre, en större talang är han definitivt, men som sagt när det gäller så mycket som ett VM så brukar coacherna ytterst sällan gå på det mer oprövade kortet, i alla fall om det är jämnt. Hade Sandström klappat ihop i någon match hade det förstås varit ett helt annat läge för Filip men hittills har han hållit ihop det.

Man ska inte förlita sig för mycket på statistik, Mark in da park hade ju fina siffror hos oss också, och var ändå inte speciellt stabil på något sätt.

Sandström är ofta darrig, släpper mycket returer och kan ge bort en hel del enkla mål, absolut inte en målvakt som jag skulle vilja ha som utvald förstamålvakt i en turnering, eller SHL heller, för den delen, han sprider inte direkt någon lugn känsla till försvaret. Men det är ju sånt som brukar bli bättre med åldern. Dock så tycker jag att Filip inte alls har den osäkerheten i sitt spel, som Sandström har, Filip spelar med ett helt annat lugn och självförtroende, även fast han också släppt in ett gäng enkla puckar i SHL.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman ons 04 jan 2017, 19:33

Ferros skrev:
Tigerman skrev:
Ferros skrev:Angående Sandström vs Gustavsson så tycker jag att det är konstigt att man valt Sandström före. Tycker han nästan alltid är darrig när han står för Brynäs, och Gustavsson har inte gjort annat än att imponera när han fått stå för oss. Men då jag inte är något större fan av Montén, så är jag inte förvånad över att han gjort ett, enligt mig, felaktig val här med.
Nu brukar jag aldrig följa andra lag så jag kan inte säga något om hans darrighet i BIF, men han har SHL:s i särklass högsta win-% (9-2 W/L), så om han varit darrig under säsongen så måste Brynäs anfall ha varit enastående under hans matcher. Ett par billiga mål har han dock släppt in under JVM, iofs fullt normalt i den åldern med så många matcher, och totalt sett har han ju en hyfsad statistik (1,75 GAA).

Jag håller iofs också Filip som minst lika bra om inte bättre, en större talang är han definitivt, men som sagt när det gäller så mycket som ett VM så brukar coacherna ytterst sällan gå på det mer oprövade kortet, i alla fall om det är jämnt. Hade Sandström klappat ihop i någon match hade det förstås varit ett helt annat läge för Filip men hittills har han hållit ihop det.

Man ska inte förlita sig för mycket på statistik, Mark in da park hade ju fina siffror hos oss också, och var ändå inte speciellt stabil på något sätt.

Sandström är ofta darrig, släpper mycket returer och kan ge bort en hel del enkla mål, absolut inte en målvakt som jag skulle vilja ha som utvald förstamålvakt i en turnering, eller SHL heller, för den delen, han sprider inte direkt någon lugn känsla till försvaret. Men det är ju sånt som brukar bli bättre med åldern. Dock så tycker jag att Filip inte alls har den osäkerheten i sitt spel, som Sandström har, Filip spelar med ett helt annat lugn och självförtroende, även fast han också släppt in ett gäng enkla puckar i SHL.
NU har jag ju sett alla matcher under JVM, och jag delar inte din beskrivning utifrån det. Har sett stabil ut överlag och gjort en del högklassiga räddningar. Filip var dock inte sämre i den match han fick spela, snarare tvärtom.

Hur som helst, ingen mening att debattera vidare för mig, tränarna har gjort sitt val och jag förstår till fullo varför och då spelar det mindre roll vem som är bäst eftersom det är en rent hypotetisk fråga. Svaret på om Sandström var rätt man för att ta ett guld får vi snart veta, om Filip hade klarat det bättre får vi vara ovetande om.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman tor 05 jan 2017, 22:56

Bronsmatch pågår, och nu tycker jag Montén gör fel som åter ställer Sandström i målet. Dels för att han får göra back-to-back och det är alltid en viss risk att målvakten är för trött för att göra en riktigt bra match och skaderisken ökar. Men inte minst för att detta vore ett gyllene tillfälle att låta Filip få bygga erfarenhet till nästa år.

Visserligen gjorde Sandström en fantastisk match igår och förtjänar sin istid, men ändå, ovanstående borde väga tyngre.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Dustin lör 14 jan 2017, 22:11

Dags att börja avlasta Lassinantti så mycket det går hädanefter. Filip har stått 8 matcher och har en GAA på 1.87 och räddningsprocent på 93.59%. Riktigt snygga siffror och visar upp en enorm mognad och lugn i målet. Ser man till alla målvakter i hela ligan är det endast Jönsson och Alsenfeldt som har bättre räddningsprocent. Otroligt bra att som 18-åring prestera såna siffror. Ser gärna att han står igen redan nästa match på Torsdag när självförtroendet är på topp. Ifjol stod Lassi många matcher och var väldigt sliten i slutspelet, även om han var väldigt bra.

Dustin

Antal inlägg : 6915
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Kapten Haddock lör 14 jan 2017, 22:18

Määk skrev:Dags att börja avlasta Lassinantti så mycket det går hädanefter. Filip har stått 8 matcher och har en GAA på 1.87 och räddningsprocent på 93.59%. Riktigt snygga siffror och visar upp en enorm mognad och lugn i målet. Ser man till alla målvakter i hela ligan är det endast Jönsson och Alsenfeldt som har bättre räddningsprocent. Otroligt bra att som 18-åring prestera såna siffror. Ser gärna att han står igen redan nästa match på Torsdag när självförtroendet är på topp. Ifjol stod Lassi många matcher och var väldigt sliten i slutspelet, även om han var väldigt bra.

Håller med. Han har inte gjort en dålig match i A-laget i år.
Tycker han har varit ruggigt stabil och han verkar ha nerver av stål grabben. Han spelar även otroligt moget.
Nog är de bara att låta Gustafsson fortsätta så länge han spelar så här bra!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman lör 14 jan 2017, 22:57

Kapten Haddock skrev:
Määk skrev:Dags att börja avlasta Lassinantti så mycket det går hädanefter. Filip har stått 8 matcher och har en GAA på 1.87 och räddningsprocent på 93.59%. Riktigt snygga siffror och visar upp en enorm mognad och lugn i målet. Ser man till alla målvakter i hela ligan är det endast Jönsson och Alsenfeldt som har bättre räddningsprocent. Otroligt bra att som 18-åring prestera såna siffror. Ser gärna att han står igen redan nästa match på Torsdag när självförtroendet är på topp. Ifjol stod Lassi många matcher och var väldigt sliten i slutspelet, även om han var väldigt bra.

Håller med. Han har inte gjort en dålig match i A-laget i år.
Tycker han har varit ruggigt stabil och han verkar ha nerver av stål grabben. Han spelar även otroligt moget.
Nog är de bara att låta Gustafsson fortsätta så länge han spelar så här bra!
Lassi har dessutom släppt in en och annan rätt billig puck på sistone. Tycker de gott kan låta dem dela 50/50 på jobbet framöver åtminstone.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Jokerman ons 18 okt 2017, 14:33

Kanoninsats av Filip som gjorde sin andra match från start igår och säsongens första 3-poängare kunde bärgas. Nästa match borta mot Färjestad blir en riktig utmaning.

Filip var en av två LHF-spelare som kollades in av Juniorkronornas kapten Tomas Montén, den andra var Isac Lundeström som satte sitt första mål för säsongen med hjälp av skridskon. På annandan drar JVM igång i Buffalo.

Filip passade efter 2-1 segern borta mot Malmö på att hylla kvinnan bakom framgången, målvaktstränaren Linda Blomqvist, 34.

Filip Gustavsson - Sida 2 Skyrma15

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/e22b4/succemalvakten-hyllar-kvinnan-bakom-framgangen

Forza Filip!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Jokerman lör 28 okt 2017, 18:35

Landslagsklass på Filip! Så jävla viktigt att ta tre pinnar borta mot Rögle. Återigen en 2-1 vinst.

Filip Gustavsson - Sida 2 Skyrma18
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Jokerman ons 15 nov 2017, 10:14

Reportage idag i norrbotten media

Filip Gustavsson - Sida 2 Skrids10
Bild: Håkan Stridblom | Skridskoteknik. Filip Gustavsson fick verkligen slita efter sin ordinarie träning då Pittsburgh Penguins utvecklingscoach för målvakter, Brendan Sullivan, tog över. Luleå Hockeys målvaktstränare, Gusten Törnqvist, övervakade övningarna.

NHL-coachen om Gustavsson: "Han har enorm potential"
Filip Gustavsson är het i NHL. Under tisdagens besöktes han av Pittsburgh Penguins utvecklingscoach Brendan Sullivan. "Han har en lång väg att gå – men han saknar inte verktygen", säger Sullivan.

2016 draftades Luleå Hockeys målvakt Filip Gustavsson är NHL-laget Pittsburgh Penguins och sedan dess har klubben hållit bra koll på den talangfulla målvakten. Under tisdagen så var det ett par extra vakande ögon på läktaren i Coop Norrbottens Arena under Luleås träning och efter den samma klev Pitssburgs utvecklingscoach Brendan Sullivan in på isen.

– Det passade bra eftersom att jag inte ska spela i kväll. Vi hade snackat innan om att han skulle komma ner efter våran träning, säger Filip Gustavsson.

Brendan Sullivan är ny utvecklingscoach för målvakterna i NHL-laget Pittsburgh Penguins. Han kommer från en egen karriär som tog slut redan när han var 25 år sedan dess har han jobbat som tränare i olika former. Nu är han i Luleå för att ta en titt på Pittsburghs framtidsinvestering, Filip Gustavsson.

Filip Gustavsson - Sida 2 Instru10


– Det är hans andra år som proffs och därför passar det bra att komma hit nu för att kolla var han befinner sig som målvakt. Det känns bra att komma hit och bygga upp en relation med honom, förklarar Sullivan.

Var befinner han sig då?
– Han är riktigt bra redan och han har enorm potential att bli ännu bättre.

Sullivan och Gustavsson träffades på en utvecklingscamp i Pittsburgh. Det var före säsongen startade i SHL.

Filip Gustavsson - Sida 2 Filip-10


Vad har hänt med honom under hösten?

– Jag tror att han börjar förstå vad som krävs för att bli ett proffs. Att lämna juniortiden bakom sig är ett stort steg, men han håller på att ta det nu, förklarar Sullivan.

Filip Gustavsson är trots sin ålder, 19 år, inne på sin fjärde säsong i Luleå Hockeys a-lag. Under den första säsongen 2014/15 så stod han bara i båset. Under sina andra säsong fick han spela sex matcher och förra säsongen blev det 15 matcher i år har han fått förtroendet vid sex tillfällen.

Vad är tanken med hans besök tror du?

– Han är här för att kolla lite på mig. Han har smådetaljer som han vill att jag ska träna på för att bättra på mitt spel och så att jag utvecklas i rätt riktning, säger Gustavsson.

Var det några nyheter för dig?

– Nytt och nytt det är väl oftast samma sak som jag vanligtvis tränar på, men han har lite andra åsikter om hur jag ska göra vissa saker.

Hur känns det att Pittsburgh skickar hit honom?

– Det känns riktigt bra och det visar ju att de tror på mig sedan så vet jag att de vill att jag ska bli bättre så att jag tar mig framåt. Det känns skönt att de tror på mig framför allt, säger Gustavsson.

Att NHL-laget har stora förhoppningar på målvaktstalangen är ingen vågad gissning.

– Han är draftad högt av oss och givetvis handlar det om att Pittsburgh ser potential i honom. Sedan så tror jag inte att klubben hade skickat mig hit om det inte hade funnits stora förhoppningar på Filip, säger Sullivan och fortsätter:

– Han har en lång väg att gå – men han saknar inte verktygen för att nå hela vägen. Vi ska ändå komma ihåg att det är ett jättesteg att ta för en ung målvakt.

Passar hans målvaktsstil i NHL?

– Jag tycker att det finns många stilar som passar i NHL. Filips stil ger honom en möjlighet att faktiskt spela i NHL i framtiden, men det handlar om en massa tid på isen innan det blir verklighet.

Finns det något som du vill att han ska ändra?

– Det handlar inte om att han ska anpassa sin stil på något sätt utan bara att han ska bli så bra som han bara kan bli med sin egen stil, förklarar Sullivan slutligen.

Det kan ju inte ha undgått NHL-folket att det även finns en viss Lassinantti i vår förening...

Vilket grymt målvaktspar vi har!!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Jokerman ons 03 jan 2018, 11:00

Kvartsfinal och Filip gör som Lassinantti gjort så många gånger den här säsongen;
är stabil.

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Jonken lör 27 jan 2018, 17:48

Ett STORT GRATTIS till första nollan "Fille" !!!!!
GRYMT!

-Den var du värd x 100 !!!!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 27 jan 2018, 18:05

Vansinnigt bra idag!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av amarule lör 27 jan 2018, 18:25

Bäst!
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av ski3r lör 27 jan 2018, 20:05

Helt klart kvällens kung!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Old Brooklyn lör 27 jan 2018, 20:41

Ja, idag var han världsklass. Kanske faktiskt första gången som jag såg honom och tänkte att han faktiskt kan klara det i NHL. Vet att Pittsburgh tänker ta över honom i höst, och vet att vi troligen redan värvat en ersättare i Rubin, men jag hoppas ändå att han får chansen att stanna något/några år till hos oss då han bara är 19 år.

Ytterligare kredd till Linda Blomquist också.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av NallePhu fre 23 feb 2018, 20:54

Trade till Ottawa på Filip tydligen i Brassard dealen intressant med tanke på hur högt dem rankade han i Pittsburgh, Ska bli av högsta intresse se hur Ottawa bygger om sitt lag nu för framtiden där kommer Filip vara en av hörn stenarna i bygget!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18239
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Ferros fre 23 feb 2018, 22:12

Snacka om jackpot för Filip, Pens har fyra riktigt bra målvakter som han hade behövt tampas med för att ens ha chans att nå NHL. Nu har han i princip bara Craig Anderson, som varit riktigt dålig i år, som enda reella hot om en förstaspade i NHL. Mike Condon har förvisso kontrakt i några säsonger till men han kommer troligtvis inte kunna utmana Filip på lång sikt.

Dessutom verkar Ottawa vara påväg in i en rebuild så det vore inte speciellt överraskande om även Anderson försvann mot picks eller prospects inom den närmaste framtiden (1-2 år).

Hur som helst ruggigt kul för Filip! Hoppas han tar chansen - för den kommer att komma.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman fre 23 feb 2018, 22:39

Ferros skrev:Snacka om jackpot för Filip, Pens har fyra riktigt bra målvakter som han hade behövt tampas med för att ens ha chans att nå NHL. Nu har han i princip bara Craig Anderson, som varit riktigt dålig i år, som enda reella hot om en förstaspade i NHL. Mike Condon har förvisso kontrakt i några säsonger till men han kommer troligtvis inte kunna utmana Filip på lång sikt.

Dessutom verkar Ottawa vara påväg in i en rebuild så det vore inte speciellt överraskande om även Anderson försvann mot picks eller prospects inom den närmaste framtiden (1-2 år).

Hur som helst ruggigt kul för Filip! Hoppas han tar chansen - för den kommer att komma.
Lägg till att Anderson börjar vara lite till åren och troligen är på sitt sista kontrakt, medan Matt Murray garanterat håller förstemålvaktsstatus 10 år till. Den enda i Ottawas nuvarande uppställning som borde kunna utmana Filip på 3-5 års sikt är Marcus Högberg, och även om han inte är en dålig målis så är Filip klassen bättre.
En bra trade för både Ottawa och Pittsburgh, egentligen. Ottawa får ytterligare en förstarunda (i ett bra draftår dessutom) + välbehövlig högkvalitativ målvakts-prospect, och Pens en vass tredjecenter som nästan var den enda luckan de hade inför slutspelet.

P.S: Kan hända Isac råkar landa hos Ottawa också, han borde vara något de söker i draften, deras centersida är ju inte jättedjup heller efter att de skickade Brassard och även om de har ett par prospects så är ingen av dem någon garanterad succé. Här finns luckor att fylla bakom Duchene både på kort och lång sikt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Puckad lör 24 feb 2018, 10:02

Jag undrar lite hur detta påverkar hans tanke att åka över efter den här säsongen?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av NallePhu lör 24 feb 2018, 11:56

Puckad skrev:Jag undrar lite hur detta påverkar hans tanke att åka över efter den här säsongen?
Ottawa kommer plocka över han efter säsongen bara kolla lite vad dem har för GK:s , Anderson kontrakt till 2020 men är 37år, Efter det finns väl inget som är utalad 1:a el reserv riktigt samt dem har ingen målvaktstalang på den NIVÅ Filip ligger på just nu och kommer utvecklas mer!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18239
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman mån 26 mar 2018, 10:07

Filip debuterade i AHL igår kväll, vinst med 8-2, motade 37 av 39 skott och utsedd till matchens andra stjärna cheers

https://twitter.com/bellevillesens

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Kapten Haddock mån 26 mar 2018, 13:28

Roligt med en bra start för Filip. Tror killen kan gå långt när han visar att han tar steg i rätt riktning hela tiden.

Tror att först Junior VM och den sen de förtroende han har fått i Luleå i slutet av säsongen gjort honom till en ännu bättre målis på kort tid.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman lör 07 apr 2018, 10:21

Han har verkligen fått en flygande start i AHL. Startat tre matcher hittills och avlöst Marcus Högberg i en. Hela tre gånger har han utsetts till matchens stjärna (2 st 2:a och en 3:e).

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Puckad ons 21 aug 2019, 13:53

Mitt hjärta!
Oavsett om det bara är försäsongsträning så gör det ont att se flippers namn i Mordors line up.

https://www.skellefteaaik.se/artikel/wwvqajyzx-5n5bi1/line-up-forsta-istraningen
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Snikne Ville lör 26 sep 2020, 22:11

Tydligen på väg till SSK.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Snikne Ville sön 11 okt 2020, 17:57

Höll nollan efter 30 skott mot sig i dagens möte med Kristianstad.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Lehto sön 11 okt 2020, 21:22

Hamnade han i SSK alltså?

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman sön 09 maj 2021, 09:47

Dags för lite NHL-uppdatering här tycker jag Smile

Filip stod sin 7:e match (6:e från start) i natt mot Winnipeg. I vad som nästan kan kallas "vanlig ordning" numera tog han en seger och utsågs till en av matchens tre stjärnor.
Han fick 4 matcher tidigt i april, skickades ner i AHL men kallades upp nu i maj igen och har fått stå två matcher till, båda mot Winnipeg och båda vann han.

Han har just nu NHL:s näst bästa räddningsprocent, 94,2%, även om man räknar alla målisar som spelat minst 2 matcher vilket är många... GAA på 1,89 är tredje bäst.

Hans matchstats på hans 6 starter är om möjligt ändå mer imponerande i ett mediokert lag som Ottawa som förlorat mer än man vunnit: 4-1-1 (W-L-OTL). Jag tror även han utsetts till en av matchens stjärnor i varje match utom den han förlorade (Montreal, 4 GA, 38 skott, 0,895).

Citat från i måndags: "That's the best goaltending display that we've seen," Ottawa coach D.J. Smith said. "And to be honest, we made some mistakes in front of him, and it's probably a couple games now … he's been making incredible stops. It's good to see."

Man vet ju aldrig riktigt vad som händer, särskilt inte när det kommer en expansion draft (kommer Sens skydda Murray och är han ens intressant för Seattle?) och de har en både bred och djup målvaksuppställning med flera potentiella NHL-spadar i pipen men man tycker vid det här laget att de borde inse att de sitter på en guldklimp. Eller så inser Seattle det och tar honom.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Tony Moore, LulefanGBG, Puckad and Wolfhunter like this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av LulefanGBG sön 09 maj 2021, 12:18

Tack Tigerman för uppdateringen. Hade noll koll på hans status.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tigerman ons 21 jul 2021, 18:12

Filip Gustavsson skyddad av Ottawa. Det är ett enormt styrkebesked till honom, lagen får ju bara skydda en målis och Ottawa hade inte minst Matt Murray som alternativ. Inte helt osannolikt att Kraken väljer just Murray även om det finns ett par andra bra namn att välja på också. För Filips del betyder det hur som helst att han nog kommer att få ett ganska bra kontrakt till nästa säsong.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Snikne Ville ons 01 mar 2023, 09:53

Saxat från NSD, rullar på för Filip.

"En annan stark svensk målvaktsinsats stod Filip Gustavsson för. Han räddade 39 skott när hans Minnesota vann med 2–1 hemma mot New York Islanders."
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Bamsefar ons 01 mar 2023, 09:55

Flipper är på god väg o ta förstaspaden i Minnesota, kul att han äntligen får betalt för sin grymma talang o hårda arbete.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Meyhem and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Donowitz ons 01 mar 2023, 10:12

Bamsefar skrev:Flipper är på god väg o ta förstaspaden i Minnesota, kul att han äntligen får betalt för sin grymma talang o hårda arbete.

Har varit en av de bästa målvakterna i hela NHL denna säsongen.

Donowitz

Antal inlägg : 4086
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Bros! likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Dustin lör 11 mar 2023, 20:33


Dustin

Antal inlägg : 6915
Join date : 12-02-28

Donowitz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tony Moore tis 18 apr 2023, 11:41

Grattis Filip, bara början på din resa Smile



https://hockeysverige.se/2023/04/18/filip-gustavssons-monstermatch-i-slutspelsdebuten
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7694
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av LinusFröbergsMustasch tis 18 apr 2023, 12:29

The Gus Bus!! Älska
LinusFröbergsMustasch
LinusFröbergsMustasch

Antal inlägg : 358
Join date : 22-11-07

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Tony Moore tis 23 jan 2024, 01:33

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7694
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Blitzwagen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Filip Gustavsson - Sida 2 Empty Sv: Filip Gustavsson

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet