Björklöven

+32
Lehto
Metheuz
Sportchefen #2
Dustin
Urken
Blinders
Pajala
Jonken
Micke80
Hankburger
NallePhu
Old Brooklyn
Tony Moore
Norlin
Puckad
Jokerman
knutten
Redbear
Snikne Ville
Lars158
Zeb Macahan
Högljudd
Bilderberg
Myrman
pingu
Dave Rock
jimpa99
LulefanGBG
FruktHamster
rasbiologen
BodenSwe
Salle
36 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville tis 04 feb 2020, 22:05

Vem kan Kenttä tänka sig efter Fagervall...Rönken, Åhlund, Wallson..? Nån ur Schlefftes bås?
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jokerman tis 04 feb 2020, 23:01

Håller tummarna för att löven inte går upp, det gynnar inte våra intressen såvida inte SAIK ramlar ut och det kommer inte hända nu.

En sak i taget.

Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Old Brooklyn ons 05 feb 2020, 12:10

Jokerman skrev:Håller tummarna för att löven inte går upp, det gynnar inte våra intressen såvida inte SAIK ramlar ut och det kommer inte hända nu.

En sak i taget.

Very Happy
Ekonomiskt sett så blir det ju en jävligt billig bortamatch om man jämför med Leksand eller Oskarshamn (om nu Löven skulle byta plats med någon av dem).
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad ons 05 feb 2020, 12:38

Hellre Löven än Modo.
Men Modo verkar vilja köpa sig en vinst i finalserien.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av NallePhu ons 05 feb 2020, 13:04

Tar hellre Löven än MoDo den saken är klar!

Sedan att Jocke lämnar handlar väl mer om söka en ny utmaning men dra till Skåne för att få den i Malmö, Jag är osäker totalt om det är rätt ställe att hitta den nya utmaningen för det laget är på g nedåt igen tyvärr iom Rögle har blåst om dem i alla moment!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Tony Moore ons 05 feb 2020, 13:42

NallePhu skrev:Tar hellre Löven än MoDo den saken är klar!

Sedan att Jocke lämnar handlar väl mer om söka en ny utmaning men dra till Skåne för att få den i Malmö, Jag är osäker totalt om det är rätt ställe att hitta den nya utmaningen för det laget är på g nedåt igen tyvärr iom Rögle har blåst om dem i alla moment!
"Nånstansch" måste han ju dra Wink
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av NallePhu fre 07 feb 2020, 18:39

Enl Höken är Jocke klar för dödhökarna 2år från 2020-05-01 och 2år framåt, Känns som en icke logisk transfer i mina ögon1

Sedan lär väl oddsen inte vara så höga att Håkan Åhlund sparkade IKO till ny tränare i Löven!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Hankburger fre 07 feb 2020, 20:23

NallePhu skrev:Enl Höken är Jocke klar för dödhökarna 2år från 2020-05-01 och 2år framåt, Känns som en icke logisk transfer i mina ögon1

Sedan lär väl oddsen inte vara så höga att Håkan Åhlund sparkade IKO till ny tränare i Löven!

Bara att önska Fagervall lycka till i Malmö. Han kommer inte att få en lätt utmaning om jag säger så.

Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad fre 07 feb 2020, 21:07

Lite förvånande att han drar innan ett SHL äventyr med löven.
Helt annan sak om han valt att lämna efter säsongen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville fre 07 feb 2020, 21:23

Vet att Fagervall är uppskattad bland vissa Luleåsupportrar. Personligen ger jag inte mycket gör honom som tränare o följaktligen prognostiserar jag ett nytt misslyckande i Malmö.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Micke80 lör 08 feb 2020, 04:34

Snikne Ville skrev:Vet att Fagervall är uppskattad bland vissa Luleåsupportrar. Personligen ger jag inte mycket gör honom som tränare o följaktligen prognostiserar jag ett nytt misslyckande i Malmö.

På allsvensk nivå har han ju alltid funkat rätt bra och på SHL nivå har han bara testats en gång och det var i Luleå under en tid då vi kanske inte var helt stabila utanför isen och hade tappat lite av vår identitet efter Rönken sejuren.
Jag tycker det ska bli kul att se vad han har att ge i Malmö, men jag tillskriver det inte en succe eller fiasko per automatik

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jokerman lör 22 feb 2020, 11:32

Fagervall och Kenttä gör det bra.

Men, men....löven ska hålla till i de lägre serierna, det är som sundsvall i fotboll. Har noll och ingen känsla för dessa ”norrlands metropoler”. Hellre schtaaan helt klart! Hellre östersund i fotboll.

Och vem fan vill ligga i 70 km/h på E4 mellan schtaaan och Umeå om ett par månader.

Löven ska ses i ljuset för vad de verkligen är i den här situationen: ett reellt hot mot Luleå Hockey förening.

Håller med SAIK-fansen:
HATA Löven!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 feb 2020, 12:02

Varför är Löven ett "reellt hot mot Luleå Hockey" mer än något annat lag i toppen av Allsvenskan? Sponsorer? Sportsligt? Visst fan är sträckan mellan Schtaan och Ume den tråkigaste bilvägen i universum, men blir det Löven som går upp är man ju åtminstone framme sen. Blir det VooDoo så är det ju 10 mil kvar.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jonken lör 22 feb 2020, 12:23

Jag är helt av en annan uppfattning. Håller verkligen alla tummar jag har för att Löven fixar -att gå hela vägen till SHL nu. Samma sak gäller även för  MoDo och Timrå.

För Luleå Hockeys del skulle detta innebära jackpot ekonomiskt. Detta samtidigt som lagen nedanför Gävle får uppleva vad mer resande egentligen innebär. Men även för att geografiskt bredda SHL. Både Björklöven och MoDo är föreningar med god SHL-historik.

Det är inte heller på något sätt "röta" -att Björklöven jobbat sig till där de är idag. Per Kenttä är verkligen spetskvalitet ända ut i fingerspetsarna som GM. Förra gången Oskarshamn -och i år Björklöven. -IMPONERANDE är bara förnamnet här!

Skulle ALDRIG ta ordet "hata" i min mun om något lag lokaliserat norrut från Gävle. -Tvärtom.  

Bara för 127 km av Sveriges tråkigaste väg mellan två rondeller..? -Really..? -Come on man.... Smile
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Hankburger lör 22 feb 2020, 12:53

Jonken skrev:Jag är helt av en annan uppfattning. Håller verkligen alla tummar jag har för att Löven fixar -att gå hela vägen till SHL nu. Samma sak gäller även för  MoDo och Timrå.

För Luleå Hockeys del skulle detta innebära jackpot ekonomiskt. Detta samtidigt som lagen nedanför Gävle får uppleva vad mer resande egentligen innebär. Men även för att geografiskt bredda SHL. Både Björklöven och MoDo är föreningar med god SHL-historik.

Det är inte heller på något sätt "röta" -att Björklöven jobbat sig till där de är idag. Per Kenttä är verkligen spetskvalitet ända ut i fingerspetsarna som GM. Förra gången Oskarshamn -och i år Björklöven. -IMPONERANDE är bara förnamnet här!

Skulle ALDRIG ta ordet "hata" i min mun om något lag lokaliserat norrut från Gävle. -Tvärtom.  

Bara för 127 km av Sveriges tråkigaste väg mellan två rondeller..? -Really..? -Come on man.... Smile

Jackpot ekonomiskt skulle jag inte säga. Framförallt inte om Leksand skulle åka ur.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 feb 2020, 13:03

Jackpot ekonomiskt handlar väl främst om bortamatcherna. Oändligt mycket billigare att chartra en buss till Ö-vik och Umeå än att chartra ett flyg till Leksand (Borlänge?).
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jonken lör 22 feb 2020, 13:07

Old Brooklyn skrev:Jackpot ekonomiskt handlar väl främst om bortamatcherna. Oändligt mycket billigare att chartra en buss till Ö-vik och Umeå än att chartra ett flyg till Leksand (Borlänge?).
Glöm inte heller alla motståndare som skall till Umeå -istället för till Leksand och Oskarshamn. Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 feb 2020, 14:24

Jonken skrev:
Old Brooklyn skrev:Jackpot ekonomiskt handlar väl främst om bortamatcherna. Oändligt mycket billigare att chartra en buss till Ö-vik och Umeå än att chartra ett flyg till Leksand (Borlänge?).
Glöm inte heller alla motståndare som skall till Umeå -istället för till Leksand och Oskarshamn. Wink
Ja, det blir mer utjämnat. Undrar vad skillnaden är i resebudget mellan oss och exempelvis LHC som ligger mitt i smeten och kan åka buss till i princip alla bortamatcher. Måste vara många miljoner per säsong.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av rasbiologen lör 22 feb 2020, 14:49

Synd att asplöven rasade totalt när Kenttä lämnade, hade varit ett fint ekonomiskt finger åt lagen i söder att ta sig till happis.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad lör 22 feb 2020, 14:58

Old Brooklyn skrev:
Jonken skrev:
Old Brooklyn skrev:Jackpot ekonomiskt handlar väl främst om bortamatcherna. Oändligt mycket billigare att chartra en buss till Ö-vik och Umeå än att chartra ett flyg till Leksand (Borlänge?).
Glöm inte heller alla motståndare som skall till Umeå -istället för till Leksand och Oskarshamn. Wink
Ja, det blir mer utjämnat. Undrar vad skillnaden är i resebudget mellan oss och exempelvis LHC som ligger mitt i smeten och kan åka buss till i princip alla bortamatcher. Måste vara många miljoner per säsong.
Broc Little ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jonken lör 22 feb 2020, 17:51

Puckad skrev:
Old Brooklyn skrev:
Jonken skrev:
Old Brooklyn skrev:Jackpot ekonomiskt handlar väl främst om bortamatcherna. Oändligt mycket billigare att chartra en buss till Ö-vik och Umeå än att chartra ett flyg till Leksand (Borlänge?).
Glöm inte heller alla motståndare som skall till Umeå -istället för till Leksand och Oskarshamn. Wink
Ja, det blir mer utjämnat. Undrar vad skillnaden är i resebudget mellan oss och exempelvis LHC som ligger mitt i smeten och kan åka buss till i princip alla bortamatcher. Måste vara många miljoner per säsong.
Broc Little ...
Precis. Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville ons 22 apr 2020, 12:49

Tydligen är Wallson klar som ny tränare.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad ons 22 apr 2020, 13:03

Snikne Ville skrev:Tydligen är Wallson klar som ny tränare.
då tror jag att de har bytt upp sig.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville ons 22 apr 2020, 14:41

Puckad skrev:
Snikne Ville skrev:Tydligen är Wallson klar som ny tränare.
då tror jag att de har bytt upp sig.
Medhåll.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Hankburger ons 22 apr 2020, 16:50

Puckad skrev:
Snikne Ville skrev:Tydligen är Wallson klar som ny tränare.
då tror jag att de har bytt upp sig.

Du menar att Wallson bytt upp sig från SAIK? Wink

Sedan är det nog ingen som inte håller med dig om att Björklöven får en tränare som är två-tre gånger bättre än Fagervall nästa säsong (om detta stämmer dvs).
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Pajala tor 23 apr 2020, 13:27

Bra för Björklöven, jag gissar att SKE supporters är sura som fan nu lol!
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville tor 14 maj 2020, 15:16

Possler klar o enligt ryktena även Rahimi. Löven menar allvar och Kenttä är fan grym!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av NallePhu tor 14 maj 2020, 15:53

Snikne Ville skrev:Possler klar o enligt ryktena även Rahimi. Löven menar allvar och Kenttä är fan grym!
Rykten säger att Rahimi ska vara på 50år jubileumet som ska sändas på Youtube, men det ser JÄVLIGT skarpt ut Löven blir laget att slå i AS och ett kval till SHL helt klart!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Blinders tor 14 maj 2020, 18:12

Man behöver bara vinna hockeyallsvenska slutspelet för att gå upp kommande säsong.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Urken tor 14 maj 2020, 18:20

Kan vara värt att satsa när chansen att gå upp är så mycket större kommande säsong.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Pajala fre 15 maj 2020, 20:55

Rahimi klar, grym värvning Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Dustin fre 15 maj 2020, 22:06

Kenttä är så jävla grym. Svensk hockeys bästa sportchef, han är välkommen till Luleå i framtiden.

Dustin

Antal inlägg : 6870
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av NallePhu fre 15 maj 2020, 22:18

Ska bli jäkligt intressant se vem målvakten ska bli i Löven kommande säsong, Forts likt detta så lär vi se Löven i SHL 21/22!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Jokerman tor 05 nov 2020, 11:44

Intervju med Wallson innan säsongen drog igång

En av anledningarna till att Hans Wallson valde att skriva på för Björklöven är att han och sportchef Per Kenttä har en samsyn på hur hockey bör spelas.
– Det sättet han vill spela på är något jag själv har spelat och praktiserat som tränare också, sedan kan det skilja i detaljer och så vidare. Ett system är ett levande dokument, det händer alltid saker och kan man utveckla något och bli ännu bättre så ska man göra det naturligtvis. Samtidigt finns det ju saker som är jättebra och fungerar och då behöver du inte ändra något. Det vore idiotiskt om jag ska vara helt ärlig. Men vi jobbar tillsammans Per och jag och det ska även komma in en assisterande och en målvaktstränare. Det är många på båten som ska bidra med sitt, säger Wallson.

Per Kenttä jobbar mycket med statistiska verktyg och det är inget främmande för Hans Wallson.
– Per jobbar mer ingående med statistik än jag har gjort, men jag har sysslat väldigt mycket med statistik själv också så det är inga nyheter. Per har redan lagt en strategi vad gäller det statistiska och det kommer vi att fortsätta med. Inga problem, säger han.
Han tycker att svensk hockey allt mer går mot att dumpa puckar och att spelet med puck håller på att försvinna, något han inte alls tycker om.

– För mig är hockey en bollsport och det viktiga är att man spelar hockey – spelar med pucken. Jag är lite allergisk mot att bara kasta bort den och sedan jaga ikapp den igen och det är väl det som har hänt litegrann i svensk hockey. Det blir rakare och rakare och spelet går fortare, men egentligen är det pucken som går fortare för att den går längre sträckor, snabbare in i anfallszon, men själva spelet med puck har försvunnit mer och mer. Där tycker jag att Björklöven stod upp bra i fjol. Man vågade spela på ett väldigt bra sätt och det tilltalar mig och sedan adderar man in presspel, kamp, karaktär, täcka skott och de bitarna i spelet, säger Hans Wallson och fortsätter:
– För mig har det alltid varit så att det ena inte behöver ta bort det andra. Du kan spela bra hockey och ändå jobba hårt så det är min filosofi, att behålla spelet, men ändå vara ett jobbigt lag att möta och en grupp med bra karaktärer som offrar sig stenhårt för klubbmärket och för varandra.

Om det var någon del i Björklövens spel förra säsongen som hackade var det powerplay, men att den spelformen går i stå i perioder är inget som Hans Wallson tycker är konstigt.
– Powerplay är en av de svåraste spelformerna, det gäller verkligen att vara kreativ. Vi kommer givetvis att jobba hårt tillsammans med grabbarna och hitta ett bra powerplay. Men det är ju också en spelform som går lite upp och ner. Får man in flytet så kan du göra mål i åtta-nio raka matcher, men sedan kan du hamna i en situation där du inte producerar riktigt. Det är mycket med powerplay som är väldigt personberoende, men om jag tittar på laguppställningen så har vi spelare som kan spela powerplay så jag är inte orolig för det. Vi ska hitta en väg tillsammans, säger han.

Förutom arbetet att sätta sig in i organisationen så jobbar även Hans Wallson tillsammans med Per Kenttä för att hitta den assisterande tränaren.
– Vi har pratat med en del och kommer fortsätta med det så får vi se. Processen fortgår, det viktiga är att det blir rätt man på rätt plats, säger han.

(Det blev kirunabördiga Robert Lahti som blev assisterande).

Under sin tränarkarriär har Wallson jobbat mest med det offensiva spelet och att coacha forwards och allt talar för att han kommer att ha det ansvaret i Björklöven också.

Utanför isen beskriver Hans Wallson sig som en ganska lugn människa som älskar att vara ute i naturen.
– Jag älskar att fjällvandra och klättra i berg. Sedan har man det här jobbet också och det är inget sju till fyra jobb utan du jobbar nästan dygnet runt och får man någon timme över så är det nyttigt att vara ute och promenera och vara ute i naturen, säger han.

Just att hålla både sin mentala och fysiska hälsa i bra form är något som är viktigt för Hans Wallson.
– Det är viktigt att man sköter om sig själv vid sidan av och tar den tiden man kan för att skaffa sig ny energi för att orka driva. För varje dag är extremt viktig i den här branschen. Du kan inte ta några vilodagar utan det ska vara fullt påslag hela tiden. För att orka det så måste du vara i bra form både fysiskt och mentalt, säger han.

Emma Klöfver VK
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad mån 14 dec 2020, 23:42

IFB släpper in 8(!) raka idag mot Mora.
Dom ser inte lika orubbliga ut längre.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sportchefen #2 tis 15 dec 2020, 00:01

Riggad match. Läs info från spelbolagen. Kvällstidningarna skriver en del. Kolla reprisen också. Ser inte klokt ut.
Trist. Det är nog slutet på Björklövens säsong, hade hoppats på att få upp dem till SHL.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad tis 15 dec 2020, 11:11

Sportchefen #2 skrev:Riggad match. Läs info från spelbolagen. Kvällstidningarna skriver en del. Kolla reprisen också. Ser inte klokt ut.
Trist. Det är nog slutet på Björklövens säsong, hade hoppats på att få upp dem till SHL.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/GaPg79/stoppar-spel-pa-bjorkloven-mora
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/41Egna/wennerholm-kanns-bade-olustigt-och-obehagligt
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/9OBQ7d/har-startat-utredning-om-kaosmatchen

Jag blir bara ledsen om det här stämmer. Som du säger, slut på säsongen.
Och en ny serie att spela i nästa säsong.


Senast ändrad av Puckad den tis 15 dec 2020, 11:23, ändrad totalt 2 gånger
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Blinders tis 15 dec 2020, 11:15

Känns osannolikt att det skulle vara riggat. Tror mer på tekniska problem hos spelbolagen.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Jokerman ll likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sportchefen #2 tis 15 dec 2020, 18:34

Blinders88 skrev:Känns osannolikt att det skulle vara riggat. Tror mer på tekniska problem hos spelbolagen.

Vi får väl se.
Om det är på det viset måste naturligtvis Bet365 lägga korten på bordet. Det ska väl inte vara någon twittrare som står för svaret med sin hobbyanalys? Frågan är alldeles för allvarlig. Det handlar inte bara om misstanke om grov kriminell verksamhet, det handlar också om den svenska sportsliga rättvisan, där det pumpas in 100-tals sponsormiljoner med vissheten att det tävlas fair.

Problemet är ju att det inte går att lita på nån i den där branschen. Spelbolagen har inget större intresse av att nån skit kommer fram så länge de inte gör jätteförluster.

Tills vidare gäller i alla för mig att det var en fullständigt osannolik utveckling på isen, och jag såg vad jag såg i ett stort antal situationer. Att det skulle slumpmässigt sammanfalla med att Bet365 gjorde ett misstag så att de algoritmstyrda oddsen gick i samma riktning...well, det ska VÄLDIGT mycket till.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Pajala tis 15 dec 2020, 19:14

dom hade visst kastat om oddsen, så det var ingen matchfixning iaf.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Urken tis 15 dec 2020, 19:48

Pajala skrev:dom hade visst kastat om oddsen, så det var ingen matchfixning iaf.
Märkligt att detta tas upp nu helt plötsligt, men när betsson systematiskt gör detta för SHL-matcherna så är det ingen som höjer på ögonbrynen. Helt sjuka odds som presenteras under sändningarna. När man väl tittar på deras faktiska odds så är de omkastade. 1x2 => 2x1. Extra tydligt blir detta när ett lag spelar PP. Har skrivit om detta tidigare och även hört av mig till Betsson - utan någon respons. Men visst. Det lockar garanterat folk till deras sida, som sedan väljer att spela på annat när oddsen inte är tillfredsställande.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Metheuz tis 15 dec 2020, 19:50

Pajala skrev:dom hade visst kastat om oddsen, så det var ingen matchfixning iaf.
Det är en möjlig teori bara vad jag läst. Ej bekräftat.
Låst artikel på VK

Spelexpert: 99 procent säker på att matchen är riggad
Spelexperten Robin Avellán har spelat på sport i närmare 20 år och är säker på sin sak efter de kraftiga oddsrörelser i matchen mellan Mora och Björklöven.
– Jag är 99 % säker på att matchen är riggad, säger Robin Avellán till Dalarnas Tidning.

Björklöven stod i cirka 1.30 i odds inför matchen mot Mora på måndagskvällen. När Björklöven ledde med 3–1 var liveoddset på Björklöven omkring 1.50 i snitt på de olika spelbolagen. Alltså ett högre odds, trots att Björklöven där och då ledde matchen.
Det här är kraftiga rörelser mot det normala. Och mycket tyder därmed på att matchen mellan Mora-Björklöven är riggad.
– Jag har tittat väldigt noga på hur rörelserna har sett ut under matchen och normalt ser det inte ut så här. Alla som någon gång har spelat på idrott vet att det inte är så här det ska se ut, säger spelexperten Robin Avellán som har närmare 20 års erfarenhet av spel.

Vid den första perioden ledde Björklöven skotten med 9-3 och hade en 3-1-ledning. När det står 2-0 till Björklöven så var oddset uppe på hela 1,72 för en seger för Björklöven.
– Rörelserna är helt skeva, normalt när det står 3-0 till Björklöven ska oddset ligga på omkring 1,05. Det är dessutom många power play-mål i den här matchen, och till exempel väldigt stor övervikt i antalet utvisningar, säger Robin Avellán.
Björklöven drog på sig hela 45 utvisningsminuter i jämförelse med Moras sex, till exempel.

Oddsen på matcherna styrs både utifrån de insatser som kommer in, men matchbilder vägs så klart också in. Om extremt stora insatser till exempel läggs på Mora IK så stiger oddset på Björklöven.
– Då är det också relativt uppenbart att matchen är fixad. Det här är väldigt skumt, säger Robin Avellán.

Björklöven-Mora odds före matchen:

1: 1.30. X: 6.00 2: 7.50.

Vid ställningen 3-1 till Björklöven stiger oddset på Björklöven till 1,65 och vid ställningen 3-3 i den andra perioden är Mora stora favoriter.

1: 4.50. X: 3.50. 2: 1.67.

Slutresultatet blir sedermera 4-8 i favör för bortalaget Mora.

Inom fotbollen har det förekommit en del matchfixning genom åren, där kriminella nätverk ofta ligger bakom. Inom hockeyn är det inte alls lika vanligt med riggade matcher. Vi får vrida tillbaka klockan ända till 1990-talet och den stora spelskandalen för att hitta rapporter om uppgjorda hockeymatcher.

Under Moras match mot Björklöven finns det också några sportsliga händelser som sticker ut. Bland annat Oskar Ståhl-Lyrenäs mål med sex sekunder kvar av den andra perioden.
Metheuz
Metheuz

Antal inlägg : 693
Join date : 15-09-16
Age : 37
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Snikne Ville tis 15 dec 2020, 20:13

Pajala skrev:dom hade visst kastat om oddsen, så det var ingen matchfixning iaf.
Grejen är ju att det sammanfaller med att Löven tappar 3-0 till 3-7. På hemmais. Oddsen på det?
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sportchefen #2 tis 15 dec 2020, 20:24

Snikne Ville skrev:
Pajala skrev:dom hade visst kastat om oddsen, så det var ingen matchfixning iaf.
Grejen är ju att det sammanfaller med att Löven tappar 3-0 till 3-7. På hemmais. Oddsen på det?

Exaktemente.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Pajala ons 16 dec 2020, 19:05

Eftersom oddsen hade kastas om så blev det helt galet, det är iaf den teorin som verkar stämma.

https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/troligtvis-handlar-det-inte-om-matchfixning/
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sportchefen #2 ons 16 dec 2020, 19:50

Pajala skrev:Eftersom oddsen hade kastas om så blev det helt galet, det är iaf den teorin som verkar stämma.

https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/troligtvis-handlar-det-inte-om-matchfixning/

Snälla, jag har sett allt det där för länge sen.
Men jag tror inte ögonblick på det, av skäl som jag skrivit och som framgått i de senaste inläggen.

Har du bettat live nån gång? Bra, då vet du att bolagen har sekundkoll på odds och matcher. Blir det mål, blir det straff, blir det utvisning, blir det vad fan som helst så håller man matchen, stoppar spelet, skruvar i oddsen hit och dit.
Självklart har Bet365 koll på matcherna hela tiden. Självklart skulle de upptäcka omedelbart om det blev märkliga odds. Det här pågick ju från slutet av första perioden till tredje perioden i princip.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad ons 16 dec 2020, 20:14

Var det bara ett spelbolag som hade underliga odds?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sportchefen #2 ons 16 dec 2020, 20:30

Puckad skrev:Var det bara ett spelbolag som hade underliga odds?

Nej, alla. Men som jag förstår ryggar alla spelbolag Bet365 när det gäller oddsrörelser.
Märkligt men verkar vara så.
Varken SvS eller Unibet säger sig ha fått några stora insatser på Mora. De har bara följt Bet365. Och Bet365 har inte sagt något ännu.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Puckad ons 16 dec 2020, 20:35

Sportchefen #2 skrev:
Puckad skrev:Var det bara ett spelbolag som hade underliga odds?

Nej, alla. Men som jag förstår ryggar alla spelbolag Bet365 när det gäller oddsrörelser.
Märkligt men verkar vara så.
Varken SvS eller Unibet säger sig ha fått några stora insatser på Mora. De har bara följt Bet365. Och Bet365 har inte sagt något ännu.
Så på olika sätt har alla fått byxorna neddragna:
Bet365 för att det inte har manuell koll på sina live odds under matcherna, och mjukvaran verkar vara kass.
För att andra är avslöjade med att de inte ens klarar av att räkna fram sina egna odds.
Och Björklöven för sin insats.

Awkward ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Pajala ons 16 dec 2020, 21:57

Sportchefen #2 skrev:
Pajala skrev:Eftersom oddsen hade kastas om så blev det helt galet, det är iaf den teorin som verkar stämma.

https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/troligtvis-handlar-det-inte-om-matchfixning/

Snälla, jag har sett allt det där för länge sen.
Men jag tror inte ögonblick på det, av skäl som jag skrivit och som framgått i de senaste inläggen.

Har du bettat live nån gång? Bra, då vet du att bolagen har sekundkoll på odds och matcher. Blir det mål, blir det straff, blir det utvisning, blir det vad fan som helst så håller man matchen, stoppar spelet, skruvar i oddsen hit och dit.
Självklart har Bet365 koll på matcherna hela tiden. Självklart skulle de upptäcka omedelbart om det blev märkliga odds. Det här pågick ju från slutet av första perioden till tredje perioden i princip.

Vad du tror är faktiskt ej relevant.

Det finns inget som tyder på en medveten matchfix just nu iaf.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Björklöven - Sida 2 Empty Sv: Björklöven

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet