Avskaffandet av 51-procentregeln

+3
FruktHamster
LuleåWinston
Bamsefar
7 posters

Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Bamsefar tis 19 feb 2013, 12:48

Tydligen vill RF avskaffa 51-procentregeln, d v s man vill öppna upp för enskilda "investerare" att kunna gå in med kapital och i stort sett ta över klubben. Själv är jag väldigt tveksam till en sådan händelseutveckling, att det sportliga skall underordnas hur mycket pengar ägaren har. Personligen känner jag att skulle Luleå omvandlas till ett AB med en kapitalägare typ Abramovitj så är det inte "min" förening längre utan "hans". Då är det tveksamt om man fortsättningsvis kan stå bakom en miljardärs lekstuga.
Vad tycker ni andra?http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article16264923.ab
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av LuleåWinston tis 19 feb 2013, 20:03

Det är katastrof! Bara en tidsfråga innan de multinationella företagen kommer hugga efter föreningar med medioker ekonomi. T.ex. AIK byter sin anrika logga och byter namn till Red Bull Stockholm... Djurgården byter namn till Swedbank Hockey osv.

Och när väl en förening har hakat på tåget så kommer de andra känna tvingade att göra samma sak för att kunna konkurrera.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av FruktHamster tis 19 feb 2013, 20:08

Kan få väldigt läskiga konsekvenser och jag hoppas innerligt att det inte går igenom.
Det krävs inte att man är saida för att kunna se rätt vidriga konsekvenser av ett sådant beslut.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av LulefanGBG tis 19 feb 2013, 20:15

Totalt jävla bedrövligt! Läste det där tidigare idag. Kapitalismen har tillräckligt inflytande som det är.

Utan att jag egentligen bryr mig alltför mycket om fotboll så finns det två klubbar jag avskyr över allt annat. Chelsea och Manchester City. Någon jävla miljardär tar över och vips så är de världsbäst över en nattutan att egentligen förtjäna det p.g.a långsiktiga ekonomiska och sportsliga satsningar.

Blir det så så dör hela den svenska idrottskulturen. Vi kan sluta följa ES, AS och hålla på lag. Man kan lika gärna följa Nasdaq och heja på Google.


Senast ändrad av LulefanGBG den tis 19 feb 2013, 20:20, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av LulefanGBG tis 19 feb 2013, 20:20

FruktHamster skrev:Kan få väldigt läskiga konsekvenser och jag hoppas innerligt att det inte går igenom.
Det krävs inte att man är saida för att kunna se rätt vidriga konsekvenser av ett sådant beslut.
Hockeyförbundet röstar ju för att varje förbund skall få bestämma själva, därmed inte sagt att Hockeyförbundet själva vill ta bort 51-procent -lagen men det låter ju inte lovande och risken för obehagliga konsekvenser är överhängande. Någon blir givetvis nöjd när deras lag köps upp och blir stormrika, men resten blir missnöjda då deras konkurrens-situation kraftigt försämras. Enligt alla kapitalismens principer om den enes bröd, den andres död osv.

I viss mån är det ju redan såhär, men att ta bort det sista skyddet vore att slå spiken i kistan på svensk idrottskultur. Visst Premier League, världens bästa liga. Skitkul om man håller på City, United eller Chelsea men iinte så kul för dem som håller på något av övriga lag. Lär väl aldrig hända igen att ett lag som t.ex. Blackburn vinner ligan.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Lars158 tis 19 feb 2013, 20:36

Kan dock vara nödvändigt för att uppehålla kvalitet på svensk liga hockey. Börjar vara många länder med klubbar ekonomiskt starkare än svenska.
Givetvis NHL och KHL. Men även Schweiz och Tyska ligan. Finska lags ekonomiska styrka ökar ju också i rask takt år för år.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Bamsefar tis 19 feb 2013, 20:51

Lars158 skrev:Kan dock vara nödvändigt för att uppehålla kvalitet på svensk liga hockey. Börjar vara många länder med klubbar ekonomiskt starkare än svenska.
Givetvis NHL och KHL. Men även Schweiz och Tyska ligan. Finska lags ekonomiska styrka ökar ju också i rask takt år för år.

Sälja ut för kvalitet, hört en del sånt under årets lopp. Fråga AIK vad de tyckte om Harkimo när han tog över AIK AB och reducerade AIK till något av en farmarklubb till Jokerit.Mycket av AIK:s ekonomiska bekymmer kan härledas till Harkimoepoken och var en direkt bidragande orsak till att de åkte ur ES.

Kalla mig gärna gammaldags och bakåtsträvare men i mina ögon är den föreningsdrivna idrotten med de ideella krafterna de som skapat det idrottsunder som Sverige är, det borde vara omöjligt för ett så litet land befolkningsmässigt att vara så bra i så många idrotter.

Om idrotten i allmänhet och hockeyn skall reduceras till att bara handla om vem som har mest pengar och vilken klubb kan attrahera rikast ägare så kommer jag att tacka för mig i alla fall.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Lars158 tis 19 feb 2013, 20:58

Ja största problemet för att upphålla god kvalitet i våra egna ligor är dom svenska höga skatterna.
För att en spelare ska tjäna lika mycket i sverige som i andra länder är kostnaden väldigt mycket högre för den svenska klubben.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av MickkeJ ons 20 feb 2013, 23:20

MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av LulefanGBG tor 21 feb 2013, 13:24

Ptja fråga Quebeck-borna, (dsv de som inte håller på Canadiens då såklart, en ansenlig mängd utanför Montreal), hur kul det var när deras älskade lag med sjtärnor och allt flyttades till Denver en halv kontinent bort.

Nu tror jag itne att flytt av lag är aktuellt i Sverige och kommer aldrig bli oavsett system och regler, av den enkla anledning att det inte finns någon lönsamhet i att flytta ett redan etablerat lag här.

Men det är ett tydligt bevis på vad som händer när ekonomiska intressen och den fria marknaden får styra obehindrat. Fans, kultur osv spelar absolut INGEN SOM HELST ROLL!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Tony Moore fre 22 feb 2013, 21:13

I detta fall är jag "gammelsosse" trots att "näringslivsnissemoderaten" präglar mej i mycket, idrottens själ genom ideella värderingar och engagemang/gemenskap tror jag är grunden till allt, kapital kan inte tvinga fram intresse/framgåmg annat än väldigt kortsiktigt! All kommersiell framgång inom idrott har sin början i människors spontana intresse för något! Ideella föreningar är grunden för elitidrott, därför tror jag vi i Sverige ska värna detta, OM företagen säger "nej tack" får vi helt enkelt backa ambitionsnivån och återgå till 80-talet dä man kombinerade elitidrottande med civil karriär och tvingades sluta vid senast 27-28 års ålder för att försörja sej själv och ev. familj, thats it!
Att likt företagens värld "köpa showbiss" tror inte jag svensken köper i längden, visst uppskattar vi högsta nivå inom idrotten, men tror ni vi skulle få detta genom 51%-regeln och alla topplagen äro börsnoterade!?
Aldrig mer något "Åshöjdens BK" i någon lagidrott, börsbolagen köper sönder sådant innan det blir av, nää tycker vi fortsätter som idag och låter publiken bestämma när det är dags att "wrestlingfiera" vår hokky!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Avskaffandet av 51-procentregeln Empty Sv: Avskaffandet av 51-procentregeln

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet