SHL 2013/2014

+36
Högljudd
Chris Hendrix
LubosC
Bamsefar
Myrman
Redbear
stormvägen
Purre
Pajala
Old Brooklyn
zamboni
GGG78
icemask
NallePhu
Tigerman
Sundance Kid
Mange
JahNT
Dentos
UnSaccoDiSoldi
Kagen
Urken
Kallepedal
Zeb Macahan
Snikne Ville
Krobbe
Lars158
Slapshot
LulefanGBG
knutten
MickkeJ
Salle
Rönken
Norlin
FruktHamster
Admin
40 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tis 03 sep 2013, 10:29

Kagen skrev:
LulefanGBG skrev:Utan att ha hundra koll så har jag fått känslan av att Leksand och SKellefteå gått rätt bra också....
Ja, det skrivs mycket om DIF, Luleå och FBK tack vare ET men Skellefteå har 13 raka segrar nu, inräkat fyra matcher mot det där laget som är regerande ET-mästare.
Det svider i skinnet att erkänna att Skellefteå just nu är laget att slå Sverige och att det ser ut att krävas en oerhört stark insats för att lyckas med det. Leksand ska försöka i morgon, även om det är försäsong och inte gäller något tycks Skellefteå inte direkt ge bort poängen..
Absolut! Råder inget tvivel om att Skellefteå är laget att slå. De har ju bäst förutsättningar och är på pappret absolut bland de bästa lagen om inte rentav det bästa?

Dessutom är de för bra för att inte kunna hantera pressen men..... även om det är ett litet men.... det är inte alltid jättelätt att vara laget som alla vill slå. Fråga Brynäs eller Djurgården i fjol.

Visst nu är det skillnad, Brynäs fick bygga om halva laget och tappade sina största stjärnor, vilket inte Skellefteå gjort och Djurgården fick bygga om så gott som hela laget och anpassa sig till en ny serie, men i de sistnämndas fall anser jag nog att laget var tillräckligt bra för att vara så gott som självskrivna i Kvalserien men man misslyckades, mestadels p.g.a. av den mentala biten i kombination med att alla motståndare blev extra bra mot just dem för att de gav de där lilla extra. Mentalt är Skellefteå hur starka som helst men det sistnämnda kommer säkert Skellefteå råka ut för också, dvs att många lag ger det där lilla extra mot just dem. Är man då inte på tå eller på hugget en kall och mörk Novemberkväll så kan man lätt tappa poäng även om man är bäst på allt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG ons 04 sep 2013, 11:38

Skellefteå är fortsatt obesegrade på försäsongen. Slog Leksand med 3 - 0.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av UnSaccoDiSoldi ons 04 sep 2013, 14:52

LulefanGBG skrev:Skellefteå är fortsatt obesegrade på försäsongen. Slog Leksand med 3 - 0.
Dessutom uppe i 26 raka matcher för Skellefteå utan att förlora under ordinarie tid.
Grundserien, slutspel och försäsong inräknat.

Senaste "nollpoängaren" var borta mot HV. Förlust 4-0 i elitserieomgång 48.
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Dentos ons 11 sep 2013, 12:40

Luleå kommer knäcka Skellefteå i år. Nu har vi inre källor på Skellefteås taktik!

Dentos: Johan, har du läckt ut några taktiker från Skellefteå till Rönken o company? Smile
Johan Forsberg: Inga kommentarer (men ja).
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av JahNT ons 11 sep 2013, 13:13

Dentos skrev:Luleå kommer knäcka Skellefteå i år. Nu har vi inre källor på Skellefteås taktik!

Dentos: Johan, har du läckt ut några taktiker från Skellefteå till Rönken o company? Smile
Johan Forsberg: Inga kommentarer (men ja).  
Haha underbart, återstår dock att se om vi lyckas i praktiken men gud va härligt det vore! =D
JahNT
JahNT

Antal inlägg : 162
Join date : 12-07-30
Age : 39
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Kagen ons 02 okt 2013, 22:24

På Hockeyligans hemsida fanns publikstatistik att tillgå förut. Nu finns inte den kvar, SHL har tagit bort den alterntivt att jag har blivit blind. Förmodligen klokt av SHL dock för publiken minskar rejält i SHL idag.

Min magkänsla säger dock att Luleå tappar mindre än övriga. Att Luleå har färre än 5000 på tis - torsdags matcher är snarare regel än undantag om man kollar historiskt. Att Färjestad, Modo, Brynäs har det fanns inte på kartan förut eller att HV lockade färre än 6500 på en match. Nu klagar vi när Luleå drar 4800-ngt en onsdag men i samma omgång drar Färjestad 400 färre, Brynäs 700 färre och HV bara 1000 fler.

Med handen på hjärtat håller jag inte på Luleå hockey för att se Sidney Crosby spela, jag håller på Luleå Hockey för att se Luleå Hockey slå konkurrenterna. Med tanke på Europaspel är det såklart oroande om publiken sviker SHL men rent internt innebär publiktappet i Karlstad, Gävle, Ö-vik, Jönköping o.s.v. att Luleå får en relativt starkare budget att värva för. Mycket publik innebär såklart mer pengar.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Snikne Ville ons 02 okt 2013, 22:47

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av knutten tor 03 okt 2013, 12:46

Jag skickade ett mail angående statistiken om publiken. De skrev att den nya statistiksidan är under uppbyggnad och att många frågat samma sak som jag.
Så det ska vara på G.

Man undrar annars vad som händer. FBK hade sin sämsta siffra i arenans historia och när hade Hv71 under 6000 senast? (EDIT: 10 år sedan läste jag nu, otroligt)
Brynäs har haft drygt 4200 på sina matcher hittills. Leksand och Örebro gör kanske att snittet inte blir sämre än tidigare förstås. Alltid nåt.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan tor 03 okt 2013, 14:27

Man får väl hålla tillgodo med Swehockeys statistik över publiksiffrorna så länge.
http://stats.swehockey.se/Teams/Statistics/Attendance/3905
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Mange tor 03 okt 2013, 19:20

Firma Arla/Hjalmarsson fortsätter att producera mål och en hel del poäng...
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Mange tor 03 okt 2013, 19:32

Engstrand gör årets räddning, shit asså
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Kagen tor 03 okt 2013, 20:23

Zeb Macahan skrev:Man får väl hålla tillgodo med Swehockeys statistik över publiksiffrorna så länge.
http://stats.swehockey.se/Teams/Statistics/Attendance/3905
STORT tack! Den hade jag missat.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken fre 04 okt 2013, 02:00

Hittade denna länk via Flashback, http://www.corren.se/sport/lhc/bergsten-dyrast-inte-alltid-bast-6566229-artikel.aspx - intressant att se ändå, inte så stora skillnader i toppen. Skulle vara kul att se i kronor och ören, men står åtminstone lite om nivåerna;

"HV 71, som inlett knackigt i höst, har trots besparingar den dyraste truppen och spelarbudget på uppskattningsvis 45 miljoner kronor. Det är många miljoner ned till AIK, som hamnar någonstans kring 30."

"Nu hamnar LHC i mitten av den ligan med, vad vi vet i dag, en spelarbudget på knappt 40."

Luleå hamnar runt 40-45 miljoner någonstans, förmodligen närmare 40 än 45. Men ja slutsatsen är väl att Luleå (och Skellefteå) har ökat rätt kraftigt på några säsonger / år, medan övriga topplag har stagnerat eller till och med backat lite. Sen får man nog ändå ha i beaktning att det är ungefärliga nivåer, så kan nog fortfarande skilja en kedja (tre forwards) mellan toppen och Luleå eventuellt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG ons 09 okt 2013, 14:45

Det har gått 10 omgångar nu. Givetvis inte tillräckligt för att dra några alltför förhastade slutsatser men man kan som sagt börja ana små tendenser och tabellen börjar sätta sig i de flesta fall.

Några spontana intryck hittills:

Störst positiva överraskningarna hittills (lag):

1. Brynäs har jag tippat i botten. Tycker att de sett ganska stabila ut i alla lagdelar faktiskt. Hade aldrig trott att de skulle ligga 2a efter 10 omgångar.

2. Örebro. Jag har tippat Örebro och vurmade hela säsongen för deras offensiv som skulle ge dem många poäng i vinter. Jag räknade med att de skulle få lite enklare poäng av bara farten i början av tabellen men de har gått ännu lite bättre än förväntat, eller vad sägs om bortasegrar mot Skellefteå, Färjestad, Frölunda och Luleå? Att man öser in mål förvånar mig inte men däremot har försvarsspelet och målvaktsspelet varit en positiv överraskning.

3. Leksand. Jag har till skillnad från många andra inte tippat dem sist, och jag räknade kallt med att de skulle bli en svår nöt att knäcka för många lag som skulle ta för enkelt på uppgiften. Däremot tycker jag att man gjort det lite bättre än förväntat.

Största besvikelsen (lag):

1. HV71. Jag har tippat dem etta. Tyckte på förhand att de gjort superintressanta värvningar. Lyfte fram flera av transatlanterna, men lyfte också framförallt fram Stefan Johansson som en av kandidaterna till årets backvärning. Ingen av dessa har infriat förväntningarna.

2. Modo, det lag som gjorde de överlägset mest upphaussade transatlantvärvningarna. T.J. Hensick var åtminstone på förhand en potentiell poängkung men ingen av dessa har infriat förväntningarna.

3. Färjestad, inte varit jättedåliga men inte heller presterat efter förväntningarna. Skall givetvis ligga på slutspelsplats och kommer att sluta där också så småningom.

Största positiva överraskningarna (spelare):

1. Mattias Janmark Nylén (AIK). Helt outstanding i ett annars ganska blekt AIK. Potentiell superstjärna framöver. Att han hade jättemycket talang visste vi, och många krävde mer eller mindre att han skulle blomma ut fullständigt för att AIK skall kunna undvika kvalserien och det har han faktiskt gjort. Kan bli AIK's räddning i vår.

2. Tim Wallace (Örebro). En riktig måltjuv. Iskall avslutare, snabb på grillorna och kämpar över hela banan. Sinnestypen av en transatlant!

3. Henrik Lundberg (Örebro). Ena halvan av SHL's överlägset mest ifrågasatta målvaktspar. Han leder hela målvaktsliga på alla väsentliga punkter.

Vill i nuläget inte hänga ut några enskilda spelare såhär tidigt på säsongen så jag listar inga floppar än så länge. Dels är det för tidigt att göra någon riktig utvärdering och dels känns det inte rätt att hänga ut folk innan de fått chansen att bevisa vad de går för ordentligt så det tar vi senare på säsongen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Sundance Kid lör 12 okt 2013, 14:40

Märkligt att det har varit så lite debatt i tidningarna om Tobias Forsbergs tackling på Dick Axelsson om man jämför med hur det var efter Hedmans tackling på AIK:aren.

Se länken, cirka 01:25 och framåt:

http://play.shl.se/video/2735474640001/

Frågan är ju om den är avsiktlig eller om det är en kollision där dom inte ser varandra? Är den avsiktlig så bör den ju ge minst dubbel så lång avstängning som Hedman fick. Tacklingen är från den "blinda sidan" och cirka 20 meter från vars pucken är.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Tigerman lör 12 okt 2013, 23:00

Sundance Kid skrev:Märkligt att det har varit så lite debatt i tidningarna om Tobias Forsbergs tackling på Dick Axelsson om man jämför med hur det var efter Hedmans tackling på AIK:aren.

Se länken, cirka 01:25 och framåt:

http://play.shl.se/video/2735474640001/

Frågan är ju om den är avsiktlig eller om det är en kollision där dom inte ser varandra? Är den avsiktlig så bör den ju ge minst dubbel så lång avstängning som Hedman fick. Tacklingen är från den "blinda sidan" och cirka 20 meter från vars pucken är.
Nu har det ju varit en hel del idag i och med att C More tog upp det. Och kontentan av det hela är ju att det visar med tydlighet vilken Kalle Anka-nivå det är på Disciplinnämnden och Domarledningen med Peter Andersson i spetsen. Herreminjestanes, det betyder alltså att man teoretiskt sett kan göra precis vad som helst så länge man misslyckas med det, t.ex. veva till med klubban mot huvudet med full kraft men råka slå ett luftslag, utan att det renderar i något straff. "Han blev ju inte skadad"... Tomtar!!!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 lör 12 okt 2013, 23:06

Ja har jag alltid tyckt att det stora problemet är att dom dömer efter verkan när det som är det viktiga är uppsåt i min värld. Visst skada kanske ska vara en liten parameter i bedömning av strafflängd men kan ju för fan inte låta bli döma bara för att han "misslyckas"

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Tigerman lör 12 okt 2013, 23:15

Lars158 skrev:Ja har jag alltid tyckt att det stora problemet är att dom dömer efter verkan när det som är det viktiga är uppsåt i min värld. Visst skada kanske ska vara en liten parameter i bedömning av strafflängd men kan ju för fan inte låta bli döma bara för att han "misslyckas"
Exakt vad jag tycker också. Man kan ju jämföra med straffskalan för Vållande till annans död (=ouppsåtligt dödande) samt Mordförsök (=uppsåtligt försök), i det civila. Det första ger 6 månader till 6 år i fängelse. Det senare kan ge livstid, d.v.s. samma som mord, men normalt sett runt 6-8 år. D.v.s. uppsåt värderas högre än verkan, och jag tror nog de flesta tycker det är fullt rimligt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av NallePhu lör 12 okt 2013, 23:20

DN har förlängedan spelat ut sin egna roll , Dags införa en svenska Shanahan som tar tag i dessa saker inom 24hrs då slipper vi skiten som nu!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18176
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken sön 13 okt 2013, 00:04

"Problemet" är väl att det är hockeyförbundet som har hand om domare och disciplinnämnden och inte Hockeyligan? Förmodar att förbundet inte vill släppa ifrån sig detta heller.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken sön 13 okt 2013, 00:08

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av icemask sön 13 okt 2013, 10:10

Alla pratar om hur viktigt det är med att få bort sådana här tacklingar som kan ödelägga en karriär, utom domarkåren, dom vill se skador först, de verkar inte fatta att flera smällar som inte ger nåt speciellt svåra skador kan bli gett gigantiskt problem i längden, se på Sanny !
Ta tacklingen på Mannberg igår, snett bakifrån, ingen synlig påverkan (kan komma efteråt) inte ens 2min !
Hedmans som var mer ett olycksfall i arbetet, som man hävdar är återfallsförbrytare, men den är då ärlig dvs han kommer framifrån 5 matcher, finns ingen röd tråd i domarna
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Snikne Ville sön 13 okt 2013, 16:05

Måste säga att min känlsa är att SHL som helhet tappat i kvalitet till denna sässe, hittills. Bara SkAIK rullar på, övriga lag blandar högt o lågt omvartannat.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot sön 13 okt 2013, 16:19

Snikne Ville skrev:Måste säga att min känlsa är att SHL som helhet tappat i kvalitet till denna sässe, hittills. Bara SkAIK rullar på, övriga lag blandar högt o lågt omvartannat.
'
Japp och dom tappar mer och mer för varje säsong som går. Tror inte den här serien kommer överleva i så många fler år faktiskt. Inte i nuvarande form i alla fall. Då får dom byta hur många namn och ta bort hur många slutspelsstreck dom vill men den svenska serien har ingen ljus framtid. Mindre och mindre publik, sämre och sämre klass på spelare...Känns som att domarna t.o.m blir sämre och sämre för varje säsong (om det nu är möjligt)



Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 14 okt 2013, 12:43

Jag är inte så säker på att vi tappat så jättemycket i kvalité rent generellt även om jag håller med om att topplagen tappat lite i kvalité. Samtidigt tycker jag att bottenlagen blivit betydligt bättre.

Däremot gör ju det kollektiva publiktappet att vi kommer att tappa rejält i kvalité så småningom om inget konkret görs för att råda bot på detta.

Som jag ser det är det tämligen uppenbart vilka orsakerna är:

1. Generellt sämre hushållsekonomi.
2. För höga biljettpriser
3. Möjligheterna att se matcherna på TV

Sedan kan man alltid snacka om att göra ändringar i matcharrangemanget osv, och det tycker jag verkligen att man skall försöka att göra, för kanske kan det påverka lite men i grund och botten tror jag att orsakerna är dem jag nämnt ovan.

Å ena sidan är det ju bra att man kan se matcherna på TV, men hade det varit billigare att gå på matcherna, och en häftigare upplevelse så tror jag att tillräckligt många ändå valt arenan framför TV'n hur bekväm soffan än är.

Den sämre hushållsekonomin kan ju varken politiker eller klubbdirektörer göra något åt och risken är att det inom kort blir än värre när risken för en ny global finanskris hänger som ett svart moln över oss.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 14 okt 2013, 13:38

LulefanGBG skrev:Jag är inte så säker på att vi tappat så jättemycket i kvalité rent generellt även om jag håller med om att topplagen tappat lite i kvalité. Samtidigt tycker jag att bottenlagen blivit betydligt bättre.

Däremot gör ju det kollektiva publiktappet att vi kommer att tappa rejält i kvalité så småningom om inget konkret görs för att råda bot på detta.

Som jag ser det är det tämligen uppenbart vilka orsakerna är:

1. Generellt sämre hushållsekonomi.
2. För höga biljettpriser
3. Möjligheterna att se matcherna på TV

Sedan kan man alltid snacka om att göra ändringar i matcharrangemanget osv, och det tycker jag verkligen att man skall försöka att göra, för kanske kan det påverka lite men i grund och botten tror jag att orsakerna är dem jag nämnt ovan.

Å ena sidan är det ju bra att man kan se matcherna på TV, men hade det varit billigare att gå på matcherna, och en häftigare upplevelse så tror jag att tillräckligt många ändå valt arenan framför TV'n hur bekväm soffan än är.

Den sämre hushållsekonomin kan ju varken politiker eller klubbdirektörer göra något åt och risken är att det inom kort blir än värre när risken för en ny global finanskris hänger som ett svart moln över oss
KHL skulle jag vilja tillägga, visst hade en och annan spelare fortsatt varit i Schweiz oavsett KHL. Men t.ex. Fransson hade vi haft kvar hela kontraktsperioden om inte KHL funnits, och är det bara jag som bävar inför Jokerits kommande säsonger?


Edit: KHL i kombination med att "fyra stora" dvs Färjestad, HV71, Linköping och Frölunda alla slog i taket ekonomiskt. Samtidigt som Växjö, Skellefteå, Luleå och även kanske Brynäs ökat ganska kraftfullt och kommit i kapp och om inte i samma nivå, så är det inte lika stor skillnad som tidigare. För det är väl egentligen bara Linköping, som fick växtvärk, som fått negativ utveckling rent ekonomiskt i en större omfattning? För den totala ekonomin måste ju ha ökat i Hockeyligan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av FruktHamster mån 14 okt 2013, 15:41

Vette fan.. Har inte tex FBK sänkt sin budget ett par år i följd? Dessutom har väl även de rätt sviktande publiksiffror i år? Tror nog det är lite baksmälla i Karlstad. De är plötsligt inte det självklara topplaget längre och publiken har blivit lite bortskämda. Det i samband med att ekonomin är vad den är håller folket borta från ladan.
Även Frölunda har ju inte längre den gräddfil de hade för ett gäng år sedan med publiksnitt runt 12000.

Trevligt då serien blivit mer oförutsägbar, men trist då vi går miste om lite glans i form av stjärnspelare som i dag hamnar i andra ligor.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 14 okt 2013, 16:02

FruktHamster skrev:Vette fan.. Har inte tex FBK sänkt sin budget ett par år i följd? Dessutom har väl även de rätt sviktande publiksiffror i år? Tror nog det är lite baksmälla i Karlstad. De är plötsligt inte det självklara topplaget längre och publiken har blivit lite bortskämda. Det i samband med att ekonomin är vad den är håller folket borta från ladan.
Även Frölunda har ju inte längre den gräddfil de hade för ett gäng år sedan med publiksnitt runt 12000.

Trevligt då serien blivit mer oförutsägbar, men trist då vi går miste om lite glans i form av stjärnspelare som i dag hamnar i andra ligor.
Osäker på exakta siffror, men Färjestad har väl princip stått stilla åtminstone, ev. skurit lite. Medan Linköping väl var rätt 'dopade' och har fått se omsättningen minska rätt mycket och så även spelarbudgeten. Det i kombination med att många andra lag kommit ikapp ekonomiskt gör väl att spelarna fördelas mer jämnt, och jämnare liga. Fast jag tycker nog ändå att det är rätt mycket KHL som snappar upp bästa "för bra för SHL för dålig för NHL", samtidigt som KHL gör att ryssarna gärna stannar i hemlandet så får fler svenska juniorer och yngre prova lyckan i NHL.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av FruktHamster mån 14 okt 2013, 17:30

Jo, visst är KHL en stor anledning. Annat menar jag inte. Me budgetarna har gått ner för forna topp4. Vet jag läste en artikel i AB för några år sedan där vissa klubbar var och sniffade runt 55-60 mille i värvarbudget.
Men det här med publikintresse går ju lite upp och ner. Tror inte det är så jättehårt knutet till kvaliteten på hockeyn som spelas faktiskt. Då är TV-soffan ett större hot skulle jag tro. Å andra sidan så ger TV-avtalen rejält med pengar de med, så...
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 14 okt 2013, 18:42

Fast hur ser det ut i övriga ligor och sporter? Har hockeyallsvenskan och allsvenskan i fotboll också gått ner i publiksiffrorna?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin tis 15 okt 2013, 17:28

Rönken skrev:Fast hur ser det ut i övriga ligor och sporter? Har hockeyallsvenskan och allsvenskan i fotboll också gått ner i publiksiffrorna?
Sparkbollen lider också av publiktapp enligt en IFK-vän till mig. HA tror jag nog fått sig ett lyft sedan Djurgården åkte ned och ökade snittet för ligan men är inte alls säker på detta.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av GGG78 ons 16 okt 2013, 10:23

Norlin skrev:
Rönken skrev:Fast hur ser det ut i övriga ligor och sporter? Har hockeyallsvenskan och allsvenskan i fotboll också gått ner i publiksiffrorna?
Sparkbollen lider också av publiktapp enligt en IFK-vän till mig. HA tror jag nog fått sig ett lyft sedan Djurgården åkte ned och ökade snittet för ligan men är inte alls säker på detta.
Hockeyallsvenskan hade 3227 i snitt förra året och det var en ökning med 24% som mest berodde på att DIF var där och att några lag med nästan ingen publik åkte ur året innan.

Idag är det nog säsongens säkraste hemmavinst. Fast gäller att gå in med rätt inställning.
http://www.oxybet.se/lule197-vs-hv-71/e/4228987/

GGG78

Antal inlägg : 2
Join date : 13-10-16

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 26 nov 2013, 21:52

För de som hörde vad Wikegård sa efter kvällens huvudmatch, så.. vad tycker ni? Jag tycker han har 100/100 rätt i det han säger.

Filmningar ska resultera i avstängning, för ja, så illa är det att filma. Det är något jag ta mej tusan inte tål alls. Detta ska vara en manlig sport, så då ligger man inte och gråter efter en närkamp så vidare man faktiskt inte har ont.

Vidare så är domarna i SHL ett riktigt skämt, precis som Wikegård är inne på. De som sätter bedömningsnivån påstås ha varit i samråd med spelare och ledare runt om i landet, men kom igen? Ingen spelare eller ledare har en susning om var gränserna går från match till match? Domarna ska, precis som Wikegård säger, låta det vara tufft, rättvist och göra det som de ska. De jobbar 8 månader och tjänar grymma pengar och har 4 månader semester. 

Det håller inte att hela tiden kritisera eller vifta bort den kritik som uppstår vid konstiga domslut, .. något måste göras, så är det bara. Vill vi ha innebandy on ice eller ska det vara hockey vi spelar?

Wikegård går vidare och påstår att: "Det är skyddad verkstad som gäller.", vem kan säga emot? Något skumt är det, för alla korten ligger knappast på bordet. Det bortdömda målet i Leksand till exempel..

Nej, vad vet jag? Det här är nästan en hyllning till Wikegård mer än vad det är konstruktiv kritik gentemot ligan som sådan, tolka det hur ni vill, men något som vi alla kan vara överens om är att det finns mycket som kan förbättras.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 26 nov 2013, 21:59

Urken skrev:För de som hörde vad Wikegård sa efter kvällens huvudmatch, så.. vad tycker ni? Jag tycker han har 100/100 rätt i det han säger.

Filmningar ska resultera i avstängning, för ja, så illa är det att filma. Det är något jag ta mej tusan inte tål alls. Detta ska vara en manlig sport, så då ligger man inte och gråter efter en närkamp så vidare man faktiskt inte har ont.

Vidare så är domarna i SHL ett riktigt skämt, precis som Wikegård är inne på. De som sätter bedömningsnivån påstås ha varit i samråd med spelare och ledare runt om i landet, men kom igen? Ingen spelare eller ledare har en susning om var gränserna går från match till match? Domarna ska, precis som Wikegård säger, låta det vara tufft, rättvist och göra det som de ska. De jobbar 8 månader och tjänar grymma pengar och har 4 månader semester. 

Det håller inte att hela tiden kritisera eller vifta bort den kritik som uppstår vid konstiga domslut, .. något måste göras, så är det bara. Vill vi ha innebandy on ice eller ska det vara hockey vi spelar?

Wikegård går vidare och påstår att: "Det är skyddad verkstad som gäller.", vem kan säga emot? Något skumt är det, för alla korten ligger knappast på bordet. Det bortdömda målet i Leksand till exempel..

Nej, vad vet jag? Det här är nästan en hyllning till Wikegård mer än vad det är konstruktiv kritik gentemot ligan som sådan, tolka det hur ni vill, men något som vi alla kan vara överens om är att det finns mycket som kan förbättras.
Kan bara skriva under på allt, var rätt rakt igenom från Wikegård i kväll, ibland kan han dra saker till sin spets. Men just domarna tycker jag det bara fortsätter vara lite för slumpartat ibland nästan. Sedan är ju frågan när det kommer en central målvideodomare som granskar alla mål?

Se bara Leksands-matchen där Luleå blev rånade på ett mål. Det har inte ens kommenterats från officiellt håll ännu, varför dömde man över huvud taget bort det? Vem var det som tog beslutet? C More säger att målvideodomaren inte kunde se något och lämnade över beslutsfattandet till domaren. Medan Mannberg sa att samme domare "litar på målvideodomaren". Skyddad verksamhet som Wikegård var inne på.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av zamboni tor 28 nov 2013, 14:24

Vad är det för dåre som lägger spelschemat ?
Nästa Fredag (6/12) spelar Lule borta mot Skelet kl 19.00
Sen skall dom spela hemma mot Växjö. dan efter kl 16.00 på Lördag
Jag vet att andra lag också har råkat ut för liknande saker.
Så borde de göra i sparkbollstävlingar också , jäklar vilket liv det skulle bli.
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 91
Join date : 12-10-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Old Brooklyn tor 28 nov 2013, 18:08

zamboni skrev:Vad är det för dåre som lägger spelschemat ?
Nästa Fredag (6/12) spelar Lule borta mot Skelet kl 19.00
Sen skall dom spela hemma mot Växjö.  dan efter kl 16.00 på Lördag
Jag vet att andra lag också har råkat ut för liknande saker.
Så borde de göra i sparkbollstävlingar också , jäklar vilket liv det skulle bli.
Spelschemat läggs (om jag har fattat det rätt) av SHL som skickar ut ett preliminärt schema som klubbarna sedan sinsemellan finjusterar. Luleå har väl redan spelat en "back-to-back" match i år? Själv tycker jag det är helt ok även om jag i grund och botten är en gammal tisdag-torsdag-lördag-förespråkare.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tor 28 nov 2013, 23:38

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/linkoping/article17929235.ab - svårt att säga om det är filmning eller inte. Jag tror ju dock inte att Rönnberg är den som går ut och ljuger om att han hört någon i Linköpings bås ropa "ligg kvar på isen". Sedan finns visserligen möjligheten att det är någon som tänker på hans hälsa, men ja, låter väl så där.

Bör man inte ta bort denna regel om automatiskt matchstraff vid skada? Sedan tycker jag att domare inte ska kunna döma mer än game, d.v.s. matchstraff för aktuella matchen. MP bör tas bort och istället får någon sorts kommitte eller liknande titta på samtliga utdömda matchstraff och allra helst även se över allvarliga situationer i matcher och döma ut extra hårt straff i efterhand. Tror Sanny Lindström var inne på något sådant upplägg, fast helst då helt ny organisation/kommitte och inte nuvarande 'disciplinnämnd' som verkar lotta ut straffen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 17:37

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article17952055.ab

En lista som aftonbladet lagt ut, över hur mycket pengar varje elitserie.. (förlåt, SHL)-klubb får av respektive kommun.

AIK: 0 KRONOR
AIK hyr både Ritorp (av Solna stad) och Hovet (av SGA). Något stöd för elitverksamheten finns inte.


LINKÖPING: 0 KRONOR
Kommunen ger inga årliga bidrag eller subventioner.
Däremot har kommunala bolag marknadsavtal med Linköping för loger, sponsring på sarg och liknande som uppgår till tre miljoner kronor årligen.


 FRÖLUNDA0 KRONOR
Frölunda hyr alla sina istider och matchevenemang till en total kostnad på cirka 14 miljoner årligen. Något bidrag från kommunen finns inte.
– Vi får förlita oss på biljettintäkter. Got Event tar alla andra intäkter i samband med match, säger ordförande Mats Grauers.


 LEKSAND4,5 MILJONER
Kommunen har skrivit ett långsiktigt avtal med Leksand där man ger klubben 4,5 miljoner kronor årligen i driftstöd. För det får man också hyra in sig på istider i hallen för skolverksamhet.
– Det är en bra deal för vår kommun, säger Anders Doverskog.


 VÄXJÖ18 MILJONER
13 miljoner är ett så kallat driftstöd för att driva arenan, träningshallar, curlinghall och överta kostnader för före detta kommunalt anställda vaktmästare.
Dessutom hyr kommunen istider samt hela arenan vid tio olika tillfällen varje år för 5,3 miljoner kronor per år.


 BRYNÄS6–7 MILJONER
De enda inkomsterna från kommunen är den hyran som kommunen betalar för att få tillgång till Läkerol Arena.


 SKELLEFTEÅVILL EJ UPPGE
Skellefteå vill inte kommentera kommunens stöd till klubben.
Klart är att kommunala bolaget Skellefteå Kraft, som också äger arenanamnet, tecknat ett sponsoravtal på 4,8 miljoner årligen i fem år.


 LULEÅ10 MILJONER
Luleå får driftsstöd från kommunen för att bland annat täcka energikostnader, fyra-fem vaktmästare och lokalvårdare.
– Kommunen är viktig för oss, säger ­Stefan Enbom, vd i Luleå Hockey.


 MODO9 MILJONER
Kommunens bidrag till klubben ligger nu på sex till sju miljoner kronor inklusive stöd från kommunens bolag.
Nu har ett nytt avtalsförslag lagts från kommunen som vill ge Modo 90 miljoner kronor fördelat nio miljoner på tio år, enligt allehanda.se.


 ÖREBRO3 MILJONER
Örebro kommun har ett policybeslut på att dela ut så kallat marknadsföringsstöd till stadens elitlag.
För Örebro har det höjts inför premiäråret i SHL. Totalt sett landar det på cirka tre miljoner kronor.


 HV 711 MILJON
Förutom ett bidrag på knappa miljonen är den kommunala ekonomiska stöttningen begränsad till att kommunen gått i borgen på ett 60 miljonersbygge av två nya isytor.
– Vi har dessvärre ingen kommunal dopning i Jönköping, säger ordförande Hans-Göran Frick.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 17:56

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article17951699.ab

Ytterligare en plusartikel från aftonbladet, för er som är intresserade men inte har just plusmedlemskapet.

Årets 25 toppar & floppar i SHL
Äntligen har det lossnat för Klasen: ”Tycker jag skapar chanser hela tiden”
Halva SHL är spelad – och dags att sammanfatta den första halvleken.
Vilka har varit bäst och vilka har varit sämst?
Sportbladets jury, bestående av Hans Abrahamsson, Tomas Ros, Mats Wennerholm, Erik Karlsson och Johan Garpenlöv, har rankat de spelare som utifrån förväntningarna har överraskat mest, både positivt och negativt.  
Här är årets resultatet.



Nummer 1: ”Kul att höra, riktigt roligt”
25 procent bättre benstyrka.
25 procent bättre syreupptagningsförmåga.
5 kilo lättare.
Läggdags 22.30.
Där är hemligheterna till Linus Klasens framgång den här säsongen.
Linus Klasen har alltid setts som en stor hockey­talang. En puckbohem som kan göra det mesta på isen.
Men han har aldrig riktigt fått till det. 
Aldrig lyckats slå in sista spiken eller gå från att vara en lirare till att bli en spelare som bär ett lag och som en organisation kan bygga truppen runt.
Fram till nu.
Nu leder han poängligan i SHL och har även utsetts till säsongens toppspelare av Sportbladets jury.
– Kul att höra. Riktigt roligt. Min säsong är godkänd. Jag hade som mål att göra fler poäng än i fjol och det har jag ju lyckats med. Nu siktar jag på att kunna placera Luleå så högt upp i tabellen som möjligt, säger Linus Klasen.
Han har gjort en del förändringar, på isen och i det civila laget. Han är i dag två-barnspappa och ska gifta sig i sommar med sambon Emma.
– Familjen ger mig kraft och inspiration. Nu går jag och lägger mig 22.30 och det mår jag bra av, säger Linus Klasen.
Har gjort en hälsoresa
Hockeymässigt har han tagit hjälp av klassisk sanno­likhetslära och med hjälp av modern teknologi analyserat hur han är som mest farlig på isen.
När ska han passa? Hur, och när, ska han bryta in i offensiv zon? Vilka rörelser är jobbigaste för motståndarbackarna?
– Det gäller att skapa målchanser hela tiden och det tycker jag att jag gör i dag. Inte bara under korta perioder, utan under 60 eller 65 minuter, säger Klasen.
Men den kanske största förändringen som Klasen gjort är en hälsoresa.
Han har gått ned fem kilo och blivit seriös med träningen.
– Polletten har trillat ned. Jag har insett hur viktigt det är att äta bra och sköta om kroppen. Tidigare trodde jag nog att det räckte med talang, säger Linus.
Framförallt har han fokuserat på att få starkare ben och jämfört med för ett år sedan har hans benstyrka ökat med 25 procent. En förändring som skapar bättre rörlighet och spänst.
– Benen är så viktiga märker jag. Har jag inte pigga ben i en match så går det inte. Där märker jag stor skillnad den här säsongen.
”Bara nästa match”
Succén i SHL, och även i Tre Kronor, kommer lämpligt. Klasens kontrakt med Luleå går ut sista april 2014 och han är givetvis het på marknaden.
NHL? KHL? SHL? Luleå?
– Jag tänker bara på nästa match. Så tråkigt svar. Men det är mitt nya liv. Fokuserar bara på det jag kan påverka – just nu.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 17:57

Notera att det är Rosen som gjort intervjun med Klasen.

Vill ni ha hela listan på toppar och floppar, så hojta till så klistrar jag in den här nedan.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 03 dec 2013, 18:03

Finns det någon ytterligare Luleå-spelare på listan? Någon skräll i övrigt?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 21:15

Årets toppar i SHL
1 Linus Klasen, fw, Luleå
Väldigt kreativ i offensiv zon. Gör smartare val i dag och det tar honom till första­platsen på den här listan. Leder poängligan i SHL. Sista säsongen i serien?
2 Patrik Hersley, b, Leksand
Pang, pang – Patrik. Leder målligan i hela SHL och är alltså back. Har utvecklat sitt direktskott och har en precision i skotten som har få övermän. Årets raket på listan.
3 Oscar Alsenfelt, mv, Leksand
SHL:s mest segerrika målvakt. Har en grym form och har visat hockeysverige att han duger som förstemålvakt. Leksand är ett helt nytt lag med Oscar längst bak.
4 Anton Rödin, fw, Brynäs
Brynäs mest lyckade nyförvärv till den här säsongen. Leder interna poängligan och är given i powerplay. Har ett bra skott och en härlig attityd på isen.
5 Toni Rajala, fw, HV 71
När HV71 krisade i höstas kom Rajala som en räddande ängel. Det räcker med att ha sett HV 71 i en match så lyser Rajala mer än de flesta andra. En klass-spelare.
6 Joakim Lindström, fw, Skellefteå
En lysande hockeyspelare som ibland är för bra för SHL. Vinner nog poängligan till slut ska ni få se. Otäckt effektiv i powerplay.
7 Pär Arlbrandt, fw, Linköping
Inledde säsongen otroligt bra och flytten till Lin­köping har gjort Arlbrandt gott. Trivs mycket bra med Hjalmarsson. Härligt spelsinne.
8 Andreas Thuresson, fw, Brynäs
Sevärd spelare som älskar att bryta in framför mål och att driva mot avslut. Imponerande 92 skott på mål hittills i SHL. Älskar att synas på isen – ofta firandes ett vackert mål.
9 William Karlsson, fw, HV 71
Har varit bäst, över hela säsongen, i HV71. En av få i laget som kan gå lägga sig med hedern i behåll.En komplett center som gör jobbet över hela isen. Given i Tre Kronor.
10 Andreas Johnson, fw, Frölunda
Säsongens stora junioröverraskning. Gör många och viktiga mål. Bra spelsinne och smart. Skön klubbteknik som bäddar för många chanser där motståndarna går bort sig.
11 Mattias Janmark, fw, AIK
Vad hade AIK varit utan Mattias Janmark? Herregud vad nyttig han är för stockholmslaget. Har bra målsinne och ett skönt driv i skridskoåkningen.
12 Simon Hjalmarsson, fw, Linköping
Vann VM-guld med Tre Kronor i våras. Given i Linköpings förstakedja. Har bra spelsinne och är en modern stor spelare.
13 Linus Ullmark, mv, Modo
Räddat Modo många gånger under hösten. Är väl skolad och är säker i målet och stabil. Har bra grundsystem i sitt spel och är en vinnarskalle, en stor sådan.
14 Johan Alm, b, Skellefteå
Ännu en produkt från Skellefteås back-fabrik. Välvuxen, men ändå spänstig på små ytor. Får mer och mer förtroende och istid av tränaren Bert Robertsson.
15 John Klingberg, b, Frölunda
Härlig modern back som blivit en jätte i Frölundas försvar. Blivande storback i NHL, javisst. Snittar 0.5 poäng per match och har berikats med ett A på bröstet.
16 Johan Ryno, fw, Leksand
Artist som älskar att slå flippassningar över centrallinjen. Påminner om Fredrik Bremberg i rörelsemönstret och har samma grymma kontroll på vad medspelarna är på isen.
17 Joakim Hillding, Fw, Färjestad
Har öst in poäng senaste tiden. Given i FBKs förstakedja och en av de som ska bära laget in i framtiden. Gör sin bästa säsong och hårt arbete lönar sig. Det är Hillding ett bevis på.
18 Kyle Cumiskey, b, Modo
Var kanske SHL:s bäste back i fjol. Kanske blir det i år också, efter 55 omgångar. Han har fin skridskoåkning och är mjuk i skridskoåkningen vilket skapar kontroll med pucken.
19 Anssi Salmela, b, Modo/HV71
En av seriens bättre backar. Gör sällan en dålig match. Smart värvning av Stillman. Har ett bra och tungt skott som kan överraska målvakten. Vinnarskalle.
20 Niklas Olausson, fw, Luleå
Härligt spelsinne, har förmågan att slå sjukt öppnande passningar och trivs med Linus Klasen. Älskar när det hettar till och när Olaussons svarta ögon blänker till är han som bäst.
21 Gustav Possler, fw, Modo
Bara kör och kör. Underbar skridskoåkning, ett snabbt och fint skott och är orädd i alla lägen. Har blivit en publikfavorit i Fjällräven Center och är given i JVM.
22 Greg Scott, fw, Brynäs
Ett bra nyförvärv av Brynäs. Härligt driv på isen och en skön nordamerikansk attityd. Får extra plus för att han klarar av att spela ”svenskt” och inte dra på sig utvisningar.
23 Ryan Gunderson, b, Brynäs
Får monster­minuter i istid. Stridshäst, som gör sig bra på offensiva blå-linjen. Har vunnit poängligan för backar i både allsvenskan och i SHL och är unik med den bedriften.
24 Cory Murphy, b, Växjö
Nyttig i powerplay. Effektivt skott som ofta träffar målet. Hade i Nordamerika problem med det fysiska spelet, men i Europa klarar sig Cory extremt bra. Mycket rörlig.
25 Mathis Olimb, fw, Frölunda
Kreativ norrman och rolig att titta på. Bjuder ofta på hockeygodis i form av bra och oväntade passningar. Är på väg att slå sitt personliga poängrekord i SHL, 41 poäng.
Jury: Johan Garpenlöv, Tomas Ros, Mats Wennerholm, Hans Abrahamsson, Erik Karlsson


Senast ändrad av Urken den tis 03 dec 2013, 21:16, ändrad totalt 2 gånger
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 21:15

Årets flopp: Klart att det inte är roligt
Han har floppat hårdast av alla under hösten.
Domen från Sportbladets jury mot Christian Berglund är stenhård
– Klart att det inte är roligt att höra, säger Färjestadsforwarden.
Christian Berglund, 33, har under hela karriären varit en pålitlig poänggörare som legat högt i poängligan.
Men inte i höst.
På de sjutton matcher han fått spela har Berglund bara gjort två poäng. Bortsett från två byten i lördags har den skridskostarke forwarden varit utanför laget den senast månaden.
”Tar inte så hårt”
Utifrån förväntningarna är han den spelare som Sportbladets jury lyfter fram som den största floppen.
– Det är väl inte så kul, men just i det här fallet tar jag inte så hårt på det. Det finns andra saker som kan vara mycket värre.
Håller du med juryn?
– Både ja och nej. Klart att det är jättetungt när man känner att man inte kommit upp i den standard man önskat. Samtidigt vet jag anledningen till varför det har blivit så här.
Axeln ställde till det
Säsongen har varit minst sagt stökig. I juni opererade Berglund axeln och prognosen var att han skulle vara borta i ett halvår.
Men redan i premiären, tre månader senare, gjorde han sin första match. Ett beslut han ångrar i dag.
– Jag hade bara tränat riktigt tre gånger så jag hade ingen försäsong. Tanken var att jag skulle spela mig i form, men jag kom aldrig så långt att jag kom in i någon form.
Trots att Berglund varit petad under en längre tid finns inga planer på att söka sig till en ny klubb.
– Min plan är att försöka kriga mig in i Färjestad. Det har inte förändrats någonting den senaste tiden.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 21:15

Årets 25 största floppar i SHL
25 Matt Fornataro, fw, Leksand
Leksand hade förhoppningar om att han skulle kunna producera även i SHL, men Fornataro har vägt alldeles för lätt.
24 Lukas Kilström, b, Brynäs
Stabil i Luleå, men i Brynäs har Kilström inte fått det att stämma. Har en nattsvart plus/minus-statistik.
23 Derek Joslin, b, AIK
Här har det gått upp och ner. Blandat stabila matcher och mycket istid med pinsamma misstag.
22 Oscar Sundh, fw, Linköping
Tiden i Luleå blev ett stort fiasko. Sundh har börjat om i Linköping, men känns inte som en spelare som gör skillnad.
21 Colby Armstrong, fw, Växjö
Stora förväntningar men Armstrong har inte levererat. En blodpropp i benet har förhindrat spel på sistone.
20 Brett Carson, b, AIK
AIK:s sista backvärvning inför säsongen har inte bidragit med mycket positivt.
19 Tim Sandberg, mv, Örebro
Örebros försvarsspel har stundtals varit bedrövligt och kvalseriehjälten har inte heller övertygat.
18 Joel Lundqvist, fw, Frölunda
VM-centern har haft en nattsvart höst, både spelmässigt men framför allt när det gäller poängproduktionen.
17 Ryan Russell, fw, Leksand
Jobbar hårt, men verkar snudd på oförmögen att göra mål och poäng. Givetvis hade Leksand hoppats på mer än ett mål av den NHL-meriterade Russell.
16 T.J. Hensick, fw, Modo
Modos tyngsta värvning har varit just tung. Kom nygift, men otränad, till Örnsköldsvik och har totalt sett varit en stor besvikelse.
15 Dave Spina, fw, Modo
Oklart vilka förväntningar man ska ha på Spina, som är en tämligen enkel spelare. Drabbades av en elak hjärnskakning, men bara ett mål på 19 matcher är givetvis underkänt.
14 Tomas Skogs, b, Örebro
Örebros tyngsta värvning på backsidan har inte varit någon ledare. Var stabil i Skellefteå efter några svajiga år i Timrå, men den här hösten har varit ett steg tillbaka. –10 så här långt.
13 Gustaf Wesslau, mv, HV 71
Den oerhört tunga starten gör att han är med på listan. Har, precis som hela HV 71, spelat upp sig rejält och Wesslau har i flera matcher räddat sitt lag.
12 Danny Taylor, mv, Färjestad
När Alexander Salak lämnade hämtade Färjestad in Taylor. Men kanadensaren har inte lyckats ta förstaspaden i Färjestad och har bara vunnit två av nio matcher.
11 Johan Harju, fw, Brynäs
En gång var han målkung i elitserien och het bland både KHL- och NHL-klubbar. Numera är Harju en medelmåttig SHL-spelare som i allt för liten grad är involverad i offensiven.
10 Christian Engstrand, b, Linköping
Fick kliva ur Norrenas skugga förra säsongen och gjorde det bra. Men nu har Engstrand svikit rejält. De som tvivlat på om han är en förstemålvakt i SHL har fått vatten på sin kvarn.
9 Viktor Ekbom, b, Örebro
Den förre Linköpingsbacken skulle bli en viktig defensiv pjäs hos nykomlingen. Så har det inte alls blivit, med –12 är Ekbom så här långt sämst av alla spelare i SHL.
8 Garett Stafford, b, Färjestad
FBK hoppades att Stafford skulle fylla åtminstone en del av luckan efter Lee och Nygren. Men amerikanen har inte varit i närheten av att vara någon offensiv spetsspelare.
7 Daniel Bellissimo, mv, Luleå
Kan en målvakt misslyckas i laget med seriens mest disciplinerade försvarsspel? Svaret är ja. Det har Daniel Bellissimo visat med eftertryck den här hösten.
6 Marcus Nilson, fw, HV 71
En av HV:s bästa spelare förra säsongen, men oj så tungt det gick för Nilson under tidiga hösten. Har precis som laget lyft sig på sistone, men -10 är ingen vacker siffra.
5 Marcus Nilsson, fw, AIK
Öste in poäng i allsvenskan förra säsongen och tanken av att han skulle göra det samma i AIK. Men flytten har blivit allt annat än lyckad. I lördags fick han i alla fall spräcka nollan.
4 Fabian Brunnström, fw, Lif/Frö
Det fanns förhoppningar om att han skulle blomma ut igen efter klubbytet, men Brunnström har trampat luft även i Leksand. Det händer extremt lite offensivt.
3 Jason Krog, fw, HV 71
Har sett seg och oinspirerad ut hela hösten och till slut fick tränare Dahlén nog. I de senaste matcherna har Krog varit bänkad. HV som lag har definitivt inte blivit sämre av det.
2 David Petrasek, b, HV 71
Nyutnämnd lagkapten, men Petrasek var under september och oktober symbolen för HV:s ras. Backvärvningarna har gett honom en mer undanskymd roll, vilket varit positivt.
1 Christian Berglund, fw, Färjestad
Har producerat poäng under hela sin karriär, men i höst har det tagit tvärstopp. En av Färjestads absolut bäst betalda spelare har under en lång period inte ens platsat i laget. En höst Berglund nog bara vill glömma.
Jury: Johan Garpenlöv, Tomas Ros, Mats Wennerholm, Hans Abrahamsson, Erik Karlsson


Senast ändrad av Urken den tis 03 dec 2013, 21:17, ändrad totalt 1 gång
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 03 dec 2013, 21:15

Allt, kopierat rakt av. Rörigt, men det får ni leva med!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken lör 07 dec 2013, 12:12

Aftonbladet har lagt ut en lista på hur mycket de olika elitseriespelarna har i lön. Listan är dock inte som alla skulle kunna tro. Den visar nämligen bara vad spelaren har valt att plocka ut, inte den totala lönen. (Spelarna väljer hur mycket de vill plocka ut i månaden och hur mycket som de vill avsätta som pensionssparande). Så endast taxerad lön mao!

Topp tio ser ut såhär:


LuleåLinus Klasen2362000
BrynäsHarju, Johan1752000
BrynäsSundqvist, Jörgen1695000
LinköpingHead Coach Melin, Roger1670000
LuleåJan Sandström1670000
HV71Nilson, Marcus1654000
SkellefteåMöller Oscar1642000
LuleåJohan Fransson1626000
VäxjöRobert Rosén1581500
LuleåChris Abbott1581000
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken lör 07 dec 2013, 12:15

Eftersom det kan vara relevant på ett Luleåforum, så kommer här även en lista på endast Luleåspelare.



LuleåLinus Klasen2362000
LuleåJan Sandström1670000
LuleåJohan Fransson1626000
LuleåChris Abbott1581000
LuleåPer Ledin1510000
LuleåRobin Jonsson1352000
LuleåHead Coach, Jonas Rönnqvist1116000
LuleåNiklas Olausson1111000
LuleåCam Abbott831000
LuleåDaniel Bellissimo789000
LuleåGeneral Manager, Lars Arne Bergström:732000
LuleåAssistant Coach, Roger Åkerström:643000
LuleåPavel Skrbek639000
LuleåDavid Rautio636000
LuleåAssistant Coach, Thomas Berglund:636000
LuleåJohan Forsberg624000
LuleåAnton Hedman596000
LuleåGoalie Coach, Daniel Henriksson:432000
LuleåLinus Persson415000
LuleåNiklas Fogström394000
LuleåKarl Fabricius345000
LuleåDaniel Gunnarsson316000
LuleåAndreas Hjelm290000
LuleåDaniel Mannberg168000
LuleåJoel Lassinantti107000
LuleåLars Bryggman102000
LuleåLucas Wallmark100000
LuleåDean Kukan70000
LuleåMarcus Oskarsson21000
LuleåPeter Cehlarik0
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Pajala lör 07 dec 2013, 12:15

årsinkomst eller ?
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken lör 07 dec 2013, 12:35

Pajala skrev:årsinkomst eller ?
Det får vi hoppas. Annars har ES-spelare en rätt hyfsad lön Wink Klasen, 2.36 mille per månad hade blivit lite väl kanske? Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken lör 07 dec 2013, 13:11

Oskarsson var dyr, förstår att många vill 'sälja' honom Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet