2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

+29
pingu
MrA
dubstep
icemask
JohanO
Sir Prozac
stormvägen
Kallepedal
BodenSwe
Redbear
CKa
Högljudd
Rönken
Kato
Myrman
Urken
LulefanGBG
Mange
Slapshot
Snikne Ville
Lars158
PM
DonP
Pajala
kniba
Lasse Proppmätt
Donowitz
MickkeJ
Admin
33 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt sön 02 mar 2014, 10:46

Högljudd skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Högljudd skrev:Så jävla skönt att vi slipper Rönken nästa säsong, då kanske vi kan få se ett tacklande Luleå igen.
Har ännu inte sett en tackling gått i mål..

Nä men en tackling nu och då kan ge energi till laget och sänka motståndarnas.
Dagens LHF tacklar minst av alla och utan Hedman hade vi väl inte tacklats alls.
Känslan är att spelarna inte får tacklas och gör du det blir du straffad med Rönkens onds öga.
I min bok är Luleå ett tungt tacklande lag och vad tror du vi var kända för under storhetstiden på 90-talet.
Avskyr Rönkens basket-hockey och hade jag gillat no touch hade jag skitit i hockey och följt basket istället.

Jodå vi kallades i mitten på 90-talet för FULEÅ i början av 90-talet däremot var vi ett gladhockeygäng och kallades för KULEÅ ett smeknamn som hängde med sedan starten i ES.

Men LHF insåg att man kunde inte vinna enbart med snyggt spel man var tvungen att vara tuff också så det satsades en hel del på detta lagbygge som ju senare såklart höll på att försätta föreningen i KK.

Och visst jag håller med om att en tackling kan ge energi till laget.

Men som jag ser det är det inte DÄR det brister hos LHF.

Det brister mest i målskyttet kamperna framför egna och motståndarens mål samt spelet på offensiva blå.

LHF envisas med att vilja vara det spelförande laget äga pucken hela tiden det är det som gör att man inte åker omkring och smäller på så mycket.


Detta gäller dock sällan mot samma typ av lag t.e.x Saik och i viss mån även nåt annat topplag som spelar med fart och vill vårda/äga puckan mycket då vinner man ju nästan alltid tacklingsfajten.
P.g.a att man är helt enkelt tvungna att spela fysiskt också.

Och Saik är heller inget lag som åker omkring och smäller på bara för att smälla på.
Men dem är ändå tuffare än LHF tycker jag och står upp mer.
Det är ju bara Abbotts i LHF som står upp.
Och i viss mån Ledda.
Har du NÅNSIN sett Hedman gå ut och t.e.x ge igen?
I förra matchen Örebro fick ju Omark en ful crosscheking i ryggen (utan att få en 2: med sig)
i ett byte det första jag tänkte var nu kommer Hedman att "märka han" men NEJ hann var knappast intresserad om det då beror på att han redan är klar för en annan klubb eller ej veta jag inte.

Men inte ens Abbotts ville ju ge igen

Det kan ge energi precis som du säger men det KOSTAR också massor av energi det är därför styrspelande lag och lag som bara satsar på kontring också tacklas mycket mer (FBK t.e.x) då dem åker mycket mindre skridskor.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av Lajon sön 02 mar 2014, 11:03

Jag tror att man bara väntar på slutspelet nu.... Transportsträck utan att riskera skador.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av Donowitz sön 02 mar 2014, 11:31

Tycker Olausson och Klasen fungerade rätt fint igår faktiskt. Många bra passningar sinsemellan som tenderade i farliga målchanser. Hoppas att Olaussons formkurva är uppåtgående nu mot slutspelet.

På minussidan hittat vi som vanligt Linus Persson. Har ett farligt skott men tappar ständigt pucken eller blir utmanövrerad. Saknar dessutom speed nog, att bryta sig loss eller att trampa runt någon.

Johan Forsberg har farten och flyger fram, passar bra i en checkande roll men får samtidigt väldigt lite uträttat. Han passar därför bra i en checkande fjärdeline med Fogström som center och Hedman på andra sidan. Lite synd att Fogström hela tiden fått bära brukande formationer, då han har ett större register som hockeyspelare. Samtidigt har han inte sett lika pigg ut som föregående säsong.

Donowitz

Antal inlägg : 4086
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt sön 02 mar 2014, 11:47

Bamsefar skrev:
icemask skrev:
Bamsefar skrev:
icemask skrev:Om rönken försvinner så slipper vi nog mediokra allsvenska värvningarna som vi gör bra och sen tappar, hoppas de3t värvas spets hädanefter

pröjsar du?
Om det är så illa ställt med LHFs ekonomi att jag måste pröjsa så ska nog inte vi på forumet ens drömma om ett guld eller vad tror du ?  

Ska det bara värvas spets som du säger så lär det kosta mer än vad Luleå har råd med så då får vi väl alla bidra med lite mer än bara medlemsavgiften, skulle jag tro.

Hmm är det inte sportchefen som värvar och bygger laget?
Inte Rönken?
Jag tror inte Rönken har tid att hålla på att kolla in spelare i andra ligor/lag varken före eller efter en säsong.
Han har nog fullt upp med att hålla koll på sina egna adepter.

Visst han kanske kan se nån då och då som han kanske tycker verkar vara lovande och ge Osten ett tips men mitt under säsongen har dem full fokus på vad LHF ska göra och det är nog 24/7 som gäller där.
Han drömmer nog om Luleå Hockeys a-lag skulle jag tro.

Och AS-spelar trenden startade ju dessutom INNAN Rönken kom till LHF med Arla & Ola men Rönken tog visserligen med sig några från Almtuna och spädde på myten att LHF värvar bara AS spelare..

Att nästan alla andra lag hängt på AS spelar trenden och att dessutom flera av dem verkligen håller för ES verkar ingen bry sig om Frölunda t.e.x har ju flera från AS.

LHF har ju dessutom värvat flera icke AS spelare främst utländska men även inhemska som t.e.x Pyörälää Koivisto Harju m.fl som inte heller höll måttet när det gällde som mest.


Senast ändrad av Lasse Proppmätt den sön 02 mar 2014, 11:53, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av LulefanGBG sön 02 mar 2014, 11:51

Tydligt att samtliga lag hakat på trenden att värva från AS. Är väl del av en naturlig utveckling när det finns färre spelare att hämta utanför vårt rikes gränser i.o.m. att konkurrensen är hårdare från andra ligor nu är för 10 år sedan.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2014-03-01, SHL-omgång 52, AIK - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet