Luleå Hockeys lag 2022/2023

+75
Sir Prozac
Witchfinder77
Sundance Kid
MrRumor10
Diktatorn
Lajon
Blitzwagen
Småland
Bengtfredlund78
Tjågen
#86
weHoo
skuggansfru
Zeth
Polyfemos
Rayko
mikulix
Norlin
Jojjan
Kneten
Monco
Redbear
pingu
Titan 4020
Mantz
Panikvärvning
#96
Björnkäften
GustenA
Xerzocx
Mr Bister
Lulejoe
SatanicPanic
Burskydd
Mange
Kanellängd
GrodanBoll
LinusFröbergsMustasch
tibet
Gäddan
Urken
Tony Moore
JuniorX
Pontaking
icemask
evanovich
Lulefan
Bamsefar
farre
Hedanders
Sportchefen #2
Danneja
JohanO
Lars158
kokostrollet
ski3r
LulefanGBG
Puckad
Kagen
NallePhu
Jonken
Jokerman ll
Hankburger
Pajala
Dundernisse
Lehto
trallgöken
Donowitz
Braun
Tobbebias88
Dustin
Serkan122
Micke80
Snikne Ville
Blinders
79 posters

Sida 2 av 19 Föregående  1, 2, 3 ... 10 ... 19  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av trallgöken 2022-09-16, 10:10

Tror Komarek skulle behöva en miljö med mycket kött runt omkring sig i 5 mot 5 spelet. Han är bra men blir alldeles för ofta ett lätt byte.

trallgöken

Antal inlägg : 1356
Join date : 21-10-14

Donowitz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av ski3r 2022-09-16, 10:50

trallgöken skrev:Tror Komarek skulle behöva en miljö med mycket kött runt omkring sig i 5 mot 5 spelet. Han är bra men blir alldeles för ofta ett lätt byte.
Tycker att han kommer mer till sin rätt som center.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Tobbebias88 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Tobbebias88 2022-09-18, 23:54

ski3r skrev:
trallgöken skrev:Tror Komarek skulle behöva en miljö med mycket kött runt omkring sig i 5 mot 5 spelet. Han är bra men blir alldeles för ofta ett lätt byte.
Tycker att han kommer mer till sin rätt som center.

Jag tror samma angående Komarek som center. Har det för att han lirade center i Malmö, säsongen när han gjorde 40 pts. Nu kanske det inte bara hade med det att göra. Jag hade gärna sett att man testar han som center. Frågan är bara vem som ska spela ytter istället.

Tobbebias88

Antal inlägg : 49
Join date : 22-08-07

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Dustin 2022-09-30, 14:35

Tycker projekt Komarov-Tyrre-Einar bör vara över nu.

Dustin

Antal inlägg : 6744
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av NallePhu 2022-09-30, 14:39

Dustin skrev:Tycker projekt Komarov-Tyrre-Einar bör vara över nu.
Brännström kan byta med Komarov så kommer Einar till sin rätta med Tyrväinen
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18053
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-09-30, 17:25

Håller med Nalle och Dustin.

Brännström upp med Einar och Tyrre igen så kanske vi får igång Einar. Han behöver fler spelare som spelar i fart. Tyrvöinen fungerar ju med alla så det är win win.

Sedan vill jag, om jag får bestämma sätta Komarek med Fröberg och Nikupetteri. Fröberg har varit bra, men det behövs mer fart och finess i den kedjan för att också få ut mer av Komareks skills. Vi behöver få igång honom.

Connolly producerar mindre utan Brännström bredvid sig men han är en spelare som accepterar vilken roll som helst. Så sätt Komarov med honom och Shinnimin. Så får kanske Shibnimin lite mer utrymme också när motståndarna får fullt upp med att se upp för Komarov.

Alltså:

Brännström - Tyrväinen - Emanuelsson
Komarek - Fröberg - Nikupetteri
Komarov - Connolly - Shinnimin
Mattson - Berglund - Rask
Muzik
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Lars158, Monco, Danneja and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-09-30, 17:44

LulefanGBG skrev:
Connolly producerar mindre utan Brännström bredvid sig men han är en spelare som accepterar vilken roll som helst.

Jag gillar verkligen Connolly, men precis om du är inne på så är det väldigt mycket viktigare för Luleå att Einar får producera än att Jack får det.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-01, 22:54

Vad tror ni?

Just nu huserar vi i botten av tabellen med 5 matcher spelade, det är ju lite haltande tabell och inga jätte stora gap i poäng mot övre halvan heller där många har en match mer spelad.

Kommer Luleå lyckas resa sig och börja vinna matcher eller fortsätter trenden så här med förluster och vi kommer behöva få finna oss i att det blir uppförsbacke hela säsongen?

Nyförvärv är ju onekligen påväg frågan är när den/de anländer och vilken skillnad dessa kommer kunna göra?

Vad är positivt vad finns att ta med sig inför väldigt viktiga poäng som det kommer spelas om nästa vecka om vi har tänkt hänga med "topp" lagen i ligan.

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Micke80 2022-10-02, 05:04

Danneja skrev:Vad tror ni?

Just nu huserar vi i botten av tabellen med 5 matcher spelade, det är ju lite haltande tabell och inga jätte stora gap i poäng mot övre halvan heller där många har en match mer spelad.

Kommer Luleå lyckas resa sig och börja vinna matcher eller fortsätter trenden så här med förluster och vi kommer behöva få finna oss i att det blir uppförsbacke hela säsongen?

Självklart behöver laget stärkas upp, vilket kommer komma. Men någon panik har jag inte. I fjol låg vi sist, med sämre spel och färre poäng efter de första omgångarna och det gick ju bra. Nästan varje pr ör det nått lag som gpr dåligt från start och sen växlar upp, och motsatsen också så klart.

I fjol fick vi in Läpistö och Connolly under oktober/november (om jag knte minns fel) och i samband med det vände allt.

Om vår sista forward blir rätt så tror jag laget kam vända på samma sätt.
Det som gör mig lite orolig är om det räcker med en forward med tanke på att både Shinimin och Muzik är så här långt sämre än i fjol. Därtill behöver vi snart spela ward sp vi ser hur han håller och om den positionen behöver förbättras, för även Lassi har startat relativt dåligt (även om han nu gjorde det i fjol med).

Men ska jag summera mina tankar så är hag inte orolig än, däremot behöver bår sista forward snart komma in och våra sovande björnar behöver vakna.

Nyförvärv är ju onekligen påväg frågan är när den/de anländer och vilken skillnad dessa kommer kunna göra?

Vad är positivt vad finns att ta med sig inför väldigt viktiga poäng som det kommer spelas om nästa vecka om vi har tänkt hänga med "topp" lagen i ligan.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 05:11

Micke80 skrev:
Danneja skrev:Vad tror ni?

Just nu huserar vi i botten av tabellen med 5 matcher spelade, det är ju lite haltande tabell och inga jätte stora gap i poäng mot övre halvan heller där många har en match mer spelad.

Kommer Luleå lyckas resa sig och börja vinna matcher eller fortsätter trenden så här med förluster och vi kommer behöva få finna oss i att det blir uppförsbacke hela säsongen?

Självklart behöver laget stärkas upp, vilket kommer komma. Men någon panik har jag inte. I fjol låg vi sist, med sämre spel och färre poäng efter de första omgångarna och det gick ju bra. Nästan varje pr ör det nått lag som gpr dåligt från start och sen växlar upp, och motsatsen också så klart.

I fjol fick vi in Läpistö och Connolly under oktober/november (om jag knte minns fel) och i samband med det vände allt.

Om vår sista forward blir rätt så tror jag laget kam vända på samma sätt.
Det som gör mig lite orolig är om det räcker med en forward med tanke på att både Shinimin och Muzik är så här långt sämre än i fjol. Därtill behöver vi snart spela ward sp vi ser hur han håller och om den positionen behöver förbättras, för även Lassi har startat relativt dåligt (även om han nu gjorde det i fjol med).

Men ska jag summera mina tankar så är hag inte orolig än, däremot behöver bår sista forward snart komma in och våra sovande björnar behöver vakna.

Nyförvärv är ju onekligen påväg frågan är när den/de anländer och vilken skillnad dessa kommer kunna göra?

Vad är positivt vad finns att ta med sig inför väldigt viktiga poäng som det kommer spelas om nästa vecka om vi har tänkt hänga med "topp" lagen i ligan.

Okey skönt att någon inte har panik iaf... Själv har jag så jävla dåligt psyke att jag rent av mår dåligt när vi inte ligger topp i 3 tabellen och ännu mer när vi inte ens är topp 6

Jag är livrädd för att vi ska få ännu en tuff vecka med både Malmö och Frölunda på bortaplan. Noll poäng på båda dom matcherna också och det ser riktigt riktigt illa ut.

Jag trodde verkligen att vi skulle prestera bättre med detta laget eftersom vi spelade final med samma gubbar för 5 månader sen, minus Omark och Ponta såklart men ändå.. Det är ju serielunk nu då ska vi ju briljera 😧

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Pajala 2022-10-02, 06:56

Det är det som är oroväckande, vi har ett samspelt lag och presterar uruselt.

Hur ska vi lyfta oss? Finns det en nivå till?

Lassi är i botten när det gäller räddningsprocent, vi är i toppen när det gäller att ta utvisningar.

Vi verkar ha blivit omkörda av andra lag som det ser ut just nu, vem i detta lag ska axla omarks roll? Pontus och lepistös?

Jag kommer inte på något namn.

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av trallgöken 2022-10-02, 07:58

Pajala skrev:Det är det som är oroväckande, vi har ett samspelt lag och presterar uruselt.

Hur ska vi lyfta oss? Finns det en nivå till?

Lassi är i botten när det gäller räddningsprocent, vi är i toppen när det gäller att ta utvisningar.

Vi verkar ha blivit omkörda av andra lag som det ser ut just nu, vem i detta lag ska axla omarks roll? Pontus och lepistös?

Jag kommer inte på något namn.

Du har en poäng. Förra säsongen startade ännu värre men då underpresterade också spelarna något enormt. Denna säsong kan jag däremot inte se vad Luleå kan göra för att förbättra i sitt spel. Man lirar ju hur fint som helst men blir det inga mål så blir det inge Waka Waka.

trallgöken

Antal inlägg : 1356
Join date : 21-10-14

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Micke80 2022-10-02, 08:21

trallgöken skrev:
Pajala skrev:Det är det som är oroväckande, vi har ett samspelt lag och presterar uruselt.

Hur ska vi lyfta oss? Finns det en nivå till?

Lassi är i botten när det gäller räddningsprocent, vi är i toppen när det gäller att ta utvisningar.

Vi verkar ha blivit omkörda av andra lag som det ser ut just nu, vem i detta lag ska axla omarks roll? Pontus och lepistös?

Jag kommer inte på något namn.

Du har en poäng. Förra säsongen startade ännu värre men då underpresterade också spelarna något enormt. Denna säsong kan jag däremot inte se vad Luleå kan göra för att förbättra i sitt spel. Man lirar ju hur fint som helst men blir det inga mål så blir det inge Waka Waka.

Vi har ju även i år spelare som underpresterar till en början. Tänker då på Shinimin, Einar, Komarek, Berglund, Muzik och Lassinanti. Därtill har bi ett gäng som blandat och gett men som ligger ungefär som förväntat, medan ingen är på topp just nu.

Det man kan höra såna hör gånger är att spela enklare och ha mer attackerna. Hur många riktigt bra lägen har vi inte passat bort i tron att vi är Omark de två senaste matcherna, hurmånga långa diahonalpass ghr vi inte chansa med kring offensiv bå och röd linjen och fått dpelvändningar på oss. Hur många dribbelräder kring offensiv blå eller just innanför har vi inte misslyckats med.
Vid nästan alla dessa tillfällen har vi haft spelare framför mål eller på väg in vilket gjort att skott och attack hade varit bättre. De gånger vi inte haft tryck mot mål hade det varit bättre att lägga djupt och jobba oss in på mål.

Det finns mycket att skruva på än med de befintliga och när nästa forward kommer in så får man skruva på kedjorna med

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

JohanO likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Sportchefen #2 2022-10-02, 09:48

Det är tidigt att dra alltför långtgående slutsatser, men känslan just nu är att Luleå mer eller mindre medvetet satt sig i ett skitläge genom att inte ersätta de kreativa spelare vi tappat och att inte avsluta kontrakten med spelare som inte levererar.
Shinnimins haveri var det sista som behövdes. Killen går tyvärr inte att ha på isen längre. Jag har varit emot den här värvningen från dag 1 och nu är misstaget väldigt tydligt.

Efter förra säsongen borde kontrakten med Rask och Fröberg avslutats, även om det kostat en slant.
Att förlänga med Muzik var också helt meningslöst. Utvecklingskurvan är helt plan och han har inga som helst verktyg för att hävda sig i SHL.
Nu är det tyvärr försent att göra sig av med samtliga de här fyra meningslösa spelarna. Det skulle stöka till lagbygget för mycket. Sportcheferna har suttit på händerna men min gissning är att i alla fall någon av Rask och Shinnimin får leta ny klubb inom kort.

Leo Komarov kommer bli en bra värvning om vi går till slutspel. Dessförinnan är han inte vad det här laget behöver.
Det behövs spelskicklighet och målskytte. Minst två spets-spelare måste fortfarande in om det ska lyfta.

Sen måste jag säga att man blir deprimerad av Luleås strategi, att nöja sig med ett lag som ska arbeta sig till varje poäng. Hockey måste vara underhållning, annars har den inget berättigande.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Pajala 2022-10-02, 10:31

Sportchefen #2 skrev:Det är tidigt att dra alltför långtgående slutsatser, men känslan just nu är att Luleå mer eller mindre medvetet satt sig i ett skitläge genom att inte ersätta de kreativa spelare vi tappat och att inte avsluta kontrakten med spelare som inte levererar.
Shinnimins haveri var det sista som behövdes. Killen går tyvärr inte att ha på isen längre. Jag har varit emot den här värvningen från dag 1 och nu är misstaget väldigt tydligt.

Efter förra säsongen borde kontrakten med Rask och Fröberg avslutats, även om det kostat en slant.
Att förlänga med Muzik var också helt meningslöst. Utvecklingskurvan är helt plan och han har inga som helst verktyg för att hävda sig i SHL.
Nu är det tyvärr försent att göra sig av med samtliga de här fyra meningslösa spelarna. Det skulle stöka till lagbygget för mycket. Sportcheferna har suttit på händerna men min gissning är att i alla fall någon av Rask och Shinnimin får leta ny klubb inom kort.

Leo Komarov kommer bli en bra värvning om vi går till slutspel. Dessförinnan är han inte vad det här laget behöver.
Det behövs spelskicklighet och målskytte. Minst två spets-spelare måste fortfarande in om det ska lyfta.

Sen måste jag säga att man blir deprimerad av Luleås strategi, att nöja sig med ett lag som ska arbeta sig till varje poäng. Hockey måste vara underhållning, annars har den inget berättigande.

Håller med dig till 100%, visst kommer vi att fixa till spelet men vi kan inte trolla med dagens trupp hur mycket vi än önskar, visst kan Komarov bli bättre till slutspelet men vad kommer han bli bättre i? han kanske kommer att agera Holmström framför mål men det måste då innebära att några andra börjar prestera, vilka dessa är kan jag inte se just nu, ser heller inte hur ett nyförvärv kan hjälpa oss, vi kommer inte att hitta en ny Omark heller.

Att ledningen inte agerar är också konstigt, såg dom inte var problemen låg förra säsongen? sen att inte ersätta våra tapp med likvärdiga spelare verkar redan visa sig.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Hedanders 2022-10-02, 10:48

Tänk på att Omark och Andreasson var totalt nedstängda under finalserien då domarna tillät ryggsäckshockey.

Det jag menar är att det lag som vinner guldet inte alltid har den bästa spelaren. Utan det jämnaste och bredaste laget samt tur med domslut.

Just nu har vi inget av detta känns det som. Jag är övertygad om att vi kommer till slutspel med detta lag och en eller två spelare är ett måste för att kunna konkurrera om några som helst vinster i slutspelet.

Hade vi haft en till Omark förra slutspelet hade vi inte haft större chans att vinna LeMat. Denne spelaren hade också blivit nedstängd. Däremot hade vi haft en betydligt större chans att vinna med en hel Tyrre och om vi haft Komarov redan då.

Det är svinjobbigt att se förluster men samtidigt måste vi ju sitta lugna i båten. Vi har faktiskt inte blivit överkörd en hel match ännu. Röglematchen var hemsk att se, men när vi väl gasade på i tredje orkade inte Rögle stå emot. Vi KAN spela bra hockey men lagmaskinen hackar. Vi har ju alltid haft dippar varenda säsong då och då. Jag hade varit orolig på riktigt om vi spelat som skit. Vi har inte varit chanslösa på att vinna en enda match hittils. Hade vi haft flax hade vi tagit poäng i samtliga matcher, kanske även vunnit alla.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2058
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

JohanO and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-10-02, 11:27

Jo du har rätt i att vi kunnat vinna alla matcher, och bortsett från 40 minuter mot Rögle där vi var fullkomligt utspelade så har vi spelat jämnt eller stundtals bättre än motståndet. Men nu har vi inte vunnit alla matcher och det kan man hitta olika anledningar till. Otur eller 'inte medstuds' är två av dem men den tror inte jag på i det här fallet.

Problemet är att likt ett bottenlag har vi fått ut nada av det offensiva spelet vi haft. Ineffektiviteten är talande för ett lag som saknar spetsspelare. Då ser det ofta ut som så att man skjuter och skjuter i magplattan eller benskydden eller kortsargen hela tiden men det blir inga eller få mål. Hur många mål har vi gjort i spelet 5 mot 5? Känns inte som så många. 0 på de två senaste matcherna iallafall. Trots stundtals spelövertag mot både Växjö och Linköping.

Att vi över huvud taget tagit poäng känns mer som ett resultat av att vi haft en osannolik utdelning i PP där spelet faktiskt inte alls sett så bra ut stundtals även om det funnits ljusglimtar emellanåt. Men i stort har PP inte sett bra ut. Vi har svårt att ta loss in i zon, svårt etablera tryck. När det väl är uppställt går allt alldeles för långsamt så det finns inga diagonalpassingar och avslutlägen. Det kommer inga direktskott alls i princip, (EG i Linköping undantaget).

Jag tycker man kan se två saker på de fem inledande matcherna. Laget vi har är bra nog för att spela jämnt med de flesta lag, men inte bra nog i de avgörande momenten. Där saknas spetsspelare. Som väntat. Jag tror inte ens att en spelare räcker. Då måste det vara någon djävulskt bra spelare i sådant fall, men jag tror att vi behöver två riktiga spetsspelaren för att kunna haka på i toppen.

Komarov är i princip helt osynlig i spelet fem mot fem för det är ingen som kan skapa de heta lägena i boxen där han är som bäst. Ute på isen hänger han inte riktigt med. Iallafall inte ännu .

Får vi in spets så kommer han säkerligen att bli nyttig i längden men han är inte den spelaren som på egen hand lyfter laget här och nu.

En positiv grej som jag tycker är att spelarna, (Shinnimin undantsget), inte hängt med huvudena ännu utan ändå fortsatt försöka och mala på. Spelet blev bättre i tredje perioden igår, men utdelningen uteblev återigen.

Shinnimin ser fruktansvärt frustrerad ut på isen. Han ser nästan uppgiven ut emellanåt. Hoppas inte att det smittar av sig på laget och vi går omkring och tycker synd om oss själva pga domare och annat för då kan det bli en riktigt lång höst där alla går och väntar på en frälsare som skall komma...

Men såpass professionella tror jag ändå att de våra är. Det brukar vara svårt att hitta glädjen för ett lag året efter en funalförlust. Det brukar ta lite tid men vi får nog försöka hitta den ganska snart för nu ser det mest krampaktigt ut.

Kanske ändra spelet lite? Sluta vända upp och söka backskott eller leta pass? Panga pucken på mål bara och ha spelare som åker rakt in. Tyrväinen, Komarov, Shinnimin, Brännström är alla spelare som borde kunna vara starka eller ettriga framför målvakten.

Vill lyfta fram Pyrochta och Andersson hittills. Tycker att de två faktiskt är de backar som spelar enklast och mest felfritt inledningsvis. 👍
Övriga har på intet vis varit dåliga men ändå inte på samma nivå som ifjol.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-02, 12:29

För tidigt att skita ner sig över lagets långsiktiga prestation i år.
LHF varit det bättre laget i 4 av 5 matcher, Men med de sagt måste uppenbarligen många saker skruvas på för att vi ska kunna vinna fler av matcherna vi borde. T.ex. så skrev @Jonken ett grymt inlägg i senaste matchtråden om hur diciplinen i gruppen behöver ta stora kliv framöver för att vi ska bli ett bättre lag.

En annan detalj är kedjekonstellationer och individuell utveckling. Här måste det också skruvas och testas. Alla lag med höga ambitioner använder klyschan "det är inte nu vi ska vara bäst" av en anledning.

Sen ska det in fler spelare.
Huruvida strategin för 'vem, vilka och när' är sund är det för tidigt för mig att ha åsikt om. Men jag är jävligt glad att vi inte har en dyr Sexton, Kossila, Bodker, etc på kontrakt som folk här inte var griniga över att LHF in högg på.

Sen hoppas jag att vi, till skillnad från förra året, också lämnar plats för ordentlig förstärkning efter årsskiftet. Varje lag sedan SKE tog guld, har tagit in spets under vår-vintern som haft en direkt avgörande roll för guldet. Här känner jag att LHF gjorde ett sportsligt misstag förra året när man bara "breddade" med en spelare som Pyrochta. Hade vi tagit Lennström (eller kanske något likvärdigt pulver åtminstone) istället för FBK hade vi antagligen haft två guld som förening idag. Men lätt att vara eftersmart i guess.

Kan det här laget med den tilltänkta spetsen, plus att man får rätsida på kedjekonstellationer och detaljer, vinna SM-guld? Absolut. Och därför är jag inte orolig (än).
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

pingu, Braun and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Blinders 2022-10-02, 12:47

Brännström - Tyrväinen - Emanuelsson
Komarov - Connolly - Nikupeteri
Komarek - Fröberg - Mattsson
Shinnimin - Berglund - Rask
Muzik

Bulan snackar ofta om fyra jämna kedjor, men ändå så matchar han laget som om vi bara har tre kedjor. Så tänkte om vi sätter ner våra två underpresterarande spelare (Shinnimin och Rask) tillsammans med kloke Berglund så har vi en bra fjärdelina. Det betyder att Nikupeteri flyttas upp och får en större roll tillsammans med två rutinerade pjäser i Komarov och Connolly. Sedan så får Mattsson komma in och bidra med lite rakare spel tillsammans med Fröberg och Komarek. Jag tror Mattsson har mer i sig än vad han själv tror.

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-02, 13:27

Jag skulle vilja att man testar en kedja med Komarov byggd på 'skott på mål'.

Att se Komarov framför mål med EG på blå är totalt bortkastat. EG skjuter precis hela tiden och träffar mål 47% av gångerna, vilket gör Leos jobb framför mål poänglöst (i dubbel bemärkelse).

Ponera att skott på mål% ser liknande ut under resten av säsongen så hade jag velat att man testade följande:

Komarek - Fröberg - Komarov
Julius - Engsund.

- Komarov är leftare men är betydligt mer flexibel i sin roll framför mål än t.ex. Komarek.

- Komarek träffar mål på 80% av skotten.

- Fröberg på 71%

Backsidan ligger generellt lite lägre eftersom de behöver pricka mål från blå lite oftare än forwards. Här har vi Engsund som ligger på blyga 47%, men som vägs upp av vår pricksäkraste back Honka som har 63%.

Om vi ska ha Komarov skymmandes framför mål eller spelandes på returer så måste skotten först och främst träffa mål. Backar som EG som jämt missar funkar bättre med forwards som är rörligare längst sarger, som Brännis, som kan plocka upp lösa puckar bakom mål.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

LulefanGBG and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 14:14

JohanO skrev:För tidigt att skita ner sig över lagets långsiktiga prestation i år.
LHF varit det bättre laget i 4 av 5 matcher, Men med de sagt måste uppenbarligen många saker skruvas på för att vi ska kunna vinna fler av matcherna vi borde. T.ex. så skrev @Jonken ett grymt inlägg i senaste matchtråden om hur diciplinen i gruppen behöver ta stora kliv framöver för att vi ska bli ett bättre lag.

En annan detalj är kedjekonstellationer och individuell utveckling. Här måste det också skruvas och testas. Alla lag med höga ambitioner använder klyschan "det är inte nu vi ska vara bäst" av en anledning.

Sen ska det in fler spelare.
Huruvida strategin för 'vem, vilka och när' är sund är det för tidigt för mig att ha åsikt om. Men jag är jävligt glad att vi inte har en dyr Sexton, Kossila, Bodker, etc på kontrakt som folk här inte var griniga över att LHF in högg på.

Sen hoppas jag att vi, till skillnad från förra året, också lämnar plats för ordentlig förstärkning efter årsskiftet. Varje lag sedan SKE tog guld, har tagit in spets under vår-vintern som haft en direkt avgörande roll för guldet. Här känner jag att LHF gjorde ett sportsligt misstag förra året när man bara "breddade" med en spelare som Pyrochta. Hade vi tagit Lennström (eller kanske något likvärdigt pulver åtminstone) istället för FBK hade vi antagligen haft två guld som förening idag. Men lätt att vara eftersmart i guess.

Kan det här laget med den tilltänkta spetsen, plus att man får rätsida på kedjekonstellationer och detaljer, vinna SM-guld? Absolut. Och därför är jag inte orolig (än).

Tack det var nånting sånt här jag hoppades få läsa, det lugnar min panik lite grann att någon ändå kan vara lite optimistisk. Jag hoppas du har rätt! Det känns vettigt och låter vettigt det du säger.

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-02, 14:49

Danneja skrev:Tack det var nånting sånt här jag hoppades få läsa, det lugnar min panik lite grann att någon ändå kan vara lite optimistisk. Jag hoppas du har rätt! Det känns vettigt och låter vettigt det du säger.

Vissa kommentarer, framförallt i matchtrådarna, får det att låta som att allt är hopplöst och alla spelare suger och tränarna borde fått sparken i förrgår så fort det tuggar emot en match eller två men man får ta det med en nypa salt.

Det här kanske säger sig självt, men jag tror man måste förstå kravställningen från fans här för att ta kritiken mot laget på rätt sätt. Folk här inne är inte oroliga för att LHF ska få kvala i vår, de är oroliga för att vi inte ska ha en ärlig chans på guldet.
Och helt ärligt, så som laget presterar idag, efter 5 matcher, vinner inget guld, det är vi nog alla överens om, det råder däremot delade meningar om vad som krävs för att vi ska bli ett guldlag. Inget fel med det. Även om jag tycker vissa kan bli okonstruktivt toxiska ibland så respekterar jag ändå energin de lägger ner i LHF.

Vi vill alla vinna.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

LulefanGBG, Hedanders, Kanellängd, Braun and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-10-02, 15:10

JohanO skrev:
Danneja skrev:Tack det var nånting sånt här jag hoppades få läsa, det lugnar min panik lite grann att någon ändå kan vara lite optimistisk. Jag hoppas du har rätt! Det känns vettigt och låter vettigt det du säger.

Vissa kommentarer, framförallt i matchtrådarna, får det att låta som att allt är hopplöst och alla spelare suger och tränarna borde fått sparken i förrgår så fort det tuggar emot en match eller två men man får ta det med en nypa salt.

Det här kanske säger sig självt, men jag tror man måste förstå kravställningen från fans här för att ta kritiken mot laget på rätt sätt. Folk här inne är inte oroliga för att LHF ska få kvala i vår, de är oroliga för att vi inte ska ha en ärlig chans på guldet.
Och helt ärligt, så som laget presterar idag, efter 5 matcher, vinner inget guld, det är vi nog alla överens om, det råder däremot delade meningar om vad som krävs för att vi ska bli ett guldlag. Inget fel med det. Även om jag tycker vissa kan bli okonstruktivt toxiska ibland så respekterar jag ändå energin de lägger ner i LHF.

Vi vill alla vinna.
100% 👍
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 15:24

JohanO skrev:
Danneja skrev:Tack det var nånting sånt här jag hoppades få läsa, det lugnar min panik lite grann att någon ändå kan vara lite optimistisk. Jag hoppas du har rätt! Det känns vettigt och låter vettigt det du säger.

Vissa kommentarer, framförallt i matchtrådarna, får det att låta som att allt är hopplöst och alla spelare suger och tränarna borde fått sparken i förrgår så fort det tuggar emot en match eller två men man får ta det med en nypa salt.

Det här kanske säger sig självt, men jag tror man måste förstå kravställningen från fans här för att ta kritiken mot laget på rätt sätt. Folk här inne är inte oroliga för att LHF ska få kvala i vår, de är oroliga för att vi inte ska ha en ärlig chans på guldet.
Och helt ärligt, så som laget presterar idag, efter 5 matcher, vinner inget guld, det är vi nog alla överens om, det råder däremot delade meningar om vad som krävs för att vi ska bli ett guldlag. Inget fel med det. Även om jag tycker vissa kan bli okonstruktivt toxiska ibland så respekterar jag ändå energin de lägger ner i LHF.

Vi vill alla vinna.

Riktigt bra och vettigt skrivet du har så rätt, att vi ska behöva kvala kan väll inte ens finnas på kartan.
Man dras fort med i de negativa kommentarerna i matchtrådarna och jag är inte helt oskyldig själv men det är ju som du säger för att man vill och önskar så mycket.

Om man alltid kunde hålla samma friska sunda syn på det som du verkar göra hade det varit betydligt enklare att vara Luleå supporter bounce

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av farre 2022-10-02, 16:17

Jag är inte helt säker på att vi inte är ett av två kvallag till våren.
Vi har nog det trubbigaste laguppställning historiskt.
Vi har underpresterande importspelare som inte tillför något av värde.
Vi har spelare som gått tillbaka i utvecklingskurvan och inte heller tillför någonting.
Vi har inga kreativa spelare eller målskyttar över huvudtaget som kan göra det där extra och sno billiga poäng till oss.
Tränarna har ingen kompetens eller lösning på hur man utnyttjar våra högerbössor vilket gör oss extremt lättlästa.
Vi hade Berglund i PP senast. Det tyder på oerhörd desperation redan från tränarna.
Kan säkert rada upp 10 argument till men allt som allt ser jag inte hur vi ska ha 2 lag bakom oss i år med den här truppen.
Tänk efter lite historiskt hur det sett ut med värvningar mitt i säsongerna för oss.
Väldigt sällan vi lyckats med dessa och finns absolut ingen garanti för att Beavis och Butthead kommer lyckas med den i år heller.
Är rätt övertygad om att Lepistö var Omarks förtjänst mer än någon fantastisk scouting.
Jag har inget förtroende för Beavis och Butthead över huvudtaget längre och tyvärr måste jag säga att årets fadäs kan kosta klubben oerhört dyrt.
En sista sak bara.
Vilken toppspelare från den översta hyllan tror ni kommer välja oss framför ett topp 6 lag som har chans på guld när vi kommer ligga på plats 10-14 framöver?


farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

NallePhu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 17:03

farre skrev:Jag är inte helt säker på att vi inte är ett av två kvallag till våren.
Vi har nog det trubbigaste laguppställning historiskt.
Vi har underpresterande importspelare som inte tillför något av värde.
Vi har spelare som gått tillbaka i utvecklingskurvan och inte heller tillför någonting.
Vi har inga kreativa spelare eller målskyttar över huvudtaget som kan göra det där extra och sno billiga poäng till oss.
Tränarna har ingen kompetens eller lösning på hur man utnyttjar våra högerbössor vilket gör oss extremt lättlästa.
Vi hade Berglund i PP senast. Det tyder på oerhörd desperation redan från tränarna.
Kan säkert rada upp 10 argument till men allt som allt ser jag inte hur vi ska ha 2 lag bakom oss i år med den här truppen.
Tänk efter lite historiskt hur det sett ut med värvningar mitt i säsongerna för oss.
Väldigt sällan vi lyckats med dessa och finns absolut ingen garanti för att Beavis och Butthead kommer lyckas med den i år heller.
Är rätt övertygad om att Lepistö var Omarks förtjänst mer än någon fantastisk scouting.
Jag har inget förtroende för Beavis och Butthead över huvudtaget längre och tyvärr måste jag säga att årets fadäs kan kosta klubben oerhört dyrt.
En sista sak bara.
Vilken toppspelare från den översta hyllan tror ni kommer välja oss framför ett topp 6 lag som har chans på guld när vi kommer ligga på plats 10-14 framöver?



Mindre rolig läsning.. Känns bättre att läsa något som är skrivet med viss optimism, försöker att inte bli påverkad eller ta till mig av detta inlägget istället och hoppas att du har jätte fel Smile

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Bamsefar 2022-10-02, 17:21

Danneja skrev:
farre skrev:Jag är inte helt säker på att vi inte är ett av två kvallag till våren.
Vi har nog det trubbigaste laguppställning historiskt.
Vi har underpresterande importspelare som inte tillför något av värde.
Vi har spelare som gått tillbaka i utvecklingskurvan och inte heller tillför någonting.
Vi har inga kreativa spelare eller målskyttar över huvudtaget som kan göra det där extra och sno billiga poäng till oss.
Tränarna har ingen kompetens eller lösning på hur man utnyttjar våra högerbössor vilket gör oss extremt lättlästa.
Vi hade Berglund i PP senast. Det tyder på oerhörd desperation redan från tränarna.
Kan säkert rada upp 10 argument till men allt som allt ser jag inte hur vi ska ha 2 lag bakom oss i år med den här truppen.
Tänk efter lite historiskt hur det sett ut med värvningar mitt i säsongerna för oss.
Väldigt sällan vi lyckats med dessa och finns absolut ingen garanti för att Beavis och Butthead kommer lyckas med den i år heller.
Är rätt övertygad om att Lepistö var Omarks förtjänst mer än någon fantastisk scouting.
Jag har inget förtroende för Beavis och Butthead över huvudtaget längre och tyvärr måste jag säga att årets fadäs kan kosta klubben oerhört dyrt.
En sista sak bara.
Vilken toppspelare från den översta hyllan tror ni kommer välja oss framför ett topp 6 lag som har chans på guld när vi kommer ligga på plats 10-14 framöver?



Mindre rolig läsning.. Känns bättre att läsa något som är skrivet med viss optimism, försöker att inte bli påverkad eller ta till mig av detta inlägget istället och hoppas att du har jätte fel Smile
Finns ingen anledning att mata trollen, så bara ignorera
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Lulefan 2022-10-02, 17:46

Laget förra säsongen var slagkraftigt även utan Omark och Andreasson. Klart de tillförde mycket men man tar sig inte till sjunde avgörande SM-final med två spetsspelare och resten sopor. Laget skulle absolut må bra av att få in lite mer spets men orimligt att oroa sig för kval.

Vill minnas att det var en jävla massa gnäll i början på förra säsongen med. Både Connollly och Brännström har väl haft en bättre start på denna säsong än Omark hade förra med.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Bamsefar, JohanO, Braun and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 17:50

Lulefan skrev:Laget förra säsongen var slagkraftigt även utan Omark och Andreasson. Klart de tillförde mycket men man tar sig inte till sjunde avgörande SM-final med två spetsspelare och resten sopor. Laget skulle absolut må bra av att få in lite mer spets men orimligt att oroa sig för kval.

Jo oroar mig dock för att behöva kämpa i uppförsbacke igen vi är så illa tvungna att ta 6 poäng mot Malmö och FHC borta nu i veckan för att haka på övriga lag annars blir uppförsbacken väldigt påtaglig.

Alla vet vi hur det känns att behöva jaga och vara flera poäng bakom topp lagen.

Malmö har dessutom gått som tåget..

Försöker låta bli att vara orolig och bry mig allt för mycket men ändå är tankarna där hela tiden att vi måste måste måste vinna nu och ta poängen för att haka på.

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av evanovich 2022-10-02, 17:55

Jag gissar 7e-8e nånting med nuvarande trupp. Gör så mycket att få in 1-2 bra spelare dock, gör ju varje
kedja starkare

evanovich

Antal inlägg : 158
Join date : 21-07-04

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-02, 18:19

Danneja skrev:
Mindre rolig läsning.. Känns bättre att läsa något som är skrivet med viss optimism, försöker att inte bli påverkad eller ta till mig av detta inlägget istället och hoppas att du har jätte fel Smile


Fast läser du inlägget igen så ser du att det inte finns ett enda argument i det och mest magkänsla och överdrifter.


- Trubbigaste laget historiskt? Där hade man gärna hört lite argument, men icke sa nicke. Plus att laget inte är klart.

- Dåliga importer? Vår Poängbästa forward och våran poängbästa back är "importspelare". Att ett lag har importer/spelare som underpresterar, vilket alla lag har, är inget argument för att man kommer få kvala.

- Spelare som backat i utvecklingen? Poänglöst att spekulera i efter 5 matcher. Omark såg också ut att ha backat i kvalitet och effektivitet efter 5 matcher förra säsongen, men nix, det hade han inte. Flera spelare har dessutom börjat bättre i år än förra. Bl.a. Fröberg, Brännis, Connolly...

- Inga spelare som kan sno poäng? Det är två matcher hittills där vi kunnat "sno" poäng. För lite matcher att dra slutsats kring. Men fler av våra nuvarande spelare kunde sno poäng förra säsongen. Einar snodde en hel finalomgång mot FBK med 2 mål och en primär-ass.

- Brist på högerbössor? Har något lag fått kvala p.g.a. brist på högerbössor?

- Desperation i PP? Vi delar hittills förstaplatsen med ett PP på 33% (även om 5 matcher inte säger jättemycket), noll desperation. knappast anledning till kval.

- Sen skriver han att han kan rada upp 10 argument till, men har egentligen inte radat upp ett enda som pekar på att vi kommer vara bland de två sämsta efter 52 omgångar.

Sen nåt om att han är övertygad om X utan att ge några bevis, att han har noll förtroende för Beavis & Butthead (Bulan & Skuggan?), o.s.v.

Jag vill också tillägga att Farre var missnöjd förra året runt köpstoppet i februari över att Luleå lagt för mycket krut på truppen innan säsongen hade startat, istället för att vässa efter årsskiftet. Men i år, när LHF faktiskt visar tålamod, då är hela lagbygget historiskt dåligt efter bara 5 omgångar och han har svårt att se två lag som ligger under oss när säsongen är slut? Ok.


Man kan också göra som Bamsefar sa och liberalt använda ignore-knappen om man inte vill ta del av dödgrävandet Smile

JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Björnpappa, Braun and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av icemask 2022-10-02, 18:19

Bara en fråga till alla olyckskorpar här på forumet
Hur många poäng hade LHF efter 6 matcher ifjol ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4102
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Blinders 2022-10-02, 18:22

icemask skrev:Bara en fråga till alla olyckskorpar här på forumet
Hur många poäng hade LHF efter 6 matcher ifjol ?
Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Shl_2010

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Dustin 2022-10-02, 18:26

icemask skrev:Bara en fråga till alla olyckskorpar här på forumet
Hur många poäng hade LHF efter 6 matcher ifjol ?


Det har väl ingen jävla betydelse.

Dustin

Antal inlägg : 6744
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-02, 18:27

icemask skrev:Bara en fråga till alla olyckskorpar här på forumet
Hur många poäng hade LHF efter 6 matcher ifjol ?

Det är helt rätt men man tycker ju att det borde se bättre ut nu när vi nyss spelade final, det borde liksom klaffa i bättre?

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av farre 2022-10-02, 21:41

Danneja skrev:
farre skrev:Jag är inte helt säker på att vi inte är ett av två kvallag till våren.
Vi har nog det trubbigaste laguppställning historiskt.
Vi har underpresterande importspelare som inte tillför något av värde.
Vi har spelare som gått tillbaka i utvecklingskurvan och inte heller tillför någonting.
Vi har inga kreativa spelare eller målskyttar över huvudtaget som kan göra det där extra och sno billiga poäng till oss.
Tränarna har ingen kompetens eller lösning på hur man utnyttjar våra högerbössor vilket gör oss extremt lättlästa.
Vi hade Berglund i PP senast. Det tyder på oerhörd desperation redan från tränarna.
Kan säkert rada upp 10 argument till men allt som allt ser jag inte hur vi ska ha 2 lag bakom oss i år med den här truppen.
Tänk efter lite historiskt hur det sett ut med värvningar mitt i säsongerna för oss.
Väldigt sällan vi lyckats med dessa och finns absolut ingen garanti för att Beavis och Butthead kommer lyckas med den i år heller.
Är rätt övertygad om att Lepistö var Omarks förtjänst mer än någon fantastisk scouting.
Jag har inget förtroende för Beavis och Butthead över huvudtaget längre och tyvärr måste jag säga att årets fadäs kan kosta klubben oerhört dyrt.
En sista sak bara.
Vilken toppspelare från den översta hyllan tror ni kommer välja oss framför ett topp 6 lag som har chans på guld när vi kommer ligga på plats 10-14 framöver?



Mindre rolig läsning.. Känns bättre att läsa något som är skrivet med viss optimism, försöker att inte bli påverkad eller ta till mig av detta inlägget istället och hoppas att du har jätte fel Smile

Ingen blir gladare än mig om jag har fel Wink
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av farre 2022-10-02, 22:40

JohanO skrev:
Danneja skrev:
Mindre rolig läsning.. Känns bättre att läsa något som är skrivet med viss optimism, försöker att inte bli påverkad eller ta till mig av detta inlägget istället och hoppas att du har jätte fel Smile


Fast läser du inlägget igen så ser du att det inte finns ett enda argument i det och mest magkänsla och överdrifter.


- Trubbigaste laget historiskt? Där hade man gärna hört lite argument, men icke sa nicke. Plus att laget inte är klart.

- Dåliga importer? Vår Poängbästa forward och våran poängbästa back är "importspelare". Att ett lag har importer/spelare som underpresterar, vilket alla lag har, är inget argument för att man kommer få kvala.

- Spelare som backat i utvecklingen? Poänglöst att spekulera i efter 5 matcher. Omark såg också ut att ha backat i kvalitet och effektivitet efter 5 matcher förra säsongen, men nix, det hade han inte. Flera spelare har dessutom börjat bättre i år än förra. Bl.a. Fröberg, Brännis, Connolly...

- Inga spelare som kan sno poäng? Det är två matcher hittills där vi kunnat "sno" poäng. För lite matcher att dra slutsats kring. Men fler av våra nuvarande spelare kunde sno poäng förra säsongen. Einar snodde en hel finalomgång mot FBK med 2 mål och en primär-ass.

- Brist på högerbössor? Har något lag fått kvala p.g.a. brist på högerbössor?

- Desperation i PP? Vi delar hittills förstaplatsen med ett PP på 33% (även om 5 matcher inte säger jättemycket), noll desperation. knappast anledning till kval.

- Sen skriver han att han kan rada upp 10 argument till, men har egentligen inte radat upp ett enda som pekar på att vi kommer vara bland de två sämsta efter 52 omgångar.

Sen nåt om att han är övertygad om X utan att ge några bevis, att han har noll förtroende för Beavis & Butthead (Bulan & Skuggan?), o.s.v.

Jag vill också tillägga att Farre var missnöjd förra året runt köpstoppet i februari över att Luleå lagt för mycket krut på truppen innan säsongen hade startat, istället för att vässa efter årsskiftet. Men i år, när LHF faktiskt visar tålamod, då är hela lagbygget historiskt dåligt efter bara 5 omgångar och han har svårt att se två lag som ligger under oss när säsongen är slut? Ok.


Man kan också göra som Bamsefar sa och liberalt använda ignore-knappen om man inte vill ta del av dödgrävandet Smile


-Nämn ett annat årtal av lagbygge som är trubbigare? Vi har inte en enda renodlad målskytt eller potentiell måltjuv i laget. Eller har jag missat nåt?
-Jag gillar Connolly men i ärlighetens namn så fick han 3 poäng helt gratis mot BIF. 2 andra assister och ett lyft shorthanded. Ingen skugga faller på #20 jag gillar honom skarpt MEN de importspelare jag pratar om är framförallt #88 och #24. De tillför absolut ingenting av värde och kostar en slant. Jag är även skeptisk till vår dyraste import nämligen #47 som jag tycker ser helt slut ut. Visst han fick ett skott på skridskon och den gick in men vad har han tillfört laget i kreativitet? Och det till vilken kostnad per månad?
-Inte brist på högerbössor. Det har jag inte sagt. Däremot kompetensproblem att utnyttja våra högerbössor. Vi har #88, #10 och #60 som allihopa har enligt mig majoriteten av deras avslut från fel sida. Vi borde kunna sätta upp spel så att de avslutar från vänster anfalls tekningscirkel med direktskott så ofta det går. Istället är de cementerade på högersidan utan möjlighet att komma rättvänd mot målet eller ta direktavslut. Varför spelar vi de på fel sida? Vems fel är det? Kan det då vara kompetensproblem?
-Om du tycker vårat PP ser bra ut så har jag inget att tillägga. Gustafssons mål exkluderat. Den var riktigt bra men annars? Connollys mål senast var väl knappast ett bra PP mål eller? Vi kunde lika gärna släppt in tvåan 10 sek tidigare. Komarovs spark kan ju oxå läggas på turkontot egentligen. Så hur tycker då då att det börjar se ut? Vi har inget tempo och kommer aldrig till direktskott. Enligt mig. Ohållbart i längden. Sen att man kastar in Berglund i PP? Jag kallar det frustration och despration då inget annat funkar. Utan bra PP i år så är vi oerhörd sårbara då 5 mot 5 inte direkt rosar marknaden.
- Backat i utvecklingen tycker jag vi såg tendenser till redan förra året på ett gäng spelare.
-Komarek. Skadeproblem kanske var den största anledningen förra året men i år vet jag inte riktigt vad som hänt. Var ju sagt att han skulle vara starkare i år men ligger mest på isen i närkamperna och ser inte bekväm ut alls. Kreativiteten i PP är oxå som bortblåst. Gustafssons mål exkluderat.
Hela fjärdefemman som varit en katastrof hittils har backat i utveckling.
-Muzik. Stått still i ett par säsonger nu. Go gubbe som man säger här på västkusten men tyvärr ingen SHL spelare
- Mattsson blixtrade till förra säsongen ibland men var betydligt bättre 20-21 och iår ännu sämre än förra året.
- Berglund. Verkar ha blivit segare på buggarna och inte heller han har varit den pålitliga killen som man går till varje omgång och vet vad man får av längre. Skola om till back kanske?
-Einar. Vet inte vad man ska säga om Einar. Älskar karln men har gått tillbaka kraftigt de senaste två åren.
-Fröberg. Är det någon som sett karln?
-Sellgren. Inte ens nära formen 19-20
-Gustafsson. Ner förra året och verkar ha hackat ner en pinne till i år. Argare är han och det tror jag beror på frustration men annars börjar kurvan dala tyvärr.
-Shinnimin. Behöver nog inte ens kommentera tror jag.

När det gäller Beavis och Butthead (Skuggan och Engman) så går det inte att försvara att de inte tog in en till spets innan köpstoppet för att avlasta Omark. Det hade varit guld värt. Men det som irriterar mig mest är att de inte gjorde jobbet och hittade en ny adress för #88 förra året då man redan efter ett par omgångar såg att han var en tydlig flopp. De har betalt och ska ha kompetens nog för att se sånt. De borde ha gjort sig av med honom även om det kostat halva lönen och ersatt med en som verkligen bidrar därute.
Och det där snacket med att tillsätta spets sent har de flesta missuppfattat kapitalt. Man sätter laget INKLUSIVE spets innan säsongen börjar och analyserar längst resan med det man tycker fattas eller behöver ändras i laguppställningen. Sen om man har ambition att gå långt så kryddar man med ytterligare spets när tillfälle ges.
Man börjar aldrig med att sätta sig i skiten och blåser bort allt vad självförtroende innebär med ett urholkat lag som man gjort i år.
Det är snudd på tjänstefel.
Förra året efter det där vykort/brev historien med Omark så skrev jag att vi inte förtjänar att ha Omark i laget med det beteendet från fansen. Igår när jag hörde fansen i hallen sjunga och heja så tyckte jag faktiskt att klubben inte förtjänar fansen. Och med klubben menar jag inte spelarna som försöker sitt bästa därute. Utan Beavis och Butthead med entourage som satt spelarna och fansen i den här situationen pga lättja och inkompetens.

Nåt annat du ville ha hjälp att få svar på?
Och lägg ner troll snacket och dylikt bara för att man inte tycker lika och inte ser lika på saker och ting.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-03, 01:05

farre skrev:
Nåt annat du ville ha hjälp att få svar på?


Fast återigen, ingenting av det du skrivit är en rimlig motivering till varför LHF skulle hamna på kvalplats efter 52 omgångar.

Glid över till Brynäs forum så får du se hur en organisation som går på knäna mår, hela vägen från supportrar, varumärke, spelare, tränare, sportchefer, sportsliga resultat kortsiktigt och över tid... Och så jämför du den mot LHF.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Redbear, Pajala and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-10-03, 07:20

Farre lyfter några viktiga saker.

Håller framförallt med om två saker:

1. Man bygger färdigt ett lag innan säsongsstart, så att HELA laget får en chans att spela ihop sig osv. Komma in i laget, tempot, ligan etc samt gör allt för att få en så bra start som möjligt. Sedan utvärderar man under resans gång och värvar eventuellt spelare för de bitar som saknas, och/eller gör sig av med spelare som är överflödiga eller underpresterade framåt transferfönstret. Vår strategi i år liknar närmast HV's under Lockoutsäsongne när de vunnit serien året innan och trodde att de var bra nog att inte behöva förstärka laget med NHL-stjärnor när alla andra elva lag gjorde det. Jag minns iallafall hur det gick för dem inledningsvis.

2. Vi använder inte våra högerspadar på rätt sätt.

Sedan lyfter färre en annan viktig grej som jag diskuterade med min kollega härom veckan, men som jag inte själv vågar ta upp hör: OM Luleå ligger pyrt till efter säg 10 - 15 omgångar. Vilken spetsspelaren vill komma till oss då? Och om han ändå vill det, hur stor skillnad för han i ett lag utan självförtroende och dör ingenting fungerar för att det havererat från start?

Nåja, spekulationer från min sida såklart, men det finns återigen all anledning att oroa sig. Jag var grymt orolig i för säsongstart men försökte att inte vara negativ, (misslyckade söker kapitalt dpnde tligge i min natur), utan att se det positiva. Nu 5 omgångar in så inser jag givetvis att 5 omgångar är alldeles för lite för att bedöma resten av säsongen, MEN oron har ju inte minskat. Snarare ökat. Vi är alldeles på tok för trubbiga.

Risken är dessutom stor att vi åker på två förluster till i veckan. Malmö borta på Torsdag blir grymt tufft. De är i en otroligt bra form. Absolut inte omöjligt, men vi kör inte få något gratis och där kommer att krävas en bättre prestation än vad vi sett laget i någon av de 5 inledande omgångarna iallafall.

Sedan har vi Fusklunda på Lördag. Det är en också en skapligt tufft bortamatch även en om de inte tokimponerat hittills. Men där är alltid tuffft att ta poäng.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-10-03, 07:42

JohanO skrev:
farre skrev:
Nåt annat du ville ha hjälp att få svar på?


Fast återigen, ingenting av det du skrivit är en rimlig motivering till varför LHF skulle hamna på kvalplats efter 52 omgångar.
Sant, och jag gillar mycket som du skriver. Men ingenting som ni optimister, (kallar dig det i positiv mening), lyfter fram är heller riktiga motiveringar till varför vi skulle hamna topp 4. Vilket en rimlig målsättning borde vara för ett finallag med utökad budget. Här är nog alla överens.

Gillar framförallt argumentet som vissa slänger sig med, (även om du personligen kanske inte lyft fram det), att vi låg sist efter 5 omgångar förra säsongen också. 😳 Jaha?

Visst det vände...men varför? Jo, i min bok för att Lepistö, Omark och Andreasson TOKDOMINERADE hela serien från någonstans i Oktober ungefär. 

För att man låg sist förra året med ett bättre lag så skall man per automatik lyfta detta året också, eller hur lyder den logiken? Som sagt, jag vet inte om just du är en av dem som sagt just det men det har nämnts ett par gånger i matchteådar osv bl.a.

Jag förstår att man bara menar att det är för tidigt att säga hur det slutar, men det blir ju samtidigt lite missvisande.

Sedan att dessa tre blev bortplockade i finalen, sure det var därför vi inte vann, men det var de tre och Lassi som var de största anledningarna till att vi ens spelade final. 

Som alla vet så lirar inte dessa tre i laget i år.... 

Och ingen av dem är ersatt. Det är enormt oroväckande för somliga av oss. Det var det inför säsongen och det är det i ännu större utsträckning nu. 

Kort och gott, vi är ett delat läger. Hälften av oss ser mer optimistiskt på lagbygget och tror och hoppas att det löser sig, vissa lyfter bra anledningar till detta, du själv t.ex. Hälften ser mer pessimistiskt på lagbygget och oroar sig för att det inte löser sig. Somliga av dessa lyfter också bra anledningar ill sin pessimism. Farre t.ex. även om jag inte håller med om allt.

Ingen vet hur det blir. Det får vi se efter 52 omgångar. För egen del hoppas jag givetvis att det är vi som är lite mer pessimistiskt lagda som har fel. Då skall jag gladeligen skriva att jag tackar alla er optimister och be om ursäkt för att jag tvivlade tidigt på säsongen. 
 Under tiden diskuterar vi gärna saken fram och tillbaka. Personligen älskar jag alla optimistiska inlägg när de är välskrivna. Det dämpar ångesten lite. 👍
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Pajala likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av LulefanGBG 2022-10-03, 08:08

Jo och en grej till, jämförelsen med HV's värvning strategi är givetvis ett tlika dåligt argument som 'det vände förra året'. Det finns ju ingenting som säger att det blir likadant för oss. MEN det fanns en övertro på den befintliga truppen och lagledningen då missbedömde hur bra andra lag skulle bli i jämförelse. Vissa av oss menar att det finns en risk att ett liknande scenario utspelat sig under vår Silly Season i år. Absolut nada säger ju att det är så, eller måste bli så, men det KAN vara så och bli så och det är det jag är orolig för.

Är väl en alldeles för orolig människa över lag antagligen. 😳
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av icemask 2022-10-03, 09:20

Hållander till AHL, kanske nåt för oss?
Sista året på kontraktet och bara 70000/mån i AHL
icemask
icemask

Antal inlägg : 4102
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Braun 2022-10-03, 09:31

LulefanGBG skrev:
JohanO skrev:
farre skrev:
Nåt annat du ville ha hjälp att få svar på?


Fast återigen, ingenting av det du skrivit är en rimlig motivering till varför LHF skulle hamna på kvalplats efter 52 omgångar.
Sant, och jag gillar mycket som du skriver. Men ingenting som ni optimister, (kallar dig det i positiv mening), lyfter fram är heller riktiga motiveringar till varför vi skulle hamna topp 4. Vilket en rimlig målsättning borde vara för ett finallag med utökad budget. Här är nog alla överens.

Gillar framförallt argumentet som vissa slänger sig med, (även om du personligen kanske inte lyft fram det), att vi låg sist efter 5 omgångar förra säsongen också. 😳 Jaha?

Visst det vände...men varför? Jo, i min bok för att Lepistö, Omark och Andreasson TOKDOMINERADE hela serien från någonstans i Oktober ungefär. 


Fast argumentet med att vi började förra säsongen ÄNNU sämre handlar ju inte om att vi per automatik kommer komma tvåa-trea den här säsongen också? Bara att en del personer här inne borde lära sig av sina misstag. Man ska inte dra en massa förhastade slutsatser efter fem spelade matcher. Det var fullständigt fel av alla som gjorde det förra säsongen och det kommer förmodligen vara helt fel den här säsongen också. Det handlar ju bara om det.

Sen om Luleå slutar tvåa eller nia i serien efter 50+ omgångar är ju en helt annan fråga.
Braun
Braun

Antal inlägg : 975
Join date : 21-10-10
Ort : Motala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av farre 2022-10-03, 10:32

JohanO skrev:
farre skrev:
Nåt annat du ville ha hjälp att få svar på?


Fast återigen, ingenting av det du skrivit är en rimlig motivering till varför LHF skulle hamna på kvalplats efter 52 omgångar.

Glid över till Brynäs forum så får du se hur en organisation som går på knäna mår, hela vägen från supportrar, varumärke, spelare, tränare, sportchefer, sportsliga resultat kortsiktigt och över tid... Och så jämför du den mot LHF.

Jag är inte intresserad av andra lags forum eller dess fans. Är för dåligt insatt i Brynäs för att kunna yttra mig. Men jag har följt vårat gäng i herrans massa år och som du skriver så kanske var och en av argumenten är inte avgörande för att vi ska hamna i kval men om man lägger ihop alla argument på varandra så finns det fog för oro. Jag hoppas så klart jag har fel men med befintlig trupp ser det kärvt ut.
Jag är inte heller säker på att vi kommer kunna vara ett lag för den övre halvan av tabellen även med ett enda förvärv. Tror vi behöver minst två, varav den andra gärna får vara Kempe.
Jämför man mina argument med era (det positiva gängets) enda argument om att det poängmässigt såg sämre ut förra året så skulle jag vilja säga att det bygger mer på hopp och önskningar och det är inte investerbart i min mening.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av JohanO 2022-10-03, 11:52

LulefanGBG skrev:

Finns lite att gräva i här!

Först och främst, jag lägger inte fram argument för att vi ska komma topp 4, för jag har aldrig påstått att det är möjligt att göra den bedömningen efter 5 matcher när inte ens truppen är klar.

Det handlar inte om att jag tycker Farre har "fel" i sak i något av det han skriver, jag håller med honom i nästan allt faktiskt! Men jag tycker att han listar skäl till varför LHF just nu inte är ett finallag, och inte varför LHF är ett kvallag.

Som Braun är inne på handlar argumentet med "senaste fem åren" inte om optimism, att vi garanterat kommer bli bättre över tid. Utan det handlar om att 5 matcher inte är tillräckligt med data för att dra några större slutsatser, vare sig det är att vi kommer kvala eller spela final. Det gällde förra året, det gällde året innan det, året innan det året innan det, o.s.v. och det gäller även i år. Och det gäller både sportsliga resultat samt individuella resultat & utveckling.

Sen har jag inga problem med att folk är oroliga och ventilerar, blir förbannade över resultat, etc. Det blir jag med, vilket är anledningen till att jag ofta håller mig borta från att kommentera i matchtrådarna under pågående match. Något jag tror vissa andra här skulle må lite bättre av att också göra. Men det blir lite pajigt när det ska dras slutsatser alldeles för tidigt på säsongen. I Brynäs gastade man om final så fort Larsson var klar, och vem vet, de kanske kommer dit till slut, men ingen som är insatt i hockey skulle direkt satsa pengar på det.
Och helt ärligt, är det någon här som sagt att LHF's nuvarande lag och prestation är likstället med ett finallag? Jag har då inte sett det.

Sen har vi ju den eviga frågan om värvningsstrategin:

Diskussionen om att bryta kontrakt: Det är ju primärt Rask och Shinnimin som vi fans helst hade velat se i nya klubbar. Men i nuvarande sits, utan full trupp, känns det orimligt att bryta med spelare. Vårt trumfkort i väntan på spets är den kollektiva stringensen i truppen. Rask är inte anledningen till att vi torskade mot LHC eller Växjö, och den kortsiktiga lösningen för Shinnimin kanske är att han får stå utanför truppen ett litet tag. Fortsätter det som det gjort med Shinnimin känns det som att kontraktet kan brytas, eller lånas ut. We'll see.

LHF har, så vitt jag vet, aldrig sagt att de är nöjda (likställt med klara) med truppen, utan man har sagt att den är bra nog att börja säsongen med.
LHF gör inte den bedömningen för att man inte orkar leta efter stjärnor eller inte vet hur man gör. Man gör den bedömningen för att den spetsen man behöver få in i laget för att gå för guld inte har funnits på marknaden hittills.

Ska man vara orolig över att spetsen inte finns i truppen idag så måste man fråga sig själv om Sexton, Bodker och fan och hans moster hade gjort oss till ett guldlag? Dahlen är bara att glömma, han hade aldrig kommit oavsett. Kossila? T.o.m Växjö-fans är tveksamma till att han överhuvudtaget kommer att spela i år...
Vem vet, de kanske hade blivit skitbra i LHF, men jag är glad, än så länge, att jag inte behöver ta reda på det. Det finns bättre spelare där ute.

Kontentan: Jag harvar hellre i nedre halvan av tabellen och inväntar den spets vi MÅSTE ha för att utmana om guldet, än att slänga pengar på kompromisser som vi inte tror på. Och FINNS inte spetsen så känner jag att det är lite skitsamma om vi slutar 8:a eller åker i semin faktiskt.

Sen överdriver folk betydelsen av stjärnglansen i ligan. Det är de oetablerade lagen som primärt satsat hårdare, för att de måste. SKE som ligger bäst till är, nyförvärv till trots, inte mer tillspetsade i år än förra. Importstjärnorna rosar inte poängligan direkt. Sen får vi se hur det ser ut när säsongen börjar sätta sig så klart. Allt kan ju komma att ändras, vilket är lite poängen med inlägget.


Slutligen, det här är inte riktat till någon speciell eller den här diskussionen, så hade jag önskat att fler personer här kunde ha inställningen: om man kritiserar något så får man gärna komma med förslag på hur man kan förbättra det också. Skulle öka kvaliten på hela forumet. Något jag också säkert skulle kunna bli bättre på.

Edit: lite ord hit och dit.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Bamsefar, Redbear, LulefanGBG, Hedanders, Kneten, Braun and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Danneja 2022-10-03, 22:05

JohanO skrev:
LulefanGBG skrev:

Finns lite att gräva i här!

Först och främst, jag lägger inte fram argument för att vi ska komma topp 4, för jag har aldrig påstått att det är möjligt att göra den bedömningen efter 5 matcher när inte ens truppen är klar.

Det handlar inte om att jag tycker Farre har "fel" i sak i något av det han skriver, jag håller med honom i nästan allt faktiskt! Men jag tycker att han listar skäl till varför LHF just nu inte är ett finallag, och inte varför LHF är ett kvallag.

Som Braun är inne på handlar argumentet med "senaste fem åren" inte om optimism, att vi garanterat kommer bli bättre över tid. Utan det handlar om att 5 matcher inte är tillräckligt med data för att dra några större slutsatser, vare sig det är att vi kommer kvala eller spela final. Det gällde förra året, det gällde året innan det, året innan det året innan det, o.s.v. och det gäller även i år. Och det gäller både sportsliga resultat samt individuella resultat & utveckling.

Sen har jag inga problem med att folk är oroliga och ventilerar, blir förbannade över resultat, etc. Det blir jag med, vilket är anledningen till att jag ofta håller mig borta från att kommentera i matchtrådarna under pågående match. Något jag tror vissa andra här skulle må lite bättre av att också göra. Men det blir lite pajigt när det ska dras slutsatser alldeles för tidigt på säsongen. I Brynäs gastade man om final så fort Larsson var klar, och vem vet, de kanske kommer dit till slut, men ingen som är insatt i hockey skulle direkt satsa pengar på det.
Och helt ärligt, är det någon här som sagt att LHF's nuvarande lag och prestation är likstället med ett finallag? Jag har då inte sett det.

Sen har vi ju den eviga frågan om värvningsstrategin:

Diskussionen om att bryta kontrakt: Det är ju primärt Rask och Shinnimin som vi fans helst hade velat se i nya klubbar. Men i nuvarande sits, utan full trupp, känns det orimligt att bryta med spelare. Vårt trumfkort i väntan på spets är den kollektiva stringensen i truppen. Rask är inte anledningen till att vi torskade mot LHC eller Växjö, och den kortsiktiga lösningen för Shinnimin kanske är att han får stå utanför truppen ett litet tag. Fortsätter det som det gjort med Shinnimin känns det som att kontraktet kan brytas, eller lånas ut. We'll see.

LHF har, så vitt jag vet, aldrig sagt att de är nöjda (likställt med klara) med truppen, utan man har sagt att den är bra nog att börja säsongen med.
LHF gör inte den bedömningen för att man inte orkar leta efter stjärnor eller inte vet hur man gör. Man gör den bedömningen för att den spetsen man behöver få in i laget för att gå för guld inte har funnits på marknaden hittills.

Ska man vara orolig över att spetsen inte finns i truppen idag så måste man fråga sig själv om Sexton, Bodker och fan och hans moster hade gjort oss till ett guldlag? Dahlen är bara att glömma, han hade aldrig kommit oavsett. Kossila? T.o.m Växjö-fans är tveksamma till att han överhuvudtaget kommer att spela i år...
Vem vet, de kanske hade blivit skitbra i LHF, men jag är glad, än så länge, att jag inte behöver ta reda på det. Det finns bättre spelare där ute.

Kontentan: Jag harvar hellre i nedre halvan av tabellen och inväntar den spets vi MÅSTE ha för att utmana om guldet, än att slänga pengar på kompromisser som vi inte tror på. Och FINNS inte spetsen så känner jag att det är lite skitsamma om vi slutar 8:a eller åker i semin faktiskt.

Sen överdriver folk betydelsen av stjärnglansen i ligan. Det är de oetablerade lagen som primärt satsat hårdare, för att de måste. SKE som ligger bäst till är, nyförvärv till trots, inte mer tillspetsade i år än förra. Importstjärnorna rosar inte poängligan direkt. Sen får vi se hur det ser ut när säsongen börjar sätta sig så klart. Allt kan ju komma att ändras, vilket är lite poängen med inlägget.


Slutligen, det här är inte riktat till någon speciell eller den här diskussionen, så hade jag önskat att fler personer här kunde ha inställningen: om man kritiserar något så får man gärna komma med förslag på hur man kan förbättra det också. Skulle öka kvaliten på hela forumet. Något jag också säkert skulle kunna bli bättre på.

Edit: lite ord hit och dit.

Mycket bra skrivet!

Danneja

Antal inlägg : 731
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Snikne Ville 2022-10-19, 21:55

De 10 första omg är spelade o de breda penseldragen är väl att ligan precis som Luleå blandat o gett rätt friskt. Tycker att det påminner lite om fjolåret,  dock inte lika kass defensiv från oss. På spelarnivå tycker jag att Sellgren o Shinnimin har mest att bevisa, Sellgren är jag inte orolig  över men vad jag anser om Shinnimin är kännt. Olli o Bränmarn är plusspelarna (även om Tyrre är grym, men det är han ju alltid) I övrgt hoppas jag att kreativitet är det som kommer värvningsmässigt.

Av övriga lag är det Schleffte som jag nu ser som ett finallag baserat på vad jag sett hittills.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Braun likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Hankburger 2022-10-19, 21:59

Snikne Ville skrev:De 10 första omg är spelade o de breda penseldragen är väl att ligan precis som Luleå blandat o gett rätt friskt. Tycker att det påminner lite om fjolåret,  dock inte lika kass defensiv från oss. På spelarnivå tycker jag att Sellgren o Shinnimin har mest att bevisa, Sellgren är jag inte orolig  över men vad jag anser om Shinnimin är kännt. Olli o Bränmarn är plusspelarna (även om Tyrre är grym, men det är han ju alltid) I övrgt hoppas jag att kreativitet är det som kommer värvningsmässigt.

Av övriga lag är det Schleffte som jag nu ser som ett finallag baserat på vad jag sett hittills.

Skulle dra det längre och säga att denna säsong är lite typisk för Luleå under Bulan. Man startar oftast ojämnt men lyckas nå formtoppen oftast i perioden november - Januari. Det är då man brukar gå ifrån konkurrenterna i tabellen.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Pontaking 2022-10-20, 00:19

Snikne Ville skrev:De 10 första omg är spelade o de breda penseldragen är väl att ligan precis som Luleå blandat o gett rätt friskt. Tycker att det påminner lite om fjolåret,  dock inte lika kass defensiv från oss. På spelarnivå tycker jag att Sellgren o Shinnimin har mest att bevisa, Sellgren är jag inte orolig  över men vad jag anser om Shinnimin är kännt. Olli o Bränmarn är plusspelarna (även om Tyrre är grym, men det är han ju alltid) I övrgt hoppas jag att kreativitet är det som kommer värvningsmässigt.

Av övriga lag är det Schleffte som jag nu ser som ett finallag baserat på vad jag sett hittills.

Här är vi definitivt inte överen. Tycker Olle är sämre än ifjol och inte gått framåt något. Tyckte han hade mer aggressivitet och var starkare med puck då. Tycker däremot Mattsson verkligen visat upp sig på sistone!

Olli, Sellgren, till viss del Tyrre har mer att bevisa utifrån deras kapacitet.

Mattsson, Fröberg, Brännarn och Rask tycker jag varit bättre i år än ifjol.

Pontaking

Antal inlägg : 1094
Join date : 14-03-16

Donowitz and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Snikne Ville 2022-10-25, 21:39

Snikne Ville skrev:De 10 första omg är spelade o de breda penseldragen är väl att ligan precis som Luleå blandat o gett rätt friskt. Tycker att det påminner lite om fjolåret,  dock inte lika kass defensiv från oss. På spelarnivå tycker jag att Sellgren o Shinnimin har mest att bevisa, Sellgren är jag inte orolig  över men vad jag anser om Shinnimin är kännt. Olli o Bränmarn är plusspelarna (även om Tyrre är grym, men det är han ju alltid) I övrgt hoppas jag att kreativitet är det som kommer värvningsmässigt.

Av övriga lag är det Schleffte som jag nu ser som ett finallag baserat på vad jag sett hittills.
Ha, ha, den här åldras inget bra efter sjätte raka torsken för Schleffte. Lär vara desperation de luxe på torsdag.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Puckad and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2022/2023 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 19 Föregående  1, 2, 3 ... 10 ... 19  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet