Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

+80
miker
Ivanhoe
Mange
Fred Herbert
KaptenBlodskelett
Urken
HollywoodFATS
Dilox
MiCCe
ollle
kjell
Högljudd
Suorra
Tony Moore
Lulefan
Sir Prozac
#96
Hellcop
JuniorX
kralle
kniba
Sundance Kid
Pajala
Luleåfan
Dalle
amarule
stormvägen
Beast.
LuleåWinston
MickkeJ
Lajon
Grizzly
Respected Gentleman
Lasse Proppmätt
Dentos
Jimmy_Vegas
MRGHOST
nummer 17
kokostrollet
Kallepedal
icemask
Rikky
farre
Rakapuckar
LubosC
Swhy
rumpztr
glitch
KUCERA
JoakimJ
Tigerman
Kagen
Redbear
CKa
Diktatorn
Pontaking
Bamsefar
NallePhu
Mr Bister
Purre
pingu
tibet
FruktHamster
Donowitz
dubstep
hokkzorz
Wirbelwind
Rönken
LulefanGBG
Ingemar
Snikne Ville
Lars158
Micke80
Norlin
Bjärven
Old Brooklyn
knutten
Slapshot
Mighty Duck
Admin
84 posters

Sida 15 av 21 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar lör 22 nov 2014, 11:33

Är less som fan på att laget går kräftgång. Som Luleåsupporter sen dinosaurietiden, är man dock van att plågas och lida.
Int fan blir det lättare när olyckskorparna hopas här och kraxar ikapp. Ibland skadeglatt "vad var det jag sa".
Nå.
Visst kan det bli skeppning av någon som Osten trodde skulle leverera mer, men detta är ju samma lag som briljerade i säsongsinledningen. Jag väntar med sågen och dricker en klunk diesel. Visst fan borde samma gäng kunna vända på skutan?
Sen har jag länge tänkt att bröderna inte håller den nivå de förväntas. Tror knappast att de skeppas ändå.
Struntar i att läsa här på ett tag för är man bekymrad och lider med laget får man knappast mer hopp av domedagsprofeterna här Wink
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av JuniorX lör 22 nov 2014, 11:37

Rönken skrev:http://www.kuriren.nu/nyheter/kan-ta-det-pa-tva-satt-7963567.aspx

"– Du får inte åka och tappa puckar och måste vara starkare på pucken när du har den. Sedan var inte han ensam på något sätt, men vi hade inte så mycket folk att vi kunde bänka fler."

Intressant kommentar, får se om någon får lite träsmak idag då.

Det är en detalj som har varit bedrövlig men den hänger väl också samman med att man håller tempo och att lagkamraterna visar sig så att man hela tiden har alternativ. Petrell borde rimligen vara en riktigt stark sargspelare och en som klarar av att skydda pucken men han har verkligen varit alldeles för mjuk.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG lör 22 nov 2014, 12:17

Bra inställning till bänkningen av Petrell åtminstone. Viktigt att kunna ta det på rätt sätt. Återstå att se om det kan höja prestationen framöver.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lulefan lör 22 nov 2014, 12:57

kralle skrev:Vad skall vi med harju till i detta läget?
Budget lösningen är en tok som smäller på och ger energi åt laget.

Harju har spets, han kan dunka in puckar, ingen annan i laget har någon riktig spets just nu.
En till brunkare alltså? Vi har alldeles tillräckligt med spelare som KAN smälla på, problemet är att de inte gör det nog ofta.
Hur som helst vinner man inte matcher genom att ha fyra femmor med spelare som bara kan tacklas, man behöver spelare som kan göra mål också.

Jag hade välkomnat Harju med öppna armar, tråkiga är väl att man inte vet exakt vad man får. Hade kunnat funka bra med Wallmark.

Lulefan

Antal inlägg : 2230
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Hellcop lör 22 nov 2014, 16:38

Givetvis ska vi plocka hem Harju om tillfälle ges!
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 589
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu lör 22 nov 2014, 18:02

Snälla någon Harju må ha en egenskap målskytt men annars har vi gott om atlantångare på isen liksom, Det vi behöver nu är någon som har SPEED under buggarna och har tekniken att kunna sätta puckarna...
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sir Prozac lör 22 nov 2014, 19:17

NallePhu skrev:Snälla någon Harju må ha en egenskap målskytt men annars har vi gott om atlantångare på isen liksom, Det vi behöver nu är någon som har SPEED under buggarna och har tekniken att kunna sätta puckarna...

Harju är välkommen hem! Han är då bättre än både Dixon och Petrell tillsammans.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av icemask lör 22 nov 2014, 19:27

En fråga så här i all besvikelse, vad är det som Mannberg gör så jävla bra och Bryggman så jävla dåligt, att den ene får massor med speltid medan den andra får harva i asplöven ?
Jag ser då ingen nytta med Daniel(jag vänder ut mot sargen)Mannberg ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu lör 22 nov 2014, 19:33

Mannberg åker fort och man får ibland intrycket att han skapar en massa men han så är det inte.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken lör 22 nov 2014, 19:36

Egen produkt från junior-leden? Bryggman gjorde en okej match med Asplöven mot Rögle, men inte så att det känns som att han ska göra någon skillnad för Luleå. Mannberg är väl å andra sidan en kontraktsförlängning jag inte förstod förra säsongen och fortfarande inte gör det.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av icemask lör 22 nov 2014, 19:45

Mannberg har ju varit "lovande" i några år nu, dags att blomma ut tycker jag !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 22 nov 2014, 19:54

Så länge vi spelar twinsen är Mannberg den som bäst klarat rollen som tredje länk. Visat sig gång efter annan.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 23 nov 2014, 14:16

Jag brukar forza in i det sista, och jag tycker inte om att klanka ner på enskilda spelare då ishockey är en lagsport, och underpresterar en individ i laget så är det ofta så att lagets prestation påverkar individens såväl som att individens påverkar lagets varför jag tycker att en enskild spelare sällan bär skulden ensam, men nu börjar det blir hög tid att göra något.

Sällan tycker jag att lösningen finns i värvningar, och jag tror inte heller att det är aktuellt. Som det är nu kan det emellertid inte bli sämre rent resultatmässigt, eller spelmässigt för den delen så ett par ändringar kan göras. Inte minst för att spara på ekonomin i ansträngda tider.

Alltså:

*Bryt kontraktet med Petrell. Han tillför absolut ingenting. Skulle vara en energispelare som skulle bidra fysiskt och även om vi inte förväntade oss mängder av poäng så nog hade vi förväntat oss lite mer än vad han presterat hittills.

23 matcher, 2 + 1 (3 poäng) och minus 1 i plus minus.

Statistiken är egentligen inte det viktigaste, det är den totala frånvaron i matcherna. Inledningsvis såg man åtminstone lite tacklingar och tendser till bra driv in mot mål. Hade han fortsatt så hade fler poäng säkert kommit också, men av någon anledning finns det ingen tillstymmelse till det spelet längre.

* Bryt kontraktet med Stephen Dixon. Mr Center har inte lyckats motsvara några förväntningar. Allra minst mina egna. Det kanske inte är den gode Stephens helt egna skuld, utan förmodligen delvis min egen som satte för hög tilltro till hans motivation och kvalitéer. Minns honom som en hårt arbetande och tuff center med bra spelsinne i Brynäs. Inget av det syns nu. Gummihänder och klister under grillorna.

4 poäng på 15 matcher och minus 6 i plus minus är på tok för dåligt för en spelare som skulle leda laget och vara den som ersatte de oersättliga Klasen och Olausson. Ingen förväntade sig några under, men 4 poäng är som sagt för dåligt, och väger man sedan in hur jävla lojt och viljelöst det ser ut så duger det helt enkelt inte. Mitt tålamod har tagit slut, då är jag nog ändå en av dem som haft störst tålamod från början.

*Vad vi skall göra med backarna vet jag inte. Finns flera som inte håller på den här nivån just nu, och problemet är att för många som är utvecklingsbara gör att ingen får ro att utvecklas utan alla blir bara kollektivt sämre av att alla drar ner varandra. En dålig prestation av en spelare leder till sämre resultat och negativt tänk och det leder i sin tur till uppgivenhet och sämre prestationer av andra spleare som kanske redan på förhand inte är så stabila som det skulle krävas att de vore för att hålla på den här nivån i 55 omgångar. Men vem eller vilka skall man sparka? Jag vet inte, tycker nästan inte att man skall sparka någon, då det bara skulle innebära att någon annan av redan befintliga backar som inte heller håller just nu måste göra jobbet istället, och högst sannolikt blir det inte bättre av det heller.

Här är en lagdel som snarare behöver förstärkas. Man borde använda pengarna från Dixons och Petrells löneposter till att värva en hyfsad och etablerad back med rutin och förmåga att spela enkelt jävla försvarsspel. Anfallsmässigt förlorar man ju som sagt ingenting på det, men defensivt skulle man tjäna en hel del tror jag. En back räcker kanske inte, men det vore åtminstone en början.

Beträffande offensiven så får man helt enkelt hoppas att Wallmark och Zaar hittar glädjen igen så småningom och börjar leverera i takt med att laget grisar sig till lite segrar.

*Ändra spelsystemet. I synnerhet spelet i egen zon och i uppspelsfasen. Många har redan konstaterat att vårt material inte håller för det överkosntruktiva spel som förespråkas. Här måste man hitta enklare lösningar.

*Bänka de spelare som i övrigt inte duger från match till match och ge istället Sylvegård, Cehlarik, Mannberg och Bryggman chansen, eller för den delen andra från t.ex. juniorleden. De tillför åtminstone energi och nytt blod. Ser hellre att vi förlorar med energi än att vi förlorar utan att ens ha försökt.

*Spela absolutn INGEN annan back än Näkyvä i PP. Spela hellre 4 forwards oavsett vilka de är. Våra backar duger inte i PP.

En laguppställning skulle kunna se ut ungefär såhär:

Ledin - Chris - Zaar
Sylvegård - Wallmark - Cehlarik
Mannberg/Cam- Granström - Bryggman
Forsberg - Fogström - Fabricius

Extra: Cam/Mannberg

Det ser jävligt tunt ut, det håller jag med om, men det är många ungdomar som vill ta för sig och ger man dem lite tid så kan det blir bra. Det kan aboslut inte bli sämre än vad det är nu i varje fall.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 14:54

LulefanGbg: jag ser inget fel med dom åtgärderna (bryta med Dixon & jättebabyn) fast då lär det i samma veva plockas in något nytt för att man inte, precis som du är inne på, direkt ska se hur otroligt svagt, slätstruket och trubbigt detta laget ser ut. Man börjar se hur jävla beroende vi/alla lag är att de där "pricken över i:t" spelarna levererar eller presterar åtminstone drägliga nuffror eller i bästa fall goda siffror.

Då blir vi på något viss enbart och bara en extrem lågbudgetvariant utan några som helst ambitioner, en avstjälpningsplats för halvdana spelare och ett lag som bara utnyttjas för att elevera yngre förmågors utveckling (som direkt leder dem bort ifrån Luleå i sig) som ligger i hårdträning för att vara redo för en spännande, skrämmande och extremt avgörande matchserie på sju mot ett Allvenskt lag för att få stanna. Tack gudskelov det inte finns ngt Allsvenskt lag som direkt imponerat på mig so far! Förutom Asplöven i inledningen...

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 15:01

Det kan iofs vara både klokt och bra börja om inte acceptera den utmaningen redan nu så göra sig riktigt bekant med idén. Skita i några panikvärvningar eller "högtravande" ambitioner som bara leder till nya besvikelser och nytt gnäll utan bara konstatera faktum: vi är ett glorifierat Allsvenskt lag som råkar befinna sig i en högre serie som vi spelar just nu (och som ledningen agerar)

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 23 nov 2014, 15:22

JO så småningom så borde ju mer spets värvas, i synnerhet om man har några ambitioner om att få spela slutspel eller undvika KS, men det mest akuta och drastiska är att defensiven havererat fullständigt och då tycker jag gott att man i första hand kan ta pengar från våra s.k. spetsforwards, (som ändå ingen nytta gör), och stärka upp försvaret och samtidigt ge ungdomarna en ordentlig chans och se hur det artar sig.

Det ultimata vore givetvis att förstärka alla lagdelar direkt, men om man skall vara realistisk så tror jag inte att det är en möjlighet och då får man försöka hitta smarta och billiga lösningar utifrån de förutsättningar man har. Det handlar ju om att försöka vända skutan i första hand, men går inte det så måste man också försöka att bygga ett lag som klarar av en kvalserie. Där ser jag inte att Luleå är just nu egentligen, oavsett om det finns kvalitéer och potential i laget som inte utnyttjas till fullo. I en kvalserie handlar det om att kriga sig till poäng och då behöver man spelare som är beredda att gå i bräschen, oavsett om det handlar om oetablerade ungtuppar, etablerade krigare eller renodlade stjärnor. S.k. stjärnor som underpresterar är det sista man behöver i ett så prekärt läge. Man har sett flera större lag åka ur trots att de har haft de bästa trupperna på pappret, just för att motivationen och fokuset inte varit 100 %.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 15:24

Som redan nämnts i en annan tråd i en annan del av forumet: är ju ingen kvalserie i år utan man har gjort en direkt avgörande serie bäst av sju mot ett Allsvenskt lag som kvalat sig igenom en mindre variant av forna kvalseiren mot andra AS-lag.

Dessutom är jag jävlig tveksam till att defensiven ser bättre ut då vi sparkar två spelare som, även om de varit stora besvikelser, inte kanske direkt inverkar på våran defensiv overall, mer än att deras negativa kroppspråk och spel kanske smittar av sig på anra så sakteliga. Defensiven suger förstås pga. våran totalt undermåliga backbesättning där vi helst behöver minst två spelare: en som kan hjälpa PP antingen som point man eller playmaker (och därmed avlastar Näkyväs som kanske snart tröttnar på att spela med alla sopor han har runt omkring sig) eller en bjässe som spelar enkelt, rakt och kan åka skridskor och därmed inte blir fastcheckad så lätt. Problemet är väll att jag tror Osten varit medveten om detta länge med helt enkelt inte kunnat finna någon som tillfört något än eller inte funnit en lösning för de bra namn som dykt upp på radarn.

Håller helt och hållet med dig om att vi ska börja med defensiven eller idealiskt sett få in både en bra back och en klassforward dvs. men då ska LAGET som redan finns ha en tydlig utkristalliserad inriktning också för att det ska kunna funka annars kanske det ändå blir som nu, allla gör lite som de vill, spelar på känsla och halvhjärtat vilket ledde oss till att klara livhanken med ynka två mål i mitten av 2000-talet...



Senast ändrad av Respected Gentleman den sön 23 nov 2014, 15:34, ändrad totalt 1 gång

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 23 nov 2014, 15:29

Respected Gentleman skrev:Som redan nämnts i en annan tråd i en annan del av forumet: är ju ingen kvalserie i år utan man har gjort en direkt avgörande serie bäst av sju mot ett Allsvenskt lag som kvalat sig igenom en mindre variant av forna kvalseiren mot andra AS-lag.
JO jag vet, men det var det jag menade, ser matcherna i bäst av 7 som en slags 'finaldel' av årets kvalserie.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 23 nov 2014, 15:44

LulefanGBG skrev:
Respected Gentleman skrev:Som redan nämnts i en annan tråd i en annan del av forumet: är ju ingen kvalserie i år utan man har gjort en direkt avgörande serie bäst av sju mot ett Allsvenskt lag som kvalat sig igenom en mindre variant av forna kvalseiren mot andra AS-lag.
JO jag vet, men det var det jag menade, ser matcherna i bäst av 7 som en slags 'finaldel' av årets kvalserie.

En rak serie i bäst av sju bör och är nog en rätt bra fördel för SHL-lag. Jämfört med en oviss kvalserie där det kan bli lag som inte har något att spela med är det nog att föredra det förstnämnda upplägget. Vad som är värre är pratet om att 12 lag ska ha chans på slutspel med varianten play-in för plats 5-12. Fast det är ett ämne för en annan tråd.

Vad gäller att skeppa spelare är jag fortfarande inne på att Dixon har man säkert slantat lite vid sidan av och där tror jag det tar emot för Osten att skeppa redan nu. Jag är åtminstone inställd på att vi blir dragandes med Dixon ett tag till. Petrell är en annan knepig spelare, utan fart och aggressivitet är det inte mycket kvar. Kan tycka att det är otroligt märkligt att han inte kan dra igång sin kedja och laget och vara ett svin på isen. Det finns inte ens en antydan till det, å andra sidan tror jag att han ev. kan komma igång något om hela laget väcks. Problemet är väl dock att det snarare är han som ska dra igång laget, inte tvärtom....

Tror på din linje att stärka försvaret och få ordning, allt börjar med bra backspel. Det är nog dags att inse att chansningen med att vänta ut Jonsson inte höll och ta in någon bra defensiv pjäs.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 23 nov 2014, 20:32

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx
Jag lär väl halshuggas, men tillhör ju de som har stort förtroende för Osten och gillar hans sätt att resonera. Visst. Det är säkerligen färgat av att inget han vill ha eller har råd med finns på marknaden just nu. Ger man truppen förtroende kan lite stolpe in få tuppkammen att växa.
Kan ju ha fel.
Mår skit efter den senaste månadens vånda.
Oavsett värvning eller inte.
Nån var inne på att lyfta 4e-linan till första.
Why not?
Lär ju knappast bli ett nerköp jämfört med bröderna+Mampe.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu sön 23 nov 2014, 21:27

Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 23 nov 2014, 21:35

NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu sön 23 nov 2014, 21:39

Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 23 nov 2014, 21:55

NallePhu skrev:
Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
Jaadu Puh.......
Vem var det som hade samma mantra i nytappning? Wink
Blir det månne bättre av att ständigt klanka på Osten och kräva ett nytt lag?
Kan ligga nåt i det han säger faktiskt.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu sön 23 nov 2014, 22:01

Ingemar skrev:
NallePhu skrev:
Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
Jaadu Puh.......
Vem var det som hade samma mantra i nytappning? Wink
Blir det månne bättre av att ständigt klanka på Osten och kräva ett nytt lag?
Kan ligga nåt i det han säger faktiskt.
Snart tror ni väl på Jultomten också???
Öppna ögon och sluta spela naiva oavsett hur stort fans man är och hur jäkla hardcore man är så är det dags se felen och bristerna, Blunda och tror saker löser sig på vägen visst men med detta lag så kommer det inte gör det!
Sedan trycka på - knappen är mer löjligt än ngt annat på detta forum det pysslar 5åringar med!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 22:07

Ingemar skrev:
NallePhu skrev:
Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
Jaadu Puh.......
Vem var det som hade samma mantra i nytappning? Wink
Blir det månne bättre av att ständigt klanka på Osten och kräva ett nytt lag?
Kan ligga nåt i det han säger faktiskt.

Vad ligger i det, förutom att han iaf visar förståelse för flera supportrars besvikelse tycker jag ärligt talat han fortsätter spela kall och när han pratar om att vi ligger på position för att vinna SM-guld undrar jag om han är ironisk eller driver med oss på annat vis? Ska vi förvänta oss ett SM-guld av detta samtidigt som han erkänner senare det inte fungerat som ledningen hoppats på..."överlägset bäst (stats måste han hänvisa till?) i Europa".....vem bryr sig om den dåigt klingande skrytsamheten i nuläget? Svammel kommer han med och verkar vilja göra allt annat än tala från hjärtat just nu. Tyvärr bekräftar detta bara min bild av att inavlet satt sig i föreningen.

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 23 nov 2014, 22:19

Respected Gentleman skrev:
Ingemar skrev:
NallePhu skrev:
Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
Jaadu Puh.......
Vem var det som hade samma mantra i nytappning? Wink
Blir det månne bättre av att ständigt klanka på Osten och kräva ett nytt lag?
Kan ligga nåt i det han säger faktiskt.

Vad ligger i det, förutom att han iaf visar förståelse för flera supportrars besvikelse tycker jag ärligt talat han fortsätter spela kall och när han pratar om att vi ligger på position för att vinna SM-guld undrar jag om han är ironisk eller driver med oss på annat vis? Ska vi förvänta oss ett SM-guld av detta samtidigt som han erkänner senare det inte fungerat som ledningen hoppats på..."överlägset bäst (stats måste han hänvisa till?) i Europa".....vem bryr sig om den dåigt klingande skrytsamheten i nuläget? Svammel kommer han med och verkar vilja göra allt annat än tala från hjärtat just nu. Tyvärr bekräftar detta bara min bild av att inavlet satt sig i föreningen.
Jag kan ärligt erkänna att jag snubblat in på hemsidan och kollat ibland på slutet nu ifall det står att nån skeppats eller att Osten värvat nån frälsare.
Jag tolkar det han säger som:
1. Det finns ingen vi har råd med/som skulle göra skillnad idag att värva.
2. Vi ska ha tålamod och ge det lag som var starka som fan för en månad sen chansen att rycka upp sig själva, för där finns bevisligen kvalité.
Det finns en psykologisk vinkel i lagidrott att visa förtroende för laget trots motgång.
Osten tog oss till guld -96 och är hjärnan bakom den framgångsrikaste perioden sedan dess.
Så jävla kass kan han inte ha blivit ett o ett halvt år efter senaste SM-finalen? Razz
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 22:23

Blir så jävla förbannad ärligt talat...här ser alla andra utom han (och tränarstaben? de ger iaf ett uppriktigt intryck) alla brister och han hymlar så mycket att hade han varit pinocchio hade den vuxit såpass att han inte kunnat entra Delfinen igen.

Förlusterna nu har varit helt i sin ordning och inte pga. småmarginaler, otur, motstuds eller någon annan tom klyscha....Dom har tom varit i underkant är jag m.fl. eniga om. Vill inte heller hålla med om att segrarna i början var matcher då vi dominerade utan hade just de marginaler han nu felaktigt applicerar med oss; minns matchen mot Leksand där de tryckte på i första fick vi maximal utdelning med 0-2 sen styrdes puckar in via backar, flera backr samtidigt tom vid ett av målen, vi hade extrem utdelning då skulle jag vilja säga och vann med 0-8. Uppenbarligen räcker det med att ha maximal utdelning några matcher i början för att det ska vara normreferens enligt osten...

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 22:26

Ingemar skrev:
Respected Gentleman skrev:
Ingemar skrev:
NallePhu skrev:
Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:Undrar om Osten sitter i samma båt som Roger Hansson hade så Rögle åkte ur???
Man börjar tro det iom hans passivitet att stärka laget!
Något måste hända och det snabbt inga lätta matcher innan juluppehållet vill det sig illa och det är realistiskt så är vi på kvalserieplats!


Tro vad du vill men:::

http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx

Bla Bla Bla Bla Bla Bla Floskler och samma mantra i nytappning av Osten liksom Sad Sad Sad Sad
Jaadu Puh.......
Vem var det som hade samma mantra i nytappning? Wink
Blir det månne bättre av att ständigt klanka på Osten och kräva ett nytt lag?
Kan ligga nåt i det han säger faktiskt.

Vad ligger i det, förutom att han iaf visar förståelse för flera supportrars besvikelse tycker jag ärligt talat han fortsätter spela kall och när han pratar om att vi ligger på position för att vinna SM-guld undrar jag om han är ironisk eller driver med oss på annat vis? Ska vi förvänta oss ett SM-guld av detta samtidigt som han erkänner senare det inte fungerat som ledningen hoppats på..."överlägset bäst (stats måste han hänvisa till?) i Europa".....vem bryr sig om den dåigt klingande skrytsamheten i nuläget? Svammel kommer han med och verkar vilja göra allt annat än tala från hjärtat just nu. Tyvärr bekräftar detta bara min bild av att inavlet satt sig i föreningen.
Jag kan ärligt erkänna att jag snubblat in på hemsidan och kollat ibland på slutet nu ifall det står att nån skeppats eller att Osten värvat nån frälsare.
Jag tolkar det han säger som:
1. Det finns ingen vi har råd med/som skulle göra skillnad idag att värva.
2. Vi ska ha tålamod och ge det lag som var starka som fan för en månad sen chansen att rycka upp sig själva, för där finns bevisligen kvalité.
Det finns en psykologisk vinkel i lagidrott att visa förtroende för laget trots motgång.
Osten tog oss till guld -96 och är hjärnan bakom den framgångsrikaste perioden sedan dess.
Så jävla kass kan han inte ha blivit ett o ett halvt år efter senaste SM-finalen? Razz

Säger inte han är kass, dock är han oärlig och håller laget bakom ryggen även då det verkar som de inte ger blanka fan om saker och ting längre, så frågan är då om det är psykologiskt rätt att vara så "mjuk" man kan? Känner dom då "wow, jävlar osten verkar skitsnäll och tror på oss, låtom oss börja jobba och åka skridskor och producera..." Dom skiter nog i vad han säger till tidningarna förutom om han inte riktar in sig personligen till ngn spelare och det tycker jag tamefan det är dags för om inte nu så snart...

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Respected Gentleman sön 23 nov 2014, 22:41

Nåväl, det implicita budskapet för lulesupportern (om han nu inte driver med oss alla aprilo) är: börja scouta Allsvenska topplagen, och ja kanske hela Allsvenskan för att bekanta sig med lagen och arenorna lite...

Respected Gentleman

Antal inlägg : 322
Join date : 14-08-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 23 nov 2014, 22:51

Respected Gentleman skrev:Nåväl, det implicita budskapet för lulesupportern (om han nu inte driver med oss alla aprilo) är: börja scouta Allsvenska topplagen, och ja kanske hela Allsvenskan för att bekanta sig med lagen och arenorna lite...
Ja vi är nog olika. Jag har hört AS-spöket förr och då som nu trott på laget. Visst finns de dom jag inte skulle gråta ifall Osten kicka, men nåt säger mig att det kommer vända. Som det brukar. Med samma eller nästan samma trupp.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sundance Kid sön 23 nov 2014, 23:31

Vad Osten säger till tidningarna är ju mindre viktigt, det viktigaste är ju vad han gör. Tror att han är medveten om att det kommer krävas värvningar ganska snart om det inte blir bättre än så här. Det gäller ju också att rätt spelare får sparken från något KHL-lag och blir ledig. Det är ett typiskt svenskt beteende att slänga ur sig klyschor vid kristider och jag föredrar nog det framför att göra som Salo när han gick ut och sågade spelare i pressen. Bättre att ta kritiken internt och ligger det någon sanning i historierna om Osten så snålar han inte med den interna kritiken vid kristider.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Tigerman sön 23 nov 2014, 23:38

Riktigt dåligt har det ju sett ut kanske 5-6 matcher nu. Dessförinnan förlorade vi trots att vi spelade rätt bra under stora delar av matchen, men ofta med en dålig period av bristande försvarsspel eller mål i slutminuterna.

Därför tror jag snarast på att man helt enkelt hamnat i en ond cirkel, spelarna tänker för mycket istället för att bara spela. Och tänker man för mycket i hockey så går det för sakta.

Tror att bästa medicinen nu vore att försöka ta bort tänka-momentet. Ändra spelsystem lite och kör på simplare grejor, mer sarg-ut och klassiskt dump-n-chase. Betona vikten av att få in folk på mål, skjut först och tänk sen. Har du en kompis med dig, skjut på benskydden och hugg på returer. Låt några andra spelare testa lira första-PP:t för att få in friska hjärnor i den spelformen. Lyckas man få någon seger den vägen så kan det vända steken fullständigt. Leksand har ju kommit igen trots en katastrofal inledning och deras lag är då i alla fall på pappret inte märkbart bättre än vårt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Pajala mån 24 nov 2014, 06:37

Det jag reflekterade över i ostens inlägg.

(1)
Trist att han i texten fokuserar dåliga resultat på domaren också, som att domaren har ett finger med i Luleås kräftgång, det var lite pinsamt.
Säger det återigen, ingen match avgörs av domaren, laget har 60 minuter på sig att vinna, vinner man inte så är man ett sämre lag.

(2)
Han nämner väl stolpträffarna också, finns inget som heter otur, senaste 15 omgångarna så har Luleå endast vunnit 2 matcher efter full tid, det säger allt, vi är just nu iaf det sämsta laget i SHL.

(3)
Sen att han tycker vi är överlägset bästa lag i
Europa (CHL) så tycker jag att han svamlar, vi är ett mittenlag i år, gamla meriter lever man inte på.

(4)
tror han säger att ingen värvning kommer att ske för att hålla ned lite förväntningar av fansen, tror ändå han scannar av marknaden för att hitta någon ny spelare, men hittar osten ingen så blir det inget nytt m.a.o ...och gör han det så kommer alla att jubla över att osten är ett geni, en win-win situation från herr cheese  Laughing

----

Vi får väl helt enkelt sitta still i båten och lita på att herr Jesu ... att herr cheese får rätt, Luleå har ändå inte musklerna för att värva ett toppnamn, sen hur många vill egentligen komma till Luleå och spela för oss ? Luleå brukar ju alltid hamna sist i enkäter där spelarna säger vad dom tycker om SHL klubbar, visst ... ni säger säkert "men linus klasen då?" .... ja klasen har ju gillat Luleå sedan han var liten grabb, han är väl enda undantaget, men tack för det klasen, det var en fröjd att se den lilla magikern i Luleå, när lär någon sådan värvning hända igen ? är ytterst tveksam till det.

Visst kan vi råka ut för ett kval men vi är inte där ännu, så nu är det upp till alla tränare, spelare och ledning i Luleå hockey att rannsaka sig själv och hitta en lösning, för ju längre kräftgången går ju längre ner vi hamnar i träsket, enda trösten är väl att vi inte kan sjunka så mycket längre ner nu, är väl bara typ 6 poäng ned till Leksands ärofyllda sistaplats.

Man hoppas ju att tomten skulle råka hitta en hård julklapp i den sinande säcken, kul om man kunde byta ut två mjuka mot en hård, typ Dixon/Petrell mot en betydligt bättre julklapp ?
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 24 nov 2014, 07:02

Problemet är ju inte att vi förlorar, eller att vi tidigare visat att vi kan. Problemet är på sättet som vi förlorar matcher. Uppgivenheten, håglösheten och oförmågan.

Viljan finns där säkert inners inne, (ingen tycker om att förlora), men överskuggas ständigt av uppgivenheten och oförmågan som vårt dåliga självöförtroende resulterar i. Det ser närmast helt apatiskt ut på isen.

En Rajala hade inte kunnat ändra på det, om möjligt hade det blivit ännu värre när alla förväntat sig att han allena skulle lösa alla bekymmer. Det är inte många spelare som är så bra att de i lagidrott kan bära ett lag ensamma. Gretzky, Messi och några till men inte Rajala, och knappast någon annan som finns tillgänglig på marknaden heller.

Där är jag helt överrens med Osten, att det är killarna vi har nu som måste hitta tillbaka till sitt eget spel. Hur? Ja det är en annan femma som är upp till lagledningen att lista ut. Bara att hoppas att de gör det snart.

Beträffande försvaret är jag dock oense med Osten, och jag vågar t.o.m. påstå att det är vårt dåliga försvar som bidrar till att helheten ser ut som den gör. Spelet byggs trots allt upp backifrån, och när det inte fungerar, och när ingen trygghet finns i egen zon och man inte vågar lite på varandra, samt så gott som alltid får jobba i uppförsbacka p.g.a. att man bjudit motståndarna på alldeles för enkla mål, ja då säger det sig självt att även forwards försöker med stukade skallar. Det msåte kännas oerhört hopplöst. Det spelar ingen roll hur professionell man är och hur mycket man vill, det där sätter sig i skallen till slut ändå. Allt blir en ond cirkel och negativ energi skapas kring hela laget och det påverkar alla lagdelar och alla spelare och ledare, och detta i sin tur påverkar respektives prestationer.

Att försvaret behöver förstärkas är en no-brainer. Det tyckte jag redan under inledningen av säsongen när det gick bra. Då bjöd vi också på alldeles för enkla mål och misstag i egen zon, och vi fick för många kontringar emot oss när backarna missbedömde situationer vid offensiv blålinje. Då fungerade dock helhetskonceptet eftersom det inte hade hunnit sätta sig i skallen på hela laget ännu och man trodde fortfarande att man var världsbäst. Tror man det, så blir resultaten också ofta därefter.

Leksand är en bra jämförelse Tigerman, i deubbel bemärkelse. Ett praktexempel på vad lite självförtroende kan göra. Precis som du säger har de inte ett jättebra lag på pappret men hela laget uppträder med pondus och alla kämpar och bidrar för varandra. Men eftersom du nu lyfter fram just dem, så kan man ju också säga att deras ledning inom föreningen ganska snabbt vidtog drastiska åtgärder genom att bl.a. 'sparka' ett flertal spelare som förmodligen kostade en hel del, men som inte bidrog i någon positiv mening, utan förmodligen endast slukade energi från övriga laget genom att göra anspråk på speltid och ta plats på träningar och dyl. Hur många omgångar gick det innan huvuden började rulla? 8? 10? Nu var det ju förvisso om möjligt än mer dramatiskt för dem eftersom de inte hade några gamla poäng att luta sig mot och förlorade 8 matcher i rad, men ändå...

Jag tycker inte att det vore fel att sända sådana signaler även till vårat lag, (tänker då t.ex. på Dixon och Petrell), att nu jävlar tolerar vi inte apatin och håglösheten längre. Det spelar ingen roll om du är 'stjärna', presterar du inte så ryker du. Nu vet jag ju inte hur deras kontrakt ser ut, men jag hade då i nuvarande situation sett om det inte fanns en möjlighet att bryta dem. Kan man inte peppa grabbarna i laget till lite mod så får man 'skrämma' dem till att sluta tänka och bara köra istället. Dåligt sätt att förklara mig kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar? Man måste ge dem känslan av att nu har vi inget kvar att förlora, nu är det allt eller inget. Går det åt helvete så skall åtminstone jag stå där med högt huvud och kunna säga att jag givit gärnet i varje byte. Det var nog lite så Leksandsgrabbarna kände, åtminstone inbillar jag mig det.

Givetvis handlar det sedan om att kanalisera denna energin från varje individ och få laget att spela samspelt, det är den svåraste biten, men om varje individ kunde känna som jag beskrivit ovan så vore det i varje fall en liten början. Det skulle inte se så jävla apatiskt och obrytt ut, och individerna skulle höja varandra genom att visa varandra att man ger gärnet på isen.

Jag är helt överens med dig Tigerman om att det är 'sluta tänka' som måste åstadkommas på något vis.

Pep-talk känns emellertid inte så konstruktivt nu, utan det är näven i bordet som gäller. Jag minns själv hur det var när jag lirade sparkboll i min ungdoms dagar. Själv var jag ganska kass, men jag spelade i ett hyfsat lag ändå, men precis som alla lag så hamnade vi såklart i svackor ibland. Det började ofta med att tränarna tryckte på hur bra vi var och försökte få oss att tro på oss själva och allt det där, men det var påfallande ofta först när tålamodet tagit slut och när 'stjärnorna' bänkats som vi alla insåg allvaret, slutat tänka och bara gick in och körde, som vi började vinna igen.  

Sedan som sagt, så borde spelet anpassas efter materialet och inte tvärtom. DÄr är vi överrens. Vi kan inte spela så konstruktivt som vi vill hela tiden. I synnerhet inte i egen zon. Visst, att våga borde uppmuntras, men man borde också uppmuntra att spela enkelt och förklara att man inte måste visa att man duger varje gång man får pucken genom att göra något listigt. Ibland är det bättre att visa att man duger genom att göra det enkla och det rätta i varje situation. Någon som skulle kunna bidra till det är en stabil allroundback med huvudsakliga defensiva kvalitéer som kan visa våra ungtuppar hur hockey liras på senior -nivå. Robin Jonsson kan vara den backen, men frågan är har vi råd att vänta på honom?

Nej, som jag sagt, marknaden är förvisso väldigt smal just nu, men man borde absolut se om man inte kunde få loss någon rutinerad och meriterad back för de pengar som Petrell och Dixon kostar just nu. Det borde vara enklare än att hitta en forward som skulle göra någon skillnad i varje fall. Vad vet jag, kanske görs detta redan bakom kulisserna. Oavsett var Osten lägger ut för rökridåer i pressen.

Risken är att om vi silar som vi gör nu så kommer snart vårt annars mycket kompetenta målvaktspar att haverera också. Lassi har faktiskt hållt en rätt hög nivå hela tiden, även om ett eller annat misstag inte är så konstigt när man utsätts för risken att begå dem, och så många svåra lägen matcherna igenom. Larsson har redan börjat se darrig ut efter en annars stark inledning på säsongen.

Sitter vi väl där sedan med ett målvaktspar som silar, ja då blir det storstryk i matcherna om spelet ser ut som just nu. Det är ju Lassi som hållt nere siffrorna senaste matcherna, (Brynäs undantaget).
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 24 nov 2014, 07:18

Vår formkurva och vår prestation just nu får mig osäkt att tänka på Brynäs för 2 år sedan, eller när det nu var? Året efter de tog sitt senaste SM-guld svarade de ju för ett historiskt dåligt ras i tabellen efter en OK inledning på säsongen. Och de gav formsvackan ett ordentligt ansikte genom att knappt vinna en match på 20 omgångar eller vad det var, och det fullkomligt rasade in mål i röven på dem i match efter match.

Hur många matcher är det kvar tills vi är där?

Det som trots allt gläder en med det minnet är att de faktiskt, mot alla odds, lyckades reda ut säsongen till slut ändå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar mån 24 nov 2014, 09:30

Visst.
OM Osten letar nytt, så inte basunerar han ut det i media. Är han missnöjd med bang-for-the-bucks, så nog fan får berörd(a) spelare veta det.
Lex Jonte Very Happy


Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Beast. mån 24 nov 2014, 11:47

Vänta vänta, vad är det Osten står och säger? Wallmark och Zaar bärande spelare? En 19 respektive 20-åring som ingen av dem gjort en full säsong på SHL-nivå? De är absolut talangfulla spelare som kan och kommer göra avtryck men inte FA-AN är de några spelare man bygger ett lag runt?

Han måste vara felciterad? Finns ju ingen som helst möjlighet att han kan resonera på det där sättet på allvar?
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Pajala mån 24 nov 2014, 11:58

Beast. skrev:Vänta vänta, vad är det Osten står och säger? Wallmark och Zaar bärande spelare? En 19 respektive 20-åring som ingen av dem gjort en full säsong på SHL-nivå? De är absolut talangfulla spelare som kan och kommer göra avtryck men inte FA-AN är de några spelare man bygger ett lag runt?

Han måste vara felciterad? Finns ju ingen som helst möjlighet att han kan resonera på det där sättet på allvar?

nä, nog är det mr cheese egna ord, han tror att några juniorer skall bära Luleå, ha ha ha pig pig
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar mån 24 nov 2014, 13:39

http://www.nsd.se/sport/luleas-sportchef-om-stjarnan-har-inte-levererat-8899956.aspx
Vet int om Osten felciterats av Kurren eller om han sovit på saken, men i NSD idag låter han annars.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt mån 24 nov 2014, 13:42

Ingemar skrev:http://www.kuriren.nu/nyheter/darfor-tanker-lhf-inte-varva-7967107.aspx
Jag lär väl halshuggas, men tillhör ju de som har stort förtroende för Osten och gillar hans sätt att resonera. Visst. Det är säkerligen färgat av att inget han vill ha eller har råd med finns på marknaden just nu. Ger man truppen förtroende kan lite stolpe in få tuppkammen att växa.
Kan ju ha fel.
Mår skit efter den senaste månadens vånda.
Oavsett värvning eller inte.
Nån var inne på att lyfta 4e-linan till första.
Why not?
Lär ju knappast bli ett nerköp jämfört med bröderna+Mampe.

Precis vem minns inte när vi plockade in Bartecko (tidigare än vi skulle) vid en liknande "kris" hur gick det?
Jo det blev en förändring i 3-4 matcher (Bartecko t.o.m lekte choach var det inte R&R som choachade då?) sen var allt som vanligt
Eller Omark ifjol som ju hade en nästan mer negativ effekt på flera spelare mest Klasen som ju slutade att vara den spelare allt kretsade kring och lät Omark ta den rollen i.a.f i början sen blev det ju ingenting i slutspelet trots att man hämtade upp 0-2 till 2-2

Kanske läge att vara kall och vänta det kan ju vända men då tror jag på att man måste ändra spelstil i uppspelsfasen och rent allmänt i försvarsarbetet kör igelkott och kontra

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville mån 24 nov 2014, 14:00

Osten har ju i högsta grad erfarenhet av läget. Glöm inte säsongen efter SM-guldet.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Redbear mån 24 nov 2014, 14:16

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu mån 24 nov 2014, 17:43

Snikne Ville skrev:Osten har ju i högsta grad erfarenhet av läget. Glöm inte säsongen efter SM-guldet.
Leva på gamla meriter går inte allt är färskvara tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu mån 24 nov 2014, 17:53


Fast ibland är det inte fel att släppa spelare som inte presterar som t.ex. Dixon. Har svårt att se hur han ska få fart på fötterna för att leda en kedja?! Sedan tror jag Chris skulle må bra av att slippa brorsan och att Wallmark behöver lite mindre ansvar och hitta tillbaka till det mer fantasifulla spel han bjöd på i början. Nä byt bort Dixon mot en spelare som mest troligt presterar mer och värva en stabil defensiv back.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu mån 24 nov 2014, 17:57

Skulle inte gråta om så Dixon släpptes och vi tog in Lagace och la mer pengar på en riktigt bra back!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Redbear mån 24 nov 2014, 18:27

Tycker det skulle räcka med att värva en bra defensiv back till att börja med. Får vi ordning på defensiven kanske offensiven också kommer. Men det ska ju finnas nåt att värva för en vettig peng. Kanske inte gör det.

Tror knappast Asplöven släpper Lagace till Luleå redan nu.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av icemask mån 24 nov 2014, 18:27

NallePhu skrev:
Snikne Ville skrev:Osten har ju i högsta grad erfarenhet av läget. Glöm inte säsongen efter SM-guldet.
Leva på gamla meriter går inte allt är färskvara tyvärr!
Näe rutin och erfarenhet är inte en färskvara !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken mån 24 nov 2014, 18:31

Redbear skrev:Tycker det skulle räcka med att värva en bra defensiv back till att börja med. Får vi ordning på defensiven kanske offensiven också kommer. Men det ska ju finnas nåt att värva för en vettig peng. Kanske inte gör det.

Tror knappast Asplöven släpper Lagace till Luleå redan nu.

Nej svårt att se att Kenttä släpper en av sina viktigare spelare bara så där. Dessutom så vore det rätt skakigt att ersätta tilltänkta centertanken med en center från Allsvenskan. Lagace gör det bra, och får gärna vara en andra eller tredje center nästa säsong i Luleå. Inte så gynnsamt läge att komma in i Luleå just nu, jag tror likt några andra att det snarare kan bli att nya spelare dras ner i den onda cirkeln som är just nu. Ser också helst en rejäl defensiv back som gör det enkelt, en Robin Jonsson.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu mån 24 nov 2014, 19:17

icemask skrev:
NallePhu skrev:
Snikne Ville skrev:Osten har ju i högsta grad erfarenhet av läget. Glöm inte säsongen efter SM-guldet.
Leva på gamla meriter går inte allt är färskvara tyvärr!
Näe rutin och erfarenhet är inte en färskvara !
Tyvärr så är det färskvara hur än man vrider och vänder på det hela!
Rutin och erfarenhet kan man inte leva på hela livet!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 15 av 21 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet