Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

+89
Cambbott24
LHF96
Davidoff
Kraftkung
KaptenBlodskelett
Anthrax
wilmus2007
Gunnar Sträng
Hellcop
Mange
Number 69
Sir Prozac
farre
Sportchefen #2
GustenA
Norrlandstoken
Sportsman
Puckad
Snikne Ville
Urken
nummer 17
CKa
Sundance Kid
JohanO
Lasse Proppmätt
Lulefan
Kallepedal
Pontaking
tibet
NallePhu
Dilox
Pajala
Jonsey
PM
Groggen79
Mr Bister
MrScout
Polyfemos
lhffan
Simon90
Rikky
Hankburger
Freno
Dentos
kokostrollet
KebabLasse
Tony Moore
Old Brooklyn
Salle
27 Öqvist
Pingis 11
Bamsefar
ski3r
Qirren
Indoc
LuleåWinston
Erilk
Redbear
#96
Myrman
hokkzorz
Daddeh4724
Neurofunk20
Mickeee
Jonken
LulefanGBG
Monco
Dustin
Lars158
icemask
Kagen
Wolfhunter
Patrik82
makkanmakkan
Knäcktomten
pingu
Micke80
JuniorX
Ferros
Donowitz
Tigerman
Hedanders
Rönken
Donten_
Norlin
amarule
Slapshot
Kapten Haddock
Admin
93 posters

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av NallePhu tor 10 nov 2016, 22:06

icemask skrev:Efter CHL och träningmatcher så ansåg jag att de som inte håller måttet är Fabricius, Sandström OCH FRAMFÖRALLT SKUGGAN !!!
Har inte ändrat uppfattning alls, Fabbe är för vek, Sandström för gammal och Skuggan för dålig som coach, att inte få till ett fungerande PP på snart 3 säsonger säger det mesta, inga konkreta linjer i spelet, delar av matcher har det funnits tendenser men inte hela matcher, DET SKA SITTA NU !
Max november ut, sen blir Anna Books klassiker nyutgiven med Skuggan på sång, ABC du e i mina tankar, ABC mitt hjärta det bankar, ABC vi faller för lätt utan balans !!!!!
Skuggan var fel från dag 1 men Osten ville premiera sina gamla adepter fast än han inte lyckats på ngn nivå som tränare, Bara ett lysande exempel är Hedman inte fan är han tänkt att vara poängkung och vara i topp interna poängligan heller......

Fuskbygge rakt av så är det bara!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av pingu tor 10 nov 2016, 22:16

Tyvärr tror jag vi kommer att få en riktig jobbig säsong igen med underpresterande toppspelare, tränare samt sportchef men man kan ju alltid hoppas på att styrelsen iallafall kan göra rätt för sin lön de får av Luleå hockey och agera!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Patrik82 tor 10 nov 2016, 22:32

icemask skrev:Efter CHL och träningmatcher så ansåg jag att de som inte håller måttet är Fabricius, Sandström OCH FRAMFÖRALLT SKUGGAN !!!
Har inte ändrat uppfattning alls, Fabbe är för vek, Sandström för gammal och Skuggan för dålig som coach, att inte få till ett fungerande PP på snart 3 säsonger säger det mesta, inga konkreta linjer i spelet, delar av matcher har det funnits tendenser men inte hela matcher, DET SKA SITTA NU !
Max november ut, sen blir Anna Books klassiker nyutgiven med Skuggan på sång, ABC du e i mina tankar, ABC mitt hjärta det bankar, ABC vi faller för lätt utan balans !!!!!

Fabbe och Janne är inte de första jag skulle rikta in mig på. Alla är ju tagna till laget för att bidra, men en del är hitflugna från andra sidan världen för att bidra med spetskompetens vi inte kan hitta närmare, och har betalt därefter.

Lagacé - Snacka om för vek, fabbe kunde ha 25 på ryggen i jämförelse.
Kennedy - allt är nog redan sagt, superflopp
Todd- gör inget på isen som inte Själin el Nässen kan göra med lite utveckling och förtroende.
Moullierat - Visat glimtvis men åt skogen för lite

Gör om gör rätt på dessa 4 så kan vi ha ett vinnande lag trots Jannes ålder och fabbes weakness.
Patrik82
Patrik82

Antal inlägg : 311
Join date : 15-03-07
Age : 42
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av icemask tor 10 nov 2016, 22:36

Patrik82 skrev:
icemask skrev:Efter CHL och träningmatcher så ansåg jag att de som inte håller måttet är Fabricius, Sandström OCH FRAMFÖRALLT SKUGGAN !!!
Har inte ändrat uppfattning alls, Fabbe är för vek, Sandström för gammal och Skuggan för dålig som coach, att inte få till ett fungerande PP på snart 3 säsonger säger det mesta, inga konkreta linjer i spelet, delar av matcher har det funnits tendenser men inte hela matcher, DET SKA SITTA NU !
Max november ut, sen blir Anna Books klassiker nyutgiven med Skuggan på sång, ABC du e i mina tankar, ABC mitt hjärta det bankar, ABC vi faller för lätt utan balans !!!!!

Fabbe och Janne är inte de första jag skulle rikta in mig på. Alla är ju tagna till laget för att bidra, men en del är hitflugna från andra sidan världen för att bidra med spetskompetens vi inte kan hitta närmare, och har betalt därefter.

Lagacé - Snacka om för vek, fabbe kunde ha 25 på ryggen i jämförelse.
Kennedy - allt är nog redan sagt, superflopp
Todd- gör inget på isen som inte Själin el Nässen kan göra med lite utveckling och förtroende.
Moullierat - Visat glimtvis men åt skogen för lite

Gör om gör rätt på dessa 4 så kan vi ha ett vinnande lag trots Jannes ålder och fabbes weakness.
Varför blandar du in andra spelare i mitt inlägg ?
Jag förklarade hur jag såg det tidigare och hur jag ser på dessa spelare/tränare nu !
Vad andra spelare bidrar med eller inte är en annan diskussion !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sir Prozac fre 11 nov 2016, 06:17

Luleå agerar aldrig under säsong , man håller tummarna och hoppas på det bästa.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av LulefanGBG fre 11 nov 2016, 08:53

Troligtvis kommer inte så mycket att hända, men det behövs förändringar nu. Jag brukar ha rätt stort tålamod faktiskt, och tycker ofta att Luleå gjort rätt som suttit lugna i båten. Men trots att vi ser bra glimtar i spelet bitvis, så ser det generellt ut som om att vi faktiskt blir lite sämre för varje match som går. Man ser inga riktiga steg i rätt riktning och frågan är om modet finns i nuvarande tränarstab att återgår till ABC -hockeyn ännu en gång när deras spelidé inte fungerar. (Eller om det är materialet som inte klarar av idén, därom kan ni tvista bäst ni vill). Det går inte att sitta lugnt i båten och vänta på en förbättring hur det än ser ut.

Samtidigt tror jag inte på att man skall göra för mycket på en och samma gång heller. Förändringar borde i sådant fall ske försiktigt. Annars är risken att man ändrar massa utan att riktigt veta var man landar. Det har vi inte råd med nu. Vi skall komma ihåg att vi faktiskt bara tagit 3 poäng fler på första 14 matcherna i år än vad vi tog på första 14 matcherna under katastrofstarten i fjol. Nu står vi på 15 matcher och ännu en förlust.

Tränarstaben måste initialt få fortsatt förtroende. Jag tror mer på att göra några ändringar i spelartruppen till att börja med.

Mitt förslag:

Steg 1. Meddela Kennedy och Mouillierat att man söker en lösning med någon annan klubb, och att de samtidigt själva kan se sig om efter en annan arbetsgivare. Här snackar vi verkligen om två misslyckade värvningar och att kasta pengarna i sjön. Även om dessa båda kämpar och vill, (enligt Skuggan i det ena fallet och enligt vad jag själv tycker mig se i det andra), så räcker det tyvärr inte till för att bli godkänt. Vi har flera andra spelare som också gör detsamma, och dessutom betydligt bättre till en betydligt billigare peng.

Steg 2. Omgående leta EN ersättare till dessa. Inte värva någon för värvandets skull, men se om man kan hitta en spelare som man vet presterat i SHL tidigare och som t.ex. inte trivs i AHL eller KHL. Gärna en svensk spelare, men minst en Europe som är van vid Europeisk hockey och Europeiskt hockeylimat. T.ex. Sallinen som uppges vara på marknaden. Här har vi en spelare som vi vet levererat i SHL tidigare. Dessutom som gjort det i ett litet sämre lag två säsonger i rad. 36 respektive 32 poäng. Han bidrar dessutom i PP och även om han inte är någon puckhanterare à la Klasen så har han bra fart under rören och hittar öppnande passningar. Dessutom är han troligtvis inte omöjligt dyr att lösa från KHL då han verkar vara oönskad i sitt lag.

Steg 3. Se över de spelidén. Inte frångå den helt, vi har spelskickliga backar och klarar ofta att spela oss ur zon, men sedan blir det som tvärstopp genom mittzon, eller lik förbannat att man dumpar puck och hamnar i sargerna. Vad är det som inte fungerar? Det är i stort sett bara tredjekedjan som konsekvent klarar av att spela sig igenom mittzon med fart och sedan sätta tryck på kassen utan att hamna ute i sarghörnena hela tiden. Samtidigt såklart se över specialteams. Vrida och vända på varenda sten, (vilket man förmodligen redan gjort, men gå igenom allting ännu en gång), och fungerar inte det så skulle man nog överväga att ta in extern hjälp utifrån. Möjligen anlita en mental coach eller någon tränare som kan se över special teams.

Steg 4. Fortsätta med det man annars gjort, satsa på unga killar som faktiskt tagit för sig. Lundeström kan gott ersätta vem som helst av Kennedy och Moullierat. Toolanen kan likaså få chansen. Spelare som Lagacé och Rydahl bidrar inte med mycket alls just nu, och dessa båda kan gott få kliva åt sidan för yngre förmågar. På sikt, om ingen förbättringt sker innan jul, kan man även här se över om man inte skall fundera på att banta truppen ytterligare.

Utifrån dessa förändringar behöver man sedan tid på sig. Fungerar inte det här heller och vi ligger kvar i bottenträsket vid jul då får man se över om man inte skall ta ytterligare kliv. Som t.ex. att göra sig av med några spelare till, t.ex. Rydahl och Lagacé eller Todd som bortsett från några matcher inte presterat alls efter förväntningar. (Jaros gör allt offensivt hundra gånger bättre).
Samtidigt får man nog se över möjligheten att då leta en ny huvudtränare. Ringa Rönken och höra om han har lust att leda laget en halv säsong, för att sedan ta över sportchefsrollen inför nästa säsong.

Sweatt - Sallinen - Junttila (SPEED!)
Hedman - Falk - Emanuelsson
Harju - Lundeström - Toolanen
Fabricius - Mastomäki - Forsberg
Lagacé

Billigare, bättre på lång sikt!

Sedan såklart så har vi nu satt oss i den båt vi sitter och att bli av med två svindyra kontrakt lär inte bli lätt. Sannolikt får vi fortsätta betala en hel del för dessa båda, men ingenting blir bättre av att vi sitter kvar i en läckande båt utan att försöka täppa igen hålet.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av amarule fre 11 nov 2016, 09:11

låter bra, men vi får inte glömma att Luleå i stort sett alltid suttit lugnt i båten lääänge...
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Groggen79 fre 11 nov 2016, 12:47

Vilka delar av lagbygget presterar och vilka gör det?

Målvakterna - Bra nivå
Backar - Också generellt en bra nivå
3e linan - Har ju varit den klart bästa, kring +10 på alla tre. Mycket bra!
4e linan - Alla tre ligger kring minus -3, men de spelar ofta mot de bästa femmorna. Inga katastrofsiffror.

1-2 linorna - Typ alla som spelare här ligger på minus, vårt PP ligger på 11e plats (15%).
Dessa herrar presterar inte vad som krävs för att vi skall kunna utmana om guldet.


Lösning - Om problemet är att de offensiva spelarna inte presterar så måste det vara här man gör justeringarna. Vad kan göras? Tja iväg med Kennedy, Kael och Legace kanske.

Men det är nog inte rimligt, så skeppa Kennedy och se till att få en in högklassig center som vi vet levererar. För skillnaden är nog inte större än att hade vi haft Filppula (istället för Kennedy) så hade vi säkerligen haft 10-15 poäng mer. För så pass viktigt är PP spelet.

Groggen79

Antal inlägg : 181
Join date : 15-03-02
Age : 45
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Pajala fre 11 nov 2016, 13:36

Groggen79 skrev:Vilka delar av lagbygget presterar och vilka gör det?

Målvakterna - Bra nivå
Backar - Också generellt en bra nivå
3e linan - Har ju varit den klart bästa, kring +10 på alla tre. Mycket bra!
4e linan - Alla tre ligger kring minus -3, men de spelar ofta mot de bästa femmorna. Inga                 katastrofsiffror.

1-2 linorna - Typ alla som spelare här ligger på minus, vårt PP ligger på 11e plats (15%).
                 Dessa herrar presterar inte vad som krävs för att vi skall kunna utmana om guldet.


Lösning - Om problemet är att de offensiva spelarna inte presterar så måste det vara här man gör justeringarna. Vad kan göras?  Tja iväg med Kennedy, Kael och Legace kanske.

Men det är nog inte rimligt, så skeppa Kennedy och se till att få en in högklassig center som vi vet levererar. För skillnaden är nog inte större än att hade vi haft Filppula (istället för Kennedy) så hade vi säkerligen haft 10-15 poäng mer. För så pass viktigt är PP spelet.

tycker backnivån också har sjunkit .... PP suger det vet vi men nu har BP också sjunkit ned till botten, så det finns faktiskt ingen lagdel som fungerar bra ... Lassi är väl inte heller någon demon i målet, ja det ser ut som att hela laget har havererat.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin fre 11 nov 2016, 13:42

Så urbota korkat av Luleå att snåla in på exempelvis Granström och istället ta in en garanterat mycket dyrare spelare i Mouillerat. Som inte bidrar i närheten av granas nivå. Visst är det lätt att vara efterklok men i Granström visste vi exakt vad vi hade fått istället för att chansa.

Sen kan man ju undra ifall det kan vara en ledarfråga att spetsvärvningar konstant misslyckas i Luleå. Spelare som bevisligen är skickliga och bidragit i andra klubbar misslyckas, eller kommer åtminstone inte upp i deras fulla potential, när de kommer hit. Rajala, Lagace, Sweatt, Dixon och till viss del även Micfliker. Även om både Sweatt och Micfliker inte varit några katastrofer har de ändå inte spelat på den nivån de gjorde innan.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin fre 11 nov 2016, 13:54

Tycker det är dags att svälja stoltheten över att vi aldrig avskedat en tränare. Tror att vi behöver förändringar både på spelar- och ledarsidan. Sen hoppas jag verkligen vi har en ny GM nästa år för alla dessa felrekryteringar måste Osten ta på sig.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Pajala fre 11 nov 2016, 13:55

Määk skrev:Så urbota korkat av Luleå att snåla in på exempelvis Granström och istället ta in en garanterat mycket dyrare spelare i Mouillerat. Som inte bidrar i närheten av granas nivå. Visst är det lätt att vara efterklok men i Granström visste vi exakt vad vi hade fått istället för att chansa.  

Sen kan man ju undra ifall det kan vara en ledarfråga att spetsvärvningar konstant misslyckas i Luleå. Spelare som bevisligen är skickliga och bidragit i andra klubbar misslyckas,  eller kommer åtminstone inte upp i deras fulla potential,  när de kommer hit. Rajala,  Lagace,  Sweatt,  Dixon och till viss del även Micfliker.  Även om både Sweatt och Micfliker inte varit några katastrofer har de ändå inte spelat på den nivån de gjorde innan.

det sitter i väggarna, det blev visst en brun nyans och inte guld, sen så har Granström varit bland brynäs sämsta spelare första 10 omgångarna och låg i botten med minus -8 i statistiken, han har lyft sig nu och har bara -3 så han börjar komma igång.

Brynäs betalar ju en bit över 200 000 i månaden för granis så att betala 220-230 papp i månaden känns väl inte rimligt för en brunkartyp.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin fre 11 nov 2016, 14:00

Pajala skrev:
Määk skrev:Så urbota korkat av Luleå att snåla in på exempelvis Granström och istället ta in en garanterat mycket dyrare spelare i Mouillerat. Som inte bidrar i närheten av granas nivå. Visst är det lätt att vara efterklok men i Granström visste vi exakt vad vi hade fått istället för att chansa.  

Sen kan man ju undra ifall det kan vara en ledarfråga att spetsvärvningar konstant misslyckas i Luleå. Spelare som bevisligen är skickliga och bidragit i andra klubbar misslyckas,  eller kommer åtminstone inte upp i deras fulla potential,  när de kommer hit. Rajala,  Lagace,  Sweatt,  Dixon och till viss del även Micfliker.  Även om både Sweatt och Micfliker inte varit några katastrofer har de ändå inte spelat på den nivån de gjorde innan.

det sitter i väggarna, det blev visst en brun nyans och inte guld, sen så har Granström varit bland brynäs sämsta spelare första 10 omgångarna och låg i botten med minus -8 i statistiken, han har lyft sig nu och har bara -3 så han börjar komma igång.

Brynäs betalar ju en bit över 200 000 i månaden för granis så att betala 220-230 papp i månaden känns väl inte rimligt för en brunkartyp.

Är väl precis det vi gjort i Mouillerat? En brunkartyp med färre spetsegenskaper än Granström av det jag sett av han hittills.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Puckad fre 11 nov 2016, 14:52

Groggen79 skrev:Vilka delar av lagbygget presterar och vilka gör det?

Målvakterna - Bra nivå
Backar - Också generellt en bra nivå
3e linan - Har ju varit den klart bästa, kring +10 på alla tre. Mycket bra!
4e linan - Alla tre ligger kring minus -3, men de spelar ofta mot de bästa femmorna. Inga katastrofsiffror.

1-2 linorna - Typ alla som spelare här ligger på minus, vårt PP ligger på 11e plats (15%).
                 Dessa herrar presterar inte vad som krävs för att vi skall kunna utmana om guldet.
...
Tyvärr håller jag inte med om att målvakterna håller en bra nivå.
Lassi ja, men jag tycker att vi tappat några matchen pga billiga mål som Filip släppt in.
Filip är fantastiskt duktig, men inte riktigt SHL klass ännu i min bok.
Blir dessutom slutspelet som i våras, där man tävlade om att
köra över och skada målvakter, så är det en riskfaktor.
Och intresset för att skada Lassi ökar om vår andremålis inte har samma kvalité.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Groggen79 fre 11 nov 2016, 15:04

Puckad skrev:
Groggen79 skrev:Vilka delar av lagbygget presterar och vilka gör det?

Målvakterna - Bra nivå
Backar - Också generellt en bra nivå
3e linan - Har ju varit den klart bästa, kring +10 på alla tre. Mycket bra!
4e linan - Alla tre ligger kring minus -3, men de spelar ofta mot de bästa femmorna. Inga katastrofsiffror.

1-2 linorna - Typ alla som spelare här ligger på minus, vårt PP ligger på 11e plats (15%).
                 Dessa herrar presterar inte vad som krävs för att vi skall kunna utmana om guldet.
...
Tyvärr håller jag inte med om att målvakterna håller en bra nivå.
Lassi ja, men jag tycker att vi tappat några matchen pga billiga mål som Filip släppt in.
Filip är fantastiskt duktig, men inte riktigt SHL klass ännu i min bok.
Blir dessutom slutspelet som i våras, där man tävlade om att
köra över och skada målvakter, så är det en riskfaktor.
Och intresset för att skada Lassi ökar om vår andremålis inte har samma kvalité.

Du har helt rätt i att skillnaden mellan Lassi och Filip är stor. Men i serien så lär ju Lassi stå 4 av 5 matcher så sammantaget med en hel Lassi så är målvaktsposten inte ett primärt problem. Och, visst, hade inte vart kul att ha Lassi skadad i ev slutspel....

Groggen79

Antal inlägg : 181
Join date : 15-03-02
Age : 45
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar fre 11 nov 2016, 15:40

Lassinnantis siffror hänger nog ihop med att vårt försvarsspel har blivit sämre,  det har varit virrigt och ofokuserat kring vårt eget mål,  ngt som tränartrion bör ta tag i... oxo.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av pingu fre 11 nov 2016, 18:44

Määk skrev:Tycker det är dags att svälja stoltheten över att vi aldrig avskedat en tränare.  Tror att vi behöver förändringar både på spelar- och ledarsidan.  Sen hoppas jag verkligen vi har en ny GM nästa år för alla dessa felrekryteringar måste Osten ta på sig.

Ja han har misslyckats kapitalt!! Nä vi måste bli bättre på att värva toppspelare om vi ska kunna utmana om guldet.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av NallePhu fre 11 nov 2016, 20:30

pingu skrev:
Määk skrev:Tycker det är dags att svälja stoltheten över att vi aldrig avskedat en tränare.  Tror att vi behöver förändringar både på spelar- och ledarsidan.  Sen hoppas jag verkligen vi har en ny GM nästa år för alla dessa felrekryteringar måste Osten ta på sig.

Ja han har misslyckats kapitalt!! Nä vi måste bli bättre på att värva toppspelare om vi ska kunna utmana om guldet.
Största problemet är inga toppspelare vill komma och spela i Luleå av ngn anledning då är det svårt hitta dem och dem som vill komma upp hit!
Ska man förändra ngt måste man börja på tränar & sportchefs sidan och det pronto medans det finns tid att agera!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros fre 11 nov 2016, 20:45

Min korta analys av laget hittills:

Målvakter

Joel Lassinantti - Bra, men inte lika bra som tidigare säsonger, gjort en del avgörande misstag/svaga ingripande, men också räddat laget i många matcher.

Filip Gustavsson - Helt okej, som tvåa, inte riktigt på nivå för att vara en högklassig SHL-backup ännu, men hans medverkan känns mer som en investering för framtiden än något annat.

Backar

Cristian Jaros - Bra, kanske Luleås bästa back sett över alla 15 matcherna, jag hade önskat (och hoppats) att han tagit ännu ett lite större steg till den här säsongen. En av få som kan hålla huvudet högt sett till första 1/3 av säsongen.

Ilari Melart - Helt okej, gör inte så många misstag men är ändå inte riktigt på samma nivå som han var i slutet på förra säsongen. Ändå en av våra bästa spelare hittills.

Brendan Mikkelson - Helt okej, öppnade katastrofalt dåligt, med många misstag i defensiven och dåligt passningsspel. Har väl varit bästa back de senaste 4-5 omgångarna, en av få som verkar utvecklas åt rätt håll ju längre serien lider.

Linus Nässén - Helt okej, gjort ungefär vad man har kunnat förvänta sig av honom. Står inte ut varken på ett bra eller dåligt sätt. Kul ändå med en ung kille som kan gå in och göra det helt okej på den här nivån.

Jan Sandström - Dålig, sämsta back efter 15 omgångar, åtminstone två matcher har vi förlorat på grund av misstag i slutet av matchen av Janne. Inte jättedålig men långt ifrån den Janne som vi är vana vid att se.

Craig Schira - Bra, enligt mig bästa back efter Jaros. Gör inte alls lika mycket misstag som förra säsongen, ligger ofta rätt i banan och spelar på säkerhet. Har hittat en bra jämnhet i spelet, även om han inte är delaktig i offensiven på det sättet som jag hade önskat.

Pontus Själlin - Helt okej, har blandat fina prestationer med lite svagare insatser. Har en bit kvar till att bli en bra SHL-back men jag gillar ändå det jag ser, några kilon till så tror jag att han kan bli en stor tillgång i framtiden.

Daine Todd - Helt okej, började säsongen rätt svagt men det har blivit lite bättre med tiden. Har fortfarande lite problem i defensiven men det känns som att han tar för sig lite mer, på det stora hela så är det ändå en besvikelse för mig. Hade förväntat mig mer än en Frallan-light.

Forwards

Petter Emanuelsson - Riktigt bra, kanske Luleås bästa spelare. Gör få misstag och jobbar stenhårt i varje byte. En grymt positiv överraskning. Landslagsklass.

Karl Fabricius - Helt okej, gör sitt jobb, kanske är lite sämre än tidigare säsonger, men ändå långt ifrån dålig. Bra i boxplay, som vanligt.

Andreas Falk - Riktigt bra, den stora överraskningen för mig. Gör ett grymt bra jobb i tredjelinan, är dessutom lite argare och elakare än vad han var under tiden i Hv71, det gillar jag.

Johan Forsberg - Helt okej, blandar riktigt bra matcher med matcher som är lite under den nivån vi har vant oss vid. Borde inte behöva vara bland de mer tongivande spelarna i laget så många gånger som han varit det.

Johan Harju - Helt okej, har gjort några riktigt bra matcher och är ibland helt osynlig. Men poängen rullar in ändå. På det stora hela en nyttig spelare som varit bland de bättre spelarna utanför trejdekedjan.

Anton Hedman - Riktigt bra, en av huvudanledningarna till varför laget stundtals spelat riktigt bra hockey. Stor, stark och gör få misstag, finns nog ingen spelare i en tredjekedja som varit bättre än Anton första 1/3 av SHL. Konstigt att han inte fick chansen i landslaget.

Julius Junttila - Helt okej, skapat mycket på egen hand men har ändå inte gjort så många poäng. Tycker ändå han har varit bra, men väger lite lätt ibland. Jag hade ändå hoppats på mer, en liten besvikelse hittills.

Tim Kennedy - Bedrövlig, en av de absolut sämsta spelarna vi har haft i laget på..jag vet inte hur länge. Kan säkert vara top5 sämsta spelarna i SHL de senaste åren. Har i princip inte lyckats, eller försökt, med något alls på 1/3 säsong. Gjort på tok för många misstag som lett till mål i baken och har dessutom suttit utvisad vid flera av de insläppta målen i BP.

Jacob Lagacé - Riktigt dålig, jag hade förväntat mig mycket mer av honom. Gjorde en rätt bra förstasäsong förra året men får ingenting att stämma just nu. Ligger ofta fel i banan och förlorar hemskt många närkamper. Den stora anledningen till varför andrakedjan inte varit lika bra som på försäsongen.

Isac Lundeström - Bra, det stora ljuset i allt mörker. Kan vara stundtals dominant, trots sin ålder, och visar mer vilja än i princip samtliga importer tillsammans. Har vissa brister i sitt spel men det positiva väger upp för det, med råge.

Cristopher Mastomäki - Helt okej, blixtrar till med fina insatser ibland men står lite och stampar på samma ställe som förra säsongen. Kanske får chansen högre upp i hierarkin om någon import försvinner? En av få som känns lite grinig och arg på isen.

Kael Mouillierat - Dålig, kämpar och sliter men får inte ut så mycket av det. Verkar ha väldigt svårt att omvandla spel med puck till något konstruktivt. Går lite för långsamt och blir lätt ofokuserad när det går emot. Känns lite som en Abbott som har noll offensiva egenskaper.

Gustav Rydahl - Dålig, gjort på tok för många avgörande misstag sett till hur mycket han spelat. Gjort några okej matcher men det känns som att han spelar med huvudet under armen lite för ofta. Hade förväntat mig mer, trots att förväntningarna var rätt låga.

Bill Sweatt - Bra, bästa forward utanför tredjelinan. Skapar mycket på egen hand men är för ensam, för ofta. Den enda bland forward-importerna som kan hålla huvudet högt och som visat lite vinnarskalle. Hade vi haft tre Sweatts så hade vi haft vår förstakedja, som vi verkligen behöver.

På det stora hela så blir det en jäkla massa "helt okej" (ofta med ett litet minus, och inte med ett litet plus, efteråt) och för många "dålig". Tycker det är många spelare som bör kunna vara bättre, vilket såklart tränarna får ta på sig - de måste börja hitta lösningar på varför, framförallt, forwards inte presterar som de bör. Hade inte tredjelinan varit en så stor överraskning så hade vi nog legat och slagits med Djurgården om att undvika kvalplatsen.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin fre 11 nov 2016, 21:34

Klockren analys, Ferros.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar fre 11 nov 2016, 22:02

Mickel blev klart bättre när han fick tugga tunga minuter, d v s en back som behöver spela mycket.

För övrigt ligger Luleås "sämsta" back enligt listan ovan i alla fall på plus 4 , bara Jaros är bättre med plus 6. Just sayin.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros fre 11 nov 2016, 22:07

Määk skrev:Klockren analys,  Ferros.

Tack, kul att få medhåll! Very Happy

Bamsefar skrev:Mickel blev klart bättre när han fick tugga tunga minuter, d v s en back som behöver spela mycket.

För övrigt ligger Luleås "sämsta" back enligt listan ovan i alla fall på plus 4 , bara Jaros är bättre med plus 6. Just sayin.

+/- är ett rätt omodernt sätt att att bedöma spelare efter. Tror inte det finns många som anses kunniga i hockeyvärlden som tycker att det är avgörande statistik. Har man tittat på matcherna så står Janne, helt klart, ut som en av våra sämsta backar.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar fre 11 nov 2016, 22:53

Ferros skrev:
Määk skrev:Klockren analys,  Ferros.

Tack, kul att få medhåll! Very Happy

Bamsefar skrev:Mickel blev klart bättre när han fick tugga tunga minuter, d v s en back som behöver spela mycket.

För övrigt ligger Luleås "sämsta" back enligt listan ovan i alla fall på plus 4 , bara Jaros är bättre med plus 6. Just sayin.

+/- är ett rätt omodernt sätt att att bedöma spelare efter. Tror inte det finns många som anses kunniga i hockeyvärlden som tycker att det är avgörande statistik. Har man tittat på matcherna så står Janne, helt klart, ut som en av våra sämsta backar.

plus/minus är en absolut statistik som säger precis det den säger, att man är inne på mer mål framåt än bakåt i Jannes fall. Vad avser epitetet "sämsta" back så är det mer om grader i helvetet än speciellt utmärkande så som Luleå spelar för närvarande.















Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av pingu fre 11 nov 2016, 23:00

Bamsefar skrev:
Ferros skrev:
Määk skrev:Klockren analys,  Ferros.

Tack, kul att få medhåll! Very Happy

Bamsefar skrev:Mickel blev klart bättre när han fick tugga tunga minuter, d v s en back som behöver spela mycket.

För övrigt ligger Luleås "sämsta" back enligt listan ovan i alla fall på plus 4 , bara Jaros är bättre med plus 6. Just sayin.

+/- är ett rätt omodernt sätt att att bedöma spelare efter. Tror inte det finns många som anses kunniga i hockeyvärlden som tycker att det är avgörande statistik. Har man tittat på matcherna så står Janne, helt klart, ut som en av våra sämsta backar.

plus/minus är en absolut statistik som säger precis det den säger, att man är inne på mer mål framåt än bakåt i Jannes fall. Vad avser epitetet "sämsta" back så är det mer om grader i helvetet än speciellt utmärkande så som Luleå spelar för närvarande.

Bra analys Ferros!
Janne är klart sämsta back i laget enligt mig.















pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av GustenA fre 11 nov 2016, 23:08

Det finns ju vissa spelare som inte håller den kvalitet som dom bör för att nämna några exempel:

1) 1:a kedjan
2) 2:a kedjan
3) 4:e kedjan
4) Själin och Sandström

1:a och 2:a kedjan är helt otajmade och det är ju fan bara en träningsfråga. När spelarna intervjuas tar dom upp hur hårt dom har jobbat på fysträningarna, men hur fan jobbar dom för att komma bukt med tajmingen? När det ser ut så här efter så här många matcher måste spelarna träna hårdare, inte hårdare fysiskt, utan hårdare mentalt.

Jag tycker hela krisstämpeln är lite överdriven på ett sätt. Det är de två senaste matcherna som har kantats av enormt slarv på individnivå medan någon match inann dessa såg bra ut. Slarvet måste rättas till omgående och det är individerna i laget som måste upp för varandra. På ett annat sätt är krisstämpeln enorm: skicklighet finns i laget, men lagkänslan finns absolut inte vad det ser ut som och det är det absolut viktigaste i en lagsport, det är det som ger tajmingen och gnistan.
Jag tror att t.ex. en sådan sak som att Kennedy och Sandström tar mycket istid, är dåliga och själv slarvar bort mål sänker laget i detta läget mer än det mål som släppts in gör och det är ett jobb för coacherna. Är övertygad om att Fagervall hade löst detta t.ex.

Tycker det var bra att se Kennedy ge utlopp för sin frustration i förra matchen snarare än att sitta och tjura.
Och det är viktigt att han kommer in i gruppen om man inte lyckas göra sig av med kontraktet och ta in någon tydligare rollspelare.



GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av ski3r fre 11 nov 2016, 23:23

Nog för att Kennedy inte har presterat det man förväntat sig, men att bedöma honom som "top5 sämsta spelarna i SHL de senaste åren" är ju direkt felaktigt.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar fre 11 nov 2016, 23:25

Personligen anser jag att sämsta back i laget, om nu någon sådan skall utses, är sett till förväntningar och utfall , Daine Todd, väldigt lite bang for the buck där. Ganska anonym och definitivt inte den avslutare på blå som han framställdes som.
Men annars är hockey ett lagspel och när laget sjunker är det sällan en enskild spelare det beror på utan en ledarskapsfråga.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros lör 12 nov 2016, 01:02

ski3r skrev:Nog för att Kennedy inte har presterat det man förväntat sig, men att bedöma honom som "top5 sämsta spelarna i SHL de senaste åren" är ju direkt felaktigt.

Jag kan inte komma på mer än runt fem spelare de senaste tre åren som sänkt sin kedja på det sättet som Kennedy gör, i nästan varje byte, dessutom ensam ansvarig för flera mål bakåt och har bidragit med noll framåt. Du kan gärna få lägga fram några namn som varit en större belastning för sina lag än vad Kennedy har varit. Jag tror det blir svårt att komma på mer än fem, i princip omöjligt att komma på fler än tio.

De flesta spelarna som ansetts dåliga har ändå hittat något som gör att de bidrar till laget, vilket Kennedy inte gör, han är varken bra offensivt eller defensivt, samt att hans poängproduktion är fullkomligt usel, det är dessutom extremt få som varit direkt orsaken till mål för motståndarna på det sättet som Kennedy varit, flera gånger om dessutom.

Stora floppar som Patrick Dwyer, Luciano Aquino, Stephen Dixon, Radek Smolenak, Ryan Russell, Justin Hodgman, Aaron Gagnon och Kyle Beach har varit mil bättre än vad Tim Kennedy varit. Då är vi på en riktigt låg nivå, worst of the worst i sina lag, enligt många supporters. Om man är schysst mot Kennedy, och bara går på statistik (spelmässigt så finns det ju inget positivt att säga om honom), så demolerar de flesta av dessa herrar Kennedy, trots att flera fått sparken av sina klubbar, för att de varit för dåliga eller för att de producerat för dåligt.

Kennedy har väl varit i klass med typ Luke Moffat och Devin DiDiomete (som ändå gjorde det han var här för att göra, och bidrog på så sätt, så många skulle nog ranka honom som en mer bidragande spelare än Tim Kennedy).

Men som sagt, ge mig gärna en lista på 5-10 namn de senaste 3 säsongerna, med spelare som varit sämre än Tim Kennedy. Eftersom mitt påstående är "direkt felaktigt" så borde det ju inte vara ett problem att komma på 15-20 spelare som är sämre, annars är ju påståendet inte så långt ifrån.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av ski3r lör 12 nov 2016, 08:19

Ferros skrev:
ski3r skrev:Nog för att Kennedy inte har presterat det man förväntat sig, men att bedöma honom som "top5 sämsta spelarna i SHL de senaste åren" är ju direkt felaktigt.

Stora floppar som Patrick Dwyer, Luciano Aquino, Stephen Dixon, Radek Smolenak, Ryan Russell, Justin Hodgman, Aaron Gagnon och Kyle Beach har varit mil bättre än vad Tim Kennedy varit. Då är vi på en riktigt låg nivå, worst of the worst i sina lag, enligt många supporters. Om man är schysst mot Kennedy, och bara går på statistik (spelmässigt så finns det ju inget positivt att säga om honom), så demolerar de flesta av dessa herrar Kennedy, trots att flera fått sparken av sina klubbar, för att de varit för dåliga eller för att de producerat för dåligt.

Visst, han är hittills en av de största flopparna. Men det är ju stor skillnad mot att kalla honom topp 5 sämsta spelare som har spelat i SHL de senaste åren. Det finns massvis av kassa spelare(merparten svenska) som fått enstaka matcher för att sedan skeppas tillbaka till allsvenskan för att de helt enkelt inte håller måttet. Kennedy har inte varit bra och på tok för dålig för sin lön, men så jäkla dålig hockeyspelare är han inte.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Number 69 lör 12 nov 2016, 09:18

Sluta speja Hajen i BP och låta bli att förlora tekningarna i egen zon vid BP så är BP fixat.
PP var seriens bästa i förra årets slutspel, men rörelsen hos icke puckförande har iår varit obefintlig så då blir PP stendött.
Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Pajala lör 12 nov 2016, 12:27

Number 69 skrev:Sluta speja Hajen i BP och låta bli att förlora tekningarna i egen zon vid BP så är BP fixat.
PP var seriens bästa i förra årets slutspel, men rörelsen hos icke puckförande har iår varit obefintlig så då blir PP stendött.

Grejen är att vi inte har spelare som är likvärdiga från förra året, vi har faktiskt mycket sämre spelare fast vi nu ska ha "bättre" centrar i PP ... Luleå har vunnit tekningsstatistiken 3 år i rad och nu har den rasat totalt.
Harju är bäst i laget på tekningar men han ska inte vara inne under BP så där är det redan kört.

Tyvärr är våra värvningar helt urusla, varken PP, BP eller spel i 5 mot 5 är bra, vi ligger också för högt i utvisningsligan.

När Lassi inte orkar spela på 110% så faller allt, visst är det mycket mental motgång just nu men det beror helt enkelt att vi inte kan göra mål, enda vassa spelaren framåt är Sweatt men han spelar med en kedja som är iskall så resultaten uteblir, att Hedman och Emanuelsson har varit våra bästa spelare är ett riktig underbetyg av årets trupp.

Vi kan inte leva på att dom ska leverera, och när dom inte gör det så faller allt ihop som ett korthus.

Att Örebro och Linköping går om oss kommer väl inte som en större nyhet, är mer orolig att Djurgården börjar vinna matcher, förlorar vi mot Leksand idag så vet jag inte hur lång vi kan falla.

Vinst idag är ett måste för att få en psykologisk knuff framåt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Tigerman lör 12 nov 2016, 12:37

ski3r skrev:
Ferros skrev:
ski3r skrev:Nog för att Kennedy inte har presterat det man förväntat sig, men att bedöma honom som "top5 sämsta spelarna i SHL de senaste åren" är ju direkt felaktigt.

Stora floppar som Patrick Dwyer, Luciano Aquino, Stephen Dixon, Radek Smolenak, Ryan Russell, Justin Hodgman, Aaron Gagnon och Kyle Beach har varit mil bättre än vad Tim Kennedy varit. Då är vi på en riktigt låg nivå, worst of the worst i sina lag, enligt många supporters. Om man är schysst mot Kennedy, och bara går på statistik (spelmässigt så finns det ju inget positivt att säga om honom), så demolerar de flesta av dessa herrar Kennedy, trots att flera fått sparken av sina klubbar, för att de varit för dåliga eller för att de producerat för dåligt.

Visst, han är hittills en av de största flopparna. Men det är ju stor skillnad mot att kalla honom topp 5 sämsta spelare som har spelat i SHL de senaste åren. Det finns massvis av kassa spelare(merparten svenska) som fått enstaka matcher för att sedan skeppas tillbaka till allsvenskan för att de helt enkelt inte håller måttet. Kennedy har inte varit bra och på tok för dålig för sin lön, men så jäkla dålig hockeyspelare är han inte.
Han är definitivt en bra hockeyspelare, men prestationen har varit katastrofal. Mest irriterad på honom är jag i PP för när han har pucken händer absolut ingenting av värde, han väljer alltid de enklaste alternativen. Typiskt beteende för en som totalt saknar självförtroende. Dessutom lyckas han dra på sig utvisningar och vara ansvarig för baklängesmål i 5 mot 5. I nuläget hade man kunnat bänka honom utan att ersätta honom, och det hade varit bättre för laget. Troligen vore det t.o.m. bättre att ha honom utanför omklädningsrummet också för det kommer nog enbart negativ energi från honom. låt honom träna med J18 eller J20 ett tag och fundera på sin situation, han måste inse att det bara är han själv som kan ta tag i saken och lyfta sig i kragen. Säkert har man redan mental coachning, men öka på den dosen med och det rejält.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Mange lör 12 nov 2016, 18:19

Rajala kom tillbaka, ALLT ÄR FÖRLÅTET
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Urken lör 12 nov 2016, 18:21

Mange skrev:Rajala kom tillbaka, ALLT ÄR FÖRLÅTET

Nog är vi desperata, men någon måtta får det allt vara.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros lör 12 nov 2016, 18:29

Urken skrev:
Mange skrev:Rajala kom tillbaka, ALLT ÄR FÖRLÅTET

Nog är vi desperata, men någon måtta får det allt vara.

Toni gör ju i alla fall poäng. Få spelare i dagens lag som är bättre än vad han var förra säsongen.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Mange lör 12 nov 2016, 18:31

Tänk om man kunde trolla tillbaka Olausson, Klasen, Abbott, Jakolaa etc
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Urken lör 12 nov 2016, 18:32

Mange skrev:Tänk om man kunde trolla tillbaka Olausson, Klasen, Abbott, Jakolaa etc

Nu börjar du prata mitt språk här! Cool Jag hade önskat att vi värvat Olausson. Var dock många som var emot det, så också vår förening.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av GustenA lör 12 nov 2016, 18:45

Ingen tacksam situation för Osten. Han vill nog bli av med Molle och Kennedy som absolut inte har kommit till sin rätt i ett lag utan spelsystem och sänkt sitt marknadsvärde. Tror ni det blir lättare eller svårare för Osten att få spetsspelare att spela för LHF? Tror ni Sweatt t.ex. kommer förlänga?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av tibet lör 12 nov 2016, 19:49

Uj vad hemskt dåliga vi var idag, igen..

- 3 av våra bästa spelare borta.
- Kennedy är helt under isen och sänker kedjan han spelar i.
- Vem leder laget på isen, inte Harju iallafall.
- Huvven å ben sega som sirap, ser ut att vara rejält nedtränade.
- Tränarna lyckas inte få spelarna att slappna av, dom ser stundtals
paralyserade ut.

Detta lag har spelet riktigt bra tidigare och man måste hitta
orsaken till att vi spelar så bedrövligt numera och åtgärda
problemet. Tror att en del av sanningen går att finna i raderna
ovanför. Känns som deja vu från förra säsongen. Roligt är det då
inte!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Slapshot lör 12 nov 2016, 20:19

Felbyggt och felscoutat lag så ini helvete! Osten har inte levererat en riktigt bra forwardsvärvning sen Rönkens tid och jag misstänker det var just pga Rönken. Osten klarar inte av hans jobb och borde få andra uppgifter inom föreningen.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Norrlandstoken lör 12 nov 2016, 20:44

Har suttit och kollat på de flesta matcherna i shl och kan konstatera följande. Inget lag spelar så konstig hockey som Luleå gör. Alla 13 övriga shl lag spelar en likadan, representativ, modern hockey genom alla 4 kedjor och dessa lag använder sig av forwards och backar på mer eller mindre ett likartat sätt.. Alla förutom Luleå som spelmässigt får det att se ut som att det är fotboll man försöker spela, fast med puck. Alla 4 linor spelar helt olika typer av hockey och varje individ är så extremt udda så ingenting klykar sinsemellan. Harju kör sin stil medan Jaros körs sin och det verkar som att ingen har snackat ihop sig för 5 öre. Nej. Gör om gör rätt. Skrota spelidén och skrota trojkan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar lör 12 nov 2016, 20:46

Norrlandstoken skrev:Har suttit och kollat på de flesta matcherna i shl och kan konstatera följande. Inget lag spelar så konstig hockey som Luleå gör. Alla 13 övriga shl lag spelar en likadan, representativ, modern hockey genom alla 4 kedjor och dessa lag använder sig av forwards och backar på mer eller mindre ett likartat sätt.. Alla förutom Luleå som spelmässigt får det att se ut som att det är fotboll man försöker spela, fast med puck. Alla 4 linor spelar helt olika typer av hockey och varje individ är så extremt udda så ingenting klykar sinsemellan. Harju kör sin stil medan Jaros körs sin och det verkar som att ingen har snackat ihop sig för 5 öre. Nej. Gör om gör rätt. Skrota spelidén och skrota trojkan.

Precis så. Min uppfattning är att Skuggan inte har en aning om vad han gör och det kan till viss del förklara Kennedy o Molles beteende, seriös förvirring där.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Donowitz lör 12 nov 2016, 22:33

Nej det här skrattar man fan inte bort.

Dags för ett nytt stålbad likt 2008.

Rönnqvist GM och Bulan som huvudtränare.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av NallePhu lör 12 nov 2016, 22:56

Mest jobbiga är att vare sig NSD el KURIREN vågar ifrågasätta Osten el Skuggan utan gullar runt båda!
Mörkret lägger sig över Mörka November & Luleå!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Tigerman lör 12 nov 2016, 23:13

Efter att ha fått lite perspektiv till det hela:

Det var nu faktiskt inte så länge sedan vi hörde till seriens formstarkaste lag, vi talar mindre än en månad sedan, och de flesta var då också rätt nöjda med spelsystemet, i alla fall i 5 mot 5 och i BP. Det som hänt sedan dess kan nog sammanfattas i följande punkter:

1. Vi torskade några matcher där vi varit bättre men inte fått utdelning.
2. BP började fallera samtidigt som PP fortsätter gå kräftgång.
3. Vi har haft flera viktiga spelare avstängda och skadade.
4. Lassi har hållit en lite mer normal nivå snarare än Lassi-nivå och t.o.m. släppt in en del rätt billiga puckar, något han inte brukar göra.
5. Vi har fortfarande inte fått igång Kennedy öht och produktionen från vissa andra som borde producera offensivt är fortsatt för låg (Junttila, Lagacé och Todd först och främst).
6. Hittills under säsongen har vi gjort betydligt fler individuella misstag och undermåliga prestationer defensivt än vi gjorde andra halvan av fjolåret. På sistone har vi inte kunnat matcha det offensivt och då har förlusterna börjat rada upp sig.

Sammantaget alltså många faktorer som samverkar till att sänka självförtroendet ner i skoskaften. Det borde inte vara omöjligt att ta sig tillbaka till det läge vi hade i slutet av oktober, speciellt med Sweatt och Melart tillbaka men ska man jobba vidare utan att göra något drastiskt och hoppas på att turen vänder så bör det vända fort för annars kan det bli riktigt otrevligt.

Vad kan då tränarna göra i detta läget? Ja till exempel:

1. Visa tillit till spelarna, man måste våga för att vinna och ett misstag måste få vara tillåtet om man kompenserar det med att alltid försöka göra sitt bästa. I båset, få dem att bara tänka på nästa byte hela tiden, oavsett vad som hänt innan. Alltså: Skit i resultatet. Man kan bara påverka framtiden, inte det som hände för en mikrosekund eller en period sedan.
2. Jobba individuellt och städa bort dålig inställning och frustration hos vissa. Om nödvändigt plocka bort spelare ur gruppen som bidrar negativt.
3. Skruva till spelsystemet så det blir mer defensivt med fokus på att minimera misstag. Kan vara en farlig väg att gå dock om det inte fungerar, speciellt om man har ett uselt PP.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Slapshot lör 12 nov 2016, 23:34

Wikegård tycker då att Osten måste ersättas iallafall.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av JuniorX lör 12 nov 2016, 23:43

Slapshot skrev:Wikegård tycker då att Osten måste ersättas iallafall.

Jag förstår inte hur en åsikt av Wikegård kan räknas som väsentlig i frågan om Osten ska vara kvar eller inte?

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 13 nov 2016, 09:59

Har några saker jag funderar över.

* Precis som Tigerman skriver så har vi gjort bra matcher med bra spel, samspel och fart. Vad har hänt med det? Nu är det långsamt och virrigt bara.

* Även när vi gjorde bra matcher så hade vi svårt att producera mål och poäng. Betydligt fler matcher där vi spelat bra och ändå förlorat än matcher vi stulit.

*Tycker det hela tiden funnits ett osynk i att driva på mål. Vi går på mål men typ i fel lägen. Ofta som vi har pucken på kanten men ingen i mitten nära målet. I pp så får backen pucken och spelare går på mål men skottbanan är täckt. När pucken sedan spelas runt tills läge uppstår så finns ingen på mål längre. Spelare på bortre stopen kommer sällan till bra på returer.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock sön 13 nov 2016, 10:02

Man blir ju helt klart mer gnällig när de går dåligt, så är de ju, men de här är så dåligt att jag nästan tappat andan och inte ens orkar analysera det.

Vi har haft flera dåliga perioder under åren, inte minst ifjol, men de här känns mer som ETT FRITT FALL än någonsin.

Varför jag känner så är väl för att jag inte tycker vi har några grunder alls att stå på. Nää nu är de bara att hittepå nått jvl snabbt, så att inte serien hinner glida oss ur händerna och vi inte har så många matcher att jobba på och påverka Luleå Hockeys framtid. De gäller inte bara Osten och ledarstaben, de gäller varenda spelare som har med laget att göra!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 13 nov 2016, 10:10

Old Brooklyn skrev:Har några saker jag funderar över.

* Precis som Tigerman skriver så har vi gjort bra matcher med bra spel, samspel och fart. Vad har hänt med det? Nu är det långsamt och virrigt bara.

* Även när vi gjorde bra matcher så hade vi svårt att producera mål och poäng. Betydligt fler matcher där vi spelat bra och ändå förlorat än matcher vi stulit.

*Tycker det hela tiden funnits ett osynk i att driva på mål. Vi går på mål men typ i fel lägen. Ofta som vi har pucken på kanten men ingen i mitten nära målet. I pp så får backen pucken och spelare går på mål men skottbanan är täckt. När pucken sedan spelas runt tills läge uppstår så finns ingen på mål längre. Spelare på bortre stopen kommer sällan till bra på returer.

Tyvärr känns det inte som vi har riktigt tid att jobba med den obefintliga offensiva kapaciteteten när nu även defensiven har havererat, noll mål framåt på två matcher säger en del men nio mål insläppta säger en hel del det med.

För ganska exakt ett år sen så hade vi sånär lika mycket poäng och låg på en 11 plats liksom idag, sen skedde en remarkabel upphämtning.

Jag är tyvärr inte alls övertygad om att skuggan är mannen att få oss ur den här kalamiteten eller att vi har dom "grit"spelarna a la Grana som behövs för det.

Det ser tyvärr riktigt svart ut.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet