Timo Jutila

3 posters

Gå ner

Timo Jutila Empty Timo Jutila

Inlägg av Tony Moore lör nov 04, 2023 11:57 am

Legend och LHF Hero
https://www.eliteprospects.com/player/1876/timo-jutila

Nu är det 31-åriga rekordet hotat – Jutila: "Det är dags"
Timo Jutila Timoos10

Ska Oskari Laaksonen bli den förste backen i Luleå Hockeys historia att göra fler poäng än vad Timo Jutila gjorde under sin sista säsong i föreningen? "Det är dags att någon slår det nu", säger Timo Jutila.

Han valde att flytta hem till Tammerfors efter sin fjärde säsong i Luleå Hockey, men tiden i Luleå var speciell för den nu 59-årige finländaren.
– Det är det bästa stället i Sverige att spela hockey på och jag ser den där stan som mitt andra hem, säger Timo Jutila och fortsätter: – Jag hade det verkligen kanon där och håller fortfarande kontakten med (Peter) "Greppa" (Åström) och (Stefan) "Skuggan" (Nilsson).

Sedan tillägger han: – Att få komma till Luleå var som att vinna på lotteri (skratt).

Han ser än i dag de flesta av Luleå Hockeys matcher och imponeras av det publikstöd de har.
– Det är precis så det ska vara, säger Timo Jutila.
– Men vi hade supportrarna bakom oss även på min tid. Framför allt när vi mötte Modo och Skellefteå, men även när de stora grabbarna från Stockholm kom upp, och när vi mötte AIK eller Djurgården i Stockholm. Då var det alltid bra stämning, tillägger han.

Att han fortfarande är den back som har gjort flest poäng under en säsong för Luleå Hockey förvånar honom.
– Det är dags att någon slår det nu, säger Timo Jutila.

Han tillägger sedan: – Fast det var ganska enkelt för mig som spelade i samma femma som (Lars-Gunnar) "L-G" (Pettersson) och "Skuggan" (skratt).

Den som ligger bäst till i dagens Luleå Hockey är en annan back från Tammerfors, Oskari Laaksonen.
– Jag litar på "Skuggan" och (Thomas) "Bulan" (Berglund) och han gjorde ett bra val när han skrev på för dem, säger Timo Jutila och fortsätter: – Det syns att Oskari trivs där.

Vad säger du om hans start?
– Han spelar med självförtroende och har gjort riktigt bra ifrån sig än så länge.

Fortsätter han att producera poäng i den här takten hela säsongen kommer han att slå ditt rekord.
– Jag hoppas att han gör det. Men tänk att en finnjävel har rekordet – och att en annan finnjävel kanske slår det – vad håller de svenska pojkarna på med? De måste börja skjuta mer (skratt).

Fakta
Här är backarna som har gjort flest poäng för Luleå Hockey under en säsong:

1. Timo Jutila, 1991-1992 – 37 poäng på 40 matcher

2. Petter Nilsson, 1995-1996 – 34 poäng på 40 matcher

3. Elias Fälth, 2010-2011 – 34 poäng på 53 matcher
4. Timo Jutila, 1990-1991 – 33 poäng på 40 matcher
5. Nils Lundkvist, 2020-2021 – 32 poäng på 52 matcher
6. Erik Gustafsson, 2019-2020 – 32 poäng på 46 matcher
7. Jaroslav Obsut, 2006-2007 – 32 poäng på 51 matcher
8. Erik Gustafsson, 2020-2021 – 32 poäng på 47 matcher
9. Petter Nilsson, 2002-2003 – 31 poäng på 47 matcher
10. Nils Lundkvist, 2019-2020 – 31 poäng på 45 matcher

Fotnot: Om Oskari Laaksonen, som har gjort ett mål och elva assist på sina första 15 matcher för Luleå Hockey, får vara skadefri och fortsätter att göra 0,8 poäng per match i snitt så kommer han att stanna på 41 poäng.

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/nu-ar-det-31-ariga-rekordet-hotat-jutila-det-ar-dags/lq089k1j
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7642
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Jokerman ll likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Timo Jutila Empty Sv: Timo Jutila

Inlägg av Jokerman ll lör nov 04, 2023 3:16 pm

Timo Jutila i en artikel från Aftonbladet. En profil på alla sätt. Han var magisk och bjöd ofta på stor show Luleå-tröjan. Det var ofta en njutning att se han i aktion.

Vilken lirare!
Timo Jutila Img_0813
Tidigare Luleåhjälten talar ut om mörka tiden

Finländaren Timo Jutila skrev på för Luleå Hockey 1988 och fyra år, 125 poäng och en kultstatus senare lämnade han Norrbotten.

– Jag har kontakt med flera som Roger Åkerström och materialaren Peter ”Greppa” Åström. Åren i Luleå var fantastiska. Jag kallar det mitt andra hem fortfarande.

- Jag har återvänt ofta, det är ett nöje. Det var verkligen fina år, berättade Timo Jutila för Sportbladet hösten 2015.

När han sedan 1999 lade skridskorna på hyllan – efter bland annat 63 VM-matcher och guld i Globen 1995 – började Luleåhjälten lida av viktproblem.
Men vad låg egentligen bakom den kraftiga viktökningen?

I dagarna släppte Jutila, 53, precis en självbiografi – ”Juti” – där han för första gången berättar om hur han gick ner sig efter karriärens slut.

Timo Jutila började sitta uppe på nätterna, se NHL på tv:n, käka snabbmat och dricka alkohol.

– Det blev att titta på NHL och tv hela nätterna. Det gick åt vin och öl. Käk hämtade eller beställde jag från snabbmatsställen. Jag vaknade när jag vaknade och vanorna fortsatte nästa dag. Vikten gick upp och jag var i en helvetes dålig form, säger Jutila i boken.

En livsstil som inte pågick i veckor och månader utan snarare i perioder under flera år. 2003 hoppade han dessutom på jobbet som lagledare för det finska landslaget och parallellt fortsatte de ohälsosamma vanorna.

– Jag måste erkänna att jag hamnat på ett sidospår. Sedan bestämde jag mig för att detta degande måste få ett slut. Jag var i ett så jävla dåligt skick att jag inte ens orkade supa längre, säger han i boken enligt Ilta-Sanomat och fortsätter:

– Jag förstår mycket väl spelare och andra idrottare som får ett tomrum efter den aktiva karriären. Det är tufft för många.

Jutila skulle verkligen behöva få veta att hans insatser i föreningen och hans positiva aura fortfarande uppskattas och att han är ihågkommen. Bara det här att han fortfarande idag, av många, rankas som den bäste backen i Luleå genom alla tiderna. Han ingår ju i vart fall i alla Luleå-supportrars dream team vilket säger en hel del.

Timo Jutila Img_0814
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Bamsefar and PM like this post

Till överst på sidan Gå ner

Timo Jutila Empty Sv: Timo Jutila

Inlägg av Jokerman ll tis nov 07, 2023 6:25 am

Jutila-tråden är med rätta här för att stanna. L-G Pettersson och Hurtig m.fl.likaså.

Men Robert Nordmark tar admin bort.

Skämmes!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Timo Jutila Empty Sv: Timo Jutila

Inlägg av Lulefan tis nov 07, 2023 6:56 am

Jokerman ll skrev:Jutila-tråden är med rätta här för att stanna. L-G Pettersson och Hurtig m.fl.likaså.

Men Robert Nordmark tar admin bort.

Skämmes!

Är det svårt förstå hur ett forum fungerar?

"Här diskuteras Luleås Silly Season, rykten och spelare men även laget och laguppställningar.".
Är Jutila eller Nordmark aktuella för Luleå? Jag tror inte det, vi kan nog värva lite yngre.

Det finns andra delar av forumet där du kan skriva hur mycket du vill om Jutila, L-G, Hurtig eller din frukost.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Timo Jutila Empty Sv: Timo Jutila

Inlägg av Jokerman ll sön nov 12, 2023 8:45 pm

Timo Jutila Img_0822
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Timo Jutila Empty Sv: Timo Jutila

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet