Domarna, vem är personen bakom siffrorna?
+8
Hankburger
Puckad
Lulefan
Old Brooklyn
possum
Urken
Salle
Tony Moore
12 posters
Sida 1 av 1
Domarna, vem är personen bakom siffrorna?
Vi är många som funderat var man hitta info om vad domare #xx heter, men inte lyckats finna ut det, tills nu: http://domarna.se/post/2012/01/27/Domarnummer.aspx
Själv har jag väl kläm på #6, 7 och 10 medan resten glöms till nästa match..
Huvuddomare
#1, Andreas Harnebring
#2, Daniel Winge
#3, Linus Öhlund
#4, Marcus Linde
#6, Sören Persson
#7, Ulf Rönnmark
#8, Thomas Forsström
#9, Pehr Claesson
#10, Thomas Andersson
#11, Pierre Schilken
#12, Mikael Andersson
#13, Morgan Johansson
#15, Patrik Sjöberg
#16, David Bergman
#14/#17, Shane Warschaw
#18, Mikael Nord
#19, Wolmer Edqvist
#20, Niclas Johansson
#21, Ulf Rådbjer
#22, Mikael Lindqvist
#23, Christoffer Karlsson
#24, Robin Karlsson
#25, Tobias Björk
#26, Christer Lärking
#27, Mikael Sjöqvist
#28, Mikael Holm
#30, Johan Häll
?, Tony Carlsson
Själv har jag väl kläm på #6, 7 och 10 medan resten glöms till nästa match..
Huvuddomare
#1, Andreas Harnebring
#2, Daniel Winge
#3, Linus Öhlund
#4, Marcus Linde
#6, Sören Persson
#7, Ulf Rönnmark
#8, Thomas Forsström
#9, Pehr Claesson
#10, Thomas Andersson
#11, Pierre Schilken
#12, Mikael Andersson
#13, Morgan Johansson
#15, Patrik Sjöberg
#16, David Bergman
#14/#17, Shane Warschaw
#18, Mikael Nord
#19, Wolmer Edqvist
#20, Niclas Johansson
#21, Ulf Rådbjer
#22, Mikael Lindqvist
#23, Christoffer Karlsson
#24, Robin Karlsson
#25, Tobias Björk
#26, Christer Lärking
#27, Mikael Sjöqvist
#28, Mikael Holm
#30, Johan Häll
?, Tony Carlsson
Sv: Domarna, vem är personen bakom siffrorna?
http://hockeysverige.se/article/13263259/klar-for-elitserien
Vinnerborg återvänder till Elitserien! Riktigt bra förstärkning. En av få riktigt bra domare.
Vinnerborg återvänder till Elitserien! Riktigt bra förstärkning. En av få riktigt bra domare.
Salle- Antal inlägg : 3370
Enligt "domarna.se" så har det under denna elitseriehöst funnits 95 (ja, nittiofem jävla stycken) olika domarpar på isen. Vad fan kan det vara bra för?
Domare är bara människor de med. De skulle såklart må bra av att få "spela ihop" sig lite de också. Precis som spelarna. Var lite mer konsekventa där. Sätt ihop grupper om tre-fyra stycken - vilka man sedermera bildar par inom. Allt för att kunna lära känna varandra samt utvärdera insatserna tillsammans.
Grupperna i sin tur kan innefatta två erfarna och två lite färskare. Så att de anställda "proffsdomarna" sprids ut och kan få sin beskärda större andel matcher.
Låter det inte självklart?
Tydligen inte.
Domare är bara människor de med. De skulle såklart må bra av att få "spela ihop" sig lite de också. Precis som spelarna. Var lite mer konsekventa där. Sätt ihop grupper om tre-fyra stycken - vilka man sedermera bildar par inom. Allt för att kunna lära känna varandra samt utvärdera insatserna tillsammans.
Grupperna i sin tur kan innefatta två erfarna och två lite färskare. Så att de anställda "proffsdomarna" sprids ut och kan få sin beskärda större andel matcher.
Låter det inte självklart?
Tydligen inte.
Antar att det hör hit. Satt och klickade mig igenom lite youtubeklipp när denna dök upp:
https://www.youtube.com/watch?v=nTotQEfX6wI
Sammanfattar domarnas nivå rätt så bra!
https://www.youtube.com/watch?v=nTotQEfX6wI
Sammanfattar domarnas nivå rätt så bra!
Otroligt. Tragiskt.
Tony Moore skrev:Vi är många som funderat var man hitta info om vad domare #xx heter, men inte lyckats finna ut det, tills nu: http://domarna.se/post/2012/01/27/Domarnummer.aspx
Nu verkar det finnas en iphone-app också

http://itunes.com/apps/domarnummer
possum- Antal inlägg : 1
Väcker den här tråden till liv efter fem och ett halvt år i dvala. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/a2EMjA/domaruppror-i-shl-kraver-att-ronnmark-avgar
Missnöje med Rönnmark som domarbas.
Missnöje med Rönnmark som domarbas.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Svårt läge. Antingen är Rönnmark en arrogant gris eller så är det bara så att han ställer höga krav och retar upp vissa domare, hoppas man får veta mer om detta så man kan bilda sig en uppfattning.
Lulefan- Antal inlägg : 2145
En bra domare är en som tar snabba beslut och som inte viker ned sig pga snack.
Inga toppegenskaper för en coachande chef tyvärr.
Hoppas det inte är där skurit sig.
Inga toppegenskaper för en coachande chef tyvärr.
Hoppas det inte är där skurit sig.
Puckad- Antal inlägg : 10469
Lulefan skrev:Svårt läge. Antingen är Rönnmark en arrogant gris eller så är det bara så att han ställer höga krav och retar upp vissa domare, hoppas man får veta mer om detta så man kan bilda sig en uppfattning.
Rönnmark hade dock detta rykte runt sig även när han var en aktiv domare. Det är inte heller ett rykte som varken följde Rådbjaer eller Andersson. Så det kan ju peka mot sanningen en del.
Hankburger- Antal inlägg : 6328
Tyckte Rönnmark var en av dom bästa domarna som aktiv, iofs ganska auktoritär men ändå bra stämning på banan och sällan urspårningar. VD/chef i sin civila gärning, många av dessa har tendens till hybris och "håll-käft-o-gör-som-jag-säger"/peka med hela handen/jag vet bäst" attityd som inte alltid gör sej så bra för att få medarbetare att prestera på topp/växa..
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/5VqXGK/leifby-girigt-genant-och-genomuselt-shlTony Moore skrev:Tyckte Rönnmark var en av dom bästa domarna som aktiv, iofs ganska auktoritär men ändå bra stämning på banan och sällan urspårningar. VD/chef i sin civila gärning, många av dessa har tendens till hybris och "håll-käft-o-gör-som-jag-säger"/peka med hela handen/jag vet bäst" attityd som inte alltid gör sej så bra för att få medarbetare att prestera på topp/växa..
Efter att ha sett Lasch utvisning mot Rögle så ska jag aldrig mer klaga på domarinsatsen. Badminton är en tuffare sport.
Lyssnade precis på radiosportens intervju med Tomas Thorsbrink.
Det låter som om vi nu har en ansvarig för domarna som vill lyssna mer än bestämma, stötta mer än kritisera.
Det kändes hoppfullt kring domarna, kanske första gången på länge.
Skönt att höra att den här rollen inte bara är en belöning för lång och trogen tjänst som domare.
- Det är helt andra egenskaper som behövs!
Det låter som om vi nu har en ansvarig för domarna som vill lyssna mer än bestämma, stötta mer än kritisera.
Det kändes hoppfullt kring domarna, kanske första gången på länge.
Skönt att höra att den här rollen inte bara är en belöning för lång och trogen tjänst som domare.
- Det är helt andra egenskaper som behövs!

Bild: Gunnar Westergren | Gabriella Grahn har dömt så väl elitlag på herr- som damsidan.
Hon har dömt ett OS och flera VM – men några fler stora mästerskap blir det inte. Gabriella Grahn, från Älvsbyn, lägger ner domarkarriären i ishockey.
En domare inom idrott gör sig sällan populär hos många. Men det är 27-åriga Gabriella Grahn – som dömt ishockey sen början av tonåren – van vid sedan länge.
– Med tiden lär man sig stänga ute vad klacken sjunger och kan fokusera på uppgiften, lita mer på sin egen förmåga och på teamet runt omkring. Det är en trygghet som kommer med åren, men innan man lärt sig hantera allt är det ju inte jätteroligt alla dagar.
Det är alltså inte den tuffa arbetsmiljön som ligger bakom beslutet att lägga av.
– Nej, absolut inte. Det är mer livspusslet som sätter stopp, förklarar hon.
På sin egen hemsida räknar Gabriella Grahn till att hon fattat närmare 135 000 beslut under sin karriär, men säger att det här är det svåraste.
– Alla känslor kommer på en gång. På ett sätt känns det jättekonstigt, men samtidigt är det beslut jag måste ta för att inte springa in den där berömda väggen så småningom. Egentligen är det inget beslut jag vill ta, så visst känns det tråkigt.
På Gabriella Grahns CV finns massvis av matcher från SDHL och från stora internationella mästerskap.
Förra året var hon en av domarna i OS i Pyeongchang. Dessutom har hon dömt i fem världsmästerskap i högsta divisionen.
Vad händer nu?
– Jag har en liten plan när det här fått sjunka in, men den ska nog få ligga och gro litegrann först så får vi se var det landar.
Är du öppen för att återvända till ishockeyn i framtiden?
– Som domare kommer jag nog inte tillbaka igen. Jag vill väl inte lämna hockeyn helt heller, men vilken annan roll jag skulle ha vet jag inte. Det får växa fram med tiden tänker jag.
Andreas Elvstrand PT
Jokerman- Antal inlägg : 1983
SHL-domarna kan få skyddade identiteter https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BREvvl/shl-domarna-kan-fa-skyddade-identiteter
Förjävligt, ska man se det positivt så får vi kanske se lite fräsiga artistnamn på framtida domare, men framför allt tycker jag folk kan hålla det inom hallarna.
rasbiologen- Antal inlägg : 1321
Kritik mot agerande på isen är en sak , att förfölja domare och dess familj utanför isen är uselt. Det är inget försvar för sådana handlingar men tror definitivt Domarna skulle vinna mer på dialog kring resonemanget runt kontroversiella domslut än som nu, total tystnad och förbud mot kritik överhuvudtaget.
Bamsefar- Antal inlägg : 11514
Kul idé i all bedrövelse. Lite wrestlingstuk hade säkert livat upp det och givit lite mer pondusrasbiologen skrev:Förjävligt, ska man se det positivt så får vi kanske se lite fräsiga artistnamn på framtida domare, men framför allt tycker jag folk kan hålla det inom hallarna.

Judge Dredd
Justice Man
The Sheriff
The Cooler
The Peacemaker
Tigerman- Antal inlägg : 3428
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet