2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

+41
Salle
MickkeJ
chiII
PM
Sir Prozac
cavenn
pingu
Donten_
Pajala
KUCERA
GG
stormvägen
rasbiologen
Myrman
FruktHamster
Lajon
storstruten
Mange
Kagen
LHF96
Kato
#96
Purre
NallePhu
Bamsefar
HalleLuleå
knutten
barbapapi
Zeb Macahan
Lars158
Snikne Ville
Lasse Proppmätt
LulefanGBG
kjell
Rönken
Slapshot
BodenSwe
Urken
MRGHOST
Redbear
Admin
45 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av LulefanGBG tor 03 okt 2013, 10:50

Det har gått dåligt med målskyttet två matcher i rad nu. Mot seriens överlägset bästa lag på bortaplan. Samt mot seriens överlägset mest försvarsinriktade lag, på hemmaplan förvisso. Självklart borde vi gjort några mål det håller jag med om. Samtidigt var vi innan dessa matcher ett av de lag som hade gjort flest mål.

JAg tycker att det sett riktigt bra ut offensvit sett den här säsongen i de inledande 5 matcherna. Ser inge större anledning till oro för att man gjort få mål mot just dessa lag. VIsst det finns alltid en risk att det sätter sig i huvudet hos spelarna men innan vi sett det så tycker jag inte att det finns anledning att måla fan på väggen. Vi har ju bevisligen naturliga målskyttar i laget.

Däremot tycker jag att många gnäller på t.ex. Sundh och Olausson. Jag håller med om att Sundh var blek första 2 matcherna men tycker att han kommit mer och mer mot slutet. Var riktigt bra hemma mot Modo och riktigt bra borta mot HV. Sedan var han inte lika bra borta mot Skelleftå men det var ingen i Luleå som var. Igår var han helt osynlig det håller jag med om, men tyckte egentligen bara att det var Klasen som lyckades med sina grejer i offensiv zon igår. Vad gäller Olausson så håller jag med om att han varit blek i inledningen men vet också att han brukar behöva en hel del matcher på sig att komma igång. I så gott som samtliga matcher hittills tycker jag faktiskt att kedjan med Klasen, Olausson, Forsberg varit bäst på plan offensivt. Men givetvis kan man förvänta sig ännu mera av de lirarna.

Jag sade man skulle ge dem 10 matcher, och vi är snart där, kanske börjar jag luta över åt att sära på dem trots allt. Det enda problemet som jag ser med det är att jag snarare tror att Olaussons underprestation har med hans egen inställning att göra, än med sin kedjeomgivning. Han kommer inte vara bättre i någon annan kedja är jag rädd. Inte såhär tidigt på säsongen. Däremot finns ju möjligheten att Klasen och Foppa skulle bli ännu bättre med en annan center mellan sig. En annan kedja som jag förväntat mig mer av är trillingarna. De har inte varit genomgående bra i många matcher och har inte gjort många poäng heller. Så vad gör man?

Jag skulle faktiskt vilja se:

*Abbott, Abbott, Persson - Vi vet vad de kan, de har fungerat förut och jag ser ingen anledning att sära på dem så tidigt.

*Klasen, Fogström, Forsberg - Fogström är riktigt vass offensivt, farlig och stark framför motståndarkassen och dessutom är han en av de bästa om inte den bästa centern vi har på att backchecka. Så den kedjan skulle bli lite stabilare defensivt också.

*Ledin, Olausson, Sundh - Här skulle Ola få allt glansutrymme själv, däremot tror jag inte han skulle få lika mycket ro att glida. Ledin lägger inte fingrarna emellan om han tycker att kedjekamraterna lägger latsidan till. Olausson är trots allt dessutom riktigt bra på att hitta instick framför mål och annat och där gillar både Sundh och Ledin att hålla till.

*Fabricius, Mannberg/Truckno, Hedman - Tung, och stark kedja. Jobbig att möta.

Nu utgick jag alltså ifrån vilka forwards som fanns med igår. Hade gärna sett Wallmark centra en 4e-line eller alternativt kedjan med Ledin och Sundh och låtit Ola centra 4e-kedjan om det visar sig fungera dåligt mellan "smålänningarna".



LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av knutten tor 03 okt 2013, 11:37

Det jag tänkte på när Hjelm fick slå en straff var ju att han var den som gjorde den stora grodan i egen zon som höll på att kosta ett baklängesmål.
Han tappade pucken framför eget mål.
Tränarna kanske ville visa att han har bra förtroende och få honom på bättre tankar. Kan ha fel, men det var det första jag tänkte på.

Det kommer alltid bra och mindre bra perioder. Nu när vi har svårt att göra mål släpper vi ju inte in några heller. Vi gjorde en hel del mål i de tidigare matcherna. Såna här perioder kommer och går. Att prata om nyförvärv och "vilka ska göra målen" är kanske inte riktigt rätt. Luleå har visat att man kan göra mål, men så fort man hamnar i en svacka så kommer snacket upp. Lite tråkigt.
Vi kommer tillbaka.

Publiksiffrorna överlag är riktigt dåliga. 4489 var väl ett av de bättre Wink Skämt åsido. Det stod först på hockeyligan 4889 vilket även står på aftonbladet. Märkligt. Men 4489 sas på c-more, så det lär stämma.

Luleå kanske gjorde rätt som inte tog in transatlanter, trots allt. Hur många har egentligen utmärkt sig hittills?
Trodde mycket på Hensick men han har inte visat något än.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Kato tor 03 okt 2013, 12:35

knutten skrev:
Tränarna kanske ville visa att han har bra förtroende och få honom på bättre tankar. Kan ha fel, men det var det första jag tänkte på.
Tänkte precis samma.


Kolarik är väl den transatlant som utmärkt sig mest, men han spelade väl i Europa redan innan så det är ingen AHL-värvning.

Kato

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-01-21
Ort : Götalaborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av LulefanGBG tor 03 okt 2013, 12:38

knutten skrev:stämma.

Luleå kanske gjorde rätt som inte tog in transatlanter, trots allt. Hur många har egentligen utmärkt sig hittills?
Trodde mycket på Hensick men han har inte visat något än.
Hensick är utan tvekan största besvikelsen för mig såhär långt. Några lag har lyckats med sina transatlantvärvningar, andra har misslyckats.

Bäst hittills har Örebro lyckats.
Sämst hittills har Modo lyckats.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av BodenSwe tor 03 okt 2013, 21:44

Jo, att ta in en transatlant behöver absolut inte hjälpa.
Och känns ju inte som Osten har dem bästa kontakterna när det gäller nordamerika. Känns som han ska ha råflyt och få helt rätt kille isåfall.

Men nog saknar man en "superstar" eller vad man ska kalla det. Klasen är ju det närmaste men klingar alltid bättre med ett utländskt namn.

Men samtidigt så verkar ju Cehlarik och Wallmark göra det väldigt bra ifrån sig i Asplöven. Vill så gärna se dem få ett antal chanser i Luleå, och ta in någon fler forwards ( fast man samtidigt dumpar någon ) ökar ju inte chanserna för dem.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Rönken tor 03 okt 2013, 21:50

Jag är lite osäker på om spelare är vad som behövs just nu, det har gått 7 omgångar och Luleå ligger trea och har blandat och gett. Tycker det är lite för kort tidsspann samtidigt som det inte varit en katastrof direkt. Men visst en sniper eller pp-back av rang drömmer väl alla lag, supporters och sportchefer om ..

Tycker att stora frågetecknet är powerplay, varit två säsonger med mindre bra powerplay nu med Rönnquist. Återigen är det mindre bra powerplay nu denna säsong, vet inte om jag köper hela snacket om att ge det tid.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Snikne Ville tor 03 okt 2013, 22:18

Rönken skrev:Jag är lite osäker på om spelare är vad som behövs just nu, det har gått 7 omgångar och Luleå ligger trea och har blandat och gett. Tycker det är lite för kort tidsspann samtidigt som det inte varit en katastrof direkt. Men visst en sniper eller pp-back av rang drömmer väl alla lag, supporters och sportchefer om ..

Tycker att stora frågetecknet är powerplay, varit två säsonger med mindre bra powerplay nu med Rönnquist. Återigen är det mindre bra powerplay nu denna säsong, vet inte om jag köper hela snacket om att ge det tid.
Precis, vi är i toppen av ES trots spelare som vi skall kuna kräva mer av som Olle, Sundh o Linus P. Dessutom vassa juniorer vid sidlinjen, Nej, det skall till något alldeles extra om det skall värvas.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6386
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 04 okt 2013, 11:05

icemask skrev:Nja jag är inte orolig för vem som ska göra målen, det är inte skyttet det är fel på utan VEM ska ta skitjobbet framför och bara låta målvakten se en hockeybyxa och inte kunna komma ut mot skytten ?
Ahlsenfelt var på 100% av puckarna som gick på mål, han fick suga åt sig returerna relativt ohotad mm mm !
Lindström skjuter en halvlös handledare från blå i mål för saik bara för att ericsson står med sin röv i masken på målvakten, det är det jobbet som fattas !
Precis bra analys det ser ju ut som dem 3 föregående åren just nu
LHF äger puck trycker på i anfallszonen är spelmässigt överlägsna men deras anfall är väldigt lika varandra..
Alltid samma uppspel alltid samma ryss sväng vid högra kanten sett från rautios ögon.
Med några få undantag så gör LHF samma sak om och om igen och det är ganska så lätt för en motståndare att försvara sig mot det.

Dem få ggr dem gör nåt annorlunda så skapas det också direkt en farlighet.

Men då finns det inte någon som skymmer mål eller är beredd att ta returer
Ingen vill gå in och grisa.
Vet inte om det beror på att dem känner sig så överlägsna att dem tror att det "ordnar sig nog ändå"
Eller så är dem bara för bekväma för att ta skitjobbet i omg 6 av 55.

Vore jag rönken skulle dem som har den uppgiften fått göra idioten 100 ggr dagen efter matchen.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 04 okt 2013, 11:27

LHF96 skrev:Jag har då aldrig fattat hypen kring Leksand, finner ingenting intressant med den klubben
Vi som är gamla nog för att ha sett dem på 70-talets mitt förstår hypen ganska så lätt.

Då hade dem ett makalöst bra lag med massor av ingridienser i det.
Grovjobbare många lirare som Hans Jax t.e.x en skitbra och "galen" målvakt i Christer Abrahamsson = jämför med Myllys finnhumör så hajjar du.

Dessutom så spelade dem en oerhört attraktiv och rolig hockey mätt med den tidens sätt att spela hockey.

Då hade man ju regler som redline-offside blockering mm
(Blockering innebar för dem som aldrig sett det att man ställde sig vid sargen formerade skridskorna som ett V mot sargen och satte pucken i V:et sen kom det massor av lagkamrater.motståndare och tryckte fast den som stod med pucken mot sargen,motståndarna försökte naturligtvis få loss pucken)

Och flygande byten fanns inte utan man spelade tills man var trött och då blockerade man pucken om man ville byta eller så bytte man när spelet blev avblåst av annan anledning.

Och endast dem TUFFA grabbarna hoppade över sargen in i båset dem flesta gick genom båsdörren och man bytte också hela femman.

Det var tider det Smile


Senast ändrad av Lasse Proppmätt den fre 04 okt 2013, 11:33, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Snikne Ville fre 04 okt 2013, 11:29

Jag ber er kolla på Ledda, Hedman och Foppa. Hör av er om ni inte anser att de tar jobbet framför mål.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6386
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 04 okt 2013, 11:37

Nja Snikne Ville mot LIF så tyckte jag det var väldigt tunt med den saken Klasens alla skott i slottet t.e.x så var det ju bara HAN som var i slottet Foppa var nån annanstans och kom in efteråt.
Ola vet nog inte om att det finns ett område som kallas slottet Smile hmm det var väl lite väl taskigt mot han men han spelar mycket hellre i hörnen och kring tekningscirklarna än i gröten framför mål.

Hedman såg jag knappt i matchen Ledda var däremot bra men så mycket skymma/grisa framför mål gjorde han inte

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Snikne Ville fre 04 okt 2013, 13:58

OK, då ser ni hockey på annat sätt än mig. För mig är bristerna framförallt att man inte får igenom bra skott när det finns skymning och att man är för dålig på att avluta på sidledsspel, dvs få förflyttning på målvakten. Som mot Leskand blir ju alla skott i magen eftersom målvkakten får stå i position.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6386
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Rönken fre 04 okt 2013, 14:00

Överlag tycker jag Luleå varit dålig på att få pucken på mål, framför allt från back-positionen, och gärna i powerplay hittils. Fast mot Leksand tycker jag även att skymningar samt stök&bök framför mål var princip obefintligt.

Nå väl, ny match nya tag ikväll, mot AIK, får Bella stå?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand - Sida 6 Empty Sv: 2013-10-02, SHL-omgång 07, Luleå - Leksand

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet