2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

+39
Redbear
LulefanGBG
Rönken
LHF96
FruktHamster
Old Brooklyn
Puckad
Kapten Haddock
Lasse Proppmätt
Micke80
Jonken
Pajala
nummer 17
Qirren
Bamsefar
Tigerman
hokkzorz
Norlin
JuniorX
Lars158
Donten_
BodenSwe
Myrman
MickkeJ
Patrik82
Mange
Mr Bister
Slapshot
PM
Snikne Ville
Lajon
Zeb Macahan
Kallepedal
Kato
Wolfhunter
KaptenBlodskelett
Urken
Kagen
Admin
43 posters

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Rönken tor 17 sep 2015, 23:38

Bara jag som inte är så missnöjd över Schira? Visst tar han en del naiva beslut i egen zon. Men hans rejäla spel, skridskoåkning och offensiva lust kan bli värt mycket. Gillar när han växlar med någon anfallare i offensiv zon och bara kör in i situationerna längs med sargen och ofta står upp bra i sargspelet. Sedan hans smygarvariant när han smyger ner från blålinjen gillar jag också. 

Han och Lagace får gärna spendera tid tillsammans i pp.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 17 sep 2015, 23:45

Rönken skrev:Bara jag som inte är så missnöjd över Schira? Visst tar han en del naiva beslut i egen zon. Men hans rejäla spel, skridskoåkning och offensiva lust kan bli värt mycket. Gillar när han växlar med någon anfallare i offensiv zon och bara kör in i situationerna längs med sargen och ofta står upp bra i sargspelet. Sedan hans smygarvariant när han smyger ner från blålinjen gillar jag också. 

Han och Lagace får gärna spendera tid tillsammans i pp.
Jag är inte orolig, tror han kommer att bli en otrolig tillgång på lite sikt då han visar fina kvaliteter. Men än är det en hel del slipning kvar, så just nu är han en säkerhetsrisk.

Men som sagt, jag tror det problemet går över av sig själv.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Bamsefar fre 18 sep 2015, 00:07

Rönken skrev:Bara jag som inte är så missnöjd över Schira? Visst tar han en del naiva beslut i egen zon. Men hans rejäla spel, skridskoåkning och offensiva lust kan bli värt mycket. Gillar när han växlar med någon anfallare i offensiv zon och bara kör in i situationerna längs med sargen och ofta står upp bra i sargspelet. Sedan hans smygarvariant när han smyger ner från blålinjen gillar jag också. 

Han och Lagace får gärna spendera tid tillsammans i pp.
Anser att han har en del att bevisa, spelet han presterar nu är naivt , på gränsen till dumdristigt och sätter laget i onödiga , farliga situationer. Sen finns det naturligtvis kvaliteer där men han behöver verkligen lära sig att fatta rätt beslut vid rätt tid och minimera chanstagandet, pass bakom rygg o dyl .
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Qirren fre 18 sep 2015, 00:19

Har vi kunnat stå ut med Fransson så ska nog inte Schira bli några problem att stå ut med.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av NallePhu fre 18 sep 2015, 06:24

NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Pajala fre 18 sep 2015, 06:55


"Sen kommer vi tillbaka till spelet i den tredje perioden vilket är en riktig styrka" säger Lassinantti till C More.

Jag vet inte hur Lassi tänker men det var väl flera stolp och ribbträffar av Växjö, skottstatistiken blev 11-1 i sista
och Luleås stora backar hängde inte alls med när Växjö ökade tempot, visst tackar man och bockar för 3 poäng men jag tycker Växjö utklassade oss totalt i sista, 3-3 skulle varit ett mer rättvist resultat.

Visst har vi et bra lag iår men nog måste man orka mer än 2 perioder ?

Visst, det är bara match nr:1 men att fysiken tröt så jävla mycket i sista känns ändå inte bra, vi har sett det syndromet tidigare år också, varför finns det inte energi som räcker en hel match ?

sådärja, då fick jag ventilera min negativa sida  pirat

Positivt då ?

Att detta lag bara kan bli bättre med tiden, man känner och ser verkligen att detta lag är byggt för slutspel och inte för att dominera i en serielunk, jag har tippat Luleå kring 5-6 plats och det känns realistiskt, tror inte Luleå kommer att ta så mycket poäng under första delen av SHL .... men däremot så tror jag att efter nyår så kommer Luleå att bara bli bättre och bättre, hoppas det räcker hela vägen till final också.

Med Bagarn och Kukan i laget så får vi en bra förstärkning på centerplats och även en som kan styra i PP2 för oss, Dean på backplats skulle betyda att Savilahti inte platsar i årets trupp, så det blir en winwin situation direkt.

Nä vilken spännande säsong det lär bli, fan längtar redan till nästa match Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 sep 2015, 07:33

Pajala skrev:
Positivt då ?

Nä...nej...Du behöver inte Pajala. Det känns bara konstlat och tillgjort.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Pajala fre 18 sep 2015, 07:44

Old Brooklyn skrev:
Pajala skrev:
Positivt då ?

Nä...nej...Du behöver inte Pajala. Det känns bara konstlat och tillgjort.

du har rätt, jag måste stryka det där sista Shocked ha ha ha
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av LHF96 fre 18 sep 2015, 08:25

Pajala skrev:

"Sen kommer vi tillbaka till spelet i den tredje perioden vilket är en riktig styrka" säger Lassinantti till C More.

Jag vet inte hur Lassi tänker men det var väl flera stolp och ribbträffar av Växjö, skottstatistiken blev 11-1 i sista
och Luleås stora backar hängde inte alls med när Växjö ökade tempot, visst tackar man och bockar för 3 poäng men jag tycker Växjö utklassade oss totalt i sista, 3-3 skulle varit ett mer rättvist resultat.

Visst har vi et bra lag iår men nog måste man orka mer än 2 perioder ?

Visst, det är bara match nr:1 men att fysiken tröt så jävla mycket i sista känns ändå inte bra, vi har sett det syndromet tidigare år också, varför finns det inte energi som räcker en hel match ?

sådärja, då fick jag ventilera min negativa sida  pirat

Positivt då ?

Att detta lag bara kan bli bättre med tiden, man känner och ser verkligen att detta lag är byggt för slutspel och inte för att dominera i en serielunk, jag har tippat Luleå kring 5-6 plats och det känns realistiskt, tror inte Luleå kommer att ta så mycket poäng under första delen av SHL .... men däremot så tror jag att efter nyår så kommer Luleå att bara bli bättre och bättre, hoppas det räcker hela vägen till final också.

Med Bagarn och Kukan i laget så får vi en bra förstärkning på centerplats och även en som kan styra i PP2 för oss, Dean på backplats skulle betyda att Savilahti inte platsar i årets trupp, så det blir en winwin situation direkt.

Nä vilken spännande säsong det lär bli, fan längtar redan till nästa match Very Happy

Den gamla Pajala är tillbaka med besked. Du är alltså inte nöjd med spelet efter att i den första matchen för säsongen (på bortaplan dessutom) dominerade i 39 minuter mot de regerande svenska mästarna?

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag förväntar mig knappast 60 minuter dominans varje match, speciellt inte mot kvalificerade lag som Växjö. Vi vann fullt rättvist på poäng efter att ha varit mycket bättre 2/3 av matchen.

Gällande teknikerna så har jag inte lika mycket panik som ni andra, statistiken säger 31-26 vilket inte direkt är uruselt. Däremot kanske vi förlorade lite väl många tek i viktiga lägen
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av nummer 17 fre 18 sep 2015, 08:54

Tigerman skrev:Mastomäki verkar vara en riktigt smart spelare. Kul att se. Han har en bra omgivning att växa i dessutom med hårt jobbande Fabbe och Foppa, alla tre skötte sig bra i afton. Synd bara att Fabbe saknar målradar...

De nya spetsspelarna levererar direkt men det var jag inte särskilt orolig för. Harju gick -2 men gjorde ändå en bra insats tycker jag, jobbar hårt och ser piggare och starkare ut än normal för den här tiden på året.

Oskarsson ett snäpp upp från i fjol, jag tror Savilahti får inrikta sig på bänken framöver så länge det inte blir skador. Schira skulle behöva få lite specialträning av Janne i hur man spelar säkert i egen zon. I övrigt en bra insats från backarna överlag.

Som andra redan varit inne på ovan, tekningarna kan bli ett problem framöver. Speciellt i egen zon och i PP när vi bara verkar ha en riktigt stabil tekare och han inte spelar i de två toppkedjorna med mest istid. Kanske kan bli något bättre om Wallmark ansluter, han är i alla fall godtagbar på punkten.

Harju -2? Hur gick det till menar du? Han hade ass på Rajalas mål och vi släppte bara in 2, hur kan han då vara -2.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Pajala fre 18 sep 2015, 09:01

LHF96 skrev:
Pajala skrev:

"Sen kommer vi tillbaka till spelet i den tredje perioden vilket är en riktig styrka" säger Lassinantti till C More.

Jag vet inte hur Lassi tänker men det var väl flera stolp och ribbträffar av Växjö, skottstatistiken blev 11-1 i sista
och Luleås stora backar hängde inte alls med när Växjö ökade tempot, visst tackar man och bockar för 3 poäng men jag tycker Växjö utklassade oss totalt i sista, 3-3 skulle varit ett mer rättvist resultat.

Visst har vi et bra lag iår men nog måste man orka mer än 2 perioder ?

Visst, det är bara match nr:1 men att fysiken tröt så jävla mycket i sista känns ändå inte bra, vi har sett det syndromet tidigare år också, varför finns det inte energi som räcker en hel match ?

sådärja, då fick jag ventilera min negativa sida  pirat

Positivt då ?

Att detta lag bara kan bli bättre med tiden, man känner och ser verkligen att detta lag är byggt för slutspel och inte för att dominera i en serielunk, jag har tippat Luleå kring 5-6 plats och det känns realistiskt, tror inte Luleå kommer att ta så mycket poäng under första delen av SHL .... men däremot så tror jag att efter nyår så kommer Luleå att bara bli bättre och bättre, hoppas det räcker hela vägen till final också.

Med Bagarn och Kukan i laget så får vi en bra förstärkning på centerplats och även en som kan styra i PP2 för oss, Dean på backplats skulle betyda att Savilahti inte platsar i årets trupp, så det blir en winwin situation direkt.

Nä vilken spännande säsong det lär bli, fan längtar redan till nästa match Very Happy

Den gamla Pajala är tillbaka med besked. Du är alltså inte nöjd med spelet efter att i den första matchen för säsongen (på bortaplan dessutom) dominerade i 39 minuter mot de regerande svenska mästarna?

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag förväntar mig knappast 60 minuter dominans varje match, speciellt inte mot kvalificerade lag som Växjö. Vi vann fullt rättvist på poäng efter att ha varit mycket bättre 2/3 av matchen.

Gällande teknikerna så har jag inte lika mycket panik som ni andra, statistiken säger 31-26 vilket inte direkt är uruselt. Däremot kanske vi förlorade lite väl många tek i viktiga lägen

Klart jag inte är nöjd med hur tredje perioden spelades ...

Panik i försvaret, fysiken tröt, Ingen timeout  ... ja det finns mycket att lära sig av den urusla tredje perioden, sen att säga att Växjö är svenska mästare är ingen förmildrande omständighet, det är historia nu och vad alla vet så är Växjö klart försvagat gentemot förra säsongen, Luleå, Frölunda och Färjestad har värvat bra och ser ut att ha bättre lag, Skellefteå är som alltid i topp där med.

Nä Växjö är bra men dom kommer inte att upprepa sin bedrift från förra säsongen.

Visst vet jag mycket väl att Luleå inte kan dominera i 60 minuter men det såg verkligen inte bra ut i sista, mest förvånad blev jag när Fagervall bara lät tiden rinna ut, ingen timeout ... mycket märkligt.

Tur att vi har Lassi i målet, han är som vanligt Luleås bästa spelare och agerar vägg när försvaret hamnar i sina dippar, får Luleå till dom små problemen så ser det jävligt bra ut.

Nåja, Ny match på Lördag ... ska bli kul att se hur Luleå klarar sig mot ett topprankat Frölunda.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 18 sep 2015, 09:39

Rönken skrev:Bara jag som inte är så missnöjd över Schira? Visst tar han en del naiva beslut i egen zon. Men hans rejäla spel, skridskoåkning och offensiva lust kan bli värt mycket. Gillar när han växlar med någon anfallare i offensiv zon och bara kör in i situationerna längs med sargen och ofta står upp bra i sargspelet. Sedan hans smygarvariant när han smyger ner från blålinjen gillar jag också. 
Han och Lagace får gärna spendera tid tillsammans i pp.
Inte heller missnöjd. En situation i början av andra uppstod ju för att domaren stoppade en passning bakom ryggen. Däremot blev jag ibland orolig för hur klubban användes,
men domarna bukar ju erbjuda tid för kontemplation så sådant försvinner.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 18 sep 2015, 10:05

Pajala skrev:

"Sen kommer vi tillbaka till spelet i den tredje perioden vilket är en riktig styrka" säger Lassinantti till C More.

Jag vet inte hur Lassi tänker men det var väl flera stolp och ribbträffar av Växjö, skottstatistiken blev 11-1 i sista
och Luleås stora backar hängde inte alls med när Växjö ökade tempot, visst tackar man och bockar för 3 poäng men jag tycker Växjö utklassade oss totalt i sista, 3-3 skulle varit ett mer rättvist resultat.

Visst har vi et bra lag iår men nog måste man orka mer än 2 perioder ?

Visst, det är bara match nr:1 men att fysiken tröt så jävla mycket i sista känns ändå inte bra, vi har sett det syndromet tidigare år också, varför finns det inte energi som räcker en hel match ?

sådärja, då fick jag ventilera min negativa sida  pirat

Positivt då ?

Att detta lag bara kan bli bättre med tiden, man känner och ser verkligen att detta lag är byggt för slutspel och inte för att dominera i en serielunk, jag har tippat Luleå kring 5-6 plats och det känns realistiskt, tror inte Luleå kommer att ta så mycket poäng under första delen av SHL .... men däremot så tror jag att efter nyår så kommer Luleå att bara bli bättre och bättre, hoppas det räcker hela vägen till final också.

Med Bagarn och Kukan i laget så får vi en bra förstärkning på centerplats och även en som kan styra i PP2 för oss, Dean på backplats skulle betyda att Savilahti inte platsar i årets trupp, så det blir en winwin situation direkt.

Nä vilken spännande säsong det lär bli, fan längtar redan till nästa match Very Happy

Håller med vi sjönk som en sten i tredje perioden vart tog farten vägen?
Vi blev som statyer på isen framför allt backarna det kommer varenda tränare att lägga märke till och ge skicka in kvicka forwards som ska ge mjölksyra i benen på dom.
Och då undrar man genast över hur bra tränade vi är jämfört med t.e.x Saik som orkar press-spela en hel match i stort sett i samma tempo medans våran bensin tar slut i tredje.

Vi började ju styrspela redan i andra perioden kan i.o.f.s vara p.g.a av 3-0 ledningen men det borde ju dom erfarna spelarna veta att det gör man inte mot ett skickligt lagt som Växjö.

Man kan ju bara hoppas att det är en tillfällighet men det verkar som att uthålligheten inte är som i lag som har en gammal friidrottare som fystränare så vi kan ju bli t.o.m bli frånåkta i tredje av kallekrona som visst ska testvärden som är makalösa tack vare Miro Zalar.

Håller med om att vi är byggda slutspel i år och med spetsen så kan vi gå långt men då måste ju Fabbe/Foppas målchanser igår också ge utdelning.

Och precis som du säger får vi också PP att bli ett gifitgt vapen (jag tycker att Micflickers mål inte direkt var frukten av ett bra PP pucken hade ju kunnat studsa ut 1 meter på sidan om han och då hade det inte blivit mål) så kan det bli riktigt roligt.

Däremot så kan vi nog nå topp 4:a men då måste vi få spets spelarna att ha disciplinen att boxa ut och ligga i skottlinjen orka pressa samt kunna gnetspela hem en seger i nov/dec/jan mörkret.

Det tror jag blir svårast där har man en hel del att lära av Saik som ju kan vinna även när maskinen inte kuggar i.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Jonken fre 18 sep 2015, 10:06

Jag tycker faktiskt inte att det i första hand var fysiken eller orken som tröt -när VL ångade på i tredje. Det var mer det numera "klassiskt psykologiska LHF-syndromet" -där laget har en förmåga att kollektivt börja rännskita när motståndare flyttar upp sitt spel emot oss. LHF har för svårt att ställa om från sitt vinnande offensiva spel till sitt vinnande defensiva spel. Detta under harmoni och trygghet. För många spelare blir för oroliga där ute -vilket gör att stora delar av kollektivet låser sig. Alla spelare åker och kämpar som djur på klassiskt LHF manér; men man gör det inte med tilltro och harmoni i skallarna.

Under Rönkens tid var en målmässig LHF-ledning i det närmaste kassaskåp säker i jämförelse. En tid där laget hade förmågan att stänga motståndarnas kvitteringsjakter på ett mycket imponerande sätt. Idag ser det helt annorlunda ut. Ändå förfogar LHF fortfarande över ett riktigt bra BP, -alla står i skottlinjerna, -vi har en GRYM keeper längst bak, osv osv.

Min teori är att ledningen och laget är betydligt sämre på att anpassa sig för att hantera press under matcherna. Dvs om motståndarnas gameplan funkar bättre än den egna; har man betydligt svårare att anpassa sitt spel till detta. Det finns liksom ingen "trygg plan B" att falla tillbaka på när den mer "offensivt effektiva plan A" inte funkar.

Under Rönkens tid var Luleå Hockey ett betydligt mer "statiskt lag". Man levde mycket på att vara bra i fastasituationer (exempelvis tekningarna). Spelet 5 mot 5 spelet var ju inte alls frejdigt.
Idag har LHF en förmåga att verkligen kunna flyga i spelet 5 mot 5. Det är frejdigt värre att beskåda när det funkar. Men det kommer det sällan att göra i fulla 60 minuter i dagens SHL. Och när detta händer; krävs ett plan B -lir; som är precis lika tryggt för alla spelare -som lagledningens offensiva spel är. För det kommer att behövas. För inte ens i våra vildaste fantasier kan vi väl gå och tro att vi kommer att åka sönder allt motstånd hemma som borta i 60 minuter; och gå rena genom hela serien i 52 matcher?!

Ny match på lördag. Och då kommer LHF VERKLIGEN att få bekänna färg i tekningscirklarna! Och VF är betydligt starkare här än vad VL är. Och jag måste erkänna att jag är JÄVLIGT OROLIG för denna match -trots att det är hemma premiär i Coop.

Hoppas video genom gången med Ilari Melart från VL-matchen kommer att medföra att vår nye försvarsgeneral hittar andra alternativ att hålla sikten ren fram för vår målgård -än att crosschecka motståndare som vill dit in och skymma. För Joel Lundqvist och Jimmie Ericson kommer att vara parkerade där -och dessa herrar vet EXAKT hur man förstärker sådana situationer så att domarna blåser utvisningar för dem. 41 has got a BIG BODY. USE THAT ISTEAD OF THE CROSSCHECK STICK!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Micke80 fre 18 sep 2015, 10:35

En liten analys efter första matchen.

Transatlanterna fick det jobbigaste motståndet men gjorde det ändå riktigt bra. Micflikkier lite olycklig på offensiv blå vid växjös första mål och det i samband med att alla utom backarna åkte och bytte.

Harju formationen bättre än jag trodde då Chelrik byttes ut mot Sylvegård. Sylvegård kämpade och slet på bra och var nyttig. Harju starkare än jag sett han på länge med puck och Rajala var strålande i första perioden för att sedan mattas något. Här såg man fördelen med att ha två riktigt vassa offensiva kort, Växjö hade inte mannar nog att markera ut båda enheterna och valde att lägga krutet på vår första.

"The bruise brothers" startade lite svagt tyckte jag och kom inte nog nära för att kunna spela fysiskt, växte dock in i matchen mer och mer och man fick chansen att se Hedman ta en puckförande roll och göra det helt ok.
Jag siade inför matchen om att vi kommer få se minst ett mål i de första omgångarna från dessa tre då de trycker in back, puck och målvakt i målet. Det blev redan i omgång ett, tyvärr underkändes det målet.

Fjärde kämpade på bra, imponerad över Mastomäkis spel, han visade upp en skön mognad i spelet och klarade av det över hela banan bättre än jag trott. Fabbe rev och slet som vanligt men skapade också en del farligheter. Osynligast var Foppa som jag förväntar mig mer riv och slit av.

Backarna var väll överlag ok.

Melart visade prov på stabilitet både i offensiven och defensiven samt en elak attityd framför eget mål. Det kommer kosta nån två i vinter men den typen av backar är så viktiga att ha i laget.

Sigalet var kanske sämsta backen idag och visade vid några tillfällen att han är ringrostig då detta var första matchen i år. En matchtränad Sigalet hade t ex aldrig varit så felplacerat vid Växjös första mål.

Schira blandade och gav lite med största delen var bra, behöver bara få iväg skotten lite snabbare så motståndarna inte hinner i vägen.

Oskarsson var riktigt bra i anfallszon och mittzon, spelade lite farligt med puck några gånger i egen zon vilket bjöd på målchanser. Samtidigt har ju spelarna fått direktiven att försöka vara konstruktiva så lite sånt får vi nog vänja oss att se i år och speciellt i början av säsongen.

Mikkelson stabil och bra utan att glänsa på nått sätt och utan nått misstag på hela matchen

Sandström var sin vana trogen stabil över hela isen och liksom sin backpartner var det inga misstag från hans sida.

Lassinanti gjorde en bra match. Hade oflyt på deras andra mål då han kom ur position sen han hakat ihop med Melart

Laget som sådant visade upp en uppfinningsrikt spel i anfallszon, kom oftast ur egen zon på ett bra sätt i de två första perioderna. Letade vägar in på mål med både puck och spelare hela tiden och från samtliga formationer.
Defensiven i tredje var underbar att skåda även om jag blev rätt nervös. Vi höll bort Växjö på ett bra sätt från de riktigt heta chanserna. Däremot hade jag önskat att vi klarat/vågat försöka flytta upp spelet trots att vi hade en ledning att skydda, detta för att få lite andningshål för lassi samt defensiven och samtidigt störa växjö lite.

En rätt bra första match i SHL, det är bra första och vi tar inte ut nått i förskott, men en bra genomförd match till stora delar.
Ett litet extra plus till klacken som överröstade växjö med råge.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 18 sep 2015, 10:44

LHF96 Den dominansen berodde ju på att Växjö inte var med i matchen från början

När Växjö väl fick en balja så vakande dom och fick energi vad hade hänt om inte Rajala hade gjort mål direkt?
Om matchen hade stått och vägt?
Och Växjö gjort första målet?
Vakna nu!!

Vad händer om vi torskar mot Frölunda i morgon och sen dubbeltorskar mot Saik?
Är du lika optimistisk då?

Nu fick LHF en oerhört viktigt ledning på en målvaktstavla och det gav laget energi självförtroende och man kunde spela ut och slappna av medans Växjö inte riktigt kuggade i.

Men sen när målet väl kom sköljde dom över oss i stort sett hela tredje.

Vi fick lite lugn tack vare tredje kedjans byte där dom smällde på nästan alla Växjö lirare och flyttade upp spelet lite grann i banan det var nog nyttigt för vi satt nästan i knät på Lassi.
Det gav andrum.

Nä än finns det mycket att bevisa för detta lag innan jag tror vi kan gå hela vägen.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 18 sep 2015, 10:48

"Under Rönkens tid var Luleå Hockey ett betydligt mer "statiskt lag". Man levde mycket på att vara bra i fastasituationer (exempelvis tekningarna). Spelet 5 mot 5 spelet var ju inte alls frejdigt.
Idag har LHF en förmåga att verkligen kunna flyga i spelet 5 mot 5. Det är frejdigt värre att beskåda när det funkar. Men det kommer det sällan att göra i fulla 60 minuter i dagens SHL. Och när detta händer; krävs ett plan B -lir; som är precis lika tryggt för alla spelare -som lagledningens offensiva spel är. För det kommer att behövas. För inte ens i våra vildaste fantasier kan vi väl gå och tro att vi kommer att åka sönder allt motstånd hemma som borta i 60 minuter; och gå rena genom hela serien i 52 matcher?!"



Nja nu var du inte direkt nykter i din analys kanske under Wallin året men visst vi hamnade mycket i hörnen i 5-5 spelet men det var ju för att vi hade spelare som inte kunde utmana och slå sin gubbe inget annat dessutom så var vi bland dom bästa i 5-5 spelet under Rönken i många år det som kuggade var ju PP

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Kapten Haddock fre 18 sep 2015, 10:52

Känns skönt att sova som på moln efter en skön seger på bortaplan mot svenska mästarna.

De blir klart mer arbetsro för gubbarna när man vinner första.
Inte för att en match betyder speciellt mycket, men LHF har satt ribban högt och har storpress på sig själv och från media med dessa mål uppsatta. Förluster kommer, men är skönt att vara med från början.

Nog finns de många saker att slipa på, men konstigt vore de annars. Inte ens jag var orolig under match, men de var nog p.g.a. många grundsaker satt. De viktigaste för mig att se i går var att spetsspelarna levererade direkt och då blev jag tårögd.

Hajen var klart bättre än jag kunde tänka mig i en första match, då vi vet hur lång startstrecka han har och t.o.m. han själv gick ut med att inte vara peciellt alert första 10.

Att dessutom Lassi levererade som vi vet att han kan, kommer ge laget än mer styrka. Han måste ha en skalle av stål!
Alla pratar om andra året och han har mycket att bevisa efter förra årets succé, men han går ut i första match mot svenska mästarna och är iskall och levererar! De är lite Myllysvarning!

Tekningarma är väl inte imponerande även om siffrorna inte var alarmerande. Att vår tekningsstatistik skulle/ska bli sämre än förra året har nog alla räkna med. Vi har 2 bra tekare enlig mig och de är Harju och Grana, men de är för lite och där behöver de tränas.

Spelet i egen zon kanske blev lite stressat när Växjö fick tryck i 3:e och då önska jag bara lite enklare spel. Visst blir vi lite långsam med stora spelare, men tror de kommer bli klart bättre när de har matchas in och rören börjar funka bättre under fötterna.
Spel i egen zon och uppspel från egen zon är väl de som dom behöver finslipa. Bredden bakåt är bättre än fjolåret, så de kommer bli bra. Hoppas att en Kukan kan ansluta (kanske ett långskott), så höjs ribban rejält.

De här kommer bli bra de......




Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Rönken fre 18 sep 2015, 12:16

Tycker det ser lovande ut defensivt i egen zon, press-spelet med att trycka ut motståndarna och tillåta långskott på Lassi funkade under större delen av matchen, även i tredje kan jag tycka det såg okej ut. Det får väl anses vara ett av arven från nestor Rönnqvist. Att det sedan svajar till är väl lätt hänt, är första matchen för säsogen för bövelen What a Face

Att det blir ramträffar för motståndaren må vara hänt, är väl inte ett direkt gediget mått på hur tillbakapressade man är? Tycker arvet från Rönnqvist visat sig under dom bra matcherna på försäsongen också. Även om det spenderas mycket tid i Luleås zon är det inte  många superheta lägen för motståndarna alltid. Men backlinjen känns mycket mer harmonisk i år, det blir bättre arbetsförhållande för Jocke och övriga tränare.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 18 sep 2015, 12:28

Jonken skrev:Jag tycker faktiskt inte att det i första hand var fysiken eller orken som tröt -när VL ångade på i tredje.
Håller med hela analysen ( Men klipper den då den var lång och komplett), och ser det som att man inte gjorde det man var överens om i omklädningsrummet. Då sprider sig osäkerhet.
- Kommer han att åka som vi sa eller som han gjorde i förra bytet? Bäst att avvakta och se...
Den oron behöver inte infinna sig om man är överens om 100% styrspel när man kliver ut på isen.

Jonken skrev:För inte ens i våra vildaste fantasier kan vi väl gå och tro att vi kommer att åka sönder allt motstånd hemma som borta i 60 minuter; och gå rena genom hela serien i 52 matcher?!
Det kan jag visst!!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 sep 2015, 13:43

Lasse Proppmätt skrev:LHF96 Den dominansen berodde ju på att Växjö inte var med i matchen från början

När Växjö väl fick en balja så vakande dom och fick energi vad hade hänt om inte Rajala hade gjort mål direkt?
Om matchen hade stått och vägt?
Och Växjö gjort första målet?
Vakna nu!!

Vad händer om vi torskar mot Frölunda i morgon och sen dubbeltorskar mot Saik?
Är du lika optimistisk då?

Nu fick LHF en oerhört viktigt ledning på en målvaktstavla och det gav laget energi självförtroende och man kunde spela ut och slappna av medans Växjö inte riktigt kuggade i.

Men sen när målet väl kom sköljde dom över oss i stort sett hela tredje.

Vi fick lite lugn tack vare tredje kedjans byte där dom smällde på nästan alla Växjö lirare och flyttade upp spelet lite grann i banan det var nog nyttigt för vi satt nästan i knät på Lassi.
Det gav andrum.

Nä än finns det mycket att bevisa för detta lag innan jag tror vi kan gå hela vägen.
Och barnen...BARNEN!!! VEM TÄNKER PÅ DEM?

GAME OVER MAN...GAME OVER!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av FruktHamster fre 18 sep 2015, 16:10

Grymt bra att öppna med en seger! Vi vet att vi har en tuff inledning på serien och alla poäng vi kan knipa här är grymma.

Största plus:
Spetsen levererar! Grymt viktigt att de kommer i gång. Rajala var grym. Framför allt i första perioden.

Största minus:
Överkreativ i egen zon. Vid flera tillfällen blev vi fast där nere när det insisterades på att pucken skulle spelas runt i hopp om att forecheckande forwards skulle gå bort sig. Det här KOMMER kosta oss baklängesmål om man inte styr upp det. Speciellt Shira syndade, tyckte jag.

Tror det finns mycket saker att öva på ännu och har en känsla av att laget kommer bli bättre med tiden.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av LHF96 fre 18 sep 2015, 16:20

Lasse Proppmätt skrev:LHF96 Den dominansen berodde ju på att Växjö inte var med i matchen från början

När Växjö väl fick en balja så vakande dom och fick energi vad hade hänt om inte Rajala hade gjort mål direkt?
Om matchen hade stått och vägt?
Och Växjö gjort första målet?
Vakna nu!!

Vad händer om vi torskar mot Frölunda i morgon och sen dubbeltorskar mot Saik?
Är du lika optimistisk då?

Nu fick LHF en oerhört viktigt ledning på en målvaktstavla och det gav laget energi självförtroende och man kunde spela ut och slappna av medans Växjö inte riktigt kuggade i.

Men sen när målet väl kom sköljde dom över oss i stort sett hela tredje.

Vi fick lite lugn tack vare tredje kedjans byte där dom smällde på nästan alla Växjö lirare och flyttade upp spelet lite grann i banan det var nog nyttigt för vi satt nästan i knät på Lassi.
Det gav andrum.

Nä än finns det mycket att bevisa för detta lag innan jag tror vi kan gå hela vägen.

Du och Pajala är precis rätt för varandra, funderat på att gifta er? Laughing
Klart att du som utpräglad baisare inte vill kreditera LHF's spel utan det var minsann Växjö som var dåliga i 40 minuter för att LHF lyckades göra det första målet. Tror inte att Växjös chanser att vinna matchen helt och hållet hänger på att motståndaren inte gör första målet, det är inte sudden death.

Vad hade hänt om en i publiken kastat in en varmkorv på isen eller om domaren glömde klä på sig innan han äntrade isen. Förstår inte vitsen med att spekulera i om Rajala inte gjort mål, nu gjorde han ju mål och det var en bra prestation av honom.

Jag håller med om att vi inte var bra i tredje perioden men lugna ner er med domedagsprofetiorna. Vi vann första matchen för säsongen, på bortaplan mot ett bra Växjö men det duger tydligen ändå inte. Kanske dags att dra ner förväntningarna lite och inse att vi inte kommer dominera hela matcher utan även vi kommer bli tillbakatryckta i perioder.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Rönken fre 18 sep 2015, 17:02

FruktHamster skrev:Grymt bra att öppna med en seger! Vi vet att vi har en tuff inledning på serien och alla poäng vi kan knipa här är grymma.

Största plus:
Spetsen levererar! Grymt viktigt att de kommer i gång. Rajala var grym. Framför allt i första perioden.

Största minus:
Överkreativ i egen zon. Vid flera tillfällen blev vi fast där nere när det insisterades på att pucken skulle spelas runt i hopp om att forecheckande forwards skulle gå bort sig. Det här KOMMER kosta oss baklängesmål om man inte styr upp det. Speciellt Shira syndade, tyckte jag.

Tror det finns mycket saker att öva på ännu och har en känsla av att laget kommer bli bättre med tiden.

Jag ser fram emot att få bevittna fyrtiotvå raka vinster så småningom. Bör rimligen bli ett rekord inom hockey-sammanhang? Inte ens Sovjet hade väl så många?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 18 sep 2015, 17:50

Ja alltså, man undrar ju. Vi spelar bländande anfallshockey med full fart och mycket press och skapar mängder med målchanser och gör 3 mål på 39 minuter. Vi vinner en premiärmatch på bortaplan mot regerande svenska mästarna och nyförvärven levererar direkt. Sedan finns det såklart detaljer i spelet som kan bli mycket bättre men det gör det för alla lag i första matchen.

Undrar egentligen vad vissa har för förväntningar och krav på vårt kära lag? Vad som krävs i en premiärmatch för att de skall känna sig nöjda?

VI hade svårast tänkbara motstånd igår och vi vinner för att vi spelar bättre än dem i större del av matchen av vad de gjorde. Punkt!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Redbear fre 18 sep 2015, 17:51

LulefanGBG skrev:Ja alltså, man undrar ju. Vi spelar bländande anfallshockey med full fart och mycket press och skapar mängder med målchanser och gör 3 mål på 39 minuter. Vi vinner en premiärmatch på bortaplan mot regerande svenska mästarna och nyförvärven levererar direkt. Sedan finns det såklart detaljer i spelet som kan bli mycket bättre men det gör det för alla lag i första matchen.

Undrar egentligen vad vissa har för förväntningar och krav på vårt kära lag? Vad som krävs i en premiärmatch för att de skall känna sig nöjda?

VI hade svårast tänkbara motstånd igår och vi vinner för att vi spelar bättre än dem i större del av matchen av vad de gjorde. Punkt!

+1 Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av NallePhu fre 18 sep 2015, 19:36

LulefanGBG skrev:Ja alltså, man undrar ju. Vi spelar bländande anfallshockey med full fart och mycket press och skapar mängder med målchanser och gör 3 mål på 39 minuter. Vi vinner en premiärmatch på bortaplan mot regerande svenska mästarna och nyförvärven levererar direkt. Sedan finns det såklart detaljer i spelet som kan bli mycket bättre men det gör det för alla lag i första matchen.

Undrar egentligen vad vissa har för förväntningar och krav på vårt kära lag? Vad som krävs i en premiärmatch för att de skall känna sig nöjda?

VI hade svårast tänkbara motstånd igår och vi vinner för att vi spelar bättre än dem i större del av matchen av vad de gjorde. Punkt!
Kan bara hålla med dig i din analys!
Vi genomför en superb match i 39min sedan är det misstag som sker det är saker som kommer ske under säsong också, Personligen så är jag nöjd med insatsen som laget gjorde i går kommer bli bara bättre med tiden!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Sundance Kid fre 18 sep 2015, 20:19

LulefanGBG skrev:Ja alltså, man undrar ju. Vi spelar bländande anfallshockey med full fart och mycket press och skapar mängder med målchanser och gör 3 mål på 39 minuter. Vi vinner en premiärmatch på bortaplan mot regerande svenska mästarna och nyförvärven levererar direkt. Sedan finns det såklart detaljer i spelet som kan bli mycket bättre men det gör det för alla lag i första matchen.

Undrar egentligen vad vissa har för förväntningar och krav på vårt kära lag? Vad som krävs i en premiärmatch för att de skall känna sig nöjda?

VI hade svårast tänkbara motstånd igår och vi vinner för att vi spelar bättre än dem i större del av matchen av vad de gjorde. Punkt!

Det finns nog risk för en identitetskris för en del supportrar om man slutar såga och börjar hylla laget på en gång. Det är snart 20 år sedan vi vann guld senast och det har nog satt sina spår. Ge folket lite tid att ställa om sig. Very Happy

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Urken fre 18 sep 2015, 20:35

Sundance Kid skrev:
LulefanGBG skrev:Ja alltså, man undrar ju. Vi spelar bländande anfallshockey med full fart och mycket press och skapar mängder med målchanser och gör 3 mål på 39 minuter. Vi vinner en premiärmatch på bortaplan mot regerande svenska mästarna och nyförvärven levererar direkt. Sedan finns det såklart detaljer i spelet som kan bli mycket bättre men det gör det för alla lag i första matchen.

Undrar egentligen vad vissa har för förväntningar och krav på vårt kära lag? Vad som krävs i en premiärmatch för att de skall känna sig nöjda?

VI hade svårast tänkbara motstånd igår och vi vinner för att vi spelar bättre än dem i större del av matchen av vad de gjorde. Punkt!

Det finns nog risk för en identitetskris för en del supportrar om man slutar såga och börjar hylla laget på en gång. Det är snart 20 år sedan vi vann guld senast och det har nog satt sina spår. Ge folket lite tid att ställa om sig. Very Happy

Haha! Rolig analys, som tyvärr till viss del stämmer. Inte lätt att gå från att vara bottenskrap till guldfavoriter bounce
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 18 sep 2015, 20:37

Jag är nöjd med 3 pinnar, min värdering av ostens/Stöckels/Fagervalls lagbygge faller under bilan efter nyår då det börjar brännas på allvar..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Diktatorn fre 18 sep 2015, 20:50

Tony Moore skrev:Jag är nöjd med 3 pinnar.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 609
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2015-09-17, SHL-omgång 01, Växjö - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet