Johan Harju

+103
farre
Blinders
Lillajag
Norrlandstoken
Hankburger
pelle
Anthrax
GustenA
Tony Moore
GLHF
icemask
Dustin
Ferros
Jokerman
MrScout
Patrik82
Jimmy_Vegas
Qirren
Neurofunk20
Pontaking
MiCCe
Kapten Haddock
Groggen79
Old Brooklyn
PM
Kocur
ski3r
Luleåfan
nummer 17
Knäcktomten
Wolfhunter
JuniorX
delphi
Mickeee
johan74
stormvägen
JohanO
Meyhem
kokostrollet
Hedanders
LuleåWinston
DonP
Jonken
tibet
Dalle
Calle
Kagen
Lars158
Puckad
KaptenBlodskelett
CKa
Norlin
Sportchefen #2
Sir Prozac
Scouten
JoakimJ
Dentos
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
FruktHamster
Rikky
Ingemar
knutten
Micke80
Lulefan
kniba
Donowitz
Lajon
Myrman
Pajala
Mr Bister
Rönken
hokkzorz
LulefanGBG
Kraftkung
Urken
BodenSwe
Redbear
Wirbelwind
Ulfstrk
Kallepedal
Slapshot
Hellcop
amarule
NilsOskar
Tigerman
Bamsefar
Sundance Kid
pingu
ezz
Chris Hendrix
Mange
Salle
LubosC
Snikne Ville
Rayko
Zeb Macahan
Sven Savage
NallePhu
Dave Rock
Black Prince
Beast.
MickkeJ
107 posters

Sida 9 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Jonken 2017-02-04, 10:57

Jag kan bara tala för mig själv; och: Jag tycker Johan Harju gör ett helt OK jobb i Luleå hockey. Tycker faktiskt han har sett bättre och bättre ut på senare tid (trots att laget gått kräftgång).

Jag tycker att Johans rörlighet och fart succesivt blivit bättre mot slutet. Märks främst i hans checkingspel, -där han faktiskt nu jobbar med BETYDLIGT längre avstånd/ytor nord/syd. Han tar definitivt pucken in på mål mer nu än tidigare.

Alla vet ju att Johan är produktionsmässigt effektivast nära motståndarnätet. Därför är det givetvis A & O -att han fixar att hinna till nätet i anfallen -samt även hem igen i försvarsspelet.

Johan precis som i princip alla våra andra spelare i dagens spelsystem; har problem med att utnyttja "första läget" -när man kommer över blå. Det skall bågas, vändas ifrån -och väntas lagkamrater att passa till. Sedan givetvis drivet in RAKT -och ÄNDA IN till kassen i anfallszonen; när någon av de våra har puck i anfallszonen. (På detta sätt har puckhållaren chansen att lira in pucken till de in drivande spelarna från blå linjen -ända till målgården: Ifall det bara finns EN spelare som driver hela vägen in istället för att "båga ur". Typ: På ren jävla instinkt borde detta ge tre olika lägen att passa in pucken:

- Vid blå.
- I övre slottet
- Lägga in den framför kassen.

Lyckas man få in pucken till spelaren som driver in; blir det i princip ALLTID en RIKTIGT BRA målchans. Och: OK: Detta har ju också en backsida: Vad händer om vi tappar puck där? En av våra killar (den som driver) är på väg i motsattriktning. Dock: Beroende var spelaren som passar pucken befinner sig i offensiv zon; ger detta ända tre -alt 4 spelare som är i positioner att försvara en eventuell kontring. Och detta kan ju inte vara allt för svårt att snacka ihop sig om i ledningsgruppen -samt i femmorna.

Vi har GOTT OM spelare som är i princip stöpta till att vara TOK-effektiva i driva in på kassen. Att i samband med detta i större procent utnyttja ett första läge -samt skapa o ordning och tvinga motståndare ur sina trygga försvarspositioner och falla in mot sin egna målvakt. Detta ger även rätt trevliga ytor uppe vid blå för andra lägen -i samma ögenblick som vi HAR spelare i nyllet I RÄTT LÄGE på motståndar keepern.
Just att utnyttja första läget; ger också otroligt nog även en positiv effekt till försvarsspelet: I modern två-vägs-hockey åker även motståndarna hem hårt utav H! Detta innebär att ÄVEN motståndarspelarna är på väg i full karriär -åt "fel håll" -för att få optimalt med folk med i sina spelvändningar OM vi skulle tappa pucken. Summa summarium: Det är garanterat fler motståndare som har fel rörelseriktning -än vad vi får dessa fall. Ur coachningsperspektiv modell effektivare; ger detta ett smart övertag åt båda håll.

Idag tror jag att vi har en dålig vana att undermedvetet försöka hitta nycklar mot organiserat motståndarförsvar -istället för att göra något vettigare av de naturliga tiondelar -som ett motståndarförsvar ÄR oorganiserat.

Man skall helt enkelt foka mer på plocka ut det effektivaste av första läget; och se andra läget som ren bonus. I anfallszonen skall man inte spela till sig mer tid med pucken -utan använda tiden man vunnit från motståndarna effektivare.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av GustenA 2017-02-04, 22:04

Blev Harju skadad eller bänkad i matchen idag mot Brynäs borta?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Anthrax 2017-02-04, 23:30

GustenA skrev:Blev Harju skadad eller bänkad i matchen idag mot Brynäs borta?

Nån lär ju få bära hundhuvudet..
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders 2017-02-06, 00:12

Slänger in denna länk här också. Alltså varifrån JAG fått att Harju inte kommer vilja spela för Bulan/Rönken.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article20241362.ab

Några tankar kommer upp:
1. Kan man sparka Harju med 2 år kvar på kontraktet när han nu också fått ett C på bröstet?
2. Om Harju sparkas, och går till exempelvis Brynäs, var kommer då Omark hamna säsongen 18/19? Hos oss eller i Gävle?

Sen vidare tankar:
Bulan + Cam = Chris
Chris + LHF = C
Harju - C = Sad

Vilka spelare ställer sig på Harjus sida vid en sådan maktkamp? Vilka väljer Chris?

Har Bulans spel kanske ändrats så att en spelartyp som Harju passar in?

Har Harjus spel ändrats så att vår kapten platsar i laget?

Detta med att Bulan är på ingång kanske inte bara är en dans på rosor...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz 2017-02-06, 08:31

Hedanders skrev:Slänger in denna länk här också. Alltså varifrån JAG fått att Harju inte kommer vilja spela för Bulan/Rönken.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article20241362.ab

Några tankar kommer upp:
1. Kan man sparka Harju med 2 år kvar på kontraktet när han nu också fått ett C på bröstet?
2. Om Harju sparkas, och går till exempelvis Brynäs, var kommer då Omark hamna säsongen 18/19? Hos oss eller i Gävle?

Sen vidare tankar:
Bulan + Cam = Chris
Chris + LHF = C
Harju - C = Sad

Vilka spelare ställer sig på Harjus sida vid en sådan maktkamp? Vilka väljer Chris?

Har Bulans spel kanske ändrats så att en spelartyp som Harju passar in?

Har Harjus spel ändrats så att vår kapten platsar i laget?

Detta med att Bulan är på ingång kanske inte bara är en dans på rosor...

Jag kryper till korset och medger att jag hade glömt detta. Men att han skulle ha det inskrivet i kontraktet som nån sa var det jag reagerade mest mot. Sånt låter ju bara löjligt.

Intressanta är ju frågorna du ställer, finns mycket som är oklart idag.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r 2017-02-06, 09:05

hokkzorz skrev:
Hedanders skrev:Slänger in denna länk här också. Alltså varifrån JAG fått att Harju inte kommer vilja spela för Bulan/Rönken.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article20241362.ab

Några tankar kommer upp:
1. Kan man sparka Harju med 2 år kvar på kontraktet när han nu också fått ett C på bröstet?
2. Om Harju sparkas, och går till exempelvis Brynäs, var kommer då Omark hamna säsongen 18/19? Hos oss eller i Gävle?

Sen vidare tankar:
Bulan + Cam = Chris
Chris + LHF = C
Harju - C = Sad

Vilka spelare ställer sig på Harjus sida vid en sådan maktkamp? Vilka väljer Chris?

Har Bulans spel kanske ändrats så att en spelartyp som Harju passar in?

Har Harjus spel ändrats så att vår kapten platsar i laget?

Detta med att Bulan är på ingång kanske inte bara är en dans på rosor...

Jag kryper till korset och medger att jag hade glömt detta. Men att han skulle ha det inskrivet i kontraktet som nån sa var det jag reagerade mest mot. Sånt låter ju bara löjligt.

Intressanta är ju frågorna du ställer, finns mycket som är oklart idag.

Harju har knappast presterat på en nivå som gör att han kan diktera villkoren för vilken tränare som ska plockas in....
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Qirren 2017-02-06, 11:41

Saker och ting kan ju ändras. För er som följer Premier League i fotboll vet ju att Mourinho skeppade Mata när han var i Chelsea för att nu vara en viktig del i United under honom.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-02-06, 11:46

Platsar han inte, så är det bara att peta. Aldrig varit med om en sådan icke-fråga. Han får ställa sig i led med alla andra.

Angående dina funderingar med Chris.. ja tack. Spelar ingen roll att han inte är den spelare han en gång var. Jag saknar honom så. Vi har inga pådrivare i laget längre.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz 2017-02-06, 12:26

Urken skrev:Platsar han inte, så är det bara att peta. Aldrig varit med om en sådan icke-fråga. Han får ställa sig i led med alla andra.

Angående dina funderingar med Chris.. ja tack. Spelar ingen roll att han inte är den spelare han en gång var. Jag saknar honom så. Vi har inga pådrivare i laget längre.

Beror ju på vad du menar med pådrivare. Enligt Sweatt så har han aldrig spelat i ett lag som jobbar så hårt, så då är ju frågan vad han skall driva på?

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Qirren 2017-02-06, 12:45

Chris är en spelare som HV-fansen i princip vill skeppa bort. Ska vi bygga laget på ännu en reject från ett annat lag? Nej dags att hitta något nytt. Vi har redan en trupp fylld med grovjobbare. Det sista som behövs är en till.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Pajala 2017-02-06, 12:50

hokkzorz skrev:
Urken skrev:Platsar han inte, så är det bara att peta. Aldrig varit med om en sådan icke-fråga. Han får ställa sig i led med alla andra.

Angående dina funderingar med Chris.. ja tack. Spelar ingen roll att han inte är den spelare han en gång var. Jag saknar honom så. Vi har inga pådrivare i laget längre.

Beror ju på vad du menar med pådrivare. Enligt Sweatt så har han aldrig spelat i ett lag som jobbar så hårt, så då är ju frågan vad han skall driva på?

Vilka jobbar hårt? Luleå? Tror herr sweatt mörkar sanningen litegrann, Luleå jobbar hårt under vissa perioder i matcherna men som oftast blir det betongben och alla kryper ned i målvaktens område, nä detta Luleå imponerar inte alls, varken fart, fysik eller kondition finns.

Ett hederligt jävlar anamma saknas helt enkelt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18135
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz 2017-02-06, 12:55

Pajala skrev:
hokkzorz skrev:
Urken skrev:Platsar han inte, så är det bara att peta. Aldrig varit med om en sådan icke-fråga. Han får ställa sig i led med alla andra.

Angående dina funderingar med Chris.. ja tack. Spelar ingen roll att han inte är den spelare han en gång var. Jag saknar honom så. Vi har inga pådrivare i laget längre.

Beror ju på vad du menar med pådrivare. Enligt Sweatt så har han aldrig spelat i ett lag som jobbar så hårt, så då är ju frågan vad han skall driva på?

Vilka jobbar hårt?  Luleå?  Tror herr sweatt mörkar sanningen litegrann, Luleå jobbar hårt under vissa perioder i matcherna men som oftast blir det betongben och alla kryper ned i målvaktens område, nä detta Luleå imponerar inte alls, varken fart, fysik eller kondition finns.

Ett hederligt jävlar anamma saknas helt enkelt.

Hahaha, Jag är ledsen Pajala, men det går inte att tolka allting som svart, det funkar lixom inte. Du kan ju inte säga: "Det är tyst från spelarna, ingen som säger nått i tidningarna över hur segt och slött spelet ser ut" och sen när nån går ut och säger vad dom tycker så är det direkt "Ja det är klart han säger så, han ljuger ju eller mörkar såklart, vi har ju sett sanningen".

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz 2017-02-06, 12:58

Qirren skrev:Chris är en spelare som HV-fansen i princip vill skeppa bort. Ska vi bygga laget på ännu en reject från ett annat lag? Nej dags att hitta något nytt. Vi har redan en trupp fylld med grovjobbare. Det sista som behövs är en till.

Jag gillar Chris som spelare, han spelade alltid med hjärtat ovanpå tröjjan och gav allt i alla matcher. MEN som det ser ut i truppen med alla förlängningar så är jag rätt tveksam faktist. I sånt fall skulle vi behöva bryta upp ett par tre kontrakt för att göra plats för Chris och eventuellt ett par junisar till.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Bamsefar 2017-02-06, 12:59

Qirren skrev:Chris är en spelare som HV-fansen i princip vill skeppa bort. Ska vi bygga laget på ännu en reject från ett annat lag? Nej dags att hitta något nytt. Vi har redan en trupp fylld med grovjobbare. Det sista som behövs är en till.

Att kalla Chris för en "reject från ett annat lag" är väl lite i underkant och visar att man inte förstår vad det innebär att ha en spelare som vill leda pär exempel Nej, Chris Abbott kommer aldrig o vinna poängligan och förmodligen kommer o ta en o annan utvisning men han kommer o driva laget o visa hjärta i varje byte.

Vi har ju prövat nytt, den ene huserar i fjärdelinan o den andre åkte hem.

Btw, samma resonemang innefattar även Klasen och Omark, "rejects från ett annat lag oxo."
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12036
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Qirren 2017-02-06, 15:48

Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Dustin 2017-02-06, 15:52

Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

Jag håller med. Vi behöver få in spets på centerpositionen och det tillför inte Chris. Han har endast gjort 4poäng på 20matcher i år och vilket är 0,2ppm, som parentes snittar Mouillierat 0,33 ppm med sina 12 poäng på 36 matcher.

Dustin

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-02-06, 16:06

Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Qirren 2017-02-06, 16:11

Urken skrev:
Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Ja. Såvitt jag vet så var det Chris som satt med en penna och skrev på ett kontrakt med HV 71.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-02-06, 16:28

Qirren skrev:
Urken skrev:
Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Ja. Såvitt jag vet så var det Chris som satt med en penna och skrev på ett kontrakt med HV 71.

Det där var ett nytt sätt att se på det, minsann. Det ska jag komma ihåg, när du skriver på ett nytt kontrakt för ett nytt företag då du fått gå från ditt nuvarande arbete.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Bamsefar 2017-02-06, 18:17

Qirren skrev:
Urken skrev:
Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Ja. Såvitt jag vet så var det Chris som satt med en penna och skrev på ett kontrakt med HV 71.

Det finns inga omständigheter i din värld , va?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12036
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lajon 2017-02-06, 18:28

Har Harju bytt namn till Chris?

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Qirren 2017-02-06, 19:37

Urken skrev:
Qirren skrev:
Urken skrev:
Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Ja. Såvitt jag vet så var det Chris som satt med en penna och skrev på ett kontrakt med HV 71.

Det där var ett nytt sätt att se på det, minsann. Det ska jag komma ihåg, när du skriver på ett nytt kontrakt för ett nytt företag då du fått gå från ditt nuvarande arbete.
Nu var det väl inte så att han fick sparken och tvingades bort? Var förmodligen skillnader i löneförhandlingen som gjorde att det blev som det blev. Sen erbjöd väl Osten till slut en hög lön men Chris nekade ändå då han redan bestämt sig för HV. Med facit i hand blev det nog det bästa för Luleå sett till hur Chris presterat den här säsongen.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-02-06, 19:47

Qirren skrev:
Urken skrev:
Qirren skrev:
Urken skrev:
Qirren skrev:Ja för Fabbe, Forsberg osv driver inte laget med hårt jobb och slit i varje byte. Chris valde att ta sina sista år som SHL-mässig spelare i ett annat lag tyvärr. Det finns ingen mening att leva kvar i det förflutna.

Att dra in Klasen och Omark?? Skillnaden är att INGET SHL-lag hade sagt nej till dessa två herrar så det blir ju bara löjligt.

"valde".. Smile Precis så var det.
Ja. Såvitt jag vet så var det Chris som satt med en penna och skrev på ett kontrakt med HV 71.

Det där var ett nytt sätt att se på det, minsann. Det ska jag komma ihåg, när du skriver på ett nytt kontrakt för ett nytt företag då du fått gå från ditt nuvarande arbete.
Nu var det väl inte så att han fick sparken och tvingades bort? Var förmodligen skillnader i löneförhandlingen som gjorde att det blev som det blev. Sen erbjöd väl Osten till slut en hög lön men Chris nekade ändå då han redan bestämt sig för HV. Med facit i hand blev det nog det bästa för Luleå sett till hur Chris presterat den här säsongen.

".. inte så att han fick sparken och tvingades bort?" - ja, vi ser det lite olika, du och jag. Tror vi rundar av diskussionen eller gör som Lajon säger, och byter tråd.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pelle 2017-02-10, 14:11

Att få igång Harju borde vara prio ett för nuvarande och framtida tränare. Tyvärr bestämde sig Osten för att förlänga ett långt kontrakt med honom, vilket kan vara en av hans största misstag som sportchef. Men för närvarande sitter vi i en situation att han sänker en av våra två första kedjor.

I vilken miljö passar Harju bäst? Tycker han fungerat bäst som målskytt, som alltid går mot bortre stolpen. Han sätter puckarna ganska ofta i såna lägen när han får chansen. Men han behöver medspelare som skapar ytor och levererar dessa smörpass. Lavander och Omark är det klassiska exemplet. Jag är tveksam till att han har en defensiv roll, då han är för långsam och svag i närkamperna.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Micke80 2017-02-10, 16:00

Utan att veta vad Harju tjänar så skulle jag vilja säga att vi får ut precis det man kan förvänta sig av honom ofensivt.
Är väll egentligen bara 1-2 säsonger han gått bättre än han gör i år.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pingu 2017-02-10, 17:56

pelle skrev:Att få igång Harju borde vara prio ett för nuvarande och framtida tränare. Tyvärr bestämde sig Osten för att förlänga ett långt kontrakt med honom, vilket kan vara en av hans största misstag som sportchef. Men för närvarande sitter vi i en situation att han sänker en av våra två första kedjor.

I vilken miljö passar Harju bäst? Tycker han fungerat bäst som målskytt, som alltid går mot bortre stolpen. Han sätter puckarna ganska ofta i såna lägen när han får chansen. Men han behöver medspelare som skapar ytor och levererar dessa smörpass. Lavander och Omark är det klassiska exemplet. Jag är tveksam till att han har en defensiv roll, då han är för långsam och svag i närkamperna.

Håller med, synd att Osten skrev fast han på så lång tid. Och dessutom ska han vara kapten?
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pingu 2017-02-10, 17:56

pelle skrev:Att få igång Harju borde vara prio ett för nuvarande och framtida tränare. Tyvärr bestämde sig Osten för att förlänga ett långt kontrakt med honom, vilket kan vara en av hans största misstag som sportchef. Men för närvarande sitter vi i en situation att han sänker en av våra två första kedjor.

I vilken miljö passar Harju bäst? Tycker han fungerat bäst som målskytt, som alltid går mot bortre stolpen. Han sätter puckarna ganska ofta i såna lägen när han får chansen. Men han behöver medspelare som skapar ytor och levererar dessa smörpass. Lavander och Omark är det klassiska exemplet. Jag är tveksam till att han har en defensiv roll, då han är för långsam och svag i närkamperna.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Anthrax 2017-02-10, 18:01

Gör Fabbe eller Foppa eller nån sån till kapten, det torde vara en god start att se en gammal god Harju. Snacka om spelare som inte vuxit med uppgiften.
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Wolfhunter 2017-03-02, 08:51

I våra kretsar är det tråkigt nog emellanåt helt ok att slentrianmässigt dissa egna spelare och ledare. Det har genom åren funnits några av våra egna som hånats som vore de nåt katten släpat in.
Just nu är det helt ok att för gemene man framföra diverse nedsättande om Kapten Harju, som skall skeppas, fråntas C:et mm. Samme kapten som faktiskt leder den interna poängligan.
Att han är så usel och inget har att bidra med som oftast framförs utan någon som helst motivering utan har blivit någon slaggs "Mode-mantra" känns rätt märkligt.
Det pratas ibland om klubbhjärta och jag vågar påstå att Harju har ett av de största Luleåhjärtan som finns.
Kritik skall alla få när de förtjänar det. Detta icke skrivet apropå tidigare inlägg i denna tråd. Mer en allmän reflektion efter att ha läst en massa inlägg i andra trådar här, på Fb/Twitterkommentarer, mm.
För att inte Harjus ben pinnar på som Foppas, kan han jobba effektivt och göra nytta för laget, mer än vad många hobbyexperter verkar tro.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-03-02, 09:10

Wolfhunter skrev:I våra kretsar är det tråkigt nog emellanåt helt ok att slentrianmässigt dissa egna spelare och ledare. Det har genom åren funnits några av våra egna som hånats som vore de nåt katten släpat in.
Just nu är det helt ok att för gemene man framföra diverse nedsättande om Kapten Harju, som skall skeppas, fråntas C:et mm. Samme kapten som faktiskt leder den interna poängligan.
Att han är så usel och inget har att bidra med som oftast framförs utan någon som helst motivering utan har blivit någon slaggs "Mode-mantra" känns rätt märkligt.
Det pratas ibland om klubbhjärta och jag vågar påstå att Harju har ett av de största Luleåhjärtan som finns.
Kritik skall alla få när de förtjänar det. Detta icke skrivet apropå tidigare inlägg i denna tråd. Mer en allmän reflektion efter att ha läst en massa inlägg i andra trådar här, på Fb/Twitterkommentarer, mm.
För att inte Harjus ben pinnar på som Foppas, kan han jobba effektivt och göra nytta för laget, mer än vad många hobbyexperter verkar tro.

Beror dels på vad man har för förväntningar på honom och dels det faktum att han har ett C på bröstet. Jag - med flera - förväntar oss något bra jävla mycket bättre än det han levererat hittills.

Sedan kan du vända på steken: ska "egna spelare" ha något slags frikort från kritik? Det är bara att vänja sig vid den stora, elaka världen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Wolfhunter 2017-03-02, 11:40

Urken skrev:
Wolfhunter skrev:I våra kretsar är det tråkigt nog emellanåt helt ok att slentrianmässigt dissa egna spelare och ledare. Det har genom åren funnits några av våra egna som hånats som vore de nåt katten släpat in.
Just nu är det helt ok att för gemene man framföra diverse nedsättande om Kapten Harju, som skall skeppas, fråntas C:et mm. Samme kapten som faktiskt leder den interna poängligan.
Att han är så usel och inget har att bidra med som oftast framförs utan någon som helst motivering utan har blivit någon slaggs "Mode-mantra" känns rätt märkligt.
Det pratas ibland om klubbhjärta och jag vågar påstå att Harju har ett av de största Luleåhjärtan som finns.
Kritik skall alla få när de förtjänar det. Detta icke skrivet apropå tidigare inlägg i denna tråd. Mer en allmän reflektion efter att ha läst en massa inlägg i andra trådar här, på Fb/Twitterkommentarer, mm.
För att inte Harjus ben pinnar på som Foppas, kan han jobba effektivt och göra nytta för laget, mer än vad många hobbyexperter verkar tro.

Beror dels på vad man har för förväntningar på honom och dels det faktum att han har ett C på bröstet. Jag - med flera - förväntar oss något bra jävla mycket bättre än det han levererat hittills.

Sedan kan du vända på steken: ska "egna spelare" ha något slags frikort från kritik? Det är bara att vänja sig vid den stora, elaka världen.
Jag har som de flesta hafthögre förväntningar på laget och naturligtvis även då Harju denna säsong. Kristik och då saklig sådan är inget konstigt för mig.
Det jag vänder mig emot är att det emellanåt blir helt legalt att öppet håna en spelare eller ledare i LHF. Jag vet egentligen inte vad som exakt skrivits här. Det var en allmän reaktion på att just nu verkar det inte behöva motiveras alls om man hackar lite nedsättande på Harju. Om någon presenterar en genomtänkt analys eller kritik en viss match där man kan lyfta något konkret är en sak. Det var inte det jag vände mig emot.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-03-02, 12:26

Wolfhunter skrev:
Urken skrev:
Wolfhunter skrev:I våra kretsar är det tråkigt nog emellanåt helt ok att slentrianmässigt dissa egna spelare och ledare. Det har genom åren funnits några av våra egna som hånats som vore de nåt katten släpat in.
Just nu är det helt ok att för gemene man framföra diverse nedsättande om Kapten Harju, som skall skeppas, fråntas C:et mm. Samme kapten som faktiskt leder den interna poängligan.
Att han är så usel och inget har att bidra med som oftast framförs utan någon som helst motivering utan har blivit någon slaggs "Mode-mantra" känns rätt märkligt.
Det pratas ibland om klubbhjärta och jag vågar påstå att Harju har ett av de största Luleåhjärtan som finns.
Kritik skall alla få när de förtjänar det. Detta icke skrivet apropå tidigare inlägg i denna tråd. Mer en allmän reflektion efter att ha läst en massa inlägg i andra trådar här, på Fb/Twitterkommentarer, mm.
För att inte Harjus ben pinnar på som Foppas, kan han jobba effektivt och göra nytta för laget, mer än vad många hobbyexperter verkar tro.

Beror dels på vad man har för förväntningar på honom och dels det faktum att han har ett C på bröstet. Jag - med flera - förväntar oss något bra jävla mycket bättre än det han levererat hittills.

Sedan kan du vända på steken: ska "egna spelare" ha något slags frikort från kritik? Det är bara att vänja sig vid den stora, elaka världen.
Jag har som de flesta hafthögre förväntningar på laget och naturligtvis även då Harju denna säsong. Kristik och då saklig sådan är inget konstigt för mig.
Det jag vänder mig emot är att det emellanåt blir helt legalt att öppet håna en spelare eller ledare i LHF. Jag vet egentligen  inte vad som exakt skrivits här. Det var en allmän reaktion på att just nu verkar det inte behöva motiveras alls om man hackar lite nedsättande på Harju. Om någon presenterar en genomtänkt analys eller kritik en viss match där man kan lyfta något konkret är en sak. Det var inte det jag vände mig emot.

Jag förstår vad du menar, men vi lever inte i en utopi där alla skriver välutvecklade saker, varje gång. Ibland är man bara så less så det enda man orkar få ur sig är någon nedsättande one-liner.
Det är som sagt inte optimalt, men för mig fullt förståeligt. Oavsett vilken spelare det gäller.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders 2017-03-02, 22:58

Skulle vilja skriva vad jag tycker om Johan Harju. Detta är vad jag anser, mina egna tankar.

Jag vill inte att folk börjar skriva saker som att jag är dum i huvudet, att jag inte kan nåt om hockey eller att jag älskar Osten och Skuggan.

Så...

Johan Harju är en riktigt bra hockeyspelare och precis som alla hockeyspelare har han sina styrkor och svagheter.

Han är en målskytt. Han är stor och stark och bra på att täcka puck. Harju ska ha en speluppläggare som ger honom smörpass för honom att trycka in i nät. Kennedy var troligen tänkt att bli detta passningsgeni men det gick ju som det gick.

Harju är inte en spelare som ska styra ett PP eller ens spela BP. Det var vi andra som ska göra som exempelvis Fabbe, Foppa, Masto, Falk och sedan använda speedkulor för kontringar som Sweatt och Junttila.

Harju är inte nån pådrivare på isen. Jag har ingen aning om hur han är i omklädningsrummet.

Jämför Harju med Abbott. Chris fick igång medspelarna och ställde krav. Det kanske Harju också gör fast på ett annat sätt, jag vet inte. Det jag tycker mig se är att Harju inte är en sådan kapten som Luleå är van vid. Vi brukar ha Powerforwards och defensiva backar, iaf oftast. Alltså är han en annan sorts kapten än exempelvis Abbott. Däremot måste man ju säga att Harju inte blir avstängd inför viktiga matcher... Men JAG tycker inte Harju är en kapten.

Harjus poäng per säsong i SHL: 4 (rookiesäsong), 22, 28, 49(!), 25, 28, 28, 12 (återkomst från Jokerit) och 28.

Hittills i år har han gjort 24 och som vi vet har det varit en jävla skitsäsong. Men 4p på de sista matcherna så är han uppe i sin vanliga poängsvit.

Jag tänker att om man gör en assist så har LAGET gjort ett mål. Jag skulle inte bry mig om Jan Sandström hade gjort 14 mål denna säsong och Bill Sweatt 21 smörpass till honom. Konstigt, ja! Men om laget vunnit, så hade jag tagit det alla dagar i veckan!

Det jag vill ha sagt:
Harju ÄR en bra spelare och om kontraktet på 4 år var bra för båda parter så är jag nöjd.

MIN slutsats:
Harju ska användas på det han är bra på. Han ska skjuta direkt. Ungefär som Petter Emanuelsson används.

Harju ska inte vara kapten. Han ska inte bära det yttersta ansvaret bland spelarna för att få igång laget. Jag gillade när han kom tillbaks från Jokerit, då han hade ett A med Fabbe och Janne när Chris var avstängd. Jag kan se Harju som A med Fabbe eller Mikkelson som C.



Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Puckad 2017-03-02, 23:18

Hedanders skrev:Skulle vilja skriva vad jag tycker om Johan Harju. Detta är vad jag anser, mina egna tankar.

Jag vill inte att folk börjar skriva saker som att jag är dum i huvudet, att jag inte kan nåt om hockey eller att jag älskar Osten och Skuggan.

Så...

Johan Harju är en riktigt bra hockeyspelare och precis som alla hockeyspelare har han sina styrkor och svagheter.

Han är en målskytt. Han är stor och stark och bra på att täcka puck. Harju ska ha en speluppläggare som ger honom smörpass för honom att trycka in i nät. Kennedy var troligen tänkt att bli detta passningsgeni men det gick ju som det gick.

Harju är inte en spelare som ska styra ett PP eller ens spela BP. Det var vi andra som ska göra som exempelvis Fabbe, Foppa, Masto, Falk och sedan använda speedkulor för kontringar som Sweatt och Junttila.

Harju är inte nån pådrivare på isen. Jag har ingen aning om hur han är i omklädningsrummet.

Jämför Harju med Abbott. Chris fick igång medspelarna och ställde krav. Det kanske Harju också gör fast på ett annat sätt, jag vet inte. Det jag tycker mig se är att Harju inte är en sådan kapten som Luleå är van vid. Vi brukar ha Powerforwards och defensiva backar, iaf oftast. Alltså är han en annan sorts kapten än exempelvis Abbott. Däremot måste man ju säga att Harju inte blir avstängd inför viktiga matcher... Men JAG tycker inte Harju är en kapten.

Harjus poäng per säsong i SHL: 4 (rookiesäsong), 22, 28, 49(!), 25, 28, 28, 12 (återkomst från Jokerit) och 28.

Hittills i år har han gjort 24 och som vi vet har det varit en jävla skitsäsong. Men 4p på de sista matcherna så är han uppe i sin vanliga poängsvit.

Jag tänker att om man gör en assist så har LAGET gjort ett mål. Jag skulle inte bry mig om Jan Sandström hade gjort 14 mål denna säsong och Bill Sweatt 21 smörpass till honom. Konstigt, ja! Men om laget vunnit, så hade jag tagit det alla dagar i veckan!

Det jag vill ha sagt:
Harju ÄR en bra spelare och om kontraktet på 4 år var bra för båda parter så är jag nöjd.

MIN slutsats:
Harju ska användas på det han är bra på. Han ska skjuta direkt. Ungefär som Petter Emanuelsson används.

Harju ska inte vara kapten. Han ska inte bära det yttersta ansvaret bland spelarna för att få igång laget. Jag gillade när han kom tillbaks från Jokerit, då han hade ett A med Fabbe och Janne när Chris var avstängd. Jag kan se Harju som A med Fabbe eller Mikkelson som C.
+1
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av icemask 2017-03-03, 09:45

Puckad skrev:
Hedanders skrev:Skulle vilja skriva vad jag tycker om Johan Harju. Detta är vad jag anser, mina egna tankar.

Jag vill inte att folk börjar skriva saker som att jag är dum i huvudet, att jag inte kan nåt om hockey eller att jag älskar Osten och Skuggan.

Så...

Johan Harju är en riktigt bra hockeyspelare och precis som alla hockeyspelare har han sina styrkor och svagheter.

Han är en målskytt. Han är stor och stark och bra på att täcka puck. Harju ska ha en speluppläggare som ger honom smörpass för honom att trycka in i nät. Kennedy var troligen tänkt att bli detta passningsgeni men det gick ju som det gick.

Harju är inte en spelare som ska styra ett PP eller ens spela BP. Det var vi andra som ska göra som exempelvis Fabbe, Foppa, Masto, Falk och sedan använda speedkulor för kontringar som Sweatt och Junttila.

Harju är inte nån pådrivare på isen. Jag har ingen aning om hur han är i omklädningsrummet.

Jämför Harju med Abbott. Chris fick igång medspelarna och ställde krav. Det kanske Harju också gör fast på ett annat sätt, jag vet inte. Det jag tycker mig se är att Harju inte är en sådan kapten som Luleå är van vid. Vi brukar ha Powerforwards och defensiva backar, iaf oftast. Alltså är han en annan sorts kapten än exempelvis Abbott. Däremot måste man ju säga att Harju inte blir avstängd inför viktiga matcher... Men JAG tycker inte Harju är en kapten.

Harjus poäng per säsong i SHL: 4 (rookiesäsong), 22, 28, 49(!), 25, 28, 28, 12 (återkomst från Jokerit) och 28.

Hittills i år har han gjort 24 och som vi vet har det varit en jävla skitsäsong. Men 4p på de sista matcherna så är han uppe i sin vanliga poängsvit.

Jag tänker att om man gör en assist så har LAGET gjort ett mål. Jag skulle inte bry mig om Jan Sandström hade gjort 14 mål denna säsong och Bill Sweatt 21 smörpass till honom. Konstigt, ja! Men om laget vunnit, så hade jag tagit det alla dagar i veckan!

Det jag vill ha sagt:
Harju ÄR en bra spelare och om kontraktet på 4 år var bra för båda parter så är jag nöjd.

MIN slutsats:
Harju ska användas på det han är bra på. Han ska skjuta direkt. Ungefär som Petter Emanuelsson används.

Harju ska inte vara kapten. Han ska inte bära det yttersta ansvaret bland spelarna för att få igång laget. Jag gillade när han kom tillbaks från Jokerit, då han hade ett A med Fabbe och Janne när Chris var avstängd. Jag kan se Harju som A med Fabbe eller Mikkelson som C.
+1
+1
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Sportchefen #2 2017-03-03, 10:19

Harju har varit en målskytt men han är det inte längre. Han bränner lika mycket som någonsin Junttila eller Fabbe, och han är en av de spelare som har allra mest PP-tid.
Någon skrev någonstans att han gör medspelare bättre. Jag kan inte se att han någonsin varit en sådan spelare. Han skapar inga ytor åt andra och numera kan han inte skapa dem åt sig själv längre.
Han har blivit bättre i defensiven, men han har inte farten att åka ifatt någon utan använder klubban. Han har blivit bättre i spelet kring sargen men är fortfarande vek i närkamper. Jag minns fortfarande när Illari Filppula förnedrade honom snett bakom Luleås mål, tog pucken och passade fram till ett avgörande mål.
Det värsta är dock hans utstrålning. Han har samma kroppshållning som en Lorangaflaska och i intervjuer är han menlös. När det känns tufft, det smäller och något händer och ledaren ska kliva fram, alla tittar efter kaptenen och ser att...just ja, det är ju Harju som är vår kapten...och han ser ju ut så där. Det är ju samma kille som satte Todd i skiten på blålinjen och i stället för att backchecka som ett svin klev han in genom båsdörren och bytte.
Att säga att det smittar laget är en underdrift.
Nu ska Bulan in som tränare och vi vet alla vad det betyder i kravbilden.
Situationen är redan nu fullständigt ohållbar med Harju som kapten och även för fortsättningen. Återstår för Luleå att förklara läget och kanske även kanske försöka hjälpa Harju att hitta en liga där hans kvalitéer kan räcka till att producera, han kan tjäna ungefär samma pengar och att han kan lämna med hedern i behåll. Schweiz är uteslutet, Tyskland sannolikt också. Österrike eller Italien kan funka.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pingu 2017-03-03, 11:43

Sportchefen #2 skrev:Harju har varit en målskytt men han är det inte längre. Han bränner lika mycket som någonsin Junttila eller Fabbe, och han är en av de spelare som har allra mest PP-tid.
Någon skrev någonstans att han gör medspelare bättre. Jag kan inte se att han någonsin varit en sådan spelare. Han skapar inga ytor åt andra och numera kan han inte skapa dem åt sig själv längre.
Han har blivit bättre i defensiven, men han har inte farten att åka ifatt någon utan använder klubban. Han har blivit bättre i spelet kring sargen men är fortfarande vek i närkamper. Jag minns fortfarande när Illari Filppula förnedrade honom snett bakom Luleås mål, tog pucken och passade fram till ett avgörande mål.
Det värsta är dock hans utstrålning. Han har samma kroppshållning som en Lorangaflaska och i intervjuer är han menlös. När det känns tufft, det smäller och något händer och ledaren ska kliva fram, alla tittar efter kaptenen och ser att...just ja, det är ju Harju som är vår kapten...och han ser ju ut så där. Det är ju samma kille som satte Todd i skiten på blålinjen och i stället för att backchecka som ett svin klev han in genom båsdörren och bytte.
Att säga att det smittar laget är en underdrift.
Nu ska Bulan in som tränare och vi vet alla vad det betyder i kravbilden.
Situationen är redan nu fullständigt ohållbar med Harju som kapten och även för fortsättningen. Återstår för Luleå att förklara läget och kanske även kanske försöka hjälpa Harju att hitta en liga där hans kvalitéer kan räcka till att producera, han kan tjäna ungefär samma pengar och att han kan lämna med hedern i behåll. Schweiz är uteslutet, Tyskland sannolikt också. Österrike eller Italien kan funka.


Jättebra skrivet! Håller fullständigt med.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders 2017-03-03, 14:55

pingu skrev:
Sportchefen #2 skrev:Harju har varit en målskytt men han är det inte längre. Han bränner lika mycket som någonsin Junttila eller Fabbe, och han är en av de spelare som har allra mest PP-tid.
Någon skrev någonstans att han gör medspelare bättre. Jag kan inte se att han någonsin varit en sådan spelare. Han skapar inga ytor åt andra och numera kan han inte skapa dem åt sig själv längre.
Han har blivit bättre i defensiven, men han har inte farten att åka ifatt någon utan använder klubban. Han har blivit bättre i spelet kring sargen men är fortfarande vek i närkamper. Jag minns fortfarande när Illari Filppula förnedrade honom snett bakom Luleås mål, tog pucken och passade fram till ett avgörande mål.
Det värsta är dock hans utstrålning. Han har samma kroppshållning som en Lorangaflaska och i intervjuer är han menlös. När det känns tufft, det smäller och något händer och ledaren ska kliva fram, alla tittar efter kaptenen och ser att...just ja, det är ju Harju som är vår kapten...och han ser ju ut så där. Det är ju samma kille som satte Todd i skiten på blålinjen och i stället för att backchecka som ett svin klev han in genom båsdörren och bytte.
Att säga att det smittar laget är en underdrift.
Nu ska Bulan in som tränare och vi vet alla vad det betyder i kravbilden.
Situationen är redan nu fullständigt ohållbar med Harju som kapten och även för fortsättningen. Återstår för Luleå att förklara läget och kanske även kanske försöka hjälpa Harju att hitta en liga där hans kvalitéer kan räcka till att producera, han kan tjäna ungefär samma pengar och att han kan lämna med hedern i behåll. Schweiz är uteslutet, Tyskland sannolikt också. Österrike eller Italien kan funka.


Jättebra skrivet! Håller fullständigt med.

Håller också med om det du skriver. Till viss del. Som jag skrev tidigare så ser jag det som att Harju, trots all tid i PP, inte skjuter utan förväntas hålla i pucken.

Men jag tror också helt och hållet att Bulan inte vill se han som kapten, och inte jag heller. Liknelsen till Lorangaflaskan var bra!

Men "nånschtans" måste han ju ha ledarkvaliteer då han fick vara vikarierande A efter Jokerit-sejouren och sen C under Fagervall.

Harju hade målskytt skånskan när han kom från KHL men den suddades ut när han blev kapten. Slump? Kanske... Men jag tror att han känner ett för stort ok på sina axlar iom detta.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Wolfhunter 2017-03-03, 16:08

Jag tror inte på någon koppling mellan C:et och poängproduktionen. Däremot att hockeyn har förändrats och det har blivit trängre i Harjus traditionella ytor framför kassen, samtidigt som försvaren och målvakterna har utvecklats mer än Harju själv. Huruvida Harju lidit av att spela i en svagare omgivning i år än på länge lämnar jag osagt. Det är möjligt att han blir utbytt som Kapten om Bulan tar över och de funderingar som framförts här stämmer. Det visar sig om några månader. Annars tackar man för en vettig Harju-analys av Hedanders Smile
Han har säkerligen sina brister vår kapten. För mig är han en av de som efter sin karriär kommer att vara ihågkommen oavsett. En i Vårat Gäng!

Wolfhunter

Antal inlägg : 1141
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Puckad 2017-03-03, 17:12

Att Hajen spelar center är, för mig, ett tydligt tecken på att lagbygget inte blev som vi önskat.
Att vi har centrar som spelar vinge och vingar som spelar center säger en hel del.
En av mina förhoppningar för nästa år är att våra värvningar för nästa år gör att vi kan spela dom vi redan har på de platser de var tänkta.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Micke80 2017-03-04, 07:10

Ni får förtydliga för mig lite för nu hänger jag inte med. Handlar debatten om Harjus varande som kapten eller Harjus varande som spelare.

För mig personligen så har Harju uppfyllt förväntningarna rent poängproducerande.

Däremot används hans bästa egenskaper dåligt då man har honom som spelmotor i PP, men å andra sidan så klarar ingen annan heller av att vara spemotorn.
Han utstrålar också fel energi för att vara kapten.

Ska jag sumera hans varande i LHF så säger jag att han ska få stanna och spela ut kontraktstiden, han gör ungefär det man kan förvänta sig och det han alltid gjort, förutom den enorma säsongen då ÖTK fick sitt genombrott.
Däremot tycker jag manska befria honom från kaptens rollen nästa år.

Kan man sen förstärka laget så att man kan använda Harju i en kedja med en riktigt bra spelmotor och en riktigt bra powerforward tror jag han kan göra än mer poäng. Får han rollen att leta fria ytor medan spelmotorn och tredjelänken skapar ytor för varandra, och Harju får, lite i skymundan, leta fria ytor för skott och styrning så tror man kan få se mer poäng av honom.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders 2017-03-04, 10:08

Micke80 skrev:Ni får förtydliga för mig lite för nu hänger jag inte med. Handlar debatten om Harjus varande som kapten eller Harjus varande som spelare.

Mitt inlägg handlar om båda frågeställningarna!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av NallePhu 2017-03-04, 11:00

At Harju leder den interna poängligan är mer bristen /avsaknaden av en bärande målskytt, Sedan så kan man vrida och vända detta med Harju hur mycket man än vill men fakta är HAN är ingen raket på buggarna och där klickar det hela på gott & ont!

Sedan att Bulan tar över nästa säsong så ser jag det som otroligt svårt att han ens kommer ta plats i truppen, Bulan kommer vara mer krävande i speeden än de övriga som varit och Harju sade innan han skrev på 4års kontraktet HAN vill INTE ha Bulan eller Rönken om HC i Luleå då skulle han inte signat på!

Så frågan är vad händer nu med Harju nästa säsong min gissning han kommer på eget bevåg lämna Luleå för söka spel i en annan liga....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18144
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hedanders 2017-03-04, 12:21

NallePhu skrev:At Harju leder den interna poängligan är mer bristen /avsaknaden av en bärande målskytt, Sedan så kan man vrida och vända detta med Harju hur mycket man än vill men fakta är HAN är ingen raket på buggarna och där klickar det hela på gott & ont!

Sedan att Bulan tar över nästa säsong så ser jag det som otroligt svårt att han ens kommer ta plats i truppen, Bulan kommer vara mer krävande i speeden än de övriga som varit och Harju sade innan han skrev på 4års kontraktet HAN vill INTE ha Bulan eller Rönken om HC i Luleå då skulle han inte signat på!

Så frågan är vad händer nu med Harju nästa säsong min gissning han kommer på eget bevåg lämna Luleå för söka spel i en annan liga....

Det är ju också en möjlighet. Det jag tänker om Harju inte får plats i truppen och drar/skeppas är väl vad Omark tycker om det. Vill han till Luleå då om klubben brutit ett muntligt löfte till hans barndomskompis?
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av NallePhu 2017-03-04, 12:45

Hedanders skrev:
NallePhu skrev:At Harju leder den interna poängligan är mer bristen /avsaknaden av en bärande målskytt, Sedan så kan man vrida och vända detta med Harju hur mycket man än vill men fakta är HAN är ingen raket på buggarna och där klickar det hela på gott & ont!

Sedan att Bulan tar över nästa säsong så ser jag det som otroligt svårt att han ens kommer ta plats i truppen, Bulan kommer vara mer krävande i speeden än de övriga som varit och Harju sade innan han skrev på 4års kontraktet HAN vill INTE ha Bulan eller Rönken om HC i Luleå då skulle han inte signat på!

Så frågan är vad händer nu med Harju nästa säsong min gissning han kommer på eget bevåg lämna Luleå för söka spel i en annan liga....

Det är ju också en möjlighet. Det jag tänker om Harju inte får plats i truppen och drar/skeppas är väl vad Omark tycker om det. Vill han till Luleå då om klubben brutit ett muntligt löfte till hans barndomskompis?
Tror inte det spelar så jäkla så stor roll det är mer fansen som är oroliga, Det är nog mer till hur tänker Omark etc etc än vad Harju gör skulle jag vilja säga!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18144
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Jokerman 2017-09-04, 15:05

Fan va gött att läsa intervjun med Harju Very Happy Helt rätt tänk!

Johan Harju - Sida 9 Skyrma32

Johan Harju - Sida 9 Skyrma33

Johan Harju - Sida 9 Skyrma34

Johan Harju - Sida 9 Skyrma35

Johan Harju - Sida 9 Skyrma33

Johan Harju - Sida 9 Skyrma31
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hellcop 2017-10-24, 21:44

Hajen felfri 9:e matchen i rad och dessutom målskytt, var e alla Hajenhaters?
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 583
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av hokkzorz 2017-10-24, 21:46

Hellcop skrev:Hajen felfri 9:e matchen i rad och dessutom målskytt, var e alla Hajenhaters?

vänta bara snart kommer ett felskär som resulterar i ett skott på mål av motståndarna.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken 2017-10-24, 21:57

Gör han bra ifrån sig, får han inte kritik. Han har snarare fått beröm, om än mer måttligt. 9 matcher är inte särskilt många, sett till hur många som han inte upplevt förväntningarna sedan tidigare.

Men ja. Han gör det bra nu.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Bamsefar 2017-10-24, 22:03

Hajen skall ha kritik när han inte fungerar men också framhållas när det går bra och till sist så är det väl så att man vinner som ett lag och förlorar som ett lag.
Är ganska övertygad om att det inte finns några s k "hajenhaters" på det här forumet. Är det inte lite fjortisvarning på sådana omdömen ?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12036
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 9 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet