2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

+32
Urken
GG
Högljudd
Bamsefar
Kagen
icemask
Lajon
dubstep
NallePhu
Donten_
Sir Prozac
Lulefan
Mange
Kato
LHF96
Myrman
Rönken
BodenSwe
Slapshot
Old Brooklyn
Salle
Norlin
PM
Snikne Ville
Redbear
MRGHOST
Pajala
kjell
LulefanGBG
Ingemar
MickkeJ
Admin
36 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Lajon tor 23 jan 2014, 23:07

Det har ju varit Abbott bröderna som varit drivande dom senaste matcherna, det märktes att Chris saknades ikväll.
Allt för tydligt

NÄR bände vi ett underläge sist. När,??
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Rönken fre 24 jan 2014, 00:35

Sträckning i ljumsken på Frallan säger nestor Jonas, vad innebär det i frånvarotid?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Kallepedal fre 24 jan 2014, 12:21

Bara en liten tanke, varför är det fler inlägg i matchtrådar när Luleå har förlorat? Någon amatörpsykolog som har svaret?
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Rönken fre 24 jan 2014, 12:23

Kallepedal skrev:Bara en liten tanke, varför är det fler inlägg i matchtrådar när Luleå har förlorat? Någon amatörpsykolog som har svaret?

Är inte det ett genomgående tema, att klagomål ofta är vad som ventileras och syns/hörs? Se på nya produkter, klagomålen som hörs/syns i början, är man nöjd orkar man inte riktigt ventilera sig. Amatörstämpel? Svar ja bounce
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 24 jan 2014, 13:03

Lars158 skrev:
LulefanGBG skrev:
PM skrev:
Någon som på allvar tror vi har chans på guldet med det här laget och spelet?
Med det här lag, chans ja. Med det här spelet, inte en suck.

Men vi har alla sett hur bra det här laget kan spela när alla är närvarande till 100%. Det här är ett lag som i mitt tycke är mycket mer byggt för slutspel än för serielunk än fjolårets lag.
Fanns mer individuell skicklighet i fjolårstruppen, men det här laget har spelat bättre och stått upp bättre som lag i matcher när det verkligen gällt.

Som jämförelse kan vi t.ex. ta laget som åkte ut i kvarten mot AIK. Det laget, hade i min bok mer individuell skicklighet än årets trupp, och mer individuell skicklighet än fjolårets lag som gick tlll SM-final, men lik förbannat åkte de ut enkelt mot ett AIK som var betydligt bättre rustade för slutspelshockey fast att de hade mycket mindre individuell skicklighet.

Nu har vi individuell skicklighet i laget, om än inte lika mycket, men vi har betydligt bättre slutspelsspelare i år också. Det har vi sett t.ex. i matcherna mot Skellefteå i år. Det har inte enbart med att göra att Skellefteå är sämre i år, (om man nu tycker det), det har med att göra att vi är bättre rustade för den typen av matcher.
Vilka är det som är våra bra slutspels-spelare förutom Abbotts?
Ledin, Fabricius, Hedman, Owuya, Klasen främst. Jag skall motivera:

Ledin: Har vunnit 3 st SM-guld och har varit en av sitt lags viktigaste spelare vid samtliga 3 tillfällen. Finns bara en spelare i ligan som kan konkurrera med Ledin när det gäller att krypa under skinnet på motståndarna. Jämtin, skillnaden är väl att Ledin utöver att krypa under skinnet på motståndarna och dra på sig viktiga utvisningar och dyl. också är en ganska duktig forward. (Säger inte att Jämtin är värdelös men Ledin är helt klart bättre). Bra på att hålla pucken, stark framför mål och inte rädd att ta för sig. Inte oäven vad gäller att göra mål heller. I synnerhet sådana mål som ofta avgör slutspelsmatcher. Dessutom är han en spelare som ALLTID blir bättre i viktiga matcher. Ovärderlig i mina ögon!

Fabricius: En spelare som är beredd att göra skitjobbet till 110% varje byte i varje match. Nutidens Anders Burström om ni frågar mig. Pådrivare med enormt hjärta för klubben och ruggigt bra i alla kritiska lägen som t.ex. boxplay osv. Alltid som bäst när det är viktiga matcher!

Hedman: En av seriens överlägset bästa tacklare. Enormt viktig i slutspelet. Se bara hur betydelsefull han var förra slutspelet med sin arbetsinsats och sitt fysiska spel. Syntes direkt i spelet att Färjestad vågade ta för sig mer fysiskt på isen i de matcher Hedman inte var med i fjol. Om jag inte minns fel så var det också de matcher när Färjestad kunde hota oss. Också en spelare som blir bättre när det hettar till.

Owuya: Definitivt en målvakt med potential att bli guldmålvakt. En av seriens absolut bästa. Jag var jätteorolig över hans form när han var matchotränad och värvades men har bevisat att han var fullt redo från första nedsläpp han stod. Tvivlar någon på att han är bra i slutspel så är det bara att minnas att han nästan på egen hand höll på att skicka ut oss ur kvarten för några år sedan. Han var magisk i den kvartsfinalserien.

Klasen: Helt jävla outstanding förra slutspelet! Trots att han hade en medioker säsong poängmässigt höjde han sig något enormt när det väl kom till kritan. Visade från första match att han inte är det minsta rädd att ta för sig och avgöra matcher. Fullkomligt livsfarlig i Powerplay när han är 100% närvarande i matchen. Potentiell poängkung i slutspelet om vi går långt. Dessutom är han en av de spelare i hela serien som drar på sig mest uppmärksamhet och därigenom ger mer utrymme åt andra. Grymt mycket bättre i ett slutspelet än under serien och jag tycker definitivt att han bevisat för oss att han är som bäst när det verkligen gäller. Jag tror att han kan plocka fram det i år med.

Utöver dem så har vi alltså Abbotts som du själv nämner som alltid är som allra bäst när det verkligen gäller. Vi har Fransson som var helt jävla strålande förra slutspelet, också efter en sådär säsong i övrigt. Tvivlar inte en sekund på att han också är den typ av spelare som verkligen höjer sig när det är viktiga matcher och slutspel. Sedan har vi kvar förra slutspelsjokern Linus Persson kvar i laget. Finns väl egentligen ingenting som talar för att han skall göra ett lika lyckat slutspel i år, men han precis som övriga jag räknat upp visade ju verkligen också att han har en högre nivå att plocka fram när det verkligen gäller. Återstår väl att se om han kan höja sig i år med, nu har han dock kanske en lite annorlunda roll i laget i en annan  kedja men tycker ändå att det var en spelare som höjde sig rejält i slutspelet från att ha gjort en medioker säsong i övrigt.

I år har Abbotts också varit bättre än förra säsongen så mycket talar väl för att de också kan göra ett bättre slutspel än i fjol. Sedan har vi faktiskt backar som Sandström, Skrbek och Jonsson som alla haft en sisådär säsong men som åtminstone har mängder av rutin. Tror att även dessa kommer att höja sig i ett slutspel.

Sist men inte minst har vi i år en spelare som i mina ögon, om han utnyttjas rätt, mycket väl kan vara en potentiell slutspelsjoker. En ung hungrig Wallmark som också i JVM bevisat att han är som bäst när det verkligen gäller. Nu vet jag precis som alla andra att JVM är en annan sak än SM -slutspel men han höjde sig som mest i de viktigaste matcherna och det är ett gott tecken. Dessutom med mer speltid och ansvar i PP är jag övertygad om att utdelningen kommer att komma. Skall man vinna SM-guld måste man nästan ha någon ung kille som blommar ut fullständigt och vågar och tar för sig och som ger mer energi åt övriga laget med sin entusiasm och fräckhet. En sådan hade vi inte fjol, men vi har en sådan spelare i år. Gäller bara att han blommar ut också.

Mycket skall klaffa för att man skall ta SM-guld och det gäller att allting klaffar på en och samma gång, men jag anser att vi år har ett lag som är mer byggt för slutspel och som är bättre lämpat för att gå hela vägen. Sedan om det blir så eller inte får ju framtiden utvisa. Vi hade ett grymt lag för två år sedan, med alla de spelare som flera av oss nu efterlyser och lik förbannat åkte vi ut mot AIK i kvarten. Tämligen enkelt dessutom eftersom så gott som samtliga spelare sket ner sig så fort AIK började tacklas lite. Det kommer inte det här laget att göra i vart fall. Det kan jag lova! Det finns aldrig några garantier och det finns alltid en motståndare på andra sidan. I år skall vi komma ihåg att det finns fler lag som kan hota på allvar också så det kommer att bli ett betydligt tuffare slutspel. I fjol var det i princip bara Skellefteå och Luleå som på allvar kunde utmana om SM-guldet i mina ögon. Det är såklart lätt att säga med facit i hand, Linköping var inget dåligt lag och inte Färjestad heller men de kändes inte riktigt att de räckte till. I år kommer Färjestad att vara betydligt bättre i slutspelet om ni frågar mig. Mer spets, mer bredd och ännu tyngre och jobbigare. Sedan har vi Frölunda som gått som tåget hela säsongen och formligen sprudlar av framåtanda och ungdomlig entusiasm som kan bära riktigt långt. Sedan om det räcker hela vägen får väl framtiden utvisa, men en sak är säker. De är ett betydligt farligare lag i år än i fjol. Sedan har vi Växjö som verkar vara ett otroligt välbyggt lag och kan bli en riktigt obehaglig motståndare i ett slutspel. Och som vanlgit går det aldrig att räkna bort HV71 om de väl tar sig dit. I min värld är det större konkurrens om guldet i år, även om Skellefteå stundtals sett lite darrigare ut i år. De är fler riktigt bra lag i år.


Senast ändrad av LulefanGBG den fre 24 jan 2014, 13:14, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12201
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 24 jan 2014, 13:07

Sedan skall vi komma ihåg att transferfönstret inte stänger fören 27e Februari i år. Vi har ersatt Bellissimo med Owuya. Frågan är hur dyr den sistnämnda vari förhållande till den första men med tanke på att Owuya förmodligen var rätt desperat att hitta en klubb som ville ha honom, samt att han var utan kontrakt och matchotränad tror jag åtminstone inte att han var jättemycket dyrare än Bella. Dessutom har vi fortfarande inte ersatt Oscar Sundh och han var lite av vår "stora värvning" inför denna säsongen. Oavsett vad man tycker om det med facit i hand men han känns ändå som en spelare som borde lämnat lite löneutrymme när han försvann och honom har vi inte ersatt ännu. Det är möjligt att vi inte kommer att göra det heller, men det finns en liten chans. Minns att Luleå faktiskt gjorde sig av med några spelare rätt sent förra säsongen och värvade andra därefter.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12201
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Rönken fre 24 jan 2014, 13:33

Med facit i hand skulle Anttila ha smakat bra, minst sagt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Pajala fre 24 jan 2014, 16:06

PM skrev:
Någon som på allvar tror vi har chans på guldet med det här laget och spelet?

Svar Nej, iofs så har jag aldrig trott på årets lag, vi tar oss inte ens till final i år ....
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 24 jan 2014, 16:37

Pajala skrev:
PM skrev:
Någon som på allvar tror vi har chans på guldet med det här laget och spelet?

Svar Nej, iofs så har jag aldrig trott på årets lag, vi tar oss inte ens till final i år ....
Vet inte vad du trodde om fjolårets lag men känns inte som så många här inne trodde på det laget heller?

Med viss rätta förvisso eftersom vi blev överkörda av SAIK i finalen men vi tog oss trots allt dit. Undrar hur årets lag klarat sig mot SAIK i finalen? Enligt de flesta här ännu mer överkörda men jag undrar jag.

Vihko, Koivisto och Pyörälä var ju inte precis strålande i den finalserien vill jag minnas...inte för att någon annan var strålande heller men de tre är ju dem folk verkar sakna mest från i fjol och dem som gjorde oss så mycket bättre i fjol enligt vissa här.

Förresten, jämför fjolårets lag i matcherna mot SAIK jämfört med årets lag i matcherna mot SAIK. Jag anser att vi kunnat hävda oss mycket bättre mot dem i år. Det kan säkert förklaras av vissa med att SAIK är sämre i år, men de har fått behålla i princip alla nyckelspelare så så himla mycket sämre kan de inte vara. De leder ju serien ännu mer överlägset i år, trots att de haft svackor och dessutom finns fler bra lag i år än i fjol, enligt min mening, så konkurrensen är högre i år. Att de inte skulle vara motiverade eller taggade till hundra i varje match kan jag köpa, men inte en chans i helvete att de inte skulle vara det mot oss!

Men visst, SAIK har lite mer lättstressad backupsättning i år, och det är en bidragande orsak, men jag tycker ändå att vi också varit betydligt bättre i matcherna mot SAIK i år än i fjol av egen kraft. Vi har fler jobbiga spelare som kan och orkar sätta press på den högt upp i banan hela tiden och stressa dem till misstag.

Jag säger igen. I ett slutspel:

Vihko, Pyörälä, Koivisto, Sandell = 0 SM- guld tillsammans. (Om jag nu inte räknat fel och missat något?)


eller...

Ledin, Forsberg = 4 Sm-Guld tillsammans.


För mig är svaret ganska enkelt. Rutin, och vinnarskalle är A och O i ett slutspel. Där kommer man inte särskilt långt med bara teknik och finess. Visst, det behövs också för att gå hela vägen, men inte i samma utsträckning som vilja att vinna och ruitn. Åtminstone inte i min bok. Det har vi sett otaliga gånger. Någon som tyckte att vi eller HV71 hade sämre lag på pappret än det AIK som slog ut oss bådad? Inte jag i varje fall, men AIK hade ett i det närmaste perfekt lagbygge för slutspelshockey med spelare som Ahsltrom x2, Salmonsson, Bång, Blomdahl osv. Oftast dessa spelare som avgjorde också och som var fruktansvärt jobbiga att möta. De körde skiten ur oss.

Men visst jag håller med er i att jag gärna sett ens petsspelare till, av typ Anttilla -klass. Jag tror också att det kanske behövs för att vinna SM-guldet, men jag tycker absolut inte att det har laget har sämre chans än laget i fjol, trots att det enligt vissa har besitter mindre finess och spets.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12201
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 24 jan 2014, 16:50

Beträffande Ledin så tror jag folk underskattar betydelsen av att ha honom i laget. Tror inte man kan få en viktigare rollspelare i ett slutspel faktiskt. Och inte fan är han dålig under serien heller. 20 poäng, (varav 8 mål), på 39 matcher och 12+ (Bäst i laget bland forwards, näst bäst i hela laget). Inte fy skam för att vara en s.k. 'brunkare'!

Men ni 'skyller' väl hans stats på att han lirat med Olausson och Klasen kan jag tro och det kan ligga lite i det men i sådant fall kan man också sägas att han kanske gjort ännu mer poäng från December och framåt om han fått spela med några andra kedjekamrater för dem han lirar med nu är iskalla båda två och har varit det länge nu.

Nej oavsett vad man säger så är Ledin kanske vår viktigaste utespelare.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12201
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Pajala fre 24 jan 2014, 17:59

hoppas det lossnar för klasen och olle till slutspelet, men har som en otäck känsla att dom har klart med andra lag och därför har tappat motivationen, Wallmark på olles plats skulle kanske hjälpa den kedjan framåt ändå.

Matchen mot Örebro visar hur jävla dålig årets trupp kan vara, visst matcherna mot SAIK säger att det finns mer i laget men emellanåt så har vi blivit nollade 8 gånger eller så i serien.

Jag saknar spelare med jävlar anamma som kan vända en sådan match, just nu så ser alla så små och rädda ut, ingen som tar tag i det hela och vänder på steken.

Just därför tror jag att Luleå inte kommer vidare i ett slutspel, vi har inte dom spelarna i laget enligt mig.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Snikne Ville fre 24 jan 2014, 21:37

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6388
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2014-01-23, SHL-omgång 42, Örebro - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet