1997-2023

+7
Björnpappa
Dustin
Lulefan
Pajala
farre
Tony Moore
Hejsan
11 posters

Gå ner

1997-2023 Empty 1997-2023

Inlägg av Hejsan fre 03 nov 2023, 10:02

Vad är största orsaken att vi inte har tagit ett enda SM guld efter 96 enligt er?
Vi har ju iaf varit i final tre gånger 1997, 2013, 2022.
(Är det bara otur, brist på pengar, ledningen, fel lagbygge eller något annat?)

Finns ju andra som har gjort någonting bättre än oss och tagit guld flera gånger under perioden, tex: FBK 7st, SAIK 2st, Växjö 4st, FHC 4st.

Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Tony Moore fre 03 nov 2023, 10:26

En del i förklaringen är att samtliga andra lag du nämner (förutom SAIK) har betydligt lättare att få spelare till sig pga av det geografiska läget.
Ekonomin går inte att bortse ifrån, kvalitet kostar mycket pengar, ännu mer så här långt norrut.
LHF har alltid hävdat att "vi måste få ut mer bang for the buck" än söderlagen, ligger nog en hel del i detta.

Många lag söderut har också betydligt bättre urvalsmöjligheter att få fram yngre spelare ur egna eller närliggande lag pga det större antalet att välja bland. Spelare som gärna vill ha nära till det trygga livet utanför rinken..

Sedan kan man fundera över hur scoutingen utförs, framförallt förståelsen vad spelare det är tillsammans med lagets eget behov och spelsystem. Extra viktigt att GM och huvudtränare synkar i sitt sätt att se på hur hockeyn ska spelas när det gäller lagbygget, tungt ansvar vilar på GM.

Jajja, bara några personliga funderingar så här rakt upp och ned.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7633
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av farre fre 03 nov 2023, 10:43

Inkompetens!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Pajala fre 03 nov 2023, 11:58

Avsaknad av vinnarkultur, personer som vet hur man får ihop en guldtrupp, bulans spelsystem smetar över hålen som visar hur blek trupp vi egentligen har, det har tagit oss upp i hierarkin men det verkar inte räcka hela vägen.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18142
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Hejsan fre 03 nov 2023, 14:57

Tony Moore skrev:En del i förklaringen är att samtliga andra lag du nämner (förutom SAIK) har betydligt lättare att få spelare till sig pga av det geografiska läget.
Ekonomin går inte att bortse ifrån, kvalitet kostar mycket pengar, ännu mer så här långt norrut.
LHF har alltid hävdat att "vi måste få ut mer bang for the buck" än söderlagen, ligger nog en hel del i detta.

Många lag söderut har också betydligt bättre urvalsmöjligheter att få fram yngre spelare ur egna eller närliggande lag pga det större antalet att välja bland. Spelare som gärna vill ha nära till det trygga livet utanför rinken..

Sedan kan man fundera över hur scoutingen utförs, framförallt förståelsen vad spelare det är tillsammans med lagets eget behov och spelsystem. Extra viktigt att GM och huvudtränare synkar i sitt sätt att se på hur hockeyn ska spelas när det gäller lagbygget, tungt ansvar vilar på GM.

Jajja, bara några personliga funderingar så här rakt upp och ned.

Jag skulle påstå att pengarna spelar in till största del, det var ju tack vare pengar som exempelvis Fabricius, Arlbrandt och Ledin mf mf mf skrev på andra föreningar, sen kom vissa tillbaka när det hade gått några år och LHF hyllade dom som hjältar Wink + att resorna blir dyrare för oss pga geografiska läget, även damlaget har det som en akilleshäl.

Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Lulefan fre 03 nov 2023, 19:42

Hejsan skrev:
Tony Moore skrev:En del i förklaringen är att samtliga andra lag du nämner (förutom SAIK) har betydligt lättare att få spelare till sig pga av det geografiska läget.
Ekonomin går inte att bortse ifrån, kvalitet kostar mycket pengar, ännu mer så här långt norrut.
LHF har alltid hävdat att "vi måste få ut mer bang for the buck" än söderlagen, ligger nog en hel del i detta.

Många lag söderut har också betydligt bättre urvalsmöjligheter att få fram yngre spelare ur egna eller närliggande lag pga det större antalet att välja bland. Spelare som gärna vill ha nära till det trygga livet utanför rinken..

Sedan kan man fundera över hur scoutingen utförs, framförallt förståelsen vad spelare det är tillsammans med lagets eget behov och spelsystem. Extra viktigt att GM och huvudtränare synkar i sitt sätt att se på hur hockeyn ska spelas när det gäller lagbygget, tungt ansvar vilar på GM.

Jajja, bara några personliga funderingar så här rakt upp och ned.

Jag skulle påstå att pengarna spelar in till största del, det var ju tack vare pengar som exempelvis Fabricius, Arlbrandt och Ledin mf mf mf skrev på andra föreningar, sen kom vissa tillbaka när det hade gått några år och LHF hyllade dom som hjältar Wink + att resorna blir dyrare för oss pga geografiska läget, även damlaget har det som en akilleshäl.

Känns lite som en bortförklaring, tycker det funnits an tendens under många år att förvänta sig att spelare från länet ska stanna för mindre peng än de blir erbjudna i andra lag, självklart tappar man en del bra spelare då. Samtidigt har inte scoutingen alltid varit så lyckad och förening har inte alltid varit värst välskött, även om det sett ljusare ut på senare år.

Sen behöver man även få fram fler talanger från de egna leden, underlättar enormt mycket. Främst en kombination av inkompetens och bekvämlighet skulle jag vilja påstå.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

pingu and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Dustin fre 03 nov 2023, 21:08

Tony Moore skrev:En del i förklaringen är att samtliga andra lag du nämner (förutom SAIK) har betydligt lättare att få spelare till sig pga av det geografiska läget.
Ekonomin går inte att bortse ifrån, kvalitet kostar mycket pengar, ännu mer så här långt norrut.
LHF har alltid hävdat att "vi måste få ut mer bang for the buck" än söderlagen, ligger nog en hel del i detta.

Många lag söderut har också betydligt bättre urvalsmöjligheter att få fram yngre spelare ur egna eller närliggande lag pga det större antalet att välja bland. Spelare som gärna vill ha nära till det trygga livet utanför rinken..

Sedan kan man fundera över hur scoutingen utförs, framförallt förståelsen vad spelare det är tillsammans med lagets eget behov och spelsystem. Extra viktigt att GM och huvudtränare synkar i sitt sätt att se på hur hockeyn ska spelas när det gäller lagbygget, tungt ansvar vilar på GM.

Jajja, bara några personliga funderingar så här rakt upp och ned.


Skellefteå är ju beviset på att det geografiska läget inte har så stor betydelse som vi gärna skyller på.

Skellefteå har lockat till sig och fått behålla spelare som Jimmie Ericsson, Oscar Möller, Rickard Hugg, Jonathan Johnson, Filip Sandberg som kommer från söder men ändå velat stanna kvar. Under samma epok är det väl egentligen bara Niklas Olausson vi fått samma utfall med. Men den största anledningen till Skellefteås framgångar är givetvis deras fenomenala juniorutveckling vilket också bidragit till att de kunnat ha en billig och slagkraftig trupp.

Dustin

Antal inlägg : 6875
Join date : 12-02-28

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Tony Moore fre 03 nov 2023, 21:23

Oscar Engsund, 6 1/2 säsong..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7633
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av farre fre 03 nov 2023, 21:50

Dustin skrev:
Tony Moore skrev:En del i förklaringen är att samtliga andra lag du nämner (förutom SAIK) har betydligt lättare att få spelare till sig pga av det geografiska läget.
Ekonomin går inte att bortse ifrån, kvalitet kostar mycket pengar, ännu mer så här långt norrut.
LHF har alltid hävdat att "vi måste få ut mer bang for the buck" än söderlagen, ligger nog en hel del i detta.

Många lag söderut har också betydligt bättre urvalsmöjligheter att få fram yngre spelare ur egna eller närliggande lag pga det större antalet att välja bland. Spelare som gärna vill ha nära till det trygga livet utanför rinken..

Sedan kan man fundera över hur scoutingen utförs, framförallt förståelsen vad spelare det är tillsammans med lagets eget behov och spelsystem. Extra viktigt att GM och huvudtränare synkar i sitt sätt att se på hur hockeyn ska spelas när det gäller lagbygget, tungt ansvar vilar på GM.

Jajja, bara några personliga funderingar så här rakt upp och ned.


Skellefteå är ju beviset på att det geografiska läget inte har så stor betydelse som vi gärna skyller på.

Skellefteå har lockat till sig och fått behålla spelare som Jimmie Ericsson, Oscar Möller, Rickard Hugg, Jonathan Johnson, Filip Sandberg som kommer från söder men ändå velat stanna kvar. Under samma epok är det väl egentligen bara Niklas Olausson vi fått samma utfall med. Men den största anledningen till Skellefteås framgångar är givetvis deras fenomenala juniorutveckling vilket också bidragit till att de kunnat ha en billig och slagkraftig trupp.

Nu tänker jag kasta sten i glashus, men vi har en rätt bra juniorverksamhet med många duktiga juniorer.
Problemet är att vårat spelsystem är så pass krävande och komplicerad så att det är otroligt svårt, nästintill omöjligt för en junior att anamma till 100%.
Om vi jämför Frölunda och Skellefteå som jag anser har riktigt bra inslussning av juniorer så är det inte lika strikt defensivt tänk. Det är friare tyglar och därför mycket lättare för en junior med skills att hävda sig.


farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av farre fre 03 nov 2023, 21:50

.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Björnpappa fre 03 nov 2023, 23:18

Skellefteås framgång beror mycket på några årgångar med talanger med pappor som tränade pojklagen. Kolla bara vem dom kom fram och vem som tränade ungdomslagen.
Ett annat problem är att Pajalas kompisar i Malmfälten har en avog inställning till Luleå. Men det har alltid varit ett lillebrorskomplex i övriga Norrbotten mot Luleå. När talanger hellre går till Skellefteå än till Luleå måste vi fundera på vad det beror på. Det underlättar inte direkt att en nuvarande styrelseledamot Twittrar sitt hat mot Boden.

En annan sak är givetvis resorna till bortamatcherna. Kolla bara när Färjestad kommer hit, de chartrar ett plan men Luleå åker reguljärt. En spelare i FBK kan sova hemma efter en match i Luleå men en spelare i Luleå kommer hem ca 24 timmar efter en bortamatch. Det borde en anledning till att spelare väljer bort Luleå.

Säga vad man vill om vintrarna i Norrbottenskusten men den kan vara lite svår att attrahera sörlängingar att komma hit.

Vad borde föreningen göra? Vårt läge 10 mil från Norra Polcirkeln kan vi inte göra något åt. Frågan är hur vi gör Luleå mer attraktiv för spelare från övriga Sverige. Ett svar kan vara att spelarna ser Luleå som ett bra steg i sin utveckling. Är det så nu?

Vad är min poäng med inlägget. Ingen aning faktiskt. Jag vill bara att man ser realistisk på problematiken. Det finns enligt mig inga klara svar på varför vi "bara" har ett SM-guld. Vi som var med på 80-talet måste titta tillbaka och inse att vi är fruktansvärt stolt över vad Luleå har gjort. Det är inte självklart att tillhöra toppen i hockeysverige. Vem trodde på 70-talet att Luleå skulle vara en maktfaktor i hockeysverige.


Summa summarum. Vi är förbannat bra och var stolt över vad vi trots allt har åstadkommit.




Björnpappa

Antal inlägg : 257
Join date : 18-01-20

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Hejsan lör 04 nov 2023, 08:24

Björnpappa skrev:Skellefteås framgång beror mycket på några årgångar med talanger med pappor som tränade pojklagen. Kolla bara vem dom kom fram och vem som tränade ungdomslagen.
Ett annat problem är att Pajalas kompisar i Malmfälten har en avog inställning till Luleå. Men det har alltid varit ett lillebrorskomplex i övriga Norrbotten mot Luleå. När talanger hellre går till Skellefteå än till Luleå måste vi fundera på vad det beror på. Det underlättar inte direkt att en nuvarande styrelseledamot Twittrar sitt hat mot Boden.

En annan sak är givetvis resorna till bortamatcherna. Kolla bara när Färjestad kommer hit, de chartrar ett plan men Luleå åker reguljärt. En spelare i FBK kan sova hemma efter en match i Luleå men en spelare i Luleå kommer hem ca 24 timmar efter en bortamatch. Det borde en anledning till att spelare väljer bort Luleå.  

Säga vad man vill om vintrarna i Norrbottenskusten  men den kan vara lite svår att attrahera sörlängingar att komma hit.

Vad borde föreningen göra? Vårt läge 10 mil från Norra Polcirkeln kan vi inte göra något åt. Frågan är hur vi gör Luleå mer attraktiv för spelare från övriga Sverige. Ett svar kan vara att spelarna ser Luleå som ett bra steg i sin utveckling. Är det så nu?

Vad är min poäng med inlägget. Ingen aning faktiskt. Jag vill bara att man ser realistisk på problematiken. Det finns enligt mig inga klara svar på varför vi "bara" har ett SM-guld. Vi som var med på 80-talet måste titta tillbaka och inse att vi är fruktansvärt stolt över vad Luleå har gjort.  Det är inte självklart att tillhöra toppen i hockeysverige. Vem trodde på 70-talet att Luleå skulle vara en maktfaktor i hockeysverige.


Summa summarum. Vi är förbannat bra och var stolt över vad vi trots allt har åstadkommit.

Aaa du syftar på dom Kirunabor som håller på SAIK för att dom är sura när LKAB sponsrar Luleå för att exponeras och inte "endast" på något av Kirunaföreningarna i dom lägre dimensionerna som knappt syns numer?
Övriga ställen i Norrbotten lider ju inte alls av samma mindervärdeskomplex enligt mig. För något år sen sa dom att dom säljer mycket souvenirer i Norrbotten till malmfälten men jag vet inte om dom syftade på Gällivare kommun eller Kirunas eller båda? Wink



Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Monco sön 05 nov 2023, 15:13

Tyvärr har jag hört från flera håll att det fortfarande finns kvar en hierarki inom Luleå Hockey där vissa personer har för mycket att säga till om. Det är starka personer som håller varandra om ryggen och jag trodde lite naivt att man hade arbetat bort sånt från föreningen. Det här gör att juniorverksamheten blir påverkad där vissa spelare får chansen även om det finns andra spelare som har mer talang. Det har i sin tur gjort att det kommer för få spelare som tar plats i A-lagstruppen. Jag hoppas att Fabbe kan med sin nya position i föreningen styra upp det hela och inte bli påverkad av dom starka krafterna runt omkring honom. Om han får göra sitt jobb utan att vissa spelare blir favoriserade bara för att vissa personer vill det så tror jag att det kommer fler egna spelare till A-laget om ett par år.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Pajala sön 05 nov 2023, 15:53

Mina kompisar i malmfälten? Vilka är det? Dom vill jag träffa Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18142
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av kokostrollet sön 05 nov 2023, 16:23

Pajala skrev:Avsaknad av vinnarkultur, personer som vet hur man får ihop en guldtrupp, bulans spelsystem smetar över hålen som visar hur blek trupp vi egentligen har, det har tagit oss upp i hierarkin men det verkar inte räcka hela vägen.

Avsaknaden av vinnarkultur är intressant att just du tar upp då du i mitt personliga tycke personifierar det problemet… Laughing

Men ändå nyfiken: Hur hade du gått tillväga för att lösa den problematiken?
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Pajala sön 05 nov 2023, 18:14

kokostrollet skrev:
Pajala skrev:Avsaknad av vinnarkultur, personer som vet hur man får ihop en guldtrupp, bulans spelsystem smetar över hålen som visar hur blek trupp vi egentligen har, det har tagit oss upp i hierarkin men det verkar inte räcka hela vägen.

Avsaknaden av vinnarkultur är intressant att just du tar upp då du i mitt personliga tycke personifierar det problemet… Laughing

Men ändå nyfiken: Hur hade du gått tillväga för att lösa den problematiken?

Jag styr inte Luleå så jag har ingenting med Luleås problem att göra, fast vi lyckas med att misslyckas varje säsong, Luleås föreningen verkar vara en kompis förening, folk anställs pga dessa är kompisar eller har spelat i Luleå, det verkar inte fungera så bra.

Snart har 30 år gått sen vårt enda guld, något år har det sett bättre ut men vi verkar inte kunna ta steget vidare, fel värvningar, spelare som utvecklas åt fel håll, skador, juniorer som inte håller måttet, sen att vi är en klubb långt norrut påverkar också.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18142
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Urken sön 05 nov 2023, 18:42

kokostrollet skrev:
Pajala skrev:Avsaknad av vinnarkultur, personer som vet hur man får ihop en guldtrupp, bulans spelsystem smetar över hålen som visar hur blek trupp vi egentligen har, det har tagit oss upp i hierarkin men det verkar inte räcka hela vägen.

Avsaknaden av vinnarkultur är intressant att just du tar upp då du i mitt personliga tycke personifierar det problemet… Laughing

Men ändå nyfiken: Hur hade du gått tillväga för att lösa den problematiken?

Behöver inte vara samma sak, men: av de arbetsplatser jag varit på så har de mest produktiva haft något gemensamt: personer med en attityd som stinker "missnöjd" med det mesta. Dessa personer strävar efter något bättre. Detta i kontrast till alla som lugnt sitter still i båten och är nöjd med allt, likt grodan som sakta blir ihjälkokt. De nöjda personer är inte onödiga, tvärt om. Jag ser de som fundamentet som håller bolaget flytandes, men inte mycket mer. Surpellarna som grubblar över saker och ting och sedermera pushar och promptar för utveckling är de som verkligen får gruppen eller bolaget att sticka ut. Tack vare deras inställning att inte vara nöjd med det som är, driver de vidare mot något bättre. Detta är något som är helt vitalt för att ens överleva i modern tid. Utvecklar och optimerar man inte sin produkt eller tjänst så är man obsolete inom kort.

Jag säger inte att Luleå är konservativa och idéfattiga, men vi bara nöter på, år efter år, utan egentliga utsvävningar. När Rönken tog över rodret utvecklades vårt spel och vi tog elitserien med storm. Övriga lag i tog efter i allmänhet, men saik i synnerhet.

Många år har vi haft trupper med spelare som går att likna med den utfyllnad jag beskriver ovan, inget som egentligen sticker ut. Som ett kollektiv har vi lyckats tämligen bra tack vare våra ledare. Nu börjar idén och/eller truppen bli för klen.

Tänker fortsätta älta ett sådant år då man gick all in, men helt utan centrar. Hur tänker man? Noll insikt i vad som krävs. Fruktansvärt pinsamt, bortkastat till och med.
Vad gör man återigen? Nästan samma sak. Vi har stjärnor, men vi stöttar dem inte tillräckligt genom att ge dem rätt förutsättningar. Vad är ens meningen? Blir genuint förbannad när jag ser dagens trupp och det dravel till spel vi presterar. 23/24 kommer bli ytterligare ett år utan pokal till Luleå om man inte är lite missnöjd och faktiskt går för det. "Inget jävla halvvägs" är precis vad man gör, ironiskt nog. Frågan är om folk förstår det?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

pingu, Pajala and Monco like this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Hejsan ons 08 nov 2023, 09:52

Jag har följt Luleå i kanske 30år och har sett att LHF är rädd för förändringar och det är även fansen, när Skuggan inte lyckades alls som tränare så blev han istället befordrad till GM och efter fjolårssäsongen så var det som att dom tog det hela med en klackspark när han förklarade att han/dom missbedömde spelarmarknaden precis som dom gjorde på damsidan när Nordin och Cava försvann.
Sen förstår jag inte alls fansen som vill att nästan alla ska få förlängt kontrakt oavsett hur dom lirar, helt otroligt (Nästan Ingen spelare i SHL är oersättlig med några få undantag)


Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Pajala and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Lillwitte ons 14 feb 2024, 09:30

Vi har haft flera spelare som valt att stanna trots allt t man härrört från andra länder eller södra Sverige vi hade första chansen -97 där var det ju en glödhet Jörgen Jönsson och oturen som gick emot oss fine. Början på 2000 talet var en mörk tid då ekonomin och många av dom riktiga stjärnorna myllys bla valde att lämna. Sen tycker jag att vi hade chansen under Slavonmir Lenera första tid med spöregnar som Bartecko,Surovy och obsut samt chabada . Istället floppade vi 06-07 och åkte ut i kvarten fast vi minst var ett lag för semifinal. Bartecko var ett av vårat bästa importhamn vi fått hit. Nackdelen var att han kostade väldigt mycket och var här på artistkontrakt som många spelare i flera shl lag hade på den tiden. Sen kom helt enkelt chansen mot SAIK och dö mötte vi ett alldeles för bra Skellefteå och det blev ju rent skämmigt att inte vinna en enda match i en finalserie vi var på tok för dåligt rustade mot ett välorganiserat SAIK som hade en följestång ändå från ungdomslagen vidare till juniorerna och upp till a laget. Tycker detta är första året det syns en lovande junior i Hedqvist plus några andra. Sen mot FBK 2022 så var det otur och lite nervigt att inte kunna åka med till Karlstad oxh punktera serien redan för och inför match 7 var kom
Guldberverna. Gemensamt för den heltiden är att vi med undantag för hans chrunak jag haft en sportchef utan

Lillwitte

Antal inlägg : 218
Join date : 22-10-15

Till överst på sidan Gå ner

1997-2023 Empty Sv: 1997-2023

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet