Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

+68
Nr10
Niinimaa
Ekan
Trashtalk
LubosC
Flippass
PM
Nordicx
Panikvärvning
MrScout
Dilox
Lasse Proppmätt
Pajala
Dundernisse
Witchfinder77
Rayko
Sundance Kid
Metheuz
chiII
Sir Prozac
evanovich
Pontaking
Jokerman ll
Mr Bister
#86
Kanellängd
Polyfemos
#96
SatanicPanic
NallePhu
GrodanBoll
gruvarbetarn
Redbear
Gäddan
Lassi
Hedanders
Burskydd
Urken
Blinders
Jonsey78
Sportchefen #2
Xerzocx
JohanO
Tobbebias88
Puckad
håkke
Micke80
Donowitz
kokostrollet
farre
Jonken
Lajon
icemask
CKa
Braun
Snikne Ville
Titan 4020
LulefanGBG
Bamsefar
Serkan122
Lehto
Monco
ski3r
Hankburger
Hellcop
trallgöken
Danneja
Dustin
72 posters

Sida 9 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Titan 4020 tis 30 aug 2022, 19:49

Sir Prozac skrev:Känns inte så jättebra just nu, det måste jag erkänna. Vi har nog inte riktigt cashen för att få in någon riktig spetsvärvning.


Pengar finns .
Men bara för att man har pengar så ska man inte överbetala spelare!

Titan 4020

Antal inlägg : 199
Join date : 22-07-30

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av NallePhu tis 30 aug 2022, 20:00

Cash finns men det gäller att spelaren vill komma också liksom tyvärr!

Gissar nog det landar tex Johan Sundström rätt vad det är som den ena har nog en rejäl uppsida att vilja ha revansch och visa Frölunda saker, Sedan så spets och spets tror nog att det är också ngn två vägs spelare som är i Bilans spelsystem fungerade!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Dustin tis 30 aug 2022, 20:11

Titan 4020 skrev:
Sir Prozac skrev:Känns inte så jättebra just nu, det måste jag erkänna. Vi har nog inte riktigt cashen för att få in någon riktig spetsvärvning.


Pengar finns .
Men bara för att man har pengar så ska man inte överbetala spelare!

Vill man ha bra spelare får man nog pynta upp ordentligt också. Hoppas det ordnar sig men det är trist att starta säsongen med en avsevärt sämre och profil fattigare trupp än ifjol, medans övriga lag går motsatt håll. Det låter hårt men samtliga lag i SHL har vassare absoluta spets än Luleå Hockey. Tyrväinen är den enda som gått in i en förstakedja i övriga SHL-lag, med det sagt är mycket annat bra i truppen.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Titan 4020 tis 30 aug 2022, 20:25

Dustin skrev:
Titan 4020 skrev:
Sir Prozac skrev:Känns inte så jättebra just nu, det måste jag erkänna. Vi har nog inte riktigt cashen för att få in någon riktig spetsvärvning.


Pengar finns .
Men bara för att man har pengar så ska man inte överbetala spelare!

Vill man ha bra spelare får man nog pynta upp ordentligt också. Hoppas det ordnar sig men det är trist att starta säsongen med en avsevärt sämre och profil fattigare trupp än ifjol, medans övriga lag går motsatt håll. Det låter hårt men samtliga lag i SHL har vassare absoluta spets än Luleå Hockey. Tyrväinen är den enda som gått in i en förstakedja i övriga SHL-lag, med det sagt är mycket annat bra i truppen.


Jag sa bara att man inte ska överbetalda spelare.
Men eftersom GMs söker på översta hyllan så är dom nog beredd att pynta rejält om rätt spelare dyker upp.
Men i slutändan är det ändå spelarens beslut å då spelar inte alltid pengarna roll .

Men jag liksom övriga här håller på Luleå å hoppas att vi snart har en full trupp 😀

Titan 4020

Antal inlägg : 199
Join date : 22-07-30

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Danneja tis 30 aug 2022, 21:48

Jag önskar bara att man kunde sia i framtiden och stilla ens oro om det blir succé eller totalt fiasko denna säsong .. det är allt annat än bra att man fortfarande inte hittat det man söker eller lyckats locka hit spelare av den rang vi söker.

Oron kryper på mer och mer för varje dag som går utan att en LHF live presenteras

Danneja

Antal inlägg : 732
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Serkan122 tis 30 aug 2022, 22:54


Serkan122

Antal inlägg : 2765
Join date : 22-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Puckad tis 30 aug 2022, 23:32

Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Hankburger ons 31 aug 2022, 02:48

Sir Prozac skrev:Känns inte så jättebra just nu, det måste jag erkänna. Vi har nog inte riktigt cashen för att få in någon riktig spetsvärvning.
Huh? Elle så är det andra faktorer som spelar in?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av ski3r ons 31 aug 2022, 07:57

Låter på Engman som att man slängt iväg ett gäng förfrågningar och hoppas på att någon ska nappa tillslut.

Kanske vore bättre att jobba hårt på någon enstaka som man verkligen tror på istället. Säga vad man vill om Ostens värvningar men många spelare som signade angav att en av de största anledningarna var att Osten var så jävla påstridig och visade hur gärna man ville ha dom. Ibland är det viktigare än pengar, just saying....
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

pingu and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Blinders ons 31 aug 2022, 09:20

Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av icemask ons 31 aug 2022, 09:56

Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Jonken, kokostrollet, LulefanGBG, Pontaking, Braun and Titan 4020 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Blinders ons 31 aug 2022, 09:58

icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Pontaking ons 31 aug 2022, 10:03

Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.

Locmelis är ju en hyfsad talang på centersidan som utan tvekan hade kunnat få en himla utväxling.

Pontaking

Antal inlägg : 1153
Join date : 14-03-16

Blitzwagen and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Blinders ons 31 aug 2022, 10:08

Saha skrev:
Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.

Locmelis är ju en hyfsad talang på centersidan som utan tvekan hade kunnat få en himla utväxling.
Tyvärr utländsk och lär aldrig komma tillbaka till Luleå igen i framtiden.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av icemask ons 31 aug 2022, 10:11

Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.
Säger bara Carl Mattsson, Olli Nikupetteri, och nu säger du, men Nikupetteri har spelat i juniorlandslaget, och det stämmer bra MEN det var efter att han gjort en bra säsong i A-laget som gjorde att han kom med i landslaget
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Blinders ons 31 aug 2022, 10:20

icemask skrev:
Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.
Säger bara Carl Mattsson, Olli Nikupetteri, och nu säger du, men Nikupetteri har spelat i juniorlandslaget, och det stämmer bra MEN det var efter att han gjort en bra säsong i A-laget som gjorde att han kom med i landslaget
Ingen av de du räknar upp är juniorer. Nikupeteri blev dessutom inte ens uttagen till JVM här i augusti trots att han var med i den som blev nedlagd vid jul.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Jonken ons 31 aug 2022, 10:54

Personligen skulle jag vara väldigt förvånad ifall Luleå Hockey inte har båda forwards klara -direkt efter att NHL-camperna är klara. Dvs; oktober/november. Tror att man jobbar stenhårt på att försöka få loss ena av dessa spelare redan nu.

Ju längre LHF väljer att vänta = Ju bättre och fler tok-vältränade spelare finns tillgängliga från NHL camperna...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Puckad, Bros! and Titan 4020 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 11:18

Baksidan av Osten-myntet: Jag förstår förtjusningen i att bli uppvaktad och känna sig oersättlig av en sportchef, men misstänker att det också lockar en typ av spelare och karaktär som vi inte vill se i LHF. Ostens spetsvärvningar lämnade trots allt mycket att önska, och jag kan inte skaka av mig känslan att många av dem kanske blev smickrade hit på lite "oärliga" grunder, t.ex. som att "i förstalinan kommer du kunna foka enbart på ditt eget kreativa spel, det är trots allt därför vi vill ha dig här!) o.s.v... men who knows...


Ibland kan vissa personer på forumet få det att låta som att Luleå som lag och arbetsplats är hockeyns skärseld och enda moroten att spela här är en hög lön och rötter i staden. Jag vet inte hur LHF's marknadsföringenstrategi ser ut mot spelare, agenter och NHL-lag, men den inkluderar garanterat mer än bara "hög lön".

Några exempel skulle kunna vara:
- Vi vill inte tvinga hit spelare som vill bo varmt och anonymt i en stor stad. Vi vill ha spelare som föredrar vinter- framför sommarliv med allt vad det innebär och som föredrar gemytligheten i en lite mindre ort framför distraktionen av en stor.

- Vi vill ha hit spelare som bryr sig om supporterkultur, som faktiskt vill bo i en hockeystad. Finns knappt en jävel i Malmö, Stockholm eller Göteborg som har någon som helst koll på spelarna i respektive hockeylag. Eller bryr sig ens om hockey. Som sthlmsbo känner jag fler Brynäsfans än Djurgårdare & AIKare tillsammans.

- Vi vill ha spelare som lockas av Luleås klubbidentitet och spelfilosofi. De som vill vara en del av ett lag som unisont ses som Sveriges "jobbigaste" och "tuffaste" lag att möta. De som blir taggade av att spela i en disciplinerad lagmaskin som stolt (och framgångsrikt) förklarar utmattningskrig mot hela hockeysverige varje vinterhalvår. Där är vi unika.

- Vi vill ha spelare som vill vinna. Visst, vi saknar ett par guld. men i en alternativ värld så sitter de två ramträffarna i finalen mot FBK, samt att det avbrutna Corona-året avslutas med ett Luleguld och vips så har vi två guld på 3 år. Nu kan vi vända på det och säga att få andra lag i världen är så hungriga på ett guld som LHF. Plus att få andra lag har så pass hög lägstanivå som LHF att de årligen räknas som guldkandidater.

- Vi vill ha hit spelare som vill bli bättre hockeyspelare.
Luleå är SHL's (antagligen Europas) bästa exempel på ett lag vars spelidé bygger på att utveckla spelares "200 foot game".
Följer man NHL mycket så vet man hur viktigt det är med just ett "200 foot game": att vara defensivt ansvarig, kunna bidra offensivt, vara disciplinerad, ha hög risk- och misstagseliminering, hög motivation och arbetsintensitet, o.s.v.
Ett svagt "200 foot game" är en av de främsta anledningarna till varför majoriteten av hockeyspelare aldrig tar sig igenom NHL-campen, begravs i AHL, lånas ut till Europa, ja, you name it.
Vi behöver få talangfulla spelare ute i världen att förstå att Luleå är på plantskolornas gräddhylla när det kommer till att utveckla en bredare och mer konkurrenskraftig hockeykompetens hos de spelare som fortfarande drömmer om en elitkarriär. En spelare som t.ex. Justin Bailey hade kunnat ta Linus Klasen-kliv i LHF.

- Sen alla hårda värden såklart, som konkurrenskraftig lön, god ekonomi i föreningen, bla bla bla.

Listan kan göras betydligt längre.


Som sagt, jag tycker personligen att det finns massor med USP:ar att sälja in LHF med och jag hoppas att våra GM's använder sig av så många som möjligt så vi får spelare som vi vill ha, och spelare som vill vara här.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Bamsefar, Redbear, Jonken, kokostrollet, Diktatorn, keevvs, Hankburger and like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av icemask ons 31 aug 2022, 12:48

Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:
icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Tyvärr har vi knappt några löften på juniorsidan. Inga som är med i juniorlandslag.
Säger bara Carl Mattsson, Olli Nikupetteri, och nu säger du, men Nikupetteri har spelat i juniorlandslaget, och det stämmer bra MEN det var efter att han gjort en bra säsong i A-laget som gjorde att han kom med i landslaget
Ingen av de du räknar upp är juniorer. Nikupeteri blev dessutom inte ens uttagen till JVM här i augusti trots att han var med i den som blev nedlagd vid jul.
Seriöst, vi diskuterar väl de som kommit upp och tagit plats i LHF utan att vara Landslagsmässiga, men det känns som att dina argument tog slut där
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Lehto ons 31 aug 2022, 12:52

En spelare jag hade velat se hos oss är https://www.eliteprospects.com/player/99859/fredrik-forsberg
Om de är någon som skulle kunna styra upp hans tvåvägsspel å spel utan puck så är de väl just Bulan!
Tror han skulle kunna bli en RIKTIGT bra spelare efter 1-2år i LHF

Lehto

Antal inlägg : 718
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Jonken ons 31 aug 2022, 12:59

JohanO skrev:En spelare som t.ex. Justin Bailey hade kunnat ta Linus Klasen-kliv i LHF.
Håller med 110% Mycket väl omfattat i en enda mening.

Och en notis om det övriga när det gäller värvningsstrategi: Luleå har ju ett likvärdigt klimat och miljö som Kanada. De flesta av de bästa spelarna i värden är ju Kanadensare. Otroligt viktig bit att lyfta fram. Ur värvningsstrategisk synvinkel; är det smart i framtiden att hålla ett extra öga på just kanadensiska spelare som missat camperna i NHL...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Jonken ons 31 aug 2022, 13:08

OT: Dahlén nu helt klar för TIK. (Ett 5 års kontrakt.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av ski3r ons 31 aug 2022, 13:18

Jonken skrev:OT: Dahlén nu helt klar för TIK. (Ett 5 års kontrakt.)
Märkligt ändå att ingen klubb där borta var intresserad. Kul för Timrå dock.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Danneja ons 31 aug 2022, 13:48

Saxat från Kuriren

Ingen ersättare för Omark. Ingen ersättare för Andreasson. Fansen har panik och sportcheferna darrar lite på manschetten. Mitt råd: Gör vad som helst – men bestäm er.

I snart etthundratjugosju år har Thomas ”Bulan” Berglund – i olika konstellationer – tränat Luleå Hockeys herrlag. Under den tiden har spelare kommit och gått, öst in poäng eller misslyckats med målskyttet, men några saker har man kunnat vara helt säker på. Luleå är ett lag för övre halvan, Luleå är ett lag med fyra jämna kedjor som delar ganska broderligt på både speltid och offensiv produktion.

Så, i fjol, valsade trollkarlen från Övertorneå in och kastade allt vi trodde var skrivet i sten över relingen. Han greppade styråran och dansade fram slutspelsforsbåten genom virvlarna nästan hela vägen till SM-guld. Plötsligt är det lite som att det vi vant oss vid inte gäller längre. Plötsligt har Luleå råd att värva absolut spets – och tänker att det är så här som hockey ska spelas.

En gammal sanning gäller dock fortfarande. Luleå Hockey har förtvivlat svårt att värva den absoluta spetsen till föreningen.

Att göra något åt det kommer att bli fruktansvärt svårt, eftersom det grundar sig på andra parametrar än de som går att påverka. Hur mycket är spelarna borta hemifrån? Mer än i andra lag, som inte har drygt 100 mil till nästan alla bortamatcher. Är det skönt väder? Ja, jag tycker det, men jag är byggd som en vikaresäl och det är inte alla som frustar av vällust åt 20 minusgrader och snålblåst. Finns det bra förutsättningar för spelarnas familjer att trivas? Jag tror det, men inte hjälpte det bilden av staden att Sami Lepistös barn aldrig fick någon dagisplats och att det tog tid att hitta boende som rymde hela hans familj.

Sedan Omark och Andreasson meddelade sina avsked har följande hänt: Kossila, Granlund, Shore, Elie, Hartikainen, Manninen, Dahlén och Komarov har samtliga redan skrivit på för eller meddelat att de hellre spelar i andra klubbar än Luleå. Kanske är det dags att föreningens sportsligt ansvariga börjar fundera på vad som egentligen är vägen framåt? Det här är Norrbotten – att vi fick en säsong med Linus Omark kanske alla inblandade får vara nöjda med. Spelare av hans kaliber kommer nämligen inte hit längre.

Det kanske är bättre att värva något lite sämre och ha laget klart innan säsongen börjar?

Än en gång tror jag det lönar det sig för Luleå att fråga sig vilken sorts klubb man vill vara och definiera hur just den klubben ska ta de guld som matchar intresset från fansen. I grund och botten bryr jag mig inte – så länge man gör något och är tydlig med det.

Bestäm er.

Danneja

Antal inlägg : 732
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Puckad ons 31 aug 2022, 14:15

Trist att läsa om problemen för Lepistö.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Blitzwagen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av LulefanGBG ons 31 aug 2022, 14:15

icemask skrev:
Blinders88 skrev:Jag tar Sundström före random trött Nordamerikan varje dag i veckan.
Är hellre utan en trött Sundström och trött Nordamerikan och låta juniorer få chansen att tävla om platser för att sedan värva längre in på säsongen
Håller med 100. Antingen två riktiga jävla pulver.... Annars är det bara att erkänna att värvnignsstrategin var skit, men samtidigt konstatera att vi har all möjlighet att värva senare under säsongen då vi har utökad spelarbudget men billigare trupp. (utgår ifrån att den är betydligt billigare då Sellgren knappast tjänar som Lepistö och vi inte värvat någon alls som kostar istället för Omark eller Andreasson).

Tar hellre och ersätter med juniorer då i sådant fall än att tex ta över ett jävla kontrakt på Sundström. Har inte han typ 300 000 i månaden eller något sådant? Inte ens om Frölunda betalar 2/3 -delar känns den värvningen bra.

Visst Sundström kan i sina bästa stunder vara briljant men han kan också försvinna fullkomligt långa perioder. Som t.ex. större delen av förra säsongen. Det finns noll garantier att han levererar hos oss och då kan vi lika gärna köra en junior som är hungrig och vill förtjäna en plats.

Vill inte heller ha en omotiverad och trött nordamerikan som egentligen inte vill vara i SHL. Skall en nordamerikan in skall det vara ett riktigt jävla pulver med rätt karaktär. Tror det är det Skuggan och Engman letar efter men inte hittar just nu.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av LulefanGBG ons 31 aug 2022, 14:17

Puckad skrev:Trist att läsa om problemen för Lepistö.
Ändå ville han stanna.

Som det ser ut ut skulle man kanske låtit honom vara kvar ändå, även om man värvat Sellgren.

Fast det är såklart inget man kunnat veta där och då.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 15:56

Jag förstår att krönikor ska vara lite opinionsbildande, men ibland undrar jag om IQ:n sjönk under Coronan?

Kuriren skrev:Det kanske är bättre att värva något lite sämre och ha laget klart innan säsongen börjar?

Senast ett lag gick in i en säsong färdigvärvat och tog guld var Skellefteå 2013 (om minnet inte sviker mig), alla år efter det (hittills) har haft en sen värvning (runt vårvinter) spela en avgörande roll i slutspelet. Vinnande lag bygger inte färdigt laget på hösten, punkt slut.


Kuriren skrev:Men vädret??? Men avstånden??? Buhu!

Majoriteten av de bästa hockeyspelarna på jorden är uppväxta i kallt väder och stora avstånd (hej Kanada), det är inte som Stockholmare som kroknar på allt som är längre bort än en Uber-resa.


Kuriren skrev:Plötsligt har Luleå råd att värva absolut spets – och tänker att det är så här som hockey ska spelas.

Nu ska man värva spets, för att det är spets som saknas. LHF letar inte efter Omark 2.0, det säger man själv, men man letar efter likvärdig kvalitet med andra färdigheter. Kan Luleå värva något sämre istället? Ja, men inte om man vill vinna guld. Personligen ser jag hellre att vi skiter i att värva än att slänga pengar på något som vi tror halvhjärtat på och åka ut i semin istället för kvarten. Spelar noll roll.

Nä, Luleå har bäst kontraktshantering i SHL inför den här säsongen, LÄTT. Man gjorde ett skitbra värvningsjobb förra året och börjar sillyn med bara 3 tomma platser (minus två efter den fantastiska värvningen av Sellgren). Hatten av till våra GM's för det. Vi har råd att vänta på spetsen lite längre än lag som har 10 viktiga positioner att fylla.


Kuriren skrev:Kossila, Granlund, Shore, Elie, Hartikainen, Manninen, Dahlén och Komarov har samtliga meddelat att de hellre spelar i andra klubbar än Luleå.

Så bara för att 8 spelare tackar nej (vissa för 5 gånger högre lön, andra för sin modersklubb, andra för NHL) så ska man ge upp? Just nu finns 184 listade UFA i Amerika som alla antingen spelat i NHL eller tränat för ett NHL-kontrakt och där måååååååånga skulle vara fullgoda eller bättre ersättare till Omark. Men vi måste först och främst vänta ut NHL-campen. Det vuxna att göra nu är att vara kyliga. Säsongen har inte ens börjat än.


Kuriren skrev:Bestäm er

De har bestämt sig. Finns inget veligt i årets värvningsstrategi. De vill ha spets och är villiga att vänta på den. Man behöver inte tycka om det, men veligt är det knappast.



P.s. jag är uppenbarligen en av de som tycker att Luleå har tagit rätt beslut under Sillyn, hittills, men bara för att sätta i perspektiv: Luleås värvningsstrategi kommer att stå och falla på huruvida satsningen man gjort med den konsekventa lagstommen klarar av att bära Luleå i gruppspelet till åtminstone typ en ≈8:e plats. Klarar man inte det utan faller ihop helt utan den teoretiskt tilltänkta spetsen så dammas den gamla högaffeln av snabbare än kvickt! D.s.


Senast ändrad av JohanO den ons 31 aug 2022, 15:57, ändrad totalt 1 gång
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Bamsefar, kokostrollet, Braun and Titan 4020 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 31 aug 2022, 15:57

LulefanGBG skrev:
Puckad skrev:Trist att läsa om problemen för Lepistö.
Ändå ville han stanna.

Som det ser ut ut skulle man kanske låtit honom vara kvar ändå, även om man värvat Sellgren.

Fast det är såklart inget man kunnat veta där och då.

Nä jag tycker inte det. Är inte på baksidan vi behöver lägga största delen av krutet. Även om han var bra och viktig så var det gan eller Sellgren i min värld inte båda.

Även om vi inte lyckats få nått forwardspulver än så ser jag hellre en tjock börs för det istället för tunn börs men ännu bättre backar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 16:38

Känns som de flesta tar det med ro att det ev kommer förvärv i okt/nov.
Vill inte måla fan på väggen men som det ser ut just nu så kan det bli riktigt tufft med många förluster på rad som kan sätta sig på psyket och öka pressen på spelarna.
Var ju exakt det som hände HV för två år sedan där all självförtroende försvann och oavsett hur många spelare man tog in så orkade inte gruppen repa sig från den urusla starten.
Luleå har så vitt jag kommer ihåg aldrig ställt upp med ett så slätstruket forwardsuppsättning som man nu väljer att gå in i SHL med. Och då har jag ändå följt laget dagligen sedan 1987.
Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.
Att sportcheferna misslyckats med den marknad samt de pengarna som tydligen finns är anmärkningsvärt. De verkar inte kunna lösa sina arbetsuppgifter just nu och mitt förslag är att de nu behöver ringa Kentää och ta hjälp därifrån.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Dustin ons 31 aug 2022, 16:56

Bara Tyrväinen i Luleå som skulle gå in i Timrås och HVs TVÅ förstakedjor. Då är det inte primärt pga skills han skulle ta en sådan plats (även om han har det också). Vansinnigt trubbig forwardsuppsättning.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

farre, Danneja and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Titan 4020 ons 31 aug 2022, 17:05

farre skrev:Känns som de flesta tar det med ro att det ev kommer förvärv i okt/nov.
Vill inte måla fan på väggen men som det ser ut just nu så kan det bli riktigt tufft med många förluster på rad som kan sätta sig på psyket och öka pressen på spelarna.
Var ju exakt det som hände HV för två år sedan där all självförtroende försvann och oavsett hur många spelare man tog in så orkade inte gruppen repa sig från den urusla starten.
Luleå har så vitt jag kommer ihåg aldrig ställt upp med ett så slätstruket forwardsuppsättning som man nu väljer att gå in i SHL med. Och då har jag ändå följt laget dagligen sedan 1987.
Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.
Att sportcheferna misslyckats med den marknad samt de pengarna som tydligen finns är anmärkningsvärt. De verkar inte kunna lösa sina arbetsuppgifter just nu och mitt förslag är att de nu behöver ringa Kentää och ta hjälp därifrån.

Du tycker att en sportchef i allsvenskan är bättre än dom 2 Luleå har ...
Tror knappast att dom söker spelare på samma hyllplan !
Vem har sagt att det ska vara lätt om man vill ha dom bästa ?
En ok spelare i SHL är ju en kanonvärvning i allsvenskan.
Jag litar på GMs å jag tror på Luleå som lag .

Titan 4020

Antal inlägg : 199
Join date : 22-07-30

JohanO likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 17:16

farre skrev:Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.

Herre min skapare, så du menar att Omark och en allsvensk spelare (Andreasson) är skillnaden mellan silver (förra året) och degradering till Allsvenskan?
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av LulefanGBG ons 31 aug 2022, 17:34

Det tror jag inte att färre menar. Jag är inte lika orolig som han/hon verkar vara, men delar ändå delvis oron. Det har jag varit inne på tidigare men knappt vågar lyfta det senaste tiden. Dels hade jag väl mest upprepat mig själv och dels blir man lite orolig över att sprida dålig stämning här eftersom det ett tag gnälldes en himlans massa över att det gnälldes här.

Problemen med att starta med nuvarande trupp är två:
1. Det primära, vi saknar spets och är som farre skriver oerhört trubbiga. Vår defensiv och vår lagmaskin kommer att ge oss poäng, men vi kommer att få slita hårt för dem utan några enkla mål eller ett effektivt PP. Frågan är sedan hur många poäng. Som laget ser ut nu är vi ett lag för plats 8 - 10 i tabellen tycker jag.

Och nej då menar jag inte att alla är klappkassa och att ENBART Omark och Andreasson tog oss till final förra året, men man får ju också ta med i beräkningen att ett flertal av motståndarlagen ser betydligt bättre ut än förra säsongen.

Sedan kan detta ändras, när vi fått in spets och/eller om vi får en känsla utveckling på vissa spelare.

2. Vi har en EXTREMT tunn trupp för att lira både SHL och CHL. Och jag väljer ordet extremt för jag anser att den är tunn i sammanhanget även om vi skulle hitta spetsen innan Oktober.

Min farhåga är att våra sportchefer, (vilka jag f.ö. vill ha kvar och har förtroende för), har gjort en missbedömning av marknaden, det egna kapitalet och siktat för högt i sin ambition att hitta spets. Absolut är det ju däruppe vi bör och skall leta. Det är ju det alla av oss skriker efter hör, undertecknad i kluderad. Samtidigt har ju inte vi som skriver här full insyn i läget så kanske oroar man sig för att man satsar lite för högt, eller på fel spelare som man inte kunnat få hit. Det är inget jag personligen skulle kritisera Engman och Skuggan alltför hårt för, och de har båda mitt fortsatta förtroende, men kanske, KANSKE, har man gjort ett eller ett par misstag inför årets lagbygge? Ingen är ju ofelbar.

Vi är inte där ännu och allt kan ändras i om kort men att starta säsongen med nuvarande trupp är ABSOLUT ingenting som ledningen haft i åtanke från början utan det är en situation man hamnat i.

Nu gäller det att vi tar oss ur den tillsammans. Förening, spelare och fans. (Även om jag vet att jag inte gör något härrifårn Blöteborg).

Farre nämner HV som skräckexempel. Vet ett annat, Djurgården lirade final ett år för att säsongen efteråt åka ur SHL.... Så det finns flera exempel på lag som trott sig vara bättre än vad man är och sedan får riktig motvind vilken man inte orkar reda sig ur.

Om vi haft såhär svårt i sommar att värva spelare. Hur enkelt blir det om vi ligger 10a när topplagen samtidigt är redo att 'satsa för guld' framåt Februari?

Edit: Och för att förtydliga, nu när vi är där vi är så ser jag, (som jag tidigare skrev), hellre att vi startar med nuvarande trupp och ger ungtupparna chansen, än att kasta pengar på någon reject bara för att vi sitter i den båt vi sitter i. Min oro är inte sååååå stor ännu. Men visst finns den där, och jag tycker att den är berättigad hos oss fans av ovan nämnda orsaker.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

farre, Dustin, JohanO, Puckad, Nagglio and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av kokostrollet ons 31 aug 2022, 18:14

LulefanGBG skrev:
Edit: Och för att förtydliga, nu när vi är där vi är så ser jag, (som jag tidigare skrev), hellre att vi startar med nuvarande trupp och ger ungtupparna chansen, än att kasta pengar på någon reject bara för att vi sitter i den båt vi sitter i. Min oro är inte sååååå stor ännu. Men visst finns den där, och jag tycker att den är berättigad hos oss fans av ovan nämnda orsaker.

Håller helt med. I den situation vi är i, så är det bästa att behålla flexibiliteten tills första skadan på en nyckelspelare dessutom blir ett faktum för det KAN mycket väl ske redan i nästa match och då är det kanske 3 från hyllan under istället för 2 från topphyllan som är bäst strategi. DÅ vill vi absolut inte ha en omotiverad Kennedy chansning redan på läktaren och pengar i sjön.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Diktatorn likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 18:35

@LulefanGBG

Håller med!

Jag tycker folk ska få ventilera sin oro, men många här är väldigt snabba på att dra ganska långsökta likhetstecken mellan saker som inte nödvändigtvis hör ihop.

Den återkommande hjärngeggan att "sportcheferna är dåliga på sitt jobb för att spelare X valde ett annat lag än Luleå" är ett exempel som är lite tröttsamt i längden.

Truppen är tunn, väldigt tunn, men precis som att Luleå plockade in Lepistö under förra säsongen vid behov så litar jag blint på att man kommer täcka upp för potentiella skador under pågående säsong även i år.

Nu är det bara min personliga syn på saken, men med tanke på pulvret i lag som Timrå i år och LHF's målsättning att ta guld, så är det inte en fråga om att sänka ribban för kvaliten vi letar efter för att fylla laget, för då vinner vi inget guld. Visst, vi kommer högt i serien och går långt i slutspelet, men utan guld är det inte jättemycket värt, enligt mig. Då ser jag hellre att man riskerar lite i början av säsongen och litar på den redan bra synkade gruppen vi har och kastar pengar efter NHL-campen, antingen för att gå för guldet, eller för att rädda säsongen, beroende på utgångsläge. Men att vi skulle åka ur i år händer inte. (famous last words).
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Titan 4020 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 18:45

Titan 4020 skrev:
farre skrev:Känns som de flesta tar det med ro att det ev kommer förvärv i okt/nov.
Vill inte måla fan på väggen men som det ser ut just nu så kan det bli riktigt tufft med många förluster på rad som kan sätta sig på psyket och öka pressen på spelarna.
Var ju exakt det som hände HV för två år sedan där all självförtroende försvann och oavsett hur många spelare man tog in så orkade inte gruppen repa sig från den urusla starten.
Luleå har så vitt jag kommer ihåg aldrig ställt upp med ett så slätstruket forwardsuppsättning som man nu väljer att gå in i SHL med. Och då har jag ändå följt laget dagligen sedan 1987.
Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.
Att sportcheferna misslyckats med den marknad samt de pengarna som tydligen finns är anmärkningsvärt. De verkar inte kunna lösa sina arbetsuppgifter just nu och mitt förslag är att de nu behöver ringa Kentää och ta hjälp därifrån.

Du tycker att en sportchef i allsvenskan är bättre än dom 2 Luleå har ...
Tror knappast att dom söker spelare på samma hyllplan !
Vem har sagt att det ska vara lätt om man vill ha dom bästa ?
En ok spelare i SHL är ju en kanonvärvning i allsvenskan.
Jag litar på GMs å jag tror på Luleå som lag .

Jag gillar skuggan och Engman och tycker de gjort ett bra jobb fram tills årets silly. Även om man så klart kan ifrågesätta en del beslut t ex hur i h..... Rask fortfarande har vår tröja på sig. Men i år har de misslyckats och då jag vet hur ettrig och på Kentää kan vara samt att jag vet att han har ett bra samarbete med LHF så tycker jag absolut man ska utnyttja hans styrkor nu när man hamnat där man hamnat.
Jag tror helt enkelt att man blev ställd av Omarks besked och hade då ingen plan B.
På grund av att man helt enkelt inte hade någon plan B har man skjutit vilt omkring sig och trott att det nog ska lösa sig men utan strategi tyvärr. Kanske har man haft lite hybris i förhandlingarna och trott att bara för att man var i SM final så kan man få toppspelare utan någon större ansträngning men det får vi ju aldrig veta så klart.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 18:56

JohanO skrev:
farre skrev:Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.

Herre min skapare, så du menar att Omark och en allsvensk spelare (Andreasson) är skillnaden mellan silver (förra året) och degradering till Allsvenskan?

Ja det menar jag. För det första så spelar det ingen roll vilken division Andreasson kom från. Från första träningsmatchen så såg man storheten i hans spel och han gjorde skillnad ute på isen.
Det är hans poängproduktion och skills man ska ersätta inte en random allsvensk spelare.
Omark ska vi inte ens diskutera. Innan han började komma igång låg vi sist i serien förra året. Utan Omark och Andreasson hade vi i bästa fall hamnat på plats 8-12. Och då är årets serie betydligt hårdare då HV och Timrå kommer vara klart bättre än oss och de sämsta lagen i serien.

För det andra så har de flesta lag uppgraderat sitt lag medans vi har ett sämre målvaktspar, sämre backbesättning samt ett mycket sämre forwardsuppsättning.
Jag ser inte hur vilka två lag vi ska ha bakom oss när serien startar med befintlig trupp.
Jag vill inte ens tänka på hur det kommer se ut om vi får en skada på #20 eller #21
Så därför tycker jag absolut att man har en felaktig bild av befintlig trupp och fallhöjden är enorm.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Puckad, Lejon1970 and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 19:07

JohanO skrev:@LulefanGBG

Håller med!

Jag tycker folk ska få ventilera sin oro, men många här är väldigt snabba på att dra ganska långsökta likhetstecken mellan saker som inte nödvändigtvis hör ihop.

Den återkommande hjärngeggan att "sportcheferna är dåliga på sitt jobb för att spelare X valde ett annat lag än Luleå" är ett exempel som är lite tröttsamt i längden.

Truppen är tunn, väldigt tunn, men precis som att Luleå plockade in Lepistö under förra säsongen vid behov så litar jag blint på att man kommer täcka upp för potentiella skador under pågående säsong även i år.

Nu är det bara min personliga syn på saken, men med tanke på pulvret i lag som Timrå i år och LHF's målsättning att ta guld, så är det inte en fråga om att sänka ribban för kvaliten vi letar efter för att fylla laget, för då vinner vi inget guld. Visst, vi kommer högt i serien och går långt i slutspelet, men utan guld är det inte jättemycket värt, enligt mig. Då ser jag hellre att man riskerar lite i början av säsongen och litar på den redan bra synkade gruppen vi har och kastar pengar efter NHL-campen, antingen för att gå för guldet, eller för att rädda säsongen, beroende på utgångsläge. Men att vi skulle åka ur i år händer inte. (famous last words).

Lepistö var unik för LHF då man väldigt sällan har lyckats med värvningarna mitt i säsongen som gjort skillnad på riktigt. På rak arm sedan 1987 kan jag bara komma på Toporowski som vart lyckat när man plockat in mitt i säsongen. Förutom Lockoutsäsongerna då förstås. Därför kan vi inte förlita oss på att samma sak kommer hända. Det är naivt att tro att det kommer lösa sig på det sättet igen.
Om vi åker på 3-4 raka torsk så kommer det sätta sig i huvudet på grabbarna och det kan äventyra hela säsongen.
Med det sagt så har vi inget annat val än att chansa med den här truppen i början då jag absolut inte vill kasta pengarna i sjön med en stressvärvning. Å andra sidan så är nog hela föreningen rätt stressade över situationen så risken för en sådan värvning bara för sakens skull är rätt stor tyvärr.
Oavsett så är vi i den här situationen och är rätt säker på att oavsett vad de säger till media så är det långt ifrån den här sitsen man ville befinna sig i den 31/8.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Titan 4020 ons 31 aug 2022, 19:15

farre skrev:
Titan 4020 skrev:
farre skrev:Känns som de flesta tar det med ro att det ev kommer förvärv i okt/nov.
Vill inte måla fan på väggen men som det ser ut just nu så kan det bli riktigt tufft med många förluster på rad som kan sätta sig på psyket och öka pressen på spelarna.
Var ju exakt det som hände HV för två år sedan där all självförtroende försvann och oavsett hur många spelare man tog in så orkade inte gruppen repa sig från den urusla starten.
Luleå har så vitt jag kommer ihåg aldrig ställt upp med ett så slätstruket forwardsuppsättning som man nu väljer att gå in i SHL med. Och då har jag ändå följt laget dagligen sedan 1987.
Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.
Att sportcheferna misslyckats med den marknad samt de pengarna som tydligen finns är anmärkningsvärt. De verkar inte kunna lösa sina arbetsuppgifter just nu och mitt förslag är att de nu behöver ringa Kentää och ta hjälp därifrån.

Du tycker att en sportchef i allsvenskan är bättre än dom 2 Luleå har ...
Tror knappast att dom söker spelare på samma hyllplan !
Vem har sagt att det ska vara lätt om man vill ha dom bästa ?
En ok spelare i SHL är ju en kanonvärvning i allsvenskan.
Jag litar på GMs å jag tror på Luleå som lag .

Jag gillar skuggan och Engman och tycker de gjort ett bra jobb fram tills årets silly. Även om man så klart kan ifrågesätta en del beslut t ex hur i h..... Rask fortfarande har vår tröja på sig. Men i år har de misslyckats och då jag vet hur ettrig och på Kentää kan vara samt att jag vet att han har ett bra samarbete med LHF så tycker jag absolut man ska utnyttja hans styrkor nu när man hamnat där man hamnat.
Jag tror helt enkelt att man blev ställd av Omarks besked och hade då ingen plan B.
På grund av att man helt enkelt inte hade någon plan B har man skjutit vilt omkring sig och trott att det nog ska lösa sig men utan strategi tyvärr. Kanske har man haft lite hybris i förhandlingarna och trott att bara för att man var i SM final så kan man få toppspelare utan någon större ansträngning men det får vi ju aldrig veta så klart.


Alla här inne håller på Luleå å har olika tankar och åsikter .
Ang Rask så kanske dom inte är helt nöjda men dom vet att dom får jobbet alla dar i veckan.
Två spelare dom trodde på var Kossila å Elie men i slutändan är det spelaren som tar det slutgiltiga beslutet .
Å Omark lämnade ett sent besked å visst kan det vara som du säger att dom blev ställda .
Å folk har rätt att vara oroliga !
Men jag tror på Luleå å jag vinner hellre den sista matchen än den första 😀

Titan 4020

Antal inlägg : 199
Join date : 22-07-30

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av ski3r ons 31 aug 2022, 19:20

Man ska nog akta sig för att vara allt för kaxig med att ha gått till SM-final. Ta bara DIF som exempel, de gick till final 2010 och åkte ur två år senare, 2019 gick dom till final igen och vi vet alla i vilken serie dom spelar i nu.

Det kan gå snabbt utför om man inte aktar sig.
Men vi har ju ungefär samma lag i år säger endel, jo men vi har tappat Omark, Lepistö, Andreasson och Wallstedt, utan dessa hade vi förmodligen inte varit i närheten av att spela final.
Jag är orolig, orolig som fan att vi ska hamna efter redan i början av säsongen och att paniken ska komma som ett brev på posten.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

farre, Puckad, Lejon1970 and ChristophorusRex like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 19:28

farre skrev:Lepistö

Lepistö kom in och blev vår bästa back, en bonus minst sagt. Normalt sett är skadevärvningar laterala och för att täcka upp för bortfall.

Edit:
ski3r skrev:Man ska nog akta sig för att vara allt för kaxig med att ha gått till SM-final.

Jag tror inte att våra GM's är kaxiga över att ha gått till final, annars hade de inte siktat så pass högt med de två spetsvärvningarna som man påstår att man gör.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 19:44

JohanO skrev:
farre skrev:Lepistö

Lepistö kom in och blev vår bästa back, en bonus minst sagt. Normalt sett är skadevärvningar laterala och för att täcka upp för bortfall.

Edit:
ski3r skrev:Man ska nog akta sig för att vara allt för kaxig med att ha gått till SM-final.

Jag tror inte att våra GM's är kaxiga över att ha gått till final, annars hade de inte siktat så pass högt med de två spetsvärvningarna som man påstår att man gör.

Har sagt det förr och ber om ursäkt om jag uppfattas som en repig skiva men då våra sportchefer fick signaler om att det förmodligen inte skulle gå att värva två toppspelare från översta hyllan borde man bytt strategi och dumpat Rask och tagit in 3 spelare från näst högsta hyllan istället.
Jag känner lite att de målat in sig själva i ett hörn och då blir allting svårare än vad det behöver vara
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 19:48

Titan 4020 skrev:
farre skrev:
Titan 4020 skrev:
farre skrev:Känns som de flesta tar det med ro att det ev kommer förvärv i okt/nov.
Vill inte måla fan på väggen men som det ser ut just nu så kan det bli riktigt tufft med många förluster på rad som kan sätta sig på psyket och öka pressen på spelarna.
Var ju exakt det som hände HV för två år sedan där all självförtroende försvann och oavsett hur många spelare man tog in så orkade inte gruppen repa sig från den urusla starten.
Luleå har så vitt jag kommer ihåg aldrig ställt upp med ett så slätstruket forwardsuppsättning som man nu väljer att gå in i SHL med. Och då har jag ändå följt laget dagligen sedan 1987.
Det här är riktigt illa och kan mycket väl sluta som för HV71 senast i SHL.
Att sportcheferna misslyckats med den marknad samt de pengarna som tydligen finns är anmärkningsvärt. De verkar inte kunna lösa sina arbetsuppgifter just nu och mitt förslag är att de nu behöver ringa Kentää och ta hjälp därifrån.

Du tycker att en sportchef i allsvenskan är bättre än dom 2 Luleå har ...
Tror knappast att dom söker spelare på samma hyllplan !
Vem har sagt att det ska vara lätt om man vill ha dom bästa ?
En ok spelare i SHL är ju en kanonvärvning i allsvenskan.
Jag litar på GMs å jag tror på Luleå som lag .

Jag gillar skuggan och Engman och tycker de gjort ett bra jobb fram tills årets silly. Även om man så klart kan ifrågesätta en del beslut t ex hur i h..... Rask fortfarande har vår tröja på sig. Men i år har de misslyckats och då jag vet hur ettrig och på Kentää kan vara samt att jag vet att han har ett bra samarbete med LHF så tycker jag absolut man ska utnyttja hans styrkor nu när man hamnat där man hamnat.
Jag tror helt enkelt att man blev ställd av Omarks besked och hade då ingen plan B.
På grund av att man helt enkelt inte hade någon plan B har man skjutit vilt omkring sig och trott att det nog ska lösa sig men utan strategi tyvärr. Kanske har man haft lite hybris i förhandlingarna och trott att bara för att man var i SM final så kan man få toppspelare utan någon större ansträngning men det får vi ju aldrig veta så klart.


Alla här inne håller på Luleå å har olika tankar och åsikter .
Ang Rask så kanske dom inte är helt nöjda men dom vet att dom får jobbet alla dar i veckan.
Två spelare dom trodde på var Kossila å Elie men i slutändan är det spelaren som tar det slutgiltiga beslutet .
Å Omark lämnade ett sent besked å visst kan det vara som du säger att dom blev ställda .
Å folk har rätt att vara oroliga !
Men jag tror på Luleå å jag vinner hellre den sista matchen än den första 😀

Jag kan inte hålla med om Rask och att han gör jobbet på ett speciellt bra sätt. Han gör ingen nytta alls tycker jag. Helt vilsen på isen samt otroligt vek i närkampsspelet. Han tillför ingenting som inte kunde ersatts rakt av för en mindre summa pengar. Wernblom t ex för en bråkdel av pengarna eller i egna ledet av Olli.


Senast ändrad av farre den ons 31 aug 2022, 19:49, ändrad totalt 1 gång
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Dustin ons 31 aug 2022, 19:48

Tycker många faktiskt underskattat Lepistö, Omark och Andreassons betydelse för Luleå. Utan dem hade vi nog rykt redan i en kvartsfinal mot Örebro. Sen att folk drar upp den inställda säsongen 2020, man ska komma ihåg att SHL upplagan 22/23 är ljusår bättre. Man ser på Engmans svar att de knappast är bekväm med situationen. Sportchefernas jobb är en färskvara och misslyckas dem med att tillföra spets av toppkvalitet så har dem misslyckats. Bulan kan nog rädda ansiktet en hel del genom att maximera laginsatsen men Skuggan och Engmans uppgift är att få hit spelare. Silly Season är inte över ännu men pressen är hård just nu.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 19:52

Dustin skrev:Tycker många faktiskt underskattat Lepistö, Omark och Andreassons betydelse för Luleå. Utan dem hade vi nog rykt redan i en kvartsfinal mot Örebro. Sen att folk drar upp den inställda säsongen 2020, man ska komma ihåg att SHL upplagan 22/23 är ljusår bättre. Man ser på Engmans svar att de knappast är bekväm med situationen. Sportchefernas jobb är en färskvara och misslyckas dem med att tillföra spets av toppkvalitet så har dem misslyckats. Bulan kan nog rädda ansiktet en hel del genom att maximera laginsatsen men Skuggan och Engmans uppgift är att få hit spelare. Silly Season är inte över ännu men pressen är hård just nu.

Jag skulle vilja gå så långt och säga att vi nog inte hade löst en kvartsfinalplats ens faktiskt.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av JohanO ons 31 aug 2022, 19:58

farre skrev:då våra sportchefer fick signaler om att det förmodligen inte skulle gå att värva två toppspelare från översta hyllan borde man bytt strategi

Fullt rimlig synpunkt, sen tror jag skillnaden är att våra GM's inte anser att ett nej från 8 spelare (enligt Kuriren-krönikan) är likställt med att det är dags att ge upp att försöka än.


farre skrev:Sportchefernas jobb är en färskvara och misslyckas dem med att tillföra spets av toppkvalitet så har dem misslyckats.

Vi är väl alla överens där skulle jag gissa. Det handlar väl mer om att vissa av oss är OK med att starta säsongen utan spetsspelarna, men förväntar sig att de kommer A.S.A.P, åtminstone den ena av dem.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av farre ons 31 aug 2022, 20:01

JohanO skrev:
farre skrev:då våra sportchefer fick signaler om att det förmodligen inte skulle gå att värva två toppspelare från översta hyllan borde man bytt strategi

Fullt rimlig synpunkt, sen tror jag skillnaden är att våra GM's inte anser att ett nej från 8 spelare (enligt Kuriren-krönikan) är likställt med att det är dags att ge upp att försöka än.


farre skrev:Sportchefernas jobb är en färskvara och misslyckas dem med att tillföra spets av toppkvalitet så har dem misslyckats.

Vi är väl alla överens där skulle jag gissa. Det handlar väl mer om att vissa av oss är OK med att starta säsongen utan spetsspelarna, men förväntar sig att de kommer A.S.A.P, åtminstone den ena av dem.

Det är en stor risk att börja säsongen med den här truppen. Det är en risk jag tycker vi inte hade behövt ta och det kan visa sig vara väldigt kostsam.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

ChristophorusRex likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Snikne Ville ons 31 aug 2022, 20:18

Vilka förvärv från "översta hyllan" har vi egentligen missat?

Tittar man på de starkaste förvärven (Johan Larsson,Lasse Johansson, Lander, Wedin, Emil Pettersson,Dahlen, Bromé, Linus Hultström, Andre Petterson, Per Lindholm m fl) är ju rakt igenom hemvändare.

Nu glömmer/missar jag säkert nåt vasst förvärv som INTE är hemvändare, men många kan de inte vara. Remi Elie t ex är ju inte riktigt "översta hyllan" i min värld iaf.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av NallePhu ons 31 aug 2022, 20:21

Visst pengarna finns och man gick in på överhyllan och började botanisera runt och se vad som fanns och vad som kan komma, Men problemet är bara att dem borde kollat av lite under översta hyllan och sett vad finns det här som vi kan få enklare än att veta till 99% spelarna hamnar i Schweiz där pengarna finns!

Sedan att man ser vi kommer inte få dem på översta hyllan och går ned till 2a hyllan och börjar lägga bud och förhandla och hamna i ett bud race och stoppa det helt plötsligt, Visst man har gjort det ok so far sedan Omark han kunde sagt till det tidigare att han lämnar Luleå säsong hade man haft Kossila på kontrakt och haft lite arbetsro att få tag på spelare 2!

Så nej jag tvivlar skarpt man lyckas hitta en spelare så alla blir nöjda då förväntningarna för man sade vi ska värva klass spelare sedan gick det i långbänk och inget är ens nära, Så bli inte förvånad om Johan Sundström dyker upp i Luleå denna säsong så har man skapat arbetsro för hitta den sista pjäsen...
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3 - Sida 9 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 3

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet