2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

+37
Donten_
MrA
Snikne Ville
Diktatorn
Högljudd
BodenSwe
LulefanGBG
pingu
Slapshot
NallePhu
Lajon
stormvägen
Rikky
farre
Mange
Myrman
icemask
JuniorX
Redbear
Donowitz
Mr Bister
LuleåWinston
Bamsefar
Urken
Ingemar
Swhy
Lars158
Rönken
FruktHamster
knutten
Lasse Proppmätt
Tigerman
Pajala
hokkzorz
Jonken
kjell
MickkeJ
41 posters

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Ingemar ons nov 12, 2014 9:49 am

Det närmaste man varit med om är väl kvartsfinalvändningen 93 (tror jag det var?) mot färjestad )
Helg galet kul.
Bara hoppas att grabbarna tar med sig detta till HV-matchen!
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Ingemar ons nov 12, 2014 10:22 am

Lule börjar för övrigt borta i kvarten.
http://www.championshockeyleague.net/page/schedule/8/se/
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn ons nov 12, 2014 10:50 am

Lasse Proppmätt skrev:
Lars158 skrev:En sån vändning hade man ju bara kunnat drömma om när Rönken stod i båset.

Ja men under Rönken så hade det aldrig behövt komma en sådan vändning heller..

Vi hade aldrig sjabblat in 8 baklängesmål genom rent SLARV i försvarspelet.

Var knappast Fagervall eller nån annan i tränartrions förtjänst att det blev som det blev..

Det där var mer en kombination av att Zalsburg trodde allt var klart och LHF fick in 3 snabba puckar och helt plötsligt så var det LHF som var i förarsätet och Zalsburg orkade aldrig komma tillbaka och få  momentum.

En annan faktor är att ingen motståndare hade spelat som Zalsburg gjorde om dom mött LHF under Rönken då hade dom haft en annan gameplan.

Så - Att Luleå gör många mål framåt är tur och beror bara på omständigheter medan alla mål bakåt är beroende på spelplanen och motståndarnas eventuella psyke? Fagervall med flera bär bara ansvar för brister i defensiven, inte för ökad offensiv förmåga?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn ons nov 12, 2014 10:58 am

Roligast 1 - Att Luleå är vidare i CHL.
Roligast 2 - Att Luleå fortfarande är ett lag som kämpar in i kaklet.
Roligast 3 - Att Fogström (SHL:s bästa fjärdecenter) får stå i rampljuset.
Roligast 4 - Att Puh slutar skriva när matchen vänder (och att övriga "vad-var-det-jag-sa"-gamar inte fyller eftersnacket med deras offerkofta-alla-är-frozzare-förutom-jag-snack.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Pajala ons nov 12, 2014 11:25 am

Vinsten igår var ju helt underbar (alla pissar på sig av lycka), kul att se att Luleå får utdelning på chanserna men glöm inte  ...

Vi ska först vinna två matcher mot Lukko och sen måste vi vinna två mot Mordor för att nå en final, visst ... chansen finns där men hur stor är den egentligen ?

det troliga scenariot är väl en final mellan Mordor och Fusklunda monkey
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18143
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Bamsefar ons nov 12, 2014 11:51 am

Pajala skrev:Vinsten igår var ju helt underbar (alla pissar på sig av lycka), kul att se att Luleå får utdelning på chanserna men glöm inte  ...

Vi ska först vinna två matcher mot Lukko och sen måste vi vinna två mot Mordor för att nå en final, visst ... chansen finns där men hur stor är den egentligen ?

det troliga scenariot är väl en final mellan Mordor och Fusklunda monkey

Bra där Pajala, Det kan alltid gå åt helvete, började nästan kännas som en sörländsk forumsida men så kommer du och balanserar upp det igen, vår alldeles egna pessimistkonsult. Wink

Nä men visst, ingenting är vunnet än men tycker ändå att man visade igår att laget har den kapacitet som glimtat till då och då och tränartrojkans största utmaning är att få ut den kapaciteten på en mer permanent basis, inte att fundera på att byta ut spelare så fort det går emot.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Urken ons nov 12, 2014 12:20 pm

Spelar tamejfan ingen större roll hur det går i fortsättningen! - klart gör det det, men ja.. För gårdagens match gav mig ett sådant glädjerus så jag inte fick en blund i natt. Oerhört kul!

Jag reviderar mina tidigare uttalanden om att bojkotta CHL. Är alldeles för hockeysugen för att inte titta. :<
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Ingemar ons nov 12, 2014 1:02 pm

Vet int om nån delat Highligtslänken?
http://www.championshockeyleague.net/video/highlights-red-bull-salzburg-vs-lule-hockey/1067/
Njuter sen lunch med god underhållning Wink
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Rönken ons nov 12, 2014 1:04 pm

Ingemar skrev:Vet int om nån delat Highligtslänken?
http://www.championshockeyleague.net/video/highlights-red-bull-salzburg-vs-lule-hockey/1067/
Njuter sen lunch med god underhållning Wink

Skuggan har visst bytt namn till Fagervall.

Pör Lödin var ett skönt uttal också Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt ons nov 12, 2014 1:32 pm

Old Brooklyn skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Lars158 skrev:En sån vändning hade man ju bara kunnat drömma om när Rönken stod i båset.

Ja men under Rönken så hade det aldrig behövt komma en sådan vändning heller..

Vi hade aldrig sjabblat in 8 baklängesmål genom rent SLARV i försvarspelet.

Var knappast Fagervall eller nån annan i tränartrions förtjänst att det blev som det blev..

Det där var mer en kombination av att Zalsburg trodde allt var klart och LHF fick in 3 snabba puckar och helt plötsligt så var det LHF som var i förarsätet och Zalsburg orkade aldrig komma tillbaka och få  momentum.

En annan faktor är att ingen motståndare hade spelat som Zalsburg gjorde om dom mött LHF under Rönken då hade dom haft en annan gameplan.

Så - Att Luleå gör många mål framåt är tur och beror bara på omständigheter medan alla mål bakåt är beroende på spelplanen och motståndarnas eventuella psyke? Fagervall med flera bär bara ansvar för brister i defensiven, inte för ökad offensiv förmåga?


Nja så menar jag inte alla visste ju hur presspelet var t.o.m alplagen så då möter man ett LHF som är högre upp i banan istället för styrspelande (även om vi pressar ibland även i år men mycket mer sällan) då kan ju inte deras backar få sådan tid att göra förstapass..

Då skulle garanterat Zalsburg spelat mer försiktigt och inte vilja spela sig ur alla situationer lika frekvent som dom gjorde igår..

Första baljan igår kom ju till p.g.a att vi pinchade på en 50/50 puck som blev förlorad och vips hade vi 1-0 i baken.

Har aldrig sagt nåt om TUR vid målen?
Men flera puckar kunde ju finnen tagit han blev ju som Larsson var hos oss i första perren om vi ska ta TUR som ämne men det är för ickekunniga..
Om hur målen kom till igår så var det p.g.a att det var trafik på mål i samtliga mål igår utom 3-1 pucken.

Och minst 3 av puckarna vid upphämtningen blev till p.g.a att Zalsburg blev mer bekväma stillastående (trodde det var klart) samtidigt som LHF fick energi började åka skridskor mer och vinna kamper.
Det var en kombination och när väl bollen var i rullning så blev det till LHF:s fördel.

Om du ser på hur LHF spelat dom senaste säg 10 matcherna så har 75-80% av baklängesmålen tillkommit p.g.a av slarv från antingen våra backar (oftast) eller i en offensiv raid då flera gått bort sig och vi fått kontring mot oss.

Det är sällan motståndaren som har spelat bort oss vid baklängesmålen.

Vad jag menar är att under Rönken så spelade vi ofta med sådan press att motståndarna sällan fick en lugn stund och förlorade vi pucken i anfallsszonen så var alla forwards backchecking så bra att vi ofta tog  udden ur motståndarnas anfall bara genom den saken.

Och att en tränare har nåt att göra med hur en matchbild urartar sig betvivlar jag starkt.

Han/dem kan oftast bara "pusha" gubbarna och kanske "toppa" ändra i formationerna och spela dom som är bäst för dagen för att få till en förändring men i slutändan är det ändå ALLTID på isen det avgörs..

I.s.f skulle ju Zalsburgs tränare vara en katastrof och Fagervall ett geni med tanke på hur matchen igår utvecklade sig.

Och tvärtom i förra matchen då skulle Fagervall vara en katastrof.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn ons nov 12, 2014 2:38 pm

Fast om en tränare inte har något med hur en matchbild utvecklar (urartar sig var faktiskt mästerligt formulerat) sig så gäller det åt båda hållen. Över hela matchen var vi minst lika bra som Salzburg och vi vann, så jag tycker det är märkligt att det enda som tränarna ska ta ansvar för är brister i defensiven.

Tränaren kan ge laget förutsättningar för att klara av att ändra matchbilder mer eller mindre. Exempelvis får jag känslan av att den nuvarande tränarkonstellationen ger laget mycket mer frihet att anpassa spelet efter motståndaren. Något Rönken aldrig någonsin gjorde.

De defensiva misstagen vi gjorde i början av matchen hade högst sannolikt inte inträffat under Rönken, det håller jag med om. Men den offensiva utdelningen som 2:a perioden bjöd på skulle högst sannolikt inte heller ha inträffat under Rönken enligt mig.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av MrA ons nov 12, 2014 10:07 pm

Ingemar skrev:Lule börjar för övrigt borta i kvarten.
http://www.championshockeyleague.net/page/schedule/8/se/

Titta där, målkavalkaderna från gruppspelet kom till ngn nytta iaf Smile

The teams listed first in the four match-ups are the higher-seeded teams, as determined by their total records from the group stage and eighth-finals combined (teams are awarded three points for a win and one point for a tie in the playoffs). If the two teams are tied in points, the team with the better goal difference is the higher seed. The higher-seeded team has the advantage of playing the second game – including any overtime or shootout – at home.
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Tigerman tor nov 13, 2014 12:09 am

MrA skrev:
Ingemar skrev:Lule börjar för övrigt borta i kvarten.
http://www.championshockeyleague.net/page/schedule/8/se/

Titta där, målkavalkaderna från gruppspelet kom till ngn nytta iaf Smile

The teams listed first in the four match-ups are the higher-seeded teams, as determined by their total records from the group stage and eighth-finals combined (teams are awarded three points for a win and one point for a tie in the playoffs). If the two teams are tied in points, the team with the better goal difference is the higher seed. The higher-seeded team has the advantage of playing the second game – including any overtime or shootout – at home.
Jaså, nu duger det helt plötsligt att tänka logiskt. Hade inte förvånat mig om de hade hittat på något annat till slutspelet, typ "bäst placerade lag i den inhemska ligan för närvarande, skit samma om det är i SHL eller "La Liga Hockey de Espana".

Undrar egentligen vad det var för stolpskott som kom på det där med inhemsk tabellplacering under föregående säsong. Måste nästan ha varit en tysk.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt tor nov 13, 2014 3:35 am

Old Brooklyn skrev:Fast om en tränare inte har något med hur en matchbild utvecklar (urartar sig var faktiskt mästerligt formulerat) sig så gäller det åt båda hållen. Över hela matchen var vi minst lika bra som Salzburg och vi vann, så jag tycker det är märkligt att det enda som tränarna ska ta ansvar för är brister i defensiven.

Tränaren kan ge laget förutsättningar för att klara av att ändra matchbilder mer eller mindre. Exempelvis får jag känslan av att den nuvarande tränarkonstellationen ger laget mycket mer frihet att anpassa spelet efter motståndaren. Något Rönken aldrig någonsin gjorde.

De defensiva misstagen vi gjorde i början av matchen hade högst sannolikt inte inträffat under Rönken, det håller jag med om. Men den offensiva utdelningen som 2:a perioden bjöd på skulle högst sannolikt inte heller ha inträffat under Rönken enligt mig.

Urartar = gammelsvenska
Ja det håller jag med om eftersom det defensiva arbetet är så bra gjort och man har inga 3 mål i baken efter första så behövs ju inte heller göras en "upphämtning" ala per 2 heller göras så det skulle aldrig inträffat..

Kan hålla med om att man saknat lite såna här matcher
Såna hände ju lite då och då förr i världen..

Man blev väl van vid Rönkens "säkerhets" hockey och nu får man slita håret "det lilla man har kvar" av sig varendå gång en motståndare kommer in i anfallszonen speciellt om Hjelm/Oscar alt fagerudd är inne

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-11-11, CHL-åttondelsfinal 2, Salzburg - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet