Joonas Rask

+37
Monco
Witchfinder77
Lars158
JohanO
chiII
trallgöken
Sportchefen #2
Jokerman ll
Atlet
Donowitz
kralle
Sundance Kid
ski3r
CKa
Hjalmar_Vuopio
Tony Moore
farre
Tackleberry
Wolfhunter
Micke80
Hostak straffar
Nr10
Rikky
Dundernisse
Urken
Jojjan
evanovich
Dustin
Bamsefar
Pajala
KaptenBlodskelett
Hankburger
Jonken
LulefanGBG
Puckad
Blinders
Redbear
41 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hjalmar_Vuopio ons 10 nov 2021, 09:28

Dundernisse skrev:Vi får inte glömma att det är bredden som oftast gör att man går långt i ett slutspel och där tror jag Rask kan göra nytta i en tredje/fjärdeline.

Jag tycker det låter lite dyrt. Ungefär som när Kennedy fick åka runt och täcka upp för backarna med 400 000/månaden. Nåja, så illa ska det väl inte behöva gå och jag är nog även i detta fall beredd att ge honom fram till jul åtminstone innan jag är beredd att skriva av honom som en flopp
Hjalmar_Vuopio
Hjalmar_Vuopio

Antal inlägg : 189
Join date : 21-02-27

PM and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av CKa tor 11 nov 2021, 13:43

Hjalmar_Vuopio skrev:
Dundernisse skrev:Vi får inte glömma att det är bredden som oftast gör att man går långt i ett slutspel och där tror jag Rask kan göra nytta i en tredje/fjärdeline.

Jag tycker det låter lite dyrt. Ungefär som när Kennedy fick åka runt och täcka upp för backarna med 400 000/månaden. Nåja, så illa ska det väl inte behöva gå och jag är nog även i detta fall beredd att ge honom fram till jul åtminstone innan jag är beredd att skriva av honom som en flopp

Kennedy? Backarna? 400 000/månaden?
Vad pratar du om?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dundernisse tor 11 nov 2021, 15:24

CKa skrev:
Hjalmar_Vuopio skrev:
Dundernisse skrev:Vi får inte glömma att det är bredden som oftast gör att man går långt i ett slutspel och där tror jag Rask kan göra nytta i en tredje/fjärdeline.

Jag tycker det låter lite dyrt. Ungefär som när Kennedy fick åka runt och täcka upp för backarna med 400 000/månaden. Nåja, så illa ska det väl inte behöva gå och jag är nog även i detta fall beredd att ge honom fram till jul åtminstone innan jag är beredd att skriva av honom som en flopp

Kennedy? Backarna? 400 000/månaden?
Vad pratar du om?
Tim Kennedy som var en prestigevärvning inför säsongen 16/17 men floppade helt antar jag han syftar på.
https://www.eliteprospects.com/player/11412/tim-kennedy

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Bamsefar tor 11 nov 2021, 16:40

Mycket gjorde Tim Kennedy, not, men han täckte definitivt inte upp några backar , inte någonsin.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Puckad and Hjalmar_Vuopio like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av ski3r tor 11 nov 2021, 17:41

Han gjorde en bra sista-match mot mordor, det är värt något iaf Very Happy
Men vi kanske kan återgå till Rask i denna tråd. Jag tror och hoppas att han kommer att bli bättring bättre ju längre in i säsongen vi kommer.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Hjalmar_Vuopio likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dustin tor 11 nov 2021, 18:22

ski3r skrev:Han gjorde en bra sista-match mot mordor, det är värt något iaf Very Happy
Men vi kanske kan återgå till Rask i denna tråd. Jag tror och hoppas att han kommer att bli bättring bättre ju längre in i säsongen vi kommer.

Han gjorde ett större intryck en ersättaren Hilding iaf.

Hoppas också att Rask blir en faktor i ett kommande slutspel med sin rivighet. Hade dock hellre haft en hårdare spelare, typ De Suosa.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hjalmar_Vuopio fre 12 nov 2021, 10:45

Jag håller med om ovanstående och min poäng var att t.ex. mordor dessvärre är rätt bra på att fylla tredje/fjärdeline med bredd och låta spets vara just det och Rask är väl snarare värvad som det senare (till skillnad från Andreasson exempelvis).

Kennedy kanske inte lyckades täcka upp för backar men oklart vad hans roll var när han på slutet sattes ihop med med en knappt byxmyndig Lundeström som hade en studiestödslön. Kapitalförstöring i vilket fall som helst och det skulle åtminstone kännas trist att Örebro tar vår spets och vi kontrar med att värva till fjärdelinan
Hjalmar_Vuopio
Hjalmar_Vuopio

Antal inlägg : 189
Join date : 21-02-27

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Jonken sön 14 nov 2021, 10:56

Dustin skrev:Hoppas också att Rask blir en faktor i ett kommande slutspel med sin rivighet.
Det här tror jag på. Joonas Rask är ju traditionellt lite av en 'slow starter' när han byter klubb/omgivning. Samma visa i Örebro senast. (Fick ju inte lira slutspel förrän andra året i Närke.) Rask är en typiskt slutspelsspelare: Han är som bäst; när trycket och förväntningarna är störst. Något vi fick bevittna lite av i torskmatchen på Solbacken; där Rask och Brännström höjde sina nivåer i princip mest av alla i hela laget sett över 60 minuter. Och i denna match spelade ju LHF i princip propaganda hockey innan man kroknade ihop eftersom. Jag skulle vara betydligt oroligare ifall Joonas skulle köra gamnacke -samt gå på halvfart därute. Men det gör han ju inte. Han går verkligen 110 procent för laget varje byte. Har man DEN attityden -och lägger konsekvent ner det jobbet i det man gör: Kommer framgångarna att komma framöver. Inge annat finns lixom på kartan.

Ju tuffare och grisigare det blir: Ju mer spelar detta i händerna på nummer åttioåtta. Joonas Rask ÄR handplockad till LHF för att vara en viktig pusselbit framöver -i vad som komma skall. Jag är i princip övertygad över att Rask kommer att komma upp i 'sin nivå' snabbare i Luleå Hockey -än vad han gjorde i Örebro.

Rasks problem just nu i systemet -samt i effektivitet; är att han fortfarande alltid planterar sina buggar och glider -innan han skall göra någonting: -Tackla, -skjuta, -ta emot pass, -störa med klubban, osv, osv. Lyckas vi minimera lite -alt skala bort lite av detta; kommer det börja hända rätt positiva grejer ganska omgående. Rask och Tyrväinen är nästan kopior av varandra i det fysiska spelet. Skillnaden är att Joonas planterar sina fötter lite för tidigt i alla situationer i jämförelse med Ex Tyrre. Så här jäla nära är vi egentligen i att kunna mönstra 2 st absolut tok-topp SHL två vägs murbräckor där ute.

-Ha tålamod mina vänner -och ge Joonas lite mer arbetsro. När väl belöningen kommer; kommer ni att ÄLSKA det!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6829
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dustin sön 14 nov 2021, 11:15

Rask och Tyrväinen är inte lika ö.h.t i det fysiska spelet. Tyrväinen är en hård spelare som kan dela ut riktigt tunga tacklingar och är stark runt sargerna och målet. Rask är visserligen rivig men ingen fysisk spelare och väger ibland lätt i närkamperna, kan inte jämföras med Juhani. Rasks goda egenskaper är att han är snabb på skridskorna, jobbar hårt och är intensiv i sin forechecking.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

kokostrollet likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hankburger sön 14 nov 2021, 11:22

Dustin skrev:Rask och Tyrväinen är inte lika ö.h.t i det fysiska spelet. Tyrväinen är en hård spelare som kan dela ut riktigt tunga tacklingar och är stark runt sargerna och målet. Rask är visserligen rivig men ingen fysisk spelare och väger ibland lätt i närkamperna, kan inte jämföras med Juhani. Rasks goda egenskaper är att han är snabb på skridskorna, jobbar hårt och är intensiv i sin forechecking.

Precis som en viss Juhani sa en gång.. Hans skridskor slutar aldrig att röra på sig.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Pajala sön 14 nov 2021, 13:32

Hoppas det släpper för honom, har varit en besvikelse hittills, okej, han är ju inte heller ensam om det.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dustin mån 22 nov 2021, 18:40

Skadad, sjuk eller bänkad och på väg bort? Har dock spelat upp sig liite på slutet. Mkt för att man slipper svära åt att han lirar PP1. Dock en väldigt begränsad spelare.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad mån 22 nov 2021, 20:24

Dustin skrev:Skadad, sjuk eller bänkad och på väg bort? Har dock spelat upp sig liite på slutet. Mkt för att man slipper svära åt att han lirar PP1. Dock en väldigt begränsad spelare.
Stridh sa att han var skadad och stannade hemma.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Sundance Kid tor 02 dec 2021, 21:39

Rask gör en av sina bästa matcher idag och bidrar väldigt mycket i det fysiska spelet. Kul att se!

Extra positivt att det är just i en match med slutspelskaraktär som han steppar upp i närkampsspelet.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Bamsefar tor 02 dec 2021, 22:02

Samtidigt som han känns oerhört trubbig med klubba och puckkontroll, han försöker men verkar inte riktigt ha kapaciteten, inte helt enkelt att ha som kedjekamrat.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Redbear and Pajala like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Rikky tor 02 dec 2021, 22:06

Bamsefar skrev:Samtidigt som han känns oerhört trubbig med klubba och puckkontroll, han försöker men verkar inte riktigt ha kapaciteten, inte helt enkelt att ha som kedjekamrat.
Ja, håller med om trubbigheten. Fabbe hade gjort hans jobb lika bra känns det som.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad tor 02 dec 2021, 22:10

Rikky skrev:
Bamsefar skrev:Samtidigt som han känns oerhört trubbig med klubba och puckkontroll, han försöker men verkar inte riktigt ha kapaciteten, inte helt enkelt att ha som kedjekamrat.
Ja, håller med om trubbigheten. Fabbe hade gjort hans jobb lika bra känns det som.
Min enda tanke:
Skeppade vi Gallo för detta?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dundernisse tor 02 dec 2021, 22:13

Puckad skrev:
Rikky skrev:
Bamsefar skrev:Samtidigt som han känns oerhört trubbig med klubba och puckkontroll, han försöker men verkar inte riktigt ha kapaciteten, inte helt enkelt att ha som kedjekamrat.
Ja, håller med om trubbigheten. Fabbe hade gjort hans jobb lika bra känns det som.
Min enda tanke:
Skeppade vi Gallo för detta?
Måste varit något vid sidan om hockeyn. Inte nog med det så gör den gode Gallo succé i Linköping och bevisar att han kan hänga baljor i nästan varje match.

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Pajala fre 03 dec 2021, 04:49

Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.

Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Blitzwagen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad fre 03 dec 2021, 08:16

Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av ski3r fre 03 dec 2021, 09:11

Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Skitsnack, klart som fan att bulan värdesätter mål. Gallo lämnade för att han inte hade psyke nog att konkurrera i ett topplag. Han gnällde som en liten pojke när han inte fick spela så som han tyckte. Han får prestera precis hur bra som helst i Linköping, det rör mig inte i ryggen för det är fortfarande en skitklubb.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

rasbiologen, Pajala, Wolfhunter and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad fre 03 dec 2021, 11:27

ski3r skrev:
Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Skitsnack, klart som fan att bulan värdesätter mål. Gallo lämnade för att han inte hade psyke nog att konkurrera i ett topplag. Han gnällde som en liten pojke när han inte fick spela så som han tyckte. Han får prestera precis hur bra som helst i Linköping, det rör mig inte i ryggen för det är fortfarande en skitklubb.

Hans gnällande lämnar jag därhän, det var ju en konsekvens.
Och med tanke på vad han levererat så var det rätt för honom att dra vidare. - Hos oss fick han inte visa det.

Men sanningen är att vi har valt att satsa på och spela en trubbig pjäs, och släppt en som bevisligen kan göra mål.
Jag tror pengarna styr det här: Rask har en högre lön än Gallo, därför investerar man tiden i Rask.
Alternativet vore att kasta bort mer pengar. Men vi har också valt ett bevisat sämre utfall.

Angående Bulan, han pratar om spelare i termer av arbetsinsats, karaktär, ta ansvar, vilja [att göra det defensiva jobbet], intensiv.
Det är sällan de beskriver spelare som skarprättare, målsinne, målskytt, utpräglad sniper etc.
Värdet av det kan man diskutera, speciellt i skenet av hur Leksand blev totalt nedstängda i slutspelet.
Men det är en annan diskussion.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

farre, Redbear and Blinders like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Pajala fre 03 dec 2021, 15:51

Puckad skrev:
ski3r skrev:
Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Skitsnack, klart som fan att bulan värdesätter mål. Gallo lämnade för att han inte hade psyke nog att konkurrera i ett topplag. Han gnällde som en liten pojke när han inte fick spela så som han tyckte. Han får prestera precis hur bra som helst i Linköping, det rör mig inte i ryggen för det är fortfarande en skitklubb.

Hans gnällande lämnar jag därhän, det var ju en konsekvens.
Och med tanke på vad han levererat så var det rätt för honom att dra vidare. - Hos oss fick han inte visa det.

Men sanningen är att vi har valt att satsa på och spela en trubbig pjäs, och släppt en som bevisligen kan göra mål.
Jag tror pengarna styr det här: Rask har en högre lön än Gallo, därför investerar man tiden i Rask.
Alternativet vore att kasta bort mer pengar. Men vi har också valt ett bevisat sämre utfall.

Angående Bulan, han pratar om spelare i termer av arbetsinsats, karaktär, ta ansvar, vilja [att göra det defensiva jobbet], intensiv.
Det är sällan de beskriver spelare som skarprättare, målsinne, målskytt, utpräglad sniper etc.
Värdet av det kan man diskutera, speciellt i skenet av hur Leksand blev totalt nedstängda i slutspelet.
Men det är en annan diskussion.

Fast vi spekulerar ju bara, det finns säkert bra skäl varför Gallo skeppades men att påstå att Bulan inte vet vad han gör håller inte, våra åsikter väger fjäderlätt i detta fall.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Tony Moore and Wolfhunter like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hankburger fre 03 dec 2021, 16:05

Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.

Gallo ville uppenbarligen inte spela Bulan-hockey och ville därför lämna. Har noll med Bulan egentligen att göra utan beror helt på att Gallo vägrade lämna jag:et för laget.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad fre 03 dec 2021, 16:06

Pajala skrev:Fast vi spekulerar ju bara, det finns säkert bra skäl varför Gallo skeppades men att påstå att Bulan inte vet vad han gör håller inte, våra åsikter väger fjäderlätt i detta fall.
Att säga att det säkert finns bra skäl är att spekulera.

Vad jag konstaterar är att LHF har valt att investera pengar och speltid i någon som inte gett utfall i form av mål- och poängproduktion. Och samtidigt avstått att ge speltid till någon annan, som senare visat sig alldeles duglig att producera mål.
Det är ingen spekulation.

Antingen så såg vi inte att han var kapabel till det.
Eller också såg vi att han var kapabel till det men valde att inte spela honom ändå.
Jag vet inte själv vilket som är sämst.

Rask behöver producera bättre än vad vi sett hittills för att få det valet att se vettigt ut, i mina ögon så klart.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Pajala fre 03 dec 2021, 16:08

Puckad skrev:
Pajala skrev:Fast vi spekulerar ju bara, det finns säkert bra skäl varför Gallo skeppades men att påstå att Bulan inte vet vad han gör håller inte, våra åsikter väger fjäderlätt i detta fall.
Att säga att det säkert finns bra skäl är att spekulera.

Vad jag konstaterar är att LHF har valt att investera pengar och speltid i någon som inte gett utfall i form av mål- och poängproduktion. Och samtidigt avstått att ge speltid till någon annan, som senare visat sig alldeles duglig att producera mål.
Det är ingen spekulation.

Antingen så såg vi inte att han var kapabel till det.
Eller också såg vi att han var kapabel till det men valde att inte spela honom ändå.
Jag vet inte själv vilket som är sämst.

Rask behöver producera bättre än vad vi sett hittills för att få det valet att se vettigt ut, i mina ögon så klart.

Återigen, Bulan har säkert skäl till varför man valde att skicka Gallo, något som vi inte vet, vi kan ha åsikter men vi har ingen fakta.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hankburger fre 03 dec 2021, 16:10

Puckad skrev:
ski3r skrev:
Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Skitsnack, klart som fan att bulan värdesätter mål. Gallo lämnade för att han inte hade psyke nog att konkurrera i ett topplag. Han gnällde som en liten pojke när han inte fick spela så som han tyckte. Han får prestera precis hur bra som helst i Linköping, det rör mig inte i ryggen för det är fortfarande en skitklubb.

Hans gnällande lämnar jag därhän, det var ju en konsekvens.
Och med tanke på vad han levererat så var det rätt för honom att dra vidare. - Hos oss fick han inte visa det.

Men sanningen är att vi har valt att satsa på och spela en trubbig pjäs, och släppt en som bevisligen kan göra mål.
Jag tror pengarna styr det här: Rask har en högre lön än Gallo, därför investerar man tiden i Rask.
Alternativet vore att kasta bort mer pengar. Men vi har också valt ett bevisat sämre utfall.

Angående Bulan, han pratar om spelare i termer av arbetsinsats, karaktär, ta ansvar, vilja [att göra det defensiva jobbet], intensiv.
Det är sällan de beskriver spelare som skarprättare, målsinne, målskytt, utpräglad sniper etc.
Värdet av det kan man diskutera, speciellt i skenet av hur Leksand blev totalt nedstängda i slutspelet.
Men det är en annan diskussion.

Varför skulle man behålla Rask om han kostade mer än Gallo? Rask kommer från en mindre bra säsong i ÖHK. Gallo kommer från sin poängstarkaste säsong i karriären. Tror nog Gallo kostade mer än Rask och därför skeppade man Gallo. Det kombinerat med att Gallo antagligen gnällt och krävt att få lämna gör ju att det blev som det blev. Att Bulan väljer att fokusera på defensiven är för att det är ett krav i första hand. Inte att man struntar i målsinne etc. Så om man skall gnälla på Bulan så borde man faktiskt se till att ha saker under fötterna och inte bara sitta och spekulera baserad på lite eller inget underlag. Sedan är det inte bara Leksand som blivit misslyckats i slutspel trots enormt potential i en eller två femmor. LHC och FBK är två andra fall där det visar sig att i slutspel handlar det om sprida ut produktionen över femmor som leder till framgångar. Få.. om några lag har vunnit SM-guld genom att ha en producerande femma.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Blinders fre 03 dec 2021, 16:41

Hankburger skrev:
Puckad skrev:
ski3r skrev:
Puckad skrev:
Pajala skrev:Vi skeppade gallo och vi kommer förhoppningsvis skeppa rask också, ibland fungerar det helt enkelt inte och då är det bäst att gå skilda vägar.
Så funkar det på arbetsplatser och inom all idrott också.
Så är det. Men hade Gallo kunnat gjort sina 5 mål om han spelat på den här positionen i vårt lag?
Bulan är bra på mycket, men han verkar inte värdesätta, eller se, förmågan att göra mål.
Skitsnack, klart som fan att bulan värdesätter mål. Gallo lämnade för att han inte hade psyke nog att konkurrera i ett topplag. Han gnällde som en liten pojke när han inte fick spela så som han tyckte. Han får prestera precis hur bra som helst i Linköping, det rör mig inte i ryggen för det är fortfarande en skitklubb.

Hans gnällande lämnar jag därhän, det var ju en konsekvens.
Och med tanke på vad han levererat så var det rätt för honom att dra vidare. - Hos oss fick han inte visa det.

Men sanningen är att vi har valt att satsa på och spela en trubbig pjäs, och släppt en som bevisligen kan göra mål.
Jag tror pengarna styr det här: Rask har en högre lön än Gallo, därför investerar man tiden i Rask.
Alternativet vore att kasta bort mer pengar. Men vi har också valt ett bevisat sämre utfall.

Angående Bulan, han pratar om spelare i termer av arbetsinsats, karaktär, ta ansvar, vilja [att göra det defensiva jobbet], intensiv.
Det är sällan de beskriver spelare som skarprättare, målsinne, målskytt, utpräglad sniper etc.
Värdet av det kan man diskutera, speciellt i skenet av hur Leksand blev totalt nedstängda i slutspelet.
Men det är en annan diskussion.

Varför skulle man behålla Rask om han kostade mer än Gallo? Rask kommer från en mindre bra säsong i ÖHK. Gallo kommer från sin poängstarkaste säsong i karriären. Tror nog Gallo kostade mer än Rask och därför skeppade man Gallo. Det kombinerat med att Gallo antagligen gnällt och krävt att få lämna gör ju att det blev som det blev. Att Bulan väljer att fokusera på defensiven är för att det är ett krav i första hand. Inte att man struntar i målsinne etc. Så om man skall gnälla på Bulan så borde man faktiskt se till att ha saker under fötterna och inte bara sitta och spekulera baserad på lite eller inget underlag. Sedan är det inte bara Leksand som blivit misslyckats i slutspel trots enormt potential i en eller två femmor. LHC och FBK är två andra fall där det visar sig att i slutspel handlar det om sprida ut produktionen över femmor som leder till framgångar. Få.. om några lag har vunnit SM-guld genom att ha en producerande femma.
Rask kommer dock från sin bästa säsong i SHL, där han snittade 0,48 poäng per match. Hittills i år har han snittat 0,33 PPM.
Om jag får gissa så har Rask och Gallo likvärdiga löner. Då Gallo kommer från finska ligan, där lönerna är lägre än SHL så har jag svårt att se att Gallo ska vara dyrare.

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Dundernisse likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av kralle fre 03 dec 2021, 16:58

Jag ser då saker i rask jag gillar..
Sen ser säkert bulan saker i han som han gillar..
En micke lindholm typ som vi hade 96?
Vi kanske har svärtats ned av små knytt som åker fort och pressar mkt i grund serien och syns mkt i grund serien men som faller bort totalt efter kvarten i ett slutspel.
Jag tror och har en känsla av att det kommer inte rask att göra,


kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Urken fre 03 dec 2021, 17:33

Vad nyanserade ni är nuförtiden.. Jag lutar mer åt hållet: skeppa!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Tony Moore, Pajala and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Bamsefar fre 03 dec 2021, 17:50

kralle skrev:Jag ser då saker i rask jag gillar..
Sen ser säkert bulan saker i han som han gillar..
En micke lindholm typ som vi hade 96?
Vi kanske har svärtats ned av små knytt som åker fort och pressar mkt i grund serien och syns mkt i grund serien men som faller bort totalt efter kvarten i ett slutspel.
Jag tror och har en känsla av att det kommer inte rask att göra,

Mikael Lindholm gick på mål o stod ngt i vägen så åkte de in med pucken, Rask är inte i närheten av det
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

PM likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Jojjan lör 04 dec 2021, 11:12

Jojjan skrev:Känns som att Rask sänker Tyrre... börjar kännas som en väldigt onödig värvning.

Känns som att man såg rätt redan då 😂

Jojjan

Antal inlägg : 321
Join date : 19-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av LulefanGBG lör 04 dec 2021, 11:39

Nej Rask är lite av en besvikelse tyvärr. Viljan finns där. Han åker mycket och kämpar. Problemet är att ogrundat gillar jag honom ändå och man vill ju att han skall lyckas. Tidigt på säsongen tyckte jag också att han visat fina tendenser att ta sig runt backen och bryta in på kassen även om detresulterade i nada.

Hade aldrig förväntat mig någon målspruta eller poängmaskin i Rask utan en hårt arbetande forward som dock bidrar till att göra resten av kedjan bättre. Det har inte riktigt blivit så dock Samtidigt har man ändå gått väntat lite på ett genombrott där han skapar lite ytor och skramlar in några assist men det har liksom inte kommit.

Kanske lossnar det? Vem vet. Han försöker iallafall och tar sin roll. Verkar mer vara en fråga om att hitta rätt.miljö åt honom där han kommer till sin rätt. Frågan Är om Luleå kan skapa den miljön i en annars hård konkurrens?

Skulle inte bli förvånad om Luleå och Rask går skilda vägar i Januari. Som sagt inget ont om honom men det har bara inte du kar riktigt känns det som.

Hoppas att han knäpper mig på fingrarna ikväll och gör hattrick!

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 04 dec 2021, 17:59

LulefanGBG skrev:Nej Rask är lite av en besvikelse tyvärr. Viljan finns där. Han åker mycket och kämpar. Problemet är att ogrundat gillar jag honom ändå och man vill ju att han skall lyckas.  Tidigt på säsongen tyckte jag också att han visat fina tendenser att ta sig runt backen och bryta in på kassen även om detresulterade i nada.

Hade aldrig förväntat mig någon målspruta eller poängmaskin i Rask utan en hårt arbetande forward som dock bidrar till att göra resten av kedjan bättre. Det har inte riktigt blivit så dock  Samtidigt har man ändå gått väntat lite på ett genombrott där han skapar lite ytor och skramlar in några assist men det har liksom inte kommit.

Kanske lossnar det? Vem vet. Han försöker iallafall och tar sin roll. Verkar mer vara en fråga om att hitta rätt.miljö åt honom där han kommer till sin rätt. Frågan Är om Luleå kan skapa den miljön i en annars hård konkurrens?

Skulle inte bli förvånad om Luleå och Rask går skilda vägar i Januari. Som sagt inget ont om honom men det har bara inte du kar riktigt känns det som.

Hoppas att han knäpper mig på fingrarna ikväll och gör hattrick!


Jag förstår inte riktigt, hade du/ni förväntat er en målspruta? En snabb titt på EP visar ganska tydligt att det knappast är därför han värvats.

Observera att det är en ärligt menad fråga, inget raljerande.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Puckad lör 04 dec 2021, 18:37

Näe det hade jag nog inte gjort. (Hade ingen större pågår om Rask)
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av LulefanGBG lör 04 dec 2021, 18:41

KaptenBlodskelett skrev:
LulefanGBG skrev:Nej Rask är lite av en besvikelse tyvärr. Viljan finns där. Han åker mycket och kämpar. Problemet är att ogrundat gillar jag honom ändå och man vill ju att han skall lyckas.  Tidigt på säsongen tyckte jag också att han visat fina tendenser att ta sig runt backen och bryta in på kassen även om detresulterade i nada.

Hade aldrig förväntat mig någon målspruta eller poängmaskin i Rask utan en hårt arbetande forward som dock bidrar till att göra resten av kedjan bättre. Det har inte riktigt blivit så dock  Samtidigt har man ändå gått väntat lite på ett genombrott där han skapar lite ytor och skramlar in några assist men det har liksom inte kommit.

Kanske lossnar det? Vem vet. Han försöker iallafall och tar sin roll. Verkar mer vara en fråga om att hitta rätt.miljö åt honom där han kommer till sin rätt. Frågan Är om Luleå kan skapa den miljön i en annars hård konkurrens?

Skulle inte bli förvånad om Luleå och Rask går skilda vägar i Januari. Som sagt inget ont om honom men det har bara inte du kar riktigt känns det som.

Hoppas att han knäpper mig på fingrarna ikväll och gör hattrick!


Jag förstår inte riktigt, hade du/ni förväntat er en målspruta? En snabb titt på EP visar ganska tydligt att det knappast är därför han värvats.

Observera att det är en ärligt menad fråga, inget raljerande.
Nej inte alls. Jag skriver ju just det att jag inte förväntat mig en målspruta eller poängmaskin utan en hårt arbetande forward som snarare bidrar med att åka skridskor, vinna sargdueller, räcka puck och skapa ytor. Sådana spelare behövs ofta i en offensiv kedja för att de med mer skills skall få tid och utrymme.

Vad jag dock menar är att Rask trots att han åker och försöker med just detta så har han inte bidragit till att höja någon kedja han spelat i hittills.

Sedan om det beror på honom eller miljön eller tillfälligheter eller vad som helst vet jag inte. Men när han värvades kändes han som klippt och skuren för Bulan-hockeyn.

I det avseendet är han lite av en besvikelse för mig.

Missförstå mig rätt, vill gärna ha kvar honom och se att han lyckas skalla ytor för Konsten och Tyree, (som han nu spelar med), men jag är skeptisk till att den kedjan kommer att bli så mycket bättre offensivt.*

*Med bättre offensivt menar jag inte nödvändigtvis mål och poäng även om det såklart är primärt och önskvärt, utan jag menar också att skapa tryck och tyngd i offensiv zon. Trötta ut backarna och etablera spel. Lämna över tek i offensiv zon etc.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 04 dec 2021, 19:11

LulefanGBG skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
LulefanGBG skrev:Nej Rask är lite av en besvikelse tyvärr. Viljan finns där. Han åker mycket och kämpar. Problemet är att ogrundat gillar jag honom ändå och man vill ju att han skall lyckas.  Tidigt på säsongen tyckte jag också att han visat fina tendenser att ta sig runt backen och bryta in på kassen även om detresulterade i nada.

Hade aldrig förväntat mig någon målspruta eller poängmaskin i Rask utan en hårt arbetande forward som dock bidrar till att göra resten av kedjan bättre. Det har inte riktigt blivit så dock  Samtidigt har man ändå gått väntat lite på ett genombrott där han skapar lite ytor och skramlar in några assist men det har liksom inte kommit.

Kanske lossnar det? Vem vet. Han försöker iallafall och tar sin roll. Verkar mer vara en fråga om att hitta rätt.miljö åt honom där han kommer till sin rätt. Frågan Är om Luleå kan skapa den miljön i en annars hård konkurrens?

Skulle inte bli förvånad om Luleå och Rask går skilda vägar i Januari. Som sagt inget ont om honom men det har bara inte du kar riktigt känns det som.

Hoppas att han knäpper mig på fingrarna ikväll och gör hattrick!


Jag förstår inte riktigt, hade du/ni förväntat er en målspruta? En snabb titt på EP visar ganska tydligt att det knappast är därför han värvats.

Observera att det är en ärligt menad fråga, inget raljerande.
Nej inte alls. Jag skriver ju just det att jag inte förväntat mig en målspruta eller poängmaskin utan en hårt arbetande forward som snarare bidrar med att åka skridskor, vinna sargdueller, räcka puck och skapa ytor. Sådana spelare behövs ofta i en offensiv kedja för att de med mer skills skall få tid och utrymme.

Vad jag dock menar är att Rask trots att han åker och försöker med just detta så har han inte bidragit till att höja någon kedja han spelat i hittills.

Sedan om det beror på honom eller miljön eller tillfälligheter eller vad som helst vet jag inte. Men när han värvades kändes han som klippt och skuren för Bulan-hockeyn.

I det avseendet är han lite av en besvikelse för mig.

Missförstå mig rätt, vill gärna ha kvar honom och se att han lyckas skalla ytor för Konsten och Tyree, (som han nu spelar med), men jag är skeptisk till att den kedjan kommer att bli så mycket bättre offensivt.*

*Med bättre offensivt menar jag inte nödvändigtvis mål och poäng även om det såklart är primärt och önskvärt, utan jag menar också att skapa tryck och tyngd i offensiv zon. Trötta ut backarna och etablera spel. Lämna över tek i offensiv zon etc.

Jag förstår. Och visst borde han kunna få ut mer. Men många pratar som om det är en tilltänkt skyttekung som har torka. Har aldrig förstått snacket.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av LulefanGBG lör 04 dec 2021, 19:16

Nej det är han definitivt ibte men det är nog inte det han är värvad som heller.

Ikväll glr han faktiskt wn gabska bra match. Grym räddning framflrnegen bur när Lassi var överspelad.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 04 dec 2021, 19:19

LulefanGBG skrev:Nej det är han definitivt ibte men det är nog inte det han är värvad som heller.  

Ikväll glr han faktiskt wn gabska bra match. Grym räddning framflrnegen bur när Lassi var överspelad.

Han bidrar med sitt jobb, den brytningen skojar man inte bort!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Bamsefar lör 04 dec 2021, 19:21

Håller med att Rask var inte en målkung i vardande utan en hårt jobbande spelare som gjorde livet besvärligt för oppositionen, en tyrre light s a s  och det är väl där han fallerar kan jag tycka, sen kanske han mer kommer till sin rätt i mer tyngre trafik som slutspelet innebär, så vill inte ge upp helt på han.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 04 dec 2021, 19:27

Bamsefar skrev:Håller med att Rask var inte en målkung i vardande utan en hårt jobbande spelare som gjorde livet besvärligt för oppositionen, en tyrre light s a s  och det är väl där han fallerar kan jag tycka, sen kanske han mer kommer till sin rätt i mer tyngre trafik som slutspelet innebär, så vill inte ge upp helt på han.
Tror också han kommer att komma mer till sin rätt i ett slutspel.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Tony Moore lör 04 dec 2021, 19:36

Ingen nöter mer sargreklam än den gode Joonas, aldrig han tar chansen att bryta in i slottet och skapa oreda. Kämpar som satan, ja, men de räcker inte för en relativt dyr importspelare.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 04 dec 2021, 19:56

Tony Moore skrev:Ingen nöter mer sargreklam än den gode Joonas, aldrig han tar chansen att bryta in i slottet och skapa oreda. Kämpar som satan, ja, men de räcker inte för en relativt dyr importspelare.

Vet vi att han är dyr, eller antar du?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Tony Moore lör 04 dec 2021, 20:52

Antar han är dyr jmf med tex. yngre egna förmågor som Carl Mattsson, Muzik och Nikupetteri som inte är långt efter..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Hankburger lör 04 dec 2021, 21:03

Tony Moore skrev:Antar han är dyr jmf med tex. yngre egna förmågor som Carl Mattsson, Muzik och Nikupetteri som inte är långt efter..

Så det är alltså din måttstock? Alltså att han skulle tjäna mer än spelare som Mattsson, Muzik och Nikupetteri varav de två sista är inne på sitt första a-lagskontrakt? Då är ju nästan varenda spelare i truppen relativt dyr. 

Ställ dig istället frågan. Skulle Muzik och Nikupetteri göra ett bättre jobb än Joonas? Till vilket jag tvivlar. Är jobbet värt de pengarna Luleå lägger ut? Det vet jag inte eftersom jag inte vet vad han tjänar. 

Tycker inte att man skall sitta och påstå att a-lagsspelare som har erfarenheter som Joonas att de är dyra och sedan jämföra mot spelare som Muzik och Nikupetteri. Det är en aning oärligt om man frågar mig. För erfarenhet kostar och det kommer ingen ifrån och därför blir diskussionen bara snäv. Framförallt när ingen av oss vet vad Rask faktiskt tjänar. För vad vi vet så kanske han tagit en De Sousa lön. Det är inte direkt troligt men fortfarande inte omöjligt. Så allt, är i slutändan, spekulation.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Tony Moore lör 04 dec 2021, 21:09

Just idag, som säsongen sett ut hittills tar jag nämnda ungdomar före Joonas..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Wolfhunter and Jojjan like this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Donowitz sön 05 dec 2021, 01:11

Tänker följande om JR.
- Han har mer hockey i sig och har producerat tidigare.
- Jobbet görs varje kväll och han är beredd att offra mycket för laget, samtidigt som han bidrar vid sidan om isen.
- Skador kommer att komma och han kommer att behövas ju längre säsongen går. Skulle även vilja se hur han spelar för oss i ett slutspel, där jag tror att hans psyke och erfarenhet bara kommer vara en boost.
- OM Rask ska skeppas, så ska det finnas ett mycket bra alternativ att ta in. Som dessutom känns oöm och gjord för täta slutspelsmatcher.
- Skulle han efter både en full serie och slutspel inte ha visat sig fungera, då är det dags att ta farväl. Vilket dessutom kan göras med gott samvete.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Blinders likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Dundernisse sön 05 dec 2021, 01:47

Utgår man från Svenssons lönelista 19/20 så lyfte Rask "Nettolön som import: Joonas Rask, forward (150-200.000 Euro per säsong)". Han kom till Luleå efter en ganska bra säsong i Örebro så han lär absolut inte ha halverat lönen om man ser till vad han borde få nu utifrån prestationen. Således håller jag också med om att han lär vara på tok för dyr kontra vad vi får ut spelmässigt.

Kollar man på andra importer som är listade med liknande lön så återfinner vi:
Arttu Ilomäki, forward (150-200.000 Euro per säsong)
Juhani Tyrväinen, forward (150-200.000 Euro per säsong)
Jack Connolly, forward (150-200.000 US-dollar per säsong)

Ilomäki fick gå trots att han statistiskt var bättre än Rask och både Tyrväinen och Connolly är bra spelare.

Betyder detta att vi ska skeppa Rask direkt? Absolut inte. Utan att finna ett bättre alternativ på marknaden måste han vara kvar i laget för att skapa bredd nu när Gallo är borta. Är bulan nöjd med hans prestation? Troligtvis inte eftersom hans speltid har varierat innan han blev sjuk. Finns det förbättringspotential? Absolut men han kommer nog aldrig bli en poängspelare. Hans bästa säsong i Finland motsvarar ungefär 22 poäng i Sverige om man utgår från betterthanamonkeys poängomvandling från Liiga till SHL som var typ 0.60-0.65ish om jag inte missminner mig.

Spoiler:

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av LulefanGBG sön 05 dec 2021, 10:46

Jag tror man behåller Rask till Januari, sedan kan det vara så att man vill ha kvar honom till slutspelet och ändå värvar en spelare till. Kom ihåg att Gallo inte ersatts ännu.

Sedan har vi Corona att ta hänsyn till också. Vad händer i samhället fram till dessa att transferfönstret stänger? Tror man väntar in i det sista med den utvecklingen även om man sonderar spelsrmsrknaden. Ligger Luleå topp 6 inför transferflnstrets stängning så tror jag att man precis som övriga topplag är beredda att spetsa till truppen inför slutspel.

Vi har som sagt inte ersatt Gallo ännu så det borde finnas utrymme för en värvning. Sedan beror det på vad man söker? Söker man en etablerad sniper så lär det kosta och då räcker det kanske inte med Gallos löneutrymme och eventuellt sparat värvning -utrymme utan man kanske måste bryta något kontrakt.

Samtidigt kanske målskyttet kommer igång på allvar. Säg t.ex. att Einar kommer igång och står på 10 baljor inför transferfönstret, då kanske inte behovet av en sniper känns lika stort längre?

Rask lär bli kvar, troligtvis hela säsongen, men jag utesluter inte att hans kontrakt skulle kunna komma att brytas om båda parter är överens.

Kan ju vara så också att det finns flera andra lag i SHL som har helt andra behov och verkligen skulle behöva en spelare som Rask.

Se bara vad Linköping höjt sig sedan Gallo kom in, och se också vad bra Gallo är i en ny miljö och i en annan roll.

Timrå, Djurgården, Brynäs, Malmö är väl alla lag som skulle kunna tänkas behöva en Rask som bara kör och kämpar som fan. Dessa skulle alla kunna erbjuda en större roll också.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av LulefanGBG sön 05 dec 2021, 10:50

Och med det sagt. Jag vill ha kvar Rask, och vill se mer av honom. Tror som ni att han kan vara grym i ett slutspel, men med det sagt så tycker jag inte att man fått ut riktigt vad man förväntat sig av honom, och då menar jag som sagt inte poäng.

Tycker dock att han var väldigt bra igår och att han kommit lite mer mot slutet.

Skulle vilja se honom i en annan kedja. T.ex. med ungdomarna i fjärde. Tror att deras fart och fläkt kombinerat med Rasks driv skulle kunna funka. Samtidigt vill man ha igång Einar och skulle vilja se honom i en mer produktiv miljö med Three och Komarek. Einar har ett bra avslut....allt som behövs är en enda jävla tur balja så kan allt lossna. Med Komarek och Tyrre skulle han få en mer offensiv miljö.

Sorry om de blev OT nu, men ämnena går ju ofta i varandra.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Joonas Rask - Sida 2 Empty Sv: Joonas Rask

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet