Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

+87
MrScout
NilsOskar
Jimmy_Vegas
RogerC
Tigerman
GustenA
jejoe
Jaguaren
HarryHaffa
Davidoff
Mr Bister
Myrman
icemask
Homer96
dubstep
tibet
Trötto
kokostrollet
CKa
MickkeJ
#96
PingPongPro
Tony Moore
Hellcop
Sundance Kid
Kato
Snikne Ville
Monco
LubosC
pingu
LuleåWinston
Jovi
Groggen79
Pontaking
JoakimJ
Donowitz
farre
Norlin
Molin86
Rikky
Lulefan
ollle
Kallepedal
Kagen
Redbear
Wolfhunter
Rocksolid
Högljudd
Trashtalk
Diktatorn
LHF96
ski3r
Urken
robin-_-
Lasse Proppmätt
nummer 17
Pajala
FruktHamster
Dilox
Jonken
LulefanGBG
Kapten Haddock
Slapshot
makkanmakkan
Xinpei
JuniorX
Bamsefar
Kunnigast_inom_hockey
Puckad
Rönken
Lars158
KaptenBlodskelett
Mickeee
NallePhu
Dynamite!
KUCERA
Micke80
Dentos
Swhy
Klabbe
Scouten
Hockeyprofessorn
Old Brooklyn
johan74
Ivanhoe
Qirren
Admin
91 posters

Sida 1 av 22 1, 2, 3 ... 11 ... 22  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Admin sön 10 maj 2015, 01:07

Fortsättning från denna tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t912p990-silly-season-och-namedropping-2015-2016-del-5


Tråden för Silly Season säsongen 2015/2016.

Detta är Silly Season för Luleå Hockey, för de övriga 13 ES-lagen finns en egen tråd under kategorin "Svenska Hockeyligan".

Diskutera rykten, förlängningar, kontraktsbrytningar och allt gällande Luleås lag den kommande säsongen. All slags "namedropping" av spelare sker i denna tråd, vill ni föreslå någon eller hittat något intressant på EliteProspects så gör gärna det men inkludera en länk till spelarens profil på EP så blir det enklare för alla att följa diskussionen.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Rönken sön 10 maj 2015, 01:09

Läste i Corren att Mickan tydligen förutom bra lön vill ha längre kontrakt än vad Linköping erbjuder, vad erbjuder Linköping? 1 år? Sedan något om "...bra upphälle för familjen för att flytta norrut" - känns diffust. Bostad, jobb åt frugan och bra skola, eller vad innebär det sistnämnda?


Senast ändrad av Rönken den sön 10 maj 2015, 01:09, ändrad totalt 1 gång
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Qirren sön 10 maj 2015, 01:09

Strömwall var ju i fyra(!!!) olika klubbar senaste säsongen, och producerade inte mycket poäng i någon av dem. Vet inte varför alla här inne har så stora förhoppningar om honom.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Rönken sön 10 maj 2015, 01:13

Ekarv känns rätt tidig att redan "slakta" så att säga. Fortfarande ung och gjorde en bra första halva av säsongen i AIK för att dippa senare delen. Inte så ovanligt för yngre spelare, att sedan ta klivet från Allsvenskan till SHL och ett Luleå som var rätt skakigt är inte så enkelt. Förmodar att kontraktet var på tal innan nyfunna rikedomarna, men man köpte väl loss honom efter att det började talas om högre lönebudget framöver? Tycker det är riktigt sunkigt beteende om Ekarv dumpas av redan, dessutom sitter inte Luleå på ett överflöd av naturliga centrar.

Fast ja, stora problemet är väl egentligen att man över huvud taget köpte loss honom från AIK under säsongen. I den roll han ändå fick spela, med speltid etc, borde väl Anthon Ericsson lika väl kunnat plockas in?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Ivanhoe sön 10 maj 2015, 01:40

Qirren skrev:Strömwall var ju i fyra(!!!) olika klubbar senaste säsongen, och producerade inte mycket poäng i någon av dem. Vet inte varför alla här inne har så stora förhoppningar om honom.

Strömwall är väl ingen kille Luleå står o faller med..  Däremot känns det dumt att göra sig av med en lovande ung kille som är på randen att få ett genombrott i sin karriär. Han är förmodligen väldigt billig också.


Dan Sexton i USA:s VM-lag hade varit någonting för Luleå.  Är kontraktslös, och gjorde fina 47 pinnar i KHL den gångna säsongen.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31223

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Xinpei sön 10 maj 2015, 02:07

Rönken skrev:Läste i Corren att Mickan tydligen förutom bra lön vill ha längre kontrakt än vad Linköping erbjuder, vad erbjuder Linköping? 1 år? Sedan något om "...bra upphälle för familjen för att flytta norrut" - känns diffust. Bostad, jobb åt frugan och bra skola, eller vad innebär det sistnämnda?

Skola och lägenhet brukar det betyda. Någon som jag skulle älska att ha i Luleå är Roman Cervenka som det ryktades om för några år sedan då det istället blev Vikho. Cervenka passar in som handen i handsken i det Luleå behöver. Passningsgeni som kan avsluta själv, snabb på skrillorna och har framförallt ett sunt tvåvägsjobb. Skulle kunna vara den general som behövs i en första PP lina. Dessutom har det varit för få tjecker i Luleå de senaste åren. Mest varit Slagskeppet (Skrbek) som lyst upp hallen med sin närvaro. Fanns ett tag då Luleå hade 3-4 tjecker som snurrade i zon. Det var tider det.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15130

Drömma kan man ju. Wink
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Mickeee sön 10 maj 2015, 02:52

Xinpei skrev:
Rönken skrev:Läste i Corren att Mickan tydligen förutom bra lön vill ha längre kontrakt än vad Linköping erbjuder, vad erbjuder Linköping? 1 år? Sedan något om "...bra upphälle för familjen för att flytta norrut" - känns diffust. Bostad, jobb åt frugan och bra skola, eller vad innebär det sistnämnda?

Skola och lägenhet brukar det betyda. Någon som jag skulle älska att ha i Luleå är Roman Cervenka som det ryktades om för några år sedan då det istället blev Vikho. Cervenka passar in som handen i handsken i det Luleå behöver. Passningsgeni som kan avsluta själv, snabb på skrillorna och har framförallt ett sunt tvåvägsjobb. Skulle kunna vara den general som behövs i en första PP lina. Dessutom har det varit för få tjecker i Luleå de senaste åren. Mest varit Slagskeppet (Skrbek) som lyst upp hallen med sin närvaro. Fanns ett tag då Luleå hade 3-4 tjecker som snurrade i zon. Det var tider det.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15130

Drömma kan man ju. Wink

en sån spelare lär väl ligga på runt 30 mille per säsong i lön i khl
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Xinpei sön 10 maj 2015, 03:35

Mickeee skrev:
Xinpei skrev:
Rönken skrev:Läste i Corren att Mickan tydligen förutom bra lön vill ha längre kontrakt än vad Linköping erbjuder, vad erbjuder Linköping? 1 år? Sedan något om "...bra upphälle för familjen för att flytta norrut" - känns diffust. Bostad, jobb åt frugan och bra skola, eller vad innebär det sistnämnda?

Skola och lägenhet brukar det betyda. Någon som jag skulle älska att ha i Luleå är Roman Cervenka som det ryktades om för några år sedan då det istället blev Vikho. Cervenka passar in som handen i handsken i det Luleå behöver. Passningsgeni som kan avsluta själv, snabb på skrillorna och har framförallt ett sunt tvåvägsjobb. Skulle kunna vara den general som behövs i en första PP lina. Dessutom har det varit för få tjecker i Luleå de senaste åren. Mest varit Slagskeppet (Skrbek) som lyst upp hallen med sin närvaro. Fanns ett tag då Luleå hade 3-4 tjecker som snurrade i zon. Det var tider det.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15130

Drömma kan man ju. Wink

en sån spelare lär väl ligga på runt 30 mille per säsong i lön i khl

Tror jag inte däremot tror jag han ändå tjänar en bra penning. Drömma får man väl? Very Happy
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av JuniorX sön 10 maj 2015, 06:45

Om man köper in unga spelare så gör man det för att man ser utveckling i dem. Man köper inte dem för att de ska producera. Så argumentet att man ska skicka iväg unga spelare som inte producerar är bara idiotiskt.
Och så attitydproblem. Jag vet ingenting om nåt sånt men det är ju ett argument som är lätt att ta till om man vill förändra nåt. Men återigen är det så att man som klubb har ett ansvar där. Köper man in utvecklingsråvara så är det faktiskt upp till föreningen att förvalta det i första hand. Spelarens ansvar kommer i andra hand.

I det stora hela handlar det om vilken typ av organisation man vill vara. Om man vill ha en utvecklad ungdomsverksamhet och producera talanger så måste man vara en lärande organisation. Man måste ständigt vara på tårna och hela tiden tänka flera steg framåt. Man måste ha långsiktighet och tålamod.
Risken med att ha en stor lönebudget är att man går genvägar. Man köper och säljer sig fram till framgång. Man börjar strunta i att ta hand om sina lovande förmågor. Den lärande organisationen vittrar sönder. Man blir en säljorganisation med en personal som går omkring med bonusvillkorade löner och miniräknare i byxfickan. Det är en livsfarlig utveckling. Och absolut ingenting jag vill se.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 08:08

Med vassa vingar behöver man inte toppcentern alla snackar om!!! Tror definitivt på wallmarks stora genombrott med bättre hjälp i form av en skytt som träffar mål, legace i en transatlant femma blir ett stort utropstecken. Sen har vi de i form av harju granström och johan forsberg som inte gör bort sej om de måste centra högre upp i hierarkin. Vänta med sista värvningen OM man nu letar center är ju ingen panik den går att göra efter serien startar.... Backsidan borde väl vara stängd nu efter Mikkelsen hoppas då jag för en back till var ska jaros få nån minut?? Tycker laget ser starkt ut riktigt starkt till och med när Rajala och mackflick presenteras.. Nu får vi balans mellan karaktär och skicklighet inte som med CA karaktär utan hjärna och skills!! Och det i nästan hela laget..

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kapten Haddock sön 10 maj 2015, 08:14

+100 Junior!

Ja menar inte heller att grabbarna är bäst i Världen, men är tvärsäker att de finns jvl mycket hockey i dom. Tyckte t.o.m att Ekarv skötte sig fint redan i premiärmatcherna i A-laget.
Att kräva att dessa spelare ska producera om man får byta miljö och lag (som Malte t.ex. 4ggr) under väldigt kort tid är inte lätt. Har svårt att tro att en väletablerad spelare gör de bra ens.

Att/om någon har visat attitydproblem,så är de väl inte bra, men tycker att ledningen har stort ansvar att styra upp dom.

Vet att vi satsar på GULD, men att köpa och skeppa utvecklingspelare, känns mindre bra!

Cervenka är inte fy skam att ha!

Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 08:18

Håller med Haddock!!! Vi måste ha platser över för utvecklings spelare, vi kommer tappa potentiella toppspelare med utvecklingen i laget nu!! Hur länge stannar Jaros oskarsson mfl???

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kapten Haddock sön 10 maj 2015, 08:22

Tror också de Johan!

Jag tror vi kommer ha bättre balans detta år och jag hoppas att våra "hårda spelare" inte tar så mycket dumma utvisningar! Framför allt att de inte tar utvisningar som blir till avstängningar, för de skadar laget oerhört!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 08:30

Blev lite förbaskad när drevet gick mot osten med Ca... glömde alla dessa utv i anfallzon onödiga, och dessa galna avstängningar för relativt fega och onödiga tacklingar.... Tuffhet är en helt annan sak Petrell är en tuff jäkel:-)) Vet ju vilket spel Hedman har i sig men lite orolig är man allt att han kliver över gränsen! Men och ett stort men Hedman är inte kapten.. Vi fick ju faktiskt se att fysiskt spel lönar sej både i chl semin men framför allt av växjö, som kombinerade stenhårt spel med skicklighet och effektivitet!! Man återfick hoppet till hockeyn istället för innebandy spelet från saik... Och att det lönar sej ramla så fort någon är nära:-))

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kapten Haddock sön 10 maj 2015, 08:55

Jag är lite nyfiken hur de blir i Kaptensfrågan. Vem får C:et? Kommer dom visa att dom vill ha Sigalet kvar länge och ge honom det eller blir de Hajen som har långt kontrakt, med klubbkänsla och tillhörighet eller hamnar det hos Fabbe eller Sandström som jag tycker är de grabbar som bör ha de. Kanske ingen av do?

De som jag tycker talar emot att någon av våra A:n tar över, är att de 2 troligen inte är kvar i A-laget speciellt länge till.

Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Old Brooklyn sön 10 maj 2015, 09:10

Strömwall imponerade inte alls på mig under säsongen. Under många matcher så fanns det få (om någon) som såg lika vilsen ut på isen enligt mig. Men det kan absolut vara så att jag missar något - man är ju varken talangscout eller juniortränare.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Hockeyprofessorn sön 10 maj 2015, 09:30

JuniorX skrev:Om man köper in unga spelare så gör man det för att man ser utveckling i dem. Man köper inte dem för att de ska producera. Så argumentet att man ska skicka iväg unga spelare som inte producerar är bara idiotiskt.
Och så attitydproblem. Jag vet ingenting om nåt sånt men det är ju ett argument som är lätt att ta till om man vill förändra nåt. Men återigen är det så att man som klubb har ett ansvar där. Köper man in utvecklingsråvara så är det faktiskt upp till föreningen att förvalta det i första hand. Spelarens ansvar kommer i andra hand.

I det stora hela handlar det om vilken typ av organisation man vill vara. Om man vill ha en utvecklad ungdomsverksamhet och producera talanger så måste man vara en lärande organisation. Man måste ständigt vara på tårna och hela tiden tänka flera steg framåt. Man måste ha långsiktighet och tålamod.
Risken med att ha en stor lönebudget är att man går genvägar. Man köper och säljer sig fram till framgång. Man börjar strunta i att ta hand om sina lovande förmågor. Den lärande organisationen vittrar sönder. Man blir en säljorganisation med en personal som går omkring med bonusvillkorade löner och miniräknare i byxfickan. Det är en livsfarlig utveckling. Och absolut ingenting jag vill se.

Det känns inte som att LHF:s ledning tycker att de har en lärande organisation i sina egna juniorled eftersom man hellre värvar spelare som är mitt emellan junior och SHL-spel än satsar på sina J20-spelare så de kan utvecklas. Ett agerande som kommer att göra hockeygymnasiet mindre attraktivt i framtiden om talanger inte känner att de kan gå hela vägen inom organisationen
Hockeyprofessorn
Hockeyprofessorn

Antal inlägg : 14
Join date : 15-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kapten Haddock sön 10 maj 2015, 09:31

Satt och EPade de ryktade spelarna, för att jämföra lite. De är svårt att göra en rättvis bedömning via siffror, men ger väl en bra hint och lägga till de man har sett av dom.

- Rhett har varit en producerande spelare som gjorde ett mycket bra och imponerande slutspel!
Gillar spelaren, men vad hände under grundserien förra säsongen (18p), för i övrigt har han producerat.

- Pihströms spelstil och snabbhet imponerar och kan få vilket försvar som helst snurrig. Kan nog funka funka fint med Sweatt & Lagace.
Får dock lite varningsvibbar om mycket jobb och snurr, men inte väldigt mycket poäng till vad lönechecken visar.

-Micflikier har producerat vart och med vem han än har spelat med och de är riktigt imponerande och bör slå väldigt bra ut i ett LHF, då vi har haft sjukt svårt med poängandet ett bra tag.
Har representerat många klubbar under sina år och kan väl kännas så där, men hans produktion talar sitt tydliga språk.

- Rajala har de mesta jag vill se av en forward och de visade han bl.a i ett trögt FBK under fjolåret. Han liknar på många sätt Klasen i sitt agerande många gånger och de överraskar ju de flesta.
Han har likt många andra forwards i denna skara storleken emot sig, men visat att han inte är speciellt rädd att stoppa in näbben närmade hettar till.

Kan inte riktigt bestämma mig i centerfrågan, men de jag vet är att vi behöver poänggörare och PP-producenter.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Jonken sön 10 maj 2015, 09:38

Jag tror att Osten är muntligt överens med flera spelare som lirar i Prag nu. Deras fulla fokus ligger på landslagsspel; och kråkorna på kontrakten får inte Osten förrän VM-spelet är över. Det är detta som Osten går och väntar på.

Jag tror att flera av dessa spelare lirar för tillfället i det Finska landslaget. Och om man känner Osten rätt; har han definitivt inte tänkt gå back för att han tappade lagets första center. Jag misstänker att den räven är överens med en kvalla center redan.

Men det som inte går ihop är ryktena som det internationella pensionärshemmet det ryktas om att LHF vill bygga upp; med att erbjuda en längre rulle till M-Flickan. I så fall kan jag inte förstå varför man inte samtidigt skulle kunna sätta ner båda fötterna på samma stora skithög -och även ge Ledda den dyra rullen han vill ha. Sedan finns det massor med fler has beens och fossiler  med riktigt nostalgiska namn på sina tröjjor -som även de fiskar efter längre rullar... -Osten: -Hugg! -hugg!  

Kort: Gör LHF klart med exempelvis M-flickan för ett par säsonger: -Kommer detta endast att bevisa att Luleå Hockey är inte mogen för att ha en generösare värvningsbudget....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Jonken sön 10 maj 2015, 10:05

Kapten Haddock skrev:-Micflikier har producerat vart och med vem han än har spelat med och de är riktigt imponerande och bör slå väldigt bra ut i ett LHF, då vi har haft sjukt svårt med poängandet ett bra tag.
Har representerat många klubbar under sina år och kan väl kännas så där, men hans produktion talar sitt tydliga språk.
Hockey handlar idag lika mycket (om inte mer) -om vikten att inte låta motståndarna göra enkla mål. Kort: modern ishockey byggs på ett solitt 2-vägsspel (North/South - coast-to-coast.)
Jacob Micflikier är en typisk äldre glidar spelare. (Visserligen med över medel nätar-händer -men ändå..) Den här spelaren jobbar inte hemåt lika stor entusiasm som när han korsar offensiva blå. Han är ljusår effektivare i matcher i ett lägre matchtempo. Det roliga är att motståndarna nätar statistiskt mer när Jacob är inne.

Om LHF skall vinna SM-Guld kommande säsong: KRÄVER detta att laget spelar i ett sådant tempo som inte passar M-flickan så värst bra. Vi skulle säkert få ut våra baljor av honom under grundserien: Men risken är väldigt stor att han skulle kunna stjälpa oss i ett slutspel -om man inte i  princip bänkar honom -för annat än PP-spelet. Oxh dra ner på speltiden går ju inte; för då blir det gnäll, gnäll & dålig stämning. (En kanongrej under ett slutspel... -NOT!)

Jag kan ärligt säga så här: Jag skulle hellre ta Janne Niinimaa som bara lirar PP från blå i LHF -än ge Jacob Micflikier en ledande roll i LHF på 2-år basis. _Alla dagar i veckan!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Old Brooklyn sön 10 maj 2015, 10:15

Ja, jag tänker på Nieminen. Kanske den vassaste poängmaskinen som spelat i LHF. När Osten ville ta guld så var det ändå han som fick gå på grund av karaktär, eller snarare bristen av karaktär.

Jag kan för lite om Micflikier, och har sett honom alldeles för lite, för att kunna ge något omdöme ifall han är en ny Nieminen eller inte - men vibbarna är inte odelat positiva.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Puckad sön 10 maj 2015, 10:44

johan74 skrev:Blev lite förbaskad när drevet gick mot osten med Ca... glömde alla dessa utv i anfallzon onödiga, och dessa galna avstängningar för relativt fega och onödiga tacklingar.... Tuffhet är en helt annan sak Petrell är en tuff jäkel:-)) Vet ju vilket spel Hedman har i sig men lite orolig är man allt att han kliver över gränsen! Men och ett stort men Hedman är inte kapten.. Vi fick ju faktiskt se att fysiskt spel lönar sej både i chl semin men framför allt av växjö, som kombinerade stenhårt spel med skicklighet och effektivitet!! Man återfick hoppet till hockeyn istället för innebandy spelet från saik... Och att det lönar sej ramla så fort någon är nära:-))
Fast jag tycker att CA*2 fick några reputation calls mot sig i våras, där domare och nämnder verkade ha en enda tanke i skallen "Nu nitar vi dom". 
Chris avstängning innan play-in mot Frölunda med motiveringen: Han var tredje person in, och det blev en skada. 
Trots att t o m den drabbade sa att det gick bra.
Detta trots att tacklingen var på puckförande spelare och bägge domarna borde sett situationen, och friade den under matchen. (Om det är ett så stort glapp mellan domare och nämnd så borde någon av dem sluta på sitt jobb.)
Cam är i kamp med en Frölundait om pucken, en tredje person kliver in med en tuff open ice hit och avslutar hans karriär med en tackling som tar i huvudet. Åtgärd?  -En enig kör som ropar "Heads up Cam!" Inget snack om tredje person här inte!
Cam glider rakt fram i 5 meter men ingen tycker att den tiden räcker för att Frölundaiten skall kunna planera sin tackling.
Chris glider in en Open Ice på en Frölundait som försöker komma undan, men benet blir kvar. Några matchers avstängning direkt. Trots att det syns på bilder av kollisions ögonblicket att Chris absolut inte söker motståndaren med benet.
Jag kan lätt peka ut 4 situationer till i slutspelet där bentackling skett utan åtgärd. 
Och jag är mycket sugen på att få fram bilder på det och ge det som ett quizz till disciplinämnden och Wikegård med frågan: "En av dessa tacklingssituationer gav avstängning för bentackling. Vilken?" 

Därmed inte sagt att de inte kunde agerat annorlunda i dessa och andra situationer, eller att vi förlorat matcher på onödiga utvisningar. 

Nåväl, det är historia nu.
Nu skall vi njuta av fler som Petrell som kan tackla, och inte sitter och vilar sig på andra sidan så ofta.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11103
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kapten Haddock sön 10 maj 2015, 10:52

Jonken.
Håller med om att Flickan inte är den mest hårt jobbande spelare hemåt och just därför skulle jag vilja ha Rhett & Rajala av de 4 som ryktats den sista tiden.

Har alltid vilja ha spelare som är bra över hela banan! Älskade Nieminen när han tog tag i jobbet. Han kunde göra vad som helst. MEN han var inte den som var med i laget och hemjobbet!

Kan visst tänka mig Flickan, men ingen favvo. De är lite som Omark. Han är gudomlig med puck och offensivt, men åt hvete för dålig i egen zon och därför har han ju blivit dissad i NHL.

Ingen av dom är bra +/-spelare och dom kräver väldigt bra uppbackning.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 11:10

Granström med sitt defensiva arbete med två spetsvingar!! Då får man trygghet det behövs ingen värstingcenter just nu, forsberg likaledes legace vet jag för lite om och wallmark kommer lyfta med mer likasinnade med sej... Tycker man kan sitta lite lungt i båten för tillfället iaf.... För vi har en helt annan backsida motför förra säsongen mer defensiv tyngd samtidigt offensivt skickligare, enda tappet näkyvää men sammantaget med schira och den andre betydligt bättre. Och de yngre ett år äldre och bättre..

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Lars158 sön 10 maj 2015, 11:19

johan74 skrev:Granström med sitt defensiva arbete med två spetsvingar!! Då får man trygghet det behövs ingen värstingcenter just nu, forsberg likaledes legace vet jag för lite om och wallmark kommer lyfta med mer likasinnade med sej... Tycker man kan sitta lite lungt i båten för tillfället iaf.... För vi har en helt annan backsida motför förra säsongen mer defensiv tyngd samtidigt offensivt skickligare, enda tappet näkyvää men sammantaget med schira och den andre betydligt bättre. Och de yngre ett år äldre och bättre..

Granström är alldeles för begränsad för att inte säga dålig när det kommer till spel och passningssinne offensivt för att komma till tal om nåt annat än 4e kedja egentligen. Sen har han en aggressivitet som kan användas på ett bra sätt i speciella situationer som kan vara en game changer. Men generellt har Granström inte ovanför en 4e kedja att göra.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Bamsefar sön 10 maj 2015, 11:26

johan74 skrev:Granström med sitt defensiva arbete med två spetsvingar!! Då får man trygghet det behövs ingen värstingcenter just nu, forsberg likaledes legace vet jag för lite om och wallmark kommer lyfta med mer likasinnade med sej... Tycker man kan sitta lite lungt i båten för tillfället iaf.... För vi har en helt annan backsida motför förra säsongen mer defensiv tyngd samtidigt offensivt skickligare, enda tappet näkyvää men sammantaget med schira och den andre betydligt bättre. Och de yngre ett år äldre och bättre..
fabulöst, så man skall alltså sätta en Granström med en Rajala och en McFlickier.  Så Granström skall alltså vara spelfördelaren och styrspelaren i den linan? känns extremt tveksamt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Scouten sön 10 maj 2015, 11:26

Vet inte om det bara är jag som tänkte på att Osten i senaste intervjun där Mikkelson presenterades snacka om att det var jobb dygnet runt pga tidsskillnaden borta i USA/Kanada.

Jag är övertygad om att det förhandlas med minst en spelare som för tillfället är där borta, Amerikan, Kanadensare, Finne, Svensk Vem vet.

Jag blir förvånad om det inte värvas in en riktigt stabil 2-vägsförstacenter samt en poängproducerande PP, playmaker vinge.
Scouten
Scouten

Antal inlägg : 176
Join date : 14-04-14
Ort : Småland

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 11:31

Inte som spelfördelare men som balanspelare i en femma... någon måste ta defensiven i en femma också, vet inte om jag tycker tex saik har så ruskigt bra centrar!! Skulle kunna tänka mej en spelare som Lajunen i laget dock. Men bränna en jäkla massa cash nu på en topp center näää vänta och sitt lungt ett tag!!

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 11:32

Gud vad grinig en del är med ryktet:-))) Måste ju va positivt att få minus!!

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Klabbe sön 10 maj 2015, 12:00

johan74 skrev:Inte som spelfördelare men som balanspelare i en femma... någon måste ta defensiven i en femma också, vet inte om jag tycker tex saik har så ruskigt bra centrar!! Skulle kunna tänka mej en spelare som Lajunen i laget dock. Men bränna en jäkla massa cash nu på en topp center näää vänta och sitt lungt ett tag!!

Misstänker att även två toppvingar kommer kräva en hel del deg. Jag tycker det är en mindre chansning att satsa på en hyffsat erfaren center som är duktig defensivt men samtidigt kapabel att skapa offensivt. För visst blir även de forwards vi har ett år äldre och kan ta steg i utvecklingen precis som våra centrar. Och naturliga forwards finns det gott om i truppen medan centrar inte är lika frekvent förkommande.

Klabbe

Antal inlägg : 28
Join date : 12-09-08
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Rönken sön 10 maj 2015, 12:06

Lars158 skrev:
johan74 skrev:Granström med sitt defensiva arbete med två spetsvingar!! Då får man trygghet det behövs ingen värstingcenter just nu, forsberg likaledes legace vet jag för lite om och wallmark kommer lyfta med mer likasinnade med sej... Tycker man kan sitta lite lungt i båten för tillfället iaf.... För vi har en helt annan backsida motför förra säsongen mer defensiv tyngd samtidigt offensivt skickligare, enda tappet näkyvää men sammantaget med schira och den andre betydligt bättre. Och de yngre ett år äldre och bättre..

Granström är alldeles för begränsad för att inte säga dålig när det kommer till spel och passningssinne offensivt för att komma till tal om nåt annat än 4e kedja egentligen. Sen har han en aggressivitet som kan användas på ett bra sätt i speciella situationer som kan vara en game changer. Men generellt har Granström inte ovanför en 4e kedja att göra.

Ja som center är det fjärde som gäller för honom, sedan boxplay på det. Får se om han får lira något i pp nästa säsong? Hedman tillbaka, bör vara given i en pp-lina framför mål.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Swhy sön 10 maj 2015, 12:20

Qirren skrev:Strömwall var ju i fyra(!!!) olika klubbar senaste säsongen, och producerade inte mycket poäng i någon av dem. Vet inte varför alla här inne har så stora förhoppningar om honom.

Sen får man väl kanske ta i beaktning att han har haft fyra(!!!) omställningar att göra också, tänk er själv när man byter arbetsplats.. När jag gjorde min första månad på min förra arbetsplats råkade jag av misstag skriva ut ett totalt oläsligt exceldokument på 1124 sidor (fick rycka sladden på skrivaren för att få stopp på skiten), låsa min kontorstelefon vilket gjorde den obruklig och förstöra en lamineringsmaskin.

Det jag vill komma fram till är att det inte är enkelt för en ung kille utan någon större rutin och erfarenhet att ständigt behöva byta miljö så ofta, dels är det besvärligt att flytta på personligt plan, man har mycket att ta in första tiden och sen ska man även finna en naturlig plats i ett lag som redan är ihopspelat. Är det då så konstigt att man inte har fullt fokus och inte producerar efter kapacitet när man ständigt utsätts för detta?

Bara ett tillägg till sågningarna. Personligen förstår jag inte värvningen egentligen, var nog en nostalgivärvning. Man måste ha en plan och ett mål när man tar in en spelare, detta var kanske mer en namnvärvning.
Swhy
Swhy

Antal inlägg : 141
Join date : 12-01-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av LulefanGBG sön 10 maj 2015, 12:52

För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men jag har ställt frågan förut, utan att tycka mig få ett tillfredställande svar. Kanske är det rentav jag själv som är dum i huvudet och inte begriper det uppenbara, men jag tycker mig finna otaliga exempel på spelfördelare som inte är centrar och som kan styra ett PP och en kedja lika bra för det. Om ni vill ha ett nära och färskt exempel så kan vi väl säga Linus Klasen!

Nu spelade han förvisso en hel del med Olausson, men han presterade ju minst lika bra när Ola inte var med. Faktum var att det kanske rentav blev lite för mycket kaka på kaka och kladdande med pucken med dessa båda i en och samma kedja ibland. Det som emellertid fick det att fungera skapligt ändå i fem mot fem var väl snarare att Ola var en rätt duktig defensiv center? Rätta mig gärna PM jag har fel. Så en defensiv center i en toppkedja som spelar fysiskt och är stark in på kassen är inte nödvändigtvis något dåligt. Allt handlar om personkemi. Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé. Man kan inte så kategoriskt dissa en spelare bara för att han själv inte besitter alla kvaliteer man önskar i en kedja. Istället får man försöka komplettera olika kvaliteer i olika spelare till en bra helhet i en kedja.

Det finns ju inga garantier att det fungerar bara för att man sätter en stjärncenter mellan två spetsforwards heller. Påfallande ofta blir det faktiskt tvärtom.

Modern hockey går så fort och kräver att en enhet behärskar alla delar av spelet så man måste ha olika karaktärer i en fungerande enhet, men man får inte begränsa sig för mycket vid klassiska roller utan får se olika lösningar. Sätt spelfördelaren Klasen på ena kanten med den defensiva, duktigt tekande murbräckan Granström som center och en snabb vinge med näsa för mål och det kan bli lika effektivt som om spelet styrs från mitten. Ibland kan det rentav vara svårare för motståndet att försvara mot en spelfördelande forward som kommer in offensivt från kanten och som kan hitta bra passningar in i slottet till släpande center, eller diagonalt över hela banan till anfallande sniper. Det är sällan,
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av LulefanGBG sön 10 maj 2015, 12:53

Med sagt, så är det givetvis så att det är väldigt bra med en riktig stjärn-center som fördelar spelet också. Det är inte det jag säger, och jag håller med er om att devote högst önskvärt att ha en sådan i laget också, men får vi nu inte det så kan det bli bra ändå, beroende på hur man formerar laget.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av LulefanGBG sön 10 maj 2015, 13:17

Beträffande att Stromwall och Ekarv uppges vara påväg bort så är det såklart tråkigt, men en naturlig följd av att vi har för många forwards på kontrakt. Det är ju inte säkert heller att dessa båda skeppas av Luleå som många vill göra gällande. Det kan ju rentav vara så att Luleå gärna behåller dem, men att de båda nu omvärderat konkurensläget, som helt uppenbart inte är detsamma som när de kom till Luleå, och därför vill se sig om efter en annan möjlighet till utveckling. Det är ju inte mindre tråkigt om de lämnar för det, men Luleå kan ju inte tvinga någon vara kvar heller så jag tycker att man skall vara försiktig med att kritisera Osten innan man vet hur det ligger till. Osten kunde ju låtit bli att värva Sweatt och de båda spetsforwards som snart uppges vara klara, så kanske Både Stromwall och Ekarv båda varit kvar när säsongen drar igång, (Om det nu stämmer att de är påväg bort över huvud taget), men då vågar åtminstone inte jag försöka föreställa mig hur det låtit här inne.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Rönken sön 10 maj 2015, 13:24

LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men jag har ställt frågan förut, utan att tycka mig få ett tillfredställande svar. Kanske är det rentav jag själv som är dum i huvudet och inte begriper det uppenbara, men jag tycker mig finna otaliga exempel på spelfördelare som inte är centrar och som kan styra ett PP och en kedja lika bra för det. Om ni vill ha ett nära och färskt exempel så kan vi väl säga Linus Klasen!

Nu spelade han förvisso en hel del med Olausson, men han presterade ju minst lika bra när Ola inte var med. Faktum var att det kanske rentav blev lite för mycket kaka på kaka och kladdande med pucken med dessa båda i en och samma kedja ibland. Det som emellertid fick det att fungera skapligt ändå i fem mot fem var väl snarare att Ola var en rätt duktig defensiv center? Rätta mig gärna PM jag har fel. Så en defensiv center i en toppkedja som spelar fysiskt och är stark in på kassen är inte nödvändigtvis något dåligt. Allt handlar om personkemi. Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé. Man kan inte så kategoriskt dissa en spelare bara för att han själv inte besitter alla kvaliteer man önskar i en kedja. Istället får man försöka komplettera olika kvaliteer i olika spelare till en bra helhet i en kedja.

Det finns ju inga garantier att det fungerar bara för att man sätter en stjärncenter mellan två spetsforwards heller. Påfallande ofta blir det faktiskt tvärtom.

Modern hockey går så fort och kräver att en enhet behärskar alla delar av spelet så man måste ha olika karaktärer i en fungerande enhet, men man får inte begränsa sig för mycket vid klassiska roller utan får se olika lösningar. Sätt spelfördelaren Klasen på ena kanten med den defensiva, duktigt tekande murbräckan Granström som center och en snabb vinge med näsa för mål och det kan bli lika effektivt som om spelet styrs från mitten. Ibland kan det rentav vara svårare för motståndet att försvara mot en spelfördelande forward som kommer in offensivt från kanten och som kan hitta bra passningar in i slottet till släpande center, eller diagonalt över hela banan till anfallande sniper. Det är sällan,

En viss lägstanivå krävs för att ingå i topp 6, Granström har lite för dåliga händer, dålig speluppfattning och i mitt tycke skulle det vara rätt bortkastat att spela två supervingar med honom. Självklart måste centrala delen av spelplanen kunna leverera en och annan pass, sedan behvöer det inte vara Crosby. Jag förespråkar nästan hellre en defensivt inriktad centeruppställning där alla fyra (fem) centrar är fullgoda tvåvägare som inte tummar på det defensiva hemjobbet. Men Granström är för dålig offensivt för att ingå i topp 6, även som vinge, speciellt som center. Ungefär som att Fabbe gör ett helgjutet jobb men han hör max hemma i en fjärdelina.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Old Brooklyn sön 10 maj 2015, 13:28

LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men jag har ställt frågan förut, utan att tycka mig få ett tillfredställande svar. Kanske är det rentav jag själv som är dum i huvudet och inte begriper det uppenbara, men jag tycker mig finna otaliga exempel på spelfördelare som inte är centrar och som kan styra ett PP och en kedja lika bra för det. Om ni vill ha ett nära och färskt exempel så kan vi väl säga Linus Klasen!

Nu spelade han förvisso en hel del med Olausson, men han presterade ju minst lika bra när Ola inte var med. Faktum var att det kanske rentav blev lite för mycket kaka på kaka och kladdande med pucken med dessa båda i en och samma kedja ibland. Det som emellertid fick det att fungera skapligt ändå i fem mot fem var väl snarare att Ola var en rätt duktig defensiv center? Rätta mig gärna PM jag har fel. Så en defensiv center i en toppkedja som spelar fysiskt och är stark in på kassen är inte nödvändigtvis något dåligt. Allt handlar om personkemi. Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé. Man kan inte så kategoriskt dissa en spelare bara för att han själv inte besitter alla kvaliteer man önskar i en kedja. Istället får man försöka komplettera olika kvaliteer i olika spelare till en bra helhet i en kedja.

Det finns ju inga garantier att det fungerar bara för att man sätter en stjärncenter mellan två spetsforwards heller. Påfallande ofta blir det faktiskt tvärtom.

Modern hockey går så fort och kräver att en enhet behärskar alla delar av spelet så man måste ha olika karaktärer i en fungerande enhet, men man får inte begränsa sig för mycket vid klassiska roller utan får se olika lösningar. Sätt spelfördelaren Klasen på ena kanten med den defensiva, duktigt tekande murbräckan Granström som center och en snabb vinge med näsa för mål och det kan bli lika effektivt som om spelet styrs från mitten. Ibland kan det rentav vara svårare för motståndet att försvara mot en spelfördelande forward som kommer in offensivt från kanten och som kan hitta bra passningar in i slottet till släpande center, eller diagonalt över hela banan till anfallande sniper. Det är sällan,
Ja, klart det funkar om man har yttrar som Klasen eller Omark - men är Micflikier (som exempel) en sån spelare? Eller Sweatt? Eller Rajala? Eller Rakhshani?

Förra året så brast vi på centerpositionen (eller spelfördelarpositionen om du så vill) på två punkter enligt mig. En av dessa var det där med att slå den avgörande passningen i exempelvis PP, men den andra var att fungera som länk mellan backarna som med nuvarande spelidé ska leverera pucken in i mitten till en center (eller spelfördelare) som i sin tur ska ha en kreativ idé, och kompetens att genomföra denna, om vad som sedan händer i offensiv väg.

Förra säsongen fungerade detta oftast med Chris (center) eller Fogström (center) som tog ansvaret att åka ner och möta. Wallmark var oftast för långsam och Granström hade svårt att förvalta det offensiva spelet när han fick pucken. Annars var det väl Zaar och ***an som tog spelfördelarrollen då och då med positivt resultat. Men det var alldeles för sällan som det funkade och alldeles för ofta som det blev tappade puckar i mittzon eller dump and chase.

Helt ärligt kan jag för lite om alla ovanstående spelare för att på något sätt kunna konstatera ifall de klarar av spelfördelarrollen eller inte - men det är inte som spelfördelare jag känner dem.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Puckad sön 10 maj 2015, 13:34

LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men [...]
Sant. Det finns ju heller ingen regel som hindrar att man sätter samman 3 LB-C-RB konstellationer och 5 LW-RW och skapar en situation där vingarna alltid kan vara fräscha och nyttja sin speed.

Sedan är det ju lite så att vårt spel, in innanför blå, dumpa på mål och slå vilt mot pucken, inte kräver en spelfördelare av rang...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11103
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Rönken sön 10 maj 2015, 13:41

Puckad skrev:
LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men [...]
Sant. Det finns ju heller ingen regel som hindrar att man sätter samman 3 LB-C-RB konstellationer och 5 LW-RW och skapar en situation där vingarna alltid kan vara fräscha och nyttja sin speed.

Sedan är det ju lite så att vårt spel, in innanför blå, dumpa på mål och slå vilt mot pucken, inte kräver en spelfördelare av rang...

Spelet är väl en produkt av spelarna som finns att tillgå, Luleå har inte haft tekniska kompetensen för något annat spel.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Lars158 sön 10 maj 2015, 13:42

Puckad skrev:
LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men [...]
Sant. Det finns ju heller ingen regel som hindrar att man sätter samman 3 LB-C-RB konstellationer och 5 LW-RW och skapar en situation där vingarna alltid kan vara fräscha och nyttja sin speed.

Sedan är det ju lite så att vårt spel, in innanför blå, dumpa på mål och slå vilt mot pucken, inte kräver en spelfördelare av rang...

Dump spel var nog inte tanken, utan det som blev på grund av för dåligt spelsinne i truppen.
I Västerås körde inte Fagervall dumpspel. Tvärs om var det puckinnehav och samlat lag i båda ändarna av isen som gällde där.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Old Brooklyn sön 10 maj 2015, 13:49

Lars158 skrev:
Puckad skrev:
LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men [...]
Sant. Det finns ju heller ingen regel som hindrar att man sätter samman 3 LB-C-RB konstellationer och 5 LW-RW och skapar en situation där vingarna alltid kan vara fräscha och nyttja sin speed.

Sedan är det ju lite så att vårt spel, in innanför blå, dumpa på mål och slå vilt mot pucken, inte kräver en spelfördelare av rang...

Dump spel var nog inte tanken, utan det som blev på grund av för dåligt spelsinne i truppen.
I Västerås körde inte Fagervall dumpspel. Tvärs om var det puckinnehav och samlat lag i båda ändarna av isen som gällde där.
Nej, spelet där våra backar ständigt försöker spela sig ur situationen och hitta pass upp i mitten tyder på att det inte är dump and chase som är grundtanken.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Lars158 sön 10 maj 2015, 13:51

LulefanGBG skrev:Beträffande att Stromwall och Ekarv uppges vara påväg bort så är det såklart tråkigt, men en naturlig följd av att vi har för många forwards på kontrakt. Det är ju inte säkert heller att dessa båda skeppas av Luleå som många vill göra gällande. Det kan ju rentav vara så att Luleå gärna behåller dem, men att de båda nu omvärderat konkurensläget, som helt uppenbart inte är detsamma som när de kom till Luleå, och därför vill se sig om efter en annan möjlighet till utveckling. Det är ju inte mindre tråkigt om de lämnar för det, men Luleå kan ju inte tvinga någon vara kvar heller så jag tycker att man skall vara försiktig med att kritisera Osten innan man vet hur det ligger till. Osten kunde ju låtit bli att värva Sweatt och de båda spetsforwards som snart uppges vara klara, så kanske Både Stromwall och Ekarv båda varit kvar när säsongen drar igång, (Om det nu stämmer att de är påväg bort över huvud taget), men då vågar åtminstone inte jag försöka föreställa mig hur det låtit här inne.

Är inte dom spelarna jag hade i tanken för att göra plats för Ekarv och Strömwall.

I ditt tidigare inlägg om centrar håller jag helt med. Centern behöver inte vara navet och puckbäraren.
Men specifikt Granström är för dålig på att hitta passningar och göra sig spelbar för ett snabbt, rörligt och kreativt spel. Granström är en 4e kedja spelare i största allmänhet. Sen specifika situationer där man behöver väcka laget och få igång aggressivitet så kan han vara väldigt bra. Men allmänt så är Granström för dålig i spelsinnet och teknik för att komma ovanför 4e kedjan.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Dentos sön 10 maj 2015, 13:52

LulefanGBG skrev: Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé.
Håller helt med! Har sagt det förut, säger det igen. Jag skulle vilja se den här kedjan nästa säsong: Rajala-Granström-Harju. Frågan är om inte den har potential att vara bättre än Omark-Harju-Lavander då man får ut Harju på en vinge istället som center.
Rajala-Granström-Harju
Sweatt-Hedman-Micflikier
Cehlarik-Lagacé-Petrell
Fabbe-Wallmark-Foppa
Extra: Sylvegård

Om vi inte lyckas knipa en center så hade jag absolut kunnat se en uppställning likt denna. Jag tror att Hedman kan lösa centerrollen galant. Han har gjort det förr. Tekningarna kan bli ett minus.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Lars158 sön 10 maj 2015, 14:01

Dentos skrev:
LulefanGBG skrev: Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé.
Håller helt med! Har sagt det förut, säger det igen. Jag skulle vilja se den här kedjan nästa säsong: Rajala-Granström-Harju. Frågan är om inte den har potential att vara bättre än Omark-Harju-Lavander då man får ut Harju på en vinge istället som center.
Rajala-Granström-Harju
Sweatt-Hedman-Micflikier
Cehlarik-Lagacé-Petrell
Fabbe-Wallmark-Foppa
Extra: Sylvegård

Om vi inte lyckas knipa en center så hade jag absolut kunnat se en uppställning likt denna. Jag tror att Hedman kan lösa centerrollen galant. Han har gjort det förr. Tekningarna kan bli ett minus.

Disagree. Lavander hade ett mycket bättre passnings och spelsinne än Granström besitter.
Hos mig skulle det vara rena sabotaget sätta in Granis med sådana typ av spelare.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Lars158 sön 10 maj 2015, 14:03

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:För femhundrafemtioelfte gången... VArför måste just centern i en kedja vara den spelfördelande forwarden? Det är sådant jävla stenålderstänk! Ursäkta mitt sätt att uttrycka mig, inte min mening att vara otrevlig mot mina kära medskribenter, men jag har ställt frågan förut, utan att tycka mig få ett tillfredställande svar. Kanske är det rentav jag själv som är dum i huvudet och inte begriper det uppenbara, men jag tycker mig finna otaliga exempel på spelfördelare som inte är centrar och som kan styra ett PP och en kedja lika bra för det. Om ni vill ha ett nära och färskt exempel så kan vi väl säga Linus Klasen!

Nu spelade han förvisso en hel del med Olausson, men han presterade ju minst lika bra när Ola inte var med. Faktum var att det kanske rentav blev lite för mycket kaka på kaka och kladdande med pucken med dessa båda i en och samma kedja ibland. Det som emellertid fick det att fungera skapligt ändå i fem mot fem var väl snarare att Ola var en rätt duktig defensiv center? Rätta mig gärna PM jag har fel. Så en defensiv center i en toppkedja som spelar fysiskt och är stark in på kassen är inte nödvändigtvis något dåligt. Allt handlar om personkemi. Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé. Man kan inte så kategoriskt dissa en spelare bara för att han själv inte besitter alla kvaliteer man önskar i en kedja. Istället får man försöka komplettera olika kvaliteer i olika spelare till en bra helhet i en kedja.

Det finns ju inga garantier att det fungerar bara för att man sätter en stjärncenter mellan två spetsforwards heller. Påfallande ofta blir det faktiskt tvärtom.

Modern hockey går så fort och kräver att en enhet behärskar alla delar av spelet så man måste ha olika karaktärer i en fungerande enhet, men man får inte begränsa sig för mycket vid klassiska roller utan får se olika lösningar. Sätt spelfördelaren Klasen på ena kanten med den defensiva, duktigt tekande murbräckan Granström som center och en snabb vinge med näsa för mål och det kan bli lika effektivt som om spelet styrs från mitten. Ibland kan det rentav vara svårare för motståndet att försvara mot en spelfördelande forward som kommer in offensivt från kanten och som kan hitta bra passningar in i slottet till släpande center, eller diagonalt över hela banan till anfallande sniper. Det är sällan,

En viss lägstanivå krävs för att ingå i topp 6, Granström har lite för dåliga händer, dålig speluppfattning och i mitt tycke skulle det vara rätt bortkastat att spela två supervingar med honom. Självklart måste centrala delen av spelplanen kunna leverera en och annan pass, sedan behvöer det inte vara Crosby. Jag förespråkar nästan hellre en defensivt inriktad centeruppställning där alla fyra (fem) centrar är fullgoda tvåvägare som inte tummar på det defensiva hemjobbet. Men Granström är för dålig offensivt för att ingå i topp 6, även som vinge, speciellt som center. Ungefär som att Fabbe gör ett helgjutet jobb men han hör max hemma i en fjärdelina.

Oj vad onödigt jag gjorde massa inlägg när Rönken redan hade formulerat min åsikt mycket bättre än jag klarar själv.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Xinpei sön 10 maj 2015, 14:43

johan74 skrev:Håller med Haddock!!! Vi måste ha platser över för utvecklings spelare, vi kommer tappa potentiella toppspelare med utvecklingen i laget nu!! Hur länge stannar Jaros oskarsson mfl???

Tycker Oskarsson har helt stannat i utvecklingen... Jaros är fortfarande väldigt ung så jag tvivlar att han drar någonstans inom en snar framtid.
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Xinpei sön 10 maj 2015, 14:52

Dentos skrev:
LulefanGBG skrev: Sätt Granström mellan en spelfördelande vinge på ena kanten och en sniper på andra och det skulle absolut kunna bli succé.
Håller helt med! Har sagt det förut, säger det igen. Jag skulle vilja se den här kedjan nästa säsong: Rajala-Granström-Harju. Frågan är om inte den har potential att vara bättre än Omark-Harju-Lavander då man får ut Harju på en vinge istället som center.
Rajala-Granström-Harju
Sweatt-Hedman-Micflikier
Cehlarik-Lagacé-Petrell
Fabbe-Wallmark-Foppa
Extra: Sylvegård

Om vi inte lyckas knipa en center så hade jag absolut kunnat se en uppställning likt denna. Jag tror att Hedman kan lösa centerrollen galant. Han har gjort det förr. Tekningarna kan bli ett minus.

Granström är inte bra nog för att vara i en topp 6 lina. Skulle hellre sätta Wallmark där. Och sedan när är Hedman ens en center? Är ju lika slöseri som att sätta Harju som center. Luleå behöver en center för första linan helt klart. Wallmark i en fjärdelina? Även där har du slöseri med talang. Han är en spelfördelande center.. Inte en grovjobbare.
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Kunnigast_inom_hockey sön 10 maj 2015, 15:15

Centerfrågan är också enligt mig överskattad, har man fullgoda vingar så spelar centern mindre roll, det är ett gammalt tänk.

Luleås centerlösning just nu räcker mer än väl.
Kunnigast_inom_hockey
Kunnigast_inom_hockey

Antal inlägg : 8
Join date : 15-05-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Micke80 sön 10 maj 2015, 15:15

Samtliga dessa fyra spelare som nämns som rykten enligt Kuriren känns för mig som rätt trevliga bekantskaper. Alla är jävligt skickliga och skulle spetsa till vårt lag.

Vad gäller cetnerfrågan så ser jag gärna en center till i laget, men jag skulle inte gråta med de centrar vi har nu heller, åtminstone inte om jag visste att det fanns utrymme att förstärka om det visar sig gå åt skogen.
Wallmark och Lagacé tror jag kommer kunna centra två av kedjorna 1-3 med bravur och sen Grana centra den fjärde med samma bravur men på sitt sätt. Sen är ju då frågan om Harju ska centra den av dessa 1-3 som inte Wallmark eller Lagacé tar eller om man ska ge Ekarv en ärlig chans eller försöka satsa hårt på Mastomäki och ge han en chans att bli riktigt bra.
Jag själv skulle hellst se en till center, i andra hand skulle jag vilja se Mastomäki få sin chans i tredje och i tredjehand vill jag se Harju som center då jag helst ser han på kanten.

Om jag leker med tanken på att formera ett lag som det ser ut just nu så ser det lite klent ut men jag skulle göra så här:
Harju - Wallmark - Hedman
Harju har förmåga att hitta öppna ytor och kan hänga dit det Wallmark ger han. Hedman ger utrymme åt de övriga två samt står för speeden och hårdheten samtidigt som han kan hålla puck också.

Sweatt - Lagace - Chelarik
Här har vi den speediga och puckskickliga enheten. Både Sweatt och Lagace kan spela hårt utan att vara utpräglade hårda spelare och samtliga tre kan hålla puck och hänga puck.

Petrell - Mastomäki - Foppa
Här har vi två riktigt hårt jobbande yttrar som kämpar i alla delar av plan. Foppa har ok skott och kan hänga ditt nått, Petrell skapar yta med tacklingar och Foppa sliter hund för att vinna tillbaka puckar. Mastomäki får här i lugn och ro växa in i kostymen och bli en bra tvåvägscenter på elitnivå med dessa två vägsforwards vid sin sida.

Fabricius - Granström - Sylvegård
Den här kedjans enda uppgift är att stänga ner den bästa hos motståndarna, antingen genom att tackla hårt (Sylvegård), grisa och vara jobbig (Grana) eller bara jobba hårt och vara överallt (Fabricius), eller allra hellst lite av allt.
Extra Malte och Ekarv som avlastar Mastomäki om han blir sliten.

Detta är inte en forwardsuppställning man tar SM-guld med, men man kommer heller inte göra bort sig utan bli ett mittenlag.

Om jag leker med tanken att det blir nån av de fyra spelarna som är de två sista som kommer in skulle jag formera laget som följer:
Harju - Wallmark - Chelarik
Sweatt - Lagace - Micflikkier/Rajala
Philström/Rakhshani - Mastomäki - Hedman
Fabricius - Granström - Petrell

Utanför laget: Foppa, Sylvegård, Malte och Ekarv.

När jag ser uppställnignen så här så hoppas jag nästan att det enbart blir en forward nu innan säsongen och att man sen köper in en till. Om man tar in två så hoppas jag att ena är en center och att Mastomäki får lira i Asplöven. Två yttrar blir konstigt då jag inte vill ha Petrell i fjärde utan köra vidare på Foppa och Fabricius.


Senast ändrad av Micke80 den sön 10 maj 2015, 15:20, ändrad totalt 1 gång

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av johan74 sön 10 maj 2015, 15:20

Omformulerar mej menar inte att granström ska centra en första lina! Utan att vi har centrar som fungerar om vi får de vingar det ryktas om, Behöver inte vara en center som är playmakern utan likt lavander omark harju eller när klasen var här! Gäller att få en balans i linan oavsett vem som styr, handlar ju lite grann om hur man tänkt spela med. Tror att med de värvningar som verkar bli vill man få till ett snabbt spel via vingarna in i anfallzon, och vad jag sett av de backar vi har nu kommer det gå snabbare i uppspelen med. Och nä Granström skall inte fördela spel i pp! Vi har två finfina pp linor om vi får in mcflick och Rajala tillsammans med de vi redan har! Schira är en bra pp back detsamma Sigalet, och mikkelsen inte heller oäven i den formen. Och snälla ni Granström har centrat högre i hierarkin bland annat när de vann sm-guld i brynäs!! Skulle kunna se chelarik centra också för den killen har hockey intelligens så det sjunger om det, säger bara vi kan sitta lugnt i båten en stund till för panik är det inte med en center. Bättre vänta till mot hösten om det inte dyker upp något riktigt riktigt bra!

johan74

Antal inlägg : 367
Join date : 15-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 22 1, 2, 3 ... 11 ... 22  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet