Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

+86
LulefanGBG
NallePhu
Pajala
Redbear
Sir Prozac
Jonken
Suorra
27 Öqvist
stormvägen
Chris Hendrix
Respected Gentleman
Lars158
Dentos
Lasse Proppmätt
kniba
Lulefan
MrScout
Grizzly
Beast.
Kagen
Diktatorn
GABA
Myrman
vanten
JahNT
tibet
Swhy
BodenSwe
kezman85
mango
Tigerman
Sundance Kid
Trötto
JoakimJ
Högljudd
Purre
Ivanhoe
kamelbullen
LuleåWinston
Scouten
Dalle
Ulfstrk
PM
makkanmakkan
amarule
Pontaking
rumpztr
Wirbelwind
Hellcop
LHF96
kjell
Zeth
Mange
Rakapuckar
NilsOskar
Hentos_Bror
LubosC
knutten
dubstep
Lajon
Dilox
Tony Moore
pingu
kralle
MickkeJ
Old Brooklyn
CKa
farre
Micke80
Slapshot
Mr Bister
MrA
Bamsefar
Snikne Ville
Donowitz
Norlin
hokkzorz
nummer 17
FruktHamster
kokostrollet
#96
Kallepedal
icemask
Ingemar
MRGHOST
Admin
90 posters

Sida 16 av 21 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 21  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Bamsefar tis 26 aug 2014, 09:47

Snikne Ville skrev:Lite lustigt att man inte hört någonting om nåt nytt gig för någon i förra tränarstaben, dvs Rönken, Bulan,  Hento o Åkerström. Osten kanske kör dem som backup.. Smile

Åkerström är väl kvar i organisationen men jobbar inom säljdelen, Rönnqvist skulle väl ta ett sabbatsår och då blir det väl så för "bulan" oxo.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av LulefanGBG tis 26 aug 2014, 10:31

knutten skrev:Jag nämnde tidigt att Videll hade varit en okej ersättare för Klasen.
Men om det blir en värvning blir det nog innan transferfönstret stänger utifrån lagets behov. Jag vet inte hur det ser ut med budgeten.
Och chansen är nog liten att Videll skulle stanna längre än korttidskontraktet då KHL sparkar spelare till höger och vänster hela tiden, så han kommer säkert få sitt kontrakt där så småningom.

Sen kan det vara ett orosmoment för laget också. Om den kedjan går bra, sen helt plötsligt sticker han. Nja, det hade känns sådär.
Tveksam om "Osten" vill det (eller tränarna för den delen).
Men man vet aldrig, en skicklig spelare är det ju hursomhelst.
Vill Skellefteå ta in en spelare som kommer dra om en månad? Tror inte det.
Kan nog i så fall bli Örebro, Leksand, Modo eller något sånt skulle jag tippa.
Håller med. Tror mer på kontinuitet.

Är det något vi ser ut att behöva i nuläget så är det väl en stabil, defensiv och rejäl back i sådant fall. Inte ännu en forward. Såklart är Videll en kanonspelare, och lite av en spelartyp vi saknar i nuläget men om det inte är för hela säsongen så tror jag att det rör upp mer oreda i truppen än vad det gynnar i nuläget.

Skellefteå är såklart ett troligt alternativ i SHL i.o.m. att de drabbats av skador på tongivande spelare. Fusklunda är ett annat alternativ. För någon vecka sedan skadade ju sig Joel Lundqvist och han är såklart inte en spelartyp som man 'ersätter' med Videll, men nyligen konstaterades ju att Magnus Kahberg tvingas till operation och blir borta i månader om man skall tro rubrikerna. Då vore ju Videll en tämligen god korttidslösning.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av LulefanGBG tis 26 aug 2014, 11:03

Kollat lite free-agents på eliteprospects. För att se vilka backar som fortfarande finns tillgängligt. Nu tror jag inte att det är aktuellt för Luleå att värva någon över huvud taget även om jag anser att vi i nuläget kanske skulle behöva en rutinerad back. Men ändå:

Hittade ett väldigt intressant namn:

Mikko Lehtonen:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3247

Spelade med Kärpät så sent som förra säsongen, vilket ger en geofrafisk och naturlig koppling till Luleå. Har dessutom lirat i SHL tidigare.

Gjorde rätt hyfsat med poäng i Timrå, men beskrivs framförallt som en väldigt bra allroundback som framförallt är bra i egna zonen och vars största styrka är att han saknar egentliga svagheter.

"A skilled two-way defenseman, Lehtonen can play in all situations. He's got a bomb of a shot and is very solid in his own end. Possesses leadership qualities. Lacks glaring weaknesses."

Väger 95 kg och är 36 år gammal. Känns väl som EXAKT en sådan back vi saknar.

Dessvärre spelade han bara 26 matcher förra säsongen för Kärpät, så frågan är ju varför? Skadad? Lagt skridskorna på hyllan? En skadad spelare kan vi såklart klara oss utan. Någon som vet något om hans status? Står ju inte som retired på elitprospects i varje fall, men verkar inte ha något nytt kontrakt på gång med Kärpät heller.

Nåväl, tyckte hur som helst att namnet var intressant, vill minnas att han var rätt OK i Timrå.

I övrigt finns en tidigare Luleå-bekanting Mikko Pukka tillgänglig, men det känns väl inte riktigt lika attraktivt kanske.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tis 26 aug 2014, 11:12

LulefanGBG skrev:Kollat lite free-agents på eliteprospects. För att se vilka backar som fortfarande finns tillgängligt. Nu tror jag inte att det är aktuellt för Luleå att värva någon över huvud taget även om jag anser att vi i nuläget kanske skulle behöva en rutinerad back. Men ändå:

Hittade ett väldigt intressant namn:

Mikko Lehtonen:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3247

Spelade med Kärpät så sent som förra säsongen, vilket ger en geofrafisk och naturlig koppling till Luleå. Har dessutom lirat i SHL tidigare.

Gjorde rätt hyfsat med poäng i Timrå, men beskrivs framförallt som en väldigt bra allroundback som framförallt är bra i egna zonen och vars största styrka är att han saknar egentliga svagheter.

"A skilled two-way defenseman, Lehtonen can play in all situations. He's got a bomb of a shot and is very solid in his own end. Possesses leadership qualities. Lacks glaring weaknesses."

Väger 95 kg och är 36 år gammal. Känns väl som EXAKT en sådan back vi saknar.

Dessvärre spelade han bara 26 matcher förra säsongen för Kärpät, så frågan är ju varför? Skadad? Lagt skridskorna på hyllan? En skadad spelare kan vi såklart klara oss utan. Någon som vet något om hans status? Står ju inte som retired på elitprospects i varje fall, men verkar inte ha något nytt kontrakt på gång med Kärpät heller.

Nåväl, tyckte hur som helst att namnet var intressant, vill minnas att han var rätt OK i Timrå.

I övrigt finns en tidigare Luleå-bekanting Mikko Pukka tillgänglig, men det känns väl inte riktigt lika attraktivt kanske.

Om jag får spekulera tror jag att ev. nyförvärv på backsidan helt beror på Jonssons rehablitering. Är han inte frisk/fräsch framåt tidig jul enligt plan skulle jag tro att det kommer in en försvarsgeneral. Fram tills dess tycker jag det vore nyttigt att spela med unga backarna så mycket som möjligt. Sedan finns det väl som alltid en reservplan ifall det nu skulle visa sig att nuvarande backarna, mot förmodan, är totalt genomusla och laget parkerar på 12:e plats i tabellen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tis 26 aug 2014, 12:36

LulefanGBG skrev:
knutten skrev:Jag nämnde tidigt att Videll hade varit en okej ersättare för Klasen.
Men om det blir en värvning blir det nog innan transferfönstret stänger utifrån lagets behov. Jag vet inte hur det ser ut med budgeten.
Och chansen är nog liten att Videll skulle stanna längre än korttidskontraktet då KHL sparkar spelare till höger och vänster hela tiden, så han kommer säkert få sitt kontrakt där så småningom.

Sen kan det vara ett orosmoment för laget också. Om den kedjan går bra, sen helt plötsligt sticker han. Nja, det hade känns sådär.
Tveksam om "Osten" vill det (eller tränarna för den delen).
Men man vet aldrig, en skicklig spelare är det ju hursomhelst.
Vill Skellefteå ta in en spelare som kommer dra om en månad? Tror inte det.
Kan nog i så fall bli Örebro, Leksand, Modo eller något sånt skulle jag tippa.
Håller med. Tror mer på kontinuitet.

Är det något vi ser ut att behöva i nuläget så är det väl en stabil, defensiv och rejäl back i sådant fall. Inte ännu en forward. Såklart är Videll en kanonspelare, och lite av en spelartyp vi saknar i nuläget men om det inte är för hela säsongen så tror jag att det rör upp mer oreda i truppen än vad det gynnar i nuläget.

Skellefteå är såklart ett troligt alternativ i SHL i.o.m. att de drabbats av skador på tongivande spelare. Fusklunda är ett annat alternativ. För någon vecka sedan skadade ju sig Joel Lundqvist och han är såklart inte en spelartyp som man 'ersätter' med Videll, men nyligen konstaterades ju att Magnus Kahberg tvingas till operation och blir borta i månader om man skall tro rubrikerna. Då vore ju Videll en tämligen god korttidslösning.

Jag tror inte riktigt på Skellefteå egentligen, det är i början av säsongen, "bara" lufta någon junior eller liknande. Det känns inte som Skellefteås melodi att panikvärva någon för 5-10 matcher i början av säsongen. Ungefär som att den där Norberg förutspår att Luleå skulle sparka Fagervall kommande säsong fastän det inte finns något som talar för det.

Dock så är ju tydligen Kahnbergs hälsena av och det är en ganska duglig rehab-period på det som jag förstår? Så det kan nog finnas ett intresse för Videll, men frågan är varför någon tilltänkt toppklubb vill ha någon under ett fåtal matcher i början av säsongen egentligen. Jag tror inte att Frölunda står och faller med att Kahnberg är borta i inledningen av säsongen. Videll känns mer som en spelare för någon klubb som mer ser ut att kunna hamna i lägre regionerna. Modo tog in Steen förr-förra säsongen var det väl? Blev jackpot då, fast tror inte att Videll har riktigt samma genomslagskraft.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 tis 26 aug 2014, 18:25

Bamsefar skrev:
Snikne Ville skrev:Lite lustigt att man inte hört någonting om nåt nytt gig för någon i förra tränarstaben, dvs Rönken, Bulan,  Hento o Åkerström. Osten kanske kör dem som backup.. Smile

Åkerström är väl kvar i organisationen men jobbar inom säljdelen, Rönnqvist skulle väl ta ett sabbatsår och då blir det väl så för "bulan" oxo.

Och Bulan skulle vila upp sig och Hento skulle åtminstone tillfälligt lägga ner hockeyn.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av MickkeJ tis 26 aug 2014, 19:12

OM vi ska värva något (vilket jag inte tror) så ligger väl en ny back eller ännu hellre en målvakt närmare tillhands. Jag tror dock att detta är det lag som kommer att starta serien och sen finns det väl en liten pengapåse undansatt för ev. panikvärvningar.
Den lagdel som jag anser överlägset osäkrast är dock målvakterna!
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster tis 26 aug 2014, 21:26

Tycker inte LHF ska värva något i dagsläget. Inte för att vi inte skulle kunna stärka upp i princip alla lagdelar, men för att det vore slöseri med pengar att inte låta laget så som det ser ut i dag visa sig först.

Backsidan oroar mest, men om/när Jonsson kommer tillbaka tycker jag han bör knuffa ut Hjelm. Andra eventuella nyförvärv där sätter bara våra unga spelare i en sits där de inte får spela. Någon gång måste vi våga släppa ut dem på isen. Ytterligare en säsong av bänknötande för dem skulle skicka väldigt tydliga signaler om att inte spela i våra junislag.

Målvaktsidan? Jag är på inga sätt förtjust i Daniel Larsson, men det har inte just med hans förmåga som målvakt att göra. Att värva ytterligare en kostar en jävla massa pengar i onödan. Har man tagit Fan i båten, får man ro honom i land.. Hur illa det än känns.

På forwardsidan är det en blandning av argumenten för målvakts- och backsidan.
Dels förtjänar våra unga spelare att faktiskt få chansen, dels är det ett sabla slöseri med pengar att sätta spelare som Fabbe och Foppa på bänken.

Laget - så som det nu ser ut - måste få spela en 15-20 matcher innan man eventuellt agerar. Först då tycker jag att man på allvar kan börja döma ut spelare på allvar och leta möjligheter till förbättring.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Kagen tis 26 aug 2014, 21:50

Håller helt med dig Fruktis, vi har ett tillräckligt bra lag att ställa på isen i SHL-premiären och till det har vi ett väldigt intressant lag. Det är nästan lika viktigt det.
Folk vill se unga spelare ges chansen särskilt en så rutinerad hockeypublik som finns i Luleå. Om det sedan inte visar sig hålla så får man förstärka.

Jag tycker trots detta inte att vi behöver betrakta denna säsong som en mellansäsong. Utvecklas Chelarik, Mannberg, Wallmark, Zaar o.s.v. rätt kan det bli en vinter där Luleå blir väldigt svåra att tampas med. Jag tycker t.ex inte att Abbottarna sett sämre ut och Näkyvä imponerar, Dixon är en klippa, Petrell en liten Renberg och Ledin verkar inte äldre än 24 samtidigt som Fabricius ser ut att vara på väldigt bra spelhumör.

På något vis känns det skönt att allt inte längre handlar om Linus Klasen utan att det är ett l a g .
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av NallePhu tor 28 aug 2014, 15:18

Lösa rykten säger att Osten ska ha en KHL back på kroken!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av LulefanGBG tor 28 aug 2014, 17:14

Då undrar man ju osökt hur lösa rykten, och vad de grundar sig i? Hur lösa de än må vara.

Jag håller med de flesta om att jag tycker att vi skall spela in flera av de unga, men samtidigt tycker jag att vi i Jonssons frånvaro saknar en riktigt stabil pjäs att luta oss emot.

Jat utgår från att Lundqvist och eventuellt någon mer back får spela med Asplöven. Det har itne sett så jättestabilt ut defensivt och fram till jul, (då Jonsson beräknas vara tillbaka), är rätt långt tid utan en försvarsgeneral. Samtidigt om vi har ambitionen att gå långt i ett slutspel så tror jag att den där extra försvarspjäsen kommer att behövas vid ett senare skede ändå, med eller utan Jonsson så jag tycker inte att en värvning vore fel.

Rent sportsligt, den ekonomiska biten har jag ju ingen insyn i såklart.

Men skulle vi värva en back nu, så innebär det ändå att vi med Jonssons frånvaro har flera oklara backplatser att slåss om.

Sandström, Näkyvä och Kukan känns helgjutna. Oskarsson och Nagander rätt givna också. Med dessa fyra och en värvad back så har vi 6 backar och då har vi 1 backplats kvar för resterande att konkurrera om. (Dvs om vi kör med 3 backpar). 7e backplatsen kommer det att vara stenhård konkurrens om med Fagerudd, Hjelm, Högbom och Lundqvist. De två sistnämnda ser jag som självklara lån till Asplöven i nuläget.

Fagerudd borde konkurrera ut Hjelm och kan sedan konkurrera om en ordinarie backplats också om han visar framfötterna.

Konkurrens är bra, och det gynnar utvecklingen att alla får tävla i varje byte. Det är inte fel att ha många bra och lovande backar som knackar på dörren inför framtiden. Kan däremot bli fel med för många unga och oerfarna backar som inte verkligen behöver tävla för att få spela.

Sedan känns det som att denna tränaruppsättning inte är lika obenägen att spela in yngre killar. Så även om det finns färre platser att konkurrera om så tror jag att samtliga komer att få chansen under säsongen, och de som gör de bra kommer nog att få spela lite mer också. Det är en magkänsla jag har med framförallt Fagervall och Skuggan i vart fall.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tor 28 aug 2014, 17:20

Jag såg någon som skrev i "förbifarten" på Flashback att h*n läst att Luleå pratar med en KHL-back, men det är enda stället jag sett det på. Florerar det något på twitter eller vad har jag missat?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Bamsefar tor 28 aug 2014, 18:08

Enligt lösa rykten är Hjelm på väg till Mordor. f-n trot.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tor 28 aug 2014, 18:11

Någon länk, Bamsefarsan?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Bamsefar tor 28 aug 2014, 18:18

nja, diskuteras på svenskafans forum , Mordorsidan,  som ett rykte, vart det skulle komma ifrån vete 17. alltså mycket lösa rykten med till intet bärande. Bara intressant att den tanken ens dykt upp.


http://www.svenskafans.com/hockeyzon/skelleftea/forum.aspx


Senast ändrad av Bamsefar den tor 28 aug 2014, 18:19, ändrad totalt 1 gång
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av LulefanGBG tor 28 aug 2014, 18:19

Bamsefar skrev:Enligt lösa rykten är Hjelm på väg till Mordor. f-n trot.
Oj det vore ju en knall!

Hade inte gjort mig mycket, tyvärr, det tar emot att säga. Samtliga backar i truppen går före honom nu enligt mig. Jag var ju en av dem som jublade mest över värvningen av Hjelm. Var otroligt imponerad av honom i SSK, men kanske har vi Luleåfans blivit lite väl bortskämda med hur väl allsvenska värvningar fallit ut, för han har tyvärr inte motsvarat mina förväntningar hittills.

Sedan i rättvisans namn kanske jag hade lite för höga förväntningar då som sagt.

Tror dock fortfarande på att det finns väldigt mycket hockey i killen och är övertygad om att han kan växa in i SHL-kostymen så småningom. Kanske i en annan miljö?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tor 28 aug 2014, 18:26

Visserligen ska väl Rasmus Edström lånas ut hela säsongen? Men ser inte hur Hjelm skulle ta en plats i Skellefteå, känns väl rimligare att han kör på i Luleå eller går till något Allsvenskt lag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av LulefanGBG tor 28 aug 2014, 19:35

Tror Hjelm blir kvar hos oss faktiskt. Allt annat vore en knall om jag skall vara ärlig. Möjligtivs att han själv vill ha mer speltid och förtroende och därmed vill söka sig annorstädes, men då känns väl SAIK som det minst troliga alternativet i Sverige.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av hokkzorz fre 29 aug 2014, 14:56

Hjelm tycker jag har visat upp en hel del fina kvaliteer på sistone vad det gäller offensiven. Många bra fina första pass och en hel del fina offensiva initiativ MEN han saknar fortfarande massor i defensiven. För vek i kroppen och tar en hel del felbeslut fortfarande. Om han får vara kvar hoppas jag man matchar honom med Sandström som säkerligen kan lära honom både ett och annat defensivt plus att Janne kan nog täcka upp vid vissa fall av defensiva mistag.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville fre 29 aug 2014, 14:59

Han måste kapitalisera på den extra tid backarna nu har i anfallszon, det är ju även i offensiven han skall ha "edge". Gör han inte det skall han vara långt ner i hiearkin.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken fre 29 aug 2014, 15:01

Tycker att han saknar skott, gode Hjelm.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville fre 29 aug 2014, 15:08

Rönken skrev:Tycker att han saknar skott, gode Hjelm.
Ingen av Luleås backar gjorde fler mål än Hjelm i förra säsongens SHL, Frallan gjorde lika många.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken fre 29 aug 2014, 15:09

Jag säger inte att någon annnan är så mycket bättre, Luleås backar var usla på skottfronten förra säsongen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken fre 29 aug 2014, 15:10

Däremot hade ett riktigt bra skott vägt upp mycket.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av pingu fre 29 aug 2014, 15:44

Nu verkar Fagerudd och Näky få puckarna på mål när dom skjuter så Hjelm känns tokmycket Asplöven!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville tis 09 sep 2014, 19:51

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 tis 09 sep 2014, 19:55


Kul med ett treårigt avtal dessutom

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster tis 09 sep 2014, 22:01

Riktigt kul! Alltid spännande att se unga spelare visa framfötterna.
Trist dock att läsa agentens - och i förlängningen Cehlariks - intryck av att ha slussats genom Asplöven. Det borde man ju kunna fixa bättre om det är ett reelt problem.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tis 09 sep 2014, 22:50

FruktHamster skrev:Riktigt kul! Alltid spännande att se unga spelare visa framfötterna.
Trist dock att läsa agentens - och i förlängningen Cehlariks - intryck av att ha slussats genom Asplöven. Det borde man ju kunna fixa bättre om det är ett reelt problem.

Pekka blev väl ett tag skickad fram och tillbaka mellan Asplöven och Luleå. Dessutom så blev det ju i en period att han spelade i Asplöven, sedan blev han inkallad i Luleå för att sitta på bänken, detta medförde mycket resande och inte tid till annat. Misstänker att det är vad som gav lite dålig smak, bara mina egna spekulationer nu som sagt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 10 sep 2014, 06:16

Rönken skrev:
FruktHamster skrev:Riktigt kul! Alltid spännande att se unga spelare visa framfötterna.
Trist dock att läsa agentens - och i förlängningen Cehlariks - intryck av att ha slussats genom Asplöven. Det borde man ju kunna fixa bättre om det är ett reelt problem.

Pekka blev väl ett tag skickad fram och tillbaka mellan Asplöven och Luleå. Dessutom så blev det ju i en period att han spelade i Asplöven, sedan blev han inkallad i Luleå för att sitta på bänken, detta medförde mycket resande och inte tid till annat. Misstänker att det är vad som gav lite dålig smak, bara mina egna spekulationer nu som sagt.

Tror du är rätt ute, han spelade ju där ett tag 6 matcher på en vecka har jag för mig och då blir det lite träna. Men det är ju enkelt ordnat då det verkar finnas ett boende som de spelarna som är där nu kan dela på. Om man sen låter spelaren vara där minst 2-3 veckor utan att pendla fram och tillbaka så har man ju löst problemet då de får träna och spela med Asplöven.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Norlin ons 10 sep 2014, 10:18

Just i Cehlariks fall har det väl varit extra bedrövligt då han inte fått en fast plats i något av lagen utan att LHF ville ha honom på bänken (oftast utan speltid) och i asplöven emellanåt. Hade varit bättre för honom att spela i Aspis på heltid förra säsongen alternativt suttit på bänken i LHF på heltid så han slapp åka upp och ner om vartannat.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville sön 14 sep 2014, 17:17

Ser att det spekuleras lite runt Harjus tunga start i KHL-tråden. Den har jag också noterat, men rimligare är väl att spekulera runt Everberg som faktiskt är "vår" spelare. Skall bli intressant att se hur det rullar där borta när det snart drar ihop sig, jag räknar kallt att det blir AHL och då återstår att se hur han kan hävda sig där. Fortsättning följer.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken sön 14 sep 2014, 17:19

Snikne Ville skrev:Ser att det spekuleras lite runt Harjus tunga start i KHL-tråden. Den har jag också noterat, men rimligare är väl att spekulera runt Everberg som faktiskt är "vår" spelare. Skall bli intressant att se hur det rullar där borta när det snart drar ihop sig, jag räknar kallt att det blir AHL och då återstår att se hur han kan hävda sig där. Fortsättning följer.

Så Everberg tillhör fortfarande Luleå? Jag har varit lite osäker på hur det sett ut kontraktsvis, men rimligen borde han väl vara Luleås spelare här i Sverige om det skulle vara  aktuellt. Tänkte på hur NHL-klubben kan styra det, var ju en snopen situation med Fransson där han kunde gå till KHL utan att Luleå hade något att säga till om.

Harju känns lite mer långsökt, är nog många omgångar kvar innan det är aktuellt. Men vem vet.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 sön 14 sep 2014, 18:16

Rönken skrev:
Snikne Ville skrev:Ser att det spekuleras lite runt Harjus tunga start i KHL-tråden. Den har jag också noterat, men rimligare är väl att spekulera runt Everberg som faktiskt är "vår" spelare. Skall bli intressant att se hur det rullar där borta när det snart drar ihop sig, jag räknar kallt att det blir AHL och då återstår att se hur han kan hävda sig där. Fortsättning följer.

Så Everberg tillhör fortfarande Luleå? Jag har varit lite osäker på hur det sett ut kontraktsvis, men rimligen borde han väl vara Luleås spelare här i Sverige om det skulle vara  aktuellt. Tänkte på hur NHL-klubben kan styra det, var ju en snopen situation med Fransson där han kunde gå till KHL utan att Luleå hade något att säga till om.

Harju känns lite mer långsökt, är nog många omgångar kvar innan det är aktuellt. Men vem vet.

Har för mig att Everberg var rätt tydlig med att han kör AHL och inte kommer komma tillbaka i år.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville sön 14 sep 2014, 18:21

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Snikne Ville skrev:Ser att det spekuleras lite runt Harjus tunga start i KHL-tråden. Den har jag också noterat, men rimligare är väl att spekulera runt Everberg som faktiskt är "vår" spelare. Skall bli intressant att se hur det rullar där borta när det snart drar ihop sig, jag räknar kallt att det blir AHL och då återstår att se hur han kan hävda sig där. Fortsättning följer.

Så Everberg tillhör fortfarande Luleå? Jag har varit lite osäker på hur det sett ut kontraktsvis, men rimligen borde han väl vara Luleås spelare här i Sverige om det skulle vara  aktuellt. Tänkte på hur NHL-klubben kan styra det, var ju en snopen situation med Fransson där han kunde gå till KHL utan att Luleå hade något att säga till om.

Harju känns lite mer långsökt, är nog många omgångar kvar innan det är aktuellt. Men vem vet.

Har för mig att Everberg var rätt tydlig med att han kör AHL och inte kommer komma tillbaka i år.
Det har jag oxå för mig. Frågan är väl bara om han är lika bestämd om han hamnar på läktaren. Av det jag sett, vilket jag får erkänna inte är särskilt mycket, så är jag inte övertygad om att han lyckas. Men det är iofs t ex Madhawk. Vi får väl se.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 17 sep 2014, 15:49

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/stjarnbacken-ger-upp-nhl---oppnar-for-shl/ - får se om HV71 kritar fast honom. Grym förstärkning oavsett vilket lag, hoppas å ena sidan på SHL, men samtidigt så skulle jag bli rätt avis och det vore lite jobbigt om något lag kniper honom. Fast vore bra om SHL inte bara blir tömt på bra spelare.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Beast. tor 18 sep 2014, 09:53

Med Salmela och i sinom tid Robin J i laget så skulle backsidan bli klart mycket vassare och faktiskt se riktigt bra ut. En riktigt bra backpjäs skulle vi i ärlighetens namn behöva få in om det ska bli en lång säsong.
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Ingemar fre 26 sep 2014, 09:47

Tänkte redan i fjol att den där Ryno i Leksand skulle vi ha. Nu sågas han av sportchef Salo. Kom att tänka p han som en god värvning om han skeppas senare i höst. Mycket hockey i den pojken.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Beast. mån 29 sep 2014, 17:38

Om Osten mot förmodan skulle håva in storjävlagammelgäddan Salmela så kan det bli såhär skoj:
Näkyvä - Savva
Robin Jonsson - Salmela
Kukan - Janne Sandström

+ Oskarssson, Hjelm, Fagerudd
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Slapshot mån 29 sep 2014, 19:38

Salmela + Näkyvä i PP.......mummmmsss

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Redbear mån 29 sep 2014, 20:05

Vart kommer ryktet om Salmela ifrån?
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster mån 29 sep 2014, 20:26

Redbear skrev:Vart kommer ryktet om Salmela ifrån?

Önsketänkande, förmodligen.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av mango mån 29 sep 2014, 21:09

Detta har nån på HV71:s supporterforum skrivit 27:e september:

"Osten Bergström har enligt hockeyinsatta i Luleå Salmela på kroken Sad"

Men på twitter har finska twittrare skrivit att han är på gång till Davos. Detta låter väl mer troligt..

mango

Antal inlägg : 67
Join date : 13-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster mån 29 sep 2014, 21:49

Att HV-supportrar skulle vara mer insatta än Luleå-supportrar i vad som pågår i LHFs kansli, känns kanske inte jätterimligt. Mer rimligt skulle väl isf vara att någon HV-supporter snackar med en drömmande LHF-supporter och så tar ryktet fart.

Jag skulle naturligtvis inte klaga om Salmela visade sig vara på kroken för LHF, menar bara att kvaliteten på ryktet är väldigt, väldigt svagt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Grizzly mån 29 sep 2014, 22:27

Luleå lär inte ha råd med Anssi Salmela. Tyvärr. Hade varit en drömförstärkning i det här läget.

Kommer nog inte värvas någon mer spelare, om ingen blir långtidsskadad, beroende på ekonomin.

Kan delvis handla om att Luleå är försiktiga inför nästa säsong med tanke på lågkonjunkturen som slår hårt mot vissa av klubbens större sponsorer.

Men jag har gärna fel...

Grizzly

Antal inlägg : 40
Join date : 14-09-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville mån 29 sep 2014, 23:33

Till helgen kör försäsongen igång för bl a Everberg i AHL, blir intressant att se hur han lyckas. Tar han bara plats på rostern är han säkert beredd på en sässe i farmen.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Urken tis 30 sep 2014, 00:38

Hur ser det ut med Everberg? Är han vår spelare i Sverige? Hann vi skriva kontrakt?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Old Brooklyn tis 30 sep 2014, 07:23

Grizzly skrev:Luleå lär inte ha råd med Anssi Salmela. Tyvärr. Hade varit en drömförstärkning i det här läget.

Kommer nog inte värvas någon mer spelare, om ingen blir långtidsskadad, beroende på ekonomin.

Kan delvis handla om att Luleå är försiktiga inför nästa säsong med tanke på lågkonjunkturen som slår hårt mot vissa av klubbens större sponsorer.

Men jag har gärna fel...

Enbom sade väl att budgeten för A-laget skulle ligga på samma som ifjol?

Fransson ut - Näkyvä in. Borde vara ett plus i kassakistan även om vi blev tvungna att köpa ut Näkyvä.
Klasen ut - Dixon in. Även här borde det vara plus, men är dock osäker.
Olausson ut - Petrell in. Samma kostnad?
Skrbek ut - Savva in. Litet plus.
Hedman ut - Granström in. De kanske kostar ungefär samma.
Persson ut - Zaar in. Borde ligga på samma kostnad.
Trukhno ut - Sylvegård in. Borde ligga på samma kostnad.
Rautio ut - Larsson in. Kanske ett litet minus för oss ekonomiskt.

Gamla tränarna ut - nya tränarna in. Sannolikt ett relativt stort plus ekonomiskt för oss.

Kontraktsförlängningarna borde inte ha kostat oss så mycket denna säsong samt att Jonssons lön till viss mån borde täckas upp av diverse försäkringar just nu. Visst Owuya finns kvar som lönepost, men jämfört med Belissimos, Omarks och Sundhs sejourer hos oss ifjol lär detta vara en piss i oceanen.

Dock tror jag väl att vi gick över budget förra säsongen, men summa summarum så misstänker jag nog vi har pengar över just nu.

PS - Tittar man på kontraktslängden på spelarna i Luleå så myser man verkligen av att det står 16/17 bakom Näkyvä. Lite mindre värmer det att det står 14/15 bakom Fogström - SHL:s bästa fjärdecenter just nu.

Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Grizzly tis 30 sep 2014, 07:59

Bra analys, Old Brooklyn. Det där är nog nära sanningen när det gäller hur mycket pengar Luleå har lagt på 2014/2015-truppen i jämförelse med fjolårets lag.

Grejen är den att jag, vilket jag var inne på tidigare, befarar att Luleå har fått väldigt negativa signaler från vissa sponsorer inför nästa säsong och "tar höjd" för det. Det vill säga genom att spara pengar som egentligen skulle ha lagts på den här säsongens lag som en "reserv" inför framtiden vid ett scenario där sponsorstödet, eventuellt, blir betydligt sämre från och med nästa säsong.

Ingen blir gladare än jag om jag har fel och det är ju som Stefan Enbom sa i lokalmedia i samband med där han frågades ut om LKAB:s eventuella minskade sponsorstöd efter den här säsongen:

"Däremot så är det ju också så, att det är ju upp till alla våra övriga vänner och också LKAB, om de vill ha ett elitlag som är på toppen av Sverige. Det är ju upp till dem. Är det så att de inte tycker att det ska finnas ett elitlag i hockey, då är det ju så."

Om vissa finansiärer bidrar med mindre de kommande åren på grund av konjunkturläget för deras bransch kanske andra kan bidra med mer för att kompensera. Det är väl det man kan hoppas på.

Luleå Hockey är som sagt var alldeles för konjunkturkänsliga som läget är nu. Det måste klubben hitta en lösning på för att satsningen som ett topplag ska bli hållbar i det långa loppet.

Grizzly

Antal inlägg : 40
Join date : 14-09-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Snikne Ville tis 30 sep 2014, 08:41

Som sagt, Ferruform ut (enligt mina uppgifter sjusiffrigt...), LKAB aviserar neddragning och vikande publiksiffror. Minusresultat förra säsongen.Känns inte som att Luleå kommer att kosta på sig några vurshtingvärvningar och framförallt inte om laget presterar som nu.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 16 av 21 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet